Tastatura mocnija od FIAT-a tj. No, they can`t !

Tibor Jóna RSS / 05.11.2008. u 12:43

Imate li ponekad utisak da (politicki) zivite dvadesete i tridesete godine XX veka?

Ja pomalo da.

Drzava koja insistira na "kapitalnim" investicijama tj. javnim radovima kao izlasku iz krize, formiranje novih i novih i novih politickih partija, diferencijacija i rediferencijacija te politicke scene po osi levica-desnica, sukobi ekstremne desnice i ekstremne levice kao dogadjaji od nacionalnog znacaja, insistiranje na drzavno sponzorisanom razvoju teske industrije, drzavno sponzorisani monopoli i oligopoli, totalno odsustvo bilo kakve javne kontrole nad vladom i njenim ciniocima, spoljno politicko lutanje izmedju raznih saveza i velikih sila, dileme fes-cilindar, i ponajvise shvatanje nafte i gasa kao najvaznijeg svetskog resursa...

Spisak pomalo slichi spisku tema koji je bio na "tapetu" ono 1920tih i okolo toga...

Plus nova "velika depresija"!

Totalni deja vu...

Elem, nafta i gas... I to celo ludilo oko potpisivanja gasnih aranzmana sa Rusima, ludilo oko koridora 10 i histerija oko FIAT-a, sve te proslave i baloni i nocni obilasci gradilista (bez shamaranja radnika ovog puta) bacaju u zasenak i marginalizuju trenuto aktuelno pitanje svih pitanja srpske, ako hocete buducnosti i prosperiteta i konkurentnosti i cega sve ne - pitanje dostpunosti obrazovanja!

Pitanje koju su pred politicku (nazovi fore radi ) elitu postavili beogradski studenti jedno je od najbitniih pitanja u skorije vreme postavljenih, jer odgovor moze zauvek opredeliti sudbinu nase tranzicijom napacene zemlje i na dugo vremena odrediti sudbinu naseg drustva.

Kao sto je tokom veceg dela XIX veka osnova drzavne moci bilo celik, a tokom XX nafta, tako je kraj XX i pocetak XXI veka na to mesto doveo informaciju, odnosno znanje. Po prvi put u istoriji covecanstva resurs koji omogucava globalnu moc i prestiz postao je dostupan aman bas svima, i to bez potrebe da se zarad njegovog obezbedjivanja grade flote i armije, vode ratovi, dizu industrijski kompleksi, zagadjuje okolina...

Ko je to shvatio, kao na primer Finska ili Irska, postao je preko noci respektabilan globalni igrac ili je stabilnoscu i bogatstvom koje je postigao za svoje drustvo obezbedio znacajan medjunarodni prestiz.

Cak i zemlje koje imaju naftu kao izvor svog bogatstva i ozbiljno razmisljaju i promisljaju sadasnjost i buducnost investiraju ozbiljan novac u znanje i izvore znanja.

Ali ne i u Srbiji. Ministarka omladine i sporta pravi skandal biblijskih razmera propisujuci uslove za stipendiranje nasih studenata u inostranstvu kontradiktornu nacionalnoj strategiji za omladinu koju je sama donela! I nikom nista. Novac cak ostaje nerasporedjen!!!

Drzava se pokazuje nesposobna da svojim autoritetom nametne punu implementaciju bolonjske deklaracije u svim ustanovama kojima je osnivac, cime pretvara visokoobrazovni sistem u mesavinu obrazovnih i poluobrazovnih institucija koje ovoliko ili ono liko rade po Bolonji, sto neminovno dovodi do opsteg haosa zbog kojega se danas ne zna ko pije, a ko placa, a ni kako se i pod kojim uslovima odvija nesto tako jednostavno kao sto je upis naredne godine!

Umesto na reformu obrazovnog sistema, recimo, drzava insistira da bude pokretac, finansijer i izvodjac masivnih javnih radova iako je potpuno jasno da se te stvari najefikasnije rade privatnim kapitalom. Umesto na osavremenjavanje naucnih instituta i skolovanje nastavnog kadra po Univerzitetima i stvaranje opste klime koja bi pogdovala razvoju moderne nauke i pospesila naucna istrazivanja, drzava daje novac za fabrike automobila cime stvara privid brige za buducnost. O odnosu sport - nauka ne treba ni govoriti. Umesto da novcem garantuje i pospesuje prevodilacke projekte, "internetizaciju" i kopmjutersko opismenjavanje i skolovanje - drzava ulaze u remonte vojnih aviona koji nas ne mogu zastiti ni od koga. 

Ako se setimo da je finska NOKIA do pre samo dvadesetak godina pravila gumene cizme, a da je danas globalni elektronski gigant sa profitom koji se meri stotinama miliona bilo cega, da danas postoje web sajtovi kao facebook, google, amazon, youtube, yahoo i sl sa budzetima vecim ili jednakim budzetima mnogih drzava - ukljucujuci i Srbiju - postaje sasvim jasno zasto ulaganje u jednog vrhunskog IT strucnjaka moze da bude nebrojeno isplativije nego bilo koja fabrika.

A da ne pricamo o isplativosti uspesnih medicinskih, farmaceutskih, bioloskih, hemijskih, biohemijskih, fizickih i kakvih sve ne istrazivanja. Trebalo bi, recimo, pogledati kolicinu novca koju Izrael zaradjuje od rezultata istrazivanja o primeni insekata u uzgajanju zdrave hrane! Ili iskustva Brazila sa biogorivom koja ih je dovela do potpune energetske nezavisnosti! Spisak je beskrajan.

Ali, za to je potreban dobar profesor, dobar kabinet, dobra internet konekcija, aktuelna literatura i razmena istrazivackih dostignuca... kako bi uspeh prestao da bude incident i pretorio se u planirani rezultat.

Moze neko reci da je za to potreban novac koji ce generisati recimo projekat kao sto je FIJAT ili infrastruktura koja ce biti podignuta zavrsetkom Koridora 10. Slazemo se svi oko toga. Ono oko cega vodimo raspravu nije obrazovanje ili FIAT ili univerzitet ili Koridor 10 - vec ko treba da ucestvuje u razvoju i izgradnji jednog, a ko u razvoju drugog.

Dati put pod koncesiju mnogo je lakse nego pod koncesiju dati, recimo, Fakultet politickih nauka ili Prirodnomatematicki faklutet. Jednostavno je plodonosnije ulagati drzavni novac u nauku i fakultete, nego u puteve i fabrike - jer ce se za puteve i fabrike lakse naci partner. 

Gde je, potom, ta socijalna odgovornost Vlade kada su penzioneri njena glavna tema. Niko ne predlaze da se penzicima zabrani pravo na zivot i da se masovno lapotiraju na Uscu. Ali bez brige o tome ko ce u buduce zaradjivati tih 70% prosecne plate i kako - ostaje nejasno odakle "odgovorna" kao jedan od epiteta ove Vlade, do duse, samo nalepljena etikata.

U borbi za svoja, tj. nasa, prava moje kolege, studenti, grese samo u jednom. Znanje jeste roba! I to trenutno kljucna roba, globalnog znacaja. Roba koju prodajemo poslodavcima za novac. Takodje robu ;)

Samo sto je danas bolje za drzavu Srbiju da, kad vec insistira da u nesto ulaze nas poreski novac, u to neko "bolje sutra", to cini ulazuci ga tamo odakle moze da ocekuje visestruki profit i povracaj ulozenog - tj da se ponasa ekonomski odgovorno i podrzava nauku i obrazovanje, da ga ucini apsolutno pristupacnim svima koji do njega zele da dodju.

Skijaliste je mega zabavno, i milioni koji odose na skijaliste nisi bas skroz propali, mozda uopste, ali od tog skijalista moze da se jede, sto bi rekao pokojni guverner Avramovic, mnogo manje nego od dobrog farmaceuta, agronoma ili IT eksperta. Dobra video igrica za konzole ili PC danas moze da napravi nezamislivo mnogo novca, od kojeg, ako ste bas zapeli, mozete i da povecavate penzije.

Treba teziti limitiranju drzave i njenog uticaja na zivot pojedinca. A tokom tog procesa treba ukazivati na efikasnije nacine da se prikupljeni porez archi kako bi se minimizirale stetne posledice uplitanja drzave.

Zbog svega ovog prilicno je tuzno videti danas kako se Vlada Srbije, kada govori o obrazovanju, frlja beznacajnim frazetinama lisenih cesto i smisla, kako posrce bez jasnog cilja i strategije kako do tog cilja, kako se izivljava nad studentima i kako ne shvata da je svaki student potencijalni Gejts kojem cesto samo treba dati znanja i alata.

Da li je apsolutno neophodno da dve godine za redom studenti ne znaju sa sigurnoscu ko i pod kojim uslovima i kako upisuje novu godinu? I da se upis godine pretvara u "Stravu u Ulici Brestova"?!? Bitno da su Djelicu puna usta uspeha Ministarstva nauke u prvih 100 dana i bitno da su podelili "ministarstva sile" ! Grrrrr.....

 

Skole, braco, skole, a ne zvona i praporci!



Komentari (72)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jesen92 jesen92 13:08 05.11.2008

Bravoooo

...iako sam tekst brzomeetno procitala shvatila sam sta si hteo da kazes i sve si u pravu....ono za pocetak XX veka mi se posebno dopalo...radnici nemaju nikakava prava za koja su se izborili krajem 19 i pocetkom 20 veka, kao sto su osmocasovno radno vreme, pravo na godisnji odmor, ... i sl.....o nezaposlenima i njihovim pravima tek niko ne govori....nasa vlada svojim potezima nas vraca i mngoo dallje kroz vreme...svi ovi, kao investitori, dolaze ovde i stvaraju takoreci "kolonijalne" odnose sto im je omugucila nasa vlada....oni ne zele da zaposljavaju strucnjake vec dovode svoje a za nas ostaju samo poslovi za prostu radnu snagu.....tako se bar prica ovde u kg a u vezi fiata...videcemo sta ce biti, volela bih da su sve to tracevi....mada mi jedna prijateljica radi u jednoj takovoj firmi u kojoj rade 3-4 nasa inzenjera, sve ostalo doveli rumuni......za obrazovanje sve se slazem i nemam vremena sad da komentraisem...Pozdrav
medjutim92 medjutim92 13:10 05.11.2008

Odlican tekst..

Kad bi se kod nas napravio dovoljan broj "konfekcijskih" programera koji nemaju opste znanje ali znaju da programiraju, umesto trenutno manjeg broja ljudi koji se skoluju za naucni a ne inzenjerski rad, na IT-u bi se mlatilo para i para. Ne mislim da imamo viska naucnika, ali imamo ljude sa idejama a nikog ko ce da ih realizuje..
Dr M Dr M 13:14 05.11.2008

Resursi

Skole, braco, skole, a ne zvona i praporci!


Gresite Tibore,

zvonca i praporci su kurentna roba tamo gde se pitaju dvorske lude.

A ako je znanje resurs, onaj ko je na vlasti zeli da raspolaze resursima, njima sve, ostalima nista.

Tako se lakse prodaju zvonca i praporci.
man ray loves me man ray loves me 13:25 05.11.2008

Re: Resursi

zvona i praporci neophodni za razvoj rave-based muzicke industrije.
Dr M Dr M 13:31 05.11.2008

Re: Resursi

zvona i praporci neophodni za razvoj rave-based muzicke industrije.


Al` se bojim da to vodi u street-dance.
U Nemanjinoj...
ivana23 ivana23 13:21 05.11.2008

Izvini,

Prirodnomatematicki faklutet vise ne postoji kao takav.
Svaki fakultet je sada samostalan/zaseban - matematicki, fizicki, hemijski, itd...
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 13:39 05.11.2008

Nasa Vlada

zapravo celici studente time sto ih drzi u neznanju oko elementarnih pitanja.
Priprema ih za neizvesnost na trzistu.
Ne moze tamo neki streber-svilenguz da prosperira,a da nema vestine prezivljavanja u brutalnim uslovima
Eeeeeee...
constrictoria92 constrictoria92 13:40 05.11.2008

Koji nesrecni IT u nas????

Kao PreduzetnicaPocetnica mogu da kazem da je IT sektor vrlo nerazvijen. Nemamo dovoljno kvalitetnih kadrova - jedan problem, a o potencijalnim korisnicima IT usluga - bolje da cutim...
Tibor Jóna Tibor Jóna 13:43 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

constrictoria92
Kao PreduzetnicaPocetnica mogu da kazem da je IT sektor vrlo nerazvijen. Nemamo dovoljno kvalitetnih kadrova - jedan problem, a o potencijalnim korisnicima IT usluga - bolje da cutim...


upravo se o tome radi.
nokia je podsecam do skoro pravila gumene cizme!
elem, investicije u obrazovanje buducih IT strucnjaka !
pa da vidis keka!
Lord Greystock Lord Greystock 14:20 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

constrictoria92
Kao PreduzetnicaPocetnica mogu da kazem da je IT sektor vrlo nerazvijen. Nemamo dovoljno kvalitetnih kadrova - jedan problem, a o potencijalnim korisnicima IT usluga - bolje da cutim...

Uh o obrazovanju i stručnosti u tom segmentu bi romane mogao pisati.
Onomad dođe neka žena, mlađa, do mene i pita dal mogu da joj preporučim neku knjigu da ona "nauči to o kompjuterima, ona bi da otvori prodavnicu kompjutera pa da zna šta tu ima". U međuvremenu je muža poslala na (osnovni?) kurs za računare. I otvorili su radnju za kompjutere. Kako rade - pojma nemam.

Firma (koja je i sama u IT industriji) u kojoj trenutno radim INTENZIVNO traži fakultetski obrazovane IT kadrove. Nema nikog ko zna minimalno i da hoće da nastavi dalje da se usavršava. I da hoće da radi. A svi su puni priče o poslovima, planovima, obrazovanju i usavršavanju.

Da ne dužim - horor film.
Covek u belom Covek u belom 14:38 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

Tibor Jóna
nokia je podsecam do skoro pravila gumene cizme!
To je najobicnije karikiranje, Nokia je prisutna u oblasti telekomunikacija jos od pocetka 60-ih, sto ce reci maltene pola veka.
Tibor Jóna Tibor Jóna 14:45 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

To je najobicnije karikiranje, Nokia je prisutna u oblasti telekomunikacija jos od pocetka 60-ih, sto ce reci maltene pola veka.


duze od EI Nis ili krace?
ibid. Rade Konchar
antioksidant antioksidant 15:00 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

nokia je podsecam do skoro pravila gumene cizme!

al na daljinski pa ti vidi
Covek u belom Covek u belom 15:12 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

Tibor Jóna
duze od EI Nis ili krace?
ibid. Rade Konchar
Eeee, dok je Nokia pravila gumene cizme Ei Nis je proizvodio vakuumske cevi, stavise, EI Nis jos uvek pravi vakuumske cevi.
Filip2412 Filip2412 15:36 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

Firma (koja je i sama u IT industriji) u kojoj trenutno radim INTENZIVNO traži fakultetski obrazovane IT kadrove. Nema nikog ko zna minimalno i da hoće da nastavi dalje da se usavršava. I da hoće da radi. A svi su puni priče o poslovima, planovima, obrazovanju i usavršavanju.


Ali zato recimo u Nisu mozete da imate CISCO sertifikat, elektronski fakultet elektronika & telekomunikacije sa dosta samoslatnog rada i iskustva, solidno znanje iz u windows sistem administracije i nema sanse da nadjete posao.


Lord Greystock Lord Greystock 15:54 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

Filip2412
Firma (koja je i sama u IT industriji) u kojoj trenutno radim INTENZIVNO traži fakultetski obrazovane IT kadrove.

Ali zato recimo u Nisu mozete da imate CISCO sertifikat, elektronski fakultet elektronika & telekomunikacije sa dosta samoslatnog rada i iskustva, solidno znanje iz u windows sistem administracije i nema sanse da nadjete posao.

Pa čoveče dođi da radiš kod nas :)
gnipi gnipi 21:11 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

Plata je 300 EVRA "NA CRNO" za programera sa iskustvom ... mislim za Novi Sad i okolinu. U Beogradu je verovatno više ali tamo je i život skuplji pogotovo ako nemaš svoj stan.


Kada PLATE budu dobre, biće zainteresovanih. Ovako, svako ko iole valja odmah traži 'leba napolju pošto se ovde programeri, administratori i ostali stručnjaci plaćaju manje od vozača viljuškara a san prosečnog Srbina je da mu tetka ili teča osvoje fotelju pa da ga uvale u neko dobrostojeće javno preduzeće da leži i da se više ne muči "so tim radom".

Uostalom, gde vi na fakultetu imate kvalitetne kadrove ?

Ko nije imao prakse nema k od kvaliteta pa je primoran da radi i za manje od 200 eur dok ne stekne neko početno iskustvo.

Konfekcijski programeri ? Bolje i ne možemo bez reformi na fakultetu.

I da, ne bavim se programiranjem godinama. Batalio sam jalovu rabotu kada sam shvatio da je isplativije naučiti lepiti pločice i postavljati laminat. 3-4 puta je bolje plaćeno ko ume da radi.

Ovde se od IT-a može samo umreti od gladi.

Što se tiče "prodavnica PC opreme" - jedva čekam da propadnu svi koji su u poslednjih 5 godina otvorili eto tako čisto jer su mislili da "tu ima para".
Tu je pre 10 godina možda bilo para. Sada je konkurencija toliko oštra da više nema zarade. Tako nam i treba.
Ispade da za bavljenje računarima uopšte ne treba škola. Naprotiv. Bolje uspeva ako ne znaš ništa ali umeš da nađeš nekoga ko će ti za 200 evra mesečno znati. Treba dakle imati para. Lepo. Od komunizma nam ostale visoke plate u javnim preduzećima a od kapitalizma smo nasledili visoke poreze i male plate. Zašto nije moglo obrnuto ?
AlexDunja AlexDunja 21:16 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????


Konfekcijski programeri ? Bolje i ne možemo bez reformi na fakultetu.

vidi, pliz:)
antioksidant antioksidant 22:22 05.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

Bolje uspeva ako ne znaš ništa ali umeš da nađeš nekoga ko će ti za 200 evra mesečno znati

uvek bilo

u svakom poslu

i to je ok
Lord Greystock Lord Greystock 09:28 06.11.2008

Re: Koji nesrecni IT u nas????

gnipi
Plata je 300 EVRA "NA CRNO" za programera sa iskustvom ... mislim za Novi Sad i okolinu.
Kada PLATE budu dobre, biće zainteresovanih. Ovako, svako ko iole valja odmah traži 'leba napolju pošto se


Koliko za znam kod nas je početna plata značajno veća od te koju ste naveli. Ali se traži kvalitet. Da to nije nedostižan kvalitet pokazatelj je što već postoji poveća grupa koja radi. Znači može - samo treba zapeti.
I oduvek me je živo zanimalo šta je to i kolika je "dobra plata"? Za koga dobra? Za nekog sa srednjom školom ili nekog sa fakultetom i iskustvom? Problem je što kod nas neko sa srednjim obrazovanjem očekuje platu kao neko sa faksom, a neko bez iskustva očekuje platu kao i neko ko je prošao sito i rešeto. A sve po sistemu "meni toliko treba mesečno". Ili "a moji mama i tata su su socijalizmu imali i kuću i stan i vikendicu a bili su radnici"

gnipi
Uostalom, gde vi na fakultetu imate kvalitetne kadrove ?Ko nije imao prakse nema k od kvaliteta pa je primoran da radi i za manje od 200 eur dok ne stekne neko početno iskustvo.


Pa to je tačno. Ja znam ljude koji izađu sa faksa a da pojma nemaju da rade u Wordu ili Excelu. Odnosno u Wordu svi "znaju" da rade. Kako rade - neka druga priča.
A mislim da malko mnogo preterujete sa tih 200 €. A i šta bi vi, odma 1000 €? E pa teško. Toliko imaju oni koji znaju šta je npr. komanda "chkdsk/f" :)

gnipi
Od komunizma nam ostale visoke plate u javnim preduzećima a od kapitalizma smo nasledili visoke poreze i male plate. Zašto nije moglo obrnuto ?


Tu se slažemo :)
mirelarado mirelarado 13:48 05.11.2008

Režanje

S pravom režite, Tibore. Dok se školski sistem korenito ne promeni - neće biti ni pravog napretka.
Koliko vidim, Bolonjska deklaracija ovde nije donela ništa kvalitetno novo u visokom školstvu, naprotiv,
suzila je mogućnosti, pogotovo za najbolje!
Tibor Jóna Tibor Jóna 13:52 05.11.2008

Re: Režanje

mirelarado
S pravom režite, Tibore. Dok se školski sistem korenito ne promeni - neće biti ni pravog napretka.
Koliko vidim, Bolonjska deklaracija ovde nije donela ništa kvalitetno novo u visokom školstvu, naprotiv,
suzila je mogućnosti, pogotovo za najbolje!


ne nasedajte na kosku. nedajte se dusmanima!

kod nas nema bolonje, kao sto kod nas nema ni kapitalizma.

ima mutant bolonje, da ne kazem pobaceni fetus tek zacete bolonje!
man ray loves me man ray loves me 13:54 05.11.2008

Re: Režanje

treba primeniti kriterijume na profesore, a ne samo na studente. ovako je besmisleno.
Tibor Jóna Tibor Jóna 13:58 05.11.2008

Re: Režanje

man ray loves me
treba primeniti kriterijume na profesore, a ne samo na studente. ovako je besmisleno.


bez daljnjeg.
vidite da se i u tekstu to pominje
mirelarado mirelarado 14:03 05.11.2008

Re: Režanje

kod nas nema bolonje, kao sto kod nas nema ni kapitalizma.

ima mutant bolonje, da ne kazem pobaceni fetus tek zacete bolonje!


Znam, nažalost :(
Covek u belom Covek u belom 14:40 05.11.2008

Re: Režanje

mirelarado
Koliko vidim, Bolonjska deklaracija ovde nije donela ništa kvalitetno novo u visokom školstvu, naprotiv, suzila je mogućnosti, pogotovo za najbolje!
Interesantno je da isto smatra i vecina profesora sa Univerziteta u Bolonji :).
man ray loves me man ray loves me 14:57 05.11.2008

Re: Režanje

svakako, lova je jako vazna, ali nije sve u lovi. nasa drzava vec izdvaja dosta za nauku, a i dobijamo dosta kao donacije iz evropske unije - ja nisam mogla da verujem koliko. ta lova se trosi na skandalozan nacin, jer neki nazovi naucnici kupuju skupe masine koje ne znaju cak ni da ukljuce. zato sto ih niko ne pita - jel znas da radis? gde su ti radovi? lova se uliva i uliva u nadi da ce nesto od toga da se zapati, a samo jedan mali deo uspeva. (eu navodnjava pustinju, kad je srpska nauka u pitanju)
nesrazmerno vise bi se postiglo, a to je skoro dzabe, kad bi se nasi profesori predali na evaluaciju nekoj nezavisnoj evropskoj komisiji kolega, slicno komisijama koje npr u francuskoj primaju ljude u cnrs. zakljucak bi bio da se bar polovina njih ne bavi naukom, pa im nije mesto na univerzitetu. tako bi se otvorila mesta za ljude iz inostranstva, lova bi se trosila namenski i skocio bi kvalitet za studente.
thebee269 thebee269 14:58 05.11.2008

Re: Režanje

Tibor Jóna
man ray loves me
treba primeniti kriterijume na profesore, a ne samo na studente. ovako je besmisleno.


bez daljnjeg.
vidite da se i u tekstu to pominje


pa kako primeniti kriterijum na profesore, kada profesor na PRAVNOM fakultetu u N.S., proda knjigu studentu za 500 din, pa kada student polozi ispit ne upisuje ocenu u index sve dok mu taj isti student ne vrati knjigu, pa on ponovo nekom drugom itd...

A drugo, ko da sprovodi strategiju obrazovanja za buducnost, kada je pola ministara u vladi polu- obrazovano i bez ikakvog veceg uspeha na bilo kom polju.
audrey92 audrey92 13:50 05.11.2008

Konacno!

Bravo Tibore, super tekst i super tema, ali nema ko da ga cita i razume, osim nas par i tako iseljenih strucnjaka na ovom blogu.
Srbija traci svoje ljudske resurse na zaista stravican nacin. Samo od tema sa bloga: ubijanje u zenama volju za radjanjem kroz kazneno-popravni tretman u porodilistima, drzanje hendikepiranih ljudi bez obrazovanja i posla u kucnom pritvoru, nebriga za stare, nebriga za decu, nebriga za skolovanje omladine... Znaci, par desetina bezobzirnih muskaraca se popelo na biljku Vlast i kupa se u zlatu zajedno sa svojim porodicama, a ostali nek pocrkaju. Eto, tako meni izgleda Srbija danas. Nesto slicno mozda Francuskoj pre revolucije: klika sedi u Versaju i jede pecene golubove punjene kavijarom, a ostali nek se snadju. Ajde da ne gresim dusu, ali nesocijalnije nije bilo ni po Milosevicem.

I sad obrazovanje i skole... Ne zelim da sirim defetizam, ali ne vidim kako ce gore opisao drustvance da spozna ovo sto si ti napisao. Kad oni sami nisu profitirali na osnovu obrazovanja, kako ce ikad poverovati da je ono bitno? A strategija razvoja drzave, zivot posle njihovog odlaska... ma sta ih se to tice!

Ako ubijanje u mladima instinktivne zelje za znanjem, napredovanjem i kreativnim menjanjem okoline nije genocid, sta je onda genocid?

Tibor Jóna Tibor Jóna 13:54 05.11.2008

Re: Konacno!

Kad oni sami nisu profitirali na osnovu obrazovanja, kako ce ikad poverovati da je ono bitno?


budem vas od sada cesto citirao sa ovom recenicom.
kljucna je, sto bi rekla natasa miljkovic.
markonio92 markonio92 13:54 05.11.2008

IT

Tibor Jóna
Ako se setimo da je finska NOKIA do pre samo dvadesetak godina pravila gumene cizme, a da je danas globalni elektronski gigant sa profitom koji se meri stotinama miliona bilo cega

Ovo nije argument, u IT dešavanjima se vreme meri sedmicama a ne godinama. Tako da nije baš SAMO dvadesetak godina... ali kapiram koja je poenta.
Ostatak teksta je OK, preporuka.
Tibor Jóna Tibor Jóna 13:59 05.11.2008

Re: IT

Ovo nije argument, u IT dešavanjima se vreme meri sedmicama a ne godinama. Tako da nije baš SAMO dvadesetak godina... ali kapiram koja je poenta.
Ostatak teksta je OK, preporuka.


ljudi recimo zaboravljaju da je kraljevina jugoslavija 20tih godina bila jedan od pionira avio industrije u Evropi i da su se ovde pravili vrlo interesantni avioni za ono doba...
nije ovo uvek bila crna rupa ... samo , treba krenuti

jesen92 jesen92 22:49 05.11.2008

Re: IT

ljudi recimo zaboravljaju da je kraljevina jugoslavija 20tih godina bila jedan od pionira avio industrije u Evropi i da su se ovde pravili vrlo interesantni avioni za ono doba...
nije ovo uvek bila crna rupa ... samo , treba krenuti
..pa naravno da se nesto pravilo, pravilo se i u komunizmu hteli mi to da priznamo ili ne...nas fica nije bio nista gori od italijanskog , sezdesetih godina....druga je stvar sta je posle bilo...a sada je najgore...i dalje samo otpustanja radnika na sve strane...juce remontni zavod Cacak danas neke uljare u Vojvodini....itd.....skoro sve sto je privatizovano je upropasceno....posla ima najvise u trznim centrima i buticima a za ta radna mesta i ne treba neka skola.....i kako onda mladi da budu stimulisani da uce....Govorim o vecini, manjna se uvek nekako snadje u svim vremenima ali nema napretka dok vecina ne bude videla sansu za pristojan zivot u ovoj zemlji...
Lord Greystock Lord Greystock 13:54 05.11.2008

Rekao bih ja:

"E tako se to radi. Kratko ali..."

Od tog nema ništa, mislim ja. Dobro oni znaju šta je znanje i koliko će da vredi u budućnosti. Zato i ubijaju školstvo i obrazovanje bilo koje vrste. Pogledajte - mi smo uspeli da diskreditujemo bilo koji oblik obrazovanja i znanja. Od fakulteta pa do običnih kurseva jezika, upotrebe računara... (Mogu da navedem i konkretne primere za tu tvrdnju, da sada ne opterećujem komentar). Kod nas se i poslovi edukacije (ne)zaposlenih po privatnim školama dobijaju preko debele veze i koriste se za pranje novca (konkretnih primera ima onoliko samo u Novom Sadu), a silni privatni "fakulteti" su diskreditovali sve noguće međunarodne sertifikate i licence.

LM Dokle god je narod neobrazovan i zatvoren oni mogu da pričaju priče koje njima odgovaraju. Ne tvrdim da se to radi organizovano (što ne znači da se nije radilo ranije, npr. 90-ih), ali tako im trenutno odgovara, (ne)shvataju to, pa tako i rade. O posledicama ne razmišljaju. Istovremeno oni svoju decu školuju na prestižnim školama da bi im obezbedili sigurnu budućnost i konkurentnost na tržištu.

Prema nekim novijim istraživanjima - koja se definitivno poklapaju sa stavom autora bloga - jako brzo, znanje će biti najvredniji resurs. I to znjanje da stvaramo novo i menjamo trenutno znanje. Drugim rečima klasično znanje kako ga većina nas ima i na koje smo navikli će biti zastarelo i slabo plaćeno na tržištu. I to se uči na školama po belom svetu.
A kod nas su do onomad vodili žestoke rasprave da se iz obrazovanja izbaci Darvin i da veronauka postane obavezna u školi.

Imaš preporuku.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 14:08 05.11.2008

hm

Treba teziti limitiranju drzave i njenog uticaja na zivot pojedinca

Gde? U Srbiji? Tesko da ce se to desiti u Srbiji.
Pomenuo si Irce i Fince, ali njihov odnos prema drugim ljudima, prema poslu i prema obavezama je potpuno drukciji, da ne kazem, normalniji i ljudskiji nego u Srbiji.... Ne moze se menjati sistem ako ljudi ne zele da ga menjaju. Za osam godina od oktobarskih promena covek u Srbiji nije si ni najmanje promenio u svojim ambicijama, odnosu prema okolini i odgovornosti... NIje ni pozeleo da se menja, nego da mu sve padne s neba...
Doctor Wu Doctor Wu 14:17 05.11.2008

Re: hm

Ne moze se menjati sistem ako ljudi ne zele da ga menjaju. Za osam godina od oktobarskih promena covek u Srbiji nije si ni najmanje promenio u svojim ambicijama, odnosu prema okolini i odgovornosti... NIje ni pozeleo da se menja, nego da mu sve padne s neba...

Da, to je problem. Mislim da su u osnovnom tekstu stvari postavljene naglavačke. Blair je, na primer, izbore 1997. dobio sa sloganom "Education, education, education". Koliko je srpskih političkih partija (uključujući i "intelektualni" ledepe) spremno da koristi sličan slogan u svojim kampanjama? I koliko bi glasova uopšte dobio takav program?
Lord Greystock Lord Greystock 14:32 05.11.2008

Re: hm

Aleksandar Stosic
Za osam godina od oktobarskih promena covek u Srbiji nije si ni najmanje promenio u svojim ambicijama, odnosu prema okolini i odgovornosti... NIje ni pozeleo da se menja, nego da mu sve padne s neba...

Hm... hm...
Pa to sam i ja mislio. A onda, odakle čovek da "zna" da treba da se menja ako je neobrazovan. Razumeš: on je "mali" i neobrazovan, zatucan i fobičan i ugoržen i svi su mu krivi i niko ga ne voli i svi ga mrze... Mene je uvek posle dvehiljadite zbunjivalo (užasavalo?) to što ljudi i dalje veruju u priče radikalske i još tamo neke? A radilo se samo o tome da su ljudi neobrazovani, da pojma nemaju da treba da krenu od sebe da bi se nešto menjalo. A niko ih nije edukovao da treba tako da razmišljaju i rade. I onda je sve počelo da puca po šavovima. Ili možda grešim?!?

Dakle opet se vraćamo na to da, da bi znali da nešto hoćemo moramo znati šta hoćemo a šta nećemo... odnosno moramo moramo biti makar malo obrazovani. A o tome treba da vodi računa država.
Pretpostavljam?!?
antioksidant antioksidant 15:41 05.11.2008

Re: hm

NIje ni pozeleo da se menja, nego da mu sve padne s neba...

kad zelis da ti sve padne sa neba moze ti se desiti da se zelje ispune (kao nama 99te na pr)

Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 16:38 05.11.2008

Re: hm

hm, hm, hm

A onda, odakle čovek da "zna" da treba da se menja ako je neobrazovan.

pa ima i slucajeva, na milion, da se ljudima nudila prekvalifikacija, da nauce rad na racunaru, i da nastave s poslom. NIsu hteli,"gde cu ja sada sa 50 godina" da se bakcem s kompjuterima...A ovde gde sad zivim vidim bakice i dekice s i-podovima, setaju se i slusam ih kako salju mailove, kako su uplatili telefon ilis truju prek telefona.... Kako su ovde il bilo gde u svetu tzv. glupi i neobrazovani uspeli da se promene. E a tako isto neka se promene i kod nas...Nego lenjo to! Jbg, bolje pivo u ruci nego da zasuces rukave i naucis komp.
Evo ti primer moje keve. Dok se nisam odselio iz zemlje nije znala sta je onitor a sta je tastatura. Danas, ona salje mailove, pali skajp, salje slike, menja fotke mog sina na njenom desktopu....
markonio92 markonio92 20:09 05.11.2008

Re: hm

Aleksandar Stosic

Evo ti primer moje keve. Dok se nisam odselio iz zemlje nije znala sta je onitor a sta je tastatura. Danas, ona salje mailove, pali skajp, salje slike, menja fotke mog sina na njenom desktopu....


Eto rešenja. Da zapalimo svi odavde kako bi naši stariji sugrađani naučili da koriste računar i internet.
jesen92 jesen92 23:15 05.11.2008

Re: hm

...pa sad nije bas tako....ima nas ovde i na blogu sa oko 50 a i sa kusurom godina a zivimo u Srbiji...u truloj Zastavi su jos devedesetih za vreme Slobe organizovali kurseve za racunare i veliki broj ljudi je to zavrsio i koristi i dalje...ovi nasi koji su dosli 2000te pojma nisu imali o mnogim stvarima a privreda ih uopste nije zanimala...bolje da su nasli posao za glodaca nego sto su glodaca terali da uci da radi na kompjuteru...Btw...moj tata od 77 godina koisti racunar jos od 90te a moj teca od 88 pre par godina naucio neke knjigovodstvene programe, posto se jos bavi knjigovodstvom, pa da mu bude lakse i usput razgovara sa unukom preko msn....Mislim da je cela ta prica o kompjuterima preforsirana, ne mogu svi biti programeri niti treba da budu ali je tacno da niko vise ne bi trebalo da izadje iz srednje skole a da ne zna da radi u wordu ,exelu , da koristi internet......primena racunara trebalo bi da bude isto sto i pismenost...a to nazalost jos nije tako...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 00:37 06.11.2008

Re: hm

Btw...moj tata od 77 godina koisti racunar jos od 90te a moj teca od 88 pre par godina naucio neke knjigovodstvene programe, posto se jos bavi knjigovodstvom, pa da mu bude lakse i usput razgovara sa unukom preko msn.

mislim da su to sve izdvojeni slucajevi. statistika kaze da u Srbiji ima vrlo malo racunara po domacinstvu...ne kazem da nema, ali vecinski je ono gore...u to sam siguran
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 00:38 06.11.2008

Re: hm

Eto rešenja. Da zapalimo svi odavde kako bi naši stariji sugrađani naučili da koriste računar i internet

cinizam vam nije poterban u ovoj diskusiji. ovo je bio sam jedan primer.....
jesen92 jesen92 10:42 06.11.2008

Re: hm

ne kazem da nema, ali vecinski je ono gore...u to sam siguran
..slazem se ali i to se menja, mislim statisticki podaci..skoro je bi objavljen neki podatak o porastu korisnika interneta, ne znam bas da navedem tacno....uvek se kvalitet zivota u nekom drustvu meri prema vecini...ja sam to vec napisala u nekom komentaru...manjina se uvek snadje u svim uslovima....U Srbiji je lose zato sto vecina zivi lose pa i primena racunara ima veze sa tim...ali treba znati da , sto se posla tice, nije svima potreban racunar..sta ce , na primer variocu ili gradjevinskom radniku racunar.(u privatne svrhe svakom treba)..a evo, na primer, postoje agencije ovde koje vode radnike na rad u Cesku...njima su potrebni proizvodni radnici a nama nisu...mi zamisljamo kako svi treba da sednu za racunar ili da upravljaju robotima zaboravljajuci da je za to potreban odgovarajuci tehnoloski i drustvni napredak koji se ne desava preko noci...pored toga, ni u razvijenoj evropi sve ne rade roboti vec i dalje ljudi....
aguero aguero 15:24 05.11.2008

PONOVO SVOJA

Sve ste to lepo slozili i svako od nas bi to potpisao iz prve!Ali,dobro ste locirali period u kome,kao da,se Srbija nalazi.Od formiranja Kraljevine Srba,Hrvata i Slovenaca,preko FNRJ,SFRJ i SRJ do juce,Srbija nije mogla da se posveti sebi i svojim problemima na odgovarajuci nacin.Uvek je bila u podredjenom polozaju,sa gomilom nedaca koje su nju najvise pogadjale i kostale.Tek sada je, mozda ,svoja.Ali to nije dovoljno.Ponovo je na pocetku,bez mora,nafte,rudnika dijamanata....,pa i prijatelja.Okruzena svojim vekovnim neprijateljima.Da,i sa nezrelim politicarima.
Tibor Jóna Tibor Jóna 10:56 06.11.2008

Re: PONOVO SVOJA

Okruzena svojim vekovnim neprijateljima.


crna gora, makedonija i rumunija?
audrey92 audrey92 16:36 06.11.2008

Re: PONOVO SVOJA

Okruzena svojim vekovnim neprijateljima.


madjarska i bosna i hercegovina?
drug.clan drug.clan 15:27 05.11.2008

Bolonja - kuda to vodi

Nazalost za razliku od 20 tih godina 20. veka Reforma obrazovanja u Evropi dovodi do toga da danasnja deca posle duzeg obrazovanja budu manje obrazovana od svojih roditelja. Po prvi put od propasti klasicnih civilizacija obrazovanje je napravilo korak unazad.

Bolonjska deklaracija - od politicara zvana "moderna renesansa" je politicki program koji nazalost nema dobre namere. Deklaracija je proces stvaranja generacija koja ne ume da misli istovremeno dajuci im svest da su veliki mislioci sto je najgora moguca kombinacija.
Naime Bolonja je dovela do toga da je trajanje skole skraceno, gradivo smanjeno 30-40%, intenzitet obrazovanja i kriterijumi skresani, profesorski autoriten narusen, diplome postale slatkorecive i bajne (gospodar i nezenja) i bezvredne u isto vreme;
Jednom recju desava se sistematsko unistavanje klasicnog obrazovanja.

Hvatajuci se za knjigu John-a Dewey-a Demokratija i Obrazovanje (koja je po mom skromnom misljenju nanela vise stete ljudskoj civilizaciji od Manifesta komunisticke partije i Majn Kampfa zajedno), politicari su uspeli konacno da ostvare svoj vekovni san da ubiju klasicno obrazovanje i stvore populaciju neobrazovanih podanika-biraca kojima ce lako manipulisati poturanjem pozeljnih informacija.

Teorija da ne treba nista znati vec treba samo imati vestinu manipulisanja i primenjivanja informacija (koje inace neznas) uz izgovor da su informacije lako dostupne ikao niko ne zna ni kako a pocne potragu za njima, je postala mantra svih politicara koju su profesori univerziteta i akademici uz malu nadoknadu, naravno, oberucke prihvatili. Znanje ne moze da lebdi u vazduhu da se vezba na prazno i da se uci virtualno. Razmisljati se moze samo oo stvarima koje znamo. Postoji kriticna kolicina informacija koja je potrebna za pocetak razmisljanja a koju nazalost nasa deca nikada nece dobiti u skolama.

Tako se danasnji studenti sirom Evrope bore za smanjenje gradiva, za diplome koje nisu zasluzili, za pare koje nisu zaradili.... a Bolonja od simbola renesanse i progresa postala simbol obrazovne i kulturne propasti Evrope.

Bolonjska deklaracija je politicki trik koji pruza buducim generacijama samopouzdanje i velelepne titule ali ne i obrazovanje.
Lord Greystock Lord Greystock 16:02 05.11.2008

Re: Bolonja - kuda to vodi

drug.clan
Nazalost za razliku od 20 tih godina 20. veka Reforma obrazovanja u Evropi dovodi do toga da danasnja deca posle duzeg obrazovanja budu manje obrazovana od svojih roditelja.
...
Bolonjska deklaracija je politicki trik koji pruza buducim generacijama samopouzdanje i velelepne titule ali ne i obrazovanje.

U bre čoveče pa ovo je bilo baš žestoko! :)
Mada sa većim delom se slažem u potpunosti.
radmilahum radmilahum 15:30 05.11.2008

odlican tekst

Preporuka od mene
Na zalost svaka rec stoji. Ja sam 2003 diplomirala u roku Ekonomiju / spoljna trgovina najtezi smer tada. Iskusila sam odmah posle diplomskog kako je naci se u firmi gde apsolutno nista od znanja ne mogu da primenim. (zaposlila sam se mesec dana nakon sto sam diplomirala). Na faksu smo se oko misa tukli (kada smo imali rad u inf kabinetu) nas troje, ispit iz racunovdsva je trajao po 4 sata (i tada se sve radilo racunaru, a i dosta toga se promenilo), na predmetu spoljne trgovine smo ucili stavke JCI-a napamet (sto je potpuno besmisleno) bez obzira sto su se stavke promenile u medjuvremenu (ja sam licno pala 2 puta zbog jbnih stavki jer nisam znala sve da nabrojim i uvek bi mi neka falila)....itd. Svi su mi se smejali na poslu sto ne znam da saljem faks, sto ne znam da popunim nalog za devizno placanje, sto nikada u zivotu nisam videla carinu niti znala da postoji elektronsko placanje. Nadobudni profesori koji su nas obarali ako zakasnimo par minuta na upis tesko stecene ocene i uveravali nas kako ce se od nas otimati, napravili su od nas umisljene retarde kojima se praksa olupala o glavu. Sve treba promeniti iz korena. Secam se cuvenog predmeta Veliko planiranje koji je imao preko 1000 strana i sastojao se od taksativnog nabrajanja svega i svacega, a spremao se celu godinu zbog toga sto se moralo sve nauciti napamet. Moja kuma je pala godininu dva puta zbog tog predmeta jer nije mogla da prodje kroz filter sveznajuceg profesora. I onda dve godine kasnije, taj predmet je izborni. Pogodicete, niko ga ne bira. A ja se pitam, sta sam imala od toga sto sam bubala napamet 1000 strana od maja do oktobra? Bas nista. Bolje da sam otisla da volontiram u luci i videla kako stvarno stvari funkcionisu.
audrey92 audrey92 15:39 05.11.2008

Re: odlican tekst

Na zalost svaka rec stoji. Ja sam 2003 diplomirala u roku Ekonomiju / spoljna trgovina najtezi smer tada. Iskusila sam odmah posle diplomskog kako je naci se u firmi gde apsolutno nista od znanja ne mogu da primenim. (zaposlila sam se mesec dana nakon sto sam diplomirala). Na faksu smo se oko misa tukli (kada smo imali rad u inf kabinetu) nas troje, ispit iz racunovdsva je trajao po 4 sata (i tada se sve radilo racunaru, a i dosta toga se promenilo), na predmetu spoljne trgovine smo ucili stavke JCI-a napamet (sto je potpuno besmisleno) bez obzira sto su se stavke promenile u medjuvremenu (ja sam licno pala 2 puta zbog jbnih stavki jer nisam znala sve da nabrojim i uvek bi mi neka falila)....itd. Svi su mi se smejali na poslu sto ne znam da saljem faks, sto ne znam da popunim nalog za devizno placanje, sto nikada u zivotu nisam videla carinu niti znala da postoji elektronsko placanje. Nadobudni profesori koji su nas obarali ako zakasnimo par minuta na upis tesko stecene ocene i uveravali nas kako ce se od nas otimati, napravili su od nas umisljene retarde kojima se praksa olupala o glavu. Sve treba promeniti iz korena. Secam se cuvenog predmeta Veliko planiranje koji je imao preko 1000 strana i sastojao se od taksativnog nabrajanja svega i svacega, a spremao se celu godinu zbog toga sto se moralo sve nauciti napamet. Moja kuma je pala godininu dva puta zbog tog predmeta jer nije mogla da prodje kroz filter sveznajuceg profesora. I onda dve godine kasnije, taj predmet je izborni. Pogodicete, niko ga ne bira. A ja se pitam, sta sam imala od toga sto sam bubala napamet 1000 strana od maja do oktobra? Bas nista. Bolje da sam otisla da volontiram u luci i videla kako stvarno stvari funkcionisu.
*novo


E to ucenje napamet taksativnih i statisticnih podataka mi nikad nije bilo jasno. Koji je pedagoski smisao toga? Valjda treba ljude nauciti gde da pogledaju ako im zatreba podatak koliko kise padne u Spaniji, a ne da uce sve podatke za sve zemlje napamet. I onda padaju na ispitima godinama i ispada da su losi studenti. I to je "klasicno obrazovanje" u Srbiji, za cijim gubitkom poneki tako zale... Bolonju to naravno nije ni videlo. A profesor koji tako ispituje studente je nasa akademska intelektualna elita, krem Srbije. Za plakati.
drug.clan drug.clan 16:06 05.11.2008

Re: odlican tekst

audrey92


E to ucenje napamet taksativnih i statisticnih podataka mi nikad nije bilo jasno. Koji je pedagoski smisao toga? Valjda treba ljude nauciti gde da pogledaju ako im zatreba podatak koliko kise padne u Spaniji, a ne da uce sve podatke za sve zemlje napamet. I onda padaju na ispitima godinama i ispada da su losi studenti. I to je "klasicno obrazovanje" u Srbiji, za cijim gubitkom poneki tako zale... Bolonju to naravno nije ni videlo. A profesor koji tako ispituje studente je nasa akademska intelektualna elita, krem Srbije. Za plakati.


Ucenje informacija ima nekoliko dobrih strana:
prvo bioloski - treniraju mozak i navikavaju coveka na ucenje i na rad.
drugo - stvaraju "osecaj", taj nedokucivi deo znanja koji je presudan u donosenju kvalitetnih odluka. Naime svima je jasno da ce se skoro svi ti podaci zaboraviti ali uvek ostane osecaj za red velicine, za ucestalost pojavljivanja osecaj za snalazenje u tom prostoru.

Naravno da informacije treba probrati ali je neophodno da metereolog uci koliko tacno kise padne u Spaniji i ostatku sveta, kao sto je bitno da covek koji uci spoljnu trgovinu u skoli uci istorijske referentne kamatne stope i inflaciju jer ce i jednom i drugom te informacije dati osecaj koji ce im omoguciti bolje donosenje odluka. Ne moguce je u datom trenutku sagledati sve faktore koji uticu na odredjeni problem jer ih ima nebrojeno mnogo niti je moguce sve informacije u datom momentu staviti u glavu prilikom razmisljanja, zato osecaj stvoren ucenjem informacija koje su davno zaboravljene cini ljude sposobnijim za bolje razmisljanje i donosenje odluka. Nemoguce je efikasno obradjivanje suve informacija u momentu kada treba da se donese odluka jer je kolicina istih ogromna a vreme ograniceno. Klasicno obrazovanje daje ljudima bas to znanje koje je stvoreno na prethodno obradjenim suvim informacijama.

A ljudi koji nisu zavrsili fakultet jer nisu mogli da nauce nesto time samo pokazuju svoju lenjost koja je jedna od bitnih osobina (ne)uspesnosti u zivotu.

Uostalom da klasicno obrazovanje nije bilo dobro kako neki to zele da predstave covek tj. zapadna civilizacija u kojoj zivimo ne bi dozivela razvoj kakav je dozivela.
man ray loves me man ray loves me 16:17 05.11.2008

Re: odlican tekst

Ucenje informacija ima nekoliko dobrih strana

ima - nazovimo ga bubanje. ali je vrlo neefikasan nacin ucenja. onog ko je zaista pametan ne mozes da zeznes losim obrazovnim sistemom. ali zamisli koliko vremena si mu izgubio terajuci ga da buba, a za to vreme je mogao nesto da nauci radeci i razmisljajuci. i onda kad ode u inostranstvo i sretne se sa onima koji su za te godine zaista ucili - e onda se vide lose strane.
antioksidant antioksidant 16:23 05.11.2008

Re: odlican tekst

Uostalom da klasicno obrazovanje nije bilo dobro kako neki to zele da predstave covek tj. zapadna civilizacija u kojoj zivimo ne bi dozivela razvoj kakav je dozivela

a mozda bi bilo bolje d aje sistem obrazovanja drugaciji?
radmilahum radmilahum 16:50 05.11.2008

Re: odlican tekst

Slazem se da studenti treba neke stvari da uce taksativno jer time treniraju mozak a i mozda ce im taj podatak nekada u zivotu trebati (za logicko povezivanje svari, za donosenje zakljucaka, predvidjanje trenda...) Ali nije normalno da te obaraju dva puta na godinu zato sto ne mozes da upamtis sve podele iz knjige od preko 1000 str koja se samo od istih i sastoji. Ja mislim da je to
1. izivljavanje
2. zastareo sistem skolstva koji treba promeniti jer u tom slucaju nicemu ne sluzi osim (ne)dobijanju ocene
To nije samo slucaj na mom ex fakultetu. Moj brat iz Nemacke se frapirao kada je video sta sve ucim za jedan ispit i savetovao me da se pod hitno prebacim na neki evropski fakultet. Eh...
audrey92 audrey92 17:34 05.11.2008

Re: odlican tekst

Ucenje informacija ima nekoliko dobrih strana:
prvo bioloski - treniraju mozak i navikavaju coveka na ucenje i na rad.
drugo - stvaraju "osecaj", taj nedokucivi deo znanja koji je presudan u donosenju kvalitetnih odluka. Naime svima je jasno da ce se skoro svi ti podaci zaboraviti ali uvek ostane osecaj za red velicine, za ucestalost pojavljivanja osecaj za snalazenje u tom prostoru.


Mislim da na nivou akademskog obrazovanja nema mesta "treniranju mozga i navikavanju na rad", prosto je svaki cas studija previse skup i dragocen za to. Ko nije naucio u toku prethodnog 12-godisnjeg skolovanja da radi, nema mu mesta na fakultetu. Onda ne treba uvoditi ni visokokvalifikovane profesore u nastavu nego "trenere" pamcenja podataka.
Za drugo mislim da znam na sta ciljate i slazem se da PRIKAZ nekoliko relevantnih podataka moze da stvori osecaj za red velicine. ALI, didaktika nasih profesora sastoji se u prostom NAVODJENJU tih podataka, cesto bez komentarisanja, i zahtevu da se oni fotografski memorisu. To mnogi visoko talentovani ljudi prosto ne mogu. Po meni je taj zahtev duboko ponizavajuci i degradirajuci po studenta, na profesionalnom i ljudskom nivou, i sigurna sam da zadovoljava neke jako niske porive kod ispitivaca.
Ako ne verujete, probajte da naucite prvu stranicu telefonskog imenika napamet. Cesto to bas tako izgleda (da sad ne navodim konkretno fakultet i profesora...). To nema nikakve veze sa "klasicnim obrazovanjem", naprotiv, to je njegovo pervertiranje.
drug.clan drug.clan 17:40 05.11.2008

Re: odlican tekst

man ray loves me
Ucenje informacija ima nekoliko dobrih strana

ima - nazovimo ga bubanje. ali je vrlo neefikasan nacin ucenja. onog ko je zaista pametan ne mozes da zeznes losim obrazovnim sistemom. ali zamisli koliko vremena si mu izgubio terajuci ga da buba, a za to vreme je mogao nesto da nauci radeci i razmisljajuci. i onda kad ode u inostranstvo i sretne se sa onima koji su za te godine zaista ucili - e onda se vide lose strane.


Razmisljajuci o cemu kada nista nije naucio? Ne moze se naprazno razmisljati! Ajde sada da se skupe ekonomisti i da razmisljaju o kvantnoj fizici "jer nam nisu potrebne informacije i ima ih svuda".

Ne znam kako je sa drugim strukama (ja sam zavrsio ETF) ali ziveci u vise navrata u nekoliko zapadnih zemalja susreo sam se uglavnom sa ljudima koji sa istim radnim iskustvom znaju toliko da se ni u jednom momentu nisam osecao inferiorno a sa druge cije je opste obrazovanje najblaze receno na malo nizem nivou! Radeci i sa novim generacijama koje su dosle kao "nezenje" i "gospodari" primetio sam malo nize strucno znaje i mnogo vecu nesnalazljivost prilikom resavanja strucnog problema (cesto ne znaju gde da pocnu) i manju kreativnost u resenju.
Mozda oni nisu tipicni ili ja nisam tipican ali jedan od problema dansnjih generacija u skoli moze biti i taj da ne uce ni pola onoga sto se ucilo pre 20 godina a ne to sto uce puno informacija.

antioksidant
a mozda bi bilo bolje d aje sistem obrazovanja drugaciji?

Ovde nije rec o dobroti do koje smo dosli (to u dobroj meri ne zavisi od obrazovanja) vec o tome koliko smo daleko dosli u razvoju za samo par stotina godina. Ni u jednom istorijskom periodu, ni uz kakvo drugo obrazovanje svet se nije toliko promenio koliko uz klasicno obrazovanje u klasicizmu i u savremenom dobu. Malo je verovatno da je slucajno u obe prilike.

radmilahum
Slazem se da studenti treba neke stvari da uce taksativno jer time treniraju mozak a i mozda ce im taj podatak nekada u zivotu trebati (za logicko povezivanje svari, za donosenje zakljucaka, predvidjanje trenda...) Ali nije normalno da te obaraju dva puta na godinu zato sto ne mozes da upamtis sve podele iz knjige od preko 1000 str koja se samo od istih i sastoji. Ja mislim da je to
1. izivljavanje
2. zastareo sistem skolstva koji treba promeniti jer u tom slucaju nicemu ne sluzi osim (ne)dobijanju ocene
To nije samo slucaj na mom ex fakultetu. Moj brat iz Nemacke se frapirao kada je video sta sve ucim za jedan ispit i savetovao me da se pod hitno prebacim na neki evropski fakultet. Eh...


Zloupotrebe ima uvek ali nju treba iskoreniti a ne menjati sistem. Od tridesetak ispita na faxu mozda je 5 takvih sto ne pokazuje da je sistem obrazovanja los vec da je organizacija nastave i kriterijum odabira profesora los. Hajde da manjamo ono sto je lose (kriterijume ko moze da predaje) a ne ono sto je provereno dobro - klasicno obrazoavnje
drug.clan drug.clan 17:46 05.11.2008

Re: odlican tekst

audrey92
Ucenje informacija ima nekoliko dobrih strana:
prvo bioloski - treniraju mozak i navikavaju coveka na ucenje i na rad.
drugo - stvaraju "osecaj", taj nedokucivi deo znanja koji je presudan u donosenju kvalitetnih odluka. Naime svima je jasno da ce se skoro svi ti podaci zaboraviti ali uvek ostane osecaj za red velicine, za ucestalost pojavljivanja osecaj za snalazenje u tom prostoru.


Mislim da na nivou akademskog obrazovanja nema mesta "treniranju mozga i navikavanju na rad", prosto je svaki cas studija previse skup i dragocen za to. Ko nije naucio u toku prethodnog 12-godisnjeg skolovanja da radi, nema mu mesta na fakultetu. Onda ne treba uvoditi ni visokokvalifikovane profesore u nastavu nego "trenere" pamcenja podataka.
Za drugo mislim da znam na sta ciljate i slazem se da PRIKAZ nekoliko relevantnih podataka moze da stvori osecaj za red velicine. ALI, didaktika nasih profesora sastoji se u prostom NAVODJENJU tih podataka, cesto bez komentarisanja, i zahtevu da se oni fotografski memorisu. To mnogi visoko talentovani ljudi prosto ne mogu. Po meni je taj zahtev duboko ponizavajuci i degradirajuci po studenta, na profesionalnom i ljudskom nivou, i sigurna sam da zadovoljava neke jako niske porive kod ispitivaca.
Ako ne verujete, probajte da naucite prvu stranicu telefonskog imenika napamet. Cesto to bas tako izgleda (da sad ne navodim konkretno fakultet i profesora...). To nema nikakve veze sa "klasicnim obrazovanjem", naprotiv, to je njegovo pervertiranje.



To i jeste poenta. Sprecimo zloupotrebu sistema a ne sistem!
man ray loves me man ray loves me 17:50 05.11.2008

Re: odlican tekst

Ne znam kako je sa drugim strukama

moje iskustvo sa fizikom je da smo stariji. u francuskoj zavrseni doktorant ima 26 godina, a iz moje generacije mislim da niko nije zavrsio pre 29. znaci konkurisem za posao sa ljudima koji su vec uradili jedan, pa cak i dva postdoka. to nije previse ogranicavajuce, ali je svakako nizi start.
audrey92 audrey92 18:33 05.11.2008

Re: odlican tekst

Sprecimo zloupotrebu sistema a ne sistem!



KAKO? PRofesori su zasticeni kao beli medvedi. Ni po zakonu ih ne smes otpustiti, a pogotovo nece biti suspenzija i disciplinarskih postupaka, jer su sve to kolege i jedni druge stite. Nema pravnog okvira za sprecavanje zloupotreba. (Situacija vrlo slicna onoj u zdravstvu, svi nedodirljivi)
Sistem je takav da je zloupotreba neminovna.
drug.clan drug.clan 18:47 05.11.2008

Re: odlican tekst

audrey92
Sprecimo zloupotrebu sistema a ne sistem!



KAKO? PRofesori su zasticeni kao beli medvedi. Ni po zakonu ih ne smes otpustiti, a pogotovo nece biti suspenzija i disciplinarskih postupaka, jer su sve to kolege i jedni druge stite. Nema pravnog okvira za sprecavanje zloupotreba. (Situacija vrlo slicna onoj u zdravstvu, svi nedodirljivi)
Sistem je takav da je zloupotreba neminovna.


I zato sto je tako mi cemo skratiti trajanje, smanjiti gradivo, podeliti lazne diplome unistiti buducnost i ostaviti te iste profesore?

Da li je lakse i jeftinije promeniti zakon koji stiti profesore ili promeniti sve ostalo?

Da li znate ko u srbiji sprovodi Bolonju i zasto? Ti isti profesori zato sto dobijaju neke parice i putovanja do Beca ili Milana.

Od ukupne kolicine para koje nasi univerziteti dobijaju za istrazivanje i inostranstva vise od pola je za primenu Bolonjske. Onaj ko daje pare nema nameru da popravi obrazovanje i istrazivacki rad i tako sebi stvori konkurenciju vec ima za cilj da unisti ono najbolje sto je istocna evropa imala - obrazovanje.
man ray loves me man ray loves me 21:23 05.11.2008

Re: odlican tekst

Razmisljajuci o cemu kada nista nije naucio? Ne moze se naprazno razmisljati! Ajde sada da se skupe ekonomisti i da razmisljaju o kvantnoj fizici "jer nam nisu potrebne informacije i ima ih svuda".

ovo sam tek sada videla. iskreno, malo mi je cudno da vi kao etfovac ne vidite prednost ucenja kroz resavanje problema nasuprot ucenju kroz bubanje. ustvari, posle ovog odgovora mi se cini da treba da definisem sta je bubanje a sta je ucenje, posto vi izgleda jedino bubanje vidite kao nacin prikupljanja informacija.
drug.clan drug.clan 22:54 05.11.2008

Re: odlican tekst

man ray loves me

ovo sam tek sada videla. iskreno, malo mi je cudno da vi kao etfovac ne vidite prednost ucenja kroz resavanje problema nasuprot ucenju kroz bubanje. ustvari, posle ovog odgovora mi se cini da treba da definisem sta je bubanje a sta je ucenje, posto vi izgleda jedino bubanje vidite kao nacin prikupljanja informacija.


A kada sam je to iskljucio druge nacine ucenja? Kada sam rekao da je bubanje bolji nacin ucenja? Da li postoji neki drugi nacin koji ce u razumnom roku ostvariti iste rezultate? Ovde je rec u tome da neko hoce da izbaci ucenje informacija a ja samo kazem da je i ucenje suvih informacija neohodno za kvalitetno obrazovanje.
Nikada ja nisam rekao da to treba da bude jedini nacin ucenja vec da je to jedan od potrebnih.
U danasnjem svetu punom znanja treba nam i jedno i drugo i jos mnogo toga da bi drzali korak sa vremenom.
Neke stvari mogu da se uce kroz probleme i tu su prirodne nauke u prednosti iako i znanje istih zahteva baratanje velikim brojem informacija. Mogu samo da zamislim pravnika, lekara ili ekonomistu koji u momentu ne barata informacijama vec zagleda u knjigu kada mu god nesto zafali.

U vreme kada je ljudsko znanje toliko naraslo da ni neko idealno obrazovanje od coveka ne bi moglo stvoriti dobro obrazovanu osobu vi zelite da skratite skolovanje, da izbacite gradivo, da skresite kriterijume, da razdelite titule i zvanja i tako buduce generacije osudite na propast.
Mozda ce im biti lakse u skoli kada im je to jedina briga ali ce im sa takvim (ne)obrazovanjem u zivotu biti mnogo teze.
man ray loves me man ray loves me 23:22 05.11.2008

Re: odlican tekst

izgleda da je nesporazum.
nije problem u ucenju informacija, vec u ucenju nepotrebnih informacija. na primer zamislite lekciju iz geografije koja objasnjava kako pada kisa, i sta sve utice na vodostaj. onda se to nastavi tako sto se neko natera da nauci tablicu vodostaja u pedeset gradova. jasno je da je ovo prvo korisno znanje, koje je logicki povezano izmedju sebe, koje moze da se uklopi i da bude osnova za novo znanje, a ovo drugo izivljavanje, tracenje vremena i nesto sto bi covek mogao lako da pogleda kad mu treba i sto svakako nema razloga da uci napamet.
ja sam tako shvatila argument i moje secanje je da je i moje skolovanje a i mojih prijatelja sa etfa bilo puno ucenja takvih gluposti napamet.
to bi bila ideja reforme univerziteta - da se ucenici obeshrabre da uce stvari napamet i bubaju, a da se ohrabre da razmisljaju, da sami planiraju kako ce nesto da nauce, da samoinicijativno love dodatnu literaturu, da steknu osecaj sta je vazno znati a sta nije itd.
vi se mozda bunite kako se reforma sprovodi danas, a ja uopste nisam govorila o tome, vec kako mislim da treba da se sprovede.
jesen92 jesen92 23:39 05.11.2008

Re: odlican tekst

..u okviru takozvane bolonjske deklaracije na mnogim fakultetima je napravljeno milion smerova pa se ne zna sta onaj ko zavrsi neki od tih smerova zna da radi...govorim o tehnickim fakultetima...Jedan moj drug koji ima neku firmu u Rusiji pitao me da li znam nekog masinskog ili gradjevinskog inzenjera koji bi isao tamo da radi...i kaze "ali nemoj da mi saljes ove nove nego prave inzenjere koji znaju da projektuju".....
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:51 05.11.2008

Otkud toliko gorcine?

Tibor Jona
...Ako se setimo da je finska NOKIA do pre samo dvadesetak godina pravila gumene cizme, a da je danas globalni elektronski gigant sa profitom koji se meri stotinama miliona bilo cega,


Hm. Ovo me podseti da su Braca Karici tako skromno poceli - sa radionicom za pravljenje motika i asova. Pa su brzo napredovali i kada je trebalo da od njihovih cuda svi imamo vajde, neki mladi Turci ih oterase... ne znam sada gde su.
Tibor Jona
...U borbi za svoja, tj. nasa, prava moje kolege, studenti, grese samo u jednom. Znanje jeste roba! I to trenutno kljucna roba, globalnog znacaja. Roba koju prodajemo poslodavcima za novac. Takodje robu

Hm. Ako je znanje roba, onda je kvarljivo, jer se zna da je roba kvarljiva. A pokvareno znanje moze jako da skodi.

Tibore, nije dovoljno samo imati odnosno steci znanja, treba imati priliku da ga dobro i pametno iskoristis. Ako se za to ne stvore okolnosti, dzaba znanje. (Trol: skoro je na ovom blogu g. Jeremija pisao na temu da znanje ponekad skodi coveku da postane uspesan, pa je tamo navodjeno da najbolje prolazi mediokriteti - tako sam ja bar razumeo, a cesto mi se dogadja da stvari samo na pola razumem, poor me!).

Ministarka omladine i sporta pravi skandal biblijskih razmera propisujuci uslove za stipendiranje nasih studenata u inostranstvu kontradiktornu nacionalnoj strategiji za omladinu koju je sama donela! I nikom nista.


Hm. Sta si se okomio na najlepsu clanicu Cvetkoviceve vlade. Samo je jos trebalo da joj prilepis odgovornost i zbog onog razbacanka Cavica, koji je, zamislite, hteo stan u Beogradu i bazen sa (stalno) toplom vodom....

Bice bolje. Samo da izdrzimo, to se od nas trazi...
ivanc ivanc 18:13 05.11.2008

Gosn Jona

kako to da se ljudi kao shto ste vi, i mnogi slicni vama u ovoj drzavi ne pitaju nizasta?

Preporuka i pozdrav
sebena sebena 18:44 05.11.2008

Nije bas...

Nije bas da oni ne cene znanje. Cene, imaju titule, magistriraju, gledali smo. I investiraju, da narod vidi da se nesto radi, da se krecemo. Vazno je da se krecemo, pa makar i unazad u 20-te.
Salu na stranu,super vam je tekst , i kao uvek, angazovan i iskren.
noboole noboole 19:29 05.11.2008

Ma kad cujem sve to..

Ali, fakulteti su zacementirani. Pogledaj profesore i programe na BU!? Zasto da tu iko studira IT i slicno? Zasto da neki potencijalni IT talenat unisti u proseku sedam godina svoga zivota na PMF-u? Srecom, koliko vidim, novosadski univerzitet postaje sve bolja alternativa (nisam siguran bas za sve fakultete, ali za neke vidim pomake), deluje mi normalnije.

I nemojte da mi pricate o vecnim studentima i dobrim studentima. Zasto su proseci studiranja jos uvek od 6-8+ godina? Trebalo bi da se pojavi neka alternativa Krugolini i proburgija po univerzitetu . Pogotovo mi idu na zivce tzv. bolonjski programi koji su onu pre-2000 nastavu ucinili jos gorom.
E.g, posto mi bliski rod prolazi uobicajen studentski put - prodje jednu godinu, pane drugu godinu, upise trecu, znam kako to ide. Npr., stari monolitni ispiti su iscepkani na hiljadu delova, i ako roknes i jedan od njih, ne vazi ti se nista sto si do tada uradio. Polazes i za potpis profesora, a bez potpisa nema polaganja ispita. Koje ludilo. Ja sam imao iskustvo stranih skola, i u poredjenju sa time, ovde se studenti tretiraju kao obicna stoka. Masovno unistavanje mladih ljudi.

Nadam se da sada kada konkurencija polako jaca,ukoliko BU ostane na ovom kursu, da ce lepo da potone.

Znam da je ovo malo trol. ;-)

audrey92 audrey92 19:32 05.11.2008

Re: Ma kad cujem sve to..

Ja sam imao iskustvo stranih skola, i u poredjenju sa time, ovde se studenti tretiraju kao obicna stoka. Masovno unistavanje mladih ljudi.


Potpuno se slazem.
mlinarslavko mlinarslavko 20:10 05.11.2008

Dobar tekst

Nisam siguran da su ljudi totalno nezainteresovani da uce, primer je firma u kojoj radim. Nekoliko sluzbenica je resilo da nauci Word i Excel i krenule su na kurs bez obzira sto rade na pisacim masinama. Zene od pedeset godina jednostavno razmisljaju da ce da predju na kompjutere pa da budu spremne, ali glavna sefica iliti glavni "baja", koja je jako dobra sa direktorom kada je cula samo se nasmejala i prokomentarisala kako su curke i kako je " rucno, rucno ! "
Kako se neko odma seti da okrivi narod, neverovatno !!!
U toj istoj firmi sam pre tri godine prestao da radim smenski posao i poceo da radim u dve smene bez vikenda usled cega sam dobio dosta slobodnog vremena i moga sam da organizujem zivot. Brzo sam resio da to iskoristim i da krenem da se spremam za jednu visu skolu koja ima veze sa tehnikom, upisao sam je i krenuo. E bas u vezi Tiborovog teksta, mogu da kazem da sam 90% vremena potrosio na predmete koji nemaju nikakve veze sa strukom, sto je najinteresantnije tim profesorima je veoma vazno da dokazu da " dragi studenti, znam da vam ovaj predmet nije strucan, ali je neobicno vazan.......bla, bla, bla...." je njihov predmet najvazniji !!!!
Sto se tice strucnih predmeta jako sam ih dugo radio i pored dva osnovna programa koje smo radili na faksu naucio sam jos dva sam, spremajuci te ispite, ali sam izgubio dragoceno vreme za spremanje nepotrebnih ispita. Jednostavno nisam zeleo da mi radove uradi neko drugi, niti sam zeleo da uradim neki minimum da prodjem sa sesticom. Uz veliki rad prvu godinu dao u roku, drugu godinu dao u roku i upisao trecu, za to vreme radeci i putujuci 100 km svaki dan do BG-a i nazad. Treca godina, od sedam predmeta imamo 4 koji nemaju veze sa strukom, profesore kojima su ti predmeti neobicno vazni ( Marketinzi, menadzmenti ) i katastrofalne knjige.
Postao sam apsolvent u roku i pored toga sto do trece godine nisam pao ni jedan ispit niti kolokvijum, sad vucem tri ispita koji nemaju veze sa vezom, za to vreme ne spremam strucne stvari, jos ne zavrsavam faks i gubim poslove zbog nemanja diplome.
Da ne pricam o drzavi gde sam ADSL dobio kad sam vec dao sve strucne ispite ( tri godine cekanja, za te tri godine tehnika za ADSL stalno stajala u centrali, ali zasto nije pokrenuto ne znam), a ko "leba" mi je trebalo!!!
Tibore pun pogodak tema! Nije problem u ljudima, nije ni u Bolonji, vec u drzavnom aparatu i profesorima kojima takav sistem odgovara!!!
E da, ima 36 godina, eto nisam lenj, ucim i siguran sam da ima jos mnogo ljudi koji bi ucili, ali da uce sta treba i da imaju bar minimum mogucnosti da ce to ucenje da im se isplati.
Pozdrav
jerry92 jerry92 01:00 09.11.2008

Tema

Tema je pravi pogodak u metu i to u sam centar mete.Naime, u Srbiji je još mnogo pre ovog "Bolonjskog procesa" bio osnovni problem što se na fakultetima učilo nešto što nema nikakve veze sa radom u praksi.Tako inžinjeri koji su završili fakultet , bili su u ogromnom problemu kad se zaposle zbog svoje neupućenosti u posao da su im se iskusniji ljudi u poslu smejali.Tako je bilo i tako će i ostati jer ne postoji volja za promena ni u čemu.Ostajemo u ovom polusocijalizmu sa zaštićenim oligarsima i gomilom ljudi koji su na državnim jaslama.Ovo društvo iz ove bede može izvući samo neka jača kriza kad će ljudi uvideti šta im je činiti i trgnuti se iz ovog lažnog društva.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana