Knjiga je i čas anatomije srpskog pravosudja, hronologija protivzakonitog i antiustavnog političkog uticaja na rad sudova i svedočanstvo o jednom nehumanom i korumpiranom režimu na početku XXI veka u Republici Srbiji.
Sadržaj knjige uglavnom čine autentični dokumenti, hronološki rasporedjeni od 18. 7. 2013. do 12. 4. 2021. godine, uokvireni predgovorom advokata Danka Cvejića i pogovorom novinara Filipa Mladenovića. U zaključku knjige je tekst Andreinog oca Save Bojanića "Čuvam osmehe tvoje od zaborava".
Digitalno i štampano izdanje knjige "Andrea Bojanić - zločin bez kazne" samo su još jedan tužan i potresan primer nepravde. To je u suštini vrh ledenog brega mnogobrojnih sudskih slučajeva, gde okrivljeni bivaju osudjeni čak ispod zakonskog minimuma, čime se dovode u pitanje elementarni principi prava, zakonitosti i čovečnosti.
Tokom konferencije za štampu u beogradskom MEDIJA CENTRU 15. aprila 2021. godine predstavljen je i Andrein predlog - inicijativa za promenu Zakona o bezbednosti saobraćaja i Krivičnog zakonika Republike Srbije.
O Andreinom predlogu su govorili njen otac Savo Bojanić i advokati Danko Cvejić i Nenad Janković.
DANKO CVEJIĆ: "Svedoci smo da krivična dela protiv javnog saobraćaja odnesu mnogo života, više nego sva druga krivična dela. Da se saobraćaj može odvijati i bez ljudskog stradanja pokazuje nam primer grada Osla u Norveškoj, gde je u toku cele jedne godine ( 2019.), život u saobraćajnim nesrećama izgubilo samo jedno lice. Reći ćete da to kod nas nije tako, jer imamo zastareli vozni park i loše puteve, ali to većim delom nije istina. Istina je da je u pitanju ljudski faktor.
U Norveškoj se primenjuje ograničenje brzine u gradovima 30 km/h i 100 km/h na autoputu! Ova ograničenja, koja bi u Srbiji bila vrlo nerado prihvaćena, biće primenjivana ili se već primenjuju u brojnim gradovima i zemljama Evrope.
Najveći broj poginulih pešaka strada upravo zbog prekoračenja brzine i zbog bahatosti vozača. Zato se ograničenje brzine u naselju od 30 km/h uvodi i u Holandiji i Španiji. Koliki je značaj poštovanja ograničenje brzine u naselju vidi se već iz same činjenice da se sa svakim kilometrom prekoračenja brzine drastično povećava put kočenja, a drastično se smanjuje šansa pešaka da preživi nalet vozila. Prekoračenje od samo 10 km/h od dozvoljenog ( tj. 60km/h) dvostruko smanjuje šanse pešaka da preživi nalet.
Naročito osetljiva kategorija jesu deca, najvredniji zaštitni objekat, koja imaju imaju male šanse da prežive nalet vozila koje je prekoračilo brzinu. Gradovi Oslo i Helsinki već su uveli smanjenje brzine na 30 km/h i u ta dva grada za godinu dana nijedan biciklista ili pešak nije smrtno stradao.
U periodu od 1981. do 2018. godine u Republici Srbiji u saobraćajnim nesrećama život je izgubilo 43 000 ljudi. Kao narod ginuli smo kada je trebalo na Ceru, Mišaru, Skadru, Kumanovu.... ali danas kada smo, na žalost, sve malobrojniji, ne možemo da dozvolimo da nam u saobraćaju svake godine gine toliki broj ljudi. Ako zemlje sa daleko zdravijim voznim parkom uvode ograničenje od 30 km/h kao opšte ograničenje brzine u naselju, onda bi i mi morali da smognemo snage za to.
Smanjivanjem ograničenja brzine smanjuje se i emisija štetnih gasova. Znam da je dosta njih protiv ovog predloga, ali mislim da bi promenili mišljenje kada bi videli fotografije mesta saobraćajnih nesreća ili obdukcija smrtno stradalih.
Na Skandinavskom primeru videli smo da je saobraćaj bez izgubljenih života moguć: u Norveškoj više nema poginule dece u saobraćaju. Kod nas se čine napori u realizaciji strategije bezbednosti, ali ako nam je primena zakona loša, sve dok bude postojala protekcija i selektivna primena zakona, to nikada nećemo dostići.
Pozdravljam ideje za promene zakona kojim bi se pooštrila kaznena politika, jer se suviše blagim kaznama očigledno ne može postići svrha specijalne i generalne prevencije."
NENAD JANKOVIĆ: "Na žalost, statistike pokazuju da se po broju poginulih lica u saobraćajnim nesrećama, gledano prema broju stanovnika, naša zemlja uz Rumuniju i Bugarsku nalazi među najnebezbednijim u Evropi. Istovremeno, statistika pokazuje da je u našoj zemlji trend da se za krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja izriču paradoksalno blage kazne, kojima se evidentno ne ostvaruje pozitivan efekat kaznene politike.
Čak više od 67% svih kazni kojih su izrečene kada su u pitanju krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja otpada na uslovne osude, zatim slede novčane kazne, dok se u svega oko 10% slučajeva izriču zatvorske kazne. Izrečene zatvorske kazne uglavnom su blage i često ispod propisanog minimuma.
Nakon što se desio tragičan događaj u Nišu, kada su smrtno nastradali pešaci dvanaestogodišnji Andrej Prekljušaj i četrdesetosmogodišnji Dejan Ilić, otac troje dece, među građanima se osetilo veliko nespokojstvo i zabrinutost za svoju decu, kao i nezadovoljstvo povodom blage kaznene politike kada su u pitanju krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja. To je nametnulo potrebu da se izvrši promena određenih članova Krivičnog zakonika i Zakona o bezbednosti saobraćaja.
U tom cilju kolega advokat Danko Cvejić i ja, kao punomoćnici u predmetu tragično nastradale devojčice Andree Bojanić, predmetu koji je uzburkao celokupan savesni deo javnosti i koji posle 8 godina još uvek nije okončan, ovim putem podržavamo ideju koja je potekla od građanki i građana Niša da se izvrše sledeće promene Krivičnog zakonika Republike Srbije:
- U članu 297. umesto 2 do 12 godina kazna ako je nastupila smrt jednog ili više lice predlažemo kaznu zatvora 5-15 godina, kao za ubistvo.
- Kazna za nasilničku vožnju sa smrtnim ishodom 30 godina zatvora.
- Uvodi se trajna zabrana upravljanja motornim vozilom.
Pored toga, kako je brzina ubica broj 1. na srpskim putevima, potrebna je HITNA promena ZOBS u pogledu ograničenja brzine! Sada se za kaznu prekoračenja brzine u naselju od preko 70 km/č od dozvoljene u članu 330. ZOBS predviđa kazna zatvora od 15 dana ili novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara. Ovde se već uočava propust, jer je zakonodavac predvideo zatvorsku kaznu ili novčanu, što u praksi znači da bogati prekršilac plati kaznu, umesto da ode u zatvor. U tom cilju predlažemo da za prekoračenje brzine u naselju za više od 70 km/č od dozvoljene kazna bude obavezan zatvor i novčana kazna, a ne kako je navedeno zatvor ili novčana kazna."
Andrein predlog - inicijativa za promenu Zakona o bezbednosti saobraćaja i Krivičnog zakonika biće uskoro predstavljena javnosti u formi peticije, koja će posle potpisivanja biti predata Agenciji za bezbednost saobraćaja, Vladi i Narodnoj Skupštini Republike Srbije.
SNIMAK PREDSTAVLJANJA KNJIGE u Medija centru: https://www.youtube.com/watch?v=0dMhI6WeE9Q&t=41s
Knjiga nije komercijalna. Ne prodaje se, poklanja se.