Društvo| Ekonomija

Budućnost u koju verujem

Inner Party RSS / 04.01.2015. u 17:35

S vremena na vreme, pojavi se vest koja nije samo vest.

U pitanju je vest koja ukazuje na nekoliko drugih stvari, ne samo na onu na koju se direktno odnosi.

Naravno, u Srbiji je svaka druga vest ukazuje na bar još nekoliko stvari, ali nekada se zaista pojavi biser od vesti, biser koji naprosto oduševljava koliko govori o nama.

Poslednja koja mi je upala u oko je ova sa tortama sa deponije.

 

 
Dakle, u Kragujevcu su radnici tamošnjeg JKP-a sa deponije na kojoj rade odneli 18 hiljada torti, sa namerom da ih prodaju na crno. Torte su dospele na deponiju jer su predviđene za uništavanje pošto se nakon kvara na hladnjačama na njima pojavila plesan. Torte su najverovatnije izgledale netaknuto i naravno prodavale su se. Prema rečima nekih tamošnjih FB komentatora - išle su veoma dobro ... Ma, pročitajte vest, što da vam prepričava detalje.
 
Meni ova vest ukazuje na nekoliko stvari i hteo bih da postavim par pitanja koja su mi padala na apmet čitajući vest:
 
1) Torte su prodavane na pijaci i na prostoru oko i u blizini pijace. Zar smo dotle došli, da se i torte kupuju na crno, na pijaci, na ulici, od ljudi koje ne poznajemo i koje najverovatnije prvi i poslednji put vidimo? 
 
2) Torte su prodavane po ceni od 50, 150 i 200 dinara. Kakav smo to narod postali, da nam više nije sumnjivo da kupujemo tortu za tako male pare? Koliki naivko ili pokvarenjak treba da budeš pa da, recimo, u najmanju ruku, ne posumnjaš da se radi o kradenoj robi ...
 
3) Koliko su plaćeni ti radnici u JKP-u pa da im nije problem da se - uprkos svesti o postojanju video nadzora - upuštaju u ovako besprizorne poduhvate? I kakav je to ''ljudski materijal'', koji ne vidi problem da će - ako prodaješ tortu za 50 dinara - kad tad neko sigurno poumnjati o poreklu tvoje robe ...
 
4)  Kako ljudima koji su zaduženi za rad pijace - opet najverovatnije iz JKP-a -  nije bilo sumnjivo da se kod pijačnih prodavaca u jednom danu odjednom pojavi masa nekih jeftinih torti? Kako tim ljudima koji recimo idu i naplaćuju te takse ta tezge nije upalo u oko da prodavci prodaju robu koja je toliko jeftina da ne može da bude legalna? Na stranu to što ovom tipu prehrambene robe i nije mesto na tezgama ...
 
5) I na kraju, zašto je u Srbiji toliko kriminala i toliko pokvarenjaštva, koji se na kraju krajeva jednostavno nema kome pripisati? Jer i u  ovom slučaju će kriv biti ... Zaista, ko tačno? Sirotinja iz JKP-a koja je iz ovoga napravila sebi profit od par hiljadarki?!  I šta bi bila kazna? Otkaz? Sa posla čija plata je verovatno ravna socijalnoj pomoći? Nemojte me zasmejavati ...
 
 
Neko će reći da ovakve vesti zapravo vajviše i najbolje govore o našoj propasti.
 
Propasti nas kao pojedinaca koji su skloni da kupuju tortu za 50 dinara, nas kao zajednice koja ne uviđa nelogičnost na tržištu na kojem se torta može prodavati za 50 dinara, kao naroda koji jednostavno ne brine za svoje očajnike koje nazivamo socijalnim slučajevima, propasti naših institucija koje nisu u stanju da kontrolišu najobičnije JKP-ove, deponije i pijačne tezge ...  I na kraju - zašto ne reći - i propasti države u kojoj živimo. Ko želi da živi u državi u kojoj ljudi prodaju, kupuju i jedu torte sa deponije?!
 
Neko će reći da ovde uviđamo i propasti  budućnosti (u koju jedan veliki deo naroda još uvek čvrsto veruje) ...

 



Komentari (226)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

princi princi 23:42 05.01.2015

Re: Ех...

pa i nije baš skroz tako ni u kapitalizmu, što je veća firma, to se država više brine za njen opstanak, jer garantuje radna mesta, poreze itd te samim tim sama država stvara regulativu koja ne dozvoljava neodgovorne direktore

Nije tako. LLC public kompanija je, praktično, Alaj begova slama, ničije i svačije, vrlo slično samoupravnom socijalizmu. Jednostavno niko nema incentive da vodi računa o dugoročnim interesima firme: management firme vodi računa samo o profitima dok oni vode firmu (jer im od toga zavise bonusi) a shareholdere samo interesuje kako da se po što povoljnijim uslovima ratosiljaju deonica (ta trgovina deonicama se i inače obavlja preko tradera, tako da mnogi ljudi i ne znaju šta zapravo poseduju i gde su im uložene pare od penzija). To dovodi do mnogih marifetluka u prikazivanju poslovnih rezultata (Srbi su mala deca za te stvari) tako da ti zapravo kad kupuješ te deonice ni ne znaš šta kupuješ (pošto je to svima jasno oni su smislili ta ulaganja u indexe, ETF-ove, ali to je samo dok se Vlasi ne dosete).

Partnerships i privatne kompanije su, naravno, sasvim druga priča.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:45 05.01.2015

Re: Ех...

stabilna ekonomija podrazumeva mnogobrojna domaćinska preduzeća srednje veličine, tipa Nektara, sa dugoročnom strategijom na tržištu lokala i regije a tu nama baš manjka sposobnih ljudi


Da, to je koncept koji dobija, a ne koncept koji se zasniva na nemogućem, na nekom enormnom prilivu stranih investicija, ili koncept mikro preduzeća.

Mislim da ima i dovoljno sposobnih i dovoljno voljnih da to rade, ali država iz nekog razloga takve ljude smatra manje važnim od stranaca.

edit
Ili npr elixir Šabac.
Ime vlasnika, Stanka Popovića, se jeste provlačilo po medijima zajedno sa imenima koja bude sumnje, ali iz nekih privatnih razloga sam uveren da se radi o časnom čoveku sa ogromnim talentom za biznis.
iqiqiq iqiqiq 23:49 05.01.2015

Re: Ех...

management firme vodi računa samo o profitima dok oni vode firmu (jer im od toga zavise bonusi) a shareholdere samo interesuje kako da se po što povoljnijim uslovima ratosiljaju deonica (ta trgovina deonicama se i inače obavlja preko tradera, tako da mnogi ljudi i ne znaju šta zapravo poseduju i gde su im uložene pare od penzija).

i to je donekle provaljeno da je boljka takve forme kompanije pa se dovijaju raznovrsnim alatkama da dobiju uvid u pravo stanje kompanija, npr Izveštaji o održivom razvoju sa sve spiskom indikatora poslovanja i sa sve auditom takvih izveštaja, da se smanje muljanja u takvim konstrukcijama

no daleko smo mi od tih raznovrsnih koncepta svojine i upravljanja preduzećima, mada sam laik po tom pitanju, ali vidim da se kod nas pozicioniraju ili multionacionalne ili lokalne partijske privatne kompanije koje i nemjau strategiju razvoja te izvoza, nego po pijavica sistemu se prikače na državni sektor, te im je i svaki ugovor samo sa državom, nesebičnom majkom
iqiqiq iqiqiq 23:54 05.01.2015

Re: Ех...

Mislim da ima i dovoljno sposobnih i dovoljno voljnih da to rade, ali država iz nekog razloga takve ljude smatra manje važnim od stranaca.

eto ti odgovora na sva naša preklapanja dugoročno po blogu, koja je to država, to je vladajući sloj nesposobnih koji ne umeju da zarad svojih ličnih interesa, zauzdaju kratkoročnu halapljivost, te "regulišu" domaće tržište na štetu domaćih srednje veličine preduzeća

Nešto sam čitala te uvažene strance ekonomiste, kažu da je to stub privrede Nemačke, ogroman broj srednje veličine preduzeća koje su i dalje porodične kompanije, a i Japanci su mi pričali da oni imaju stoleće tradicije porodičnih kompanija koje opstaju na tržištu, ali to su neki drugi narodi, da je bezveze što uopšte pominjem
omega68 omega68 23:55 05.01.2015

Re: Ех...

komunista i samoupravljač

pa?
treba da ti se pravdam?
Napraviše me takvim ove demonkrade.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:00 06.01.2015

Re: Ех...

kratkoročnu halapljivost


Ovde je izgleda ključ problema.
Gledaj da mazneš što više dok si u prilici da mažnjavaš, ebeš duge rokove.
Sitnošićardžijski mentatlitet.
freehand freehand 00:43 06.01.2015

Re: Ех...

Vratimo jednopartijski sistem i odlučivanje u jednom centru.

Pa vratili su ti, nisi primetio?
Đe je sad zapelo?
princi princi 00:47 06.01.2015

Re: Ех...

Da, to je koncept koji dobija, a ne koncept koji se zasniva na nemogućem, na nekom enormnom prilivu stranih investicija, ili koncept mikro preduzeća.

Mislim da ima i dovoljno sposobnih i dovoljno voljnih da to rade, ali država iz nekog razloga takve ljude smatra manje važnim od stranaca.

Da, ali tu gubiš iz vida da taj koncept "malih i srednjih preduzeća" podrazumeva dobru integrisanost tržišta. Ne možeš ti da praviš firmu tako što ćeš da staviš prst na čelo. Moraš da zadovoljiš neku tržišnu potrebu. Lako je Amerima da imaju 120M zaposlenim po nekim radionicama Paićevog tipa kad on radi delove za velike manufacturere ili kad Fordu, GMu, Boingu ili General Electricu treba mali milion raznoraznih zezalica za kola, avoine, vetrenjače, električne uređaje. Srbija nije integrisana u EU i sva je prilika da to neće biti bar još 10ak godina (Grčka, Portugalija pa i Španija i Italija su odsečeni od tih velikih tokova, pa vidiš kako prolaze. Ni Francuzi nisu bezbedni). Čak i kad se priključi, Srbiji će trebati dosta vremena da se prikači na ekonomske tokove. Šta raditi do tada?
blogovatelj blogovatelj 05:15 06.01.2015

Re: Ех...

Ono, sve privatno, muda - sarma?Gazda će da postavi najboljeg?Na konkursu?
Da ti pričam šta rade žabari u FAS-u? Što ne dođe Markione ili neko drugi da ih prekontroliše?
Pusti te bajke, radio sam sa Francuzima, video kako je gazda firme stavio na rukovodeće mesto, slučajno, zeta.Pričali da je zbog sposobnosti a ne zbog tasta.
Sećam se...


U kakvim ti zabludama zivis, magija.
Prvo, sta te zabole koga oni postavljaju? Njihova firma. Ako puknu, sami su krivi.
Bolje da poostavi zeta, ako ga krade, krade ga, pa te pare svakako idu njegovoj cerki, tj gazdinoj cerki i unucima.
U tome i jeste prednost privatne svojine. Da drzava ne mora da razmislja o svakoj firmi.
Nego ste u Srbiji vecinom gotovani, pa bi ste to voleli. Diktaturu gde ce diktator da vam baci malo leba, ali da ne morate da lomite qrcu rebra.
antioksidant antioksidant 09:58 06.01.2015

Re: Ех...

kad on radi delove za velike manufacturere ili kad Fordu, GMu, Boingu ili General Electricu treba mali milion raznoraznih zezalica za kola, avoine, vetrenjače, električne uređaje.

Ово је и основни разлог зашто и у основи капиталистичке државе интервенишу на тржишту спасавајући велике фирме. оне за собом вуку море подизвођача. оне су им тржиште (банке су чупали из бунара због пара пензионих фондова бачених у те рупе). овде иначе влада мантра да је будућност привреде у малим и средњим предузећима а потпуно се занемарује за кога би они требало да раде. практично само прехамбрена индустрија у мсп сектору прилази крајњем потрошачу.
milisav68 milisav68 10:51 06.01.2015

Re: Ех...

princi

Da, ali tu gubiš iz vida da taj koncept "malih i srednjih preduzeća" podrazumeva dobru integrisanost tržišta. Ne možeš ti da praviš firmu tako što ćeš da staviš prst na čelo. Moraš da zadovoljiš neku tržišnu potrebu. Lako je Amerima da imaju 120M zaposlenim po nekim radionicama Paićevog tipa kad on radi delove za velike manufacturere ili kad Fordu, GMu, Boingu ili General Electricu treba mali milion raznoraznih zezalica za kola, avoine, vetrenjače, električne uređaje.

Pa nije Ford (i ostali) odjedanput postao veliki, i on je nekad bio "malo i srednje preduzeće".

Kod nas je problem dvojak, jer postoji pritisak spolja da se uguši domaća proizvodnja, i domaći političari koji plivaju u takvom sistemu - jer im puni džepove (bez obzira kakvo je stanje u zemlji).

Dovoljno je pogledati spisak šta se sve uvozi, pa da se shvati, gde ima prostora da se domaćom proizvodnjom smanji uvoz i odliv deviza (i zaduživanje), a "višak" para od zaduživanja preusmeriti na inrastrukturu, gde bi se recimo razvio turizam (i recimo poljoprivreda podigla na viši nivo) - i time povećao priliv deviza.

Ali to je utopija, pošto bi političari (i ljudi oko njih) time ostali bez nezaslužene zarade i privilegija, jer je sistem napravljen tako da moraš konstantno da kršiš zakon da bi poslovao, pa kada (ako) porasteš, uvek mogu da te uhapse i kazne - ako nisi kooperativan.

I nije to samo naš problem, gledao sam Entoni Bardena kada je bio u Portugaliji, gde mu neki tip (domaćin - umetnik, književnik i slikar) priča, kako ih je Francuska preko EU (i domaćih političara) sjebala sa proizvodnjom grožđa i vina.
antioksidant antioksidant 11:23 06.01.2015

Re: Ех...

gde ima prostora da se domaćom proizvodnjom smanji uvoz

ко треба да производи? (лако питање)
како стимулисати да се то почне производити? (не толико лако)
milisav68 milisav68 12:50 06.01.2015

Re: Ех...

antioksidant
gde ima prostora da se domaćom proizvodnjom smanji uvoz

ко треба да производи? (лако питање)
како стимулисати да се то почне производити? (не толико лако)

Eh sad, da mi je da budem vlast jedan dan, ja bi.....

To je sistemsko pitanje i zahteva ozbiljnu analizu, da bi se dao neki konkretan odgovor, jer bi bilo glupo da kažem da je rešenje u čačkalicama i toalet papiru.

Već sam rekao da je problem u korupciji domaćih političara, i pritiska sa strane, pa je tako prvi na udaru pravosudni sistem i (recimo) naplata dugovanja domaćih proizvođača, kao i olako spuštene carinske barijere.

Ovako, i dalje se zadužujemo i trošimo pozajmljeni novac na robu iz uvoza (na uštrb domaćih proizvođača, kojima se neisplaćuje ili se isplaćuje sa zakašnjenjem isporučena roba, pa oni uzimaju kredite da to "premoste", pa se i tako izvlači novac "napolje", preko stranih banaka (jer su opet domaće banke uništene korupcijom domaćih političara).
princi princi 12:52 06.01.2015

Re: Ех...

Pa nije Ford (i ostali) odjedanput postao veliki, i on je nekad bio "malo i srednje preduzeće"

Tačno. Bio je to pre skoro tačno 100 godina. I na jednom tržištu koje je tada, 1913. i 1914. imalo 100 miliona potrošača (od kojih uzgred niko nije imao kola).

Srpsko tržište 2015. ima (najverovatnije) manje od 7M potencijalnih potrošača i obasuto je robom koja se proizvodi na džinovskim tržištima Kine i EU (sve što Srbin proizvede Kinez može da proizvede i jeftinije i brže i kvalitetnije). U takvoj situaciji puno sreće i strpljenja sa pokretanjem srpskog Forda.
milisav68 milisav68 13:42 06.01.2015

Re: Ех...

princi
U takvoj situaciji puno sreće i strpljenja sa pokretanjem srpskog Forda.


Šta će nam Ford, kad imamo doznake.
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:41 06.01.2015

Re: Ех...

U takvoj situaciji puno sreće i strpljenja sa pokretanjem srpskog Forda.


Sreća je uvek dobrodošla, naročito kad izbora nema.
Sad bismo trebali o tome zašto je Srbija sad onde gde su drugi bili pre sto godina, ali to bi nas odvelo u klasičnu politiku, pa je možda bolje razmišljati šta sad kad je već tako kako jeste.
A tako je da je besmisleno razmišljati o srpskom Fordu ili Boingu, ali nije besmisleno razmišljati o srpskoj kokakoli npr. Ali to razmišljanje ipak treba prepustiti onima čije su pare, dakle ipak pojednicu a ne državi.

Tu se zaista postavlja pitanje како стимулисати да се то почне производити?
Možda je najbolji način da se prestane stimulisati, jer ako se stimuliše onda neko mora da odluči šta će da stimuliše, a nema garancija da će odluka biti ispravna pa je veoma moguće da će se odlučiti da se stimuliše pogrešna proizvodnja.
To sve i u uslovima kad su namere najolje, a kad tome dodamo stvarnost, kad dodamo praksu da su odluke koga stimulisati često motivisane ličnom halapljivošću onoga ko takve odluke donosi, mala je verovatnoća da će odluke biti dobre. Kao i što je mala verovatnoća da će se desiti da odluke donosi neki bezgrešni anđeo koji će samo o dobru države razmišljati.

Kad se stimuliše onda se neminovno prave privrednici prvog i drugog reda, važniji i manje važni.
Pa je tako bilo da ako neko ko se zove Jirgen pravi sokove on dobija deset hiljada po zaposlenom, a ako takve iste, i bolje, sokove pravi neko ko se Slobodan, on ne dobija ništa.
Ili firma u restrukturiranju nema nikakvih obaveza, ni da radi, ništa, ali ima prava. Firmi u istom dvorištu, ali privatizovanoj, koja radi, sve ovabeze ispunajva, država traži dlaku u jajetu nebili joj našla bilo šta što se ne slaže sa nekim zarezom u propisima kako bi joj poslala inspekciju i naplatila neku kaznu jer je opštinska kasa prazna.

Možda je tu rešenje, isti tretman za sve, pojeftiniti državu kako bi se nekim Nektarima i Eliksirima smanjili nameti a ne da se gleda kako da im se što više uzme da bi se dalo strancima, početnicima, seljacima, državi....
trala.la trala.la 23:08 06.01.2015

Re: Ех...

АДИТИВИ, ХРАНА И ПОТРОШАЧИ


Ne radi ti link.
princi princi 00:34 07.01.2015

Re: Ех...

Pa je tako bilo da ako neko ko se zove Jirgen pravi sokove on dobija deset hiljada po zaposlenom, a ako takve iste, i bolje, sokove pravi neko ko se Slobodan, on ne dobija ništa.

Zato što kao Jirgenu plaćaš pristup tržištu (iako on sve te sokove prodaje kod tebe). Mislim da je rešenje samo u većem integrisanju i to ne samo u EU, nego i sa Rusijom i sa Kinezima (u meri u kojoj im treba pristup EU) i sa muslimanskim svetom. Treba imati fleksibilnu privredu koja može brzo odgovoriti potrebama i zahtevima odakle god se oni pojave. Mislim da je usmeravanje samo na jednu stranu (bilo da je ta strana EU ili Rusija) u osnovi glupost.
svarog svarog 15:25 08.01.2015

Re: Ех...

Ali to razmišljanje ipak treba prepustiti onima čije su pare, dakle ipak pojednicu a ne državi.


Možda je najbolji način da se prestane stimulisati, jer ako se stimuliše onda neko mora da odluči šta će da stimuliše, a nema garancija da će odluka biti ispravna pa je veoma moguće da će se odlučiti da se stimuliše pogrešna proizvodnja.



Bravo majstore. Mada me čudi da te još nije neko prilepio kao neoliberala, libertarijanca i štatijaznam
violina violina 20:38 05.01.2015

Jeftina torta slađa

zašto je u Srbiji toliko kriminala i toliko pokvarenjaštva


Siromaštvo se ne može sakriti, ono ima svoje lice i naličje, svoje stvaraoce i svoje žrtve.
anamarkana anamarkana 23:26 05.01.2015

Re: Jeftina torta slađa

torte su fantasticne... veliki izbor i samo za izvoz

http://www.petagama.com/sr/

iqiqiq iqiqiq 23:33 05.01.2015

Re: Jeftina torta slađa

zašto je u Srbiji toliko kriminala i toliko pokvarenjaštva

niko nije operisan od korupcije, pitanje je samo koliko se tome posvećuje pažnja
The French firm Alstom SA has pleaded guilty and will pay $772 million in criminal penalties to settle charges with the U.S. Justice Department alleging the company bribed government officials to win business in Indonesia, India and China

itd itd
"GlaxoSmithKline has agreed to pay a nearly $500 million fine to the Chinese government after an investigation found a subsidiary of the British pharmaceutical giant offered bribes to non-government personnel."
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 00:05 06.01.2015

Re: Jeftina torta slađa

iqiqiq
zašto je u Srbiji toliko kriminala i toliko pokvarenjaštva

niko nije operisan od korupcije, pitanje je samo koliko se tome posvećuje pažnja
The French firm Alstom SA has pleaded guilty and will pay $772 million in criminal penalties to settle charges with the U.S. Justice Department alleging the company bribed government officials to win business in Indonesia, India and China

itd itd
"GlaxoSmithKline has agreed to pay a nearly $500 million fine to the Chinese government after an investigation found a subsidiary of the British pharmaceutical giant offered bribes to non-government personnel."


Isto kao kod nas.
Cim se otkrije korupcija, momentalno sledi sudski proces i firma se kaznjava stotinama miliona dolara.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:38 05.01.2015

.

freehand freehand 13:07 06.01.2015

Zdravlje

Dakle, jebo torte.
Marijan Rističević u UO RFZO.
mariopan mariopan 13:18 06.01.2015

Re: Zdravlje

freehand
Dakle, jebo torte.
Marijan Rističević u UO RFZO.

Немам одговарајућег смајлија ( веровали или не)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana