Ekologija| Film| Putovanja| Satira| Sex

Posmrtno osvajanje slobode

krkar RSS / 17.07.2017. u 08:22

marjam.jpg

Umrla je matematičarka Marjam Mirzahani. U rodnom Iranu diplomirala matematiku (prethodno osvojivši dve zlatne medalje na matematičkim olimpijadama), otišla na postdiplomske studije u "omrznutu Ameriku", u CV upisala Princeton, Clay, Harvard, Stanford. Jedina žena koja je dobila Fieldsovu medalju koju često nazivaju Nobelom za matematiku iako je sigurno ekskluzivnija jer se dodeljuje tek svake 4 godine.

Umrla u subotu od raka.

Sutradan je u Iranu njena slika bila na naslovnim stranama svih novina. Ništa neobično, umrla velika iranska naučnica. Ali - slika žene nepokrivene glave, bez marame, čadora, hidžaba. I najkonzervativniji mediji objavili su je gologlavu jer su dobro procenili prioritete.

4880.jpg?w=1920&q=55&auto=format&usm=12&fit=max&s=9a0a059e890386734ec9d3771d7d87b4

Gologlavu Marjam na svom instagramu je objavio i predsednik Hasan Rohani (to je uvodna fotogragija).

I ne samo što nikome u ovakvoj situaciji nije smetalo što na fotografiji nije pokrivena nego je grupa iranskih poslanika već u proceduru predala amandman na zakon o državljanstvu kojim bi se omogućilo da se deci iranskih državljanki koje su živele u inostranstvu i bile udate za nemuslimane, može dodeliti iransko državljanstvo čak i nakon smrti majke. Predlog je već prozvan Marjaminim amandmanom jer će, ako bude usvojen, prvo dete koje će po tom osnovu dobiti državljanstvo biti Anahita, njena kći iz braka sa češko-američkim matematičarom Janom Vondrákom.

anahi.jpg

Ah ti nazadni Iranci!

MM_temple-480x640.jpg

مریم میرزاخانی (۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶–۲۴ تیر ۱۳۹۶)
فرزند ایران



Komentari (434)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

aureus aureus 08:33 17.07.2017

Назадни Иранци

Иран је у односу на многе земље из свог окружења цивилизација на квадрат.
Знају да забразде, али код њих увијек остане клица за неки каснији напредак.

Иран, модерна Персија је и мајка свих царстава, јер је прво право велико царство било персијско прије више од 25 вијекова.

Нећу им у свему клицати, али ја им желим добро.
maksa83 maksa83 08:48 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Иран је у односу на многе земље из свог окружења цивилизација на квадрат.
Знају да забразде, али код њих увијек остане клица за неки каснији напредак.

Možda nije loš trenutak da se opsetimo kako su od ovoga:



došli do ovoga:





I kakvu su tu ulogu odigrali Englezi, Mi6 i BP.



Inače, oni backpack putnici što idu po svetu za $5 dnevno kažu da u su u Iranu sreli ubedljivo najljubaznije ljude.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:54 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Mene ova pohvala Iranu podseća na onu drugu Staljinu, okruženog decom: -- Kako je dobar drug Staljin, on voli decu, a mogao bi sve da ih pobije!
krkar krkar 08:56 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Predrag Brajovic
Mene ova pohvala Iranu podseća na onu drugu Staljinu, okruženog decom: -- Kako je dobar drug Staljin, on voli decu, a mogao bi sve da ih pobije!


Ma to je samo zato što si idiot, nemoj da te to brine.
aureus aureus 08:57 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

maksa83
Иран је у односу на многе земље из свог окружења цивилизација на квадрат.
Знају да забразде, али код њих увијек остане клица за неки каснији напредак.

Možda nije loš trenutak da se opsetimo kako su od ovoga:
došli do ovoga:


I kakvu su tu ulogu odigrali Englezi, Mi6 i BP.



Inače, oni backpack putnici što idu po svetu za $5 dnevno kažu da u su u Iranu sreli ubedljivo najljubaznije ljude.

Како су од кратких сукњи из 1960-их и западњачких навика дошли у ситуацију да заличе на Саудијску Арабију?

Па кажем ја да они могу да забразде, али за разлику од С. Арабије њима остане потенцијал за повратак на нормалу. Ови други никад и нису били нормални.
krkar krkar 09:02 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Možda nije loš trenutak da se opsetimo kako su od ovoga:


Ima i dan danas i prvoga i drugoga. Iran je kompleksna zemlja i kultura i teško je sve to svoditi samao na jedan aspekt. Svaki put kad odem udari me nešto novo i drugačije i naprednije - a drži se forma kako se ne bi otvarali novi sukobi.

Ipa pravo gore Aureus - Iran je civilizacija. Postoje države i kulture koje su civilizacije i one koje su samo nekakve države i nekakve kulture. iran je definitivno civilizacija i to je vidljivo na svakom koraku.


Inače, oni backpack putnici što idu po svetu za $5 dnevno kažu da u su u Iranu sreli ubedljivo najljubaznije ljude.



Moja drugarica u mid-life crisis (40!) krene pre 2 godine na put oko sveta (izgubila direktorsko mesto u međunarodnoj firmi i dobila $300K otpremnine). I pošto su joj svakakvi svašta napričali krene da preskoči ceo Bliski istok i počne od Srednje Azije. Naravno, ubedim je da krene kako treba, od Palestine, Izraela, Jordana pa Iran. Bila tamo 20 dana i potpuno oduševljena, upravo gostoprimstvom i otvorenošću. A sama žena putovala
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:03 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Ma to je samo zato što si idiot, nemoj da te to brine.

Bojim se da to što si ti tamo pojeo dve dobre pljeskvice uz 'leba ne uzdiže tu zemlju baš toliko kao što je tebe.
krkar krkar 09:13 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Како су од кратких сукњи из 1960-их и западњачких навика дошли у ситуацију да заличе на Саудијску Арабију?


Ne liče oni ni najmanje na Saudijsku Arabiju (zemlju koja ni ime nema nego se zove po vladaru!).

Islamska revolucija je u Iranu zaista bila emancipatorska i to je nepovratan proces. Posebno je bila emancipatorska po pitanju ženskih prava, koliko god se to zapadnim intelektualcima u njihovom ideološkom kokošjem slepilu to činilo nemogućim ili nerealnim. Po zvaničnoj statistici preko 55% studenata na univerzitetima u Iranu su žene.

krkar krkar 09:15 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Bojim se da to što si ti tamo pojeo dve dobre pljeskvice uz 'leba ne uzdiže tu zemlju baš toliko kao što je tebe.


Jebiga kad nisam imao tebe da mi pokažeš šta i kako da jedem pa sam morao da pasem travu.

A sad malo odjebi, ne treba mi u ponedeljak ujutru negativna energija jednog kompleksaša.
zilikaka zilikaka 09:30 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Islamska revolucija je u Iranu zaista bila emancipatorska i to je nepovratan proces. Posebno je bila emancipatorska po pitanju ženskih prava, koliko god se to zapadnim intelektualcima u njihovom ideološkom kokošjem slepilu to činilo nemogućim ili nerealnim

Možda bi mogao da nam malo opširnije ovo objasniš.
Znam da poznaješ temu a i sasvim bi se lepo nadovezala na osnovnu temu.

Msm, pored tih 55% na univerzitetu, što je sjajan podatak, šta bude posle s nji.a?
Imaju li neka ograničenja od strane države?
Mogu li da se zaposle ravnopravno, zaradjuju dovoljno, mogu li da žive same ako tako odluče?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:32 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Jebiga kad nisam imao tebe da mi pokažeš šta i kako da jedem pa sam morao da pasem travu.

Da prostiš, uopšte nisam ulazio u to u koju stoku spadaš, da l' si prasac ili konj, ne znači mi ta razlika, mada verujem da ti do nje držiš.

Pozdravljam i ja tebe, nasmejanog.
krkar krkar 09:37 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Msm, pored tih 55% na univerzitetu, što je sjajan podatak, šta bude posle s nji.a?
Imaju li neka ograničenja od strane države?
Mogu li da se zaposle ravnopravno, zaradjuju dovoljno, mogu li da žive same ako tako odluče?


I ograničenja i slobode zasnovani su na zvaničnom tumačenju islama.

Sloboda je da same odlučuju i školuju se, same odlučuju o zapošljavanju, same raspolažu svojim novcem (i svime što unesu u brak). Sa te strane sve pozitivno.

Ograničenje je da, na primer, ne smeju da idu na javna mesta sa muškarcima koji im nisu blizak rod (mahram - oni pred kojima se ne pokrivaš jer po zakonu ne bi mogla da se udaš za njih: otac, deda... braća, sinovi, posinci, deveri...). Ne možeš da uđeš sama u taksi koji vozi muškarac (zato postoje taksiji za žene, voze žene i tu ograničenja nema). Možeš, na primer, da završiš medicinu i budeš lekar ali ne možeš da pregledaš pacijuenta muškarca koji to neće.

Vrlo kompleksno društvo. Ali revolucija je za žene bila oslobođenje od srednjevekovlja, ropstva muževima i familiji. Ne može se to gledati samo kroz ptavo da se ide obučen kako hoćeš.

I tamo ima dosta foliranja i laži. Najkraće miniće i najmanje topiće koje sam u životu video - video sam baš u Teheranu, najčešće ispod Armani, Versace i Ermenegildo zegna čadora
aureus aureus 09:39 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Док сам ја писао, Зиликака већ питала, а Кркар одговорио.

Кад споро куцкам.

Али, пошто је он већ одговорио доле, враћам питање у оптицај:

Поред овог што си већ рекао, освијетли нам још мало ту тезу о еманципаторској улози Исламске револуције.
Шта се још десило, што је по твом суду, не само корак унапријед него и неповратан корак унапријед?
krkar krkar 09:41 17.07.2017

Do podne mrzi sebe a 24/7 ceo svet

Predrag Brajovic
Jebiga kad nisam imao tebe da mi pokažeš šta i kako da jedem pa sam morao da pasem travu.

Da prostiš, uopšte nisam ulazio u to u koju stoku spadaš, da l' si prasac ili konj, ne znači mi ta razlika, mada verujem da ti do nje držiš.

Pozdravljam i ja tebe, nasmejanog.


Hajde sad malo drži mamu za kurac, možda ti bude bolje iako sumnjam da tu ima pomoći.

Normalni, izvolite, ovaj će danas ceo svet da mrzi negde drugo.
zilikaka zilikaka 10:13 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

I tamo ima dosta foliranja i laži. Najkraće miniće i najmanje topiće koje sam u životu video - video sam baš u Teheranu, najčešće ispod Armani, Versace i Ermenegildo zegna čadora

To sam negde i ja shvatila. Ne jednom bila svedok navlačenja tih aljina na aerodromu, preko vrlo izazovne garderobe.
Tu, pred svima. Tako je došla al dalje ne treba tako da bud3 vidjena.
Onda sam videla i prolazak potpuno zabradjene žene na pasoškom. Ladno je pod čadorom mogo biti i moj muž. Avion išao za Švajcarsku, pa se pitala kako će tamo, da li ima sliku u pasošu, ko su fotografi, da l su za žene samo žene...
Tad mi neko baš na blogu objasnio da tu ima foliranja onoliko.
Zvanično je sve pokriveno al kad treba, svi se prave ludi pa će i ona snajka s pasoškog vrlo moguće da se pojavi bez njega, ko da ga nikad bilo nije.

...ko što su njihovi studenti u našim menzama uglavnom jeli svinjetinu ko besni, al samo ako nema još jednog njihovog, da ga vidi
princi princi 10:18 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Како су од кратких сукњи из 1960-их и западњачких навика дошли у ситуацију да заличе на Саудијску Арабију?

Sedi dole, bre, kakva crna Saudijska Arabija. Ako hoćeš da praviš već neka poređenja, onda Iran jedino možeš porediti s Izraelom.
krkar krkar 10:21 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Поред овог што си већ рекао, освијетли нам још мало ту тезу о еманципаторској улози Исламске револуције.
Шта се још десило, што је по твом суду, не само корак унапријед него и неповратан корак унапријед?


Nemam jutros baš vremena, pišem usred posla. Ali između ostaloga ukinula je feudalizam i seljačko višegeneracijsko dužničko ropstvo, uvela opšte i obavezno školovanje (pred revoluciju bilo je oko 38% pismenih, sada ih je 95% - više od Srbije), ukinula kolonijalne odnose u eksploataciji resursa, uprkos sankcijama (dvostrukim) uvela sistem domaćih naučnih istraživanja i prenosa znanja u privredu. Revolucija je, ne računajući prve godine ili čak prvih desetak, ukinula sveopštu brutalnost i arbitrarnost vlasti koja je u šahovo vreme kroz Savak sprovodila lični teror; sada je u ogromnom broju slučajeva Iran zemlja vladavine prava sviđali se zakoni nekome ili ne. Korupcija koja je u vreme šaha bila nigerijskih proporcija sada je znatno manje izražena, i po obimu i po iznosima.

Ponavljam, izrazito kompleksno društvo. Danas većina mladih i obrazovanih tvrdi da je Iran društvo koje nije uspelo, pred raspadom, zemlja nezaposlenih i emigranata. Ali već sama činjuenica da je društvo sazrelo da se takvi razgovori vode i da ima dovoljno školovanih da mogu i da odlaze u emigraciju ogromni su iskoraci u odnosu na predrevolucionarno doba.

Najvažnije je da je Iran danas daleko manje radikalno podeljen. Nema ostrašćenosti i mržnje kakva je vladala pre revolucije između vlasti i opozicije. Nema ni komunista koji su bili staljinisti čisti i želeli da od Irana naprave kopiju CCCP-a.
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:29 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Ne možeš da uđeš sama u taksi koji vozi muškarac


Nedavno sam gledala jedan iranski film, taksi kruzi ulicama i svako u tom pravcu moze usput da udje da se vozi ako ima slobodnog mesta plati svako svoj deo troska, taj princip taksiranja.

U jednom momentu je taksista imao samo jednog putnika kad je usla jedna zena..
Cela voznja joj je prosla u prepiranju sa tim muskarcem oko svake sitnice koju je ona rekla, od politike pa do pravljenja slatkisa, jer sve on buzdovan zna bolje od 'zenske glave' tako ju je i nazivao dok su bili zajedno u taksiju. (vozac taksija je mudro cutao na njihovu prepirku:)

Znaci moze zena u taksi ne sa jednim vec, sudeci po filma reziseru, i cak sa 2 muskarca. Teheran je bio u pitanju.

(film se zove Taxi i ceo film je o tom taksiju i njegovim putnicima u jednom danu)


cassiopeia cassiopeia 10:52 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Nedavno sam gledala jedan iranski film


Ja baš volim da gledam njihove filmove. Nisam ih nešto puno odgledala, ali svi do jednog su mi se svideli.

Ovaj sam poslednji gledala

Sve o Eli

krkar krkar 10:55 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Nedavno sam gledala jedan iranski film, taksi kruzi ulicama i svako u tom pravcu moze usput da udje da se vozi ako ima slobodnog mesta plati svako svoj deo troska, taj princip taksiranja.


Taj princip im generalno važi u minibusima (kao i u većini Azije i Afrike) ali nisam siguran da sam to viđao u Iranu. Tačnije, sećam se da sam jednom baš imao problema što devojka nije mogla nikako da se vrati kući, niko joj nije bio mahram, ona nije vozila, nije još bilo ženskog taksija...

Ne znam na koju je to foru, ne kažem da ne verujem.

Inače iranski film je vrlo, vrlo interesantan. Samo da pomenem Abasa Kjarostamija
krkar krkar 10:59 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Ako hoćeš da praviš već neka poređenja, onda Iran jedino možeš porediti s Izraelom.


Interesantno - i tačno - poređenje, samo malo ko ga je svestan
NNN NNN 11:35 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

mid-life crisis (40!)

Napredna neka žena, mislim kud bre mid-life crisis u četrdesetoj?
Pa sada su četrdesete nove tridesete
(ovi što kažu da su nove dvadesete - lažu)
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:08 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Predrag Brajovic
Mene ova pohvala Iranu podseća na onu drugu Staljinu, okruženog decom: -- Kako je dobar drug Staljin, on voli decu, javascript:; a mogao bi sve da ih pobije!


Ajd kad već mašiš Iran, zapamti vic kako treba, taj tvoj nema nikakvu motivaciju za poJentu ☻

NM - sličice iz života Druga Staljina koje čita učiteljica đacima, pa tako on sedeo u kancelariji, studiozno proučavao Klasike, a deca ispred igrala lopte pa lopta razbila prozor. A drug Staljin im vratio loptu ... a mogao je sve da ih ubije.

E da, vidim niko ne pominje Šahicu


apacherosepeacock apacherosepeacock 12:17 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Nedavno sam gledala jedan iranski film, taksi kruzi ulicama i svako u tom pravcu moze usput da udje da se vozi ako ima slobodnog mesta plati svako svoj deo troska, taj princip taksiranja.


Taj princip im generalno važi u minibusima (kao i u većini Azije i Afrike) ali nisam siguran da sam to viđao u Iranu. Tačnije, sećam se da sam jednom baš imao problema što devojka nije mogla nikako da se vrati kući, niko joj nije bio mahram, ona nije vozila, nije još bilo ženskog taksija...

Ne znam na koju je to foru, ne kažem da ne verujem.

Inače iranski film je vrlo, vrlo interesantan. Samo da pomenem Abasa Kjarostamija



Evo ga:

Taxi (2015)

Jafar Panahi is banned from making movies by the Iranian government, he poses as a taxi driver and makes a movie about social challenges in Iran.

When you are a filmmaker and you are not allowed to direct movies any more, you have to retrain. So why not become a taxi driver? Or better, why not pretend you are a taxi driver and make a film despite everything? This is what Jafar Panahi has done. Now he invites you to get into his cab for the price of a cinema ticket, to ride through the streets of Tehran and discover its people in the persons of his various passengers.



http://www.imdb.com/title/tt4359416/

[youtube]http://www.imdb.com/video/imdb/vi3127554841?ref_=ttvi_vi_imdb_1[/youtube]



Cass, hvala na preporuci za ovaj drugi film.



svarog svarog 12:35 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

U nekom iranskom filmu, ne mogu se setiti naziva (junak radi na farmi nojeva i razbije jaje koje je skupo u pm) baš sam primetio taj sistem javnog transporta. Totalni haos, vozi ko koga stigne, fantastično
principessa_etrusca principessa_etrusca 12:39 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Ako hoćeš da praviš već neka poređenja, onda Iran jedino možeš porediti s Izraelom.


Interesantno - i tačno - poređenje, samo malo ko ga je svestan


И јеврејски однос према Ирану је интересантан јер укључује поштовање какво немају ни за које друге муслимане. Уосталом, однос Јевреја и Персијанаца траје хиљадама година и далеко предатира Ислам (а и један од најважнијих дана јеврејског календара је Пурим када се слави истрбљење јеврејских непријатеља у Персији које је наредила Естер, нова персијска краљица, а у ствари Јеврејка).
krkar krkar 12:57 17.07.2017

Re: Назадни Иранци


И јеврејски однос према Ирану



Jevreji još žive u Iranu, malo ih je ali ih ima i čuvaju se i čuvaju ih. Imaju i zagarantovanog poslanika u Medžlisu.
aureus aureus 12:58 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

principessa_etrusca

И јеврејски однос према Ирану је интересантан јер укључује поштовање какво немају ни за које друге муслимане. Уосталом, однос Јевреја и Персијанаца траје хиљадама година и далеко предатира Ислам (а и један од најважнијих дана јеврејског календара је Пурим када се слави истрбљење јеврејских непријатеља у Персији које је наредила Естер, нова персијска краљица, а у ствари Јеврејка).

Iz te daleke istorije imaš i ovo:

"Kir (osnivač Persijskog carstva) je vratio i brojne sakralne objekte koje su Vavilonci pokrali od različitih naroda Srednjeg istoka, zadobijajući tako snažnu podršku od novih podanika (sve ovo, dabome, nakon što je savladao Vavilonce i proširio svoje carstvo).

Najpoznatiji akt tolerancije je oslobađanje Jevreja, koji su živeli u zarobljeništvu u Vavilonu oko pedeset godina. Pored toga, Kir je Jevrejima dao novac za obnovu hrama koji je uništio vavilonski kralj Nabukodonosor. Između ostalog, Jevrejima je vraćen i ukradeni zlatni čamac koji je korišten u religioznim obredima."

(Smešna istorija sveta)
princi princi 12:59 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Ima jedan baja, nije ga mrzelo, skupio je 10 sličnosti između Izraela i Irana. Mali iskarikirano, ali i smešnjikavo:

1. Both are religion-based regimes, rooted in ancient Mesopotamian mumbo jumbo;

2. Both have large population of non-believers, who suffer in the hands of the more radical, vocal and organized zealots;

3. Both pursue a systematic suppression of ethnic and religious minorities;

4. Both have notorious secret services that are often accused of cruel acts of torture and murder;

5. Both have aspiration to lead the world, as a group of ‘chosen people’, with whom god has made a special covenant;

6. Both await the emergence of a messiah who will transform the whole world into a mono-religious “paradise”;

7. Both have parliamentary systems, but ones that disenfranchise large portions of their population;

8. In both countries, the leaders claim to be holier-than-thou, but are often revealed as rotten corrupts;

9. Non-believers in both countries are harassed, e.g. women with revealing clothes, or men thought to break religious laws (drinking in Iran, driving on a Saturday in Israel);

10. Both have clandestine nuclear programs, which have either resulted in weapons of mass destruction or are on their way to it.


Bez zajebancije, koliko mogu da se setim, Iran i Izrael su jedine demokratije na Bliskom Istoku.
krkar krkar 13:01 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Moja drugarica u mid-life crisis (40!) krene pre 2 godine na put oko sveta (izgubila direktorsko mesto u međunarodnoj firmi i dobila $300K otpremnine). I pošto su joj svakakvi svašta napričali krene da preskoči ceo Bliski istok i počne od Srednje Azije. Naravno, ubedim je da krene kako treba, od Palestine, Izraela, Jordana pa Iran. Bila tamo 20 dana i potpuno oduševljena, upravo gostoprimstvom i otvorenošću. A sama žena putovala


Sto bi moja mama rekla: “Zaljubila se u Iran”
Iran June 5, 2015

Ima puno toga u Iranu da se dozivi, vidi, nauci… Ali na prvom mestu bih izdvojila Irance koji su izuzetno prijatni i srdacni ljudi. Predusretljivi toliko da se na neki lep nacin moze reci da su u tome i naivni. Svoju blagost (i blagonaklonost) uobicajeno demonstriraju vrlo elegantnim gestom naklona, pri cemu jednu ruku stave preko grudi. Jos uvek nenaviknuti na turiste, pa u svakom kontaktu iskreno zele da znaju odakle sam, da li mi se svidja Iran i sta mislim o Iranu… I da li cu ponovo doci. Punog srca i iskreno svi pozdravljaju recima “Dobro-dosli u Iran”. Tako sam se uistinu i osecala, pa sam ostala cak dan duze nego sto mi je vazila viza.

Zena koja sedi preko puta mene u autobusu mi nudi krastavac i ne odustaje dok ga ne uzmem! Par minuta ranije mi i vozac i suvozac nude caj i vodu. Opet u nekom drugom autobusu mi jedna zena na pauzi spontano kupuje sladoled i donosi u autobus. Ni da cuje da platim. Bilo je mnogo takvih neocekivanih gestova prijateljstva i dobrodoslice… Mozda mi je najupecatljiviji bio jedan mladic sa kojim sam kratko pricala i pritom ga pitala gde bih mogla kupiti Iransku SIM karticu. Nakon sto mi je objasnio da je posta zatvorena, resio je da izvadi SIM karticu iz svog telefona, posto ima dva, pa da ja koristim dok sam u Iranu i onda vratim njegovom drugu u gradu na kraju mog putovanja. Jedva sam ga odgovorila!
princi princi 13:08 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Punog srca i iskreno svi pozdravljaju recima “Dobro-dosli u Iran”.

Sine, to k'o Srbija! Zemlja širokih puteva prepuna ljudi srdačnog osmeha i raširenih ruku.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:11 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Jevreji još žive u Iranu, malo ih je ali ih ima i čuvaju se i čuvaju ih. Imaju i zagarantovanog poslanika u Medžlisu.


Ono jeste, nisu ih sve nasilno izbacili, ali da ne kvarim sad onu skasku o Staljinu to koliko ih je, to kao kada bi se brojali Jevreji na Dorćolu pre i posle rata ;>

Doduše, da ne beše Reze, bilo bi ih tolićko (if any) još mnogo ranije,

I da, nisu ih nasilno izbacivali - uostalom, nisu Arapi ;> ali ode Reza, odoše nakon toga i (skoro pa) poslednji Jevreji.
princi princi 13:13 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Dont Fear The Reaper
Jevreji još žive u Iranu, malo ih je ali ih ima i čuvaju se i čuvaju ih. Imaju i zagarantovanog poslanika u Medžlisu.


Ono jeste, nisu ih sve nasilno izbacili, ali da ne kvarim sad onu skasku o Staljinu to koliko ih je, to kao kada bi se brojali Jevreji na Dorćolu pre i posle rata ;>

Doduše, da ne beše Reze, bilo bi ih tolićko (if any) još mnogo ranije,

Ima ih svakako više nego Persijanaca u Tel Avivu ili Džeruzalemu.
krkar krkar 13:14 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Doduše, da ne beše Reze, bilo bi ih tolićko (if any) još mnogo ranije,


Doduše, netačno, imaju zagarantovana politička prava još od ustava iz 1909. ako nisam pogrešio za par godina.

Nemam vremena
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:37 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

princi
Dont Fear The Reaper
Jevreji još žive u Iranu, malo ih je ali ih ima i čuvaju se i čuvaju ih. Imaju i zagarantovanog poslanika u Medžlisu.


Ono jeste, nisu ih sve nasilno izbacili, ali da ne kvarim sad onu skasku o Staljinu to koliko ih je, to kao kada bi se brojali Jevreji na Dorćolu pre i posle rata ;>

Doduše, da ne beše Reze, bilo bi ih tolićko (if any) još mnogo ranije,

Ima ih svakako više nego Persijanaca u Tel Avivu ili Džeruzalemu.


Dobro nisi rekao - ima više Jevreja na Dorćolu nego Dorćolaca u Jerusalimu. Ista glupost. Malo gluplja nego maltretiranje Crnaca, ali tu negde.

Nego, koliko je Persijanaca živelo u Jerusalimu u proteklih tisuću i kusur godina? Ili, makar, da se ne mučiš da toliko brojiš, koliko ih je bilo početkom ovog veka. Kada daš te cifre i uporediš, onda ću da ti verujem na tvoj flipantni odgovor.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:41 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Doduše, da ne beše Reze, bilo bi ih tolićko (if any) još mnogo ranije,


Doduše, netačno, imaju zagarantovana politička prava još od ustava iz 1909. ako nisam pogrešio za par godina.

Nemam vremena


Pa kad budeš imao pogledaj malo i to kako i šta za perioda Rezinog - ne samo za Jevreje, nego i za ostale manjine (obaška uticaji religioznih ludjaka, iliti vođa pre, tokom i nakon Reze), a onda i šta je konkretno baš za Jevreje radio tokom WWII.

NB - to šta i od kada gde piše, pisalo svašta i na tarabi ;>> A i sada, što ih "maze i paze i tepaju im Đorđe", valdja tek od 2015. mogu Jevreji sami da postavljaju koga žele na čelo svojih škola, a ne da im se nameću Muslimani. A i dobri su im te domaće Ješe ;> mlogo vole da kritikuju Izrael (nije da nema rašta i zašto, ali mnogo iskrenije deluje kada to radi neko u Izraelu ili Zapadu).

PS - Ode u drugu poruku, a može u stvari ovde ;>

Recimo ovo:

, a onda i šta je konkretno baš za Jevreje radio tokom WWII.

1925: Reza Shah

"For the first time in 1,400 years, an Iranian ruler reached out to his country’s Jews, bowing to the Torah to show his respect during a visit to the Jewish community of Isfahan, banning mass conversions and discouraging the idea that non-Muslims were unclean."

ali i ovo:

"Shah did not like the growing connection between European Jewry and Persian Jews. He further arrested Shmuel Hayyim and had him executed in 1931 under the charges of conspiracy to murder the Shah and change the form of government from constitutional monarchy to a republic. Jewish schools were closed in the 1920s. In addition, Reza Shah sympathized with Nazi Germany, making the Jewish community fearful of possible persecutions, and the public sentiment at the time was definitely anti-Jewish"

To je stari Reza, a "mladi" je valjda ovo:

"To protect them from the Nazis, Iran assured the Germans that its Jews were fully assimilated Iranians called kalimis—a term derived from the accolade for Moses in Koran. The Nazis, still more interested in Iran’s oil, acquiesced, and also turned a blind eye to the fact that the Shah was providing an escape route for thousands of European Jewish refugees."

Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:48 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

" In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children. "

...

CIAJO reports that since 1979, 10 Jews in addition to Elghanian have been executed, six have been assassinated by the regime, two have died as a result of being held in custody, eight have died under suspicious circumstances and 12 have disappeared.

The situation has become increasingly worse, says Haroonian. He points to the trial in 2000 of 13 Jews from Shiraz and Isfahan accused of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization and recruiting agents, which provoked vandalism and boycotts of Jewish businesses. “This was the largest wholesale attack against the Jewish community,” Haroonian says. Ten of those charged were found guilty, although espionage charges were dropped and an appeals court overturned all the convictions but those for illegal contacts with Israel. By 2003 all had been released from prison; 10 remain on probation.

Iran has seen a recent wave of anti-Semitic propaganda masquerading as anti-Zionism in print, on television and within the educational system, heavily influencing what Iranians—a quarter of them under 15—learn about their Jewish neighbors. Last February, Iran’s largest newspaper Hamshahri sponsored an international Holocaust cartoon contest that solicited sinister anti-Semitic entries that were widely displayed.

In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children.
princi princi 13:51 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Dont Fear The Reaper
princi
Dont Fear The Reaper
Jevreji još žive u Iranu, malo ih je ali ih ima i čuvaju se i čuvaju ih. Imaju i zagarantovanog poslanika u Medžlisu.


Ono jeste, nisu ih sve nasilno izbacili, ali da ne kvarim sad onu skasku o Staljinu to koliko ih je, to kao kada bi se brojali Jevreji na Dorćolu pre i posle rata ;>

Doduše, da ne beše Reze, bilo bi ih tolićko (if any) još mnogo ranije,

Ima ih svakako više nego Persijanaca u Tel Avivu ili Džeruzalemu.


Dobro nisi rekao - ima više Jevreja na Dorćolu nego Dorćolaca u Jerusalimu. Ista glupost. Malo gluplja nego maltretiranje Crnaca, ali tu negde.

Nego, koliko je Persijanaca živelo u Jerusalimu u proteklih tisuću i kusur godina? Ili, makar, da se ne mučiš da toliko brojiš, koliko ih je bilo početkom ovog veka. Kada daš te cifre i uporediš, onda ću da ti verujem na tvoj flipantni odgovor.


O, da, naravno... Sad će početi da pozivanje na vekovna ognjišta, narod najstariji i, naravno, najmudriji...
g.radicevic g.radicevic 13:51 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Ima puno toga u Iranu da se dozivi, vidi, nauci…

ima svuda puno toga da se vidi, doživi nauči...
osim ako nisi magarac (izvinjavam se ovim plemenitim životinjama, što ih poredim sa određenim pripadnicima ljudskog roda)

princi princi 13:54 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Re: Назадни Иранци
" In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children. "

...

CIAJO reports that since 1979, 10 Jews in addition to Elghanian have been executed, six have been assassinated by the regime, two have died as a result of being held in custody, eight have died under suspicious circumstances and 12 have disappeared.

The situation has become increasingly worse, says Haroonian. He points to the trial in 2000 of 13 Jews from Shiraz and Isfahan accused of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization and recruiting agents, which provoked vandalism and boycotts of Jewish businesses. “This was the largest wholesale attack against the Jewish community,” Haroonian says. Ten of those charged were found guilty, although espionage charges were dropped and an appeals court overturned all the convictions but those for illegal contacts with Israel. By 2003 all had been released from prison; 10 remain on probation.

Iran has seen a recent wave of anti-Semitic propaganda masquerading as anti-Zionism in print, on television and within the educational system, heavily influencing what Iranians—a quarter of them under 15—learn about their Jewish neighbors. Last February, Iran’s largest newspaper Hamshahri sponsored an international Holocaust cartoon contest that solicited sinister anti-Semitic entries that were widely displayed.

In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children.

Kako bi Izrael reagovao kad bi neki njegovi stanovnici špijunirali za račun Iranske revolucionarne garde? I da li bi se i to karakterisalo kao anti-semitski ispad?
g.radicevic g.radicevic 13:58 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Kako bi Izrael reagovao kad bi neki njegovi stanovnici špijunirali za račun Iranske revolucionarne garde?

demokratski....
po kratkom postupku
emsiemsi emsiemsi 14:00 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Predrag Brajovic
Mene ova pohvala Iranu podseća na onu drugu Staljinu, okruženog decom: -- Kako je dobar drug Staljin, on voli decu, a mogao bi sve da ih pobije!


Ma to je samo zato što si idiot, nemoj da te to brine.

Слава јој !
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 14:01 17.07.2017

Re: Odoše...

Elem,s toji prazna poruka, pa ajde

Ode Landau, ode Romero. Prvi nikad nije igrao kod drugog, ali nekako kao da jeste ☺

michiganac michiganac 15:45 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

I kakvu su tu ulogu odigrali Englezi, Mi6 i BP.

(& CIA?!)

Vjerovatno misliš na događaje iz '53 (koji - u bocu - neodoljivo podsjećaju na one kijevske od prije neku godinu), a ne ove oko '79.
michiganac michiganac 15:55 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Svaki put kad odem


Može jedno, ovako, direktno pitanje (a bez da se krene putem ličnih uvreda):

-na koju foru danas neosporni štovatelj reganovske doktrine i proNATOovski agitator ima prođu u današnji Iran?!


cassiopeia cassiopeia 16:42 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

apacherosepeacock


Evo ga:

Taxi (2015)

Jafar Panahi is banned from making movies by the Iranian government, he poses as a taxi driver and makes a movie about social challenges in Iran.




Hvala tebi! Pogledala sam film, o d l i č a n je!
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 17:37 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

princi

O, da, naravno... Sad će početi da pozivanje na vekovna ognjišta, narod najstariji i, naravno, najmudriji...



Aman, zašto meni uvek zapadnu kogitivno čalendžirani, "genetski" napaljeni "genijalci"? Šarajte malo!

Dakle - ne možeš da se "braniš" argumentom za nešto što je isključivo tvoje delo (misli se na tok diskusije - ako ti nije jasno ☻).

Ajde de, ako nisi "historijski" edukovan, a mrzi te pod stare dane da učiš i pounjavaš rupe u obrazovanju, dobro, to je ok, svi mi tako s vmena na vreme ;>

Ili pak nisi shvatio šta u poruci piše no te samo poneo urođena odbojnost?

Pa umesto da si ćutao dalje, morao si da se vadiš - i to krunskim argumentom, obrtanjem u ogledalu onog o čem se pričalo. No dobr, i to je standardno.

Elem, ko hoće, slobodno može i ta "vekovna ognjišta" jerbo su Jevreji u Persiji prisutni u povećim brojevima više od 27 vekova (to je dve tisuće sedam stotina godina).

Ali da ne idemo u to koliko ih je bilo u kojem veku, da ne idemo ni u to koliko ih je bilo početkom 20. (uprkos pogromima i proganjanjima, baš sličnim onim iz "bratske "Rusije" - priče o ritualnim ubistvima muslimanske dece, posl ekojih sledi napad na jevrejsku zajednicu, premlaćivanja ubijanja, i naravno - baš kao ovde devedesetih - pljačka) dovoljno je valjda (kako sam i napisao) samo ovo:

1948: .. 100.000
1979: ... 80,000 (ovo pre Islamske Revolucije)
2014: ... 14.000

Znači u tom svetlu se posmatra ono što sam napisao - jeste ima ih, itekako "mnogo" ali samo ako se posmatra spram toga koliko ih ima u drugim zemljama u okolini (koje nisu Izrael ;> ) ali da ih ima smešno malo, ako se posmatra koliko ih je bilo samo koju deceniju ranije.

Tvoj odgovor "a zašto vi maltretirate Crnce"; odnosno, "pa šta, nema ni Iranaca u Jerusalimu" je pametan i logičan kao i da si povezao sa brojem nosoroga na Marsu (što verujem da će ti biti sledeći "argument" - što će, ipak biti korak nabolje spram onog gore citiranog odbranaškog "odgovora" )

alles_atze alles_atze 20:00 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

O, da, naravno... Sad će početi da pozivanje na vekovna ognjišta, narod najstariji i, naravno, najmudriji...


Kolega, a to su: Emsiemsijevci, Predatorci, Hochichovci ili Tasa-Debelovci?
krkar krkar 20:17 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

alles_atze



Ti slobodno možeš da se ponašaš. Na mom blogu nema razloga za brigu pa ne treba ni ti nikoga da braniš.

krkar krkar 20:22 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

-na koju foru danas neosporni štovatelj reganovske doktrine i proNATOovski agitator ima prođu u današnji Iran?!


Na pasoš i vizu (ne uvek, nekad je vadim i na aerodromu). Nećeš verovati ali Iranci su izrazito razumni - kad se zna ko šta zastupa i ne lažemo se i ne krijemo vrlo se lako dogovorimo.

Inače, nisam nikakav

štovatelj reganovske doktrine


Samo sam do neba zahvalan Ronaldu što je srušio zid i razjebao CCCP dovevši ga do bankrota (redosled nebitan).

Glede NATO, smatram da je svaka batina Srbima i Srbiji korisna. Štaviše - neophodna i neizbežna. Samo da ne omekša.
emsiemsi emsiemsi 20:30 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Msm, pored tih 55% na univerzitetu, što je sjajan podatak, šta bude posle s nji.a?
Imaju li neka ograničenja od strane države?
Mogu li da se zaposle ravnopravno, zaradjuju dovoljno, mogu li da žive same ako tako odluče?


I ograničenja i slobode zasnovani su na zvaničnom tumačenju islama.

Sloboda je da same odlučuju i školuju se, same odlučuju o zapošljavanju, same raspolažu svojim novcem (i svime što unesu u brak). Sa te strane sve pozitivno.

Ograničenje je da, na primer, ne smeju da idu na javna mesta sa muškarcima koji im nisu blizak rod (mahram - oni pred kojima se ne pokrivaš jer po zakonu ne bi mogla da se udaš za njih: otac, deda... braća, sinovi, posinci, deveri...). Ne možeš da uđeš sama u taksi koji vozi muškarac (zato postoje taksiji za žene, voze žene i tu ograničenja nema). Možeš, na primer, da završiš medicinu i budeš lekar ali ne možeš da pregledaš pacijuenta muškarca koji to neće.

Vrlo kompleksno društvo. Ali revolucija je za žene bila oslobođenje od srednjevekovlja, ropstva muževima i familiji. Ne može se to gledati samo kroz ptavo da se ide obučen kako hoćeš.

I tamo ima dosta foliranja i laži. Najkraće miniće i najmanje topiće koje sam u životu video - video sam baš u Teheranu, najčešće ispod Armani, Versace i Ermenegildo zegna čadora

Како си ово видео ? Чадори били прозирни или можда ... ?
Испричај нам мало детаљније о овоме.
emsiemsi emsiemsi 20:34 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Поред овог што си већ рекао, освијетли нам још мало ту тезу о еманципаторској улози Исламске револуције.
Шта се још десило, што је по твом суду, не само корак унапријед него и неповратан корак унапријед?


Nemam jutros baš vremena, pišem usred posla. Ali između ostaloga ukinula je feudalizam i seljačko višegeneracijsko dužničko ropstvo, uvela opšte i obavezno školovanje (pred revoluciju bilo je oko 38% pismenih, sada ih je 95% - više od Srbije), ukinula kolonijalne odnose u eksploataciji resursa, uprkos sankcijama (dvostrukim) uvela sistem domaćih naučnih istraživanja i prenosa znanja u privredu. Revolucija je, ne računajući prve godine ili čak prvih desetak, ukinula sveopštu brutalnost i arbitrarnost vlasti koja je u šahovo vreme kroz Savak sprovodila lični teror; sada je u ogromnom broju slučajeva Iran zemlja vladavine prava sviđali se zakoni nekome ili ne. Korupcija koja je u vreme šaha bila nigerijskih proporcija sada je znatno manje izražena, i po obimu i po iznosima.

Ponavljam, izrazito kompleksno društvo. Danas većina mladih i obrazovanih tvrdi da je Iran društvo koje nije uspelo, pred raspadom, zemlja nezaposlenih i emigranata. Ali već sama činjuenica da je društvo sazrelo da se takvi razgovori vode i da ima dovoljno školovanih da mogu i da odlaze u emigraciju ogromni su iskoraci u odnosu na predrevolucionarno doba.

Najvažnije je da je Iran danas daleko manje radikalno podeljen. Nema ostrašćenosti i mržnje kakva je vladala pre revolucije između vlasti i opozicije. Nema ni komunista koji su bili staljinisti čisti i želeli da od Irana naprave kopiju CCCP-a.

Занимљиво је да је ово апсолутно опортуно ономе што су нама масмедији пласирали ?!
Па ти веруј масмедијима !
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 21:34 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

zilikaka

Msm, pored tih 55% na univerzitetu, što je sjajan podatak, šta bude posle s nji.a?


Msm, završe mikrobiologiju pa ih to smori, pa se onda dokone smaraju po Himalajima i Karakorumu umesto da gaje decu ko sve poštene Srpkinje.

eloy eloy 21:44 17.07.2017

Re: Назадни Иранци





Ljotićevci su uvek uz tebe. Malo škropa nije na odmet.

Mož da brišeš kad završiš tel. razgovor do tada ti oplemenjujemo temu.
zilikaka zilikaka 21:55 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Msm, završe mikrobiologiju pa ih to smori, pa se onda dokone smaraju po Himalajima i Karakorumu umesto da gaje decu ko sve poštene Srpkinje.

Pa sad...
Sticajem okolnosti baš to za mikrobiologiju malo imam uvida. Od te fele uglavnom begaju u emigraciju, svud po svetu. Ne znam da su baš dokone tamo.
Al ja pitala za one koje ostanu.
Znaš kako, za pentranje po Himalajima treba poprilično para a nešto mi se javlja da ni blizu desetina od tih 55% to vidi osim na sliki.

Ako neko ima prebogatog Babu, ne kažem, al takvima je kako god okreneš svaki dan subota, pa im se može i da se pentraju.
michiganac michiganac 22:00 17.07.2017

Re: Назадни Иранци


Glede NATO, smatram da je svaka batina Srbima i Srbiji korisna. Štaviše - neophodna i neizbežna. Samo da ne omekša.


Naročito kad u tom mimoiđu Uje, štaviše još ih i nagrade pa danas svako ljeto imamo one parade i svetkovine nečovječnosti širom lijepe njihove.

Samo sam do neba zahvalan Ronaldu što je srušio zid i razjebao CCCP dovevši ga do bankrota (redosled nebitan).


Istovremeno i sjebao perspektivu za vaskoliku Evropu (ne isključivo EU! - mada, evo i ona se dobrano trese usljed istog) u nedogledno vrijeme sve do danas, pa stoga i imamo aktuelnu eksploziju ovolikog (i nadasve desničarskog) populizma. Primjera radi, njegova produžena ruka ("šveCki proNATO- crnorukci" ) je uklonila i jednog Olofa Palmea, posljednjeg viteza za slobodnu Evropu oslobođenu od blokovskih podjela i čeličnih zagrljaja (od navučenih vojnih arsenala).

Stoga,

kad se zna ko šta zastupa i ne lažemo se


Poslije svega ja i dalje ne uočavam koje su to vrijednosti koje ti tako dosljedno zastupaš?!
princi princi 22:03 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Aman, zašto meni uvek zapadnu kogitivno čalendžirani, "genetski" napaljeni "genijalci"?

Ma, tata ti genetski napaljen genijalac.
krkar krkar 23:30 17.07.2017

Re: Назадни Иранци

Занимљиво је да је ово апсолутно опортуно ономе што су нама масмедији пласирали ?!
Па ти веруј масмедијима !


Pratiš loše masmedije.

Ne čudi me uopšte, samo konstatujem
emsiemsi emsiemsi 05:27 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Занимљиво је да је ово апсолутно опортуно ономе што су нама масмедији пласирали ?!
Па ти веруј масмедијима !


Pratiš loše masmedije.

Ne čudi me uopšte, samo konstatujem

Па пратим стандардне, уз, понекада ббц и цнн. Шта друго.
Друга је ствар, што ја нисам баш празноверан па ја сам обрадим оно што чујем.
emsiemsi emsiemsi 07:11 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

Predrag Brajovic
Jebiga kad nisam imao tebe da mi pokažeš šta i kako da jedem pa sam morao da pasem travu.

Da prostiš, uopšte nisam ulazio u to u koju stoku spadaš, da l' si prasac ili konj, ne znači mi ta razlika, mada verujem da ti do nje držiš.

Pozdravljam i ja tebe, nasmejanog.

Зар тако разговарају интелектуалци (нема везе са телетом), требало би да се стидите и кркан и ти.
emsiemsi emsiemsi 07:15 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
Msm, pored tih 55% na univerzitetu, što je sjajan podatak, šta bude posle s nji.a?
Imaju li neka ograničenja od strane države?
Mogu li da se zaposle ravnopravno, zaradjuju dovoljno, mogu li da žive same ako tako odluče?


I ograničenja i slobode zasnovani su na zvaničnom tumačenju islama.

Sloboda je da same odlučuju i školuju se, same odlučuju o zapošljavanju, same raspolažu svojim novcem (i svime što unesu u brak). Sa te strane sve pozitivno.

Ograničenje je da, na primer, ne smeju da idu na javna mesta sa muškarcima koji im nisu blizak rod (mahram - oni pred kojima se ne pokrivaš jer po zakonu ne bi mogla da se udaš za njih: otac, deda... braća, sinovi, posinci, deveri...). Ne možeš da uđeš sama u taksi koji vozi muškarac (zato postoje taksiji za žene, voze žene i tu ograničenja nema). Možeš, na primer, da završiš medicinu i budeš lekar ali ne možeš da pregledaš pacijuenta muškarca koji to neće.

Vrlo kompleksno društvo. Ali revolucija je za žene bila oslobođenje od srednjevekovlja, ropstva muževima i familiji. Ne može se to gledati samo kroz ptavo da se ide obučen kako hoćeš.

I tamo ima dosta foliranja i laži. Najkraće miniće i najmanje topiće koje sam u životu video - video sam baš u Teheranu, najčešće ispod Armani, Versace i Ermenegildo zegna čadora

Чекај, постоји једно начелно запажање - и разлика приступа у другачијим окружењима.
Како се за утицај њихових верских лидера на власт (шта утицај ?) гледа благонаклоно, а рецимо, на пример, Српској Православној Цркви разни талибани и фундаменталисти не дају право (елементарно) да се поводом било чега у друштву огласи (саопштењем) ?
Успут --- недавно добијем позив од једног другара (електроинжењера) члана друштва Српско-Иранског пријатељства за изложбу у Библиотеци града Београда. На жалост, нисам могао да дођем јер сам морао да идем у Математичку Гимназију на завршну свечаност матураната.
emsiemsi emsiemsi 07:22 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

princi
Re: Назадни Иранци
" In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children. "

...

CIAJO reports that since 1979, 10 Jews in addition to Elghanian have been executed, six have been assassinated by the regime, two have died as a result of being held in custody, eight have died under suspicious circumstances and 12 have disappeared.

The situation has become increasingly worse, says Haroonian. He points to the trial in 2000 of 13 Jews from Shiraz and Isfahan accused of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization and recruiting agents, which provoked vandalism and boycotts of Jewish businesses. “This was the largest wholesale attack against the Jewish community,” Haroonian says. Ten of those charged were found guilty, although espionage charges were dropped and an appeals court overturned all the convictions but those for illegal contacts with Israel. By 2003 all had been released from prison; 10 remain on probation.

Iran has seen a recent wave of anti-Semitic propaganda masquerading as anti-Zionism in print, on television and within the educational system, heavily influencing what Iranians—a quarter of them under 15—learn about their Jewish neighbors. Last February, Iran’s largest newspaper Hamshahri sponsored an international Holocaust cartoon contest that solicited sinister anti-Semitic entries that were widely displayed.

In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children.

Kako bi Izrael reagovao kad bi neki njegovi stanovnici špijunirali za račun Iranske revolucionarne garde? I da li bi se i to karakterisalo kao anti-semitski ispad?

Само се у Србији шпијунажа за стране силе (западне, јер добро плаћају, не за Русе, јер је шпијунирање за Русе тако демоде и примитивно) сматра за афирмативну демократску тековину, а подношење извештаја у амбасадама као највиши друштвени догађај - хепенинг пар екселанс.
aureus aureus 08:03 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

emsiemsi

Чекај, постоји једно начелно запажање - и разлика приступа у другачијим окружењима.
Како се за утиццај њихових верских лидера на власт (шта утицај ?) гледа благонаклоно, а рецимо, на пример, Српској Православној Цркви разни талибани и фундаменталисти не дају право (елементарно) да се поводом било чега у друштву огласи (саопштењем) ?

Мислим да си дао једно правилно запажање (у начелу) с тим што си у његовом другом дијелу направио једно претјеривање, надам се стилско претјеривање - у циљу наглашавања поенте.

Наиме, СПЦ има неспорно право да се оглашава о чему год хоће, али онда треба да буде спремна на одговор, па и на (1) критику...па и на (2) бруталну критику.
А не да се устоличује правило "да се после патријарха не говори" (др Јован Марић).
Посебан проблем су одређени поступци и уступци које према СПЦ чини држава: ненаплаћивање пореза с једне стране, с друге - приоритет у односу на остале у враћању имовине, лежерност у судском процесуирању брљотина свештенства, симболички гестови у виду клањања и љубљења руку, комично-отужни заједнички молебани итд.
krkar krkar 08:32 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

а подношење извештаја у амбасадама као највиши друштвени догађај - хепенинг пар екселанс.


nikvet pn nikvet pn 08:51 18.07.2017

Re: Назадни Иранци


Жал за Русијом је као жал за младос'.

Где је овде нови Тито да каже (х)историјско НЕ Путину?
silver silver 10:39 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

cassiopeia


Hvala za ovaj interesantan film (About Elly), nisam gledala ali svakako ću potražiti. Jesi li možda gledala Persepolis?

cassiopeia cassiopeia 12:23 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

Silver


Nema na čemu! Pogledaj i Taxi ako nisi gledala. Juče je Apacheros ostavila link negde gore. Ja ga odmah gledala i baš je dobar.

Nisam ni čula za taj animirani, sad sam ga našla na netu, gledam obavezno.
Hvala ti!
uros_vozdovac uros_vozdovac 13:21 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

emsiemsi
princi
Re: Назадни Иранци
" In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children. "

...

CIAJO reports that since 1979, 10 Jews in addition to Elghanian have been executed, six have been assassinated by the regime, two have died as a result of being held in custody, eight have died under suspicious circumstances and 12 have disappeared.

The situation has become increasingly worse, says Haroonian. He points to the trial in 2000 of 13 Jews from Shiraz and Isfahan accused of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization and recruiting agents, which provoked vandalism and boycotts of Jewish businesses. “This was the largest wholesale attack against the Jewish community,” Haroonian says. Ten of those charged were found guilty, although espionage charges were dropped and an appeals court overturned all the convictions but those for illegal contacts with Israel. By 2003 all had been released from prison; 10 remain on probation.

Iran has seen a recent wave of anti-Semitic propaganda masquerading as anti-Zionism in print, on television and within the educational system, heavily influencing what Iranians—a quarter of them under 15—learn about their Jewish neighbors. Last February, Iran’s largest newspaper Hamshahri sponsored an international Holocaust cartoon contest that solicited sinister anti-Semitic entries that were widely displayed.

In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children.

Kako bi Izrael reagovao kad bi neki njegovi stanovnici špijunirali za račun Iranske revolucionarne garde? I da li bi se i to karakterisalo kao anti-semitski ispad?

Само се у Србији шпијунажа за стране силе (западне, јер добро плаћају, не за Русе, јер је шпијунирање за Русе тако демоде и примитивно) сматра за афирмативну демократску тековину, а подношење извештаја у амбасадама као највиши друштвени догађај - хепенинг пар екселанс.

Špijunaža za Rusiju se ne računa u špijanužu, pa zaboga Rusija, Putin, kako...
emsiemsi emsiemsi 13:25 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

uros_vozdovac
emsiemsi
princi
Re: Назадни Иранци
" In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children. "

...

CIAJO reports that since 1979, 10 Jews in addition to Elghanian have been executed, six have been assassinated by the regime, two have died as a result of being held in custody, eight have died under suspicious circumstances and 12 have disappeared.

The situation has become increasingly worse, says Haroonian. He points to the trial in 2000 of 13 Jews from Shiraz and Isfahan accused of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization and recruiting agents, which provoked vandalism and boycotts of Jewish businesses. “This was the largest wholesale attack against the Jewish community,” Haroonian says. Ten of those charged were found guilty, although espionage charges were dropped and an appeals court overturned all the convictions but those for illegal contacts with Israel. By 2003 all had been released from prison; 10 remain on probation.

Iran has seen a recent wave of anti-Semitic propaganda masquerading as anti-Zionism in print, on television and within the educational system, heavily influencing what Iranians—a quarter of them under 15—learn about their Jewish neighbors. Last February, Iran’s largest newspaper Hamshahri sponsored an international Holocaust cartoon contest that solicited sinister anti-Semitic entries that were widely displayed.

In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children.

Kako bi Izrael reagovao kad bi neki njegovi stanovnici špijunirali za račun Iranske revolucionarne garde? I da li bi se i to karakterisalo kao anti-semitski ispad?

Само се у Србији шпијунажа за стране силе (западне, јер добро плаћају, не за Русе, јер је шпијунирање за Русе тако демоде и примитивно) сматра за афирмативну демократску тековину, а подношење извештаја у амбасадама као највиши друштвени догађај - хепенинг пар екселанс.

Špijunaža za Rusiju se ne računa u špijanužu, pa zaboga Rusija, Putin, kako...

Сматра се - без обзира што смо браћа. Ја сам рекао која се не сматра.
uros_vozdovac uros_vozdovac 15:04 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

emsiemsi
uros_vozdovac
emsiemsi
princi
Re: Назадни Иранци
" In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children. "

...

CIAJO reports that since 1979, 10 Jews in addition to Elghanian have been executed, six have been assassinated by the regime, two have died as a result of being held in custody, eight have died under suspicious circumstances and 12 have disappeared.

The situation has become increasingly worse, says Haroonian. He points to the trial in 2000 of 13 Jews from Shiraz and Isfahan accused of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization and recruiting agents, which provoked vandalism and boycotts of Jewish businesses. “This was the largest wholesale attack against the Jewish community,” Haroonian says. Ten of those charged were found guilty, although espionage charges were dropped and an appeals court overturned all the convictions but those for illegal contacts with Israel. By 2003 all had been released from prison; 10 remain on probation.

Iran has seen a recent wave of anti-Semitic propaganda masquerading as anti-Zionism in print, on television and within the educational system, heavily influencing what Iranians—a quarter of them under 15—learn about their Jewish neighbors. Last February, Iran’s largest newspaper Hamshahri sponsored an international Holocaust cartoon contest that solicited sinister anti-Semitic entries that were widely displayed.

In 2000, the Al-Manar television station aired a claymation special in which Jews were turned into apes and pigs. In 2004, the station Sahar 1 aired a weekly series Zahra’s Blue Eyes, also called For You, Palestine, in which the Israeli government is depicted as removing the blue eyes of Palestinian children for implantation into Jewish children.

Kako bi Izrael reagovao kad bi neki njegovi stanovnici špijunirali za račun Iranske revolucionarne garde? I da li bi se i to karakterisalo kao anti-semitski ispad?

Само се у Србији шпијунажа за стране силе (западне, јер добро плаћају, не за Русе, јер је шпијунирање за Русе тако демоде и примитивно) сматра за афирмативну демократску тековину, а подношење извештаја у амбасадама као највиши друштвени догађај - хепенинг пар екселанс.

Špijunaža za Rusiju se ne računa u špijanužu, pa zaboga Rusija, Putin, kako...

Сматра се - без обзира што смо браћа. Ја сам рекао која се не сматра.

evo sam se seti jes` ikad čuo sintagmu: Ruski plaćenik, Putinov plaćenik? Izdaje Srbiju za račun Rusije?
krkar krkar 20:08 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

emsiemsi

Зар тако разговарају интелектуалци (нема везе са телетом), требало би да се стидите и кркан и ти.


1. Gledaj svoja posla

2. Mene da nikad više nisi nazvao intelektualcem! Tu komunističku ispraznu frazetinu razmenjuj sa svojim mrsomudima izašlim ispod Rankovićevog šinjela, abadžijama koji su bili zadivljeni kad vide da neko zna par grčkih slova koje se koriste u fizici ili ume da pomnoži dva dvocifrerna broja bez olovke a bogme i da citira jednu pesmicu koja nije u desetercu
emsiemsi emsiemsi 21:02 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

krkar
emsiemsi

Зар тако разговарају интелектуалци (нема везе са телетом), требало би да се стидите и кркан и ти.


1. Gledaj svoja posla

2. Mene da nikad više nisi nazvao intelektualcem! Tu komunističku ispraznu frazetinu razmenjuj sa svojim mrsomudima izašlim ispod Rankovićevog šinjela, abadžijama koji su bili zadivljeni kad vide da neko zna par grčkih slova koje se koriste u fizici ili ume da pomnoži dva dvocifrerna broja bez olovke a bogme i da citira jednu pesmicu koja nije u desetercu

Ајде не дерњај се и не кревељи се. И не изражавај се таквим претећим 'тоном'!
Откуда ти амбиција да било коме одређујеш како ће да говори !?
Дохватио си се термина (који може да буде овакав и онакав), а не обазиреш се на суштину - да псујеш као кочијаш. Срамота !
Какав сада Ранковић и грчка физика !? Какви моји мрсомуди ?
А, да - бравар је био бољи.
mesan mesan 22:12 18.07.2017

Re: Назадни Иранци

emsiemsi

И не изражавај се таквим претећим 'тоном'!
Откуда ти амбиција да било коме одређујеш како ће да говори !?

Ono kad ni u dve uzastopne rečenice ne možeš da ne ispadneš licemer i tupavko.
emsiemsi emsiemsi 05:11 19.07.2017

Re: Назадни Иранци

mesan
emsiemsi

И не изражавај се таквим претећим 'тоном'!
Откуда ти амбиција да било коме одређујеш како ће да говори !?

Ono kad ni u dve uzastopne rečenice ne možeš da ne ispadneš licemer i tupavko.

Глупости !
plausibel plausibel 09:05 17.07.2017

Dar

Od mene preporuka za blog. I da je sa maramom na glavi život joj je bio vrijedan pomena..

p.s. Brajoviću, ne valja kad ima koji višak kilograma kao gospođa Mirka, ne valja kad je s maramom na glavi (da ne ostaviš ženu kao hidžab u ladicu i dođeš virtuelno, gologlavo, nevaljalo i razigrano, pisati o slobodnim odnosima?), ne valja kad je ostavljena i ružnija prva žena.. mislim, kako ti prolaziš a da niko ne kaže da si šoven i mizogin? - na šarm?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:07 17.07.2017

Re: Dar

plausibel
mislim, kako ti prolaziš a da niko ne kaže da si šoven i mizogin? - na šarm?

Тако што игноришем идиоте, само им једном кажем шта су, па се после не бавим њима.
plausibel plausibel 09:08 17.07.2017

Re: Dar

Ma da, baviš se svojom frulicom svakodnevno, vidim.
plausibel plausibel 09:09 17.07.2017

Re: Dar

Svirkaš.
krkar krkar 09:20 17.07.2017

Re: Dar

I da je sa maramom na glavi život joj je bio vrijedan pomena..


Malo su se mediji zaneli u priči da je ovo prvi put da su novine (posebno konzervativne) objavili sliku nepokrivene žene. Nije zasigurno. Ali svakako nije uobičajeno, zato i jeste vredno.

Inače Marjam je na naslovnicama bila nepokrivena i kad je dobila Fieldsa. Izgleda da ti glupi i nazadni Iranci ipak umeju dobro da procene prioritete a ne ša ti Srbkinja imaš da se slikaš sa crncem?

plausibel plausibel 09:27 17.07.2017

Re: Dar

Prirodnu unutrašnju ljepotu žene sam prvi put vidjela u očima jedne Iranke.
krkar krkar 09:30 17.07.2017

Re: Dar

Prirodnu unutrašnju ljepotu žene sam prvi put vidjela u očima jedne Iranke.


Iranke su inače ubedljivo najlepše žene na svetu, posebno severnjakinje.

plausibel plausibel 09:31 17.07.2017

Re: Dar

Iranke su inače ubedljivo najlepše žene na svetu,

Da. :)
krkar krkar 10:38 17.07.2017

Re: Dar






plausibel plausibel 10:59 17.07.2017

Re: Dar





michiganac michiganac 16:01 17.07.2017

Re: Dar

krkar
Prirodnu unutrašnju ljepotu žene sam prvi put vidjela u očima jedne Iranke.


Iranke su inače ubedljivo najlepše žene na svetu, posebno severnjakinje.



Da, istina je. Upoznao sam ih dosta u toku studija.
narcis narcis 18:34 17.07.2017

Re: Dar

krkar
Prirodnu unutrašnju ljepotu žene sam prvi put vidjela u očima jedne Iranke.


Iranke su inače ubedljivo najlepše žene na svetu, posebno severnjakinje.


ma da kako da da, boli glava uši otpadaju a noge se skupljaju i šire ko ventilator.
šta ti ovo trebalo, ko da te emsijev duh zaposeo.
tamo de vlada teokratija sreće nema
alselone alselone 18:53 17.07.2017

Re: Dar

Iranke su inače ubedljivo najlepše žene na svetu, posebno severnjakinje.

emsiemsi emsiemsi 20:51 17.07.2017

Re: Dar

plausibel
Svirkaš.

... курцу ?
krkar krkar 23:03 17.07.2017

Re: Dar

ma da kako da da, boli glava uši otpadaju a noge se skupljaju i šire ko ventilator.
šta ti ovo trebalo, ko da te emsijev duh zaposeo.
tamo de vlada teokratija sreće nema


Drakče, ne seri. Čitaj malo. Ili ćuti i slušaj.
michiganac michiganac 23:03 17.07.2017

Re: Dar

ma da kako da da, boli glava uši otpadaju a noge se skupljaju i šire ko ventilator.
šta ti ovo trebalo, ko da te emsijev duh zaposeo.
tamo de vlada teokratija sreće nema


A kakve veze ima ljepota žene sa ustrojstvima društava i/ili ideologijama iz kojih je potekla?

Neko govori ovde o tome kako bi se udao/priženio u Iran?!
silver silver 09:17 17.07.2017

Marjam

Samo da se zahvalim za blog o ovoj izuzetnoj ženi. Osim genijalnosti i ogromnog uspeha koji je ostvarila na polju nauke, neka njen legacy bude i taj amandman na iranski zakon o državljanstvu.

Stanford se ovde u tekstu podrobnije osvrće na matematičke teorije kojima se bavila i daje kratku biografiju (LINK)
princi princi 11:24 17.07.2017

Re: Marjam

Pokvario sam računar, stalno mi ponavlja
Već ste dali preporuku ovo komentaru.
princi princi 10:13 17.07.2017

Sjajan blog! Izuzetna žena i

velika tragedija. Hvala, Krkare.
principessa_etrusca principessa_etrusca 10:45 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i

Придружујем се.

Пун погодак, хвала.
nsarski nsarski 11:03 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i

princi
velika tragedija. Hvala, Krkare.

Marijamini rezultati će mnogo, mnogo duže živeti nego druge okolnosti vezane za njen lični život i njeno poreklo. Ja sam o tim rezultatima hteo nešto da napišem, ali sam odustao.


Btw, Fieldsova medalja se dodeljuje svake četvrte godine, istraživačima mlađim od 40 godina, i Marijam je svoju dobila uz još tri matematičara. Jedan od njih je i Manjul Bhargava, Indijac poreklom, profesor na Prinstonu.


krkar krkar 11:37 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i

Marijamini rezultati će mnogo, mnogo duže živeti nego druge okolnosti vezane za njen lični život i njeno poreklo. Ja sam o tim rezultatima hteo nešto da napišem, ali sam odustao.


Napiši ovde. Ja za taj deo nisam stručan, čak i ne razumem baš šta je radila. Ali verujem mnogobrojnima koji kažu da je bila velika matematičarka.
princi princi 11:53 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i

Evo, Steven Strogatz postavio link na quanta članak na svom twitter nalogu.
nsarski nsarski 13:20 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i

Ali verujem mnogobrojnima koji kažu da je bila velika matematičarka.


Da, bila je izuzetna matematičarka, jedna od najvećih.

Ukratko, njen najvažniji rad je u oblasti topologije (preciznije – diferencijalne topologije) a to je matematička disciplina koja se, između ostalog, bavi površima raznih vrsta i raznih geometrija. Euklidska površ, na primer, je obična ravan koja se beskonačno prostire u svim pravcima. U Rimanovoj geometriji se tipično razmatraju sfere, a u hiperboličkoj geometriji su to površi koje liče na sedlo. Rezultati u ovim oblastima često imaju veliki značaj i za druge matematičke oblasti, kao što je teorija brojeva, na primer.

Ako zamislimo mrava na euklidskoj ravni, i pretpostavimo da on krene u nekom pravcu, idući najkraćom putanjom, ne skrećući ni levo ni desno, on će naprosto da se udaljava od svog polazišt po pravoj liniji beskonačno i nikad se neće vratiti u tačku iz koje je svoje putovanje započeo.
Takav isti mrav na sferi će da krene iz svog polazišta prateći krivinu velikog kruga i najzad će se vratiti u svoje polazište, orijentisan u istom pravcu. Putanja koju mrav tokom svog puta opiše se zove zatvoreni geodezik.
Naravno, on može taj svoj put da ponovi, ali dozvolićemo mu da se u svoje polazište može da se vrati samo jednom.
Ovi primeri su, na neki način, “dosadni”. Međutim, hiperboličke površi su mnogo zanimljivije. Najpre, one mogu da imaju rupe, kao američka krofna (donut), na primer, ili više “rupa”, kao pereca, itd.

Te “rupe” na površima imaju fundamentalan značaj u topologiji, pa se broj rupa definiše kao “genus” te površi i označava slovom g. Sve površi istog genusa, tj. sa istim brojem rupa, su topološki ekvivalentne, tj mogu da se neprekidnom deformacijama, bez sečenja i kidanja, preslikaju jedni u druge. Na primer, sfera može da se deformiše u pogaču, na primer, pa su sfera i pogača topološki ekvivalentne. U tom smislu, i obična čaša je topološki ekvivalentna sferi. Medjutim, šolja za kafu, koja ima dršku, ne može da se kontinuirano deformiše u sferu, i obrnuto. Ne može, jer šolja ima dršku, tj. jednu rupu, i pripada skupu površi sa genusom g=1. Šolja sa dve drške je površ genusa g=2, itd.

Za sve gore pomenute površi može da se izmeri rastojanje između dve tačke na toj površi – ovo je važno.
Ako se naš mrav kreće po hiperboličkoj površi, onda postoji više različitih putanja kojima on može da se kreće od tačke A do tačke B koje se nalaze na nekom zadatom rastojanju L. Zbog toga je našem mravu moguće da se putuje ka svom početnom položaju duž različitih putanja. Mnogo tih putanja postoji, i razumno je očekivati da se broj putanja dužine L povećava kako se ta dužina L povećava. Već se skoro 50 godina zna da broj različitih putanja dužine L raste po eksponencijalnom zakonu, preciznije, raste kao exp(L)/L kako L povećava.

Medjutim, koliko putanja dužine L može naš mrav da prođe, ako se ne dozvoli da se putanje sa sobom seče? Takve putanja na hiperboličkim površima koje se sa sobom ne seku se zovu prosti zatvoreni geodezici. Odgovor na ovo pitanje nije bio poznat, a njega je rešila Marijam.
Prvo, očekujemo da je broj prostih zatvorenih geodezika manji od onog eksponencijalnog, tj. da taj broj sporije raste od eksponencijalnog zakona navedenog gore. Marijam je našla formula po kojoj broj prostih zatvorenih geodezika raste na hiperboličkim površima bilo kog genusa (sa bilo kojim brojem rupa). I formula je zaista jednostavna – neki njen dokaz zovu science fiction mathematics – broj prostih zatvorenih geodezika, dužine L, na hiperboličkoj površi genusa g raste srazmerno stepenom zakonu L^(6g-6). To je sve.
Ovi zakoni skaliranja (scaling laws) koji kažu kako neka konačna veličina – u ovom slučaju broj putanja dužine L –asimptotski raste sa tom dužinom je od ogromne važnosti u statističkoj fizici, teoriji polja, itd. Na primer, Marijamin dokaz je potvrdio jednu hipotezu koju je postavio Witten, ali je nije dokazao, a odnosi se na broj oscilacija struna u teoriji struna. Njeno rešenje ima značaja i za teoriju brojeva, ali o tome drugom prilikom (rekao sam "ukratko" ).
krkar krkar 13:35 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i


Fascinantno. I ovako ukratko je fascinantno.

A koja je najočiglednija praktična primena mravljih neukrsnih puteva po perecama?
aureus aureus 13:49 17.07.2017

Re: Sjajan blog! Izuzetna žena i

krkar

A koja je najočiglednija praktična primena mravljih neukrsnih puteva po perecama?

Pusti sad praktičnu primjenu, uživaj u rješenju na intelektualan način.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana