Budućnost| Društvo| Energetika| Hronika

Posvađanost građana i svega "državnog"

little_radojica RSS / 28.11.2015. u 15:40

Неповерење грађана у институције и обрнуто, феномен који ме фасцинира годинама, јесте, чврсто то верујем, један од главних узрока спорог напретка унапређења система (фамозне реформе). Највећи део тог неповерења исказује се у виду разних неспоразума, који опет најчешће воде само у пат позицију у којој, по дефиницији, нема ни напред ни назад. Један од најсликовитијих примера је однос електродистибуције и потрошача струје - један државни монополиста и скоро сви грађани (јер скоро сви имају и користе струју). Рат се води, наравно, око рачуна, а подељеност иде дотле да једни друге често сматрају лоповима. Истина је да се уствари мало краде, да су те ситуације више изузеци него правило и да то одговара лоповима који се крију иза слике општости проблема.

Радио сам годинама као читач струје испред омладинске задруге и тако попуњавао рупу у студентском џепу. Имао сам прилике да ове свеприсутне митове проверим на терену и лично се уверим колико су они неоправдани. Није да све ваља, напротив, има много тога што би се могло унапредити ако се смањи та препрека у виду неповерења.
Рекох, ајде бар да покушам да сумирам оно што сам на ту тему ја имао да видим и чујем свих тих година.

 

Како то „краду" потрошачи?

Има милион начина да се стварно краде струја. Неки су технички софистицирани, неки су крајње примитивни. Да их не обучавамо сада. Ипак, губици по том основу су јако мали, а удео оних који то раде је још мањи. Причамо о мање од 1% потрошача. У Ед, од стране оних који терен никад нису видели постоји параноја да се у сваком дворишту где је бројило под кључем, а кер пуштен, врше мутне радње. Да потрошачи који истакну потрошњу на огради ради лакшег очитавања или пријаве стање телефоном „намештају" потрошњу тако да не уђу у скупље тарифе и фамозну црвену. Таква „крађа" би први пут кад се бројило заиста очита било проваљено и била би скупља дара него мера. Није да нема пацијената који су се тиме заиста и бавили, па после кукали, али њих има још мање од оних 1%. Они су прави бисери.


Како „краде" Електродистрибуција?

Електродистрибуција не краде. Она греши. Узроци системских грешака који се не отклањају иако би могли су грех ЕД. Недевољно разумевање за рекламације и лоша употреба ресурса који су им на располагању, као и осмишљавање и реализација целог система која није усмерена на суштинско решавање конкретног задатка него на оправдавање своје сврхе. Њихов грех је што не знају боље, али то никако не значи да намерно краду. То грађане кошта, посредно, али то није крађа. Краду неки радници електродистибуције, али у договору и за рачун потрошача и свој џеп, а опет на штету електродистрибуције. Многи потрошачи, међутим, верују у разне митове: да се потрошња „измишља", да читачи из месеца у месец очитавају „више", да им се намешта прелазак у вишу тарифу, да се систематски погрешно баждаре бројила, да се очитава раније или касније опет са циљем да се потрошач отера у вишу тарифу, да се прескачу очитавања са истим циљем. Да се смањују лимити за тарифе, да им се ноћна обрачунава као дневна струја и слично. То све наравно долази из неразумевања следећег:

Како се чита струја и како долази до грешке?

Не само како се чита, него и како се обрачунава и наплаћује и како уопште функционише тај систем. Као и сваки систем и овај има слабости, али је у принципу веома робустан и изненађујуће добар. Не знам да ли је идентичан у целој земљи, али овако функционише у Електровојводини.

Струја се чита од 1. до 5. у месецу, а изузетак су тзв. „викенд зоне" где се очитавање врши крајем месеца (и то не свуда). Читачи раде за студентску задругу, али потписују уговор са ЕВ (што их не чини радницима ЕВ нити њиховим гласноговорницима). Читачи нису контролори, већина их се ич не разуме у струју и не би умела ни да препозна кад нешто са бројилом није у реду (то раде контролори). Читачи немају појма колико је неко потрошио претходни месец, немају ни последње стање бројила тако да не знају ни колико је неко потрошио за текући месец, па самим тим не могу ни да „намештају" потрошњу. Плаћени су по бројилу и што пре очитају пре ће кући, а сума коју зараде биће иста. Да застану и да рачунају ко је колико потрошио (под условом да им неко да податак од претходног читања) би им продужило време читања три-четири пута и смањило њихову сатницу, а добили би - кромпир. Читачима је лакше да иду једним те истим редоследом сваки пут, тако да распон између два очитавања не може да варира више од 2-3 дана, а најчешће је сасвим уједначен. Ако негде не очитају стање један месец, следећи месец кад очитају информатички систем ће аутоматски поделити потрошњу на два месеца једнако, и за сваки месец посебно обрачунати и зелену и плаву и фамозну црвену, ако је има. Дакле, ни ту не треба бринути. Посебно је битно нагласити да преласком у скупљу тарифу само онај број киловата који је премашио се наплаћује по скупљој тарифи. Из искуства знам да та рачуница многима задаје проблем, па некад моле да им се смањи пар киловата јер су „овај месец више кували" (типично око Нове године), да не уђу у плаву тарифу. То значи конкретно да би тих неколико киловата (ако уопште и пређу) платили два динара скупље (па би им рачун био десет динара већи). У њиховој математици СВАКИ киловатчас постане скупљи па и они који су у зеленој (првих 350 kWh у месецу) што их наводи да помисле да ће да плате 350х2 дин=700 динара више. Много људи овако рачуна, није уопште опис једног случаја.

Систем је на разне начине предвидео исправљање грешке и унапређује се (истина преспоро). Кад сам ја почео да читам (негде 2004.) писало се на папирима (тзв. читачки картони). На њима је број бројила, тип бројила, претплатнички број, име потрошача и адреса и празно место да се упише виша и нижа тарифа (у народу позната као „скупа" и „јефтина" илити "дневна" и "ноћна"). Пошто на једној адреси може бити више бројила свако бројило се пронађе по на њему угравираном броју бројила и онда се оптички очита једна па друга тарифа (до зареза). 1 некад испадне 7, 3 се зачас претвори у 8, разне пермутације су такође могуће. Неки типови бројила се лакше, а неки теже очитавају, нека су мање, нека више приступачна за очитавање, а нека је више или мање могуће - скроз побркати а неким другим. Сваки читач има свој реон на којем увек ради тако да једном решен проблем престаје да буде проблем догод исти читач ту ради. Некад су адресе погрешне, некад серијски број бројила што може унети забуну. Некад потрошач лично изађе да издиктира стање (да не отвара капију и везује љубимца) па погрешно очита (рецимо прочита и цифру иза децимале), некад се од лавежа паса не чује добро. После канцеларијски радници уносе те податке у рачунар, па и они могу да погреше. Међутим, систем је то предвидео, па ако упишу стање које је мање од претходног то би значило да је бројило „окренуло круг" и да је потрошња огромна и онда рачунар избацује упозорење. Пример: стање на бројилу је 78738, а читач грешком упише 18738 (помеша 1 и 7). То онда значи да је потрошено све до 99999 (максимална вредност на бројилу), па онда још 18738 (од 00000) што даје 21,261kWh+18,738kWh=39,999kWh! Зато систем има лимит који пишти кад је потрошња преко 2000kWh за вишу тарифу и 1500kWh за нижу тарифу. Онда оператер поново погледа у написано па погледа колико је било претходно стање (тамо имају те податке), па лако утврди где је грешка и ствар исправи. Замислимо сад да је грешка на трећој цифри, да је читач написао 78138 уместо 78738 и да је претходно стање било 77950. Добили бисмо да је потрошња 78138 kWh -77950 kWh =188 kWh, што је сасвим могућа и нормална потрошња. Систем не пишти у том случају, а потрошач онда добије мањи рачун (то је и одговор на фамозно гунђање: „како никад не погреше на њи’ов рачун, мајку им лоповску"). Неки потрошачи чак и такву грешку пријаве (паметно, јер нису испунили бонус за зелену тарифу, па би у следећем имали више у плавој). Читачка грешка дакле може да иде у оба правца и била би свакако установљена приликом следећег очитавања (или би довела до додатне забуне) и зато је битно сваки пут рекламирати. Стање се може пријавити и телефоном, мејлом, а може се отићи и лично тамо и на лицу места добити нови рачун. Електровојводина ти верује на реч, јер знају да ће читач или контролор опет некад отићи тамо те да бројило не може да се окреће, а да потрошач вечити вара. Проблем настаје када се на бројилима на којим нема никакве потрошње или која су искључена деси таква грешка. Ако тамо нико не живи или не узима рачуне редовно, врло је вероватно да грешка месецима не буде исправљена, а дешава се чак и да потрошач не примети да је у питању грешка него све лепо плати. Онда не постоји начин да се једном плаћени киловати врате на претходно стање, утолико што је то и књиговодствена ноћна мора, а да не помињемо неког Главног архиватора који мора поново да удари печат. Тј. ако решење и постоји негде је у лавиринту система. То опет не значи да вам је ЕД намерно "измислила потрошњу", или да намерно систематски шибицари, а још мање да вам је омражена власт ударила на џеп („ц,ц,ц шта нам раде"). Не, овакве грешке су крајње непожељне и самој дистрибуцији. Да би смањила могућност грешке ЕД је набавила посебна сокоћала и дала их читачима уместо читачких картона. Раде на Windows Mobile оперативном систему, водоотпорни су и отпорни на удар и скупи ко ђаво (то је посебна прича). Елем, са њима читач може на лицу места да добије упозорење да је потрошња прешла лимит и да онда поново очита бројило чиме је она тета која прекуцава картоне постала технолошки вишак, број грешака је смањен, а издавање рачуна убрзано и поједностављено. Софтвер који справа користи за читање струје је направљен у самој Електровојводини и прилично је робустан и поуздан, што ће рећи да нема губљења података (пример да није баш све труло у држави Данској).

Највећа је заблуда ипак да ЕД може да вам из месеца у месец очитава више. Знам неколико људи који су имали искуства и са вишом математиком, али им суштина бесмислености овакве оптужбе упорно промиче. Све што више очиташ један месец, мање ће бити очитано следећи. Па и да сваки пут додајеш 300 килватчасова на право стање већ следећег месеца ћеш добити праву потрошњу и тако сваки наредни месец. Наравно, ни то се не ради.

Има и оно да је рачун намерно закомпликован да би било што лакше прикрити малверзације. Струја се по тарифама свугде обрачунава на сличан начин. Потрошња струје се дестимулише и ограничава на разне начине јер је нема довољно (а уствари може да је има, види претходне блогове), а и зато што се преко ње води социјална политика (што јесте лоше решење). Рачун уопште није тако компликован. Првих 350 kWh иде по једној цени, од 350-1200 kWh по нешто вишој цени, и преко 1200 по знатно вишој цени. 90% домаћинстава никад и не уђе у ту црвену тарифу (осим ако се греју на струју, а онда и очекују тако нешто). Свака од тих тарифа има ноћну (јефтинију) и дневну (скупљу) варијанту. Постоји и основна претплата која покрива фиксне трошкове одржавања мреже, а зависи од снаге коју потрошач закупи. Тешко да може једноставније.

Постоје и грешке због техничких кварова. Рецимо, уклопни сат који одређује кад је скупа кад је јефтина струја је изузетно кварљива роба. Али, и он може да погреши у оба смера, и у корист потрошача и у корист ЕД. Нек дигну руку они који су пријавили кад се уклопни сат покварио у њихиву корист... ОК, тако сам и мислио :) Ово се превазилази тако што се уграђују нова бројила, електронска, која у себи имају интегрисан уклопни сат. Та бројала имају техничку могућност даљинског очитавања, али се још увек очитавају оптички (част изузецима и експерименталним примерцима). Она ће у неком моменту елиминисати и читаче и њихове ретке грешке, али ће страх да неко неког вара вероватно остати ако се не буде радило на успостављању поверења.

Шта је поента ове подугачке минијатуре? Па, да се енергија критике траћи тако што се увек и сасвим паушално усмерава ка власти и свему што би власт могло да репрезентује. У описаном случају то је електродистрибуција, али слично је и са другим државним мастодонтима, рецимо ГСП-ом, другим комуналним предузећима, па и са општијим институцијама као што су судови, скупштина, политика који су овако озлоглашени. Таква критика је бучна, али и јалова. Ствара утисак да ништа не ваља, да се ништа не може урадити и да је све узалуд, што наравно није тачно, јер сваки систем има неке своје механизме који су са неким разлогом баш тако постављени. С друге стране, систем у таквој атмосфери остаје инертан, свака промена таквог система којем се ништа не верује изазива протесте, па се и ту енергија расипа. Радници неоправдано и недопустиво изгубе наду да ће њихов посао неко умети да цени и помире се с том етикетом негативца и ископају свој ров према потрошачима који се баш некако подудара са шалтер салом. Онда неки који су образ одебљали успешно се оглушавајући на критике заузму места у тим системима и сасвим лепо паразитирају на статусу кво и општој апатији. Једноставно, постане нормално да се за свашта диже бука и да после три дана бука престане, а позитивна енергија потребна за мењање и са једне и са друге стране се неповратно потроши. Дакле, први корак ка бољем систему је да га добро проучимо пре него што га дебелом четкицом целог офарбамо у црно. Има он и добрих страна које треба задржати, неких које је по природи ствари немогуће променити јер једноставно јесу, а оно што конкретно не ваља треба стрпљиво мењати (то јест вршити притисак да их мењају они који су за њега одговорни).

На крају, да будем сасвим прецизан, не мислим да је проблем у потрошачима који не разумеју како ствари тачно функционишу него што се мало ради на томе да им се то приближи. ЕД би могла да оне технолошке вишкове замењене машином посебно обучи и изведе на терен да едукују потрошаче или да појача службу рекламација. Да уведе излазак на терен поводом грешке и да заједно са потрошачем установи где је грешка и како је настала, а као резултат свега тога да добије систематску повратну информацију о недостацима система и да га на основу тога континуирано усавршава. На такав начин може да се гради боље узајамно поверење и трајно унапређује систем. Све то не може да нема позитиван ефекат и на остале друштвене процесе.

Тако мислим. 



Komentari (48)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

zemljanin zemljanin 16:39 28.11.2015

hmmm

sumnjiv si mi nešto ... počeo si da radiš kao PR za ED
little_radojica little_radojica 16:58 28.11.2015

Re: hmmm

zemljanin
sumnjiv si mi nešto ... počeo si da radiš kao PR za ED

Ђаволов адвокат :)
milisav68 milisav68 18:20 28.11.2015

Re: hmmm

Да потрошачи који истакну потрошњу на огради ради лакшег очитавања или пријаве стање телефоном „намештају" потрошњу тако да не уђу у скупље тарифе и фамозну црвену. Таква „крађа" би први пут кад се бројило заиста очита било проваљено и била би скупља дара него мера.

Heh, ne kapiraš sistem.

Uz opasku da crvena zona nije na 1200, već na 1600kw, to funkcioniše ovako.

Pre grejne sezone prijavljuješ 200-300kw više, i "puniš" račun ali ne prelaziš u crvenu zonu, e onda kada krene grejna sezona, polako "trošiš" te "zalihe", i "peglaš" vrhove, tako da kada recimo dođu decembar i januar (tada je obično najveća potrošnja) ne prelaziš u crvenu zonu, pa čak ako si i više potrošio od "zaliha", to opet "peglaš" tamo negde u aprilu, maju.....i tako u krug.


little_radojica little_radojica 18:36 28.11.2015

Re: hmmm

milisav68
Да потрошачи који истакну потрошњу на огради ради лакшег очитавања или пријаве стање телефоном „намештају" потрошњу тако да не уђу у скупље тарифе и фамозну црвену. Таква „крађа" би први пут кад се бројило заиста очита било проваљено и била би скупља дара него мера.

Heh, ne kapiraš sistem.

Uz opasku da crvena zona nije na 1200, već na 1600kw, to funkcioniše ovako.

Pre grejne sezone prijavljuješ 200-300kw više, i "puniš" račun ali ne prelaziš u crvenu zonu, e onda kada krene grejna sezona, polako "trošiš" te "zalihe", i "peglaš" vrhove, tako da kada recimo dođu decembar i januar (tada je obično najveća potrošnja) ne prelaziš u crvenu zonu, pa čak ako si i više potrošio od "zaliha", to opet "peglaš" tamo negde u aprilu, maju.....i tako u krug.


Наравно да знам, зато му једном у неколико месеци уђем и очитам лично, па куку па леле. Зато таквих нема или ако их има на нивоу су статистичке грешке. Читао сам у преко 2000 домаћинстава, и тврдим ти да таквих код мене није било ниједног. Зато сам једном кренуо да читам 1. јануара и у реону са 700 кућа налетео на два магнета, једно распломбирано бројило са повађеним жицама и једно са неком направом која је откуцавала као бомба. Нису ме очекивали. Све усликао и показао коме је требало и то се никад више није десило.
milisav68 milisav68 18:41 28.11.2015

Re: hmmm

little_radojica
Наравно да знам, зато му једном у неколико месеци уђем и очитам лично, па куку па леле.

Šta mu možeš ako je prijavio više?
little_radojica little_radojica 18:53 28.11.2015

Re: hmmm

milisav68
little_radojica
Наравно да знам, зато му једном у неколико месеци уђем и очитам лично, па куку па леле.

Šta mu možeš ako je prijavio više?

Па не много, сића је у питању.
Али могу да му не дозволим да уради то што је намерио. Па онда сваки пут да му очитавам лично, што ако ти је бројило у кући јако смара (зато људи и каче те цедуљице). Али, као што рекох, то се не дешава толико често да би био неки проблем за систем у целини. Прво тих бројила која су закључана унутар објекта има јако мало, па онда људи спремних да се тиме бакћу још мање, и на крају свакако постоји могућност да буду ухваћени за неку сићу.

anonymous anonymous 18:56 28.11.2015

Re: hmmm

little_radojica
milisav68
Да потрошачи који истакну потрошњу на огради ради лакшег очитавања или пријаве стање телефоном „намештају" потрошњу тако да не уђу у скупље тарифе и фамозну црвену. Таква „крађа" би први пут кад се бројило заиста очита било проваљено и била би скупља дара него мера.

Heh, ne kapiraš sistem.

Uz opasku da crvena zona nije na 1200, već na 1600kw, to funkcioniše ovako.

Pre grejne sezone prijavljuješ 200-300kw više, i "puniš" račun ali ne prelaziš u crvenu zonu, e onda kada krene grejna sezona, polako "trošiš" te "zalihe", i "peglaš" vrhove, tako da kada recimo dođu decembar i januar (tada je obično najveća potrošnja) ne prelaziš u crvenu zonu, pa čak ako si i više potrošio od "zaliha", to opet "peglaš" tamo negde u aprilu, maju.....i tako u krug.


Наравно да знам, зато му једном у неколико месеци уђем и очитам лично, па куку па леле. Зато таквих нема или ако их има на нивоу су статистичке грешке. Читао сам у преко 2000 домаћинстава, и тврдим ти да таквих код мене није било ниједног. Зато сам једном кренуо да читам 1. јануара и у реону са 700 кућа налетео на два магнета, једно распломбирано бројило са повађеним жицама и једно са неком направом која је откуцавала као бомба. Нису ме очекивали. Све усликао и показао коме је требало и то се никад више није десило.


....odnarođen element .....

Hansel Hansel 23:44 28.11.2015

Re: hmmm

Јес', вала! Мене само занима, Радојице, да ли си био стимулисан за овакву марљивост, тј. награђиван, или си такав по природи? (Јеси, такав си, знам... а и ниси случајно у Јапану! )

Могу само да ти кажем да Електровојводина није баш исто што и Југоисток, рецимо. Мој отац и ја, рецимо, пријавили (ето ти оне руке! додуше, није уклопни сат у питању) да нам не ради струјомер - закуцао, ко зна зашто, приметили смо по томе што по рачуну нисмо имали никакву потрошњу. Одемо да проверимо да ли су очитавали, видимо да је стање исто... Пријавимо... и знаш када су поправили квар?
zemljanin zemljanin 01:21 29.11.2015

Re: hmmm

little_radojica
Зато сам једном кренуо да читам 1. јануара

Pa jel ti znaš šta bi bilo da si kod mene došao 1.januara

EDIT. heh a može i onako da se shvati ... daklem ne bi ti meni izašao barem do 2. januara ... prvi gost se ne pušta tek tako ...
emsiemsi emsiemsi 18:49 29.11.2015

Re: hmmm

zemljanin
little_radojica
Зато сам једном кренуо да читам 1. јануара

Pa jel ti znaš šta bi bilo da si kod mene došao 1.januara

EDIT. heh a može i onako da se shvati ... daklem ne bi ti meni izašao barem do 2. januara ... prvi gost se ne pušta tek tako ...

По том питању смо веома слични --- ја Нову Годину, тј. дочек, углавном преспавам и једва чекам сутра. Дан после дочека ми је, из некога необјашњивога разлога, драг дан.
little_radojica little_radojica 03:17 30.11.2015

Re: hmmm

Јес', вала! Мене само занима, Радојице, да ли си био стимулисан за овакву марљивост, тј. награђиван, или си такав по природи? (Јеси, такав си, знам... а и ниси случајно у Јапану! )


Нисам био стимулисан за то, био сам стимулисан за проценат очитаности. 97% је било обавезно (током година се дошло до тога, кад сам почео све преко 80% је било довољно), а за сваки проценат преко 97% иде још 10% на укупну цифру. Економски наизглед нема смисла, али је таква политика довела до тога да се многи проблеми на терену рашчивијају (погрешне адресе, залутали корисници у погрешан читачки круг итд) и да ЕВ подигне проценат наплате (кажу да кад сваки месец добијају рачун, људи редовније плаћају). Њих читање не кошта много (3,5 динара у високоградњи, 7 динара у нискоградњи), али им стабилност прихода значи доста. Е сад, има ту доста простора за уштеду (рецимо два пут годишње да се чита, а упросечен рачун да стиже сваког месеца, нпр.)

Могу само да ти кажем да Електровојводина није баш исто што и Југоисток, рецимо. Мој отац и ја, рецимо, пријавили (ето ти оне руке! додуше, није уклопни сат у питању) да нам не ради струјомер - закуцао, ко зна зашто, приметили смо по томе што по рачуну нисмо имали никакву потрошњу. Одемо да проверимо да ли су очитавали, видимо да је стање исто... Пријавимо... и знаш када су поправили квар?


О томе ја причам. Лоше употребљени људски ресурси, а не мањак пара. Требало би да смање мало број људи који раде административне послове и повећају број теренских радника и/или да их боље организују. Те техничке грешке угавном иду на рачун ЕВ, потрошачи се за грешке на њихову штету много енергичније буне (тако и треба да буде) и после више или мање борбе (ово не би требало да се дешава уопште) истерају правду.
little_radojica little_radojica 03:25 30.11.2015

Re: hmmm

zemljanin
little_radojica
Зато сам једном кренуо да читам 1. јануара

Pa jel ti znaš šta bi bilo da si kod mene došao 1.januara

EDIT. heh a može i onako da se shvati ... daklem ne bi ti meni izašao barem do 2. januara ... prvi gost se ne pušta tek tako ...


Јбг, ми архитетке увек имамо нешто да цртамо, па и на распусту. Тако ти ја мамуран кренем око подне да одвадим мало од шљаке да бих стигао да урадим пројекте до 14. јануара (да, да, предај била заказана за после српске НГ). Људи се чудили како нећу да попијем с њима по ракијицу, а не контају да мени то значи више времена проведеног на терену за исто пара. Само воду и сокове никад нисам одбијао :))) Нису сви такви. Један колеза баш воли да потегне (то му је и главни разлог зашто ради, да би имао за у кафану) па га у сандучету са бројилом на неколико места чека уредно и - ракијица Е док се једном није негде стрмекнуо у некој недођији па сам морао да га мењам и на његовом терену док му кости не зарасту.
Hansel Hansel 18:31 01.12.2015

Re: hmmm

little_radojica
Те техничке грешке угавном иду на рачун ЕВ, потрошачи се за грешке на њихову штету много енергичније буне (тако и треба да буде) и после више или мање борбе (ово не би требало да се дешава уопште) истерају правду.

Ово је било на њихову штету, а требало им је две године да замене неисправно бројило. Ми се нисмо нешто овајдили, пошто не трошимо много струје (тамо се борави све скупа неколико месеци годишње) -- ово говори о њиховој неагилности када су и сами у питању.
anonymous anonymous 17:22 28.11.2015

...A šta misliš ....

На крају, да будем сасвим прецизан, не мислим да је проблем у потрошачима који не разумеју како ствари тачно функционишу него што се мало ради на томе да им се то приближи.


....da uvedemo u škole predmet .....

......kako se zaštititi od države i bratije .....

.... i kako razumeti sve njihove podvale .....




mariopan mariopan 19:43 28.11.2015

..

Моја сестра је сада добила невероватан рачун за струју, обе смо га по трипу читале не верујући својим очима.

Обрачун приказује велики вишак уплаћеног новца који она нема. Од тога су уредно одузели суму за потрошњу и извели рачуницу по којој јој остаје много пара, за које она зна да их није уплатила јер редовно плаћа само своју потрошњу.
Љутња иде за то што се на телефон за рекламације нико не јавља па ће морати лично да оде и исправља криву дрину.



Немам свађу са Електровојводином, коректни су у свему.

Једино им замерам што су прописали да морамо имати оне велике ормане за струјомере, а нису имали и препоруку који тачно испуњава све услове него само димензије, промер.
Па одемо ми и купимо, није ни био јефтин, стручно ми уради премештање струјомера и свих џиџабиџа њихов електричар, и све лепо ради ....али се после пар година на киши и сунцу показало да је ормар тако лоше направљен да се фарба потклобучила и почела да се љушти.
Изнервирам се онолико и решим да га офарбам у сиво какав и јесте иначе, и кад сам га боље погледала видим да то није фарба већ јако лоше урађена пластификација. Не може да се фарба. Сад имам ружан а нов ормар за струјомер и не мили ми се да га видим очима.
g.radicevic g.radicevic 11:28 29.11.2015

Re: ..

Једино им замерам што су прописали да морамо имати оне велике ормане за струјомере, а нису имали и препоруку који тачно испуњава све услове него само димензије, промер.
Па одемо ми и купимо, није ни био јефтин, стручно ми уради премештање струјомера и свих џиџабиџа њихов електричар, и све лепо ради ....али се после пар година на киши и сунцу показало да је ормар тако лоше направљен да се фарба потклобучила и почела да се љушти.


Meni lepo došli iz Južne Bačke, doneli taj veliki sa sve digitalnim satom, postavili do ulice,priključili. EV samo plombirala limitatore i evo 4 godinice bez problema sa ljuštenjem i ako se dobro sećam nisu ništa naplaćivali.


ovako nešto,samo 4x manji (za 1 strujomer) i stoji na betonskom stubiću
little_radojica little_radojica 03:06 30.11.2015

Re: ..

Љутња иде за то што се на телефон за рекламације нико не јавља па ће морати лично да оде и исправља криву дрину.


Надам се да ће брзо ово решити. Да ли се нешто променило у томе да мораш да одеш до њиховог шалтера и платиш на њиховим уплатницама струју или сад има и неки други метод плаћања? Ако свакако мора да иде тамо да плати рачун, онда о истом трошку може и да рекламира.
Мене љути што се на такве грешке гледа млако. Вероватно се нико неће ни извинити и вероватно ништа неће бити одмах предузето да се могућност да се грешка понови смањи. Само, то одсуство гањања перфекције и малодушност је много шири проблем. Ја сам, кад направим грешку (то и није тако чест случај) ишао да се извиним (иако ме нико није кривио) и посредовао у решавању проблема, јер је комуникација између потрошача и ових што раде на рекламацијама катастрофална, са обе стране. Читач, као неутралан елемент који стекне поверење потрошача на терену може ту доста да помогне, само се та могућност не експолатише системски. С друге стране, болело ме кад ме оптужују за нешто што су умислили (јесте, јесте, знам ја вас из електровојводине, сви сте ви исти) чак и кад нема никакве грешке него просто не умеју да читају рачун (има доста таквих).

За ормариће, тачно знам на шта мислиш. Ако ти је за утеху, није ни са металним ормарићима много бољи случај.
mariopan mariopan 11:51 01.12.2015

Re: ..

g.radicevic



Besplatno sve to?
Možda zato što si ti uzeo i brojilo od njih?

Ja imam digitalno brojilo koje odlično radi, zašto bih i njega menjala? Sami smo ga kupili kada smo pravili kuću.
Nemam pojma da to može besplatno i da ti oni urade, ja sam ovog majstora platila iz mog džepa iako je zaposlen u Elektrovojvodini, to mi je uradio privatno, pre nego što smo uradili fasadu, a njega sam angažovala jer je stručan za taj posao, neću da mi neki šuster petlja oko struje.

ovakav je moj




Sad sam išla da ga vidim, pa vidim da je kroz tu plastifikaciju probila rđa, to je metalni pa loše plastificiran orman, dođe mi da bijem nekog kada se setim da sam sve to radila da mi kuća lepo izgleda i da ima sve propisano.
milisav68 milisav68 12:21 01.12.2015

Re: ..

mariopan

Besplatno sve to?
Možda zato što si ti uzeo i brojilo od njih?

Ja imam digitalno brojilo koje odlično radi, zašto bih i njega menjala? Sami smo ga kupili kada smo pravili kuću.

Bilo je pre 3-4 godine ono potpisivanje ugovora da im prepuštaš brojilo - ako hoćeš, i ja sam to uradio, pa su mi u staroj kući zbog nemogućnosti očitavanja (jer nema nikog tamo) o njihovom trošku prebacili (postavili) taj mali ormarić na obližnju banderu sa tim mojim (sada njihovim) strujomerom.


little_radojica little_radojica 12:56 01.12.2015

Re: ..

milisav68
mariopan

Besplatno sve to?
Možda zato što si ti uzeo i brojilo od njih?

Ja imam digitalno brojilo koje odlično radi, zašto bih i njega menjala? Sami smo ga kupili kada smo pravili kuću.

Bilo je pre 3-4 godine ono potpisivanje ugovora da im prepuštaš brojilo - ako hoćeš, i ja sam to uradio, pa su mi u staroj kući zbog nemogućnosti očitavanja (jer nema nikog tamo) o njihovom trošku prebacili (postavili) taj mali ormarić na obližnju banderu sa tim mojim (sada njihovim) strujomerom.


Паметно, то је кварљива роба, поготово уклопни сат. Из мог искуства (и те уговоре сам радио) неких 70% је на то пристало, остали су били сумњичави. Не знам да ли је после била још нека акција.
mariopan mariopan 13:05 01.12.2015

Re: ..

milisav68
mariopan

Besplatno sve to?
Možda zato što si ti uzeo i brojilo od njih?

Ja imam digitalno brojilo koje odlično radi, zašto bih i njega menjala? Sami smo ga kupili kada smo pravili kuću.

Bilo je pre 3-4 godine ono potpisivanje ugovora da im prepuštaš brojilo - ako hoćeš, i ja sam to uradio, pa su mi u staroj kući zbog nemogućnosti očitavanja (jer nema nikog tamo) o njihovom trošku prebacili (postavili) taj mali ormarić na obližnju banderu sa tim mojim (sada njihovim) strujomerom.



Aha, zato je to bilo džabe?

Ovo je kuća u kojoj živimo i na njoj ozbiljan strujomerski orman, mislim da su dimenzije 80x60, ormačina takoreći.
Ja sam imala sve novo i dobro, nisam htela to da menjam za bilo kakvu bofl robu koju bi mi eventualno uvalili umesto novog digitalnog brojila koje već imam i koje smo skupo platili + fidova sklopka i više osigurača, ne bi to ni stalo u neki mali ormarić.

Sad imam zarđalu ormančinu koju sam skupo platila i ružnu fasadu kuće, a sve posle samo nekoliko godina upotrebe. Kakav će biti za par godina ne smem ni da pomislim..
mariopan mariopan 13:11 01.12.2015

Re: ..

little_radojica
milisav68
mariopan

Besplatno sve to?
Možda zato što si ti uzeo i brojilo od njih?

Ja imam digitalno brojilo koje odlično radi, zašto bih i njega menjala? Sami smo ga kupili kada smo pravili kuću.

Bilo je pre 3-4 godine ono potpisivanje ugovora da im prepuštaš brojilo - ako hoćeš, i ja sam to uradio, pa su mi u staroj kući zbog nemogućnosti očitavanja (jer nema nikog tamo) o njihovom trošku prebacili (postavili) taj mali ormarić na obližnju banderu sa tim mojim (sada njihovim) strujomerom.


Паметно, то је кварљива роба, поготово уклопни сат. Из мог искуства (и те уговоре сам радио) неких 70% је на то пристало, остали су били сумњичави. Не знам да ли је после била још нека акција.

Nije samo sumnjičavost, mi smo sve to kupili i imali novo, kvalitetno i mnogo platili, i ukolpni sat i sve to što su nam savetovali da je dobro imati...i sada treba da im to poklonimo, bez naknade, i dobijemo mačku u džaku?
U dobitku su samo oni koji su imali stare strujomere pa im je odgovarala zamena, nama nije odgovarala baš zato što je to sve bilo novo.

milisav68 milisav68 14:02 01.12.2015

Re: ..

mariopan
U dobitku su samo oni koji su imali stare strujomere pa im je odgovarala zamena, nama nije odgovarala baš zato što je to sve bilo novo.

Ma ne, nisi me razumela.

Sat (strujomer) koji sam imao - su samo prebacili ispred dvorišta na banderu, a "usluga" i ormarić su džabe.

Osigurači i sklopke su ostali u(na) kući.
mariopan mariopan 14:07 01.12.2015

Re: ..

milisav68
mariopan
U dobitku su samo oni koji su imali stare strujomere pa im je odgovarala zamena, nama nije odgovarala baš zato što je to sve bilo novo.

Ma ne, nisi me razumela.

Sat (strujomer) koji sam imao - su samo prebacili ispred dvorišta na banderu, a "usluga" i ormarić su džabe.

Osigurači i sklopke su ostali u(na) kući.

little_radojica little_radojica 15:26 01.12.2015

Re: ..

mariopan

Nije samo sumnjičavost, mi smo sve to kupili i imali novo, kvalitetno i mnogo platili, i ukolpni sat i sve to što su nam savetovali da je dobro imati...i sada treba da im to poklonimo, bez naknade, i dobijemo mačku u džaku?
U dobitku su samo oni koji su imali stare strujomere pa im je odgovarala zamena, nama nije odgovarala baš zato što je to sve bilo novo.


Да, много више се исплати онима који имају стара и кварљива бројила. А то што те замоле без блама да им поклониш своју опрему то има и горе размере. Људи градили целу мрежу од својих пара (бандере, жице, самодоприноси,...) а ови онда дошли и конфисковали. У принципу, све би то корисници морали да плате кроз прикључак, али је тако правно накарадан систем ипак невероватан.
mariopan mariopan 18:09 01.12.2015

Re: ..

little_radojica
mariopan

Nije samo sumnjičavost, mi smo sve to kupili i imali novo, kvalitetno i mnogo platili, i ukolpni sat i sve to što su nam savetovali da je dobro imati...i sada treba da im to poklonimo, bez naknade, i dobijemo mačku u džaku?
U dobitku su samo oni koji su imali stare strujomere pa im je odgovarala zamena, nama nije odgovarala baš zato što je to sve bilo novo.


Да, много више се исплати онима који имају стара и кварљива бројила. А то што те замоле без блама да им поклониш своју опрему то има и горе размере. Људи градили целу мрежу од својих пара (бандере, жице, самодоприноси,...) а ови онда дошли и конфисковали. У принципу, све би то корисници морали да плате кроз прикључак, али је тако правно накарадан систем ипак невероватан.

E, to smo sve mi sami plaćali i bandere čak...ali nije samo to plaćano iz našeg džepa pa prisvojeno, tako smo uvodili i telefone, po paprenoj ceni, posle je otkrivena muljačina sa telefonskim priključcima ali nikom ništa.... a posebna priča je gasna instalacija koju smo skoro kompletnu mi platili.
Kako je to išlo?
Tako što je gas dolazio do neke tačke u gradu, a od te tačke svi koji su hteli gas morali su da plate celu mrežu do njihove kuće. Ako se prijavi više od polovine kuća dobili bi gas ako plate sve što treba do svake kuće.
I mi smo to platili, uveli gas u kuće i to sve, kao imovina, nije naše nego njihovo?

Narod se pobuni jer je to ulaganje bilo baš pozamašno i zatraži akcije u iznosu svog ulaganja ( svi imamo i račune i lako je videti koliko je to para bilo u ono vreme.

Onda se pojavi prevarant, neki muvator u to vreme poznat jer je pravio galamu i čini mi se da se kandidovao na nekoj listi, nije nepoznat lik, koji je navodno okupio 200 000 domačinstava koji će da tuže državu, i da nas zastupa u toj tužbi, i od svakog od nas uzme neke pare, ne znam koliko je to danas, recimo 500 dinara, nije bilo mnogo pa se mnogo nas upecalo na tu priču da čemo organizovano tužiti državu i tražiti akcije u vrednosti svog ulaganja u mrežu.
CVRC!
Nikad se više ništa nije čulo o toj tužbi, a on je lepu sumu inkasirao - naših para!

Tako smo na svojoj koži osetili šta znači izreka "odrati jarca" dva tri puta.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:01 28.11.2015

Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Indeks stanja u zdravstvenim sistemima, organizacije Health Consumer Powerhouse, pokazuje da je Srbija u 2012. i 2013. godini bila na 34 mestu od 34 zemlje Evrope, dok se u 2014. godini našla na 33. mestu od 36 istraživanih zemalja.

Pročitajte celu analizu izveštaja: http://www.meravlade.rs/…/11/BIRN-Ocena-iz-vladanja-2015.pdf
G.Cross G.Cross 22:53 28.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Srbija u 2012. i 2013. godini bila na 34 mestu od 34 zemlje Evrope, dok se u 2014. godini našla na 33. mestu od 36 istraživanih zemalja.


Sta bi ti?

Bili smo poslednji a sad treci od pozada.

Jos jedna pobeda mudre politike srskog rukovodstva na celu sa ...


Citam danas kaze covek, do 2017 Srbija ce imati od Severa do Juga autoput.
A sto je verovatno 60 posto toga napravljeno jos za vreme Tite ( ciji licno nisam veliki ljubitelj) zaboravio da napomene.


zaharaga zaharaga 01:14 29.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Predrag Brajovic
[i]... u 2012. i 2013. godini bila na 34 mestu od 34 zemlje Evrope, dok se u 2014. godini našla na 33. mestu od 36 istraživanih zemalja.

Pročitajte celu analizu izveštaja: http://www.meravlade.rs/…/11/BIRN-Ocena-iz-vladanja-2015.pdf


Kad odem na link, kaze: Tražena strana nije pronađena!

Nego, koje su se to 2 drzave pojavile u europi od pre 2 godine?
Abhazija? Krim?

zemljanin zemljanin 01:17 29.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

zaharaga
Kad odem na link, kaze: Tražena strana nije pronađena!

klikni tu
jkt2010 jkt2010 02:54 29.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

zaharaga

Nego, koje su se to 2 drzave pojavile u europi od pre 2 godine?
Abhazija? Krim?


...Serbia’s first inclusion in the EHCI in 2012 (finishing last)...

In 2014, Serbia has behind it in the EHCI not only Bosnia & Herzegovina and Montenegro, but has also overtaken Romania.
Hansel Hansel 09:30 29.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Predrag Brajovic
Indeks stanja u zdravstvenim sistemima, organizacije Health Consumer Powerhouse, pokazuje da je Srbija u 2012. i 2013. godini bila na 34 mestu od 34 zemlje Evrope, dok se u 2014. godini našla na 33. mestu od 36 istraživanih zemalja.

Pročitajte celu analizu izveštaja: http://www.meravlade.rs/…/11/BIRN-Ocena-iz-vladanja-2015.pdf

Некога је (осим Томице Милосављевића) требало убеђивати да нам је здравство лоше?!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:50 29.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Hansel
Некога је (осим Томице Милосављевића) требало убеђивати да нам је здравство лоше?!

Домаћина.
g.radicevic g.radicevic 11:11 29.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Citam danas kaze covek, do 2017 Srbija ce imati od Severa do Juga autoput.


Mi smo trebali da se tim putem, (barem istočnim krakom E-80), vozimo od 20 juna ove godine, a do B.Palanke od 15 aprila prošle...
Struka je odavno najurena sa autoputeva, zato se svake godine licitira novim datumima

little_radojica little_radojica 02:49 30.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Predrag Brajovic
Hansel
Некога је (осим Томице Милосављевића) требало убеђивати да нам је здравство лоше?!

Домаћина.


Ханселе, не слушај га, опет лаже.

И овај линк који је окачио иде у прилог онога о чему сам ја говорио. И посебно онај линк који је поставио Лупинг код Радуловића који говори да пара има само је њихова потрошња нерационално распоређена. Српско здравство је лоше у односу на оно какво би могло бити, али није катастрофа у смислу резултата и услуге коју грађани добијају. Слично као и ова прича од ЕД коју сам испричао. Ствара се фама да је нешто катастрофа, али кад загребеш мало испод површине видиш да није то баш тако како се по кафанама и блоговима паушално оцењује. Ако имаш стрпљења и прилике да упоредиш то са неком другом земљом у коју су ти критичари спремни да се куну видиш да разлика није толика каквом се на први поглед чини критичарима. Тек онда можеш прецизно да издвојиш конкретне проблеме и да их методично решаваш. А не узмеш слику неког парчета искрпњљеног пута и пукнеш коментар - "СРБИЈА". Или слику из клоње у возу или неке болничке собе ван употребе, или бројила поред рачуна на којем је погрешно стање из ко зна ког разлога и крикнеш како је то слика и прилика целе установе, фирме, власти, народа и саме Србије, па онда кренеш да шерујеш тај песимизам по мрежама и на кафицама да скупљаш уздахе и лајкове. Јебем ја такву анализу и свако тако злоупотребљено слово.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:35 30.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Јебем ја такву анализу и свако тако злоупотребљено слово.

Зато је твоја изузетно реална, што си и сада демонстрирао.

Питање: ко је ближи истини, кад је реч о здравству, ти или ја? Цитирани извештај каже -- ја. Но, наравно, чињенице никог не обавезују.

Ништа, мислим да имамо новог кандидата за Златибора Лончара.
А наше се здравство прочуло у свету, па му и селебритији долазе на поклоњење:

little_radojica little_radojica 13:10 30.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Predrag Brajovic
Јебем ја такву анализу и свако тако злоупотребљено слово.

Зато је твоја изузетно реална, што си и сада демонстрирао.

Питање: ко је ближи истини, кад је реч о здравству, ти или ја? Цитирани извештај каже -- ја. Но, наравно, чињенице никог не обавезују.


Не каже цитирани извештај него ти кажеш. Ти се, Брајо, бориш са елементарном логиком. Башка што још увек ниси уклавирио ни шта сам ја то рекао него би и даље да изврћеш.

Ништа, мислим да имамо новог кандидата за Златибора Лончара.
А наше се здравство прочуло у свету, па му и селебритији долазе на поклоњење:


А у чему је проблем са болницом на слици? Болница сва под конац, све на месту, али нема кожне фотеље и вискић уместо антисептика? Али, то је тај принцип, пукнеш џонтра-волту и онда се керебечиш на силу било чему што је домаће. Ево цркох од смеја.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:57 30.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Добро.
Драго ми је што се враћаш у Србију.
Заиста ми је чудесно да те чак ни извештај комисије која је радила упоредно европско истраживање о здравству не може померити од твоје тезе, ма која год она више била.
И ја ту, заиста, не могу више ништа.
Hansel Hansel 22:06 30.11.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

little_radojica

Не знам шта сте говорили, могу само да кажем да ми не треба никаква анализа и никакво поређење да бих закључио да оно чему дуго сведочим не ваља. Можда грубо звучим, извини.

Ево нпр. једног покушаја доказивања (некад раније сам линковао), можда бруталног поступка у неким елементима, али нико у Србији неће да пусти ни лајт варијанту (те хипотетичке серије, а ни ову појединачну емисију), наравно -- у бољој продукцији (ово је рађено такорећи штапом и канапом):

little_radojica little_radojica 03:51 02.12.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Hansel
little_radojica

Не знам шта сте говорили, могу само да кажем да ми не треба никаква анализа и никакво поређење да бих закључио да оно чему дуго сведочим не ваља. Можда грубо звучим, извини.

Ево нпр. једног покушаја доказивања (некад раније сам линковао), можда бруталног поступка у неким елементима, али нико у Србији неће да пусти ни лајт варијанту (те хипотетичке серије, а ни ову појединачну емисију), наравно -- у бољој продукцији (ово је рађено такорећи штапом и канапом):


Е хвала ти за ово, феноменално урађено! Кад је садржај добар није ни битно да ли је помоћу штапа и канапа.

Ово одлично говори о ономе о чему ја све време причам, а то је да није проблем у немаштини, него у лошој организацији и застарелим законским решењима. Дакле, ја никад нисам рекао да је наше здравство супер како ми се пришива, него да су наше болнице и лекари добри и све бољи, али да је правно-административни систем у којем раде јако лош. У просеку добијемо здравство које је лоше, али није никаква катастрофа, јер оно што је основно од њега и добијеш, само је мање удобно. Позитивно је то што има простора за огромна унапређења целог система а да то уопште не мора да додатно кошта буџет, дакле са истим новцима.

Највеће унапређење би било да се приватне клинике уведу у систем као равноправне са државним. У том смислу, не да буду капиталисти, инвеститори и штатијазнам него да да буду оно што јесу - лекари. Дакле, само као непрофитне установе вођене искључиво од стране лекара. Пошто би РФЗО плаћао највећи део рачуна грађана (рецимо 70%) где год да они изаберу да се прегледају цене би биле свуда исте (у дозвољеном распону који би био релативно мали) и биле би предмет преговора РФЗО и одговарајућих удружења лекара. Чак и тако би било много ствари у чему би се ординације могле такмичити (мање чекања, издавање лекова на лицу места, љубазност и услужност, доступност лекара, локација итд). Кад покрију ту основну здравствену заштиту иза које стоји наука болнице и ординације могу да пружају и друге услуге на потпуно комерцијалној основи као што и сада раде.

Ово решење сад уводи Кина (преписује од мрског непријатеља Јапана) овим новим петогодишњим планом, постепено.

Даље, треба смањити број немедицинског особља, а што већи део посла пребацити на медицинске техничаре, како би лекарима остало највише времена да се баве оним што је суштина њиховог посла - дијагностиковањем и одређивањем терапије. Информациони систем који би срезао администрацију драматично може и да се купи, а могу и да га искују ове наше IT кујунџије. Па онда нико не мора да пише шифре лекова него их само изабере из падајућег менија и одреди дозу, а ови на издавању лекова већ имају шта да раде. Увођењем конкуренције плата лекара би делимично зависила од броја прегледаних пацијената, па би били мотивисанији да буду ефикаснији (мени се дешавало да се доца расприча о неким за медецину небитним темама, док напољу пацијенти чекају, толико да ме буде срамота кад коначно изађем у ходник; све то и у приватној и у државној клиници).

Где настане курцшлус у комуникацији? Па кад ја поменем као пример да у Јапану лекар по пацијенту издвоји 2-3-5 минута (било приватна, било државна ординација), а наши лекари држе норму 10 минута, а као што видимо на снимку залажу се и за 15-20 минута (као пожељну, у реалности је наравно мања) и да Јапан по глави становника има исто лекара као и Србија, те да користе исту или сличну опрему у истим или сличним (у зависносзи од клинике, некад и лошијим!) материјалним условима, онда неки извуку закључак да ја тврдим да је српско здравсто супер, да је исто или чак да је боље од јапанског и сл. То је, наравно, логичка грешка. Код њих је организација, нематеријална компонента која итекако доприноси квалитету услуге, на вишем нивоу и нема разлога да из тога нешто не научимо. Да прецизно идентификујемо проблем и на томе инсистирамо уместо да оплетемо широко по целом систему. Која је вајда од тога?

Зато ти хвала на овом видеу јер он баш то ради - указује на то ШТА је проблем, а не да проблем постоји (то је опште место).
Hansel Hansel 13:38 02.12.2015

Re: Да не заборавим, пошто смо водили расправу

Хвала и теби.
amika amika 22:06 28.11.2015

Излазак на терен

"Да уведе излазак на терен поводом грешке и да заједно са потрошачем установи где је грешка и како је настала, а као резултат свега тога да добије систематску повратну информацију о недостацима система и да га на основу тога континуирано усавршава"

То би био прави однос према потрошачима, а не за сваку грешку или "грешку" - хАЈДЕ НА ШАЛТЕР, па ако си у неком селу има да путујеш 15- 20 км до шалтера. За планинска села која такође добијају рачуне поштом, проблем је ПТТ и поштари који селективно иду на терен, или не иду.
a_jovicic a_jovicic 21:05 29.11.2015

... a u Japanu ...

ЕД би могла да оне технолошке вишкове замењене машином ...

Nego kakva je situacija u Japanu? ... mislim, nije njima ni tehnički ni finansijski problem da sve rade daljinski nego da nemaju neku uvrnutu tradiciju da im to rade živi ljudi?

Jel' neko zna šta bi s' onim tenderom za strujomere? Koji lobi je pobedio (i koje tehničko rešenje ... tj. da li "daljinski" znači da će informacije biti slate kroz mrežu ili samo beskontaktno biti očitavane sa par centimetara/metara od brojila)?

(ko je bre lud da otpusti toliko "biračko telo" )
Hansel Hansel 23:54 29.11.2015

Re: ... a u Japanu ...

Јендо домаће и једно увозно бројило или бар по страној лиценци, а Мира Адања Полак је коментарисала да је наше ружно (као да ће неко да га гледа нарочито што се даљински очитава ). Друге детаље не знам, гледао сам успут.

Али, потражио сам - Бодирога убацио: Bodirogi-posao-od-26-miliona (мада чланак има очигледне мањкавости, почев од непотпуног сагласја наслова с текстом, ништа ново...)
little_radojica little_radojica 02:32 30.11.2015

Re: ... a u Japanu ...

a_jovicic
ЕД би могла да оне технолошке вишкове замењене машином ...

Nego kakva je situacija u Japanu? ... mislim, nije njima ni tehnički ni finansijski problem da sve rade daljinski nego da nemaju neku uvrnutu tradiciju da im to rade živi ljudi?


Па нема везе са традицијом, али раде живи људи :) Све исто као и код нас, чак су им и бројила једнако ружна. Разлика је у томе да код нас то раде хонорарци, а код њих запослени током целог месеца (мени дођу око 11. плус минус 1-2 дана) као код нас потрошња воде што се чита. Имају униформе и мале штампаче којим ти одмах одштампају шта су очитали и убаце у сандуче да знаш кад су били и колики рачун да очекујеш. Рачун ипак дође десетак дана касније. Док ово причамо очитали ми гас (чуо сам их како убацују рачун у сандуче). Они одмах одштампају и рачун па могу већ сад да одем да платим. Има милион система и зависи од компаније до компаније. Е сад, сигурно да негде има и даљинског очитавања, али се то ни овде не исплати уводити јер је ефикасност и овако висока. Сва бројила су доступна, па је очитаност 100% (код нас рецимо 95-98%). Иначе је читање струје кикирики што се тиче учешћа у цени исте, а улагања и у систем и у бројила су позамашна. Сигуран сам да се то ради мало по мало, као и код нас, само што ће код њих пре да буде.

Jel' neko zna šta bi s' onim tenderom za strujomere? Koji lobi je pobedio (i koje tehničko rešenje ... tj. da li "daljinski" znači da će informacije biti slate kroz mrežu ili samo beskontaktno biti očitavane sa par centimetara/metara od brojila)?

(ko je bre lud da otpusti toliko "biračko telo" )


Не знам да је у питању рат стандарда. Знам да се кољу ко ће да их производи. Она што су досад уграђена могу да раде преко GPRS-a, тако да не верујем да ће бити тог очитавања са пар цм. Не би имало смисла економски.

А што се тиче бирачког тела, нема читача много, стотинак комада у НС, већина их зарађује неку малу кинту месечно (мада одличне дневнице). Специјалци за викенд зоне, као ја, могли су од тога да живе боље него од пројектовања (што је поражавајућа ствар). Једна занимљива ствар која илуструје докле је догурало наше друштво је да епизода кад је од градског одбора странке на власти стигао списак Слаџа које требају да читају струју. Људи који су дотад радили били отпуштени (истини, најгори по проценту очитаности) да би ови што су лепили плакате у кампањи и ботовали били запошљени хонорарно. Срећом, то су били све неспособни дебили који су поодустајали већ првог месеца (није то баш лак посао, треба препешачити десет-двадесет-тридесет километара дневно, бежати што од паса луталица, што од оних што "неће он да угризе, он хоће само да се игра". То је било пре пет-шест година.
angie01 angie01 14:41 30.11.2015

sto se racuna za struju tice,

http://www.srbijadanas.net/apos-potrosacima-kontrolisite-racune-za-struju-eps-je-ponovo-poceo-da-krade/javascript:;


KAKO JE TO BILO PROSLE GODINE

o info stanu mi treba mnogo vise prostora, a i pisali smo onoliko,...mozda cak i u ovom blogu o struji, ne secam se vise i nisam proveravala.

potrebno je samo jednom da dodjes na salter za reklamacije i sve ti postane jasno odmah.
krkar krkar 01:45 01.12.2015

Sjajan blog

Svaka čast!

Još samo da naučiš nešto o struji i očitavanju pa da ti i Brajović poveruje.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 02:38 01.12.2015

Re: Sjajan blog

krkar
Svaka čast!
Još samo da naučiš nešto o struji i očitavanju pa da ti i Brajović poveruje.

Џебига, није свако свезнадар као ти што си ;-)

Arhiva