Budućnost| Ekonomija| Energetika| Planeta| Tehnologija

O svemu pomalo, a najviše o energiji

little_radojica RSS / 13.07.2016. u 17:54

Овај текст је наставак дискусије на теми изнетој на Сунце прошлог лета у овим текстовима КЛИК и КЛИК.

Шта смо тада имали: једну моју радикалну идеју о драстичном унапређењу пољопривреде и суштинско преоријентисање Света на соларну енергију, те друштвено-економске имликације такве трансформације. Из дискусије која је уследила смо научили много тога о економским, техничким и технолошким изазовима који би стојали на путу, али ништа што би суштински оборило ту идеју или понудило бољу алтернативу.

Шта се у међувремену дешавало?

Као прво уметник наслика позадину па ево наше: ово је већ девети месец за редом како се бележе рекордне температуре за период од годину дана. Не мора ништа да значи, али је прилично занимљив тренд у контексту ове приче.

Као друго, цена нафте је наставила да пада и отишла испод 30 долара, а постало је јасно да ће цена остати на ниском нивоу дуже време, да није само обарање руку Саудијаца и Амера поводом удела на тржишту и завртање руке Русији. Инвестиције у обновљиве изворе енергије су претекле инвестиције у фосилна горива по први пут. Продаја хибриних и електричних аутомобила је почела да опада, највероватније јер су под условима јефтине нафте конвенционална возила на бензин поново постала веома примамљива. 

 

Политички, највећи пробој након Обаминог говора с краја лета 2015. десио се у децембру исте године на самиту у Паризу поводом климатских промена . Први пут су се све земље, укључујући и оне најмоћније усагласиле да се предузму конкретни кораци да се ухвати у коштац са глобалним загревањем. Кина и САД су обећала и значајна средства да се помогне земљама у развоју да имплементирају онбновљиве изворе енергије. То је помало лицемеран потез јер би далеко већи ефекат дало кад би се те две земље као убедљиво највећи загађивачи и емитери угљен-диоксида сконцентрисале управо на своју транзицију коју су, баш да не би оштетили своје привреде, тако дуго кукавички избегавале. Но добро, и ово је прилика да се уради нешто позитивно, па би је требало искористити. Кина изгледа сасвим решена да заиста спроведе озбиљне енергетске и економске реформе, али и еколошке реформе. Смањена је потражња за челиком, цена му је отишла у бунар, смањују се капацитети трајно, а радна снага преусмерава у друге делатности. Кина веома амбициозно и енергично гура пројекат "један појас, један пут" којим инвестиције у инфраструктуру извози упошљавајући тако кинеску грађевинску индустрију која је у великој мери завршила огромне послове у самој Кини**. Верујем да би посао са Железаром у Смедереву требало посматрати управо у том светлу, као измештање тешке индустрије из Кине и као обезбеђење стратешког материјала за инфраструктурне пројекте у источној Европи. Такође, и САД и Кина су се устремиле на смањење производње ел. енергије из угља што је вероватно најпрљавија сировина за њено добијање. Даље, инвестиције у соларну енергију су просто експлодирале у две највеће земље, а нарочито у Кини која је и престигла Немачку на првом месту на листи земаља са највећим инсталисаним капацитетом за соларну енергију. По новом Петогодишњем плану до 2020. ти капацитети би требало да се утроструче(!!). Још један детаљ је и нова рунда инвестиција у нуклеарне електране најновије генерације. Ту се планира стотинак нових електрана, а планира се и изградња у околним земљама. То би требало додатно да ојача транзицију ка обновљивим изворима енергије, јер нуклеарна енергија, иако није обновљиви извор, не производи гасове који доводе до ефекта стаклене баште. 

Иако сам конкретно помињао само Кину и САД, слично се дешава и широм света>>>>КЛИК, чак и у нафтом богатим земљама. Блиски исток је благословен у енергетском смислу, не само нафтом већ и сунчевом светлошћу, очигледно им је и у будућности неизбежно ослањање на извоз енергије. Економист је скоро писао да је постигнут нови рекорд у цени соларне енергије. У питању је велика електрана у Мексику, а ни она у Мароку, наводно највећа на свету не заостаје пуно, а цена је $40/MWh>>>>КЛИК. Будући да се цене самих соларних панела већ опасно приближавају нули те да трошкови инсталације и носеће конструкције изгледа постају примарни трошак за инвеститоре не бих се надао неком драматичном даљем пробоју у смислу цене, што управо може бити разлог за све више инвестиција. Наиме, овако лаички гледано, кад инвеститор не страхује од пада цена опреме у будућности сигурнији је у поврат инвестиције. Такође, субвенције су све мање неопходне за подстицање улагања и feed-in тарифе су све мање.

Да не изоставимо ни енергију ветра, инвестиције у ту област такође цветају. Тренутно је то вероватно најлукративнији вид инвестиције у обновљиве изворе енергије са најсигурнијим и најбржим повратом уложених средстава. Међутим, снага ветра је веома ограничен ресурс који ни теоретски не може бити доминанатан извор енергије у будућности, као што то нажалост не може  бити ни снага воде.  

Маск се за све паре клади на електрична возила са литијум јонским батеријама, а недавно је подуплао улог откупљујући и своју Ц фирму Солар Сити* интегришући је у Б фирму - Теслу (фирма A му је наравно - Спејс Екс). Спекулише се, а Маск сам је дао довољно смерница за такве спекулације, да жели да обједини и закружи понуду под брендом Тесла и тако сва три главна производа (аутомобил, соларни панели и батерије) учини атрактивнијим. Оно што је ту битније у економском смислу је да је његова Гигафабрика за литијум јонске батерије у Невади која сама треба да обезбеди половину укупне производње батерија на целом свету(!!) чак и проширена у односу на првобитне планове. Масково оправдање за тако одлучан потез је отприлике следеће: "Ми пратимо и подржавамо развој свих технологија за складиштење електричне енергије. Нема великог пробоја на видику. Ако га и буде изван наше фирме коме ће продати ту батерију, ако не највећој фабрици на свету?" 

И заиста, litium-air технологија за складиштење и даље изгледа једнако далеко од комерцијализације као и прошле године. Случајно имам другара који је баш на томе радио као истраживач на факултету у Јапану, а сад то исто ради у Тојота Аутомобилима. Нису баш скроз у ћорсокаку, али су и даље далеко. 

Кад смо код Тојоте, она је коначно избацила на тржиште свој аутомобил на водоник тј. горивне ћелије - Тојоту Мираи>>>>КЛИК,  и практично покрива варијанту у којој електрични аутомобили никад не заживе (већ се једном десило почетком прошлог века). Главни технолошки проблем и у том решењу остаје безбедно складиштење веома запаљивог водоника и аутономија возила с обзиром на веома тежак и велик резервоар у који може да стане компресованог водоника довољно да се пређе око петсто километара. Јапанска Влада је била екстатична у промоцији ове платформе, обећала помоћ у изградњи мреже пумпи за снабдевање водоником, Абе је лично провозао ауто, али ништа значајније се није десило од тада.

Што се тиче развоја фузионог ректора видели смо један значајан успех немачких научника који су успели да произведу плазму од водоника (прошле године су успели од хелијума)>>>>ЛИНК на неколико милисекунди у стеларатору грађеном деветнаест година у који је уложено милијарду евра. Тиме су доказали да је то могуће, али остаје још пуно посла и недоумица на путу до произвоодње вишка енергије из неког фузионог реактора.

Још је занимљиво да ентузијасти улажу приличне напоре да остваре још једну идеју коју је промовисао Маск (мада је постојала и пре њега), а то је систем брзог и енергетски ефикасног средства масовног транспорт - хајперлуп. Пре неки дан је успешно тестиран погон капсуле на тест пољу у Невади>>>>КЛИК. За следећу годину су најављени и већи тестови. Изузетно је битно, у смислу енергетске ефикасности да се свет откачи од Холивудом раширене идеје о кућици у цвећу на периферији уз лични путнички аутомобил за сваког члана породице којим се иде на аргатовање у градски центар. Такође, растући авионски саобраћај је велики проблем, један интерконтинентални лет годишње кошта у смислу сагоревања фосилних горива исто колико и годину дана возикања кућа-посо-посо-кућа и то на 45 километара удаљености. Само саобраћај учествује са 30-40% у емисији угљен диоксида, а тако разуђена грађена средина производи и додатна загађења од грађевинске индустрије (треба све то поплочати и повезати хајвејима). Убери на утичницу су само делић потенцијалног решења јер не решавају проблем грађене средине и загушења у саобраћају, али супер брзи воз и развој компактних градова је већ значајно бољи правац. И чини ми се, овако одока, да су миленијалци тј. Генерација Икс вољна да се реурбанизује.

А да, остаје још једна важна тема, а то је микрогрид противу супер-грида. Није спорно да оба морају бити паметне мреже, питање је само који је прави приступ за који проблем. Сад кад Кина гура и добија доста добру подршку за свој мултилатерални инфраструктурни пројекат ваља размислити о некој озбиљној интеграцији у тај пројекат и пренос и трговину ел. енергијом на веће удаљености, практично између различитих временских зона. Пренос струје на високим напонима не производи велике губитке, а очигледне су предности прављења струје у Индији у 2 поподне и продаје исте у Јапану, Australiji или Европи где је тад потражња на врхунцу и обрнуто. Ако већ постоји мултилатерални споразум да прође пруга, зашто не појачати улог и са неким HVDC кабловима за пренос ел. енергије? Тако нешто теоретски драстично умањује потребу за батеријама у веома нестабилном систему какав би био електроенергетски систем у ком доминира соларна енергија. С друге стране микро-гридови би помагали у балансирању размене са националним, а овај са супер гридом. Бар се тако Мали Раојица усуђује да размишља.

Шта је са мојом радикалном идејом? 

Па, није уопште тако радикална, ако је судити по потезима званичне Кине. Истина, ја сам узео у обзир најгору варијанту, а то је да се под панелима узгајају житарице, чисто да бих покрио стратешку важност житарица у привреди било које државе. И једна и друга делатност - и производња струје од Сунца и производња житарица - највећу потребу имају за површином, најограниченијим ресурсом планете и сваке државе. Комбиновањем та два остварују се велике комплементарне предности и укупан резултат је и већи од простог збира. Оно што нисам разматрао онда је даља разрада и економски најлогичнији начин да се те предности искористе (минимум улагања, максимум прихода). Наравно да је у том случају боље под заштитом панела узгајати културе (хм, и врсте, и врсте) које захтевају мање светлости, мање контролисане услове и мање опреме. Кинези у околини Шангаја су под њима узгајали неке веоме скупе врсте ракова (hairycrabs) и неке биљке које се користе у медицини (honeysuckle) >>>>ЛИНК. Такође у Кини влада је решена да погура "соларну енергију интегрисану у пољопривреду" што је мој рогобатни превод за елегантну сложеницу "solar-integrated farming">>>>КЛИК. Они су наиме читали мој блог од прошле године и повезали два и два - земљиште за соларне електране је јефтиније у забаченим крајевима, становништво је сиромашније и усмерено на пољопривреду, па је то одличан начин да се обезбеди развој тих крајева. Такође им се уклапа и то што им треба све више хране и све више чисте енергије. Засад изгледа да је узгој рибе најбољи начин да се уђе у целу причу, али мислим да нећемо дуго чекати да почну да се комбинују хидропонички системи (узгој биљака из воде) и хале добијене покривањем поља соларним панелима. Постоје и мало компликованији начини да се различите производње увежу у још ефикасније системе уз готово елеминисан отпад, рецимо фарме које имају интегрисану производњу биљака, животиња и соларне енергије где материја кружи, па се тако рибљи измет може користити као храна за биљке, а биљке опет као храна за рибу, где би притом биљке прочишћавале воду за рибе искоришћавајући енергију поверену им првенствено за раст готово максимално. Мало се шалим са важношћу мог блога, наравно да ова идеја није само мени пала на памет, постоје већ неки стидљиви пројекти, али мислим да је важно истаћи да је Кина то препознала на неком институционалном нивоу, па ће бити јако занимљиво видети како ће се то у будућности развијати. Још да напоменем да је управо пољопривреда, односно потражња за месом, главни носилац сече амазонских и иних шума (афричких такође) а не ширење градова како се често може чути, па је и у том смислу интеграција пољопривреде и производње енергије пун погодак, јер се онда значајније површине могу вратити под шуму.

На послетку 

Може бити да смо управо у претходних годину дана прошли многе тачке после којих нема повратка, соларна енергија као главни извор енергије је још далеко, али полако постаје очигледна неминовност таквог развоја и то не само због глобалног загревања. Питање и стрепња је да ли су сви ти берлински зидови који падају довољно очигледни нашој политичкој елити, да ли могу да заузму исправну позицију у тој транзицији? Питање није само за наше диносаурусе, већ и за светске, нарочито ове на Западу. Да ли ће драстичне промене које следе додатно подићи тензије или допринети да се кроз указане прилике за ширу сарадњу постигне виши ниво поверења међу актерима на светској сцени? Једно је сигурно, ствари се брзо одвијају, а ми ћемо већ следећег лета бити нешто ближе одговорима.

*Њу су досад водили и поседовали његови рођаци иако је и он био у управном одбору и највећи акционар.

**Звучи невероватно, али кад се свари податак да су у протеклих десет година пројектовали и изградили железничку мрежу од чак 13,000 километара и то за брзине од 250-350 km/h и још сигурно пар десетина хиљада километара "редовне" пруге, мора се поставити питање шта ће сад толики грађевински капацитети да раде?  Поређења ради, чувена јапанска шинкансен пруга, кичма јапанског система саобраћаја, има укупно 2,700 километара дужине за брзине до 320 km/h које се истина ретко где постижу. И то су тек недавно отворене дуге деонице ка северном делу земље прилично одсеченом досад уз веома упитну исплативост на дуге стазе. 

 



Komentari (184)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:32 13.07.2016

Da se primeti...

* Цена нафте није испод 30 долара. На данашњи дан је 44,75 долара.

* Већ не знам тачно коју годину заредом, другу или трећу вероватно, нема раста обрадивих површина. Кад нема повећане потражње за новим обрадивим површинама, онда нема ни овог што ти кажеш: највећу потребу имају за површином, најограниченијим ресурсом планете и сваке државе. Настају нове технике узгоја биљака, потпуно независне од великих обрадивих површина, већ су то спратови засада један изнад другог, у затвореном простору, са вештачким светлима, и са огромном ефикасношћу.

Broj kola trebalo bi, verovatno, da se smanjuje. Moguće je da ćemo kola iznamljivati na mesečnu pretplatu, kao internet ili slično. Sa autopilotom i samostalnošću, lako je zamisliti veliki kompanije koje će uložiti u kupvinu 1000 kola koja ćemo koristiti ja i drugi, za skromnih 40-50 € mesečno. Trik je u tome da nema traćenja resursa, kola će biti maksimalno moguće angažovana zbog njihove samostalnosti: autopilot će ih isporučiti u svakom trenutku gde treba. Pretpostavljam da ovo za 50% može da smanji broj kola? Znam da su neki takvi sistemi već pokrenuti.

Ima svašta još lepo da se primeti...

Inače, i ja bih se kladio na Sunce, ali možda nas nešto iznenadi. Istorija je tome sklona.

little_radojica little_radojica 19:00 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Хвала Брајо на примећивању

* Цена нафте није испод 30 долара. На данашњи дан је 44,75 долара.


Знам. Нисам ни рекао да јесте, већ да је постало јасно да ће остати на ниском нивоу дуже време што прошлог јуна није било тако очигледно јер се била на кратко повратила након наглог пада са преко 100.



Већ не знам тачно коју годину заредом, другу или трећу вероватно, нема раста обрадивих површина.

Па ја сам рекао раст сточарства, не знам да ли се пашњаци рачунају у ту статистику? Скоро сам гледао пољопривдреду Африке и тамо видео да је раст пољопривреедне производње малтене у потпуности скопчан са повећањем површине, а готово нимало са повећањем продуктивности. Можда се у задњих пар година нешто променило а да ти подаци нису били укључени. Проверићу поново.

А ово за vertical farming сам баш и ја описивао, да се приметити у тексту
Само то је све у повоју, раде ентузијасти, чека се неки велики систем да се на то навуче. Велики системи (монсантои) се кладе на ГМО, тј. повећање приноса у каласичној пољопривреди кроз боље сорте.

Broj kola trebalo bi, verovatno, da se smanjuje. Moguće je da ćemo kola iznamljivati na mesečnu pretplatu, kao internet ili slično. Sa autopilotom i samostalnošću, lako je zamisliti veliki kompanije koje će uložiti u kupvinu 1000 kola koja ćemo koristiti ja i drugi, za skromnih 40-50 € mesečno. Trik je u tome da nema traćenja resursa, kola će biti maksimalno moguće angažovana zbog njihove samostalnosti: autopilot će ih isporučiti u svakom trenutku gde treba. Pretpostavljam da ovo za 50% može da smanji broj kola? Znam da su neki takvi sistemi već pokrenuti.


Е ово је већ упитно. Расте потражња у земљама у развоју, а оне су гро популације, тешко је дати такву процену. Ако се они навуку на холивудске филмове и Очајне домаћице пожелеће и они да имају свој лични аутомобил.
А дељење вожње има јако пуно лера и ограничава неке слободе па кад човек урачуна да му је рата за нов лични ауто мало већа од тих 40-50 онда превагне да купи нов и "да се не цима". Кад би људи били рационални у вези кола, трошкова око њих, не би ни постојала. Има нешто дубоко психолошки значајно у том инстинкту да се имају кола, а нумем да проникнем у то. И то би теоретски смањило само количину материје и енергије за производњу кола, нешто мало смањило гужве, али би чак и погоршало енергетску ефикасност јер имаш велики празан ход (од и до места рандевуа са корисником и тако сваки пут)
princi princi 19:08 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Велики системи (монсантои) се кладе на ГМО, тј. повећање приноса у каласичној пољопривреди кроз боље сорте.

Problem gladi u svetu nije problem proizvodnje hrane nego njene distribucije.
little_radojica little_radojica 19:22 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Problem gladi u svetu nije problem proizvodnje hrane nego njene distribucije.


То стоји мада ће производња хране ипак наставити да расте. Чак и да се искорени сва глад у свету.
princi princi 19:27 13.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
Problem gladi u svetu nije problem proizvodnje hrane nego njene distribucije.


То стоји мада ће производња хране ипак наставити да расте. Чак и да се искорени сва глад у свету.

Pa da, ali zašto? Jel to nije nepotrebno rasipanje resursa? Ispada da je proizvodnja sama sebi svrha.
little_radojica little_radojica 19:35 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Pa da, ali zašto? Jel to nije nepotrebno rasipanje resursa? Ispada da je proizvodnja sama sebi svrha.


Квалитет, ваљда. Ти сад можеш да прехраниш цео свет, ако не даш кукуруз говеду, него поделиш проју по Африци. Али хоће људи говедину, а и овима ће кад тад досадити проја (како то са њом и бива) па ће тражити макар смочани качамак, а онда ће им требати кајмак или сир и тако. Тек кад раст популације стане и кад сви добију птичјег млека онда може да падне производња хране. А то не значи да површина под житарица мора и може да прати тај тренд. Мора да дое до драстичног раста продуктивности да би то могло тако да испадне.
princi princi 19:46 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Квалитет, ваљда.

Aha, misliš masovnom proizvodnjom da povećaju kvalitet? Pa ne znam da li baš to tako radi, i ako je to cilj, da li je bolje rešavati efikasnije farm to fork problem ili ići tako brutal force metodom. Mislim, US trenutno baca 50% hrane koju proizvede. Da li je rešenje u tome da se proizvede još više hrane ili da se povećava efikasnost postojeće proizvodnje? Ne znam ni da li je to moguće, samo se pitam naglas.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:01 13.07.2016

Re: Da se primeti...

А дељење вожње има јако пуно лера и ограничава неке слободе

:)
Потпуно си у криву.
Ти већ имаш дељење вожње, али то не видиш.
Сав јавни транспорт је дељење истих ресурса међу грађанима једног града -- аутобуса, трамваја, метроа. Једино те буни димензија тих појединачних кола: много су већа. И зато не препознајеш да систем о ком говoрим већ постоји, а сaмо трeба да се скалира на нижи ниво.

(Узгред, ја, рецимо, уопште немам своја кола сад. Немам потребе.)

ZIPCAR Wiki
www.zipcar.com
Rates start at $5 per half hour, but vary by city and day of the week. This rate includes gas, insurance, and reserved parking on both ends. Regular membership plan discounts apply.

Na šta će ovo da liči tek akd operater (ili automatika) bude raspoređuvala u svakom trenu kola po željenim destinacijama -- Hej, šalji kola na NBGD, a posle na Karaburmu, a posle... gde hoćeš.
little_radojica little_radojica 20:08 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Aha, misliš masovnom proizvodnjom da povećaju kvalitet?


Е драго ми је да си ово поменуо. Постоје огромне предности узгајања хране у контролисаним условима, поготово у смислу квалитета. Рецимо, нема прсканија јер нема шта да их нападне. Па благовремено давање светла тачно одређених делова спектра је и уштеда, али може и да утиче на квалитет. Биљке на отвореном добију светлост кад се облаци и земљина ротација смилују. Да не причамо о води и шта значи кад нема суше, па нема ни афлатоксина итд. Е сад има и она црква "природне" хране која каже да јабука брез црва у њој нее добра па га ти јеби. Мислим мени не смета, ја једем јабуке са све црвима (пуни су протеина), из лубенице не чистим семе итд. али немам ништа ни против савршене јабуке која се цакли и четвртасте лубенице.

А за производњу говедине опет је небитно како узгајаш житарице које им дајеш, ако су оне богате нутрицијама, непрскане итд.
Онда рецимо произведеш овакве комаде меса, где се цене крећу од 30 до 300 евра по кили, а укус је неописив. И неко без тога не може (понекад )


Е сад имаш она претеривања која кажу да се говеда напајају пивом да би имала бољи апетит и да их масирају да се сало равномерније распореди. Мислим да то стварно раде са Мацусака говедином, али овде доле кажу да са Кобе говедином јок.

Wagyu beef>>>>LINK
princi princi 20:10 13.07.2016

Re: Da se primeti...

ZIPCAR Wiki
www.zipcar.com
Rates start at $5 per half hour, but vary by city and day of the week. This rate includes gas, insurance, and reserved parking on both ends. Regular membership plan discounts apply.

Zipcar postoji bar 10 godina, ali nisam video da je zaživeo. JEdnostavno mnogo skup. Pogotovu u Londonu, sećam se da sam gledao, neka basnoslovna cena za iznajmljivanje na dan.

Nisam siguran ni da će to sa operaterima ići tako lako, jer ima tu puno stvari da se reši oko liabilityja u slučaju saobraćajne nezgode ili prekršaja. Ko će biti kriv za štetu ako se nešto desi? Proizvođač? Operater? Korisnik? Koji, trenutni ili onaj pre njega? Dosta je tu stvari siva zona.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:16 13.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
ZIPCAR Wiki
www.zipcar.com
Rates start at $5 per half hour, but vary by city and day of the week. This rate includes gas, insurance, and reserved parking on both ends. Regular membership plan discounts apply.

Zipcar postoji bar 10 godina, ali nisam video da je zaživeo. JEdnostavno mnogo skup. Pogotovu u Londonu, sećam se da sam gledao, neka basnoslovna cena za iznajmljivanje na dan.

Nisam siguran ni da će to sa operaterima ići tako lako, jer ima tu puno stvari da se reši oko liabilityja u slučaju saobraćajne nezgode ili prekršaja. Ko će biti kriv za štetu ako se nešto desi? Proizvođač? Operater? Korisnik? Koji, trenutni ili onaj pre njega? Dosta je tu stvari siva zona.

Ја типујем да ће да појефтини цео концепт, са аутопилотима. Биће неких софтвера за оптимизацију употребе кола и та чуда.

Замисли породицу од троје. Отац на посао у 8, мајка у 9, а дадиља води дете између. Једна кола су довољна, чак и ако дадиља не зна да вози.



P.S.
Zamisli samo kako će autopilot da sam uči, jer su sve Tesle povezane, i šalju nformacije o autopilot modu i onome što se događa. Toliko informacija brzo će pokriti verovatno sve moguće oblike prepreka, kretanja, prepoznavanja...
little_radojica little_radojica 20:18 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Потпуно си у криву.
Ти већ имаш дељење вожње, али то не видиш.
Сав јавни транспорт је дељење истих ресурса међу грађанима једног града -- аутобуса, трамваја, метроа. Једино те буни димензија тих појединачних кола: много су већа. И зато не препознајеш да систем о ком говoрим већ постоји, а сaмо трeба да се скалира на нижи ниво.


О боже па причамо о Уберима. Који убер има у понуди аутобус? Кад се каже shared car то је онда концепт као овај твој зипкар по којем се више људи служи једним аутомобилом у различито време, али се у њему увек вози једна особа, не као у аутобусу. То је уствари суштински различит концепт од јавног масовног саобраћаја чији сам ја ватрени заговорник, баш зато што драстично смањује потребу за саобраћајним површинама, што пасивним што активним. Тако да се број аутомобила у саобраћају и димензионисање саобраћајних површина неће значајније смањити због увођења електричних самовозећих аутомобила, нити ће се значајније повећати ефикасност саобраћаја.
princi princi 20:19 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Ја типујем да ће да појефтини цео концепт, са аутопилотима. Биће неких софтвера за оптимизацију употребе кола и та чуда.

Dok je korporacija i profita nema da pojeftini. Što sve navodi na zaključak da su u današnjem svetu najmanji problem roboti, sunce, fuzija, količina hrane, autopiloti, softveri, levitacije... nego su osnovni problem društveni odnosi. Drugovi i drugarice.
little_radojica little_radojica 20:20 13.07.2016

Re: Da se primeti...

nego su osnovni problem društveni odnosi. Drugovi i drugarice.


Амин!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:23 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Тако да се број аутомобила у саобраћају и димензионисање саобраћајних површина неће значајније смањити због увођења електричних самовозећих аутомобила, нити ће се значајније повећати ефикасност саобраћаја.

Po kojoj to računici neće da se smanji???

Pa odeš kolima na posao, i ona tamo stoje nepokretna 8 sati. A mogu za tih osam sati da budu nekog drugog kola -- ženi za pijacu i manikir. I time smanjuješ broj potrebnih kola. Šta ti tu nije jasno, šta te buni? Samo kažeš kolima -- Lesi, idi kući! -- i ona sama odu kući da voze ženu na pijacu. Bolje nego da džedže u garaži 8 sati,
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:24 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Амин!

Eh, vi zakleti levičari i sindikalci...
maksa83 maksa83 20:25 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Samo kažeš kolima -- Lesi, idi kući! -- i ona sama odu kući da voze ženu na pijacu.

Ako budu koristili Apple voice recognition tehnologiju (sramotno loša, btw) ovaj će to da čuje kao "Lesli, idi krući", i onda - belaj...
princi princi 20:27 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Da, da, pogotovu ona bebi siterka je u opasnosti.
gedza.73 gedza.73 20:27 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Predrag Brajovic
Po kojoj to računici neće da se smanji???

Pa odeš kolima na posao, i ona tamo stoje nepokretna 8 sati. A mogu za tih osam sati da budu nekog drugog kola -- ženi za pijacu i manikir. I time smanjuješ broj potrebnih kola. Šta ti tu nije jasno, šta te buni?

Jesi gledao one Ameikance što sakupljaju bonove za kupovinu?
Sećam se jedne ženske koja po kontejnerima juri promotivne novine, kaže kako nije imala šta da jede, ni on ni dece, kako je ostala bez posla i onda odlazi u tu jeftinu kupovinu džipom od 5000 kubika


Samo kažeš kolima -- Lesi, idi kući!

A-ha. Tako rekli i Jul Brineru u zabavnom parku pa on podilkanio i pobio pola gostiju.

Nova serija


princi princi 20:31 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Predrag Brajovic
Амин!

Eh, vi zakleti levičari i sindikalci...

Pa sindikalci su obično fašisti. Evo ti radikali, na primer. Ili UKIPovci. Iskreno levičarstvo je za otmene duhom. Desničarstvo je pijačarska i sitnošićardžijska ideologija gladnih (gladnih ovoga ili onoga, ne mora samo hrana da bude u pitanju).
princi princi 20:40 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Sećam se jedne ženske koja po kontejnerima juri promotivne novine, kaže kako nije imala šta da jede, ni on ni dece, kako je ostala bez posla i onda odlazi u tu jeftinu kupovinu džipom od 5000 kubika

U Americi su kola jeftinija od leba.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:45 13.07.2016

Re: Da se primeti...

ona bebi siterka

Bebi siterka je za tatu.
little_radojica little_radojica 20:54 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Pa odeš kolima na posao, i ona tamo stoje nepokretna 8 sati. A mogu za tih osam sati da budu nekog drugog kola -- ženi za pijacu i manikir. I time smanjuješ broj potrebnih kola. Šta ti tu nije jasno, šta te buni? Samo kažeš kolima -- Lesi, idi kući! -- i ona sama odu kući da voze ženu na pijacu. Bolje nego da džedže u garaži 8 sati,


Ок, све време причамо о различитом изгледа. Саобраћај неће да се смањи, а број кола и паркинга хоће али не драстично јер ће и онда постојати шпиц, тј. сви ће хтети у исто време на посао и са посла. Међутим, број пређених километара ће се заправо повећати јер ће од и до муштерије требати додатни километри да се пређу. Још ако због комфора који то пружа будеш имао више њих који не користе градски ппревоз него то, онда тек кркљанац.
princi princi 21:04 13.07.2016

Re: Da se primeti...

. Саобраћај неће да се смањи, а број кола и паркинга хоће али не драстично јер ће и онда постојати шпиц, тј. сви ће хтети у исто време на посао и са посла. Међутим, број пређених километара ће се заправо повећати јер ће од и до муштерије требати додатни километри да се пређу. Још ако због комфора који то пружа будеш имао више њих који не користе градски ппревоз него то, онда тек кркљанац.

Kažu kad proširiš puteve (road widening, dosta popularni zahvati u razvijenom svetu) ili napraviš nove, vreme putovanja se nikako ne skrati, nego se još produži. Ljudi jednostavno navale k'o mutavi na novi resource. Pa kao i sa ovim benzinom. Benzin je u US verovatno na istorijskom minimumu. I šta rade Ameri sa povećanim disposable incomeom koji je omogućio jeftin benzin? Kupuju još kola.

Čovek je čudna životinjka.

Lep tekst u Voxu izašao na tu temu. Nema, kad ga mi, levičari, sastavimo, to je sastavljeno.
little_radojica little_radojica 21:58 13.07.2016

Re: Da se primeti...

Kažu kad proširiš puteve (road widening, dosta popularni zahvati u razvijenom svetu) ili napraviš nove, vreme putovanja se nikako ne skrati, nego se još produži. Ljudi jednostavno navale k'o mutavi na novi resource. Pa kao i sa ovim benzinom. Benzin je u US verovatno na istorijskom minimumu. I šta rade Ameri sa povećanim disposable incomeom koji je omogućio jeftin benzin? Kupuju još kola.




srdjan.pajic srdjan.pajic 05:08 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Benzin je u US verovatno na istorijskom minimumu.


Nije, uopšte, čak je vrlo skup (2.5/2.7$ za galon ovde u kraju), pogotovu ako se gleda koliko je pala cena nafte, znam, znam, to nije direktno povezano, ali eto, samo kažem.

Inače, najjeftinije je bilo za vreme Klintona, ~99 centi za galon, sećam se ko juče da je bilo jer sam tad emigrirao. Pa mi poklonili drugari prva kola, prva koja sam ikad imao, ala sam mu se naputovao majke tih godina. E, sad kad nama dođe Klintonka, biće opet! Taman da si uzmem trećeg hamera, za dete i mačke .

Malo me nešto mrzi da čitam Radojicin tekst, ne znam da li je pomenuo IoT, brate, to će takva revolucija da bude, ustvari, već jeste, a sve u smeru uštede energije, vode, resursa, a pogotovu rada i zamaranja. Evo, jebene prskalice za baštu i travnjak: ja mislio malo da se igram u slobodno vreme, da napravim bežićnu avtamatiku da mi tera sve oko kuće uz minimum arčenja, i cinculiranja, znači da meri, vlagu, temeraturu, i u vazduhu i u zemlji, skida vremensku prognozu, i onda pali i gasi navodnjavanje po zonama, tačno kad i koliko treba i ni minut više. I kao, ajde da pogledam šta već ima na tu temu, miki, pa sve su već napravili i možeš da kupiš za sitne pare, sve su mi ideje pokrali...

princi princi 13:41 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Evo, jebene prskalice za baštu i travnjak: ja mislio malo da se igram u slobodno vreme, da napravim bežićnu avtamatiku da mi tera sve oko kuće uz minimum arčenja, i cinculiranja, znači da meri, vlagu, temeraturu, i u vazduhu i u zemlji, skida vremensku prognozu, i onda pali i gasi navodnjavanje po zonama, tačno kad i koliko treba i ni minut više. I kao, ajde da pogledam šta već ima na tu temu, miki, pa sve su već napravili i možeš da kupiš za sitne pare, sve su mi ideje pokrali...

Bate, ti prvo reši pitanje ploče, pa se onda igraj s automatikom. Kad pomenu ploču i one mrave, pade mi na pamet, jel si ti stavio neku parobranu (membranu) ispod betonske ploče?
princi princi 13:42 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Što se tiče benzina, šta si onda tek pričao kad je bio 4$ za galon?
little_radojica little_radojica 14:39 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Malo me nešto mrzi da čitam Radojicin tekst, ne znam da li je pomenuo IoT, brate, to će takva revolucija da bude, ustvari, već jeste, a sve u smeru uštede energije, vode, resursa, a pogotovu rada i zamaranja. Evo, jebene prskalice za baštu i travnjak: ja mislio malo da se igram u slobodno vreme, da napravim bežićnu avtamatiku da mi tera sve oko kuće uz minimum arčenja, i cinculiranja, znači da meri, vlagu, temeraturu, i u vazduhu i u zemlji, skida vremensku prognozu, i onda pali i gasi navodnjavanje po zonama, tačno kad i koliko treba i ni minut više. I kao, ajde da pogledam šta već ima na tu temu, miki, pa sve su već napravili i možeš da kupiš za sitne pare, sve su mi ideje pokrali...


То је све 30% уштеде. Није трансформативна сила
А и пуно је гимикса, ствари које решавају непостојеће проблеме. Друштвени односи носе далеко већи потенцијал да значајно унапреде квалитет живота.
princi princi 15:31 14.07.2016

Re: Da se primeti...

ствари које решавају непостојеће проблеме.

Odgovori koji čekaju svoja pitanja.
little_radojica little_radojica 15:50 14.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
ствари које решавају непостојеће проблеме.

Odgovori koji čekaju svoja pitanja.


srdjan.pajic srdjan.pajic 17:56 14.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Što se tiče benzina, šta si onda tek pričao kad je bio 4$ za galon?


Ništa, nisam ni osetio, jer sam živeo na 15 minuta bajsom od posla, 5 minuta od whole foods-a, i 5 minuta pušaka do centra grada i glavnog mall-a tako da sam kola palio ono, baš kad se mora.

srdjan.pajic srdjan.pajic 18:00 14.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Evo, jebene prskalice za baštu i travnjak: ja mislio malo da se igram u slobodno vreme, da napravim bežićnu avtamatiku da mi tera sve oko kuće uz minimum arčenja, i cinculiranja, znači da meri, vlagu, temeraturu, i u vazduhu i u zemlji, skida vremensku prognozu, i onda pali i gasi navodnjavanje po zonama, tačno kad i koliko treba i ni minut više. I kao, ajde da pogledam šta već ima na tu temu, miki, pa sve su već napravili i možeš da kupiš za sitne pare, sve su mi ideje pokrali...

Bate, ti prvo reši pitanje ploče, pa se onda igraj s automatikom. Kad pomenu ploču i one mrave, pade mi na pamet, jel si ti stavio neku parobranu (membranu) ispod betonske ploče?


E, ta membarana je tema za ceo blog, neću da sjebem i Radojicin, nego da ostavimo to za naše inženjerske smor/uratke. Ovo je arhitektura, tu se (isfeminizirano) priča o estetici, prostoru, dekoracijama, bojama za beton, ne o prokletoj inženjeriji.
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:43 14.07.2016

Re: Da se primeti...

5 minuta od whole foods-a

I onda ti sva ušteda na benzinu ode tamo u jedno fensi-organik-antioksidant-multivajtamin-nešto-nešto pakovanje pahuljica za doručak.
little_radojica little_radojica 18:56 14.07.2016

Re: Da se primeti...


I onda ti sva ušteda na benzinu ode tamo u jedno fensi-organik-antioksidant-multivajtamin-nešto-nešto pakovanje pahuljica za doručak.


А исто хемија на бази угљеника...
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:02 14.07.2016

Re: Da se primeti...

А исто хемија на бази угљеника...

Isto hemija na bazi nafte, kao i ušteđeni benzin.
little_radojica little_radojica 19:06 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Ovo je arhitektura, tu se (isfeminizirano) priča o estetici, prostoru, dekoracijama, bojama za beton, ne o prokletoj inženjeriji.


Жути картон. Архитекта је инжењер (system engineer), не декоратор, за такве клевете пада двобој кубурама у зору. И у Србији, а поготово у Јапану.
princi princi 19:06 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Ovo je arhitektura, tu se (isfeminizirano) priča o estetici, prostoru, dekoracijama, bojama za beton, ne o prokletoj inženjeriji.

Sine, al' si nešto izfeminiziran danas...
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:40 14.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
Ovo je arhitektura, tu se (isfeminizirano) priča o estetici, prostoru, dekoracijama, bojama za beton, ne o prokletoj inženjeriji.


Жути картон. Архитекта је инжењер (system engineer), не декоратор, за такве клевете пада двобој кубурама у зору. И у Србији, а поготово у Јапану.


Ma, to je envy talk sa moje strane, ti isfeminizirani su bili najveći prevaranti, prefrigani pokvarenjaci, arhitektonke su se ko muve lepile na njih, valjda iz sažaljenja, šta li je...

Ne znam, meni se uvek činilo da su na tom faksu bile samo ženske, vrlo zgodne, koje po vasceli dan cvrkuću milozvučno po hodnicima, i očijukaju se sa kolegama (dobro, koleginica-kolegama), i crtkaju neke, da kažem, "koncepte". Posle to daju bratu građevincu, da konstruiše tako da stoji i ne ubije nikog, ili ako ne može, onda im ovaj vrati to, da još malo dokonceptualizuju, jelte.

Ali to je sve bilo gledano iz ugla zapeklog banderaša, imaj razumevanja, ne vataj se za pištolj odma.
princi princi 19:46 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Posle to daju bratu građevincu, da konstruiše tako da stoji i ne ubije nikog, ili ako ne može, onda im ovaj vrati to, da još malo dokonceptualizuju, jelte.

Ja stvarno ne znam što nas bije takav glas. Meni se od svih arhitektonki u toj zgradi najviše sviđala ona Vesna Ilić, što je kod Slobčeta vodila Gnevnik. A ona je, koliko se sećam, bila ETF.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:53 14.07.2016

Re: Da se primeti...

marco_de.manccini
5 minuta od whole foods-a

I onda ti sva ušteda na benzinu ode tamo u jedno fensi-organik-antioksidant-multivajtamin-nešto-nešto pakovanje pahuljica za doručak.


Ćuti bre ti, baksuze!

Mi smo skoro vegetarijanci, tako da "ispuštamo" vrlo malo metana, u smislu krava, valjda se i to nešto računa. A sad imamo i baštu, doduše sa simboličnim prinosima, ali se i tu uštedi. Malo, po malo, pa ćemo zaraditi od Radojice Malog i pohvalu, mada njega više interesuju revolucionarne promene i prevrati, nego ovi inkrementalni pomaci.
little_radojica little_radojica 19:58 14.07.2016

Re: Da se primeti...

Posle to daju bratu građevincu,

Па ти стварно изазиваш да будеш банован

Ali to je sve bilo gledano iz ugla zapeklog banderaša,

Јес вала, стварно вам није било лако :вади метак из цеви:
little_radojica little_radojica 20:00 14.07.2016

Re: Da se primeti...

srdjan.pajic
marco_de.manccini
5 minuta od whole foods-a

I onda ti sva ušteda na benzinu ode tamo u jedno fensi-organik-antioksidant-multivajtamin-nešto-nešto pakovanje pahuljica za doručak.


Ćuti bre ti, baksuze!

Mi smo skoro vegetarijanci, tako da "ispuštamo" vrlo malo metana, u smislu krava, valjda se i to nešto računa. A sad imamo i baštu, doduše sa simboličnim prinosima, ali se i tu uštedi. Malo, po malo, pa ćemo zaraditi od Radojice Malog i pohvalu, mada njega više interesuju revolucionarne promene i prevrati, nego ovi inkrementalni pomaci.


Ако шириш веш на жици, ти си већ положио.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:01 14.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Posle to daju bratu građevincu, da konstruiše tako da stoji i ne ubije nikog, ili ako ne može, onda im ovaj vrati to, da još malo dokonceptualizuju, jelte.

Ja stvarno ne znam što nas bije takav glas. Meni se od svih arhitektonki u toj zgradi najviše sviđala ona Vesna Ilić, što je kod Slobčeta vodila Gnevnik. A ona je, koliko se sećam, bila ETF.


Joj, brate, ja sam izgleda bio černobil generacija, kod nas je najzgodnija ženska bila moj ortak iz Tesle, L. (zna ga maksa). Zato sam ovoliko opčinjen kolegicama, ma i kolegama, sa drugog sprata.
little_radojica little_radojica 21:58 14.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Što se tiče benzina, šta si onda tek pričao kad je bio 4$ za galon?

Пази ти како то тренутно реагује на цену нафте, невероватно (цена нафте потонула половином 2015)


emsiemsi emsiemsi 05:50 16.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
Pa da, ali zašto? Jel to nije nepotrebno rasipanje resursa? Ispada da je proizvodnja sama sebi svrha.


Квалитет, ваљда. Ти сад можеш да прехраниш цео свет, ако не даш кукуруз говеду, него поделиш проју по Африци. Али хоће људи говедину, а и овима ће кад тад досадити проја (како то са њом и бива) па ће тражити макар смочани качамак, а онда ће им требати кајмак или сир и тако. Тек кад раст популације стане и кад сви добију птичјег млека онда може да падне производња хране. А то не значи да површина под житарица мора и може да прати тај тренд. Мора да дое до драстичног раста продуктивности да би то могло тако да испадне.

Мени готово да не може досадити проја, истина, она коју прави моја жена.
Када се томе дода качамак, мени говедина није нити потребна (прошаран ситним парчићима пржене сланине, сира, павлаке, кајмака, црнога лука, и, нормално, "посољен" белим луком. Јбг, због ових лукова не могу на овај начин да једем сваки (радни) дан, али се зато викендом зна - качамак за мене, а остали укућани шта год хоће).
emsiemsi emsiemsi 06:03 16.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Квалитет, ваљда.

Aha, misliš masovnom proizvodnjom da povećaju kvalitet? Pa ne znam da li baš to tako radi, i ako je to cilj, da li je bolje rešavati efikasnije farm to fork problem ili ići tako brutal force metodom. Mislim, US trenutno baca 50% hrane koju proizvede. Da li je rešenje u tome da se proizvede još više hrane ili da se povećava efikasnost postojeće proizvodnje? Ne znam ni da li je to moguće, samo se pitam naglas.

Дао си већ одговор када си рекао да је проблем дистрибуција - додатно, можда би требало извршити ре-дистрибуцију.
Успут - када се погледа степен укупних достигнућа појединих нација на свету, уочљиво је да су најнапредније нације на локацијама са најсложенијим условима животне околине - кренути од нордијских држава, надаље. За разлику од поменутих, људи у екваторијалном појасу, где све буја, имају проблем како да науче мајмуна да им уберу банану, огуле је и донесу да једу - и док год то не реше, они гладују (признајем, карикирам, гладују не само због тога, него уз обуилату помоћ белих људи који им донеше сав прогрес).
Успут 2 - прича ми један другар, грађевинац, који је доста радио у афричком свету, шта му је, једном приликом рекао његов роб, парафразирам --- ви белци сте ме, најпре, скинули са дрвета, потом сте ми асфалтирали пут, потом само морао да купим, због врелине асфалта, ваше ципеле, итд... камо среће да се нисмо никада упознали итд..
emsiemsi emsiemsi 06:08 16.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Ја типујем да ће да појефтини цео концепт, са аутопилотима. Биће неких софтвера за оптимизацију употребе кола и та чуда.

Dok je korporacija i profita nema da pojeftini. Što sve navodi na zaključak da su u današnjem svetu najmanji problem roboti, sunce, fuzija, količina hrane, autopiloti, softveri, levitacije... nego su osnovni problem društveni odnosi. Drugovi i drugarice.

Јеботе патак !
Браво !
emsiemsi emsiemsi 06:10 16.07.2016

Re: Da se primeti...

maksa83
Samo kažeš kolima -- Lesi, idi kući! -- i ona sama odu kući da voze ženu na pijacu.

Ako budu koristili Apple voice recognition tehnologiju (sramotno loša, btw) ovaj će to da čuje kao "Lesli, idi krući", i onda - belaj...

Ко о чему, Макса о сексу !
emsiemsi emsiemsi 06:15 16.07.2016

Re: Da se primeti...

princi
Predrag Brajovic
Амин!

Eh, vi zakleti levičari i sindikalci...

Pa sindikalci su obično fašisti. Evo ti radikali, na primer. Ili UKIPovci. Iskreno levičarstvo je za otmene duhom. Desničarstvo je pijačarska i sitnošićardžijska ideologija gladnih (gladnih ovoga ili onoga, ne mora samo hrana da bude u pitanju).

Занимљиво запажање !
Наиме, ја сам се, када сам био мали, искрено чудио на то да неко сматра да је редукциони сет карактеристика, бити леви или десни, афирмативан ракурс - тако и данас, обоје сматрам страшним (и погубним) редукционизмом где се људи (не)свесно одричу пола себе, мистификујући ону "бољу" половину - стога, будимо (комплетни) људи, иако смо Срби (нарочито због тога).
emsiemsi emsiemsi 06:16 16.07.2016

Re: Da se primeti...

Predrag Brajovic
ona bebi siterka

Bebi siterka je za tatu.

Стани на крај реда, молићу !
emsiemsi emsiemsi 06:17 16.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
Pa odeš kolima na posao, i ona tamo stoje nepokretna 8 sati. A mogu za tih osam sati da budu nekog drugog kola -- ženi za pijacu i manikir. I time smanjuješ broj potrebnih kola. Šta ti tu nije jasno, šta te buni? Samo kažeš kolima -- Lesi, idi kući! -- i ona sama odu kući da voze ženu na pijacu. Bolje nego da džedže u garaži 8 sati,


Ок, све време причамо о различитом изгледа. Саобраћај неће да се смањи, а број кола и паркинга хоће али не драстично јер ће и онда постојати шпиц, тј. сви ће хтети у исто време на посао и са посла. Међутим, број пређених километара ће се заправо повећати јер ће од и до муштерије требати додатни километри да се пређу. Још ако због комфора који то пружа будеш имао више њих који не користе градски ппревоз него то, онда тек кркљанац.

Сагласан !
emsiemsi emsiemsi 06:23 16.07.2016

Re: Da se primeti...

srdjan.pajic
Benzin je u US verovatno na istorijskom minimumu.


Nije, uopšte, čak je vrlo skup (2.5/2.7$ za galon ovde u kraju), pogotovu ako se gleda koliko je pala cena nafte, znam, znam, to nije direktno povezano, ali eto, samo kažem.

Inače, najjeftinije je bilo za vreme Klintona, ~99 centi za galon, sećam se ko juče da je bilo jer sam tad emigrirao. Pa mi poklonili drugari prva kola, prva koja sam ikad imao, ala sam mu se naputovao majke tih godina. E, sad kad nama dođe Klintonka, biće opet! Taman da si uzmem trećeg hamera, za dete i mačke .

Malo me nešto mrzi da čitam Radojicin tekst, ne znam da li je pomenuo IoT, brate, to će takva revolucija da bude, ustvari, već jeste, a sve u smeru uštede energije, vode, resursa, a pogotovu rada i zamaranja. Evo, jebene prskalice za baštu i travnjak: ja mislio malo da se igram u slobodno vreme, da napravim bežićnu avtamatiku da mi tera sve oko kuće uz minimum arčenja, i cinculiranja, znači da meri, vlagu, temeraturu, i u vazduhu i u zemlji, skida vremensku prognozu, i onda pali i gasi navodnjavanje po zonama, tačno kad i koliko treba i ni minut više. I kao, ajde da pogledam šta već ima na tu temu, miki, pa sve su već napravili i možeš da kupiš za sitne pare, sve su mi ideje pokrali...


Докон поп и јариће крсти !
Када будеш планирао долазак у завичај, јави, па да организујем неку бетонажу - ниво аутоматизације пристојан (семи-аутоматска мешалица, лопата, такође - ти треба само да захватиш шодер, замахнеш, а он са лопате слеће сам итд...).
Успут --- нормално, роштиљ је паралелан процес основном радном процесу и синфазан, нормално.
blogovatelj blogovatelj 17:15 16.07.2016

Re: Da se primeti...

čak je vrlo skup (2.5/2.7$ za galon ovde u kraju)


Prosek 2,6 dolara. To je 290.58 dnara/galon. Kad se prešaltujemo na litre, kao sav normalan svet, to mu dođe 76,9 dinara/litar. Stvarno ste vi Ameri bahati. Tebi je ovo skupo?

PS. Nisam bio lenj pa videh da je $0,99 1999. godine isto što i $1,43 danas. Znači, bio bi zadovoljan kada bi ti cena benzina pala na 55 sadašnje. 42,25 dinara!
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:05 16.07.2016

Re: Da se primeti...

blogovatelj
Stvarno ste vi Ameri bahati. Tebi je ovo skupo?

PS. Nisam bio lenj pa videh da je $0,99 1999. godine isto što i $1,43 danas. Znači, bio bi zadovoljan kada bi ti cena benzina pala na 55 sadašnje. 42,25 dinara!



A ti kao ne bi bio zadovoljan da ti je benzin jeftiniji? Kenjaš, blogi, po običaju. I ne znam zašto bi cenu preračunavao u dinare, Srbija prvo nema naftu, kao mi što imamo, a drugo tamo se država žestoko ugrađuje u cenu pa je zato i skup benzin. Ne znam zašto bih ja trebalo da se osećam bahato ako je tamo država u raspadu i drpa od svojih građana besomučno, gde god može.

Vidim da je tu kod tebe u Kičineru oko dolar (kanadski) za litar, znači ~75 centi naših, znači manjeviše isto kao kod nas. Brate, skupo, pogotovu ako se ima u vidu da i vi i mi proizvodimo i izvozimo naftu ko blesavi.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:56 16.07.2016

Re: Da se primeti...

Докон поп и јариће крсти !


To se zove "hobi", čarli. Ljudi rade i mnogo gluplje stvari u slobodno vreme. Evo, ja sad moram da perem tepih, jer su mi ga usrale mačke. Ne vole nikako da ih ostavimo same u kući na duže od dan, odma krenu da kenjaju po tepihu umesto u kutiju, i čim se vratimo - one se upristoje. Ne pomaže ni cat sitter, mačke znaju ko je njihov, a ko nije.
little_radojica little_radojica 21:06 16.07.2016

Re: Da se primeti...

cat sitter




још мало ће људи почети да унајмљују друге људе да им чувају покемоне или томагоћија
Мислим, подржавам ја то, јер кад роботи преузму производњу и брутална рачунарска сила реши све проблеме, ваљаће овакве услуге и то баш да докони попови не би крштавали јадну јањад.
little_radojica little_radojica 21:26 16.07.2016

Re: Da se primeti...

i vi i mi proizvodimo i izvozimo naftu ko blesavi.


Дај линк !
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:42 16.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
i vi i mi proizvodimo i izvozimo naftu ko blesavi.


Дај линк !


LINK

Evo ti i LINK za dew-point calculator (imaš ih na webu koliko hoćeš, ne treba ti softver za to, to je jako prosto, bre, bar u prvoj aproksimaciji. Tu je daleko veći problem da nađeš korektne parametre za materijale koje imaš na raspolaganju, r-value, debljine, itd).

Evo ti i ovaj, 30 days free LINK.
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:45 16.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
cat sitter




још мало ће људи почети да унајмљују друге људе да им чувају покемоне или томагоћија
Мислим, подржавам ја то, јер кад роботи преузму производњу и брутална рачунарска сила реши све проблеме, ваљаће овакве услуге и то баш да докони попови не би крштавали јадну јањад.


Smej se ti, bate, ova baba što nam čuva mačke drži ovde pola komšiluka, uredno registrovana firma, to je 15 dolara na sat, da dodje, nahrani i pomazi mačke, očisti kaku ako je ima, gospodski posao.
little_radojica little_radojica 22:59 16.07.2016

Re: Da se primeti...

LINK


хехе, зато сам те и питао. И даље сте нето увозници и то се неће променити још дуго, дуго, ако не никад. Дочим Канађани скоро пола своје нафте извозе, након што подмире своје потребе. Фрогс енд грендмадрс. То што је укинута забрана извоза не значи ништа, извезене количине су смешне, занемарљиве у односу на увезене.

Evo ti i LINK za dew-point calculator


Хвала пуно. Знам да је просто и да их има зилион, али углавном су trial, и неинтуитивни, а и немају поуздане параметре (често су рекламни, тј. деле их компаније које производе материјале, а онда убаце само своје материјале). Шта сам све поскидао и инсталирао, једном употребио и никад више. А треба ми сваке преступне и то за некомерцијалне сврхе па ми се не купује ништа. Овај први ми је неупотребљив јер нема слојеве, овај други делује супер (зато је и trial). Хвала још једном
little_radojica little_radojica 23:06 16.07.2016

Re: Da se primeti...

Smej se ti, bate, ova baba što nam čuva mačke drži ovde pola komšiluka, uredno registrovana firma, to je 15 dolara na sat, da dodje, nahrani i pomazi mačke, očisti kaku ako je ima, gospodski posao.


Све је мени јасно још откад сам код једне бабе био ангажован за 15 долара на/сат да саставим и поставим у башту малу украсну уради-сам ветрењачу коју је купила у неком home centre-у за - 15 долара. Америчка субурбија, то је тако један надреалан свет.
little_radojica little_radojica 23:27 16.07.2016

Re: Da se primeti...

Мени готово да не може досадити проја, истина, она коју прави моја жена.


Није лако Србин бити.

Шалим се, ја нарочито волим качамак од белог кукурузног брашна, па смочаног неким црногорским скорупом. Ништа сланине и остали додаци, ванила.
tetris tetris 23:55 16.07.2016

Re: Da se primeti...

А треба ми сваке преступне и то за некомерцијалне сврхе па ми се не купује ништа. Овај први ми је неупотребљив јер нема слојеве, овај други делује супер (зато је и trial).


Retke su prilike kad sam baš detaljisao sa prenosom vlage kroz konstrukciju, ali i dalje pamtim da je glavni problem bio obezbediti karakteristike materijala za detaljan proračun. Fraunhofer ima neki software (WUFI, prilično skup) koji ima ok databazu materijala (mahom fokusiranih na Nemačko tržište).

Od besplatnih alata, ako si entuzijasta i voliš da petljaš u text fajlovima , EnergyPlus može da sračuna po Kunzelu, ali je prilično zahtevno da pripremiš sve što treba za detaljnu analizu, i ne možeš da odvojiš od analize prostorije. Za većinu parametara (sorption, suction, diffusion, redistribution) je potrebna zavisnost od relativne vlažnosti vazduha, što je gotovo nemoguće obezbediti od proizvođača (premda postoje standardi kako se ove zavisnosti mere). Za neke najosnovnije materijale (beton, gips, izolacija) moguće je pronaći ove vrednosti.
little_radojica little_radojica 00:12 17.07.2016

Re: Da se primeti...

Retke su prilike kad sam baš detaljisao sa prenosom vlage kroz konstrukciju,

Ово ми је кључно и практично ме опседа како да обезбедим истовремено и малу проводљивост топлоте и велику проводљивост водене паре, а у лаганој конструкцији уз минимум активних помагала .

Хвала и за препоруке и смернице.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:55 17.07.2016

Re: Da se primeti...

Retke su prilike kad sam baš detaljisao sa prenosom vlage kroz konstrukciju, ali i dalje pamtim da je glavni problem bio obezbediti karakteristike materijala za detaljan proračun.


To je generalno problem, ne samo u toj oblasti. Ovi silni EM simulatori koje mi koristimo na poslu pate od iste boljke, sve će lepo da ti reše, samo ako ti neko da tačne osobine materijala (dobro, i ako umeš da postaviš problem kako treba). Zato dolaze sa velikim bazama podataka za materijale, to je dobar deo cene paketa, ali svejedno često moraš da kupiš posebno ono što ti treba, to jest da platiš da ti izmere tačno neki parametar, da bi mogao da ga ubaciš u sim, i dobiješ nešto smisleno. Što ume da bude skupa usluga, pogotovu ako je nešto nelineralno, ili anizotropno. Čak i proizvođači materiala tu vole da vrdaju, pa često imaš situaciju da u data sheet-u piše "nominalna" vrednost nekog parametra, po kojoj specificraš materijal kad ga kupujuš, a onda ti daju i "dizajn" vrednost tog istog parametara, koju koristiš u proračunu. I to ako imaš sreće.
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:07 17.07.2016

Re: Da se primeti...

little_radojica
Smej se ti, bate, ova baba što nam čuva mačke drži ovde pola komšiluka, uredno registrovana firma, to je 15 dolara na sat, da dodje, nahrani i pomazi mačke, očisti kaku ako je ima, gospodski posao.


Све је мени јасно још откад сам код једне бабе био ангажован за 15 долара на/сат да саставим и поставим у башту малу украсну уради-сам ветрењачу коју је купила у неком home centre-у за - 15 долара. Америчка субурбија, то је тако један надреалан свет.


Da, suburbija. Neki dan mi dolaze komšijini klinci, onako delegacija se skupila i najstariji pita, "čiko, jel su sve ove daske tvoje?", pokazuje na gomilu nekog krša koji nikako da odvučem na djubre. Reko, jesu, mali pita, jel možemo da uzmemo nekoliko? Uzmite sve...I gledam ih posle, krenuli nešto da majstorišu, ukucavaju, šrafe, prave bre neku skelu, šta li je, posle im se i ćale pridružio (on je isto neki kontraktor, majstor, takav mi je ustvari skoro ceo najbliži komšiluk). I kad su završili, dovukli to nasred travnjaka ovde na biciklističkoj stazi. I onda isterali bicikle, i ja ukapiram šta je - ladno smandrljali neku platformu za skakanje i lomatanje biciklama. I tu onda lomili vratove da kasno u noć. Onda, posle nekoliko dana, vidim ja oni još nešto tu pojačavaju, uzeše još neke klocne sa mog krša i neke metalne trake. Kad, isteraše posle malo motorče neki kroser, al za decu. I onda sa tim krenuli da skaču i da se lome. Posle im i ćale izašao, pa i on, na tom malom motoru, pridružio se deci u igri...
little_radojica little_radojica 02:03 17.07.2016

Re: Da se primeti...

Neki dan mi dolaze komšijini klinci, onako delegacija se skupila i najstariji pita, "čiko, jel su sve ove daske tvoje?"...ladno smandrljali neku platformu za skakanje i lomatanje biciklama.

хахах, сјајно! Мали инжењери.

I onda sa tim krenuli da skaču i da se lome.

Немој сад кад се скрљају још ти да испаднеш крив
alselone alselone 02:42 17.07.2016

Re: Da se primeti...

Америчка субурбија, то је тако један надреалан свет.


Sto bi rekao moj kolega sa posla, suburbijac - mesto gde roditelji piju votku, deca igrau XBox a travnjaci izgledaju kao da niko nikad po njima nije hodao.
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:51 17.07.2016

Re: Da se primeti...

alselone
Америчка субурбија, то је тако један надреалан свет.


Sto bi rekao moj kolega sa posla, suburbijac - mesto gde roditelji piju votku, deca igrau XBox a travnjaci izgledaju kao da niko nikad po njima nije hodao.



Samo što se umesto votke kod nas troši gandža, a naci roditelji ne daju deci da se igraju sa xboxovima i da po vasceli dan lajkuju jedni druge na fajsbuku, no ih teraju napolje, ali je to definitivno anomalija zbog koje sam odabrao baš ovu suburbiju a ne neku tipičniju.

Uprave se vratih sa košenja trave, sine, jebo sam joj kevu, mogo bi Vimbldon da mi se igra u dvorištu, potroših ceo rezervoar ove "uvežene" nafte, to jest benzina. A pre toga sam pokazao detetu kako se menja ulje na kosačici, zamalo da se pobijem posle sa njom oko kantice potrošenog ulja, videla me kako levkom sipam iz tepsije u flajku, koju posle nosim na reciklažu, pa oće i ona da proba, na kraju sam morao da je pustim da drži kraj od levka dok ja sipam ono sagorelo ulje u flašu...

E, a pričao sam možda, pre par godina, tamo gde sam pre živeo, zvoni meni neko na vrata. Otvorim, ono niko. Zvoni ponovo, opet otvorim, niko. Pogledam dole, a ono ispred mene par sasvim malih klinaca, ono, imaju jedno šes sedam godina, ajde da kažem u vr' glave možda deset. I ovaj stariji, kaže, čiko, mi smo tamo iz one kuće na uglu, da li ti treba da ti počistimo lišće iz dvorišta, ili iznesemo granje, ili ako imaš neki drugi sitan posao da ti završimo, za džeparac? Ja se skroz spetljao, gledam, reko, super, tako mali, a uče da zarade, i traže posao, taman da ih pustim, a onda se setim, bokte, jel ja smem da im dam da rade, mislim za lovu, jel kršim neki zakon o zapošljavanju-izrabljivanju mlađih maloletnika, i oću li da robijam iz najbolje namere? Reko, što je sigurno sigurno, neka, hvala klinci, ne treba ništa. Posle pitam ženu, ona se smeje, kaže, pa i ona je tako radila po komšiluku, kad je bila klinka, čistila sneg, skupljala lišće, čuvala kučiće i mačiće, kasnije i kosila travu kad je mogla da gura kosačicu, sasvim normalno, za džeparac. Nije skroz legalno, ali kaže da niko ne mari. Ali eto, nisam znao...Inačem ovo naravno nema svuda, na mnogo više mesta ljudi ne bi pustili dete samo na ulicu, u životu. Ali eto, nađe se po neka oaza normalnosti.

srdjan.pajic srdjan.pajic 04:03 17.07.2016

Re: Da se primeti...

хахах, сјајно! Мали инжењери.


Ne, bez zezanja, sve je u rukama roditelja. Pre par meseci sam ih video (kuća im je tačno preko puta biciklističke staze, mi smo sa jedne oni sa druge strane, pa im gledam u dvorište, a i oni meni). I sad pazi, ćale, keva, i tri klinca, dobro jedan je tinejdžer, ova dva su baš klinci, prave neki zid od dasaka. E, mala fabrika. Ćale iz svog kombija (to mu je firma i kancelarija, pošto je jelte, kontraktor) izneo alat, cirkular, bušilicu, kupili daske u home depot-u, i ono, keva meri, jedan klinja crta, drugi šrafi, ovaj najstariji radi sa ćaletom na cirkularu, isekoše daske, i napraviše taj zid za par sati, ofarbali ga, i na kraju keva posadila neku lozu pored. Ja ih pitao posle šta im je to, kažu, oće da naprave malo privatnosti u dvorištu, da zaklone sto gde jedu (pošto dvorište simbolično ograđeno žicom, ko i moje, i onda ovi džogeri i bajkeri koji tuda trče ono, ko blesavi, stalno im zevaju u dvorište.

A neko veče ih gledam, razvukli između drveća hemoke (one mrežaste krevet-ljuljaške), stavili vreće za spavanje i zavukli se u njih. Cela familija. Mislim, skroz opičeni.


gedza.73 gedza.73 13:48 17.07.2016

Re: Da se primeti...

a travnjaci izgledaju kao da niko nikad po njima nije hodao.

Uprave se vratih sa košenja trave, sine, jebo sam joj kevu, mogo bi Vimbldon da mi se igra u dvorištu, p




Fabrički ide kućište sa prenosom oko 1:3 (remenicama se odrađuje 'fino' podešavanje), a da ne pucaju varovi od vibracija... Tajne zanata

Mene ubijalo to košenje. Ove male, standardne na gurku više i ne koristim.



Sad stučem sa onom velikom (1.7m) i doradim sa trimerom.

Ovo što kažeš za klince da rade sa ocem, to uopšte nije loše. Bar da znaju da drže u rukama nešto od alata a ne samo džojstik.
little_radojica little_radojica 14:56 17.07.2016

Re: Da se primeti...

E, a pričao sam možda, pre par godina, tamo gde sam pre živeo, zvoni meni neko na vrata. Otvorim, ono niko. Zvoni ponovo, opet otvorim, niko. Pogledam dole, a ono ispred mene par sasvim malih klinaca, ono, imaju jedno šes sedam godina, ajde da kažem u vr' glave možda deset.


Ја сам тако купио телевизор од неких малаца. На кући у комшилуку (није субурбија него центар града, од оних у којем ноћу нестајеш) стоји оглас да се продаје телевизор, само 25 долара. Ја тек стигао у Америку, жену запослио на два посла, а сам сам морао да чекам неки усрани процесинг. Имао пуно луфта, а било финале НБА у току. И рекох, фак, што да не, погледам финале па могу и да бацим телевизор, мислим за те паре. Одем ја на врата и звоним (обрнута ситуација од твоје), врата се отворе, али - нема никог. Наравно, "продавци" се уствари мотају под ногама, тако девет-десет година. Ја питам јел имају неког старијег ту, дошао сам за телевизор... али они скроз озбиљни кажу да га баш они продају. Добро, један је успевао да буде озбиљан, ови остали су се суздржавали да се не церекају. Нисам хтео ни да се цењкам, као шећер су били, избројим им паре, они некако довуку ТВ до врата, а главни од њих троје ми пружи руку и сав важан каже (никад нећу заборавити): "It was pleasure to do business with you sir".
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:41 17.07.2016

Re: Da se primeti...

избројим им паре, они некако довуку ТВ до врата, а главни од њих троје ми пружи руку и сав важан каже (никад нећу заборавити): "It was pleasure to do business with you sir".


.

Taj hendšejk na kraju sklopljenog posla je neobično važan, mora da se uči od malih nogu .








zilikaka zilikaka 17:55 17.07.2016

Re: Da se primeti...

To je generalno problem, ne samo u toj oblasti. Ovi silni EM simulatori koje mi koristimo na poslu pate od iste boljke, sve će lepo da ti reše, samo ako ti neko da tačne osobine materijala (dobro, i ako umeš da postaviš problem kako treba). Zato dolaze sa velikim bazama podataka za materijale, to je dobar deo cene paketa, ali svejedno često moraš da kupiš posebno ono što ti treba, to jest da platiš da ti izmere tačno neki parametar, da bi mogao da ga ubaciš u sim, i dobiješ nešto smisleno. Što ume da bude skupa usluga, pogotovu ako je nešto nelineralno, ili anizotropno.


ZNam da je danas to besmisleno, ali mi smo to lagano peške postavljali, uz tablice, i jaako retko se dešavalo da možeš da promašiš temu. Sad stvarno ne zma, gde pronalazite podatke za te fizičke osobine, ali načelno treba imati zdrav otklon prema karakteristikama proizvođača, pa ih uzeti sa dozom tehničke korekcije.

Tako recimo, mene učili da, što se tiče provodljivosti, sve ispod 0,05(W/mK) ne treba uzimati u proračun.
U krajnjem slučaju, ti nikad nećeš imati lab. uslove u eksploataciji, pa otud onaj razuman otklon ili bolje načelno čačkanje po raznim podacima pa onda logičan zaključak. Niko ne pravi to NASA tehnologijom, a prodaje po male pare.



princi princi 18:53 13.07.2016

Znaš šta,

obično kažu "follow the money" ali zajebano je to raditi. Ti nikad ne znaš šta se krije iza brega: da li oni idu u obnobljive energije zato što vlade sad daju povoljne incentive, pozajmice, da kažem, veštački snižavaju troškove, pa će onda sve dumpovati na tržište kad tih incentivea nestane? Da li investitori veruju zaista Musku, hoće li mu obezbediti kintu za taj njegov superplant solarnih baterija? Hoće li moći on zaista da ispuni to što je obećao (prvo prolazno vreme je već fulao)? Može li čovek verovati nekom Richardu Bransonu koga mediji navode kao ozbiljnog ulagača u svemirske programe (mislim, čovek je hohštapler svetskog ranga)? Mislim, čak i za electrična kola, koliko god ih ja voleo, nije još došlo do tipping pointa, još uvek je broj tih prodatih kola premali. Koliko se TEsla proizvode godišnje? 100K, 200K? Ameri godišnje kupe po 18M novih kola. Tih 100K nije ni 1%, malo više od 0.5% (a prodaja novih kola ti raste po stopi od 5%). Znači, puno je tu nepoznanica, može da ide i ovako i onako.
little_radojica little_radojica 19:16 13.07.2016

Re: Znaš šta,

princi
obično kažu "follow the money" ali zajebano je to raditi. Ti nikad ne znaš šta se krije iza brega: da li oni idu u obnobljive energije zato što vlade sad daju povoljne incentive, pozajmice, da kažem, veštački snižavaju troškove, pa će onda sve dumpovati na tržište kad tih incentivea nestane? Da li investitori veruju zaista Musku, hoće li mu obezbediti kintu za taj njegov superplant solarnih baterija? Hoće li moći on zaista da ispuni to što je obećao (prvo prolazno vreme je već fulao)? Može li čovek verovati nekom Richardu Bransonu koga mediji navode kao ozbiljnog ulagača u svemirske programe (mislim, čovek je hohštapler svetskog ranga)? Mislim, čak i za electrična kola, koliko god ih ja voleo, nije još došlo do tipping pointa, još uvek je broj tih prodatih kola premali. Koliko se TEsla proizvode godišnje? 100K, 200K? Ameri godišnje kupe po 18M novih kola. Tih 100K nije ni 1%, malo više od 0.5% (a prodaja novih kola ti raste po stopi od 5%). Znači, puno je tu nepoznanica, može da ide i ovako i onako.


Наравно, може да оде ајдр веј.
Али, ја уопште не гледам шта раде инвеститори, већ гледам шта каже физика и како тај Маск објашњава своје потезе (битан моменат је та вертикална итеграција пројектовања, он зна све о сваком делу уграђеном у тај ауто, ту ракетлу итд.) и мени све ово јако има смисла осим аутомобила, а мислим да и Маск уопште није срећан што баш са њима мора да ради. Кад наводе циљ компаније увек кажу да им је циљ да помогну у транзицији ка обновљивим изворима енергије и да су кола само део пузле. Ја их не волим (аутомобиле), практично их не подносим, убили су град и градскост. Где нису, приљежно раде на томе. Али их Амери воледу и купују и не питају за цену и тај Маск се због тога најлакше може намлатити пара тамо.

А фабрику је већ изградио, мислим и да је за кола више проблем да ли може да постигне толику производњу у тако кратком периоду, што се у случају ајфона дарлинга показало као никакав проблем. Кад су људи омађијани, они чекају.
Све је исто као и кад је Ајфон изашао, имао си омађијане који су чекали испред продавнице недељу дана да би га први купили, а имао си огрооооомну већину нокијаша који су викали да "не мере то без тастатуре". И након свих успеха из квартала у квартал се очекивала пропаст Јабуке која се никад није десила.
princi princi 19:22 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Pazi, tu ima puno drame i histerije. Recimo, taj hyperloop, od sve te priče sve što sam video je ta magnetna levitacija (ali to je nešto što su tvoji Japosi ubacili u redovnu upotrebu još 1964.). Mislim, koja je svrha razvijati i trošiti resurse za otkrivanje tople vode? Zašto samo ne uzmeš tehnologiju koja provereno šljaka? Zato što je japanska? Onda čujem da im je pretprošle nedelje otišao taj baja glavni inženjer.

Mislim, sve je ok, i ja navijam za Zvezdu, ali ima tu puno prodavanja magle.
little_radojica little_radojica 19:31 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Pazi, tu ima puno drame i histerije. Recimo, taj hyperloop, od sve te priče sve što sam video je ta magnetna levitacija (ali to je nešto što su tvoji Japosi ubacili u redovnu upotrebu još 1964.). Mislim, koja je svrha razvijati i trošiti resurse za otkrivanje tople vode? Zašto samo ne uzmeš tehnologiju koja provereno šljaka? Zato što je japanska? Onda čujem da im je pretprošle nedelje otišao taj baja glavni inženjer.


Нешто су се попичкали на личном нивоу, нека праса била.

Не знам која магнетна левитација од 1964? Има сад један воз који праве, то је врхунска технологија, треба да иде 500 на сат, 90% под земљом јер излажење и улажење у тунел при тој брзини није опција. Сад рецимо оно што мене интересује је, зашто Јапанци не убаце тај воз у цевку, исиссају ваздук и цепају га 1200 на сат? Можда зато што геометрија трасе мора да се мења, да се повећава полупречник кривине итд? Иначе он је већ у уском кориту од бетона, само још одгоре да га поклопе.

princi princi 19:43 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Ima dosta ovde o istoriji magnetne levitacije i njenoj primeni u železničkom saobraćaju.
maksa83 maksa83 19:50 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Mislim, čak i za electrična kola, koliko god ih ja voleo, nije još došlo do tipping pointa, još uvek je broj tih prodatih kola premali. Koliko se TEsla proizvode godišnje? 100K, 200K? Ameri godišnje kupe po 18M novih kola. Tih 100K nije ni 1%, malo više od 0.5% (a prodaja novih kola ti raste po stopi od 5%).

Treba gledati Japan, oni su uvek 20-30 godina ispred sveta (osim kada su 100 godina iza), tamo je pre neki dan broj stanica za punjenje hibrida strujom premašio broj benzinskih puNpi. Nije nebitan momenat.
maksa83 maksa83 19:54 13.07.2016

Re: Znaš šta,

И након свих успеха из квартала у квартал се очекивала пропаст Јабуке која се никад није десила.

Propast se nije desila, ali vrh trenda je očigledno iza njih. Već ne mogu da prodaju onoliko ajfona kao do sada, a taj trend ne pokazuje znake okretanja, tj. počinje da se dešava isto što i sa ajPedima u zadnje dve godine - neće ljudi da ih menjaju svake godine, prosto nema kvalitativnog skoka koji bi to opravdao, sledeće ako uspeju da održe isti nivo od ove a ne pad biće mnogo srećni. Ako ne naprave novo tržište u kom će da dominiraju pridružiće se onoj velikoj gomili firmi čija je zvezda zasijala i ugasila se pod teretom sopstvenog uspeha.
zilikaka zilikaka 20:00 13.07.2016

Re: Znaš šta,

tamo je pre neki dan broj stanica za punjenje hibrida strujom premašio broj benzinskih puNpi. Nije nebitan momenat.

I kako bre pošten čovek tamo da preživi?
Naš ti da plate onih na pumpama nigde nisu bog zna šta, a ljudi imaju i žene i sitnu decu, i to sve valja prehraniti.
Koja kanta vode se podrazumeva, a kako da sipa vodu u te punjače?
Još i struja da ga udari...
maksa83 maksa83 20:04 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Koja kanta vode se podrazumeva, a kako da sipa vodu u te punjače?
Još i struja da ga udari...

Snaćiće se (nije lako) Srbin (biti)!
princi princi 20:06 13.07.2016

Re: Znaš šta,

maksa83
Mislim, čak i za electrična kola, koliko god ih ja voleo, nije još došlo do tipping pointa, još uvek je broj tih prodatih kola premali. Koliko se TEsla proizvode godišnje? 100K, 200K? Ameri godišnje kupe po 18M novih kola. Tih 100K nije ni 1%, malo više od 0.5% (a prodaja novih kola ti raste po stopi od 5%).

Treba gledati Japan, oni su uvek 20-30 godina ispred sveta (osim kada su 100 godina iza), tamo je pre neki dan broj stanica za punjenje hibrida strujom premašio broj benzinskih puNpi. Nije nebitan momenat.

Pa, jbg, ne možeš porediti Japan sa Amerikom i Kanadom (možda je moguće praviti poređenja UK Japan, i to London). Dok tamo ljudi žive jedni drugima na glavi, prosečan Kanađanin ima 2.5 sobe. Amer ne voli javni prevoz, jednostavno je jače od njega. Kad uđe u voz, počne nešto da ga guši tu, iza grudne kosti, ne da mu da diše.

Ovo oko broja stanica sam video, ali kad malo zagrebeš, vidiš da su entuzijastični ljudi dali maltene svoje stanove na izvolte hibridima.
alselone alselone 20:09 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Snaćiće se (nije lako) Srbin (biti)!


Ne prizivaj!
maksa83 maksa83 20:10 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Amer ne voli javni prevoz, jednostavno je jače od njega.

Al' voli Amer Uber, pipne ekrančić, dođe auto za 5 min., odveze ga, ne razmišlja o parkingu, mirakolo. Samo će u jednom trenutku umesto Ukrajinca koji govori solidan Engleski (umesto Sudanca u žutom taksiju koji ne govori nikakav Engleski) na vozačkom sedištu da bude ... niko.

Kad uđe u voz, počne nešto da ga guši tu, iza grudne kosti, ne da mu da diše.

alselone alselone 20:12 13.07.2016

Re: Znaš šta,

bude ... niko.

Samo dok ne rese probleme sa betama. Mislim da je sramotno to sto su uradili. Nazvati nesto autopilotom a malim slovim se ograditi kako je to beta i kako ipak treba da drzis ruke na volanu - pusite ga pederi.
maksa83 maksa83 20:16 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Nazvati nesto autopilotom a malim slovim se ograditi kako je to beta i kako ipak treba da drzis ruke na volanu - pusite ga pederi.

Ruku na srce, zovu to "assisted driving" a ne "autonomous driving", znači ne možeš da sedneš i gledaš Harija Potera na DVD-u kao što je taj nesretnik uradio. Inače, meni je zanimljivo kako je sistem zakazao - bela prikolica na jakom pozadinskom svetlu - senzor zakazao, radar detektovao ali algoritam je zbog visine proglasio za znak pored puta. Da je (da prostite) zveknuo otpozadi preživeo bi, ovako se podvukao i visoka prikolica pravo u šoferšajbnu, ćao. Maltene freak accident.
little_radojica little_radojica 20:27 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Propast se nije desila, ali vrh trenda je očigledno iza njih. Već ne mogu da prodaju onoliko ajfona kao do sada, a taj trend ne pokazuje znake okretanja, tj. počinje da se dešava isto što i sa ajPedima u zadnje dve godine - neće ljudi da ih menjaju svake godine, prosto nema kvalitativnog skoka koji bi to opravdao, sledeće ako uspeju da održe isti nivo od ove a ne pad biće mnogo srećni. Ako ne naprave novo tržište u kom će da dominiraju pridružiće se onoj velikoj gomili firmi čija je zvezda zasijala i ugasila se pod teretom sopstvenog uspeha.


Па сад им је идеја да га плаћаш месечно, а сваке године добијаш нови модел. Развили су фасцинантан систем за рециклажу где поврате лавовски део најскупљих материјала (алиминијум, злато сребро) и онда их поново уграде. То им је идеја, видећемо да ли ће заживети. Фора је што они сад могу да одржавају тај екосистем инкременталним унапређењима јер ни конкуренција не може да направи квантни скок. А у Кини још расту, Индију нису ни начели. Ајпед никад није ни могао да буде тако убитачан, ја сам то предвидео у старту (ко ме јебе кад се нисам кладио). Једноставно, није за сваког, то је само варијатнта персоналног рачунара која је неком броју људи довољна. Не бојим се ја за њих, они ионако не продају баш само технику, они су Луи Витон, продају лајфстајл, а за то се увек нађе платежних пацијентова (праштајте ко год има ајфон)
little_radojica little_radojica 20:29 13.07.2016

Re: Znaš šta,

zilikaka
tamo je pre neki dan broj stanica za punjenje hibrida strujom premašio broj benzinskih puNpi. Nije nebitan momenat.

I kako bre pošten čovek tamo da preživi?
Naš ti da plate onih na pumpama nigde nisu bog zna šta, a ljudi imaju i žene i sitnu decu, i to sve valja prehraniti.
Koja kanta vode se podrazumeva, a kako da sipa vodu u te punjače?
Još i struja da ga udari...


ех да си ти мени Зили жива и здрава, ни на пуНпама за бензин нема продаваца (добро, има понегде, то је дуга прича). Лепо дођеш на аутомат, платиш, сипаш, одеш. Нема дивљака да разлупају нешто само зато што је остављено без чувара.
maksa83 maksa83 20:37 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Па сад им је идеја да га плаћаш месечно, а сваке године добијаш нови модел. Развили су фасцинантан систем за рециклажу где поврате лавовски део најскупљих материјала (алиминијум, злато сребро) и онда их поново уграде. То им је идеја, видећемо да ли ће заживети.

Da, to je trend već 10-15 godina u tom svetu, svi bi da se prebace na neki subscription model i vežu te nekim ugovorima, to im omogućava da znaju svoje prihode u sledeće 2 godine, ali tako eventualno mogu malo da uspore strmeknuće, ne i da ga obrnu, to je uvek defanzivan potez. Dodatno, kad te neko uhvati u takav aranžman on naprasno gubi motiv da bilo šta poboljšava, to nikad na dobro nije izašlo. Videćemo, velika je to firma sa puno para, ali iz gluposti su zahvaljujući tome do sad uspeli da se iskobeljaju samo Microsoft i Intel, prevashodno zbog stvarno ogromne novčane mase, razni drugi su se olupali uprkos tome.
princi princi 20:42 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Sine, da vidiš kako te ovde gleda k'o Nemca kad mu kažeš da ćeš, k'o svaki pošteni Srbin, isplatiti kola u kešu. Ono, k'o da si mu pobio pola familije.
maksa83 maksa83 20:44 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Ono, k'o da si mu pobio pola familije.

Kaže se "iznervir'o ga k'o vlažan ćumur".
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:47 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Samo će u jednom trenutku umesto Ukrajinca koji govori solidan Engleski (umesto Sudanca u žutom taksiju koji ne govori nikakav Engleski) na vozačkom sedištu da bude ... niko.

Nezaustavljivo.
Jer će da bude 10 baka manje.
little_radojica little_radojica 20:47 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Da, to je trend već 10-15 godina u tom svetu, svi bi da se prebace na neki subscription model i vežu te nekim ugovorima, to im omogućava da znaju svoje prihode u sledeće 2 godine, ali tako eventualno mogu malo da uspore strmeknuće, ne i da ga obrnu, to je uvek defanzivan potez.


Пази сад - није дефанзиван јер тиме нападају њихова величанства провајдере. То су такви слоновви у соби, уствари диносауруси који не знају ди ударају, а астероид само што није. Опасну игру игра Епл.

Videćemo, velika je to firma sa puno para, ali iz gluposti su zahvaljujući tome do sad uspeli da se iskobeljaju samo Microsoft i Intel, prevashodno zbog stvarno ogromne novčane mase, razni drugi su se olupali uprkos tome.

Мислим да су научили лекцију из деведесетих, једино ако се нешто драстично промени у управљачком кадру. Баш робустан систем су направили и имају велику инерцију. Могу да избаце производ са две године закашњења (сат) у односу на конкуренцију и опет да покупе сав профит јер их омађијана маса чека. Једино сад баш да искулирају VR воз, али сумњам. Много велика дисрупција је потребна да њима задрма чамац.
maksa83 maksa83 20:59 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Једино сад баш да искулирају VR воз, али сумњам.

Taj voz ko iskulira može ozbiljno da se sjebe, mada i to može da bude passing fad, mali korak koji vodi do nečeg luđeg, stepenica koju možeš da preskočiš ako ti smisliš to luđe. Novi Apple TV kao napad na vladajuće igračke konzole je mlak, ništa se nije desilo, i verovatno se neće ni desiti. Osim ako volšebno u tajnosti ne prave neku kućnu hologramsku munju koja (bez ikakvih cvikera od 2kg sa gajtaonom o koji se saplićeš) radi iz kockice 10x10x10 cm, VR voz im je pobegao. Ali to se ne nazire, doduše ono u čemu su oni dobri jeste da puste druge da se olupaju i posle izvedu stvar kako treba u svim aspektima. Npr. pominjani ajPed je tipičan primer - pre više od 10 godina Microsoft je izbacio UMPC specifikaciju - kako da izgleda i šta mora da radi mobilni tablet, i rekao "ovo ne sme da košta više od $400, eventualno $600", specifiakciju uzeo Samsung, napravio nešto i rekao $1200 i naravno - buć, te stvari se niko ni ne seća (osim nas noulajfera). Nekoliko godina kasnije Apple uzeo i uradio ceo taj domaći kako treba od 0 do izvedbe, u-b-i-o se od para od ajPeda i sad svet misli da su oni izmislili tablet.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:01 13.07.2016

Re: Znaš šta,

enzor zakazao, radar detektovao ali algoritam je zbog visine proglasio za znak pored puta.

Verovatno su već izmenilo algoritam na tom mestu-opisu-scenariju, i updateovali softver. Sve Tesle sveta su uvezane. To je rasuti roj.

Što više vožnje, to bezbedniji softver.
maksa83 maksa83 21:04 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Šti više vožnje, to bezbedniji softver.

Heh... joj.

Ljudi koji poštuju zakone, vole kobasice i koriste softver nikad ne treba da budu prisutni kad se to troje pravi.
little_radojica little_radojica 21:05 13.07.2016

Re: Znaš šta,

Ljudi koji poštuju zakone, vole kobasice i koriste softver nikad ne treba da budu prisutni kad se to troje pravi.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana