Preti nam bankrot. Stojimo ispred finansijskog ambisa. Za taj ambis je pre svega kriv MMF, zatim guverner NBS, a, sada je jasno, i Fiskalni savet. Sreća naša tu je pobednik nedavnih izbora u Srbiji da nas spase od ovih propagatora propalog modela liberalnog kapitalizma, novog kolonijalizma, i uništavanja našeg nejakog naroda, njegove dece, omladine, radnih ljudi i građana, poštene inteligencije, a bogami i penzionera.
Fiskalni savet se konačno oglasio i kao prva institucija sistema rekao ono što je svima vidljivo. CAR JE GO.
Do sada se nije oglašavao jer verovatno nije hteo da bude optužen za mešanje u izbornu kampanju, koja je morala osatati slobodna i nesputana gravitacijom i ostalim prirodnim zakonima održanja.
Fiskalni savet nam je rekao da će, ukoliko ništa ne uradimo, deficit budžeta ove godine preći 2 milijarde evra, odnosno 6% GDP.a. Da će javni dug dostići 55% GDP-a. Da će privredni rast verovatno biti 0%, ako ne i negativan. U prvom kvartalu ove godine beležimo pad GDP-a. Ja bih rekao koliki, ali ne želim da širim potencijalno pogrešne informacije. Upravo 30.04.2012.godine naš Republički zavod za statistiku je objavio da smo omašili vrednost GDP-a za 2010.godinu za oko 1 milijardu evra. Na niže. Tako da je sasvim moguće da je preliminarna vrednost GDP-a za prvi kvartal takođe omašila, tako da ispravka može biti na više, pa može ispasti na kraju da smo ipak imali rast u prvom kvartalu ove godine.
Istim rezonom ne mešanja u izbornu kampanju se verovatno vodilo ministarstvo finansija, tako da je prestalo da objavljuje biltene javnih finansija od januara meseca. Evo pred ovaj vikend smo konačno dobili februarski bilten javnih finansija i on izlgeda dramatično.
Broj zaposlenih je oko 1.730.000. U poslednjih godinu dana smo izgubili 45.000 zaposlenih. Jedini rast je zabeležen u javnom sektoru. U februaru 2011. godine bilo je oko 468.000,a na kraju februara 2012. god. 470.000 zaposlenih u javnom sektoru. Rast od 2.000 zaposlenih. Broj nezaposlenih je oko 870.000. Ovaj broj je porastao za 35.000 u poslednjih godinu dana.
Iz ovog biltena se jasno vide i efekti "fiskalne decentralizacije". Ako se sećate, umesto 40%, 80% poreza na zarade je prebačeno lokalu. Porez na zarade iznosi oko 3.75% GDP-a, odnosno u 2011. godini oko 1.2 milijarde evra. Mi smo 2/5 ovog iznosa, odnosno oko 480 miliona evra ili 1,5% GDP-a prebacili sa republičkog nivoa na lokalni nivo. Trebali su da se smanje transferi lokalu za oko 0,4% GDP-a, ali to se nije desilo. I oni su porasli. I Fiskalni savet je između ostalih ukazivao na pogubnost ove odredbe po budžet. Stranački izborni interesu su očigledno bili jači.
I št se desilo sa tim novcem? Pogađate, otišao je na tekuće rashode: plate, robu i usluge, subvencije. Ko je ovo mogao pretpostaviti?
I šta predlaže Fiskalni savet?
- Povlačenje zakona o "fiskalnoj decenralizaciji"
- Smanjenje subvencija, oslobađanje od društvenih preduzeća u večitom restrukturiranju
- Zamrzavanje plata u javnom sektoru i penzija - izuzetak su socijalno ugroženi
- Povećanje PDV-a sa 18% na 22% i sa 8% na 10%
- Smanjenje doprinosa na teret poslodavca sa 17.9% na 10%, počev od 2013.godine
Da li je ovo dobro? Nije. Ovo je održavanje bolesnika u komi. Bolesnik je privreda. Međutim, posao Fiskalnog saveta nije da radi reforme koje su nam potrebne. Njihov posao je da vodi računa o fiskalnoj odgovornosti i da se deficit vrati u predviđene okvire. Ništa više od toga. I upravo taj posao su i uradili: rekli koliko je potrebno uraditi, uz minimalne promene, da se vratimo u zakonske okvire.
Nama je potrebno mnogo više od ovoga. I mnogo dublje od ovoga. Potrebna je potpuna poreska reforma. Ali to nije posao Fiskalnog saveta. Njihov posao je da ocenjuju predložene reforme i analiziraju njihov uticaj na budžet i održivost fiskalnog sistema. Međutim, u potpunom nedostatku bilo koje druge institucije sistema koja govori o monumentalnosti problema, treba biti zahvalan što su izneli prljav veš da ga svi vide.
Da li mora da se poveća PDV? Ne mora. Ali je dobro. O tome u narednom blogu. Do tada, konsolidovani bilans sektora države:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=462838813742389&set=a.446040088755595.123065.211932695499670&type=1&theater
I onda me zaista interesuje kako je uopšte moguće sa strankom sa početka teksta uopšte razgovarati o vladi. Ovo važi za obe najveće stranke u Srbiji. Jer ta stranka kaže da u rukama drži dvogled ne digitron. Ovo posebno važi za LDP. To što će neka stranka sa njima ući u koaliciju i izvršiti političko samoubistvo, to i nije neka šteta. Ali to što će za sobom u ambis da povuče i celo društvo, to ne mogu da oprostim. A neće ni građani.
U situaciji velike opasnosti po društvo, u predbankrotnoj situaciji, i u situaciji ograničenog legitimiteta obe najveće stranke, jedina odgovorna stvar je koncentraciona vlada sastavljena od stručnjaka čiji zadatak će biti da konsoliduje državu, ispravi krive zakone, postavi temelje institucija sistema i raspiše izbore. Političari stručnjaci to dokazano ne umeju. Glupost se definiše očekivanjem da isti potezi daju drugačiji rezultat. Kako je bivši predsednik lepo rekao da neće biti takve vlade dok je on na čelu DS-a, to je odličan uvod za njegov odlazak. Doduše, ostaje otvoreno njegovo stambeno pitanje. U paketu bi bilo odlično da ode i lider LDP-a i time bi beli listići završili posao. I sa novim liderima, na narednim izborima, da vidite izlaznost. Ali nismo mi te sreće.
https://www.facebook.com/SasaRadulovich
https://twitter.com/#!/SasaRadulovich
.