Budućnost| Društvo| Mediji| Politika| Život

TEŠKO JE ŽIVETI I RADITI U DRUŠTVU BEZ NADE

Nebojša Milenković RSS / 25.11.2010. u 16:44

20061224074530-nada.pngOvdašnje partijske spahije ničega se, čini se, ne plaše koliko zaziru od ljudi sa znanjem, obrazovanjem i integritetom. Lideri stranaka postali su njihovi vlasnici ― orijentalni despoti i suvereni čije se unutarpartijske aktivnosti svode na to da se u vlastitoj stranci unapred unište svaka alternativa, opozicija ili drugačije mišljenje.

Društvo bez alternative je društvo bez perspektive

Nepostojanje alternativnih vizija, koncepata i strategija, situacija je koju odgovorna vlast sebi i društvu koje vodi ne sme da dopusti. Društvo bez alternative brzo i lako postaje društvo bez perspektive - otuda i današnja Srbija jeste društvo frustriranih, razočaranih, bezvoljnih, mrzovoljnih i obeznađenih građana.  Razlozi za to svakako su u elementarnoj nesposobnosti političkih nomenklatura da napuste praksu kojom se ispravlja jedna prevaziđena i u svojim temeljima naopaka politika. Napretka neće ni biti sve dok se u kolektivnoj svesti ne redefinišu pojmovi i shvatanja: države, nacije, nacionalnih interesa, sebe i sveta oko sebe. Umesto izanđale kosovske mantre i obećanja u koja više ne veruju ni oni koji ih daju ― na scenu moraju stupiti pragmatični, zemaljski ciljevi. Pojedinac mora da postane važniji od nacije a monolit države ustupi mesto (pravno) uređenom društvu. Anuliranjem gubitničkog kosovskog sindroma i njegovog fatalnog dejstva po stanje srpske nade ― otvorio bi se put stvaranju osećaja pozitivnog pripadništva. Pojednostavljeno rečeno, umesto dosadašnjeg naopakog shvatanja istorije, te kretanja unutar binoma (istorijskih) nepravdi i pravdi ― neophodno je prihvatiti da savremeni svet funkcioniše po principu interesa. Napuštanje vekovnih poraza stoga ne može biti tretirano kao nepatriotizam ― kao što se ni jedan zemaljski narod ne sme neodgovorno usmeravati ka nebeskim ciljevima.

Od ubistva premijera Đinđića ovde nema ličnosti sposobne da motiviše na akciju. Umesto veštine pronalaženja pozitivnih ciljeva politička kasta na vlasti zauzeta je feudalizacijom izbornog plena na svim nivoima vlasti, ne libeći se da na odgovorne pozicije postavlja čak i neke od najomraženijih ličnosti Miloševićevog režima. Stoga često ponavljano pitanje: šta se i koliko toga promenilo u odnosu na Srbiju devedesetih ― zahteva ozbiljnu prekompoziciju. Suštinska dilema, dakle, glasi: šta je to što je ostalo isto? Razorena privreda, neizgrađene institucije, kontrolisani mediji, nepostojanje jasnih strateških opredeljenja, naopak vrednosni sistem, procvat korupcije na svim nivoima, nepostojanje brige za opšte dobro, stalno proizvođenje afera bez jasnih (zakonskih, sudskih) epiloga i sankcija, politička kasta potpuno otuđena od naroda...

 

Politička kasta protiv naroda i države 

Ovdašnje partijske spahije ničega se, čini se, ne plaše koliko zaziru od ljudi sa znanjem, obrazovanjem i integritetom. Lideri stranaka postali su njihovi vlasnici ― orijentalni despoti i suvereni čije se unutarpartijske aktivnosti svode na to da se u vlastitoj stranci unapred unište svaka alternativa, opozicija ili drugačije mišljenje. Ovdašnji unutarstranački izbori, po pravilu svedeni na „izbor“ između jednog kandidata, uvreda su i ruglo demokratije i anticivilizacijsko nasilje nad istom. Predsedništva i glavni odbori stranaka koje pretenduju na to da se smatraju demokratskim, odišu atmosferom jednoumlja od koje štetu imaju kako same partije tako i čitavo društvo. Stepen autokratije prisutan u političkim strankama rezultirao je situacijom u kojoj srpski parlamentarci u praktikovanju udvorištva danas unekoliko prevazilaze čak i nekadašnje komunističke. Umesto mesta na kom se artikulišu nade i pozitivni ciljevi ― srpski parlament sinonim je za opšte posrnuće društva koje niti zna gde ide niti šta želi. Uz sporadične skandale, ovakva Skupština Srbije s uspehom proizvodi jedino apatiju i beznađe. Srpski parlament pretvoren je u politički buvljak koji predstavlja negaciju parlamentarizma i demokratije. Sa izuzetkom Vesne Pešić i Žarka Koraća, tamo nema ličnosti od integriteta spremnih da interese društva podrede interesima svojih stranaka, odnosno njihovih lidera. Roba koja je na tom političkom buvljaku najmanje poželjna jeste znanje ― tako je i često ponavljana teza o tome kako pametni i pošteni ljudi nemaju šta da traže u (srpskoj) politici tek donekle tačna. Istina se nalazi u činjenici da su oni nepoželjni u istoj, i da im se to, na sasvim eksplicitne načine, svakodnevno stavlja do znanja.

Vođene ličnim pragmatizmom, političke partije i njihovi lideri očigledno nisu u stanju da javno dobro stave iza vlastitih prizemnih i sasvim gramzivih ličnih inetersa. Retke ličnosti koje se zalažu za javni interes i za opšte dobro izložene su podsmehu i cinizmu političke kaste koja u odbrani ideologije opšteg grabeža i moralne truleži koja caruje današnjom Srbijom više ne bira sredstva. Prekomerno zaduživanje, potrošnja koja je višestruko veća od proizvodnje, afere koje po pravilu nemaju zakonsko (sudsko) razrešenje, privatizacija čije pravo ime zapravo jeste tajkunizacija ― izigrali su osećanje pravde i socijalne odgovornosti stvarajući kod građana osećanje trajne nesigurnosti i egzistencijalnog beznađa.  Pokretačka energija jednog društva upravo je u potrebi ljudi da imaju nekoga u kog će moći da investiraju svoje nade. Društvo bez nade je društvo bez budućnosti. Na današnjoj političkoj sceni ima tako poražavajuće malo ljudi koji ulivaju nadu, dok među onima koji i ulivaju kakvu-takvu nadu ima još manje onih koji ulivaju poverenje.

Demokratija kao laž koja nam je potrebna ovde više nije dovoljna ― današnjoj Srbiji, više no ikad u njenoj istoriji, potrebne su nova retorika i nova politika zasnovana na evoluciji političkih ideja, na doslednosti i kontinuitetu u stvaranju osećaja sigurnosti i strateške usmerenosti kao preduslova svakog pretpostavljenog napretka. Politika mora biti ekonomija nade ―  stoga potrošeni i iskompromitovani ljudi ne mogu imati legitimitet za zastupanje novih ideja. Legitimisanjem demokratskih i proevropskih  kapaciteta Dačića, Vučića, Nikolića i Palme – posebno potpisivanjem Deklaracije o međusobnom pomirenju DS i SPS-a – ovde su relativizovana pitanja moralnih principa, etike i odgovornosti. Demokratija je postala reč bez težine. Programskim približavanjem DS i SNS i priča o Evropi postala je (pred)izborna poštapalica bez suštine - posebno imajući u vidu da nije praćena zalaganjem za evropske (civilizacijske) vrednosti.  Zato, umesto demokratskog, prioritet mora biti stvaranje pristojnog društva – društva u kojem više neće moći nekažnjeno da se: obmanjuje, vara, krade i ubija. Koncept novog/drugačijeg patriotizma, istovremeno morao da bude i koncept novog personalizma. Naš novi svet nikako ne sme ličiti na ovaj ― zaglibljen u vlastitim nedoslednostima, pomirenjima, koalicijama, kohabitacijama...

Znanje i integritet, jednako koliko u politici, nepoželjni su i na ovdašnjoj medijskoj sceni ― do te mere inficiranoj pornografijom i tabloidnim žutilom da to uveliko vređa dobar ukus. Umesto istinskih intelektualaca i ljudi od imena i dela ― za tumače ovako konstituisane (političke) stvarnosti nametnuti su nam takozvani analitičari, uz nekolicinu časnih izuzetaka uglavnom je reč o sitnim denuncijantima koji još uvek maštare o karijerama saradnika Udbe. Svest o značaju razvoja kritičke svesti kao i načini/mogućnosti građanske participacije u menjanju društvenih okolnosti getoizirana je na prostor jednih i po novina, po jednu radio i TV emisiju i nekolicinu web sajtova i internet portala. Izvan ove, uglavnom virtuelne sfere, građanska Srbija danas nema druga pouzdana (institucionalna) uporišta. Poražavajuća činjenica da je čak i tokom 90-ih bilo više prostora za kritičko novinarstvo, svedoči o dubokom stepenu krize ideja, koncepata i političkih sloboda srpskog društva.

Tabloidizacija političke i medijske sfere dovela je do banalizacije ozbiljnih problema, kao što su i laži eksperata u očima naroda trajno kompromitovale društvo znanja. Partijska feudalizacija svih sfera društva mogućnost zaposlenja bez partijske veze svela je na minumum ― tako većina mladih i visokoobrazovanih kadrova izlaz vidi u odlasku iz zemlje. Više od aktuelnog beznađa plaši činjenica da se ovde o nadi danas uopšte ne priča. Ako je evidentno da o njoj ne govori politika – onda bi to morali mediji. Ako ne govore mediji ― morala bi kultura. Ako ne ni kultura ili umetnost – onda mora filozofija... Ako u jednom društvu o nadi ne govori niko ― tada ono jeste na putu sasvim izvesnog sunovrata... 



Komentari (44)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mikele9 mikele9 16:59 25.11.2010

Nada

Više od aktuelnog beznađa plaši činjenica da se ovde o nadi danas uopšte ne priča. Ako je evidentno da o njoj ne govori politika – onda bi to morali mediji. Ako ne govore mediji ― morala bi kultura. Ako ne ni kultura ili umetnost – onda mora filozofija... Ako u jednom društvu o nadi ne govori niko ― tada ono jeste na putu sasvim izvesnog sunovrata...

Zvuči beznadežno ali istinito je do bola! Ako je NADA umrla kao što izgleda da jeste, a kaže se da umire poslednja, onda je sunovrat koji je još ranije počeo, već dobrano zahuktan!
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 17:03 25.11.2010

На трагу

Заиста сте на трагу нечега. На трагу чега, не бих знао рећи

Чланак је у мањем делу афирмативан а у већем се састоји од негативне агенде. Шта под тиме подразумевам? Па на то да се над лементирањем очигледне стварности (бар онима који су спремни и жељни да ту стварност сагледају), и поред оцена неких личности, не назире никаква агенда у смислу решења којим би се та стварност променила.

Било би нефер сада кренути у сецкање чланка, нарочито због тога што нисам написао ништа, и због тога што ипак даје увид у проблеме, али ми се некако чини да вуче на неки социјализам?

Можда сам само ја мало репосетљив, шта ли...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:14 25.11.2010

Re: На трагу

и поред оцена неких личности, не назире никаква агенда у смислу решења којим би се та стварност променила


ne znam odakle vam to da sam ja na bilo koji način "pozvan" da nudim rešenja, ali, kad već insistirate, hajde da pokušam ovako:

Umesto izanđale kosovske mantre i obećanja u koja više ne veruju ni oni koji ih daju ― na scenu moraju stupiti pragmatični, zemaljski ciljevi


umesto dosadašnjeg naopakog shvatanja istorije, te kretanja unutar binoma (istorijskih) nepravdi i pravdi ― neophodno je prihvatiti da savremeni svet funkcioniše po principu interesa.

Napuštanje vekovnih poraza stoga ne može biti tretirano kao nepatriotizam ― kao što se ni jedan zemaljski narod ne sme neodgovorno usmeravati ka nebeskim ciljevima.


Demokratija kao laž koja nam je potrebna ovde više nije dovoljna ― današnjoj Srbiji, više no ikad u njenoj istoriji, potrebne su nova retorika i nova politika zasnovana na evoluciji političkih ideja, na doslednosti i kontinuitetu u stvaranju osećaja sigurnosti i strateške usmerenosti kao preduslova svakog pretpostavljenog napretka.


Politika mora biti ekonomija nade ― stoga potrošeni i iskompromitovani ljudi ne mogu imati legitimitet za zastupanje novih ideja.


Demokratija je postala reč bez težine. Zato, umesto demokratskog, prioritet mora biti stvaranje pristojnog društva – društva u kojem više neće moći nekažnjeno da se: obmanjuje, vara, krade i ubija.


Koncept novog/drugačijeg patriotizma, istovremeno mora da bude i koncept novog personalizma.

srdjazlopogledja srdjazlopogledja 17:33 25.11.2010

Re: На трагу

Хвала на одговору.

Ваш договор садржи општа места ("на трагу", али не нуди конкретна решења. Да не дође до неспоразума, реплике нису упућене обезвређивању првобитног текста већ обогаћивању вашег мишљења. Иначе не бих ни читао текст.

Имате у тексту оцене појединих политичара (неки су лоши, неки добри - нејасно ми је због чега), затим опажање унутарпартијског деспотизма (који је својствен свим партијама, ту се, изгледа, не слажемо), а онда уносите претпоставку демократије. На основу ћега тврдите да је Србија демократска држава? Ја тврдим да није.

Што се тиче мантри, поменули сте Косово, заборавили сте ЕУ. По мом схватању, што не значи да је исправно, појам мантре је везан за "онострано", има религијски карактер утицаја - како у прошлости, тако и у будућности.

Становништво је по свим истраживањима у последњих 15 година заокупљено следећим стварима:

1. Сиромаштво,
2. Незапосленост,
3. Корупција.

Чисто да се разуме да људи нису глупи онолико колико их врхушка сматра да јесу.

P.S. Зашто нисте позвани да предложите решење? Написали сте чланак, потписали сте, способни сте да размишљате, ово је ваша држава колико и моја... Ко је позванији од вас?
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:39 25.11.2010

Re: На трагу

На основу ћега тврдите да је Србија демократска држава?
na osnovu čega vi tvrdite da (ja) tvrdim
Што се тиче мантри, поменули сте Косово, заборавили сте ЕУ.
u pravu ste - tj. zaboravio, al hvala na podsećanju, ispravka/dopuna stiže
Чисто да се разуме да људи нису глупи онолико колико их врхушка сматра да јесу.
a p s o l u t n o ste u pravu
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 18:02 25.11.2010

Re: На трагу

Опет, хвала на одговору.

Нејасно је из текста да ли се тврди да је демократија или није. Може се разумети или да није или да она сама по себи не нуди потребна решења.

Афирмативно, поменули сте једног који је поновио оно што ми се не свиђа. Оно виђење државе где се поново (?) уводи сервилност према држави. Знате на шта мислим, то је оно не питај шта држава...

Колико сам схватио ваш текст, исправите ме ако грешим, поента је у негативној селекцији у политици. Значи, како то спречити? Чини ми се да ова врста посредног бирања уводи појачање у негативној селекцији али да се таква селекција не може избећи. Става сам да није решење у томе покушати променити врхушку (калиф уместо калифа), већ ићи у ограничавање моћи. Ту можете повући линију од ко-зна-када до данас и видети да постоји јасан раст овлашћења чак и у последњих 10 година. Тачније, овлашћења данашње власти у Србији су већа од оних пре 20 година, у време социјализма.

У настојању да се уведе квалитет у погледима, речима и делима вођа не лежи решење. То је варка која је настала као последица моћи вође над нама. Вођа не може ништа урадити како би унапредио живот у земљи али зато увек може да уради нешто како би га уназадио.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:52 25.11.2010

Re: На трагу

Нејасно је из текста да ли се тврди да је демократија или није. Може се разумети или да није или да она сама по себи не нуди потребна решења.
upravo tako
Колико сам схватио ваш текст, исправите ме ако грешим, поента је у негативној селекцији у политици. Става сам да није решење у томе покушати променити врхушку (калиф уместо калифа), већ ићи у ограничавање моћи.
ne držim previše do "poenti", ali, recimo, mogla bi biti i ta da društva koja zavise od samovolje pojedinaca - nisu ni uređena ni demokratska pošto društvo počiva na institucijama... tako da stranke koje su iznutra uređene po autokratskim principima svakako ne mogu biti one koje demokratizuju odnose u istom...
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 19:05 25.11.2010

Re: На трагу

Да вам кажем искрено... Не знам шта значи "друштво". Приметио сам да се тај термин често употребљава, и то најчешће од стране врхушке у циљу избегавања одговорности (не постоји линија одговорности нити се тежи успостављању исте). То је оно кад се чује "друштво треба ово, друштво треба оно...". У својим напорима да сазнам шта је "друштво" долазио сам до објашњења која личе на таоизам: "Друштво је све око нас, сви ми итд".

Ево - ја почивам , некако и упркос свему. Не треба ми никаква институција.

Даћу вам један транскрипт који сам направио, чисто да појаснимо мало.
У питању је дебата која и није дебата, која се води под покровитељством једне немачке фондације а коју води Мићуновић (?!). Један човек чије име нисам упамтио, на жалост, са неког института (што је изненађење) је рекао следеће (сам сам насловио његово излагање, нека ми опрости):

Русо & Луј

Професор Мићуновић нас је подсетио да држава мора да има монопол над силом.
Питање је међутим, да ли ми овде имамо државу?
Да ли имамо у смлислу скупљених институција и правила на основу којих ове институције функционишу непристрасно како би сваком појединцу обезбедили сигурност и следствену могућност развоја?
И на основу живота и на основу онога што је овде рекло неколико уважених колега, тешко би се рекло да овде имамо државу. То што се овде зове институцијама личи на кулисе којима се они који су моћни користе прилично арбитрарно. Појединац који има моћ, политичку или економску или социјалну, овде је јачи од институције. Другим речима, овде не важи Русоов „друштвени уговор“ већ принцип Луја XIV „ја сам држава“. С тим што је, за разлику од Француске Луја XIV, у Србији је у много већој мери развијен клијентелизам, а то значи да у Србији немамо само једног „луја“ него овде царују многобројнији „лујеви“ нижег ранга који су, наравно сви повезани. Наравно да су повезани заједничким интересом али у много већој су мери повезани међусобним зазирањем*. Другим речима, то је респект према сили којом располажу сви други овдашњи „лујеви“. Респект према нечему што бисмо могли да назовемо „лујевски насилнички потенцијал“. Ту је срце насиља. Ти је исходиште овдашње културе некажњивости јачег. Ту је утемељен пронцип да је онај који је јачи политички, који је јачи економски, који је јачи социјално, у оквиру свог домена може да ради шта хоће. Логично је онда да они који су јачи физички, да у оквиру свог домена, улице или стадиона, такође могу да раде шта хоће. Резултата у суочавању са физичким насиљем неће бити док не постане кажњиво, док не почне да се кажњава, ово насиље о коме се овде слабо говори. Док не буде кажњиво политичко насиље, у оквиру кога се на пример доносе потпуно приватни закони, док не буде кажњиво економско насиље, у оквиру кога се проводи јавно систематска пљачка, док не буде кажњиво систематско насиље, у оквиру кога се, под маском транзиције која се свела на ја-теби-ти-мени, производи масовно сиромаштво.

*ту сам испустио нешто па сам реконструисао на начин на који мислим да одговара - у питању је пар речи.
Dejan I. Dejan I. 17:00 28.11.2010

Re: На трагу

Agenda, agenda... šta to tačno beše? A ha da "plan, raspored, motiv..." što bi rekli mi prosti i konzervativni za razliku od vas "modernih" koji niste toga mogli da se setite pa ste da biste zvučali "nobl" to pošto-poto morali da "ubacite" u naš jezik.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 00:13 29.11.2010

Re: На трагу

Уф. Ако сам ти ја модеран, за погрешног си се у'ватио. Мани ме, нисам имао реч а нешто сам слушао пре тога па је то тако "испало"...
Out of Beirut Out of Beirut 18:03 25.11.2010

analiza, neko mora i to raditi

Lideri stranaka postali su njihovi vlasnici ― orijentalni despoti i suvereni čije se unutarpartijske aktivnosti svode na to da se u vlastitoj stranci unapred unište svaka alternativa, opozicija ili drugačije mišljenje.


Sugerisem jedno pitanje, ali ne znam koliko je korisno. Pitanje glasi: Zasto? Neki od tih ljudi su bili u demokratskoj opoziciji decenijama, cak i pre 1990.

Neko ce odgovoriti: to su takvi mentalni sklopovi, sta ces.

A zbog cega su, molim vas, takvi? Valjda ne zbog nedemokratskih gena; ljudska gradja je ista svuda po svetu.

Moguci odgovor: Pa to je bar jasno, to je tradicija na ovim prostorima, ojacana titoistickom verzijom staljinizma, i trebace ko zna koliko vremena da bi se nas obrazac razmisljanja promenio.

(Znaci, nije problem samo u liderima vec prakticno u celom narodu??*)

Pitam se onda kako to da su nam kultura - muzika oblacenje, moralni pojmovi, i tehnologija i nacin zivota radikalno razliciti od onih pre stotinjak godina, a kad je u pitanju komunikacija o zajednickoj sudbini onda nesto ne ide, ili ide veoma sporo.

Sta ako - sta ako - je uzrok u tome sto politicari primecuju hronicnu nestabilnost i strukture vlasti i celog drustva, pa se osecaju prinudjeni da deluju diktatorski? Mozda je ta njihova percepcija 1) delimicno ispravna, 2) delimicno iluzija kojoj svako moze podleci i 3) delimicno samoopravdanje ljudi zednih vlasti.

Mislim da nije sve u (3).


. Više od aktuelnog beznađa plaši činjenica da se ovde o nadi danas uopšte ne priča. Ako je evidentno da o njoj ne govori politika – onda bi to morali mediji. Ako ne govore mediji ― morala bi kultura. Ako ne ni kultura ili umetnost – onda mora filozofija... Ako u jednom društvu o nadi ne govori niko ― tada ono jeste na putu sasvim izvesnog sunovrata...


Znaci nije problem jedino kod politickih lidera, problem je u kulturi u sirem smislu reci. Ali mi politicare osudjujemo, dok umetnike i intelektualce uzdizemo kao njihovu suprotnost. Cemu taj dvojak arsin? Mi obicni gradjani, nismo li pomalo snobovi i podlozni samozavaravanju?
Out of Beirut Out of Beirut 18:58 25.11.2010

nastavljajuci

Mozda vredi pomenuti da se i na zapadu ponekad desava eliminisanje pluralizma, idejno osiromasenje, vezivanje za licnosti pre nego li za vizije. To se u zadnjih desetak godina desilo britanskoj Labour Party.

Hteo bih da pomenem da i karijerizmu i skorojevicstvu prethode neki prirodni uzroci. Ponizenje koje oseca svaki covek, bar kod nas, verovatno stimulise uskogrudo usredsedjivanje ka materijalnim dobrima i statusu.

Retko srecem da se pominje, ali staljinizam nije bio tek obicna tiranija; on je funkcionisao u sprezi sa dubokim cinizmom i malogradjanskom sujetom. I oni su bili promovisani kod nas, prakticnim uzorima. To sto su bili promovisani u ime ideala pravi razumljivom tendenciju da se uzrok nasih problema vidi u preteranom idealizmu, neprakticnosti.

na scenu moraju stupiti pragmatični, zemaljski ciljevi.


Meni se ipak cini da idealizam i zemaljski ciljevi idu ruku pod ruku. Ono prvo obezbedjuje entuzijazam i 'mentalni kiseonik' za ovo drugo. Problem, cini mi se, nije u idealizmu vec pre u iskrenosti. U spremnosti da se prizna kako smo mi jadni, kako sam JA jadan. Bez priznanja slabosti nema ni poboljsanja.

( N.B. Za idealizam ne smatram fiks-ideju o teritoriji drzave u kojoj si se rodio... niti pridruzivanje klubu lepih bogatih zemalja. )
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 19:10 25.11.2010

Re: nastavljajuci

Retko srecem da se pominje, ali staljinizam nije bio tek obicna tiranija; on je funkcionisao u sprezi sa dubokim cinizmom i malogradjanskom sujetom. I oni su bili promovisani kod nas, prakticnim uzorima. To sto su bili promovisani u ime ideala pravi razumljivom tendenciju da se uzrok nasih problema vidi u preteranom idealizmu, neprakticnosti


Потпуно се слажем са вама. Данас је потпуно из спектра избачен корен који је успостављен после другог светског рата. Критика је упућена деведесетим и Слоби на тај начин да се један пита: није ли посреди унутарпартијски (КП) конфликт? "Слоба је застранио на путу ка социјалистичком рају", поражени са осме седнице су повратили власт 2000.
abraham_linkoln abraham_linkoln 19:18 25.11.2010

Džugašvili

saglasan sa prethodnim komentarima - kao što se Srbija odrekla Miloševića
ali ne zbog onog što je on radio i predstavljao, već zbog toga što nije uspeo - tako je i duh J. V. Džugašvilija u tzv. demokratskim strankama jeste mnogo prisutniji nego što se to obično misli



inače, tekst jeste sjajna analiza stanja - pitanje je samo šta sa njim, baš kao i šta sa: peščanikom, insajderom,--- niko to ne čita, to jest do onih kojima je upućeno to svakako ne dopire...

više onako, nama. za samoterapiju
Jukie Jukie 19:38 25.11.2010

Školstvo

Stigli smo do faze u školstvu gde se ne zna koji je uopšte cilj. Deca se novim zakonima podržavaju da džabalebare i prave haos, discipline nema, tj. ima negativne, petice se poklanjaju kapom i šakom, na prijemnima se prepisuje iako su pitanja uglavnom unapred poznata pa ih samo treba nabubačiti, i onda đaci porastu pa upišu fakultet i onda im traže vreću para da se upišu u sledeću godinu (a jesmo mi vama lepo rekli da džabalebarite i pravite haos a ne da učite? e pa kad nas niste slušali, sad plaćajte)

A naravno kako smo posejali, tako ćemo i žeti.
expolicajac expolicajac 19:46 25.11.2010

Evo zašto

Šta je sada


Zašto se to desilo. Zbog ovoga


Kome se prodao


Šta nas čeka

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 19:59 25.11.2010

Re: Evo zašto

a jel ovaj prvi možda (reformisani) mile ilić - bez brkova ?
expolicajac expolicajac 20:07 25.11.2010

Re: Evo zašto

a jel ovaj prvi možda (reformisani) mile ilić - bez brkova ?

Pseudonim "Bane Banana". Nosilac demokratskih promena 1996 godine u Nišu. Na YouToobe nema više zapisa tih promena. Toliko o izvorištu demokratije. Što bi rekle nišlije "za koga gazismo tolko blato"
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 20:16 25.11.2010

.... Niko kao Bane ...

a, to (li) je znači "legendarni" bane
ramanyami ramanyami 19:49 25.11.2010

Uzeste mi blog iz usta

Odličan tekst - dijagnoza srpskog društva data bez greške.

Šteta što više blogova, komentara, priča nije u ovom pravcu..
vojislav948 vojislav948 20:20 25.11.2010

Политичка каста против народа и државе


Nazire li se tu neki izlaz iz tog ćorsokaka neznanja, despotizma, laži, korupcije i kriminala. Kako pobediti to zlo koje Srbiju godinama unazađuje. Da li je izlaz iz ovoga u promeni izbornog sistema, neposrednom biranju svakog pojedinca, a ne stranke.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 20:24 25.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

Da li je izlaz iz ovoga u promeni izbornog sistema, neposrednom biranju svakog pojedinca, a ne stranke.


Већински изборни систем је први корак ка излазу из овог пакла.
talicni talicni 20:40 25.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

srdjazlopogledja

Већински изборни систем је први корак ка излазу из овог пакла.


Well, vecinski sistem bi zbrisao palmu,partiju penzionera a bogami i ldp.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 20:49 25.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

Well, vecinski sistem bi zbrisao palmu,partiju penzionera a bogami i ldp


Нисам схватио... Је л' то лоше? Уосталом, шта то мене брига кога би збрисао, нисам у послу бриге око странака. Мене занима ко је мој представник, заступник у дому "Народне" скупштине.

Наводници нестају само са увођењем већинског изборног система.
ramanyami ramanyami 23:12 25.11.2010

Pakao mediokritetizma

Sigurno, direktan put ka srpskom raju.
Samo nam to treba, demokrate i naprednjaci sami u skupštini - procvetaće Srbija već za 6 meseci...
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 23:25 25.11.2010

Re: Pakao mediokritetizma

Већински изборни систем представља могућност да се у оквиру једне изборне јединице бира представник лично независно од тога којој или да ли уопште припада странци. Кад вам је већ толико стало до појединих странака и њиховог "особља", то значи да је могуће изабрати Палму, чак је и вероватно с обзиром на концентрацију гласача у и око Јагодине као што је могуће и изабрати неког представника ЛДП-а, вероватно око Зрењанина пошто ми се чини да из тог краја имају представника у скупштини Војводине која је, као што знамо, производ мешовитог изборног система.

Можда мислите да је проблем у избору? Можда раја неће бирати баш "најлепше" представнике?
aleksandarmarinkovic aleksandarmarinkovic 15:29 26.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

Većinski izborni sistem nije izlaz iz "ovog pakla". To je jedan loš sistem koji je skoro u potpunosti napušten u Evropi. To je sistem koji moze da dovede da nemamo opoziciju. Proporcionalni izborni sistem (a ima mali milion podvarijanti tog sistema) onakav kako je generalno u Evropi, omogucava glasanje i za pojedince!!!
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 15:39 26.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

onakav kako je generalno u Evropi

Генерално значи свуда, већином или понегде?

И шта мене брига како је у Европи?

Ал' пре тога, што је лош? Шта је то лоше код већинског а добро код пропорционалног?
talicni talicni 19:59 26.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

aleksandarmarinkovic
Većinski izborni sistem nije izlaz iz "ovog pakla". To je jedan loš sistem koji je skoro u potpunosti napušten u Evropi. To je sistem koji moze da dovede da nemamo opoziciju. Proporcionalni izborni sistem (a ima mali milion podvarijanti tog sistema) onakav kako je generalno u Evropi, omogucava glasanje i za pojedince!!!

Ajde sad objasni kako to u Srbiji glasas za pojednice?

Ja zivim u zemlji u kojoj je na snazi vecinski sistem i opozicija je jaca od vladajuce partije; naime u Kanadi je na vlasti manjinska vlada.
Ipak bi trebalo da razmislis malo prije nego sto postujes gomilu besmislica.
mikimedic mikimedic 16:45 27.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

Шта је то лоше код већинског а добро код пропорционалног?


suvise je banalno postavljati ovakvo pitanje na blogu, jer su knjige i knjige napisane o ovom pitanju.

mozda najociglednija mana vecinskog sistema je gubitak glasova -- tj. svi glasovi za opoziciju u vecinskom sistemu nestaju.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 16:51 27.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

Очекивао сам тако нешто...

И сада гласови "нестају", чини ми се око 15%, и то због цензуса који да се држе тог аргумента, не би требало да постоји.

Нешто бих додао. Пропорционални изборни систем уопште није изборни систем, то је обична превара тако да поредити два је ближе поређењу избора или немати изборе. Толико.
mikimedic mikimedic 18:12 27.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

И сада гласови "нестају", чини ми се око 15%, и то због цензуса који да се држе тог аргумента, не би требало да постоји.


ko da se drzi kog argumenta? postavio si krajnje banalno pitanje koje u nivou pitanja 'da li bog postoji' i ocekujes da dobijes neki argument u jednoj recenici?

Нешто бих додао. Пропорционални изборни систем уопште није изборни систем, то је обична превара тако да поредити два је ближе поређењу избора или немати изборе. Толико.


ja ne bih nista dodao niti vodio bilo kakvu dalju raspravu bar dok se ne procitaju neke knjige na ovu temu.

over and out.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 20:31 27.11.2010

Re: Политичка каста против народа и државе

ko da se drzi kog argumenta?


Немам појма. Нема чо'ек за шта да се у'вати...

Што се расправе тиче, не знам чему расправа, мене су избрисали са бирачког списка. Нешто сам покушавао ал' не иде. На крају, што бих се цимао кад не желим да гласам. Нећу. Стекао сам утисак да гласање само даје легитимност овима... Да је већински изборни систем, гласао бих. То је мени проста ствар, нису ми потребне књиге, математика, измишљотине итд. Нема ту науке. Уосталом, постоје књиге о свакавим стварима...
zavisamatkovic zavisamatkovic 22:58 25.11.2010

C'est la vie

Osim nekog,mozda,pomalo prepotenciranog uticaja repetitivnog ponavljanja izandjale kosovske mantre(u koju vise,uostalom"ne veruju ni oni koji ih daju"Milenkovicev text predstavlja interesantan presek aktuelne(i ne samo aktuelne!)srpske politicke(i svake druge)stvarnosti.Citajuci komentare ostao sam iznenadjen pokretanjem pitanja logickih diskursa unutar samog texta,te pretresanjem smislenosti i pravog znacenja pojedinih pojmova(npr.drustvo?!?!).Sve ovo dovodi do rasplinjavanja u moru opstosti i do nekih nemustih kvazifilozofskih rasprava odvodeci nas daleko od sustine problema.Pojedinci su zamerili autoru nedostatak prakticnih(da ne kazem)instant resenja unutar samog teksta sto smatram potpuno deplasiranim jer sam text nije i ne moze biti plan i program za konkretno delovanje niti memorandum o smernicama i akcijama koje bi (trebale)ovo drustvo(preskocio bih analizu i definiciju ovog pojma jer tako nesto zahteva ozbiljniju studiju a mislim da se samo po sebi podrazumeva sta podrazumevamo pod tim pojmom u kontekstu ovakvih analiza)ucine funkcionalnijim i svrsishodnijim,iz prostog razloga,sto to prevazilazi mogucnosti i obim jedne ovakve analize koja je,vice versa,ipak samo jedno misljenje iz licne vizure autora.
U komentarima su dotaknuta i neka opsta pitanja savremenog drustva,brojni antopolosko-socioloski problemi globalne,"visoke"politike i na taj nacin se osim rasplinjavanja i ravodnjavanja u domenu demagoskih lamentacija i kvazipolitikanstva,odstupilo od konkretne teme i bez iznalazenja ma kakvog konkretnijeg odgovora.Teorije o autokratiji i liderstvu te neophodnosti vodje snazne harizmatske strukture sposobnog da "izvede" neku,uslovno receno("revolucionarnu"promenu i preokret poznate su i adekvatno sistematski klasifikovane jos od vremena Ibn Halduna.U istorijskom kontekstu posmatrano zajednicki imenitelj svih socioloskih teorija o "kretanju"unutar razvoja zajednice mogao bi se prikazati kao apoteoza Nietzcheove teorije o "vecnom vracanju istog"pri cemu,nuzno,odredjeni,najcesce krizni,ekonomsko-istorijski kontekst dovodi do stvaranja autokratskih diktatura i dominacija liderske harizme pojedinca koji je,ovaplocen u liku velikog vodje,pozvan da "vodi" svoj narod stazama istorijske neumitnosti i (Bozijeg-sic!)providjenja.Tu ne postoji nikakav specifikum glede ovih prostora,naprosto i krajnje pojednostavljeno(ali ne i banalizovano!)ekonomsko-civilizacijski kontekst je taj koji diktira pojavu tih i takvih cinilaca.Da bi se u jednom drustvu,osiromasenom do krajnjih granica ekonomske bede,opterecenog kompleksom civilizacijske i svake druge inferiornosti u odnosu na geopoliticki prostor na kom obitava,te neke vrste,svesne i do izvesne mere,spolja nametnute,izopstenosti iz istog,ucinio ma kakav pomak u jednom ili drugom pravcu neophodno je da se ispune odgovarajuci preduslovi.Ukoliko ne postoji adekvatan ekonomski sistem kao eficijent i preduslov normalnog personalnog funkcionisanja pojedinca potpuno je apsurdno da ce ta i takva zajednica i takvo drustvo moci delovati po principima tzv.zapadnih demokratija.U ovom,konkretnom slucaju,jedino je licnost,pojedinac sa izrazenim harizmatskim odlikama,sposoban da izvrsi ozbiljan zaokret u drustvu a takvog(od atentata na premijera Djindjica-kako to autor bloga tacno zakljucuje)ova zemlja nema.I nije tu rec o tome da se zameni jedan autokrata drugim tu je rec o tome da je bez takvog autoritativnog vodje pomak na jednu ili drugu stranu istorijska neumitnost i neminovnost.Ne postoji mogucnost korenitih ekonomskih i drustvenih promena i zaokreta bez snaznog pojedinca od akcije a bez takvih promena iskljuceno je funkcionisanje drustva po nekim principima savremenih,parlamentarnih demokratija.Na ovoj tacki dolazimo do jednog circulus vitiosusa gde je dalji teoretski i prakticni pomak nemoguc.Kako uskladiti ove paradokse predstavlja i dalje jednu od enigmi i oni i jesu glavni katalizator danasnjeg stanja koje je umnogome onakvo kakvo je opisano u gornjem textu.Liderstvo i sektastvo unutar partija,vazalni odnos spram rukovodecih struktura unutar njih,sumnjivi,ekonomsko-sicardzijski motivi ili,najcesce,instikt samoodrzanja i golog egzistencijalnog opstanka pojedinca osnovi su uzroci trenutne moralne i svake druge hipokrizije u savremenom srpskom drustvu danas.Monopolizovati moc i svesti je pod iskljucivu kontrolu drzavnog aparata zvuci pomalo poznato iz perioda tzv.ranog,cvrstog,socijalizma i njegove najmracnije i najradikalnije faze kada su razlike izmedju nacionalsocijalizma i socijalizma bile tek u simbolu i prefiksu "nacionalni"dok su obe ideologije,vrlo slicnim sredstvima,isle ka ostvarenju gotovo identicnih ciljeva,odnosno,ideoloskoj i nacionalnoj kolonizaciji ostatka,naprije,sopstvenog drustva a potom i sveta.Iz tog i mnogih drugih razloga postoje mehanizmi tzv.civilne kontrole drzave medjutim o njihovoj ulozi i svrsishodnosti te nekim savremenim simplifikacijama delovanja istih mozda nekom drugom prilikom..
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:06 25.11.2010

Re: C'est la vie

Liderstvo i sektastvo unutar partija,vazalni odnos spram rukovodecih struktura unutar njih,sumnjivi,ekonomsko-sicardzijski motivi ili,najcesce,instikt samoodrzanja i golog egzistencijalnog opstanka pojedinca osnovi su uzroci trenutne moralne i svake druge hipokrizije u savremenom srpskom drustvu danas...
auh + hvala za komentar
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 23:30 25.11.2010

Re: C'est la vie

Значи, не само да је неминовност "просвећени апсолутизам" већ је то и пожељна ствар?

Потребан је један врстан кормилар који је способан да направи заокрет. Шта је тај заокрет? Мени не треба никакав заокрет... Ни кормилар...

Шта је циљ реформи? Ако су реформе уопште потребне, шта је циљ?
zavisamatkovic zavisamatkovic 07:48 26.11.2010

Re: C'est la vie

Nisam rekao da je apsolutizam(uslovno receno)pozeljna stvar vec iskljucivo da je,pragmaticno posmatrano,neminovnost.Vama zaokret nije potreban..ja se slazem sa vama,mozda nije ni meni ali citava stvar,celo drustvo,zajednica,nuzno mora da se pomeri sa mrtve tacke,zaokretom,ukoliko bi postojece stanje trebalo promeniti na ovaj ili unoaj nacin..Genezu uzroka te neminovnosti ukratko sam skicirao u svom prvom komentaru pa ne bih da se ponavljam.Jesu li reforme potrebne?Sta je cilj reformi?Vasa pitanja su,uz duzno postovanje,na granici apsurda!?Reforme su neophodne ako se zeli uspostaviti sistem koji bi mogao funkcionisati po uzoru i arsinima tzv.zapadnih demokratija ciji se vrednosni sistemi nuzno moraju generisati u bazno tkivo novog,"demokratskog"drustva..Osnova je,kao sto sam vec napomenuo,u ekonomskoj bazi koja nuzno i jedino omogucava funkcionisanje jednog takvog sistema sa,naravno,svim specificnostima,karakteristicnim za ovaj geopoliticki prostor.je li to jedini put?Mozda i nije ali,cini mi se,svakako,najjednostavnijim ma koliko sve to slozeno zvucalo..
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 10:28 26.11.2010

Re: C'est la vie

Сад вас мало боље разумем...
Што се економије тиче, једини начин изласка је laissez faire економија, дакле економија без учешћа државе у њој. За инсталацију такве економије нам и није потребан великан већ чистач закона. "Да дође и да све почисти", чисто практичности ради. Била би пожељна и инсталација владавине права, но већ повећава листу жеља.
strudlanudla strudlanudla 13:32 26.11.2010

Re: C'est la vie

srdjazlopogledja

Што се економије тиче, једини начин изласка је laissez faire економија, дакле економија без учешћа државе у њој. За инсталацију такве економије нам и није потребан великан већ чистач закона. "Да дође и да све почисти", чисто практичности ради. Била би пожељна и инсталација владавине права, но већ повећава листу жеља.

upravo tako
wukadin wukadin 09:05 26.11.2010

TINA totalitarizam

Društvo bez alternative je društvo bez perspektive



A ENA je kratica za sta?
tutorial tutorial 18:28 26.11.2010

Kinesko more

KAPETAN: (Zamisljeno) Tacno… (Izmenjenim glasom) Dobro, a pitam ja vas, slusajte me dobro, - imamo li mi, gusari, pameti?

Vecinski izborni sistem – Ko? Kako? Cime?
Harizmaticni vodja usmeren na opste dobro – Ko? Kako? Cime?
Opsti strajk? – Ko? Kako? Cime?
Opste preduzetnistvo? – Ko? Kako? Cime?
...

Politika je posao. I za to treba biznis plan.
Imaju ga i “oni”. Kakav je, takav je.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 18:44 26.11.2010

Re: Kinesko more


Politika je posao. I za to treba biznis plan.
Imaju ga i “oni”. Kakav je, takav je.


Добар.
aktivni.gradjanin aktivni.gradjanin 10:04 27.11.2010

Aktivni Gradjani

Jeste li za trening?

Aktivni građani je projekat British Council-a u oblasti interkulturalnog dijaloga i globalnog društvenog povezivanja. Cilj projekta je da mlade uključi u društveni život zajednica, kako bi stvorili lepše i svetlije okruženje.

Mi realizujemo program Aktivni građani u preko 30 zemalja sveta u saradnji sa državnim institucijama i lokalnim partnerima. U Srbiji, na projektu Aktivni građani, British Council sarađuje sa Ministarstvom omladine i sporta, Republike Srbije. Ovo osigurava da partnerstvo bude u skladu sa nacionalnim prioritetima i strategijom za mlade i priprema buduće generacije za rad i život u globalnom društvu.
sentinel26 sentinel26 19:29 27.11.2010

Umjesto komentara

evo jedne pjesme iz marta prošle godine.

Vinopije

Vino piju nane,
Age beogradske.
Na Dedinju nane,
Blizu Topčidera.
Obećali nane,
Tvrda im je vera,
Sagraditi nane,
Metro do severa.
Povećanje plata,
Punto limuzinu.
A penzije nane,
Za turšiju finu.
Obišli su nane,
Kule i gradove.
Za konzule nane,
Dali milione.
Ispraznili nane,
Narodne fondove.

Sentinel26
Ljeta gospodnjeg 2009. marta 23-eg.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana