Usvajanje Reformskog sporaza UE u Lisabonu pre neki dan prošlo je skoro nezapaženo u srpskoj političkoj ali i široj javnosti. Nije na odmet imati u vidu da je ovaj sporazum “porođen” i zahvaljujući energičnosti I pragmatičnosti Angele Merkl, nemačkog kancelara, koja ga navela kao jedan od glavnih ciljeva svoje vlade čim je stupila na dužnost. Usaglašen je u trenutku kad u zapadnom političkom svetu postoji konsenzus da je američki način brzopletog instaliranja demokratije vojnim putem potpuno prevaziđen ali da itekako postoji potreba da se definiše jasniji zajednički pristup kako hendlovati autoritarne i diktatorske režime širom sveta. Oči analitičara uprte su u EU od koje se očekuje, da sa vetrom u jedra koji je dobila sporazumom, sada krene nešto energičnije i na globalnu scenu, pre svega u Africi gde kineske investicije obesmišljavaju ekonmske sankcije protiv nekih, npr Roberta Mugabea. Pitanje je i kako se prema njemu postaviti na samitu EU-Afrika koji treba uskoro da se održi. I interesi velikih korporacija iz EU često nisu u saglasju sa proklamovanim predlozima, kako da se postavi u slučaju Irana. Očekuje se i konkretniji predlog o stavu prema dešavanjima u Mjanmaru, pa se ide dotle da se predloži bojkot Olimpijade u Pekingu kao vrsta pritiska na Kinu koja se vidi kao glavni faktor. Očekuje se, naime, jedan pragmatičan kompromis između realpolitike i širenja poruke i primera šta znače demokratija, vladavina prava, poštovanje ljudskih prava i slobodna trgovina. Tako će, verovatno, izgledati i EU politika prema Rusiji u doglednom periodu. Čini mi se da će Sporazum na mnogo načina oblikovati našu budućnost, a i mi bi trebali da nastavimo da je oblikujemo na osnovu činjenica koje on sadrži pa da vidimo ukratko o čemu se radi. |
Ugovor o reformi institucija EU, pojednostavljuje način rukovođenja blokom u narednim decenijama. Predviđeno je da se Ugovor iz Lisabona potpiše 13. decembra u glavnom gradu Portugala, nakon čega sledi ratifikacija u svim državama članicama, bilo u skupštinama ili na referendumu. Zemlje članice treba do juna 2009. da završe ratifikaciju Ugovora, što znači da će imati vremena da organizuju izbore za Evropski parlament po novim pravilima. Novi Ugovor je skromniji dokument od ustava koji je propao na referendumima u Francuskoj i Holandiji 2005. godine, i izostavlja neke od simboličnih obeležja ustava kao što su zastava i himna EU.
Dakle, pošto je intervencionista Gor dobio Nobelovu nagradu za mir ( suvlasnik nagrade UNov komitet je se zbog toga btw nije odrekao, niti se SB UN odrekao spomenutog komiteta zbog toga), evo sad i intervencionista Solana ima solidan uspon u karijeri. Imajući u vidu stav obojce prema intervenciji u Iraku, činjenicu da su se demokrate u SAD big time vratile na političku scenu, smelo bi se zaključiti da će se u doglednoj budućnosti evroatlčantski zajednički stav oko nekih tema tražiti u ključu intenzivnijeg multilatralizma i progresivnog pragmatizma, pa shodno tome i objedinjenije politike prema Rusiji. Srbija bi trebala prvo da ima na umu da se odluke iz oblasti vanjske politike, dakle i u vezi daljnjeg proširenja, i odbrane i dalje moraju usvajati jednoglasno. Imajući u vidu očekivanja međunarodne zajednice od EU i na globalnom planu, realno je očekivati da joj pitanje daljnjeg proširenja, to jest njenog involviranja na Zapadnom Balkanu bude neka vrsta i odskočne daske i testa. Tako bi nekako trebalo onda gledati i ulogu EU u pregovorima oko Kosova u okviru Trojke, to jest na njenu vodeću ulogu.
Dugoročno gledano, trebalo bi se dobrano pitati šta bi značilo i sa aspekta kolektivne bezbednosti ali i energetske sigurnosti, da ostanemo sa druge strane integrativnih tokova, bilo “neutralni” ili u nekim drugim aranžmanima. Između ostalog i zato što se smatra da se samo jakom regionalnim integracijama može na adekvatan način bez velikih udaraca u hridi nositi sa strujama globalizacije. EU već sada ima 490 miliona stanovnika. Novi Sporazum joj daje više odrešenije ruke u smislu ubrzanijeg načina donošenja odluka, dakle i na globalnom planu. Koncept neutralnosti se dovodi u pitanje i sledećim-u odnosu na šta tačno se postaje-ostaje neutralan, i u kojim tačno aspektima. I da li je to uopšte pa moguće, a da bude održivo. U tom smislu nije politički nekorektno pitati i kako mislimo da budemo energetski uvezani u jednu strukturu a politički u drugu, ako DSS kaže da EU, ali ne energetska zajednica u okviru Pakta za stabilnost, što je samo korak od "energetske nezavisnosti" koju će nam obezbediti Rusija kako kaže ambasador Aleksejev. |