Ljudska prava

SAD GA VIDIŠ SAD GA NE VIDIŠ

Freedom of Information RSS / 25.12.2013. u 12:35


Autor: Rodoljub Šabić


Druga lica imaju prava na razgledanje spisa u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja i zaštita podataka o ličnosti."
Ovako glasi odredba Nacrta Zakona o opštem upravnom postupku (ZUP) koja se odnosi na pravo na pristup informacijama drugih lica (onih koji nisu stranke). Tako glasi od kada se Nacrt ZUP-a pojavio, dakle od aprila 2013. godine pa do sada. Čak i danas se može pročitati u tekstu Nacrta zakona na veb sajtu Ministarstva pravde i državne uprave ili na Portalu e Uprave. Glasila je tako tokom cele javne rasprave koju je Ministarstvo pravde i državne uprave organizovalo u periodu april-juni 2013. Izveštaj o javnoj raspravi ili bilo koja druga dostupna informacija ne ukazuju na to da je bilo ikakvih primedbi na ovu formulaciju.
Početkom juna sam kao Poverenik za informacije od javnog značaja (i zaštitu podataka o ličnosti) bio i posebno pozvan na okrugli sto koji je ministarstvo organizovalo pod nazivom „Predstavljanje i diskusija o Nacrtu ZUP-a". Učestvovao je moj predstavnik, bez ikakvih primedbi budući da i tom prilikom gore navedeno rešenje nikome nije bilo sporno.
Pre nekoliko dana Vlada je utvrdila i dostavila Narodnoj skupštini na usvajanje Predlog ZUP-a. Predlog umesto citirane odredbe sadrži sasvim suprotne odredbe kojima se mogućnost uvida u spise uslovljava obavezom dokazivanja „pravnog interesa" i ovlašćuju organ vlast da od podnosioca zahteva zatraže da „obrazloži taj interes".
Uslovljavanje pristupa informacijama u posedu vlasti u direktnoj je suprotnosti sa osnovnim načelima Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (ZSPIJZ). On sadrži zakonsku pretpostavku postojanja javnog interesa, isključuje obavezu dokazivanja bilo kakvog posebnog interesa, i naprotiv obavezuje organ vlasti da u slučaju da smatra da prava javnosti treba ograničiti on dokazuje postojanje interesa koji je pretežan u odnosu na interes javnosti da zna.
Predložene odredbe ZUP-a dakle, direktnim „sukobom" sa odredbama ZSPIJZ unose konfuziju u pravni poredak.
Uz to su, budući da podrazumevaju značajno snižavanje ostvarenog nivoa ljudskih prava u Srbiji, u direktnoj suprotnosti sa čl. 20. st. 2 Ustava Republike Srbije, koji to izričito zabranjuje.
Postoji šansa da se navedene negativne posledice izbegnu. Zbog toga sam se obratio i Vladi i narodnim poslanicima i Zaštitniku građana. Svako od njih amandmanom na Predlog zakona može predložiti da se u tekst vrati rešenje iz Nacrta zakona.
Ali, jedna neprijatna posledica se izvesno nikako ne može otkloniti. U maniru koji snažno asocira na ono „šibicarsko" - „sad ga vidiš sad ga ne vidiš" potpuno je obesmišljena javna rasprava koja se vodila povodom Nacrta zakona. Famozni, tako često spominjani „doprinos stručne javnosti" je pretvoren u karikaturu. A kako god visoko mišljenje naša legislativna administracija imala o sopstvenim sposobnostima kvalitet zakona koje „proizvodi" i prečesto potvrđuje da joj je taj doprinos itekako potreban.



Komentari (12)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

makemyday makemyday 13:10 25.12.2013

arogantna i nesposobna

Aroganta a pri tom skromnih sposobnosti i znanja i sklona raznim manipulacijama,takva je naša "legislativna administracija".Uz to potpuno nespremnada uči i prihvati kritiku ili sugestiju. Zbog toga nam novi zakoni umesto reda po pravilu donose konfuziju i nesigurnost.
gordanac gordanac 13:19 25.12.2013

predlog ZUP

Predlog Zakona o opštem upravnom postupku

Da lи se inicijativa amandmana odnosi na Čl.77 и Čl.78 ?

'''''''''''''''''''''''''''

Члан 77.

Право на разгледање списа састоји се од права странке да разгледа
списе у присуству службеног лица, и да о свом трошку препише или добије
копију списа, у просторијама органа који чува списе. У оправданим случајевима,
списи могу да се разгледају у просторијама другог органа или дипломатско
-
конзуларном представништву Републике Србије.
Странка има право да јој се копија списа достави преко поште, о њеном
трошку.
Право на разгледање списа има и треће лице које учини вероватним свој
правни интерес
.
Ако се документи чувају у електронском облику, орган омогућава
разгледање и преузимање докумената у електронском или штампаном облику.

Члан 78.

Захтев за разгледање списа подноси се писмено или усмено. Орган
може од трећег лица да затражи да писмено или усмено образложи свој правни
интерес.
Орган је дужан да у року од пет дана од пријема захтева обавести
странку или треће лице о томе како могу да разгледају и препишу списе и
добију копију списа, или да решењем одбије захтев.
Ако орган дотле ништа не предузме, странка и треће лице могу да изјаве жалбу као да је захтев одбијен.

''''''''''''''''''''''''''

(nisam još videla tvoj dopis, zato te ovde pitam, predlog zakona nije na dnevnom redu, ali ako se o ovome radi, mislila sam da sutra podnesemo amandman, pa kad god bilo na dnevnom redu, amandmani ostaju u proceduri)
Freedom of Information Freedom of Information 13:32 25.12.2013

Re: predlog ZUP

Tačno tako. A tvoja ažurnost je za poštovanje. A za amandman je sasvim OK tekst iz nacrta koji sam i citirao na početku posta.
gordanac gordanac 13:43 25.12.2013

Re: predlog ZUP

Freedom of Information
Tačno tako. A tvoja ažurnost je za poštovanje. A za amandman je sasvim OK tekst iz nacrta koji sam i citirao na početku posta.

:)
OK, razumela sam.
Sutra ćemo podneti amandman, s tvojim citatom u obrazloženju, a posle praznika krenuti u "pravljenje" amandmanske većine, ako ikako bude moglo, raznim tehnikama
Freedom of Information Freedom of Information 17:26 25.12.2013

Re: predlog ZUP

posle praznika krenuti u "pravljenje" amandmanske većine, ako ikako bude moglo,

Mislim da bi rebalo da je taj amandman prihvatljiv za veliki broj poslanika, sasvim nezavisno od toga da li su opozicioni ili pripadaju vladajućoj većini.
krkar krkar 13:22 26.12.2013

Re: predlog ZUP

Mislim da bi rebalo da je taj amandman prihvatljiv za veliki broj poslanika, sasvim nezavisno od toga da li su opozicioni ili pripadaju vladajućoj većini.


Cenim da većina poslanika ipak ume da pročita amandman. Što se tiče razumevanja - e tu mi je strepnja već dublja od nade
iqiqiq iqiqiq 14:36 26.12.2013

Re: predlog ZUP

krkar

Iako sam se slatko nasmejala komentaru i oštrom humoru, kad malo bolje razmislim nije smešno, ti ljudi su plaćeni od svih nas i to sa pretpostavkom da će najbolje raditi odgovoran posao, te da su najbolji predstavnici svih nas i da zastupaju interese najvećeg broja građana, tj onih koji su ih glasanjem doveli do Parlamenta.
Ako oni sede tamo gde sede i nemaju pojma o čemu glasaju i jedva da sriču tekst, onda je to horor uživo.

Što se tiče čudesnog načina da tekst posle rasprave i tekst koji stigne u Skupštinu nije isti, interesuje me kakva je procedura slanja papirne/elektronske verzije.

Ne mogu da verujem da je kurir Perica u autobusu GSPa dok je nosio ovaj predlog zakona u Skupštinu, brljao po fajlu?
vukizsume vukizsume 17:53 25.12.2013

ropski mentalitet

Zar ovako malo,samo nekoliko komentara na ovakvu temu ne podseća na onu latinsku - zadovoljan rob je najveća opasnost za slobodu?
vhedrih2 vhedrih2 22:49 25.12.2013

Sverceri

Srbija ima stvarno veliki problem sa ljudima koji u razlicitim oblastima - zakonodavstvu, instutucijama, pokusavaju i uspevaju da na mala vrata prosvercuju propise ili prakse kojima se informacije sakrivaju, ljudska prava ogranicavaju, na mufte obezbedjuju kojekakvi licni ili privatni monopoli... Od zakona koji volsebno dobije protivustavnu odredbu, preko univerziteta koji kriju svoje propise i izvestaje do javnih preduzeca koja kriju ugovore koje sklapaju..

Ne znam bas da li bi resilo problem u potpunosti, ali mislim da bi svakako otezalo takve stvari kada bi se ustanovilo kao obavezno da se uz tekstove zakona, pa i delove tekstova zakona (npr. izmene, amandmane) isl, navode autori tih tekstova, te kada bi javnost znala koja izmena je cija. Ali da se kao autori navode konkretna lica, a ne neke siroke i velike institucije iza kojih se ljudi koji nezakonite i neustavne stvari predlazi mogu lako sakriti. I da ti navodi autorstva za razlicite odredbe budu sastavni deo teksta zakona. Npr. ja bi kao deo javnosti jako voleo da znam imenom i prezimenom identitet lica koja u zakone pokusavaju da ugrade protivustavne odredbe... Pa ako se radi o izabranim licima to bi npr. bile one prave informacije na osnovu kojih bi kao birac mogao da donosim odluke za kog da glasam ili ne glasam u buducnosti (a ne da odluke o glasanju zasnivamo na lepoti liderove slike na posteru i tome koliko nam se svidja slogan).
S druge strane, ako su autori javni sluzbenici, to kakve odredbe predlazu i unose bi bio podatak na osnovu kog bi izabrana lica mogla donositi odluke o tome da li te ljude u buducnosti unapredjivati i postavljati na odgovornija mesta ili im se zahvaliti na saradnji. Verujem da bi javni sluzbenik za kog se javno zna da je autor neustavnih zakonskih predloga bio vruc krompir za cuvanje za nadredjenog koji zavisi od glasova biraca...
iqiqiq iqiqiq 14:29 26.12.2013

Re: Sverceri

Npr. ja bi kao deo javnosti jako voleo da znam imenom i prezimenom identitet lica koja u zakone pokusavaju da ugrade protivustavne odredbe...

I ja, i ja
evo dokaza moj komentar

Ne vidim zašto se krije identitet stručnjaka koji pripremaju nacrt, čak šta više treba da im se omogući da na ovakvom blogu brane svaku stavku napisanog nacrta sve sa imenom i prezimenom, oni su javne ličnosti i pišu javne pravne akte.

Dosta više tih švercera koji nam zakomplikuju život pa nam je sve teže u sistemu pravne anarhije.
psl_srbija psl_srbija 08:01 26.12.2013

Zakon

Borite se, podnesite amandman, javno izlažite problem, probudite građane. U Srbiji je zavladala strašna apatija i osećaj da ništa ne može da se promeni, a to je izuzetno opasno. Talasajte ovo mrtvo more, makar ono i ostalo mrtvo posle svega, mnogo je bolje nego ćutati! Moja potpuna podrška!
gordanac gordanac 09:06 28.12.2013

amandmani

na ČL. 77., 78., 80.

AMANDMANI (upravni postupak)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana