Literatura| Sex| Život

S kim je spavao Kestler, čemu?

vladimir petrovic RSS / 28.01.2010. u 17:13

                                                   Nota bene: Na pisanje ovog teksta prevenstveno sam se odlučio zbog dubokog poštovanja koje gajim prema Danilu Kišu i Simoni de Bovuar

Krajem prošle godine u Njujorku je objavljena biografija Artura Kestlera (Koestler), pod nazivom «Kestler - književna i politička odiseja jednog skeptika XX veka». S tim u vezi, medju mnogima, književni dodatak Njujork Tajmsa doneo je zanimljiv kritički osvrt: «Artur Kestler, čovek mraka».

Već na početku osvrta, uz navodjenje da je Kestlerov život bio pun neobičnosti, kaže se da je on - spavao sa francuskom spisateljicom Simonom de Bovuar (Beauvoir). Tek tako, iz čista mira. Bio sam pomalo začudjen tim navodom, jer nisam, od prve, mogao shvatiti zbog čega je to - uopšte važno. Nije mi pomoglo ni objašnjenje koje je u nastavku dato - da je Simona potom mrzela Kestlera, te da je prema njemu, u jednom svom romanu, stvorila lik čoveka «koji jeste inteligentan, ali je od onih koji su spremni da vam izvuku tepih ispod nogu». Stoga, morao sam da se pripomognem zavirivanjem u dodatne internetske sajtove o Kestleru. I video sam da se i tamo, vrlo često i vrlo olako, navodi podatak da je on spavao sa - Simonom. Uglavnom se ne spominju imena drugih žena sa  kojima je Kestler spavao, a da bi se do njih došlo, potrebno je detaljnije pretraživanje.  

Kestler je važio, narodski rečeno, za velikog ženskaroša (mada mnogi to pominju u negativnom smislu, tvrdeći da je on u stvari bio - ženomrzac). Tri puta se ženio, a usput je često bivao preljubnik, pa je, navodno, spavao sa stotinama i stotinama žena. Pojedinačno, valjda. Da dodam još i to da je Kestler bio od one vrste švalera koji uvek sa sobom nose tvrdo ukoričeni blokčić, da bi u njega minuciozno (minutieusement)ubeležili svaki seksualni odnos sa ženama. Da se ne zaboravi.

Razmišljao sam malo o tome da li je isključivo navodjenje imena Simone de Bovuar, medju Kestlerovim brojnim «krevetskim uspesima», svojevrsna kleveta? Jeste i nije, sve je stvar gledanja. S tim u vezi, pribojavao sam se da sam sebi dam odgovor - da je Simona, verovatno, bila najintelektualnija od svih žena sa kojima je Kestler ikada spavao. U svakom slučaju, zasmetalo mi je što jedna takva opaska (da je spavao sa Simonom)  čini sastavni deo Kestlerove biografije.

Kao što se zna, Artur Kestler (1905-1983) bio je britanski pisac, madjarsko-jevrejskog porekla. Njegova životna priča pomalo je stereotipna: rodio se u Budimpešti, u jevrejskoj porodici, kao Kösztler Artúr, kasnije živeo u Beču i mnogim drugim gradovima sveta, da bi se najzad skrasio u Londonu, postavši britanski državljanin. Usput, jedno duže vreme bio je komunista, iz uverenja, pritom i strasni agent Kominterne, da bi se onda razočarao, doživljujući ideološki preporod. Bolje ikad nego nikad. Napisao je mnogo knjiga, na razne teme, a bavio se i novinarstvom. Putovao je mnogo, poznavao je mnoge svetske pisce i poznate ličnosti. Važio je za «beskrupuloznog kosmoplitu, kakvim ga je učinila istorija evropskog XX veka». Nesporno je imao prilično zanimljiv život. Naročito je bio zanimljiv njegov odnos prema ženama, o čemu ću više govoriti kasnije.   

Većina kritičkih osvrta ukazuje da su u obimnoj Kestlerovoj biografiji, pored književne i političke strane, navedene i njegove glavne ljudske osobine, koje nisu pohvalne, jer je on vodio veoma kontradiktoran život. Tako je prikazan kao čovek bez smisla za humor, megaloman i nasilnik, grubijan prema svojoj majci i ženama uopšte, seksualno promiskuitetan, prekomerni uživalac u alkoholu, iskompleksiran tip zbog svog niskog rasta, itd.

Mada je napisao preko 30 knjiga, Kestler je danas najpoznatiji po svom romanu «Pomračenje u podne» (Darkness at Noon. 1940), koji je označio njegov raskid sa Komunističkom partijom Nemačke, čiji je aktivan član bio punih sedam godina (1931-1938). Ta knjiga, napisana na nemačkom jeziku (Sonnenfinsternis, bukvalno 'Sunčeva eklipsa'), važi i danas za jedan od najboljih romana na temu staljinističkih čistki i totalitarizma iz tridesetih godina prošlog veka. Književni analitičari se slažu u tome da bi Kestler danas bio već davno zaboravljen - da nije baš te knjige. (I onog spavanja sa Simonom, dodajem ja).

Džordž Orvel (Orwell) nije krio svoje divljenje prema Kestleru; hvalio je njegovo Pomračenje u podne, i umnogome pod uticajem te knjige, napisao svoju «1984». Mada književni analitičari danas ocenjuju da je Orvelova knjiga vrednija od Kestlerove, Orvel je, u nastupu iskrenosti, verovao da je Kestler bio u prednosti, jer je svoju knjigu napisao - kao insajder. U svakom slučaju, te dve knjige, kao i Solženjicinov Arhipelag Gulag, smatraju se najboljim knjigama na temu antistaljinizma i totalitarizma. Njima bi se mogla pridodati i Grobnica za Borisa Davidoviča od Danila Kiša. 

Danilo Kiš je imao visoko mišljenje o Kestleru, pa je zabeležena njegova izjava da je Kestler bio «prototip srednjoevropskog intelektualca». A  u svojoj ličnoj biblioteci (koja se danas nalazi u SANU) Kiš je imao pet Kestlerovih knjiga, na francuskom jeziku. Medjutim, sama knjiga Grobnica za Borisa Davidoviča se u priličnoj meri razlikuje od Pomračenja u podne, utoliko što postoje evidentne razlike izmedju Kišovog Borisa Davidoviča i Kestlerovog protagoniste Rubašova. S tim u vezi, moglo bi se reći da se u toj sudbonosnoj knjizi Danila Kiša manje oseća uticaj Kestlera nego, recimo, H. L. Borhesa (Borges).  

Pomračenje u podne  imalo je veoma velike tiraže, naročito u Francuskoj i SAD, a i prevodjeno je na 33 jezika, što je sve  Kestlera finansijski obezbedilo do kraja života.

U poslednjih tridesetak godina svog života Kestler je napustio beletristiku (i političke rabote u koje je bivao involviran) i bavio sa, posve amaterski, problemima nauke, pokušavajući, kako je sam govorio, da «nauku spase od racionalnosti i pozitivizma». Zanimao se za nastanak čoveka; umišljajući da će postati "Darvin XX veka" (pored ostalog, zagovarao je tzv. Lamarkianovu teoriju evolucije - da stečene osobine mogu postati nasledne). Nastojao je da dešifruje "nevidljivo pisanje kosmosa», koristeći se pritom i spiritualnim objašnjenjima. Zanimali su ga problemi parapsihologije, misticizma, telepatije, levitacije, ekstrasensorske percepcije, zatim  leteći tanjiri i dr. Bavio se, poput O. Hakslija, ali mnogo amaterskije, i eskperimentima sa korišćenjem psihodeličke droge psilocybin. Stoga, taj period njegovog života neki nazivaju «godinama bizarnih poslova», odnosno «donkihotskim pohodom». Kestler se na te kritike nije obazirao, te da bi dokazao kako je scientifically minded, on je svojim testamentom, uoči samoubistva, u 77. godini, ostavio zamašnu sumu novca Univerzitetu u Edinburgu, kako bi bila korišćena u - naučne svrhe.

Iz tog perioda potiče i njegova kontraverzna knjiga «Trinaesto pleme», o poreklu Jevreja. S tim u vezi, poznavaoci Kestlerovog dela i života često pominju njegove kontraverze po pitanju jevrejstva. Naime, on je svoje jevrejstvo umnogome smatrao - prokletstvom, a stvaranje Izraela, 1948. godine, video je kao spasenje, odnosno «lek problemima koje je doživljavao zbog svog jevrejstva». On, koji je potomak aškenaskih Jevreja, tvrdio je u pomenutoj knjizi (koju mnogi smatraju samo «poluozbiljnom) da Ažkenazi vuku poreklo od kavkaskih Hazara. Tako se moglo shvatiti da evropski Jevreji, koji su se po stvaranju Izraela tamo useljavali, uopšte nisu bili judejskog, već hazarskog porekla. Oni su, pre nego što će Hazari nestati, pobegli u Evropu, i na odredjeni način judeizirali sami sebe (they opted to Judaize themselves). Knjiga je imala uspeha u SAD, a bila je popularna i kod Arapa, koji su shvatali da ona potvrdjuje stavove da su se evropski Jevreji, useljenici u Izrael, useljavali u - pogrešnu, odnosno tudju domovinu. Takodje, neonacisti su koristili tu knjigu da bi dokazivali da su Jevreji iz dijaspore bili pseudo-narod, stvoren na rasnom mitu, te da svi treba da odu u Izrael ili da se asimiliraju tamo gde žive, što je umnogome bio stav i samoga Kestlera. Naravno, sami Jevreji nisu voleli  tu Kestlerovu postavku o «nejevrejskim Jevrejima». Neki smatraju da je u pristupu jevrejskom pitanju bio amaterskiji i od Ota Vajningera (Weininger), o kome sam ranije pisao ovde, na blogu.

Na kraju, da kažem i to da su pojavu Kestlerove biografije mnogi iskoristili kao priliku da podsete da je Kestler bio grub prema ženama, što je bila jedna od tamnih strana njegove ličnosti. Tako londonski Tajms  navodi iskaze nekih žena o njegovoj grubosti u pristupu prema njima, uključujući silovanja. Pominje se da je on silovao Džil Kreigi, suprugu bivšeg laburističkog lidera Majkla Futa (Michael Foot), te da je silovao, ili se sadistički ponašao, sa još nekoliko poznatih Engleskinja, kao što su bile Elizabet Džejn Hauard, supruga pisca Kingslija Amisa, Sonja Braunel, supruga pisca Džordža Orvela i druge.

Da li je takvo ponašanje dolazilo kao odraz njegovog trajnog kompleksa inferiornosti? Naime, govoreći o Kestleru, neko je jednom rekao: "Svi mi imamo manje ili veće komplekse inferiornosti, ali Kestlerov kompleks inferiornosti velik je - kao katedrala". Sam Kestler se složio sa tim, pa je u svojoj autobiografiji citirao to mišljenje o katedralnom karakteru svog kompleksa inferiornosti, u stilu: "Šta da radim, takav sam". A u vezi sa prekorima za grubost u odnosima sa ženama, on je u svojoj autobiografiji priznao "da bez (inicijalne) grubosti nije mogao da oseti seksualni užitak".  

Kestler je ostao zapamćen i po načinu kako je otišao dragovoljno u smrt. Oko toga ima nepoznanica i spekulacija. Naime, on je, u starosti, pateći od neizlečive Parkinsonove bolesti i leukemije, odlučio da prekrati sebi život. Pravdao je to i time da je uvek bio zagovornik eutanazije. U smrt je otišao, kako su mnogi zabeležili, bez dostojanstva - tako što je uzeo preveliku dozu barbiturata, zajedno sa alkoholom. (To su ona samoubistva na čije spominjanje bi se japanski pisac Jukio Mišima grohotom nasmejao). Medjutim, ono što mnoge čudi u Kestlerovom slučaju jeste to da je on sa sobom «poveo» i svoju treću suprugu Sintiju; ona je, jadnica, istovremeno izvršila samoubistvo, mada je bila potpuno zdrava i relativno mlada - imala je 55 godina. U oproštajnoj poruci navela je «da ne može da živi bez Artura». S tim u vezi, ima spekulacija da ju je Kestler nagovorio - da se ubije sa njim.

POST  SCRIPTUM: Evo nekih trivijalnosti:

Naravno, ja sam naknadno upoznao Moniku sa sadržinom ovog bloga, ispričavši joj, u stilu "neko je oklevetao Simonu", kako se Kestler svuda i svakom prilikom hvalio poznanicima "kako je bio zbario Simonu". Monikino lice se sneveselilo, jer nije umela da skrije svoju nežnu začudjenost.

Monika: Pa to nije fer! Zašto ne ostave Simonu na miru? Pomalo mi smeta to olako potezanje njenog imena. Ona je bila slobodna žena i ostala je samosvojna u svojoj velikosti; naime, vukla je neke poteze koje žene njenog vremena nisu smele da vuku. Ona, koja je bila protivnica braka, imala je svoje dve velike ljubavi, Žan-Pola Sartra i Amerikanca Nelsona Algrena. Imala je povremene iskorake, ali oni nisu bitni za njen sveukupni imidž visoke intelektualke i dobre spisateljice. Poznato je da su se Sartr i ona družili s Kestlerom jedno vreme, u Parizu, a sa njima je često bio i Alber Kami (Camus). Ali to nije dugo trajalo, razišli su se. OK, pre nego što su se razišli, Simona je, u pripitom stanju, jednom spavala sa Kestlerom, ali to je bio samo ‘one night encounter'; posle toga ga je namrzla. Znam da je jedan francuski vajar napravio skulpturu na kojoj su prikazani njih troje - s jedne strane Kestler, a s druge strane Sartr i Simona zajedno;

Kestler im pruža ruku da se pozdrave, a oni odbijaju da prihvate njegovu ruku. A ispod Kestlera se vidi slika Staljina. Sam autor je ovako objasnio svoj stav: "Sartr i Simona sreću Kestlera. Oni se nadopunjuju, oni su jedno, i  ne žele da stegnu ruku Kestleru. Za njih je Kestler prilično opasan kosmopolita, koji je prešao na stranu Amerikanaca; on se ne bori samo protiv komunista, već i protiv svih levičara. Vide ga kao čoveka koji prima naloge od CIA, dakle izdajnika, sa glavom koja je pola tibetanska, pola afrička". Kažem ti, Vladimire, to su bila drukčija vremena, ta sredina XX veka.

Ja: Znam. Kestler je bio vispren i dosta vešto igrao igru izmedju raznih obaveštajnih službi, od NKVD, MI6, CIA do drugih. S druge strane, izgleda da se Simona pošteno ponela prema toj epizodici svog života. Naime, one Engleskinje koje su pričale da ih je Kestler svojevremeno silovao, učinile su to tek posle - njegove smrti. A kada su novinari išli kod Simone da je pitaju za stav, ona je odgovorila: "Da je Kestler bio grub - jeste, ali silovatelj nije bio".

Monika, tužno: Vidiš kako je ona bila poštena osoba. Ne zaslužuje da je kleveću. Znaš, za mene je Simona de Bovuar ono što je za tebe Isidora Sekulić.

Ja, kao iz topa, smešeći se, pomalo šeretski: Dobro, dobro, samo izmedju Simone i Isidore postoji jedna velika razlika. Isidora nije uskakala u krevet sa svakim prolaznikom koji je to hteo. Umela  je da se gospodski uzdržava, he, he, he...

Monika: Malo preteruješ. Nije to činila ni Simona, ali, eto, dogodilo joj se to sa tim iskompleksiranim Kestlerom. Zbog toga se strašno kajala.

Ja, pokušavam da budem duhovit: Narod kaže: "Posle jebanja nema kajanja".

Monika: Znam, ali svi prave greške. Da li ti misliš da su srećni oni koji se previše uzdržavaju, kao što je to činila Isidora? Filozofi kažu da sreća ne leži u uzdržavanju, nego u delanju. Uostalom, zar mi ti, Vladimire, ne govoriš ponekad kako je Andre Žid (Gide) bio u pravu kada je pisao: "Delati ne sudeći da li je delo dobro ili zlo. Voleti ne brinući se da li je to dobro ili zlo". Akcija mora imati prednost nad pasivnošću, zar ne?

Ja, pomirljivo: Dobro, dobro. Pada u oči da se u većini današnjih osvrta tvrdi za Kestlera da nije bio spokojan čovek (Certainly, the hard-drinking, promiscuous Koestler wasn't a happy man... It is clear in Scammell's comprehensive biography that Arthur Koestler was an exceedingly difficult and troubled man... The darkness at noon for Arthur Koestler was in his heart. Yet his early work, inspired by his disillusionment with communism, will survive the memory of his unlovable personality). Njegovo pominjanje spavanja sa Simonom je pomagalo njegovom egu da lakše podnosi nepodnošljivu težinu života.

Monika: A zašto uopšte  pominješ Danila Kiša?

Ja: Kada sam bio mali, moj otac je imao priliku da na nekom skupu sretne i duže porazgovara sa Danilom Kišom. Glavom i bradom. Izmedju ostalog, Kiš mu je tada, sa neskrivenim entuzijazmom i respektom, govorio o - Arturu Kestleru. Naravno, kada mi je to otac pričao, ja nisam znao ko je bio Kestler, niti sam osetio potrebu da se pitam otkuda je dolazio taj interes Kiša za Kestlera, ali mi je, eto, to ostalo u podsvesti do - danas. I kada sam ovih dana video da se u svetu ponovo govori o Kestleru, svega toga sam se setio. Medjutim, ja shvatam da Kestler, u XXI veku, ne može biti od interesa radoznalcima koji žele da budu u toku sa trendovima svetske literature. Čak šta više, meni se čini da se u zapadnim medijima ovih dana govori o Kestleru prvenstveno zato da bi se ukazalo poštovanje prema Majklu Skemelu (Michael Scammell), Kestlerovom biografu; on se mnogo trudio da napravi tu knjigu, od oko 700 strana, skupljajući gradju petnestak godina. (M. Skemel je ranije napravio veoma zapaženu biografiju Solženjenicina (Aleksandr Solzhenitsyn: A Biography, 1985), a poznat je i po dobrim prevodima Dostojevskog, Tolstoja, Solženjicina i Nabokova na engleski jezik).

Monika: Zaboravimo Kestlera! I još nešto: pomeri se od tog kompjutera, čoveče! Hajde da idemo zajedno u šoping. Upravo su otvorili novi šoping-centar, pod poetičnim nazivom ‘Vavilonska kula', u kojoj, kažu, ima za svakoga  po nešto.  

Ja: Priznajem, danas sam dugo sedeo za kompjuterom, a to je zato što je danas moj dan - Veseli četvrtak. Ali, imaš ti pravo. Vamos.  

Atačmenti



Komentari (173)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

reanimator reanimator 17:33 28.01.2010

...

Danas briljiram : 1st
Petroviću, da mi se servira nešto osvežavajuće, a može i neki sendvič, jer, koliko vidim, čitanje će da potraje
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:46 28.01.2010

Re: ...

Danas briljiram : 1st
Petroviću, da mi se servira nešto osvežavajuće


Nije mala stvar biti prvi!

Zaslužuješ whisky on the rocks.


Medjutim, kako ja imam nameru da se ovom prilikom bavim sa Gogenom, ponudiću ti i jednu njegovu Tahićanku



Jedno ide s drugim, zar ne?

drug.clan drug.clan 17:39 28.01.2010

zanimljiv

preporuka za tekst

zanimljiv je bio kestler, mnogo zanimljiviji od njegovih knjiga
oskar-z-wild oskar-z-wild 18:21 28.01.2010

Re: zanimljiv

Ideologija ima moć da nadvlada humanost u čoveku. Kad se čovek sasvim preda političkoj akciji to ga čini odvažnim i izdiže ga iznad dobra i zla. Uzdiže se do bogova. Primer Kestler, okrutni nasilnik i verovatno psihopata.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:37 28.01.2010

Re: zanimljiv

drug.clan
...zanimljiv je bio kestler, mnogo zanimljiviji od njegovih knjiga

Hm. Voleo bih da budeš dobar i kažeš nešto više o tome. O njegovoj zanimljivosti.

Iskreno govoreći, ja sam namerno pokušao da stvari prikažem pomalo jednostrano (iako, naravno, imam svoje mišljenje zašto se, na primer, Danilo Kiš zanimao za njega), polazeći od toga da danas malo koga može zanimati Kestler. A meni jeste malo zasmetalo to njegovo hvalisanje da je obljubio jadnu Simonu de Bovuar, he, he, he...

S tim u vezi da kažem i ovo: Majkl Dirda, novinar "Vašington posta", započeo je svoj zanimljiv osvrt na knjigu o Kestleru ovako: Koga danas zanima Kestler? Možda ponekog starog čoveka, ili eventualno studenta evropskog XX veka... (Who now reads Arthur Koestler (1905-1983)? My guess: only a few people past age 50 and the occasional student of 20th-century political history).
AlexDunja AlexDunja 18:39 28.01.2010

Re: zanimljiv

zanimljiv je bio kestler, mnogo zanimljiviji od njegovih knjiga


o, kako pogresna recenica!


u posledjih par godina zoran janic
je objavio sukcesivno,u delovima,
na blogu zs, svoj izvanredan
prevod kestlerove autobiografije,
kao i reprezentativan izbor eseja

ovde je prvi deo autobiografije,

ko pozeli, lako ce naci ostalo...
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:05 28.01.2010

Re: zanimljiv

na blogu zs, svoj izvanredan
prevod kestlerove autobiografije,

Hm.
Mudri ljudi kažu da su autobiografije najmanje pouzdani izvori da se sazna nešto o nekome.
Ljudi lažu, svesno i nesvesno, kada pišu o sebi.
AlexDunja AlexDunja 19:23 28.01.2010

Re: zanimljiv

Mudri ljudi kažu da su autobiografije najmanje pouzdani izvori da se sazna nešto o nekome.
Ljudi lažu, svesno i nesvesno, kada pišu o sebi.


ne razumem potrebu da se sazna
suva istina o nekome.

meni su autobiografije zanimljiva
knjizevna forma.
kada ih pisu ljudi koji
umeju to da rade.
drug.clan drug.clan 19:39 28.01.2010

Re: zanimljiv

Hm. Voleo bih da budeš dobar i kažeš nešto više o tome. O njegovoj zanimljivosti.


o, kako pogresna recenica!
u posledjih par godina zoran janic
je objavio sukcesivno,u delovima,
na blogu zs, svoj izvanredan
prevod kestlerove autobiografije,


Bas to, pre svega mislim da je njegov zivot (njegovo snalazenje u svetu u kome je ziveo) bio veoma zanimljiv i bas to autobiografiji daje zanimljivost i prednost nad ostalim knjigama.
Njegov zivot je kao izmisljena prica (od studija preko beskucnistva po raznim mestima, zatvora, komunizma, kapitalizma, UFO, spijunske sluzbe, misticizam ...).
U poredjenju sa njegovim zivotom knjige koje je napisao (dve koje sam ja citao) nisu ni priblizno zanimljive kao njegov neobican zivot - rekao bih obicne su.

valjda ja spadam u one stare koji su ga citali
AlexDunja AlexDunja 19:55 28.01.2010

Re: zanimljiv

U poredjenju sa njegovim zivotom knjige koje je napisao (dve koje sam ja citao) nisu ni priblizno zanimljive kao njegov neobican zivot - rekao bih obicne su.

valjda ja spadam u one stare koji su ga citali


povrsno, rekla bih
drug.clan drug.clan 20:06 28.01.2010

Re: zanimljiv

AlexDunja
U poredjenju sa njegovim zivotom knjige koje je napisao (dve koje sam ja citao) nisu ni priblizno zanimljive kao njegov neobican zivot - rekao bih obicne su.

valjda ja spadam u one stare koji su ga citali


povrsno, rekla bih



tu sada vec dolazimo da pitanja ukusa, a o njima ne vredi raspravljati

ono oko cega cemo se sloziti da je covek imao veoma zanimljiv zivot i da mu je autobiografija zbog toga veoma zanimljiva.
dunjica dunjica 20:13 28.01.2010

Re: zanimljiv

A meni jeste malo zasmetalo to njegovo hvalisanje da je obljubio jadnu Simonu de Bovuar, he, he, he...


Sve do ove rečenice sam mislila da je post o Koestleru. Sad shvatih zabludu - radi se o tome da je JADNA Simon he, he, he. Cccc, šta kaže Monika na to?

(Svejedno, sa zanimanjem pročitah cijeli tekst, svidjela mi se njegova pitkost i par činjenica utkanih u priču.)
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:37 28.01.2010

Re: zanimljiv

Dunjica
...Sve do ove rečenice sam mislila da je post o Koestleru. Sad shvatih zabludu -

Kao što sam na početku teksta vidno stavio, mene Kestler interesuje samo sa stanovišta Simone de Bovuar i (još više) Danila Kiša. Da toga nije, nikako ne bih pisao o Kestleru, iz prostog razloga što ima mnogo boljih autora i zanimljivijih ljudi od njega.

Medjutim, činjenica da jedan ozbiljan magazin kao što je The Atlantic, kada piše o Kestleru, navodi da je Danilo Kiš bio zadivljen njime (dao sam u tekstu link na to) onda mi je to interesantno. Zašto se baš navodi Kišovo mišljenje o čoveku koji je toliko bio poznat u svoje vreme, imao mnogo prijatelja i neprijatelja, a i vodio jedan neskroman život. Hoću da kažem da je bilo mnogo drugih ljudi koji su imali svoje mišljenje o Kestleru, a autoru članka u "The Atlantic"-u je bilo zanimljivo baš da citira Kiša. Zašto? Ima tu nečega!

S druge strane, iznenadio me je Kestlerov odnos prema Simoni. To što je on nju ubeležio u svoj blokčić "krevetskih uspeha" mi ne smeta, da je on to čuvao za sebe. To što se dogodilo (da su njih dvoje jedne noći vodili ljubav) - uzmimo da se dogodilo i to ne bi moralo (pa ni smelo) po sebi biti važno. Ali činjenica je da se Simona nije pridružila Engeskinjama koje su, posle Kestlerove smrti, počele da pričaju da je on bio RAPIST, odnosno da ih je sve redom silovao. Elem, kada su pitali Simonu, ona je bila hrabra da kaže da Kestler nju nije silovao. Taj stav je zaslužio moju pažnju.

Stoga sam se malo pomučio pretražujući informacije o Kestleru i video da je imao zanimljiv život. Naravno, daleko da je bio andjeo, pre je bio svojevrstan djavo i veliki grešnik, ali takvi ljudi mogu biti zanimljivi.

Evo jedne Gogenove "radosne" slike:


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:50 28.01.2010

Sirotinjska zabava

Kume, došao sam do kaja drugog pasusa gde se govori o tome kako je narečeni Kestler spavao sa francuskom spisateljicom Simonom de Bovuar (Beauvoir), te da odmah iznesem svoja prva zapažanja.

Nije jasno u kom kontekstu korisriš glagol spavati. Da li je reč o popodnevnom, noćnom ili drugom odmoru, ili je glagol spavati, eufemizam za neke druge glagole, koji su u stručnoj literaturi poznati kao koitus, u narodu kao sirotinjska zabava ili jebanje, a u kniževnosti kao ljubav.

Dok to ne raspravimo ne vidim svrhe da dalje čitam tvoj blog.

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:56 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Vojislav Stojković
... Nije jasno u kom kontekstu korisriš glagol spavati. Da li je reč o popodnevnom, noćnom ili drugom odmoru, ili je glagol spavati, eufemizam za neke druge glagole, koji su u stručnoj literaturi poznati kao koitus, u narodu kao sirotinjska zabava ili jebanje, a u kniževnosti kao ljubav.

Ne gubi nadu, kume. Biće kasnije pominjano i - jebanje.
Nastavi da čitaš, ima i važnijih stvari od toga, zar ne?

P. S. Moram sam, bar u početku, da se malo femkam, da budem fin, da ne bih uplašio čedne duše. A stalo mi je i do njihovih mišljenja, he, he, he...

I još nešto. Što se jebanja tiče, najavljujem ceo blog na tu temu, sledeći put. Živi bili do sledećeg četvrtka.
Gospodja Klara Gospodja Klara 20:00 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Ne gubi nadu, kume. Biće kasnije pominjano i - jebanje.

Au, krajnje vreme došlo! Gde je sada nsarski da vidi Horatia?
J.... - čemu?
Unfuckable Unfuckable 20:49 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Biće kasnije pominjano i - jebanje.

Živi bili do sledećeg četvrtka.

a možda i pre
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:59 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Gospodja Klara
...Au, krajnje vreme došlo! Gde je sada nsarski da vidi Horatia?
J.... - čemu?


Neka mi se ne zameri previše!

Ovih dana sam pod uticajem Henrija Milera (Henry Miller).
A ne čitam izravno Milera, već jednu podebelu knjigu Normana Majlera (Mailer), o Mileru, pod nazivom GENIJE I POŽUDA. Ta knjiga diže u nebesa Henrija Milera, onoga za koga se, do juče, u puritanskoj Americi, govorilo: "Ah, to je onaj koji piše one proste knjige".

A na početku te knjige (ja sam tek na početku, he, he, he) Norman Majler se poziva na Lorensa Darela (Lawrence Durrell), koji je bio veliki poklonik Henrija Milera i lično sačinio antologiju dela Milerovih. A kada se Darel bavio tim poslom, njemu je sugerisano "da sačini bibliju od Milerovih dela koja bi zamenila Gideonovu Bibliju u svakoj hotelskoj sobi u Americi".

A ja volim L. Darela, pa velim kada su se on i Norman Majler toliko zanimali za Henrija Milera (za koga kažu da je u svojim najboljim trenucima napisao prozu koja je veličanstvenija od Foknerove, pa i silovitija), moraću i ja da se malo njime pozabavim. I, pomalo nesvesno, poprimih milerovski rečnik... Sada baš čitam esej o "Rakovoj obratnici", koja slovi za jedno od najboljih Milerovih dela.

Izgleda da sam lako kvarljiv.

Gospodja Klaro, da iskupim svoju grešnu dušu, nudim vam na uvid jednu Gogenovu sliku, sliku koja se meni veoma svidja - Žutog Hristosa:

vladimir petrovic vladimir petrovic 21:04 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

VP
Živi bili do sledećeg četvrtka.

Unfuckable
...a možda i pre


Pa mogao bih ja da ga pustim odmah, imam ga spremnog, ali ranije je bilo tako da kada pustiš nov post stari se pomera... ili tako mi se bar činilo, jer se nije dogadjalo da se nečija dva posta istovremeno vide na monitoru... (što vidim da se sada dogadja).

A i velim: da ne forsiram, pa taj spreman tekst (vrlo kratak, ali dobar)- čeka.
maksa83 maksa83 21:12 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

nudim vam na uvid jednu Gogenovu sliku, sliku koja se meni veoma svidja - Žutog Hristosa:

Pižone, u Hundertwasser duhu koji me još pomalo drži, ja mislim da svako treba da može da oboji i obuče svog Isusa kako hoće:

JesusDressup.com

vladimir petrovic vladimir petrovic 21:25 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Pižone, u Hundertwasser duhu koji me još pomalo drži, ja mislim da svako treba da može da oboji i obuče svog Isusa kako hoće:

JesusDressup.com

E, jesi šašav sto gradi!

Ja se ovde ponašam kao ozbiljan čovek koji ukazuje na probleme i problemčiće u oblasti svetske literature, pa se ispomaže pomalo slikarstvom, a ti se zezaš.

Kako samo uspevaš da naidješ na toliko zanimljivih stvari (valjda ti nailaziš na njih, a ne one na tebe)?

Šala na stranu, veoma volim ovog Gogenovog Hrista. A volim i njegovo crveno kuče

Gospodja Klara Gospodja Klara 21:36 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Pižone, u Hundertwasser duhu koji me još pomalo drži, ja mislim da svako treba da može da oboji i obuče svog Isusa kako hoće:

U istom duhu ja sam sebi našla ovo za na zid.
maksa83 maksa83 21:39 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Ja se ovde ponašam kao ozbiljan čovek koji ukazuje na probleme i problemčiće u oblasti svetske literature, pa se ispomaže pomalo slikarstvom, a ti se zezaš.

Pa nije baš tako, i ja se ponašam u skladu sa svojim literarnim uzorima koji su opet srezani mojim sopstvenim kapacitetima. Tako npr. moj omiljeni američki pisac Kurt Vonnegut Jr. kaže: "Mi smo na ovoj zemlji da bi se zezali. Ne daj da ti iko priča nešto drugo."

Kako samo uspevaš da naidješ na toliko zanimljivih stvari (valjda ti nailaziš na njih, a ne one na tebe)?

Najčešće se sretnemo na pola puta.

Znaš kako kažu Pearl Jam u Crazy Mary - what you fear the most will meet you half way.



(Mala diverzija pre nego što dođe ona Šopen ekipa)
Gospodja Klara Gospodja Klara 21:39 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava


Gospodja Klaro, da iskupim svoju grešnu dušu

Neka ti je prosto, sine.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:47 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

vladimir petrovic


I još nešto. Što se jebanja tiče, najavljujem ceo blog na tu temu, sledeći put. Živi bili do sledećeg četvrtka.


Samo da naglasim, i ništa više.
mimi09 mimi09 22:07 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

A belog konja?

houp houp 22:39 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

vladimir petrovic




Ovih dana sam pod uticajem Henrija Milera (Henry Miller).


Eto ideje za novi post:Henri Miler i Anais Nin,čemu?



"Hteo sam da pokažem kako u vrlo različitim epohama postoji nepokretna konstanta. Sveprisutnost ljubavi i smrti."

gore pomenuti,Danilo Kiš
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:50 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Mimi
A belog konja?

Drago mi je da te vidim! Davno te nije bilo. Naročito su mi nedostajale tvoje tanano izabrane slike lepih stvari.
Tu es bienvenue!

Pomenuo sam boje kod Gogena zato što se on, kako bar neki tvrde, smatra pretečom (ili jednim od preteča) fovizma. Te njegove slike iz tahićanske faze jesu pune boja.
nsarski nsarski 22:59 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Što se jebanja tiče

Ne rece li da je sirotu Simone "obljubio", sto je jos jedan misteriozan glagol...
geragera geragera 23:32 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

vladimir petrovic

Ne gubi nadu, kume. Biće kasnije pominjano i - jebanje.
Nastavi da čitaš, ima i važnijih stvari od toga, zar ne?



Zablude, čemu?

vladimir petrovic

I još nešto. Što se jebanja tiče, najavljujem ceo blog na tu temu, sledeći put. Živi bili do sledećeg četvrtka.


Dela, a ne reči!
nsarski nsarski 23:37 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Dela, a ne reči!

Jos je Simone de Bovuar govorila: O seksu i revoluciji se ne prica. To ili radis, ili ne radis!
Horatio, ne izdaj ovaj zavet velicanstvene Simone!
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:56 28.01.2010

Re: Sirotinjska zabava


Nsarski
Jos je Simone de Bovuar govorila: O seksu i revoluciji se ne prica. To ili radis, ili ne radis!
Horatio, ne izdaj ovaj zavet velicanstvene Simone!

Ma ne, ne bih govorio o SVOM slučaju. For Christ's sake!
Ovo što imam u vidu je PURE ART, samo na tu temu.

A za ovo velicanstvene Simone - sada bih te zagrlio, samo da smo zajedno.
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:11 29.01.2010

Gogen

O Gogenu se mnogo zna, a naročito o njegovom druženju sa Van Gogom.
U pitanju su bila dva čoveka-vulkana, i to njihovo druženje im je mnogo značilo, ali se nije moglo normalno završiti.

Bilo je knjiga i filmova na tu temu, neću da prepričavam.

Ono što mi je posebno ostalo u sećanju jeste ovaj dijalog:

Njih dvojica sede i piju apsint.

Gogen: Moraš prestati da ropski oponašaš prirodu!
Van Gog: ?
Gogen: Moraš slikati - napamet. I prestati da pričaš priče sa slikama i da morališeš.
Van Gog: Napamet? Pa ja da sam hteo da slikam slike napamet, ne bih dolazio ovde, u sunčani Arles, nego bih ostao u tmurnoj, večito oblačnoj i hladnoj Holandiji. Tamo bih slikao prekrasne Mlekarice, Devojke sa mindjušom, enterijere od kojih ti mozak stane i slično. Ali ja sam hteo da dodjem ovde, u sunčanu Francusku, da radim na suncu!
Gogen: Ništa ti ne shvataš.

I skoče. I pobiju se.
Neko kaže da je za sve bio kriv apsint.
Nije.

P. S.
Evo jedne od najlepših slika koje je Gogen uradio:


Radi se o slici: "D'où venons nous? Que sommes nous? Où allons nous?" (Where Have I Been? Where Am I? Where Am I Going?).
Gogen ju je napravio na Tahitiju 1897–1898. godine, i ona se sada nalazi u Umetnosti lepih umetnosti u Bostonu.
die hard die hard 00:21 29.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

A volim i njegovo crveno kuče


Jes, volis kuce a ovdena zenskih ko salate.
mimi09 mimi09 01:05 29.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Te njegove slike iz tahićanske faze jesu pune boja

...yet when he died all alone in his hut under an alien sun, wracked with morphine addiction and the ravages of his lifestyle, they found an unfinished painting on his easel: a conventional winter landscape of a charming French country village.

Re: Sirotinjska zabava

houp
vladimir petrovic




Eto ideje za novi post:Henri Miler i Anais Nin,čemu?



"Hteo sam da pokažem kako u vrlo različitim epohama postoji nepokretna konstanta. Sveprisutnost ljubavi i smrti."

gore pomenuti,Danilo Kiš
ako dodje do pisanja o sexu u knjizevnosti, nemoj da zaobidjes anais nin "little birds".

kazu da je literatura gde je sex jedina tema stvar koji su autori najcesce izbegavali i za njom posezali iz pragmaticnih razloga kad je bilo premalo novca - dobro se placalo. ja bih rekla da je to povrsno vidjenje stvari. anis je majstorica pozude u recima.

takodje, ne zaboravi i michel huellebecqa
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:13 29.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

Eto ideje za novi post:Henri Miler i Anais Nin,čemu?

Da, ta tema se nameće sama od sebe.
Za one hrabre.
Jer, njih dvoje jesu izvanredan par (u smislu: izuzetan i izvan reda).

Pišući o Milerovoj RAKOVOJ OBRATNICI Norman Majler navodi da je Anais Nin u predgovoru te knjige napisala: "Evo knjige koja bi nam mogla, kad bi takvo što bilo moguće, povratiti apetit za osnovne realnosti". Lepo rečeno, ovo "apetit za osnovne realnosti".

A i hladni Džordž Orvel (Orwell) je reagovao: "Rakova obratnica je djelo čovjeka koji je sretan... Jedan maštoviti prozaik koji nešto vrijedi od svih onih što su se posljednjih godina pojavili medju narodima koji govore engleski". Jadni Orvel, on je u tom nabijenom Milerovom štivu primećivao i lepotu engleskog jezika.

Jer, samo malo kasnije autor Norman Majler daje izvode iz Rakove obratnice, medju kojima je i ovaj:
"O Tanja, gdje je sada ona tvoja topla pička, gdje oni debeli steznici, gdje meki nabubreni bokovi! U mom je kurcu pedalj duga kost. Ispeglat ću svaki nabor tvoje pizde, Tanja, napunit ću te sjemenom. Kad te pošaljem kući, tvom Sylvestru, abdomen će te boljeti, maternica će ti se izvrnuti naopako. Taj tvoj Sylvester! Da, on možda znade naložiti vatru, ali ja, ja znam kako se raspaljuje pizda. Kao da te gorućim strijelama gadjam. Tanja, jajnici kao da su ti žeravica! Da li je sada tvoj Sylvester malo ljubomoran? Osjeća nešto, zar ne? Osjeća ostatke mog velikog kurca. Malo sam više razmaknuo obale, izglačao sam zgužvane krpice. Nakon mene, možeš primati pastuhe, bikove, ovnove, zmajeve, bernardince. U rektum možeš nabijati žabe krastače, šišmiše i guštere. Možeš prditi u arpedjiu, ako ti se hoće, ili napeti citru preko pupka. Jebem te tako, Tanja, da ostaneš jebena. Ako se bojiš toga što te jebem javno, jebat ću te u potaji. Iščupat ću nekoliko dlačica iz tvoje pizde i prilijepiti ih Borisu na bradicu. Zagrist ću ti klitoris i ispljunuti komade velike kao dva franka... " (Iz knjige "Genije i požuda, Henry Miller u svojim najboljim djelima", od Normana Mailera, Prosvjeta, Zagreb 1990).

Nota bene: Za sve ovo je kriv - Jeremija!

Inicijalno, ja sam u svom tekstu koristio (starinski) naziv "muškarac je spavao sa ženom", jer mi je to tako ostalo još od guvernante.
A Jeremiji je to zasmetalo, tražio je od mene jake izraze, pa me je navukao na tanak led...
Time Bandit Time Bandit 23:07 29.01.2010

Re: Sirotinjska zabava

A Jeremiji je to zasmetalo, tražio je od mene jake izraze, pa me je navukao na tanak led...



oskar-z-wild oskar-z-wild 18:15 28.01.2010

Simona ili Severina


Tako ti je to prijatelju, sto ljudi sto ćudi.

Interesantna je ta zanimacija za seksualni život poznatih ličnosti u anglo-biografijama. S jedne strane, možemo reći šta me briga kako su to radili Kestler, Kennedy ili Donna Summers, ALI ipak dobijamo jednu kompletniju sliku o čoveku.
Koliko ja znam "kegendarni" ljubavnici kod nas su bili Kralj Milutin Nemanjić i Kralj Milan Obrenović. A što se tiče naših pisca uglavnom žive u svetu ideja, osim naravno Isidore Bjelice.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:07 28.01.2010

Re: Simona Severina

Simona kao Severina?

Koliko ja znam, Simona nije tako dobro pevala kao - Severina!
(Ovo ne smem da pokazujem Moniki, he, he, he... )
oskar-z-wild oskar-z-wild 19:12 28.01.2010

Re: Simona Severina

Promenih naslov u poslednjem momentu, pomislih da sam te uvredio (znajući tvoju ljubav prema Simoni).

Da li je Monika tvoj alter ego ili nešto drugo?
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:07 28.01.2010

Re: Simona Severina

oskar-z-wild
... ili nešto drugo?

Nešto drugo.
omega68 omega68 22:44 29.01.2010

Re: Simona Severina

eto, tako će neko nekad da napiše blog:
S kim je spavao Bregović, čemu?
aleksanadar aleksanadar 19:52 28.01.2010

Зашто?

I još nešto: pomeri se od tog kompjutera, čoveče!


Лепо вели Моника.

Заиста, Владимире, зашто седимо за компјутером? Није ли лепше шетати, ходати, трчати? Ваљати се по снегу. Или читати?

Зашто то чинимо?

Мој пријатељ, професор клавира, воли да каже: "Ова музика ће живети док буде некога ко ће је свирати и слушати. Када, једнога дана, таквих људи не буде, ова музика ће нестати, угасиће се." Понекад се, тако, бојим, да људи више неће читати књиге, већ ће само зурити у светлуцаве екране. А то није исто. Не може бити. Слажеш се?






niccolo niccolo 20:04 28.01.2010

Re: Зашто?

зашто седимо за компјутером?

Pa ako bismo sedeli na njemu polomio bi se...
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:36 28.01.2010

Re: Зашто?


Aleksanadar
... Заиста, Владимире, зашто седимо за компјутером? Није ли лепше шетати, ходати, трчати? Ваљати се по снегу. Или читати?

Зашто то чинимо?


Lepo ti kažeš, ali prvo što mi ovog trena pada na pamet jeste ona latinska: Video meliora proboque, deteriora sequor (Vidim ono što je bolje i odobravam, a pristajem uz ono što je gore).

Kompjuter zaslužuje da ima moju pažnju, jer stvarno nalazim mnogo onoga što mi treba. Nisam TV addict, a pomalo jesam PC addict, ali još se nisam baš daleko mnogo zaglibio...

Ne brini, uvek će biti ljudi koji će slušati dobru muziku i čitati dobru knjigu.
Najgori su oni koje ne interesuje ni muzika, ni knjiga, ni kompjuter... A ima takvih!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:52 28.01.2010

Re: Зашто?

vladimir petrovic
Najgori su oni koje ne interesuje ni muzika, ni knjiga, ni kompjuter... A ima takvih!

Хммм... Мој отац?
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:16 29.01.2010

Re: Зашто?

Predrag Brajović
...Хммм... Мој отац?

Šališ se?
nsarski nsarski 03:14 29.01.2010

Re: Зашто?

Nisam TV addict, a pomalo jesam PC addict, ali još se nisam baš daleko mnogo zaglibio...

Sacekaj da postanes lapdance...mislim, laptop addict, pa da vidis sta je adikcija.

ninasimone ninasimone 20:19 28.01.2010

Trol

samo da se prijavim, nisam jos procitala post, i da javim da je umro Selindzer.
aleksanadar aleksanadar 20:36 28.01.2010

Re: Trol

Lepo je videti trola kako lovi u raži.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:17 28.01.2010

Re: Trol

Ninasimone
...i da javim da je umro Selindzer.

Dobro je što si javila, nisam znao.
Njegovog "THE CATCHER IN THE RYE" čitao sam odavno, ali sa velikim zadovoljstvom.


Pada u oči da je doživeo duboku starost (91 godina).
die hard die hard 00:27 29.01.2010

Re: Trol

Pada u oči da je doživeo duboku starost (91 godina).


Tko lovi u razi do duboke starosti istinu trazi.
Grunf
mikele9 mikele9 20:46 28.01.2010

Danilo

S tim u vezi, moglo bi se reći da se u toj sudbonosnoj knjizi Danila Kiša manje oseća uticaj Kestlera nego, recimo, H. L. Borhesa (Borges).

Petrović Petroviću iz neobjavljene knjige MIKO PETROVIĆ I JA:

21.
Zatekli se Miko Petrović i ja četeres i druge u Cetinje u Proljeće ili Jesen,
ne bi se moga tačno sjetit pa da mi je smrtna ura pred očima !
Jedino znam da je bila okupacija. Talijana ka pržine, na glave im šljemovi i klobuci s kokošijim peruškama. Šepure se po Cetinju i sve pominju svoju kraljicu i Caricu Etiopije, pa se osjećaju ka svoj na svome.
Bilo je i sprdnje : sjedimo Miko Petrović i ja u jednu kafanu u baštu i pijemo
Lozu, kad viđesmo jednog kolportera kako ide niz ulicu i dere se koliko igda može : Propala Italija, propala Italija....
Okreni se i obrni oko sebe. Talijani se smiju i tapšu ga po ramena, zboreći :
bravo, bravissimo!
Što je ovo za Boga miloga, upitah se ja ?
Pušti jadan, nasmija se Miko Petrović, avetni Talijani misle da zbori:
Popolo d’Italia а то su ti nečesove njiove novine. Neće ni njiova gorjet dovijeka ! Koliko se ja razumijem u Klauzevica, kapitulirat će iduće godine !
Pošljednji Talijan koji je valja bio je Cezar, ovi danas ка da u Felinijev
AMARKORD igraju.
Pijemo mi i dalje, poruči Miko Petrović jednoga brava da se zabavimo dok čekamo da propane Italija. Kafana bješe puna od svijeta, zboraše se u glas, svaki bi da nadjača drugoga. Nijesam se udubljiva ali sam razabra da su se stvorile dvije grupacije : Za Kralja i otadžbinu i za nekakvoga Tita i svjetsku revoluciju. Kad bolje promislim, najviše su pominjali nečesovoga Staljina.
Bjeu zapjenili, šćahu se za grla dofatit, no mi smo se svojijem poslom bavili.
O Turcima tu ne bješe zbora pa nijesmo imali razloga da se miješamo.
Čoplimo mi onoga brava, topi se u ustima а kako i ne bi kad je za žifota samo
Zanovijet pasa. U jedan čas ufati me za ruku Miko Petrović :
Viđi onoga đetića, pokaza mi prstom, onoga s velikijem nosom .
Gledam ja i lijevo i desno preko onoga svijeta dok ne dojadi Miku Petroviću :
Oj Danilo, oj, priđi sine. Izraste pred nas momčić guste tršave kose, plavih očiju i povelikog nosa : E jes mi milo što te vidim Miko Petroviću, uzore moj i svjetlosti kroz vjekove !
Zagrli ga Miko Petrović, ižljubi u oba obraza, sjede ga kraj nas, pa će mene :
Ovo ti je Danilo Kiš sin dobroga i poštenoga EDUARDA SAMA. Sklonila ga
je majka ođe u ujčevinu da školu uči i glavu sačuva. Ovo dijete da ti ja rečem,
staće uz bok prvacima pisane riječi ! Borhes mi se kune u njega a oni posrani
Nobelov komitet, žaliće vječito što mu nije dodijelio nagradu.
Prifati se sine, pa ćemo pričat kasnije.
Prifati se Danilo brava а ni pri Lozi nije falio, no sam primijetio da mu nijedna
žena što su mimo bašte proodile, nije promakla ! Svaku je odmjerio, najviše
se zadržavajući na prknima. Ne izdržah no mu to rekoh.
Žene su za mene MUZE, sve bi dao da ih mogu u jedan BORDEL sakupit, odgovori Danilo, ne ispuštajući bravetinu iz ruku. Pošto se namirio, zavali se u stolicu i zapita :
A što vas dvojica činite, čime se bavite u ove CRNE DANE i CRNE SUDBINE ? Pušti nas, Miko će Petrović, Srbstvo će još dugo bit KUKAVNO I UGAŠENO, no reči ti nama u koje si ti rabote ovijeh dana ?
Planova i projekata imam ka pljeve, ne znam s kojega ću kraja počet ?
Upozna sam nekakvoga BORISA DAVIDOVIČA, no je na moju žalos poša na oni svijet, pa sad idem svaki dan na njegovu GROBNICU ne bih li što smislio. A kad sam već pri groblju koncipiram i ENCIKLOPEDIJU MRTVIH, ko zna zašto će to valjat ?
Bačih pogled na Mika Petrovića, bješe MRKE OBJESIO BRKE, toke nije taj dan nosio, ionako se ne bi viđele. Uzdahnu teško ka dobri i pošteni Atlas, pa će potiho :
I ovu BAŠTU ćeš obradit u roman i ovaj PEPEO, pokaza na ćikobernicu.
Ali mili moj Danilo, najviše ćeš muke viđet око GROBNICE toga mrca DAVIDOVIČA ! Napadaće te i ala i vrana, svaka uliguzica će gledat da ti skrha vrat. Biće tu još smrti ka što je SMRT GOSPODINA GOLUŽE, kojega bi trebalo po mene ubit prije no što se i pojavi ! No ima sreće u svakoj nesreći ка što u svaku ČAŠU ŽUČI IMA I MALO MEDA ! Pomoć će ti stić od jednoga Holanđanina, velikoga Rembranta Van Rijna.
On će ti bit desna ruka kad budeš drža ČAS ANATOMIJE.

Danilo ga zagrli i reče :
Svako vrijeme svoje breme nosi, SVE ŠTO DOĐE JA SAM MU NAREDAN !
Pošeđesmo još neko vrijeme, kelneri zaplakaše kad se digosmo i mi na jednu
а Danilo na svoju stranu.
Vrijeme je pokazalo da je poša na pravu stranu а то је Miko Petrović i reka i zna !
Nadam se da će ti prijati, pozdrav
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:51 28.01.2010

Re: Danilo

mikele9
...Nadam se da će ti prijati, pozdrav

Veoma. Baš ti hvala.


Petrović Petroviću iz neobjavljene knjige MIKO PETROVIĆ I JA:

Neka neobjavljeno bude - objavljeno.
mikele9 mikele9 22:21 28.01.2010

Re: Danilo

Neka neobjavljeno bude - objavljeno.

Hvala ti na lepoj želji ali ja se nešto baš ne pretržem oko toga a objavio sam pored ove i još dve knjige na mom private blogu. Piše mi se i ja pišem, čista magija. Znam da me razumeš.
Hvala ti na odličnom crtežu!!!
Udavići i tebe i čitaoce tvog teksta ali ne mogu da se uzdržim! Pošto sam bio u "toku" svega što se dešavalo i slušao i čitao paskvile (to je čak i dobar izraz) kojekakvih mentalnih kurajbera protiv Danila, čim je štampana knjiga ČAS ANATOMIJE, pročitao sam je u dahu i kako me bog dao slikarom, seo sam za sto i perom i tušem na parčetu žutog hamera, sažeto i karikaturalno nacrtao kompletan Čas Anatomije, Profesora Danila Tulpa Kiša. Kada smo se sreli, dao sam mu crtež (original) a na pamet mi nije padalo da ga fotokopiram. Bio je oduševljen i rekao mi je da će ga on fotokopirati i dati svojim prijateljima, mislim da ih je pomenuo sedam!
Prošle su godine, prošao sam i ja, Danilo je umro i onda mi padne na pamet da bih voleo da imam makar kopiju svog crteža. Zovnem Gospođu Mirjanu Miočinović i u tri reči joj objasnim svoju želju a ona meni da ga se seća i da će ga potražiti. Posle desetak dana javila mi se i rekla da je sve tumbe prevrnula ali ga nije našla, "Verovatno ga je (Kiš) odneo u Francusku." Pokušao sam da po sećanju (ej, kada je to bilo!) nacrtam novi, nešto sam uradio ali nisam sasvim zadovoljan. Onaj je bio pun naboja, direktna posledica Danilove lucidnosti, raskošnog talenta, britkosti uma i sposobnosti zapažanja i najsitnijih i naoko nevažnih detalja. Tja, to je život. Imam bar uspomenu.
Izvini ako davim
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:10 28.01.2010

Re: Danilo

Pa, ne znam šta da kažem.

Ovo mi je palo na pamet
Pokušao sam da po sećanju (ej, kada je to bilo!) nacrtam novi, nešto sam uradio ali nisam sasvim zadovoljan.

Kaže se da to nikada ne bude ono što je bilo (dakle, ono što je nepovratno izgubljeno), ali, s druge strane, ima onih koji tvrde da ti pokušaji da se nešto rekonstruiše iz sećanja - mogu da daju zadivljujuće dobre rezultate. Ponekada čak i bolje od onoga što je iniciralo te same pokušaje. Keep trying!

Razmisli o tome. Medjutim, ti najbolje znaš samoga sebe - ako ti se ne da, onda ništa. Vidim da i sam shvataš
Tja, to je život. Imam bar uspomenu.

Budi srećan da si uopšte bio u poziciji da TO radiš, da lično poznaješ DK i da budeš deo tog procesa oko Grobnice.

Da kažem i to da nisam slučajno stavio reč "sudbonosna" pored Grobnice. To je zato što ja verujem da je ona mnogo uticala na samog autora, da je on mnogo patio i propatio, da je i zbog toga otišao u samoizgnanstvo, pa i da je dobio kancer i umro. Sve zbog toga. Naime, ja se slažem da je on dao izvanrednu odbranu sa svojim Časom anatomije, ali je stvarajući tu odbranu morao mnogo da propati, što ga je previše koštalo.

Nemoj se ljutiti ako ti ovo izgleda kao naivna teorija - to da je DK faktički bio žrtva svoje Grobnice za Borisa Davidoviča. Ja bih voleo da me neko ubedi da je on, nakon svog argumentovanog odgovora njegovim napadačima, sve to zaboravio i nastavio (sa Pascale) da živi novi život...
mikele9 mikele9 13:24 29.01.2010

Re: Danilo

Nemoj se ljutiti ako ti ovo izgleda kao naivna teorija

Dragi moj preljubazni Vladimire, niti se ljutim niti mi to liči na naivnu teoriju, dapače, i ja mislim da je ogroman, neverovatan, fascinantan deo sebe uložio u Čas Anatomije. Uzevši još u obzir način na koji je živeo, sve zajedno je prosto oduvalo njegov imunosistem! Dao je celog sebe i to je bio početak kraja!
Volim sve što je napisao i često ponovo čitam.
P.S. U Gračanici 2005-te godine sam sreo Pascale. Susret se desio ali o tome ne bih ni reč!
Pozdrav
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:55 28.01.2010

Mo

Naravno, ja sam naknadno upoznao Moniku sa sadržinom ovog bloga

Kume i brate, vldimire, ne bih da te ljutim, ali što dalje čitam tvoje blogove, sve više mi se čini da je Mo literarni konstrukt - plod tvoje mašte.
Mašta je čudo, a i blog.
aleksanadar aleksanadar 22:21 28.01.2010

Re: Mo

ne bih da te ljutim


Па шта? Била стварна или не, Моника добро дође да се са њом проћаска. Уосталом, Владимир увек може рећи, као Флобер: "Моника - то сам ја".

Осим тога, кажу, када су двоје дуго времена заједно (када "изеду џак соли", кажу у Бачкој), почну да личе једно на друго. Не можеш их разликовати, такорећи.
Filip2412 Filip2412 22:21 28.01.2010

Re: Mo

Kume i brate, vldimire, ne bih da te ljutim, ali što dalje čitam tvoje blogove, sve više mi se čini da je Mo literarni konstrukt - plod tvoje mašte.


...ili blog pise Monika a Vladimir je plod njene maste.
ili su Monika & Vladimir stvarni a konspiracija je plod maste pojedinih blogera sklonih teorijama zavere.

mystery remains
JJ Beba JJ Beba 23:10 28.01.2010

Re: Mo

"neko je oklevetao Simonu"

što oklevetao?
To što se Simon kresnula sa Kestlerom je ipak njena stvar. A šta bi drugo, moliću lepo, slobodna žena poput Simon radila sa Kestlerom? Igrala šaha?
Sem toga, mora da se kao jebač i nije pokazao bogznakako, jer da jeste pružila bi mu ruku

A što se tiče Kestlera kao švalera koji je spavao sa stonjiak žena, više govori o njemu kao o tipu švalera nego o nasexanom broju.
Očito kao švaler ne samo da je karao nego je voleo da seo tome čuje.
Čuj švaler.
Ženomrzac? Biće da mu je nešto falilo te kao švaler na žene i nije ostavljao neki utisak. Možda je bio impotentan, ili bangav te mu žene posle nisu pružale ruku na pozdrav. Posle mu žene krive.
JJ Beba The Profiler
geragera geragera 23:37 28.01.2010

Re: Mo

JJ Beba



Kakvo jebanje - takvo i rukovanje.

D4, Bebac.
aleksanadar aleksanadar 23:40 28.01.2010

Re: Mo

После руковања нема кајања.
JJ Beba JJ Beba 23:43 28.01.2010

Re: Mo

geragera
JJ Beba



Kakvo jebanje - takvo i rukovanje.

D4, Bebac.

zarnijetako?
JJ Beba JJ Beba 23:47 28.01.2010

Re: Mo

aleksanadar
После руковања нема кајања.

pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.
geragera geragera 23:52 28.01.2010

Re: Mo

JJ Beba

zarnijetako?


Pda.
geragera geragera 23:53 28.01.2010

Re: Mo

JJ Beba

pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.


Jos ako je dlan vlazan - odustajem, pa nek je najbolja riba...
aleksanadar aleksanadar 23:59 28.01.2010

Re: Mo

pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.


Тако је.
Чврст стисак - обећава.
JJ Beba JJ Beba 00:07 29.01.2010

Re: Mo

geragera
JJ Beba

pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.


Jos ako je dlan vlazan - odustajem, pa nek je najbolja riba...


a tek frajer kad pruži takvu ruku!!!
nikakav reklama za za švalera
truba
JJ Beba JJ Beba 00:07 29.01.2010

Re: Mo

aleksanadar
pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.


Тако је.
Чврст стисак - обећава.

tako je alkesandre. samo čvrst
nsarski nsarski 00:08 29.01.2010

Re: Mo

pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.

Ma zalio mi se prijatelj kako je sanjao da pokusava da otkljuca neku bravu, ali da su mu kljucevi u ruci bili kao vlazni makaroni - nekako opusteni. Ima li u ovome nekog skrivenog znacenja profesorko JJ Frojd?
aleksanadar aleksanadar 00:12 29.01.2010

Re: Mo

Ima li u ovome nekog skrivenog znacenja...


Сањао сам Фројда. Шта то значи?

* * *

Срећан рођендан, Нсарски.
nsarski nsarski 00:16 29.01.2010

Re: Mo

Срећан рођендан, Нсарски.

Hvala!
JJ Beba JJ Beba 00:19 29.01.2010

Re: Mo

nsarski
pogotovo posle traljavog rukovanja kao ono kad ti neko pruži mlitavu ruku.

Ma zalio mi se prijatelj kako je sanjao da pokusava da otkljuca neku bravu, ali da su mu kljucevi u ruci bili kao vlazni makaroni - nekako opusteni. Ima li u ovome nekog skrivenog znacenja profesorko JJ Frojd?

pa sad je ne ljubim baš nešto Frojda, al ako bih se malo napela moglo bi, jer mi smo okruženi skrivenim značenjima.
mada možeš ti to i sam, refleksno.

Srećan ti rođendan Šarski


nsarski nsarski 00:31 29.01.2010

Re: Mo

Srećan ti rođendan Šarski

Hvala za cestitke i ... taj mirisni cvetak, koji meni si dalaaaaa....
Scrivi mi, non lasciarmi cosi!
geragera geragera 00:37 29.01.2010

Re: Mo

nsarski

Ma zalio mi se prijatelj kako je sanjao da pokusava da otkljuca neku bravu, ali da su mu kljucevi u ruci bili kao vlazni makaroni - nekako opusteni. Ima li u ovome nekog skrivenog znacenja profesorko JJ Frojd?


Ovo mi je bas dirljivo - uvek se desava nekom drugom...

Sve najbolje, Nsarski!
JJ Beba JJ Beba 00:41 29.01.2010

Re: Mo

taj mirisni cvetak, koji meni si dalaaaaa.

Ljljana Buttler & Mostar Sevdah Reunion

mada kada je Ljiljana u pitanju meni se više sviđa ovo
aleksanadar aleksanadar 00:42 29.01.2010

Re: Mo

Пиши ми... макар највеће лажи
Само једно ти не кажи
Да готово је све!




Бебо, која је твоја таласна дужина?
JJ Beba JJ Beba 00:47 29.01.2010

Re: Mo

Бебо, која је твоја таласна дужина?

таласна дужина?

za tebe svetlosna
stefan.hauzer stefan.hauzer 00:49 29.01.2010

Re: Mo

za tebe svetlosna

mirelarado mirelarado 00:50 29.01.2010

Re: Mo

JJ Beba
taj mirisni cvetak, koji meni si dalaaaaa.

Ljljana Buttler & Mostar Sevdah Reunion

mada kada je Ljiljana u pitanju meni se više sviđa ovo


Scrivimi - originale

Мало крчи.

JJ Beba JJ Beba 00:52 29.01.2010

Re: Mo

mirelarado
JJ Beba
taj mirisni cvetak, koji meni si dalaaaaa.

Ljljana Buttler & Mostar Sevdah Reunion

mada kada je Ljiljana u pitanju meni se više sviđa ovo


Scrivimi - originale

Мало крчи.



stari gramofon


ubrzano je za pola stepena
aleksanadar aleksanadar 00:53 29.01.2010

Re: Mo

za tebe svetlosna...


Зашто си тако злочеста...

Па нисмо се ни руковали!
JJ Beba JJ Beba 00:55 29.01.2010

Re: Mo

aleksanadar
za tebe svetlosna...


Зашто си тако злочеста...

Па нисмо се ни руковали!

pa nisamo
čuvam se vlažnih ruku
geragera geragera 01:14 29.01.2010

Re: Mo


Mea culpa.
Mozes obrisati.

Re: Mo

nsarski
Срећан рођендан, Нсарски.

Hvala!


cestitam!

rodjen si istog datuma kao moja svekrva. boze, kakav li se karakter u tebi krije???? :))))))))
aleksanadar aleksanadar 11:18 29.01.2010

Re: Mo

pa nisamo


Нисамо?

И нећамо.

Пази, одлете Џони! Држ' га!
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:38 29.01.2010

Re: Mo

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
...Срећан рођендан, Нсарски.
cestitam!
rodjen si istog datuma kao moja svekrva. boze, kakav li se karakter u tebi krije????


Dobro pitanje! Jer, verovatno i sam profesor Nsarski ne zna krajnji odgovor.

Zato sam ja pomenuo onu slikarsku dilemu, koja traje celog života:
"D'où venons nous? Que sommes nous? Où allons nous?"
(Where Have I Been? Where Am I? Where Am I Going?)
(Odakle dolazim? Šta sam ja? Kuda idem?).

Mudri ljudi kažu da onaj ko već zna sve te odgovore - ne poznaje dovoljno sebe.

Za tebe, dr Ana, jedno Gogenovo (tahićansko) "Materinstvo":


nsarski nsarski 22:51 28.01.2010

Dakle, Horatio

bolji poklon za rodjendan od ovog bloga nisam mogao da dobijem! Tisucu puta - hvala!
Pa, tu nam je Simone, pa taj dijalog sa Mo, pa unakrsne misli o zenama, zanosima, prevarama i tajnim zeljama. I jos intrige. Sve kao poruceno. (Komentare jos nisam procitao. Uzbudjen, morao sam prvo da se obratim tebi.)
Nego, ta sjajna Mo ... postoji li ona zaista, ili si je izmislio? (Nesto kao Andric svoju Jelenu).
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:06 28.01.2010

Re: Dakle, Horatio

nsarski
Nego, ta sjajna Mo ... postoji li ona zaista, ili si je izmislio? (Nesto kao Andric svoju Jelenu).

Или као Дучић оне своје ;-)

Од мог привиђења ти си цела ткана,
Твој је плашт сунчани од мог сна испреден;
Ти беше мисао моја очарана;
Симбол свих таштина поразан и леден.

А ти не постојиш нит си постојала;
Рођена у мојој тишини и чами,
На сунцу мог срца ти си само сјала:
Јер све што љубимо створили смо сами.


(Јован Дучић: Песма жени)

Срећан рођендан, професоре! Ако си ти заборавио Србију, она није тебе. Сви ти честитамо...
Unfuckable Unfuckable 23:13 28.01.2010

Re: Dakle, Horatio

nije nas Profesor zaboravio, ne mrači na ovo belilo Brajoviću!
Čestitke i od mene, a vidim da se i profesorov the omiljeny potrudio da na sebi svojstven način, uz sve te žennne, ugodi slavljeniku
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:35 28.01.2010

Re: Dakle, Horatio

Nsarski
... bolji poklon za rodjendan od ovog bloga nisam mogao da dobijem! Tisucu puta - hvala!

Baš mi je drago da čujem da ti je rodjendan. I - tisuću čestitki tim (značajnim) povodom.
Hvala na komplimentima koje si mi uputio. (Believe it or not, Vladimir blushed crimson).

Šta da kažem na ova druga pitanja.
Ja pokušavam da se držim (to namećem sebi) devize “Never explain, never complain” - ne treba ništa objašnjavati, ne treba se žaliti. Treba izbegavati suvišne reči, suvišna objašnjenja.

Možda mi je marokansko sunce još od ranije udarilo u glavu.
Ne zamerite mi.

P. S. A upravo sam se spremao da napišem jedan kratak komentar o druženju Gogena sa Van Gogom, te o njihovom ispijanju apsinta (što ih je dovodilo u ludačke zanose), pa sam se setio tebe, Nsarski, da si reagovao kada sam ja jednom davno pominjao - apsint.


nsarski nsarski 23:46 28.01.2010

Re: Dakle, Horatio

pa sam se setio tebe, Nsarski, da si reagovao kada sam ja jednom davno pominjao - apsint.

To pice je opasna igracka...
Ni reci o Mo?
mirelarado mirelarado 23:49 28.01.2010

Re: Dakle, Horatio

Срећан рођендан, Професоре! И у мојој кући је данас, 28. јануара, некоме рођендан. Леп датум.
nsarski nsarski 23:52 28.01.2010

Re: Dakle, Horatio

Леп датум.

Da, posebno kad ti padne na drugi dan slave:)))
mirelarado mirelarado 00:07 29.01.2010

Re: Dakle, Horatio

nsarski
Леп датум.

Da, posebno kad ti padne na drugi dan slave:)))


Срећна и слава!

А Пижонов текст о обљуби јадне Симон дође као тачка на i, као шлаг на торту... дивота. :)
nsarski nsarski 00:10 29.01.2010

Re: Dakle, Horatio

Срећна и слава!


Hvala Mi, if you don't mind me calling you that on this blog about Mo...
aleksanadar aleksanadar 00:14 29.01.2010

Re: Dakle, Horatio

У реду, онда.

Зовите ме Ал.

П.С. Ал је мој alter ego.
aleksanadar aleksanadar 00:18 29.01.2010

Re: Dakle, Horatio

текст о обљуби јадне Симон дође као тачка на i


Пардон, како, извините, просим, па ваљда тачка на ј!?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana