Jutros sam na posao došao nešto ranije nego obično. Poručio sam sebi kafu u obližnjem restoranu i počeo da preslušavam audio zapis. To inače retko kad radim ali s’obzirom da sam juče otišao kući mnogo pre isteka radnog vremena hteo sam da se uverim da je sve u redu. Moj posao je inače jako dosadan ali dok ne nađem drugi moraću da se strpim. Pogledao sam letimično listu poziva na kompjuteru ali nije izgledalo da ima ičeg važnog.
Ljudi obično posle ulaska u glavni meni brzo odustanu a i šifra za razgovor sa operaterom je dobro sakrivena među mnoštvom menija i podmenija. Za svaki slučaj sam postavio i poruku na kompjuteru:
-Svi operateri su trenutno zauzeti. Molimo pozovite kasnije. Posle trećeg poziva svi obično odustanu.
U stvari, osim mene drugih operatera i nema tako kompanija štedi a sva obaveštenja daje kompjuter.
Uključio sam reprodukciju. Čuo se sintetizovani glas.
-Dobili ste obaveštenja telefonske kompanije. Za ulazak u glavni meni pritisnite taster jedan. Za ulazak u podmeni o prognozi vremena, količini padavina i subjektivnom osećaju temperature pritisnite taster šest. Svi podatci se redovno ažuriraju.
U tom trenutku začuo se starački, ženski glas.
-Mene ne interesuje prognoza vremena jer i onako ne mogu da izađem iz kuće.
Ja ne mogu da nađem sina.
-Pauza.
Kompjuter je već bio naštelovan da prepoznaje ključne reči.
-Pozovite službu izgubljeno-nađeno na broju 33386....
Starica je nastavila: -On je sigurno negde u Nemačkoj ali ja ne znam kako da ga nađem. Sigurno je tamo oženjen i ima decu. Volela bi da ih vidim i zagrlim.
Sintetizovani glas je ponudio polaske vozova i autobusa u tom pravcu.
Pauza.
-Niste me razumeli. Ja ne znam u kom gradu živi. Treba mi samo broj njegovog telefona.
-Za obaveštenja o brojevima telefona pritisnite taster sedam, rekao je kompjuter.
-On se zove Milan Stojanović i živi negde u Nemačkoj ali ja ne znam u kom gradu. Rekla je starica.
Sintetizovani glas je rekao da mu je žao ali nema podataka za pretragu.
- Molim vas pomozite. Rekla je starica skoro plačnom glasom.
To je aktiviralo program koji detektuje emotivno stanje pozivaoca.
Opet se čuo sintetički glas.
-Za pomoć psihologa pozovite broj 2258.. Za pomoć psihijatra pozovite braoj 4232..
-Ali deco nisam ja luda,možda malo senilna ali pomoć psihijatra mi ne treba. Ja samo hoću da nađem broj telefona mog sina. Davno se nismo ni čuli ni videli a majka ga se uželela. Muž mi je umro pre nakoliko godina i od tada sam sama. Obiđe me ponekad neka žena koju šalje centar za brigu o starima, ode i kupi mi nešto od namirnica ali sa njom ne mogu da pričam. Prestala sam kad je rekla da mi je sin poginuo u saobraćajnoj nesreći a ja znam da to nije istina.
Ponovo sintetički glas.
-Za povratak na glavni meni pritisnite broj dva. Za ulazak u podmeni pritisnite broj osam.
- Molim vas ne prekidajte. Ne znate vi kako je to kad nemate sa kim da pričate. Kome da se izjadate ili samo da vas neko sasluša. Noći su teške i dugačke a san neće na oči. Da mi je bar da me sin obiđe imala bih sa kim da prozborim koju reč.
Samoća je teška bolest.
Pauza.
-Znam, sad ste još mladi i imate prijatelje, družite se. Međutim , dođe vreme kad im više niste potrebni jer ne možete da im pomognete.Prijateljstvo je recipročna i zahtevna kategorija. Moji su prijatelji većinom pokojni.
Pauza
-Sintetički glas:
-Za ulazak u podmeni o stanju na berzama pritisnite taster sedam. Podatci se redovno ažuriraju. Za rezultate konjskih trka i kvotama na kladionici pritisnite broj šest. Za razgovor sa operaterom pritisnite taster nula.
U tom trenutku začulo se krkljanje a zatim i tup pad.
Preslušao sam još jednom da bih bio siguran. Nikakvog glasa više nije bilo.
Pozvao sam reda radi službu hitne pomoći. Po broju telefona lako sam našao staričinu adresu.
Posle oko sat vremena javili su mi da su je našli mrtvu na podu. U naručju joj je bila čvrsnuto prigrljena telefonska slušalica.
Ne znam da li je i dalje verovala da joj je sin živ ili joj je bio potreban ljudski glas.
Uostalom to i nije moj problem.