Društvo| Ljudska prava| Život

Bolnički hidžab

Biljana 77 RSS / 23.02.2012. u 19:00

 Davno već imam nameru da pišem o "problemu" odevanja muslimanskih žena kod nas  i uopšte. Ranije mi je povod za to obično bivala neka žučna diskusija na blogu, ali ovog puta je u pitanju nešto sasvim drugo: predlog gradskih vlasti Novog Pazara da doniraju spvaćice koje pokrivaju celo telo i marame odeljenju ginekologije za  žene koje se pokrivaju. Direktor zdravstvenog centra je donaciju odbio sa obrazloženjem da nije u skladu sa propisima, da diskriminiše žene koje se oblače drugačije i sl.  

Nema sumnje da postoje prava koja nijednom čoveku/ženi ne smeju biti uskraćena. Nema sumnje ni da verske slobode spadaju u to. Meni se lično ne dopadaju zabrane nošenja marame koje su neke zemlje uvele. Iz više razloga. Prvo – zato što je zabrana. Drugo zato neke žene to zaista osećaju kao deo svoje tradicije i osećaju se izloženo, osramoćeno i sl. kada ih nemaju. Treće zato što, ukoliko im je nošenje nametnuto od strane porodice, biće od strane te iste porodice onemogućene da se školuju, rade i sl. Da li je bolje dozvoliti devojčici da se obrazuje (makar i sa maramom na glavi) ili je ostaviti nepismenu i bez ikakvg izbora? Da li je bolje omogućiti ženi da radi ili je ovom zabranom dodatno otuđiti od sveta?  Pri tom, podrzumeva se da sve ovo važi kada govorimo isključivo o marami koja pokriva kosu i uokviruje lice. Besmisleno je (iz hiljadu razloga) da bilo kakav posao obavlja ili sedi među drugim ljudima neko kome ne možete viditi lice. Ali kad krene priča o zabrani nošenja marame (i uopšte o oblačenju žena muslimanki), iz nekog razloga svi odmah pomisle na žene od glave od pete prekrivene metrima jednobojnog (crnog?) platna, kojima se vide samo oči ili ni to. Ta vrsta nošnje, burka   ili nikab, zastupljena je u znatno manjem delu muslimanskog sveta, vezana za ekstremne pokrete i izrazito ruralne sredine. Čak i u Iranu koji se danas smatra baukom islamizma, i sledstveno tome zaostalosti (nuklearne pretnje i  koječega) ovakvo oblačenje je retkost, a žene koje drže do tradcionalnog oblačenja u javnosti nose čador . U većini muslimanskih zemalja tradicionalna ženska nošnja je koloritna, (posebno u zemljama izvan arabijskog poluostrva, Indiji, Indoneziji, u Africi), sastoji se od dosta elemenata i razlikuje se svakodnevna od praznične (mahom svadbene). Veliki uticaj na nošnju ima okruženje, preislamska tradicija, druge kulture koje dele isti prostor, itd. Veća je sličnost između tradicionalne nošnje muslimanki i hinduistkinja u Indiji, nego između nošnje muslimanke iz Jordana  i Indije.  Ono što ih sve povezuje jeste marama koja izgledom, bojom, materijalom, načinom nošenja, opet može beskrajno da varira, ali u suštini simbolizuje skromno oblačenje muslimanskih žena (što i jeste jedno od značanja reči hidžab). Takođe, u većini islamskih zemalja njeno nošenje nije obavezno, ali je naravno tradicionalno prisutno. I opet znatno varira od ruralnih do urbanih sredina, kao i prema starosnoj razlici. Ništa neobično, jer i kod nas je moguće i danas po šumadisjkim selima videti zabrađene starice, ali nećete videti mlade devojke sa maramama, niti starije gospođe po gradovima da ih nose. Na prostoru Balkana (a posebno u Bosni  i Sandžaku) oblačenje muslimanskih žena blisko je (sasvim logično) modelu turskih nošnji koje uključuju papuče, dimije, i gornje delove (ime im ne znam) pripijene uz telo, sa prslukom preko i maramom za kosu. Uglavnom je ta nošnja veselih boja i često dosta ukrašena kada su u pitanju svečane nošnje . Starije žene oblače se skromnije, u tamne boje i više se pokrivaju. U svakom slučaju daleko je od ovih naših prostora čador i pokrivanje žena od glave do pete. Ili je bar nekad bilo?

Sudeći po tekstu iz Blica, potreba za spavaćicama i maramama kojim će se pacijentkinje pokrivati od glave do pete velika je, čim se gradska vlast dohvatila toga. I ne mogu da se ne zapitam kome treba ta vrsta preterivanja? Odeljenje ginekologije? Pa tamo su pacijenti mahom žene… Od koga se kriju? Od lekara koji će ih i tako videti u najranjivijem mogućem stanju (jer koliko god da žena bila emancipovana i svesna, ne postoji ginekološki pregled koji je prijatan i pri kojem se žena ne oseća izloženo i ranjivo). Hoće li marama to da promeni? Porodilište? Hoće li porodilje koje moraju da se istuširaju posle svakog odlaska u toalet i krvare danima da nose spavaćice do zemlje? Kad doje da se otkopčavaju od brade do pupka? Žao mi je što banalizujem stvari, ali ova incijativa je suštinski banalna. Uključivanje u godinu beba, šlepanje na tuđoj dobroj ideji, pomoć zdravstvenom centru, skupljanje političkih poena kod ekstremista, papazjanija… ovo je sve samo nema nimalo veze se ženama, koje (bilo da su tamo zbog lečenja ili porođaja) prihvataju napredak i pravila društva u kojem žive, inače ne bi ni bile tamo već bi svoju muku (nažalost) mučile u nekom mraku neke Maoče.

A muslimani na prostoru Bosne i Sandžaka ne žive od juče. Postoji izvesna tradicija koju neguju, koja je usko povezana sa prostorom na kome žive, sa narodima sa kojima su u suživotu, a na kraju krajeva i sa geografskim i klimatskim uslovima (lepo objasnio jedan sarajevski hodža glede vehabijskih sandala i ¾  pantalonica). Ta tradicija nikako ne vidi žene kao hodajući šator. Ko ne veruje, neka presluša bosanske sevdalinke. Preporučujem Dertum, mada može i tradicionalno izvođenje – Safet Isović, recimo.



Komentari (81)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:11 23.02.2012

Hm... kad malo bolje razmislim...

... koliko god da sam liberal i za punu ravnopravnost i emancipaciju žena, ja bih sve to proširio, ne samo iz Novog Pazara na BGD, već i na druge delove ženskog tela:




Ništa novo pod kapom nebeskom - ko je čitao "Decu ponoći" Salmana Ruždija znaće o čemu se tu radi.
niccolo niccolo 19:17 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

već i na druge delove ženskog tela

Ne podržavam.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:20 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

Priznaj da nisi čitao "Decu ponoći".
niccolo niccolo 19:25 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

Priznaj da nisi čitao "Decu ponoći".

Nisam, ali da primetim i da taj deo teksta nije ni postojao u komentaru u trenutku kada sam odgovarao.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:30 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

Sve mi se čini da se tu više radi o verskom preterivanju u sekularnoj državi, no što se radi o potrebama žena na tom odeljenju.
I, možda nekima neće biti prijatno da čitaju, ali to je tako u životu i tom stanju i na tom odeljenju, ako se ne varam...spavaćice na tom odeljenju su tako pravljene da se lako skinu, što nije nebitno kad nastane neka frka...ko će te žene odmotati iz metara platna bude li sila?..Možda grešim, ali mi se čini da bi tu pre moralo da se misli o praktičnosti bolničke odeće, nego o verskim principima...

U to, žensko ime, sevdalinka Dertuma koja mi se nekako više slaže uz ovaj blog...


Biljana 77 Biljana 77 19:39 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

Sve mi se čini da se tu više radi o verskom preterivanju u sekularnoj državi, no što se radi o potrebama žena na tom odeljenju.

Naravno. I to preterivanju potpuno nesvojstvenom ovdašnjoj tradiciji. A izbor pesme...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:43 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

niccolo
Priznaj da nisi čitao "Decu ponoći".

Nisam, ali da primetim i da taj deo teksta nije ni postojao u komentaru u trenutku kada sam odgovarao.


Dobro si primetio, stvarno nije postojao, pa da pojasnim:

U malom mestu u Kašmiru, sredinom XIX veka mladi meštanin, sin tamnošnjih, ne mnogo imućnih draguljara, vratio se iz Hajdelberga sa diplomom lekara. Bogati veleposednik video ga je kao dobru priliku da udomi svoju ćerku jedinicu. Pozove ga u svoju kuću, sa izgovorom da mu je ćerka nešto bolesna. Doktor, školovan po zapadnim shvatanjima medicine traži da vidi pacijenticu. Tu, naravno, nastaje problem.
Posle višečasovnog natezanja otac prihvata da doktor vidi samo deo tela koji pacijenticu navodno boli. I tako izrežu pravilan krug na njenoj spavaćici radijusa deset cm, prvo na leđima... i doktor pregleda, drugi put krug je bio na njenom stomaku, pa na grudima, a i na kraju na guzovima. Mladi se lekar do ušiju zaljubi u devojku gledajući je vrlo ograničenom optikom kroz krugove radijusa desetak centimetra. I, narano, uzeli su se i imali četvero dece.

Hteo sam da kažem: u zapadnoj civilizaciji odmah se oće sve, sve da se vidi, sve da se ima. Istok ide korak, po korak.


Biljana 77 Biljana 77 19:45 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

Dobro si primetio, stvarno nije postojao, pa da pojasnim:

Super što si me podsetio ovoga, davno sam čitala i zaboravila.
niccolo niccolo 19:50 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

stvarno nije postojao

pa da, i bez čitanja Dece se tvoj komentar čita na jedan način bez dodatka a na drugi s tim dodatkom.
Nego, ako dobro razumem
Hteo sam da kažem: u zapadnoj civilizaciji odmah se oće sve, sve da se vidi, sve da se ima. Istok ide korak, po korak.

ti misliš da je bolje da se ide korak po korak, kao na istoku. Međutim, gde je tu sloboda, da onaj (ona) koji hoće da sve vidi odmah, odnosno da sve pokaže odmah, to i uradi odmah, a da onaj(ona) koji hoće korak po korak ide korak po korak?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:47 23.02.2012

Re: Hm... kad malo bolje razmislim...

niccolo
stvarno nije postojao

pa da, i bez čitanja Dece se tvoj komentar čita na jedan način bez dodatka a na drugi s tim dodatkom.


I sam sam video da je redudantnost informacija prve verzije komentara niska, te da su moguća vrlo različita viđenja, pa sam brže-bolje pozvao u pomoć Salmana Ruždija.
niccolo

Hteo sam da kažem: u zapadnoj civilizaciji odmah se oće sve, sve da se vidi, sve da se ima. Istok ide korak, po korak.

ti misliš da je bolje da se ide korak po korak, kao na istoku. Međutim, gde je tu sloboda, da onaj (ona) koji hoće da sve vidi odmah, odnosno da sve pokaže odmah, to i uradi odmah, a da onaj(ona) koji hoće korak po korak ide korak po korak?


Prva seksualna iskustva kod nas, kao i u Evropi, mladi stiču sve ranije (čini mi se pre 15-te godine), dok su još deca i nedovoljno emocionalno i socijalno spremni za takav čin.
Čemu žurba?
mlekac mlekac 19:30 23.02.2012

Da zauzmem mesto

Premisljam od malopre kako da ti odgovorim, udarim refresh, a ono, vec cetiri komentara! Bolje da zauzmem mesto, pa cemo onda da caskamo
sokodbuba sokodbuba 19:31 23.02.2012

zabrana vere


Nema sumnje da postoje prava koja nijednom čoveku/ženi ne smeju biti uskraćena. Nema sumnje ni da verske slobode spadaju u to. Meni se lično ne dopadaju zabrane nošenja marame koje se neke zemlje uvele. Iz više razloga. Prvo – zato što je zabrana. Drugo zato neke žene to zaista osećaju kao deo svoje tradicije i osećaju se izloženo, osramoćeno i sl. kada ih nemaju.


Ne radi se samo o tradiciji, već o verskim propisima koji nalažu da se strancima ne pokazuje lepota i oblik ženskog tela. Ako postoje ljudi koji čine i veruju u supotno i to se preporučuje kao sloboda, gde je za ove prve onda sloboda. Zabrana pokrivanja je u stvari zabrana života u skladu sa muslimanskom verom.
Biljana 77 Biljana 77 19:38 23.02.2012

Re: zabrana vere

Ne radi se samo o tradiciji, već o verskim propisima koji nalažu da se strancima ne pokazuje lepota i oblik ženskog tela

Da, ali postoje velike razlike u različitom tradicijama. Delimično je i to poenta teksta. Nije ista tradicija među Paštunima i među Sanžaklijama. A propisi (verski) nigde ne govore tačno šta znači pokrivanje. Otud i razlika - od šatora do providne marame preko kose.
sokodbuba sokodbuba 19:39 23.02.2012

Re: zabrana vere


A propisi (verski) nigde ne govore tačno šta znači pokrivanje. Otud i razlika - od šatora do providne marame preko kose.


To je već široka tema oko koje sami muslimani vode rasprave. Reč je o tome imaju li slobodu to da budu.
Biljana 77 Biljana 77 19:41 23.02.2012

Re: zabrana vere

To je već široka tema oko koje sami muslimani vode rasprave. Reč je o tome imaju li slobodu to da budu.

Slažem se. Zabrana nošenja marame po zapadnim zemljama je licemerna po mnogo osnova, kao što je licemerno i insistirati na nekim (ovom prostoru nesvojstvenim) tradicijama u specifičnim (u ovom slučaju bolničkim) uslovima.
maca22 maca22 19:42 23.02.2012

Re: zabrana vere

sokodbuba

A propisi (verski) nigde ne govore tačno šta znači pokrivanje. Otud i razlika - od šatora do providne marame preko kose.


To je već široka tema oko koje sami muslimani vode rasprave. Reč je o tome imaju li slobodu to da budu.

...ili ne budu.
sokodbuba sokodbuba 19:44 23.02.2012

Re: zabrana vere


Ako bi ti u Saudijskoj Arabiji morala da obučeš burku, a u Francuskoj da je skineš, u čemu je razlika?
maca22 maca22 19:53 23.02.2012

Re: zabrana vere

Misliš da bi razlike trebalo da bude?
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:53 23.02.2012

Re: zabrana vere

To je već široka tema oko koje sami muslimani vode rasprave. Reč je o tome imaju li slobodu to da budu

Imaju...al u ovom čuču grmi mali zec, ako se ne varam radi se o budžetskim parama i ja ne vidim što bi država/grad morala da troši pare na nešto što je prihvatljivije za verske nego medicinske standarde. Neka naprave privatne bolnice, pa skupe pare i u njima se oblače kako god im vera nalaže, a osoblje koje bude tamo radilo neka vidi kako će da se izbori sa tom verskom metražom.
sokodbuba sokodbuba 19:55 23.02.2012

Re: zabrana vere


Imaju...al u ovom čuču grmi mali zec, ako se ne varam radi se o budžetskim parama i ja ne vidim što bi država/grad morala da troši pare na nešto što je prihvatljivije za verske nego medicinske standarde. Neka naprave privatne bolnice, pa skupe pare i u njima se oblače kako god im vera nalaže, a osoblje koje bude tamo radilo neka vidi kako će da se izbori sa tom verskom metražom.


Jelice, u bolnicama ih ne hrane ni svinjskim mesom.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:57 23.02.2012

Re: zabrana vere

Jelice, u bolnicama ih ne hrane ni svinjskim mesom.

Mislim da to ne utiče na to koliko brzo će uspeti da pomognu ženi ako recimo počne da krvari...
sokodbuba sokodbuba 20:01 23.02.2012

Re: zabrana vere


Mislim da to ne utiče na to koliko brzo će uspeti da pomognu ženi ako recimo počne da krvari...


Utiče kao i spavaćice, da.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:07 23.02.2012

Re: zabrana vere

Utiče kao i spavaćice, da.

Kako?
maca22 maca22 20:09 23.02.2012

Re: zabrana vere

Jelica Greganović
Utiče kao i spavaćice, da.

Kako?

Priključujem se pitanju.
sokodbuba sokodbuba 20:14 23.02.2012

Re: zabrana vere


Kako?


Pa baš nikako u medicinskom smislu, osim da se pre i posle pacijentkinja oseća neugroženo, a u skladu sa njenim verovanjima.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:48 23.02.2012

Re: zabrana vere

Pa baš nikako u medicinskom smislu

Dakle, ne utiče.
leeanna leeanna 19:59 23.02.2012

eu i marama

Meni se lično ne dopadaju zabrane nošenja marame koje se neke zemlje uvele. Iz više razloga.


Pri tom, podrzumeva se da sve ovo važi kada govorimo o isključivo o marami koja pokriva kosu i uokviruje lice. Besmisleno je (iz hiljadu razloga) da bilo kakav posao obavlja ili sedi među drugim ljudima neko kome ne možete viditi lice.


zakoni koje su donele francuska i belgija 2011. odnose se isključivo na zabranu nošenja burki (ili kakvim god velom da se pokriva celo lice) na javnim mestima. francuska, doduše, jeste 2004. godine donela zakon o sekularnosti i upadljivim religijskim simbolima u školama, kojim se nošenje upadljivih religijskih simbola u osnovnim i srednjim školama zabranjuje svima (što uključuje i hidžab, ali i recimo i velike krstove i sl). znači odnosi se na maloletnike u javnim (državnim) školama i njihove nastavnike. što se tiče kompanija, ako pričamo o radnom zakonodavstvu, složićemo se da svaka ima pravo da propisuje sopstveni dress code.

tako da mislim da je cela priča preuveličana.

takođe, članom 9. evropske konvencije o zaštiti ljudskih prava, koji se odnosi na slobodu misli, savesti i veroispovesti, u stavu 2. je propisano pravo države da pod određenim uslovima (kada se proceni da oni postoje) može ograničiti određene religijske prakse. imajući u vidu tumačenja suda za ljudska prava u strazburu, u već donetim presudama čiji predmet spora su bile slične situacije, vrlo je verovatno da bi postojeći zakoni (ukoliko bi neko pokrenuo postupak za ocenu njihove usklađenosti sa konvencijom), bili potvrđeni i od strane suda u strazburu.
Biljana 77 Biljana 77 20:03 23.02.2012

Re: eu i marama

pravo države da pod određenim uslovima (kada se proceni da oni postoje) može ograničiti određene religijske prakse


Upravo.

Edit

zakoni koje su donele francuska i belgija

Ova zabrana postoji i u nekim islamskim zemljama, a ne samo u zapadnim.
leeanna leeanna 20:13 23.02.2012

Re: eu i marama

Ova zabrana postoji i u nekim islamskim zemljama, a ne samo u zapadnim.

ok. moj post se odnosio na eu.
maca22 maca22 20:36 23.02.2012

Re: eu i marama

Biljana 77
zakoni koje su donele francuska i belgija

Ova zabrana postoji i u nekim islamskim zemljama, a ne samo u zapadnim.

U islamskim ne može ta zabrana da postoji, sigurno. :)
Biljana 77 Biljana 77 21:01 23.02.2012

Re: eu i marama

U islamskim ne može ta zabrana da postoji, sigurno.

Pa sad... kako se uzme. U Tunisu postoji ta zabrana, a pri tom se ne može biti predsednik države ako nisi musliman. Da li je to islamska država?
maca22 maca22 21:07 23.02.2012

Re: eu i marama

Imenovanje je stvar konvencije, ali koliko mi je poznato, pod islamskim zemljama se podrazumevaju zemlje islamskog zakona. Znači verskog zakona.

U tom smislu ni Turska ni Tunis nisu islamske zemlje.

Biljana 77 Biljana 77 21:19 23.02.2012

Re: eu i marama

Imenovanje je stvar konvencije, ali koliko mi je poznato, pod islamskim zemljama se podrazumevaju zemlje islamskog zakona.

Ne, ali dobro, da ne bismo terali mak na konac do ujutru, uzećemo da sam rekla muslimanske zemlje, tj. zemlje sa većinskim muslimanskim stanovništvom.
maca22 maca22 22:03 23.02.2012

Re: eu i marama

Dobro, samo da dovršim da se te zemlje evropskih zakona mogu nazvati evropskim.
Na stranu što bi jedna od njih i da uđe u Uniju.
mariopan mariopan 21:16 23.02.2012

..

Ginekologija?

Pa da, pokriju glavu, i sve ostalo........... a dole moraju da se otkriju....ili ne? Milsim kako TO izbegnu da mi je znati?
Kazezoze Kazezoze 21:28 23.02.2012

Re: ..

mariopan
Ginekologija?

Pa da, pokriju glavu, i sve ostalo........... a dole moraju da se otkriju....ili ne? Milsim kako TO izbegnu da mi je znati?

pa dole je manje više sve isto, ali gore su vidne razlike.
sokodbuba sokodbuba 21:30 23.02.2012

Re: ..


Pa da, pokriju glavu, i sve ostalo........... a dole moraju da se otkriju....ili ne? Milsim kako TO izbegnu da mi je znati?


Sve je kod njih određeno propisima, koji obuhvataju sve moguće detalje i aspekte svakodnevnog života, uključujući i porođaj, dojenje, ili situaciju obnaživanja pred drugom ženom, na primer. Postoje situacije kada nisu pokrivene, i one su jasno definisane.
mariopan mariopan 21:43 23.02.2012

Re: ..

sokodbuba

Pa da, pokriju glavu, i sve ostalo........... a dole moraju da se otkriju....ili ne? Milsim kako TO izbegnu da mi je znati?


Sve je kod njih određeno propisima, koji obuhvataju sve moguće detalje i aspekte svakodnevnog života, uključujući i porođaj, dojenje, ili situaciju obnaživanja pred drugom ženom, na primer. Postoje situacije kada nisu pokrivene, i one su jasno definisane.

One to uce od malena i ne vidim da se smaraju pravilima koje postuju.

Pred sam rat bila sam u Bosni u jednoj muslimanskoj porodici, izuzetno srdacno docekana, ali bila sam jedina zena koje je sedela sa muskarcima, one su nas posluzile i izasle. Meni nije palo na pamet da i ja sa njima izadjem i sednem tamo gde sede zene, i sada se pitam da li je to bio izraz nepostovanja njihovih pravila? Nisu to nicim pokazale.
sokodbuba sokodbuba 21:48 23.02.2012

Re: ..


One to uce od malena i ne vidim da se smaraju pravilima koje postuju.


Nimalo se ne smaraju, to je njima prirodno kao kad piješ vodu.

Pred sam rat bila sam u Bosni u jednoj muslimanskoj porodici, izuzetno srdacno docekana, ali bila sam jedina zena koje je sedela sa muskarcima, one su nas posluzile i izasle. Meni nije palo na pamet da i ja sa njima izadjem i sednem tamo gde sede zene, i sada se pitam da li je to bio izraz nepostovanja njihovih pravila? Nisu to nicim pokazale.


Njihova pravila se odnose na njih, a ne na tebe. Postoje i propisi koji se tiču odnosa prema nemuslimanima. Nisu pokazale jer te shvataju. Češće je da mi njih uopšte ne shvatamo nimalo.
maca22 maca22 22:01 23.02.2012

Re: ..

Srećom, imamo učitelje.

Volela bih odgovor na svoje pitanje, zašto očekuješ više toleracnije od Francuske nego od Saudijske Arabije? Po tome bi se zaključilo da o Francuskoj imaš više mišjenje, a to je veoma kulturno neosetljivo.
sokodbuba sokodbuba 22:14 23.02.2012

Re: ..


Volela bih odgovor na svoje pitanje, zašto očekuješ više toleracnije od Fracnuske nego od Saudijske Arabije? Po tome bi se zaključilo da o Francuskoj imaš više mišjenje, a to je veoma kulturno neosetljivo.


Nemam nikakvih očekivanja ni u vezi Francuske, ni u vezi Saudijske Arabije. Primećujem samo dve strane istog novčića. Ne negujem kulturnu osetljivost, nego prostu, ljudsku, u skladu sa mojim ograničenjima, naravno.
mariopan mariopan 23:43 23.02.2012

Re: ..

Njihova pravila se odnose na njih, a ne na tebe. Postoje i propisi koji se tiču odnosa prema nemuslimanima. Nisu pokazale jer te shvataju. Češće je da mi njih uopšte ne shvatamo nimalo.

Sepulturero Sepulturero 12:20 24.02.2012

Re: ..

sokodbuba

One to uce od malena i ne vidim da se smaraju pravilima koje postuju.


Nimalo se ne smaraju, to je njima prirodno kao kad piješ vodu.

Pred sam rat bila sam u Bosni u jednoj muslimanskoj porodici, izuzetno srdacno docekana, ali bila sam jedina zena koje je sedela sa muskarcima, one su nas posluzile i izasle. Meni nije palo na pamet da i ja sa njima izadjem i sednem tamo gde sede zene, i sada se pitam da li je to bio izraz nepostovanja njihovih pravila? Nisu to nicim pokazale.


Njihova pravila se odnose na njih, a ne na tebe. Postoje i propisi koji se tiču odnosa prema nemuslimanima. Nisu pokazale jer te shvataju. Češće je da mi njih uopšte ne shvatamo nimalo.

maca22 maca22 16:49 24.02.2012

Re: ..

Sepulturero
sokodbuba

One to uce od malena i ne vidim da se smaraju pravilima koje postuju.


Nimalo se ne smaraju, to je njima prirodno kao kad piješ vodu.

Njihova pravila se odnose na njih, a ne na tebe. Postoje i propisi koji se tiču odnosa prema nemuslimanima. Nisu pokazale jer te shvataju. Češće je da mi njih uopšte ne shvatamo nimalo.


Doktore, kako je to biti majka?
maca22 maca22 12:35 26.02.2012

Re: ..

sokodbuba
One to uce od malena i ne vidim da se smaraju pravilima koje postuju.


Nimalo se ne smaraju, to je njima prirodno kao kad piješ vodu.

Po treci put, "Doktore, kako je to biti majka?"


sokodbuba
Ne negujem kulturnu osetljivost, nego prostu, ljudsku, u skladu sa mojim ograničenjima, naravno.

U svim kulturama ljudi su prosli kroz jedan period surove patrihalnosti koja predstavlja ropsostvo zene.
Mislim da 90% Biljaninin blogova predstavlja neko romansirano razracunavanje sa ostacima tog zlostavljanja zene. A tek nakon zene, to predstavlja izlostavljanje i ostlaih ljudi, jer taj sistem kontrira humnosti i ljudskosti.

Prema tome, reci nekoj zeni da je TO dovoljno dobro za nju, ili da ona za bolje ni ne zna, pa ko je šiša, je zločinaštvo koje je teško normalnom čoveku razumeti.
Toliko o prostoj ljudskoj osetljivosti.

Pitma se da u tome ima i doze rasizma kada se uvija u licemernu oblandu postovanja kulture.
maca22 maca22 12:42 26.02.2012

Re: ..

Biljana pristupa ovome ljudski, tako sto razume tuđe navike, ne želi nikog da uznemiri naglom otmicom marame, i smatra da se običaju mogu poštovati samo dok ne dođu do sudara sa priroitetom - ljudskim životom. Zato, ako je zdravlje ugroženo dugačkim spavaćicama, njih ne treba nositi.

Ali ne misle svi tako...
Dobro je da nismo čuli da su one navikle i na veću prljavštinu, pa da je to dovoljno dobro za njih.
Zbog toga, a u ime fanatičnog podređivanja žena kulturi predlažem argument da su navikle da se rukuju sa krpama.
Biljana 77 Biljana 77 13:27 26.02.2012

Re: ..

Dobro je da nismo čuli da su one navikle i na veću prljavštinu, pa da je to dovoljno dobro za njih.

Pa ja računam da kod mene na blog dolazi pristojan svet. Svašta se može čuti, samo ne treba na to da se ćuti.
predatortz predatortz 22:03 23.02.2012

Stvar je jednostavna

Ako žene hoće da nose to čudo na glavi, treba im to omogućiti.

Uz jednu ogradu. Da su na aerodromima, graničnim prelazima i sličnim mestima dužne pokazati lice službeniku. Iz razumljivih razloga.
Sve drugo je zadiranje u lični izbor.
maca22 maca22 22:31 23.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

predatortz
Sve drugo je zadiranje u lični izbor.

Nema ni ja ništa protiv ličnog izbora, samo nije uvek on u pitanju.
AlexDunja AlexDunja 22:50 23.02.2012

Re: Stvar je jednostavna


Ako žene hoće da nose to čudo na glavi, treba im to omogućiti.


a što čudo?

ako mene pitaš, i ja bih ga nosila ponekad,
hidžab ume da bude prokleto sexy


i očaravajući


ko voli, tojest:)
predatortz predatortz 23:14 23.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

hidžab ume da bude prokleto sexy


Vidiš, nisam to posmatrao iz tog ugla...
Imaš pravo
tyson tyson 00:34 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

hidžab ume da bude prokleto sexy

Ma, kad ga sve ženske osobe oko tebe nose brzo ti dosadi i uželiš se prizora ženskog čeljadeta sa kosom.

Pretpostavljam da muslimani koji su odrasli u takvom okruženju misle kudikamo drugačije (mada ne i nužno, ali uglavnom ne smeju otvoreno da izražavaju to i takvo mišljenje, iz straha od okoline).

Onda se posle određenog vremena zapitaš ima li pobogu bar jedne osobe koja ima želju da ne nosi maramu na glavi, i zašto tu i takvu želju ne sme da realizuje.



maca22 maca22 00:39 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

tyson
Onda se posle određenog vremena zapitaš ima li pobogu bar jedne osobe koja ima želju da ne nosi maramu na glavi, i zašto ti u takvu želju ne sme da realizuje.

Tyson rulez. Kao i uvek.
AlexDunja AlexDunja 00:46 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Pretpostavljam da muslimani koji su odrasli u takvom okruženju misle kudikamo drugačije (mada ne i nužno, ali uglavnom ne smeju otvoreno da izražavaju to i takvo mišljenje, iz straha od okoline).

samo sam rekla da nije čudo.
i da može da izgleda dobro.
ponekad.
tyson tyson 02:57 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

samo sam rekla da nije čudo.
i da može da izgleda dobro.
ponekad

Ne polemišem, nego se više nekako nastavljam na tvoju misao


cassiopeia cassiopeia 12:31 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

AlexDunja
a što čudo? ako mene pitaš, i ja bih ga nosila ponekad,hidžab ume da bude prokleto sexy i očaravajućiko voli, tojest:)


O da. Ja često kad mi je hladno stavim maramu baš ovako



A onda mi se u jeku polemike u Francuskoj desilo da me u busu počasti jedna ljudska ljiga rečima "vrati se odakle si došla". Trebalo mi je poduže da skapiram na šta misli. I da znaš da mi bilo jedno vreme neprijatno da šetam tako gradom. A još volim da nosim i haljine preko pantalona.

Meni je zabrana da žene nose burku kršenje njihovih ljudskih prava. Ostavimo svakome da izabere kako će se oblačiti.
Kao što bih svakoj devojci koja to ne želi a trpi pritisak okoline dala pravo na izbor. Mene svako ograničenje, i za i protiv nošenja burke, stvara muku u stomaku.

Ne vidim ni razlog da svi hodaju razgolićeni po odeljenjima ginekologije.
Biljana 77 Biljana 77 13:58 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Meni je zabrana da žene nose burku
smislena ako se bave javnim poslom. Niko ne želi da mu decu uči/da im bude finansijski savetnik/da im prodaje hleb/ neko kome ne vide lice.

Kao što bih svakoj devojci koja to ne želi a trpi pritisak okoline dala pravo na izbor
To bi bilo idealno, ali često je potpuno neostvarivo.

Ne vidim ni razlog da svi hodaju razgolićeni po odeljenjima ginekologije.
Nije stvar u razgolićenosti, već o prostom poštvanju pravila koja su tu - da bi se održavala higijena, da bi se moglo adekvatnom brzinom reagovati i sl. Ako moraš na tuširanje svaki put kad se popiškiš, a pri tom i obilno krvariš, spavaćica do zemlje je izvor zaraze i komplikacija.

A što se tiče ovoga -
"vrati se odakle si došla"
... šta reći, stoka.

Inače često viđam sugrađanke sa maramom, baš ovako sa slike, na Adi da šetaju. Rekla bih da su Iranke po fizionomiji.
sokodbuba sokodbuba 14:16 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna


smislena ako se bave javnim poslom. Niko ne želi da mu decu uči/da im bude finansijski savetnik/da im prodaje hleb/ neko kome ne vide lice.


Pokazivanje lica nije garancija pokazivanja pravog lica nikada. Nekome možda smeta zbog nepoznavanja islamske filozofije i načina života, svakome ne svakako.

Nije stvar u razgolićenosti, već o prostom poštvanju pravila koja su tu - da bi se održavala higijena, da bi se moglo adekvatnom brzinom reagovati i sl. Ako moraš na tuširanje svaki put kad se popiškiš, a pri tom i obilno krvariš, spavaćica do zemlje je izvor zaraze i komplikacija.


Izvinite Biljana, ali vi to zamišljate bukvalno, a to prosto nije tako.
Biljana 77 Biljana 77 14:22 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

izvinite Biljana, ali vi to zamišljate bukvalno, a to prosto nije tako

O, ja to ne zamišljam. To jeste tako. Vrlo bukvalno.

I da se razumemo, možda iz teksta nije bilo dovoljno jasno. Ponuda za ovu donaciju nema veze sa islamskom filozofijom, tradicijom, kulturom, načinom života na OVIM prostorima. Linkovala sam kako izgleda tradicionalna nošnja muslimana/muslimanki kod nas. Dakle, ovo je insistiranje na jednom, uslovno rečeno pomodarstvu, i povlađivanje ekstremistima koji bi da prave razne Maoče.
leeanna leeanna 14:28 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Biljana 77

Kao što bih svakoj devojci koja to ne želi a trpi pritisak okoline dala pravo na izbor
To bi bilo idealno, ali često je potpuno neostvarivo.


pri tom pritisci mogu da budu i posredni, evropske muslimanke (mislim pre svega na imigrantkinje) često trpe pritisak unutar muslimanskih zajednica u domicilnoj zemlji. evropskoj muslimanki se može verovati kada kaže da joj je prijatnije da bude iza vela, odnosno da joj je neprijatno drugačije, ali bi onda moglo da se postavi pitanje kako se formirala njena podsvest, a da bi se razvila ovakva svest i "iskrena želja"?
uostalom i sam pomenuti francuski zakon kroz kaznenu politiku šalje poruku kojom želi da suzbije pre svega prisiljavanje, tako što za osobu koja na javnom mestu nosi odeću koja u potpunosti pokriva lice, propisuje kaznu od 160 evra, dok će osoba koja prisiljava drugu osobu da nosi ovakav odevni predmet biti kaženja novčanom kaznom u iznosu od 30.000 evra.

potpuno je druga situacija kada muslimanke obrazlažu svoju potrebu za nošenjem marame u cilju isticanja svoga identiteta, u smislu čak i neke vrste prkosa zbog slabe socijalne pokretljivosti u statusu ove populacije u evropi. ali ovo je druga tema, priča bi mogla da se širi beskrajno
sokodbuba sokodbuba 14:31 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna


Dakle, ovo je insistiranje na jednom, uslovno rečeno pomodarstvu, i povlađivanje ekstremistima koji bi da prave razne Maoče.


Razumem šta govorite, ali ovo sa spavaćicama nije ekstremizam, nego nešto svakodnevno za verujuće žene. Nijanse su u pitanju, pa čovek može mnogo da pogreši, iako mu ne pada na pamet tako nešto.
Biljana 77 Biljana 77 14:31 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

dok će osoba koja prisiljava drugu osobu da nosi ovakav odevni predmet biti kaženja novčanom kaznom u iznosu od 30.000 evra.

Samo je u praksi sigurno jako teško doći do dokaza da je osoba prisiljena.
leeanna leeanna 14:39 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Biljana 77
dok će osoba koja prisiljava drugu osobu da nosi ovakav odevni predmet biti kaženja novčanom kaznom u iznosu od 30.000 evra.

Samo je u praksi sigurno jako teško doći do dokaza da je osoba prisiljena.

to je tačno. zato se predlaže veoma suptilan rad sa ovim ženama, bez vređanja njihovog religijskog identiteta i tradicije, jer bi to posledično dovelo do njihovog distanciranja zbog dvostruke neshvaćenosti i ponižavajanja: od strane muslimanske zajednice sa jedne, i od strane vlasti domicilne zemlje, sa druge strane.
maca22 maca22 16:52 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Biljana 77
izvinite Biljana, ali vi to zamišljate bukvalno, a to prosto nije tako

O, ja to ne zamišljam. To jeste tako. Vrlo bukvalno.

Ja se gore nasalila sa "Doktore, kako je to biti majka?", kad ono stvarno.
cassiopeia cassiopeia 17:17 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Biljana 77
Meni je zabrana da žene nose burku
smislena ako se bave javnim poslom. Niko ne želi da mu decu uči/da im bude finansijski savetnik/da im prodaje hleb/ neko kome ne vide lice.


Meni i dalje nije smislena. A ima i onih kojima pokrivenost ne smeta. To što je neko pokrio lice ne govori ništa o njegovim intelektualnim sposobnostima.

Biljana 77
Kao što bih svakoj devojci koja to ne želi a trpi pritisak okoline dala pravo na izbor
To bi bilo idealno, ali često je potpuno neostvarivo.


Znam da idealno ne postoji ni u čemu ali ako granice poštovanja drugog i drugačijeg pomerimo bar malo uspeh je.

Biljana 77
Ne vidim ni razlog da svi hodaju razgolićeni po odeljenjima ginekologije.
Nije stvar u razgolićenosti, već o prostom poštvanju pravila koja su tu - da bi se održavala higijena, da bi se moglo adekvatnom brzinom reagovati i sl. Ako moraš na tuširanje svaki put kad se popiškiš, a pri tom i obilno krvariš, spavaćica do zemlje je izvor zaraze i komplikacija.



Ako uslove u bolnici i pravila ne meriš aršinima sa ovih prostora onda je moguće. Pričale mi prijateljice koje ne žive ovde i verujem da se i kod nas uslovi mogu poboljšati u pravcu većeg poštovanja potreba žena koje dolaze na porođaj. Ovde u nekim bolnicama samo što ti ne prilepe žutu traku kako se ophode.
Biljana 77 Biljana 77 20:36 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Ovde u nekim bolnicama samo što ti ne prilepe žutu traku kako se ophode.

Nemoj da pričaš ...

Ako uslove u bolnici i pravila ne meriš aršinima sa ovih prostora onda je moguće


Ja i dalje stojim iza toga da žena koja je upravo porođena ili operisana (bila sam i jedno i drugo) ne može biti umotana od glave do pete iz čisto praktičnih i higijenskih razloga ni ovde, ni napolju, ni na Mesecu.
Jukie Jukie 23:56 24.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Biljana 77
Inače često viđam sugrađanke sa maramom, baš ovako sa slike, na Adi da šetaju. Rekla bih da su Iranke po fizionomiji.

Često kupuju i u Super Veru. Neke od njih su i devojčice. Ne znam od koje starosti nose maramu. I da li idu u običnu školu.
Inače ih nisam nikad video u društvu muškaraca, što mi je neobično.
maca22 maca22 00:32 25.02.2012

Re: Stvar je jednostavna

Sad nek se javi neko ko je razgovarao sa Irankom. Posle neko ko je dotaknuo. Idemo, polako, korak po korak ka spoznavanju nepoznatog.

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 15:59 24.02.2012

nije mi jasno

gradske vlasti hoce da doniraju specijalne spavacice plus marame za odeljenje ginekologije.

to je super.

onda odeljenje ginekologije nece spavacice jer to diskriminise druge zene, nemuslimanke.

nije mi jasno:

1.kad gradska vlast vec donira, zasto ne donira i za muslimanke i nemuslimanke, valjda su za gradsku vlast sve zene iste. ili nisu?

2. Kakav je to argument ginekologije, mislim diskriminacija drugih zena, nemuslimanki, kad i onako se masovno spavacice donose od kuce?

svasta. ne mogu ni oko spavacica da se dogovore. depresivno.



Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 16:07 24.02.2012

musko mleko

kad sam rodila sina, pored mene je lezala mlada cija je beba jako plakala jer ona nije mogla, umela, da je podoji, imala je problem s sicusnim bradavicama.

beba je plakala jako, a moj bebac spava sit, a meni mleko curi u potocima i ona mi da da podojim njenu bebu. i ja to lepo par dana radila. (nisam uspevala da se izmuzem, nisam umela, pa mi tako bilo lakse, a i mlada presretna a i beba sita i zadovoljna).

elem, dolazi njoj majka il svekrva u posetu, nisam ukapirala, onako, salvare, marama. i mlada prica i place kako je bila ocajna i ima problem s grudima i kako sam joj pomogla i dojila njenu bebu.

njena beba je bila devojcica.

majka il svrkva tu pade u ocaj totalni, al iskren sasvim, jer kaze, ne secam se tacno reci, "ne valja musko mleko za zensko".

jesen92 jesen92 19:33 24.02.2012

Re: musko mleko

majka il svrkva tu pade u ocaj totalni, al iskren sasvim, jer kaze, ne secam se tacno reci, "ne valja musko mleko za zensko".
..koja budalastina...
Biljana 77 Biljana 77 20:33 24.02.2012

Re: musko mleko

majka il svrkva tu pade u ocaj totalni, al iskren sasvim, jer kaze, ne secam se tacno reci, "ne valja musko mleko za zensko".

Sećam se ove tvoje priče sa nekog od ranijih blogova. Može se reći i budalaština, ali suštinski to je tako bapski... Verujem da bi i baba iz nekog sela kod mene u Šumadiji isto rekla.
kleinemutter kleinemutter 16:08 26.02.2012

žene porodilje

Možda bi im bolje učinili da umesto te donacije zaposle po jednu volonterku za svaku sobu, koja će žene učiti kako da doje bebe i pomagati tim ženama da ustanu , legnu sednu, jer su posle porođaja kao pravi ranjenici. Dokle bre muškarci da određuju šta ženama treba?I TO POLITIČARI ILI VERSKI POGLAVARI!
Da li se oni porađaju?
Umesto o i xY stvari brine se o verskom osećanju ranjene žene.....
ed_novipazar ed_novipazar 08:23 28.02.2012

Predrasude

Nekima ne treba ni marama ni burka ni bilo kakav pokrivac. Vec su se ogrnuli prekrivacem od predrasuda pa ne vide dalje od nosa. Svasta covjek ovdje moze da procita. Od "cuda na glavi" pa preko "higijenskih razloga" do "sekularne drzave".

O uslovima u toj bolnici u kojoj smo i mi dobili naseg prvog sina moglo bi se jednom rijecju reci, uzas. Doduse, bilo je to prije 13 godina. Zene na ginekoloskom odjeljenju hodaju polugole zbog poderanih spavacica a odnos medicinskog osoblja je primitivizam bez granica. Ljekari nadmeni, uobrazeni, bezobrazni. Vecina njih ima i privatne prakse a medjusobna ljubomora ide dotle da dezurni ljekar odbija da pregleda pacijentkinju koja nije "njegova". Pamtim slucaj od prije godinu-dvije kada je jedna zena zbog toga izgubila glavu. A odnos sestara je posebna prica. Porodilja dobija bolove, pocinje da jeci i zapomaze. Zove sestre. One se nakon nekog vremena dogegaju do nje. Porodilja zapomaze: "Sestro, pomagaj!". Ova uzvraca: "Usuti kurvo, kad si se j.... nisi zvala u pomoc!"

I sada nama dr Ceranic prosipa pricu o propisnim spavacicama i diskiminaciji porodilja od strane opstinskih vlasti.

Nakon najave da ce donacija biti odbijena ista je ipak urucena. Moze da je nosi i muslimanka i pravoslavka. I svaka druga. Maramu ne mora a ako hoce moze, nije zabranjeno. I ne radi se o metrima platna niti su ugrozeni bolnicki propisi niti ce se desiti da zena iskrvari dok pronadju dugmad za otkopcavanje, niti ce nastradati sekularna drzava ... nista od toga nema. Ima samo predrasuda. I jos jedan blog sa, uz par izuzetaka, morem bezveznih komentara.
sokodbuba sokodbuba 10:31 28.02.2012

Re: Predrasude


ed_novipazar Nakon najave da ce donacija biti odbijena ista je ipak urucena. Moze da je nosi i muslimanka i pravoslavka. I svaka druga. Maramu ne mora a ako hoce moze, nije zabranjeno. I ne radi se o metrima platna niti su ugrozeni bolnicki propisi niti ce se desiti da zena iskrvari dok pronadju dugmad za otkopcavanje, niti ce nastradati sekularna drzava ... nista od toga nema. Ima samo predrasuda. I jos jedan blog sa, uz par izuzetaka, morem bezveznih komentara.


Bilo bi korisno za opšte dobro i razumevanje da neka žena, vaša prijateljica ili slično, kaže neku reč. Komentari koji su neznalački nisu sigurno zlonamerni, nego su rezultat potpunog nepoznavanja.
ed_novipazar ed_novipazar 10:54 28.02.2012

Re: Predrasude

sokodbuba

Bilo bi korisno za opšte dobro i razumevanje da neka žena, vaša prijateljica ili slično, kaže neku reč. Komentari koji su neznalački nisu sigurno zlonamerni, nego su rezultat potpunog nepoznavanja.

Da, bilo bi korisno. Ali ne vidim to ni kao hendikep jer, evo, i ono sto si ti ovdje napisala je jako dobro. Odmjereno, argumentovano, posteno. Nema veze sto mi nisi prijateljica ili slicno. Cak je u ovom kontekstu i bolje sto se ne poznajemo.
sokodbuba sokodbuba 11:10 28.02.2012

Re: Predrasude


Da, bilo bi korisno. Ali ne vidim to ni kao hendikep jer, evo, i ono sto si ti ovdje napisala je jako dobro.


Hvala, pomislila sam da bi neka muslimanka to lepše i snažnije, jer je moje poznavanje malo knjiško, a malo rezultat putovanja i upoznavanja divnih muslimanki i muslimana, posebno muslimanki, koje su vrhunski obrazovane i ''moderne'', raskošne ličnosti u svemu, a opet istovremeno tradicionalne.
Biljana 77 Biljana 77 12:39 28.02.2012

Re: Predrasude

O uslovima u toj bolnici u kojoj smo i mi dobili naseg prvog sina moglo bi se jednom rijecju reci, uzas. Doduse, bilo je to prije 13 godina. Zene na ginekoloskom odjeljenju hodaju polugole zbog poderanih spavacica a odnos medicinskog osoblja je primitivizam bez granica. Ljekari nadmeni, uobrazeni, bezobrazni. Vecina njih ima i privatne prakse a medjusobna ljubomora ide dotle da dezurni ljekar odbija da pregleda pacijentkinju koja nije "njegova". Pamtim slucaj od prije godinu-dvije kada je jedna zena zbog toga izgubila glavu. A odnos sestara je posebna prica. Porodilja dobija bolove, pocinje da jeci i zapomaze. Zove sestre. One se nakon nekog vremena dogegaju do nje. Porodilja zapomaze: "Sestro, pomagaj!". Ova uzvraca: "Usuti kurvo, kad si se j.... nisi zvala u pomoc!"


Na žalost ovo je slučaj u ama baš svakoj bolnici i svakom porodilištu u Srbiji. Lično sam se koliko je u mojoj moći trudila da to promenim posle prvog porođaja. Uludo i bez rezultata... shvatila sam posle drugog.

Meni je samo smešno od baš od svih ljudi na ovom blogu nađoste meni da spočitavate predrasude prema islamskoj kulturi. Ako je neko pokušavao da se objasni sa nepoznavanjem običija i kulture muslimana, sa svođenjem njihovog odnosa prema ženama na sužanjstvo i primitivizam, ja sam. Ali svako vidi ono što mu odgovara.
ed_novipazar ed_novipazar 13:49 28.02.2012

Re: Predrasude

Meni je samo smešno od baš od svih ljudi na ovom blogu nađoste meni da spočitavate predrasude prema islamskoj kulturi.

Ne znam ko je to uradio, ja nisam.
Rekao sam: I jos jedan blog sa, uz par izuzetaka, morem bezveznih komentara.

Znaci, komentarisao sam komentare a ne blog.

A kada smo kod bloga onda, imam i tu komentar.

Sudeći po tekstu iz Blica, potreba za spavaćicama i maramama kojim će se pacijentkinje pokrivati od glave do pete velika je, čim se gradska vlast dohvatila toga. I ne mogu da se ne zapitam kome treba ta vrsta preterivanja? Odeljenje ginekologije? Pa tamo su pacijenti mahom žene… Od koga se kriju? Od lekara koji će ih i tako videti u najranjivijem mogućem stanju (jer koliko god da žena bila emancipovana i svesna, ne postoji ginekološki pregled koji je prijatan i pri kojem se žena ne oseća izloženo i ranjivo). Hoće li marama to da promeni? Porodilište? Hoće li porodilje koje moraju da se istuširaju posle svakog odlaska u toalet i krvare danima da nose spavaćice do zemlje? Kad doje da se otkopčavaju od brade do pupka? Žao mi je što banalizujem stvari, ali ova incijativa je suštinski banalna. Uključivanje u godinu beba, šlepanje na tuđoj dobroj ideji, pomoć zdravstvenom centru, skupljanje političkih poena kod ekstremista, papazjanija… ovo je sve samo nema nimalo veze se ženama, koje (bilo da su tamo zbog lečenja ili porođaja) prihvataju napredak i pravila društva u kojem žive, inače ne bi ni bile tamo već bi svoju muku (nažalost) mučile u nekom mraku neke Maoče.

More bit da su spavacice podijeljene zbog politickih poena a ne zbog zena. Ako bih se morao odluciti izmedju ta dva razloga, ja bih prije rekao da je ipak politika u pitanju. Kao i sve drugo sto politicke partije rade, pogotovu kada se priblizavaju izbori. No, ne razumijem, kakve veze ima tusiranje i krvarenje sa "spavacicom do zemlje". Kolika god da je spavacica, u njoj se ne tusiraju. Kakva god da je spavacica, preko nje ne doje. Kakva god da je spavacica, mora se skinuti prilikom pregleda i porodjaja. Znaci, u ovim slucajevima je sve jedno kakva ti je spavacica. A spavacica, kakva god da je skida se za par sekundi. Inace nije spavacica. I ne znam onda zbog cega pominjati napredak drustva, zemlju, Maocu ....

A odgovor na pitanje od koga se kriju treba potraziti u odgovoru na pitanje od koga se inace kriju? Islamski propis odjevanja ne prestaje da vazi ulaskom na ginekolosko odjeljenje. Ako je zena primorana da se svuce pri pregledu ili porodjaju, ne znaci da treba da hoda gologuza po hodnicima odjeljenja, na ocigled pacijenata, tehnickog i ljekarskog osoblja.
Biljana 77 Biljana 77 18:05 28.02.2012

Re: Predrasude

No, ne razumijem, kakve veze ima tusiranje i krvarenje sa "spavacicom do zemlje". Kolika god da je spavacica, u njoj se ne tusiraju. Kakva god da je spavacica, preko nje ne doje.


Ne razumete. Jer niste bili u toj situaciji. To je suština. Spavaćica do zemlje u porodilištu skuplja po podovima bakterije i prljavštinu. Uslovi su takvi da se u njima mora ući u tuš kabinu pa se tek onda skida, dakle i kvasi se. Osim toga spavaćica koja seže dalje od kolena dodatno otežava noćnu moru svake porodilje - ustajanje i vraćanje na bolnički krevet (alpinizam!) Ne doji se preko spavaćice, ali se doji u njoj; dakle dekolte je neophodan, što veći, to bolje, jer je lakše, omogućava preko potreban protok vazdha i sušenje bradavica kod kojih suvišna vlaga i trenje izaziva ragade.
U pravu je km u komentaru iznad -
Dokle bre muškarci da određuju šta ženama treba?I TO POLITIČARI ILI VERSKI POGLAVARI!

ne znaci da treba da hoda gologuza po hodnicima odjeljenja, na ocigled pacijenata, tehnickog i ljekarskog osoblja.

Podvučenim pridevom ste nehotice rekli sve što mislite o ženama koje ne nose ovakve spavaćice. A kad već idemo u sitna crevca, na hodnik odeljenja se obično izlazi u bademantilu (koji se donese od kuće).
ed_novipazar ed_novipazar 12:01 29.02.2012

Re: Predrasude

Ma "gologuze" je zbog stanja na odjeljenju, zbog poderanih spavacica o kojem sam pisao u prvom komentaru. Al, nema veze, vec sam navikao da mi se pripisuje svasta nesto sto mi ne pripada.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana