Još malo „gunđanja" zbog BusPlusa i isplativ predlog Konzorcijumu
Pišu u osam ruku: savesni građani J. S. i Hansel i službenici Direkcije za javni prevoz i BusPlusa
Pre desetak dana pisao sam ovde (kao jedan od mnogih u javnosti) protiv zaprećenog tretmana građana koji imaju uredno dopunjenu BusPlus personalizovanu karticu, ali su propustili, ma iz kog razloga, da je validiraju pri ulasku u vozilo gradskog saobraćaja. Preti se, po važećim odlukama, blokiranjem kartice, obaveznom deblokadom i izbacivanjem iz vozila ako ste u njega ušli s blokiranom karticom (recimo da niste stigli da je deblokirate), iako ste, podvlačim, kartu blagovremeno dopunili potrebnim mesečnim iznosom.
Dok u istim tim odlukama nigde ne piše da li će se deblokada i koliko naplaćivati, u novinama smo mogli da pročitamo da će, pored toga što će biti izbacivani iz vozila, i ovi putnici biti kažnjavani kao i oni koji se voze bez karte.
Neki nisu bili lenji, pa su postavili pitanja Sekretarijatu za saobraćaj, BusPlusu, gradonačelniku. Za sada, kako mi javiše, odgovorile su prve dve instance.
Sekretarijat za saobraćaj, Direkcija za javni prevoz:
Postovani,
Hvala sto ste nam se obratili. Validacija personalizovane kartice u vozilima javnog gradskog prevoza propisana je Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda. Svaki putnik koji poseduje ovu vrstu karte obavezan je da se validira ukoliko to neucini pri kontroli kontrolor ima pravo da takvu kartu blokira. Ako putnik nastavi da se vozi sa blokiranom personalizovanom karticom pri narednoj kontroli kontrolor ima pravo da zamoli putnika da napusti vozilo ali ne i da mu napise doplatnu kartu, jer krsi komunalni red (sto se smatra neispravnim putnikom) odnosno ne postuje pravila ponasanja u javnom linijskom prevozu. Deblokada karte vrsice se u centru"Bus Plusa".
Dakle, o ceni deblokade ni reči, nejasna natuknica o kršenju komunalnog reda još više zbunjuje, jer se u Odluci o komunalnom redu, koliko se makar pretragom po ključnim rečima može proveriti, ne pominje neispravnost voznih isprava kao remećenje komunalnog reda.
Iz BusPlusa, izvesno odgovorno lice, pak, odgovara 27.01.:
Poštovani,
Što se tiče naplate kazni ništa se nije menjalo. Kartice će moći da se blokiraju ukoliko nije plaćena kazna
i da se odblokira čim se kazna plati.
Srdačan pozdrav
Građanin J. S. uzvraća pitanjem:
Poštovani gospodine ****,
Hvala na odgovoru, ali niste mi odgovorili na osnovu koje i čije odluke se kazna plaća i kojim aktom je to propisano.
Ovo pitanje ima smisla naročito pošto se u dodatom članu 36a Odluke o linijskom prevozu (koji se odnosi na validiranje personalizovanih karata) NIGDE ne pominje kažnjavanje, već samo blokiranje i deblokiranje kartice.
Nadam se da ćete ovo razjasniti ne samo meni, nego svim korisnicima.
Pozdrav,
J. S.
Odgovorno lice na ovaj mejl odgovara ovako:
Poštovani,
Pošto ste pretpostavljam savestan građanin koji plaća usluge gradskog prevoza ne znam zašto postavljate ovakva pitanja.
Srdačan pozdrav,
****
J.S. odgovara:
Poštovani gospodine,
Naravno da sam savestan i da kao takav imam prava da pitam šta će mi se desiti ako zaturim karticu i ne stignem da je nađem pre ulaska u prevoz, a recimo žurim; da ne pričam o potencijalnom problemu da se i najsavesnijima može desiti da zaborave ili izgube kartu ili budu odžepareni. A naročito bi se u novom sistemu vrlo lako moglo utvrditi da li je neko ko se nekim slučajem zatekne bez mesečne karte istu na vreme dopunio ili nije.
Radi se, gospodine ****, o elementarnoj potrebi i savesnih građana da budu slobodni, tj. da ne budu stalno kontrolisani, tj. kontrolisani do te mere. Tim pre što su savesni. Ne znam da li biste i poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti pitali da li je on savestan građanin kada je postavljao pitanja u vezi s funkcionisanjem BusPlus-a? A mogao bih i ja Vas da pitam da li se VI ikada vozite gradskim prevozom, upravo kao i drugi koji su ovaj sistem čekiranja svih karata izmislili?
Na kraju, bio ja savestan ili ne (do daljeg ću, za Vašu informaciju, plaćati prevoz nepersonalizovanim kartama jer personalizovanu nisam izvadio - u ovom trenutku mi se ne isplati; a imaću više nepersonalizovanih u različitim jaknama i torbama da mi se ne bi desilo da nekad budem bez karte), Vaše je, pretpostavljam, kao savesnog službenika da precizno odgovorite na pitanje ili da me uputite na nekoga ko odgovor na pitanje zna i želi da odgovori.
Ovako se stiče utisak da upravo BusPlus "nešto muti" i da će pokušati i da savesne (a neinformisane i previše poslušne) građane "hvata" na nekoj krivini kako bi po svaku cenu naplatio i nešto za šta nema pokriće. I sve to bez ikakve garancije kontrole prevoznika koji na mojim linijama umeju da budu vrlo, vrlo neredovni, i to po pravilu kada su vremenski uslovi ekstremni, a saobraćaj funkcioniše normalno (bez nekih zakrčenja i sl.).
Dakle, gospodine ****, budite ljubazni i recite imate li odgovor na prvobitno postavljeno pitanje ili nemate, i ako imate - koji je.
Zahvaljujem i pozdravljam Vas.
J. S. (s kojim se potpuno slažem) kaže da odgovora na poslednje pismo nije bilo. U međuvremenu, „Politika" pre neki dan piše da se kazne za nevalidiranu personalizovanu karticu ipak neće naplaćivati, „Blic" danas piše izgleda suprotno.
Rezervisanost zbog mogućeg praćenja kretanja i dalje u javnosti postoji.
Jedan predlog za konzorcijum Apex-Lanus-KentKart: ako vam je već toliko važno da brojite putnike po kategorijama (a šta će vam kategorije, opet pitamo, zar nije dovoljan samo broj putnika?), uvedite „karte parnjake" za validaciju koje neće biti personalizovane i koje će važiti, pri kontroli, samo uz personalizovanu kartu. „Parnjaci" ne bi smeli da imaju numeraciju, da se ne bi pri kontroli mogli upariti s određenom personalizovanom karticom, svako bi ih mogao kupiti (eto prilike za dodatnu zaradu konzorcijumu ;) ) bez ikakve identifikacije - i problemi rešeni - i zbog rezervi zbog mogućeg praćenja i da bi se smanjila verovatnoća gubljenja „glavne karte". Da, da, ne morate mi zahvaljivati! :-D