Gost autor| Život

Зашто је Србији важан Прајд? (1)

vladimir petrovic RSS / 28.09.2013. u 10:54

 

 Gost autor: JARIL

Сагласни су скоро сви аргументи који се могу пронаћи по медијима у протеклој деценији да је Парада поноса потпуно споредна активност у достизању поштовања права и стварања културе толеранције и уважавања хомосексуалаца у Србији. Оваквог концепта и оваквог имена, који у неким другим језицима и културама можда имају другачији ефекат, Парада поноса има малу, занемарљиву снагу у постизању суштинских промена, било да се одржава или не. Као таква, већини хомосексуалаца у Србији је Парада поноса, као средство остваривања права, потпуно неважна и посматра се као део српског политиканства. Међутим...

Парада је постала тачка опредељења. Иако би се очекивало да она буде потпуно незанимљива већини и заправо да занима само екипицу њених организатора и евентуално пар полицајаца, читава Србија се мобилише за дебате. Тако се у периоду пред одржавање, људи жучно разделе и расправљају, као што су се некад делили на „за Слобу" и „за Вука", „за Ђинђића" и „за Коштуницу", „за Косово" и „за Европу"... сада се деле на „за Параду" и „не за Параду". То значи да је ова тема много више од водице за испирање уста и да постоји дубљи психички интерес који се испољава кроз тему Параде поноса.

Сигурно је да свака особа која има потребу да се бави Парадом поноса има свој несвесни покретач на тако нешто. Основно питање јесте „Зашто је некоме важно да се бави том темом?". Дакле, сада о онима који се уопште баве темом Параде.

„Породичне вредности"

Очеви и мајке, са обе стране дебате, имају један доминантан циљ у свом  животу: да буду добри родитељи. Шта је слика доброг родитеља у сваком од њих, као и колико су способни да своју представу доброг родитеља изгурају - питање је за друге теме. Овде је важно да сви желе да буду добри родитељи својој деци.

Родитељи који  подржавају Параду (било да је њихово дете геј или стрејт), желе да виде сигурност и добру будућност за своју децу каква год да су. То су обично родитељи који мање желе да своју децу усмеравају, а више да подржавају њихов развој у смеру који процене да је добар, а који су деца већ негде заузела. Више се баве тиме зашто, а мање шта и како деца раде и мисле. Они подржавају различитост и стимулишу своју децу да ствари раде на своје начине. То су родитељи склони похвалама, а у свом одрастању су или имали пермисивне родитеље или су успели да се изборе са рестриктивним родитељима. Успех Параде доприноси њиховом миру јер би то значило сигурност за њихову децу различиту по неком основу. Такође би и значило да њихов модел васпитавања примењују друштво и држава у приступу самом родитељству. Друштво тиме шаље поруку да пристаје да подржи и неке смерове родитељства који одступају од просечне слике.

Родитељи који не подржавају Параду, желе да виде гарантовани модел човека који ће њиховој деци пружити сигурност и добру будућност. То су родитељи који својој деци пружају тешко васпитање, склони су грдњама, батинама или презиру, често и у јавности, за било какво понашање или мишљење које искаче из модела, тј. представе о просечној слици човека коју они замишљају. Обично врше притисак на своју децу да бирају профитабилна и угледна занимања. И уопште, више се баве тиме шта и како деца раде и мисле, него зашто, покушавајући у свакој ситници да исправе одступања од модела, некад и до апсурдних мера. То су родитељи који су или и сами имали рестриктивне родитеље или су током одрастања у друштву наишли на непремостиве препреке остварењу својих идеала. Неодржавање Параде доприноси њиховом миру јер то значи да држава и друштво подржавају све мере родитељства, какве год биле, ако се као резултат добије пристојан,угледан и просечан члан заједнице.

„Значај талента"

Природа, Бог или у шта год ко верује, има чудан принцип, а то је да уме да остави за носиоце неког талента од општег значаја заједнице и људе које та иста заједница по својим важећим нормама не жели да прихвати. Тако се деси да је хомофобном друштву потребно достигнуће хомосексуалца, или обратно, да је прихватајућем друштву потребно достигнуће хомофоба, да је националистичком друштву потребно достигнуће странца и обратно, да је расистичком друштву потребно достигнуће човека друге расе... (Примера по историји има тмушт и тма).  Учесници дебате о Паради који значај талента истичу као најважнију тачку то раде због следећих покретача.

Они који подржавају Параду ће као аргументе набрајати достигнућа хомосексуалаца кроз историју. На тај обиман посао ће их покренути потреба да знају да ће се сваком појединцу омогућити да унапреди њихов живот, а што одржавање  параде симболизује за њих. То су људи који обично заговарају радикалне промене у образовању и општој култури; који сматрају да су образовање, укључујући и доживотно, и сталан рад на себи од суштински важних ствари за човека. Врло цене уметност и верују да је постизање животних задовољстава, било малих, било великих, важно у животу сваког појединца.

Смета им уколико се било чије достигнуће унижава из било којих разлога. Они су људи који гризу за сваку промену и који грабе да се све што се може поправити - поправи. Људи које више занима шта је урађено, а мање ко је то урадио. Њима је Парада осигурање да ће се таленат ценити и развијати неометан калупима који таленат могу да упропасте, као и да ће друштво и држава подржати њихов унутрашњи развој без обзира на неминовне разлике од друштвене норме.

Они који не подржавају Параду обично не потежу тему значаја талента, већ на њу тек одговарају. Они верују да када је практично употребљиво достигнуће у питању (уметност искључена), да ће се, ако један човек не успе у неком проналаску, наћи неко други ко ће попунити његово место и успети. Тако за сваки напредак важе принципи: ко први уграби и свако је заменљив. Они уметност цене само вербално или је проглашавају неразумљивом за њих, а у основи чега лежи немогућност да уметничко дело пусте у рад. За њих је прави таленат онај који испуни све норме друштва и свој рад упрегне искључиво у сврху доприноса заједници. Обично славе напредне људе због тога што су жртвовали своја задовољства и своју корист зарад општег добра. Склони су да све особине које штрче изван норми правдају успехом, ниподаштавају или посматрају као терет који је ометао постизање још већих достигнућа. Смета им када углед припадника њихове заједнице није на нивоу на ком су проценили да треба да буде. Њима је неодржавање Параде гаранција да ће се предност и подршка дати прво онима који су спремни да испуне свима задате почетне норме, односно да ће се њима, због жртве уклапања у норму, давати предност и подршка у развоју и напредовању.

„Сврставање"

Један број учесника у дебати се својим ставом само сврстава у групу са неким њима блиским људима или јавним личностима које уважавају. Жестина њиховог полемисања зависи само од тога колико далеко су спремни да иду у својој лојалности и обично само понављају ствари које су покупили од других људи. Одржавање или неодржавање Параде њима значи само у смислу чина који ће орасположити њима блиску особу или испровоцирати јавно задовољство неке медијске личности__

(Следи наставак).

Atačmenti



Komentari (0)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana