Društvo| Ekonomija| Energetika| Filozofija| Planeta

Sunce ti kalajisano

little_radojica RSS / 23.09.2015. u 13:36

energija-560px.jpg Поређење годишњих потенцијала обновљивих извора енергије и укупних залиха фосилних горива [1] (преведено и прилагођено за српски језик)

Једном кад Капитал укапира (а укапираће) да је Сунчева енергија практично неограничен ресурс без драстичних негативних последица по климу, у првом и другом сектору више неће бити људских делатности ни оволико колико их има данас. Остаје нам трећи и четврти сектор да се остваримо у животу. То ће бити велика промена друштва, али и прилика да се и остали ресурси (пре свега време) другачије (боље) прерасподеле. Прва глобална цивилизација има прилику да научи из Индустријске револуције (која је уствари била 3. енергетска револуција, али псссст) и да спречи евентуално ново крвопролиће које би настало услед превеликих разлика унутар држава и међу државама. Напредак целокупне људске цивилизације зависи од тога како ће се и да ли ће се успети објаснити разним диносаурусима са оба краја спектра да им прети истребљење. Мислим да је то уједно и нова парадигма око које треба да се води полемика између деснице и левице. Да ли оставити људима да сами бирају своју срећу у доба великих промена по принципу "сам пао сам се убио" или их патронизирати тако да Паја и Јаре опет заврше неприлагођени у вечерњој школи (али живи и живописни).

[1] Perez, R. & Perez, M. (2009). A Fundamental Look at Energy Reserves for the Planet. Draft for Publication in IEA/SHC Solar Update>>>>LINK.



Komentari (284)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

zilikaka zilikaka 08:51 25.09.2015

Re: Treba mi savet

I meni je simpatičan taj pristup, i lepo bi bilo da može tako, al ipak u svoju kuću ne bih ugradila nešto što će se isplatiti za 10 godina.
Toliko svesna nisam:
alselone alselone 09:05 25.09.2015

Re: Treba mi savet

nikvet pn nikvet pn 10:57 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Biče koji sedi


Их ви инџињерци, то само рокај сине да грува. Природа ради много суптилније.

Кућа у Лозници са рачуном од 30е и озбиљна фарма са 100-200е нису исто. Ипак има ту простора. Живи свет и много мање просторе искористи, таки му приступ.

Него на овдашњу џабака струју зналцима тај простор дође сића, а браварима остаје недоступан; зато је понуда нула.
antioksidant antioksidant 11:30 25.09.2015

Re: Treba mi savet

al ipak u svoju kuću ne bih ugradila nešto što će se isplatiti za 10 godina.

Колико година за поврат средстава би теби било ок? Мени тих 10 година за улагање у енергетску инфраструктуру делује сасвим прихватљиво (веровао сам да је далкео више) јер то се користи далеко дужи низ година(ваљда?) зато те и питам.
little_radojica little_radojica 11:51 25.09.2015

Re: Treba mi savet

antioksidant
al ipak u svoju kuću ne bih ugradila nešto što će se isplatiti za 10 godina.

Колико година за поврат средстава би теби било ок? Мени тих 10 година за улагање у енергетску инфраструктуру делује сасвим прихватљиво (веровао сам да је далкео више) јер то се користи далеко дужи низ година(ваљда?) зато те и питам.


Поготово што чак и у Србији имаш пристојне feed-in тарифе па то може и брже од десет година, али чак и да је десет година то испадне мало мање од 8% годишње приноса. Мало ли је на ову скупоћу? Притом опрема остаје и све након отплате је чист ћар, нема трошкова и рада на одржавању, plug&play

Edit: грешка, мало мање од 8%, не 7%
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:13 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Ја заиста не знам кад ће, ментално, да се оконча ова српска хајдук-економија. То је она која каже -- уложио сам 100 марака 2015. године, и очекујем да ми се за за 12 месеци испоручи зарада од 100 марака, а да ми се уложених 100 марака врати окамаћено са 10-15%. Или, најгорем случају, да тако буде за 24 месеца. И сад, кад неком кажеш како је предвиђени поврат инвестиције RoI 13-15-20%, он те гледа бело: Шта, тек за 5 година вратиће ми се паре. А мој улог, када он?

Потпуно смо у економски нереаланом свету са истим таквим очекивањима, још увек. Поврат инмвестиције од 10 година за овакву ствар је ОК.
zilikaka zilikaka 13:24 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Reče gore Als ključnu stvar, al ti kanda to promaklo.
Pričamo o opremi koja ima svoj očekivani vek eksploatacije i recimo da je paušalba procena da posle 10 godina ište iz zamenu il bar ozbiljniji remont, kojiopet košra prilično.

Konkretno tu dilemu sam ja imala kod izbora vrste sistema grejanja i došla sam do zaključka da bih recimo toplotnu pumpu isplatila za više od 10 godina, kroz uštedu u količini energenta i radašnjem odnosu cena.
Sad je odnos još nepovoljniji, pa bi se to odužilo.

E, sad, da li je smisleno staviti negde pare odjedared, uz izglede da će ti suma biti vraćena za 10 godina natenane, a onda opet moraš da calneš. Pitanje koliko, možda i 50-70% početne vrednosti, da bi opet to vraćao u toku narednih 5-10 godina ( al uz rizik da stvari krenu naopako, pa da ni ne uspeš da vratiš uloženo kroz smanjene račune....)
alselone alselone 13:30 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Ne pravi se ovde infrastruktura el. en. sistema, generatori, dalekovodi, akumulacije itd. Ovo niti je investicija tog tipa, niti se kupuje oprema tog kvaliteta i pouzdanosti. Radi se o jeftinoj opremi za gradjane.

Ja kao fizicko lice, obicno ne ocekujem da mi se vrati nesto za 10 i vise godina.

Da mi neko kaze - daj odmah sada 1500, da bi stedeo 15 mesecno, oladio bi rutinski, dok za firmu to moze da zvuci primamljivo, jer moze da nadje 100 takvih, moze da ceka, moze da trguje tim fjucersima itd.
antioksidant antioksidant 13:50 25.09.2015

Re: Treba mi savet

E, sad, da li je smisleno staviti negde pare odjedared, uz izglede da će ti suma biti vraćena za 10 godina natenane, a onda opet moraš da calneš.

pa jeste ako to ima znatno duzi zivotni vek. a jeste mi promaklo to da je i oprema u slicnom periodu izraubovana (zato i ono (valjda?)) tj da cim se zavrsi "otplata" krece novi ciklus.
al uz rizik da stvari krenu naopako, pa da ni ne uspeš da vratiš uloženo kroz smanjene račune....

sad, opet zavisi od toga da li ce cena struje i dalje biti ovoliko socijalna kategorija ili manje a zavisi i od cene tvog "novog" energenta. bilo je vreme nekad kad je dizel bio drasticno jeftiniji od benzina... vise nije.
tnx, na odgovoru
(ulozila si vreme da izvedes te proracune i dodjes do nekih zakljucaka pa te stoga i eksploatisem pitanjima :) a da probam da pojednostavim svoj zakljucak sad - 10 godina ne bi bio neprihvatljiv period otplate investicije da je zivotni vek opreme duzi (moj je zakljucak, ne tvoj))

dopuna:

Da mi neko kaze - daj odmah sada 1500, da bi stedeo 15 mesecno, oladio bi rutinski

isto ti je da ostavis 1 500 jura u banku da bi dobijao 15 jura mesecno (180 godisnje) sto je 12% kamatne stope i to je fantasticno, zasto bi oladio?. ali obrati paznju - pricam o eurima ne o dinarima. zasto? jer za dinare ta kamata od 12% na godisnjem nivou vec ne deluje toliko privlacno (sasvim neopravdano) jer postoji strah da ce izgubiti vrednost.samo strah pa to menja sliku. a kod ove opreme postoji ozbiljna amortizacija (to je kao da ti neko uzme tih 1 500 i ostanes bez njih a za uzvrat dobijas tih 15 mesecno) kako kazete i to je ono sto sto pravi problem. jer ako posle 10 godina imas zbirno 1 800 eura ustede i 0 vrednost opreme (jer treba potpuna zamena) onda to vise nije 12% kamatne stope vec 2% (jos i manje ali mrzi me da racunam).
little_radojica little_radojica 13:53 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Reče gore Als ključnu stvar, al ti kanda to promaklo.
Pričamo o opremi koja ima svoj očekivani vek eksploatacije i recimo da je paušalba procena da posle 10 godina ište iz zamenu il bar ozbiljniji remont, kojiopet košra prilično.


На какав ремонт соларних панела мислиш? Нема покретних делова, нема раубовања, нема замора материјала. Двадесет година гаранција. Треба с времена на време почистити птичја говна и то је то.
antioksidant antioksidant 14:01 25.09.2015

Re: Treba mi savet

little_radojica
Reče gore Als ključnu stvar, al ti kanda to promaklo.
Pričamo o opremi koja ima svoj očekivani vek eksploatacije i recimo da je paušalba procena da posle 10 godina ište iz zamenu il bar ozbiljniji remont, kojiopet košra prilično.


На какав ремонт соларних панела мислиш? Нема покретних делова, нема раубовања, нема замора материјала. Двадесет година гаранција. Треба с времена на време почистити птичја говна и то је то.

zikilaka prica o svojim konkretnim proracunima za opstvenu kucu. pisala je pre o cemu se radi ali ne verujem da je bilo vezano za solarne panele posto je iz vojvodine. pre neka bio masa od bundevi ili nesto slicno.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:17 25.09.2015

Re: Treba mi savet

isto ti je da ostavis 1 500 jura u banku da bi dobijao 15 jura mesecno (180 godisnje) sto je 12% kamatne stope i to je fantasticno, zasto bi oladio?

О овоме сам причао.
Људи не виде да је ово -- 12% -- одличан принос.

Причао сам, недавно, с једним другом о томе како он у иностранству штеди, то јест улаже паре. Он као властити пензиони фонд има неке дисперзоване акције. Годишњи му је принос 3-4%, и он је задовољан. Пензиони фондови имају поврат и испод овог.

Ја не верујем да је амортизација ових панела на 10 година, да се спусти њихова вредност на 0%. Такође, не верујем да ће код нас остати ова цена струје, она треба да расте. Из моје перпективе, ако, са све амортизацијом, има неког приноса од 7-8-10%, то је ОК. У овом трену ја вам могу да вам дам пример улагања у некретнине за издавање (канцеларије и локали) у Бгду, од 1 М €, у центру града, где инвеститор очекује поврат од 3,5-4,0% годишње.
alselone alselone 14:30 25.09.2015

Re: Treba mi savet

zasto bi oladio?


Zato sto su mi veliki inicijalni troskovi za skoro zanemarljiv prihod.
Prinos jeste odlican u apsolutnim ciframa i procentima, ali ja nisam pricao o tome, ja pricam relativno. Za konkretan slucaj. Necu da se cimam i jebem ale sa panelima, opremom, projektima, kablovima, majstorima da bih imao za turu pica mesecno (ili da bih prihodovao turu pica mesecno posle 10 godina). Uradio bih nesto drugo. Nesto novo, nesto divlje.



Такође, не верујем да ће код нас остати ова цена струје, она треба да расте.

Ali takodje napreduje tehnologija i smanjuje se cena. Sacekaj pa kupi efikasniji i jeftiniji panel za tri godine.
antioksidant antioksidant 14:33 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Zato sto su mi veliki inicijalni troskovi za skoro zanemarljiv prihod.

da li iko cita cele komentare?
:)
poenta je da bi kamatna stopa od 12% godisnje bila vredna cimanja (daleko od toga da je zanemarljiv prihod u pitanju) ali da se ne moze racunati samo na osnovu prihoda jer ce postojati i dalji rashodi (amortizacija) pa nije 12% nego manje od 2%.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:36 25.09.2015

Re: Treba mi savet

antioksidant
Zato sto su mi veliki inicijalni troskovi za skoro zanemarljiv prihod.

da li iko cita cele komentare?
:)
poenta je da bi kamatna stopa od 12% godisnje bila vredna cimanja (daleko od toga da je zanemarljiv prihod u pitanju) ali da se ne moze racunati samo na osnovu prihoda jer ce postojati i dalji rashodi (amortizacija) pa nije 12% nego manje od 2%.

А ја ти рекао, а и Литл Радојица, да амортизација тешко да може да иде на 0, особито ако произвођачи дају гаранцију од 20 година. И -- како је онда амортизација 100&?!
antioksidant antioksidant 14:37 25.09.2015

Re: Treba mi savet

А ја ти рекао, а и Литл Радојица, да амортизација тешко да може да иде на 0, особито ако произвођачи дају гаранцију од 20 година. И -- како је онда амортизација 100&?!

zikilaka prica o svojim konkretnim proracunima za opstvenu kucu. pisala je pre o cemu se radi ali ne verujem da je bilo vezano za solarne panele posto je iz vojvodine. pre neka bio masa od bundevi ili nesto slicno.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:37 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Uradio bih nesto drugo. Nesto novo, nesto divlje.

Џебига, кад си рокендрол тип.
alselone alselone 14:40 25.09.2015

Re: Treba mi savet

da li iko cita cele komentare?


Pa da, krenuli smo od mog komentara koji je baziran na konkretnom slucaju. I ti brojevi koje sam dao su veoma gruba aproksimacija, nemam pojma da li su paneli 500, 1500 ili 3000, da li je potencijalna usteda, 10, 20 ili 70 posto. Moja poenta je bila da je u ovom momentu skoro neisplativo ulagati da bi stedeo na racunu za struju prosecnog domacinstva. I drzao sam se te teme.
antioksidant antioksidant 14:46 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Pa da, krenuli smo od mog komentara koji je baziran na konkretnom slucaju

onda pricamo o sasvim drugom. ja komentarisem zilikakinu recenicu

al ipak u svoju kuću ne bih ugradila nešto što će se isplatiti za 10 godina.

tvoj komentar o 1 500 ulozenih da bi se dobijalo 15 mesecno sam vukao kroz to. koliko je to isplativo direktno zavisi od amortizacije (opet ponavljam - meni je zikilaka odgovorila vec
Pričamo o opremi koja ima svoj očekivani vek eksploatacije i recimo da je paušalba procena da posle 10 godina ište iz zamenu il bar ozbiljniji remont, kojiopet košra prilično.
)
neka konkretizacja dalja naravno niej moguca jer sto kazes - nemamo predstavu ni koliko bi kostali paneli ni kolike bi biel ustede.
zili je jedina radila neke konkretnije proracune zato je i ispitujem
alselone alselone 14:55 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Amortizacija nije velika za same panele, eventualno za invertor (ako neces samo da grejes vodu, a onda ti je usteda 5 evra mesecno na struji koju vise nece trositi bojler).

Ali sami paneli nisu mnogo efikasni ako nemas baterije pa da mozes da skladistis energiju pa je trosis kasnije (nocu na primer). Time onda dodatno usloznjavas sistem i povecavas troskove, i sve to u cilju da smanjis troskove od 30 evra.

Kada bi se nas 20 udruzilo i dali po 1500 i napravili solarnu elektranu od recimo jedno 50 kw, a energiju ne trosili mi nego prodavali EPS-u po visokoj ceni po kojoj se otkupljuje energija iz obnovljivih izvora, e to vec onda ima smisla.
princi princi 15:48 25.09.2015

Re: Treba mi savet

Da, to vreme koje čovek sam potroši je obično faktor koji se retko uračunava u celu priču. Što kaže "da li je vredno cimanja?". Zavisi. Ako zarađuješ 50 evra na sat i treba da provedeš 40 sati jebavajući se oko instalacije panela, prepovezivanja, električara, baterije što kaže Alse, onda na cenu svega dodaj 2000 evra. Ali ako ne zarađuješ ništa, you might as well make some money, onda je i 2 evra nedeljno neka kinta.

To je sve ona stara priča o pricingu i utilityju- samo ti znaš koliko ti nešto vredi i koliko ti je do nečega stalo.
little_radojica little_radojica 16:17 25.09.2015

Re: Treba mi savet

alselone
Amortizacija nije velika za same panele, eventualno za invertor (ako neces samo da grejes vodu, a onda ti je usteda 5 evra mesecno na struji koju vise nece trositi bojler).

Ali sami paneli nisu mnogo efikasni ako nemas baterije pa da mozes da skladistis energiju pa je trosis kasnije (nocu na primer). Time onda dodatno usloznjavas sistem i povecavas troskove, i sve to u cilju da smanjis troskove od 30 evra.

Kada bi se nas 20 udruzilo i dali po 1500 i napravili solarnu elektranu od recimo jedno 50 kw, a energiju ne trosili mi nego prodavali EPS-u po visokoj ceni po kojoj se otkupljuje energija iz obnovljivih izvora, e to vec onda ima smisla.


ОК, ако је Зиликака причала о нечем другом што има везе са бундевама а није пита бундевара, ја се извињавам. За соларне панеле поврат инвестиције од 10 година је добар. Још је бољи за ону моју причу о инфраструктури, јер отвара неке нове могућности за развој читаве економије, али нећу сад о томе.

Значи, држава Србија откупљује сваки произведен kWh добијен преко обновљивих извора по цени од 20,9 евроцента>>>ЛИНК. Плаћа и друге изворе (па и биомасу), али далеко мање. То је гарантована цена за х година (раније је било 23 евроцента на 12 година, тако да је вероватно и сад на 12 година, али на сајту министарства нисам нашао конкретну цифру).

Преко овог сајта>>>ЛИНК се може добити оквирни прорачун за било коју тачку на планети. Ја сам унео Нови Сад, и добио да систем од 4kW (око 28m2) произведе неких 4,748kWh годишње. Нашао сам соларни комплет без батерија у Србији да се продаје по цени од 1220 евра за 1kW >>>>ЛИНК, то је 1,22 евра/W. Ја сам заокружио на 1500 евра јер можда има неких трошкова инсталације (а и овај панел може бити лошијег учинка од оног у прорачуну), па то изађе отприлике 4kW x 1500 евра/kW = 6000 евра цела инвестиција.
Е сад, 4478 kWh x 0,209 евра /kWh = 936 евра. Значи, време повраћаја инвестиције је 6,41 година. Има ту сад сигурно још неких малих трошкова, али то је отприлике то. Након тих првих 7 година, уживаш још 5 година по повлашћеној цени и зарадиш још око 5000 евра, а након тога продајеш струју са истом опремом још једно 10-15 година по тржишној цени која ће бити ко зна колико.
За ово мора да се пријави на време и да се прође процедура. То сад Алс боље зна, али што је већа електрана требало би да има више простора за оптимизацију инвертора, али мислим да то не мења рачуницу значајно. Ово је рачуница да се панели поставе на кров, на ледини би повлашћена цена била мања (16 евроценти).


zilikaka zilikaka 16:18 25.09.2015

Re: Treba mi savet

zili je jedina radila neke konkretnije proracune zato je i ispitujem

Hajde opet, al kratko.
Nisam ni razmatrala panele. Nih ne poznajem, i mislim da bi to tehničko rešenje bilo komplikovano za konkretan slučaj, a samim tim i skupo.

Čačkala sam verijante kotlova. Znači, energent je gas, ili gas - struja, pa je tu igrala kao jedna od opcija i toplotna pumpa.

E, sad, uštede...
Daj da najgrublje išamaran priču.

Instačacija grejanja je konstanta. Košta koliko košta, osim ako ne izvodiš kerefeke koje opet koštaju vrlo.
Kotao može biti klasičan na gas, kondezacioni, hibridni il sa toplotnom pumpom, al onom pravom.

Ako najjeftinija varijanta košta 600, bolja 1000, još bolja 3500 a najbolja 7-8 hiljada. i kad preračunaš koliku mesečnu uštedu postižeš sa svakom od tih varijanti, ispada da je najbolje rešenje ono od 1000.
Posle ušteda ne raste linearno sa ulaganjem.

Ono, kako god okreneš, kotao mora da troši nešto, i ispadalo je da taman to što dalje ulažeš možeš da isplatiš kroz uštedu taman za vreme koliko je očekivani radni vek.

Logika je jednostavna. Što skuplja oprema, to više automatike. Ta skalamerija se pravi štancerajem i zna se da će vremenom početi da se kvari.
Onda, da bi dobro radilo mora da podesi i nema šansi da ga sam podešavaš sam.
Sama usluga servisiranja i podešavanja, il zamene nekog EM ventila, davača il slične džudže je skupa...
...i tako dođeš do toga da ti se ne isplati samom da se bacaš u velik trošak. Baška što je sad cena struje veća od one koju sam ja računala, pa to ide opet u korist moje odluke.

...a spram one kamate od 12%, jedino brkaš što kad uložiš pare na 12% kamate, ti posle n broja godina imaš i dalje bar glavnicu, a kod ulaganja u ove skalamerije to u čega si uložio je gotovo potpuno bezvredno, pa nema više glavnice.

A da ne kažem da što je skuplja rešenje, za sobom vuče niz mogućih komplikacija.
Ja sam skeptik da bi kod mog slučaja toplotna pumpa radila poso, jer nešto nisam sigurna da bih na konkretnom mestu uspela da obezbedim dovoljnu količinu sveže podzemne vode.
A da probam pa vidim da su sumnje bile opravdane, to baš i nije pametno.

antioksidant antioksidant 16:44 25.09.2015

Re: Treba mi savet

...a spram one kamate od 12%, jedino brkaš što kad uložiš pare na 12% kamate, ti posle n broja godina imaš i dalje bar glavnicu, a kod ulaganja u ove skalamerije to u čega si uložio je gotovo potpuno bezvredno, pa nema više glavnice.

ne brkam ja nista vec stvarno niko ne cita do kraja

jer ako posle 10 godina imas zbirno 1 800 eura ustede i 0 vrednost opreme (jer treba potpuna zamena) onda to vise nije 12% kamatne stope vec 2% (jos i manje ali mrzi me da racunam).


a i ovde

poenta je da bi kamatna stopa od 12% godisnje bila vredna cimanja (daleko od toga da je zanemarljiv prihod u pitanju) ali da se ne moze racunati samo na osnovu prihoda jer ce postojati i dalji rashodi (amortizacija) pa nije 12% nego manje od 2%.


a panele nisam pominjao ni ja
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:32 25.09.2015

Re: Treba mi savet

antioksidant
ne brkam ja nista vec stvarno niko ne cita do kraja

Протестујем!
Ја сам прочитао све до краја.
zilikaka zilikaka 18:38 25.09.2015

Re: Treba mi savet

ne brkam ja nista vec stvarno niko ne cita do kraja


JA sam gore već pokazala da brkam, pa to što ne čitam cele komentare...
..još ćeš me terati i linkove da otvaram.

blogovatelj blogovatelj 01:33 26.09.2015

Re: Treba mi savet

Ali ako ne zarađuješ ništa, you might as well make some money, onda je i 2 evra nedeljno neka kinta.


Dollar saved is dollar earned - engleska poslovica.
srdjan.pajic srdjan.pajic 23:12 26.09.2015

Re: Treba mi savet

Ako te kosta 1500 evra da to sve napravis, treba ti 100 meseci da otplatis. Ne bi me cudilo da je toliki zivotni vek opreme.


Za solarne panele ti proizvodjač daje 25 godina garanciju i 10 godina na invertor (pogledaj recimo Namaste Solar, ja imam njihov sistem na kući). A životni vek panela je mnogo duži, možda čak i 40 ili 50 godina, uz relativno blago opadanje performansi (efikasnosti) tokom vremena. Tako da možeš slobodno da očekuješ dosta godina besplatne struje kad si jednom otplatio sistem. Po ovdašnjoj računici, investicija se otplati za ~12-15 godina. Takodje, solarni sistem, bez obzira koliko je star, podiže vrednost kuće otrprilike za polovinu uložene cifre, tako da i ako prodaš kuću pre nego što ti se vratila investicija kroz uštedu u struji, po svoj prilici ćeš dobiti lovu nazad, a verovatno nešto i zaraditi.

Baterije ti baš i ne trebaju, ako živiš tamo gde nema razlilčitih tarifa, i gde ti utility kompanija otkupljuje struju po istoj ceni po kojoj ti naplaćuje (to je slučaj ovde u Koloradu, mada se svako malo xcel nešto gica zbog tofga, ali za sada ne uspevaju da izmene te uslove, jer im država ne da).

Zanimljiva je, recimo, kombinacija sa kolima - ako imaš električni ili hibridni auto, onda ti država daje popriličan kredit za kupovinu automobila. Doduše, sad ti je investicija dosta veća, poštoi uz 15-20K za solarni sistem, moraš da caneš još jedno 30K za neki Prius plug-in ili onog Volt-a, ili Leaf-a. A njegov životni vek sigurno nije toliki (zapravo, niko i ne zna još uvek koliko je prosečni životni vek Li-ion baterija, daju ti garanciju čini mi se na 10-12 godina, a šta bude posle, djavo će ga znati - biće zanimljivo kad počne da ističe životni vek tih baterija po autimobilima...). Doduše, ni kola više niko nema starija od desetak godina, sem ako baš ne mora. Tako da, iako jeste lepo voziti se na posao za dž, isplativost takve investicije je pogotovu diskutabilna.

princi princi 03:58 27.09.2015

Re: Treba mi savet

isto ti je da ostavis 1 500 jura u banku da bi dobijao 15 jura mesecno (180 godisnje) sto je 12% kamatne stope i to je fantasticno, zasto bi oladio?. ali obrati paznju - pricam o eurima ne o dinarima. zasto? jer za dinare ta kamata od 12% na godisnjem nivou vec ne deluje toliko privlacno (sasvim neopravdano) jer postoji strah da ce izgubiti vrednost.samo strah pa to menja sliku. a kod ove opreme postoji ozbiljna amortizacija (to je kao da ti neko uzme tih 1 500 i ostanes bez njih a za uzvrat dobijas tih 15 mesecno) kako kazete i to je ono sto sto pravi problem. jer ako posle 10 godina imas zbirno 1 800 eura ustede i 0 vrednost opreme (jer treba potpuna zamena) onda to vise nije 12% kamatne stope vec 2% (jos i manje ali mrzi me da racunam).

Sigurno veća od 2% jer ono što si sada uzeo za 1500 evra će za 10 godina, zbog tehnološkog razvoja, sigurno biti 1000 evra, ako ne i manje.
antioksidant antioksidant 10:33 27.09.2015

Re: Treba mi savet

bice 0 eura zbog amortizacije (tako su mi namestili ulazne velicine)
princi princi 10:47 27.09.2015

Re: Treba mi savet

antioksidant
bice 0 eura zbog amortizacije (tako su mi namestili ulazne velicine)

Ne, bre. Ako si kupio 0-te godine za 1500 evra i kroz 12 godina napravio 1800 evra, onda ćeš na kraju 12-te godine zameniti bezvredno sokoćalo novim koje, zbog tehnološkog razvoja, neće više koštati 1500 nego 1000 evra. Znači, za 12 godina si napravio neto 800 evra i to ti je net return na tih početnih 1500 evra ulaganja. Oko 5% (i mene mrzi da računam).
antioksidant antioksidant 11:47 27.09.2015

Re: Treba mi savet

i to je druga investicija. ti si od pocetnih 1500 na kraju perioda zavrsio sa 1800.
princi princi 11:58 27.09.2015

Re: Treba mi savet

antioksidant
i to je druga investicija. ti si od pocetnih 1500 na kraju perioda zavrsio sa 1800.

Čekaj, u t=0 si uložio 1500 novčanih jedinica i kupio sokoćalo. U t=12 godina ti imaš isto ono sokoćalo (isto u smislu iste funkcionalnosti) kao i u t=0 i još 800 novčanih jedinica povrh toga. To je više od 2% godišnjeg prinosa na početno ulaganje of 1500 novčanih jedinica. Benefitovao si na račun sveopšteg tehnološkog razvoja (tj onog ko je investirao u njega).
michiganac michiganac 13:26 27.09.2015

Re: Treba mi savet

octopus

1. Ako bih hteo da ugradim solarni kolektor samo za grejanje vode leti, kako bi to trebalo da izgleda, kolika površima mi je potrebna itd. Isplati li se?

2. Postoji li opcija da na taj način proizvedem malo struje za kuću, kakve su mi u tom slučaju obaveze prema EPS - u, opet da li se isplati.


Ako zelis samo ovo pod:

1. -onda ti tu nikakva konverzija sunce-uticnica-bojler nije potrebna, dovoljni su "obicni" termokolektori, u najprostijem slucaju "sam svoj majstor" kao sto ti je Blogi malo dole ispod naveo - oni na kojima su nekada Slovenci pocetkom 80-ih prvi u staroj Jugi experimentisali. Naravno, danas postoje i gotova, savremena plug&play rjesenja, ne znam kako stoje stvari u Srbiji, ko je isporucilac, cije opreme, i sl.. Uglavnom, sa ovim najnovijim neka okvirna projekcija za otprilike 4-clanu porodicu ide 4-6 m² (dakle, neka 4 kolektora) sa bojlerom od 300L, sto bi ti pokrilo negdje oko 70% potreba za toplom vodom Maj-Septembar. Usmjerenost same krovne povrsine ne igra ti tu neku relevantnu ulogu, vise-manje prema jugu je OK. Cijenim da ti tetris moze o svemu jos poblize, i o samim cijenama u Srbiji, amortizaciji i sl.

2. Ako zelis i struju inclusive, onda mozes razmisljati i o kombinovanim/hibridnim PV-T (dakle Fotovoltaik + ovo pod gore pod 1. obicna solartermija) sistemima kako ih je tetris vec prethodno zgodno opisao.

E sad ne znam kako to sve ide i kolike su tvoje licne potrebe za toplom vodom.. Ako neces recimo zagrijavati neki veci bazen/kotao u dvoristu/podrumu onda bi ti u slucaju 1-2 bojlera PV vjerovatno bio jedino elegantno rjesenje.


Mala opaska jos:

-Cijene ovih obicnih solarnih kolektora (pod 1.) za razliku od PV-a (koje kao sto smo vidjeli na ovim graficima drasticno padaju u bumu zadnju deceniju - ali sa tendencijom mislim da vec udaraju u krajnje granice ispod kojih nece ici dalje) sigurno se nece mijenjati bar u narednih 10-ak god. Stagniraju vec duze vremena i nezavisno od recimo cijenovnih kretanja fosilnih i drugih sl. derivata..
antioksidant antioksidant 14:32 27.09.2015

Re: Treba mi savet

mogao sam pre 10 godina da stavim novac u banku po 3%. posle 10 god imao bih 1950 eura. za soma kupim sistem i ostane mi 950. potpuno su to odvojene investicije.
s tim sto ta amortizacija na nulu za 10 godina na nulu izgleda nije tacna ako ides na panele (zili je koeistila nesto drugo za sta su joj trebale podzemne vode)
princi princi 14:48 27.09.2015

Re: Treba mi savet

antioksidant
mogao sam pre 10 godina da stavim novac u banku po 3%. posle 10 god imao bih 1950 eura. za soma kupim sistem i ostane mi 950. potpuno su to odvojene investicije.
s tim sto ta amortizacija na nulu za 10 godina na nulu izgleda nije tacna ako ides na panele (zili je koeistila nesto drugo za sta su joj trebale podzemne vode)


Da, ali bi svih 10 godina plaćao punu cenu struje, tj tih 18 novčanih jedinica mesečno više, tako da bi to morao da odbiješ od tih svojih 1950 novčanih jedinica. Ako pričamo o istom utility-ju.
antioksidant antioksidant 07:15 28.09.2015

Re: Treba mi savet

Da, ali bi svih 10 godina plaćao punu cenu struje, tj tih 18 novčanih jedinica mesečno više, tako da bi to morao da odbiješ od tih svojih 1950 novčanih jedinica. Ako pričamo o istom utility-ju.

pa da odbijes tih 1800 (15 mesecno *12 meseci * 10 godina). tj ostanes u plusu 150 jura. a kad dodje vreme ulozis pare u jeftiniju opremu duzeg veka trajana. to dugo ulaganej je druga/posebna investicija.
berman berman 22:42 28.09.2015

Re: Treba mi savet


znam lika koji je dobro izolirao septičku ( ionako ju je morao imati) solarnim panelima je grije ( nešto samogradnja ,nešto vakuum cevni)velika masa vode, podno grejanje niskotempraturno , eventualno dogrevanje kondenzaciski (neki vajlant) kotao , uglavnom kotao se slabo pali ,on "govna" poprilično ugrije u ranu jesen i dosta je termički inertno ..najveći problem je bio odušak da ne smrdi riješeno je filterom u samogradnji ( vazduh prolazi kroz naslagane komade hrastove kore, trik mu je otkrio neki komunalac). uglavnom voda u septičkoj od 35 je više nego dobra
berman berman 07:50 29.09.2015

Re: Treba mi savet

Један озбиљан фармер кукао ми како га разби рачун за струју, млинови и мешаона. Добро а што не набавиш ветрењачу да меље

pogledajte stavke računa, zakleo bi se da ga ne razbija potrošnja nego maksigraf ( vršno opterečenje) , to i nije tako teško za riješit jedan mali PLC i po svakom velikom motoru softstarter kojemu dozvolu daje plc ili još bolje umjesto soft startera punokrvni regulator brzine i ogranučit struju mlinovi znaju radit velike udare u startu ali i tokom rada, ako je farma ozbiljnija nek plati ko će im to napravit. nekad je u tome bio dobar ICCE preko puta sajma al sumnjam da još posstoje ,, a mogu i ja uz skromnu novčanu naknadu , slikaj račun i sstavi ovde

octopus octopus 20:41 24.09.2015

kolektor pa još solarni

Hvala svima na odgovoru. Mislio sam možda je neko instalirao ovde pa zna. Dobra ideja za bakarnu ploču, bar mi se čini.

zilikaka zilikaka 21:10 24.09.2015

Re: kolektor pa još solarni

octopus
Hvala svima na odgovoru. Mislio sam možda je neko instalirao ovde pa zna. Dobra ideja za bakarnu ploču, bar mi se čini.


Imaš PP.
nikvet pn nikvet pn 16:29 27.09.2015

Re: kolektor pa još solarni

Mislio sam možda je neko instalirao ovde pa zna


Инсталирао сам нешто боље, неупоредиво јефтиније а невидљиво. Две стотине метара црева за подно грејање подвукао сам испод црепа и све што уђе у бојлер мора прво туда. Априла пустим воду, октобра испустим. Ево више од десет година нисам видео укључен бојлер у то време. Кеви сам заборавио то да кажем па је после годишњег одмора рекла : Ово је чаробни бојлер - или му је цркла лампица?

Дакле колега по дијагнози пусти ти ове инџењерце. Стварно много знају, уживам док читам али слабо шта има конкретно. Ево ти конкретно : довољно је сто метара алу-пласт црева за подно, шака припадајуће галантерије и водоинсталатер; може и шегрт. Свеукупно мање од сто евра да летњи бојлер оде у заборав. За ову годину си закаснио али нема везе. Али ако ставиш горе још пар стотина метара црева имаћеш хладнију кућу по врелцу а топле воде за базен.

(Још ако ставиш 10 цм блата на таван као хоризонталну изолацију онда ти клима неће ни требати а грејање зими преполовиш. Мене због тога инџењерци попљували, разумљиво, испадам им из шеме. Надриинжењерство на делу )
zilikaka zilikaka 16:33 27.09.2015

Re: kolektor pa još solarni

Мене због тога инџењерци попљували, разумљиво, испадам им из шеме. Надриинжењерство на делу


Sećam se. Al nismo te popljuvali nego samo onako izokola priupitali za temelje objekta.

Znaš, često ono što je lepo ume da bude i opasno.

P.S. MSm, daleko bilo, u smislu

nikvet pn nikvet pn 17:49 27.09.2015

Re: kolektor pa još solarni

Нисам мислио на овдашње него на локалце које сам звао на посао.


Гле, насловница, браво Литл Радојице, честитам !
berman berman 21:57 28.09.2015

Re: kolektor pa još solarni

octopus
Hvala svima na odgovoru. Mislio sam možda je neko instalirao ovde pa zna. Dobra ideja za bakarnu ploču, bar mi se čini.


dakle na YT možeš naći hrpu rešenja sa starim bojlerima i alkatenkama cevima u izo staklo prozorima . time rešavaš toplu vodu, moj savet ti je da i veš mašinu kaćiš na toplu vodu iz solara ( osim uštede struje smanjuješ kamenac na grijačima) .. ako si majstoričav i kopaš po otpadima ROI (vreme otplate ) ti je malo ( pvc cpojne cevi ,izolacija za njih i izo staklo) .eventualno neki ekspanzioni sud . ulaganje u hand made termal ti je isplativo. fotovoltik za struju se ne isplati ako imaš mrežu osim ako radiš ozbiljniji termo za cirkulacionu pumpu.
princi princi 12:32 25.09.2015

Javite ako bude neko pisao

o VW prevari. Moram priznati da sam skroz fasciniran hi-tech karakterom prevare. Iako znam da su vrsta softvera i senzori koja su se koristili u scamu verovatno iznad domena zanimanja blogovskih softverase, bilo bi fino ako bi neko napravio napor i nakacio interesantne linkove. A ovi masinci bi mogli malo o efikasnosti dizel motora i tog problema sa izduvnim gasovima. Zaseban blog bi bio interesantan.
antioksidant antioksidant 12:40 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

vrsta softvera i senzori koja su se koristili u scamu

pazi, vw je svoje automobile ucio da se ponasaju kao ljudi. softver je bio takav da se kontrola emisije radila samo kad je auto na testu a ostatak vremena - sloboda. to ti je ona varijanta da se sam ogranicis u brzini kad u retrovizoru vidis crni pasat sa subotickim tablicama a cim izbegnes presretacu opet divljas po auto putu :)
genijalno
antioksidant antioksidant 12:41 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

pih
little_radojica little_radojica 13:38 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

princi
o VW prevari. Moram priznati da sam skroz fasciniran hi-tech karakterom prevare. Iako znam da su vrsta softvera i senzori koja su se koristili u scamu verovatno iznad domena zanimanja blogovskih softverase, bilo bi fino ako bi neko napravio napor i nakacio interesantne linkove. A ovi masinci bi mogli malo o efikasnosti dizel motora i tog problema sa izduvnim gasovima. Zaseban blog bi bio interesantan.


Нешто слично је Самсунг радио са телефонима. Кад детектују да су на бенчмарку сва језгра им остају попаљена. Али Фолксваген се баш усрао са овим.

Кад смо већ код наручивања блогова ја бих да поручим неки од Алселонеа на тему енергетских мрежа, а од Тетриса на тему технологије соларних панела Имају простор код мене да заблистају.

Него друштвењаци нам скроз заказали, овај блог се опет сведе на техничке детаље, а шира слика остаде само да виси.
princi princi 14:12 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

Znaš šta je meni interesantno? Ovo je već drugi ili možda i treći put (videćemo kako će se završiti priča sa izbeglicama) da su poslovično "standardne", poslovne i "poštene" Švabe uhvaćene u šibicarskim marifetlucima. Jer, pazi, oni su tačno znali da neće moći ispuniti EPA standarde i bez obzira na to su krenuli u ovu, vrlo elaborate prevaru (ono, skoro na nivou Breaking Bad).
alselone alselone 14:14 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

drugi, mozda treci eventualno sedamnaesti. Sta Simens radi po svetu.
antioksidant antioksidant 14:16 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

Jer, pazi, oni su tačno znali da neće moći ispuniti EPA standarde

ne, ne, masis sustinu - oni su znali da standarde treba ispuniti na testu.
ucili su za ispit, za ocenu a ne zbog znanja :)
princi princi 14:21 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

alselone
drugi, mozda treci eventualno sedamnaesti. Sta Simens radi po svetu.

Da, :), ali pazi, nacionalni brand maltene neoštećen. A, praktično, hohštapleri kao i svi drugi.
svarog svarog 14:29 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

drugi, mozda treci eventualno sedamnaesti. Sta Simens radi po svetu.

I Dojče telekom i Dojče bank
alselone alselone 14:33 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

Кад смо већ код наручивања блогова ја бих да поручим неки од Алселонеа на тему енергетских мрежа,


Ovakve tekstove pisem samo ako si na Thomson Reuters SCI listi.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:29 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

И ја бих да поручим блог, рецимо онај на тему Маскових прегнућа -- које од њих је прави а које промашен концепт. Рецимо, ја уопште нисам уверен, иако би ме успех радовао, да је она идеја са ракетом која се кочи и вертикално стабилизује при слетању, најрационалнији концепт за појефтињење слања терета у свемир.

Тоје као оно -- кренула једносмерна струја, и концепт јој се жилаво држао неко време, иако је губитнички. Тако и ово са нафтом погоњеним аутомобилима: мислим да је 20% камионског превоза у Њујорку на почетку прошлог века било електрично погоњено.
princi princi 15:35 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

Ili, recimo, Švajcarska. U čitavom svetu simbol postojanosti i kvaliteta, "radi kao švajcarski sat", a zemlja, u suštini radi ne kao tax haven, nego kao jedna megapraonica novca, praktično obezbeđuje azil i utočište najgorim svetskim huljama. Skroz interesantno kako to sve radi...
little_radojica little_radojica 16:29 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

И ја бих да поручим блог, рецимо онај на тему Маскових прегнућа -- које од њих је прави а које промашен концепт.


Твој блог је већ написан. Прилично је дугачко, имаш цео дан да читаш, али вреди сваког јебеног словца. Да напоменем да нисам у Маск цркви, али ми засад много тога савршено има смисла. Осим, наравно, путничких аутомобила.

Wait but why

1) Elon Musk - the worlds raddest man>>>>ЛИНК

2) How Tesla will change the world >>>>ЛИНК

3) How (and why) SpaceX will colonize Mars>>>>ЛИНК
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:37 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

Тим Урбан је, иако се куне да није, прикривени Масковац, читао сам га...
:)

Узгред, мени је јако узбудљиво то што Маск ради. Не зарад пара, његов најдосаднији пројекат можда донесе највише пара, него због -- инжињерског адреналина. Ја сам неостварени и пропали инжињер.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:14 25.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

berman berman 22:02 28.09.2015

Re: Javite ako bude neko pisao

pazi, vw je svoje automobile ucio da se ponasaju kao ljudi. softver je bio takav da se kontrola emisije radila samo kad je auto na testu a ostatak vremena - sloboda. to ti je ona varijanta da se sam ogranicis u brzini kad u retrovizoru vidis crni pasat sa subotickim tablicama a cim izbegnes presretacu opet divljas po auto putu :)
genijalno
genijalno jeste zato što je puno prostije nego što misliš
koristili su GPS kad auto stoji ograničava mu se snaga i količina kiseonika ( zbog azotnih oksida) a kad vozi onda tuta forca i malo više od deklarirane snage ( porez ovisi o snazi) a fora je u tome što su se gasovi mjerili uvijek u stacionarnom stanju ( niko niije nabijao nekakvi analizator na auspuh pa jurio po autobanu) mistificiraju složenost , softvera , radi se samo o nemoralu ili boli me racku za eko frikove
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:30 27.09.2015

Čestitke!

Opa, VIP status, bravo Radojice, mislim da je zasluženo!
niccolo niccolo 18:04 27.09.2015

Re: Čestitke!

Čestitam!

Takođe, taman da iskoristim priliku da se založim da i Mirela dobije vip...
zilikaka zilikaka 18:47 27.09.2015

Re: Čestitke!

Čestitam!


I ja čestitam!
Takođe, taman da iskoristim priliku da se založim da i Mirela dobije vip...



Ja bih se založila za još neke, al nisam sigurna da sam baš prava osoba za tako nešto.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:45 27.09.2015

Re: Čestitke!

niccolo
Čestitam!

Takođe, taman da iskoristim priliku da se založim da i Mirela dobije vip...


To, i alse da dobije autorsku, ne mora VIP, može običnu, što da on ima veći čin od mene, jel tako?
Milan Novković Milan Novković 19:52 27.09.2015

Re: Čestitke!

srdjan.pajic
niccolo
Čestitam!

Takođe, taman da iskoristim priliku da se založim da i Mirela dobije vip...


To, i alse da dobije autorsku, ne mora VIP, može običnu, što da on ima veći čin od mene, jel tako?

Mirela jeste VIP, a Saleta nešto zezaju pošto je mnogo puta predlagano da dobije autorsku - cenim da je bio grub prema moderatorkama, ili mu nekom prilikom nije uspeo riblji paprikaš, tako nešto
alselone alselone 19:56 27.09.2015

Re: Čestitke!

a Saleta nešto zezaju pošto je mnogo puta predlagano da dobije autorsku - cenim da je bio grub prema moderatorkama


Jednom, dva puta sam im cestitao novu godinu kad su mi brisale komentare, cenim da to ima veze. Mada, sada me i zabole, mesto je totalni raspad, blogovi kao ovaj sevnu jednom na pola godine. Pa puta su se drugari nudili da urgiraju kod instanci, ali sam inssitirao da me se sete za dan bezbednosti.
little_radojica little_radojica 19:57 27.09.2015

Re: Čestitke!

srdjan.pajic
Opa, VIP status, bravo Radojice, mislim da je zasluženo!

Хвала свима на честиткама! Не би VIP-a било без ваших сјајних коментара, тако да вам хвала.

Ја само свратио да видим шта се дешава кад оно имам шта и да видим. :)

Ви само пишите, ја ћу се касније прикључити!
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:24 27.09.2015

Re: Čestitke!

Хвала свима на честиткама! Не би VIP-a било без ваших сјајних коментара, тако да вам хвала.


Ih, nije teško generisati komentare o stvarima u koje se polu do nimalo ne razumemo (pričam za sebe, pre svega), samo ako je tema zanimljiva .

Nego, nema nešto Krleta, sa Pravim blogom, na Važnu temu, koja god da je tema u pitanju, možda i on deli alseovo mišljenje da je ovo mesto raspad i da mu se ne isplati da ovde saopštava, i posle se nervira oko naših, uglavnom slaboumnih, komentara.

srdjan.pajic srdjan.pajic 20:31 27.09.2015

Re: Čestitke!

Jednom, dva puta sam im cestitao novu godinu kad su mi brisale komentare, cenim da to ima veze.


Cccc, a nisi probao sa "izvinite, neće se više ponoviti", itd? Morali bismo da te pošaljemo kod emsija, na kurs lepog ponašanja i etikeciju u obraćanju, pre svega vlastima . Vidiš, tako sam i ja srao, pa mi uzeše Važnu titulu, i sad sam samo običan pešadinac, i zlopatim se, silno, ali neka, zaslužio sam robiju, izdržaću do kraja, i žao mi je što sam kenjao, ne zbog titule, nego zato što ljudi koji ovde rade nisu generalno loši, vi' samo koliko nas godina trpe, ovake kuse i repate!


niccolo niccolo 20:44 27.09.2015

Re: Čestitke!

Mirela jeste VIP

Da pojasnim oko Mirele

Mirela je u nekom momentu bila prvo autor, pa je posle dobila VIP. Međutim, pošto retko piše, kada je napisala drugi blog kao VIP neko upadne sa čestitkom što je postala VIP i onda se mi ostali tu uredno pridružimo da joj čestitamo, iako smo joj čestitali i prvi put i znali da je već ranije postala VIP. Od tada je postao običaj da Mireli uvek čestitamo VIP kad objavi neki tekst...

Nego, nema nešto Krleta, sa Pravim blogom, na Važnu temu, koja god da je tema u pitanju, možda i on deli alseovo mišljenje da je ovo mesto raspad i da mu se ne isplati da ovde saopštava, i posle se nervira oko naših, uglavnom slaboumnih, komentara.

Ali uredno objavljuje.
Milan Novković Milan Novković 20:55 27.09.2015

Re: Čestitke!

i onda se mi ostali tu uredno pridružimo da joj čestitamo

Razumem, thanks, i izvinjavam se na kampanjskom radu

Pa bih i ja iskoristio priliku da Mireli честитам ВИП статус
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:19 27.09.2015

Re: Čestitke!

И ја се придружујем честиткама за ВИП.
Наравно, честитам и Мирели!
mirelarado mirelarado 00:58 28.09.2015

Re: Čestitke!

Можда ово место више није као што је некад било, али ми је драго што моји другари нису клонули духом.

Хвала свима на честиткама ;-), а сада да и ја најозбиљније честитам Литл Радојици чије занимљиве текстове радо читам.

Имам и питање за присутне стручњаке: колико су тешки соларни панели?
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:15 28.09.2015

Re: Čestitke!

Имам и питање за присутне стручњаке: колико су тешки соларни панели?


Nisam stručnjak, ali imam sistem na krovu, pa evo šta kaže specifikacija:
Model, manjeviše standardan koji ovde ugradjuju, 185W/m2, total 230W za ceo panel, je težak 15 kg. Imam ih 16 komada na krovu i mislim da dodam još toliko. To je neznatno dodatno opterećenje za krovove.

Inače, pošto imam visoko drveće pored kuće, koje baca senku na krov, onda su majstori rasporedili panele u nekakav nepravilan pattern, tako da senka drveta zaobidje same panele veći deo dana. Sad mi je to drveće poraslo tako da taj pattern više nije optimalan i moraću malo da odsečem pri vrhu. Kad budem dodao još panela, to će biti glavni problem, šta da radim sa drvećem.
mirelarado mirelarado 12:37 28.09.2015

Re: Čestitke!

Model, manjeviše standardan koji ovde ugradjuju, 185W/m2, total 230W za ceo panel, je težak 15 kg. Imam ih 16 komada na krovu i mislim da dodam još toliko. To je neznatno dodatno opterećenje za krovove.


Хвала ти пуно за одговор, Срки. Могло би, дакле, да се постави на мој раван лимени кров. Само, реч је о стамбеној згради, са мноштвом станара и општинским дозволама које се траже и за замену водокотлића у купатилу, па би то било готово немогуће извести. :(
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:31 28.09.2015

Re: Čestitke!

mirelarado
Model, manjeviše standardan koji ovde ugradjuju, 185W/m2, total 230W za ceo panel, je težak 15 kg. Imam ih 16 komada na krovu i mislim da dodam još toliko. To je neznatno dodatno opterećenje za krovove.


Хвала ти пуно за одговор, Срки. Могло би, дакле, да се постави на мој раван лимени кров.


Pazi, sve može u principu, ali ja ne znam kako je to regulisano zakonom i tehničkim zahtevima koje ima elektrodistribucija u Srbiji, i rekoh, nisam nikakav ekspert. Svejedno, verovatno si ukačila da ne možeš tek tako da spojiš "solarnu" instalaciju sa mrežom, niti sa bilo čim u kući što je zakačeno za mrežu, nego bi morala da imaš deo potrošača skroz odvojen i napajan iz solarne "elektrane" na tvom krovu. To obično znači prepravljanje, bukvalno, već postojeće električne instalacije u tvom stanu, što sumnjam da se isplati, ili angažovanje nikveta da ti smisli neku budževinu, ono tipa sloj zemlje za izolaciju tavana, ili kilometar creva ispod temelja za termo pumpu . A o sihnronizovanju komšija i njihovih interesa sa tvojim, bolje da ne pričamo.

Ali ako imaš vikendicu, u nekoj zabiti, pa ti treba da teraš frižider, TV i bojler, onda je to druga priča i to sigurno može, mislim da je neko i ovde na blogu pomenuo firmu koja se time bavi, biće da je nikvet, opet.

Ustvari, upotreba solarnih panela za napajanje svega u kući dobija pravu dimenziju tek kad su ta infrastruktura za distribuciju električne energija i prateći zakoni prilagodjeni za tu namenu, to jest kad se uvedu NET brojila. I onda možeš da koristiš struju iz mreže i iz svojih panela, što ide sasvim neprimetno i vidiš samo kroz račun za struju kad ti dodje na kraju meseca, a u njemu piše da si u mrežu ubacila toliko kWh, a uzela ovoliko i onda platiš samo ono što duguješ. Evo, na primer, sa našim panelima, ~4kW snage, nama su od maja računi sa struju nula dolara (ok, nije nula nego malo više jer uvek plaćaš kojekakve leve feejeve za ovo i ono), i proizveli smo oko 200kWh viška, što se skladišti u virtuelnoj banci, i onda mi to služi da pokrijem troškove u zimskim mesecima, kad mi je potrošnja veća od proizvodnje. Sistem koji imam je bio na kući kad smo je kupili i dimenzionisan je za dvočlanu porodicu i grejanje kuće na gas. Nas ima više, bogu hvala, pa i trošimo više, mada smo odma zamenili sve sijalice sa LED-ovima, a preko dvorišta sam razvukao štrik za sušenje veša. Ali svejedno, fali mi još par kW-a snage u panelima da mogu celu godinu da se napajam za džabe. 4-5kW, ako hoću i kola da punim na solarnu energiju, ili ako hoću da delimično ili potpuno izbacim gas za grejanje kuće i zimi se grejem na struju, dakle za džabe.

berman berman 22:16 28.09.2015

Re: Čestitke!

вала ти пуно за одговор, Срки. Могло би, дакле, да се постави на мој раван лимени кров. Само, реч је о стамбеној згради, са мноштвом станара и општинским дозволама које се траже и за замену водокотлића у купатилу, па би то било готово немогуће извести. :(

gle , postavljaš krivo.. pođi od toga šta oćeš uštedit , koja trošila i koji nivo komfora želiš.
moj ti je savijet solar za vodu na krov.. grijanje sanitarne vode i vode za veš mašinu ( ovaj dobitak često zanemaruju a daje velike uštede struje ,često veće od tuširanja) . bolju klimu kupi ( daikin, tošiba) promeni rasvetu ( kvalitetan LED (OSRAM;MEGAMAN;FILIPS).ako još želiš štedit na struji kupi samo baterije ( gel) ili ako ti neko može nabavit mukta one koje bacaju u telekomu svakih 6 meseci i kupi Inverter/chargers Tad akumulatoree puniš kad je jeftina struja a koristiš kad je skupa.. ne znam sad cene ali kad sam jednom računo za srbiju to je bila bolja ušteda. Ako se odlučiš za PV panele nije problem masa panela nego trganje vetra. dobro ankerisanje nosača zna bit problem jel limeni krov termički radi pa je teško vodonepropusno zadihtat ankere koji nose alu profile za montažu
alselone alselone 21:26 27.09.2015

Nego, u medjuvremenu u Srbiji

Pricasmo mi ovde lepo o high tech i high end tehnologijama, primeni, pros and cons itd. Veceras vozikam se nesto kolima i slusam radiJo, pa kaze na vestima - pruga oko Sombora rekonstruisana i maksimalna brzina povecana sa 30 na 120 kmh. SA 30! NA 120. Ne znas sta je jadnije, da smo 2015. imali prugu na kojoj je maksimalna brzina 30 kmh ili da smo napravili nesto novo sto je vec sranje u momentu u kom se pravi.

niccolo niccolo 21:31 27.09.2015

Re: Nego, u medjuvremenu u Srbiji

da smo 2015. imali prugu na kojoj je maksimalna brzina 30 kmh

Što je maksimalna brzina na 90%* domaćih pruga.


* grubo...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:51 27.09.2015

Re: Nego, u medjuvremenu u Srbiji

:(
Ja danas, k'o dete, buljio pola sata u ovo dole (kapacitet: izgradnja 8 kilometara pruge dnevno):

tetris tetris 21:55 27.09.2015

Re: Nego, u medjuvremenu u Srbiji

pruga oko Sombora rekonstruisana i maksimalna brzina povecana sa 30 na 120 kmh

Za gde ide taj voz, i šta povezuje. Subotica - Sombor - (Vinkovci) ili Sombor - Novi Sad pa dalje na jug. Mada možda tera za Budimpeštu preko Riđice
alselone alselone 07:14 28.09.2015

Re: Nego, u medjuvremenu u Srbiji

Za gde ide taj voz, i šta povezuje. Subotica - Sombor - (Vinkovci) ili Sombor - Novi Sad pa dalje na jug. Mada možda tera za Budimpeštu preko Riđice


Nemam pojma, nisam pazljivo slusao vesti, trigerovao sam se na "sa 30 na 120".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana