Autor: Rodoljub Šabić
Pre par dana mi je iz Niša stigao e-mail sledeće sadržine:
„Poštovani gospodine Šabić, Uprkos Vašem saopštenju za javnost od 23.09. tekuće godine, JKP "Objedinjena naplata", Niš je intenzivirala distribuciju promotivnog i reklamnog materijala prilikom dostavljanja računa za mesec septembar. Naime, ovog puta su u zatvorenoj koverti, uz račun, dostavljene i reklame firme "Prizma" Kragujevac i Picerije "Geppetto" iz Niša, što je korak dalje u odnosu na raniju sporadičnu praksu da uz račun dostavljaju uplatnice za dobrovoljne uplate projektima ili humanitarnim fondovima. Molim Vas da formalno upozorite JKP "Objedinjena naplata" Niš i zahtevate prekid ove zloupotrebe ličnih podataka građana, kao što ste to učinili i u slučaju "Infostan" Beograd, jer je očigledno da neko iz uprave JKP "Objedinjena naplata" u Nišu smatra da nekakva Saopštenja za javnost ne treba da ih spreče u nameri da se ponašaju kao marketing agencija i profitiraju na činjenici da imaju lične podatke građana i organizovanu distribuciju. Unapred zahvalan na, siguran sam, brzoj reakciji povodom ovog pitanja. S poštovanjem, D.S."
D.S. misli na javno saopštenje kojim je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti upozorio sva javna komunalna preduzeća i na republičkom, i na pokrajinskom, i na lokalnom nivou na obavezu da se prema podacima o ličnosti građana odnose na zakonit način i koriste ih samo u svrhe predviđene zakonom a u druge svrhe isključivo uz prethodno pribavljenu saglasnost građana o čijim podacima se radi. Jer mnogi građani izražavaju nezadovoljstvo zbog toga što se lični podaci, osim za zakonom predviđene namene, koriste i obrađuju i u druge svrhe, bez njihove saglasnosti. S punim pravom, jer je upotreba tih podataka radi pružanja usluga trećim licima, dostavljanje raznoraznih ponuda, ugovora po pristupu, propagandnih i sličnih materijala, a pogotovo eventualno davanje tih podataka trećim licima, bez sumnje, nezakonita.
Upozorenje je upućeno nakon nadzora koji je sproveden u najvećem javnom komunalnom preduzeću u zemlji „Infostan" iz Beograda. „Infostan" je nakon toga pismeno obavestio poverenika da će u potpunosti postupiti u skladu sa Upozorenjem, da će prestati sa dosadašnjom praksom, a reklamne i slične materijale ubuduće dostavljati samo korisnicima čiju saglasnost prethodno pribave.
Dobro je što je „Infostan" ovako odgovorio na Upozorenje i što će višegodišnja loša praksa biti prekinuta. Naravno, ostaje da se uverimo da će obećano biti i ispunjeno. I da ukoliko ne bude, preduzmemo mere formalne zabrane obrade podataka i pokretanje prekršajnih postupaka.
Malo nakon toga, ovlašćena lica Poverenika izvršila su nadzor i u najvećem komunalnom preduzeću u Vojvodini, „Informatici" iz Novog Sada, što je rezultiralo upozorenjem manje više istim kakvo je bilo ono upućeno „Infostan"-u. Po informacijama koje sam dobio i „Informatika" će postupiti na isti način.
Danas će inspektori poverenika izvršiti nadzor i u niškoj "Objedinjenoj naplati" i ubrzo ćemo videti kakav će biti rezultat.
Ali, kakav god bio, već sada treba konstatovati da je i samo to što je i ova "niška" intervencija Poverenika uopšte potrebna, zabrinjavajuće. I postaviti pitanje čiji značaj prelazi granice jednog grada - Kako naši "odgovorni" ljudi zamišljaju primenu zakona?
Zar (čak i sasvim nezavisno od veoma skromnih kadrovskih resursa Poverenika) ne bi bilo potpuno iracionalno očekivati da primenu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti obezbedimo isključivo Poverenikovim nadzorom u baš svakom od "armije" komunalnih preduzeća? Zar primeni zakona doprinos ne duguju svi, posebno javni subjekti? Aktivan doprinos, ne pasivnu rezistenciju a pogotovo ne aktivnu opstrukciju. Posebno u sredinama koje su veće, važnije. Kao što je Niš, na primer.