Društvo| Kultura| Porodica| Religija| Život

Reči i dela

natasa_tasic_10 RSS / 17.09.2019. u 19:24

 

faust-slide.jpg

Tradicija je nešto što se podrazumeva, gaji i poštuje, pa bismo samim tim i trebali da je nastavimo, prenosimo sa kolena na koleno i da je čuvamo od zaborava, ali šta ako tradicija nije tradicija, već neki običaj koji je loš, ali se u nekim zajednicama ipak zadržao.

Kada sam bila mala slušala sam pesmu „Dimitrijo, sine Mitre“, i u toj pesmi majka koja je već u poodmaklim godinama, svoga sina koji je takođe zašao u godine kudi jer ga mlada žena vara. Šta je to nateralo nekoga da oženi devojku od 15,16, i na koji način je žena uspevala da zadrži svoj status u porodici se piča i u Korenima, jer uprkos svemu, žena je bila ta na kojoj su se lomila koplja, ona je čuvala ognjište dok se ratovalo i ona je neretko po završetku ratova bila odbačena od društva jer je bila noseća, kao posledica sramnih nedela pred kojima bi i nečastivi sakrio svoje lice.

Međutim, koliko god da su se vremena menjala  neke stvari su ostajale iste. Žena, devojčica, devojka u nekim sredinama apsolutno nemaju istu šansu, a tu tragediju i nemogućnost izbora itekako koriste muškarci, da manipulišu, ucenjuju i raspolažu životima koji nisu njihovi i umesto da budu zaštitnici postaju dzelati, pa i same žene su ili nemi posmatrači ili aktivni učesnici koji ponekad mogu da budu i veći neprijatelji nego li muški rod.

Ako pogledamo istoriju Hrišcanstva, kao jedne od najvećih religija i najrasprostranjenijih, žene su uprkos tumačenjima većine da su manje vredne, one svoje mesto zauzele na pijedestalima zbog ogromne ljubavi i posvećenosti samoj veri i bezuslovno su sledile Hrista, do samoga krsta, a kasnije su i svojim životima platile i nisu odustajale ni pred najgorim naletima besa i boli, njihova vernost je bila veća od svake izgovorene reči, vernost je postala delo.

Međutim tri  slike mi prolaze trenutno kroz glavu ovih dana. Prva je vezana za pripovetku Ševa, Valde Arsića, druga je vezana za Margaretu iz opere Faust, koju je komponovao Guno i treća, možda i najpotresnija, jer je reč o surovoj sadašnjosti o deci gurnutoj u maloletničke brakove.

Prva je priča o ženi iz Srbije, koju su zajedno sa detetom sa početka prošlog veka ubili mučki i nabili na kolac misleći da je veštica, a ona je samo prosila parče hleba i na taj način preživljavala, druga je stradala zbog pakosti drugih jer se usudila da voli, a treća nemo ćuti i čeka dan kada će se njen život završiti, a koji nije ni počeo i umesto lutkica dobija čemer i jad.

To dete ubijeno u samom cvetu, nastavlja da se ubija svaki dan kod nas i u svetu, svaki dan, svaki čas, minut, sekundu, nestaje, kopni, umire, a  da nije ni prodisalo. Umire javno pred licima svih nas koji taj čin pravdamo običajima i tradicijom koja zaudara na jad i čemer.

Kao i u svakoj priči ispričanoj, na kraju bi trebao da bude srećan kraj, a ja taj kraj čekam, jer mi se čini da nikada više zaluđenika u „pravdu“ i „pravdnika“, nije bilo, a bez prisustva zakona i vlasti, čine šta im je volja, od prevaspitanja do otimanja, stvari , života, detinjstva, životinja, sreće, ljubavi, otimanja onoga zbog čega postojimo i opstajemo kroz vekove. Otimaju nam ljubav i usađuju mržnju, a sa njom nestaje svet koji vapi za spasenjem.

Ko može da se usudi da priča o prijateljstvu sa nekim, a da tu osobu ili manjinu konstantno naziva najpogrdnijim imenima koristeći pri tom najrasprostranjeniji medij kod nas, a to su društvene mreže i da kačenjem klipova „dvosmislenih“, pravda odluke koje donosi.

Odakle pravo da najugroženiji ostaju bez krova nad glavom, jer im se imovina oduzima ne bi li se izmirili dugovi nastali usred siromaštva, ili nesavesnih poslodavaca koji plate isplaćuju kad požele, a ljudi ćute iz straha,  da i to malo ne izgube.

Ko je usadio strah deci da ne pričaju roditeljima o nasilju koji doživljavaju svaki dan na mestu koje bi trebalo da bude „hram“, jednog društva, a to je škola?

Ne možeš govoriti da voliš nekoga i da ti je prijatelj, kada tvoja dela govore suprotno, jer reči i dela nisu jedno te isto i nikada neće ići ruku pod ruku zajedno.

Neka reč postane delo, ali delo ispunjeno ljubavlju, a ne mržnjom.

Još samo jedna činjenica ovaj svet činimo svi mi zajedno, ne feministkinje i šovinisti i drugi aktivisti, već svi,  te i posledice pojedinih odluka snosimo takođe zajedno.

 

 



Komentari (239)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dragosevacsutra dragosevacsutra 23:43 17.09.2019

jedno veliko bravo

natasa.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:03 18.09.2019

Re: jedno veliko bravo

Hvala
Черевићан Черевићан 00:19 18.09.2019

istorijom Hrišćanstva

reči i dela nisu jedno te isto

гордости нам немањкају
судбина нас даривала ,
направда нас одржала
с'тога ........њојзи хвала
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:43 18.09.2019

Re: istorijom Hrišćanstva

Gordost je jako opasna stvar. Gord covek ne vidi i nikoga sem samoga sebe.
mariopan mariopan 08:22 18.09.2019

..

Verujem da je ovako malo komentara zato što je tema tako teška.

Od juče, kada sam pročitala tekst iz glave mi ne izlazi snimak svadbe, negde u novinama našla pa odgledala nedavno, gde devojčicu od 11 godina udaju za čoveka od tridesetak po mojoj proceni. Sitna i mršava devojčica obučena u svečanu odeću sedi pored krupnog čoveka koji otac može da joj bude. On se zadovoljno ceri. Devojčica plače ko kiša a svi oko nje se vesele kao nenormalni. Njene suze nikog ne dotiču.

Ne znam iz koje zemlje je snimak, nošnje su istočnjačke)

I najviše me pogodilo što u tom slavlju prednjače žene, ni majku ni tetke, strine ni babe, koje su verovatno isto to doživele, ne užasava pomisao da će to njihovo dete te noći biti silovano, i da se niko zato ne pobuni, da je niko ne zaštiti?

Verujem da se i taj zločin nad detetom pravda "tradicijom i specifičnom kulturom" kao i drugi zločini prema ženama i deci, za šta je isključivo odgovorno zakonodavstvo koje ne sankcioniše takve pojave.

Volimo da mislimo da smo mi drugačiji, civilizovani, ali treba samo da protrčimo po komentarima čitalaca u nekom tabloidu gde se piše o Jutkinim žrtvama ili ubijenim ženama gde se čak i za te zloćine nalaze razni izgovori, pa da vidimo gde smo?

Nismo makli dalje od uverenja da je žena manje pametna i vredna i da joj treba muškarac da je drži pod kontrolom i odredi meru slobode. To je njegovo bogomdano pravo.

I ako joj se desi da je doživela neku vrstu zlostavljanja mora da je to zaslužila. Ili je nosila kratku suknju ili nije slušala muža, dečka, oca...ili je pomislila da je ljudsko biće pa slobodno odlučila da ga ostavi?
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:50 18.09.2019

Re: ..

Ima jedna stvar iz naseg detinjstva. Mamu su vecito svi maltretirali od uze i sire rodbine i unutar porodice jer nije dala da se udamo kao deca. Jednostavno je zabranila sve.
Golgotu koju je ona prosla ne zelim ni najvecem neprijatelju na ovome svetu, ali cinjenica je da decu zaista udaju za starije, koji kada se "izive", nad njima vracaju ih roditeljima, a onda uzimaju drugu...
Ni jedan obicaj nije dobar ukoliko se ne temelji na ljubavi i postovanju, tako da budem iskrena dosta sam razmisljala da li da pisem ili ne.
Mozda kada bi svaka majka podnela krst, ili se sve zene pobunile i dale deci sansu, mozda bi i svet bio malo drugaciji.
Sto se tice napastvovanja, moja drugarica je bila silovana, nazalost on je pusten uz dobro vladanje posle godinu dana zatvora. To je bilo krajem devedestih, i ne nije nosila ni kratku suknju, ni sminku, niti je bila provokativna. Vracala se iz skole, ranac, patike, farmerke. Nasle su je komsije u hodniku zgrade krvavu.

Godinu dana zatvora je malo, mnogo malo
Ribozom Ribozom 09:25 18.09.2019

...

Mene je potreslo to sto su kod vas jednom decaku oduzeli konja.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:10 18.09.2019

Re: ...

o tom "prijateljskom", gestu moze da se napise disertacija
tasadebeli tasadebeli 08:07 19.09.2019

Re: ...

Ribozom
Mene je potreslo to sto su kod vas jednom decaku oduzeli konja.



А нико не пита коња, тј. кобилу, како је њој, како се она осећа, да ли је њу нешто потресло...

Јбг.








П.С. - А јеси и ти чуо да Куста снима нови филм у Америци? Супеееер!!!
shone shone 14:45 19.09.2019

Re: ...

А јеси и ти чуо да Куста снима нови филм у Америци?


A jesi ti probao da u google translater ukucaš Gipsy i da pogledaš kako ga prevodi na Srpski,Hrvatski i Slovenački?

Jel to ovi sa googla vređju romski narod ili o čemu se tu radi?

P.S. ukucaj Romi - eto te u Rimu..
shone shone 14:52 19.09.2019

Re: ...

OTKUD NAZIV CIGANI?
Naziv Cigani se, u različitim varijantama, koristi u većem delu Evrope, sa izuzetkom Velike Britanije, kao što je gore pomenuto.Tačno poreklo pojma Cigani verovatno dolazi od vizantijske grčke reči "atsinganoi" ili "athinganoi", što bukvalno znači "nedodirljivi" (ovo tvrde brojni istoričari i lingvisti, mada ne postoji opšte slaganje).

Ceo sadržaj na:

https://www.telegraf.rs/zanimljivosti/1710901-zasto-su-rome-nekad-zvali-cigani-nikada-ne-biste-pogodili-sta-se-krije-iza-tog-imena-i-sta-ono-znaci-foto
tasadebeli tasadebeli 16:49 19.09.2019

Re: ...

shone
А јеси и ти чуо да Куста снима нови филм у Америци?


A jesi ti probao da u google translater ukucaš Gipsy i da pogledaš kako ga prevodi na Srpski,Hrvatski i Slovenački?

Jel to ovi sa googla vređju romski narod ili o čemu se tu radi?

P.S. ukucaj Romi - eto te u Rimu..



Јесам, јесам...

Ал' џабе глувима говорити.

У ствари, нису глуви. Ушла им вода у уши.

То је сад у моди, знаш.

Пуне уши воде, а уста крупних речи. Тако се најбоље заузима место у друштву.

Може мало стари добри жипси жаз? (Без увреде, тако га зову на француском радију.)

Упс, има и црнаца у бенду... Пардонирам.




natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:39 19.09.2019

Re: ...

Sone da ti ispricam pricu koja je vezana za caricu Teodoru, zenu cara Justinijana.
Ona je bila plesacica u nekom karavanu i car se zaljubio u nju i vencao je. Posto je bila pametna, ubrzo ju je uzeo za svoju savetnicu, sto se njegovima na dvoru nije svidelo.
Posle nekog vremena proteruje je u Egipat.
Za njegov rodjendan su priredili slavlje, i tom prilikom Egipcani dolaze sa ogromnom skoljkom na ramenima. Otvaraju je pred cara i Teodora izlazi potpuno naga, i pocinje da igra.
Vracena je za zenu i ostaje uz njega do kraja zivota. Egipcani, (Romi), su je nosili na ledjima.
Karavan sa kojim je putovala je bio romski (ciganski) tako stoji na filozofskom faksu u nekim spisima, to sam imala kod sebe pa sam ih u selidbi izgubila.
Poenta je da car Stefan Decanski posebnom klauzulom u zakonu stitio Rome jer su bili dobri muzicari, kovaci (oruzja) i zanatlije. Izvor takodje filozofski faks, dep.istorija...
shone shone 22:23 19.09.2019

Re: ...

Sone da ti ispricam pricu


Evo Mika će da ti ispriča priču - on to ume lepše od mene.



natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 22:30 19.09.2019

Re: ...





moj divni kolega. Svirali smo dosta u Norveskoj.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 22:33 19.09.2019

Re: ...

hvala <3
shone shone 23:14 19.09.2019

Re: ...

Ona je bila plesacica u nekom karavanu i car se zaljubio u nju i vencao je


https://sh.wikipedia.org/wiki/Carica_Teodora_(%C5%BEena_Justinijana)

49 41 49 41 11:58 18.09.2019

Amazonke

bio ubedjen, da je mit o njima iz Amazonije; koja sada gori.
Do djavola, sto je tako negda bilo.
Iz anticke Grcke.
Muski su tada plovili brodovima, trgovali; one cuvale teritoriju brinule o deci, spremale hranu.
Pandam meckama.
Godinama, razmisljao da se muvam po vrletima cesto sam. Sta ako ona naleti, na njenoj sam teritoriji, "deca" joj se igraju po tom prostranom dvoristu.
Bez ikakvog oruzja, nema mi spasa.
Rasmisljao dalje, da mi treba pistoljcina, ala u Klint Istvudovim filmovima; velikog kalibra, koji bi bio u rancu.
Zatim sam odustao, jer ona me ne bi cekala da ja nju, vec ona mene.

https://sh.wikipedia.org/wiki/Amazonke
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:51 18.09.2019

Re: Amazonke

Amazonke su opasne
jinks jinks 14:15 18.09.2019

...

Je li možda naslovna slika scena iz predratne filmske verzije "Fausta".
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:51 18.09.2019

Re: ...

Jeste.
tasadebeli tasadebeli 07:59 19.09.2019

О речима и делима

Prva je priča o ženi iz Srbije, koju su zajedno sa detetom sa početka prošlog veka ubili mučki i nabili na kolac misleći da je veštica, a ona je samo prosila parče hleba i na taj način preživljavala,



Почетком 20. века?

Писано по истинитом догађају или писац измаштао?

Ако је писано по истинитом догађају, како се читав случај завршио?

(Нисам читао ту приповетку, али би ме баш занимало како је тај случај правно решен ако се одиграо почетком 20. века.)


А поводом теме:



Na sreću, broj zaključenih brakova u Srbiji iz godine u godinu opada, pa je tako 2000. godine prema Vitalnoj statistici RZS zaključeno 948 brakova između maloletnika, pa se kroz godine smanjivao broj, da bi se, prema podacima iz 2016. godine, venčalo 128 maloletnika.



Занимљиво је направити поређење са земљама у којима су цивилно друштво и демократија много даље одмакли од стања у Србији, па се због тога на њих угледамо:


More than 200,000 minors were married in the U.S. between 2000 and 2015. While there is some evidence that children (mostly girls) are more at risk of child marriage in rural and poorer settings, the fact is that child marriage affects all communities. It is not a "them" issue; it is an "us" issue.



Nearly 2,000 young people in Britain, the vast majority of them girls, were wed before the age of 18 between 2010 and 2015, according to official data.


There is no publicly available government data on child marriage in Germany. Over 1,000 child marriages have been recorded in recent years, which has largely been driven by an influx of migrants entering the country. 188 marriages of child migrants have been documented in the North Rhine-Westphalia region.



Етц, етц, етц,...

Занимљиво је и видети како се развијала правна регулатива код нас по том питању:


- У Југославији (ЛИНК)


- И Србији данас (ЛИНК)

Član 23

(1) Brak ne može sklopiti lice koje nije navršilo 18. godinu života.

(2) Sud može, iz opravdanih razloga, dozvoliti sklapanje braka maloletnom licu koje je navršilo 16. godinu života, a dostiglo je telesnu i duševnu zrelost potrebnu za vršenje prava i dužnosti u braku.

Sloboda volje

Član 24

Brak ne može sklopiti lice čija volja nije slobodna.



Немој погрешно да ме разумеш, и сама знаш да свакодневно тим девојчицама узраста од 5. до 8. разреда понављам мантру:"Не дај да те удају док не завршиш средњу школу и стекнеш своје парче леба у рукама, не дај да те удају док не завршиш средњу школу и стекнеш своје парче леба у рукама, не дај да те удају док не завршиш средњу школу и стекнеш своје парче леба у рукама,..."

Него, под један - ако се већ суочавам са неким проблемом, волим да знам са чиме се то суочавам, колико је то раширена појава, у којој мери, како стоје ствари у другим земљама и чиме располажемо када покушавамо да решимо тај проблем.

Под два - и сама знаш каква би се бука и прашина подигла и како би Србија била попљувана због "гушења права и слобода и традиција и културе једног мањинског народа" када би се ови горе законски прописи стриктно применили и на ромску заједницу "гушећи њихов традиционални начин живота", тј. када се ти законски прописи не би растезали као гумаластика, што кажу, када су Роми у питању, не само што се тиче малолетничких бракова, него и за много штошта друго.

Пример:

Пре 4 године испратио сам из моје основне школе, из свог одељења као разредни, дечака којег су родитељи у 3. основне одвели из Србије у Данску, па их Данци депортовали назад без иједног јединог папира када је дечак имао године за 8. разред. Па смо молили Данце више пута званично да нам пошаљу документацију за дечака о завршеним разредима док је боравио код њих. Нису нас ни удостојили одговора. У међувремену, дечак завршио 8. разред, треба да упише средњу школу, а немамо сведочанства за пети, шести и седми разред која су му неопходна за упис. Па сам му онда (по завршетку 8. разреда!) организовао разредне испите из свих предмета за претходна три разреда. Формалности ради, тек да момак добије сведочанства, али није ни он никога разочарао на тим испитима, понајмање мене. Добро дете, вредно. И добио је та сведочанства.

Знам, кршио сам закон (уз сагласност школске управе), али ми није жао. Ено га момак, прошлог јуна је завршио Трговачку школу. И то са одличним успехом.


Тако да, презимењакињо... Не слажем се са тобом. Нису ствари остале баш исте. Мењају се.


И зато када видим податак:


Na sreću, broj zaključenih (малолетничких) brakova u Srbiji iz godine u godinu opada, pa je tako 2000. godine prema Vitalnoj statistici RZS zaključeno 948 brakova između maloletnika, pa se kroz godine smanjivao broj, da bi se, prema podacima iz 2016. godine, venčalo 128 maloletnika.



ипак се порадујем што не 'ладим уста, са свима осталима који се са тиме боре у овом нашем друштву, за џабе.


Већ сам ти рекао, поновићу, није ми тешко...

Образовање је једини излаз, једини пут ка решавању тог проблема. Не само што се тиче малолетничких бракова, него уопштено... Што се тиче статуса у друштву.
tetris tetris 08:30 19.09.2019

Re: ? пута 3 и ! пута 2

Него, ако се већ суочавам са неким проблемом, волим да знам са чиме се то суочавам, колико је то раширена појава, у којој мери, како стоје ствари у другим земљама и чиме располажемо када покушавамо да решимо тај проблем.


Problem je bar malo veći nego što ga ti prikazuješ sa statistikom RZS koja je bazirana isključivo na zaključenim brakovima u opštini. Možda Nataša nije bila najpreciznija i dodala vanbračnu zajednicu uz maloletnički brak; striktno da ispoštuje pravne definicije. Tada je statistika ipak negativnija, uprkos tome što Krivični zakonik zabranjuje vanbračnu zajednicu sa maloletnim licem.

"rasprostranjenost dečijih brakova mnogo veća među romskim stanovništvom u celom regionu, između 11,6 i 18,2% romskih devojčica stupi u brak pre 15. godine, a između 42,7 i 57% romskih devojčica stupi u brak pre navršene 18. godine života"

Ja ne znam da li jesu ili nisu merodavni brojevi u UNICEF-ovom izveštaju, ali sam 100% (neka bude 99.99% da ostavim neku rezervu) siguran da (znatno) više od 128 maloletnika (pretežno devojčica) godišnje bude izloženo problemu o kome se ovde govori.
tasadebeli tasadebeli 08:43 19.09.2019

Re: О речима и делима

tetris

Problem je bar malo veći nego što ga ti prikazuješ sa statistikom RZS koja je bazirana isključivo na zaključenim brakovima u opštini. Možda Nataša nije bila najpreciznija i dodala vanbračnu zajednicu uz maloletnički brak; striktno da ispoštuje pravne definicije. Tada je statistika ipak negativnija, uprkos tome što Krivični zakonik zabranjuje vanbračnu zajednicu sa maloletnim licem.



Биће да је то у питању.

И баш зато и остајем код онога што рекох, а што се каже и у овој студији УНИЦЕФ:


Obrazovanje je tesno povezano sa rasprostranjenošću dečijih brakova.



А како би ти решавао овај проблем, а да при томе институције државе Србије и већински народ не буду оптужени за кршење људских и мањинских права и нарушавање традиционалног начина живота итд, итд са све отимањем коња Ромима под фирмом заштите животиња?

Знаш ли можда за неки ефикаснији и бржи начин за решавање овог проблема, а да то не буде само тек патетична прича о љубави и мржњи и нетолерантном друштву у Србији?


П.С. - Извини за промену наслова коментара. Овај ми се чини некако бољи за оно што сам написао.


EDIT: Чињеница је да је број тих званичних малолетничких бракова од 2000. на овамо опао за скоро 90%, зар не?

И то је, ваљда, нешто. Некакав, какав-такав успех, основа за даље деловање?

И аргумент више да се сада делује и на том пољу незваничних бракова.

Слажеш се да стриктна, ригидна, примена закона ту не би била ефикасна?

Мислим да би била само контрапродуктивна... И за мањинску и за већинску заједницу у Србији.

Дакле, шта нам је чинити?
angie01 angie01 09:21 19.09.2019

Re: О речима и делима

А како би ти решавао овај проблем, а да при томе институције државе Србије и већински народ не буду оптужени за кршење људских и мањинских права и нарушавање традиционалног начина живота итд, итд?


khm, sem sto se skoro nista ne cini da se Romi integrisu ravnopravno u drustvo...i od strane drzave, a bogami i od strane vecinskog stanovnistva, koje jos uvek reaguje sa predrasudama,...a isto tako i romska zajednica i njeni faktori, koji ne cine dovoljno da se nesto promeni.

evo Natasina majka je sama odradila sve za svoju decu i sigurno nije bilo lako u okolnostima koje su bile protiv nje, ali se izborila.

u 21. veku je nenormalno pricati o tradiciji i zadiranju u obicaje, kada je jasno da se radi o teskoj zloupotrebi i nasilju.

krvci su sa obe strane i roditelji te dece i drzava koja preskace sankcionisanje, jer nije zainteresovana,...kao sto su pomaci u generalnom sprecavnaju nasilja nad zenama-minimalni-koliko je zena ubijeno od pocetka godine, a svima su usta puna sprecavnja nasilja, gde se uredno ne reaguje ni na ocigledne pokazatelje.

Romi tradicionalno udaju/prodaju devojcicu od 11,12,13,...godina, ona i sama jos dete, rodi svoje i onda bude terana da ide da prosi sa golom, dehidriranom i ocigledno neuhranjenom bebom u narucju, po zimi, suncu, kisi,...je l reaguju nekada socijalne sluzbe?...koje su deo ovog dehumanizovanog aparata.

s druge strane i predstavnici Roma, koji ucestvuju u raznim nazovi akcijama, takodje nisu zainteresovani, sem za svoj dzep.-Natasa, nemoj da obrises komentar zabog ovog, kao prosli put, jer je to istina.

Kao sto je sitina da zivimo u groznom vremenu najgore vrste raslojavanja, gde su ugrozeni prepusteni sami sebi.

edukacija je jedini put, ali za nju su potrebna sistemska resenja, sve ostalo su pojedinacni slucajevi i to nije dovoljno.

ps- onaj decak sto je tukao svog konja, takodje bi trebalo da se uputi da ne moze tako da se ponasa sa zivotinjom, jer je to takodje nasilje,...ali je i nasilje bespravno upadanje u tudji posed i preuzimanje mera za koje je zaduzena ( nezainteresovana) drzava i jos zastrasivati ljude- to je Divlji zapad, a ne uredjeno drustvo.
tasadebeli tasadebeli 09:42 19.09.2019

Re: О речима и делима

angie01


khm, sem sto se skoro nista ne cini da se Romi integrisu ravnopravno u drustvo...i od strane drzave, a bogami i od strane vecinskog stanovnistva,



Имаш ти неке доказе за ово што тврдиш? Неке статистичке податке?

А не овако паушално, офрље, лични утисци и ставови преломљени кроз политичку опредељеност.


Успут, да искористим прилику...

Шта са Ашкалијама и Горанцима избеглим са Косова и Метохије за време бомбардовања 1999. које у данашњој Србији без КиМ упорно трпају у Роме?

Камо њихова људска права?

Шта са огромним разликама у културним миљеима Рома муслиманске вероисповести, такође избеглим са КиМ за време бомбардовања, и Рома других вероисповести?

"Ромска заједница" коју помињеш није никакв монолит састављен од људи, жена и деце истоветних назора, односа према животу, интеграцији у друштво, па на крају и према дечјим браковима.

Све то има итекако утицаја на овај проблем.

Питај Наташу ако мени не верујеш.

А образовање јесте једини пут. Па када узмеш обзир то како су нам образовање системски разарали својим хистеричним реформама сви они надрипедагози и надрипсихолози из разноразних НВО у последњих 20 година, ми се још и добро држимо у свему томе.

Мислим, кад већ помињеш системска решења у образовању.


П.С. - Распитај се зашто је било тако тешко направити чак и најобичнији буквар за школовање на ромском језику.
tetris tetris 09:54 19.09.2019

Re: О речима и делима

EDIT: Чињеница је да је број тих званичних малолетничких бракова од 2000. на овамо опао за скоро 90%, зар не?

И то је, ваљда, нешто. Некакав, какав-такав успех, основа за даље деловање?

И аргумент више да се сада делује и на том пољу незваничних бракова.

Слажеш се да стриктна, ригидна, примена закона ту не би била ефикасна?

Мислим да би била само контрапродуктивна... И за мањинску и за већинску заједницу у Србији.

Дакле, шта нам је чинити?


Ja sam se samo osvrnuo na statistiku koju si ti okačio. Činjenica da je smanjen broj registrovanih maloletničkih brakova možda ima utemeljenje u donošenju i primeni novog zakona koji je zamenio prethodni iz 1980. Možda i rigidna primena tog zakona gde maloletnik može da se venča samo uz odobrenje suda. Da li je pad broja registrovanih maloletničkih brakova ispraćen sličnim smanjenjem neregistrovanih zajednica, ja nisam sklon da u to poverujem. Zbog toga sam i okačio link ka UNICEF izveštaju jer na prvo čitanje tvog posta stiče se utisak kako je kod nas taj problem gotovo iskorenjen, pogotovo kad se uporedi sa Britain, USA i Germany. Da je problem stvarno toliki (128 maloletničkih brakova godišnje), ti bi se možda susreo sa jednim do dva braka tokom decenije i ne bi imao baš puno razloga da ponavljaš mantru: "Не дај да те удају док не завршиш средњу школу и стекнеш своје парче леба у рукама".

Ja ne znam koliko se striknto primenjuje Krivični zakon na polju nezvaničnih brakova. A da li bi rigidnija primena bila efikasna ili kontraproduktivna, ja lično mislim da bi potencijalni benefiti dugoročno prevladali većinu proisteklih negativnosti. 57% mlađih od 18 i 18% mlađih od 15. Zapanjujući, skoro neverovatni, procenti.

Šta nam je činiti... ja ne znam. Verujem da ne može jedna osoba da iznese rešenje za taj problem. Ti držiš da je jedini put ka rešavanju tog problema obrazovanje. Mogao bih da se složim sa tim, mada ima i elementa da se podvede pod "патетична прича". Podići nivo obrazovanja dela populacije je đavolski težak posao i iziskuje i puno ljubavi i puno tolerancije, između ostalog. Znaš i sam, svakodnevno si u tome.
tasadebeli tasadebeli 12:08 19.09.2019

Re: О речима и делима

tetris

Šta nam je činiti... ja ne znam.



Зато што је проблем исувише сложен да би се могао решавати поједнастављивањем које ће један закон или пропис (и поштовање истога) решити.

Е сад,


Ti držiš da je jedini put ka rešavanju tog problema obrazovanje. Mogao bih da se složim sa tim, mada ima i elementa da se podvede pod "патетична прича". Podići nivo obrazovanja dela populacije je đavolski težak posao i iziskuje i puno ljubavi i puno tolerancije, između ostalog.



И дуготрајан и мукотрпан посао само за стрпљиве.

Тјах, они који су после те приче и због те приче почели да живе боље него што су живели њихови родитељи, вероватно ту причу не сматрају нимало патетичном.

Шта га знам, ваљда није све ни у парама и у личној материјалној добити од предузетог посла. Понешто јесте, али свакако није све.

Знаш оно, када се на почетку неког посла уопште и не запиташ а колики ће да буде мој део на крају, него радиш тај посао зато што мислиш да треба да га радиш.


Činjenica da je smanjen broj registrovanih maloletničkih brakova možda ima utemeljenje u donošenju i primeni novog zakona koji je zamenio prethodni iz 1980. Možda i rigidna primena tog zakona gde maloletnik može da se venča samo uz odobrenje suda.

Ja ne znam koliko se striknto primenjuje Krivični zakon na polju nezvaničnih brakova.



То је један од кључних делова проблема.

Докле ићи у ригидној примени закона на СВЕ становнике Србије, а не само на неке, већинске, делове друштва у Србији?

Какве ће то последице онда произвести по читаво друштво?

ja lično mislim da bi potencijalni benefiti dugoročno prevladali većinu proisteklih negativnosti. 57% mlađih od 18 i 18% mlađih od 15. Zapanjujući, skoro neverovatni, procenti.



Jесу, запањујући.

Али ја се опет прибојавам могућих тренутних ефеката стриктне примене закона чије би последице могле оставити дугорочне негативне трагове, ране и ожиљке на овом ионако већ довољно изранављеном друштву Србије.

Зато и мислим да се ту мора бити врло обазрив, стрпљив и флексибилан.


Zbog toga sam i okačio link ka UNICEF izveštaju jer na prvo čitanje tvog posta stiče se utisak kako je kod nas taj problem gotovo iskorenjen, pogotovo kad se uporedi sa Britain, USA i Germany.



Ма какви искорењен. Онда се нисмо разумели. (Заиста, да је искорењен зашто бих морао да понављам мантру? Питај Наташу о чему смо се она и ја дописивали зимус и пролетос. На жалост, безуспешно, културни миље те дотичне породице је био јачи од нас без обзира на сва убеђивања.)

А упоређивао сам нас са оним срединама, друштвима, за која ми верујемо да ригидно поштују своје законе и прописе под условом да их уопште и имају јер је у САД слика шарена, од једне до друге савезне државе кад су малолетнички бракови у питању.

Само сам рекао да је (можда) некакав први корак, корачић, ка решавању проблема ипак направљен ако то судимо по оној статистици званичних малолетничких бракова која је теби запала за око.

И да би се кроз образовање ромске популације ипак могли постићи некакви резултати.

То јесте дуготрајно и мукотрпно, како кажеш, не решава проблем ломљењем преко колена, али мислим да би оно што после добијемо било трајни добитак за читаво друштво, а не само тренутно заваравање пред реалношћу.


Ми, бре, имамо проблем да натерамо све Роме да упишу децу у први разред основне иако наш закон прописује казне за родитеље који своју децу не уписују на обавезни основни део школовања.

И шта сада?

Да напунимо затворе Ромима који немају пара да плате новчану казну јер су кажњени зато што се открило да у кући имају дете од 10 година које не иде у школу?

Не, него примиш то дете у школу, школујеш га... Чекаш га да постане део овог друштва.

Па онда све некако мислим, та деца која се данас ишколују, образују, сутра ће бити такође родитељи и онда неће сакривати своје дете у кући не уписујући га у школу јер су на сопственом примеру видели предности образовања.

Исто важи и за малолетничке бракове.
angie01 angie01 12:58 19.09.2019

Re: О речима и делима

Имаш ти неке доказе за ово што тврдиш? Неке статистичке податке?

А не овако паушално, офрље, лични утисци и ставови преломљени кроз политичку опредељеност.


taso- koje politicko opredelenje je potrebno da se svakodnevno vidi/zivi to sto sam napisala,...i koja statistika to pokriva,...prodjes pored naslje u kojima Romi zive i zavrsis sa svim ovim tvojim pokusajima kojima neznamstatacno hoces da dokazes, ...da taj problesm sa Romima-da nisu integrisani u drustvo i da su na marginama, a da sve to skupa ima za rezultat mnoge druge lososti- nije bas takav, da evo, Goranci, Kosovari,...



Распитај се зашто је било тако тешко направити чак и најобичнији буквар за школовање на ромском језику.


ti mi kazi.
tasadebeli tasadebeli 16:55 19.09.2019

Re: О речима и делима

angie01

ti mi kazi.




Писао сам о томе барем пет пута до сада на Блогу. Али ти оно беше прескачеш моје коментаре и текстове јер се не уклапају у твој confirmation bias, па вероватно зато ниси видела. Извини не могу да понављам.
angie01 angie01 18:43 19.09.2019

Re: О речима и делима

Извини не могу да понављам.


pa sve ponavljas sto puta, sto je sad problem...ionako sam sam se salila.


natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:48 19.09.2019

Re: О речима и делима

Taso 97% romkinja svakodnevno dozivljava nasilje, a samo 9^ prijavi, od tih 9% samo 1% budu zaista zasticene. Uglavnom ne reaguju jer su u pitanju "ciganska posla".Maloletnicki brak se ne sklapa pred opstinskim organima, vec jednostavno udaju ili ozene po "oicaju" i kraj price.
Obrazovanje je zaista jedini nacin da se izadje iz ovog horora, ali u ovom tekstu

https://pescanik.net/pravna-zabluda/ces videti koliko je i sudstvo u zabludi i koliko ne reaguje kako treba. Sto se tice advokata odbrane, njemu ili njoj bih oduzela licencu. Jednom kada se popusti, tada nastaje lavina nedela
zilikaka zilikaka 20:06 19.09.2019

Re: О речима и делима

Da ne bude da se slažem sa odlukom suda, taman posla, ali kod porodičnih slučajeva problem je uvak višeslojan. Naravno da je poruka koja se šalje ovom presudom loša ali da je recimo on bio osuđen, kako drugo nego na robiju, ona i dete bi sigurno ostali potpuno sami.
Tad bi država, što je normalno, morala ali zaista da preuzme o njima brigu, tako što će im naći stan, davati pomoć i njoj omogućiti da nakon punolestva bude sposobna i sama da zarađuje radeći nešto što je u međuvremenu naučila.
Da li ikom u Srbiji to zvuči realno?
Ovako, pustili su sve niz vodu da ne bi morali dalje da se petljaju.

natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:51 19.09.2019

Re: О речима и делима

Taso ja se tebi zaistinski divim. Zaista
tasadebeli tasadebeli 08:24 20.09.2019

Re: О речима и делима

natasa_tasic_10

Taso 97% romkinja svakodnevno dozivljava nasilje, a samo 9^ prijavi, od tih 9% samo 1% budu zaista zasticene. Uglavnom ne reaguju jer su u pitanju "ciganska posla".



Знам, знам, знам...

А "кад немаш ништа од школе, а удаш се за неку пијану будалу која те туче, а ти не можеш да одеш од њега јер си изродила гомилу деце и немаш своје парче хлеба у рукама..."

Ово све под наводницима јер је то мантра коју понављам мојим девојкама у школи и то не само Ромкињама.


Maloletnicki brak se ne sklapa pred opstinskim organima, vec jednostavno udaju ili ozene po "oicaju" i kraj price.
Obrazovanje je zaista jedini nacin da se izadje iz ovog horora, ali u ovom tekstu



И онда нам преостаје само центар за социјални рад, зар не?

Како другачије, којим путем?

А како то изгледа у пракси?

Ако Центар уопште и реагује (а то је велико питање јер често кажу да имају и пречих случајева), онда дође родитељ у школу да се разрачунава са запосленима.

Прошле недеље је у моју школу упао један Ром, хтео да бије педагога (било после часова увече, није више било скоро никог у школи, жена сама и теткице), претио јој да ће да јој сачекује децу, свашта је било...

Пријавили смо случај уредно и полицији и Министарству. Видећемо шта ће се по том питању урадити.

Није, додуше, био случај малолетничког "брака" него физичко злостављање детета, али претпостављаш и сама да би се сличне ситуације догађале и када бисмо непрекидно пријављивали породице за те ванзаконске малолетничке бракове.

И то није једини покушај обрачунавања родитеља са нама запосленима у школи због таквих ствари. Често се то догађа.

Дакле, како то извести, а да нико не страда, нико не потегне питање људских права због удара на "традицију и културу" једне мањинске заједнице?

Како то урадити? А да не "падне крв", што би се рекло...

Ја једини пут видим у том стрпљивом грађењу свести код младих Ромкиња и Рома (и не само њих, и код Српчади) о значају образовања којим се стиче ипак некакав положај у друштву на којем нећеш зависити ни од кога што се тиче голе егзистенције и опстанка тебе и твоје деце.

Не знам за други начин, Наташа.


П.С. - А када, рецимо, видиш услове и породичну ситуацију онога што је хтео да бије мог школског педагога, онда се још више растужиш и питаш се да ли смо морали да идемо тако ђоном на њега.

Не кажем да га разумем, не могу никада да разумем физичко злостављање, понајмање деце (никада у животу нисам ударио ниједно дете - осим када сам и сам био дете, али то се не рачуна ), али када видиш услове у којима живи та породица (и при томе не мислим само на материјалне услове - болести, разорена породица), заиста се нађеш у недоумици да ли треба баш ићи тако институционално на те људе.

Јер, закони тешко да могу да покрију све случајеве које нам живот направи.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 08:40 20.09.2019

Re: О речима и делима

Dok sa radila u skoli, otac kednog deteta Rom me je gadjao ciglom jer nisam dala da dete napusti skolu.
Budala ima svuda i jednostavno ne sme da se popusti
tasadebeli tasadebeli 08:50 20.09.2019

Re: О речима и делима

natasa_tasic_10
Dok sa radila u skoli, otac kednog deteta Rom me je gadjao ciglom jer nisam dala da dete napusti skolu.
Budala ima svuda i jednostavno ne sme da se popusti



Ма какво узмицање! Не долази у обзир!

И да, наравно, будала има свугде и свакаквих.

Да си само чула како разговарам са телохранитељем једног нашег тајкуна, баш крупне зверке, једне од најкрупнијих, зато што телохранитељев син прави глупости у школи, умрла би од смеха.

У првих пар минута разговора када сам почео, мислио сам да ће тај трокрилни орман накљукан хормонима и редовни посетилац теретана да ме патосира. Али горилко ме ипак послушао. Довео сина у ред. То је битно.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 08:58 20.09.2019

Re: О речима и делима

Hahahahhahah trokrilac pod hormonima. Pa padam od smeha. Dobro jutro dobri Taso
tasadebeli tasadebeli 12:24 20.09.2019

Re: О речима и делима

angie01
Извини не могу да понављам.


pa sve ponavljas sto puta, sto je sad problem...ionako sam sam se salila.






Укратко, проблем је био у корумпираном систему у којем су здушно и братски учествовали и Срби и Роми, свако преко својих институција и удружења.

А онда на то, Анђо, додаш и да врло често на некој врсти помоћне наставе у међусмени због школовања на језику који није матерњи, у учионици од 30 деце имам пред собом четири различита дијалекта ромског (различити до међусобног неразумевања) и албански језик. И никаквог писаног текста сем на српском.


Јбг.


Pirav mange korkoro - šetam se sam
kaj sem devla chororo - zato sto sam bože siromašan
Kaj sem devla chororo - zato sto sam bože siromašan
naj man dadoro - nemam oca svog

Choro devla akchilem -siromašan bože ostao sam
munre dade ni dikihlem-mog oca nisam ni video
Djelo peske and'o devel-otišo je on kod boga
munre dade ni dikihlem -mog oca nisam video

A-a-a-aj, kaj sem chororo, naj man dadoro.-a-a-aj zato što sam siromašan, nemam oca svog





tasadebeli tasadebeli 09:15 19.09.2019

...

Girls Not Brides


УНИЦЕФ


Girls Not Brides - Serbia


3% of girls in Serbia are married before their 18th birthday. Trends show that child marriage is decreasing in the country.

Child marriage occurs predominantly among the Roma population and Hungarian communities.

Child marriage is most prevalent in Southern and Eastern Serbia, Sumadija and the Western region and Vojvodina.



УНИЦЕФ - Србија
macak.tosa031 macak.tosa031 09:28 19.09.2019

Da.

Neko je dobro primetio da do napretka u ovome neće doći dok se Romi (eto i meni je iap prva asocijacija da kažem Cigani) više ne integrišu u društvo.
Na primer, kod mene juče bio Alija da radi nešto, a pomoćni radnik mu bio 'belac'.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 09:47 19.09.2019

Re: Da.

dok se Romi (eto i meni je iap prva asocijacija da kažem Cigani) više ne integrišu u društvo.


ne može se integrisati u društvo neko koga društvo kao manjinu vidi kroz: šta se cigančiš, ukrašće te cigani, ih, ko neka ciganka i sl.
ne može se manjina uzdići, već većina (koja vazda kuka kako je neprivilegovana u odnosu na manjinu) prihvata različitost i vidi da je deo rešenja mnogih problema u društvu upravo ovo što ne čini. inače, većina dozvoljava da se manjini događa šta se dođadja, ne obrnuto.

zanimljiv video, toplo preporučujem. (uputstvo za upotrebu: zamenite black sa čim god hoćete.)



btw, interesovanje za ovaj blog je, hm - zanimljivo.


za one što vole da čitaju, može i ovo, na temu: scientific racism.
sneak peak:
“Mainstream scientists, geneticists and medical researchers still invoke race and use these categories in their work, even though we have been told for 70 years that they have no biological meaning, that they have only social meaning,” Saini says.

pa još malo:

Saini cites an example of a 2017 study with statistical errors claiming that race and biology indicate that the airways of asthmatic black Americans become more inflamed than those of asthmatic white Americans. Black Americans do suffer more from asthma than whites do, but they’re also affected more by environmental hazards like air pollution from highways and factories as well as disparities in access to high-quality healthcare. These many forms of inequality and structural racism—which sociologists have documented for decades—were swept under the rug in favor of a race variable that led to findings that could be easily misinterpreted.

tasadebeli tasadebeli 09:51 19.09.2019

Re: Da.

macak.tosa031

dok se Romi ... više ne integrišu u društvo.




Који је пут, правац, за то?
tasadebeli tasadebeli 10:03 19.09.2019

Re: Da.

snezana mihajlovic
dok se Romi (eto i meni je iap prva asocijacija da kažem Cigani) više ne integrišu u društvo.


ne može se integrisati u društvo neko koga društvo kao manjinu vidi kroz: šta se cigančiš, ukrašće te cigani, ih, ko neka ciganka i sl.
ne može se manjina uzdići, već većina (koja vazda kuka kako je neprivilegovana u odnosu na manjinu) prihvata različitost i vidi da je deo rešenja mnogih problema u društvu upravo ovo što ne čini. inače, većina dozvoljava da se manjini događa šta se dođadja, ne obrnuto.

zanimljiv video, toplo preporučujem. (uputstvo za upotrebu: zamenite black sa čim god hoćete.)



btw, interesovanje za ovaj blog je, hm - zanimljivo.


za one što vole da čitaju, može i ovo, na temu: scientific racism.
sneak peak:
“Mainstream scientists, geneticists and medical researchers still invoke race and use these categories in their work, even though we have been told for 70 years that they have no biological meaning, that they have only social meaning,” Saini says.




И шта смо ми урадили до сада по том питању?

Променили им назив из "Цигани" у "Роми" и мислили да смо тиме завршили сав посао?

Како то пева Петар Божовић на слави код свог кума заједно са својим кумом, Ромом натуршчиком којег је упознао током снимања филмова:

"Нисам више Циганин, ја сам сада Ром,
каква дивна промена у животу мом."

Јеси ти расла са Ромима у истом дворишту?

Ја јесам.

И када питам мог другара из детињства Банета:"Је ли, Бане, јеси ти сада Ром?", он ми каже:

"Дај, немој и ти да ме зајебаваш!"


Извини, нисам тако начитан и елоквентан као ти, него ја то онако... Из живота.


Нисмо завршили посао тиме што ћемо те људе престати да зовемо "Цигани" и почети да их зовемо "Роми".

То није ни почетак тог посла. Да се не заваравамо.

За промену друштвеног статуса тих људи потребан је много већи напор.

Са што мање паламуђења о "већинским" и "мањинским" заједницама у друштву у Србији чиме се разлике само само продубљују уместо да се превазилазе интеграцијом јер нити су Роми "црнци" у Србији, нити су Срби "белачка" већина у Србији, него смо сви, и Роми и Срби и сви остали, чланови једне исте заједнице, друштва у Србији.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:05 19.09.2019

Re: Da.

e, taso, aj se ne kači na moje komentare. niti me stavljaj u citat.
ako misliš da nisi dovoljno elokventan, poradi na tome, nemoj meni da se žališ, usputno obašnjavajući da ima mnogo posla.
ili moram direktno?
tasadebeli tasadebeli 10:18 19.09.2019

Re: Da.

snezana mihajlovic
e, taso, aj se ne kači na moje komentare. niti me stavljaj u citat.
ako misliš da nisi dovoljno elokventan, poradi na tome, nemoj meni da se žališ, usputno obašnjavajući da ima mnogo posla.
ili moram direktno?



Немаш аргументе?

Или ме заиста толико мрзиш?

Чекај, ту се нешто не слаже...

Ти си та која годинама пропагираш "отворено, цивилно друштво у Србији са друштвеним дијалогом уместо мржње".

Ја се нисам ухлебљивао прежвакавајући те жваке.

А овамо, у ствари, мрзиш.

Ту се нешто не слаже.

Више бих волео да верујем да ипак само немаш аргументе да одговориш на то шта сам написао.

Некако ми онда буде лакше око срца.


П.С. - Ниси ми рекла ни да ли си и ти расла у истом дворишту са Ромима као и ја?
tasadebeli tasadebeli 10:23 19.09.2019

Шонету

Кажеш, булзај, а?

Јбг.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:28 19.09.2019

Re: Шонету

А овамо, у ствари, мрзиш.

pusa.
i ovo već ne mogu da odolim - da si ovoliko energije koju bacaš (nemilice) na blogu, potrošio na tu silnu ljubav o kojoj si govorio / govoriš / i verovatno ćeš još govoriti - cenim da bi nešto i smislio.
ovako, jbg, ideš za ljudima i daviš ih.
stvarno se ne slaže.
tasadebeli tasadebeli 10:32 19.09.2019

Re: Шонету

snezana mihajlovic
А овамо, у ствари, мрзиш.

pusa.
i ovo već ne mogu da odolim - da si ovoliko energije koju bacaš (nemilice) na blogu, potrošio na tu silnu ljubav o kojoj si govorio / govoriš / i verovatno ćeš još govoriti - cenim da bi nešto i smislio.
ovako, jbg, ideš za ljudima i daviš ih.
stvarno se ne slaže.



Имам ја много енергије. А на Блог трошим скоро па ништа. Па ми онда много и остане. То јест, остане ми све да трошим тамо где то има неког смисла и значаја.

Извини на дављењу.

Пуса.


П.С. - Баш ћу да покажем мом другару Банету онај твој коментар being black, да видим шта ће он да каже на то.

Надам се да се човек неће наљутити што на крају испаде да је "црнац" у Србији.
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:08 19.09.2019

Re: Da.

macak.tosa031
Neko je dobro primetio da do napretka u ovome neće doći dok se Romi (eto i meni je iap prva asocijacija da kažem Cigani) više ne integrišu u društvo.
Na primer, kod mene juče bio Alija da radi nešto, a pomoćni radnik mu bio 'belac'.


Saglasna.

Imamo primer recimo crnacke populacije u US - dok nisu uhvatili motku pri demonstriranju (uz angazman svojih organizacija i pravne strane) cekali bi i dan danas na milost vecine da ih uvazi kao gradjane jednakog reda. Jednakog pod znacima navoda jer jos uvek nije potpuno ostvareno, i pored inkluzija, studentskih kvota itd..

Sto se tice maloletnickog braka, 0 tolerancija jer to nema nikakve veze sa tkzv. kulturnim obicajima romske zajednice, i tu nema sta da se ispostuje.


PS. Pratim sad ovo sto se dize prasina (falimteboze) oko vrsnjackog nasilja, i sto ce to nadam se sve vise i vise biti tema ovakvih reakcija javnosti i brze reakcije policije i zakona.

Galama, sto veca, ne moze drugacije.
macak.tosa031 macak.tosa031 11:39 19.09.2019

Re: Da.

tasadebeli
macak.tosa031

dok se Romi ... više ne integrišu u društvo.




Који је пут, правац, за то?

Jedan jedini!
Ti ga ionako znaš, pošto si sa njima odrastao u istom dvorištu.
Onaj ko nije, neka se 'bori' teoretski.
tasadebeli tasadebeli 11:47 19.09.2019

Re: Da.

macak.tosa031
tasadebeli
macak.tosa031

dok se Romi ... više ne integrišu u društvo.




Који је пут, правац, за то?

Jedan jedini!
Ti ga ionako znaš, pošto si sa njima odrastao u istom dvorištu.
Onaj ko nije, neka se 'bori' teoretski.



Слажем се, нека се бори теоретски. У медијима. То је ионако неограђена ливада за играње. Нема баш неке велике штете онда.

Само нека при томе зарад неких својих личних интереса не омета рад на терену, у стварном животу, и кренуће то у добром правцу.
tasadebeli tasadebeli 11:51 19.09.2019

Re: Da.

apacherosepeacock

Sto se tice maloletnickog braka, 0 tolerancija jer to nema nikakve veze sa tkzv. kulturnim obicajima romske zajednice, i tu nema sta da se ispostuje.



Да, толеранција 0, али покажњавај (као што то постојећи закон налаже) све оне у ромској заједници који то раде , па ћемо да видимо шта ће да се збуде.
predatortz predatortz 12:04 19.09.2019

Re: Da.

Нисмо завршили посао тиме што ћемо те људе престати да зовемо "Цигани" и почети да их зовемо "Роми".


Tačno.


За промену друштвеног статуса тих људи потребан је много већи напор.


I ovo je tačno. No, pre svega njihov napor. Prilično zaludan posao je vijati nekoga da mu promeniš život na bolje ukoliko taj neko ne pokazuje zainteresovanost za to, ne ulaže trud ili očekuje da sve završi neko drugi.

Možda će ovo što ću reći zučati rigidno, ali se status Roma najbrže može promeniti striktnom primenom zakona. Osim prava, postoje i obaveze, norme koje na papiru važe za sve. Najveći dokaz da su ravnopravni upravo leži u primeni zakona. Što je pravo za mene, pravo je i za Rome. No, što je obaveza za mene, što ja ne smem jer je zabranjeno, treba da važi i za njih.


apacherosepeacock apacherosepeacock 12:11 19.09.2019

Re: Da.

tasadebeli
apacherosepeacock

Sto se tice maloletnickog braka, 0 tolerancija jer to nema nikakve veze sa tkzv. kulturnim obicajima romske zajednice, i tu nema sta da se ispostuje.



Да, толеранција 0, али покажњавај (као што то постојећи закон налаже) све оне у ромској заједници који то раде , па ћемо да видимо шта ће да се збуде.


Pa ako ne moze po zakonu nisu Romi izuzetak, zar ne. Velim, to se ne moze ubrojiti kao kulturna znamenitost i tacka . Maloletnicki brak je nekada bio obicaj svuda pa je iskorenjeno (ok ne svuda), barem u pravnim drzavama.

Naravno da je bitna stavka obrazovanje populacije, ne samo romske. Drustva koja teze za 0 posto neobrazovanih/nepismenih su najnaprednija drustva.

Ovaj slucaj od pre neki dan kada je sudija oslobodio u drugostepenoj presudi coveka koji je silovao maloletnicu od 13 godina sa odbranom da 'nije znao' da je po zzakonu to kaznjivo, je skandal! Ne bi smelo da se desava, jer dok se tako tretira zakonski mozemo da se slikamo za bilo kakav napredak.
macak.tosa031 macak.tosa031 13:24 19.09.2019

Re: Da.

predatortz
Нисмо завршили посао тиме што ћемо те људе престати да зовемо "Цигани" и почети да их зовемо "Роми".


Tačno.


За промену друштвеног статуса тих људи потребан је много већи напор.


I ovo je tačno. No, pre svega njihov napor. Prilično zaludan posao je vijati nekoga da mu promeniš život na bolje ukoliko taj neko ne pokazuje zainteresovanost za to, ne ulaže trud ili očekuje da sve završi neko drugi.

Možda će ovo što ću reći zučati rigidno, ali se status Roma najbrže može promeniti striktnom primenom zakona. Osim prava, postoje i obaveze, norme koje na papiru važe za sve. Najveći dokaz da su ravnopravni upravo leži u primeni zakona. Što je pravo za mene, pravo je i za Rome. No, što je obaveza za mene, što ja ne smem jer je zabranjeno, treba da važi i za njih.



U suštini, tvom stavu se nema šta zameriti.
Ali, ...
niccolo niccolo 14:54 19.09.2019

Re: Da.

Ovaj slucaj od pre neki dan kada je sudija oslobodio u drugostepenoj presudi coveka koji je silovao maloletnicu od 13 godina sa odbranom da 'nije znao' da je po zzakonu to kaznjivo, je skandal! Ne bi smelo da se desava, jer dok se tako tretira zakonski mozemo da se slikamo za bilo kakav napredak.


Suštinski je pogrešno podlegati tabloidnim "informacijama" i histeriji - vidi ovde detaljnije.
shone shone 15:13 19.09.2019

Re: Шонету

Шонету
Кажеш, булзај, а?


Kad i gde? Promaklo mi. Preskačem ove napaljene što se pišu na stranim jezicima da pojačaju utisak.

apacherosepeacock apacherosepeacock 15:53 19.09.2019

Re: Da.

niccolo
Ovaj slucaj od pre neki dan kada je sudija oslobodio u drugostepenoj presudi coveka koji je silovao maloletnicu od 13 godina sa odbranom da 'nije znao' da je po zzakonu to kaznjivo, je skandal! Ne bi smelo da se desava, jer dok se tako tretira zakonski mozemo da se slikamo za bilo kakav napredak.


Suštinski je pogrešno podlegati tabloidnim "informacijama" i histeriji - vidi ovde detaljnije.


Saglasna da je ceo ovaj tekst trebalo staviti na uvid odmah..

Posle procitanog teksta i dalje mislim isto (u stvari mislim jos gore). Pa nije lud (ni primerni ni bilo ko ko dodje u situaciju) da kaze da je znao jbt. I eto oslobadjajucih presuda ubuduce (bez obzira sta u clanku pise, da, da individualno razmatranje).

Trece, ja nista nisam rekla za sudiju jer o njemu ne znam nista.


Evo teksta u celini jer je sustina ove teme.





Zaista bi šteta bilo zaustaviti diskusiju o presudi Apelacionog suda kojom je jedna osoba oslobođena optužbe da je učinila krivično delo obljube sa detetom. Presuda je ujedinila reakcije šire javnosti, mnogih boraca za ljudska prava, ali i tabloida. To je zaista redak slučaj. Postignut je visok stepen saglasnosti da se njome podržava silovanje i rasizam.

Podsetimo, sve je počelo saopštenjem Autonomnog ženskog centra kojim je javnost upozorena da je jedan od najviših sudova prekršio prava deteta time što je oslobodio optužbe za krivično delo obljuba sa detetom odraslu osobu koja je imala seksualni odnos sa devojčicom romske nacionalnosti, a koja je tom prilikom ostala i u drugom stanju. Time je, kaže se u saopštenju „poslata poruka svima koji imaju seksualne odnose sa devojčicama romskog porekla da se neće smatrati odgovornim“. U saopštenju se navode imena troje sudija koji su bili u sastavu sudskog veća koje je odluku donelo – u pitanju su Milena Rašić, Mirjana Popović i predsednik sudskog veća Miodrag Majić. Oni su prozvani zbog svojih „ličnih stavova, uverenja i predrasuda“ vidljivih u presudi.

Sasvim očekivano, usledila je lavina reakcija, naročito usmerenih na predsednika sudskog veća, u javnosti poznatog kao borca za nezavisno sudstvo i moralno postupanje sudija. Senzacionalno je otkrivena njegova đavolska strana. Danima čitamo o tome da je Majić lično oslobodio pedofila, da podržava silovanje, prisilni brak i da je zato nedavno javno istupao protiv uvođenja kazne doživotnog zatvora za ubice i silovatelje dece.

Kako su tabloidi samo preuzeli ono što im je u ovom slučaju dobro poslužilo za linč, moramo se ipak vratiti izvorima – tekstovima o ovom slučaju koji se mogu iole ozbiljno analizirati. Radi se svakako o presudi o kojoj je reč, saopštenju koje je dovelo do javne reakcije i nedavno objavljenom tekstu na ovu temu na Peščaniku.

Čak i ako unisono stane iza stava da je odluka Apelacionog suda pogrešna i društveno opasna, ovaj zaključak bi javnost morala doneti na osnovu svih raspoloživih i bitnih činjenica. Teško je ne primetiti da su mnoge od njih izostale u inicijalnom saopštenju. Pre svega nije bilo ni reči o pravnom institutu koji je primenjen prilikom odlučivanja o oslobađanju od optužbe – radi se o neotklonjivoj pravnoj zabludi. O ovome je nešto moralo biti rečeno, makar i u izuzetno kritičkom i polemičkom tonu. Umesto toga, javnost je ostala u uverenju da su sudije donele oslobađajuću odluku oslanjajući se na sopstvene predrasude da većina Roma živi na određeni način, što je prihvatljivo i ujedno dovoljno da osumnjičenog oslobodi odgovornosti.

Podnosioci saopštenja su javnost uskratili za informaciju da domaće krivično pravo poznaje mogućnost u kojoj se neko delo ne smatra krivičnim, jer onaj ko ga je učinio nije mogao da zna i nije bio dužan da zna da je ono što čini zabranjeno.
Uvidom u presudu, iako je u u izuzetno lošoj kopiji dospela u javnost, svaki zainteresovani građanin može videti da je sud u konkretnom slučaju utvrdio da okrivljeni živi u okolnostima u kojima nije mogao da zna i nije bio dužan da zna da je seksualni odnos u koji je stupio nedozvoljen. Kao argumentaciju za ovaj stav sud još u izreci navodi – osobenosti života zajednice u kojoj živi, siromaštvo, napuštanje školovanja, kao i znanje ispod očekivanog za godine života i stepen obrazovanja. U obrazloženju se čak navodi da postoje razlozi zbog kojih je okrivljeni mogao biti uveren da je ono što čini ne samo dozvoljeno već i u okruženju u kome živi društveno poželjno. Sud je u ovo naročito poverovao zbog konstatacije okrivljenog da niko u njegovom bližem i daljem okruženju nije odgovarao za ono za šta je on optužen. Ovo je posebna tema – kako začarani krug društvenog i institucionalnog odbacivanja Roma, kao i izostanak gonjenja za mnoga dela u privatnoj sferi ojačava argumentaciju svakog pojedinca da nije mogao znati da je ono što čini pogrešno. O tome možda nekom drugom prilikom.

U saopštenju je vrlo vidno izostala i činjenica da okrivljeni i oštećena u trenutku vođenja postupka žive u zajednici i da gaje zajedničko dete, kao i informacija da se odnos koji je predmet postupka odvijao dva meseca pre nego što bi zakonom bio dozvoljen (starosna granica za stupanje u seksualni odnos je 14 godina). Kako god da bi ih prosečni čitalac protumačio, ove činjenice su morale biti deo obraćanja javnosti, jer su u bitnom uticale na odluku suda.

Da su želeli ozbiljnu polemiku, kritičari presude su zapravo morali da odgovore na ključno pitanje – zbog čega razlozi koje je utvrdio sud (okruženje, nedostatak obrazovanja i znanja) nisu dovoljni za primenu instituta neotklonjive pravne zablude. Drugim rečima, trebalo je da svoju kritiku usmere na to koje okolnosti u ovom slučaju ukazuju da je okrivljeni mogao da zna ili bio dužan da zna da čini nešto što je zabranjeno. Da li je to neka okolnost iz njegovog okruženja? Nešto što je opštepoznato ili o čemu se uči u školi? Da dokažu da je do svakog romskog naselja stigla jasna poruka i informacija naše države da je seksualni odnos i jedan dan ispod 14 godina nešto što se može okončati godinama zatvorske kazne?

Prvostepeni sud, koji je okrivljenog osudio na pet godina zatvora, je recimo smatrao da je dovoljno to što okrivljeni ima očuvane psihičke funkcije i što je znao koliko godina ima osoba sa kojom stupa u seksualni odnos. Da li to dovoljno ubedljivo govori o svesti o zabranjenosti dela, bez razmatranja drugih okolnosti, neka prosude čitaoci ovog teksta.

Posebnu, najblaže rečeno, neodgovornost prema javnosti predstavlja zaključak da presuda šalje poruku da seksualni odnosi sa romskim devojčicama neće biti kažnjivi. Presuda je, kao i svaka druga krivična presuda, doneta u konkretnom slučaju, u odnosu na konkretne okolnosti i ne predstavlja nikakvu carte blanche za nekažnjeni odnos sa maloletnicama. Tvrditi (ali argumentovano) da je sud u ovom slučaju pogrešio je jedno, a podmetati zaključke o budućoj nekažnjivosti je nešto sasvim drugo.

U međuvremenu, u saopštenju koje je pokrenulo lavinu više nema imena troje sudija, uključujući i imena predsednika sudskog veća Miodraga Majića. Da li je i zašto saopštenje menjano – takođe ostaje nešto što bi javnost trebalo da zna. Ukoliko je ovo učinjeno zbog svesti da je prvobitni tekst poslužio za hajku i temeljno urušavanje profesionalnog integriteta jednog sudije, onda je štetu trebalo otkloniti na druge načine. Pre svega obaveštavanjem javnosti o činjenicama, a sasvim sigurno i izvinjenjem za učinjenu profesionalnu štetu.

Ovo bi naročito trebalo posmatrati u svetlu činjenica da javnosti nije dostupna i ne može biti dostupna informacija o glasanju tročlanog sudskog veća (koje odlučuje većinom glasova). Takođe treba imati u vidu i da sudije javno ne mogu komentarisati i obrazlagati odluke, što je drugoj strani u ovom slučaju trajno onemogućilo bilo kakvu odbranu od optužbi za rasizam. Nije potrebno naročito objašnjavati koliko je takav „postupak“ pravičan.

Kada su u pitanju diskriminatorni navodi u presudi, oni su prisutni, ali – paradoksalno – najviše u delu u kome se navode argumenti odbrane, a ne suda. Kada braniteljka okrivljenog opravdava time što „etničko-kulturološke specifičnosti romske nacionalne manjine, kojoj pripadaju i okrivljeni i oštećena, opravdavaju odsustvo svesti o zabranjenosti dela“, ona nesumnjivo neopravdano proširuje i generalizuje odsustvo svesti na druge osobe o čijoj se odgovornosti nije rešavalo pred sudom i čije se odsustvo svesti ne može unapred pretpostavljati. Kada navodi da je oštećena delovala starije, jer Romi ranije sazrevaju i da je imala seksualne odnose i pre stupanja u odnos sa okrivljenim, braniteljka je takođe zagazila u teren nedozvoljenog, irelevantnog i diskriminatornog. Kada tvrdi da okrivljeni i oštećena žive u skladnoj zajednici i da zbog toga učinjenim delom nisu ugrožene osnovne društvene vrednosti, ona je u krivu. Jer je upravo ugrožavanje društvenih vrednosti (zaštite deteta) dovelo do toga da ovaj postupak bude vođen i to po službenoj dužnosti.

Slučaj dodatno rasvetljava i tekst „Nepoznavanje prava“ objavljen na Peščaniku, koji je potpisala autorka koja pripada organizaciji koja je javnosti uputila inicijalno saopštenje. Ona na početku svog teksta podučava sudije i druge učesnike u postupku o međunarodnim i domaćim obavezama Srbije u zaštiti deteta od seksualnog nasilja. Nije jasno zbog čega su detaljni navodi iz Ustava, zakona i međunarodnih konvencija bili neophodni – bez njih postupak protiv okrivljenog u slučaju o kome govorimo nikada ne bi bio vođen. Pravno pitanje koje je uznemirilo javnost nije pitanje krivičnopravne zaštite maloletnika od seksualnog nasilja, jer je Srbija ovu zaštitu obezbedila. Ona nesumnjivo štiti svako dete, bez ikakvog izuzetka u vidu isključenja romske dece. Uznemirenje javnosti je proizvela procena individualne odgovornosti u jednom konkretnom slučaju, što je sasvim različito od pitanja krivičnopravne neprihvatljivosti neke prakse. Iako je neko delo kažnjivo, okrivljeni može biti oslobođen odgovornosti iz različitih razloga – recimo neuračunljivosti ili, kao u ovom slučaju, odsustva svesti o zabranjenosti dela.

Pravi obrt u tekstu „Nepoznavanje prava“ se odvija kada autorka kaže da su sudije mogle da razmatraju mogućnost donošenja oslobađajuće presude bez pozivanja na štetne prakse u sociološko-kulturološkim okolnostima etničke zajednice. Ovde dakle vidimo da je odjednom u konkretnim okolnostima ishod – oslobađajuća presuda – manje strašan nego samo nekoliko dana ranije, kada je predstavljao garanciju nekažnjivosti seksualnih odnosa sa romskim devojčicama. Problem je izgleda bio u pozivanju na štetne prakse, koje je sud u svojoj presudi konstatovao, ali se od njih nije dovoljno vrednosno ogradio (mada ove prakse nije ni podržao). Ako je ovo od početka bio stav Autonomnog ženskog centra, onda je on pre nekoliko dana izdao saopštenje sasvim pogrešne sadržine.

Drugi stav koji se pojavljuje u tekstu je onaj da je sud mogao razmatrati oglašavanje učinioca krivim, uz oslobođenje od kazne. Sa stanovišta života ljudi o čijim sudbinama se radi ishod bi dakle bio isti – okrivljeni ne bi otišao na odsluženje kazne zatvora od pet godina, ali bi u krivičnom sistemu bio oglašen krivim. Ovde takođe vidimo da je pisce inicijalnog saopštenja sustigla misao slična onoj koju je imala većina članova sudskog veća. Problem je jedino u tome što zakon u ovom slučaju ne dozvoljava oslobođenje od kazne, što bi autorka teksta o nepoznavanju prava morala da zna. Čak i da zakon poznaje ovu mogućnost, ona ne bi bila relevantna jer pitanje postojanja pravne zablude isključuje mogućnost odlučivanja o kažnjavanju, jer nema krivičnog dela.

Time se vraćamo na teren zablude, ali u društvenim okolnostima u kojima živimo. Da li su oni koji su javno otvorili diskusiju o ovoj presudi, naročito imajući u vidu način na koji je to učinjeno, to uradili u potpunosti savesno? Da li su morali da znaju i bili dužni da znaju kakve će posledice proizvesti etiketiranje pojedinaca kao rasista i podržavaoca pedofilije? Naročito sada kada znamo da je sud navodno pogrešio ne u tome što je doneo oslobađajuću presudu, već zato što se pozivao na prakse u romskoj zajednici bez dovoljne ograde, ili što nije učinioca oslobodio kazne (za šta, kao što smo rekli, ne postoji zakonska mogućnost).

Neka publika, kojoj je ovaj slučaj nenadano dat na razmatranje, prosudi o ovim pitanjima.

Peščanik.net, 18.09.2019.






apacherosepeacock apacherosepeacock 16:09 19.09.2019

Re: Da.

..hebote 13 godina devojcica i vec imaju zajednicko dete.
ovo za sta je sad zavrsio na sudu je drugo dete po redu.

znaci rodila je dete sa 12 godina (a napravio joj sa verovatno 11), i to su mu olaksavajuce okolnosti (jedna od) za oslobobadjajucu presudu po sudijama u ovom tekstu?

i to sto je mala sad na pragu 14 (ajde) kad je dozvoljen sex sa maloletnicom? zar nije 16 godina jebem ti zakon i drzavu.

ma divno..

tasadebeli tasadebeli 17:03 19.09.2019

Re: Шонету

shone
Шонету
Кажеш, булзај, а?


Kad i gde? Promaklo mi. Preskačem ove napaljene što se pišu na stranim jezicima da pojačaju utisak.




Сори, сори! Мај мистејк! Учинило ми се!


Иц џаст јет анадер џајент магнифисент...
shone shone 17:12 19.09.2019

Re: Da.

Na primer, kod mene juče bio Alija da radi nešto, a pomoćni radnik mu bio 'belac'


Šta je s' Kinezima?
shone shone 17:15 19.09.2019

Re: Шонету

Сори, сори! Мај мистејк! Учинило ми се!


Иц џаст јет анадер џајент магнифисент...


Dobro je pomislih na momenat da si confirmation bias.
'bote zarazan ovaj Engleski.
tasadebeli tasadebeli 17:23 19.09.2019

Re: Шонету

shone
Сори, сори! Мај мистејк! Учинило ми се!


Иц џаст јет анадер џајент магнифисент...


Dobro je pomislih na momenat da si confirmation bias.
'bote zarazan ovaj Engleski.



Си вид'о?

Ал' шта ћеш, мора се. Напали нас.

А и не можемо ми мимо света.
predatortz predatortz 17:29 19.09.2019

Re: Шонету

shone
Сори, сори! Мај мистејк! Учинило ми се!


Иц џаст јет анадер џајент магнифисент...


Dobro je pomislih na momenat da si confirmation bias.
'bote zarazan ovaj Engleski.


Inače, to ubacivanje stranih reči u razgovor je nepogrešiv pokazatelj kompleksaša i skorojevića.
macak.tosa031 macak.tosa031 17:29 19.09.2019

Re: Шонету

predatortz
shone
Сори, сори! Мај мистејк! Учинило ми се!


Иц џаст јет анадер џајент магнифисент...


Dobro je pomislih na momenat da si confirmation bias.
'bote zarazan ovaj Engleski.


Inače, to ubacivanje stranih reči u razgovor je nepogrešiv pokazatelj kompleksaša i skorojevića.

Lajk!
niccolo niccolo 17:31 19.09.2019

Re: Da.

ovo za sta je sad zavrsio na sudu je drugo dete po redu.
znaci rodila je dete sa 12 godina (a napravio joj sa verovatno 11)

Odakle ti ovo, ne vidim u presudi koju je objavio Autonomni ženski centar?

Trece, ja nista nisam rekla za sudiju jer o njemu ne znam nista.

Pa i nema šta da se kaže za sudiju, jer ih je u veću bilo troje - druge dve sudije su žene (ukoliko je to važno iz nekog razloga), jedini razlog zašto si ti čula samo za sudiju je u tome što sudija piše blogove u kojima kritikuje vlast u smislu kršenja vladavine prava i ugrožavanja nezavisnosti sudstva, pa se sad pojavio zgodan razlog da ga se provuče kroz blato - a ljudi se ionako neće udubljivati.

Eventualno može da se kaže ovo ili ono o presudi koju je donelo veće čiji je sudija bio član, ali nema razloga da se bilo šta govori o sudiji.
mariopan mariopan 19:22 19.09.2019

Re: Da.

jebem ti zakon i drzavu.

predatortz predatortz 19:26 19.09.2019

Re: Da.

mariopan
jebem ti zakon i drzavu.




Ćuti, još nemamo pedofilsku stranku...
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:50 19.09.2019

Re: Da.

Sve zavisi koliko neko zaista zeli da mu se deca integrisu sa romskom decom, pa onda odrastanje, sazrevanje i sve ostalo.
Jel neko od vas ima bliske rodjake koji su u braku sa romkinjama& romima?
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 19:53 19.09.2019

Re: Da.

Joj da neko kod nas snimi film, a da Rom bude predsednik drzave, bas bih volela da vidim to.
Kada su bili izbori sada, slusam dvojicu kako pricaju da su glasali za sadasnjeg predsednika, jer ne daj Boze da se pojavi neki musliman, ili jos gore Ciganin, pa propali bismo nacisto. Srbija bi bila unistena...
Tako slusam i ne verujem sta mi usi cuju.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:00 19.09.2019

Re: Da.

Zbog presude sam dodatno i pobesnela slusaj molim te izjave advokata odbrane:
nije mogao da zna i nije bio dužan da zna da je ono što čini zabranjeno.
U obrazloženju se čak navodi da postoje razlozi zbog kojih je okrivljeni mogao biti uveren da je ono što čini ne samo dozvoljeno već i u okruženju u kome živi društveno poželjno. Sud je u ovo naročito poverovao zbog konstatacije okrivljenog da niko u njegovom bližem i daljem okruženju nije odgovarao za ono za šta je on optužen.
romkinje sazrevaju ranije
ima jos u tekstu, ali poenta je da je zaista bio neko kaznjen, bez obzira koja je nacionalnost u pitanju, nikada nikome ne bi palo na pamet da uradi ponovo ovo.
Ni ja ne moram da znam da ce u Decembru padati sneg, pa opet nosim cizmu, a ne sandalu, zar ne?
predatortz predatortz 20:07 19.09.2019

Re: Da.

Zbog presude sam dodatno i pobesnela slusaj molim te izjave advokata odbrane:
nije mogao da zna i nije bio dužan da zna da je ono što čini zabranjeno.
U obrazloženju se čak navodi da postoje razlozi zbog kojih je okrivljeni mogao biti uveren da je ono što čini ne samo dozvoljeno već i u okruženju u kome živi društveno poželjno. Sud je u ovo naročito poverovao zbog konstatacije okrivljenog da niko u njegovom bližem i daljem okruženju nije odgovarao za ono za šta je on optužen.
romkinje sazrevaju ranije


Mislim da je sud, a ako grešim neka me naš fiškal ispravi, procenjivao intelektualni i socijalni status optuženog. Verovatno se radi o osobi sa socijalne i intelektualne margine.
Da je za to delo optužen muškarac prosečnog obrazovanja, socijalnog statusa i koeficjenta inteligencije, ubeđen sam da bi presuda bila drugačija.

apacherosepeacock apacherosepeacock 20:08 19.09.2019

Re: Da.

niccolo
ovo za sta je sad zavrsio na sudu je drugo dete po redu.
znaci rodila je dete sa 12 godina (a napravio joj sa verovatno 11)

Odakle ti ovo, ne vidim u presudi koju je objavio Autonomni ženski centar?

Trece, ja nista nisam rekla za sudiju jer o njemu ne znam nista.

Pa i nema šta da se kaže za sudiju, jer ih je u veću bilo troje - druge dve sudije su žene (ukoliko je to važno iz nekog razloga), jedini razlog zašto si ti čula samo za sudiju je u tome što sudija piše blogove u kojima kritikuje vlast u smislu kršenja vladavine prava i ugrožavanja nezavisnosti sudstva, pa se sad pojavio zgodan razlog da ga se provuče kroz blato - a ljudi se ionako neće udubljivati.

Eventualno može da se kaže ovo ili ono o presudi koju je donelo veće čiji je sudija bio član, ali nema razloga da se bilo šta govori o sudiji.


U stampi su razvukli jednog sudiju imenom i prezimenom i misljenja o kaznama, jasno mi je da su 3 koja glasaju pa je takva i presuda, no ostala 2 nisu pominjana. Ja sam stavila u komentaru plural 'sudije'.

U tekstu stoji da vec imaju jedno dete zajedno, a optuzen je da je silovao 13 godisnju devojcicu koja je zatrudnela.

Ako se misli na to dete 'kada je zatrudnela' i koje vec gaje zajedno onda sam pogresno iz teksta razumela to 'vec' i vremensku razliku od koliko (?) - godinu dana kada je optuznica protiv njega podignuta a devojcica to dete i rodila u medjuvremenu.

Sto i dalje nista ne menja na stvari..


natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:09 19.09.2019

Re: Da.

a on je u tom trenutku imao 21 godinu i nije znao.

Pocetkom 2000 isla sam na teren do Betonjerke. Tada sam imala nekih 22 ja mislim, i dolazi neka "zena", bez zuba, sva izborana sa deteom uvijenim u kiflu i seda do mene i gleda mi u zube.
Sad ja pogledam nju, nema ni jedan zub.
Kaze ona meni, mnogo lepe zube imas, jel su tvoji?
Ja njoj kazem jesu.
Eto ja sam moje izgubila sa 18.
A koliko imate godina?
20 rece.
Meni vec lose, pitam je koje joj je dete po redu, ona meni kaze 5 zivo, jedno umrlo...
Kada su vas udali?
Sa 11... muz joj je tada imao 25.
Povracala sam kada sam izasla odatle.
E sad, ko posle ove presude nece da oslobodi nekoga drugog...sada i socijalni radnici mogu slobodno da kazu, pa to je tradicija, eto tako oni zive, ne znaju, sto kad niko nije kaznjen i ostalo.
angie01 angie01 20:12 19.09.2019

Re: Da.

ja stvarno ne znam, da bilo koji sud uvazava , recimo kradju, ako je lopov socijalno ugrozen i nije bas obrazovan,...pa ono, hebiga, ne razume...

dapace, videla sam dedicu koji je ukrao pastetu jer je bio gladana i koga je prebio policajac koga su iz samoposluge pozvali i posle ga odveo u maricu.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:15 19.09.2019

Re: Da.

Pa bas zato je i trebao da bude kaznjen. Znas ako stalno pricas ma oni tako zive, sta da se mesamo, nikada bolje nece biti nikome od nas. Ne zive oni lose, vec svi mi.
Evo kako, na twiteru je nebitno ko od zastitnika zivotinja rekao, da je neko drugi pustio konja na ulicu bio bi odmah kaznjen, a Romi rade sta god hoce i zasticeni su kao beli medvedi.
Sad sa ovom presudom i ispade tako. Mozes da silujes nekoga s 13 godina, jos je udaju za silovatelja, i na kraju oslobode...
pa gore d agore ne moze biti.
Pri tom, mene sudija uopste ne zanima. To sam i rekla , vec presuda i adovokat optuzenog koji je krajnje diskrininatorske zakljucke izneo pred vece sudija koji su ga na osnovu toga i oslobodili.
predatortz predatortz 20:18 19.09.2019

Re: Da.

angie01
ja stvarno ne znam, da bilo koji sud uvazava , recimo kradju, ako je lopov socijalno ugrozen i nije bas obrazovan,...pa ono, hebiga, ne razume...


Ne, ali uvažava činjenicu da je njegov intelekt, ako to veštaci utvrde, ispod granice koja je potrebna da se učinjeno delo razume. Verujem da se ovde radi o tome. Čovek je, verovatno, intelektualno uskraćen, plus rastao u sredini u kojoj je takav obrazac ponašanja uobičajen i prihvatljiv. Mi to, iz naših cipela, ne razumemo i ne odobravamo. Međutim, posao suda je da malo dublje zagrebe pre nego li donese presudu.
apacherosepeacock apacherosepeacock 20:19 19.09.2019

Re: Da.

a on je u tom trenutku imao 21 godinu i nije znao.


Ma da, Romi su izolovano pleme u Amazoniji i nemaju nikakav kontakt sa ostatkom sveta.. <_<

Presuda jeste carte blanche za naredne ev. optuznice.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:19 19.09.2019

Re: Da.

Trebali su da ga kazne, a onda i roditelje te mlade majke, koja vise nije devojcica jer su je udali. Onda je sud trebao da donese odluku da se prate dolasci dece u skole i da socijalni radnici budu strogo kaznjavani za svaki propust koji naprave, ukoliko ih psiholozi i pedagozi na vreme upozore na promenu ponasanja dece u skolama.
Da se ovoj devojci obezbedi adekvata pomoc u vidu doskolovavanja i kasnije zaposljavanja.
A oni oslobodili...
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:22 19.09.2019

Re: Da.

Upravo tako. Svako sada moze da udje u naselje rom, ne rom i da siluje i da kaze nisam znao...ili one ranije sazrevaju, ili to je tradicija i puj pike ne vazi zakon za nas, jer kulturoloski romkinje su bica sa druge planete.
Pa mene je kolega iz pozorista pitao, da li je istina da je nama telesna temperatura 75,5 stalno. Kad ga nisam palila nikada necu, ali ga re opalio moj kolega.
E covek je zavrsio fakultet i nije intelektualno uskracen
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:23 19.09.2019

Re: Da.

Sad cemo je dobiti.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:26 19.09.2019

Re: Da.

vec presuda i adovokat optuzenog koji je krajnje diskrininatorske zakljucke izneo pred vece sudija koji su ga na osnovu toga i oslobodili.

A što ignorišete ovo

domaće krivično pravo poznaje mogućnost u kojoj se neko delo ne smatra krivičnim, jer onaj ko ga je učinio nije mogao da zna i nije bio dužan da zna da je ono što čini zabranjeno.


Znači zakon dozvoljava da zabluda može biti opravdanje, znači presuda je u skladu sa zakonom.

A što lopova ne oslobađa?
Pa zato što zabluda može a ne mora biti opravdanje, ovde je sud procenio da uvaži zabludu.

I nije teško uhvatiti logiku kojom se sud vodio, što se pravimo nevešti?
predatortz predatortz 20:27 19.09.2019

Re: Da.

Trebali su da ga kazne, a onda i roditelje te mlade majke, koja vise nije devojcica jer su je udali.


Slažem se. Sem u slučaju da je veštačenjem utvrđeno da nije imao sposobnost da shvati da čini nešto neprilično i kažnjivo. U tom slučaju mu treba, kao sankciju, odrediti lečenje.
Kada govorimo o ovom slučaju, govorimo iz perspektive da je počinilac razuman, socijalno integrisan i obrazovan muškarac, svestan čina u koji se upušta.
Šta ako nije tako?
mariopan mariopan 20:28 19.09.2019

Re: Da.

predatortz
mariopan
jebem ti zakon i drzavu.




Ćuti, još nemamo pedofilsku stranku...


Još malo pa ćemo imati, da budemo u korak sa svetom?

Da je zakon napravljen tako da nema rupe kroz koju bi se provukli ne bi ni presuda sada bila tema jer ne bi takva bila donesena.

Znači vraćamo se ipak na državu i zakone gde ni one postojeće nema ko da sprovede ali za to ne trpi nikakvu kaznu. To su svi u lancu odgovornosti koji polazi od roditelja, preko socijalne službe, policije i sudova kojima na raspolaganju stoje i manjkavi zakoni.

Evo kako Nataša kaže tako i ja mislim.

U tom lancu svi su zakazali.
Trebali su da ga kazne, a onda i roditelje te mlade majke, koja vise nije devojcica jer su je udali. Onda je sud trebao da donese odluku da se prate dolasci dece u skole i da socijalni radnici budu strogo kaznjavani za svaki propust koji naprave, ukoliko ih psiholozi i pedagozi na vrem eupozore na promenu ponasanja dece u skolama.
Da se ovoj devojci obezbedi adekvata pomoc u vidu doskolovavanja i kasnije zaposljavanja.
A oni oslobodili...



natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:29 19.09.2019

Re: Da.

Ovde nije jedna osoba kriva vec kompletno sistem. Ja znam da je bio problem oko sudjenja i da uopste nije bilo lako, pogotovo sto su ih sve molili da oslobodi optuzenog zbog brige o detetu. Ja ne mislim nista lose o sudiji Majicu, i nisma uopste napisala ovo protiv njega, vec kompletno protiv sam presude, jer oslobadjajuca pesuda ne znaci da je dobra, vec naprotiv, stvara veci jaz i trvenje unutar drustva.
Ovde sada svi misle da Romi mogu sta im se hoce pa i da siluju, i nece biti optuzeni, a sudija je izolovan i bacen na giljotinu.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:31 19.09.2019

Re: Da.

Da u zakonu bas pise to. Ukoliko optuzeni nije znao da je zakonski kaznjivo delo, moze biti oslobodjen od optuzbe....uzas
apacherosepeacock apacherosepeacock 20:34 19.09.2019

Re: Da.

Upravo tako. Svako sada moze da udje u naselje rom, ne rom i da siluje i da kaze nisam znao...ili one ranije sazrevaju, ili to je tradicija i puj pike ne vazi zakon za nas, jer kulturoloski romkinje su bica sa druge planete.


Ako nastave ovako da rade nista se promeniti nece.
Tako je - roditelje koji ispisu decu pre obaveznog roka skolovanja od 16 godina - kazna. Koji potpisu ili daju saglasnost za brak ili zajednicki zivot - kazna.

Ovom presudom da je covek snizenih intelektualnih kapaciteta ispada da je cela romska zajednica intelektualnih snizenih kapaciteta pa spram toga nije podlozna kazni - jer svi oko njega rade isto - obrati paznju - rasizam samo takav.

I sta sad, on se izvukao kazne i nastavlja tako niskih kapaciteta da zivi u zajednici sa detetom sa kojom ima dete, kasnije mnogo dece, kako je sposoban da izdrzava porodicu i sta ce socijalne sluzbe da urade po tom pitanju? (nista, znam)

Koliko licemerja i boli nas qrc u celom tom blagoglagoljanju.

A vazno je da je stampa kriva sto je uopste nacela temu, inace bi sve bilo oke valjda.
predatortz predatortz 20:40 19.09.2019

Re: Da.

Ovde nije jedna osoba kriva vec kompletno sistem.


Vidiš, kad sistem ne sankcioniše onako kako ti misliš da treba, onda je uperen protiv Roma.
Zamisli da je dosledan, pa da prekršajno goni sve one koji nemaju lična dokumenta, prijavu boravka, koji prosjače, koji voze vozila koja nisu podvrgnuta kontroli ispravnosti, koja nisu registrovana, niti se mogu registrovati. Potom, da hapsi sve koji odlažu otpad, zapaljiv, a često i opasan, u urbanim i naseljenim sredinama...
Cenim da bi opet rekla da je takav sistem ustrojen protiv Roma.
A nije. U slučajevima koje sam nabrojao ustrojen je protiv svih nas.
Ili, kad nam policajci kažu u školi da ne smeju da reaguju na grupicu koja presreće decu jer je to osetljivo zbog toga što su pripadnici manjine, ali će morati reagovati ako se mi organizujemo i istamburamo ih.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:41 19.09.2019

Re: Da.

Pa upravo o tome pricam. Sta me briga za kapacitete intelektualne ili ne i kako neko sa 12, 13, 14 godina moze da ima decu i da shvati odgovornost oko skolovanje, odgajanja, i svega ostalog ako se sudskom presudom sve to dozvoljava
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:42 19.09.2019

Re: Da.

Da u zakonu bas pise to. Ukoliko optuzeni nije znao da je zakonski kaznjivo delo, moze biti oslobodjen od optuzbe....uzas


Pa ne piše baš tako, nemoguće je da piše tako.
Ali da postoje situacije kad je to postaje razložno.

Ne znam konkretnu situaciju, ali moguće je da je on bez obrazovanja, ikakvog, bez mnogo inteligencije, bez ičega osim iskustva iz okruženja, a moguće je da mu je iskustvo takvo da za mnoge slične slučajeve zna, i da nikad nije čuo da od toga iko pravi ikakav problem (što je sa krađom nemoguće) i sad tog mučenika rebnuti za nauk drugima?
Pa i ne ide baš a i ne bi radilo posao.

Ono o čemu je Matriopan gore pisala, o svadbi sa pevanjem i pucanjem, kad pijane tetke lumpuju a dete u večanici plače, e to treba cepati, a ne nekog mučenika koji pojma nema.


natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:47 19.09.2019

Re: Da.

Gresis, kada je krsenje zakona u pitanju ne gledam nikakve rome i ne rome. Vidis za konja maltretiranog koji je oduzet sam pobesnela jer su ga oduzeli oni koji ne predstavljaju zakon. Ne smes da mucis zivotinju, ides u zatvor,ali to treba drzava da uradi i vlast, a ne aktivisti kojekakvi pa da kace kako smo "incestoidna nacija", prvo, a onda da prricaju kako iz prijateljskih pobuda incestoidnoj naciji i belim meckama pomazu...
E vidis, sistem je jedno, ne mozes da ga konstantno krsis, a da ocekujes da bude sve kako treba.
Dete ne dolazi u skolu, odmah soc.radnik, pedagog, psiholog, tim protiv nasilja krece da reaguje i onda se se stvari menjaju.
Medjutim sa druge strane, treba dati sansu skolovanom kadru i zaposljavati da bi mogli da kasnije stvore bolje uslove za zivot.
Sve je u sistemu, samo je pitanje da li zelimo ili ne da ziviomo kao ljudi, ili da okrecemo glavu na drugu stranu
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:50 19.09.2019

Re: Da.

Da li sada shvatas koliko j eovo opasna oslobadjajuca presuda. Sada su date odresene ruke maltene svima
predatortz predatortz 20:53 19.09.2019

Re: Da.

E vidis, sistem je jedno, ne mozes da ga konstantno krsis, a da ocekujes da bude sve kako treba.


Pročitaj moj prvi komentar.
Ja rešenje vidim upravo u tome - doslednoj primeni zakona za sve građane.
Nemci nisu disciplinovani što su uvek bili takvi. Disciplinovani su jer su svesni da imaju dosledan represivni aparat koji će ih rebnuti bez milosti.

Tamo gde tog aparata nema, više puta sam lično svedočio tome, Nemci su teške, bahate svinje.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:54 19.09.2019

Re: Da.

Sada su date odresene ruke maltene svima


Naravno da nisu.
Pravnici to bolje znaju, ali i laici bi trebalo da znaju da kod nas ne postoji onaj sistem pozivanja na ranije presude, pa se niko na ovo ne može pozvati u svoju odbranu, nego će sud svaki slučaj posebno ceniti.

mariopan mariopan 20:55 19.09.2019

Re: Da.

natasa_tasic_10
Da u zakonu bas pise to. Ukoliko optuzeni nije znao da je zakonski kaznjivo delo, moze biti oslobodjen od optuzbe....uzas


Slažem se da možda nije znao. Mogao je da ne zna, samo nije smelo u zakonu da se nađe da zato što ne zna može da mu se oprosti to nedelo.

Još pamtim da je silovatelju deteta u jednom slučaju kao olakšavajuća okolnost uzeto to da je bio pijan. Ko je to stavio u "olakšavajuće okolnosti" u zakonija trebalo bi motkom da bude opeglan i to da odradi neko pijan pa osloboďen jer nije znao šta radi.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:57 19.09.2019

Re: Da.

Iskljucivo primena zakona na sve. Norvezani su dovedeni u red takoje iskljucivo primenom zakona za sve podjednako, bez ikakvih povlastica
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:58 19.09.2019

Re: Da.

Pa alkoholisano stanje bi trebalo d abude otezavajuca okolnost a ne olaksavajuca.
predatortz predatortz 20:58 19.09.2019

Re: Da.

natasa_tasic_10
Iskljucivo primena zakona na sve. Norvezani su dovedeni u red takoje iskljucivo primenom zakona za sve podjednako, bez ikakvih povlastica


Eto, onda imamo isti stav.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:59 19.09.2019

Re: Da.

Ne znam, posle ovoga sam skepticna

Arhiva