Ekonomija

Bolje PAKT nego JAT (a malo i o Red Bullu)

Marko Jevtic RSS / 18.03.2012. u 23:39

U petak sam video Strongmenov blog o JAT-u i nikako da odgovorim na njega, a mislim da je to tema koja zaslužuje novi blog.

36726410692207620517667.jpg 

JAT i ja

Ako izuzmemo let za Dubrovnik dok sam još bio u vrtiću i činjenicu da ga se i ne sećam, moj prvi let bio je sa JAT-om. U februaru sam poslednji put leteo avionom i opet JAT. Prvo i poslednje iskustvo katastrofa. Potpuna.

Prvi put sam leteo za Beč poslom, let je kasnio 7-8 sati, da bii na kraju posle kruženja oko Beča avion sleteo u Grac (200 km od Beča). Tu smo čekali policiju da dođe jer se taj aerodrom koristi samo za zemlje šengena pa ne postoji granična policija, a nikakvo obaveštenje nismo dobili te se u Gracu snalazio ko je kako stigao. Uzeli smo taksi do Beča jer već bilo kasno. Ja sam tog dana trebao da dođem oko 9 ujutru, a stigao sam u 23h na kraj radne večere.

U februaru mi je let iz Ciriha kasnio 5-6 sati. Srećom snašao sam se za bežični internet pa gledao košarkaški derbi na telefonu. Naravno kasne i druge avio kompanije i naravno da moje iskustvo nije reper za to da li treba spašavati neku avio kompaniju, te ću se ja truditi da budem objektivan.

JAT i mi

Mislim da pre svega JAT ne treba uništavati, a to se čini dok god država upravlja tim preduzećem. Dok god se ljudi postavljaju politički vrtimo se u krug. Možda neke druge zemlje mogu da napreduju i sa državnim preduzećima, ali mi smo bezbroj puta dokazali da to ne možemo. Ne umemo, ne želimo, možda i nećemo. 

JAT ima neku svoju vrednost: tržište Srbije, avione, kvalitetne ljude, slotove, a ako još ima i potencijal zašto niko ne želi da ga kupi? Ili možda nije baš tako sjajno kao što izgleda? Vidmo kako su prošli MALEV i Spanair...  Njuz net piše da je JAT obeležio 100. rođendan svog stjuarta. Smešno? Žalosno? Elem, gde su one mlade i lepe stjuardese sa JATovih bilborda prošle godine?

Koncept javnih i državnih preduzeća kao stubova socijalne zaštite ili partijskog zapošljavanja, veliki je problem naše ekonomije. Sve to privatni sektor mora da finansira, a odakle?

Umro izumitelj Red Bulla

Dok mi diskutujemo i dalje o državnim gigantima, za vikend je preminuo Tajlanđanin Chaleo Yoovidhya, čovek koji je napravio Red Bull. U stvari on je šesdesetih godina osnovao firmu koja je napravila prototip energetskog pića nazvanog Krathing Daeng. 

Piće je postalo popularno među vozačima kamiona i bilo je lokalni fenomen sve dok se Austrijanac Dietrich Mateschitz nije oduševio pićem. Zajedno su modifikovali formulu i 1987. lansirali brend Red Bull.  Prošle godine prodato je 4,2 milijarde konzervi Red Bulla, piće je prisutno u 164 zemlje, a kompanija zapošljava 8,3 hiljade ljudi.

Ne volim energetska pića, ali ovaj primer preduzetništva i marketinga je za udžebnike. Svi smo verovanto čuli da nam Red Bull daje krila, a zanimljivo je kako se brend probio pozicinjarem uz ekstremne sportove, da bi sada posedovali F1 tim, fudbalski klub, NHL klub i sl.

Mala digresija, ali takve inicijative i preduzetništvo država treba da ohrabruje i podstiče. To je spašavanje naroda, a JAT treba privatizovati što pre. 

 



Komentari (24)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vladaxy vladaxy 00:09 19.03.2012

Ili možda nije baš tako sjajno kao što izg

Za razliku od tebe, ja sam mu odgovorio, ali mi je obrisao post. Učinilo mi se da se možda sprema posle izbora za neku poziciju, pa sad pravi priču.

100% si u pravu, JAT je dinosaurus. krajem 80-ih je imao oko 13.500 zaposlenih a npr 35-6 aviona. To je bilo neodrživo. Kupovali su hotele, bavili se svim i svačim umesto da se posvete avio prevozu. Preostalo je nekoliko starih aviona sa kojima ima sve više incidenata. Afera koliko hoćeš tako da se sve ubrzano raspada.

Tek kad se sruši neki avion možda ćemo dići ruke od JAT-a
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 00:17 19.03.2012

Re: Ili možda nije baš tako sjajno kao što izg

Za razliku od tebe, ja sam mu odgovorio, ali mi je obrisao post.

И ја сам одговорио, коментарисао, реплицирао...


Нема шта држава да вози авионе, камионе, аутобусе, возове, бродове. У најбољем случају би требало да прави луке, пруге, аеродроме и путеве.
Zekaan aan Oceaan Zekaan aan Oceaan 23:08 19.03.2012

Re: Ili možda nije baš tako sjajno kao što izg

I ja sam jedan od onih ciji je post uklonjen. Samo sam opisao svoja iskustva sa JATom, ali izgleda da si u pravu da Strongman ima neke (politicke) planove, pa mora da radi na reklami JATa, a svako ko se ne slaze sa njim je drzavni neprijatelj broj jedan.
petar_p petar_p 14:18 20.03.2012

ja sam trajno banovan

sa strongmanovog bloga, jer sam pre dosta vremena rekao to isto, tj. da mi izgleda kako strongman koristi blog da se samopreporuci politicko-burazerskim strukturama za buduce pozicije. Doduse, zbog te trajne zabrane sam i ja profitirao -- vise ne gubim vreme i nerve citajuci njegova napisanija.
chicadacha chicadacha 00:12 19.03.2012

Nije mi jasno...

...kako si mu odgovorio. Ne videh neki valjani argument. Meni njegova "trkaća matematika" dobro izgleda.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 00:19 19.03.2012

Re: Nije mi jasno...

chicadacha
...kako si mu odgovorio. Ne videh neki valjani argument. Meni njegova "trkaća matematika" dobro izgleda.

Ако не знаш да рачунаш, знаш да банујешшшш
Marko Jevtic Marko Jevtic 00:37 19.03.2012

Re: Nije mi jasno...

Ok, svako ima pravo na svoje misljenje. Moje je da je iluzorno praviti matematiku sa tim da JAT ima potencijal da uzme trziste Bosne?? Bosna ima BH Airlines ciji je vlasnik Turkish Airlines, a Republika Srpska je vise puta finansirala let iz Banja Luke (sto JAT, sto Adria Airways) ali bezuspesno.. I Makedonija je prica za sebe, dok Crnogorci stite svoj Montenegro.

JAT koji je leteo od Amerike do Australije propao je kao i bivsa drzava. Svaka zemlja ima svoju avio kompaniju sada, a onog trzista vise nema.

Nije ta prica tako sjajna kao sto deluje jer da jeste lako bi nasli kupca
chicadacha chicadacha 07:45 19.03.2012

Re: Nije mi jasno...

svako ima pravo na svoje misljenje


Nije ta prica tako sjajna kao sto deluje jer da jeste lako bi nasli kupca
Ovo jeste logično. N'umem da objasnim. Možda, uzimajući u obzir stepen korupcije, neko nije dobio dovoljno, ili bio zadovoljan dobijenim?
Možda nisu imali ni nameru da ga daju, ipak je on bio i ostao izvor prihoda vladajućim strankama. Možda je i ovo argument za prodaju.
sevarlica sevarlica 15:29 19.03.2012

Re: Nije mi jasno...

chicadacha
...kako si mu odgovorio. Ne videh neki valjani argument. Meni njegova "trkaća matematika" dobro izgleda.


Da li ti i "matematika lidera u regionu" koju guraju političari 20 godin, dobro izgleda???

Statistika naša dika, šta god hoćeš to naslika
muaddib92 muaddib92 18:03 19.03.2012

Re: Nije mi jasno...

ipak je on bio i ostao izvor prihoda vladajućim strankama.

Нажалост, ЈАТ већ поодавно није извор прихода ни самом себи. Исправнији израз је, наравно, извор финансијских средстава: ЈАТ има приходе, неким мерама их је и повећао последњих година - али расходи, па потом она проклета негативна разлика између прихода и разлика која се у њиховом случају назива губитак а не добит?

JAT Airways дугује само Аеродрому ''Никола Тесла'' за извршене услуге опслуге њихових ваздухоплова толико мелеона еврића да не смем касти, вероватно понешто дугује и држави која ће то елегантно пребацити на плећа магарећа (погађајмо чија су

Протеклих 6 година у свакодневном сам оперативном контакту са тзв. средњим менаџментом дотичне компаније и почесто се у себи крстим и левом и десном, иако му дођем некакав некрст. Људи су заиста на неким добрим гудрама, са олимпијских висина и даље испостављају захтеве какве не постављају чак ни најбољи платише, а арогантни су за медаљу. Право питање за бар три последња пословодства ове фирме би било да их седну на клупицу па таксативно припитају шта су то предузели, свако у свом мандату, да смање те проклете цифре које се у билансу успеха називају расходи (пословни, финансијски и ванредни) - али јакако, нису они криви, баш као што ни дериште није криво што је размажено, већ татко и мамица му.
А све док се срећни родитељи не дозову памети, свакога јутра ће и даље шест климатизованих ''Ластиних'' аутобуса довозитираздрагане јатовце на радна места и око пола пет их развозити са истих, дочим летачка оператива путује приватним лимузиницама.

Стога молим да нас - и вас - не малтерише нико бајкама о тржишним шансама ове фирме, баш као ни о бајкама о томе шта би домаћи тајкуни урадили са истом. Ту причу са тужним крајем већ видесмо на примерима робних кућа, центропрома итд.

Бићу слободан да исти овај текст поставим и код Стронгија, посебно тамо због нешто мало истине <_<
neogeo neogeo 00:15 19.03.2012

Njuz piše

Njuz net piše da je JAT obeležio 100. rođendan svog stjuarta. Smešno? Žalosno?


Još ne znaš šta je Njuz.net ili se zezaš?
Marko Jevtic Marko Jevtic 00:28 19.03.2012

Re: Njuz piše

neogeo
Njuz net piše da je JAT obeležio 100. rođendan svog stjuarta. Smešno? Žalosno?


Još ne znaš šta je Njuz.net ili se zezaš?


:)) i pisao na njuzu...

poenta je da ne znam vise ni da li mi je smesno takva sala ili zalosna, posto se njuz i sali tamo gde ima dima



Strongman Strongman 00:17 19.03.2012

JAT - iskustva

Iskren da budem nisam imao liših iskustava sa JAT-om... osim što stjuardese nisu baš najmlađe ribe ali to sam viđao po mnogim kompanijama po Americi.

Dobar tekst
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 00:21 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

Сва искуства коштају, поред питања колико, важно је и ко плаћа.
Marko Jevtic Marko Jevtic 00:39 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

Dobar tekst


Hvala Milane. Ma ja sam napisao iskustva da bih pokusao da se ogradim od toga da su moja iskustva razlog misljenja o JAT-u.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 00:41 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

Strongman
Iskren da budem nisam imao liših iskustava sa JAT-om... osim što stjuardese nisu baš najmlađe ribe ali to sam viđao po mnogim kompanijama po Americi.Dobar tekst



haha. bolje da ne komentarishemo jat, uostalom sve shto je u srbiji pod brendom jugoslovensko, unapred je osudjeno na odumiranje. vamos serbian airways, a ako ne, smrt ovom zombiju.



edit: ali moram ipak da opletem, ja sam proshparatao evropu uzduz i popreko, i jat je medju najgorim kompanijama: zastrala flotila, neljubazno, prematorelo osoblje s tu i tamo pokojim mladim licem... pre par dana sam radio sa montenegro airlines, i tamo je situacija da je jedan iskusan lik na 7-oro ili 8-oro mladjih, u svakom slucaju zemlja koja ima osecaj buducnosti. srbija, valjda, ne moze da prezali sto nije jugoslavija vishe, shta li. kako god, najgora kompanija u evropi, posle aliitalie, koji su bili eksperti neljubaznosti.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:43 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

Srđan Fuchs

neljubazno, prematorelo osoblje s tu i tamo pokojim mladim licem...

...
posle aliitalie, koji su bili eksperti neljubaznosti.


Nisam nikad imao problem sa ljubaznošću u JAT-u, sem što uvek zakukaju ako pokušam da unesem ranac u avion, pa moram da se prepakujem na gejtu. Ali to mi rade u svakoj maloj kompaniji, sa malim avionima. Par puta naleteo na neke naše šabane koji su se vraćali iz inostranstva, pa se raspištoljili ko na Guči, kako su ušli u domaći avion.

Jednom sam naišao na neke naše klinke, košarkašice iz unutrašnjosti, koje su žickale sendviče od putnika u avionu. I neke naše sojke iz Njujorka koje su se sve vreme folirale i pričale na Engleskom.

A Alitalia je stvarno krš.
apach92 apach92 09:03 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

Strongman
.. osim što stjuardese nisu baš najmlađe ribe .....


ajd sto nisu najmladje to i nije problem ali onaj puder na licu....

Poslednji put kad sam to video sam pomislio da se avion vec srusio i da smo u Sabirnom Centru, zapravo.
blogovatelj blogovatelj 13:55 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

A Alitalia je stvarno krš.


Najplasticniju hranu koju sam ikada pojeo, pojeo sam u ALitaliji. Otprilike kao da jedes stiropor. Jedino im je sladoled bio savrsen, ali to je bio Nestle proizvod.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:15 19.03.2012

Re: JAT - iskustva

blogovatelj
A Alitalia je stvarno krš.


Najplasticniju hranu koju sam ikada pojeo, pojeo sam u ALitaliji. Otprilike kao da jedes stiropor. Jedino im je sladoled bio savrsen, ali to je bio Nestle proizvod.


Tjah, ja sam navikao na drnč na lokalnim letovima, ustvari sad ni toga više nema, samo ribice i koca, pa verovatno ne bih ni primetio te plastikanere. Mada, kad idem kući, obično postim ta dva dana na avionima, jer znam u kakav šangri la dolazim, u formi kevine kuhinje.



Filip Mladenović Filip Mladenović 04:02 19.03.2012

Ujedinjenje avio kompanija!

Najekonomičnije i najelegantije rešenje bi bilo da se sve avio kompanije ex Jugoslavije udruže. Da naprave biznis plan i da lete širom Evrope i sveta.

Situacija je analogna fudbalu: samo jedna jaka regionalna liga može fudbal na ovim prostorima izvući iz bedaka u kome tavori evo već dve decenije!
011-495 011-495 12:47 19.03.2012

Re: Ujedinjenje avio kompanija!

Slazem se sa Filipom, najbolji dokaz je SAS a svaka od zemalja Skandinavije je pojedinacno mnogo bogatija od Srbije.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 13:05 19.03.2012

Re: Ujedinjenje avio kompanija!

011-495
Slazem se sa Filipom, najbolji dokaz je SAS a svaka od zemalja Skandinavije je pojedinacno mnogo bogatija od Srbije.

Aналогија је неадекватна. Прво, то су правне, капиталистичке државе, а земље региона су... Посткомунистичке, пострауматизоване

Да је Србија краљевина бар...

Него, Филипово...
Situacija je analogna fudbalu: samo jedna jaka regionalna liga može fudbal na ovim prostorima izvući iz bedaka u kome tavori evo već dve decenije!

Значи регионална лига би била аналогна отвореном небу за регион, па би релација била репрезентација - национални превозник.

А то не значи да су регионалне лиге добре. Ево пример је јадранска... Више штете но користи.
011-495 011-495 14:02 19.03.2012

Re: Ujedinjenje avio kompanija!

srdjazlopogledja
011-495
Slazem se sa Filipom, najbolji dokaz je SAS a svaka od zemalja Skandinavije je pojedinacno mnogo bogatija od Srbije.

Aналогија је неадекватна. Прво, то су правне, капиталистичке државе, а земље региона су... Посткомунистичке, пострауматизоване



Sto bi Djole Balasevic rekao "princip je isti, sve ostalo su nijanse..."

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana

Najaktivniji autori u poslednjih 15 dana