Srbija i Norveška

Dejan Bizinger RSS / 21.10.2007. u 20:06

U današnjem izdanju Večernjih Novosti i Blica pročitao sam dva vrlo zanimljiva teksta. Novosti su se pozabavile kako izgleda prosečan Srbin a Blic je konstatovao da su Norvežani već u raju, što se lako i zaključi nakon čitanja tog teksta. Naravno, uvek će biti onih koji će reći kako je ovde kod nas najlepše, kako je na Zapadu (ili Severu!?) bezveze, ali činjenice su - činjenice.

Profil prosečnog stanovnika Srbije

Izvor: Večernje Novosti i Republički zavod za statistiku

- Ima 40 godina
- Završena srednja škola
- Nema pasoš
- Letuje u okolini Herceg Novog
- Ima povišen krvni pritisak
- Sklon gojaznosti
- Voli mobilni telefon
- Razočaran u politiku
- Duguje 400 evra

Dodatne statistike za Srbiju

- Procena je da u Srbiji ima oko 1 200 000 komada vatrenog oružja
- Sedam miliona korisnika mobilnih telefona (neko nema nijedan a neko ima nekoliko brojeva)
- Bez škole je 5.66% stanovnika, 16.9% "nepotpuna osnovna škola", 23.88% ima završenu osnovnu školu, 41.07% ima srednju školu, 11.03% ima više ili visoko obrazovanje
- Prosečan broj živorođene dece na jednu ženu je samo 1.5
- Prosečna veličina domaćinstva 2.97 članova
- Prosečan životni vek 72 godine (Japan je na prvom mestu sa 82 godine)

Po istraživanju CeSID-a, prosečno domaćinstvo zarađuje mesečno 400 evra a bilo bi zadovoljno sa 700 evra

Ako hoćete u Norvešku

Izvor: Blic

- 4.7 miliona stanovnika
- Dva puta na referendumu odbijali da uđu u EU
- 54 800 dolarskih milionera ili na svakih 86 građana (ovde se ne računa vrednost stana ili kuće)
- Nominalni bruto nacionalni proizvod po stanovniku iznosi 72 306 dolara
- Kupovna moć po stanovniku 43 574 dolara
- Nacionalni proizvod oko 350 milijardi dolara
- Obični zaposleni imaju neto mesečnu platu od oko 3 900 dolara
- Opšta stopa PDV je 25 odsto
- Potrošnja na hranu je 14% a na kulturu i saobraćaj 7%
- Pivo je oko 9 dolara
- Skoro pola privrede (uključujući i energetski sektor) je u vlasništvu vlade
- Treći izvoznik nafte u svetu
- Penzijski fond Global investira samo 4% prihoda od nafte u domaću privredu a sve ostalo u strane akcije i obveznice da bi se izbegla inflacija
- Pre 2010. procenjeno je da će u tom fondu biti 410 milijardi dolara

Sve ovo je doprinelo da Norveška bude na prvom mestu na svetu po indeksu kvaliteta života. Da ne bude da je sve savršeno doprinosi činjenica da je Norveška najskuplja zemlja na svetu za život a i nema rajske plaže a ni preterano lepu i toplu klimu, zar ne :-)? Ali do tih istih mesta Norvežani brzo i bez problema stižu. Interesantno je i videti kako se siromašne zemlje jako trude da uđu u EU a zemlje sa odličnim životnim standardom jako trude da, ako je moguće, ne uđu u EU ili od priča stanovnika drugih zemalja EU (tzv. Eunežana :-)) čujem da im je bilo bolje pre ulaska u EU i/ili prelaska na evro.

BTW. Treba napomenuti da su za razliku od naših "tradicionalnih dobrih prijatelja" (koje god to zemlje bile), Norvežani često pomagali i pomažu razne institucije u Srbije različitim donacijama a jedna od najnovijih je laka poljska bolnica. Takođe, ne znam zašto bi posle ovih podataka nekog zanimala gde se nalazi Odeljenje za vize Republike Norveške u Beogradu, ali ako nekog slučajno zanima, nalaze se u Užičkoj 43 na Dedinju a telefon im je 3672 159, a web sajt na adresi koja se lako pamti - http://www.norveska.org.yu/. Usput možete i proveriti da li su oni gornji podaci tačni.



Komentari (94)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Dr M Dr M 20:35 21.10.2007

Mala dopuna

Ni Srbija nema rajske plaze. Sa druge strane, u Srbiji je zivot vrlo jeftin, ponekad vredi par hiljada evra a nekad bude i dzabe.
Kum Djole Kum Djole 20:36 21.10.2007

Ili ja ne vidim poentu

ili je uopšte i nema u tekstu. Očekivao sam na kraju komparacije nešto što bi se moglo prokomentarisati, budući da sam pročitao oba članka. Možda nedostaje još jedan primer - kako je u Nigeru, najnerazvijenijoj i najsiromašnijoj zemlji članici UN prema poslednja dva izveštaja UNDP.

Inače, 1999. godine kada sam pokušao da upišem Filološki fakultet u Beogradu, bez prijemnog odmah nakon bombardovanja, na smeru za grčki jezik bilo je prisutno preko 150 kandidata za nekih dvadesetak mesta, i sveopšta gužva. Na smeru za skandinavske jezike bilo je svega dvadesetak ljudi.
Biljana Srbljanović Biljana Srbljanović 20:46 21.10.2007

norveska izvozi naftu a ne petrolej,

to kazem Blicu, ne tebi, Bizi. Cini mi se da do pocetka sedamdesetih nisu znali da poseduju to ogromno prirodno bogatsto i da se zivelo prilicno tesko i da sa ogromnim novcem nisu promenili nista u svom pogledu na svet. Mene to najvise od svega fascinira, skromnost tih ljudi, citave nacije.

I, iako nisam nikad bila, ali sam mnogo gledala na netu i tv-u, Norveska je neverovatno lepa zemlja. Naravno, mozda ne po ukusu onih koji bi se sa novostecenim bogatstvom ponasali drugacije od Norvezana.





Dejan Stanković Dejan Stanković 20:52 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

mene fascinira koliko cirkaju. i ta skromnost, pristojnost, nekakva cestitost, sve je posebno, ali koliko vole da se uletve, to je cudo jedno.
Biljana Srbljanović Biljana Srbljanović 20:57 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

a ima neko ko ne voli da se uletvi?
nas dvoje se ne brojimo, naravno. mi smo iznad toga.
Dejan Stanković Dejan Stanković 21:00 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

naravno.
ljuljaj zabavljaj
Queeria Queeria 21:00 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

li koliko vole da se uletve


Kao da su im Srbi braća... ili je to uticaj susedne Rusije.
Biljana Srbljanović Biljana Srbljanović 21:00 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

cega nema
na ba vljajjj
s56a s56a 21:19 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

Alkohol drugacije deluje na Mediteranskom suncu od Skandinavskog tmurnog Severa! Cak i Englezi imaju ogranicenje tocenja alkohola po pubovima. U dezeli je takodje ogranicena prodaja od 21 - 10 sati.

Alkohol leci komplekse u mladosti ali kasnije bas nije neka prednost biti zamucenih misli! The brain is a terible thing to lose. Kreativni ljudi ne trebaju stimulanse. Bar ne u tehnici, a za pozoriste sam ionako cenzurisan
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 21:21 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

s56a
Alkohol drugacije deluje na Mediteranskom suncu od Skandinavskog tmurnog Severa! Cak i Englezi imaju ogranicenje tocenja alkohola po pubovima. U dezeli je takodje ogranicena prodaja od 21 - 10 sati.

Alkohol leci komplekse u mladosti ali kasnije bas nije neka prednost biti zamucenih misli! The brain is a terible thing to lose. Kreativni ljudi ne trebaju stimulanse. Bar ne u tehnici, a za pozoriste sam ionako cenzurisan


Хе хе, ко ће још пијан судоку решавати... :)
JJ Beba JJ Beba 21:49 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

s56a
Alkohol leci komplekse u mladosti ali kasnije bas nije neka prednost biti zamucenih misli! The brain is a terible thing to lose. Kreativni ljudi ne trebaju stimulanse


Da li iz ovoga sledi da je u redu da se loče u maldaosti jer nam alkohol leči komplekse kojih je maldist puna?

Kreativni ljudi ne trebaju stimulanse
A šta trebaju, moliću lepo?



Dejan Stanković Dejan Stanković 21:54 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

Kreativni ljudi ne trebaju stimulanse
A šta trebaju, moliću lepo?


aplauz - klap, klap

stimulanse nam dajte
s56a s56a 22:13 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

Hranite nas ego! Mladost je gresan period Sudoku je odlicno merilo koncentracije...
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 22:16 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

s56a
Hranite nas ego! Mladost je gresan period Sudoku je odlicno merilo koncentracije...


Ма не сумњам ја, колега, да бисте Ви овде свима на блогу па и шире показали која чарапа на коју ногу иде када би се заиграо судоку !
JJ Beba JJ Beba 22:26 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

s56a
Sudoku je odlicno merilo koncentracije...

za čiče bez stimulansa :)
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 22:30 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

JJ Beba
s56a
Sudoku je odlicno merilo koncentracije...

za čiče bez stimulansa :)


ма бре, колега игра симултанку на 6 оваквих "табли" и уз пут гледа филм !
JJ Beba JJ Beba 23:12 21.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

МАРШАЛ ЖУКОВ

JJ Beba

s56a Sudoku je odlicno merilo koncentracije...za čiče bez stimulansa :)ма бре, колега игра симултанку на 6 оваквих "табли" и уз пут гледа филм !

Hrani ego, stimuliše se sudokom :))
Mungos Mungos 00:12 22.10.2007

SRBEShKA:)))

Biljana Srbljanović
a ima neko ko ne voli da se uletvi?
nas dvoje se ne brojimo, naravno. mi smo iznad toga.


Biljana, Leja te izujedala!:))

Mungos, The Iznenadjet & Uvredjet
s56a s56a 14:33 22.10.2007

Re: norveska izvozi naftu a ne petrolej,

Sa sudoku odrzavam mentalnu higijenu. Da li poznajete nekog aktivnog 62-godisnjaka na internetu?
Aleksandar T Aleksandar T 21:07 21.10.2007

Norveška i mi

Više puta godišnje sam u Norveškoj, zbog posla....Svoju impresiju sam zabiljezio i u ovom tekstu, Dejane oprosti zbog zloupotrebe bloga ali mislim da ima smisla

Aleksandar

Oslo i pišanje

Krajem prošle godine, u predbožićnom periodu, bio sam u Oslu.

Grad je bio okićen i veseo, ljudi nasmijani kako to već biva u pretprazničnom raspoloženju...
Djed Mraz je na brdašcu snjega na glavnoj ulici upregao živog irvasa na kom su se prolaznici ispucavali blicevima foto aparata.
Direktori i menadžeri firmi u te dana izvode svoje radnike na večeru povodom Božića koji dolazi. Moji prijatelji su me pozvali u prostran i prepun restoran. Dok sam jeo nekog manje srećnog irvasa, od onog koji je pozirao u glavnoj ulici, objašnjavali su mi da su ove večeri svi jednaki, bez obzira na položaj u kompaniji i na plesnom podijumu glavnu riječ, ne rijetko, vode zajedno direktori i čistačice..moderne pepeljuge.
Ova lijepa gesta je običaj koji ne predstavlja patetiku iz knjiga o uspješnom menadžmentu već samo još jedna potvrda načina života u kome dostojanstva ima dovoljno za sve.
Potvrda da se dostojanstvo ljudi u Norveškoj podrazumijeva, da nije privilegija.
Još malo o njima.
Norvežani se nisu uobrazili zbog blagostanja u kom žive. Kuće i stanovi su rezultat potreba porodica, bez ikakvog pretjerivanja. I dan danas se petkom za doručak poslužuju hljeb i mast, kao podsjećanje na period kada je većina Norvežana bila siromašna. A to nije bilo tako davno.

Oslo je jedan od najskupljih gradova na svjetu a Norveška jedna od socijalno najsigurnijih zemalja na našoj planeti. Iako plaćaju veliki porez, zbog kog su jedne godine izlazili i na referendum, ne pokušavaju da ga izbjegnu jer smatraju da je ono što im država pruža zauzvrat veoma dobro.

Struje i nafte imaju toliko da već godinama zaradu ostvarenu prodajom ovih resursa ne znaju kako da potroše.
Za primjer, oko 15 000 000 000 $ (petnaest milijardi dolara ) imaju ušteđenih od prodaje nafte. Kao pravi domaćini oročili su te novce u banci, a nešto je ostalo i za kupovinu solidnog broja akcija Coca Cole i General Motors-a. Uglavnom, ta suma raste u kontinuitetu. Kada je moj drugar, poznati pisac, to čuo, glasno se, gotovo ljutito, zapitao zašto te pare ne daju nama, ako ih već ne znaju potrošiti, jel...hmm, to je bas teško za shvatiti, zašto ih ne daju nama.

Veliki i sjajno uređeni restorani i pabovi po centru grada su veseliji ispred nego li unutra.
Aktuelna je zabrana pušenja u javnim objektima pa ako ti se puši izvoli napolje, na - 17c. Pivo u pabovima košta oko 7 Eura i samo se cijenom razlikuje od piva popijenog ovdje. Doduše, najčešće je mnogo lošije. Bez obzira, Norvežani mnogo piju , posebno vikendom. Ako te uhvate da piješ alkohol na javnom prostoru kazne su oko 1000 Eura.

Centar je čist i prostran. Ulica Kralja Johana je snažna osnova centra grada. U najvećem djelu je prepuna zelenila i zgrada perfektno uklopljenih u davno zamišljeni, urbani izgled široke ulice.

Od palate Kralja Johana do željezničke stanice u samom centru, to je oko 3 km, samo sam jednom vidio dva policajca i imao sam osjećaj da ih niko baš i ne primjećuje.
Šetao sam tako sa mojom norveškom koleginicom kroz ovu lijepu ulicu, bližio se dan mog povratka kući i tražio sam poklone za ponijeti onima koje volim. Na moju sreću, bile su rasprodaje pa su cijene mnogo niže od uobičajenih.
Pričali smo i upitala me nešto, moja norveška prijateljica, što joj ne znadoh precizno odgovoriti. Kaže ona, pričala sam sa mnogo ljudi s Balkana koji su mi bili u gostima i dosta njih je na moje pitanje, "..kako vam se dopada u Norveškoj, u Oslu..", odgovaralo sa - " Ma kod vas je malo dosadno, sve je nekako - normalno..." ? To joj nije bilo jasno.
Rekao sam joj da su se šalili i požurio da promijenim temu.

Kada sam jutro poslije vozom, koji nije kasno ni sekundu, u toplom i čistom kupeu išao ka aerodromu razmišljao sam o tome, kako im je, Norvežanima, možda stvarno dosadno... Primili su kao izbjeglice tolike ljude s Balkana izbjegle od prošlog rata i dan danas im, iako ovi ne rade ništa, plaćaju socijalne nadoknade, veće od doktorskih i profesorskih plata kod nas. Zašto? Pa zato što im je dosadno.
Sada bicikle koje su prije parkirali kraj kuća i kafića, nezaključane, zaključavaju i unose u kuću jer kada su Balkanci stigli, bicikli su naprasno počeli da nestaju. Ako ništa, eto, malo manje dosadno im je što moraju voditi brigu o biciklima. I zaključavati kuće, a i to nisu prije radili....
Pi..pi..pi..pi.....pi..pi. ...prekinu me u dubokim mislima zvuk metal detektora. Aerodromski policajac me upozorio na par zaostalih norveških kruna po džepovima....
Time je na trenutak zaustavio moje razmišljanje o tome kako im je izgleda stvarno dosadno.

U poslednjih 100 godina u Norveškoj je ubijeno 10 policajaca. Polovinu od njih, 5 dakle, u poslednjih 10 godina su ubili kriminalci s Balkana. Pa stvarno bi im bilo dosadno bez nas....

Pista aerodroma Gardenmon je bila prekrivena snjegom, neko čudno vozilo, nalik velikom robotu je špricalo avion crvenkastom tečnošću koja bi trebalo da spriječi led da se "uhvati" po letjelici. Po velikom broju pisti avioni, koji su se od snježne mećave jedva vidjeli, su bez problema polijetali jedan za drugim. Ispod piste su grijači i zaključio sam da grijanje radi, da ima mazuta.
Kako je tek dosadno ovim ljudima, mislio sam u sebi, kod nas i kada ima mazuta grijanje ne radi. Po stanovima, doduše, ne ispod piste.

Dok je avion, kojim sam sat i po ranije poletio iz Osla, rulao pistom frankfurtskog aerodroma kroz prozor, na nebu iznad aerodroma, sam izbrojao deset svjetala, deset aviona se spremalo da u idućih 20 minuta sleti na aerodrom.

Ne znam u kom vremenskom periodu na banjalučki, sarajevski ili mostarski aerodrom sleti 10 aviona, jer to izgleda nije ni bitno. Kod nas nije bitno koliko aviona sleti u 20 minuta, nego je bitno kako će se aerodrom zvati.

Kapetan nam je prije poletanja poželio srećan put na letu do Zagreba koji će trajati oko 45 minuta.

Nije mi se čitalo pa sam se bacio na razmišljanje. Ponovo sam se tako mišlju vratio u restoran u kom su plesali direktori i radnici zajedno. I sjetih se tako priče iz jedne fabrike u državnom vlasništvu kod nas. U proizvodnoj hali su se nalazili mračni toaleti jer su radnici mažnjavali sijalice netom pošto budu postavljene. Nešto ranije poskidana su i vrata. Priča kaže da je u jednu od tih mračnih kabina ušao radnik sa namjerom vršenja velike nužde. Niko ne zna kako je i direktor firme zabasao u radnički wc, valjda ga je dobro potjeralo. Uglavnom, direktor je utrčao u mračni toalet i počeo da mokri u pravcu za koji je predpostavljao da je wc šolja. Da li mu je bilo čudno što zvuk koji proizvodi mokrenjem nije zadovoljavajući, ne zna se. Ali je ustuknuo, razbacujući mlaz, kada je shvatio da se nešto pomjera na šolji. Priča kaže da je radnik, u čučećem položaju, rekao : "Samo vi direktore pišajte, ja ću se pomaket". Direktor ga je odmah pozvao u kancelariju. To je bio njihov prvi susret. Počastio je radnika kafom i rakijom, izvinjavao mu se i pitao ima li kakvih problema da mu pomogne. Kada je to popišani radnik pričao svojim kolegama oni su mu rekli: "Ako je tako, reci mu da nas ima još koji bi voljeli da ih popiša". Problema je u nas puno.

Čudni su putevi intimiziranja u poslovnom odnosu, pomislih, i to je još jedan dokaz da je Norvežanima zaista dosadno. Dok se kod njih direktori, ili direktorice, trude nekim tupavim plesom da radnicima pokažu da su jednaki kao ljudi, kod nas se ta vrsta odnosa uspostavi tek kada prihvatiš da neko po tebi piša. Figurativno ili stvarno.

Od Gradiške ka Banjaluci nisam više mislio kako je Norvežanima dosadno jer morao sam gledati kako da izbjegnem, konjske zaprege, neosvjetljena auta, ljude koji šetaju po cesti kao po dvorištu, svjetleće reklame koje su zauzele pola magistrale. Pomislio sam samo kako put od Gradiške do BL, to je oko 50 km, traje skoro kao i let avionom od Minhena do Zagreba....

Pssssss....tiho...ne znam kako ti, ali, ako biti "normalno", znači i biti
"dosadno", ja bih volio da i kod nas malo bude, normalno, spreman sam da rizikujem po tom pitanju...


Evo i nekih mojih slika Norveške



Biljana Srbljanović Biljana Srbljanović 21:15 21.10.2007

aleksandar t.,

imam samo jedan komentar - daj jos! i teksta i slika.
Aleksandar T Aleksandar T 22:04 21.10.2007

Re: aleksandar t.,

Hvala mnogo za komentar teksta Biljana,
stavio sam samo par fotografija ali su samo ove su prosle, saljem ponovo a na linkovima, za sve koje eventualno interesuju, http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/OsloSeptembar07 i http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Norway07 je gomila toga
Evo pokusacu, a link sa nekim mojim tekstovima ti saljem na pp, sramota me Dejanovu livadu koristiti :), a mozda i pokrenem svoj blog ovdje konacno

Pozdrav

Aleksandar





http://www.hrphotocontest.com/data/gallery1/5667/65580.jpg
Dejan Bizinger Dejan Bizinger 23:14 21.10.2007

Re: Norveška i mi

Aleksandre, vrlo interesantan tekst. Voleo bih da se moji tekstovi na blogu mnogo cesce ovako "zloupotrebljavaju" . Pridruzujem se Biljaninom komentaru - napisi jos iskustva iz Norveske i stavi jos fotki. Slobodno stavi svoj tekst ovde. BTW. Javi mi se preko privatne poruke, posalji mi svoju mejl adresu, mozda mogu da sredim da cesce "zloupotrebljavas" blog .
pinkijevideotita pinkijevideotita 23:26 21.10.2007

Re: aleksandar t.,

Aleksandar T
Hvala mnogo za komentar teksta Biljana, stavio sam samo par fotografija ali su samo ove su prosle, saljem ponovo a na linkovima, za sve koje eventualno interesuju, http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/OsloSeptembar07 i http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Norway07 je gomila togaEvo pokusacu, a link sa nekim mojim tekstovima ti saljem na pp, sramota me Dejanovu livadu koristiti :), a mozda i pokrenem svoj blog ovdje konacnoPozdravAleksandarhttp://www.hrphotocontest.com/data/gallery1/5667/65580.jpg

Ovo je moje prvo javljanje na Blogu. Do sada sam "vas samo posmatrao". I nisam izdrzao, smejao sam se dobrih 45 minuta. Secam se, ja specijalista u DZ Vozdovac, negde oko 1998-e. Ne mogavsi da sacekam, udjoh u WC za pacjente. Naravno, tamo mrak, nema sijalica. Pokradene. Ja nasumice naciljam gde je trebalo da bude solja i po zvuku vidim, nije to to. Izadjem, spustim se par stepenica, kada me stize pacjent. "Doktore, ugazio si u govno"! Ja se okrenem, a iza mene trag! Govnavi. Posle sam cuo, usao je covek u po belog dana, odvrnuo WC solju i sa njom na ramenu, nesmetano izasao. Naravno WC nije bio ni opran ni zakljucan posle toga. Ulazili su drugi posle, naravno i nuzdili po podu. Ovde, gde sada zivim, toga nema, i priznajem, malo mi je dosadno. Kako je tek Norvezanima.
bauer bauer 23:44 21.10.2007

Re: aleksandar t.,

Ovde, gde sada zivim, toga nema, i priznajem, malo mi je dosadno. Kako je tek Norvezanima.

:)
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 07:14 22.10.2007

Re: Norveška i mi (A.T)

lepo : )
preporuka
antioksidant antioksidant 07:42 22.10.2007

aleksandar t

načina života u kome dostojanstva ima dovoljno za sve.
i ponovo
način života u kome dostojanstva ima dovoljno za sve.
xider-ylc xider-ylc 09:45 22.10.2007

Re: Norveška i mi

Iskustvo me uci da se pravi kvalitet zivota u jednoj zemlji tesko moze spoznati.Obicno ili smo tamo samo u prolazu[sto kao turisti,sto kao neko ko dodje par puta godisnje] a kad i nije tako,obicno imigranti zive neki svoj zivot u nekoj svojoj zajednici i onda je tesko naci nekoga ko moze realno da sagleda sve prednosti i mane nekog drustva.
U Norveskoj nikada nisam bio,nazalost,jer nije do sada bilo prilike da me put tamo navede,ali sam dosta o njoj cuo.Sad,posto raj na zemlji ne postoji[sta bi nam onda trebao raj na nebu],voleo bih ako je moguce da napisete nesto i o losim strana zivota u Norveskoj,ako ga uopste ima.
Svako dobro
Bonner D Bonner D 10:20 22.10.2007

Re: Norveška i mi

Dejan Bizinger

...BTW. Javi mi se preko privatne poruke, posalji mi svoju mejl adresu, mozda mogu da sredim da cesce "zloupotrebljavas" blog .


Ni ovo "nema u Norveškoj". Ali ni bilo gde drugde medju ozbiljnim, vaspitanim svetom.

I šta Vas je, g-dine Bizingeru, sprečilo da se Vi njemu direktno javite privatnom porukom?! To je tek misterija, ali ovo pisanije svakako nije "norveški". I to kao odgovor na ovaj i ovakav tekst. Ne, zaista...

*smeh*

Norvezani

Igrom slucaja medju najblizim prijateljima imam dvoje Norvezana. Trude sam uoznala na nkom glupavom kursu za polaganje IELTSa. Posto ni njena zemlja nije u EU, morala je da dokaze da dobro vlada engleskim da bi bila zubar u UK. Bila je bozanstvena. U ucionici medju sitnim tamnoputim stajala je plava, za dve glave visa od svih, sa cipelama na stiklu broj 42 i govorila savrsen engleski. Muz joj je bio predstavnik neke drzavne firme za energetiku u UK nekoliko godina. Preko njih sam saznala dosta o Norveskoj. Npr.
1. na internetu mozete proveriti platu svakog pojedinca
2. tamo nema beskucnika - da preciziram - drzava svakom obezbedjuje smestaj, ako je neko na ulici to je iskljucivo stvar izbora
Njihovo drustvo je najblize socijalizmu u praksi (iako na celu imaju kralja (koji se by the way ozenio ribom koja je radila u kaficu i mala dete iz prethodne veze)
Aleksandar T Aleksandar T 10:46 22.10.2007

Re: Norveška i mi

Dejane hvala na komentaru,

Naravno da sve ima i svoju drugu stranu ali je kada se sve sabere Norveska sa razlogom zemlja koja redovno zauzima visoko mjesto na listi socijalno sredjenih zemalja.
Na visokoj ljestvici stvari koje ne valjaju su zaista previsoke cjene. Recimo dve pice i dva soka su oko 70 Eura, u odnosu na BH sve je skuplje skoro 10 puta. Zbog velikih priliva novca koje ne znaju kako potrositi cesta je i korupcija koju vrlo rjetko komentarisu ali je svakako ima. Sve veci broj glasova na izborima dobijaju oni malo "desniji" kojima najvise smeta davanja njihove zemlje zemljama u razvoju.
Ali je generalno i standard takav pa su i prosjecna primanja takva da mogu da pokriju normalne potrosacke zahtjeve. Moji drugari iz razreda su se uzeli u Oslu, kada su dosli bili su studenti, negdje 1994.
Sada imaju stan od pola miliona maraka uzet na kredit i svoje stalne poslove. Prijateljica je unazad tri godine rodila dvoje djece i za vrijeme trudnickog bolovanja prima punu platu. Njen suprug takodje dobija dodatak zbog beba. Ako izgube posao primaju nadoknadu od 70% poslednjih primanja sve dok ne nadju novi posao.
To stanje moze da traje do 4 godine i za to vrijeme ti država daje mogućnosti za zaposlenje a ti možeš da odbijaš poslove koji ti se ne sviđaju.
Sa alkoholom imaju neki cudan problem, jednostavno nemaju mjere kada pocnu i to zna izgledati lose :(
Prosle zime sam vidio par mladih ljudi sa fluorescentnim jaknama koji setaju gradom noću i pomažu onim koji se toliko stondiraju da ne zanju za sebe. Daju im cajeve, narucuju vozila i glavna je caka da je to mjera prevaspitavanja jer upravo ti mladi "fluorescentni" ljudi su pretohodno imali problem sa alkoholom.
Alkohol je zbog svega ovoga drasticno oporezovan ali to nije mnogo pomoglo.
Pokusavam da se sjetim još nekih loših stvari ali mi baš ne ide u ovom trenutku.




Kazezoze Kazezoze 10:52 22.10.2007

Re: Norvezani

2. tamo nema beskucnika - da preciziram - drzava svakom obezbedjuje smestaj, ako je neko na ulici to je iskljucivo stvar izbora

ista je situacija i u Holandiji.
Dejan Stanković Dejan Stanković 11:35 22.10.2007

Re: Norveška i mi

Pokusavam da se sjetim još nekih loših stvari ali mi baš ne ide u ovom trenutku.


Da ti pomognem.
1) Klima. Ali zajednickim snagama covecanstvo radi na globalnom otopljavanju, a na duge staze Norveska ce profitirati.
2) To sto te teraju da se izujes kad im dodjes u goste. To je nepopravljivo i neoprostivo.
ivana23 ivana23 11:41 22.10.2007

Re: Norveška i mi

Dejan Stanković
Pokusavam da se sjetim još nekih loših stvari ali mi baš ne ide u ovom trenutku. Da ti pomognem. Klima. Ali zajednickim snagama covecanstvo radi na globalnom otopljavanju, a na duge staze Norveska ce profitirati.

Ovo se zove globalno otopljavanje? Hladniji oktobar ne pamtim:

http://www.hidmet.sr.gov.yu/latin/osmotreni/index.php
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:12 22.10.2007

Aleksandar t., pinkijevideotita

pinkijevideotita

Aleksandar THvala mnogo za komentar teksta Biljana, stavio sam samo par fotografija ali su samo ove su prosle, saljem ponovo a na linkovima, za sve koje eventualno interesuju, http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/OsloSeptembar07 i http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Norway07 je gomila togaEvo pokusacu, a link sa nekim mojim tekstovima ti saljem na pp, sramota me Dejanovu livadu koristiti :), a mozda i pokrenem svoj blog ovdje konacnoPozdravAleksandarhttp://www.hrphotocontest.com/data/gallery1/5667/65580.jpgOvo je moje prvo javljanje na Blogu. Do sada sam "vas samo posmatrao". I nisam izdrzao, smejao sam se dobrih 45 minuta. Secam se, ja specijalista u DZ Vozdovac, negde oko 1998-e. Ne mogavsi da sacekam, udjoh u WC za pacjente. Naravno, tamo mrak, nema sijalica. Pokradene. Ja nasumice naciljam gde je trebalo da bude solja i po zvuku vidim, nije to to. Izadjem, spustim se par stepenica, kada me stize pacjent. "Doktore, ugazio si u govno"! Ja se okrenem, a iza mene trag! Govnavi. Posle sam cuo, usao je covek u po belog dana, odvrnuo WC solju i sa njom na ramenu, nesmetano izasao. Naravno WC nije bio ni opran ni zakljucan posle toga. Ulazili su drugi posle, naravno i nuzdili po podu. Ovde, gde sada zivim, toga nema, i priznajem, malo mi je dosadno. Kako je tek Norvezanima.


Plačem od smeha. Upišaću se ispod stola.
antioksidant antioksidant 13:22 22.10.2007

Re: Norveška i mi

2) To sto te teraju da se izujes kad im dodjes u goste. To je nepopravljivo i neoprostivo.

dovoljno je da im dodje par gostiju koji nose patike ''na bose noge'' pa da odustanu od ovakvog svog obicaja. mada ako ga kombinuju sa prekomernom upotrebom alkohola, pretpostavljam da nema leka.
Aleksandar T Aleksandar T 14:41 22.10.2007

Re: Norveška i mi

Da, u pravu si, klima im je jako losa, toliko da je kod nekih, djelom i zbog vremenskih uslova, narusen DNK pa se djeca cesce nego inace radjaju sa odredjenim problemima.
Ali ovo za izuvanje ne znam, ja se nisam izuvao gdje god da sam bio, a testirao sam svoju izdrzljivost na hmelj i rakiju od kukuruza po norveškim domovima :)

izuvanje

Sto ti toliko smeta? Je l' imas pocepane carape?
vlada dvm vlada dvm 22:40 23.10.2007

Re: aleksandar t.,

pinkijevideotita

Aleksandar THvala mnogo za komentar teksta Biljana, stavio sam samo par fotografija ali su samo ove su prosle, saljem ponovo a na linkovima, za sve koje eventualno interesuju, http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/OsloSeptembar07 i http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Norway07 je gomila togaEvo pokusacu, a link sa nekim mojim tekstovima ti saljem na pp, sramota me Dejanovu livadu koristiti :), a mozda i pokrenem svoj blog ovdje konacnoPozdravAleksandarhttp://www.hrphotocontest.com/data/gallery1/5667/65580.jpgOvo je moje prvo javljanje na Blogu. Do sada sam "vas samo posmatrao". I nisam izdrzao, smejao sam se dobrih 45 minuta. Secam se, ja specijalista u DZ Vozdovac, negde oko 1998-e. Ne mogavsi da sacekam, udjoh u WC za pacjente. Naravno, tamo mrak, nema sijalica. Pokradene. Ja nasumice naciljam gde je trebalo da bude solja i po zvuku vidim, nije to to. Izadjem, spustim se par stepenica, kada me stize pacjent. "Doktore, ugazio si u govno"! Ja se okrenem, a iza mene trag! Govnavi. Posle sam cuo, usao je covek u po belog dana, odvrnuo WC solju i sa njom na ramenu, nesmetano izasao. Naravno WC nije bio ni opran ni zakljucan posle toga. Ulazili su drugi posle, naravno i nuzdili po podu. Ovde, gde sada zivim, toga nema, i priznajem, malo mi je dosadno. Kako je tek Norvezanima.



Eee, nisam se ovako slatko nasmejao....ne pamtim!!!!! Suze mi isle bre...!!!!
s56a s56a 21:07 21.10.2007

Obrazovanje

Novija istorija je slicna: Norveska se odcepila od Svedske, a Srbija od Crne Gore

900.000 Norvezana od 3,7M ima fakultetsko obrazovanje! USA statistike govore, da je sa Kanadskim bolje od njihovog.

Secam se posete muzeju u Trondheim-u, bivsoj kraljevskoj prestolnici. Beda i sirotinja od golog kamena za razliku od rasipnog Mediterana. Pametno su ulozili pare od nafte i gasa za buduce generacije. Aktivni su u misijama mira sirom sveta. NATO kapa za mirno spavanje pored Ruskog medveda. Jeftinije resenje od Svedske neutralnosti.
nsarski nsarski 04:35 22.10.2007

Re: Obrazovanje

Pa, druze moj, s56789 (eto ti sudoku resenja!), ja sam kratko ziveo u Trondhajmu (NTH - En-Te-Hoj, naravno), i nije ni nalik na tvoj opis. Izgleda da gledamo svet drugim ocima:)) (Recimo, ja nigde nisam video cudo kao sto je reka Nidelva).
Kad kazes "muzej" mislis na muzej muzike?
s56a s56a 14:48 22.10.2007

Re: Obrazovanje

nsarski
Pa, druze moj, s56789 (eto ti sudoku resenja!), ja sam kratko ziveo u Trondhajmu (NTH - En-Te-Hoj, naravno), i nije ni nalik na tvoj opis. Izgleda da gledamo svet drugim ocima:)) (Recimo, ja nigde nisam video cudo kao sto je reka Nidelva).Kad kazes "muzej" mislis na muzej muzike?

http://www.sverresborg.no/english/ NTH domacini su nas odveli u Narodni Muzej i Katedralu. Ipak je tamo sve u kamenu i slami, a po Srbiji blesti zlato u crkvama. Norveska je najlepse uredjena od 50-tak zemalja koje sam posetio. Ja inace na svet gledam trezveno ali cesto ovde citam ostrascene i ponavljajuce komentare.
vlada dvm vlada dvm 22:45 23.10.2007

Re: Obrazovanje

s56a

nsarskiPa, druze moj, s56789 (eto ti sudoku resenja!), ja sam kratko ziveo u Trondhajmu (NTH - En-Te-Hoj, naravno), i nije ni nalik na tvoj opis. Izgleda da gledamo svet drugim ocima:)) (Recimo, ja nigde nisam video cudo kao sto je reka Nidelva).Kad kazes "muzej" mislis na muzej muzike?http://www.sverresborg.no/english/ NTH domacini su nas odveli u Narodni Muzej i Katedralu. Ipak je tamo sve u kamenu i slami, a po Srbiji blesti zlato u crkvama. Norveska je najlepse uredjena od 50-tak zemalja koje sam posetio. Ja inace na svet gledam trezveno ali cesto ovde citam ostrascene i ponavljajuce komentare.


A sto se vi toliko nervirate zbog Srba i Srbije?!?!?! Bas sve Vam smeta u Srbiji?!?! Cak i siromasni pejsaz Norveske Vam smeta u Srbiji?!?!? Zar je moguce da je bas toliko dosadno u Sloveniji?!?
s56a s56a 02:38 24.10.2007

Re: Obrazovanje

Psiholoske pripreme pred ponovni dolazak u Srbiju. Maja sam slusao skupstinske gluposti, u julu je BG bio pust. Stvarno sam u prirodno siromasnoj Norveskoj pomislio na bogatu Srbiju i prokockanu istoriju.
Slovenija stvarno postaje dosadna sto je nesto najlepse sto se moze dogoditi jer je Balkan previse istorije generisao.

vlada dvm vlada dvm 10:43 24.10.2007

Re: Obrazovanje

s56a
Psiholoske pripreme pred ponovni dolazak u Srbiju. Maja sam slusao skupstinske gluposti, u julu je BG bio pust. Stvarno sam u prirodno siromasnoj Norveskoj pomislio na bogatu Srbiju i prokockanu istoriju.Slovenija stvarno postaje dosadna sto je nesto najlepse sto se moze dogoditi jer je Balkan previse istorije generisao.


Ne odgovoriste konkretno ni na jedno pitanje, ali nema veze...BTW, Beograd nikada nije pust, pa ni u julu, sto se kockanja tice, pa nece valjda sutra armagedon, second coming, kraj sveta....ima nade, jer nada umire poslednja. Siguran sam da je dosada nesto sto prija odredjenom starosnom dobu,kao sto ludilo Beograda ume da nervira ljude svih starosnih kategorija. Ali, kada pricam sa ujakom koji zivi u Sloveniji (domorodac), stalno se zali kako mu je u dezeli uzasno dosadno i kako se sve vise druzi sa "juznjacima" jer tako kvalitetnije koristi svoje slobodno vreme i intelektualne kapacitete. Cak razmislja da se preseli u Beograd. Dakle, nije bas sve tako strasno i crno i nikako nismo naj gori.
Skupstinske gluposti su nesto sto se desava svuda u svetu, pa i u Sloveniji. Norveska nikako nije siromasna, jer im je samo nafta dovoljna za lep zivot, a Srbija nikako nije bogata. Sto se tice "generisanja istorije"....pa da Balkan nije tu gde jeste, verovatno bi sve bilo drugacije, ali to vec spada u onu "kad bi baba imala trolu, bila bi ..."

Ono sto mene fascinira je Vas konstantni animozitet prema svemu sto dolazi odavde. Zasto?
s56a s56a 13:26 24.10.2007

Re: Obrazovanje

Ono sto mene fascinira je Vas konstantni animozitet prema svemu sto dolazi odavde. Zasto?

Ja sam treca generacija Jugoslovenskog intelektualaca pa mi je kriticnost urodjena. Najvise kritikujem ksenofobnu dezelu u kojo zivim, posle toga neonacisticku Hrvatsku u kojoj sam rodjen, sledi samoubilacka Srbija u kojoj sam skolovan, a najmeksi sam do BiH gde sam zavrsio osnovnu skolu. Crnogorce sam podrzavao do odcepljenja, Makedonce kritikujem radi preostre reakcije do Albanaca, sa zadnjima vise nemam kontakta. Sa prijateljima u USA razmenjujem poglede oko njihove politike. Svidjala mi se opustena Engleska do Tacherke, Skandinaviju sam kasnije upoznao i zavoleo.

Svima zelim dobro ali bi voleo da su promene brze. Valjda je to profesionalna deformacija elektronicara? Posle 50. godine sam ostao bez dlaka na jeziku. Nimalo ogorcen ali ozaloscen nad krvavim raspadom YU...


ivana23 ivana23 21:26 21.10.2007

Norveska

G r o f G r o f 22:51 21.10.2007

Re: Neven Kostic

Da se ne zaboravi, Norvežani su poklonili brod za čišćenje veštačkog jezera u Perućcu i ovako je ukorišten.



Svaki komentar je suvišan.
Bezobraznici, zar nisu mogli poslati i radnike.
ivana23 ivana23 22:56 21.10.2007

Premijer Norveške Stoltenberg u Beogradu

Susret sa bivšom dadiljom
Jens Stoltenberg se u rezidencijalnom objektu Norveške ambasade susreo sa Smiljom Katić koja je mu je, dok je bio dečak, bila dadilja u Beogradu i Oslu. "Decu vaspitavam da budu poštena i da brinu o drugim ljudima. To je ono što sam naučio od Smilje", kazao je ambasador Norveške. Stoltenberg je naveo da se seća mnogih stvari iz detinjstva u Beogradu, pre svega Kalemegdana i hrane. Smilja Katić je rekla da je deset godina provela sa malim Jensom, koji je bio živahno i dobro dete. Otac Jensa Stoltenberga, Torvald bio je ambasador Norveške u Srbiji od 1961. do 1964. godine.
Dnevni list Danas, 22.10.2007g.
Dejan Bizinger Dejan Bizinger 23:16 21.10.2007

Re: Premijer Norveške Stoltenberg u Beogra

Zaista lep gest.
ivana23 ivana23 11:16 22.10.2007

Re: Premijer Norveške Stoltenberg u Beogradu

ivana23
Susret sa bivšom dadiljomJens Stoltenberg se u rezidencijalnom objektu Norveške ambasade susreo sa Smiljom Katić koja je mu je, dok je bio dečak, bila dadilja u Beogradu i Oslu. "Decu vaspitavam da budu poštena i da brinu o drugim ljudima. To je ono što sam naučio od Smilje", kazao je ambasador Norveške. Stoltenberg je naveo da se seća mnogih stvari iz detinjstva u Beogradu, pre svega Kalemegdana i hrane. Smilja Katić je rekla da je deset godina provela sa malim Jensom, koji je bio živahno i dobro dete. Otac Jensa Stoltenberga, Torvald bio je ambasador Norveške u Srbiji od 1961. do 1964. godine.Dnevni list Danas, 22.10.2007g.

Dodatak:
Olga Medenica Olga Medenica 01:31 22.10.2007

He, zabavan post

i vrlo informativan
mada: naravo nije tvoje Dejane ali:
Potrošnja na hranu je 14% a na kulturu i saobraćaj 7%

A kakve veze imaju kultura i saobracaj u istom kosu? Te dve stvari nemaju nikakve veze.
Zato sam oduvek mrzela statistike, statistike su mracno manipulativne.
Nevezano: ne verujem da Srbiju, onako masovno, zanima viza za Norvesku.
Srbi su Balkanci (u najgorem smislu, inace, sta fali Balkanu?) vole da zasija, da se vidi da je raskos, Norvezani su skromni, asketski orjentisani ljudi.
Srbima nije cilj da putuju nego im je cilj Gucci, Versace (evo sa'ce), Rolex Bolex......
Inace, susedna (mizerna, daleko ispod nas, kako je moguce-da-je-sad-iznad-nas) Rumunija, a posebno Transilvanija je egzoticna i lepa zemlja (koga lepota i egzotika zanimaju).
Turska je magicna zemlja, npr.
Ali nema veze.
Rolex, bloody, Boleks, Shmoleks.
Am I right or am I right?
AlexDunja AlexDunja 01:39 22.10.2007

Re: He, zabavan post

right
Olga Medenica Olga Medenica 01:42 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Dejan uvek pise zabavne.
Uraaa (po meni).
A sto se Srbadije tice.....znas da znam.
Odatle sam.
AlexDunja AlexDunja 01:45 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Olga Medenica
Dejan uvek pise zabavne.
Uraaa (po meni).


po svima
Olga Medenica Olga Medenica 01:47 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Ma jok.
Cica-svadjalicama se sigurno ne svidjaju. Nemaju s'kim / cim da se spore.
AlexDunja AlexDunja 01:56 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Olga Medenica
Ma jok.
Cica-svadjalicama se sigurno ne svidjaju. Nemaju s'kim / cim da se spore.

a sto bi se sporili????

Olga Medenica Olga Medenica 02:03 22.10.2007

Re: He, zabavan post

To se i ja pitam.
Ej, jel' vas dvoje? (Oprostite mi radoznalost ti / vi + domacin cist trol).

PS: zavidim na preslatkim i vazda prikladnim "smejuljcima".
Olga Medenica Olga Medenica 02:09 22.10.2007

Re: He, zabavan post

AlexDunja AlexDunja 02:12 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Olga Medenica
To se i ja pitam.
Ej, jel' vas dvoje? (Oprostite mi radoznalost ti / vi + domacin cist trol).

PS: zavidim na preslatkim i vazda prikladnim "smejuljcima".

meni trol =smisao bloga.
rekoh jednom kod draga, cini mi se,
nema muzike bez improvizacije.

sto se smajlija(emoticona ) tice,
krade se, samo tako
Olga Medenica Olga Medenica 02:13 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Tako je.
Ziveo Trol!
Bojana Maljević Bojana Maljević 02:16 22.10.2007

Divno Dejane,

Ja sam uživala u tekstu, komentarima i slikama....
I odmah sam, sad u tri ujutru izložila svom suprugu ideju da se iselimo u Norvešku.
Uz sve argumente smatra me potpuno ludom.
Samo me je pitao kako stojim sa norveškim?
Pristao je da krenemo na kurs norveškog, pa da vidimo za dalje...





AlexDunja AlexDunja 02:24 22.10.2007

Re: He, zabavan post

Olga Medenica
Tako je.
Ziveo Trol!

olga smo jos nesto, da domacin ne zameri
ako bi moglo bez persiranja, i ostalih formalnosti. u buduce.pliz.
vucko vucko 02:25 22.10.2007

Re: Divno Dejane,

Samo me je pitao kako stojim sa norveškim?
Pristao je da krenemo na kurs norveškog, pa da vidimo za dalje...

Svratite na nešto žestoko pre kursa, protiv panike...

Pre nego što smo otišli u Dansku, moja Saška je pronašla jednu devojku koja je završila danski jezik na fakultetu, da nam da nekoliko časova, za početak. To je bilo ajd-ajd, dok jednom nije donela kasetu, sa sadržajem kursa, ali ga izgovaraju pravi Danci. Kad tad nisam proplakao... :)

Beingness Beingness 10:39 22.10.2007

Grrr

stupid. greshkom sam izmenio text i je izgubljen. izvinjavam se na ovome, mrzi me da ponovo pishem.
Beingness Beingness 10:44 22.10.2007

Re: Divno Dejane,

vucko
Samo me je pitao kako stojim sa norveškim?
Pristao je da krenemo na kurs norveškog, pa da vidimo za dalje...

Svratite na nešto žestoko pre kursa, protiv panike...

Pre nego što smo otišli u Dansku, moja Saška je pronašla jednu devojku koja je završila danski jezik na fakultetu, da nam da nekoliko časova, za početak. To je bilo ajd-ajd, dok jednom nije donela kasetu, sa sadržajem kursa, ali ga izgovaraju pravi Danci. Kad tad nisam proplakao... :)




hehe, ja sam uchio shvedski (sva tri skandinavska su varijacije na istu temu, slichniji su izgovorom nego npr. srpski i makedonski, a u pisanoj formi su razlichiti koliko srpki i hrvatski). I ja sam imao paniku kad sam prvi put chuo profesoricu kako parla neki kvaran madjarski sa zalogajem u ustima - to je bio moj dojam.
Medjutim, tako je sa svim stranim jezicima i guess. Tek kad prenesh da razaznajesh rechi u toj masi izgovorenog, pochinje da ti bude drag.

Ergo, Bojana - navali na norveski. Vi snakkast!
vucko vucko 10:57 22.10.2007

Slabo divanim madžarski

Naravno, ali sam morao malo da pripremim Bojanu i gospodina joj na prvi šok :)

Položio sam ja posle, u Danskoj, Alminprøve 2, pa Studieprøve, ali taj prvi dodir sa Danskim izgovorom je bio baš stres - mi smo više u zubnim i prednjenepčanim suglasnicima, a oni više nekako iz grla, plus (u danskom) 9 pisanih i tridesetak govornih varijanti samoglasnika. Jel ima i u švedskom nešto kao dansko rødgrød med fløde?

Nekako mi se čini da ne bi bilo isto za španski ili italijanski - ali to je do duše verovatno zbog toga što ih čujemo dosta na TV...

EDIT: A evo i kako Danci izgovaraju rødgrød med fløde :)


nsarski nsarski 12:55 22.10.2007

Re: Slabo divanim madžarski

Ko ima vremena, evo fenomenalne parodije na Bergmana (oko 14 minuta) i njegov film "Golubica". Tek posle par minuta shvatis da ljudi pricaju engleski sa teskim svedskim akcentom.

De duva = the dove
s56a s56a 15:33 22.10.2007

Re: Slabo divanim madžarski

Setih se dva Danska lingvista koji su godinama u okviru EU projekta proucavali znacaj duzina pauzi u njihovom jeziku Slovenci lome jezik sa prst, cvrst ili ministrstvo sa 6 suglasnika.
Beingness Beingness 17:48 22.10.2007

Re: Slabo divanim madžarski

nsarski
Ko ima vremena, evo fenomenalne parodije na Bergmana (oko 14 minuta) i njegov film "Golubica". Tek posle par minuta shvatis da ljudi pricaju engleski sa teskim svedskim akcentom.

De duva = the dove


Kikikiki :) Slatko sam se nasmejao na Bergmana... momentska, memoriska :)))


A taj danski 'rødgrød med fløde' je kukumajko. Pa tek je to 'zalogaj u ustima' fazon! Svedjani mnogo direktnije govore, 'r' im je chisto i direktno kao nashe, nije ovako mutno; i vishe izgovaraju pevajucom intonacijom.


vucko vucko 17:54 22.10.2007

Učimo engleski...

Evo malo jezikolomki i na engleskom...

Početni kurs:

... Three witches watch three swatch watches. Which witch watches which swatch watch?

Napredni kurs:

... Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which switched witch watches which Swatch watch switch?

Xtreme kurs:

... Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch three swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?
Krugolina Borup Krugolina Borup 19:19 22.10.2007

Re: Slabo divanim madžarski

vucko:
EDIT: A evo i kako Danci izgovaraju rødgrød med fløde :)


I, bre, kud i pustih film! Posle me ovaj moj 15 minuta preslišavao kako se pravilno izgovara. A, najbolje volim kraj od flode - isplazis jezik i blejis ko ovca.

Mene u čitanju i pisanju Danskog (koji, kao, učim) ubija to što su Danci sve pobrkali. "A" čitaju kao "e", "e" kao "a", "d" kao "l", "g" kao "k"... i tako dalje. Da se samoubiješ. A razliku izmedju tih njihovih 9 samoglasnika niti čujem niti vidim.

Slatka osveta je u našim suglasnicima... he, he, he... ima još puno vode Dunavom i Savom da prođe pre nego ovaj moj ukapira razliku između "č" i "ć" i "đ" i "dž". Još kad je "Ć" iz "Ćurčić" onomad u taksiju izgovorio kao "K"... umal' ne poginusmo, jer se taksista presavio preko volana...
vucko vucko 20:33 22.10.2007

A, som Anders

Najbolji su mi kad kažu "A, som Anders" (čita se "e, som Anas".

"G" mi je posebno simpatično - čita se kao kao g (na početku reči - gade, gede, glæde, ili kad se udvostruči - ligge, kigge, do duše, liči dosta na k), kao j (løg, kage, læge, lige), kao u (tog, koge), kao š/ž (tj nešto između), za reči francuskog porekla (gage, genert). Napamet... i sa razumevanjem :)

A tih devet samoglasnika odlično vidiš - a,e,i,o,u,y,ø,æ,å. Igranka je u čitanju...
blue blue 22:13 22.10.2007

Re: A,

madZari ih (samoglasnika) imaju trinaest...
a á e é i í o ó ö ő u ú ű

igranka?
chardash do zore.. ako mu ga majci ne izgovoris u bobu tachno (jedno od chetiri O, ili jedno od tri U..ili.. stagod)..
ne razume.. al stvarno ne razume..
vucko vucko 23:47 22.10.2007

Kamelåså

Krugolina, evo nešto za g. Ćurčića :)



(titl je na norveškom)
bilbo bilbo 11:15 23.10.2007

Re: He, zabavan post

Olga Medenica
Nevezano: ne verujem da Srbiju, onako masovno, zanima viza za Norvesku.
Srbi su Balkanci (u najgorem smislu, inace, sta fali Balkanu?) vole da zasija, da se vidi da je raskos, Norvezani su skromni, asketski orjentisani ljudi.
Srbima nije cilj da putuju nego im je cilj Gucci, Versace (evo sa'ce), Rolex Bolex......
Ali nema veze.
Rolex, bloody, Boleks, Shmoleks.
Am I right or am I right?


You are wrong!

Izgleda da si opisivala crnogorce

Šalu na stranu, karakteristike koje opisuješ su odlike kulture siromaštva i prisutne su svuda gde postoje izražene socijalne razlike. Kad imaš jako bogate i mnogo siromašnih, uvek će biti onih koji žele da izgledaju kao bogati (Gucci, Versace (evo sa'ce), Rolex Bolex......). U Norveškoj nema izraženih socijalnih razlika, pa nema ni pojava koje uočavaš.

Re: He, zabavan post

Moj Drug Norvezanin nosi Rolex Bolex i to zlatni. Nisam ljubitelj, naprotiv, preferiram Rado. dragi Bilbo, socijalnih razlika ima svugde, samo je pitanje kako se one izrazavaju.
Ovde u UK to je
1 obrazovanje
2 kraj u kom zivis
3 kola !?
Laika Laika 14:42 23.10.2007

Re: A,

Ako tacno izbrojah, u francuskom ih ima 17 (sa sve onim njihovim nazalima) .
Spadalo Spadalo 03:58 22.10.2007

Nadprosečni Srbin

- Ima 40 godina
- Završena srednja škola
- Nema pasoš
- Letuje u okolini Herceg Novog
- Ima povišen krvni pritisak
- Sklon gojaznosti
- Voli mobilni telefon
- Razočaran u politiku
- Duguje 400 evra


- Imam preko 40
- Više od srednje škole
- Imam nevažeći pasoš
- Letujem u okolini Ade ciganlije
- Krvni pritisak čas povišen, čas smanjen
- Sklon gojaznosti takođe
- Ne volim mobilni telefon
- Razočaran u politiku i sve...
- Dugujem... ne smem da kažem.
Covek u belom Covek u belom 11:43 22.10.2007

Frogs and grandmothers

Prvo stavljati u bilo kakav uporedni kontekst Srbiju i Norvesku je suludo. Drugo porede se babe i zabe. Trece, s obzirom na podatke o Norveskoj iz Blica, par razjasnjenja.
Nominalni bruto nacionalni proizvod po stanovniku, to je u stvari nominalni bruto domaci proizvod po stanovniku (GPD (nominal) per cap), a podatak je tacan ali po podacima MMF-a. Po podacima Svetske banke je 67190$. Bruto nacionalni proizvod (GNP) nije realan pokazatelj, primera radi za Srbiju (zbog velike emigracije) je skoro 25% veci od GDP-a. GDP inace je 335 po MMF-u odnosno 310 milijardi $ po Svetskoj banci (a ne 350 kao sto navodi Blic). Nominalni GDP takodje nije realan pokazatelj. Mnogo je bolji GDP(ppp) per cap. tj. bruto domaci proizvod u odnosu na kupovnu moc, tj. ono sto je u tekstu navedeno kao kupovna moc i to je tacno 43 574$. Primera radi za Srbiju GDP(nominal) per cap. je 4242$, a GDP(ppp) per cap. (kupovna moc) je 6760$.
I pored 3900$ prosecne neto plate kako kazu u Blicu, ako se uporedi prosecna plata prema kupovnoj moci ispred Norveske su u Evropi Island, Svajcarska, Nemacka i Danska (tim redosledom), a tek neznatno ispod Svedska i Finska. Tako da se tesko moze rece da je standard zivota u Norveskoj najbolji na svetu (nije najbolji ni u Evropi).

A inace odgovor na pitanje zasto je Norveska tako bogata je upravo u onih 3 miliona barela nafte koje dnevno izvozi.
Guliver Guliver 11:44 22.10.2007

Schengen

Norveška, istina, nije u EU, ali je, da putnici namernici to znaju, u Schengen sistemu...
mix 018 mix 018 11:55 22.10.2007

NORVESKA & SRBIJA

Da nista drugo nije uradila za Srbiju,a uradila je mnogo,dovoljno je bilo ,sto je bila(ne znam da li je i dalje) glavni sponzor PESCANIKA!
"EMISIJU "PESCANIK" POMAZE NORVESKA NARODNA POMOC!!!
nocna ptica nocna ptica 12:54 22.10.2007

Pričao mi čovek iz Bergena

Elem...
Lepo je kada postoje zemlje sa zakonima koji se primenjuju... Čovek bio u Serbiji i "zadivljen" saobraćajnom kulturom ovdašnjeg sveta, pričao mi kako je tamo gore kod njih...
Recimo, kada počiniš neki od ozbiljnjijih saobraćajnih prekršaja, npr. tipa - prolazak kroz crveno ili debelo prekoračenje brzine, onda ti država oduzme dozvolu na neki period i ogule ti kožu sa leđa kaznom koja je drastična...
Ako drugi put počiniš sličan prekršaj, uzmu ti dozvolu na duplo duži period, a i novčana kazna je još drastičnija...
Ako i TREĆI PUT URADIŠ NEŠTO TAKVO, uzmu ti dozvolu doživotno, jer smatraju da si lud i da na teritoriji kraljevine Norveške ne smeš da voziš!!!
Kada će kod nas da se dogodi takvo nešto?!! Ludaci ovde naprave tri takva prekršaja vozeći od vrha do dna Kneza Miloša... I nikom ništa, ukoliko baš niko ne zagine...

Žalio mi se jedan Nemac, kako ga je ogulio pandur u Norveškoj, zato što ga je uhvatio u nekoj zabiti da vozi 55 km/h, a ograničenje je bilo 50 km/h. I kaže, nedaj Bože da pokušaš da podmitiš pandura, mada su panduri među najslabije plaćenim ljudima u Norveškoj... Kaže, to je pitanje časti...
Skoro kao kod nas...
mariopan mariopan 16:09 22.10.2007

Re: Pričao mi čovek iz Bergena

O Norveskoj mi je , sasvim zadivljeno, pricalo jedno moje dete...e kakvo dete? Pa imam i svoje..i prisvojene..one ratne dece..pa jedno mi dete dobije posao u norveskoj fitmi ovde u Beogradu..ali ga odmah posalju na neku vrstu usavrsavanja..to jest upoznavanja sa poslovanjem firme na onaj nacin kako se to tamo radi.

Sam susret sa hl;adnocom na aerodromu je bio strasan ali su ljubazni Norvezani uputili to moje dete na neki topli tunel kojim se moglo stici do hotela...da li do taksija ili bas do hotela ja to ne znam nije mi ni bilo toliko vazno da to razlucim..mene su vise zanimali ljudi i sama zemlja.

Ljudi su veoma srdacni i ljubazni, ne samo u firmi gde su je docekali vec i na ulici kada je pokuslo da se snadje i samo za sebe obidje sve znamenitosti koje moze da vidi. Nije ih mrzelo da ga povedu i pokazu nesto..a u firmi..to je posebno iznenadjenje ..oni su imali kratak kurs o Srbiji ..o nasoj teskoj proslosti i raspadu zemlje i sve u cilju da se neko ne istrci sa nezgodnim pitanjima i da ne uvredi ..iz neznanja ..nekoga iz Srbije. Veoma kulturni, srdacni i pristupacni..a zemlja kao iz bajke..mnostvo fotografija i zelja da se opet ode.... Eto...iz druge ruke ..ali i na mene je sve sto sam videla na fotografijama ostavilo dubok utisak.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 15:52 22.10.2007

prilog o oslu

U Oslu sam bio 2003. ali i dan danas je vrlo dobro pamtim. Grad je otprilike kao Novi Sad, cak je i ritam grada takav, usporen ali odmeren u svakom pogledu. Vidi se da je sve u sistemu. Bio sam poslom u novinskoj kuci Vart Land, veoma slicnoj mojoj tadasnjoj kuci u Srbiji - Danasu. Slicnost se ocitava u tirazu, veom preciznoj citalackoj publici etc, a nikako po politici kuce.Oni su naime novina koja se obraca vernicima...Proveo sam nedelju dana u toj zemlji i bio sam zaista vasciniran nacinom njihovog zivota...ta urednost, ugladjenost, opustenost i sigurnost. Teme o kojima se prica su susta suprotnost od nasih tema... mladi razmisljaju o buducnosti na pravi nacin, stari o lepoti onog sto su proziveli.... tamo nema urabnog haosa kao u Beogradu, grad je cist, sve je u crvenom, politicari se setaju kao obicni gradjani...
mozda ovaj link onom ko ga bude procitao nece ilustrovati stanje u Norveskoj, ali moze da bue poucan. http://www.danas.co.yu/arhiva/20030519.htm
oldtajmer oldtajmer 16:46 22.10.2007

Inflacija

- Penzijski fond Global investira samo 4% prihoda od nafte u domaću privredu a sve ostalo u strane akcije i obveznice da bi se izbegla inflacija


zato nama u "evil empire" pumpaju inflaciju!
babic babic 23:47 22.10.2007

Re: Inflacija

Kada poredimo Norvešku i Srbiju,treba imati u vidu da je norveška teritorijalno veća od cele ex.SFRJ i da ima samo 4 miliona stanovnika.Gustina naseljenosti u Norveškoj je 14/km² a u Srbiji 106.34/km² ,po glavi stanovnika Norveške dolazi 7.5 puta više teritorije i resursa nego po stanovniku Srbije.Pored toga oni imaju gas i naftu.
Već par stotina godina oni razvijaju ustavnu monarhiju ,dok smo mi prigrlili staljinizam 1945 a od 1953 neku ublaženu varijantu tog istog staljinizma.

koliko je velika Norveska

Kazu da jkad bi se Norveska zarotirala oko tacke gde se poluostrvo pripaja za kopno, stigla bi sve do juga Italije.
Vodzo Modzo Vodzo Modzo 20:22 23.10.2007

Norveska - Srbija

Bas mi taj zivot Norvezana nekako budi optimizam za nas ovde. Ne treba puno dokazivati da smo mi u Srbiji, mislim vecina gradjana, nekakav copor, ponasamo se kao da je srednji vek. Dovoljno je pogledati ta divna stvorenja na ulici, u gradskom prevozu, itd. A Norvezani su radni, fini i posteni ljudi, zaista to mislim...

A vidite, kada su oni bili u srednjem veku bili su najgori od najgorih, copor nad coporom, terorisali citavu Evropu! Gde god da su se pojavljivali, uvek su bili strah i trepet, ni kamen na kamenu nisu ostavljali, palili, pljackali i ubijali u razmerama nevidjenim i za to mracno doba. Verujem da su se sa istim zarom i medjusobno trebili, bejase pljackasi i ubice. Ali nekako se smirise... Zakoni su cudo.

nocna ptica nocna ptica 11:31 24.10.2007

Re: Norveska - Srbija

HOGAR STRAŠNI JE CAR!!!
ŽIVELI VIKINZI!!!

To je stvarno jedan od najduhovitijih stripova...
Eto, oni su divljali po celoj kugli zemaljskoj, stigli i do Amerike, pa onda za pojas zadenuli... Dosadilo im da prave pizdarije i smirili se... Valjda ćemo i mi tako jednog dana, naprasno da postanemo kao narod vredni, racionalni i tome slično... Ko veruje da će to da se desi u ovom veku, neka digne dva prsta...
Hajmo, gde su te ruke?!!
Nisam rekao srednji prst...
Vodzo Modzo Vodzo Modzo 13:47 24.10.2007

Re: Norveska - Srbija

Hehe,

vidim da je poenta pogodjena, posto racunas da je moguce da nam se to dogodi u sledecem veku ili mozda kasnije... Samo, ja nisam pricao kada, samo da je moguce. I to uvodjenjem pravne drzave.
nocna ptica nocna ptica 14:37 24.10.2007

Re: Norveska - Srbija

Vek je duuuuuuugačak vremenski period, tako da ima nade...
Ustvari, to ti je onaj lepi trenutak kada individualno nekim čudom ili nekom pravnom represijom postane opšte...
Odluče ljudi da se lepo ponašaju, prvo prestanu da čačkaju nos i pljuju po ulici, a onda jednog dana prestanu i da mrze ljude druge vere i boje kože... Pazi kad počnu i u pozorište da idu...
Verovatno su i Vikinzi nekada imali nekog ministra, koji se nije pridržavao zakona koji je sam doneo i pravdao se time da taj zakon uopšte ne valja... Al' se toga više tamo niko ne seća, daaaaaavno je bilo...
A možda je stvar u tome što oni klopaju losose i bakalare, pa im one omega-3 pizdarije ubijaju agresiju, a mi smo još uvek skloni prasićima i krompiru...
Evo i ja, čim ne pojedem konzervu tunjevine nedelju dana, počnem da pretrčavam ulicu van pešačkog prelaza i da psujem dok vozim među ludacima... Pa da, to je to!!!
Možda ima nade, šta veliš?
nsarski nsarski 21:22 24.10.2007

Re: Norveska - Srbija

Verovatno su i Vikinzi nekada imali nekog ministra,


Ne znam za ministre, ali Eric the Red je krenuo ka Americi (danasnjoj), pa je sa Grenlanda javio da je tamo super, sve zeleno (a bila ledara do koske), da primami nove ljude da podju sa njim - dobra laz i danas zivi!
Svi su izgledi da je dosao cak do istocne obale Amerike (Nova Scotia danas) i taj deo je nazvan Vinland jer je postojalo grozdje, sto je, za Vikinge raj. Itd.
Imkali su i Vikinzi svoj P.R.:>
danacsrpski danacsrpski 21:03 27.10.2008

Srbija i Norveska

Ja se sa izvinjenjem, sto se prikljucujem ovoj diskusiji. Medjutim kako vec 42_ve godine zivm u Danskoj, poznajem dosta i Norvesku a i Svedsku, kroz cesta putovanja, a i poznavanja jezika, morao sam da se umesam.
Te tri Skandinavske zemlje su vrlo slicne, mislim imaju zajednicko u kulturu, religiji, i u drustvenom uredjenjeu. U proslosti su puno ratovalin narocito Svedska i Danska. Norveska je bila pod Danskom od 1380 pa pa do 1814, kada su je danci izgubili u ratu sa Svedskom. Od 1814 pa do 1905, bila je pod Svedskom. Ma da je danas, specialno posle otkiraca nafte i gasa, postala vrlo bogata, ostala je provincija u Skandinaviji, nesto zbog geografskog polozaja, a i zvog velikog prostranstva sa malom populacijum. Ostala je da bude vrlo konzervativna i zatvorena. Ne zbog toga sto ja zivim u Danskoj , moram da se pohvalim da sve novo dolazi preko Danske pa kroz Svedsku da bi stiglo do Norveske! Medjutim kao sto sam pomenuo to su slicne nacije, a kako su i drugi zakljucili sa vrlo velikim standardom, sto se specijalo ogleda u socijalnoj jednaakosti i zastiti. Da istina je da su porezi veliki, da istina je da su cene visoke, ali skole su besplatene pa cak i knjige, svi dobijaju penziju kada dozeve potrebne godine, pa cak i ako nisu radili nikada u zivotu. Svi koji ne rade imaju socijalnu pomoc, koja je dovoljna da se zivi. Starim bespomocnim pruza se kucna nega i
donosi topla hrana. Autobusi, metro i vozovi idu tacno na vreme, i td. Ministri ako pogrese, moraju da daju ostavke, mnogi clanovi parlamenta se voze biciklom, nema korupcije, sve se zakazuje, mislim; ako se ide u neke javne ustanove ili kod lekara, i sve bude tacno na vreme. Isina je da to moze i da dosadi, jer nema nekih iznenadjenja. Secam se jednog mog rodjaka, koji bio u poseti kod mene, kad se uverio da autobusi dolaze tacno u minut (na svakoj stanici ima vremenski plan) rekao je: Pa jebote bog nemozes da se naljutis ni na sofera!
Skandinavci su vrlo ljubazni, ali su i vrlo zatvoreni, retko govore o sebi, i tesko sklapaju prijateljstva! Teme razgovora su povrsne, u glavnom o vremenu, o sportu, o cenama na trzistu i tako. Nikada o sebi ili problemima, zato se ima misljenje da su hladni i proracunati. Meni je trebalo dugo vremena, da ih shavatim .A tek kada sam se ozeniio dankinjom i postao clan familije, clan plemena, shvatio sam njihov nacin ponasanja. Ispod te hladnoce krila se dubuka ljudska humanost.
Naravno to me je kostalo da malo promenim moju balkansku narav, ne mislim ovo negativno, ali ipak svako poredjenje naseg mentaliteta i Skandinavaca je tako veliko, da upste se nemoze naci poredjenja.
Ja se slazem sa nekima, da ne treba da toliko negativno pisemo o nama, ima god nas dosta lepote, a ni ljudi nisu losi. Koliko smo dozivili u proslih sto godina, dobro je da smo i ovakvi kakvi smo!
Recimo Dansku, Kopenhagen, su zadnji put bombardovali Englezi 1802! Nije bila aktivno ni u jednom ratu, jedino pod okupacijom nemaca u II_om SR. Norvezani su gore prosli jer su pruzili Nemcima otpor, a njihov kralj pobego u Engleesku. Da se vratim nama, ja retko putujem u nasu zemlju, za sve ove godne provedene u Danskoj , mozda 10_ak puta, nekada u Jugu, a sada cesce u
Beograd, jer sam tu rodjen i odrastao, tako da me dosta veze za taj grad. Malo sam zaboravio jezik, ili bolje receno govorim na stari vec zaboravljeni nacin sa malim akcetom, tako da me nepozati pitaju odakle sam. Meni je uvek drago kad posetim grad i vidim promene, neke su dobre a naravno ima i losih, ali je tako u celom svetu, svuda se nesto menja.
Tema je prilicno dobra, jer se rasirila na puno strana!
Posdrav svima!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana