Društvo| Religija

45.Patrijarh Srpski: Njegova svetost gospodin Irinej

Vojislav Stojković RSS / 22.01.2010. u 15:06

Izborni Sabor SPC  izabrao je na današnjem zasedanju  45. patrijarha SPC. Novi patrijarh je, mimo očekivanja većine medija, pa i verskih analitičara, izabran u rekordnom kratkom vremenu.
Izbor je počeo svetom arhijerejskom liturgijom u Sabornoj crkvi, koju je predvodio mitropolit crnogorsko primorski Amfilohije, a potom i molitvom priziva Svetog Duha u patrijaršijskoj kapeli Svetog Simeona Mirotočivog.

Saborom je predsedavao episkop šabački Lavrentije, najstariji po rukopoloženju episkop Srpske pravoslavne crkve.

Episkopi sa pravom glasa izabrali su trojicu kandidata:  vladiku bačkog Irineja, mitropolita crnogorsko-primorskog Amfilohija i vladiku niškog Irineja.

U toku molitve priziva svetog Duha arhimandrit Gavrilo je od tri koverte postavljene u Jevanđelje izvukao jednu, a episkop Lavrentije je pročitao  ime 45. patrijarha SPC.

Njegova svetost gospodin Irinej (Gavrilović) mitropolit beogradsko-karlovački i patrijarh srpski, rođen je u selu Vidova kod Čačka 1930. godine od oca Zdravka i majke Milijane. Na krštenju dobio je ime Miroslav. U rodnom selu završio je osnovnu školu, a potom gimnaziju u Čačku. Po završetku gimnazije upisao se i završio Bogosloviju u Prizrenu, a potom i Bogoslovski fakultet u Beogradu. Po završenom fakultetu odlazi u vojsku. Po povratku iz vojske ubrzo biva postavljen za suplenta (profesora) Prizrenske bogoslovije. Pre stupanja na dužnost profesora oktobra meseca 1959. godine u manastiru Rakovica, od strane Njegove Svetosti Patrijarha Germana, prima monaški čin, dobivši monaško ime Irinej. Istoga meseca na dan Sv. Petke 27.oktobra 1959. u crkvi Ružica ispod Kalemegdana, biva rukopoložen u čin jeromonaha. Dok je kao profesor u Prizrenskoj bogosloviji službovao biva upućen na postdiplomske studije u Atinu. 1969. godine biva postavljen za upravnika Monaške škole u manastiru Ostrog, odakle se pak vraća u Prizren i biva postavljen za rektora Prizrenske bogoslovije. Sa te dužnosti 1974. izabran je za vikarnog episkopa Njegove Svetosti Patrijarha Srpskog sa titulom episkopa moravičkog. Godinu dana kasnije 1975. godine izabran je za episkopa niškog. (izvor)

..............................

Naknadne beleške na margini:

Pišući, svojevremeno, o novim prilozima za  enciklopediju beščašća, privukla me vest kako su trojica vladika u bolesničkoj sobi na VMA od ostarelog, ali još uvek vrlo živog patrijarha Pavla, tražili blagoslov da biraju novog patrijarha. Mene je to asociralo na drevni lapot kojim su, kako legende kažu, sinovi ubijali ostarele i onemoćale očeve. Počeo sam da pažljivije pratim, ne samo događaje vezane za blagopočivšeg pareijarha Pavla, već i kretanja u vrhu SPC. O tome sam napisao  čak tri bloga:  Jesen patrijarha 1, 2 i 3.

Smatrao sam svojom obavezom  autora na cenjenom blogu b92 da pisanje o izboru patrijarha SPC zaokružim sa poslednja dva bloga, Patrijarh srpski po volji Duha Svetoga i današnjim.

Nije moje da cenim ispravnost izbora 45. patrijarha SPC. Ipak, moram da kažem da mi je drago što nije izabran mitropolit Amfilohije, jer imao sam osećaj, ne i dokaze, da je upravo mitropolit Amfilohije pokušao da izvrši lapot nad ostarelim patrijarhom Pavlom, svojim duhovnim ocem.

Kada laik, pri tom i agnostik, piše o crkvenim pitanjima on često greši, ali greše i verski analitičari, pa čak  i arhijereji SPC. U to sam se uverio čitajući njihove izjave i prateći njihov rad. Znam da Bog prašta, ali ne znam da li će mi posetioci bloga b92 oprostiti greške. Namere mi nisu bile zle.

 

 

 

Atačmenti



Komentari (221)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:17 23.01.2010

Re: Pitanje

ninasimone


Ne bih da tumačim patrijarha, ali bih potsetio da je sedište patrijarha vaseljenskog u Istanbulu iako je Vizantijsko carstvo odavno nestalo, da retko ko Istanbul danas zove Konstantinopolis, sem Grka, da je patrijarh vaseljenski Grk, etc.

Hteo sam da kažem da će patrijarh srpski, verovatno, biti poslednji Srbin koji će javno reći da Kosovo nije srpsko.

Tako stoje stvari, glede stavova patrijarha i SPC, a relanost je, nažalost, drugačija.
eugensavojski eugensavojski 23:40 23.01.2010

Re: Pitanje

možda čovek mislio
bili turci pa otišli
bio benito pa otišo
ako bude volja Božja možda neko tumbanje po svet razjebe ovo američko islamsku sklepaniju na Kosovu
a možda se ako Bog da oko neki blokčići iskolju
ninasimone ninasimone 04:48 24.01.2010

Re: Pitanje

Vojislav Stojković

Hteo sam da kažem da će patrijarh srpski, verovatno, biti poslednji Srbin koji će javno reći da Kosovo nije srpsko.

Ne mora on nista da kaze o Kosovu. Da li je Srbija bila bez "uma i duse" od 1389. do 1913.? (istoricare molim da mi poprave datume, sigurno sam omanula negde).

A sto se pomoci drzavi tice
da sačuva sveto i mučeničko Kosovo, da ga očuva od onih koji hoće da ga prigrabe

U kom obliku ce biti ta pomoc? Finansijska? Pocece da placaju porez? Prestace da uzimaju novac poreznika? Ideoloska? Neka nova seoba? Stopama Carnojevica, samo u obrnutom smeru?

Bilo bi lepo da ga u nekom od narednih intervjua (pretpostavljam da su mediji zainteresovani), neko od novinara upita da malo razjasni ove, u sustini, politicke izjave koje se ticu svih gradjana Srbije.


technofetishist technofetishist 05:13 24.01.2010

Re: Pitanje

koliko ti judzine imas godina, sreco?
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:42 24.01.2010

Re: Pitanje

Vojislav Stojković
Ne bih da tumačim patrijarha, ali bih potsetio da je sedište patrijarha vaseljenskog u Istanbulu iako je Vizantijsko carstvo odavno nestalo, da retko ko Istanbul danas zove Konstantinopolis, sem Grka, da je patrijarh vaseljenski Grk, etc.

Hteo sam da kažem da će patrijarh srpski, verovatno, biti poslednji Srbin koji će javno reći da Kosovo nije srpsko.

Tako stoje stvari, glede stavova patrijarha i SPC, a relanost je, nažalost, drugačija

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:02 24.01.2010

Re: Pitanje

ninasimone
Vojislav Stojković

Hteo sam da kažem da će patrijarh srpski, verovatno, biti poslednji Srbin koji će javno reći da Kosovo nije srpsko.

Ne mora on nista da kaze o Kosovu. Da li je Srbija bila bez "uma i duse" od 1389. do 1913.? (istoricare molim da mi poprave datume, sigurno sam omanula negde).



Nisam istoričar, ali znam da u najvećem delu tog perioda Srbija, ne samo da je bila bez "uma i duše", nego nije ni postojala kao država. Ono što ne postoji ne može imati ni um ni dušu.
eugensavojski eugensavojski 11:33 24.01.2010

Re: Pitanje

technofetishist
koliko ti judzine imas godina, sreco?

40
eugensavojski eugensavojski 11:41 24.01.2010

Re: Pitanje

Istanbulu iako je Vizantijsko carstvo odavno nestalo, da retko ko Istanbul danas zove Konstantinopolis, sem Grka, da je patrijarh vaseljenski Grk, etc.

Još gore od ovog HR-SLO natezanja oko 3 škampa i 2 zubatca u savudriskoj vali/piranskom zaljevu. Kod (Bog oslobodi) pokušaja ulaska turčadi u EU ,Grčka ( a moguće i neke katoličke zemlje) tražit će rušenje onih nakarada oko Hagia Sofije .
A opet neće ni dovijeka Turci u Konstantinopolju bit.
ninasimone ninasimone 20:31 24.01.2010

Re: Pitanje

Vojislav Stojković
ninasimone
Vojislav Stojković

Hteo sam da kažem da će patrijarh srpski, verovatno, biti poslednji Srbin koji će javno reći da Kosovo nije srpsko.

Ne mora on nista da kaze o Kosovu. Da li je Srbija bila bez "uma i duse" od 1389. do 1913.? (istoricare molim da mi poprave datume, sigurno sam omanula negde).



Nisam istoričar, ali znam da u najvećem delu tog perioda Srbija, ne samo da je bila bez "uma i duše", nego nije ni postojala kao država. Ono što ne postoji ne može imati ni um ni dušu.

To je tako kad se Srbija, odnosno srpski narod, srpska dusa i um poistovecuju iskljucivo sa teritorijom i drzavom. Po tome, mi komplet sa svim ovim pobrojanim nismo postojali (ukjucujuci i crkvu, pretpostavljam, posto su svetinje bile na tudjoj teritoriji). A srpski narod je i opstao tako rasut pod raznim drzavama i imperijama upravo i zahvaljujuci crkvi. A danas se ona stavlja u sluzbu (i oni njoj) kojekakvih predsednika, ministara, cata, partijskih velikodostojnika, prolaznih pilicara kojima je glavni cilj u zivotu da voze dzipove i limuzine, i preko mrtvih ako treba. Gde je tu narod srpski u celoj prici u cije ime se sve radi?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:21 24.01.2010

Re: Pitanje

ninasimone, pogledajmo zajedno još jednom citat sa sajta b92 koji si ti linkovala:

Kosovo je naša sveta zemlja i naš Jerusalim", rekao je patrijarh i dodao da posle ovog svečanog čina sledi i ustoličenje u Peći i Peckoj patrijaršiji koje je sedište naših patrijarha, kao i poseta Dečanima i Gračanici bez kojih, kao i bez drugih svetinja Kosova, Srbija ostaje "bez uma i duše".

Dakle, ako pažljivije čitamo, nije teško uočiti da patrijarh Irinej, govoreći o "umu i duši" explicite govori o Pećkoj patrijaršiji, Dečanima, Gračanici i drugim svetinjama, a ne o teritoriji i državi.

Irinej je govorio metaforično, a ta njegova metafora itekako ima smisla, ako se zna koji značaj za srpsku kulturu i naciju imaju Pećka patrijaršija, Dečani, Gračanica...
ninasimone ninasimone 00:22 25.01.2010

Re: Pitanje

@Stojkovic
Nemoj pogresno da me razumes, ne diskutujem sa tobom, niti sa bilo kim odredjeno. Primecujem u njegovom govoru mesanje drzave, politike i crkve (procitaj ceo citat gore a ne samo deo, jos bolje ceo clanak na B92). Nista od toga sto sam ja rekla ne mora biti tako samo moze, a s obzirom na dosadasnje stavove i ulogu crkve svaka rec se moze dvostruko gledati i to, na zalost, sa sumnjom. Bilo bi dobro da mediji razjasne preko intervjua i slicnih prikaza sve sto od crkve dolazi. To je sve.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:24 25.01.2010

Re: Pitanje

ninasimone, naravno da te nisam pogrešno razumeo, nadam se ni ti mene.

Moje je mišljenje da je za eventualni uticaj SPC na državu odgovornija država, nego SPC. Oni koji vode državu ne treba da da dozvoli mešanje i da to crkvenim veledostojnicima jasno stave do znanja.
Nažalost, to nije tako i deo našeg političkog estabilišmenta se utrkuje u dodvoravanju crkvi. U pitanju je neprihvatljivi politički pragmatizam.
eugensavojski eugensavojski 13:12 25.01.2010

Re: Pitanje

vode državu ne treba da da dozvoli mešanje i da to crkvenim veledostojnicima jasno stave do znanja.

Pa crkva nema instrumente prisilnog mešanja u odluke države .
Uticaj na javnost i senzibiliziranje javnosti i javni pritisak jesu demokratske metode legalne za bilo koju grupu građana .
Ili misliš da je borba za prava međeda , promoviranje vegetarijanskih vrednosti, zabrana pušenja ( e što je to tek fašistički ma...im je..) gey-obiteljaske vrednosti i slično dozvoljen cilj za pritisak na vlast , a da crkva nije. Na kraju krajeva parlament je zakonodavno telo . a politički pritisci su samo oblik ponude i potražnje. Arhijerejski sabor ipak ne donosi zakone pa ni lex specialis
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:39 25.01.2010

Re: Pitanje



eugensavojski

Pa crkva nema instrumente prisilnog mešanja u odluke države .

Nema instrumente prisile, ali ima hramove, poslanice, propovedi, veroučitelje i veronauku u školama, svoje medije, izdavaštvo. Ima ostrašćene mitropolite, vladike, monahe i sveštenike koji su držali i drže zapaljive nacionalističke govore.
Dakle, ima itekako velike mogućnosti, a i velik uticaj na vernike, pa upravo zato ne bi smela da ih (zlo)upotrebljava u političke svrhe. Da agituje za ili protiv neke političke opcije, stranke ili kandidata na izborima.
Dovoljno je setiti se zapaljivih ostrašćeno nacionaličkih govora mitropolita Amfilohija Radovića ili vladike Atanasija Jeftića s kraja osamdesetih i početka devedesetih.

Mislim da grupa građana u mantijama i sa kamilavkama na glavi ne sme koristiti svoj položaj i svoje hramove kako bi ispoljavala politički uticaj na vernike. To nisu legalne demokratske metode za senzibiranje javnosti. I to je bitno različito od borbe za zaštitu medveda, flore i faune.
eugensavojski eugensavojski 13:56 25.01.2010

Re: Pitanje

ima velike mogućnosti .....velikuticaj na vernike agituje za ili protiv neke političke opcije.....zapaljivih ostrašćeno nacionaličkih govora

Mislim da se ovde radi o zavisti NGO sektora koji unatoč parama i veštičjim performansima , vrištanju i prisustvu u medijima neproporcionalno svom beznačaju pokušava eliminirat konkureciju inkvizitorskim metodama . jel demoktatski i legalno ne ide

veliki uticaj na vernike - izvini vernici su sami to odabrali.
zapaljivih ostrašćeno nacionaličkih govora - šta je problem , zapaljiv, ostraščen ili nacionalistički . čini mi se i da su antihristi isto tako skloni i zapalljivom i ostraščenom govoru .

agituje za ili protiv - da sam juče umro , umro bi u zabludi da je agitovanje za i protiv suština društveno-političkog delovanja
vludvig vludvig 18:47 24.01.2010

Ljubiša Rajić

Poštujem intelektualni angažman profesora i to što ima stav i kulturan je. A i drago mi je što je antifašista. Valjda je iskren.
Ali mi je jako čudna njegova izjava povodom izbora novog patrijarha, citiram:
"Meni izgleda da je to izbor kompromisa, nekoga ko nije previše izgubio ugled u javnosti..."

Voleo bih kada bi nam profesor objasnio koliko je to malo ili manje od previše ovaj novi patrijarh Irinej do sada izgubio od ugleda. Šta to zna profesor Rajić?
Ili ne može sebi da dopusti da ne oblati, makar usput.
Možda je patrijarh već izgubio nešto od ugleda time što deluje u profesoru omraženoj instituciji. U tom slučaju, rekao bih da je fakutet na kome radi profesor Rajić po mnogo čemu skandalozan. Sad da ne širimo priču, verovatno mu se promaklo, čisto kao frojdovska omaška..

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:28 24.01.2010

Re: Ljubiša Rajić

vludvig, grešiš. Nisi dobro razumeo prof. Rajića.
Đaci i studenti često ne razumiju svoje profesore. Ponekad profesori govore nerazumljivo, ali češće đaci i studenti ne prate pažljivo.
Daklem, ništa neobično.:)))
vludvig vludvig 00:16 25.01.2010

Re: Ljubiša Rajić

Pa daj me obavesti koji deo nisam dobro razumeo?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:35 25.01.2010

Re: Ljubiša Rajić

vludvig
Poštujem intelektualni angažman profesora i to što ima stav i kulturan je. A i drago mi je što je antifašista. Valjda je iskren.
Ali mi je jako čudna njegova izjava povodom izbora novog patrijarha, citiram:
"Meni izgleda da je to izbor kompromisa, nekoga ko nije previše izgubio ugled u javnosti..."

Voleo bih kada bi nam profesor objasnio koliko je to malo ili manje od previše ovaj novi patrijarh Irinej do sada izgubio od ugleda. Šta to zna profesor Rajić?
Ili ne može sebi da dopusti da ne oblati, makar usput.


SPC, odnosno jedan broj arhijerarha, u godinama raspleta jugoslavenske krize i građanskog rata nisu bili na visini svog položaja, raspaljivali su nacionalizam, podržavali Milošeevića, Karadžića.... i na taj način su odgovorni za posledice te, po srpski i druge narode, pogubne politike, pa i za rat.
Irinej, za razliku od takvih, nije. I na to je, pretpostavljam, prof. Rajić mislio.

vludvig vludvig 14:21 25.01.2010

Re: Ljubiša Rajić

Vojislav Stojković

SPC, odnosno jedan broj arhijerarha, u godinama raspleta jugoslavenske krize i građanskog rata nisu bili na visini svog položaja, raspaljivali su nacionalizam, podržavali Milošeevića, Karadžića.... i na taj način su odgovorni za posledice te, po srpski i druge narode, pogubne politike, pa i za rat.
Irinej, za razliku od takvih, nije. I na to je, pretpostavljam, prof. Rajić mislio.


Slažem se s tobom. Samo imam primedbu na Rajićevu konstataciju da je ovo izbor nekoga ko nije previše izgubio od ugleda u odnosu na ostale. Mislim da on nije uopšte izgubio od ugleda, nema mrlje u njegovoj biografiji. Ako pažljivo pročitamo Rajićevu izjavu videćemo:
Meni izgleda da je to izbor kompromisa, nekoga ko nije previše izgubio ugled u javnosti ako se uzme u obzir šta je sve u poslednje vreme pisano i prikazivano: od bogatstva Vasilija Kačavende, od trgovine Filaretove i Artemijeve, od građevinskih firmi, od raznih priča oko Pahomija, oko izjava Atanasija Jeftića, oko nekih izjava Amfilohija Radovića“

I pritom, ovo nije bio nikakav kompromis jer nije izabrano srednje rešenje, već vladika kome se nema šta prebaciti. Pretpostavljam da je profesor Rajić mislio da je ovo u pitanju kompromis između mlađih, uslovno rečeno liberalnijih i s druge strane tvrdih, kompromitovanih vladika, zato što je Irinej stariji i konzervativan ali nije kompromitovan.
Znaju se brljaže mnogih vladike i od toga se ljudima povraća. Ali izabran je onaj koji nije UOPŠTE izgubio od ugleda. I to je ono što nas sve oduševljava u ovom izboru.
Izgleda da je ipak sveti Duh!

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:25 25.01.2010

Re: Ljubiša Rajić

vludvig

Izgleda da je ipak sveti Duh!


i ja to mislim.:))

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana