Gost autor| Muzika

U turbinama Kraftverka

AlexDunja RSS / 26.01.2015. u 18:03

 

gost autor: coa smor

Kraftverk (nem. Kraftwerk – „elektrana“) su vanzemaljci. Ili makar roboti. Neki smatraju da su u pitanju četvorica muzičara iz Diseldorfa. Svojim kompozicijama nad neumoljivo hladnokrvnim ritam mašinama u flori i fauni gde je svaki zvuk pažljivo konstruisan na složenim sintisajzerima i gde za tradicionalne instrumente jednostavno nema mesta, sredinom sedamdesetih pomerili su elektronsku muziku iz avangardnih eksperimenata na top-liste. Pored elektronske muzike, ljubav prema njihovom radu oseća se i u drugim žanrovima. Ima fanatika koji ih smatraju značajnijim od Bitlsa (ili bar podjednako značajnim), ali nećemo preterivati.

Kraftwerk-70-14-2014-11wb-520x292.jpg

U redu, nismo roboti, ali uverljivije nećete naći. Sada vas najljubaznije molimo da zanemarite osobu iza zavese.

Valjda svesni svoje istoričnosti, poslednjih par decenija Kraftverk su uglavnom na turnejama – trenutno obilaze muzeje prolazeći kroz svoju diskografiju počev od albuma Autobahn (1974.) naovamo. To i nije neprikladno – naslovna pesma ovog albuma, doduše u dramatično skraćenoj verziji, bila je veoma uspešan singl u Americi i omogućila je osnivačima, Ralfu Hiteru i Florijanu Šnajderu da nabave skuplje sintisajzere i naprave sopstveni studio. Ovakvom turnejom oni se predstavljaju kao da su se njihovo pionirsko pomeranje granica elektronskog zvuka i revolucija koju su izazvali jednostavno „stvorili“ na muzičkoj sceni. Pa ipak, postoje tri albuma izdata pre Autobahn koje grupa neumorno pokušava da gurne u zaborav – Šnajder ih je svojevremeno nazvao „arheologija“. Ovi albumi ostali su zakopani u svojim malim tiražima i od sredine sedamdesetih do danas ih zvanično nema u prodaji.

Prvo ozbiljnije prisećanje na ovaj materijal, kao i na jedini album preteče Kraftverka, grupe Organisation, publika je doživela devedesetih, kada su počeli da se pojavljuju kao piratska izdanja. Pre nekoliko godina, Ralf je nagovestio da će se možda i pozabaviti njihovim remasteringom ali do danas se to nije dogodilo.

802dc881b12bb82853dd0772e084689573be222c.jpg

Omotnica prvog albuma grupe Kraftwerk. Svaka sličnost sa Vorholom je spontana.

Otvaranje prvog albuma, istoimenog Kraftwerk (1970.), zvuči kao niskobudžetna, mada nikako loša varijanta njihovih budućih radova. Međutim već posle nekoliko sekundi dešava se nešto za „kanonski“ Kraftwerk nezamislivo – brujanje sa samog početka pesme kristališe se u, ni manje ni više, flautu. Na prvom albumu grupe Kraftverk zapravo uopšte nema sintisajzera. Album, doduše, obiluje elektronskim manipulacijama zvukom, ali ispod njih su još uvek klasični instrumenti.

Pored flaute, koja mu je primarni instrument, Šnajder je u ovom periodu takođe svirao violinu. Gotovo psihodelični gruv kompozicije Ruckzuck uz, za buduće inkarnacije benda nezamislive, žive bubnjeve, daje bar jedan razlog zašto bi osećali da ovaj period nije reprezentativan za njihov lik i delo. Svirka je, međutim, sjajna. Čvrstina ritma tek blago nagoveštava robotičnu tačnost budućih radova, a Kraftverk se sa svojim neumornim džemovanjem savršeno utapaju u tada aktuelni nemački progresivno-eksperimentalni muzički pokret – Krautrok.

 

Međutim, njihovo nezajažljivo interesovanje za elektronske manipulacije dovodi do ozbiljnog problema – bubnjar, Klaus Dinger, napušta Kraftverk i formira sopstvenu grupu po imenu Neu!, dok Ralf i Florijan bez problema stiču reputaciju čudaka koji se više zanimaju elektronikom nego instrumentima. Drugim rečima: niko nije želeo da svira sa njima.

6900ccb3-2c46-4170-8da6-92b68fdc0c24-300x300.jpg

Omotnica drugog albuma grupe Kraftwerk. Svaka sličnost sa prvim albumom je spontana.

Svedeni na dvojac, Kraftverk sasvim razumno odlaze u dalje istraživanje. Njihova druga ploča, Kraftwerk 2 iz 1972., hermetična je i distopijska, ali na trenutke i previše eksperimentalna za sopstveno dobro – pesma „Atem“ (nem. „disanje“), je – nikada ne biste pogodili – tri minuta disanja propuštenog kroz  nešto elektronskih efekata.

Kraftverk i dalje ne koriste sintisajzere, a u novonastalim uslovima ni bubnjeve, što čini dobar deo ovog albuma atmosferičnim – jedino prva kompozicija – sedamnaestominutna „Klingklang“, po kojoj će par godina kasnije nazvati svoj studio, koristi ritam mašinu sa jedne od Ralfovih klavijatura. Ova pesma je ujedno i najsličnija budućem opusu grupe, u meri u kojoj elektronske orgulje, bas gitara i flauta to mogu da postignu. S druge strane, kompozicija „Strom“ svojom otuđenošću i sirovom gitarom podseća na atmosferu sa kojom će elektropop muzika u svojim mračnijim ćoškovima flertovati desetak godina kasnije. Kao i prvi album, Kraftwerk 2 je u potpunosti instrumentalan.

 

1893280-300x300.jpg

Omotnica trećeg albuma značajno je jednostavnija, ali ništa manje spontana, od prve dve.

Na trećem albumu, Ralf und Florian, potežu svoje prve sintisajzere – u pitanju su dobri stari Minimoog iEMS Synthi-A. Pa ipak, pouzdana Farfisa orgulja i dalje je dominantan melodijski instrument, a tu su i gitare i flaute – kao i ritam mašine.

Album je upadljivo manje eksperimentalan nego prethodni. Ralf i Florijan po prvi put dozvoljavaju sebi vokale na albumu (naravno procesirane), i pažljivo otvaraju vrata ka budućem zvuku grupe. Uz mehaničku ritmičnost kompozicija „Kristallo“ i „Tanzmusik“ kao i samouverene poglede na omotu ploče, Krautrok se nepovratno povlači iz njihovog izraza. Kraftwerk su spremni za revoluciju.

 

Tokom promocije albuma pridružuje im se bubnjar Volfgang Flir koji će, konstruišući i svirajući elektronske udaraljke, ubrzo postati treći član grupe. Usledio je veliki proboj grupe uz Autobahn, a na promotivnoj turneji za njega Kraftverk formiraju svoju klasičnu postavu pridruživanjem još jednog elektronskog perkusioniste – Karla Bartosa. Ova, četvoročlana, postava grupe Kraftwerk obeležila je drugu polovinu sedamdesetih i početak osamdesetih svojom muzikom – postava će se promeniti tek 1986., posle albuma Electric Café. Prvo je otišao Flir, ubrzo i Bartos. Ralf i Florijan pridruživanjem novih članova održavaju četvoročlanu postavu i ne prestaju sa turnejama. Novi album, međutim, neće izdati sve do 2003. Od tada su bili koncentrisani na remastering svojih osam albuma od Autobahn naovamo, kao i pratećom turnejom.

tate-modern-2012.jpg

Nastup Kraftverka u Londonu 2012.

Florijanovim napuštanjem grupe 2008. godine budući rad grupe na novoj muzici ostaje neizvestan. Ako ništa drugo, Ralf je i dan danas na turneji po muzejima i galerijama uz trodimenzionalne projekcije tokom svirki. Jezgro grupe ostaje u potpunosti hermetično – i Ralf i Florijan su uvek nerado i veoma malo komunicirali sa medijima, a jedini ozbiljniji dokumentarni zapis o njima je nimalo benevolentna autobiografija Volfganga Flira. Prva tri albuma grupe Kraftverk ostaju nam jedan od retkih prozora u mehaniku grupe i proces koji je doveo do jednog od najuticajnijih, ali i najneponovljivijih bendova dvadesetog veka.

* tekst je pisan za Kultur!Kokošku



Komentari (54)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

deset_slukom deset_slukom 19:03 26.01.2015

iz Diseldorfa

Da si (i ti) napisao Dizeldorf, tu bih prekinuo sa čitanjem.

Bio sam '71. u Minhenu, nije bilo radnje bez tog prvog albuma. Ruckzuck mi je bio zanimljiv na nekoliko slušanja ali je brzo dosadio. Nisu mi legli.
stefan.hauzer stefan.hauzer 19:08 26.01.2015

Re: iz Diseldorfa

Nisu mi legli.

meni je od čitavog tog naleta krautroka, najupečatljivi ispao can
i to, od onog trenutka, kada je damo suzuki zagospodario. album tago-mago i danas da je nastao, zvučao bi sveže:)


bocvena bocvena 19:53 26.01.2015

Re: iz Diseldorfa

bila sam na njihovom koncertu na tašu. to je bilo to. samo nekako zakasnelo u mom životu.

kuriozitet: na koncertu rumunskog balanesku kvarteta sam čula tri žičane obrade kraftverka i mnogo mi se dopalo!

javascript:;

a evo ih ovde sa sve dejvidom b. iz hedsa.

docsumann docsumann 20:50 26.01.2015

Re: iz Diseldorfa

stefan.hauzer
Nisu mi legli.

meni je od čitavog tog naleta krautroka, najupečatljivi ispao can
i to, od onog trenutka, kada je damo suzuki zagospodario. album tago-mago i danas da je nastao, zvučao bi sveže:)



urbana_gerila urbana_gerila 22:49 26.01.2015

Re: iz Diseldorfa

stefan.hauzer
Nisu mi legli.

meni je od čitavog tog naleta krautroka, najupečatljivi ispao can
i to, od onog trenutka, kada je damo suzuki zagospodario. album tago-mago i danas da je nastao, zvučao bi sveže:)


sva četiri* albuma sa kenji damo suzukijem su remek dela.

no, ne treba sa uma smetnuti činjenicu da je okosnica zvuka grupe definisana na materijalima sa malcolmom mooneyjem zabeleženim na oficijelno prvom monster movie iz 1969, kao i na još jednom remek delu delay 1968 i na polubutlegu prehistoric future objavljenim tek 1982. odnosno 1984.
czukay je izjavio da oni i nisu znali u kom pravcu žele ići dok jednog dana malcolm nije zgrabio mikrofon i gurnuo ih u ritam, na taj način stvorivši od ljudi koji danonoćno improvizuju u dvokanalnom studiju - grupu.

izjava fanatika koju linkuje naš domaćin - zakasnela je parafraza izjave jednog domaćeg kritičara koji je početkom osamdesetih značaj grupe can za istoriju popularne muzike uporedio sa značajem grupe the beatles, što je sredinom devedesetih razbesnelo drugog domaćeg kritičara koji je ustvrdio da se tim poređenjem nanosi nepravda grupi can.
princi princi 16:37 27.01.2015

Re: iz Diseldorfa

izjava fanatika koju linkuje naš domaćin - zakasnela je parafraza izjave jednog domaćeg kritičara koji je početkom osamdesetih značaj grupe can za istoriju popularne muzike uporedio sa značajem grupe the beatles, što je sredinom devedesetih razbesnelo drugog domaćeg kritičara koji je ustvrdio da se tim poređenjem nanosi nepravda grupi can.

Vlada Jovanović? Mislim da je to jedini čovek čije sam tekstove u Džuboksu čitao 5 ili 6 puta. I jedini čovek koji je shvatao koliko su Steely Dan zapravo subverzivni (mislim da je u jednom članku o SD pominjao i Suicide- ako se iko seća tog dueta).
stefan.hauzer stefan.hauzer 16:56 27.01.2015

Re: iz Diseldorfa

Suicide-

urbana_gerila urbana_gerila 18:03 27.01.2015

Re: iz Diseldorfa

stefan.hauzer


na cd reizdanju albuma suicide henry rollins je napisao da im je ghost rider koju je njegov rollins band snimio bio na stalnom koncertnom repertoaru.
docsumann docsumann 18:42 27.01.2015

Re: iz Diseldorfa

urbana_gerila
stefan.hauzer


na cd reizdanju albuma suicide henry rollins je napisao da im je ghost rider koju je njegov rollins band snimio bio na stalnom koncertnom repertoaru.


ova verzija mi je ponajbolja ...


loader loader 00:20 29.01.2015

Re: iz Diseldorfa

Jedan moj prijatelj ,
jednom prilikom kad smo pričali o Kraftverku,
reče,
oni nisu muzičari,
oni su grupa umetnika,
koja je pored ostalog načinila i veoma dobru muziku

marco_de.manccini marco_de.manccini 07:57 27.01.2015

електроника --> винил --> електроника

Ту рану фазу пре Autobahn-a не знам уопште. Имао сам само Radio-Activity. У ствари, имам још, али сад дигитално.

Добри. Текст такође.
mrdax mrdax 12:15 27.01.2015

Legende

Kraftwerk su definitivno u ravni sa Beatles po uticaju na modernu muziku. I to nije preterivanje i da ja sam Kraftwerk fanatik.
pape92 pape92 12:52 27.01.2015

Re: Legende

bila sam na njihovom koncertu na tašu


Koncert Kraftwerka je manje koncert, više izložba, sa članovima benda kao kustosima. Evo, ovo je naše delo, izvolite poslušati i pogledati. Naravno, na koncertu postoji publika i super je, no što se tiče same izvedbe, u pitanju je prezentacija, što je ustvari jedino i moguće. Utisak sjajan.
bocvena bocvena 20:04 27.01.2015

Re: Legende

baš to - manje koncert, više izložba. slično sam se osećala i na koncertu AIR-a. (ne upoređujem kvalitet bendova, samo nastup)

zanimljivo, ali na konceru lori anderson sam imala sasvim drugačiju emociju. to me nešto skroz pomerilo.
princi princi 15:40 27.01.2015

Meni se kod Kraftwerka uvek

sviđalo to fino poigravanje sa fašizmom. Uvek prisutno, i, baš kao što i treba, uvek dvosmisleno- nikad nije bilo jasno da li sa obožavanjem ili više kemp (recimo, crveno crni omot Man Machine, i stilizovana slova, na kojima samo fali kukasti krst; pametno i korišćenje ruskog u centralnog temi sa albuma). U svakom slučaju, mnogo bolje u umetnosti nego u politici i na ulicama.
urbana_gerila urbana_gerila 16:11 27.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

princi
sviđalo to fino poigravanje sa fašizmom. Uvek prisutno, i, baš kao što i treba, uvek dvosmisleno- nikad nije bilo jasno da li sa obožavanjem ili više kemp (recimo, crveno crni omot Man Machine, i stilizovana slova, na kojima samo fali kukasti krst; pametno i korišćenje ruskog u centralnog temi sa albuma). U svakom slučaju, mnogo bolje u umetnosti nego u politici i na ulicama.


u pravu si kada kažeš da je u pitanju poigravanje sa nacizmom, ali je predznak suprotan -
oni sami su od emil schulta, svog vizuelnog režisera, tražili da parodira nacistički stil kao - izraz nostalgije za predratnim kulturnim institucijama koje su zabranili nacisti.
princi princi 16:24 27.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

Više fašizmom (otud i ruski u We are the robots, obratiti pažnju da na ruskom kaže Ja tvoj sluga (tj rob), ja tvoj rabotnjik). Ne verujem da su nacisti. Da bi bio nacista moraš biti glup, a Kraftwerk nisu glupi.
urbana_gerila urbana_gerila 16:35 27.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

princi
Više fašizmom (otud i ruski u We are the robots, obratiti pažnju da na ruskom kaže Ja tvoj sluga (tj rob), ja tvoj rabotnjik). Ne verujem da su nacisti. Da bi bio nacista moraš biti glup, a Kraftwerk nisu glupi.


izgleda da me nisi razumeo.
kraftwerk nisu nacisti, a još su manje glupi, dapače.
napisao sam ono što oni sami kažu da su želeli - namerna parodija kao izraz nostalgije za predratnim kulturnim institucijama koje su nacisti zabranili.

(iako spadam u one kojima nacizam i fašizam nisu sinonimi, ovde nacizam koristim isključivo kao geografsku odrednicu)
princi princi 16:43 27.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

Kažem, meni ni dan danas nije jasno da li su oni fašizmom bili fascinirani ili su mu se ismejavali. Zato i pominjem dvosmislenost. Meni Man Machine, sa svom svojom mehaničnošću (tj baš zbog nje), ipak nekako njihov centralni i najbolji album.
urbana_gerila urbana_gerila 17:41 27.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

princi
Meni Man Machine, sa svom svojom mehaničnošću (tj baš zbog nje), ipak nekako njihov centralni i najbolji album.


i meni, bez zadrške.
crveno-crni omot je urađen u stilu ruskog konstruktiviste el lisickog, maljevičevog učenika, a mislim da je i pevanje na ruskom omaž njima.
Coa Smor Coa Smor 00:56 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

Meni generalno to možda najviše deluje kao mirenje sa svojim identitetom i prošlošću, sa podtekstom da to nije jedino što Nemačka ima da ponudi. Na kraju krajeva, to su sedamdesete - masa prog bendova [ma koliko Kraftverk ne bili prog u užem smislu, naročito od Autobahn naovamo] je bila nacionalno osvešćena i na ovaj ili onaj način tražila svoje nadahnuće i posebnost i u tome.
princi princi 01:10 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

i meni, bez zadrške.
crveno-crni omot je urađen u stilu ruskog konstruktiviste el lisickog, maljevičevog učenika, a mislim da je i pevanje na ruskom omaž njima.

Da, da, možda, duhovna vertikala, što bi rekao pok. Kalajič. I trenutak je vrlo interesantan: socijaldemokratska Nemačka Vili Branta i Helmuta Šmita polako dolazi sebi, smatralo se da je Brantovim klečanjem i plakanjem odrađeno sve što je trebalo da se odradi, raste samosvest, osvajaju svetska prvenstva u fudbalu, sve ispresecano radikalno levim terorizmom, špijunskim aferama.
blogovatelj blogovatelj 02:05 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

recimo, crveno crni omot Man Machine, i stilizovana slova, na kojima samo fali kukasti krst; pametno i korišćenje ruskog u centralnog temi sa albuma)


I na omotu ime benda napisano kao Kraftшerk.
Godine 1981. dva četrnaestogodišnja dečaka, obojica inficirana novim trendom na rok nebu, trendom zvanim hevi metal, slušala su nedeljama, mesecima, nešto sasvim drugačije od toga.
Man-machine.
Moj ortak i ja. Hipnotisani smo bili albumom.
princi princi 02:14 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

Hipnotisani smo bili albumom.

Moja fascinacija Kraftwerkom je počela sa Trans Europe Express. Kao da su dosta slušali Station to station u to vreme.
AlexDunja AlexDunja 02:26 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek


Moja fascinacija Kraftwerkom je počela sa Trans Europe Express. Kao da su dosta slušali Station to station u to vreme.

ja nikada nisam bila fascinirana kraftverkom,
srećom mladunci istražuju, i pišu lepe tekstove.

ja sam krautroku beskrajno zahvalna na kenu

i još ponekima, a i što su buvija prizvali u berlin da
napravi low, heroes i lodger.
enough.
stefan.hauzer stefan.hauzer 02:44 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

ja sam krautroku beskrajno zahvalna na kenu



a ja na barbiki; iggy pop-u
i najboljem albumu napravljenom u poznatom univerzumu.




urbana_gerila urbana_gerila 08:06 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

AlexDunja

Moja fascinacija Kraftwerkom je počela sa Trans Europe Express. Kao da su dosta slušali Station to station u to vreme.

ja nikada nisam bila fascinirana kraftverkom,
srećom mladunci istražuju, i pišu lepe tekstove.

ja sam krautroku beskrajno zahvalna na kenu

i još ponekima, a i što su buvija prizvali u berlin da
napravi low, heroes i lodger.
enough.


možda se ime grupe ne izgovara ken, naime možda nije konzerva u pitanju, jedan od osnivača irmin schmidt tvrdi da je u pitanju akronim od canibalism-anarchism-nihilism.

bowiea što se tiče, njegovu nemačku fazu i ta tri izvrsna albuma koja si navela -
nadahnuli su grupa neu! koju su, kao što je naš domaćin naveo, činila dva bivša člana kraftwerka klaus dinger i michael rother, i grupa la dusseldorf koju je dinger osnovao kada se neu! raspao.
bowie je za prvi album neu! kazao da pošto ga je čuo više nije imao dilemu gde leži budućnost muzike.
takođe, muziku sa prva dva albuma grupe la dusseldorf iz 1976. i 1978. bowie je 1979. nazvao soundtrackom osamdesetih.
treba reći i da je instrumental a new career in a new town sa albuma low inspirisan pesmom silver cloud sa prvog albuma grupe la dusseldorf.
a, da ostanem u temi, bowiejeva pesma v-2 schneider sa albuma heroes posveta je osnivaču grupe kraftwerk.

urbana_gerila urbana_gerila 08:18 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

stefan.hauzer
iggy pop-u
i najboljem albumu napravljenom u poznatom univerzumu.


meni je to samo prva ploča imaginarnog duplog albuma, genijalnog, naravno.
druga ploča je lust for life.

da ne preteram, obe pripadaju bowieu taman koliko i iggyju popu, a mnogi ih smatraju suštinskim početkom bowiejeve berlinske faze.
urbana_gerila urbana_gerila 08:32 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

princi
i meni, bez zadrške.
crveno-crni omot je urađen u stilu ruskog konstruktiviste el lisickog, maljevičevog učenika, a mislim da je i pevanje na ruskom omaž njima.

Da, da, možda, duhovna vertikala, što bi rekao pok. Kalajič. I trenutak je vrlo interesantan: socijaldemokratska Nemačka Vili Branta i Helmuta Šmita polako dolazi sebi, smatralo se da je Brantovim klečanjem i plakanjem odrađeno sve što je trebalo da se odradi, raste samosvest, osvajaju svetska prvenstva u fudbalu, sve ispresecano radikalno levim terorizmom, špijunskim aferama.


ovo je odlično zapažanje, ako su, pojednostavljeno rečeno, omladinski aktivizam i r'n'r predstavljali suprotstavljanje establišmentu, ili, još pojednostavljenije, predstavljali sukob dece sa očevima, mogu zamisliti kako je to bilo složeno glede spoznaje nemačke omladine o njihovim očevima, pa makar da su oni bili i samo puki posmatrači nacističke bestijalnosti.
princi princi 12:22 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

a, da ostanem u temi, bowiejeva pesma v-2 schneider sa albuma heroes posveta je osnivaču grupe kraftwerk.

Jao, meni ja ta druga strana Heroes (jbg, vinil) žešći smor (osim Secret life of Arabia). Mislim, album nije loš, Joe the lion, Beaty and the beast, naslovna, već navedena SloA su fenomenalne, ali ta druga strana je totalno middlebrow davež, Bowie je tu totalno out of his depth. I inače mislim da je Bowie dosta precenjen. Ima puno dobrih stvari ali samo 2 zaista dobra i kompletna albuma (Station to station i Lodger). On je majstor prepakivanja (prvi koji je pokušao da oročeno proda svoj katalog za bondove), dobar trgovac, pravi Englez.
urbana_gerila urbana_gerila 12:45 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

princi
I inače mislim da je Bowie dosta precenjen.


urbana_gerila:
princi
Jao

stefan.hauzer stefan.hauzer 13:02 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

meni je to samo prva ploča imaginarnog duplog albuma, genijalnog, naravno.
druga ploča je lust for life.

saglasan

princi princi 14:02 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

Ma, ne kažem, super je Bowie bio za lečene narkomane, ali Kraftwerk mu nisu baš najbolje legli. Što bi rekla AD, možda je na Heroes B strani bilo previše kreativne energije za jedan studio, :): Kraftwerk, Bowie, Eno, Visconti, Carlos Alomar (mora da se i Iggy motao po studiju, i on je dosta vremena proveo po Berlinu). Falio samo Byrne. Njega Eno čuvao za My life in the bush of ghosts (još jedan mumbo jumbo i užasno precenjen album).
urbana_gerila urbana_gerila 14:36 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

princi
Ma, ne kažem, super je Bowie bio za lečene narkomane, ali Kraftwerk mu nisu baš najbolje legli. Što bi rekla AD, možda je na Heroes B strani bilo previše kreativne energije za jedan studio, :): Kraftwerk, Bowie, Eno, Visconti, Carlos Alomar (mora da se i Iggy motao po studiju, i on je dosta vremena proveo po Berlinu). Falio samo Byrne. Njega Eno čuvao za My life in the bush of ghosts (još jedan mumbo jumbo i užasno precenjen album).


i sam čitavog života rušim tabue, ne kažem da je ovo što si napisao lišeno smisla, ali, eufemistički rečeno - razlikuju nam se početne premise.
mr.fogg mr.fogg 14:38 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

Moja fascinacija Kraftwerkom je počela sa Trans Europe Express. Kao da su dosta slušali Station to station u to vreme.


Pre toga David Bowie je pokušao da angažuje Kraftwerk kao katalizator za svoj novi album, ali su oni to odbili. David Bowie je, pre toga, neprestano slušao 'Autobahn'.
Impresioniran njihovom muzikom, uradio je 'V2 Schneider', posvećenu Florian-u.
Na 'Trans Europe Express' Kraftwerk pominju Bowie-a i Iggy-a samo kao usputnu stanicu. O tome se radi
princi princi 15:14 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

i sam čitavog života rušim tabue, ne kažem da je ovo što si napisao lišeno smisla, ali, eufemistički rečeno - razlikuju nam se početne premise.

Ovako izgleda džentlmenski odgovor na smišljeno kulovski komentar! Svaka čast.
urbana_gerila urbana_gerila 19:40 28.01.2015

Re: Meni se kod Kraftwerka uvek

mr.fogg
Moja fascinacija Kraftwerkom je počela sa Trans Europe Express. Kao da su dosta slušali Station to station u to vreme.


Pre toga David Bowie je pokušao da angažuje Kraftwerk kao katalizator za svoj novi album, ali su oni to odbili. David Bowie je, pre toga, neprestano slušao 'Autobahn'.
Impresioniran njihovom muzikom, uradio je 'V2 Schneider', posvećenu Florian-u.
Na 'Trans Europe Express' Kraftwerk pominju Bowie-a i Iggy-a samo kao usputnu stanicu. O tome se radi


svojevremeno je neki lik koji je bezuspešno pokušavao da smuva neku damu iskoristio priliku da dok je ona bila u toaletu priđe džajiću koji je sedeo u istom restoranu i zamoli ga da im priđe i pozdravi ih - ne bi li to gospođicinu odluku preokrenulo u smeru koji je on želeo.
kada je nasmešeni džaja, tada popularan kao tito, prišao njihovom stolu i pružio ruku da se pozdrave, naš junak se obrecnuo na njega da prestane više da mu dosađuje i da ga uznemirava.

ljudi se najčešće iznenade kada čuju da je neka velika zvezda i fina osoba.
i ovde smo malo pisali o vezi iggyja popa i bowiea, mislim da ne treba naglašavati i šta je on značio za povratak loua reeda, ali neka kao ilustracija posluži slučaj grupe mott the hoople.
njihova izdavačka kompanija je raskinula ugovor sa njima i bili su pred raspadom kada je bowie motivisan novinskim člankom o tome pomislio da bi možda mogao da pomogne jer mu se grupa dopadala, i napisao im veliki hit all the young dudes koji im je preokrenuo karijeru.
ian hunter, sjajni pevač grupe mott the hoople, čiji je dnevnik r'n'r zvezde obavezno štivo, a solo album iz 1979. you're never alone with a schizophrenic remek delo, kaže kako je bowie uvek nalazio vremena za darežljivost, da je pomogao ne samo njima, već mnogima, i da on na njegovom mestu verovatno ne bi uradio tako nešto jer je pesma bila od onih za koje si odmah svestan da će biti veliki hit, što je u muzici retkost.

bowie je pasionirani slušač i kolekcionar, sam je često isticao da mu se posle grupe neu! kraftwerk dopada najviše od svih nemačkih bendova, no on je te 1974. bio zaokupljen nečim drugim - otišao je u ameriku da radi young americans jedan od svojih najviše napadanih albuma do tada. plastični soul kako ga je nazvao on, a disco đubre kako su ga zvali mnogi.
ja bih ga nazvao impresivnim dokazom njegove genijalne harizme.
tada je i upoznao carlosa alomara koji će kao neko ko je radio sa james brownom odlučujuće uticati na zvuk, i koji će razrešiti dilemu o sadržaju velikog crnog pozorišnog kovčega koji je bowie stalno vukao sa sobom - kao riznici retkih i vrednih ploča od delta bluesa do free jazza.
alomar kaže kako mu je tada postalo jasno da je bowie bio - zaražen soulom mnogo pre snimanja u filadelfiji.
bowie će tada, kao i mnogo puta pre i kasnije, svetu otkriti još jedno ime za koje se bez njega verovatno ne bi ni čulo - luthera wandrossa.
luther je predložio, a bowie oduševljeno prihvatio, da se pesmi young americans dodaju prateći vokali, a na bowiejevo nagovaranje od lutherove pesme funky music (is a part of me) njih dvojica su napravili fascination.
luther često govori kako nije mogao da veruje kakvu i koliku podršku mu pruža zvezda bowievog ranga.
kada je o podršci reč, imao ju je tada i sam bowie - john lennon je došao da odsvira ritam gitaru na obradi njegove i paul mccartneyjeve across the universe, a sa bowiem i alomarom je neplanirano napravio i pesmu fame.
sledeći album station to station zamislio je - kao sintezu filadelfijskog soula, detroit fanka i motorik zvuka neu! i kraftwerk.
dobili smo još jedno remek delo, a možda će biti interesantno da je bowie tada upoznao i postao prijatelj sa sinatrom koji je bio oduševljen pesmom wild is the wind zbog čega će bowie njome zatvoriti album.
muzičko ishodište nadahnuća za sledeća tri albuma, low, heroes i lodger, sam već komentarisao, dodaću samo da je bowie govorio kako je lični motiv odlaska u berlin bio - da padne na zemlju i ponovo postane čovek.

nadam se da sam ovim kroki prikazom osvetlio i deo bowiejeve ličnosti i umetničkog nadahnuća - on je i čovek i umetnik u stalnoj interakciji i sa ljudima i sa umetnošću koji su mu bliski, uzima ali još više deli.

možda je turneja poznata kao white light, koja je usledila posle albuma station to station najbolja ilustracija - koncert počinje dalijevim i bunjuelovim šesnaestominutnim filmom andaluzijski pas, nastavlja se pesmom geigerzähler sa upravo izašlog albuma radio-aktivität grupe kraftwerk*, a zatim se iz mraka osvetljen samo belom svetlošću pojavljuje thin white duke koji u crnom prsluku i pantalonama u beloj košulji i sa gitanes cigaretom na usnama pevajući silazi niz stepenice.

minimalizam nesvojstven tom vremenu, a putokaz nekima u budućnosti...

*ideja puštanja te pesme bila je, kažu, da se skrene pažnja na opasnost od hladnog rata, no, u svakom slučaju - bila je to i najbolja moguća marketinška kampanja koju je mogla da dobije grupa za koju je tada znao samo minoran broj ljudi.
princi princi 21:11 28.01.2015

Re: Devil's advocate

bowie je pasionirani slušač i kolekcionar...

Da, kompilator. Očajnički probao da crackne američko tržište, išao od nemila do nedraga, sve probao i Lou Reeda i NY scenu i LA i Philly soul (sa sve čestitim Luther Vandrosom, čoveče, ne mogu uopšte da verujem da pričamo ozbiljno, čovek je jedan od najvećih ljigera ikada!), i Cher i na kraju samo završio u moru kokaina koji je tamanio kao da ne postoji sutra. Razočaran se vratio prvo u Englesku gde je započeo svoju thin white duke fazu (nekako u to vreme je i sam koketirao sa fašistima, onaj zig hajl na Victoria stanici, ne znam da li 1976. ili tako nekako a i davao nekakve somnabulne izjave po novinama) a potom se prebacio u Berlin. Pravo skidanje i bistrenje u glavi je došlo, izgleda, tek kasnije sa Ashes to ashes i Scary monsters & super creeps. Let's dance je već bio skroz healthy yuppie fazon- taj album može da se sluša uz smoothies.
AlexDunja AlexDunja 21:17 28.01.2015

Re: Devil's advocate

Let's dance je već bio skroz healthy yuppie fazon- taj album može da se sluša uz smoothies.

ne postoji razlog da se to sluša drugi put:)
princi princi 21:38 28.01.2015

Re: Devil's advocate

Šta tek reći za Tonight? :)
stefan.hauzer stefan.hauzer 22:15 28.01.2015

Re: Devil's advocate

Šta tek reći za Tonight? :)

dejvid bovie, bolje da je preskočio osamdesete
urbana_gerila urbana_gerila 22:31 28.01.2015

Re: Devil's advocate

princi
bowie je pasionirani slušač i kolekcionar...

Da, kompilator. Očajnički probao da crackne američko tržište, išao od nemila do nedraga, sve probao i Lou Reeda i NY scenu i LA i Philly soul (sa sve čestitim Luther Vandrosom, čoveče, ne mogu uopšte da verujem da pričamo ozbiljno, čovek je jedan od najvećih ljigera ikada!), i Cher i na kraju samo završio u moru kokaina koji je tamanio kao da ne postoji sutra. Razočaran se vratio prvo u Englesku gde je započeo svoju thin white duke fazu (nekako u to vreme je i sam koketirao sa fašistima, onaj zig hajl na Victoria stanici, ne znam da li 1976. ili tako nekako a i davao nekakve somnabulne izjave po novinama) a potom se prebacio u Berlin. Pravo skidanje i bistrenje u glavi je došlo, izgleda, tek kasnije sa Ashes to ashes i Scary monsters & super creeps. Let's dance je već bio skroz healthy yuppie fazon- taj album može da se sluša uz smoothies.



ti samo hoćeš da ja još pričam, zar ne?
urbana_gerila urbana_gerila 22:34 28.01.2015

Re: Devil's advocate

AlexDunja
Let's dance je već bio skroz healthy yuppie fazon- taj album može da se sluša uz smoothies.

ne postoji razlog da se to sluša drugi put:)


naravno da postoji - bar 3 dobre pesme, stevie ray vaughan i carmine rojas.
princi princi 23:05 28.01.2015

Re: Devil's advocate

bar 3 dobre pesme

Osim na 2 albuma koja sam pomenuo uvek su 3-4 dobre pesme (s tim što StS ima samo 6 stvari). Ostalo je sve nekako poludojebano, :).
ti samo hoćeš da ja još pričam, zar ne?

:). ajde, nemam ništa protiv, stvarno, mada su stvari koje si pomenuo manje više poznate. Ne, ostavljam mogućnost da je možda mene boravak u UK malo ukrtio, malo sam možda preterano ciničan.
urbana_gerila urbana_gerila 23:24 28.01.2015

Re: Devil's advocate

princi
bar 3 dobre pesme

Osim na 2 albuma koja sam pomenuo uvek su 3-4 dobre pesme (s tim što StS ima samo 6 stvari). Ostalo je sve nekako poludojebano, :).
ti samo hoćeš da ja još pričam, zar ne?

:). ajde, nemam ništa protiv, stvarno, mada su stvari koje si pomenuo manje više poznate. Ne, ostavljam mogućnost da je možda mene boravak u UK malo ukrtio, malo sam možda preterano ciničan.


ako si očekivao da pričam bowiejeve i moje kokainske dogodovštine - ništa od toga!
zentujem da krstić to ne snimi, pa da mi jednog dalekog dana po njegovom obrascu skinu tablu sa ulice.
princi princi 23:26 28.01.2015

Re: Devil's advocate

:))))))
mr.fogg mr.fogg 18:39 27.01.2015

U turbinama Kraftverka

Bravo za blog > preporučujem sve albume grupe Kraftwerk i jedva čekam da čujem njihov novi album na kome rade poslednjih par godina.

Dok čekam, slušam sledeće albume i najtoplije preporučujam:
Karl Bartos
- Esperanto (1993)
- Communication (2003)
- Off The Record (2013)

i nešto što vam je možda 'promaklo':
Komputer - The World of Tomorrow (1997)
vera.nolan2 vera.nolan2 11:20 28.01.2015

Re: U turbinama Kraftverka

...
Bravo za blog

zaista,bravo,sve odslušala! ide pravo u bookmarks!

mrdax mrdax 13:40 28.01.2015

Kraftwerk nastavak

Nisam stigao da napisem ceo komentar ranije. Zapravo mislim da su Kraftwerk bend i institucija bez kojeg svet ne bi izgledao kao sto izgleda danas. Lako je sada tvrditi da je ocigledno da zivimo u kompjuterskom i robotizovanom svetu.
Ipak kada su oni izveli "We are the robots" to je bilo potpuno neverovatno, nesto iz potpuno drugog univerzuma.
Meni licno se svidja sto su prestali sa kraut rock-om (Raklf + Florijan) i krenuli sa elektronskom muzikom koja je (ispostzavice se kanije) uspela da ih proslavi. Suvisno je govoriti koga su sve oni inspirisali. Dovoljno je reci da jedan Depeche Mode, ceo UK synth pop, detorit techno i house, electro i rani hip hop izvodjaci svi navode Kraftwerk kao veliki uticaj. Autobahn jedan od retkih konceptualnih albuma, 20 minutna verzija je muzicko umetnicko remek delo XX veka. Radioaktivität album je neverovatan muzicki eksperiment sa snaznom porukom. Slsuao sam ih 3 puta do sada i za razliku od mnogih koji to ne shvataju , to je koncert sa sviranjem a ujedno i izlozba. Pobogu , nismo u srednjem veku, kompjuter je muzicki instrument isto kao i synth, ritam masina procesori i slicno. Cak je i digitron nesto sto pravi zvuk kada pritisnes odredjeni taster hehe

Za kraj sta reci sem “I program my home computer / Beam myself into the future...”
mr.fogg mr.fogg 15:23 28.01.2015

elektronika nema dušu

Zabluda koju su veoma emotivno razbili Kraftwerk:
'Computer Love' zapravo govori o tome da se čovek okreće drugim stvarima kada izgubi pravu ljubav. Možda bi bilo korisno za mlade momke i devojke koji koriste internet u tu svrhu. Ljubav nije tamo, nego ovde. Emocionalni naboj kompozicije koncentrisan je kroz Gmoll akord. Ako sam malo iskomplikovao, pokušajte da preslušate ovaj snimak i da obratite pažnju na
'malo m' pored akorda (npr. Gm) - to je meko-osećajno (tamno) ...
ako nema 'malog m' (npr. C) - to je čvrsto-svetlo.

Ah, umalo da zaboravim - završni deo kompozicije je instrumentalan, dakle: za razmišljanje.
O čemu?

LINK

P.S. Meni, uvek kad slušam ovu kompoziciju, stane 'knedla' u grlu. A Vama?
mrdax mrdax 13:03 29.01.2015

Re: elektronika nema dušu

mr.fogg
Zabluda koju su veoma emotivno razbili Kraftwerk:'Computer Love' zapravo govori o tome da se čovek okreće drugim stvarima kada izgubi pravu ljubav. Možda bi bilo korisno za mlade momke i devojke koji koriste internet u tu svrhu. Ljubav nije tamo, nego ovde. Emocionalni naboj kompozicije koncentrisan je kroz Gmoll akord. Ako sam malo iskomplikovao, pokušajte da preslušate ovaj snimak i da obratite pažnju na 'malo m' pored akorda (npr. Gm) - to je meko-osećajno (tamno) ... ako nema 'malog m' (npr. C) - to je čvrsto-svetlo.Ah, umalo da zaboravim - završni deo kompozicije je instrumentalan, dakle: za razmišljanje. O čemu?LINKP.S. Meni, uvek kad slušam ovu kompoziciju, stane 'knedla' u grlu. A Vama?



Au svaka cast na komentaru! Ja sam se pre jedno par meseci setio ove stvari dok sam vikendom do 5 ujutru "blejao" po internetu i gledao u zraceci ekran. Razmisljao sam kako su Kraftwerk vec tada znali da cemo provoditi sate usamljeni sa nasim kompjuterom u nekom elektronskom "raju". Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram...
mr.fogg mr.fogg 22:20 29.01.2015

Re: elektronika nema dušu

Au svaka cast na komentaru! Ja sam se pre jedno par meseci setio ove stvari dok sam vikendom do 5 ujutru "blejao" po internetu i gledao u zraceci ekran. Razmisljao sam kako su Kraftwerk vec tada znali da cemo provoditi sate usamljeni sa nasim kompjuterom u nekom elektronskom "raju". Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram...

Hvala ti, imaš pozitivne zaključke ... to je TO ... nego, nešto smo malobrojni ...
Zašto blogeri koji koriste kompjutere ne komentarišu blog o najznačajnijoj kompjuterskoj grupi? Ma, nije ni važno: ko je razumeo - shvatiće.

Zato imam samo još jednu pozitivnu provokaciju: It's More Fun To Commute
COMMUTE

Ovo je stvar sa albuma 'Metroland - Mind The Gap (2012)'
anfieldroad anfieldroad 00:36 30.01.2015

Re: elektronika nema dušu

Zašto blogeri koji koriste kompjutere ne komentarišu blog o najznačajnijoj kompjuterskoj grupi?



Verovatno zbog toga sto je mali broj blogera koji mogu da se ukljuce u ovu diskusiju koja zahteva stvarno izuzetno ozbiljno poznavanje teme. Mi ostali smo ograniceni na impresionisticki pristup.
Zbog toga sa zanimanjem citamo komentare i sa jos vecim zadovoljstvom preslusavamo muzicke ilustracije.
Emotivna strana price, odnosno manjak ljubavnih prica u realnosti koje kompenziramo "virtuelnim"ljubavima, vise puta je vec bila tema blogova. Kao zacarani, mnogi sede uz svetlucave monitore uzivajuci u magicnom procesu zaljubljivanja. Noci provedene u potpunom uskladjivanju uverenja, zelja, ukusa filmskih, muzickih ili knjizevnih sa osobom sa "one strane" monitora, ubedljive su i uzbudljive kao i one provedene u realnom svetu, pod zvezdama.
Nedostatak dodira, mirisa i govora tela, najbolje se prevazilaze uz muziku. Ja tebi Kraftverk, ti meni Can. Sve do Otisa Redinga u sitne sate.
I eto nas u elektronskom raju, u praskozorje novog dana
mr.fogg mr.fogg 18:42 30.01.2015

Re: elektronika nema dušu

I eto nas u elektronskom raju, u praskozorje novog dana

Lepa rečenica ... inspirativna:
Radio sam na lokalnom radiju, krajem 90-ih, emisiju o rock muzici. Jedna od rubrika, u toj emisiji, zvala se 'Originalna obrada'. Izabereš neki 'original', nađeš negde obradu i popuniš 10-tak minuta programa. Jednom sam našao ovo i ono.

Original:


i originalna obrada:


Nemac akustično obradio elektronske Nemce u latino-fazonu.
O čemu se tu radi? Nemam pojma, al' meni se mnogo sviđa, zato što sam povremeno bio 'showroom dummy'.

Kraftwerk – Showroom Dummies

Eins Zwei Drei Vier
We are standing here
Exposing ourselves

We are showroom dummies
We are showroom dummies

We're being watched
and we feel our pulse

We are showroom dummies
We are showroom dummies

We look around
and change our pose

We are showroom dummies
We are showroom dummies

We start to move
And we break the glass

We are showroom dummies
We are showroom dummies

We step out
And take a walk through the city

We are showroom dummies
We are showroom dummies

We go into a club
And there we start to dance

We are showroom dummies
We are showroom dummies
We are showroom dummies

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana