o drveću i šumi, a o šumaru idući put

Jelena Milić RSS / 24.10.2007. u 12:01

 

 Usvajanje  Reformskog sporaza UE  u Lisabonu pre neki dan prošlo  je skoro nezapaženo u srpskoj političkoj ali i široj javnosti. Nije na odmet imati u vidu da je ovaj sporazum “porođen” i zahvaljujući energičnosti I pragmatičnosti Angele Merkl, nemačkog kancelara, koja ga  navela kao jedan od glavnih  ciljeva svoje vlade čim je stupila na dužnost. Usaglašen je u trenutku kad u zapadnom političkom  svetu postoji konsenzus da je američki način brzopletog instaliranja demokratije vojnim putem potpuno prevaziđen ali da itekako postoji potreba da se definiše jasniji zajednički pristup kako hendlovati autoritarne i diktatorske režime širom sveta. Oči analitičara uprte su u EU od koje se očekuje, da sa vetrom u jedra koji je dobila sporazumom, sada krene nešto energičnije i na globalnu scenu, pre svega u Africi gde kineske investicije obesmišljavaju ekonmske sankcije protiv nekih, npr  Roberta Mugabea. Pitanje je i kako se prema njemu postaviti na samitu EU-Afrika koji treba uskoro da se održi.  I interesi velikih korporacija iz EU često nisu u saglasju sa proklamovanim predlozima, kako da se postavi u slučaju Irana. Očekuje se i konkretniji predlog o stavu prema dešavanjima u Mjanmaru, pa se ide dotle da se predloži bojkot Olimpijade u Pekingu kao vrsta pritiska na Kinu koja se vidi kao glavni faktor.  Očekuje se, naime, jedan pragmatičan kompromis između realpolitike i širenja poruke i primera šta znače demokratija, vladavina prava, poštovanje ljudskih prava i slobodna trgovina. Tako će, verovatno, izgledati i EU politika prema Rusiji u doglednom periodu.  

Čini mi se da će Sporazum na mnogo načina oblikovati našu budućnost, a i mi bi trebali da nastavimo da je oblikujemo na osnovu činjenica koje on sadrži pa da vidimo ukratko o čemu se radi.

 

Ugovor o reformi institucija EU,  pojednostavljuje  način rukovođenja blokom u narednim decenijama. Predviđeno je da se Ugovor iz Lisabona potpiše 13. decembra u glavnom gradu Portugala, nakon čega sledi ratifikacija u svim državama članicama, bilo u skupštinama ili na referendumu. Zemlje članice treba do juna 2009. da završe ratifikaciju Ugovora, što znači da će imati vremena da organizuju izbore za Evropski parlament po novim pravilima. Novi Ugovor je skromniji dokument od ustava koji je propao na referendumima u Francuskoj i Holandiji 2005. godine, i izostavlja neke od simboličnih obeležja ustava kao što su zastava i himna EU.

Iako zadržava dosta elemenata sada već bivšeg ustava, ova uprošćena verzija može da bude usvojena u parlamentima zemalja članica, čime se izbegavaju neizvesni referendumi, što će važiti za sve zemlje sem za Irsku u kojoj će Ugovor biti ratifikovan putem referenduma. Poljska je postigla kompromis kojim do 2014. ima veća prava pri glasanju nego što to po Ugovoru dozvoljava njen broj stanovnika i još dodatno obezbeđenje od nadglasavanja za naredne tri godine, a posle toga se regularna pravila primenjuju, što znači da se odluke donose većinom od 55 odsto zemalja članica i 65 odsto stanovništva Unije od 490 miliona. Odluke će se prema novom Ugovoru donositi većinom, a ne jednoglasno u 50 novih oblasti koje uključuju pravnu i policijsku saradnju, obrazovanje i ekonomsku politiku.

Jednoglasno odlučivanje je i dalje potrebno za spoljnu politiku, odbranu, socijalna pitanja, oporezivanje i kulturu. Nacionalni parlamenti imaju više prava da nadgledaju rad EU skupštine.

Sadašnji predstavnik EU za spoljnu politiku i pitanja bezbednosti (to je sada Havijer Solana), dobija mesto u izvršnom delu EU od prvog januara 2009. Solana će biti potpredsednik Evropske komisije i imaće široka prava u odnosu na budžet i diplomatiju EU, ali ne i zvanje ministra spoljnih poslova EU, mada će biti jasno kome se treba obratiti za pitanja spojnih poslova Unije. Lideri EU će birati predsednika na petogodišnji mandat čime će se zameniti sadašnji rotirajući predsedavajući na šest meseci. Izvršno telo EU će biti smanjeno sa 27 komesara na 17. Komesari će biti birani po sistemu rotacije između država na petogodišnji mandat. Ugovor od 50 članova navodi dugu listu svih ustanovljenih prava kao što su sloboda govora i veroispovesti, ali uključuje i prava na zaštitu, na obrazovanje i na kolektivne ugovore i fer uslove rada. Biće obavezujući za 25 od 27 članica EU, jer su Britanija i Pojska insistirale na izuzeću i to im je dozvoljeno. Skupština će biti sada smanjena sa 785 na 750 članova i predsednika. 
 

 

Dakle, pošto je intervencionista Gor dobio Nobelovu nagradu za mir ( suvlasnik nagrade UNov komitet je se zbog toga btw nije odrekao, niti se SB UN odrekao spomenutog komiteta zbog toga), evo sad i intervencionista Solana ima solidan uspon u karijeri. Imajući u vidu stav obojce prema intervenciji u Iraku, činjenicu da su se demokrate u SAD big time vratile na političku scenu, smelo bi se zaključiti da će se  u doglednoj budućnosti  evroatlčantski zajednički stav oko nekih tema tražiti u ključu intenzivnijeg multilatralizma i progresivnog pragmatizma, pa shodno tome i objedinjenije politike prema Rusiji.

Srbija bi trebala prvo da ima na umu da se odluke iz oblasti vanjske politike, dakle i u vezi daljnjeg proširenja,  i odbrane  i dalje moraju usvajati jednoglasno. Imajući u vidu očekivanja međunarodne zajednice od EU i na globalnom planu, realno je očekivati da joj pitanje daljnjeg proširenja, to jest njenog involviranja  na Zapadnom Balkanu bude neka vrsta i odskočne daske i testa. Tako bi nekako trebalo onda gledati i ulogu EU u pregovorima oko Kosova  u okviru Trojke, to jest na njenu vodeću ulogu.

 

Dugoročno gledano, trebalo bi se dobrano pitati šta bi značilo i sa aspekta kolektivne bezbednosti ali i energetske sigurnosti, da ostanemo sa druge strane integrativnih tokova, bilo “neutralni” ili u nekim drugim aranžmanima. Između ostalog i zato što se smatra da se samo jakom regionalnim integracijama može na adekvatan način bez velikih udaraca u hridi nositi sa strujama  globalizacije. EU već sada ima 490 miliona stanovnika. Novi Sporazum joj daje više odrešenije ruke u smislu ubrzanijeg načina donošenja odluka, dakle i na globalnom planu. Koncept neutralnosti se dovodi u pitanje i sledećim-u odnosu na šta tačno se postaje-ostaje neutralan, i u kojim tačno aspektima. I da li je to uopšte pa moguće, a da bude održivo.  U tom smislu nije politički nekorektno pitati i kako mislimo da budemo energetski uvezani u jednu strukturu a politički u drugu, ako DSS kaže da EU, ali ne energetska zajednica u okviru Pakta za stabilnost, što je samo korak od "energetske nezavisnosti" koju će nam obezbediti Rusija kako kaže ambasador Aleksejev.

 



Komentari (38)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

adam weisphaut adam weisphaut 12:12 24.10.2007

Cvrst zagrljaj

U tom smislu nije politički nekorektno pitati i kako mislimo da budemo energetski uvezani u jednu strukturu a politički u drugu, ako DSS kaže da EU, ali ne energetska zajednica u okviru Pakta za stabilnost, što je samo korak od "energetske nezavisnosti" koju će nam obezbediti Rusija kako kaže ambasador Aleksejev.

Iskreno receno buduca privatizacija NIS-a kao i oslanjanje za koju se prica da je uslov za izgradnju gasovoda mi deluje zabrinavajuce. Da li je nas interes da se trajno vezmo za samo jednog snabdevaca energenata, narocito kada je on poznat po tome da je vec koristio svoj polezaj kao poliicko oruzje?
Jelena Milić Jelena Milić 12:15 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj

naravno da nije. ostaje i pitanje snabdevanja drugim energentima, nije samo gas u pitanju! najavljeni izlazak iz energetske zajednice u okviru sp see o kome se jako malo pisalo i govorili, bio bi znak da dss i co odustaju i od EU a kamo li od nato.
Jelena Milić Jelena Milić 12:52 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj --part two

pogledaj i format i temu , svidjalo se to nekima ili ne

Ponoš na skupu u Norveškoj
23. oktobar 2007. | 14:52 | Izvor: Beta
Tromzo -- Naèelnik Generalštaba Vojske Srbije Zdravko Ponoš uèestvuje danas na Konferenciji vojnog partnerstva u norveškom gradu Tromzu.

Konferenciju organizuje Saveznièka komanda za transformaciju, saopšteno je iz Ministarstva odbrane. Navodi se da je to prvo uèešæe naèelnika Generalštaba VS na toj meðunarodnoj godišnjoj konferenciji. Na skupu u Tromzu uèestvuje više od 20 naèelnika i zamenika naèelnika generalštabova zemalja èlanica Partnerstva za mir, Mediteranskog dijaloga i NATO, kao i visoki vojni zvaniènici tih zemalja.

Kako se dodaje u saopštenju, uèesnici Konferencije razgovaraju o planiranju, resursima i kapacitetima partnerstva, obuci, obrazovanju i energetskoj bezbednosti
s56a s56a 13:01 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj --part two

U dezeli je bilo nekih koketiranja sa Lukoil ali je to brzo preseceno pa sada Petrol hoce da preuzme Istrabenz. Poljska se na zadnjim izborima odrekla protiv-evropske politike brace Kazinski. Svajcarska nikako nece u EU. Norveskoj je dovoljan NATO i energenti iz Severnog mora. Valjda ce i Srbiju sresti pamet...
adam weisphaut adam weisphaut 13:11 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj --part two


Kako se dodaje u saopštenju, uèesnici Konferencije razgovaraju o planiranju, resursima i kapacitetima partnerstva, obuci, obrazovanju i energetskoj bezbednosti

Upravo je to u pitanju+, energetskoj bezbedniosti. Ono sto je paradoksalno je da oni koji sistematski govore o ocunvanju suverenitetua i neophodnosti multipolarnosti hoce da nas trajno uvedu energetsku zavisnost od jednog izvora iz ideoloskih razloga, a i nekih drugih.
Nemanja Starović Nemanja Starović 13:53 24.10.2007

Energetska sigurnost

O energetskoj sigurnosti Srbije se dosta prica u poslednje vreme, pogotovo imajuci u vidu skoru privatizaciju NIS-a. S obzirom da ovu raspravu cesto obelezava nedostatak osnovnih znanja, kao i zastarelost podataka, pokusacu da ovde navedem nekoliko znacajnih elemenata koji na nasu energetsku sigurnost presudno uticu.

1. Gasovod NABUCCO, koji sponzorise Evropska komisija, definitivno ce zaobici Srbiju i od Turske do Madjarske doci preko Bugarske i Rumunije.

2. Trasa paralelnog ruskog gasovoda BLUE FLOOD 2 jos nije poznata. I pored nasih zelja da on predje preko Srbije ka Hrvatskoj ili Madjarskoj, poslednji natpisi u stampi sugerisu da to bas i nije skroz sigurno.

3. Izgradnja naftovoda Konstanca - Pancevo - Trst je jos uvek na stand-by. Moguce je da ce izgradnja kraceg i jeftinijeg nafotovoda Burgas - Alexandropulos za duze vreme odloziti potrebu za izgradnjom prvonavedenog. U oba projekta je dominantan ruski drzavni kapital.

4. Skladiste gasa u Banatskom Dvoru Srbija ne moze dovrsiti sama, bez pre svega tehnoloske pomoci nekog stranog partnera. I pored velikog znacaja tog skladista za nas, treba imati u vidu da se u susednoj Madjarskoj grade gasna skladista otprilike desetostrukog kapaciteta.

5. Hidroloski potencijali Srbije ne bi trebalo da budu ugrozeni klimatskim promenama, cak ni na dugorocnom planu.

Evo i jednog korisnog linka ka sajtu na kojem mozete videti procenu energetske sigurnosti vecine drzava u svetu, kao i jos stosta zanimljvo:

http://maps.maplecroft.com
apatrid apatrid 13:57 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj

Veci deo Evrope je energetski zavistan od Rusije, to prvo. Drugo - da li "objedinjavanje politike prema Rusiji" znaci dalje zaostravanje u pravcu hladnog rata ili u pravcu detanta?
Jelena Milić Jelena Milić 14:21 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj

neo-engagemet

sasvim ukratko
Jelena Milić Jelena Milić 14:27 24.10.2007

Re: Energetska sigurnost

hvala. i ja sam stavila jedan txt iz politike cini mi se bitnim, i u kontekstu kosovskog raspleta
blackbox blackbox 21:31 24.10.2007

Re: Cvrst zagrljaj --part two


Ponoš na skupu u Norveškoj

A Šormaz bio na Parlamentarnoj skupštini NATO.
Pa neka neko kaže da ne idemo u evroatlantske integracije.
Kazezoze Kazezoze 12:45 24.10.2007

referendum...

Iako zadržava dosta elemenata sada već bivšeg ustava, ova uprošćena verzija može da bude usvojena u parlamentima zemalja članica, čime se izbegavaju neizvesni referendumi, što će važiti za sve zemlje sem za Irsku u kojoj će Ugovor biti ratifikovan putem referenduma.

dali to znachi da se ukida referendum kao jedina demokratska opcija u usvajanju ustava.
u holandiji je upravo referendum pokazao kolika je razlika izmedju razmishljanja politichara i njihovih biracha, jer ustav nije prihvacen velikom vecinom gradjana koji su izashli na referendum.
zar su u "demokratskoj" evropi odluchili da svoje gradjane vishe nishta i ne pitaju.
to mi i lichi na konzervativnu merkl.
Jelena Milić Jelena Milić 12:55 24.10.2007

Re: referendum...

nijanse...kao sto mozete videti ugovor nije ustav, ima konsenzusa, izbacenih stvari, ...i razlicith opcija ratifikacije, rekla bih

sto se holandije i francuske tice, neki kazu da je rezultat bio i pitanje nacina pro kampanje, to jet da ona nije na pravi nacin odradjena.


ja i dalje smatram da parlamenti nacionalni treba da imaju takodje veliku tezinu. i tu se biraci izjasnjavaju zar ne.


Kazezoze Kazezoze 13:12 24.10.2007

Re: referendum...

pa parlament u holandiji je bio za usvajanja ustava, ali je narod bio protiv... to je ustvari bio poraz parlamenta.
shto se vodjenja kampanje tiche, ona nemozhe nishta promeniti, jedino da politichari smisle uverljivu lazh, al' poshto je ustav u holandiji mnogo liberalniji od ustava koji je nudila evropska zajednica, ovi to jednostavno nisu hteli prihvatiti.
Jelena Milić Jelena Milić 13:21 24.10.2007

Re: referendum...

pa imate li vi reakcije iz holandije na usvajanje reformskog sporazuma! postujte ih molim vas.
Kazezoze Kazezoze 13:25 24.10.2007

Re: referendum...

poshtovao bih ja da su demokratski, ali nisu.
s56a s56a 13:31 24.10.2007

Re: referendum...

Okupirace vas Nemci pod vodstvom Merkelove! A i Belgije ce se raspasti. Tragedija demokratske EU Srecom smo Slovenci sa bogatim iskustvom uneli klauzulu o pravu do odcepljenja od EU!
Jelena Milić Jelena Milić 13:32 24.10.2007

Re: referendum...

vrlo demokratski :))
Kazezoze Kazezoze 13:47 24.10.2007

Re: referendum...

to shto ce nas njemachka okupirati, nece biti prvi put. otkako je onaj nacosh benedikt postao papa, od njemachke mozhesh svashta ochekivati;-)
Doctor Wu Doctor Wu 14:03 24.10.2007

Koga,

vas?
Kazezoze Kazezoze 14:07 24.10.2007

Re: Koga,

nas holandjane... ja sam holandjanin (imam holandsko drzhavljanstvo) i na referendumu sam kao i vecina bio protiv evropskog ustava.
Djole Djole 14:13 24.10.2007

Re: Koga,

ja sam holandjanin (imam holandsko drzhavljanstvo)


Ovo je bas zazvucalo ponosno :)

To se kaze srbin sa holandskim pasosem !
marumi marumi 14:14 24.10.2007

Re: referendum...

[quote]to shto ce nas njemachka okupirati, nece biti prvi put. otkako je onaj nacosh benedikt postao papa, od njemachke mozhesh svashta ochekivati;-)
Znaci WOII jos uvek traje? Barem u Holandiji. :(
Doctor Wu Doctor Wu 14:16 24.10.2007

Svaka čast,

i za stav na referendumu i za državljanstvo. Etnički Holanđanin ili građanin Holandije?
Kazezoze Kazezoze 14:19 24.10.2007

Re: Svaka čast,

gradjanin holandije sa pravom glasanja.dovoljno;-)
wk wk 14:28 24.10.2007

Re: Koga,

Kazezoze
nas holandjane... ja sam holandjanin (imam holandsko drzhavljanstvo) i na referendumu sam kao i vecina bio protiv evropskog ustava.

A sta ti se nije svidelo u ustavu?
Doctor Wu Doctor Wu 14:51 24.10.2007

Re: Svaka čast,

gradjanin holandije sa pravom glasanja.dovoljno;-)

ma, sve ok, none of my business.
nego mi zaškripalo ono: mi, holanđani...
nekako ne liči na tebe.
Kazezoze Kazezoze 15:02 24.10.2007

Re: Koga,

A sta ti se nije svidelo u ustavu?

puno toga.holandski ustav je mnogo bolji.
izmedju ostalog pitanje abortusa, legalizacija brakova kod homoseksualaca, legalizacija kofishopova itd.
s56a s56a 22:33 24.10.2007

Re: Svaka čast,

I mene je iznenadio pa sam mu ponudio alternativni scenario Cudni ljudi ti Holandjani...
igipop igipop 13:57 24.10.2007

Lepo je sto se neko setio

da prenese stadonosi novi sporazum.

Imas preporuku

I ako mogu mali savet

Iz naslova se ne vidi sta je tema

U vezi teme

Üpliticare velikih drzava razumem ali male clanice eu mi nisu jasne

ovaj sproazµm je za njih jako los

Jelena Milić Jelena Milić 14:23 24.10.2007

Re: Lepo je sto se neko setio

hvala. i za jedno i za drugo. usvojeno.

ja ne impliciram da sam shvatila sta tacno donosi sporazum, vec upravo to da bi trebala konkretnija analiza sta on znaci, pa i za nas....
Jelena Milić Jelena Milić 14:26 24.10.2007

vredi imati u vidu

Velika igra oko Kosova
Bitka za status – rat za gasovod
Da li u pozadini rešavanja buduæeg statusa Kosova i Metohije stoji i borba za svetsku dominaciju u 21. veku, preko kontrole energetskih koridora koji povezuju region Srednje Azije i Evropsku uniju




Stav Rusije da buduæi status Kosmeta mora biti rezultat dogovora Beograda i Prištine i verifikovan u Savetu bezbednosti UN umnogome je ojaèao poziciju Srbije u neizvesnoj diplomatskoj borbi za zaštitu celovitosti na šestini državne teritorije. Kako se dve strane dogovore – veæ mesecima ponavljaju iz Moskve. Ovakav ruski spoljnopolitièki gard donedavno mnogi nisu ozbiljno shvatali, pozivajuæi se na ranije ponašanje Kremlja, posebno prvog ruskog predsednika Borisa Jeljcina, èiji je desetogodišnji stil vladavine obeležila i spremnost da, posebno povodom Srba, na kraju uvek suštinski popušta zapadnim partnerima, zarad onoga što je nazivao „politièkom predvidljivošæu” Moskve.
Pojedini analitièari su, tako, i zaokret koji je Vladimir Putin povodom Kosmeta naèinio prepoznali kao novo „tvrðenje pazara” i predvideli da æe Rusi opet iskoristiti Srbiju kao monetu za meðunarodno potkusurivanje.
Sada su, meðutim, i na Zapadu sve èešæe analize koje u pitanju buduæeg statusa pokrajine uoèavaju elemente znatno ozbiljnijeg zapleta, u kome se Balkanu, posebno Kosovu i Metohiji kao njegovom središtu, pridaje mnogo veæi znaèaj. Posebno za Rusiju. Tako su energetska bezbednost i snabdevanje Evrope naftom i gasom iz Kaspijskog basena i Srednje Azije, i direktni sudar interesa SAD, Rusije i drugih zemalja oko kontrole nad tim strateškim resursima, njihovim nalazištima i transportnim koridorima, dospela u centar pažnje jednog zanimljivog kruga kanadskih nauènika.
Jedan od njih, Mahdi Darius Nazemroaja iz Otave, saradnik tamošnjeg Centra za istraživanje globalizacije, u tekstu „’Velika igra’ stiže u Mediteran: gas, nafta, rat i geopolitika”, objavljenom ovog meseca u èasopisu Global research, aktuelni trenutak meðunarodne politike sagledava pre svega kroz nastajanje drugog geopolitièkog pola, suprotstavljenog NATO-u. Novu alijansu, po njemu, predvode Kina, Rusija i Iran, a prikljuèuju im se u perspektivi i druge zemlje, kao što je Indija. Nazemroaja tvrdi da je na sceni tako ozbiljna preraspodela globalne moæi da æe ishod sadašnjih dogaðaja odrediti tok èitavog 21. veka. Glavna borba vodi se oko izgradnje novog gasovoda pod amerièkom kontrolom („Nabuko projekat”), koji bi trebalo da zaobiðe rusku teritoriju i ovaj strateški energent isporuèi kupcima u Evropskoj uniji – preko Balkana.
U ovoj varijanti, najkraæi put vodio bi preko Kosova. Kako bi, prema proraèunima ljudi koji su ukljuèeni u „Nabuko projekat”, tim pravcem, iz Kaspijskog basena moglo da bude transportovano dvostruko više gasa nego što su Rusi u stanju da ponude Evropi preko svojih kapaciteta u ovom trenutku (brojke su predstavljene na manjoj ilustraciji), ako bi srpska pokrajina postala nezavisna, verovatno ne bi bilo smetnje da važan krak „Nabuko gasovoda” – pod kontrolom SAD i NATO – proðe preko Makedonije i Kosmeta i, dalje, kroz bivše jugoslovenske republike, prema Austriji i zapadnoj Evropi (veæa ilustracija). Ako se po strani ostave, kada je o geopolitièkim stavovima reè, uvek prisutna podozrenja da je reè o još jednoj teoriji zavere nakon 1999. godine, može se zakljuèiti da Rusija, pored nesumnjivog interesa da brani meðunarodno pravo koje u ovom trenutku njoj (i Srbiji) najviše ide u korist, ima i drugih razloga da se suprotstavlja otcepljenju Kosmeta i tako osujeti izgradnju amerièkog konkurentskog gasovoda.
Diplomatska groznica
Svoje viðenje i sliènu tezu izneo je, u intervjuu listu „Danas”, marta ove godine, i jedan od vodeæih amerièkih intelektualaca Noam Èomski. Na pitanje sagovornika da prepozna motive snažnog angažovanja SAD za nezavisnost Kosova, Èomski je izjavio: „Nisam siguran da je amerièki pritisak tako snažan, ali pretpostavljam da je Kosovo važno iz dva razloga. Prvi je moguænost za veliku vojnu bazu, a druga je moguænost naftovoda i gasovoda koji bi prolazili preko Kosova ili u njegovoj blizini”.
Ono što su danas gasovodi i naftovodi, nekada su bile železnièke pruge, a projekat kosovske železnice bio je veoma aktuelan u Evropi uoèi Prvog svetskog rata. Tada su postojala dva projekta, od kojih je jedan podrazumevao izgradnju pruge koja bi povezivala Beè s Bliskim istokom, preko Sandžaka i Kosova. Druga je bila ideja „Dunavske železnice”, kojom bi se Rusija, preko Srbije, pravcem sliènim današnjoj pruzi Beograd – Bar, povezala s Jadranskim morem i Bokokotorskim zalivom.
Nazemroaja tvrdi da je sada trenutak stvaranja istorije, smatrajuæi da æe, upravo održani, drugi samit prikaspijskih država organizovan u Teheranu, promeniti globalnu geopolitièku situaciju. Kao potkrepljenje te tvrdnje, ukazuje na groznièavu diplomatsku aktivnost uoèi susreta pet država kaspijskog regiona – Rusije, Azerbejdžana, Kazahstana, Turkmenistana i Irana.
Posetu amerièkog šefa diplomatije Kondolize Rajs i sekretara za odbranu Roberta Gejtsa Moskvi, pre samita u Teheranu, Nazemroaja tumaèi kao „poslednji pokušaj SAD razbijanja kinesko-rusko-iranske koalicije u Evroaziji”. U tom kontekstu može se posmatrati i poseta predsednika Francuske Nikole Sarkozija Putinu, a ruski šef države, neposredno uoèi Teherana, razgovarao je u Vizbadenu s nemaèkom kancelarkom Angelom Merkel, u okviru Peterburškog dijaloga.
Važna tema u Vizbadenu bio je rusko-nemaèki projekat severnog gasovoda („Severni potok”), koji bi trebalo, dnom Baltièkog mora, da snabdeva Nemaèku i druge evropske zemlje ruskim gasom direktno, zaobilazeæi do sada važne tranzitne zemlje, poput Ukrajine, Belorusije, Poljske, Slovaèke i Èeške. Zato se postavlja pitanje ekskluzivnosti tog, za Rusiju, izuzetno važnog posla, ukoliko bi konkurentski gasovod pod amerièkom zaštitom bio instaliran u južnoj Evropi. Tim pre što severni gasovod upravo može da posluži Moskvi i za omekšavanje Pariza i Berlina u pogledu podrške ratobornoj politici Vašingtona, smatra Nazemroaja.
U ovom trenutku, „Nabuko projekat” predstavlja pet zemalja, koje su u jednakim proporcijama (po 20 odsto) zastupljene sa svojim nacionalnim energetskim kompanijama: Austrija, Maðarska, Rumunija, Bugarska i Turska. Za uèešæe u ovom preduzeæu zainteresovane su i Francuska i Nemaèka. Srbija je projektom zaobiðena – maršruta do Austrije vodi iskljuèivo kroz zemlje NATO-a. Ideja je da gas sa Kavkaza, Irana i Centralne Azije bude, preko istoènog Mediterana i Turske, a potom Balkana, sproveden do tržišta Zapadne Evrope sve više zavisnog od ovog ekološkog energenta.
Nato gubi monopol
Kosovo je na toj mapi, po mišljenju Nazemroaje, tek jedan od pet globalnih frontova na kojima se suoèavaju SAD i njihovi saveznici, s jedne strane, a s Rusijom i Kinom i njihovim saveznicima s druge. Pored Kosova, odnosno Balkana, to su još i podruèje istoène Afrike, Korejsko poluostrvo, Indokina i Srednji istok. Po njemu, na delu je pokušaj okruživanja Rusije i Kine, a, istovremeno, NATO se sprema za moguæi konaèni obraèun sa Srbijom i Rusijom oko Kosova. Deo tih priprema su i NATO manevri u Hrvatskoj i u Jadranskom moru.
Nazemroaja posebno ukazuje na svojevrsne integrativne procese u Aziji, koji su intenzivirani poslednjih godina. Jedan segment tih procesa jeste Šangajska organizacija za saradnju („Šangajska šestorka”), èiji su èlanovi Kina, Kazahstan, Kirgizija, Rusija, Tadžikistan i Uzbekistan, a posmatraèi Indija, Iran, Mongolija i Pakistan. Interesovanje pokazuje i Azerbejdžan, a autor smatra da su u sferi ekonomskog uticaja „šestorke” i Južna Koreja i Japan.
Drugi èinilac je Organizacija za kolektivnu bezbednost, nastala 1992. raspadom Sovjetskog Saveza, koju su 1999. napustili Azerbejdžan i Gruzija, i koja danas okuplja sedam postsovjetskih država: Jermeniju, Belorusiju, Kazahstan, Kirgiziju, Tadžikistan, Rusiju i Uzbekistan. Kanadski nauènik najavu generalnog sekretara OKB-a Nikolaja Bordjuže iz maja ove godine, da bi i Iran mogao, kao prva nesovjetska zemlja, da se prikljuèi ovoj bezbednosnoj organizaciji i da æe, „ako takav zahtev usledi, biti razmotren” – tumaèi upravo u kontekstu stvaranja pomenutih savezništava. (Rusija i Iran, inaèe, zajedno raspolažu s više od polovine svetskih rezervi prirodnog gasa.) Kada se pridodaju i Bordjužine nešto kasnije izjave, da je OKB spreman da se ukljuèi i u globalne mirovne operacije, to je dovoljno za Nazemroaju da zakljuèi da je reè o izazovu za globalne ciljeve NATO-a, odnosno stavljanju do znanja da alijansa nema više monopol kao vojna organizacija. Tim pre što je Kina, kako naglašava, veæ postala „poluformalni èlan” OKB-a.
Kanadski istraživaè u ovom svetlu prikazuje i koordinaciju energetskih i industrijskih projekata Irana s Venecuelom i Sirijom, poznatim protivnicima politike SAD. Na planu energetskog rivalstva sa SAD i EU, Nazemroaja vidi Rusiju i Iran kao partnere, navodeæi da Moskva i Teheran zajednièki rade na regulisanju svetske cene gasa, uz napomenu da æe Rusija biti u dobitku ukoliko turkmenski gas bude prolazio kroz njenu ili iransku teritoriju, a ne preko Nabuko gasovoda.
Bojan Bilbija

Djole Djole 14:36 24.10.2007

Re: vredi imati u vidu

Jelena, da li ostavljate prostora ideji da je napad NATO na Srbiju 1999 nesto osim zastite ljudiskih prava Albanaca na Kosmetu ili namera da se trajno instalira u tom delu Evrope? Koliko secam bili ste veliki pristalica ideje da je rat protiv Srbije vodjen iz humanitarnih razloga. A sada navodite tekst koji to sagledava i sa druge, po meni, mnogo objektivnije strane te price
Jelena Milić Jelena Milić 14:44 24.10.2007

Re: vredi imati u vidu

ne veliki pristalica, vec jednostavno sam i taj momenat imala sve vreme u vidu i smatram ga legitimnim. batajnice se nedesavaju cesto u ovom delu evrope u zadnjih 60 godina.

trajno instaliranje nato, sa rumunijom i bugarskom tu, vise nije takav neostvariv cilj sam po sebi

МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 15:07 24.10.2007

Re: vredi imati u vidu

Овде има пуно битниџ ствари...

Наиме, прво и најважније питање код овог НАБУКО гасовода још ни близу није решено - Американци нису још завладали енергентима у Каспијском басену - питање је да ли ће уопште и успети.
Уколико не стану својом "чизмом" на изворе тамо, нема потребе ни да праве такав гасовод, пошто би он био празан у том случају.

Наиме, Туркменистан је недавно постигао неколико договора са свим заинтересованим странама (Русија, Кина, Иран и Америка) те дао до знања, практично да је њему свеједно коме ће продавати и куда дистрибуирати тај гас, односо, нека други плате и нека даље сами воде рачуна о томе...

Пут тог гаса до Европе је најјефтинији гасоводом, а ту би за Американце био једини начин да направе гасовод од Туркменистана кроз Каспијско море, па Азербејџан и Грузија, па је даље онда лако. Ето га и разлог зашто су те две земље напустиле поменуту организацију 1999.године.

Други начин је, наравно, да Американци војно нападну Иран и да га сломе. Онда су овладали и већином извора тамо, а и направили директан пут до Турске, те им Азербејџан и Грузија нису више толико ни битни...

Недавни Каспијски самит је прошао, а Путин је тамо (поред договора да се територије тих земаља не смеју користити за напада на неку земљу из те групе) практично запретио свима, односно Азербејџану да никаква градња гасовода нити нафтовода кроз Каспијско језеро није дозвољена (еколошки разлози - кад може Ал Гор да брине о екологији, ето хоће и Путин )

Последња дешавања са Турском и Курдима нису нимало случајна, но о томе не морамо сада, мада то мирише на неки амерички "план Б"...
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 15:12 24.10.2007

Re: vredi imati u vidu

Напад НАТО-а тешко да може бити легитиман, јер није прошао Савет безбедности.
А мислим такође да Американце ти хумани разлози занимају као и лањски снег, отприлике.

Да су их хумани разлози занимали, не би помагали прилико протеривања Срба из Крајине.

Исто тако, да су тако велики хуманисти, не би чекали 100 година да признају геноцид Турске над Јерменима.
И тек ту је лицемерје, вагају да ли ће признати геноцид или не, због односа са Турском. Страшно. По њиховом, значи, нема геноцида ако има интереса. Хумано, нема шта.

Циљ је био успостављање контроле над овом територијом.
Иначе, Милошевић им је у томе највише помогао, и то директно.
blackbox blackbox 22:23 24.10.2007

Re: vredi imati u vidu

Velika igra oko Kosova
Bitka za status – rat za gasovod

U tekstu je sagledano niy aspekata, koji stoje, ali to nikako ne znači da je Kosovo ključno pitanje u svemu tome.Pa i da jeste, onda bi to značilo što pre stvoriti uslove da to bude stabilan region, bez napetosti i opasnosti od eskalacije koja bi ugrozila energetske komunikacije. Što se vojne baze tiče, SAD su se već instalirale u Bugarskoj i Rumuniji, tako da i taj argumenat otpada.
Sigurno je da je Rusija iskoristila Kosovo da se vrati na svetsku scenu, odakle je bila nepravedno i američkom arogancijom potisnuta.
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 22:43 24.10.2007

Re: vredi imati u vidu

blackbox
Velika igra oko Kosova
Bitka za status – rat za gasovod

U tekstu je sagledano niy aspekata, koji stoje, ali to nikako ne znači da je Kosovo ključno pitanje u svemu tome.Pa i da jeste, onda bi to značilo što pre stvoriti uslove da to bude stabilan region, bez napetosti i opasnosti od eskalacije koja bi ugrozila energetske komunikacije. Što se vojne baze tiče, SAD su se već instalirale u Bugarskoj i Rumuniji, tako da i taj argumenat otpada.
Sigurno je da je Rusija iskoristila Kosovo da se vrati na svetsku scenu, odakle je bila nepravedno i američkom arogancijom potisnuta.


Blackbox, слажем се.

Косово у овој причи је још један "пешак на табли", рекао бих, тако да ми се чини да ће решавање питања Косова у многоме зависити од ситуације око оних "јачих фигура" у Каспијском региону.

Не бих чак ни рекао да се ту Американцима жури нешто посебно, врућ кромпир звани нестабилност у региону је још увек у комшилуку трговачког конкурента ЕУ.

Да су решили Каспијски регион у своју корист, верујем да би им овај пешак постао мање важан, односно, знали би шта са њим конкретно да раде. Овако ме не би изненадило да ће са Косовом ствар да се развуче...

А присуство војних база има смисла као стража на терену кроз који треба гасовод или нафтовод да прође, мислим да се о томе ради.
blackbox blackbox 22:08 24.10.2007

o drveću i šumi, a o šumaru idući put

Usvajanje Reformskog sporaza UE u Lisabonu pre neki dan prošlo je skoro nezapaženo u srpskoj političkoj ali i široj javnosti.

Što bi bilo zapaženo kad je promašeno očekivanje?
Eto a mi već bili ubeđeni da če se EU raspasti, a oni se dogovoriše. Ostaje još da vidimo oko Kosova, da li će se posvađati. Svi su izgledi da neće jer evo i naš pregovarački tim insistira na R 1244, koja se poziva na papir iz Rambujea. Evo citata iz Rezolucije:
"9. Овлашћује Генералног секретара да, уз помоћ релевантних међународних организација, успостави међународно цивилно присуство на Косову ............
1. Одлучује да ће главне одговорности међународног цивилног присуства укључивати:
1. Промовисање успостављања значајне аутономије и самоуправе на Косову, до коначног решења, уз потпуно


узимање у обзир Додатка 2 и договора из Рамбујеа (С/1999/648);
2. Извршавање основних функција цивилне администрације где год и колико год дуго то буде потребно;
3. Организовање и надгледање развоја привремених институција демократске и аутономне самоуправе до политичког решења, укључујући одржавање избора;
1. Преношење, након оснивања тих институција, својих административних одговорности уз надгледање и
2. подршку консолидовању косовских локалних привремених институција и осталим активностима изграђивања мира;
4. Олакшавање политичког процеса замишљеног да одреди будући статус Косова, узимајући у обзир споразум из Рамбујеа (С/1999/648);
5. У завршној фази, надгледање преноса овлашћења са косовских привремених институција на институције успостављене на основу политичког решења;
Možda naši nisu ni svesni da se vraćaju na Rambuje, pa zašto smo onda ratovali sa NATO-om i pobedili ga. Odnosno, kako kaže premijer da ponašanje SAD i EU potvrđuje da su bombardovali Srbiju da bi joj oteli 15% teritorije.
Da je prihvaćen Z-4 nebi bilo Oluje ni Bljeska, da je prihvaćen Rambuje nevi bilo NATO agresije, egzodusa sa Kosova, niti bi se sada natezali oko statusa.
Eto mala digresija oko Kosova ali ima veze sa EU, jer je EU pokazala da ima snage da se dogovori.Kao što vidimo i Poljaci su kaširali Kačinskog.
Ono što meni bode oči je da EU planira da ima 17 komesara na 490 miliona stanovnika. Kako oni uopšte misle da funkcionišu i budu efikasni sa jednim komesarom na 29 milona stanovnika?
Očito da još nisu stigli da izuče naš recept ,a to je 22 komesara ili jedan na 455 hiljada stanovnika , računajući , perspektivno virtuelno i Kosovo , ili 1 na 354.ooo, bez Kosova, pa opet imamo stanovitih problema u funkcionisanju države u svim oblastima, mada to vlada i ministi negiraju. Bogu hvala i partijama, UO funkcionišu odlično i priliv je pristojan i redovan.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana