Cvrčak pod vodopadom

nsarski RSS / 04.09.2008. u 19:18

22477_1_468.jpeg

Informisano gradjanstvo je kamen temeljac demokratije - T. Jefferson

Većim delom XX veka klasična ekonomija je, barem u teoriji, tretirala potrošača kao racionalnog i informisanog učesnika u ekonomskom procesu, koji donosi optimalne odluke, blagovremeno, i u svakom trenutku. Takav homo economicus, ili Econ, je informisan i inteligentan koliko i najbolji ekonomski stručnjak sveta. On je razložan i ima delimičnu moć ekonomskog predvidjanja, te je sposoban da se na najbolji način prilagodi promenama i investira u pravo vreme na pravo mesto.

Econ je, razume se, samo nulta aproksimacija istinskog ponašanja ljudi prilikom donošenja ekonomskih odluka - potrošači se često ponašaju iracionalno, emotivno, i nelogično. Mnogi će se, na primer, setiti čuvene scene iz filma Ko to tamo peva kada Mića Tomić kaže kondukteru autobusa: ‘'Ja nemam pare za kartu!? Ja!? Daj pet karata! Ili pet, ili nijednu!''. Tako nešto jedan Econ ne bi mogao ni u snu da kaže jer Econ nikad nema problema sa samo-kontrolom.

Za razliku od Econa, homo sapiens , ili prosto Homo, kako se još zove u ekonomiji, je često nepredvidljiv, povodljiv i rukovodjen inatom, ili nekim drugim ne-ekonomskim interesom. Medju ekonomistima se obično kaže: ako je Econ kao Mr. Spock, onda je Homo kao Homer Simpson.

Realnost je ipak takva da su istinski potrošači mnogo sličniji Homeru Simpsonu nego Spocku, te je tokom poslednjih dvadeset i više godina u ekonomske nauke na velika vrata ušla ekonomija ponašanja (Behavioral Economy, Behavioral Finance) koja je svojevrsni hibrid ekonomije i kognitivne psihologije, Frankenštajn nauka kojoj se predvidja velika budućnost.

Za njene tvorce se smatraju Tverski i Kahneman koji su prvi proučavali sistematsku kognitivnu pristrastnost ljudi prilikom suočenja sa rizikom. Kahneman je 2002. godine dobio Nobelovu nagradu za ovaj rad (bez sumnje bi je dobio i Tverski da je tada bio živ), ili, kako je citirano, nagrada se dodeljuje za ‘'otkrića u bihejvioralnim finansijama i hedonističkoj psihologiji''.

Uključivanje psihologije u ekonomski proces na ovaj način ima značajne posledice. Na primer, u Teoriji Igara se polazi od pretpostavke da su ‘'igraci''racionalni učesnici koji biraju strategiju na takav način da optimizuju svoju dobit. [ Za one koji se sećaju, ja sam nekoliko blogova unazad pisao o Teoriji Igara - u pitanju je razmatranje izbora strategija, u ekonomskim i drugim situacijama, koje daju najpovoljniji rezultat.] . Ako se medju igračima, Econima, nadje i neki Homer Simpson, onda cela teorija mora drugačije da se razmatra.

Nedavno se desio ovakav dogadjaj. Neki Čovek ovde je najmio Majstora da izvrši neke popravke i adaptacije na kući. Majstor je pogledao kuću i rekao da to ne može tako da se uradi kako Čovek hoće, već mora drugačije, kako Majstor hoće. Čovek se ubedjivao, i najzad rekao da nije na Majstoru da odlučuje kako će posao da se uradi već da uradi kako mu je rečeno, bez obzira šta Majstor o tome misli, i da će za taj rad biti pošteno plaćen. Majstor se uvredio i odbio posao. Čovek je pokušavao da nadje drugog majstora, ali nije uspeo.

Najzad, posle nekog vremena javi se Čovek ponovo Majstoru i kaže mu: ‘'Hajde, ne budi tvrdoglav, dodji da mi uradiš ono na kući!'' A Majstor kaže: ‘'Ma rekao sam ti, to ne može tako da se uradi! Nemoj više da me zoveš! Neću da radim.''. A Čovek mu kaže: ‘'U redu, razumem, ne može kako ja hoću. Uradi ga onako kako ti hoćeš!''

Na to će Majstor: ‘'E, sad više neću ni kako ja hoću!''

Bihejvioralna ekonomija se, dakle, bavi kognitivnim procesima u glavi Homera Simpsona i eksploatacijom tog znanja da bi se Homer naveo na odredjene odluke. Jedna od poznatijih knjiga na tu temu ima naslov ‘'Nudge'' (što bi se moglo prevesti kao gurkanje, ali može i sugerisanje, ili navodjenje).

41o-rTzuelL._SL500_BO2,204,203,200_PIsitb-dp-500-arrow,TopRight,45,-64_OU01_AA240_SH20_.jpg

U knjizi prominentno mesto imaju koncepti kao arhitektura izbora (architecture of choice), priming (ili psihološko kondicioniranje ljudi da donesu odredjene odluke), itd. Autori, inače ekonomisti-psiholozi, potekli iz iste škole kao Kahneman i Tverski, pokazuju kako formulacija pitanja, odnosno reprezentacija datih izbora, utiče na izbor kao takav. Oni, naravno, govore o tome kako da se ljudi navedu na izbore koji su za njih same korisni - recimo izbor vrste ishrane, načina života, itd.

Reč navedu je možde neodgovarajuća. Bihejvioralni ekonomisti pre govore o aranžmanu mogućnosti koje čovek može, ali ne mora, da odabere, i u tom smislu se koristi termin arhitektura izbora.

U tom smislu, arhitektura izbora se često obraća podsvesnom u ljudskoj psihi (ovde treba strogo razlikovati subliminalne poruke, koje, kako bihejvioralni ekonomisti instistiraju, sa ovim nemaju veze), ponekad i atavističkim porivima koji se mogu eksploatisati u donošenju odluka. Kao primer i ilustraciju, korisno je da navedemo situaciju sa muškim WC-ima na javnim mestima.

Već neko vreme na aerodromu u Amsterdamu, a skorije se to pojavilo i na aerodromima u Moskvi, Parizu, itd., jedan od problema je bilo preterano prskanje oko urinala. Troškovi čišćenja i održavanja su veliki, te se neki genije dosetio - jamačno bihejvioralni ekonomista - da problem reši na naučni način. Naime, novi urinali, naucno dizajnirani, izgledaju ovako

snc11229.jpg

Ženama ovo možda izgleda drugačije, ali muškarci odmah znaju o čemu se radi. To nam je valjda darvinističko nasledje iz savane kad smo bili lovci i skupljači. Stavi pred muškarca metu, i on će probati u nju cilja i da je gadja. Čista podsvest i biologija. Ta ‘'mušica'', naravno, nije pravi insekt. Ona je ‘'zapečena'' u keramiku i ne može se obrisati

81458_985c1c3765.jpg

Ovaj dizajn, ova arhitektura izbora je namerno aranžirana, jer se prosipanje i neželjeno prskanje na aerodromima smanjilo za 80%. Svi ciljaju u metu, a da im to niko eksplicitno nije rekao da rade.

U knjizi God bless you Mr. Rosewater Kurta Vonnegut-a ima jedan lik koji zaradjuje novac pišući slogane raznih vrsta. Jednom ga je najmila neka kafana da napiše slogan kojim bi smanjio ‘'aerodromski'' problem u njihovom toaletu, a imali su i problem što su gosti bacali opuške naokolo. Ovaj je smislio dva natpisa We do not pee in your ashtrays, so please do not put you cigarette buts in our urinals i drugi, We aim to please, you aim too, please! Ovo je već nagovaranje - da je nacrtao mušicu proslavio bi se.

U svakom slučaju, manipulacija podsvesnim je u poslednje vreme postala sve interesantnija ekonomskim, političkim i socijalnim naukama. Ona, razume se, može da ima i pozitivne i negativne aspekte. Neki kritičari tvrde da je u pitanju patronizacija, da ljudima treba dati potpunu mogućnost i slobodu da prave izbore kakve zele. Drugi, opet, govore o tome da je koncept potpune sloboda pred izborom iluzija, da je i nepostojanje aranžmana aranžman svoje vrste. Drugim rečima, aranžman je nemoguće izbeći. Ekstremna vrsta patronizacije, ili aranžmana izbornih mogućnosti, bi bio Disaster Kapitalizam, tj. Sok Doktrina o kojoj je bilo reči u nekoliko navrata na blogu.

Ova iznenadjujuća otkrića pokazuju da su skoro svi ljudi skloni da ‘'progutaju'' najbanalnije metafore, line hook and sinker, kako bi rekli pecaroši. Nedavno je izašao popularan članak na ovu temu Who is minding the Mind?

Ja nisam nikakav stručnjak za ekonomiju, tako da ovo gore nije sistematski ekspoze ili ozbiljan traktat. U pitanju je, zapravo, moje razmišljanje o ovoj temi, napravljeno zbrda zdola, ‘'buncanja oko noćnog suda'' - da pozajmim, pored naslova ovog bloga, još jedan Krležin izraz.

Vaša razmišljanja su, naravno, dobrodošla.



Komentari (183)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nsarski nsarski 00:47 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Milosrdni anđeo, na primer...

Oh, imena tih vojnih operacija su tek travesty of language. Ja sam ubedjen da oni to namerno rade. To je deo psy-op (psychlogical operations) krila imperijalne vojske.
U prvi mah je brutalna okupacija i razaranje Iraka trebala da se zove Infinite Justice, ili nesto tako...
gordanac gordanac 00:59 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

"Operation Undeniable Victory" je bilo ime za sukob Irak-Iran 1982.
To verovatno spada u "magijsko davanje imena" ratnim operacijama i to je praksa bez obzira što je Shakespeare pre četiri veka rekao sve što treba o imenima (i prezimenima) - džaba! :))
crossover crossover 00:59 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

U prvi mah je brutalna okupacija i razaranje Iraka trebala da se zove Infinite Justice, ili nesto tako...


Avganistana. Response to 9/11. A onda su je nazvali Enduring Freedom, uzas!
crossover crossover 01:04 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

To verovatno spada u "magijsko davanje imena" ratnim operacijama


Imamo i mi to u nasoj vojsci, npr: "Nista nas ne sme iznenaditi".
gordanac gordanac 01:06 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

:))
..i - apolutni šampion među takvim izrazima:
"atomski s leva!"
pape92 pape92 01:06 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

..George Carlin o "neosetnim" promenama u jeziku...

Zapravo, jos je Orvel pisao o kontroli kolektivnog pamcenja i proslosti.


A i o novogovoru. Bez novogovora nema Velikog Brata, ne računajući onog VB.
Ovaj Carlin...sjajan je...uskoro više neće moći, kao on, ni da se zajebava na tu temu.
Budimac Budimac 01:07 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Ja sam ubedjen da oni to namerno rade.

Oni tvrde da imena operacija generiše Pentagonov računar...
btw Avganistan je Enduring freedom
crossover crossover 01:14 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

btw Avganistan je Enduring freedom


Tako je, nisam se precizno izrazio. Planirana je kao Infinite Justice, a izvrsena pod nazivom Enduring Freedom.
gordanac gordanac 01:14 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Ovaj Carlin...sjajan je...uskoro više neće moći, kao on.....

ma, hoće, uvek će moći!
kreativnost i sila ljudske volje za dobrim humorom je - neuništiva!
evo već šestu godinu u USA imaš
JibJab
...karikaturisti, "spitting image" lutka majstori, duhoviti komentatori i stand-up comedians, sjajni, vedri filmovi, ma skroz - neuništivo, treba samo da ih potražiš...
Lakoćom "oljušte" sve silne naslage u jeziku manipulacije, s duhom se narugaju tehnikama manipulacije, veselo ismeju "svet marketinga i reklama" (ima sjajnih serija na tu temu), jednostavno vidiš po onome što rade da Shakespeare nije sasvim uzalud pisao neke svoje stihove.... :))
pape92 pape92 01:17 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Ja sam ubedjen da oni to namerno rade.
Oni tvrde da imena operacija generiše Pentagonov računar...
btw Avganistan je Enduring freedom

Kod nemaca se bar znao neki red. Konjićev skok. Operacija Laufer. :)
crossover crossover 01:20 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

JibJab su zakon :)
nsarski nsarski 01:21 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

ma, hoće, uvek će moći!

Kako rece Lenny Bruce: Take away the right to say fuck and you take away the right to
say 'fuck the government'


A u vezi sa temom, Orvel je bio potpuno eksplicitan:

Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable,
and to give an appearance of solidity to pure wind.

-Orwell
crossover crossover 01:26 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

A ovo? Kolega pise letter of resignation, daje otkaz i posto ne zna kome se obraca, ovako adresira pismo:
"Dear faceless corporate entity"....
pape92 pape92 01:28 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Ovaj Carlin...sjajan je...uskoro više neće moći, kao on.....
ma, hoće, uvek će moći!


Jeste, u pravu si, hvalabogu. Uhvatila me vizija politički korektnog društva u svom autokratskom obliku, koja uzima maha. No, ne verujem da će doći dan kada se ovakvim šalama neće niko smejati. Na taj dan sam mislio: svi će zaista misliti da se reči kao što su bogalj, švorc, itd...više ne koriste, a da će svako ko ih ipak koristi biti proglašen društveno nepoželjnim.
gordanac gordanac 01:29 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable,
and to give an appearance of solidity to pure wind.

yeap
been there seen that :))
I politika sama i jezik koji (često, ne uvek) koristi je dobra ne zato što je i kad je "umetnost mogućeg", već što ponekad ono što je potrebno - učini mogućim i u tim slučajevima se - i jezik menja....
pnbb pnbb 14:41 05.09.2008

Re: :)) half-a-troll

Ti eufemizmi sluze da ti otupe mozak, da ti stvore iluziju kako je nesto "pametno" ili "uzviseno" receno. Nekoc se bio pojavio izraz "antipersonnel bombs", recimo neutronska bomba.......
Ja sam dugo imao problema da prihvatim izraz "homeless" people. To su, kao, ljudi koji su nekakvim licnim izborom ili sklonostima odlucili da nemaju kucu. .....


a sta kazes na anticipatory retaliation? doduse vise je sarkazam nego eufemizam...

sto se tice homlesa, iznenadio bi se koliki procenat ima gde da se vrati, odnosno negde imaju neku kucu, mnogi i familiju... ali nece. bar prema statistikama iz toronta...

a mozda je i to, taj izvestaj sto sam cuo, socijalni marketing?
pilula za savest urednim platisama poreza...?

koje gde i kako izmanipulisan...

crossover crossover 23:19 04.09.2008

Veliki mestar sviju hulja

You can have everything in life that you want if you will just help enough other people get what they want.
Zig Ziglar

Ima jedna solidna definicija psihologije. Otprilike glasi ovako:

Psihologija, to je losa knjizevnost.

amsterdam

sutra idem u amsterdam na neki zur. moracu, ako nista drugo, da posaljem muza u WC da vidi musicu
nsarski nsarski 00:08 05.09.2008

Re: amsterdam

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
sutra idem u amsterdam na neki zur. moracu, ako nista drugo, da posaljem muza u WC da vidi musicu

Sracan put, Anavolimilovana, i lepo se provedi. Za musice ima vremena:))
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:31 05.09.2008

Re: amsterdam

Nsarski
Sracan put, Anavolimilovana, i lepo se provedi

Video sam da su Hrvati nesto izmenili, zapravo N pretvorili u NJ, pa je ispalo Anjavolimilovanja, sto i nije lose... Verovatno su hteli da izbegnu srpsko ime Milovan, pa je ispalo nesto drugo, po istom sablonu.
margos margos 00:05 05.09.2008

Nema Krugoline

da potvrdi, ali ja iskustveno znam da je ovo
'E, sad više neću ni kako ja hoću!''

tipična Škorpionska rečenica.

I kad je več pomenuh, nedavno je na svom blogu pitala zašto žive duše nije bilo na beogradskim ulicama tokom pomračenja Sunca pre nekoliko godina. Dešavalo se slično ovim iracionalnim kupovinama sijalica zbog nestanka struje. Em je bilo pomračenje, em su se ljudi zatvorili i zamračili u svojim kućama, a gotovo niko nije radio.

EDIT:
Inače, kad smo kod iracionalnih izbora - juče u kvizu na B92, žena je trebalo da izabere da odgovara na pitanja iz jedne od dve ponuđene oblasti. Ni jedna joj nije bila bliska, i ona je potpuno alogično odabrala onu koju slabije poznaje - i naravno, ni na jedno pitanje nije znala da da odgovor, čak ni pogrešan. Kao neka vrsta samokažnjavanja 'eto ti, kad ne znaš... porazi se sama do kraja...' Ludo, ali često se sreće.
vishnja92 vishnja92 08:06 05.09.2008

Re: Nema Krugoline

Nema Krugoline
da potvrdi, ali ja iskustveno znam da je ovo
'E, sad više neću ni kako ja hoću!''
tipična Škorpionska rečenica.

sto ce reci: svaki covek je kad se rodi - skorpija, i to bude sve dok ne odraste u neki drugi znak :)
(tamo negde pred kraj zivota)
pape92 pape92 00:41 05.09.2008

Oni žive

I kako stoje stvari, živeće...drugačiji svet izgleda nemoguć...
Sledeći video insert je iz čuvenog Karpenterovog filma.


(A za ljubitelje zvuka osamdesetih, autor ovog priloga se posebno potrudio - Imagination...)
Budimac Budimac 01:18 05.09.2008

Troll

Upravo dobih mejl, verujem da će nekoga zanimati

No one can make a documentary with as much political savvy, humor, and creativity as Michael Moore. And no one is as willing to tackle our elected officials with the same tenacity. After unleashing Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11, and SiCKO in recent years, Moore has set his sights on the Bush administration and our nation's voter turnout in his latest film, Slacker Uprising, which chronicles his 62-city swing state tour of college campuses just prior to the 2004 election.

Here's the best part. To maximize the reach of his message and as a thank you gift to his fans, Moore is adopting a novel approach to distributing this film. He's teaming up with Brave New Films to distribute the movie online, completely free of charge. Sign up now on http://slackeruprising.com and you will be notified when the film is available for free download on September 23.
macak92 macak92 02:26 05.09.2008

Re: Troll

After unleashing Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11, and SiCKO in recent years, Moore has set his sights on the Bush administration


Ma i Canadian Bacon mu je odlican, a on je snimljen jos 1995 kad je Klinton bio na vlasti.
Unfuckable Unfuckable 05:43 05.09.2008

Re: Troll

Sign up now on http://slackeruprising.com and you will be notified when the film is available for free download on September 23.


hmda...a onda te tamo sa sve ip aTresom i ostalim podacima ("short survey" recimo) budu "sign up" u razne cia/bia/nsa/wtf baze podataka - čisto da te imaju na oku & pripaze da se ne zaneseš. i lakše ti razmotre eventualno dobijanje vize... + neki malecccni trojan, da ti "stabilizuje" podatke u kompu

Unfuckable The Paranoik
nsarski nsarski 05:48 05.09.2008

Re: Troll

Unfuckable The Paranoik

Kad je ova situcija u pitnju - s punim pravom paranoik. Sto rece neki Frojdista, a mozda i sam Frojd - to sto sam ja paranoik ne znaci da mi niko ne radi o glavi:)
Unfuckable Unfuckable 05:52 05.09.2008

Re: Troll

previše sam gledao filmove.
a sad još počeh i Budimca da čitam
; )))
Budimac Budimac 08:06 05.09.2008

Re: Troll

hmda...a onda te tamo sa sve ip aTresom i ostalim podacima ("short survey" recimo) budu "sign up" u razne cia/bia/nsa/wtf baze podataka - čisto da te imaju na oku & pripaze da se ne zaneseš. i lakše ti razmotre eventualno dobijanje vize... + neki malecccni trojan, da ti "stabilizuje" podatke u kompu

Unfuckable The Paranoik

Kad je ova situcija u pitnju - s punim pravom paranoik

Samo mogu da kažem da je izvor pouzdan :)) Uostalom ne mora se ostaviti adresa dovoljno je da se setite sajta 23. septembra.
pape92 pape92 10:30 05.09.2008

Re: Troll

Sto rece neki Frojdista, a mozda i sam Frojd - to sto sam ja paranoik ne znaci da mi niko ne radi o glavi:)

Mislim da je to rekao Kisindžer u vezi Rusa (što ne znači da nije ponovio reči nekog Frojdiste). Savršeno tačna izjava.
macak92 macak92 02:22 05.09.2008

A Tampax?

Pa bas sad moja tema kad sam u nevidjenoj guzvi.
OK, moj forte je promena svesti potrosaca putem advertajzinga. Ovo se mahom odnosi na "pomoc" potrosacima da prihvatie zdrave i po njih bolje obracse ponasanja u potrosnji i zivotu uopste.

Ipak, bottom line advertajzinga je da podstice potrosnju. U to nema sumnje. Jedan od "nus-pojava" advertajzinga je povecanje materijalizmma medju nacijama i u drustvima koja generalno nisu potrosacka (onako kako je to veci deo zapadnog sveta).

Ali, posto je neko primetio da je diskusija postala sumorna, evo jedne istinite pricice koje ponesto govori o propagandi i reklamama:

Pita otac sinove sta bi da dobiju kao bozicni poklon.
Stariji se smislja i premislja na glas. Te bicikl bi, ali opet mozda bi i nove skije... pa onda nove patike ne bi bile lose.... i tako neko vreme.
Otac se, vec sludjen, okrene ka mladjem sinu u nadi da ce tu prica ici lakse.
I mali stvarno, kao iz topa raspali:

Ja tata hocu Tampax tampone!

Zasto pobogu?, zgranuto ce otac. Pa sta ce tebi Tmapax tamponi?

Zato sto sa njima mozes i da trcis i da skijas, da vozis biciklu, skaces i da radis sve sta hoces.
macak92 macak92 06:39 05.09.2008

Noletova Antipropaganda

Ne znam dali je ovo trol, ali ne mogu da ne prokomentarisem Noletovu izjavu posle meca sa Rodikom.
Da li ste videli kako je u jednoj recenici uspeo da okrene publiku protiv sebe?

Tacno sam znala da nece odoleti. Tacno sam znala i samo sam cekala trenutak. Ne znam ko ga samo savetuje, ako ga uopste neko savetuje kako da nastupa u javnosti? Da sam mu ja p.r. dobio bi cusku pa bi se pusio.

Anyway, tu se vec radi o tzv> politickoj manipulaciji ljudima i na zalost, Nole (koga obozavam) je ovaj P.R. mec izgubio.
jack_bauer jack_bauer 06:48 05.09.2008

Re: Noletova Antipropaganda

Da li ste videli kako je u jednoj recenici uspeo da okrene publiku protiv sebe?

i ja mislim isto. nije mu trebalo da se spusta na taj nivo jer je mec odigrao kao dok holidej, sa sve pucanjem u kolena. a izgleda da se rodik glede njegovih povreda samo zezao, za razliku od robreda. nedostatak komunikacije?
Unfuckable Unfuckable 07:15 05.09.2008

Re: Noletova Antipropaganda

koja izjava, ako nekoga ne mrzi da citira?
jack_bauer jack_bauer 07:27 05.09.2008

Re: Noletova Antipropaganda

koja izjava, ako nekoga ne mrzi da citira?

ovo bi moglo sve da objasni...

robredo kenjao, rodik (nervozni paun, kad moram da kazem) ironisao, a nole se malo primio.
ivana23 ivana23 09:24 05.09.2008

Re: Noletova Antipropaganda

Asked then about Djokovic’s problems, Roddick kidded around, checking whether the list shouldn’t also include bird flu, anthrax, SARS and a common cold and said: “He’s either quick to call a trainer or he’s the most courageous guy of all time.”

What seemed to rile Djokovic the most was what Roddick said in an on-court interview that day: “I’ve got to feel good. He’s got about 16 injuries right now.”
- Tennis. com

Endi se samo nasao "u pogresno vreme na pogresnom mestu". Tj. upao je svojim komentarom (totalno nepromisljeno, a ne sumnjam da mu je namera samo bila da se zeza, na svoj standardni, pomalo sirovi nacin) u "hajku" na Novaka koja je krenula u medijima. Doticnima je Endijev komentar (uz Robredovo kukanje pre toga) posluzilo kao krunski dokaz o negativcu Novaku. Moralo je da pukne. Endi je sada samo posluzio kao povod da se malo odbrusi "javnosti" za nekorektan tretman Novaka (pa sad mora i Endi malo da istrpi reakciju, kao sto kaze za Novaka i njegove imitacije) . Ne mislim da ce Novaku biti ista gore nego sto je bilo pre ove reakcije, ionako su ga vec svrstali u lose momke, samo ce ga se mozda sada malo vise plasiti, ako nista drugo, pa voditi malo vise racuna sta pricaju. Publika bi u subotu i onako navijala svim srcem za Federera (koji im je ove godine miljenik, toliko da pljeskaju i greskama totalnih autsajdera kada oni igraju protiv Federera), verovatno bi takodje zvizdala na Novakove poteze, ometala ga pri servisu (kao na AO), mozda ce ovako malo da smanje dozivljaj da ga ne bi iznervirali i dodatno motivisali, pa da oduva Federera. Dakle, mislim da posle ovoga ne moze biti gore, eventualno moze biti nesto bolje, a za ostalo se Novak mora postarati reketom na terenu. (Jos da kazem da me je impresionirao time sto gotovo da nije gubio zivce i reagovao kao na AO, iako je, ocigledno, kljucao) - wwww
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 07:47 05.09.2008

Naravno preporuka

i problem?
Sta cemo sa nasim WC/ima i inkoporiranom musicom, kada oko iste zuji bezbroj originala...mislim da ce "prskanje" (ili tzv. zapisavanje) biti jos u vecem obimu jer ce biti vishe "meta".
poz
bkc
Unfuckable Unfuckable 07:49 05.09.2008

Re: Naravno preporuka

Da, to mu dođe k'o vazdušni ciljevi ( za razliku od ovog - "zemaljskog"
prava poslastica za prosečnog Srbina - protivavionca
Budimac Budimac 08:15 05.09.2008

Re: Naravno preporuka

Sta cemo sa nasim WC/ima i inkoporiranom musicom, kada oko iste zuji bezbroj originala...mislim da ce "prskanje" (ili tzv. zapisavanje) biti jos u vecem obimu jer ce biti vishe "meta".
poz
bkc

Ništa... Organizujemo mali replay kosovske bitke.

:)) nsarsk,i izvini, morao sam još jednom :))
nsarski nsarski 20:40 05.09.2008

Re: Naravno preporuka

Da, to mu dođe k'o vazdušni ciljevi ( za razliku od ovog - "zemaljskog"

K'o rode! (rekao bi R. III)
d j o l e d j o l e 07:54 05.09.2008

Kako bi

Econ je, razume se, samo nulta aproksimacija istinskog ponašanja ljudi prilikom donošenja ekonomskih odluka - potrošači se često ponašaju iracionalno, emotivno, i nelogično.

ekonomija uopšte i funkcionisala, odnosno koliko bi se uopšte i obrtao kapital, ukoliko bi svi učesnici u njoj bili Econi. Ako niko ne bi pravio greške (ili bio veci baksuz od nekog drugog u određenom trenutku), ili ako bi se svi manje više optimalno ponašali na sličan način, ekonomija bi se usporila a možda u jednom trenutku i stala.

Kad god jedan nešto dobije, neko (jedan ili više njih) verovatno mora da izgubi to što je taj neko dobio. To je ustvari rekao Bil Gejts, kao počasni chairman speaker na jednoj Centralnoameričkoj konferenciji za razvoj i investicije. Kada su se završili ekspozei latinoameričkih ministara finansija, bankara i predsednika vlada, Bil Gejts je zatražio reč i izgovorio nešto što (bar iz njegovog ugla) oslikava odnos između Econa i H. Sapiensa. Rekao je:

"Kada bi se jednog dana svih 7 milijardi ljudi na svetu dogovorili da ravnomerno na jednake delove međusobno podele sva bogatstva i sve resurse ovog sveta, u roku od 3 nedelje bi se sve manje više vratilo na ono prvobitno stanje, po pitanju raspodele bogatstva".

p.s.

Inače, što se tiče Homera Simpsona i ekonomije, postoji jedna epizoda baš na tu temu, koja pokušava da objasni koja je prava uloga Homera u U.S. ekonomiji - da je on, kao 5 člana porodica sa kućom na hipoteci, dva automobilia u garaži, decom od kojih su većina viđeni za koledž obrazovanje, jednom platom ... ustvari potrošački kamen temeljac ekonomije i osnovni zamajac koji ustvari, sticajem okolnosti i neminovnošću upravo tog sticaja okolnosti, drži ekonomiju u stalnom pokretu.
nsarski nsarski 11:34 05.09.2008

Re: Da li bi

"Kada bi se jednog dana svih 7 milijardi ljudi na svetu dogovorili da ravnomerno na jednake delove međusobno podele sva bogatstva i sve resurse ovog sveta, u roku od 3 nedelje bi se sve manje više vratilo na ono prvobitno stanje, po pitanju raspodele bogatstva".

Ovo je zanimljivo, i sve vise se pominje vezano za one micro-loan firme (pre dve godine je jedna dobila Nobelovu nagradu za svoju finansijsku podrsku sirotinji).
Jedan od autora knjige "Nudge", ne secam se tacno koji, ali mogu da pronadjem, to radi uzivo in real time. Naime, u Indiji ili Pakistanu, najveci broj ljudi koji izadju na pijacu da prodaju ujutru pozajmi novac, pokrije troskove dnevne potrosnje, uvece vrati zajam, ostatak zarade zadrzi i ode kuci. Dnevna kamata je 5%. Zaradu potrosi na porodicu, sutradan se vrati na pijac i ceo ciklus se ponavlja. Ti ljudi su, dakle, konstantno u dugu. Prosecan dug je oko $25.
E, sada, ovaj tip im pokrije celokupni dug (da im zajam) - i to uradi sa 1000 prodavaca. (Za naseg ekonomistu sitnica). Pored toga da prodavcima instrukcije kako da posluju da im bar nesto ostane. Recimo da ne kupuju caj tokom dana, da se uzdrze.
Medjutim, to ne vredi mnogo. Preko 50% njih se vrati na prethodno stanje dugovanja, i tako zive ceo zivot.
man ray loves me man ray loves me 11:46 05.09.2008

Re: Da li bi

I ja sam se odusevila kad je tip dobio Nobelovu nagradu, za Grameen banku. Plus ideja da daje lovu zenama, jer su one 'domacinskije'. Plus ideja da ih veze jedne za druge, tako da cela grupa zavisi od toga da li je jedan vratio dug, pa ga grupa stalno pritiska (konacno korisna primena tupperware modela, pomislila sam). Ali posle mi se cini da sam cula da Grameen banka nije rentabilna, da se oslanja na lovu sponzora.
d j o l e d j o l e 11:58 05.09.2008

Re: Da li bi

Bil Gejts je ovo izjavio pre dosta godina ... mislim cak i pre nego sto je postao najbogatiji covek sveta

p.s.

Pomenuste dugove ... u emisiji Simpsona koju sam pomenuo, u jednoj epizodi se spajaju putevi Homera, koji je zaduzen po bezbroj mogucih osnova, i nekog novog kolege na njegovom poslu koji je selfmademan, never spent a dime on anybody in life, working and learning, paying everything in cash ... ustvari covek koji je pokusao sve sam u zivotu da uradi a da se nikome ne zaduzi (bilo materijalno bilo na neki drugi nacin).

Kruna emisije je vecera na koju Homer kuci zove kolegu kako bi po savetu Mardz sredio sa njim odnose, koji su u predinfarktno predsukobnom stanju. Covek ulazi u kuci, i dobija nervni slom kada vidi sta je Homer sve stekao svojim radom ili nera.... kako on misli, sto je bezbroj puta vise od onoga sto je ovaj stekao cimajuci se maksimalno, pokusavajuci da se nikada nikome ne zaduzi, ustvari.

Emisija je surova ustvari, ali izgleda da je i tacna. Ili sto neko rece ranije na blogu - nesto se moze steci jedino ako i drugi nesto steknu pored tebe ili zahvaljujuci tebi.
man ray loves me man ray loves me 12:01 05.09.2008

Re: Da li bi

djole, sta onda mislis o filmu 'money as debt', ako si gledao?
ideja je da banke uopste ne poseduju rezerve (zlata ili whatever) u vrednosti novca koji izdaju, i da je kolicina novca kojim 'raspolazu' neogranicena odozgo, odnosno da stalno izmisljaju novac. kad god se neko zaduzi, to im daje priliku da dodaju malo. sve funkcionise zbog kamate. ali sistem je self inflating, i ne moze da opstane unedogled.
onda prica o nekim norveskim bankama koje rade bez kamate - grupa ljudi se udruzi, svako prilozi novac, onda se iz tog rezervoara zajmi onome kome treba, on placa kamatu dok vraca, oni je stavljaju na stranu i kad isplati dug kamatu mu vrate. naravno placaju odrzavanje banke nesto malo.
d j o l e d j o l e 12:05 05.09.2008

Re: Da li bi

nisam gledao
d j o l e d j o l e 12:25 05.09.2008

Re: Da li bi

onda prica o nekim norveskim bankama koje rade bez kamate - grupa ljudi se udruzi, svako prilozi novac, onda se iz tog rezervoara zajmi onome kome treba, on placa kamatu dok vraca, oni je stavljaju na stranu i kad isplati dug kamatu mu vrate. naravno placaju odrzavanje banke nesto malo.

ustvari, postoji jedna prica (ali je uzmite potpuno uslovno) o tome kako su posle I svetskog rata u Srbiji nastale neke od bogatih porodica (tipa tekstilna industrija na Jugu Srbije, pa neka rudimentarna masinska industrija u tadasnjim predgradjima Beograda, ....). To su bili relativno mladji ljudi koji su iz rata izasli sa, ili su tokom njega uspeli da sacuvaju, neki i nekakav kapital. I onda su upravo uradili to o cemu pricate da se desilo u Norveskoj. Jedni su cuvali druge, pozajmljivali velike sume, ustvari kreditirali jedni druge sa ne znam kolikim kamatama ali sigurno povoljnijim od drugih raspolozivih, kada je kome sta trebalo. Tako su sacuvali jedni druge od pravih kredita i pravih kamata i postali bogati (za svoje vreme).

Interesantno je i to sto su posle nekoliko decenija (srednje tridesete godine proslog veka) manje vise svi poceli da se pored svojih inicijalnih poslova (tekstilna industrija, masinska industrija, prehrambena industrija, trgovina tekstilom, metalima, .... ) polako bave i finansijama - poceli da kupuju banke iz 19. veka ili da osnivaju nove, itd. Poenta je izgleda da svi poslovi, biznisi ako su uspesni, delom zavrse i u finansijama, odnosno da je kulminacija kapitala onda kada pocne sam sebe da prodaje i reprodukuje, kroz kredite, kamate i zaduzivanje drugih po milion osnova.

Jedan od tragova ove price (koja mozda i nije 100% tacna, ali jeste u nekoj meri) je i Palata Albanija, koju je izgradio jedan od prvih srpskih Investicionih fondova - i koga su cinile upravo nekoliko porodica koje su svoj prvi kapital akumulirali na nacin slican ovom koji ste opisali da se desio u Norveskoj - kreditirajuci jedni druge kad god (ili vec po nekom drugom dogovoru) nekom iz te uze grupe takva vrsta pomoci zatreba.
ivana23 ivana23 12:32 05.09.2008

Re: Da li bi

man ray loves me
onda prica o nekim norveskim bankama koje rade bez kamate - grupa ljudi se udruzi, svako prilozi novac, onda se iz tog rezervoara zajmi onome kome treba, on placa kamatu dok vraca, oni je stavljaju na stranu i kad isplati dug kamatu mu vrate. naravno placaju odrzavanje banke nesto malo.


To je nekada i u ovoj zemlji funkcionisalo u okviru firme - kasa uzajamne pomoci.
macak92 macak92 16:35 05.09.2008

Re: Da li bi

Poenta je izgleda da svi poslovi, biznisi ako su uspesni, delom zavrse i u finansijama, odnosno da je kulminacija kapitala onda kada pocne sam sebe da prodaje i reprodukuje, kroz kredite, kamate i zaduzivanje drugih po milion osnova.


Bas tako Djole.
Postoji u Americi kompanija (lanac robnih kuca) koja se zove SEARS i koja je u pocetku samo radila trgovinu, da bi se onda bacila i na finansije. Sears danas kompletno poslovanje zasniva na kreditiranju potrosaca. Prosto receno - nemaju zive pare na racunu. Prodaju na kredit (kreditne kartice) i zaduzuju se kada placaju svoje obaveze (placaju na kredit). I tako godinama.
Takvo poslovanje je moguce (oni su jedan od najvceih retailera u Americi), ali je rizicno i moze lako da dovede do bankrotstva.
dragan7557 dragan7557 09:59 06.09.2008

Re: Da li bi

Dnevna kamata je 5%

Ma, naravno, a što Islam izričito zabranjuje kamatu ?????????
Novokomponovana sloboda i demokratija.
dragan7557
maksa83 maksa83 10:13 06.09.2008

Re: Da li bi

Ma, naravno, a što Islam izričito zabranjuje kamatu ?????????
Novokomponovana sloboda i demokratija.


Zabranjuje, kao što zabranjuje i alkohol. Međutim meni jedan egipćanin objašnjavao kako je mnogo dobra fora kad staviš urme u staklenu posudu, sipaš vodu, i staviš to na sunce, i onda to stoji, stoji, stoji, i to posle piješ. Ja: "ali to je alkohol!", a on: "yes, but it's natural!". Ja se mislim: "aha, zabranio im Alah isključivo Rubinov vinjak". Tako ti je nekako i sa kamatama u tom svetu.

Budimac Budimac 10:58 06.09.2008

Re: Da li bi

Mnogi bi se iznenadili saznanjem koliko stvari (skoro ništa) nije eksplicite zabranjeno u islamu. (različita tumačenja različitih islamskih tradicija na stranu - govorim o izvornom/im tekstu/ovima.
Deaf Dog Deaf Dog 08:06 05.09.2008

Nisam pravi muskarac

Obaška sto uopšte nisam ukapirao sta sve te mušice rade po belosvetskim pisoarima, nego nisam ni ciljao!

Sad se pitam da li sam gay? Doktore Nsarski, molim vas pomozite!
maksa83 maksa83 09:54 05.09.2008

Re: Nisam pravi muskarac

Sad se pitam da li sam gay? Doktore Nsarski, molim vas pomozite!


Samo bez panike, uz dovoljno vežbe i kompjuterske simulacije nebo je granica.
Vežbaj ovde: Piss Drunk Game


nsarski nsarski 12:22 05.09.2008

Re: Nisam pravi muskarac

Sad se pitam da li sam gay? Doktore Nsarski, molim vas pomozite!

:)))))))
Ne znam. Mislim da ponasanje u "cenifi" ipak nije najbolji lakmus papir.
dolybell92 dolybell92 08:24 05.09.2008

Aneks 1

flipper58 flipper58 11:49 05.09.2008

What's this about?

Da li bi mogao da pogledas ovaj sajt i da procenis o cemu se radi?
http://wlym.com/drupal/
clickni na DINAMIS
idi na April 2008
Vernadsky & Dirichlet's Principle
[url=http://www.wlym.com/~seattle/dynamis/issues/april08.pdf][/url]

zahvalan.
nsarski nsarski 12:20 05.09.2008

Re: What's this about?

Vernadsky & Dirichlet's Principle

Hvala na linku. Nisam ceo tekst procitao jer, iskren da budem, tu ima svega i svacega, tutti-frutti kombinacija ekonomije, nuklearne fizike, biologije, matematike i jos nekoliko naucnih grana, posmatrana u okviru dihotomije organsko/neorgansko. Poseban problem mi predstavlja sto se tu autor razbacuje terminima cije mi je znacenje nepoznati, ili nije precizno definisano. Recimo, jedan od kljucnih pojmova je Noosfera, i to se tretira kao nesto sto realno postoji, ima konkretne fizicke osobine i nekakvo ponasanje. Ja to sada prvi put cujem. O Noosferi se ponegde pise, bilo i ovde na blogu, ali to je pomalo maglovit termin slobodne interpretacije.
Mozda treba sve pazljivije da procitam, ali trenutno mi ceo tekst najvise lici na voodoo nauku.
Atomski mrav Atomski mrav 12:21 05.09.2008

Trolčina

Nema veze sa ovim postom već sa LHC-om ali ipak vredi pogledati...

http://www.popboks.com/vest.php?ID=8174
nsarski nsarski 12:32 05.09.2008

Re: Trolčina

Atomski mrav
Nema veze sa ovim postom već sa LHC-om ali ipak vredi pogledati...

http://www.popboks.com/vest.php?ID=8174

Atomski, evo ti link za rap:

Inace, ceo tekst o tome je izasao u NY Timesu Let the Proton Smashing Begin. (The Rap Is Already Written.) pre vise od mesec dana.
gordanac gordanac 13:09 05.09.2008

Re: Trolčina

..troll, slobodne asocijacije i poruke koznaodakle...:))
i samo da dodam da se ne isplati "odolevati" porukama "iz podsvesti iz nesvesti" :
- uspešno sam odolela neodoljivom troll-u koji je bio skoro pa nezadrživ a ticao se "slobodne parafraze Krleže" :)))))))
i - odsustvo tog troll-a munjevito je popunjeno troll-ovima druge vrste ! :))

marta l marta l 13:26 05.09.2008

toto

U tom smislu, arhitektura izbora se često obraća podsvesnom u ljudskoj psihi ....


i ne samo podsvesnom. Fauconnier i Turner imaju svoju "blending theory" koja kada se primeni na Fillmorovu "frame semantics" pokaze da razlozi za nase odluke i nisu tako jednostavni , da podrazumevaju okvire kulture, konteksta, jezika....ali upletene u kontinualnom pocesu semanticke reorganizacije okvira. ...marketing samo utvrdjuje koji bi od bezbroj mogucih ishoda mogao da bude najcesci...

Umberto Eko je na pitanje zasto je knjigu naslovio "ime ruze" odgovorio da se uvek divio Dimi na sjajnom naslovu "Tri musketara" dok je glavni lik u stvari cetvrti musketar. Dimina greska? Namera? da li bi bilo isto da se knjiga zvala cetiri musketara, ili 14 musketara, ili....a opet tri zelje, treca sreca, tri srca ...

u svakom slucaju, zanimljiva tema. moze nastavak?
P.S.
a da umesto pisoara ugrade TOTO japanske modele svi bi lepo sedeli i nema prskanja jel'te....(daska dezinfikovana, blago zagrejana, tiha muzka po izboru, masaza, fen, zdrvstveni bilten i tezina, ....u skladu sa tvojom teorijom, komfor bi suzbio nagone lovca ....
jedini feler je komandna tabla. Nije bas "user friendly" kad sekunde odlucuju ))
nsarski nsarski 13:42 05.09.2008

Re: toto

jedini feler je komandna tabla. Nije bas "user friendly" kad sekunde odlucuju ))

Znam, ja sam stanovao u Tokiju u jednom takvom stanu:)))
Pritisnes pogresno dugme i onda cujes neki glas koji ti nesto govori na Japanskom. Nije to prakticno za javna mesta i ljude u zurbi.
marta l marta l 14:05 05.09.2008

Re: toto

haha, znam i ja iz iskustva....sve komande na japanskom, ali ko da odoli izazovu .....posle sam morala da zovem recepciju hotela da mi vrate sve na default)
NNN NNN 15:48 05.09.2008

Odlično

...nego, 'de ima da se kupi ova mušica?
nsarski nsarski 15:56 05.09.2008

Re: Odlično

NNN
...nego, 'de ima da se kupi ova mušica?

To proizvodjaci toaletne keramike prave po narudzbini koliko znam.
jasnaz jasnaz 16:24 05.09.2008

mali oglas

Mete za gentlmen WeCee


Imam odličnu kolekciju insekata
Specijalnom tehnikom lepim na već postojeće nužnike

Ko ne zna o čemu pričam
Samo nek me posluša

Uštede održavanja
neslućene

Servisiranje na 3-5 hiljada pogodaka


Ako vam je čučavac
Onda ništa
NNN NNN 17:06 05.09.2008

Re: mali oglas

Ako vam je čučavac
Onda ništa

Za čučavac bi trebalo da se uvede mehanizam, da kad neko mnogo(? - količinski) "promaši" rupu propadne kroz pod ( ovi korektini su protiv šiljaka dole, pa neka im bude )!
yanjing yanjing 11:27 06.09.2008

Re: mali oglas

NNN
Ako vam je čučavac
Onda ništa

Za čučavac bi trebalo da se uvede mehanizam, da kad neko mnogo(? - količinski) "promaši" rupu propadne kroz pod ( ovi korektini su protiv šiljaka dole, pa neka im bude )!


Hahhahaha! Imate moj glas za akciju!
Ne moraju siljci, nego prikupljeni sadrzaj onih koji su odvojili vreme da rupu pogode. ;-))))
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:23 05.09.2008

Apstinirajmo!

Nsarski,
Kao i obicno, zanimljiv post. Ono sto mi odgovara jeste da vi, pored glavne “teme”, uvek imate i “podteme”, koje su podjednako interesantne. Tako i ovog puta.
Na pocetku, padaju u oci dve stvari, od kojih mi se jedna posebno svidja. To je reklama za “fries”, odlican advertajzing; naravno da je sve lazno, ukljuciv svet u kome zivimo (praznina, sto bi rekli Istocnjaci), osim “fries” (nadam se da ga u SAD jos uvek prave od pravog krompira!). A za onu izreku Dzefersonovu ne mogu da kazem da mi se ne svidja, ali me, pored slike, ostavila prilicno ravnodusnim. Shvatam da se demokratija uzdize na pijedestal svetosti (kao sto neki cine sa, recimo, slobodom), te presumcija da je potrebna dobra informisanost za demokraticnost stavlja informisanost u istu ravan sa inteligencijom. Naime, glupak (pa cak ni tzv. “prosecan” covek) ne moze da primi mnogo informacija, to mogu samo inteligentni, a oni su (ipak) u manjini. A “prosecni ljudi” su bolji konzumenti od inteligentnih.
Ako ostavim po strani ono sto ste rekli za Econa (ja sam po vokaciji ekonomista, premda ne mislim o sebi kao o Homo economicus-u), osvrnucu se malo na konzumerizam, koji nekako nasilno karakterise vreme u kome zivimo i mnogo utice na nas.
Pitanje je kako se spasiti konzumerizma, kako da ne budemo njegove zrtve. Svako od nas kupuje stvari koje, naknadno utvrdi, mu nisu bas potrebne. Cinici kazu da je najbolje kontraceptivno sredstvo – apstinencija od seksa. Tako se meni cini da je lek protiv konzumerizma – apstinencija od (nepotrebnih) kupovina. Ako se moze, let's abstinate! Znam, lako je to reci, ali (cesto) je tesko sprovesti.
Ja sam kao dete ziveo u SAD, secam se da, kada je mami i meni bilo dosadno, tata (poor man) nas je vodio u neki Shopping mall - da se razonodimo i eventualno nesto kupimo usput… a to sto smo kupovali ne retko je bilo nepotrebno. Sada je to mozda dignuto na kvadrat u SAD, jer je konzumerizam jos uznapredovao.
Ja, kao ekonomista po vokaciji, uhvatim sebe ponekad da ne kupujem glavom vec – srcem. Evo primera: trebalo je da kupim odelo, naleteo sam na jedno u izlogu i odmah mi se svidelo. Ali kao vajni ekonomista rekao sam da treba da se “informisem”, odnosno da pogledam drugde, mozda ima kvalitetnijih i jeftinijih… I obidjem ceo grad da bih se vratio da kupim ono prvo odelo koje sam video, mada je bilo slicnih odela drugde, i po kvalitetu i po skupoci. Verujem da se to dogadja i drugima, zato sam rekao da ponekad kupujem “srcem” a ne glavom. To je tesko izbeci.
Dakle, smatram da se moramo boriti sa konzumerizmom i pokusati da izbegnemo njegove zamke, kako bismo sto manje kupovali (nepotrebne) stvari. Mozemo li?
nsarski nsarski 20:40 05.09.2008

Re: Apstinirajmo!

Dakle, smatram da se moramo boriti sa konzumerizmom i pokusati da izbegnemo njegove zamke, kako bismo sto manje kupovali (nepotrebne) stvari. Mozemo li?

Hm, vec sam rekao da nisam ekonomista, tako da je moje misljenje o tome totalno laicko. Ocevidno je, cak i laiku, da ceo sistem u kome zivimo upravo opstaje na konzumerizmu. Shut up, and go shoping je, zapravo, jedina poruka koja se u gomili ostalog suma jasno cuje.
Pre par meseci je Bushova vlast poslala svakom poreskom obvezniku cek na $600 kao ekonomsku stimulaciju. I El Presidente, senor Heneral, se pojavio na TV i porucio naciji da ode i taj cek potrosi u radnji. Tako ce najbolje doprineti "zajednickoj stvari". Kao da smo svi na istom projektu:))


P.S. Informisani gradjani su gradjani koji imaju prave i tacne informacije. (Ne mora da ih bude mnogo, samo da budu tacne i korisne).
Budimac Budimac 20:58 05.09.2008

Re: Apstinirajmo!

Shut up, and go shopping

Treba zameniti sa: Stop shopping, start thinking!
Nije lako...
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:13 05.09.2008

Re: Apstinirajmo!

Nsarski
...Informisani gradjani su gradjani koji imaju prave i tacne informacije. (Ne mora da ih bude mnogo, samo da budu tacne i korisne).

OK, slazem se, neka ih ne bude mnogo nego neka budu tacne i korisne... Ali kako da prosecan covek zna (u moru info) koje su bas info tacne i korisne? I za to je potrebno kefalo, iznad prosecnog...
macak92 macak92 21:18 05.09.2008

Re: Apstinirajmo!

Treba zameniti sa: Stop shopping, start thinking!


Cool, ali to je u Ameriki politicki nekorektno.
Jel' nam preSednik lepo poslao cek i rekao - A sad svi u svoje shopping mall-ove.

Ne znam sta bi bilo naravoucenije? Mozda ovo,: Kad nemas - trosi!
nsarski nsarski 02:08 06.09.2008

Re: Apstinirajmo!

OK, slazem se, neka ih ne bude mnogo nego neka budu tacne i korisne... Ali kako da prosecan covek zna (u moru info) koje su bas info tacne i korisne? I za to je potrebno kefalo, iznad prosecnog...


Pa, nekad treba citati izmedju redova:)))
Evo jedne reklame za Kolumbijski restoran Don Pedro u Pragu:

vladimir petrovic vladimir petrovic 07:49 06.09.2008

Re: Apstinirajmo!

Nsarski
Pa, nekad treba citati izmedju redova:)))


Ja sam ocekivao da ces reci da je ZA SVE potrebno imati kefalo. Medjutim, to nije tacno, ima mnogo ljudi (ukljuciv i visokoskolovane) koji prosto - nemaju kefalo. Ili ga ne koriste. Sto bi rekao Antoni de Melo, nisu se probudili. Antoni de Melo (teolog/psihijatar, koji je dugo ziveo na Istoku, pa se razume u THINGS ORIENTAL), u svojoj knjizi "Budjenje - Lekcija o duhovnom prosvetljenju" (prevedeno i na srpski) kaze, na samom pocetku:
"Vecina ljudi je, i neznajuci to, uspavana. Radjaju se uspavani, zive uspavani, zene se i udaju uspavani, podizu decu uspavani, umiru uspavani, da se nikad stvarno ne probude. Nikada ne uspevaju da shvate lepotu i cudesnost onoga sto nazivamo ljudskom sudbinom".
A samo malo kasnije daje ovaj Joke:

"Jedan covek lupa na vrata sobe svoga sina. "Carli", kaze, "probudi se!"
"Necu da ustanem, tata" odgovara mu Carli (Charlie).
Otac vice: "Ustaj, moras u skolu!"
"Necu da idem u skolu", kaze Carli.
Otac ga pita: "A zasto neces?"
"Iz tri razloga", kaze Carli. "Kao prvo, skola mi je dosadna; drugo, ucenici mi se rugaju, a trece, mrzim skolu".
Otac mu onda uzvrati: "Dobro, sad cu ja tebi reci tri razloga zbog kojih MORAS da odes u skolu: kao prvo, to je tvoja duznost; drugo, jer imas cetrdeset pet godina; a trece - jer si direktor skole".

I dalje De Melo nastavlja: "Probudite se! Probuditte se! Odrasli ste. Niste vise mali da samo spavate. Probudite se! Prestanite da se zabavljate svojim igrackama".

Medjutim, izgleda da nije lako biti probudjen.
Izvinjavam se sto sam bio malo opsiran.
Kazezoze Kazezoze 10:17 06.09.2008

Re: Apstinirajmo!

Vecina ljudi je, i neznajuci to, uspavana

pa budjenje je dosta jednostavno.
prvo treba da si svestan da spavash,
zatim morash da nabavish dobar budilnik
i ono shto je najtezhe je
da morash imati nekog ko je vec budan
da bi mogao taj budilnik redovno da navija))


man ray loves me man ray loves me 12:21 06.09.2008

the ultimate in advertizing

rivermerchant rivermerchant 13:05 06.09.2008

would you like some shake w/ that

"Neki kritičari tvrde da je u pitanju patronizacija, da ljudima treba dati potpunu mogućnost i slobodu da prave izbore kakve zele."

among them, to be 'patronized' where it would serve their interests better.

ja sam upoznata s 'arhitektuom izbora' kroz knjigu 'what to expect - the toddler years' gde se savetuje da se dechica niti pitaju 'koje hoces carape?' niti 'da li hoces plave carape?' vec 'koje cemo danas carape - plave ili crvene?'. makes a lot of sense to me. kod 'konzumera' iz ove demografije tantrumi i inacenje su close and plenty inbetween... i think these guys - and clever moms/dads - were on to something long before the experts.

u svakom slucaju, super zanimljiv blog i preporuka!
glimerbrother glimerbrother 15:15 06.09.2008

jos o mehanicistickom kapiranju covjeka...

jer,....ako ste ikada susreli zaista apaticne ljude, beznadezne slucajeve
koji su digli ruke od nade, teznji i borbe, shvaticete da je njima u
kontrast, neuroticna komplicirana osoba, u stvari, veoma
optimisticna...neuroticar je uplasen, nema poverenja u sebe,potcenjuje se i
dr., a to sve znaci da ipak poseze ka svojoj nekoj ljudskoj urodjenosti i
prirodi koja zadovoljava osnovne potrebe na koje i on ima pravo, samim
svojim ljudskim bivanjem...to je uzaludni pokusaj samoostvarivanja...prema
tome i 'bolest' je dobra jer nas vodi ka visem i boljem integritetu...ka
prosvetljenju...
elem, kao sto se borimo protivu onoga sto je najgore u nama, tako se borimo
i sa onim najboljim....
'strah od sopstvene uzvisenosti', ..ili bezanje od svojih
najvecih talenata ili ,sto da ne, od sopstvene sudbine (teleoloski)....to su
najvece prepreke ka rehumanizaciji, samoaktualizaciji, prosvetljenju...iluminaciji...
.a sigurno je moguce za sve nas da budemo bolji negoli sto ,u stvari , jesmo....
svi imamo nekoriscene, ili nedovoljno razvijene
potencijale....izbegavamo nase konstitucionalno predlozene
vokacije...poziv....sudbinu....zivotnil zadatak...nasu misiju...recju;
plasimo se nasih najvecih mogucnosti (isto kao i najnizih)...plasimo se da
postanemo onaj covek koga mozemo doseci u nasim najjsvetlijim trnutcima, pod
najboljim uslovima...pod uslovima najvece hrabrosti....
uzbudjuje nas i uzivamo u bozanskim sposobnostima koje kod sebe uocavamo u takvim vrhunskim
momentima....a ipak, u isto vreme, podrhtavamo od slabosti i
strahopostovanja, kada su te iste mogucnosti ispred nas...
ne samo da smo ambivalentni prema sopstvenim mogucnostima, nego smo i u
univerzalnom konfliktu prema sposobnostima drugih ljudi, ili uopste uzev,
prema ljudskoj prirodi u celini...
normalno je da se divimo dobrim ljudima,
svecima, postenim, cistim ljudima ....ali da li je ikome ko se bavio
dubinama ljudske duse, promaklo da postoje mixed, ili cesto i neprijateljska
osecanja prema tzv. 'andjeoskim osobama'? ...ili prema lepim zenama i
muskarcima?....ili zavist prema umetnicima?...odakle animozitet prema
intelektualnom?....ne moras biti ajnstajn (cit.:'nacionalizam su male
boginje svakoga naroda'), da bi shvatio ovaj fenomen....
svakako da se mi divimo licnostima koje su inkarnati istine, dobrote,
pravde, lepote, perfekcije vrhunskog uspeha...medjutim, one nas nekako
dovode u nezgodnu situaciju, osecamo se zbunjenim, mozda malo ljubomornim,
inferiornim, trapavim....veliki ljudi (grandiozusi),tj. samo njihovo
prisustvo, cine nas svesnima nase manje vrednosti u odnosu na njih....to je
nesvesni proces i nije nam jasno zasto se osecamo glupima kada se takva
osoba pojavi....zato smo i skloni da projektujemo na tu osobu, da ona zeli
da nas namerno ponizi...osecamo se kao meta aluzija...normalno da je
neprijateljstvo posledica takvog ubedjenja....
ako kod sebe mozemo da analiziramo ova 'kontra-vrednovanja' i shvatimo njihov
razlog, onda ce nam se ponovo vratiti pozitivna evaluacija pravih vrednosti
i tako cemo biti manje grubi prema autoritetu....
ako naucimo da cenimao najvece vrednosti kod drugih ljudi, ovo ce nam omoguciti
da iste kvalitete kod nas samih upoznamo na manje plasljiv nacin...i da ih
zavolimo...
zanimljivo je da svi orgonski, extaticni , delirantni dozivljaji kratko
traju...jednostavno nismo toliko jaki da izdrzimo to spoznavanje 'boga u
sebi'...dodir sa svetloscu (unutrasnjom) je jako
bolan...smrtonosan...(sizofrenicar je nepripremljeni turista u toj
zemlji)...
timoty leary je predlagao da se izdaju dozvole (kao vozacke) za
uzimanje lsd-a...(da ne bude brdsko- brzinska voznja-trip)....

so what's my point?....
ni delirantna sreca i uzdignuce se ne mogu dugo podnositi...tu se javlja
mehanizam trazenja manjih aspiracija u zivotu, strah da se uradi i nesto za
sta je covek sposoban, pa zatim dobrovoljno samosakacenje....pa da se
pravimo glupim i sl. .....

a to se dogadja zbog primordijalnog greha (origin sin), ali ne kako psihoanaliticari kazu; 'zbog necega sto smo uradili u proshlosti', vec zbog 'onoga sto nismo uradili u buducnosti'...




glimerbrother glimerbrother 15:37 06.09.2008

Re: jos o mehanicistickom kapiranju covjeka...

Inner Party Inner Party 15:21 06.09.2008

Nudge, nudge!

Nevezano:

Jerry Seinfeld ima sjajnu rutinu (jel' se tako kaze?!) o tome kako se svi muskarci boje da ne postanu homoseksualci zato sto duboko u sebi znaju da ih se na svasta moze nagovoriti...

Sestre Bogavac Sestre Bogavac 00:44 07.09.2008

veoma zanimljivo...

... još razmišljam. :))))

pozdrav.
Naj.

:)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana