Eksperimenti u blogovanju

Vradžbine i još po nešto, čemu?

vladimir petrovic RSS / 23.12.2010. u 17:01

Zebra ima pravo na svoje pruge (Afrička izreka)

1. Kad pomislim na veštice, ja se obično setim moje Monike (svako ima svoju Mo, zar ne?), jer njoj su vradžbine, veštice i vešci bliži nego meni, pošto o njima zna mnogo. S druge strane, kao što sam već ranije indiskretno nagoveštavao, ona se i dalje (samoinicijativno, ali uz moju prećutnu saglasnost) brine o mojoj "kulturnoj nadgradnji" što podrazumeva, pored ostalog, i povremene posete - muzejima. O tome kakve veze imaju muzeji sa vradžbinama, govoriću nešto kasnije.

Ovo pominjem zato što ja, ruku na srce, nisam čovek muzeja. Kad sam sam, posećujem ih retko, a indiferentan sam čak i prema aktivnostima pod nazivom "Noć muzeja", koje su u poslednje vreme, jednom godišnje, organizuju u nekim većim gradovima širom sveta. Naročito me ne zanimaju etnografski, prirodnjački, tehnološki i slični muzeji, te ih izbegavam, a posećujem ih samo onda "kada baš moram". A da ne bi ispalo da sam sačinjen od nekog prostog drveta, reći ću da povremeno (ipak) pokazujem interesovanja za muzeje sa slikama starih majstora, iako i posete tim muzejima uvek ispadnu, obrni-okreni, prilično - zamorne. Tako, malo zbog Monikinog navaljivanja, malo iz snobizma, posetismo nas dvoje u poslednjih nekoliko godina neke vodeće evropske muzeje (pored Luvra, još i madridski Prado i amsterdamski Rijksmuseum). Za sada, više nego puna kapa, govorim ja sam sebi svaki put kada se toga setim, mada znam da neumorna Monika planira da na proleće, ili u rano leto, zajedno posetimo glasovitu Galeriju Ufici u Firenci.  

Ipak, i kada Monika nije sa mnom, dogodi mi se da posetim poneki muzej prilikom sporadičnih poseta dalekim gradovima, iz poštovanja prema onima koje tamo sretnem, u slučaju da mi oni preporuče posećivanje nekog njihovog muzeja, kao neizbežnost, kako bih što bolje upoznao osobenosti naroda i sredine u kojoj sam se našao. Tada sebi promrmljam u bradu ono nezaboravno francusko "La noblesse oblige", i eto mene u memljivim prostorijama sa umetninama iz prošlosti.

2. Tako je bilo u Lusaki, kada sam se našao u situaciji da nisam mogao izbeći posetu njihovom Narodnom muzeju. (Usput, Zambija je lepa zemlja, jedna od najlepših u Africi. Po površini je skoro veća od Velike Britanije i Francuske uzete zajedno, a ima manje stanovništva od - Londona. Da dodam još i to da me je podsetila na Srbiju po tome što je "landlocked", odnosno nema izlaza na more. Kakva kosmička nepravda - da neko ima mora i preko glave, a drugi i ne zna šta je to - more. ¡Qué dolor!).  Iz sećanja na tu posetu Zambiji nastala je ova priča.

Zambijski Narodni muzej, smešten u novoj zgradi modernih obrisa, u lepom delu grada, otvoren je pre samo petnaestak godina, kao prvi i jedini muzej u prestonici. Stoga, pada u oči da muzejske prostorije (još) nisu memljive, čak šta više veoma su svetle i prijatne. U prizemlju su smeštene slike i sklupture, pretežno iz novijeg vremena. Slike su jako izraženog kolorita, kao da su njihovim autorima Matisovi fovisti bili učitelji, sa temama iz svakodnevnog života, a neke su i nadrealistične. Na njima se vidi ritam, jedno od glavnih obeležja afričkog umetničkog izražavanja, ritam koji daje punoću slikama, skulpturi ali i - igri. Čini mi se da se ne može shvatiti sveukupno afrikanstvo ako se ne oseti poseban značaj ritma, ritma koji se ne samo oseća nego i - vidi. Skulpture, od drveta i kamena, takodje plene svojom jedinstvenošću i nepatvorenom lepotom. Medjutim, pada u oči da se tu ne radi o lepoti skulptura u klasičnom smislu Zapada, jer Afrikanac obično ne pravi tradicionalne figure radi lepote, u cilju zadovoljenja nekih svojih estetskih potreba, već radi neke konkretne namene, najčešće - duhovne. Naime, afričke skulpture, uključujući i svuda prisutne maske (a ja sam veliki poklonik maski), treba da proizvode odredjene efekte, da čine da se nešto dogodi, odnosno da se ne dogodi; drugim rečima treba da pomažu ljudima u komuniciranju sa - višim silama. A prilikom tog boravka u Zambiji saznao sam da su više sile svuda oko ljudi, mnogo češće nego što sam ja mogao i pretpostaviti.

Afrikanci to smatraju prirodnim. S tim u vezi, sećam se da sam u avionu, prelistavajući knjigu „Beleške jednog vrača iz Zulu plemena" od K. Mutve (Credo Mutwa: My People, the Writings of a Zulu Witch-Doctor), koju mi je Monika tutnula u putnu torbu a da sam ja to tek kasnije otkrio, naišao na ovu konstataciju: „Afrikanac ostaje Afrikanac, bez obzira da li je školovan i hrišćanin, te su uzaludna nastojanja da se on natera da bude nešto drugo, ono što on u suštini nije". Eh, ti vračevi; uvek se prave da sve znaju. I preporučuju nam da nije u redu da od Afrikanca očekujemo da bude - Evropljanin.

To mi je naročito došlo na pamet kada sam na spratu Narodnog muzeja, pod dobro osvetljenim (staklenim) krovom, pored malobrojnih eksponata orudja i oružja iz daleke prošlosti, video kako veliki deo prostora zauzima uredna postavka predmeta iz oblasti - vradžbina (witchcraft), sa potrebnim objašnjenjima. Taj deo veoma privlači posetioce, kako retke strance, tako i same Zambijce. Jer o vradžbinama se nikada ne zna dovoljno!

Na početku te postavke stoji vidno istaknut pano, sa sledećim tekstom:

VRADŽBINE

„Nesreće koje snalaze ljude obično su uzrokovane od drugih ljudi. Susedi, braća, sestre, očevi, majke, dede, babe, tazbina, rodjaci i drugi najčešće se optužuju da su krivi za neobjašnjive probleme kao što su sterilitet ili pobačaji žena, impotencija muškaraca, nemanje sreće u poslu, nemogućnost da se dobije unapredjenje, loše berbe, nevolje sa stokom, saobraćajne nesreće, razne bolesti i slično.

Vradžbine su poznate širom naše planete. Razlozi za njihovo kontinuirano postojanje proizilaze iz ljudskih potreba pojedinaca i grupe, ili šireg društva, kao i zbog želje za znanjem i ličnom moći. Obično nisu prihvatljiva objašnjenja da su problemi koji se dogadjaju ljudima - prirodni. A samo pominjanje vradžbina u mnogima izaziva strah. Izložbe posvećene vradžbinama uglavnom privlače velike gomile posetilaca. To nije zbog toga što su vradžbine same po sebi nešto čudno, to je zato što vradžbine 'žive i opstaju' u našim domovima, ili u našem susedstvu. Svako od nas nadje neku priliku da uoči postojanje nečeg neobjašnjivog, što nas 'teroriše'. Pominjanje vradžbina prikucava slušaoce za sedišta. Neki bi želeli da znaju kako da štite sebe od delovanja vradžbina; kako da otkriju razlog neke svoje nesreće; kako da se osvete za nesreću koja ih je snašla, ali i da saznaju o načinima i sredstvima kako da drugima nanesu štetu i učine ih nesrećnim.

Za otkrivanje vradžbina koriste se vračevi, čiji se rad izvodi javno iz sledećih razloga:

- da javnost zna za rad vrača-pogadjača (witchfinder);

- da ljudi saznaju ko im je izazvao patnju i

- da se upozore potencijalne veštice na posledice koje ih čekaju ako budu praktikovale vradžbine...".

Ovde se zaustavljam, pošto je tekst u pitanju veoma dugačak, ali ću se na neke njegove zanimljive delove, a ima ih dosta, vraćati kasnije. Ipak, sada ću pomenuti kraj ovog teksta, sa podnaslovom:

"Vradžbine i zambijski zakoni:

Početkom XX veka kolonijalna vlast donele je sa sobom pravni system koji je imao zadatak da štiti privatnu svojinu i prava pojedinaca. Stoga, kolonijlna vlada videla je vradžbine kao nešto što se suprostavlja prirodnoj pravdi. Kako bi sprečila delovanje vradžbina, donela je, 1914. godine, Uredbu o vradžbinama. Kasnije, ta Ureda je više puta menjana.

Danas su vradžbine u Zambiji zakonski regulisane Aktom o vradžbinama, poglavlje 45. Tim aktom pokušale su se sprečiti vradžbine tako što je obuhvaćeno celo područje njihovih mogućih aktivnosti, sve do prostog posedovanja predmeta za magiju. Novi Zakon je u suprotosnosti sa starom odredbom koja je prihvatala otkrivanje vradžbina i korišćenje tradicionalne medicine, te magije i rituala koji su za cilj imali istrebljenje veštica. Tako su čak pojedinci koji imaju magijske predmete za samozaštitu podložni gonjenju. To je još uvek na snazi, što se može videti iz novinskih isečaka koji su u ovoj muzejskoj postavci izloženi".

A pomenuti novinski isečci, pored ostalog, pokazuju da tradicionalna verovanja, odnosno praktikovanje vradžbina, itekako još postoje. Priznajem da me je čitanje nekih od tih isečaka ispunjavalo - blagom jezom.  

Ujedno, ta poseta Narodnom muzeju u Lusaki podstakla me je da se, ma koliko usputno, malo detaljnije pozabavim Afrikancima uopšte. Na svoj način.

3. Kao što je poznato, Afrika, po veličini drugi kontinent na planeti, bila je neko vreme pod kolonijalnom vlašću nekih evropskih naroda. Shodno pisanju većine istorijskih čitanki na Zapadu, Portugalci su bili prvi Evropljani koji su preduzimali sistematska putovanja sa namerom da upoznaju obalu Afrike, u XV veku. Moreplovac B. Dijas je 1487. godine oplovio rt na jugu kontinenta, dajući mu ime "Rt oluja, jer ga je on tako doživeo. Nešto kasnije, ime je promenjeno, te je rt dobio poetično ime - "Rt Dobre nade", ali iz nepoetičnih razloga, zato što je njegovo otkriće bilo dobar znak da se iz Evrope do Indije može dospeti - morem. Prisustvo Holandjana u Južnoj Africi datira iz sredine XVII veka. Tek sredinom XIX veka evropski istraživači preduzimaju prva ozbiljnija istraživanja unutrašnjosti Afrike (izvor Nila otkriven je 1863. godine). Krajem tog veka, na Berlinskom kongresu, 1885. godine, Afrika je izdeljena na sfere interesa, za konferencijskim stolom, pa je tako počela beskrupulozna kolonizacija kontinenta od strane nekih evropskih naroda. Ta osvajanja nisu išla lako. Englezima je, na primer, bilo potrebno skoro šest decenija i devet krvavih ratova da formalno podvrgnu pod svoju vlast slobodoljubive Zulue (sećate li se The Zulu Warriors iz priča i filmova?), u oblasti nešto nižoj od današnje Zambije, a Portugalcima čak petnaest krvavih ratova da bi, tek 1919. godine, pokorili Angolu.

               

I drugi afrički narodi srčano su branili slobodu, ali bezuspešno. Beli osvajačai su pobedjivali ne samo zahvaljujući znatnoj tehničkoj nadmoći, već i lukavstvima i pokvarenim metodama koje su primenjivali, varajući i kupujući domaće poglavice, čineći od njih vazale svojih vladara, vladara koje su oni prikazivali kao "silne careve koji vladaju gotovo celim svetom, pa im je, jadnim Afrikancima, bilo bolje da se pokore dobrovoljno". Tako su do 1920. godine svi delovi Afrike, osim Etiopije, Liberije i Južne Afrike, bili  pod kolonijalnom upravom, ili protektoratom. Dekolonizacija je počela posle 1950. godine da bi, jedna po jedna, bivše kolonije postale nezavisne zemlje.

Kolonizatorima su umnogome utirali put milosrdni hrišćanski misionari i istraživači, pa je zanimljivo znati neke ocene koje su oni davali. Naime, oni su često zaključivali "da Afrika označava dokonost, boleštine, neznanje i bedu, jednom rečju u pitanju je - mrkli mrak". Crno na crnom.

A kako su Afrikanci doživljavali kolonizaciju? Doživljavali su je na sličan način kako su narodi u drugim delovima sveta doživljavali povremena porobljavanja. U zambijskim istorijskim udžbenicima mogu se naći ovakvi opisi: "Kolonizatori Afrike nisu bili nosioci prosvećenosti, kako su oni priželjkivali da ih istorija zabeleži, već otelotvorenje licemerstva, niskosti i primitivne surovosti. Sprovodili su duhovno i fizičko nasilje nad crncima, naprosto su nastojali da unište ljudsku bit u njima, da ih svedu na nivo životinja".

4. Da se kratko vratim tradicionalnim verovanjima u Zambiji. Ona su raznolika, a magija i vražbine predstavljaju njihov deo.

Tradicionalna verovanja deo su stare civilizacije Afrike južno od Sahare.

Ima naučnika koji tvrde da su ljudska bića poreklom iz - Afrike. Tako je još Anri Lot (Henri Lhote, 1903-1991), etno-arheolog svetskog glasa, navodio da je "Afrika vrlo stari kontinent, na kome je čovek prvi put postao Čovekom".

Medjutim, medju nekim kvazi-naučnicima iz Evrope i Amerike ima i onih koji sumnjaju u postojanje afričke civilizacije uopšte. Shodno tome, smatraju da Afrikanci južno od Sahare nikada nisu ni imali svoja tradicionalna religijska verovanja, namerno zaboravljajući pri tome da nema društva, ni najprimitivnijeg, koje nema svoja religijska verovanja.

5. Sada ću se malo pozabaviti večnom temom odnosa belaca i crnaca, uz pokušaj da to gledam, koliko-toliko, kroz afričku prizmu. Sumnje u postojanje afričkih tradicionalnih verovanja jesu samo deo velikih predrasuda koje neki Zapadnjaci imaju prema afričkim crncima. Primera za to ima mnogo, ja ću navesti nekoliko.

Zabeleženo je da su se neki britanski istraživači iz XIX veka, prilikom poseta Africi, dosta dvoumili da li da "one" koje su tamo bili zatekli uopšte smatraju - ljudskim bićima. U najmanju ruku, smatrali su ih "skoro-ljudima" (u svom bogatom i preciznom engleskom jeziku koristili su izraz: the near-men). Afrikanist B. Dejvidson (Basil Davidson: Guide to African History) zabeležio je slučaj britanskog istraživača Ričarda Bartona, koj je nakon posete Africi, na jednom predavanju u  Lonodnu, sredinom XIX veka, izneo "pouzdanu tvrdnju da je mozak Afrikanca toliko mali da ne može obezbediti civilizacijski razvoj", kao i da, "kada jednom Afrikanac odraste, njegov se mentalni razvoj zaustavlja, pa umesto da napreduje, on počne nazadovati". Time je on potvrdjivao dosta uvreženo mišljenje belaca po kome crnci, ma koliko odrasli, uvek ostaju - deca. Bilo je mnogo takvih primera kod Engleza, Francuza i drugih osionih kolonizatora, po kojima "crnci ne samo što se potpuno razlikuju od belaca, već se razlikuju od bilo kojih drugih ljudskih bića". Mnoge negativne predstave, dakle, datiraju od prvih susreta bliske vrste koje su evropski moreplovci, hrišćanski misionari i istraživači imali sa Afrikancima, na njihovom rodnom tlu.

Paradoksalno, postoje pretpostavke da su motivi prvih Evropljana bili - religiozni i humanitarni. Ne smemo smetnuti s uma da je to bilo vreme Evrope sa kmetovima, stalnim trvenjima i ratovima gradova-državica, sa manufakturom, inkvizicijom i sujeverjem, ali i sa velikom žedji za novim saznanjima i otkrićima. Medjutim, uskoro su realni interesi prevladali, te su počela osvajanja i pljačke velikih srazmera.

Leopold Sedar Sengor (Léopold Sédar Senghor, 1906-2001), državnik i verovatno najveći afrički pesnik, koji se mnogo bavio temom crnaštva (Négritude), u dramatičnoj poemi "Čaka" peva kako su crnci primili prve belce:

"Primismo vas kao glasnike bogova,

ljubaznim rečima i biranim pićima.

Hteli ste blaga - i mi smo vam ga dali:

slonovaču boje meda i kože duginih boja,

začine, zlata, dragulja...

Čega vam sve ne dadosmo!"

Sledilo je najgore - hvatanje i nasilno odvodjenje nedužnih crnaca, preko mora i okeana, u - ropstvo. Računa se da je iz Afrike odvedeno desetak miliona robova. To je jedna od većih tamnih mrlja u novijoj istoriji belog dela čovečanstva. Takodje, to je primer hrišćanske hipokrizije; ljudi su odbijali da na druga ljudska bića gledaju - humano.

Mogu li crnci ikada ovo porobljavanje oprostiti belcima?  Pomenuti L. S. Sengor peva:

"Gospode Bože, oprosti beloj Evropi!

A istina je, Gospode, da je za vreme četiri stoleća svetlosti

Bacala pomije i lavež svojih lovačkih pasa na moje zemlje.

A hrišćani, odrekavši se Tvoje svetlosti i dobrote Tvog srca...

... udarahu na muke moje učenike...

Jer, doista treba da oprostiš onima koji su lovili moju decu

Kao divlje slonove, i krotili ih udarcima korbača...

Jer, doista treba da zaboraviš one koji izvezoše deset miliona mojih sinova

U leprozorijumima svojih brodova.

Što ih porobiše dvesta miliona... ".

Osvajanje Afrike od strane Evropljana bilo je prekinulo normalan tok razvoja njenih društvenih struktura, razorilo civilizacije koje su zatečene na njenom tlu i pretvorilo njene stanovnike u bića nižeg reda. Naravno, zna se da je ropstvo postojalo u Africi i pre dolaska belih osvajača, po mnogo čemu je nalikovalo ropstvu u Evropi u ranom Srednjem veku, ali porobljavanjem od strane Evropljana i Amerikanaca promenjeni su bit i sadržaj afričkog načina življenja, shodno potrebama evropskog i američkog industrijskog društva, kojem je bila potrebna robovska radna snaga, a ona je nadjena u izobilju u Africi. Trebalo je još samo naći odgovarajuće obrazloženje, radi umirenja savesti kojim be se dalo opravdanje pred hrišćanskom javnošću sveta. Rešenje je nadjeno tako što su Afrikanci proglašeni - poluživotinjama, robom sa kojom se može trgovati kao i svakom drugom robom. Hrišćansko javno mnjenje u Evropi, a još više u Americi, i pred toga što se dičilo širokim milosrdjem (Milosrdni andjeo, zar nama u Srbiji to nije poznato?), prihvatilo  je to obrazloženje. A svetsko javno mnjenje je ćutalo.

Mnogo vremena trebalo je da prodje pre nego što se postepeno počela javljati pozitivnija mišljenja o crncima, koja će doprinostii razvijanju ideje o ukidanju ropstva crnaca u dvema Amerikama i kolikom-tolikom ispravljanju predrasuda o crncima  po kojima su, najblaže rečeno, inferiorniji od belaca.

Tek šezdesetih godina XIX veka u Americi se počinju javljati otvoreni glasovi protiv neljudskog postavljanja belaca prema crncima. Književnica H. B. Stou, svojom čuvenom knjigom "Čiča Tomina koliba" (Harriet Beecher Stowe: Uncle Tom's Cabin), probudila je i duboko potresla američku gradjansku svest, dajući time snažan moralni podstrek za ukidanje ropstva. Romani poljskog književnika H. Sjenkjeviča "Pisma iz Afrike" i "Kroz pustinju i prašumu", kao i roman Džozefa Konrada "Srce tame" (Joseph Conrad: Heart of Darkness), koji za motto ima ove reči: "Nema tmine u srcu Afrike, već u srcu civilizovanog čoveka Zapada", takodje, umnogome su doprineli da se probude simpatije i zanimanje javnosti u zemljama kolonizatorima prema porobljenim narodima Afrike.  

Period najgoreg stradanja crnaca tajao je, dakle, od početka XVI veka do ukidanja ropstva u SAD, početkom XIX veka. Stradanja njihova  su se, medjutim,  nastavila i kasnije. (Novine u SAD beležile su da je povremeno bilo slučajeva  u kojima su crnci linčovani, mučeni, prebijani, vešani, pa i živi spaljivani. U nekim prilikama bila je to zabava dokonim belcima u ruralnim krajevima Amerike. Policija, sudovi, pa i lokalno sveštenstvo, prelazili su ćutke preko toga. Tako je, prema podacima Taskigi instituta iz Alabame, u periodu od 1890. do 1930. godine, linčovano preko 4.000 crnih osoba. A oni koji su bili hapšeni skapavali su po zatvorima. Lokalne novine u jednom gradiću u Alabami jednom prilikom cinično su zabeležile: "Crnci ne umeju da misle na budućnost. Kada ih uhapsite, oni odmah umiru u zatvoru, jer ne umeju misliti na vreme kada će postati slobodni, da se nadaju... ".  Tako je crncima u Americi dugo bio namenjen težak put).

Da pomenem da je Andre Žid (Gide), u svom putopisu iz Konga, dao jednu lucidnu opasku o odnosu belac-crnac: „Što je belac manje inteligentan to mu crnac izgleda gluplji" (Moins le blanc est intelligent, plus le noir lui paraît bête).

Na kraju, da kažem i to da je bilo, naravno, medju prvim velikim evropskim misionarima / istraživačima i dobrih ljudi, ma koliko malo, koji su pošteno prikazivali i tumačili Afriku svetu. Da pomenem Škota Dejvida Livingstona (1813-1873), koji je bio je jedan od najmarkantnijih medju istraživačima. Kao pravi hrišćanin, u kontaktu sa Afrikancima, on se rukovodio načelom „Sve je od Boga". Istinski je voleo Afriku, u kojoj je proveo preko 30 godina, a obaveze koje je sam sebi bio postavljao u odnosu na Afriku smatrao je svetim, stavljajući ih čak ispred obaveza prema ženi i deci. Prvi je vršio, s velikim entuzijazmom, istraživanja toka reke Zambezi, otkrio je prelepe Viktorijine vodopade, zatim jezero Njasu i druga jezera. Umro je na svom putu ka izvorištu Nila, u mestu Čitambi, što je danas u Zambiji. Pred smrt, zamolio je svoje afričke saputnike iz ekspedicije da, kada izdahne, izvade njegovo srce i sahrane ga na afričkom tlu, „kome pripada", a telo da otpreme u Vel. Britaniju. Tako je i učinjeno: njegovo telo (bez srca, koje je ostalo u afričkoj prašini) sahranjeno je u Vestminsterskoj katedrali u Londonu, uz počasti koje su mu odate kao najvećem britanskom istraživaču Afrike. U znak sećanja na dobrog Livingstona, glavni turistički grad u Zambiji, na Zambeziju, pored Viktorijinih vodopada, danas nosi njegovo ime - Livingstone.

P. S. Neko će možda pomisliti da je pomalo anahrono govoriti o vradžbinama danas. Izgleda da nije. Ima tu još dosta "unknown unknowns". S druge strane, u mnogim novinama i časopisima, kao i na televiziji, i danas se često prave reference na duhove, demone, magiju, vračare ili raznorazne okultne dogodovštine. Sigurno svako od vas zna nekoga koji konsultuju astrologe, ili čita horoskope, te veruje, svesno/nesvesno, da neke natprirodne sile utiču na njegov život. Ja, kada posećujem moju tetku Grkinju, primećujem da na njihovoj TV postoji jedan kanal na kome se tokom celog bogovetnog dana daju znatiželjnim gledaocima saveti i predvidjanja o onome što će im se dogoditi ili se neće dogoditi, na osnovu „položaja planeta i zvezda u odredjenom času",  čitanja karata i sl. A tako je i drugde, negde više, negde manje.

(Nastaviće se).

Atačmenti



Komentari (80)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Krugolina Borup Krugolina Borup 17:14 23.12.2010

Aha

Sigurno svako od vas zna nekoga koji konsultuju astrologe,


Fuj, fuj to, kakano!
Nikad ne konsultujem astrologe.
Uvek i isključivo konsultujem samo sama sebe.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:31 23.12.2010

Astrolozi su večni

Krugolina Borup
... Uvek i isključivo konsultujem samo sama sebe.


Pa jel' ti se dogodi da ponekad pogrešiš?

Za tebe kao prvu:


Krugolina Borup Krugolina Borup 19:30 23.12.2010

Re: Astrolozi su večni

Pa jel' ti se dogodi da ponekad pogrešiš?


Fala Bogu!
Ko radi taj i greši.
Grešiti je ljudski.
Na greškama se uči.
docsumann docsumann 17:30 23.12.2010

shut'em down

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:45 23.12.2010

Re: shut'em down

Doc,
Za tebe kao prvog:



African art has long been about more than just tribal masks and traditional carvings, and now contemporary African artists are being recognized globally
docsumann docsumann 17:52 23.12.2010

Re: shut'em down

African art has long been about more than just tribal masks and traditional carvings, and now contemporary African artists are being recognized globally


Slažem se Vladimire, savremena afrička umjetnost je dovoljno velika tema sama za sebe ... da ne pominjemo kako su afrićke maske i statue uticale na Pikasa i kubiste.

Jelica Greganović Jelica Greganović 17:40 23.12.2010

Zvao si me?



Dolaziš na žurku?
mariopan mariopan 18:13 23.12.2010

Re: Zvao si me?

mlekac mlekac 18:45 23.12.2010

Re: Zvao si me?


EDIT:
Za slucaj da me odmah niste prepoznali
oskar-z-wild oskar-z-wild 18:28 23.12.2010

A true gentleman...

...is recognized instantly.

Preporuka na trudu.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:45 23.12.2010

Re: A true gentleman...

...is recognized instantly.

Preporuka na trudu.


Hvala ti, Oskare.

Baš lepo što si okačio klip sa Viktorijinim vodopadima.

Moram reći i ovo: oni se nalaze na reci koja je granica izmedju Zambije (koja je po toj reci - Zambezi - i ime dobila!) i Zimbabvea. Dakle, vodopadi se mogu posmatrati sa obe strane, ali je pogled, ipak, lepši sa - zimbabveanske strane!
A ponavljam da vodopadi jesu prekrasni!

Za tebe, podsećanje na najpoznatiju (po nekima i najlepšu) nigerijsku masku od slonovače



docsumann docsumann 18:29 23.12.2010

ovaj je čarobnjak mene zamalo prevario :)

mlekac mlekac 18:42 23.12.2010

Moj omiljeni africki djavolak


EDIT:
Kamo mi nestade linak do youtube-a????

Ovo su neke madjije!
nsarski nsarski 19:01 23.12.2010

Eh, Horatio

Ima naučnika koji tvrde da su ljudska bića poreklom iz - Afrike.


Mlako ti je ovo, brate, mlako.
Postoje dve hipoteze o poreklu savrmenih homosapiensa. Jedna je "out of Africa" hipoteza koja kaze bas to: da su ljudi, mi, danas , ovakvi, nastali u Africi i da su se onda rasejali po planeti (ovo je bilo pre oko 150 -200.000 godina). Druga, alternativna hipoteza, se zove multiregionalna i ona kaze da su ljudi istovremeno nastali na vise mesta na planeti.
Najveci broj antropologa veruje u "out of africa" objasnjenje, posebno posle poredjenja mitohondrijalne DNK koja se moze unazad pratiti sve do pra zene "pra Eve" od koje smo, manje vise svi potekli.
Pored toga postojali su i drugi hominidi slicni nama - Neandertalci, Kromanjonci, "homo florensis" (nedavno otkriven u Indoneziji) i najzad - pre neki dan otkriven - denisovan, iz pecine Denisova u Sibiru. Dakle, ima ih barem 4 za koje znamo. Ovi su hominidi, veruje se, koegzistirali sa homo sapiensom, neki se cak i mesali.
Istrazivanje se nastavlja...
Sta je u ovome mlako? Pa, nije trebalo da kazes "ima naucnika..." vec da uzviknes: Svi smo mi Afrikanci!!! Siguran sam da bi se Mo slozila.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:33 23.12.2010

Re: Eh, Horatio

Nsarski
... vec da uzviknes: Svi smo mi Afrikanci!!!

Pravo kažeš.

Samo, kod ovakvog pisanja bojim se da mi neko olako ne uputi ono provokativno pitanje: "Na čijoj si ti strani, čoveče?", odnosno da mi ne prebaci da malo pristrasno i zaneseno slikam Afrikance.

A ovo bi trebalo da bude samo prvi od više nastavaka, ako budem mogao...

(Ujedno, mora se imati u vidu da ovo nije naučni blog, ovo su impresije jednog prolaznika, he, he, he... a naučni tekstovi se objavljuju drugde).

Vladimir-The-Traveller

P. S.
Evo vrača na koga me je uputula Mo:





Edit:

I još nešto. Od citiranih izjava dvojice Francuza, etno-arheologa Lota i književnika Žida, meni je mnogo bliža i zanimljivija Židova opaska, imajući u vidu ovo - da ja stvarno nisam "science-minded", a da jesam (ili mi se čini da jesam) "literature-minded".

Prema tome, baš mi je legla Židova izjava, a nje se setim svaki put kada nekoga čujem, čak i kada je u pitanju neka dobra, fina osoba, kako izjavljuje da su joj svi crnci - isti (misleći na spoljni izgled). Ja tada oćutim, jer vidim da nema svrhe sa takvom osobom dalje razgovarati, pošto svi crnci nikako ne izgledaju - isto, he, he, he...



JJ Beba JJ Beba 20:22 23.12.2010

Re: Eh, Horatio

ma naučnika koji tvrde da su ljudska bića poreklom iz - Afrike.

Pozdravila vas nulta veštica, Lusy najpoznatije osoba svog vremena.
Dobila je ime posle besomučnog slušanja ove pesme od strane tate/kuma Donalda
dolybell92 dolybell92 20:45 23.12.2010

Re: Eh, Horatio

Samo, kod ovakvog pisanja bojim se da mi neko olako ne uputi ono provokativno pitanje: "Na čijoj si ti strani, čoveče?", odnosno da mi ne prebaci da malo pristrasno i zaneseno slikam Afrikance.


Može i to da ti se dogodi, ali taj sigurno nije nikada
video pravu Afriku, ili je pak gledao sa predrasudama..
uvek ima onih koji pre i više vide "crno" nego "belo"...
takve su prirode...
kakapo kakapo 21:08 23.12.2010

Re: Eh, Horatio

Pored toga postojali su i drugi hominidi slicni nama - Neandertalci, Kromanjonci, "homo florensis" (nedavno otkriven u Indoneziji) i najzad - pre neki dan otkriven - denisovan, iz pecine Denisova u Sibiru. Dakle, ima ih barem 4 za koje znamo. Ovi su hominidi, veruje se, koegzistirali sa homo sapiensom, neki se cak i mesali.

Kromanjonci su "mi", tj. Homo sapiens sapiens. Mada su i ostali na neki način "mi". I dabome da smo iz Afrike. Multiregionalna hipoteza je, manje više, potpuno odbačena.
wukadin wukadin 14:28 24.12.2010

Re: Eh, Horatio

Najveci broj antropologa veruje u "out of africa" objasnjenje, posebno posle poredjenja mitohondrijalne DNK koja se moze unazad pratiti sve do pra zene "pra Eve" od koje smo, manje vise svi potekli.


Onako, laički, pošto nisam biolog to mi je čudno. Kao i biblijsko objašnjenje, ako se bukvalno shvati, vuče ne istu stvar - incest. Osim ako je Eva imala "životinjskog" Adama, s kojim se mogla ukrstiti, što će reći da mutacija nije toliko promenila gene. Opet, pitanje praga, kriterijuma, u kom "trenutku" možemo reći - ecce hommo (hominidi). Naravno, nema baš mnogo tragova da bismo imali dovoljno podataka. Osim toga, kako su baš "ljudski" geni bili dominantni?
Zato nekako ne mogu ovo prihvatiti bukvalno, pre mi se čini da je čovečanstvo nastalo od bar jedne grupe, ili više grupa, i da prvobitna populacija nije bila mala. Onda bi imali niz sitnih prilagođavanja. Može da bude aou-of-Africa ili multiregionalno. Uostalom, čuo sam za neku kataklizmu od pre 65 hiljada godina kad je opstao veoma mali broj praljudi. Kako to obično biva (slučaj dinosaurusa i sisara) to je izgleda otvorilo put. A kad se setim tog udara "drevnog meteorita" sad se sećam i onih "statusa na fejsbuku" kad t-rex i brontosaur na vest o budućem udaru kukaju NOOOO, a bubašvaba kaže "Whatever"
nsarski nsarski 20:05 24.12.2010

Re: Eh, Horatio

Onako, laički, pošto nisam biolog to mi je čudno. Kao i biblijsko objašnjenje, ako se bukvalno shvati, vuče ne istu stvar - incest. Osim ako je Eva imala "životinjskog" Adama, s kojim se mogla ukrstiti, što će reći da mutacija nije toliko promenila gene. Opet, pitanje praga, kriterijuma, u kom "trenutku" možemo reći - ecce hommo (hominidi). Naravno, nema baš mnogo tragova da bismo imali dovoljno podataka. Osim toga, kako su baš "ljudski" geni bili dominantni?

Pa, ne treba ovo shvatiti doslovce. Ta osoba je u naucnim krugovima dobila ime "mitohondrialna Eva" (ime Eva je cisto iz reklamno-biblijskih razloga).

Naime u njeno vreme, pre oko 200.000 godina, bilo je mnogo zena - racuna se da je populacija ljudi tada bila nekoliko desetina hiljada. Mitohondrijalna DNK se prenosi iskljucivo po zenskoj liniji, pa se kroz generacije taj trag drugih zena izgubio. Medjutim, ova jedna "eva" je, sticajem okolnosti, uvek u genealogiji imala nekog zenskog potomka koji je njenu mitohondrijalnu RNA prenosio na sledece generacije. Tako gledano, i nije mnogo neobicno.
Kazezoze Kazezoze 19:58 23.12.2010

ritam...

spomenuo si gore nešto o afričkom ritmu, a pošto znam da si odrastao u maroku, pade mi na pamet marokanski gnawa ritam.
koliko mi je poznato to je bio ritualni ritam bubnjeva kojim su vračevi dovodili sebe i pacijente u stanje transa, odnosno u promenjeno stanje svesti. medžik.
ne znam da li još uvek postoje ti gnawa rituali, ali moderna verzija tog ritma je veoma moćna:



uzgred, holandjani su u XVII veku u južnoj africi napravili luku da bi se mogli opskrbiti zalihama hrane i vode na putu za indiju i indoneziju odakle su dovlačili začine u evropu. to je bio takozvani holandski zlatni vek, jer im je trgovačka flota bila najjača u svetu. kasnije su skontali da i trgovina robljem donosi veliku zaradu, mada to nikako ne vole da priznaju.
jedno vreme su se krkali i sa englezima u južnoj africi - takozvani burski ratovi.
i danas se u južnoj africi može čuti burski holandski.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:19 23.12.2010

Re: ritam...

Kazezoze
... pade mi na pamet marokanski gnawa ritam.


Danas se pod Gnawa (Gnaoua) u Maroku protura sve i svašta, ali svaki boravak u Marakešu (naročito u Marakešu!), uz slušanje tih ritmova, ostaje dugo upamćen.

Kao što mnogi u Evropi kažu lakonski "vidi Rim, pa umri", tako se kaže i za Marakeš u Maroku.


... i danas se u južnoj africi može čuti burski holandski.


Da, Afrikaans!
Mnogo zvuči smešno, čak i Holandjanima kada posećuju JA
nsarski nsarski 22:43 23.12.2010

Re: ritam...

a pošto znam da si odrastao u maroku

Marabillosos años de mi vida...rekao bi Horatio. Dobro, zasto ja takve stvari ne znam o tebi, efendija Vladimire?!

Sada su stvari mnogo jasnije, barem meni. Kazablanka, pesak, francuske guvernante...Tebi, bratte, fali asfalt - i bio bi vrh! (Evo pitaj JJB, ovu - > , majke mi, ona zna.)
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:27 23.12.2010

Re: ritam...

Nsarski
... Sada su stvari mnogo jasnije, barem meni. Kazablanka, pesak, francuske guvernante...

Najzad ti se upalila sijalica!
Ali, ne smeta. Nije kasno.
bratte, fali asfalt - i bio bi vrh!


Ja sam čovek - peska. Sve je i svuda oko mene, tokom celog mog la vida loca bio - pesak: igranje u pesku, pišanje u pesku, kule od peska, pesak u kosi i očima, pesak u glavi, pesak u mozgu...

Pa zar ti to, stvarno, do sada nisi primećivao?



nsarski nsarski 23:43 23.12.2010

Re: ritam...

Pa zar ti to, stvarno, do sada nisi primećivao?

Ne, pobogu, zasto bih? Ja se bavim delom, a ne njegovim covekom.

A za pisanje na pesku, evo ti Dukesa Alba, koja prstom pokazuje na "pismeno" u pesku koje kaze "Solo Horatio". (Ok, mozda ime nije isto, ali je namera vazna).

JJ Beba JJ Beba 03:22 24.12.2010

Re: ritam...

ratte, fali asfalt - i bio bi vrh! (Evo pitaj JJB, ovu - > , majke mi, ona zna.)


asfalt je moj fah. realno



ali znam i da slikam u pesku
zoja444 zoja444 19:59 23.12.2010

trazi se vrac - pogadjac

pre 5 dana mi je neko u toku noci udario auto na parkingu.
danas je za brisacem osvanula cedulja: ako prodajete auto... tel.... isplata odmah...
hm? da li je crna magija u pitanju? i da li da pozovem saobracajce kada se budem sastala sa "potencijalnim" kupcem? da li on u voznom parku ima udareni crveni auto? a mozda je sve ovo bela magija... da se ne desi neko vece zlo... ne, ne... upravo suprotno... mozda je najava u najavi... hm...

p.s. ako moze neko online bacanje karata i sl.... ne zanima me ni ko, ni kako, ni zasto, ni cemu... samo me zanima do kada i koliko i sta jos?... unapred hvala.
dolybell92 dolybell92 20:41 23.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

Može može ...

cyberm cyberm 09:36 24.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

Posto ne znam datum i mesto rodjenja, a narocito polozaj babice prilikom porodjaja (posto ona vise utice na novorodjence, nego sve zvezde zajedno), evo numerolosko-alfabetske analize:

Vi često pokušavate da na okolinu ostavite utisak da ste čvrsti i postojani,
ali ste u stvari emotivna i ranjiva osoba. Ponekad ste vedri,
komunikativni i društveni, a umete i da se povlačite u sebe i tada osobama
koje vas vole postaje teško da dopru do vaših misli. Volite promene
i dinamiku, i sputavanje slobode može da vas odvede u nezadovoljstvo,
pa čak i u melanholiju i depresiju. Dobro znate da ste osoba
koja ima svoj stav i ne prihvatate tuđa mišljenja izrečena proizvoljno
i bez čvrstog dokaza. Vi imate beskrajnu sposobnost da razumete ljude
koji vas okružuju i koje volite. Takođe imate snažan osećaj za pravednost
i iznad svega vam je najteže da prihvatite ljudsku pohlepu i nedostatak
osećaja za druge.
U ljubavnom životu imali ste manjih problema. Ipak, i pored nekih slabosti,
snaga vaše ličnosti učinila je da sa tim uspešno izlazite na kraj.
Često umete da prema sebi zauzmete kritički stav, čak i više nego što je
to potrebno. Razlog je uglavnom taj što imate jaku potrebu da vas ljudi
prihvataju i vole, pa postajete prestrogi kad sudite o sebi.
Svesni ste da krijete značajne potencijale, koje zbog svoje nesigurnosti
i povučenosti ipak niste realizovali u potpunosti. Uskoro ćete naučiti
kako da svoje sposobnosti dovedete do punog izražaja.
zoja444 zoja444 16:14 24.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

cyberm


hey, Ti, Vracu... hvala.

p.s. sta bi tek bilo da se zna polozaj babice... ih
p.p.s. mogu li i potpitanja?



a, mozda moze i ovo... da pogadjam

cyberm cyberm 11:40 25.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

Hm, nikad od mene madjionicar, odmah ofiram trikove.

Pod utiskom ovoga sam skinuo knjigu Voje Antonica: "Da li postoje stvari koje ne postoje".
Bio je toliko ljubazan da celu knjigu stavi u PDF-u.
U poglavlju 7-Tehnike obmanjivanja, stoji ova "analiza".
Tamo mozes da procitas da ovakva "analiza" mnogo bolje prolazi nego neka koja je pisana posle stvarnog procavanja licnosti. Procitaj poglavlje (celu knjigu preporucujem), pa ces videti o cemu se radi.
Od dva youtube-a, prvi mi je bas OK, dok Knez nije "moja casa vruce" (sumadijska verzija od: not my cup of tea).
Moze, npr. Arsen u kombinaciji sa Tinom Ujevicem:


ili "umereno pevljivo" sam:


Koliko god bila primamljiva ideja da je neko negde nama vec propisao kako cemo da prozivimo svoj zivot, tacno je da je ipak sve u nasim rukama.
Predvidjanja, astrologija, bajanje, gledanje u solju samo nas stavlja u pasivan polozaj, a to zojo 444 nije bas dobro.
zoja444 zoja444 15:32 25.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

cyberm
Hm, nikad od mene madjionicar, odmah ofiram trikove.


aaaaaaa , pa jel to lepo da se radi, da se obmanjuju blogokoleginice!?

(iskreno, nikada nisam verovala madjionicarima... samo zonglerima, akrobarama na zici i gutacima vatre.)

salim se.

Pod utiskom ovoga sam skinuo knjigu Voje Antonica: "Da li postoje stvari koje ne postoje".Bio je toliko ljubazan da celu knjigu stavi u PDF-u.U poglavlju 7-Tehnike obmanjivanja, stoji ova "analiza".Tamo mozes da procitas da ovakva "analiza" mnogo bolje prolazi nego neka koja je pisana posle stvarnog procavanja licnosti. Procitaj poglavlje (celu knjigu preporucujem), pa ces videti o cemu se radi.


pogledacu knjigu, hvala na preporuci, mada pretpostavljam o cemu se radi.


Od dva youtube-a, prvi mi je bas OK, dok Knez nije "moja casa vruce" (sumadijska verzija od: not my cup of tea).Moze, npr. Arsen u kombinaciji sa Tinom Ujevicem:
ili "umereno pevljivo" sam


Arsen je genijalac, ali su njegova muzika i tekstovi isuvise tuzni za moj ukus.




Koliko god bila primamljiva ideja da je neko negde nama vec propisao kako cemo da prozivimo svoj zivot, tacno je da je ipak sve u nasim rukama.Predvidjanja, astrologija, bajanje, gledanje u solju samo nas stavlja u pasivan polozaj, a to zojo 444 nije bas dobro.


sto se ovoga tice, mislim da je istina nagde izmedju. niti je sve u nasim rukama, niti je van njih. vec sam negde napisala: nas zivot zavisi trecinu od nas, trecinu od drugih ljudi, i trecinu od okolnosti... procenti se menjaju kako kad.

p.s. mene ipak zanima da li ce mi jos neko cuknuti auto... pre nego sto ga odvezem kod limara... posle bi mi bilo jos vise krivo... da znam da hoce... ah, ta radoznalost...
jedan.kub jedan.kub 18:08 25.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

Grešiš. Svako svojim ponašanjem, odnosno izborima bira sve okolnosti a time i ljude. Ali ne sekiraj se zbog toga, čak i ja zavirim u astrologiju jer imam dovoljno literature.
zoja444 zoja444 18:58 25.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

jedan.kub
Grešiš. Svako svojim ponašanjem, odnosno izborima bira sve okolnosti a time i ljude. Ali ne sekiraj se zbog toga, čak i ja zavirim u astrologiju jer imam dovoljno literature.


mislim da ne gresim. kako mogu da znam da li ce i kada biti npr. zemljotres, ili da li cu se ja razboleti ili meni neko blizak, da li ce mi se i kada pojaviti neko u koga cu se zaljubiti i da li ce se on zaljubiti u mene, da li ce i kada puci vodovodna cev, ili da li ce mi... bas sam dosadna... opet neko cuknuti auto, na parkingu, auto u kome i nisam, u sred noci, pored gomile drugih automobila... gde je tu moj izbor i uticaj na okolnosti i ljude?

jedan.kub jedan.kub 23:28 25.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

mislim da ne gresim. kako mogu da znam da li ce i kada biti npr. zemljotres

Naravo da ne možeš, ali možeš da biraš grad u kojem ćeš da živiš; znači u manje trustnom području (ja sam tri promenila). Znam da je problem zaposlenje.
ili da li cu se ja razboleti ili meni neko blizak
Viša sila.
da li ce mi se i kada pojaviti neko u koga cu se zaljubiti i da li ce se on zaljubiti u mene

Na tome moraš malo da poradiš. Da više izlaziš, da sama odabereš i td.

Što se tiče pucanja cevi moraš da pitaš nekog stručnog.
opet neko cuknuti auto, na parkingu, auto u kome i nisam, u sred noci, pored gomile drugih automobila ?

Mali savet: nikad se ne uguravaj na tesno mesto na parkingu. Ja rađe pešačim malo više baš zbog toga.
zoja444 zoja444 00:35 26.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

jedan.kub
mislim da ne gresim. kako mogu da znam da li ce i kada biti npr. zemljotres
Naravo da ne možeš, ali možeš da biraš grad u kojem ćeš da živiš; znači u manje trustnom području (ja sam tri promenila). Znam da je problem zaposlenje.
ili da li cu se ja razboleti ili meni neko blizakViša sila.
da li ce mi se i kada pojaviti neko u koga cu se zaljubiti i da li ce se on zaljubiti u meneNa tome moraš malo da poradiš. Da više izlaziš, da sama odabereš i td.Što se tiče pucanja cevi moraš da pitaš nekog stručnog.
opet neko cuknuti auto, na parkingu, auto u kome i nisam, u sred noci, pored gomile drugih automobila ?Mali savet: nikad se ne uguravaj na tesno mesto na parkingu. Ja rađe pešačim malo više baš zbog toga.


, hvala.

da ponovim ja ipak oglas... bez ljutnje
cyberm cyberm 22:21 26.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

Javlja mi se: kad budete sredili limariju i ofarbali auto, cetiri dana posle pranja i poliranja auta, on ce ponovo biti ogreban. Ovoliko mogu da kazem preko net-a, a za ostala predvidjanja dodjite u nase prostorije i ponesite deviznu knjizicu.


P.S.
Petar Graso moze, hvala lepo.
zoja444 zoja444 22:36 26.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

cyberm
Javlja mi se: kad budete sredili limariju i ofarbali auto, cetiri dana posle pranja i poliranja auta, on ce ponovo biti ogreban. Ovoliko mogu da kazem preko net-a, a za ostala predvidjanja dodjite u nase prostorije i ponesite deviznu knjizicu.


ako sam dobro razumela, opasnost preti od pranja i poliranja.

da li se grebanje auta moze izbeci:

1. ako ga operem i poliram pre odlaska kod limara?
2. ako ga uopste ne operem i ne poliram?

ih, kamo srece da je samo ogreban.

qqqq, nemam deviznu knjizicu, baratam samo sa kesom... kako da resimo taj problem?


gde su Vam prostorije?

p.s. nesto sam muzicki danas dekoncentrisana
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:20 26.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

cyberm
... Ovoliko mogu da kazem preko net-a, a za ostala predvidjanja dodjite u nase prostorije i ponesite deviznu knjizicu.

zoja444
... qqqq, nemam deviznu knjizicu, baratam samo sa kesom... kako da resimo taj problem?
gde su Vam prostorije?


Skrećem pažnju da ovakve razgovore morate voditi preko privatnih poruka (PP), ili na neki drugi način (e-mail), jer to prevazilazi ono što sam ja imao da kažem koncipirajući i postavljajući ovaj blog.
zoja444 zoja444 23:38 26.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

vladimir petrovic
cyberm... Ovoliko mogu da kazem preko net-a, a za ostala predvidjanja dodjite u nase prostorije i ponesite deviznu knjizicu.

zoja444... qqqq, nemam deviznu knjizicu, baratam samo sa kesom... kako da resimo taj problem?gde su Vam prostorije?

vladimir petrovic]Skrećem pažnju da ovakve razgovore morate voditi preko privatnih poruka (PP), ili na neki drugi način (e-mail), jer to prevazilazi ono što sam ja imao da kažem koncipirajući i postavljajući ovaj blog.


Vladimire, izvinite, ovo je ipak bila samo sala, nije bilo nista licno. ako ste to tako izgleda razumeli, zao mi je zbog toga. Vas blog, Vase pravo.
oprostite mi na truncici malicioznosti, ali upitacu: da li je propisano kakve asocijacije moze izazvati Vas tekst? da li su reakcije negde striktno odredjene?
ako smatrate da je nas dijalog ili ako su moji komentari ikako umanjili vrednost Vaseg bloga, slobodno ih izbrisite.

p.s. razalostili ste me sada, ali prezivecu.
p.p.s. i dalje mi niste odgovorili da li se u Maroku pije caj sa cimetom? ako sam Vam kao komentatorka nepozeljna na blogu, povuci cu se bez ikakvih problema... samo napisite.
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:36 27.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

i dalje mi niste odgovorili da li se u Maroku pije caj sa cimetom?

Pije se.

P. S. Nema brisanja.
Samo, na šalu sam odgovorio tako kako bih sprečio da dalje eskalira, možda, u nepoželjnom pravcu.
Blog je javan, svako može komentarisati kako oseća i želi, vodeći pritom računa o meri, što je ponekad teško odrediti.
Čujemo se i dalje.
cyberm cyberm 15:20 27.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

vladimir petrovic

Skrećem pažnju da ovakve razgovore morate voditi preko privatnih poruka (PP), ili na neki drugi način (e-mail), jer to prevazilazi ono što sam ja imao da kažem koncipirajući i postavljajući ovaj blog.

Vladimire, izvinjavam se sto sam svojim porukama poremetio koncept vaseg bloga.
Uvek vas citam, ali (kao i na drugim blogovima) retko komentarisem. Cenim vas kao jednog od najzanimljivijih autora ovde.

Iz tog razlog, postovacu vasu preporuku, pa cu razgovor sa zojom 444 nastaviti preko pp.

Srdacan pozdrav!
jedan.kub jedan.kub 00:07 28.12.2010

Re: trazi se vrac - pogadjac

Pa naravno.
jasnaz jasnaz 20:11 23.12.2010

~

dolybell92 dolybell92 20:30 23.12.2010

Secret in the stars

jedan.kub jedan.kub 22:21 23.12.2010

Preporuka za post

vladimir petrovic vladimir petrovic 23:54 23.12.2010

Re: Preporuka za post

Jedan.kub

Hvala za preporuku.

Odličan izbor klipa. Baš mi legao.



Edit: -
jedan.kub jedan.kub 17:14 24.12.2010

Re: Preporuka za post

Drago mi je da sam nasla.
aleksanadar aleksanadar 22:23 23.12.2010

Тек да приметим

i posete tim muzejima uvek ispadnu, obrni-okreni, prilično - zamorne.


Мислим да се шалиш са нама. Ја те видим, Владимире, као великог колекционара уметнина, са свих крајева Глоба.

(Мада, велики музеју знају да заморе. И очи и табане.)

vladimir petrovic vladimir petrovic 09:45 24.12.2010

Re: Тек да приметим

Aleksanadar
... Мада, велики музеји знају да заморе. И очи и табане.


Naravno, malo sam se šalio na svoj račun kada sam za sebe govorio "da nisam čovek muzeja", te da posete muzejima zamaraju.

A da zamaraju, veoma zamaraju, to je tačno.

Ako pogledate ljude koji izlaze iz pariskog Luvra


primećite da deluju zamoreno.

A ako pogledate ljude koji izlaze iz pariske Opere,


videćete razdraganost i zadovoljstvo na njihovim licima...

Svi u operu!
mirelarado mirelarado 13:07 24.12.2010

Re: Тек да приметим

vladimir petrovic
znam da neumorna Monika planira da na proleće, ili u rano leto, zajedno posetimo glasovitu Galeriju Ufici u Firenci.


Док се то не одигра, овај видео може да послужи као увод, тек да се осети атмосфера:



Леп текст о Африци и Замбији. Надам се да ћу идуће године, баш некако у ово доба, бити овде:




Ем Африка, ем море.
lakipingvin lakipingvin 19:24 24.12.2010

Re: Тек да приметим

Ем Африка, ем море.

em najbolji seafood platers na svetu

Pizone preporuka,sad malo bolje shvatam tvoje komentare o pod saharskoj Africi iako i dalje mislim da gledas ispravno ali iz pogresnog ugla ...

Srecni praznici i sve najbolje u Novoj godini...
aleksanadar aleksanadar 21:39 24.12.2010

Re: Тек да приметим

Ako pogledate ljude koji izlaze iz pariskog Luvra... primećite da deluju zamoreno.


Ма, наравно.

Био сам и ја уморан после вишесатног обиласка Националне галерије овога лета, и са олакшањем изашао на Трафалгар...

Зато у музеј треба ићи са јасним намерама. На пример, да се види ЈЕДНА слика. Лепо одеш у музеј, пронађеш своју слику, застанеш, посматраш, ако је могуће - седнеш. Када се заситиш, кренеш према излазу.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:35 24.12.2010

Re: Тек да приметим

lakipingvin
... iako i dalje mislim da gledas ispravno ali iz pogresnog ugla


Pogrešan ugao? Tell me about it?

Ovo si rekao da bi me zbunio, a u ovim pretprazničnim danima je to lakše nego obično, pošto je moja (gornja) glava pod raznoraznim spoljnim pritiscima (uključujući i one hedonističke prirode) i blagonaklonije je prijemčiva prema tudjim ubedjenjima; sve je to tako iz želje da se (kobojagi) opustim. Pa kraj godine je!

A opet, bukvalista u meni se pita gde bi to ja trebalo da stanem da bi ugao mojih gledanja bio - pravi?

Drugo, ako bi ugao bio pravi, da li bi moja gledišta, koja su već ispravna, postala dvostruko ispravna?

Raščišćavanje ovih dilemica bi pomoglo, pošto ću, kao što sam napomenuo, napisati još nekoliko nastavaka na temu tradicionalnih verovanja, vradžbina, veštica, magije, sujeverja, ritmova i ludila i još po nešto, sve u miljeu Supsaharske Afrike.

Isidora Sekulić je jednom rekla: Govoriti o Poljskoj, srcu je drago.
Ja kažem: Govoriti o Supsaharskoj Africi, srcu je drago.

Ne kvari mi ugodjaj.



Uzvraćam, avec plaisir, dobre želje povodom predstojećih praznika i za Novu 2011. godinu.

P. S. Uvek mi je milo kada vidim da Pingvin (teži ili lakši, svejedno) shvata Afriku, ili bar pokušava da je shvati, he, he, he... Ovo kažem zato što, putujući po Africi uzduž i popreko, videh svakojaka bića, ali ne naletoh na pingvine...
lakipingvin lakipingvin 23:29 24.12.2010

Re: Тек да приметим

P. S. Uvek mi je milo kada vidim da Pingvin (teži ili lakši, svejedno) shvata Afriku, ili bar pokušava da je shvati, he, he, he..


Svi mi samo shvatamo Afriku neki vise neki manje i mozes ili da je volis bez obzira na sve probleme ili mrzis sredine gotovo nema...
pingvin mora da bude lak jer tezak pingvin laka hrana za ajkule (nije da ih nema)
Ovo kažem zato što, putujući po Africi uzduž i popreko, videh svakojaka bića, ali ne naletoh na pingvine...

http://tracks4africa.co.za/listings/item/w178441/

ohhh covece ne mozes a da ih ne zavolis svojom trapavoscu te kupe zanavek...Mnogo vina malo pameti da ne lupam ja vise
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:02 25.12.2010

Forgive my ignorance

lakipingvin,

There are seventeen species in all but the African Penguin is the only one to inhabit the African continent

Vidim sada (svakog dana, u svakom pogledu...) da ih ima i od afričke sorte.

Bravo za Afriku, izgleda da nema čega i koga nema.

... pingvin mora da bude lak jer tezak pingvin laka hrana za ajkule (nije da ih nema)


Izgleda da će zlih ajkula biti sve manje, od kako su pijani Srbi počeli da ih tamane po toplim morima, he, he, he...
lakipingvin lakipingvin 00:21 25.12.2010

Re: Forgive my ignorance

Izgleda da će zlih ajkula biti sve manje, od kako su pijani Srbi počeli da ih tamane po toplim morima, he, he, he...




zoja444 zoja444 00:42 26.12.2010

Re: Тек да приметим

vladimir petrovic
Svi u operu!


naravno.
gospodin_ne gospodin_ne 00:30 24.12.2010

Afrička izreka

Zebra ima pravo na svoje pruge

Meni se svidja ova:
Celui qui rame dans le sens du courant fait rire les crocodiles.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:01 24.12.2010

Re: Afrička izreka

gospodin_ne

Celui qui rame dans le sens du courant fait rire les crocodiles.

Lepo.

"Faire rire les crocodiles" me podseti na to da (verovatno) ima dosta toga što ja ovde radim - što zasmejava benevolentne čitaoce, he, he, he...

Evo jedne afričke lule, pošto mi pade na pamet da se mogu naći lule veoma neobičnih oblika



miloradkakmar miloradkakmar 01:54 24.12.2010

Južno od Sahare

myredneckself myredneckself 02:30 24.12.2010

Da ne zaboravimo Zululand

i sangome

Mlada sangoma





...i ritual sangoma

myredneckself myredneckself 02:36 24.12.2010

Re: Da ne zaboravimo Zululand

"The Sangoma philosophy is based on a belief in spirits They have equal representation between men and women. They may be consulted for issues of health, love, travel, or business. They are also often used to reveal information about a crime. The sangoma performs a first-world function similar to the counsellor. They are trained and graduate at a sangoma initiation, and paid, sometimes a lot.
For a South African Sangoma there is a long student period, similar to many religions, with an emphasis on service. After a few years of training they are initiated in a weekend ceremony to which we are welcome.



Traditional Healing
Zulu people believe in ancestors and in traditional healing. They believe that the divine healer, isangoma, has supernatural powers of communicating with the ancestral spirits on their behalf. Isangomas play a significant role among the Zulu nation and are assigned very powerful status among the society. Usually it is women who take up this profession. Isangomas predict the present and the future of the people who come to seek help from them. Sometimes they are expected to find stolen goods. They throw bones to determine the future and to find stolen things. Isangomas work alone or sometimes in conjunction with medicine men (inyanga)."


Avantura Sangoma inicijacije
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:26 24.12.2010

Re: Da ne zaboravimo Zululand

MRNS
...The Sangoma philosophy is based on a belief in spirits They have equal representation between men and women. They may be consulted for issues of health, love, travel, or business. They are also often used to reveal information about a crime. The sangoma performs a first-world function similar to the counsellor.


Ths.
Sangoma je južnoafrički izraz, a u Zambiji koriste "witch-doctor", "witch-finder", ali i "traditional healer" i dr.

O vračima, te beloj i crnoj magiji, govoriću detaljnije u sledećim nastavcima. Pa ko izdrži - pričaće dalje.


myredneckself myredneckself 10:38 24.12.2010

Re: Da ne zaboravimo Zululand

Ths.
Sangoma je južnoafrički izraz, a u Zambiji koriste "witch-doctor", "witch-finder", ali i "traditional healer" i dr.

you sir are welcome
49 41 49 41 03:59 24.12.2010

Izlozba africkih skulptura

je bila postavljena nekih mesec i vise dana u jednom minhenskom parkicu.

Skulpture mahom is Zambije i Zimbabvea od mermera, granita, neke u abonosu.
Fantazija od oblika, boja, monumentnosti.
Velicine, 1-3 m3 zapremine.

Napravio sam seriju fotografija, jer smo kcerka i ja bili tri puta.

Lenj sam, da trazim fotografije, skeniram, ... i objavljujem na blogu.
Takodje, nisam tada bio zadovoljan njima, nisam imao surokougaoni objektiv, parkic - izlozbeni prostor okruzen zelenilom - sunca,previse ili premalo.

Medjutim, skulpture su mi ostale u secanju vrlo zive, monumentne.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:38 24.12.2010

Re: Izlozba africkih skulptura

49 41
... Skulpture mahom is Zambije i Zimbabvea od mermera, granita, neke u abonosu.
Fantazija od oblika, boja, monumentnosti.

Napravio sam seriju fotografija, jer smo kcerka i ja bili tri puta.


Ima ih divnih, u kamenu ili mermeru, počev od ovakvih



do ovakvih

dolybell92 dolybell92 04:24 24.12.2010

Galerija

vladimir petrovic vladimir petrovic 09:32 24.12.2010

Re: Galerija

Gallery Ezakwantu

Dobar link!

Ova lepa fotka me, pored ostalog, podseti na to



da su hrišćanski misionari, stigavši u Afriku, bili postidjeni golotinjom žena i devojaka, od pojasa pa na gore, te su im, očinski (?) savetovali da se ogrnu, da prekriju svoje telo (bez obzira na vrućinu), kako ne bi uznemiravale "ostale"... A ti "ostali" bili su njihovi drugari, očevi i braća, dakle ostali crnci, koji to nisu ni primećivali, odnosno nije im smetalo, dapače... Svi su se smatrali decom prirode, a priroda od njih nije tražila da budu obučeni na eskimski način.

Kažu da je neki priglupi engleski misionar bio zapisao u svoj dnevnik "kako kod urodjenika razvija osećaj za sram, jer oni to nisu ranije imali... ".
aleksanadar aleksanadar 22:16 24.12.2010

Re: Galerija

postidjeni golotinjom žena i devojaka, od pojasa pa na gore...


А мене је то подсетило на сјајан француски анимирани филм "Кирику против вештице", као и други, наставак овог првог "Кирику против дивљих животиња". У оба филма је главни лик мали Кирику, који живи у једном афричком селу, а село се налази у шуми. Кирику је мајушан, го голцат, и веома мудар, па је у стању да савлада чак и вештицу.

Наравно, и сва деца су гола голцата, а жене "од појаса на горе". Када смо први пут гледали филм, пре отприлике две године, наш мали син није уопште правио питање око тога зашто тете "нису обучене". Примио је то сасвим спонтано.

Погледајте, обавезно!

vladimir petrovic vladimir petrovic 22:55 24.12.2010

Kiriku, mali Afrikanac

aleksanadar
... на сјајан француски анимирани филм "Кирику против вештице",
... Погледајте, обавезно!


Thx.
Nisam znao za Kirikua i pogledao sam ovaj četvrti deo sa zanimanjem. Pogledaću kasnije i ostale.

P. S.
Zambijski novac se zove kvača (kwacha), i novčanice su dosta lepe: uvek imaju slike ptica ili nekih životinja.

bocvena bocvena 23:01 24.12.2010

Re: Kiriku, mali Afrikanac

Obožavam taj crtani! Moj sin ga je u poslednjih 7 dana odgledao 128 puta i skoro da sam bila u napasti da pišem blog o njemu.
Toliko mudrosti, lepote i ljubavi prema životu na jednom mestu...a tako duhovito!
Nisam uspela da piratizujem drugi deo, pa plaćam suvim zlatom ako neko nudi:)
aleksanadar aleksanadar 11:53 26.12.2010

Re: Kiriku, mali Afrikanac

plaćam suvim zlatom ako neko nudi


Ја имам оба филма, у домаћем издању. Могу да нарежем, али не знам да ли је упутно слати поштом...

Да напоменем и да је домаћа синхронизација одлично урађена. Јунацима су гласове позајмили: Матеа Ристовић (Кирику), Драган Николић (старац), Сергеј Трифуновић (ујак), Љиљана Благојевић (мајка), Весна Тривалић (вештица Караба), Војин Ћетковић (Кирику као младић), а у улози Мудраца нашао се Љуба Тадић.
kukusigameni kukusigameni 10:29 24.12.2010

Afrika

Cisto da dopunim, izes Afriku i "ju-ju" bez Tarzana.

vladimir petrovic vladimir petrovic 10:48 24.12.2010

Re: Afrika

kukusigameni
... Čisto da dopunim, izeš Afriku i "ju-ju" bez Tarzana.


Slažem se.
Mnogi su upoznavali Afriku baš preko - Tarzana, he, he, he...
wukadin wukadin 14:36 24.12.2010

Odličan tekst!

Nije teško hvaliti Petrovića, da se poslužim izanđalom frazom
Neću mnogo komentarisati genocid izvršen nad stanovnicima Afrike, jer to već "dobro znamo", a opet nije nam simbol i mnogo više pričamo o istom ili manjem broju žrtava jednog drugog naroda. Ali taj narod je evropski. Već sam na to ukazivao. Osim toga, reč genocid se široko koristi, a i dalje selektivno. Kad smo na tlu Afrike (da ne dolazimo do "najvećeg zločina u Evropi posle WW2", i uopšte što potencirati to "u Evropi" kao da su drugi manje ljudi) uzmimo naprimer sasvim drugačiju medijsku pokrivenost dva genocida - u Ruandi i u Kongu. U Kongu je poginulo 10 puta više ljudi, početkom XXI veka, a o tome se manje priča.
Osvrnuo bih se na mišljenje da su crnci "poluljudi". Mislim da je to jedan od razloga što je Darvinova teorija relativno brzo prihvaćena, pre svega u Engleskoj. Naravno, ne kažem da je Darvin to tvrdio, ali njegovi naslednici eugeničari jesu. Takvo obrazloženje je jednostavno više "pilo vodu" od ranijeg biblijskog (starozavetnog) koje se zvalo "kletva Hamovih sinova". Mada su Buri, verski fanatici, dosta dugo ostali pri biblijskom pravdanju rasizma. Ipak, nauka je "objektivna", dok Biblija poziva i na neko milosrđe, pa i prema "zabludelim sinovima"...

I naravno, uvek je lepo upoznati se sa slikama drugih kultura.
bocvena bocvena 22:17 24.12.2010

Ne moramo daleko...

Muzej afričke umetnosti u Beogradu
nurudin nurudin 22:43 25.12.2010

Поштовани Владимире,

поздрав за тебе, "Вештице", Хамлета и Сервантеса...

од уморног Нурудина




П. С. Свима који празнују, СРЕЋАН БОЖИЋ!
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:05 25.12.2010

Re: Поштовани Владимире,

Dragi Nurudine,

Dugo vas nije bilo.
Hvala na pozdravu i željama.

Takodje.


Što se umora tiče,
од уморног Нурудина

umor brzo prodje ako se nadje pravi način za odmor...



Inače, ja sam u afričkom fazonu ovih dana



nurudin nurudin 00:06 26.12.2010

Re: Поштовани Владимире,

umor brzo prodje ako se nadje pravi način za odmor...


У праву сте...

Inače, ja sam u afričkom fazonu ovih dana


... а, ја у фазону античких мудраца, па слутим да би се сити испричали...

Ту сам ја, пратим Вас, али заиста немам времена за коментаре и полемике, и баш ми је жао...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana