Literatura

Nepodnošljiva lakoća postojanja

Vojislav Stojković RSS / 12.07.2023. u 13:15

Napustio je svoju porodicu, svoje čitaoce i ovaj svet veliki češki, francuski i evropski pisac. Iza njega su ostala  njegova dela koja će trajati.

Na ovom blogu pre 15 godina vodili smo raspravu o njemu i njegovom delu, a u povodu Izveštaja br. 624.

Tagovi



Komentari (17)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

promoter promoter 13:29 12.07.2023

Da!

Slava mu!
solo solo 13:33 12.07.2023

.



p.s.

Черевићан Черевићан 14:02 12.07.2023

pomíjivost

Napustio je ovaj svet

Свевишњи одабир по мери прави
(а пробраним ТАМО досадно није),
док армијом писаца ....која надире
гарант се вредан.. мећ' њима крије

Odpočívej v pokoji vážený pane Kundera




emilia emilia 05:03 13.07.2023

Nepodnošljiva lakoća postojanja

"Totalitarizam nije samo pakao, već i san o raju, vizija sveta u kome će svi živeti u harmoniji, ujedinjeni zajedničkom voljom. Kada ne bi iskorištavao te, u čoveku duboko ukorenjene arhetipove, totalitarizam nikada ne bi mogao da privuče toliko ljudi. Jednom kada se san o raju počne pretvarati u stvarnost, vladari raja moraju da sagrade mali gulag u svom dvorištu. Vremenom taj gulag postaje sve veći, a raj sve manji i bedniji"! (Kundera)

"13:05 – subjekt ulazi u vinski bar. 13.14 – subjekt napušta objekat zadovoljan, ruku pod ruku sa suprugom", jedan je od grotesknih detalja iz tih dosijea. Da je pod prismotrom, Kundera je shvatio kada je pozvan na "informativni razgovor" u komesarijatu, kod druga Platenika. Dok je izlazio iz te sumorne sobe, drhteći kao prut, znao je samo jedno – da mora da ode. Pobacavši tek nešto odeće i knjiga u polovni automobil, sa suprugom beži u Francusku.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:31 13.07.2023

Re: pomíjivost

Черевићан

Свевишњи одабир по мери прави


Pitam se kako Svevišnji pravi odabir među piscima. Msm, koji su mu kriterijumi. Naravno, u Njegovu omnipotentnost i u Njegov sud, ni po pitanju književnih kriterijuma ne možemo sumnjati.

Ovako grešan, ipak se pitam, da li Mu je draži Dostojevki ili Bulgakov, Džojs ili Muzil? Grešnike poput Bukovskog i Milera ne smem ni da pomenem.

A za Vas, g. Čer, i za moju malenkost, iako smo i mi ponešto napisali, sigurno nije ni čuo.
solo solo 17:47 13.07.2023

Re: pomíjivost

Pitam se kako Svevišnji pravi odabir među piscima.




Черевићан Черевићан 18:31 13.07.2023

одабира трагом

или....Ovako grešan, ipak

не пишем ........да бих уочен био
(састави сами из главе срљају),
деценијама .......ту се гомилаше
поједини мамљивост им брљају

ал' за тако нешто Свевишњи не хаје
(но пути му чедесни.. а то наду даје)


- Non coerceri maximo, contineri minimo-divinum est. (Hölderlin)
solo solo 19:34 13.07.2023

Neprihvatljiva težina zabluda


Pitam se kako Svevišnji


Pitate li se da možda ceo koncept o svevišnjem nije zabluda ?

Nametnuta zabluda.

Ipak je ovo 21 vek. Za sada

p.s.

Što bi reko Čarli da za početak definišemo svevišnjeg.

p.s.



Ovako grešan, ipak se pitam, da li Mu je draži Dostojevki ili Bulgakov, Džojs ili Muzil? Grešnike poput Bukovskog i Milera ne smem ni da pomenem.

A za Vas, g. Čer, i za moju malenkost, iako smo i mi ponešto napisali, sigurno nije ni čuo.


Evo,sudeći po tiražima i čitanosti švajcarski kelner Von Daniken je svevišnjem jako drag i interesantan.
Черевићан Черевићан 21:39 13.07.2023

стопама мистериолога

зар.......Pitate li se da možda ceo koncept o svevišnjem nije zabluda ?

до спознаје
одбуде,
..држимо се
заблуде


ено Га.....kelner Von Daniken je svevišnjem jako drag i interesantan.

Свевишњега поступак
одабира неизбежљив,
али..Erich von Däniken
још вазда ..........је жив
solo solo 22:23 13.07.2023

Ne razumim ništa više....

Свевишњега поступак
одабира неизбежљив,
али..Erich von Däniken
још вазда ..........је жив




+



Život je kratak,život je crtica,

Nekom batak nekom trtica....
shmoo shmoo 23:16 13.07.2023

А грађани међутим тек сада иду да спавају

Видим, овде је стање редовно.

У неколико коментара се од Свевишњег стигло до тртице.



Иако је возити стално у рикверц тако тешко, тешко... А и досади после неког времена.

Немам ништа против Кундере (и слава му што рече Чарли), али Храбал ми је много ближи срцу.

Ваљда зато што је капирао да је је веома претенциозно говорити о озбиљним стварима без и трунке хумора.





solo solo 07:15 14.07.2023

Re: Pera trta

У неколико коментара се од Свевишњег стигло до тртице.


I ti kačiš lupanje pečata po ,,trtici,,

Počo raspust 'ebo te.


shmoo shmoo 08:19 14.07.2023

Re: Pera trta

solo

I ti kačiš lupanje pečata po ,,trtici,,



Па то зато што до Свевишњег можеш само ако ти ударе печат на том сертификату о стручној спреми коју имаш.

А где је теби ту печат?







Počo raspust 'ebo te.



Нешто ти прескаче та плоча...

Јбг ако немаш рачун за њу, неће ти је заменити за исправну у Продавници јефтиних слаткиша.





solo solo 10:20 14.07.2023

Re: Pera trta

Нешто ти прескаче та плоча...

Јбг ако немаш рачун за њу, неће ти је заменити за исправну у Продавници јефтиних слаткиша.


dobro.

Evo ga ide wikend.
shmoo shmoo 13:22 14.07.2023

Re: Pera trta

solo
Нешто ти прескаче та плоча...

Јбг ако немаш рачун за њу, неће ти је заменити за исправну у Продавници јефтиних слаткиша.


dobro.

Evo ga ide wikend.






Опет?





kamilo_emericki kamilo_emericki 15:58 14.07.2023

Hvala za ovaj blog

U stvari, hvala za link na blog iz 2008.
Prvo što pada u oči je nivo diskusije bez ličnih obračuna između blogera sa 150 komentara u nizu.
Druga stvar, vidljiva iz aviona, je da istoriju pišu pobjednici kao i procjenu šta je dobro ili zlo.
Najbolji komentar, po mom mišljenju, je ostavio Virtuelni Vasilije.
Nadam se da se neće ljutiti, ako ovo pročita, što ga sada ovdje citiram.

Postoji jos jedan element koji malo ko uzima u obzir: da se stvari iz daleke proslosti ne mogu tek tako jednostavno procenjivati/suditi sa danasnje tacke gledista ... i sa saznanjima i informacijama koje mi imamo danas ...

Hajde da zamislimo i da je Kundera i uradio ono sto mu se pripisuje. Evo ja cu izreci jedno "svetogrdje": ne vidim da je on, sa ondasnje tacke gledista uradio bilo sta lose - prijavio je policiji begunca od zakona (a kako vidimo radilo se i o pripadniku neprijateljskih tajnih sluzbi). To mu je bila i gradjanska duznost ... Ne treba zaboraviti da je pored disidenata koji su bili manjina, velika vecina gradjana u Ceskoj imala pozitivno misljenje o svojoj zemlji i nezavisno od toga koliko je na to uticala propaganda, mislila da zivi u najboljeme mogucem sistemu ... pa je normalno da postuje zakone te zemlje/sistema.

Evo drugog primera: u drugom (ustvari prvom) najboljem sistemu na svetu, USA, su u to ISTO vreme vazili segregacioni zakoni (nisam siguran, ali je moguce i da je homoseksualnost bila kaznjiva ... ili ako nije, onda su bar prisilno leceni). I ti zakoni su predstavljali odraz volje tadasnje demokraske vecine u kojoj su bili sigurno i mnogi ugledni intelektualci, Kunderini vrsnjaci ... ali nikom ne pada na pada na pamet DANAS da stavlja na stub srama ljude koji su zastupali jedno od najvecih zla danasnjice: rasizam ... A radi se o mnogo problematicnijem moralnom prekrsaju nego sto bi, eventualno, bio ovaj Kunderin ...

Ili sledeci primer: sasvim je moguce da je neki gradjanin prijavo sumnjivog Dr. Dabica ... da li je on denuncijator ili nije? I da sve bude zanimljivije, da uzmemo kao primer Gotovinu, Haradinja ili Orica. Iako se ova dva zadnja nisu krila (nije se svojevremno krio ni Karadzic a ni Mladic) da zamislimo da jesu i da ih je neko prijavio ... i opet postavimo isto pitanje. Taj koji bi prijavio Orica bi kasnije i sam bio stavljen na stub srama posto su, posle oslobadjajuce presude, Orica svi i BiH slavili kao heroja (ukljucujuci i njihov ZUC) ... A sta ce biti ako se ipak dokaze kasnije da je on ipak zlocinac? (Cini mi se da je vec ponovo kriminalac)... Uostalom mozda ce i Dabic i/ili Gotovina biti oslobodjeni optuzbe

Kako treba da se ponasa danas gradjanin u Iraku - da li da postuje zakone sadasnje vlasti i onih koji su doveli tu vlast? Neki od njih misle verovatno da se radi o "kvislinskoj vlasti i okupatorima" koji su tu dosli pod izmisljenim razlogom u cilju da bi kontorlosali naftne izvore ... a opet drugi misle da se radi "demokratskoj revoluciji". A sta ce "misliti" istorija posle 50 godina, to cemo tek da vidimo ...

Sve u svemu stvari nisu bas tako jednostavne kako izgledaju na prvi pogled ...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 07:14 15.07.2023

Re: Hvala za ovaj blog

Slažem se.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana