Reč i slika

Subotnje prosvetljenje u Gornjim Nedeljicama...

Filip Mladenović RSS / 05.12.2021. u 00:07

... ili kako su seljani u Gornjim Nedeljicama spustili Vučića na zemlju... Srbiju!?

Preplavljen dobrim vibracijama nakon povratka sa veoma uspešne protestne blokade mosta "Gazela", odlučio sam da pogledam direktni prenos razgovora Aleksandra Vučića u selu Gornje Nedeljice, sa gradjankama i gradjanima tog sela i okolnih 12 sela Jadarskog kraja.

Iako je povod za razgovor bio taj nesretni i već prezreni Rio Tinto, kako je vreme odmicalo, pred Vučićem i pred svima nama se ukazala tužna i potresna slika srpskog sela na početku XXI veka.

Seljani su bez dlake na jeziku predočavali Vučiću da pojedini delovi njihovih sela nemaju čak ni struju (!), da su lokalni putevi u katastrofalnom stanju, da seoske škole nemaju toalete za djake, da mladi sve masovnije napuštaju taj kraj, da nema regulisane odbrane od sezonskih hirova reke Drine, da ih naročito tišti problem na reci Jadru, pošto je nabujala voda odnela most...

Posmatrajući govor tela, gestiku i mimiku Aleksandra Vučića, nisam se mogao otrgnuti utisku da je 4. decembra 2021. doživeo neku vrstu poraznog prosvetljenja, i u ljudskom i u političkom smislu.

Kako se bežični mikrofon selio uz jedne žuljevite ruke u drugu i kako se u direktnom prenosu sve dublje, delikatnije i detaljnije spoznavala muka srpskog sela i njihovih žitelja, tako se i u svesti Aleksandra Vučića ukazivala crna rupa svih njegovih jalovih borbi za rejting, za propagandne trikove, za kontrolu medija, za demagoške govore i parole...

Srpska sela, kao jedna od najvećih i najprofitabilnijih komparativnih prednosti države Srbije, u Gornjim Nedeljicama su se ukazala kao jedan od najvećih strateških promašaja svih odgovornih elita naše zemlje tokom poslednjih 30 godina!

Izmedju redova govora, zahteva i poruka seljana Jadarskog kraja kao da je provejavala rečenica "SRAM VAS BILO!", upućena ne samo aktuelnom režimu, nego i svim prethodnim, od 1991. do danas. "Populistički trubite već tri decenije o nekakvom srpskom svetu, o tobožnjoj brizi za srpski narod u okolnim državama, a ne vidite da se u rodjenoj zemlji Srbiji taj isti srpski narod muči sa elementarnim problemima s početka XX veka: strujom i putevima!?"

Direktni subotnji prenos iz sela Gornje Nedeljice ponovo je ukazao na nedopustivo, tragično odsustvo konsenzusa, društvenog dogovora srpskih elita (akademske, političke, medijske, crkvene, vojno-policijske...) o strateškim pravcima razvoja države Srbije u prvoj polovini XXI veka.

Još je davne 1902, dakle pre 119 godina, liberal Vojislav Marinković, govorio:

"Srbija moda da se opredeli, ili će biti Turska i Pijemont ili Švedska, Danska i Norveška... Ako hoćemo norveške škole i danske institute onda treba da izbegnemo vojne troškove. A ako hoćemo da vidimo ostvarenje nacionalne politike, onda treba od ove zemlje da napravimo vojni logor!"

Nekoliko godina kasnije, 1908, srpski socijaldemokrati takodje upozoravaju: "Iluzija Velike Srbije koštala nas je kao svetog Petra kajgana. Ta nas je iluzija sprečila da se privredno i kulturno dovoljno razvijemo, ona nam je prosvetu žrtvovala kasarni, ona nas je uljuljkivala šupljim nadama, koje su nas koštale mnogo, premnogo!"

Eto, tako se upozoravalo i apelovalo pre 100 i kusur godina!
Šta se od tada, tokom proteklog veka, promenilo?!

Pogledajte snimak ovog razgovora, pa pronadjite odgovor!

 



Komentari (154)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Черевићан Черевићан 01:12 05.12.2021

литијуму, ђес'би досад

taj nesretni i već prezreni Rio Tinto

у суботу Недељица
чучнула ....сам тако,
уз ...подоста опаски
г Аци .....би свакако

п.с.
оном ко се....... бави политиком
неизбежан сусрет је с'критиком
adviser adviser 09:10 05.12.2021

M'da!

Ništa spektakularno se tim sastankom nije dogodilo.
Vučićevi glasači će ionako reći ... jesi video kako predsednik suvereno vlada materijom
Isto kao kada im on kaže da se razvijamo najvećom brzinom u Evropi.
Što se tiče staračkih sela u Srbiji - to treba sve da se raseli na mesta dostojna življenja.
Posaditi travu i pošumiti - i potom dolaziti na izlete i rekreaciju.
U tim, uglavnom staračkim selima, ono što se najintenzivnije oseti je smrt.
Šta će neko na mestu gde nema puta, struje, vode ... i slično.
vcucko vcucko 09:41 05.12.2021

Re: M'da!

adviser
Ništa spektakularno se tim sastankom nije dogodilo.
Vučićevi glasači će ionako reći ... jesi video kako predsednik suvereno vlada materijom
Isto kao kada im on kaže da se razvijamo najvećom brzinom u Evropi.
Što se tiče staračkih sela u Srbiji - to treba sve da se raseli na mesta dostojna življenja.
Posaditi travu i pošumiti - i potom dolaziti na izlete i rekreaciju.
U tim, uglavnom staračkim selima, ono što se najintenzivnije oseti je smrt.
Šta će neko na mestu gde nema puta, struje, vode ... i slično.

Sve stoji, samo šta će neko tamo, sve i da im sutra uvedeš put, struju, vodu?

Poanta je na ovome, što si dobro napisao:

Što se tiče staračkih sela u Srbiji - to treba sve da se raseli na mesta dostojna življenja.
Posaditi travu i pošumiti - i potom dolaziti na izlete i rekreaciju.
U tim, uglavnom staračkim selima, ono što se najintenzivnije oseti je smrt.


Ono, put, struja i voda bi doprineli samo toliko, da te starce kad umru neko dostojno opere, da vidi da im zahefta kovčeg i da ne ispadnu iz mrtvačkih kola po džombama, kad ih odvoze. Drugu svrhu ne vidim.
Filip Mladenović Filip Mladenović 10:36 05.12.2021

Re: M'da!

Iskustva razvijenih evropskih država, pre svega Holandije i Danske, dokazuju nešto drugo, da poljoprivreda i selo mogu da budu jedan od najvećih izvoznih aduta i važan faktor rasta BDP-a.

I sada pitanje svih pitanja: Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?
vcucko vcucko 10:58 05.12.2021

Re: M'da!

Filip Mladenović
Iskustva razvijenih evropskih država, pre svega Holandije i Danske, dokazuju nešto drugo, da poljoprivreda i selo mogu da budu jedan od najvećih izvoznih aduta i važan faktor rasta BDP-a.

I sada pitanje svih pitanja: Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?

Poljoprivreda i selo da, ali organizovano na potpuno drugačijim osnovama.

Ukrupnjena gazdinstva, opremljena i specijalizovana, sa čvrstim ugovorima za koje garantuje država, subvencije i zaštita od rashodovanog zamrznutog mesa argentinske vojske od pre deset godina.

A ne par hektara koji se naslednom linijom dele na 7, 17 ili 27 talova, koliko da motikom napabirče neki paradajz i utove dva svinjčeta godišnje. To je adut za propast.
mariopan mariopan 11:07 05.12.2021

Re: M'da!

to treba sve da se raseli na mesta dostojna življenja.

Obratno.
Ta mesta treba urediti da POSTANU mesta dostojna življenja, jer resursa za to ima. To je zemlja, šume, i još uvek zdrave vode, a to je čitavo bogatstvo kakvo se retko nalazi na jednom mestu. Postoji sve za pristojan život ljudi ali ništa nije urađeno da se tim ljudima život učini vrednim muke nego obratno. Da se njima olakšalo, da se tu ulagalo koliko u ostrale delove Srbije tada bi se tu pristojnije i lakše živelo. I onda predlog "iseliti i raskućiti"?

Zašto praviti pustinju bez ljudi od tako rodne i lepe zemlje?

A ima se para za grandiozne spomenike po Beogradu, pevajuće fontane i stadione a nema za struju i put za ta sela? Uništavanje sela traje 30 godina pa kakvo da bude posle tolike nebrige?

To što vidite je posledica nerada državnih organa koji su taj deo Srbije zapustili i nisu ulagali ništa 30 godina. Da jesu slika bi bila sasvim drugačija.
mariopan mariopan 11:08 05.12.2021

Re: M'da!

vcucko
Filip Mladenović
Iskustva razvijenih evropskih država, pre svega Holandije i Danske, dokazuju nešto drugo, da poljoprivreda i selo mogu da budu jedan od najvećih izvoznih aduta i važan faktor rasta BDP-a.

I sada pitanje svih pitanja: Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?

Poljoprivreda i selo da, ali organizovano na potpuno drugačijim osnovama.

Ukrupnjena gazdinstva, opremljena i specijalizovana, sa čvrstim ugovorima za koje garantuje država, subvencije i zaštita od rashodovanog zamrznutog mesa argentinske vojske od pre deset godina.

A ne par hektara koji se naslednom linijom dele na 7, 17 ili 27 talova, koliko da motikom napabirče neki paradajz i utove dva svinjčeta godišnje. To je adut za propast.

mariopan mariopan 11:12 05.12.2021

Re: M'da!

Sve stoji, samo šta će neko tamo, sve i da im sutra uvedeš put, struju, vodu?

Ne žive tamo samo starci, ima mladih imaju i dece i školu, a da imaju bolje uslove možda bi tu živelo voše mladih ljudi ovako ko će da gaca blato celog života a do lekara ili srednje škole za decu da ide peške do susednog grada? Svuda se vidi nemar države a ne tih ljudi.

edit

I slažem se sa ukrupnjavanjem poseda ali to ne može da se radi svuda, sve zavisi od terena i onoga sa čime se raspolaže. U Vojvodini je to lako, sve je ravno pa spojiš njive i uradio si posao.

Ali tamo gde je brdovito i kamenito, gde imaš i reku a nemaš most ni put, gde se reka izliva svako malo pa poplavi, ne možeš da spojiš, ukrupniš, kamenito i rodno, plavno i suvo zemljište, livade i šume..... i da ti to daje isti rod i prinos kao ukrupnjeni posedi u drugim delovima države gde je to moguće uraditi. Zato bi trebalo da postoji fond (verovatno postoji ali se deli svojima i svojima) da se tim ljudima daju veći podsticaji, jer nisu u istoj ravni sa onima iz Vojvodine ili Šumadije? A toga nema. Zato i izgleda tako jadno kako se može videti. Druge države su to rešile na drugi način, naši su samo digli ruke od tog dela države i tih ljudi tamo.

I to se ustvari vidi, sva beda naše nesposobne i sebične vlasti koja je samo svoje dvoršte lickala, premeštala kocke po trgovima i kitila preskupe novogodišnje jelke, pravila pevajuće fontane dok ljudi tamo negde nemaju ni put ni struju ni most preko reke. Pa budi onda dobar domaćin kad nemaš ništa.
vcucko vcucko 11:35 05.12.2021

Re: M'da!

mariopan


A ima se para za grandiozne spomenike po Beogradu, pevajuće fontane i stadione a nema za struju i put za ta sela? Uništavanje sela traje 30 godina pa kakvo da bude posle tolike nebrige?

To što vidite je posledica nerada državnih organa koji su taj deo Srbije zapustili i nisu ulagali ništa 30 godina. Da jesu slika bi bila sasvim drugačija.


Sve je to lepo, ali je i malo licemerno.

Eto ja hoću da živim u gradu, ali da imam na selu đeda/babu/rodbinu da jednom godišnje odem na zdravu ranu i čist vazduh. A oni u međuvremenu neka žive kako se tamo živi.

Hteli bi i oni da prošetaju tržnim centrom, da odu u bioskop, sednu u krštenu kafanu, a ne za plastični sto ispred zadruge. Da prošetaju do doma zdravlja tu iza ćoška, a ne preko brda i dolova. Na stranu sad nivo zdravstvene zaštite, nije o tome reč pričamo načelno, a tamo je svakako neuporedivo gori.

Drugo su Danska i Holandija, alo, tamo je ravno ko tepsija i 200 godina se razvijaju bez prevelikih potresa. Jesi li prošla Debelim brdom, od Valjeva ka Bajinoj Bašti? Tamo nikakva intervencija ni države ni Svetog Petra ne može previše da promeni stanje. Priroda je takva i to je to. 50+ km puta, velik je to komad brda. A dobar deo Srbije (uže) je takav.

Najveći problem nije, što puste sela. Nego što puste manji gradovi/gradići, koji su u svakoj uspešnoj zemlji osnov života. To je propast, ne da prostiš selendre.
gedza.73 gedza.73 11:40 05.12.2021

Re: M'da!

Nego što puste manji gradovi/gradići, koji su u svakoj uspešnoj zemlji osnov života. To je propast, ne da prostiš selendre.

Normalno. Gangrena prvo 'vata prste. Pa onda ide dalje.
nikvet pn nikvet pn 11:46 05.12.2021

Re: M'da!

Filip Mladenović
Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?


Ево зашто Филипе.

Њихова елита је пореклом домаћинска, српска је пореклом 'ајдучка.

Они су порасли сито и уредно, ове наше је гладан отац правио.

Они су ишли у школе, учили па дипломирали, ови наши дипломе купили за отете паре.

Они су одмалена васпитани да поштују природу и живи свет; ови наши дубоко мрзе зеленило села одакле су побегли а животиње воле само добро печене.

Код њих за имовину радиш па стекнеш, код ових наших надјачаш па отмеш.

Личну имовину њима чува рад, ред и закон, овим нашима сила, тако је и стекли.

Баш таква наша елита је о селу пола века одлучивала. Стигло за бербу.

Доста је за почетак. Sapienti sat!
milisav68 milisav68 11:54 05.12.2021

Re: M'da!

Filip Mladenović

I sada pitanje svih pitanja: Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?

Zato što je Philips prodavao licence EI Nišu, a ne obratno.
gvozden1 gvozden1 11:57 05.12.2021

Re: M'da!

Holandije i Danske, dokazuju nešto drugo, da poljoprivreda i selo mogu da budu jedan od najvećih izvoznih aduta i važan faktor rasta BDP-a

Ajd Fićo, da ne jurim tabele po netu, proveri koliko holandska i danska poljoprivreda učestvuju u bdp tih zemalja.

Ove su ispod dva posto, a srpska sigurno 4 do 5 puta više od toga.

Pa ako su te dve zemlje uzor, šta nam je činiti?

Da dižemo učešće poljoprivrede u bdp, ili suprotno, da dižemo druge grane?

A što je poljoprivreda ovakva, pa zbog komunista, možda i obrazložim kasnije, sad idem da razvijam - poljoprivredu.
gvozden1 gvozden1 12:28 05.12.2021

Re: M'da!


Eto ja hoću da živim u gradu, ali da imam na selu đeda/babu/rodbinu da jednom godišnje odem na zdravu ranu i čist vazduh.

Tako.

Voleli bismo da odemo u selo, kao, otprilike, što velimo da odemo u zoološki vrt, da gledamo egzotiku.

Još kad bi bilo žetelaca i komišanja, pa žetelačke pesme, ma milina da se vidi.

Al da to neko drugi radi, a ja, moja deca, pa ne mogu oni to, nisu oni za to, oni moraju u klimatizovanim kancelarijaža, kolima, stanovima, oni moraju da lete avionima, a ne da žanju pšenicu na plus 40.

Oni to samo vole da vide, a to neko drugi treba da radi.
Filip Mladenović Filip Mladenović 13:23 05.12.2021

Re: M'da!

milisav68
Filip Mladenović

I sada pitanje svih pitanja: Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?

Zato što je Philips prodavao licence EI Nišu, a ne obratno.


Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

Površina Srbije je malo veća od 2 (dve) površine Holandije!!!
milisav68 milisav68 13:28 05.12.2021

Re: M'da!

Filip Mladenović

Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

Površina Srbije je malo veća od 2 (dve) površine Holandije!!!

To je zato što Holandija ima kralja, a mi smo našeg proterali.
Filip Mladenović Filip Mladenović 13:55 05.12.2021

Re: M'da!

milisav68
Filip Mladenović

Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

Površina Srbije je malo veća od 2 (dve) površine Holandije!!!

To je zato što Holandija ima kralja, a mi smo našeg proterali.


Ne, nego zato što se u Holandiji od detinjstva neguje i poštuje etos rada, a u Srbiji etnos muvanja i snalaženja!
milisav68 milisav68 14:03 05.12.2021

Re: M'da!

Filip Mladenović

Ne, nego zato što se u Holandiji od detinjstva neguje i poštuje etos rada, a u Srbiji etnos muvanja i snalaženja!

Pa nećemo se držati zakona kao pijan plota.
vcucko vcucko 14:18 05.12.2021

Re: M'da!

gvozden1

Eto ja hoću da živim u gradu, ali da imam na selu đeda/babu/rodbinu da jednom godišnje odem na zdravu ranu i čist vazduh.

Tako.

Voleli bismo da odemo u selo, kao, otprilike, što velimo da odemo u zoološki vrt, da gledamo egzotiku.

Još kad bi bilo žetelaca i komišanja, pa žetelačke pesme, ma milina da se vidi.

Al da to neko drugi radi, a ja, moja deca, pa ne mogu oni to, nisu oni za to, oni moraju u klimatizovanim kancelarijaža, kolima, stanovima, oni moraju da lete avionima, a ne da žanju pšenicu na plus 40.

Oni to samo vole da vide, a to neko drugi treba da radi.


Pričaju, a iskreno verujem da nemaju pojma o čemu.
Jedno je panonsko selo, sasvim drugo brdsko-planinsko. Imam uvid i u jedno i u drugo.

Majčina dedovina. Slavonija, ušoreno pod 90 selo kod Broda, 3-4 hiljade stanovnika, u nekim periodima i više. Možeš zemlju, možeš da radiš u Brodu, sve ti je tu. U užoj Srbiji se takvo mesto smatra već ozbiljnom varošicom.

Očeva đedovina, Banija. Živelo se u tzv. porodičnim zarugama. U prevodu, radiš ko konj a svaki zalogaj ti meri glava kuće. Njega imaš da slušaš, ako nešto zucneš bez pitanja pljas šamar. Ljudi od 30-40 godina. Pričala mi baba, pošalje pranđed đeda i đeda strica na Sušak, neki poso da završe. Tačno koliko je karta toliko im da, u paru. Šta ćemo jest? Ne zanima me pljas šamar. Pa moraju usput nekome da iseku drva, šta god, da ne bi crkli od gladi. A pranđed zna u minut kad stiže voz u Sisak, proračuna pa ako kasniš pola sata dobiješ ozbiljne batine.
Na jednom takvom putu je đed na Sušaku i dogovorio sve, prešli tamo, ušli u vozarsku zadrugu i spasili se. Tako mi je ćale i rođen na Sušaku. Još su morali pranđedu da plaćaju nekakvu odštetu, bože sakloni.

I onda dođe neko, iju seelo, pa to je tak le-epo. Treba da se uloži, ovo ono.
Njima da si sagradio put i posuo zlatnih prahom, ne bi se vratili ni u ludilu.

gvozden1 gvozden1 14:46 05.12.2021

Re: M'da!



Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

A ako lale ne bi ubrajao u poljoprivredu, a ispravnije je ne računati nego računati to u poljoprivrednu proizvodnju, koliko bi ostalo?
gedza.73 gedza.73 16:20 05.12.2021

Re: M'da!

vcucko
Njima da si sagradio put i posuo zlatnih prahom, ne bi se vratili ni u ludilu.

Podseti me na onaj čuveni
Dolazi sin Crnogorac kući i kaže ocu:
- Odlučio sam da napustim fakultet.
Otac mu odgovori:
- Ti, sine, kako hoćeš, ali đed i ja ostajemo na Pravnom!

Ako uporediš u istom vremenskom razdoblju sela na Zapadu i sela po Srbiji u vreme SFRJ razlika je ogromna. Mogu da pričam iz iskustva za It gde su sela razvijala male industrije, zapošljavala lokalce kao i ljude sa strane. To se vremenom širilo. Mogu d ati navodim primera i primera gde je proizvodnja ostala u selu.

Ajde par na prvu. Grasi ti je vlasnik Golden lady (fabrika čarapa u Valjevu i Loznici). Ceo kraj odakle je on je bio jedno vreme 'čarapanski' (prema Veroni).
Stanemo na pumpu, preko puta švapski mercedes gnešto60neštokupesporstki kaže klinac au ove je preko 150 K. Klasičan Italijan. Džins, belo košuljče, zalizan. Dete ko dete da pitam da li mali može da pogleda. Sin već isplazio jezik, ja pričam sa njim i pitam ga odkale je. Živi u zaseoku koji ima nekih možda tristotinak ljudi.
(A tu je jedan deo fabrike ovog Grasija... lik je neviđen pa poterao neke mašine tamo prema Zrenjaninu gde je kupio neku zemlju i hteo da povede 'operatere' pa mu drugi Masimo kaže 'oni ljudi do juče vozili tenkove jel' stvarno misliš kako dole nema niko ko će da ti vozi traktor?).


Zahvalimo mu se, sednemo i kaže sin
- Jel' vidiš? A kod nas čim se neka šuša dokopa para odmah ode u Beograd.

Ogroman broj malih preduzeća koja su bilo na lokalu bilo na evropskom pa i svetskom tržištu poznata u kojoj god oćeš industriji su delom nastajala u selima. Prehrana, metal, plastika, poljo, hemija, građevina, tekstil...
odakle je eurokrem imaš nekih stotinak, celo Lonato sedamdesetih negde oko 6 000. Danas imaš jedno sedam, osam proizvođača štampanih ploča i dupliran broj stanovnika.

Pored ovog lika sa mercedesom u samom selu ti je i

što pravi


A kad sam kod betona u selu od nekih 1 000 stanovnika od predratne kovačnice šezdesetih su krenuli u razvoj i sad prave električne

dok si opet malo dalje u selu sa još manje stanovnika imao nekoliko prevoznika sa po desetine kamiona.


Nećeš da veruješ ali su se neka sela promenila u Srbiji čim je delom promenjen (oalbavljeno) komunizam. Nije to savršeno, teško je, komplikovano, previše je parazita kojima država treba 'da da nešto', mnogo se vremena izgubilo ali imaš ljudi koji su napravili dobre poslove i ne pada im na pamet da menjaju mesto. Imaju nekretnine po gradovima ali to im je samo neka vrsta investicije, ušteđevine. Ne žive tamo osim što ponekad obiđu.

Nikvet je napaois odličan komentar koji oslikava tvoju rečenicu
Njima da si sagradio put i posuo zlatnih prahom, ne bi se vratili ni u ludilu.
a najveći je problme što oni to posmatraju kao plen uz kompleks niže vrednosti zajedno sa onim 'uči da ne bi radio' dobiješ ovaj mutant.

Šta je narod radio kad su rekli kako treba vozači da vezuju sigurnosne pojaseve? Koliko si budala video da voze pijani? Da voze dete na prednjem sedištu?
'Ko će mene da natera?'
vrabac_onaj vrabac_onaj 16:58 05.12.2021

Re: M'da!


Ако овај народ зна где иде и шта ради, да ме јебе цео свет!
Ово је лудница!
Каже: "Живим у Београду"...Живи, јебо ти пас матер, живи ако ти је ово живот, да Бог да живео триста година!
...


gvozden1 gvozden1 17:06 05.12.2021

Re: M'da!

milisav68
Filip Mladenović

Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

Površina Srbije je malo veća od 2 (dve) površine Holandije!!!

To je zato što Holandija ima kralja, a mi smo našeg proterali.

Bez kralja ne valja :)

A možda ima nečeg i u tome što je Holandija vekovima bila kolonijalna sila, pomorska, trgovačka, finansijska, sa najvećim lukama, bankama, to onda kad je Karađorđe molio Dositeja da dođe u Srbiju da ima neko pismen u njoj.

Mislim, česta su ova poređenja Srbije i Holandije u poljoprivredi, ali to čim vidiš znaj da taj ko ih poredi veze blage o tome nema.

Jedan parametar uzmu, a deset drugih ignorišu, i kao, vidi.

Nemaju veze.

A, nije srpska poljoprivreda toliko loša, i pored komunističkog harakirija nad njom.

Uništena do osnova, suština joj razorena, namerno, ciljano, a opet se kako tako održala, i revitalizovala koliko je moguće.

Ima suficit, postoje oblasti u kojima je pri, ili na samom svetskom vrhu, učestvuje sa velikim (prevelikim) delom u BDP, zapošljava dosta (previše) radne snage.... šta još treba?
nask nask 17:08 05.12.2021

Re: M'da!

a ne jurim tabele po netu, proveri koliko holandska i danska poljoprivreda učestvuju u bdp tih zemalja.

2019. ceo agrokompleks 7,2% bpd (primarna proizvodnja 1,4%) i 8,3% zaposlenih. Prosečno polj. domaćinstvo ima 32,4 ha.
nask nask 17:11 05.12.2021

Re: M'da!

Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

Filipe veruj mi na reč to je vrlo loša vest na milion nivoa i Srbija ne bi smela nikako da sledi primer Nizozemske po tom pitanju. Pre Francuski primer.
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:12 05.12.2021

Re: M'da!

Prosečno polj. domaćinstvo ima 32,4 ha.


Ово је једна од битних ставки. Мислим да је у Француској око 40, ако се добро сећам.
gvozden1 gvozden1 17:13 05.12.2021

Re: M'da!

2019. ceo agrokompleks 7,2%

Što, pretpostavljam obuhvata i prehrambenu industriju.
gvozden1 gvozden1 17:25 05.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj
Prosečno polj. domaćinstvo ima 32,4 ha.


Ово је једна од битних ставки. Мислим да је у Француској око 40, ако се добро сећам.

Nije ni Italija daleko od nas 4-5 hektara.

E sad, razni su uzroci toga, od Miloševog, zemlja je onoga ko je obrađuje (što je sa ostalih stanovišta osim veličine poseda sjajna stvar) do nasleđivanja.

Ali najveći udarac, razlog tome je komunistička odluka o oduzimanju i svođenje maksimuma na 10 hektara.

To je preko noći uništilo selo.

Da je pušteno da proces teče prirodno, seoska sirotinja bi bila usisana u industriju, a posle rata je industrija doživela neviđen skok, gazde bi pokupovale sitna imanja, i sad biso imali domaćine sa velikim posedima i sa velikim, generacijskim, porodičnim iskustvom u poljoprivredi.

Ovako, imamo ludačke pokušaje da neko bez ikakvog znanja i iskustva čuje za aroniju, godži, i ostalo, kupi neku zemlju i on se kao bavi poljoprivredom.

Treba mnogo vremena da prođe da se shvati da to tako ne ide, i da poljoprivreda krene da se razvija prirodno.
nask nask 17:26 05.12.2021

Re: M'da!

Što, pretpostavljam obuhvata i prehrambenu industriju.

Da, 1,4% su biljke i životinje koje se uzgoje ostatak je prerada kako domaćih tako i inostranih proizvoda (soja, kafa, kakao ...).
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:44 05.12.2021

Re: M'da!

gvozden1


Da je pušteno da proces teče prirodno, seoska sirotinja bi bila usisana u industriju, a posle rata je industrija doživela neviđen skok, gazde bi pokupovale sitna imanja, i sad biso imali domaćine sa velikim posedima i sa velikim, generacijskim, porodičnim iskustvom u poljoprivredi.


Upravo tako.

Ovako, imamo ludačke pokušaje da neko bez ikakvog znanja i iskustva čuje za aroniju, godži, i ostalo, kupi neku zemlju i on se kao bavi poljoprivredom.


Dobro to su idioti. Ja bih svakome savetovao da prvo provede bar 6 meseci kontinuirano živeći na selu, baveći se poslom u koji misli da uloži kintu, posavetuje se sa stručnjacima, upozna lokalce pa tek onda odluči.

Ali nemoj ni od toga da praviš neka previsoka znanja.
Ko ima volje da uči, pa i da plati nekog od koga će da uči u prvo vreme, može da uspe. Bitno je samo biti istrajan i svestan da će se plodovi rada brati tek posle više godina. I naravno, kao i u svemu ostalom bitan je početni kapital. Postoji zabluda da se može krenuti ni iz čega sa par soma do deset soma evra, što je budalaština. Podinvesticije su jako opasna stvar.
zilikaka zilikaka 17:54 05.12.2021

Re: M'da!

Ovako, imamo ludačke pokušaje da neko bez ikakvog znanja i iskustva čuje za aroniju, godži, i ostalo, kupi neku zemlju i on se kao bavi poljoprivredom.

Ali ne znam zašto to tebe ili nas teeba da brine. Rade ljudi sa svojim šta i kako hoće. Neko propije, neko sadi aroniju, neko ipak nađe način.
Uvek bilo i biće. I nije baš da veliki ne znaju. Ili su potomci jačih kuća i od malena su na zemlji, il su nekako (često krađom) došli do mnogo zemlje pa imaju plaćene koji znaju.
Ovi avanturisti a puževima na nasleđenih 50 ari nisu bitni
gvozden1 gvozden1 18:18 05.12.2021

Re: M'da!


Ali nemoj ni od toga da praviš neka previsoka znanja.
Ko ima volje da uči, pa i da plati nekog od koga će da uči u prvo vreme, može da uspe.

Apsolutno da.
Pre se da naučiti kako se gaji šljiva nego kako se popravljaju kola ili radi instalacija struje, nije to problem, nego u stavu, ma nije to ništa teško, 30 tona po hektaru, 40 dinara kilo, 10 iljadarka, 5 hektara, 50 iljada, dobar džip, sad ću ja to.

Neće seljaci da rade, ne znaju, nemaju internet, a u poljoprivredi je opasna lova, idem da je smanem, a i budućnost Srbije je u poljoprivredi.

To je problem, ne u nekoj velikoj nauci.


Ali ne znam zašto to tebe ili nas teeba da brine



E baš treba da se sekiramo:)

Ma ne brine me, nego eto pričamo o stranputicama koje koče razvoj.

I ne pričam o Kostiću, Matijeviću, znaju oni šta rade, pričam o boraniji koji se kao bave poljoprivredom, uzimaju subvencije, dižu kredite za to, statistika ih vidi kao seljake, a zapravo su budale.
vcucko vcucko 18:24 05.12.2021

Re: M'da!

gedza.73
vcucko
Njima da si sagradio put i posuo zlatnih prahom, ne bi se vratili ni u ludilu.


Ako uporediš u istom vremenskom razdoblju sela na Zapadu i sela po Srbiji u vreme SFRJ razlika je ogromna.

Da, samo što ja pričam o 30-im godinama 20. veka. Dakle o kraljevini.

A poenta je, između ostalog, da uopšte nisu bili sirotinja. Samo malo sjebani u vugla. Samo...
adviser adviser 18:42 05.12.2021

Re: M'da!

gvozden1

Ali nemoj ni od toga da praviš neka previsoka znanja.
Ko ima volje da uči, pa i da plati nekog od koga će da uči u prvo vreme, može da uspe.

Apsolutno da.
Pre se da naučiti kako se gaji šljiva nego kako se popravljaju kola ili radi instalacija struje, nije to problem, nego u stavu, ma nije to ništa teško, 30 tona po hektaru, 40 dinara kilo, 10 iljadarka, 5 hektara, 50 iljada, dobar džip, sad ću ja to.

Neće seljaci da rade, ne znaju, nemaju internet, a u poljoprivredi je opasna lova, idem da je smanem, a i budućnost Srbije je u poljoprivredi.

To je problem, ne u nekoj velikoj nauci.


Ali ne znam zašto to tebe ili nas teeba da brine



E baš treba da se sekiramo:)

Ma ne brine me, nego eto pričamo o stranputicama koje koče razvoj.

I ne pričam o Kostiću, Matijeviću, znaju oni šta rade, pričam o boraniji koji se kao bave poljoprivredom, uzimaju subvencije, dižu kredite za to, statistika ih vidi kao seljake, a zapravo su budale.

Normalno!
Da je seljak biti lako,
seljak bi bio svako!
vcucko vcucko 18:45 05.12.2021

Re: M'da!

gedza.73

Nikvet je napaois odličan komentar koji oslikava tvoju rečenicu
Njima da si sagradio put i posuo zlatnih prahom, ne bi se vratili ni u ludilu.
a najveći je problme što oni to posmatraju kao plen uz kompleks niže vrednosti zajedno sa onim 'uči da ne bi radio' dobiješ ovaj mutant.

Šta je narod radio kad su rekli kako treba vozači da vezuju sigurnosne pojaseve? Koliko si budala video da voze pijani? Da voze dete na prednjem sedištu?
'Ko će mene da natera?'

Nikvet je napisao savršen komentar. Manje-više isto sam pisao i ja, više puta.

Ali ne znam, negde mi se zagubila nit tvoje pisanije u odnosu na moju.
Kažem, nisu bežali od sirotinje, nisu bili sirotinja. Nego od odnosa, pasjeg načina života zaostalog iz 16.-17. veka. Sad će neko da mi piše ode pohvalnice takvom životu, selskoj idili štatijaznam. A bilo je tako, kako sam napisao. I mnogo gore.

Jesi li ti uopšte pročitao, šta sam napisao?
maliperica maliperica 20:14 05.12.2021

Re: M'da!

nikvet pn
Filip Mladenović
Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?


Ево зашто Филипе.

Њихова елита је пореклом домаћинска, српска је пореклом 'ајдучка.

Они су порасли сито и уредно, ове наше је гладан отац правио.

Они су ишли у школе, учили па дипломирали, ови наши дипломе купили за отете паре.

Они су одмалена васпитани да поштују природу и живи свет; ови наши дубоко мрзе зеленило села одакле су побегли а животиње воле само добро печене.

Код њих за имовину радиш па стекнеш, код ових наших надјачаш па отмеш.

Личну имовину њима чува рад, ред и закон, овим нашима сила, тако је и стекли.


Баш таква наша елита је о селу пола века одлучивала. Стигло за бербу.

Доста је за почетак. Sapienti sat!


Lupetaš .
freehand freehand 22:25 05.12.2021

Re: M'da!

vcucko
Filip Mladenović
Iskustva razvijenih evropskih država, pre svega Holandije i Danske, dokazuju nešto drugo, da poljoprivreda i selo mogu da budu jedan od najvećih izvoznih aduta i važan faktor rasta BDP-a.

I sada pitanje svih pitanja: Zašto su holandske ili danske elite pametnije i obrazovanije od srpske elite?

Poljoprivreda i selo da, ali organizovano na potpuno drugačijim osnovama.

Ukrupnjena gazdinstva, opremljena i specijalizovana, sa čvrstim ugovorima za koje garantuje država, subvencije i zaštita od rashodovanog zamrznutog mesa argentinske vojske od pre deset godina.

A ne par hektara koji se naslednom linijom dele na 7, 17 ili 27 talova, koliko da motikom napabirče neki paradajz i utove dva svinjčeta godišnje. To je adut za propast.

Pa neće biti. Kad ti svuda dovedeš asfalt, normalnu struju, gradsku vodu, telekomunikacije - doći će i mladi tu da žive. Za početak neki neće odlaziti a onda će drugi početi da se vraćaju i dolaze. I nije stvar samo u tome da je selo=poljoprivreda. Sad postoje čitave grane koje mogu da rade odakle bilo. Pitaj Maksu.
freehand freehand 22:33 05.12.2021

Re: M'da!

Баш таква наша елита је о селу пола века одлучивала. Стигло за бербу.

Zar nisu hajduci od ranije a gladni očevi oduvek? A
Они су ишли у школе, учили па дипломирали, ови наши дипломе купили за отете паре.


Ovo znam! Nušić, "Dr".


gvozden1 gvozden1 22:58 05.12.2021

Re: M'da!


Они су ишли у школе, учили па дипломирали, ови наши дипломе купили за отете паре.


Mnogi srpski ministri između dva svetska rata bili su francuski đaci.

- Nije se slučajno u Francuskoj pisalo da je Pravni fakultet u Parizu bio "škola za ministre" u Srbiji. Crnjanski je govorio da je reč "parizlija" imala čarobnu moć u srpskom društvu i srpskoj diplomatiji. Sve do 1941. srpski ambasadori i ministri bili su pretežno francuski doktori nauka, naročito ministri spoljnih poslova jer je francuski bio tada prvi jezik diplomatije, kao npr. Vojislav Marinković ili Momčilo Ninčić. Tek se pod Titom krenulo s praksom da ministarska i ambasadorska mesta zauzimaju nesvršeni studenti, kovači, kamenoresci i fabrički radnici.

[url=https://www.vesti.rs/Pariz/Zasto-smo-voleli-Francusku.html]
Dušan Bataković[/url]
maksa83 maksa83 23:41 05.12.2021

Re: M'da!

Sad postoje čitave grane koje mogu da rade odakle bilo. Pitaj Maksu.

Postoji prodavnica u Sopotu u kojoj sam se snabdevao, i u njoj je tokom leta i od početka godine kad dođeš bilo više kojekakvih nerdova i web developera nego domorodaca.

Jedan kolega (odrastao i ceo život u blokovima) se još prošle godine trajno nastanio u vikendici u Barandi, ne vraća se. Druga tri kolege (sva trojica iz Beograda, ok, jedan iz Tuzle, ali već 30 godina u Beogradu) pre neki dan zajedno kupili 3.7 hektara 2 km iza Ralje koje će da izdele među sobom i sagrade sebi tamo kuće - ne vikendice - nego za život.

Naravno, sedeti negde i kompjuterati i timariti bosiljak svakako nije isto što i riljati zemlju od sumraka do svitanja, ali van grada svakako ima potencijal. Ponoviću - kao neko ko je odrastao na potezu Slavija - Terazije u ovim godinama sada mi je grad ne-sno-san, jebeno ne volim da provedem u njemu ni sekund, ali deca & škola & šit.

Ozbiljne afirmisane arhitekte i ljudi sa parama razmatraju Zuce kao mesto na koje će da se izmeste sa Vračara. U Zuce su seljaci a Vračar su preplavile seljačine.

freehand freehand 00:27 06.12.2021

Re: M'da!

Naravno, sedeti negde i kompjuterati i timariti bosiljak svakako nije isto što i riljati zemlju od sumraka do svitanja, ali van grada svakako ima potencijal. Ponoviću - kao neko ko je odrastao na potezu Slavija - Terazije u ovim godinama sada mi je grad ne-sno-san, jebeno ne volim da provedem u njemu ni sekund, ali deca & škola & šit.

Ozbiljne afirmisane arhitekte i ljudi sa parama razmatraju Zuce kao mesto na koje će da se izmeste sa Vračara. U Zuce su seljaci a Vračar su preplavile seljačine.


Ok, to sam hteo da kažem: napraviš infrastrukturu kako Bog zapoveda a posle sve ide samo. Rasteretio si gradove, oživeo si sela. Pre tridesetgodina živeo sam u austrijskoj selendri za koju bi Zuce, u nekom drugom vremenu bile metropola. Ali ta selendra imala je svega više nego... Ajd da ne kažem Beograd ali je kompleks za kupanje bio bolji od bilo kog beogradskog a gimnazija bolja od pančevačke, i njena fiskulturna sala bolja od novobeogradske hale sportova.
Sad, to ima razne uzroke i razne druge sfere, ali suština je u onome što je ovde započeto kao priča. ne mora selo da se bavi poljoprivredom, dapače.

gvozden1 gvozden1 00:40 06.12.2021

Re: M'da!


Ozbiljne afirmisane arhitekte i ljudi sa parama

Ma vi ste zanemarljivi :)

Ali ozbiljno, malo je takvih, sa velikim parama i čvrstim odlukom da se nastane u selima.

Malo u odnosu na ukupnu populaciju, nedovoljno da se tako ožive sela, možda par nekih, a tek o rasterećenju gradova vašim odlaskom nema smisla ni govoriti, retke ste vi biljke, ma koliko se tebi činila velika gužva u tom dućanu.

Ali ipak, za svaki slučaj ću da urgiram da se put do mojih Robaja nikako ne sređuje, bolje i ovako nego da vi nagrnete :)
maksa83 maksa83 00:41 06.12.2021

Re: M'da!

Ma vi ste zanemarljivi :)

Uopšte nisam mislio na moju kujundžijsku kastu, oni su se već raselili po vikendicama.

Ovi o kojima ja pričam su Ljudi Sa Ozbiljnim Parama i Od Ukusa.
vrabac_onaj vrabac_onaj 08:56 06.12.2021

Re: M'da!

gvozden1

Ali ipak, za svaki slučaj ću da urgiram da se put do mojih Robaja nikako ne sređuje, bolje i ovako nego da vi nagrnete :)


Ne vredi ti, ima to love kupiće terenska vozila, još će to da im bude glavna fora, kao jebiga, ne bih ja, al ne mogu bez ovog lend kruzera.
zilikaka zilikaka 09:38 06.12.2021

Re: M'da!

Ne vredi ti, ima to love kupiće terenska vozila, još će to da im bude glavna fora, kao jebiga, ne bih ja, al ne mogu bez ovog lend kruzera.

Misliš uzeće po UAZA?
Jedino tu nakazu priznajem za pravo terensko vozilo, to stvarno prolazi svuda.
freehand freehand 09:41 06.12.2021

Re: M'da!

zilikaka
Ne vredi ti, ima to love kupiće terenska vozila, još će to da im bude glavna fora, kao jebiga, ne bih ja, al ne mogu bez ovog lend kruzera.

Misliš uzeće po UAZA?
Jedino tu nakazu priznajem za pravo terensko vozilo, to stvarno prolazi svuda.

Za ovo ovde Lada Niva. Za ozbiljne šume i planine gaz.
vrabac_onaj vrabac_onaj 10:01 06.12.2021

Re: M'da!

zilikaka
Ne vredi ti, ima to love kupiće terenska vozila, još će to da im bude glavna fora, kao jebiga, ne bih ja, al ne mogu bez ovog lend kruzera.

Misliš uzeće po UAZA?
Jedino tu nakazu priznajem za pravo terensko vozilo, to stvarno prolazi svuda.


Veruj mi lend kruzer prođe gde oćeš.
Hoću reči, ipak ima bolji auto od moskviča.

A ni oni wrangleri nisu za baciti, ali malo neudobniji.
gvozden1 gvozden1 10:02 06.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj
gvozden1

Ali ipak, za svaki slučaj ću da urgiram da se put do mojih Robaja nikako ne sređuje, bolje i ovako nego da vi nagrnete :)


Ne vredi ti, ima to love kupiće terenska vozila, još će to da im bude glavna fora, kao jebiga, ne bih ja, al ne mogu bez ovog lend kruzera.

Šta onda da vam radim, kako da ognjište sačuvam, čega se plašite, od čega bežite?

Moram da nagovorim seljančice da vam namiguju, čujem da vam nije do toga, ako budete i to izdržali, onda od vas leka nema :)
adviser adviser 10:05 06.12.2021

Re: M'da!

gvozden1
vrabac_onaj
gvozden1

Ali ipak, za svaki slučaj ću da urgiram da se put do mojih Robaja nikako ne sređuje, bolje i ovako nego da vi nagrnete :)


Ne vredi ti, ima to love kupiće terenska vozila, još će to da im bude glavna fora, kao jebiga, ne bih ja, al ne mogu bez ovog lend kruzera.

Šta onda da vam radim, kako da ognjište sačuvam, čega se plašite, od čega bežite?

Moram da nagovorim seljančice da vam namiguju, čujem da vam nije do toga, ako budete i to izdržali, onda od vas leka nema :)

Drži se ti nama, pa kako ti bilo!
Mi ćemo te podržavati remotely, tj. online.
vrabac_onaj vrabac_onaj 10:10 06.12.2021

Re: M'da!

gvozden1

Šta onda da vam radim, kako da ognjište sačuvam, čega se plašite, od čega bežite?


Nabavi gusle i udri narodne epske na sav glas.
To je dobar filter, ko izdrži, taj i vredi da ostane :)
gvozden1 gvozden1 10:15 06.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj
gvozden1

Šta onda da vam radim, kako da ognjište sačuvam, čega se plašite, od čega bežite?


Nabavi gusle i udri narodne epske na sav glas.
To je dobar filter, ko izdrži, taj i vredi da ostane :)

Ako ja budem pevao, niko neće izdržati, sigurno.

To je pravi prijatelj!
Hvala ti gde čuo i gde nečuo :)
gedza.73 gedza.73 10:22 06.12.2021

Re: M'da!


A za Hučija Unimog ili nešto sa hidrostatičkim pogonom.
zilikaka zilikaka 11:42 06.12.2021

Re: M'da!

Veruj mi lend kruzer prođe gde oćeš.

Imali, išo po trasi. Nije loš, ima dobre finte, naročito za samoizvlačenje, al se ljudi kunu u uaza. Oni što su stalno napolju.
vrabac_onaj vrabac_onaj 12:01 06.12.2021

Re: M'da!

zilikaka
Veruj mi lend kruzer prođe gde oćeš.

Imali, išo po trasi. Nije loš, ima dobre finte, naročito za samoizvlačenje, al se ljudi kunu u uaza. Oni što su stalno napolju.


Ma kunu se ljudi i u Moskviča, nije sporno. U sve i svašta se ljudi kunu.
Ako hoćeš nešto u čemu nećeš ostati bez bubrega a može isto što i to rusko čudovište, lepo uzmeš LC. Dakle, pričamo o nečemu u čemu ćeš imati utisak da si u automobilu a ne u tenku. Za ostalo bolje nabavi guseničara.

Inače, vozio se i u jednom i u drugom po raznim terenima, gde prošao jedan, prošao i drugi. Samo si u jednom imao utisak da si u kotrljajućoj konzervi a u drugom da si ipak u nečemu napravljenom za ljudsku upotrebu.
zilikaka zilikaka 14:01 06.12.2021

Re: M'da!

Znam, vozila se i ja. Ne često al bivalo.
Jednom nas je konzerva izvukla uz nasip tokom provale oblaka. Bilo nas 7 ili 8 unutra. Bilo ih je i u gepeku.
apacherosepeacock apacherosepeacock 14:21 06.12.2021

Re: M'da!

milisav68
Filip Mladenović

Holandija je, posle SAD, najveći izvoznik poljoprivrednih proizvoda na svetu.

Površina Srbije je malo veća od 2 (dve) površine Holandije!!!

To je zato što Holandija ima kralja, a mi smo našeg proterali.



Pusti, jedva se zapatio ovde 1 *kralj posle 110 (otprilike) vezanih godina 3 kraljice..

*a i on ima 3 ćerke hehe
vrabac_onaj vrabac_onaj 14:26 06.12.2021

Re: M'da!

zilikaka
Znam, vozila se i ja. Ne često al bivalo.
Jednom nas je konzerva izvukla uz nasip tokom provale oblaka. Bilo nas 7 ili 8 unutra. Bilo ih je i u gepeku.


Ma cenim ja tu konzervu, verujem da dobro ore banatsko blato. Meni se lepo pokazala i po šumama Kučaja.
Međutim, zamisli da se voziš u njemu po nekom stenovitom terenu. Ja jednom s tim UAZ-om išao off road Durmitor - Sinjajevina. Posle toga mi je svaki pršljen kičme vibrirao u zasebnoj vibracionoj modi.
Vratio se kruzerom istom trasom, idi bre milina, skoro pa panoramsko razgledanje u odnosu na ono mučenje.
adviser adviser 14:46 06.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj
gvozden1

Šta onda da vam radim, kako da ognjište sačuvam, čega se plašite, od čega bežite?


Nabavi gusle i udri narodne epske na sav glas.
To je dobar filter, ko izdrži, taj i vredi da ostane :)

Čuo sam od nekoga da su gusle jedini instrument kojeg je lakše svirati nego slušati.
docsumann docsumann 20:28 07.12.2021

Re: M'da!

adviser
vrabac_onaj
gvozden1

Šta onda da vam radim, kako da ognjište sačuvam, čega se plašite, od čega bežite?


Nabavi gusle i udri narodne epske na sav glas.
To je dobar filter, ko izdrži, taj i vredi da ostane :)

Čuo sam od nekoga da su gusle jedini instrument kojeg je lakše svirati nego slušati.


crossover crossover 22:14 07.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj

Ma cenim ja tu konzervu, verujem da dobro ore banatsko blato. Meni se lepo pokazala i po šumama Kučaja.


Moj divizion uspeo nekako da zaglavi Kraz 255 (6x6) blizu Senjskog rudnika, u blato, ispod metra snega, na minus 30. Doduše, nije imao zakačen top pa se brzo samoiščupao iz rupe na vitlo. Ali zato, što reče Gedža, unimog i pinc prolaze gde oćeš, bez njih bismo ostali gladni u snegu. Kučaj je teren za prave muškarce. :)


zilikaka zilikaka 11:38 08.12.2021

Re: M'da!

Kučaj je teren za prave muškarce. :)

Verujem da jeste, al generalno, mi smo ovde nekad bili močvara, i to ti postane jasno kad napada dovoljno kiše.
Što se izvlačenja tiče, kad je nešto ozbiljno, tu radi samo Kirovec, ništa drugo.
freehand freehand 15:26 08.12.2021

Re: M'da!

crossover
vrabac_onaj

Ma cenim ja tu konzervu, verujem da dobro ore banatsko blato. Meni se lepo pokazala i po šumama Kučaja.


Moj divizion uspeo nekako da zaglavi Kraz 255 (6x6) blizu Senjskog rudnika, u blato, ispod metra snega, na minus 30. Doduše, nije imao zakačen top pa se brzo samoiščupao iz rupe na vitlo. Ali zato, što reče Gedža, unimog i pinc prolaze gde oćeš, bez njih bismo ostali gladni u snegu. Kučaj je teren za prave muškarce. :)



Svojevremeno su mi šumari govorili da je sve sem Gaza šminka za prave planinske uslove. A da je Pinc igračka. Sad, pošto kupio - po to prodao, ali sam siguran da su znali šta govore. Doduše, prošlo je od tada dosta vremena, pa je lako moguće da su se i Tojote, i Micubišiji i Roveri u međuvremenu popravili u delu baš tih najzajebanijih uslova, po potocima, stenju i vododerinama.
pecaros pecaros 15:53 08.12.2021

Re: M'da!

freehand
pa je lako moguće da su se i Tojote, i Micubišiji i Roveri u međuvremenu popravili u delu baš tih najzajebanijih uslova,


Ne verujem. Pre nekog vremena je ispred mene neki od tih mrgalja naglo usporio, jer mu se isprečio potočić vode što se prelivao preko asfalta. Valjda ima loša iskustva s tim.
vrabac_onaj vrabac_onaj 23:20 08.12.2021

Re: M'da!

Nema bolji auto od Moksviča.
bene_geserit bene_geserit 23:30 08.12.2021

Re: M'da!

Svojevremeno su mi šumari govorili da je sve sem Gaza šminka za prave planinske uslove. A da je Pinc igračka. Sad, pošto kupio - po to prodao, ali sam siguran da su znali šta govore.

A meni je drugar GSS-ovac govorio da je Gaz samo za testosteron manijake i da to nikome ne treba. Uostalom šta su ti to "pravi planinski uslovi" ? Kola voziš putem, makar i planinskim, makar i sa rupama, makar i po kišovitom i blatnjavom vremenu, ali ti ni za šta od toga ne treba Gaz.
freehand freehand 23:36 08.12.2021

Re: M'da!

A meni je drugar GSS-ovac govorio da je Gaz samo za testosteron manijake i da to nikome ne treba.

Pas ako je GSS-ovac onda tu više nema razgovora.

Kola voziš putem, makar i planinskim, makar i sa rupama, makar i po kišovitom i blatnjavom vremenu, ali ti ni za šta od toga ne treba Gaz.

Kola voziš putem, ali postoje ta vozilakoja zovu i off road, a šumari vrlo često voze tamo gde nema puta u pravom smislu, voze po velikim nagibima, stenju i kamenju, izlomljenim terenima, preko granja i korenja. I u svim meterološkim uslovima. Taki im poso. Konkretno, čovek na čije se reči ovde referišem bukvalno nam je pričao da su probali raznorazna vozila koja su tada bila u ponudi uključujući i razne japance i da nijedan nije za te uslove i te terene mogao Gazu da konkuriše.
bene_geserit bene_geserit 00:58 09.12.2021

Re: M'da!

a šumari vrlo često voze tamo gde nema puta u pravom smislu, voze po velikim nagibima, stenju i kamenju, izlomljenim terenima, preko granja i korenja. I u svim meterološkim uslovima.

Ono jes, ako pokušavaš kolima da se "popneš na Bobotov Kuk", veće su ti šanse ako probaš Gazom nego Lada Nivom. Al mi ipak deluje da bi to probali samo testosteron manijaci.
vcucko vcucko 01:01 09.12.2021

Re: M'da!

bene_geserit
a šumari vrlo često voze tamo gde nema puta u pravom smislu, voze po velikim nagibima, stenju i kamenju, izlomljenim terenima, preko granja i korenja. I u svim meterološkim uslovima.

Ono jes, ako pokušavaš kolima da se "popneš na Bobotov Kuk", veće su ti šanse ako probaš Gazom nego Lada Nivom. Al mi ipak deluje da bi to probali samo testosteron manijaci.

bene_geserit bene_geserit 01:12 09.12.2021

Re: M'da!

I jel su ovo ti misteriozni "šumari" koje posao "tera" da voze po nekim jarugama gde nema puta, ili tetsosteron manijaci koji guraju auto u jarugu sa vodom i to snimaju ?
vcucko vcucko 01:41 09.12.2021

Re: M'da!

bene_geserit
I jel su ovo ti misteriozni "šumari" koje posao "tera" da voze po nekim jarugama gde nema puta, ili tetsosteron manijaci koji guraju auto u jarugu sa vodom i to snimaju ?

Ovo su naravno testosteron manijaci, koji testiraju limite.

A samim tim što guraju kroz blatnjave bujice suvih cipela, jasno je da može da obavi neki smislen i koristan posao i usred šume. Tim pre što ova zver ide i uzduž (ne uz ili niz nego uzduž) nagiba od kritičnih 45 stepeni, bez veće opasnosti od prevrtanja.

Naravno da terati ovo svakodnevno po iole krštenom putu nema previše smisla. Ako ništa drugo, u trenucima kad ti ovo zaista treba da te izvuče (npr. ono izvlačenje iz bujice od trećeg puta), potrošnja je otprilike na nivou litar za kilometar, ako ne i jače. Što je besmisleno i po ceni benzina cca 2 litra za dolar.

Jbg ljubav za ljubav, a jare za pare...
vrabac_onaj vrabac_onaj 09:37 09.12.2021

Re: M'da!

Na nekim terenima su magarci i štraparski konji i dalje nezamenljivi ali sve to pada u vodu pred činjenicom da su braća Grim napisala da je šumar spasao Crvenkapicu tako što je seo u svog GAZ-a i odvezao se do bakine kuće.
alselone alselone 09:54 09.12.2021

Re: M'da!

šumar spasao Crvenkapicu tako što je seo u svog GAZ-a i odvezao se do bakine kuće.


Znaš kada nepismeni vuk sretne Crvenkapu i pita je "šta to nosiš baci" i ona baci.
vcucko vcucko 10:50 09.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj
Na nekim terenima su magarci i štraparski konji i dalje nezamenljivi ali sve to pada u vodu pred činjenicom da su braća Grim napisala da je šumar spasao Crvenkapicu tako što je seo u svog GAZ-a i odvezao se do bakine kuće.

Ko je kriv vuku što je plebejac pa vozi klot Nivu?

Da je imao GAZ-a utekao bi sit i sa osmehom na licu...
adviser adviser 13:48 09.12.2021

Re: M'da!

vrabac_onaj
Na nekim terenima su magarci i štraparski konji i dalje nezamenljivi ali sve to pada u vodu pred činjenicom da su braća Grim napisala da je šumar spasao Crvenkapicu tako što je seo u svog GAZ-a i odvezao se do bakine kuće.

Ali braća Grim nisu pominjali nikakvo vozilo, ne samo GAZ.
Barem je tako bilo u bajci koju sam ja čitao.
gedza.73 gedza.73 11:39 05.12.2021

Ekonomista

tužna i potresna slika srpskog sela na početku XXI veka.

A kad sam ja to pisao ovde ti si, i još neki, pričao kako je bilo super. Tužna slika i prilika srpskog sela kreće od četres pete. Od tada po većini sela u Srbiji opada broja stanonvika a neka se poptuno gase jer su skoro svi pobegli u inostranstvo.
da mladi sve masovnije napuštaju taj kraj,

Naravno. Decenijama je uništavano srpsko selo. Nacionalizacijom, prisilnim otkupima, hapšenjima, zabrajnivanjem bilo kakvog privrednog delovanja ili udruživanja van države, izvoza van države, prerade van države... Sve je to radila država kako bi od seljaka, koji je mogao da bude samostalan i potencialno nepredvidljiv faktor napravili poslušnog gologuzog proletera koji glasa na dugme.

O infrastrukturi sam milion puta pisao. Sela, u doba za koje kažeš da je bilo zlatno, nisu imala struju (tek krajem osamdesetih završena elektrifikacija i to ne svuda), tamo gde je postojalo je bilo na nivou kamenog doba. Drvene krive bandere, loša mreža (mlin teoretske šanse nisi imao da pokreneš), državni EPS koga je baš bilo briga šta se dešava na terenu, morao si da platiš a onda te država terala da to što si platio prepišeš na državnu firmu koja je to posle podelila svojim radnicima. Putevi nisu postojali. U centru Rače imaš i dan danas kaldrmu preko koje je presvučen milimetarski sloj asfalta. U poređenju sa ostalim normalnim (nekomunističkim) zemljama ovaj prostor je decenijama posle rata bio tamni vilajet u kojoj su postojale dve kaste. Oni koji idu na Bitef i oni koji finansiraju nerad ovih prvih.

Ko je mogao tada na selu da vrši preradu voća i izvozi u Nemačku? Ko je tada smeo da proizvodi cveće i šalje u Francusku? Ko je smeo na selu da pravi sušare i pakerice za suvu šljivu ili automatske mašine (pa i da njih izvozi) za cvećare? Ko je smeo da proizvodi poljoprivrdene mašine? Ko je smeo da naravi fabriku u svom selu, zaposli trideset radnika (trideset porodica) i da ima asfaltiran put do svoje fabrike?

Samoupravljačka radnička klasa koja danas hrani golubove po Kalemegdanu ili po unutrašnjosti (naravno ne svi) je radila izmišljene poslove. Svi su skočili kad su im smanjene penzije jer je to njima 'zagarantovano pravo'. Da vidim kako je zagarantovano kad bi se uradila revizija kome je povezan staž a ko je lažirao godine provedene u firmama koje nisu radile.


Jel znaš koliko odlazi na akcize za gorivo i koliko od tih akciza ide za ove penzionere? Jel znaš ko to plaća? Plaća seljak jer ne može da kupi poljoprivrednu naftu oslobođenu akciza jer mora posredno da finansira penzinere koji kukaju što im kontejenr za đubre sto metara udaljen od zgrade i zvou vatrogasce da otpuše oluk od lišća jer 'baš on vidi sa prozora kako je zapušeno pa voda ledi na stazi i neko može da se povredi'.

Osim toga sam si ovde napisao da tvoji u Plaskovcu žive bolje nego nekad. I koliko znam skoro su im asfaltirali puteve koje niko nikad pre u istoriji nije.

Jel' ne valja zakon o eksproprijaciji? Onda ne valja ni zakon o nacionalizaciji (koji je često bio bez ikakve nadoknade). Onda se vraćamo na privatnu svojinu a onda moramo da se zapitamo Filipe ko je to sa privatnom svojinom ovde zabranio?
Obrenović nije, on je upravo uradio suprotno.

I još me nešto zanima kad smo kod zaštite životne sredine. Ko je stavio Petrohemiju u pančevo? Da li je ona bila manji zagađivač sedamdesetih ili je tada poštovala sva pravila o zaštiti životne sredine? Šta je urađeno povodom rudnika Majdanpek (osim što su krali kako su i kako je ko stigao)



Ko je postavio fabriku oružja Sloboda u Čačak? Vojnu i Energetiku u centar kragujevca?


Da li je postojao jedan jedini građanski pokret koji se pobunio protiv ovakvih katastrofalnih odluka? Ili smo uzalud izgubili sedam decenija jer smo išli mimo sveta?
U kapitalizmu na fabrikama postoje filteri. U kapitalizmu ljudima nije septička jama Dunav kao vama. Da li su tada seljaci smeli da traže svoja prava? Da imaju neke slobode kao seljaci po Holandiji, Austriji, Italiji, Nemačkoj, Francuskoj pa i Španiji, Portugaliji...



nsarski nsarski 12:13 05.12.2021

Re: Ekonomista

A kad sam ja to pisao ovde ti si, i još neki, pričao kako je bilo super. Tužna slika i prilika srpskog sela kreće od četres pete.


Ali, Filip i dalje priča kako je selo propadalo od 1991. pa na ovamo. A pre toga je bilo baš uspešno.

Evo šta naš majstor kaže

Izmedju redova govora, zahteva i poruka seljana Jadarskog kraja kao da je provejavala rečenica "SRAM VAS BILO!", upućena ne samo aktuelnom režimu, nego i svim prethodnim, od 1991. do danas.


Neverovatna lobanja, naš Filip. Te Gornje Nedeljice nisu od Beograda daleko oko 3 sata vožnje, one su daleko dva veka.

A kad pogledaš taj predeo - lep kao Toskana!
gvozden1 gvozden1 12:19 05.12.2021

Re: Ekonomista

od 1991. do danas.

Od 91 :)
Do 91 bilo super.

A propalo je baš do 91.
mariopan mariopan 12:24 05.12.2021

Re: Ekonomista

A kad pogledaš taj predeo - lep kao Toskana!



Da, ja sam se oduševila kada sam videla kako je lepo.
I ljudi tamo i dalje žele da žive valjda baš zato što je tako lepo.

Da je pameti moglo je da se napravi nešto i za turizam, ljudima je dosta velikih gradova, mogu da žve i rade od kuće, osim domaćih, ako bi bilo uslova, da nije tako očajno zapušteno, bez infrastrukture i osnovnih uslova za tako nešto.
Filip Mladenović Filip Mladenović 13:09 05.12.2021

Re: Ekonomista

nsarski
A kad sam ja to pisao ovde ti si, i još neki, pričao kako je bilo super. Tužna slika i prilika srpskog sela kreće od četres pete.


Ali, Filip i dalje priča kako je selo propadalo od 1991. pa na ovamo. A pre toga je bilo baš uspešno.

Evo šta naš majstor kaže

Izmedju redova govora, zahteva i poruka seljana Jadarskog kraja kao da je provejavala rečenica "SRAM VAS BILO!", upućena ne samo aktuelnom režimu, nego i svim prethodnim, od 1991. do danas.


Neverovatna lobanja, naš Filip. Te Gornje Nedeljice nisu od Beograda daleko oko 3 sata vožnje, one su daleko dva veka.

A kad pogledaš taj predeo - lep kao Toskana!


Preslušajte pažljivo ceo razgovor!

U drugoj grupi sagovornika za reč se javila i seoska učiteljica.

Obratite pažnju na njene reči - koliko je učenika u seoskoj osnovnoj školi bilo na početku njene učiteljske karijere, a koliko ih ima sada!
adviser adviser 14:21 05.12.2021

Re: Ekonomista

gedza.73
tužna i potresna slika srpskog sela na početku XXI veka.

A kad sam ja to pisao ovde ti si, i još neki, pričao kako je bilo super. Tužna slika i prilika srpskog sela kreće od četres pete. Od tada po većini sela u Srbiji opada broja stanonvika a neka se poptuno gase jer su skoro svi pobegli u inostranstvo.
da mladi sve masovnije napuštaju taj kraj,

Naravno. Decenijama je uništavano srpsko selo. Nacionalizacijom, prisilnim otkupima, hapšenjima, zabrajnivanjem bilo kakvog privrednog delovanja ili udruživanja van države, izvoza van države, prerade van države... Sve je to radila država kako bi od seljaka, koji je mogao da bude samostalan i potencialno nepredvidljiv faktor napravili poslušnog gologuzog proletera koji glasa na dugme.

O infrastrukturi sam milion puta pisao. Sela, u doba za koje kažeš da je bilo zlatno, nisu imala struju (tek krajem osamdesetih završena elektrifikacija i to ne svuda), tamo gde je postojalo je bilo na nivou kamenog doba. Drvene krive bandere, loša mreža (mlin teoretske šanse nisi imao da pokreneš), državni EPS koga je baš bilo briga šta se dešava na terenu, morao si da platiš a onda te država terala da to što si platio prepišeš na državnu firmu koja je to posle podelila svojim radnicima. Putevi nisu postojali. U centru Rače imaš i dan danas kaldrmu preko koje je presvučen milimetarski sloj asfalta. U poređenju sa ostalim normalnim (nekomunističkim) zemljama ovaj prostor je decenijama posle rata bio tamni vilajet u kojoj su postojale dve kaste. Oni koji idu na Bitef i oni koji finansiraju nerad ovih prvih.

Ko je mogao tada na selu da vrši preradu voća i izvozi u Nemačku? Ko je tada smeo da proizvodi cveće i šalje u Francusku? Ko je smeo na selu da pravi sušare i pakerice za suvu šljivu ili automatske mašine (pa i da njih izvozi) za cvećare? Ko je smeo da proizvodi poljoprivrdene mašine? Ko je smeo da naravi fabriku u svom selu, zaposli trideset radnika (trideset porodica) i da ima asfaltiran put do svoje fabrike?

Samoupravljačka radnička klasa koja danas hrani golubove po Kalemegdanu ili po unutrašnjosti (naravno ne svi) je radila izmišljene poslove. Svi su skočili kad su im smanjene penzije jer je to njima 'zagarantovano pravo'. Da vidim kako je zagarantovano kad bi se uradila revizija kome je povezan staž a ko je lažirao godine provedene u firmama koje nisu radile.


Jel znaš koliko odlazi na akcize za gorivo i koliko od tih akciza ide za ove penzionere? Jel znaš ko to plaća? Plaća seljak jer ne može da kupi poljoprivrednu naftu oslobođenu akciza jer mora posredno da finansira penzinere koji kukaju što im kontejenr za đubre sto metara udaljen od zgrade i zvou vatrogasce da otpuše oluk od lišća jer 'baš on vidi sa prozora kako je zapušeno pa voda ledi na stazi i neko može da se povredi'.

Osim toga sam si ovde napisao da tvoji u Plaskovcu žive bolje nego nekad. I koliko znam skoro su im asfaltirali puteve koje niko nikad pre u istoriji nije.

Jel' ne valja zakon o eksproprijaciji? Onda ne valja ni zakon o nacionalizaciji (koji je često bio bez ikakve nadoknade). Onda se vraćamo na privatnu svojinu koju su na prostoru Srbije onda moramo da se zapitamo Filipe ko je to sa privatnom svojinom ovde zabranio?
Obrenović nije, on je upravo uradio suprotno.

I još me nešto zanima kad smo kod zaštite životne sredine. Ko je stavio Petrohemiju u pančevo? Da li je ona bila manji zagađivač sedamdesetih ili je tada poštovala sva pravila o zaštiti životne sredine? Šta je urađeno povodom rudnika Majdanpek (osim što su krali kako su i kako je ko stigao)



Ko je postavio fabriku oružja Sloboda u Čačak? Vojnu i Energetiku u centar kragujevca?


Da li je postojao jedan jedini građanski pokret koji se pobunio protiv ovakvih katastrofalnih odluka? Ili smo uzalud izgubili sedam decenija jer smo išli mimo sveta?
U kapitalizmu na fabrikama postoje filteri. U kapitalizmu ljudima nije septička jama Dunav kao vama. Da li su tada seljaci smeli da traže svoja prava? Da imaju neke slobode kao seljaci po Holandiji, Austriji, Italiji, Nemačkoj, Francuskoj pa i Španiji, Portugaliji...


Господине Геџо, немој да љуљаш комуњарама кавез!
Јебе се њима, њима било главно да иду у Макарску на море.
Омогућио драги (им) друг Тито!
Будале.
gedza.73 gedza.73 15:37 05.12.2021

Re: Ekonomista


nsarski
Ali, Filip i dalje priča kako je selo propadalo od 1991. pa na ovamo. A pre toga je bilo baš uspešno.

Bila uglavnom sirotinja. A nije ti bilo dozvoljeni na da radiš nešto niti je bilo dozvoljone da se samoorganizuješ (klasteri, udruženja, zadruge, grupe koje su mogle da se udružuju, sarađuju ili izvoze svoje proizvode u inosrstanstvo)

Na lokalu po mesnim zajednicamam zadrugama ili otkupnim mestima su bili uglavnom članovi partije. Krali su na vagi pa se nisu krstili Nikakvu zaštitu niti pravnu pomoć nisi imao niti konkurenicju. Kredite su uglavnom odobravali po članstvu, poznanstvu, rođačkim vezama... Posle su te kredite koje je pojela inflacija vraćali svi, odosno se beležilo u minus pa je nekima bila odlično što im je rata za traktor ili stan bila kutija šibica.

A kad pogledaš taj predeo - lep kao Toskana

Generalno je lepa zemljica. da podsetim FIlipa da za sve vreme postojanja SFRJ, pa i za vrene Miloševićeve komunističke Srbije u untrašnjosti, po selima nisu postojale komunalne službe koje bi đubre odnosile nisu postojale.

Đubre si morao da bacaš u rupe, jaruge, šume... Pa se nađe neko i kaže kako je to super.
gedza.73 gedza.73 15:45 05.12.2021

Re: Ekonomista

Filip Mladenović
drugoj grupi sagovornika za reč se javila i seoska učiteljica.

Obratite pažnju na njene reči - koliko je učenika u seoskoj osnovnoj školi bilo na početku njene učiteljske karijere, a koliko ih ima sada!

Aj se prvo dogovorimo. Koliko te shvatam ti se slažeš sa učiteljicom kako treba da ima više dece u školi. Jedno od rešenja je didemo u neku stranu zemlju gde ih ima više, otmemo i preselimo kod nas.

Ili se ti sa učiteljicom slažeš sa Dmitrovićem koji kaže
Blic
Novi skandal ministra za brigu o porodici i demografiju! Ratko Dmitrović, koji se nedavno "proslavio" izjavom da su žene odgovorne za pad natlaiteta izjavio je danas da "je proverio ko ga napada i da su to žene koje nisu rađale ili imaju samo jedno dete"?!

Prema njegovim rečima, neke žene "nemaju materinski nagon" i to mora apsolutno da se prihvati.

"Imamo žena koje kažu - 'Jednostavno me ne zanima, neću da rodim'. I niko ne sme da joj kaže nešto, da joj zameri. Ovo što su me napali, ja sam malo proveravao, tu uglavnom ima žena sa jednim detetom, ili one koje nemaju nijedno. Dakle oni jednostavno ne dozvoljavaju da se o tome razgovara", rekao je Dmitrović i dodao:

"Ako mi muškarci mislimo da smo mi faktor koji nešto odlučuje - ne. Žena je ta, Bogu hvala, u situaciji koja jeste u savremenom životu, kada je ona u potpunosti ostvarena i može da bude ostvarena na svim poljima. Žena je ta koja odlučuje da li će da rodi jedno dete, dvoje dece, troje, četvoro, petoro. Dakle, da li je moguće? Jeste, moguće je i da bude naučnik i uspešna glumica i pisac, moguće je da bude ministar u Vladi", rekao je Dmitrović


Nadam se kako ćete ti i istomišljenici u vezi ove teme sa decom da podržite akciju borbe protiv bele kuge Srpske pravoslavne crkve.
gedza.73 gedza.73 15:48 05.12.2021

Re: Ekonomista

adviser
немој да љуљаш комуњарама кавез!

Malkice. Kad bi vratili pare što su dobili od države za džabe, kad bi platili razliku do pune cene stanova koje su dobili ova država bi napunila budžet i sela bi nam oživela.

Al' Filip brine o svom krovu, o svojim palačinkama, oće se vozi avionom kad ide na kafu, neće menja lična dokumenta, oće nam poveća namet tv pretplate. Još mu palo na pamet da diže spomenik američkom predsedniku sa sve belom ogradom. Sve to košta a selo i seoske puteve ko šiša.
Filip Mladenović Filip Mladenović 16:56 05.12.2021

Re: Ekonomista

"Kapitalizam više voli stabilokratiju sa izraslinom iz semena fašizma, u odnosu na bilo kakav uticaj "levog". Slično važi i na globalu. Društvo solidarnosti, socijalne pravde, ravnopravnosti, jednakih šansi, za kakvo je Ulof Palme položio život 1986, mi više nismo u stanju ni da zamišljamo. Što reče neko, lakše je zamisliti kraj sveta nego kraj kapitalizma!"
gedza.73 gedza.73 17:08 05.12.2021

Re: Ekonomista

Društvo solidarnosti, socijalne pravde, ravnopravnosti, jednakih šansi,

Ja ti to i pričam. Ti, i tebi slični, si uživao dok su sela bila gašena. Šta sad koji đavo plačeš? Ko se od vas bunio i tražio tada slobode, socijalne pravde? Koju su to jednakost i ideje ravnopravnosti žene sa sela uživale i imale ista prava sa ženama u SIV-u na primer? Jel' su kao porodilje uživale ista prava? Kojim putem koji ste izgradili su mogle da stignu do porodilišta?
Kapitalizam više stabilokratiju sa izraslinom iz semena fašizma

Aman više. Musolini je bio socijalista, marksista. Isključivost i neke ideološke marksističke smernice je kasnije ugradio u fašizam pa postao fašista. Njegov savetnik je bio jedan od osnivača Komunističke partije Italije, marskista

Mussolini was so familiar with Marxist literature that in his own writings he would not only quote from well-known Marxist works but also from the relatively obscure works. During this period Mussolini considered himself a Marxist and he described Marx as "the greatest of all theorists of socialism."

Born to a socialist father, Mussolini was named after leftist Mexican President Benito Juárez. His two middle names, Amilcare and Andrea, came from Italian socialists Amilcare Cipriani and Andrea Costa. Early in Mussolini’s life, for instance, those names seemed appropriate. While living in Switzerland from 1902 to 1904, he cultivated an intellectual image and wrote for socialist periodicals such as L’Avvenire del Lavoratore (The Worker’s Future). He then served in the Italian army for nearly two years before resuming his career as a teacher and journalist. In his articles and speeches, Mussolini preached violent www.history.com


Hitlerova stranka nije kapitalistička nego Nacionalsocijlistička radnička partija.
Filip Mladenović Filip Mladenović 17:38 05.12.2021

Re: Ekonomista

I fašizam i komunizam su nakazna čeda kapitalizma.

Da li možemo biti saglasni barem u vezi sa ovom istorijskom činjenicom?

P.S. Na ostrvu Zanzibar tokom XIX veka i razmaha kapitalizma male crne robove su sekli na komade i delove njihovih tela koristili kao mamce za pecanje. Eto na čemu je nastao kapitalizam!
gedza.73 gedza.73 18:08 05.12.2021

Re: Ekonomista

Na ostrvu Zanzibar tokom XIX veka i razmaha kapitalizma male crne robove su sekli na komade i delove njihovih tela koristili kao mamce za pecanje. Eto na čemu je nastao kapitalizam!

Kad već pominješ Ulofa Palmea i njegov deda je uživao povlastice kolonijalizma.

Takođe su Holanđani, za koje kažeš kako su učeni marljivom radu pa su zato bogati, pored Britansko istočnoindijske kompanije imali svoju Holandsko istočnoindijsku kompaniju i mislim da su bili jedni od glavnih trgovaca robljem. Za razliku od Srba.
fašizam i komunizam su nakazna čeda kapitalizma.
Da li možemo biti saglasni barem u vezi sa ovom istorijskom činjenicom?

Ne. To su tekovine ljudske civilizacije. Takvi smo mi od kad je sveta i veka.

Kad su bile sušne godine Maje ili Inke su bacale svoju decu u duboke bunare kako bi deca svojom vriskom dok se dave prizvali kišu. NA Uskršnjim ostrvima kad su pristali Evropljani su pronašli poluizgladnele polulude domoroce koji su sjebali celu floru i faunu tako što su se podelili, pobili, posekli i pojeli sve što je imalo. Izolovana mala zajednica koja dodira sa kapitalizmom nije imala.

Ono o čemu mi pričamo da u drugoj polovini XX veka su negde neke slobode postojale a negde nisu. Tamo gde je postojalo više sloboda, više je društvo u globa
lu napredovalo. Tamo gde nije svi su siromašili (osim podobnih pojedinaca).
Ovo danas je već neko ludilo koje ćemo da vidimo na šta će da izađe.
vcucko vcucko 18:54 05.12.2021

Re: Ekonomista

gedza.73


Tužna slika i prilika srpskog sela kreće od četres pete.


Ova tvrdnja je sasvim na nivou Filipove, one da kreće od '91.

Svako na svoju vodenicu.
A kad bi u porodičnoj zadruzi trebalo da pucaju šamarčine od glave kuće, da se moljaka za svaku paru i pravda svaki zalogaj, svak normalan bi zapalio prvom prilikom. Što dalje.

I neka bi. Zato i kažem svak normalan.
gvozden1 gvozden1 19:00 05.12.2021

Re: Ekonomista

Svako na svoju vodenicu.
A kad bi u porodičnoj zadruzi trebalo da pucaju šamarčine od glave kuće, da se moljaka za svaku paru i pravda svaki zalogaj, svak normalan bi zapalio prvom prilikom

A gde da zapali, kad si tad šamari pucali i šegrtima po gradovima i to jači i češći.

Nije to problem sela, ustrojstvo porodice, hijerarhijia, to je stvar vremena.
Filip Mladenović Filip Mladenović 19:16 05.12.2021

Re: Ekonomista

gedza.73
Na ostrvu Zanzibar tokom XIX veka i razmaha kapitalizma male crne robove su sekli na komade i delove njihovih tela koristili kao mamce za pecanje. Eto na čemu je nastao kapitalizam!

Kad već pominješ Ulofa Palmea i njegov deda je uživao povlastice kolonijalizma.

Takođe su Holanđani, za koje kažeš kako su učeni marljivom radu pa su zato bogati, pored Britansko istočnoindijske kompanije imali svoju Holandsko istočnoindijsku kompaniju i mislim da su bili jedni od glavnih trgovaca robljem. Za razliku od Srba.
fašizam i komunizam su nakazna čeda kapitalizma.
Da li možemo biti saglasni barem u vezi sa ovom istorijskom činjenicom?

Ne. To su tekovine ljudske civilizacije. Takvi smo mi od kad je sveta i veka.

Kad su bile sušne godine Maje ili Inke su bacale svoju decu u duboke bunare kako bi deca svojom vriskom dok se dave prizvali kišu. NA Uskršnjim ostrvima kad su pristali Evropljani su pronašli poluizgladnele polulude domoroce koji su sjebali celu floru i faunu tako što su se podelili, pobili, posekli i pojeli sve što je imalo. Izolovana mala zajednica koja dodira sa kapitalizmom nije imala.

Ono o čemu mi pričamo da u drugoj polovini XX veka su negde neke slobode postojale a negde nisu. Tamo gde je postojalo više sloboda, više je društvo u globa
lu napredovalo. Tamo gde nije svi su siromašili (osim podobnih pojedinaca).
Ovo danas je već neko ludilo koje ćemo da vidimo na šta će da izađe.


Na Zanzibaru su glavni trgovci crnim robljem bili Portugalci i Arapi.

Dakle, hrišćanstvo i islam zajedno u udruženom zločinačkom poduhvatu.

A što se slobode na Zapadu tiče, najvernija ilustracija toga je sudbina Asanža!
mariopan mariopan 19:21 05.12.2021

Re: Ekonomista

vcucko
gedza.73


Tužna slika i prilika srpskog sela kreće od četres pete.


Ova tvrdnja je sasvim na nivou Filipove, one da kreće od '91.

Svako na svoju vodenicu.
A kad bi u porodičnoj zadruzi trebalo da pucaju šamarčine od glave kuće, da se moljaka za svaku paru i pravda svaki zalogaj, svak normalan bi zapalio prvom prilikom. Što dalje.

I neka bi. Zato i kažem svak normalan.

A što je još gore taj otac se pitao za sve i kada posenili, niko nije smeo da mu odgovori ili nedajBože ne uradi šta je zapovedio, makar kako ludo bilo.

Nije to problem sela, ustrojstvo porodice, hijerarhijia, to je stvar vremena.

vcucko vcucko 19:31 05.12.2021

Re: Ekonomista

gedza.73

Kad su bile sušne godine Maje ili Inke su bacale svoju decu u duboke bunare kako bi deca svojom vriskom dok se dave prizvali kišu. NA Uskršnjim ostrvima kad su pristali Evropljani su pronašli poluizgladnele polulude domoroce koji su sjebali celu floru i faunu tako što su se podelili, pobili, posekli i pojeli sve što je imalo. Izolovana mala zajednica koja dodira sa kapitalizmom nije imala.

Može to da se gleda i ovako:

I Maje i ostale pretkolumbovske civilizacije, kao i Rapa-Nui urođenici imaju bitnu zajedničku karakteristiku. Ne pripadaju judeohrišćanskoj civilizaciji. A ja bih dodao judeohrišćansko-islamskoj. Ista je to civilizacija, i u Kuranu piše da treba poštovati proroka Isu i one koji ga štuju. Samo ih treba privesti k razumu, da je Muhamed potonji, poslednji i konačni. Tako nekako.
Samim tim urođenici imaju neko opravdanje za svoje divljaštvo.
Ti koji su sekli decu za ješku i slični, bili su hrišćani, ili muslimani. Oni nemaju nikakvo opravdanje.
A ovako na prvu, kladim se na neviđeno. Da bi ti isti, danas, čvrsto zalegli iza tvoje priče o velikim domaćinima, tradicionalnom seoskom domaćinstvu itd. Da bi sa uživanjem zavirivali u tanjir da vide, da ti se nije zalomio rez slanine u dane posta i sl. priloge na temu "kako većina Srba vidi hrišćanstvo".

Ako me razumeš...
vrabac_onaj vrabac_onaj 19:35 05.12.2021

Re: Ekonomista

gvozden1

A gde da zapali, kad si tad šamari pucali i šegrtima po gradovima i to jači i češći.


To je razlog zašto se moj deda na kraju obreo u Beogradu 1929.
Naime sa 14 godina je kao mlađi sin poslat "u svet", na zanat u Užice (tri godine stariji brat ostao sa majkom na zemlji, otac poginuo na Kolubari).
Pričao kako su ih majstori i kalfe tukli (bilo ih je još šegrta) ko volove u kupusu. Čim je napunio 17 zbrisao za Beograd u, kako je on govorio, "jednim pocepanim gaćama i dve žute banke u džepu".

Opet, sa babine strane, još uvek u porodici kruži legenda kako je moj pradeda Bora od svog oca a mog čukundede Steve popio šamarčinu u svojoj tridesetoj (već četvoro dece imao) na krsnoj slavi, za slavskim stolom. Elem, Bora se preko rodbine u Beogradu pretplatio na neke italijanske časopise, pa tamo video traktore i krenuo na slavi da objašnjava kako će traktori da oru a ne volovi, stariji za stolom sve ćutali, malo gledali u tanjir, malo u Stevu, malo sukali brke. Steva par puta opominjao, "ne rezili me Boro pred ljudima, misliće da si sa uma skrenuo", al Bora ne popušta, sav zapenio da objasni, da ih ubedi. Steva nije imao kud nego da mu zavali šamrčinu i otera ga od stola, a priča se da je Steva inače bio blag čovek.
No dobro, to je ta šumadijska linija po babi, ti Šumadinci su oduvek bili pomalo divljačan i primitivan svet.
gvozden1 gvozden1 19:43 05.12.2021

Re: Ekonomista

čovek.
No dobro, to je ta šumadijska linija po babi, ti šumadinci su oduvek bili pomalo divljačan i primitivan svet.

Bili čestiti, pošteni, ljudi, poštovali krsnu slavu i red.
A taj navalio da pored sveće priča o nekim đavoljim stvarima.
Čuj, ore bez volova!

Štaš drugo nego šamar.

Čestito to bilo, čestito ostalo.
gedza.73 gedza.73 19:46 05.12.2021

Re: Ekonomista

vcucko
A kad bi u porodičnoj zadruzi trebalo da pucaju šamarčine od glave kuće, da se moljaka za svaku paru i pravda svaki zalogaj, svak normalan bi zapalio prvom prilikom. Što dalje.

Kažem ja kuturološke razlike. Mada smo se mi baš dobro slagali sa porodicama iz Lužana. Svake godine su nam bili gosti na slavi.

A ovo što pričaš za porodičnu zadrugu kod nas je bilo drugačije. I to ne samo u mojoj porodici. Skoro sam čuo istu priču kao tvoju. Pre dve, tri godine. Mlađi je od mene, odličan momak, divna porodica. Albanac poreklom sa Kosova a posle odrastao u Makedoniji. Jednom se vraćao sa bratom i video dedu koji se umivao kako su mu leđa sva izrezana starim ranama. Kaže da je tako odvalio babu da je pala na zemlju jer mu nije dodala košulju.

Priča da su sedali od nastarijeg (deda) pa tako redom i na kraju žene i deca koja ne progovaraju. Deda se pitao za sve.

Sad ja kao malo da spustim pa kažem kako je to poštovanje i onda sam bap zapamtio šta mi odgovorio. Baš je to poštovanje kad se upišam od straha.

Meni je stvarno tvoja priča nepojmljiva ali vama jeste strašno kad ste tako odrasli.

svak normalan bi zapalio prvom prilikom. Što dalje.
I neka bi. Zato i kažem svak normalan.

Meni je otac otišao i vratio se. Da je nenormalna porodica sigurno bi postupio kao ovi iz tvoje priče.

Pazi i ovaj Albanac mi pričao još da je bio u tom nekom muslimanskom centru. Kaže da se uopšte nije slagao sa muslimanima iz Maroka ili drugih muslimanskih zemalja. Bukvalno mi rek'o da se ponašaju kao divljaci.

Eto i ja vučem na mog dedu (koji je relativno mlad umro) i tek me skoro pita sestra kako se ne sećaš da se svađao 'u suturenu' sa N.N. što se škola zove po partizanu koji je ubijao svoje komšije. Kakav deda, takav unuk
Taj moj deda je uplaćivao mojoj majki, svojoj snaji penziono uz reči mom ocu
- Ti tvoje pare imaš, mora i ona da ima svoje.
Bio je ono što se zove 'domaćin' ili pomalo zaboravljeno čauš koga su poštovali i pozivali za važne poslove. Seljak u sakou i kravati.

Opet kažem različite su porodice, pa ti i ja imamo različita iskustva. Ja sam na moju ponosan (uz sve svakodnevne probleme i rasprave koje su sigurno imali) što su generacijama kućili.
A kad bi u porodičnoj zadruzi trebalo da pucaju šamarčine od glave kuće, da se moljaka za svaku paru i pravda svaki zalogaj, svak normalan bi zapalio prvom prilikom. Što dalje.

Meni je ovo strašno. Srećan sam što moji nisu bili takvi.
vcucko vcucko 19:47 05.12.2021

Re: Ekonomista

gvozden1
Svako na svoju vodenicu.
A kad bi u porodičnoj zadruzi trebalo da pucaju šamarčine od glave kuće, da se moljaka za svaku paru i pravda svaki zalogaj, svak normalan bi zapalio prvom prilikom

A gde da zapali, kad si tad šamari pucali i šegrtima po gradovima i to jači i češći.

Nije to problem sela, ustrojstvo porodice, hijerarhijia, to je stvar vremena.

I po đacima u školi. A i šegrti su bili deca od 15-16 godina. Ja pričam o navodno zrelim ljudima, od 30-40, sve dok je matora budala živa.

Ne znam, koliko ti je jasan pojam porodične zadruge. Slabo poznajem Šumadiju i tamošnje odnose. Viđao sam to po Kosmetu, kod bracala. Ogroman plac sa velikom ogradom, a unutra 3-4-5 istih kuća. Jedna za glavu kuće, ostale za svakog sina po jedna. A kod glave kuće i pare i zakon i topuz.
To je ekonomski jako efikasan sistem, kažem nisu bili sirotinja. Ali dovoljno užasan, da je pobego ko je stigo.
zilikaka zilikaka 19:48 05.12.2021

Re: Ekonomista

A gde da zapali, kad si tad šamari pucali i šegrtima po gradovima i to jači i češći.

Al šegrt si postajao sa 13 i prestajao sa 18. Posle budeš kalfa još neko vreme ali pre tridesete svakako majstor. I onda si svoj čovek, šta zaradiš tvoje je, imaš svoj život.
U poljoprivredi zemlja, kuća i sva radila pripadaju ocu, pa buse da napuniš 50, radiš kao konj a ne pitaš se ništa.
A i život na selu podrazumeva (pričam o modelu sitnog ratara-stočara) da sam sebi proizvodiš hranu. Znači, svinje, živina, krave, bašta za povrće. Znači nema slobodnog dana, godišnjeg, samo rad.
Ni malo ne čudi što su pobegli id toga ko je mogao.
gedza.73 gedza.73 19:55 05.12.2021

Re: Ekonomista

Gvozden
A taj navalio da pored sveće priča o nekim đavoljim stvarima.
Čuj, ore bez volova!

Štaš drugo nego šamar.

Mom ocu kupili traktor (bilo ih tek par u selu) i prikolicu. Još nije ni za oranje nego bio 'prevoznik' dok se gradio Kragujevac. Vozio ciglu, cement, šut... Još se nije bio oženio a oženio se mlad. Pre toga je radio na kombajnu po celom Kosovu. Sever zna u prste. A onda je fala dragom Bogu otišao u kapitalizam.
Da nije verovatno bi' i ja razmišljao kao neki. jbg. budeš zatvoren u pećini zajebano je kad izađeš na svetlo.

A malo da se kurčim. Sin mi zvao za drugara, treba da ide u jednu daleku zemlju pa da se tamo u nekim institucijama raspita kako stoji papirologija, dal' mrda ili je u mestu i posle par minuta konverzacije Kanađanin ga pitao
- A vi zovete iz Londona?



gvozden1 gvozden1 20:03 05.12.2021

Re: Ekonomista

. A kod glave kuće i pare i zakon i topuz.

Slično, samo izgleda da je tog topuza bilo manje.

I nisu bile kuće, više njih, makar ne kod svih.
Postojala je kuća, ognjište ili kasnije šporeti, zidani ili "gvozdeni" tu se spremao ručak, uglavnom nisu postojali zajednički obedi nego lonac stoji na šporetu pa kad ko stigne, (različiti poslovi rađeni, jedni oru, drugi čuvaju stoku, treći krče obale, popravljaju ograde.... nemoguće usaglasiti vreme ručka) sipa sebi i jede.
Ostavi prljav tanjir pa snajka koja je te nedelje redara (redare rade u kuhinji, a stanare u mlekaru, muža, sir, kajmak... menjaju se uglavnom sedmično) to skuplja i pere.

Parovi, posebno mladi, su spavali u vajatima.

Starešina kontroliše sve, kod njega su pare, on odlučuje kad kome i šta da se kupi, ali naravno svi pokušavaju da utiču.

Zna se ko odlučuje ali nije on upravnik zatvora, a ovi robijaš, priča se, objašnjava, ubeđuje.

Naravno, bilo je starešina i ludih i pametnih, a bilo je moguće, mada retko, promeniti starešinu, da neki drugi brat preuzme "stareštvo"

Tad bivši starešina uglavnom nije dobijao nikakva zaduženja, samo više nije bio starešina.
gvozden1 gvozden1 20:07 05.12.2021

Re: Ekonomista


Ni malo ne čudi što su pobegli id toga ko je mogao.

Ma nisu pobegli od toga nego za parama.

Migracija selo grad traje oduvek i svuda.

Ne idu zbog šamara (mislim, ljudi, smanjite malo, pa nije se tu šamaralo tek tako u pedeset godina, to je moralo da bude baš neki drastičan razlog, ili da je starešina kreten)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana