Kosmički vez

nsarski RSS / 29.09.2007. u 03:22

 

 

CatsCradle%281963%29.jpg

Kolevka za macu (Cat's Cradle)

Kolevka za macu - klot

Godine 1963. Kurt Venegat je stampao SF roman, Cat's Cradle, čiji glavni junak, Feliks Heniker, Nobelovac i fizičar po struci, učestvuje u otkriću atomske bombe. Feliks je inače izmisljena ličnost, ali je njegov lik baziran na istinskim osobama kao sto su bili Evard Teler i Stanislav Ulam, na primer, koji su učestvovali u Projektu Manhattan za izgradnju nuklearnog oruzja. Narator romana istrazuje dogadjaje iz Henikerovog zivota, koji nam se postepeno otkriva kao jedan amoralni genije, zainteresvan samo za svoja istrazivanja. Njegovo otkriće jedne posebne vrste leda (Ice nine) najzad dovodi do unistenja zivota na Zemlji, te sačica njegovih potomaka zavrsava na nekom ostrvu na Karibima, osnivajući novo drustvo, novu religiju (Bokononizam) i nove medjuljudske odnose. O tih ostataka ljudske rase formira se zamrseno klupko odnosa, osećanja i ubedjenja koje preslikava u izvesnom smislu ličnost Feliksa Henikera.

[ Primedba: Zanimljivo je da je nedavno zaista otkriven novi blik leda, tzv. Ice XI, koji se formira na pritiscimo od oko 3 Megabara (poredjenja radi, pritisak u centru Zemlje je oko 3.5 Megabara). Ovakav led ne postoji, naravno, u slobodnm stanju u prirodi, ali je vazno znati za njegovo postojanje i njegove osobine zato sto su uslovi pritisaka i temperature na nekim druim nebeskm telima nekad takvi, da se i ovaj oblik leda moze očekivati tamo gde ima vode. Sve zajedno, danas se zna za oko 14 različitih čvrstih oblika leda. Istinski Ice IX nema osobine kakve mu pripisuje Vonegat u svom romanu - na primer ne topi se na +46 C, kako to kaze pisac.]

Vonegatov roman je preveden i štampan kod nas, pod naslovom "Kolevka za macu".

Svračije noge - frket

Izraz Cat's cradle, na engleskom označava dečiju igru koja se igra sa u krug veznim parčetom tanjeg kanapa, ili debljeg konca, a kod nas se ta igra zove svračije noge. Dovoljno je da pogledate sliku na koricama Vonegatovog romana, pa će vam biti jasno o kojoj igri je reč. Svi smo je mi nekada igrali sa drugom decom, razapinjali i uvrtali taj konopčić da dobijemo oblike kao sto su "riba", "pismo", "voda", "svračije noge", "nogare", itd. Onaj oblik na slici gore su "nogari". U engleskoj tradiciji taj oblik gore podseća na izvrnutu kolevku, pa se zato zove "kolevka za macu", ili cat's cradle. Ova igra je jedna od najrasprostranjenijih igara na planeti: krajem 19. veka, antropolozi su sa zaprepašćenjem otkrili da se ona igra i medju Inuitima na krajnjem severu, kao i medju Papuancima, Navaho Idijancima, i mnogim plemenima u Africi. Ona se prvi put opisuje u spisima Heraklasa iz Antičke Grčke, a na jednom mestu se opisuje i povez plintios koji se koristi za učvršćivanje polomljene vilice. Danas postoji i Medjunarodno Udruzenja za Figure od Kanapa sa sedištem u Kaliforniji.

Ove figure mogu da budu lake da se naprave, kao što su "makaze"

scissors.jpg

 

ili veoma teske, kao sto su "dve lisice"

 

2fox.jpg

 

Na ovom linku se moze naći veliki spisak različitih figura sa uputstvima za njihovo pravljenje.

U folkloru Iraca i Kelta, posebno prilikom pravljenja nakita, poznata je tradicija keltskih čvorova

CelticKnots.gif

 

a dzemperi pleteni u irskim selima su nekada imali karakterističnu saru, po kojoj bi se moglo prepoznati iz kog sela potiče neki utopljni mornar, na primer, ako bi bio pronadjen sa tim dzemperom na sebi.

Yggdrasil - kosmičko pletivo

U skandinavskoj mitologiji, Yggdrasil označava drvo zivota

 

Yggdrasil.jpg

 

čiji je razgranat koren zakopan u Zemlji a čije grane se šire do kosmosa. U granama drveta zivota zivi petao, iznad njega orao, a tu se jos nalaze jeleni, veverice i druga bića, a neka su obešena o grane drveta. U njegovom korenu zive zmije i norniri, mitološka bića, kojima bogovi ne mogu ništa i koji zalivaju drvo iz svetog izvora Urda. Yggdrasil kosmologija o devet svetova koje ovo drvo povezuje potiče iz prehrišćanske mitologije, ali ovde, nazalost, ima prostora samo za najpovršnije informacije. Različite reprezentacije ovog drveta postoje. Jedna je i ova:

 

AM_738_4to_Yggdrasill.png

 

Krajem 18. veka, u vreme kada se još nije znalo za periodni sistem elemenata, naučnici su, kao i uvek, pokušavali da razumeju osnovno ustrojstvo sveta. Konkretno, Tompson je smatrao da se elektromagnetski talasi, tada tek otkriveni, kreću kroz etar u vrtloznim putanjama, nalik na čvorove. Oni, i drugi, su razvili čitavu taksonomiju čvorova, misleći da time mogu da opisu raznovrsnost prirode, da na taj način prave neku vrstu tablice molekula. Naravno, sa pojavom Mendeljejevog sistema, ova teorija je odbačena i bila je neko vreme sasvim zaboravljena.

Medjutim, tokom prve četvrtine 20. veka, matematičari su počeli da pokazuju interes za čvorove, posebno za njihove topološke osobine. Najvazniji prodor u tom pravcu pravi J.W. Aleksander, čuveni topology, i jedan od prvih članova prinstonskog Instituta za Više Studije, na kome je pred kraj zivota radio Ajnstajn i mnogi drugi poznati fizičari 20. veka.

Aleksander je uspeo 1924. da klasifikuje čvorove na algebarski način, uvodeći tzv. Aleksandrove polinome. Naime, svakom čvoru moze da se pridruzi karakterističan algebarski izraz, polinomskog oblika, pa dva čvora koja imaju isti pridruzen polinom (Aleksandrov polinom) morali bi da budu toploški ekvivalentni. Konkretno, najprostiji čvor u matematici je obična kruzna petlja kao na slici:

 

Trivial_knots_3D.png

 

Ova dva čvora su ekvivalentna jedan drugom u topološkom smislu, jer se jedan moze tansformisati u drugi neprekidnim deformacijama (bez korišćenja makaza, na primer). Ovaj osnovni čvor se zove nečvor. Čvor, u matematici, se dobija tako što se veze običan čvor, kao sto bi to "normalno" uradili, i onda mu se slobodni krajevi spoje. Nečvor je, dakle, obična struna sa spojenim krajevima. Aleksandrov polinom nečvora je obična konstanta =1.

Topološke karakteristike nekog čvora uključuju pojmove kao što je broj preseka (u slučaju nečvora taj broj je =0), vrste preseka - da li nit ide preko ili ispod druge niti na preseku, itd. U svakom slučaju, dakle, postoji tačno utvrdjeno pravilo kojim se nekom čvoru moze pridruziti Aleksandrov polinom, i čvorovi sa istim polinomima su topološki ekvivalentni, tj. mogu se neprekidnim deformacijama transformisati jedan u drugi.

I ovo je fundamentalni problem u teoriji čvorova: odrediti koji su čvorovi topoloski ekvivalentni.

Primetimo odmah da sve figure koje se mogu dobiti u igri svračije noge su nečvorovi, jer kad izvučete prste oni se raspetljaju u osnovnu prostu kruznu petlju od koje smo počeli. Staviše, i taj dzemper koji vam je za zimu isplela tetka, baba, ili neka druga dobra duša (meni je dzempere pleo brat), je nečvor, jer se prostim povlačenjem niti odmah raspara. Tehnički govoreći, obična kruzna petlja, svračije noge, i vaš omiljen dzmper imaju isti Aleksandrov polinom koji je konstanta =1.

Prvi sledeći slozeniji čvor je tzv. trolist, koji izgleda ovako:

Trefoil_knot_arb.png TrefoilKnot-01.png

 

Ovaj čvor ima tri preseka. Sledeći je "čvor osmica":

 

Figure8knot-01.png

 

koji ima četiri preseka. Dalje slede čvorovi sa 5 (Solomonov pečat), 6, itd. preseka. Kako se broj preseka povećava, povećava se i broj čvorova sa tim brojem preseka: trolista ima samo jedna vrsta, ali zato čvorova sa, npr, 10 preseka ima 165 različitih. Kasnijim razvojem teorije čvorova, posebno u poslednjoj čevrtini prošlog veka, došlo se do bolje algebarske karakterizacije čvorova (posebno sa uvodjenjem tzv. Dzonsovih polinoma), ali izračunavanje ovih polinoma za čvorove sa mnogo preseka se pokazalo kao izuzetno tezak, i, za sada, nerešen problem.

Teorija svega - završna ranfla

Teorija čvorova je dugo bila egzotična matematiča disciplina unutar algebarske topologie. Medjutim - a uvek se nadje neko "medjutim" - potpuno nezavisnim putevima fizičari dolaze do zaključka da se elementarne čestice najbolje mogu opisati pomoću strune (zvuči poznato), i teorija čvorova počinje da na velika vrata ulazi u fizičke nauke. Formalnu vezu je teško opisati na ovako malom prostoru, ali mogu samo da nagovstim odakle ona dolazi. Naime, ako posmatramo tri preseka u čvoru, kao na slici dole:

 

skein_1600.gif 

 

I prvi zovemo pozitivan presek, drugi nulti, a treći negativani, onda prema pravilu o pisanju odgovarajućeg polinoma za taj presek, se lako vidi da

P(L+)-P(L-)=x*P(L0),

Drugim rečima, da je presek s leva, minus presek s desna = nepresek, tj. da se dva suprotna "zamotaja" poništavaju, što svako dete zna. Ali, ali, ali.

Witen je, sa drugim fizičarima, primetio da gornja jednačina mnogo liči na komutacionu relaciju u Kvantnoj mehanici pq-qp=ih, koja, sa svoje strane, na formalan način izrazava Hajzenbergov princip neodredjenosti! Ako nešto "učinimo", i to "odučinimo" u obrnutom redosledu dobijemo broj. Ovo zapazenje je bilo kamen temelja za razvoj savremene teorije struna, ili, Teorije Svega na kojoj najveći fizicari planete i danas rade, pokušavajući da razmrse i razumeju osnovno tkanje kosmosa. Ali, ja se neću na tome zadrzavati sada.

Za kraj bih samo hteo da zaokruzim osnovnu nit ove priče. Radeći na teoriji čvorova, Aleksander je izmislio geometrijski objekt, tzv. "Rogatu sferu":

 

hornedsphere.jpg

Koja na vecoj slici izgleda ovako:

 

300px-Alexander_horned_sphere.png

i koja je topološki ekvivalentna običnoj lopti. Preciznije, ovaj objekat se moze, neprekidnim transformacijama, pretvoriti u obicnu glatku sferu! Isto kao sto ceo dzemper moze da se raspara u jednu nit. Njena unutrašnjost je prosto povezana, ali njena spoljašnjost nije. (Ova sfera je, po konstrukciji, običan fraktalni Kantorov skup, za one koji se sećaju tih stvari iz jednog ranijeg bloga). Mozda je ona i slika istinskog tkanja prostora na veoma, veoma malim rastojanjima.

Naravno, cela ova priča ima rasplet. Moze se dokazati da su svi čvorovi u 4 I više prostornih dimenzija nečvorovi - tj., da se mogu rasplesti. U 4 i vise prostornih dimenzija, zamršenost ne postoji.

Inspirisani Aleksandrovom rogatom sferom, umetnici su nam dali ovakvu reprezentaciju Yggdasila, drveta zivota

hornsph.gif

 

Pred kraj zivota Aleksander se povukao u osamu, posebno kad su počela saslušanja McKartija u USA oko "komunističkih simpatizera" - tzv. lov na crvene veštice. Jedini put kada se ponovo ozbiljnije pojavio u javnosti je bilo kad je potpisao podršku Openhajmeru, "Ocu atomske bombe" koji je smatrao da treba osnovati planetarno udruzenje koe će spreciti nuklearnu apokalipsu sveta. Jer, smatrao je Openhajmer, ako se nasa kolevka civilizacije prevrne to će biti kraj.

Za nama će, u najboljem slučaju, ostati šacica dece na nekom dalekom tropskom ostrvu, i koja će, uhvaćena u kolo, mozda igrati na plazi i pevati:

Kolariću paniću, pletemo se samiću, sami sebe zaplićemo, sami sebe rasplićemo...(Dečija pesmica)

 

 



Komentari (165)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

GajaR GajaR 19:49 30.09.2007

Re: Igre bez granica

Ovi u Loglanu se zakacili ...

ima tu još nešto sto se zove matematička lingistika, ali da ne trolujem
nsarski nsarski 20:23 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Ne razumem najbolje ovu primedbu. Naime, ako me zanima hidrodinamika, ili mehanika, i, uopste, klasicno inzenjerske aplikacije, ja cu da koristim klasicnu fiziku (recimo kod konstrukcije aviona). Ako me zanima materijal physics (poluprovodnici, na primer), superfluidni materijali i slicno, onda cu da koristim kvantnu. Sta je tu problem, i sta je tu novo da zasluzuje N. nagradu?:)
Takodje, ako hocu da razumem zasto su zivotinje jkoje zive u hladnim predelima prosecno krupnije nego one oje zive u toplijim (beli medvedi vs crnih medveda, kitovi vs delfina) onda mogu da kazem da je to zato sto te zivotinje moraju da imaju sloj sala kao izolaciju od hladnoce. Tako su evoluirale da bi se prilagodile sredini u kojoj zive. A mogu da kazem da ih je Bog u svojoj mudrosti tako stvorio i time da zavrsim pricu.
I u onom tekstu o Bogu za treci milenijum se govori o tome da je Tvorac malo smusen - napravi bica koja nisu savrsena (stagod to znacilo), pa ih onda usavrsava - ne ume bas da "pogodi" iz prve nego mora da proba, pa kad mu (joj) uspe. There! I hope this works.
GajaR GajaR 21:22 30.09.2007

Re: Druga zapovest

dragi nsarski (mi na wikipediji smo uvek na ti, te mi je u krvi) postavljaš dva pitanja:
- prvo je i tebi poznato, a referenca je The Theory of Evrything / Stepehen W Hawking. On misli da bi za tu teoriju (neko) bio zaslužio nobelovu, onda kad je otkrije.
-što se tiče druge teme; da li je Tvorac mogao da konstruiše čoveka pre pola milijarde godina (dakle pre perma?). logika i sled stvari su deo naučne metodologije
"nsarski mi je prijatelj, ali mi je istina veći"
gordanac gordanac 02:27 01.10.2007

e, kad ne mogu da odolim...

kreacionisti....
...There! I hope this works....








gordanac gordanac 09:18 29.09.2007

da se malo igramo...

....

mornarski (bowline)


rope splice - ovako bi moglo i sa materijom


eye splice - i ovako bi moglo sa materijom


sheep shank


windsor kravata
nsarski nsarski 23:18 29.09.2007

Re: da se malo igramo...

gordanac, moram da priznam da ne umem da vezem kravatu. Jos kad sam saznao da postoji oko 75 nacina da se ona veze, nacisto sam odustao. (A i ne vezujem je bas, tek da prijavim).
gordanac gordanac 01:42 01.10.2007

:)

....(A i ne vezujem je bas, tek da prijavim).

Nisam ni mislila :)
Inače, posle jednog ugodnog događaja htela sam da napišem post o - kravatama.
Pa sam odustala, bar dok ne naučim da ih vezujem (što se smatra poželjnom i neophodnom ženskom disciplinom)
Pa sam odustala i da učim da ih vezujem.
Ali kravate i dalje smatram jednim od najčudnijih, najnepotrebnijih i najneobičnijih delova garderobe. Nešto kao - cipele, samo drugačije, cipele znam (manje-više). Ne umem da "uhvatim" zašto su važnije. A kravate su mi još čudnije od cipela.

Weighing in at a very respectable 12oz this 12” executive chocolate tie is available in dark, milk or white chocolate, this could be the ideal gift for office executives who happen to have a sweet tooth.
p.s. zanimljiv dezen :))
nsarski nsarski 04:28 01.10.2007

Re: :)

E, jednom sam bio u prilici da moram da imam kravatu. Bio sam kao neki guest of honor na nekoj veceri u Oksfordu, na primer, pa cu da sedim pored dean-a, i to. Nema sanse da zabusavam.
Prvo, ne posedujem istu, a drugo, nemam pojma kako da je vezem.
Ne budem lenj, pozajmim je od jednog kolege. Ali ni on ne ume da je vezuje. Posle monogo probanja sam uspeo da pogodim oblik, pa je bilo ono "stoj tako!". Uzmem selotejp, i par spendali, to pricvrstim u tom polozaju. Veceru je izdrzalo, ali se posle spontano razvezalo. Srecom i drugi se raskomotili - presli na viski.
Gadna stvar. Kravata.
yu1bcd yu1bcd 01:15 02.10.2007

Re: :)

Emir Kusturica se brzo uljudio u USA! Popravio zube i nosio odelo sa leptir kravatom. Kravata i penkalo - hrvatski brand
nsarski nsarski 01:31 02.10.2007

Re: :)

Ja sa zubima nemam problema. A za penkalo i kravatu tek treba da me uhvate:)))
yu1bcd yu1bcd 16:26 02.10.2007

Re: :)

http://www.nytimes.com/2007/09/30/magazine/30OLIN-t.html?pagewanted=1&ei=5087%0A&em&en=39551eee84540f34&ex=1191470400]

Setio sam se tebe oko kravate, tehnickih uputstava za pekace hleba, reseta autoradija i ostalih komplikovanih igracaka

d j o l e d j o l e 10:28 29.09.2007

Kolaricu Panicu

Kolariću paniću, pletemo se samiću, sami sebe zaplićemo, sami sebe rasplićemo...(Dečija pesmica)
Nekada je na tv-u bila decija emisija "Kolaricu panicu" ... u cijoj su spici bili dva para ruku koji igraju igru sa kanapom o kojoj pise u postu. Nikada nisam shvatio da li se igra sa kanapom zove "Kolaricu panicu" ... odnosno da li je emisija dobila ime po igri, ili igra po emisiji (posto je sva deca u to vreme igru zvala "Kolaricu ..." i nikako drugacije :)
i koja je topološki ekvivalentna običnoj lopti. Preciznije, ovaj objekat se moze, neprekidnim transformacijama, pretvoriti u obicnu glatku sferu! Isto kao sto ceo dzemper moze da se raspara u jednu nit. Njena unutrašnjost je prosto povezana, ali njena spoljašnjost nije. (Ova sfera je, po konstrukciji, običan fraktalni Kantorov skup, za one koji se sećaju tih stvari iz jednog ranijeg bloga). Mozda je ona i slika istinskog tkanja prostora na veoma, veoma malim rastojanjima.
Da li je ovo slucaj u kome je fraktalni razvoj izkonvergirao u povrsinu (nesto slicno necemu o cemu je pisano na prethodnom postu o fraktalima, odnosno o tome kako fraktalne krive imaju beskonacni obim).

U njegovom korenu zive zmije i norniri, mitološka bića, kojima bogovi ne mogu ništa i koji zalivaju drvo iz svetog izvora Urda. Yggdrasil kosmologija o devet svetova koje ovo drvo povezuje potiče iz prehrišćanske mitologije, ali ovde, nazalost, ima prostora samo za najpovršnije informacije.
U hriscanskoj mitologiji postoji jedna izdaaaleka slicna metafora, o rekama koje zalivaju cistiliste i , elem, ono sto se nalazi ispod njega. Najlepsa je metafora o rekama koje zalivaju, proticu kroz jedno malo ugrejanije mesto, koje su nastale od znoja ljudi u borbi da poboljsaju i unaprede svoj zivot na zemlji (u prici, metafora borbe ljudi na Zemlji je reka koja izvire ispod spomenika Kolosu na Rodosu, u gradu Helepolisu po kome je reka i dobila ime ... spomenik bi trebalo da bude simbol te borbe, bar je tako opisano u prici :).
nsarski nsarski 12:19 29.09.2007

Re: Kolaricu Panicu

Alexender-ova rogata sfera je primer objekta koji je prosto povezan unutura ali njegova sloljasnost nije. Ovo "prosto povezan" znaci da ako se nadjes bilo gde u untutrasnjosti ovog objekta, ti mozes da stignes do bilo koje druge tacke a da ne probijas zidove - istina, neke putanje mogu da buidu mnooogo duze nego druge.
Ovo je u tesnoj vezi i sa Poenkareovom hipotezom (nedavno je dokazao G. Perelman), koja kaze da se nikakvim kontinuiranim transformacijama ne moze prostor "iskidati". Drugim racima, samo prostim sirenjem svemira posle Velikog Praska u kosmosu nisu mogle da nastanu "rupe".


I u mnogim drugim kulturama se pevaju pesmice prilikom te igre. Na primer, u Andima se peva za figuru
Golondrina del Mar:

1) GOLONDRINA DE MAR

Golondrina de mar:
traes ramitas de camote;
en la penumbra,
con neblina suave.

Za "kolaricu panicu": mozda se ova igra (cat's cradle" tako i zove. Ja sam pitao nekoliko ljudi i niko ne moze da se seti tacno. Najzad sam nasao da se kod nas zove "svracije noge".

Evo celog spiska:

Inglaterra: cat’s cradle, crath cradle
Alemania: das Abnehmespiel
Bulgaria:
Dinamarca: snorelaeg, vivar
España: cunas, bressolet de la Mare de Deú (cunita de la virgen María, Barcelona, Cataluña)
Finlandia: sormi-ja, nuoraleikki, rippumatto
Francia: la scie
Grecia:

Hungría: kèz-rö-kézre, fonalàtvétel
Italia: ripiglino
Irlanda: crúb an ghé, cliabhán cait
Noruega: ta av, virvar
Países Bajos: afpakken, afneemspelletje
Portugal: cama-de -ga

Rumania:

Serbia:

Suecia: vagga, skel
Rusia:
jinks jinks 12:42 29.09.2007

Re: Kolaricu Panicu

Ovo je u tesnoj vezi i sa Poenkareovom hipotezom (nedavno je dokazao G. Perelman), koja kaze da se nikakvim kontinuiranim transformacijama ne moze prostor "iskidati". Drugim racima, samo prostim sirenjem svemira posle Velikog Praska u kosmosu nisu mogle da nastanu "rupe".

Da li to znaci da su sve putanje u prostoru vec predodredjene ... samo sto jedne brze vode do cilja nego druge ... uz mali problem da ih prvo treba naci i prepoznati
nsarski nsarski 12:50 29.09.2007

Re: Kolaricu Panicu

Pa, ne znam sta znaci "predodredjene" :)) Mislim, kad si na povrsini Zemlje, recimo, nista nije predodredjeno - mozes da se kreces kuda zelis jer na njoj ne postoje "rupe". Isto i u svemiru, mislim.
jinks jinks 13:01 29.09.2007

Re: Kolaricu Panicu

I meni je to upravo i palo na pamet, covek i na povrsini Zemlje i sa nje moze da ide kud god pozeli. Zato sam i postavio pitanje :). Dobro, ali ipak ova geometrija

"prosto povezan" znaci da ako se nadjes bilo gde u untutrasnjosti ovog objekta, ti mozes da stignes do bilo koje druge tacke a da ne probijas zidove - istina, neke putanje mogu da buidu mnooogo duze nego druge.
ipak postavlja neka ogranicenja, neku vrstu predodredjenosti.
nsarski nsarski 13:06 29.09.2007

Re: Kolaricu Panicu

To je tacno. Ima beskrajno mnogo putanja od A do B, ali nisu sve iste duzine. Mislim, covek moze da ide iz Bg. u Nis preko Novog Sada, mada ne preporucujem ako hoces da stignes brzo:)))
dragan7557 dragan7557 16:22 29.09.2007

Re: Kolaricu Panicu

mozes da se kreces kuda zelis


Ne bih rekao da je tako,pošto bi to impliciralo da je sv.Jelenko Filaret mogao da ide u C.G. ali nije hteo????

U ovom slučaju bi C.G. bila kvazi rupa????
Черевићан Черевићан 18:00 29.09.2007

најкраћи пут

основци утврђују ново градиво из геометрије и на табли школској означене тачке А и Б ,
- ајд повуци кредом најкраћи пут између њих, захтева учитељица од ученика
овај повлачи једну подужу изломљену линију од А која шара таблом и завршава у Б
- колите то научио ,згранута ће учитељица
- моја тата ,ће ђак
- а штаје твој тата кате тако информисо ,учитељицаће малко нервозно
- таксиста
dunjica dunjica 11:12 29.09.2007

Moderna varijacija

Moja djeca imaju igru kartama na tu temu keltskih čvorova, Wandelwinde:





Jednostavna igra, omogućuje neograničeni broj kombinacija i - nadasve - kao stvorena za opuštanje, ali i vježbanje koncentracije, mašte, održavanja pažnje, ustrajnosti... Preporučujem!

mariopan mariopan 14:56 29.09.2007

Re: Moderna varijacija

Frket klot,frket,klot,frket klot.........sta radim? Ma bavim se naukom....upsssss ode petljaaa... Znate sta? Ko je ono malopre rekao da ne moze da se zmrsi....ajde neka se javi ovde i da odmrsi pod hitno...ili da mi doturi onaj mac ...
nsarski nsarski 18:59 29.09.2007

Re: Moderna varijacija

Ma, to sam i ja govorio danas na pecanju kad mi se zamrsio najlon! Teorija je jedno, ali praksa je drugo:))
ivana23 ivana23 19:04 29.09.2007

Re: Moderna varijacija

nsarski
Ma, to sam i ja govorio danas na pecanju kad mi se zamrsio najlon! Teorija je jedno, ali praksa je drugo:))

marta l marta l 16:49 29.09.2007

budisticki vez i dugme

Budisticki simbol endless knot


dugme cvor
dugme

i znak .....veruju da im ej bas ovaj kosmicki vez doneo srecu i olimpijadu za razliku od pande koji je bio simbol u prethodnom neuspelom pokusaju........
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 16:55 29.09.2007

Po obicaju sjajno...

...jedino sto me buni, dragi NSarski jeste sto mislis da ne bi mogao da postoji led XI (i jos mnogi ekstremniji) u prirodi - npr. u unutrasnjostima ledenih dzinova kakvi su Uran i Neptun koji su ionako uglavnom sacinjeni od ledova raznih vrsta, medju kojima je vodeni led vrlo visoko po kolicini?

Inace, "Kolevka za macu" je zbilja sjajna knjiga, s tim sto je u njoj ostrica sarkazma vise usmerena ka religiji nego ka nauci (i, usput, Heniker jeste mario za svoju porodicu, tj. za nesto drugo sem istrazivanja, vise nego sto je trebalo, kad uzmes u obzir kako se njegovo zavestanje zavrsilo... )
nsarski nsarski 18:58 29.09.2007

Re: Po obicaju sjajno...

Nisam se dobro "odrazio", Milane. Rekao sam da ne postoji u prirodi misleci na Zemlju. Ali svakako je moguce da postoji na drugim mestima - Uran i Neptun su odlicni primeri - gde su uslovi odgovarajuci. Kod nas, na Zemlji, moze da se napravi samo u laboratorijskim uslovima. :)
Olga Medenica Olga Medenica 14:25 30.09.2007

Nsarski

super, k'o i uvek!

Nego, bre, smrt si za komentare, tako pokrijes teren da covek nema sta da doda.
A citam po dvaput.

evo malo
Escherovog pletiva

Olga Medenica Olga Medenica 14:26 30.09.2007

Re: Nsarski

i jos malo

Olga Medenica Olga Medenica 14:27 30.09.2007

............

nsarski nsarski 14:47 30.09.2007

Re: ............

Hvala na prilozima:))

Ima cela galerija cvorova na sajtu koji se zove knotplot (imaju i svoj softver za to!)

Meni se posebno svidjaju stereoskopske slike cvorova. Pokusaj sa ovom:






Gore su prikazene leva i desna varijanta. Ako se zagledas u oba istovremeno, oni se stereoskopski sloze i dobijes trodimenzioni utisak. Ova tehnika se koristi kod vizualizacije molekula.

Evo tacna referenca za taj sajt - mozes da provedes ceo dan, kao u cirkusu!

Stereo Cvorovi
Olga Medenica Olga Medenica 15:14 30.09.2007

Re: ............

Ouuuups.

Stvarno je smorno na monitoru gledati.

Imam jednu divnu knjigu sa stereogramima.

Meni su omiljeni oni sto su kao "wallpaper", znas na sta mislim, "pixel" stereogrami, ne znam da li imaju neko posebno ime.
nsarski nsarski 15:25 30.09.2007

Re: ............

Jeste malo smorno - ali vredi. Ima neverovatnih slika. Gledas, buljis, i ona odjednom iskoci pred tebe!


Probaj ovu:










Ja se namestim 25-30cm od ekrana, i onda radi.
Olga Medenica Olga Medenica 15:46 30.09.2007

Re: ............

He, i meni se ta najvise dopala!

Ma, radi i na monitoru ali malo bole oci.
Cini mi se da je veci napor za oci nego ove "papirne".

U mojoj knjizi ima jedna koja izgleda kao tapeti, buketici ceca na beloj pozadini a kad upiljis vidis srce, neki ljudi ga vide kao udubljeno a neki pak kao ispupceno.
Valjda zavisi od toga da li ga gledaju "zrikavo" ili "razroko". Cudesno!

Ja ih volim ovakve:

Olga Medenica Olga Medenica 15:47 30.09.2007

Re: ............jos

Olga Medenica Olga Medenica 15:48 30.09.2007

Re: ............jos

e, evo jedan "prikladan"

Olga Medenica Olga Medenica 15:49 30.09.2007

Re: ............jos

evo sad vidim na netu....zovu se "random dot" stereogrami

Olga Medenica Olga Medenica 15:53 30.09.2007

Re: ............jos

uuuu, ovaj je VRH, iskace iz ekrana, sto ga duze gledas sve je dublji i ostriji........

E, nisam se nikad setila da ih trazim po netu!



PS: sorry za trol i spam....odosmo u stereograme.........
nsarski nsarski 15:54 30.09.2007

Re: ............jos

Da, takve stereograme je lakse gledati. Evo ti jedan prigodni Eser:))


nsarski nsarski 15:57 30.09.2007

Re: ............jos

Sa ovima koje sam ti ranije poslao, stvar je malo drugacija. Dobijes dve slike sa strane, i ekstra ovu u sreditni koja je trodimenziona. Provalio sam da je najlakse "utrenirati" oko na obican streogram, pa onda misem (ne trepci!) zarolati da ti slika sa cvorovima dodje u vidno polje. Tako se lakse vidi:)))
Olga Medenica Olga Medenica 15:58 30.09.2007

Re: ............jos

Lovely!
Olga Medenica Olga Medenica 16:02 30.09.2007

Re: ............jos

mene bole oci zato sto "zrikim", manji je smor ako fokusiras "iza" umesto "ispred" ali to ne umem da izvedem sa dve slike.
S' tackastim je lakse, samo krenes da "zuris".
nsarski nsarski 16:34 30.09.2007

Re: ............jos

OK, evo ti jedan stereogram For your eyes only:



Sad sam ga za tebe napravio:)))
Olga Medenica Olga Medenica 16:39 30.09.2007

Re: ............jos

WOW!

Hvala!
Sad imam svoj! Posalji ga mailom ako te ne mrzi.
Kako si to napravio?
nsarski nsarski 16:42 30.09.2007

Re: ............jos

Pa, ima softwer na internetu za pravljenje stereograma.
A sta ima da ti saljem mejlom, samo ga "skines" sa bloga?
Mislim, mogu i da ti posaljem, ali koliko znam "privatne poruke" ne primaju attachmente.
Olga Medenica Olga Medenica 16:51 30.09.2007

Re: ............jos

Da, one stare su bile bolje. Poslala sam ti.

Ne moze da se spase kao JPG vec samo kao link.
Olga Medenica Olga Medenica 16:53 30.09.2007

Re: ............jos

Probacu da nadjem taj program.
Odlicna je fora za, recimo rodjendanske cestitke i tako to.
nsarski nsarski 17:01 30.09.2007

Re: ............jos

Da, vidis, nisam se toga setio!

Ima besplatnih programa, a ima i da se kupe (cca $25). Mozda je najbolje da probas koje su ti opcije pa da izaberes najbolji. Znas, ako daje lepu grafiku, pa da stampas u boji i to.
Poslao sam ti tovoj stereogram. Ako hoces poslacu ti i jedan program, da njega probas, ili link gde da ga skines :)))

Ej! A mozda bi ti kao arhitekta mogla da patentiras stereo-tapete?! A?

Mislim, to bi bilo zabavnije nego nesto ovako:



Inace, linije su paralelne - to se lako vidi ako sliku posmatras polozeno (sa strane), blizu ekrana - otprilike kao da niz nju nisanis.
Olga Medenica Olga Medenica 17:25 30.09.2007

Re: ............jos


paralelne linije ne mogu umaci uvezbanom oku jednog arhitekte.

Kad sam bila mala tata mi je poklonio jednu knjigu o optickim efektima, sad sam se setila,
eno je u BG a bolje bi bilo da je ovde. Imam i "dvooku kameru" iz tatine kolekcije.

Neki moji prijatelji su patentirali 3D monitor svojevremeno, silno su gurali taj projekat ali mislim da na kraju nije bilo vajde makar su silne velike kuce bile zainteresovane.
Evo linka: 3D monitor
Pero im je pravio neke slike, od arh. projekata pa ih razdvajao, mislim da ima neki program tu ali
nije bas tako upotrebljiv za "cestitke" kao ovo tvoje.
Zanimljivo je da su najozbiljniji interesenti za ovaj dizajn bili lekari, ideja im je bila da se koristi za laproskopske intervencije.
Inace stvar je malo limitirana, manje vise ne moze da "vidi" vise od jedne osobe u isto vreme cak ni kad je monitor jako veliki posto treba da se pozicioniras prilicno precizno.
yu1bcd yu1bcd 16:16 01.10.2007

Yggdrasil

Lep tekst za opustanje posle 35 sati sedenja za radiostanicom i slusanja dva teleprinterska tona! Jednom sam otisao na film "Amadeus" posle 48 sati jednotonske telegrafije i skoro poludeo od bogatstva muzike.

Yggdrasil me podseca na jedan moj projekt unikatne arhitekture kompjuterske memorije sa Svedjanima!

BTW da li je ovaj tekst pisan u USA ili Srbiji?
nsarski nsarski 16:54 01.10.2007

Re: Yggdrasil

Ja bih voleo da je u Srbiji, ali ja sam u USA - i bicu jos neko vreme:(((
yu1bcd yu1bcd 19:41 01.10.2007

Re: Yggdrasil

Cuti i trpi i cesce pisi blog

Evo ti motivacija: Srbija je jedan veliki prazan hod, jedno veliko gubljenje svega i svačega.

GajaR GajaR 09:35 02.10.2007

Re: Yggdrasil

Srbija je jedan veliki prazan hod, jedno veliko gubljenje svega i svačega.


E pa yu1bcd, brate i generacio, preterao si ga i brate i preterao si ga generacijo! ne pljuj na kolevku. ja sam ovde od pocetka, pa se nadam i do kraja. ne verujem da sam sta izgubio.
pozdrav od gaje

PS. nemoj da mi nsarskog obeshrabrujes!
yu1bcd yu1bcd 09:30 03.10.2007

Re: Yggdrasil

Citirao sam jednog novinara koji je emigrirao u Italiju. Mene srce zaboli kada dodjem u Srbiju pa vidim stagnaciju ili nazadovanje dok dezela ide velikim koracima napred. Nazalost to vama koji ste stalno tamo nije toliko opazno. Sto rece moj kum penzionisani plavac - ne idem nigde iz Srbije jer znam da je drugde bolje.

NSarski je procitao "Dragi moj Petrovicu" pa nemam vise nista da dodam Uspomene iz detinjstva su neizbrisive. Meni je trebalo par godina da se odlepim od Banja Luke ali danas mi je drago da sam se selio u Pancevo i Ljubljanu. Da mi je tada ova pamet, nastavio bi bar do Minhena...

M a R k O M a R k O 22:14 01.10.2007

pitanje

Nsarski da je moguche videti golim okom strune, sta bi smo ustvari videli?

pozz
nsarski nsarski 22:33 01.10.2007

Re: pitanje

M a R k O
Nsarski da je moguche videti golim okom strune, sta bi smo ustvari videli?

pozz


Pa, MaRkO, mislim da sam ti gore na to odgovorio, kad si prvi put postavio to pitanje. Ukratko: "video" bi obicnu petlju koja vibrira. Ali, pogledaj gore detaljnije.
M a R k O M a R k O 12:16 02.10.2007

ako moze jos malo...




Ne znam da li si ti pisao ovaj tekst na 92 od marta ove godine ali par stvari i dalje meni ostaje nejasno.
"Osnovni elementi u ovoj teoriji su sićušne strune i brane. Za razliku od čestica, koje su tačke, odnosno objekti bez dimenzije, strune su jednodimenzionalni objekti (kao linije na papiru), dok brane mogu da imaju i više prostornih dimenzija." - kaze se u tekstu uz prilozenu sliku gore. Strune=jednodimenzioni objekti kaze autor? Drugo na ovoj slici strune su prikazane neshto drugacije ili se ja varam? Trece koja bi bila konkretna korist od struna? ako moze neko pojashnjenje za nas manjeg znanja iz ove oblasti :)
nsarski nsarski 12:39 02.10.2007

Re: ako moze jos malo...

Postoje dva osnovna oblika strune - otvoren i zatvoren. Ovaj na slici gore je otvoren, Brane je skracenica od "membrane", i one mogu imati vise dimenzija (n dimenzija u principu) pa se zovu n-brane. Osnovne ekscitacije tih struna (brane-a) su njihove sopstvene vibracije. Ove vibracije se onda dekomponuju (kao kod Furijeovog razvoja) na "normalne mode" oscilovanja i pojedinacne mode se konvencionalno zovu "cestice" - one su paketi energije oscilujuce strune.
Teorija struna ime nekoliko, u zavisnosti od toga da li se radi o bozonskim ili fermionskim strunama, ili kombinaciji.
bravar bravar 22:12 02.10.2007

bez naslova

U CVORU
vucko vucko 22:41 02.10.2007

Re: bez naslova

Soft BDSM? :)
nsarski nsarski 23:28 02.10.2007

Re: bez naslova

Auuuuh! Sta se desilo ovom chedetu?
Neki Kolaricu Panicu?
I sto se tako zamislila? Liiipa Jana, ribara staaarog kci?
bravar bravar 16:09 03.10.2007

Re: bez naslova

Neki Kolaricu Panicu?


Ma jok. Htela da uvati decka. Stvar se otela kontroli, pa sad misli koji novi sistem da primeni. Ne sikiraj te se. Pronaci ce ona nacin:)
bravar bravar 16:20 03.10.2007

bez naslova


bravar bravar 16:29 03.10.2007

bez naslova

Čvor - vampiri su po vjerovanju opsjednuti odvezivanjem, pa se npr. ribarske mreže, konopci, čarape stavljaju na vrata, prozore ili grobove te se po buđenju neumrli, kako, naravno, ne može odoljeti odvezivanju odmah prihvati tog posla, ali kako samo jedan čvor može odvezati u godini, dobiva se poprilično vremena da se vampira otkrije i uništi.
nsarski nsarski 17:45 03.10.2007

Re: bez naslova

Ima u vezi sa tim i nesto mnogo ozbiljnije. Naime, Inke su imale "cvornovate" predmete


za koje se smatralo da su vrsta pisanog jezika, i da cak funkcionisu kao digitalni zapis. Taj tzv. khipu kod je nedavno bio u centru paznje javnosti, jer su se pojavile moguce interpretacije tog "cvornovatog" pisma.
Postoji i grupa na MIT univerzitetu koja se bavi odgonetanjem ovog koda.
bravar bravar 18:19 03.10.2007

Re: bez naslova

Nisam znala za "cvornovato" pismo:) Evo sta sam o tome pronasla u Vikipediji.

"Quipu je bio jedini instrument računanja, a isto tako i pisanja. Istorija, zakoni, sve je bilo zapisano pomoću quipua. Njegova upotreba bila je tako mnogostrana da bi ga gotovo mogli nazvati nekim oblikom pisma. Tipični quipu sastoji se od duge uzice s koje visi stanovit broj glavnih uzica, od jedne do preko stotinu. Glavne uzice dugačke su oko trideset centimetara, a uz njih su pričvršćene manje uzice. Dok su se neki quipui upotrebljavali u prvom redu za numeričke beleške, drugi su predstavljali čitave knjige. Pomoću njih Inke su našli način da sačuvaju svoju istoriju, svoje zakone i ceremonije, kao i svoje poslovne stvari. Danas postoje jedino oni koji su nađeni u grobovima. Njih su Španci intenzivno spaljivali."

Nista neobicno za Spance.
I, naravno, nista neobicno za Inke:)
Poruka glasi:

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana