Ljudska prava

(NE)USTAVNOST ZAKONA …. I JOŠ PONEČEG

Freedom of Information RSS / 01.10.2010. u 10:22

Autor: Rodoljub Šabić
Juče su, Poverenik za informacije i Zaštitnik građana podneli Ustavnom sudu predlog za ocenu ustavnosti Zakona o elektronskim komunikacijama i Zakona o Vojnobezbednosnoj i Vojnoobaveštajnoj agenciji. Tako su izvršili ono što su smatrali svojom obavezom. I odazvali se na apele veoma širokog kruga subjekata iz nevladinog sektora (Advokatske komore Srbije, Udruženja sudija Srbije, Udruženja novinara Srbije, Nezavisnog udruženja novinara Srbije, Beogradskog centra za bezbednosnu politiku, Beogradskog centra za ljudska prava, Građanskih inicijativa, Koalicije za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, Regionalnog centra za manjine, Fonda za otvoreno društvo, Helsinškog odbora za ljudska prava, Centra za razvoj neprofitnog sektora, Centra za regionalizam, Queeria centra) i velikog broja građana. I, razume se, suočili, poslovima inače pretrpani Ustavni sud, sa još jednim zadatkom.
Taj zadatak ne bi trebalo da bude pretežak. U krajnjoj liniji svodi se na iznalaženje pravog odgovora na samo jedno pitanje - Da li se garancija iz člana 41. Ustava Srbije po kojoj je „tajnost pisama i drugih sredstava komuniciranja nepovrediva" a odstupanje od tajnosti dozvoljeno „samo na osnovu odluke suda", odnosi i na podatke o tome ko, kada, kako, s kim, koliko dugo komunicira, ili se ovim podacima može pristupati i bez odluke suda, na osnovu naloga ili zahteva nekog drugog državnog organa? Ili, još jednostavnije - Da li su „podaci o saobraćaju" deo komunikacije?
Poverenik i Zaštitnik građana stoje na stanovištu da jesu i da je „lako" pribavljanje i korišćenje ovih podataka, i svakog pojedinačno a pogotovo svih zajedno, ozbiljno odstupanje od navedene ustavne garancije.
Evropski sud za ljudska prava odavno stoji na stanovištu da prikupljanje informacija o nazvanim telefonskim brojevima, vremenu i dužini poziva potpada pod pojam komunikacija (Malone vs. Ujedinjenog Kraljevstva, presuda od 2. 08. 1984). Isto je potvrđeno i precizirano stavom da pojam privatnosti i prepiske obuhvata ne samo telefonske komunikacije nego i elektronsku poštu i upotrebu Interneta, a da su podaci o telekomunikacionom saobraćaju (o izabranim brojevima, vremenu i trajanju svakog telefonskog razgovora) ''integralni deo telefonskih komunikacija'' (Kopland vs. Ujedinjenog Kraljevstva, presuda od 3. 04. 2007).
Ovakva shvatanja Evropskog suda za ljudska prava za naš Ustavni sud bi morala biti ne samo indikativna i zanimljiva već i mnogo više od toga. Jer u Ustavu, u čl. 18 st. 3. piše: „Odredbe o ljudskim i manjinskim pravima tumače se u korist unapredjenja vrednosti demokratskog društva, saglasno važećim medjunarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi medjunarodnih institucija koje nadziru njihovo sprovodjenje."
Ali, ako nam citirana ustavna odredba daje za pravo da verujemo da znamo kakav će odgovor Ustavni sud dati na „sporno" pitanje, nipošto nije nebitno to kada ćemo ga dobiti.
Jer, postupak koji je pokrenut nije relevantan samo za eventualne aktivnosti VBA i VOA nego, i to u još većoj meri, i za aktivnosti nekih drugih organa „čiji" zakoni nisu formalno osporeni. „Posebne mere" kojima se podaci o komunikaciji građana pribavljaju bez odluke suda su i deo redovnih aktivnosti BIA i policije. U zakonima koji regulišu rad BIA i policije nema eksplicitnih odredbi koje bi mogle biti osporene pred Ustavnim sudom, one prosto svoju praksu zasnivaju na tumačenju da listinzi poziva, lokacija korisnika i slični elementi komunikacije nisu obuhvaćeni pojmom komunikacije, pa dakle ni zaštićeni garancijom iz člana 41. Ustava. Od odluke Ustavnog suda zavisiće ne samo sudbina osporenih zakona, nego i dalja (ne)mogućnost takvog tumačenja odnosno održavanja takve prakse.



Komentari (10)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

uros_vozdovac uros_vozdovac 11:11 01.10.2010

Negde sam pročitao

ili usput načuo, nisam siguran, da će Google da snima street view po Srbiji, pa me zanima mišljenje i o tome, ukoliko nije problem.

Uzgred odgovor na pitanje

Da li su „podaci o saobraćaju" deo komunikacije?

je da, naravno.
milomlad milomlad 12:14 01.10.2010

Домет

На први поглед, чини се да је све у реду са предлогом Повереника и Заштитника за оцену уставности Закона о електронским комуникацијама и Закона о ВБА и ВОА, ако се све посматра само из визуре, која је наведена.

Чини се ипак, да задња реченица:
Od odluke Ustavnog suda zavisiće ne samo sudbina osporenih zakona, nego i dalja (ne)mogućnost takvog tumačenja odnosno održavanja takve prakse.


отвара многа питања о овој теми у ширем контексту од поменутог.

Да ли случајно или не, из поменутих законских обухвата изостављене су БИА и Агенција за безбедност при МСП. Сада, остаје питање да ли се одребе ових законских решења односе и на њих или не? Можда се, ако већ нису поменути, и не сматрају прозваним и позваним да примењују било каква ограничења у свом раду!

Следћи пример, односи се на тужилаштва. Недавно смо имали бар два примера да су неки поједници ухапшени, оптужени и осуђени на основу података које је тужилаштво прикупило на друштвеним мрежама (Facebook i sl.) и упићених mail-ова. Овде није предмет, шта и према којим јавним личностима су учинили, нити оправдавам њихове поступке. Само је питање начина на који је тужилаштво дошло до података о тим особама. У другим комплокованијим случајевима, ПР тужилашва (Т.Зорић) нас обавештава да ће они тражити од централе у САД податке о корисницима, јер није довољно то што су самостално истражили, већ им треба верификација.

Могло би се поставити и питање шта је са свим другим "неформалним" прикупљивачима података и информација о корисницима електронских комуникација (провајдерима, администраторима блогова, елек. издања новина и др) ко њих контролише, шта њима забрањује да "прикупљају", "анализирају", "користе" и још много тога податке (IP адресе и сл.) о корисницима на начин, који они сматрају примерен.

Наравно, да одговор може бити да неко има поврења у њихову намеру, циљ, опредељење. Шта ако се њихове "газде" једном промене (и у њих се нема нимало поверења ) или се пак врате неке пређашње, па затраже све о Вама, мени, теби и било коме?
aleksandarz92 aleksandarz92 18:24 01.10.2010

Re: Домет

Недавно смо имали бар два примера да су неки поједници ухапшени, оптужени и осуђени на основу података које је тужилаштво прикупило на друштвеним мрежама (Facebook i sl.) и упићених mail-ова.

Društvene mreže su javna mesta. Nema nikakve razlike da li je nešto napisano na facebook-u, ovom blogu ili na tarabi. Vidljivo je svima.
E-mail ima pošiljaoca i primaoca. Pošiljalac je pretio, a primalac to prijavio i predao policiji.
Freedom of Information Freedom of Information 12:47 01.10.2010

Re> uros_vozdovac

nisam siguran, da će Google da snima street view po Srbiji, pa me zanima mišljenje i o tome, ukoliko nije problem.

Formalno, Google još nije tražio nikakav kontakt u vezi sa Street View-om. Ako se odluči da snima, budući da te aktivnosti uz ostalo podrazumevaju i obradu podataka o ličnosti i iznošenje tih podataka iz zemlje, moraće se obratiti našem nadležnom organu – Povereniku za (informacije i) zaštitu podataka o ličnosti. Poverenik bi mogao da zabrani takve aktivnosti odnosno da ih dozvoli ali pod određenim uslovima – npr. zatamnjivanje likova ljudi ili registarskih tablica i sl. Postoje i neka otvorena pitanja u vezi sa mogućnošću da se u toku snimanja preuzimaju i neki podaci sa nezaštićenih bežičnih mreža. Sve ovo govorim samo načelno jer za konkretniji odgovor bi trebalo više konkretnijih informacija. Lako je moguće da ću ih uskoro imati, da će se Google Street View pojaviti i kod nas, jer pouzdano znam da preliminarne aktivnosti već vrše i u Sloveniji i u Hrvatskoj.
Inače, ako se pomenute dileme apstrahuju, ili se na pravi način otklone, Street View je jedna atraktivna, lepa aplikacija koja za mnoge ljude može imati višestruko korisne opcije.
Što se tiče „zadržanih podataka“ drago mi je da mislimo isto. Uostalom, to sam i očekivao.
Pozdrav, RŠ
uros_vozdovac uros_vozdovac 14:21 01.10.2010

Re: Re> uros_vozdovac

Ugrubo rečeno internet komunikacija jeste internet saobraćaj, ne vidim zašto bi postojala dva imena, ali hajde nek postoje. Što se same privatnosti tiče, podatke nam skladište naši kompjuteri, lokalno unutar medija, internet po sebi tj sajtovi koje posećujemo i internet provajderi koji nam omogućuju da se kačimo na internet. Ovi treći su najzanimljiviji jer su našoj državi dostupni. Pitanje je šta sadrže podaci o nama kod provajdera, i na koji način korisnik može da se zaštiti od tog ohranjivanja podataka o sebi.
U prvom delu u lokal teoretski može potpuno da se zaštiti, u delu koji se odnosi na internet delimično, može da se maskira, da se krije, menja ip adrese koristi tunele i svašta još nešto ali i to je ograničeno. Kod provajdera ima dosta podataka o nama i tu ne možemo mnogo šta da uradimo, moramo se osloniti na zakonodavca da ograniči pristup tim informacijama ma koliko komercijalno to bilo isplativo.
Google mislim zaslužuje poseban blog, zar ne?
Freedom of Information Freedom of Information 21:05 01.10.2010

Re: Re> uros_vozdovac

Kod provajdera ima dosta podatak o nama i tu ne možemo mnogo šta da uradimo, moramo se osloniti na zakonodavca da ograniči pristup tim informacijama ma koliko komercijalno to bilo isplativo.
Google mislim zaslužuje poseban blog, zar ne?

Pristup treba ograniciti na neophodni minimum ma koliko to bilo isplativo,komercijalno ili na drugi nacin.
A Google svakako zasluzuje poseban blog.
Filip Mladenović Filip Mladenović 14:14 01.10.2010

Zašto Predsednik Republike krši USTAV?

Čitanjem Ustava Republike Srbije, Ustavnog zakona i Zakona o Predsedniku Republike može se lako ustanoviti da aktuelni Predsednik Republike Srbije već godinama krši Ustav svoje zemlje time što je istovremeno i predsednik Demokratske stranke!!!! Dokle i zašto?

УСТАВ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

Неспојивост функција

Члан 115.


Председник Републике не може обављати другу јавну функцију или професионалну делатност.

Разрешење

Члан 118.


Председник Републике разрешава се због повреде Устава, одлуком Народне
скупштине, гласовима најмање две трећине народних посланика.
Поступак за разрешење може да покрене Народна скупштина, на предлог најмање једне трећине народних посланика.
Уставни суд је дужан да по покренутом поступку за разрешење, најкасније у року од 45 дана, одлучи о постојању повреде Устава.


ЗАКОН О ПРЕДСЕДНИКУ РЕПУБЛИКЕ

Неспојивост функција и сукоб интереса

Члан 9.
Председник Републике не може вршити другу јавну функцију или професионалну делатност.
Председник Републике дужан је да се у свему повинује прописима којима се уређује сукоб интереса при вршењу јавних функција.

apectator apectator 05:12 02.10.2010

Re: Zašto Predsednik Republike krši USTAV?

Čitanjem Ustava Republike Srbije, Ustavnog zakona i Zakona o Predsedniku Republike može se lako ustanoviti da aktuelni Predsednik Republike Srbije već godinama krši Ustav svoje zemlje time što je istovremeno i predsednik Demokratske stranke!!!! Dokle i zašto?

U drzavi u kojoj moze biti sporno da li su il ne deo komunikacije podaci o tome odakle,ko i sa kim komunicira,telefonira,salje poruke ili e- postu.., je logicno da je sporno da li je funkcija predsednika stranke javna funkcija?
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 17:30 01.10.2010

Uh..

Znam u šta ste "čačnuli" gosn Šabiću...Pitanje svih pitanja...baš u to...
Kad to rešimo, mi ćemo imati potpuno drugu strukturu društvenih pitanja...
Ali, kad to rešimo, društvene strukture će izgledati drugačije, u svakom smislu...
Želim vam svaku sreću jer će vam trebati, a lično ću biti srećan ako za života doživim dekonstruciju, ne samo strukture, nego logike na kojoj je to u današnjoj Srbiji zasnovano...
A, spreman sam za učešće u dekonstruciji, apsolutli...
apectator apectator 20:20 01.10.2010

Re: Uh..

Znam u šta ste "čačnuli" gosn Šabiću...Pitanje svih pitanja...baš u to...
Kad to rešimo, mi ćemo imati potpuno drugu strukturu društvenih pitanja...
Ali, kad to rešimo, društvene strukture će izgledati drugačije, u svakom smislu...

I ja mislim isto, prica o izgradnji demokratskog drustva ne moze se i ne sme svoditi, kao sto se danas kod nas radi, na prodaju jeftine politicke sminke. Odlazuci resavanje ovih zaista elementarnih pitanja nikad necemo postati demokratsko drustvo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana