Najbolji esej iz popularne nauke ikad napisan

nsarski RSS / 14.01.2009. u 22:04

 

Full_map.jpg 

Objasniti nešto novo znači povezati sa nečim što je već poznato. (R. Feynman)

Pisati nauku i pisati o nauci, dve su različite vrste pisanja.
Kad naučnici pišu i objavljuju svoje rezultate, oni se najčešće obraćaju kolegama, ljudima koji se bave sličnom temom ili problematikom. Poznavanje osnovnih pojmova se podrazumeva, a očekuju se da su čitaoci upućeni i u ranije stručne rezultate iz oblasti o kojoj je reč. U takvoj situaciji, stil prezentacije nije toliko važan koliko je važna preciznost u izlaganju postupka, novih ideja, ili prikaz rezultata. Aliteracije, metafore, i slične stilske forme se obično smatraju za dekorativni višak ili šum. Ovaj process je u velikoj meri formalizovan, tako da čak i naučnici koji slabije vladaju jezikom na kome saopštavaju svoje rezultate nemaju mnogo problema da sastave tekst prihvatljiv za objavljivanje. To je možda razlog što laicima radovi objavljeni u stručnim naučnim časopisima deluju nerazumljivo.
Pisati o nauci je, sa stilske i jezičke tačke gledišta, neuporedivo teže. Po mom mišljenju, potrebno je imati poseban talenat za ovu vrstu pisanja. Izmedju ostalog i zato što se tekst prvenstveno obraća širokoj publici, ljudima koji su inteligentni, ali stručni u nekim drugim disciplinama, recimo.
Neki naučnici taj talenat imaju - Dokins ili Sagan su u stanju da napišu popularnu knjigu iz nauke kojom prenesu i važne ideje, kao i lični entuzijazam koji sami imaju za temu o kojoj pišu. I taj entuzijazam je zarazan, da tako kažem. Takve knjige su prvenstveno namenjene laicima, ljudima koji su zainteresovani za neku tematiku, ali nekog posebnog stručnog obrazovanja u toj oblasti nemaju. One takodje služe stručnjacima da ih podseti na šire aspekte onoga čime se i sami bave.
Ima, najzad, ljudi koji nisu po profesiji naučnici, ali koji imaju talenat da o nauci pišu na popularan način. Takvi ljudi su dragocen most izmedju stručnjaka i šire publike. Oni su u stanju da i najkomplikovanije naučne rezultate predstave široj publici na razumljiv način. U njihovom obraćanju široj čitalačkoj publici, retorička sredstva kao sto su metafora, aliteracija, igra reči i slično su dobrodošle tehnike koje pomažu da se neka nova naučna činjenica ili teorija objasni, tj., da se poveže sa nečim što je već opšte poznato. Svi jezički trikovi su dozvoljeni, ako se koriste u funkciji popularizacije. Medju takve ljude spada, recimo James Gleick koji se proslavio svojom knjigom ‘'Haos''. Zahvaljujući njegovom pisanju, izraz ‘'efekat leptira'' je ušao u svakodnevni govor. Gleick je završio književnost i engleski jezik - dinamika nelinearnih sistema mu svakako nije struka. Ali, zahvaljujući svom književnom daru, i, razume se, ogromnom novinarsko-istraživačkom radu, postao je jedan od najpoznatijih pisaca o nauci.
Još jedna na taj način talentovana osoba je K.C. Cole, novinarka koja se kasnije zaposlila u Školi za Žurnalistiku Univerziteta u Kaliforniji. Ona već godinama piše kratke eseje o nauci (do 700 reči) i obučava studente ovoj veštini. Dobitnik je velikog broja nagrada iz ove oblasti, i objavila je zbirku svojih eseja u knjizi Um iznad materije: razgovori s kosmosom. Na Guglu se može naći nekoliko eseja iz ove knjige OVDE. K.C., kako voli da je zovu, ima obrazovanje iz fizike, ali se fizikom "ne bavi". Ona neumorno posećuje konferencije fizičara, razgovara sa važnim ljudima u oblasti, beleži, sluša, zapaža. I neprestano hvata metafore, dosetke, humor, i obicne primedbe koje joj pomazu u njemom radu. Dobitnik je velikog broja nagrada i priznanja koja su joj dodelila kako novinarska tako i naučna udruženja.
Mnogi njeni raniji eseji mogu da se nadju na linku koji sam gore dao. Moj omiljeni je ovaj preveden dole, i ja ga smatram za najbolji esej iz popularne nauke ikad napisan. U tačno 700 reči je K.C. uspela da opiše kosmičku simfoniju svetla i materije u nastanku. Ili pesmu andjela prilikom radjanja kosmosa, za one koji više vole takvu metaforu.

 

Mrmljanja


Kada kosmos govori, astronomi slušaju.

Kada peva, oni se u taktu njišu.

To se otprilike nedavno desilo kada je grupa astronoma objavila do sada najdetaljniju analizu kosmičke primalne pesme: nizak brum, duboko iz grla, koji je preteča i atoma i zvezda.

To je prost zvuk, kao mantra ''Om''. Ali, skiriveni u njegovim harmonicima su detalji o obliku kosmosa, o njegovom sadržaju i rodjenju. Ti detalji su toliko bogati da su se nekoliko časova posle objavljivanja ovog rada, nova tumačenja podataka već pojavila na serveru Los Alamosa koji sadrži nove radove iz oblasti astrofizike.

''Uznemireno je osinje gnezdo zainteresovanih'', rekao je Ned Wright, astronom sa UCLA, koji je održao kolegama predavanje o ovom radu - kao što su učinili i mnogi drugi - već naredne nedelje.

Pa, zbog čega toliko uzbudjenje? Zašto astronomi objavljuju rad za radom o nečemu što laicima izgleda kao smušen skup krivulja koje se uspinju i padaju - grafički prikaz ovog zvuka, zasnovan na satima i satima njegove matematičke analize?

Zato što ima naučnog zlata u tim tamo sinusoidalnim brdima.

Ti vrhovi i doline vizuelno prikazuju glas novorodjenog kosmosa, proizveden kad je još bio mokar iza ušiju, majušnih 300 000 godina po rodjenju u Velikom Prasku. Tada ništa nije postojalo, osim čiste svetlosti začinjene mešavinom subatomskih čestica.

I ništa se nije dešavalo, osim što se ova tekućina svetla i materije, kako kažu fizičari, prelivara iz jednog gravitacionog bunara u drugi, sabijajući tečnost na nekim mestima, i razredjujući je na drugim. Kao kada se udara u bubanj, ovo sabijanje ''tečne svetlosti'' prilikom pada u gravitacioni bunar je proizvodilo ''zvučne talase'' koje je kosmolog Charles Lineweaver nazvao ''najstarija muzika u svemiru''.

Onda, odjednom, zvuk je ućutao. Kosmos se dovoljno ohladio da su se čestice, u suštini, koagulisale, kao mešavina sirćeta i ulja za salatu ostavljena u frižideru; svetlost se odvojila iz mešavine i otišla, kao ulje što ode na površinu.

Ostalo je istorija svemira. Čestice su se zatim medjusobno spajale da formiraju atome, zvezde, i sve drugo, uključujući i ljude.

''Kosmos je bio jednostavan u to vreme'', rekao je Anrew Lange sa Catech-a na jednom predavanju. ''Posle toga pojavili su se atomi, hemija, ekonomija. Stvari se brzo srozavaju.''

Što se tiče svetlosti, ili zračenja, ona još uvek prožima ceo prostor. U stvari, ona je deo poznatog ''snega'' koji se pojavi na ekranu ponekad prilikom TV prenosa. Ali, ovo je više nego običan šum: kad su se čestice koagulisale, one su ostavile svoje otiske na svetlosti.

Kao deca kada krišom jedu kolače, čestice su ostavile svoje lepljive otiske prstiju svugde po nebu.

Oblik i raspored tih otisaka nam govori sve što želimo da znamo o ranom kosmosu: o njegovom obliku, o tome koliki njegov deo je sačinjavala materija, a koliko nešto drugo.

Princip je poznat: glas vašeg deteta posebno zvuči zbog rezonantnih oblika njenog grla koje proizvode svoj jedinstven zvučni otisak. Veliko drveno čelo proizvodi mekši zvuk od nategnute violine. Isto tako, zvuk koji nam dolazi iz ranog kosmosa direktno zavisi od gustine materije i oblika kosmosa.

Astronomi ne mogu da čuju ovaj zvuk, naravno. Ali, oni mogu da ga pročitaju kao što bi čitali note. Sabijen zvuk postane vreo i proizvodi vruće tonove, kao pretis lonac. Razredjeni delovi su hladni. Analizirajte vruće i hladne delove kosmosa i dobićete sliku tog zvuka: znaćete tačno koliko ga ima u C molu ili B duru.

Ono što je do sada vidjeno je i uzbudljivo i zabrinjavajuće. Zvuk nam pokazuje da kosmos ima za nijansu veću kolicinu obične materije nego što predvidjaju standardne kosmološke teorije; on zvuči više kao oboa nego kao flauta. Nešto se dešava što ne umemo da objasnimo. Odgovori će nam doći kada priključimo još osetljivije kosmičke stetoskope tokom sledećih nekoliko godina.

Ako smatrate da se ovaj zvuk namenjen samo za uši astronoma, pomislite: Isti nabori prostora koji su stvorili gravitacione bunare koji su proizveli ovaj zvuk takodje su eksplodirali i obrazovali jata, galaksije, zvezde, planete, nas.

Čak i Hare Krišne koji mrmljaju ''Om''

 

P.S. Zahvaljujem se Jarilu sto mi je razresio neke nedoumice oko srpskih izraza za vrste muzike, i Predragu Brajovicu za pronalazak "efekta Civavinog repa".

 



Komentari (136)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nsarski nsarski 11:03 15.01.2009

Re: Izvini profesore

kad bi nekog pitao da li ga zanima vinska musica, verovatno bi ti rekao ne, a kad bi znao za sva istrazivanja za koja se koristi, to je potpuno druga prica.

E, pa upravo je to cilj popularizacije. Da se ljudi informisu i da razumeju o cemu se radi.
kamichak92 kamichak92 11:08 15.01.2009

Re: Izvini profesore

man ray loves me
pa u tome sto ne mogu unapred da znaju sta ih zanima. kad bi nekog pitao da li ga zanima vinska musica, verovatno bi ti rekao ne, a kad bi znao za sva istrazivanja za koja se koristi, to je potpuno druga prica.


aha, znaci to sto volim da gledam ajkule bi bilo ok, ako bih pre toga odgledala bube, zabe i magarce,
i zakljucila da ipak vise volim da gledam ajkule?
ovako, neznajuci za bube, zabe i magarce, moje interesovanje za ajkule ne vredi pisljiva boba?
melanholik melanholik 12:10 15.01.2009

Re: Izvini profesore

slazem se sa NNN oko stila eseja koji si postovao.
isuvise je poetican , ..
mnogo vise mi se svidja tvoj nacin pisanja.

alselone alselone 12:14 15.01.2009

Re: Izvini profesore

melanholik
slazem se sa NNN oko stila eseja koji si postovao.
isuvise je poetican , ..
mnogo vise mi se svidja tvoj nacin pisanja.


Potpisujem.
Covek u belom Covek u belom 13:25 15.01.2009

Re: Izvini profesore

alselone
melanholik
slazem se sa NNN oko stila eseja koji si postovao.
isuvise je poetican , ..
mnogo vise mi se svidja tvoj nacin pisanja.


Potpisujem.
Stil je previse poetican iako je tekst u sustini jako dobar, al ne spadam ocigledno u njegovu ciljnu grupu. Skontao sam i da mi jos neke stvari bodu usi i to najvise zbog prevoda, sorry saraski. Dakle, 'naucnim' recima nije mesto u tekstu - harmonici, koagulacija; zatim neke fraze i izrazi su malo cudni tipa mokar iza usiju (mi u srpskom definitivno nemamo takvu frazu), drveno celo (drugacije i ne postoji, debelo drvo violoncela iz originala je bolje), pretis lonac (u srpskom se mnooogo cesce kaze ekspres lonac), tekucina (tecnost pa cak i fluid, ovako zvuci previse 'zapadno'), primalna pesma (bolje praiskonska), graficki prikaz (mnogo je lepse ilustracija), server Los Alamosa (Los Alamosov sajt/vebsajt, cak i vebserver kao u originalu iako je malo bezveze) i sl.
A ono "stvari se brzo srozavaju" me je bas nasmejalo, to je bas prevodilacki doprinos, tj. dodalo je totalno novu dimenciju originalnoj recenici :).

I da, onaj primer sa gravitacionim bunarom mi nikako ne ide u glavu. Sumnjam da je mnogo ljudi u svom zivotu imalo priliku da se sretne sa stisljivim tecnostima. Zato pojmovi tipa sabijanje i razredjivanje (skupljanje i sirenje u originalu) tecnosti jednostavno nemaju smisla i taj primer je los u samom tekstu. Banalizovano mnogo bi adekvatniji bio neki primer recimo supe sa rezancima ili slicno koja moze narodski receno da se 'skulji'.
man ray loves me man ray loves me 14:14 15.01.2009

Re: Izvini profesore

ovako, neznajuci za bube, zabe i magarce, moje interesovanje za ajkule ne vredi pisljiva boba?

ne znam odakle ti to, uopste nisam htela to da kazem. htela sam samo da kazem - treba ljudima postaviti interesantna pitanja koja im nisu ranije pala na pamet, a ne - treba napraviti tv program kao tepih bombu, kao sto si ti shvatila. neko je rekao - i watch the discovery channel all the time - ask me anything about sharks and Nazis :).
Jaril Jaril 15:02 15.01.2009

Re: Izvini profesore

Da se ljudi informisu i da razumeju o cemu se radi.
Ја морам, из сасвим лаичког угла, да се сложим да овај текст, према мом мишљењу, односно резултату који је постигао код мене, не вреди ни 3 паре. Ако је ово текст за америчке домаћице (како неко рече) ја им нисам дорастао. Ако сам укапирао шта хоће песникиња да каже... разумео сам да су успели неким "микрофонима" да ухвате неке ниске или чак инфра фреквенце... и да је то звук великог праска - ако сам добро разумео. Али сам се и то намучио да укапирам, искрено да кажем.

Мени се много више свиђају (и много ми више одговарају) текстови домаћина у којима не разумем све речи, али лако разумевам суштину, него овај текст у коме разумем све речи... али чему?
NNN NNN 16:33 15.01.2009

Re: Izvini profesore

i watch the discovery channel all the time - ask me anything about sharks and Nazis :).


znaci to sto volim da gledam ajkule bi bilo ok, ako bih pre toga odgledala bube, zabe i magarce,
i zakljucila da ipak vise volim da gledam ajkule?
Verujem da ako bi odgledala bube, žabe i magarce (i vinske muve) da bi se prijatno iznenadila i zaključila da su to neverovatno interesantne životinje (skoro kao ajkule ) .
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:43 15.01.2009

Re: Izvini profesore

Centurin pobesni i kaže:" (Junonu mu Junoninu) 'oću malo više entuzijazma, a malo manje latinskog!".
Tako i meni (izgleda da sam u manjini), u ovom tekstu, nedostaje malo više činjenica, a mnogo manje poetskog zanosa.

NNN, meni se chini da ti u ovom sluchaju (od autorke popularnog teksta) trazhish vishe latinskog a manje entuzijazma.
NNN NNN 22:25 15.01.2009

Re: Izvini profesore

NNN, meni se chini da ti u ovom sluchaju (od autorke popularnog teksta) trazhish vishe latinskog a manje entuzijazma.
Tako je, Junona mu stara!
Zamisli da čitaš poemu o traganju za izgubljenim prstenom u poljima Galoa.
nsarski nsarski 02:51 16.01.2009

Re: Izvini profesore

Sve primedbe na prevod stoje. Nadam se da nisam bas sasvim promenio znacenje teksta.
A ovo za "srozavaju" sam uzeo iz starog prevoda Remarka, "Gde su ona divna vremena kada jos besmo rastavici i dazdevnjaci? Gospode, koliko smo se od tada srozali".
nsarski nsarski 02:56 16.01.2009

Re: Izvini profesore

slazem se sa NNN oko stila eseja koji si postovao.
isuvise je poetican , ..
mnogo vise mi se svidja tvoj nacin pisanja.

OK, to je stvar ukusa, cini mi se.
Ja mislim da cak i ovaj Colbertov skec juce je koristan, makar malo, za popularizaciju. Takodje razumem da ima potpuno opravdanih i drugacijih misljenja.

S. Colbert America's galaxy is big!
nsarski nsarski 02:57 16.01.2009

Re: Izvini profesore

*** ponovljeno tehnickom greskom...
kamichak92 kamichak92 08:49 16.01.2009

Re: Izvini profesore

NNN

znaci to sto volim da gledam ajkule bi bilo ok, ako bih pre toga odgledala bube, zabe i magarce,
i zakljucila da ipak vise volim da gledam ajkule?
Verujem da ako bi odgledala bube, žabe i magarce (i vinske muve) da bi se prijatno iznenadila i zaključila da su to neverovatno interesantne životinje (skoro kao ajkule ).


ma dobro, nemam ja nista protiv musica, a mage su mi mnogo slatke.
nego, ovde je rec o tome da li je posao discovery-ja da indukuje interesovanja za bilo koju zverku (a setimo se da si ti negde gore napisao da si a priori protiv toga: "Nemam ništa protiv "komercijalizacije" nauke ako je u prave svrhe (tj. u svrhe razvijanja te nauke), ne volim kad ide u suprotnom smeru (npr. daj da spasimo pande, ko šiša guštere i puževe)."
ili da go with the flow i da ljudima da ono sto traze.
pitanje je nacelno, nema veze ni sa pandama ni sa vinskim musicama konkretno.
mislim da je naivna ideja da sad neko tamo u nekom discoveriju treba da sedne i da proceni prvo od koje je zapostavljene zivotinje korist najveca, pa da mene kao gledaoca planski zainteresuje za istu. uostalom, i kada bi se nesto tako desavalo, to bi bilo u sluzbi odrzavanja statusa quo, jer je zasnovano na nasem trenutnom utisku o tome sta je najkorisnije ...
ali, ne insistiram, gledala bih ja i vinske musice :)

od srca preporucujem, na sto vecem ekranu i u hd-u:
bbc-jev planet earth
naroz naroz 11:35 15.01.2009

Nacin pripovedanja i oranje

Iako naucni radovi mogu da budu objavljeni ne znaci da ih citas sa zadovoljstvom cak iako poznajes materiju (:

Imam jednog kolegu koji ima tako uzbudljive, nove podatke koje bacaju potpuno novo svetlo i otvaraju nova pitanja ali njegovi radovi i predavanja me uvek iznerviraju. Kako moze da pretvori tako divnu stvar u dosadno nabrajanje cinjenica?
....
Da dodam samo deo omiljenog mi negativnog review-a:

None of us has the time today to devote to ploughing through vast amount of data to get to heart of an investigation and its important results. There are some interesting results and ideas in this manuscript but they are buried beneath a excess of less significant data and poorly developed text. The narrative needs to be greatly improved before these intriguing rocks can be appreciated by a wider audience.

EDIT: sto se eseja tice meni su omiljeni eseji M. Milankovica u knijizi Kroz vasionu i vekove, mada je to malo zastarela nauka (:
fixxerus fixxerus 11:39 15.01.2009

kosmos: štasmos: odaklesmos:.




prvo se "saaaamo" namestilo:: t=0
utom i čestice svetlosti..
svetlost:
muzika: brojevi i jednačine su znaci kojima se obeležava muzička sfera..
ti zvuci su poruka umu:
da život ipak ima smisla
da u vasioni postoji savršen sklad
i da je lepota uzrok i posledica stvaranja..
l`art pour l`art? !neeeeeeeeeeeeeeee!:
ta muzika je večno kruženje zvezdanih nebesa..
najmanja zvezda je završena kompozicija
i, ujedno, deo nebeske simfonije..
otkucaji čovekovog srca su delovi te simfonije na zemlji..
njutn je saznao da je tajna u
geometrijski pravilnom rasporedu i kretanju nebeskih tela..
on je spoznao da je harmonija vrhovni zakon u svemiru..
nije zakrivljen prostor!:
već čovekov um koji ne može da shvati beskraj i večnost..
niko nebi smeo da se ogreši o pitagoru i matematiku..
niti o formule:ljubavi::
xe xe: po teoriji relativnosti dve paralelne linije sastaće se u beskraju
jednom kad budemo baš mogli
time će i ajnštajnova kriva postati prava..
jednom stvoren, zvuk traje večito..
za čoveka on može da isčezne,





ali nastavlja da traje u tišini





koja je njegova naaaaajjjveća moć..

Re: kosmos: štasmos: odaklesmos:.

pa ti si kosmonaut
alselone alselone 11:47 15.01.2009

Kako da ga ne spomenemo

Someone told me that each equation I included in the book would halve the sales. I therefore resolved not to have any equations at all. In the end, however, I did put in one equation, Einstein's famous equation, E = mc2. I hope that this will not scare off half of my potential readers.
Covek u belom Covek u belom 13:32 15.01.2009

Re: Kako da ga ne spomenemo

alselone
Someone told me that each equation I included in the book would halve the sales. I therefore resolved not to have any equations at all. In the end, however, I did put in one equation, Einstein's famous equation, E = mc2. I hope that this will not scare off half of my potential readers.
Hoking je sjajan i steta sto ga sarski nije gore pomenuo. Njegov stil je neuporedivo zanimljiviji od recimo Dokinsa koji se trenutno popularise preko svake mere.
nsarski nsarski 15:07 15.01.2009

Re: Kako da ga ne spomenemo

Hoking je sjajan i steta sto ga sarski nije gore pomenuo.

Slazem se. Ja sam pomenuo samo dva osobe kao primer. (Takodje, ima i mnogo ne-naucnika popularizatora koje nisam pomenuo.)
Sjajan je i S.J. Gould - jedan od najboljih. Izbor je, zapravo, veliki, pa je bilo previse da ih mnogo navedem. To je bila moja procena. Mozda losa...

hmmm...

Ima, najzad, ljudi koji nisu po profesiji naučnici, ali koji imaju talenat da o nauci pišu na popularan način. Takvi ljudi su dragocen most izmedju stručnjaka i šire publike. Oni su u stanju da i najkomplikovanije naučne rezultate predstave široj publici na razumljiv način.

nazalost, vise je onih koji rezultate naucnih istrazivanja preinterpretiraju zbog nepoznavanja metodologije naucno-istrazivackog rada
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:30 15.01.2009

Preterivanje

Nsarski
Najbolji esej iz popularne nauke ikad napisan


Zadovoljstvo je citati post (as usual), a i komentare.
Ali opet, mislim da je naslov preteran.
Ima (i treba da ima) dobrih popularizatora nauke, ali da je bas ovaj na koji si ti naisao NAJBOLJI NA SVETU U SVIM VREMENIMA, tesko je poverovati. Jer, verovatno nije.
Cepidlacim?
Veliko odusevljenje, pa i zanos, skode.
Ipak je trebalo reci: Jedan od boljih, he, he, he....
nsarski nsarski 15:04 15.01.2009

Re: Preterivanje

Ali opet, mislim da je naslov preteran.

Hehe, pa i naslov je retoricke prirode.
gordanac gordanac 14:38 15.01.2009

---

"Najbolji esej iz popularne nauke ikad napisan"

Tačno.
Savršeno određena mera jednostavnosti za čitaoce koji (bez metafora i popularizacije) znaju tačno o čemu govori, kao i za one koji o prvim trenucima Univerzuma nemaju skoro nikakve informacije. To je cilj "popularizacije".
Ili što bi rekao R.F.:

"... if there is a physical situation in which it is impossible to tell which way it happened, it always interferes; it never fails."

:))
melanholik melanholik 15:23 15.01.2009

Re: ---

gordanac
"Najbolji esej iz popularne nauke ikad napisan"Tačno.Savršeno određena mera jednostavnosti za čitaoce koji (bez metafora i popularizacije) znaju tačno o čemu govori, kao i za one koji o prvim trenucima Univerzuma nemaju skoro nikakve informacije. To je cilj "popularizacije".Ili što bi rekao R.F.:
"... if there is a physical situation in which it is impossible to tell which way it happened, it always interferes; it never fails." :))


me mogu da verujem u ovu formulaciju : savrseno odredjena mera jednostavnosti.... za one koje nemaju nikave informacije ...

a zatim citat RF i to na engleskom

Inner Party Inner Party 15:27 15.01.2009

Ah ...




The Boring World of Niels Bohr.
gornjane gornjane 17:06 15.01.2009

Da li je ovo tema o SF?

Postovanje,

Privukao me je naslov ove teme. Nisam razocaran, ali moram priznati da sam ocekivao nesto drugo.

U svakom slucaju najvise sam o astronomiji, ali i nekim drugim naukama naucio iz SF literature. Steta je sto je ovaj vid pisanja izgubio u svom znacaju i popularnosti, ali globalizacija, razvoj IT, mreza... su ucinile svoje. Nestale su misterije, tajne... znatizelja, radoznalost... sve i svakom je dostupno i pristupacno. I tako treba da bude...

Od svih SF pisaca koje sam citao u mladosti, najvise mi se dopao A.E. van Vogt, ali od njega sam procitao samo tri novele na nasem jeziku:

- Ne ubijte Rulla (Rull)
- Saradnja pod prisilom (Co-operate - or else)
- Cudoviste (The Monster)

Nazalost, sve je to nestalo u ovim burnim vremenima, a voleo bi da to ponovo imam, kao i ceo A.E. van Vogt opus kako na srpskom, tako i na engleskom. Da li me neko od vas moze uputiti na pravu adresu?

Srecno,
Gornjane

--
http://www.earth-blade.com/
http://my.fotolia.com/stanisa/
jednatanja jednatanja 17:47 15.01.2009

A Song for St.Cecilia´s Day -John Dryden

From harmony, from Heav'nly harmony
This universal frame began.
When Nature underneath a heap
Of jarring atoms lay,
And could not heave her head,
The tuneful voice was heard from high,
Arise ye more than dead.
Then cold, and hot, and moist, and dry,
In order to their stations leap,
And music's pow'r obey.
From harmony, from Heav'nly harmony
This universal frame began:
From harmony to harmony
Through all the compass of the notes it ran,
The diapason closing full in man.

Nastavak ovde
virgo intelecta virgo intelecta 17:47 15.01.2009

Profesore

ionako nemam vremena. Evo samo sto nije svanulo ispod dole, a vi ovako?:)
Iako priznajem nikada nisam ljubila ove 'ladne (citaj - nista emocija) nauke ovo mi je po 100-ti put cista uzivancija!
P.S. I sve razumem:)))
marta l marta l 10:25 16.01.2009

muzika kosmosa?

mozda neki sve to razumeju i bez reci
marta l marta l 10:25 16.01.2009

izvin'te...

...ovde je sam kosmos umesao prste (multiplikuje se
marta l marta l 10:25 16.01.2009

izvin'te

...opet
miloradkakmar miloradkakmar 10:44 16.01.2009

Svetlost


Sada mi je nešto jasnije o čemu sam počeo da pišem pre dve godine. Esej mi je , za sada , ukazao na put kojim bi trebalo da se " odmotava " moja zamisao.

Nsarski, nadam se da mi nećete, Vi i posetioci bloga ,zameriti , što ću postaviti jednu svoju pesmu. Ukoliko bude smetala slobodno je uklonite.

( Светлост )

Када сам био Светлост
Траг случајног додира брзине и мисли
Морах глад обуздати створено и уништено
Пронаћи нестати и поново се јавити
На звездама љубав водећи
Праском скривах порекло

Постојање у сумњу наводим
Засијам тамнином самородно трајање дишем
У тишини кроз напуклину Вриска
Упи ме око невремена нестадох лутајућем труњу
Владар и слуга бићу нечујности

Када сам био Светлост
Грамзивом биљу се поклоних
Негде лута камен
У обећање заоденут
wawy wawy 18:18 16.01.2009

ma

meni je politikin zabavnik zakon! :)
cini mi se da na najbolji i najprostiji nacin laicima priblizava nauku, od 7-107 godina.
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 18:33 16.01.2009

Bezveze

Moram da priznam da uopste ne vidim zbog cega je ovo najbolji esej o nauci ikada napisan. Prilicno razocarenje. Mozda zato sto ste ga najavili kao takvog.
Takodje uopste ne kontam o kome naucnom dostignucu ona uopste govori.
Nekakav snimak pozadinskog zracenja iz pocetka svemira?
Kako se to razlikuje uopste od dosadasnjih snimaka pozadinskog zracenja? Naucnici vec godinama pokusavaju da saznaju o pocecima svemira na osnovu zracenja koja stizu iz daleka.
U cemu je velicina i posebnost dogadjaja o kome pise?
To da su naucnici uzbudjeni nije nikakva novost.

Ne, ne kapiram.
Mozda zato sto nisam domacica?

I, samo da neko ne pomisli, nije uopste zato sto mi nauka ne ide, naprotiv.

Iskreno, gospodine Sarski, meni se vasi tekstovi mnogo vise svidjaju.
nsarski nsarski 19:34 16.01.2009

Re: Bezveze

Anonimni Pojedinac
Moram da priznam da uopste ne vidim zbog cega je ovo najbolji esej o nauci ikada napisan. Prilicno razocarenje. Mozda zato sto ste ga najavili kao takvog.Takodje uopste ne kontam o kome naucnom dostignucu ona uopste govori. Nekakav snimak pozadinskog zracenja iz pocetka svemira? Kako se to razlikuje uopste od dosadasnjih snimaka pozadinskog zracenja? Naucnici vec godinama pokusavaju da saznaju o pocecima svemira na osnovu zracenja koja stizu iz daleka. U cemu je velicina i posebnost dogadjaja o kome pise? To da su naucnici uzbudjeni nije nikakva novost. Ne, ne kapiram. Mozda zato sto nisam domacica? I, samo da neko ne pomisli, nije uopste zato sto mi nauka ne ide, naprotiv. Iskreno, gospodine Sarski, meni se vasi tekstovi mnogo vise svidjaju.


Ovde je rec o WMAP projektu. Esej je pisan pre 10 godina, cini mi se, pa su i ti rezultati merenja bili tada svezi.
Sto se stila tice, o tome je vec bilo reci, ali da ponovim na drugi nacin. Zamisli da treba te WMAP rezultate da objasnis detetu od 10 godina. Verujem da bi pribegao istim trikovima - sto jednostavnije moguce, koristeci analogije koje su svima poznate (bubanj, zvuk, itd.), izbegavajuci tehnicke termine. Istina, ona govori o "sinusoudalnim brdima", ali to je nesto sto valjda svi znaju.
Ne treba smetnuti s uma da je ovo izaslo u dnevnim novinama (Los Angeles Times-u, u maju 2000.) Dakle, bas istinski sarolika publika.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana