Skip navigation.

Labris

Banka hrane

 
Srbija 2020

Maestro Mak, cudo od zivota

...by Dusan Makavejev...by Dusan MakavejevJednom, davno, živeo je kralj Mida, koji je sve što dotakne pretvarao u zlato i zbog toga je bio vrlo nesrećan. Mnogo godina kasnije, totalitaristi meke i tvrde opcije su mnoge stvari kojih se dotaknu pretvarali u sranje i to ih činilo osobito srećnim i uspešnim. Lenjin je tako proglašavanjem filma za najvažniju umetnost (OK, to je Ejzenštajnu dalo šansu da napravi remek dela) razbuktao agit-prop produkciju šodera u umetničkoj njivi koja je dzikljala pod kišobranom države, alave da i preko umetnosti mazne još neki poen za sebe.

U domaćem ambijentu, Dusan Makavejev, neuklopljiv u državnu strategiju, ulazi u vrzino kolo cenzure, a film “W. R. - Misterije organizma” (Neoplanta, 1971.) decenijama iskijava sudbinu estetsko političkog vamira koji oživljava na polutajnim projekcijama u zemlji, ali ne i u bioskopima, mada normalno distribuiran po svetu pod okriljem stranog koproducenta. I uzalud je genijalni Mak spasavao svoje delo, tvrdeći da film “zastupa planetarnu seksualnu misao, maštovitu, veselu i sveobuhvatnu” i govorio »dopustite omladini slobodan seks, inaće ćete imati huligane”. Totalitarna svest nije imala sluha za njegove reči, jer, izmedju borbe za bolju kinematografiju i borbe za bolju budućnost, stavljen je znak jednakosti, a tumačenje »budućnosti« bivalo jednoumno i nikako drugačije.  

Kada sam na terasi Skupstine Grada videla Dusana Makavejeva, kako stoji naslonjen na stub i smeška se, bila sam tako neopisivo srećna i preplavljenja sećanjima na njegovu umetnost, da sam cvrkutala kao smotana studentkinja.

Pričala sam mu kako sam prvi put gledala film »Montenegro« u bioskopu Orson Vels, u Bostonu, 1981. godine i kako je u sali, krcatoj studentarije sa MIT i Harvarda bilo i nas četiri »jugosa«, koji smo se kliberili kao blesavi na jezičke kalambure i nož u glavi, kapirajuci skroz junake Zanzibara, domaće kafane u predgradju Stockholma. Onda je  bard meni pričao anegdote kako je lutao po ilegalnim rupama u Švedskoj u kojima su se skupljali vredni gastarbajterski mravi, ali i opasni tipovi toga doba. Totalna ludnica!

Ja sam film »Montenegro« gledala drugi put, tacno posle 24. godine, u Stockholmu, u ambijentu kućne projekcije, kao što se nekad gledao ovde “W. R. - Misterije organizma”. Naprosto, morala sam da ga gledam u ambijentu gde je napravljen, a kojim sam se kretala svaki dan.

Obigrala sam sve video klubove u gradu i našla ga u videoteci Kazablanka u Sveavagen ulici, u centru Stockholma. DVD  izdanje filma »Montenegro« iskopala sam samo u prodavnici stockholmskog Instituta za film, gde me odveo D.  S., švedski filmolog, pokazavši mi školu od podruma do tavana, sa sve slavnim salama za projekcije i studijima za snimanje. »Montenegro« mi je drugi put bio jos bolji, rekla sam maestru. Savršen film, posebno za one koji kapiraju ambijent, stari kao vino, ništa čudno što ga Švedjani svako malo puste na teve. »Da«, kazao mi je gospodin Makavejev, »to je dobar film, ozbiljno smo ga uradili«, i nasmešio se. I još me je pitao da li sam upoznala neke junake iz sedamdesetih, u Stockholmu, koje on pamti i koji su mu poslužili kao predložak za delove filma. Bilo je skroz fascinantno kada smo shvatili da ih ima jos živih i mrdajućih, iako se u realnom životu gomila njih poubijala, kako to već biva, a ostale samo priče za kafanska talasanja novih generacija »zanzibaraca«. Pripremajuci film “W. R. - Misterije organizma”, Dušan Makavejev proveo je neko vreme i na pustom svetioniku, na hridi u baltičkom moru, koji je rentirao švedski producent Bo Jonsson, razgovarajući o neuroticnom njujorskom Jevrejinu, Philipu Rothu. Kakvo čudo od života, mislila sam, slušajuci barda na terasi iznad Pioniriskog parka i uživajući u njegovim šarmu i nijansiranoj duhovitosti.  

Da su sve stvari na ovom svetu povezane na neki uvrnut način, bilo mi je jasno kada mi je pet minuta posle razgovora sa Dušanom Makavejevim zazvonio mobilni telefon  i javio se prijatelj iz Svedske. Rekao mi je, kao kuriozitet, da je u Laponiji u toku limitiraje prava na držanje irvasa, pa je dozvoljena količina do 13 hiljada u stadu, a mnogi imaju i preko 18 hiljada. Pa čta će da rade, zgranuh se, dok mi je kroz glavu prozujalo da sam negde čitala da je tako nešto sa limitima bilo i ovde, posle drugog svetskog rata, ali sa kozama. »Ništa! Fora je u tome sto ne mogu da ih prebroje«, reče mi glas iz Švedske.       


):)))

imala sam prilike da slusam velikog makavejava na master class sto je drzao u americi, cini mi se prosle godine.
koliko dogodovstina i prica od jednog tako skromnog coveka. i njegova predivna ponos i dika zena bojana, najvatreniji njegov obozavalac i obratno....
ne samo da je lepo videti i cuti, pravu i iskrenu Ljubav (sto izmedju njih dvoje, sto nama upucenu, sto celoj toj euforiji oko pravljenja filma i esenciju filmske zaostavstine) ...ma
bilo je prelepo...ja kao da sam bila high jedno metar dana!

zasto nemamo jos takvih ljudi???
stvarno ne razumem.


u al' si brza:)

Pre dva meseca, gledala sam Misteriju organizma u ljubljanskoj kinoteci, posle skoro ne znam koliko godina i nekako me je puklo
skroz, raspoređivala sam raznorazne misli po glavi i njegovo značenje ovde i sad i na kraju shvatila koliko danas fale takve mislene i kritičke intervencije i moć subverzivnog smeha.


The Criterion Collection

jun- u izdanju the criterion collection izlaze dva makova filma:
1. W.R. - Misterije organizma (1971)
2. Sweet Movie (1974)

about criterion

OUR MISSION

The Criterion Collection, a continuing series of important classic and contemporary films, is dedicated to gathering the greatest films from around the world and publishing them in editions that offer the highest technical quality and award-winning, original supplements. Criterion began with a mission to pull the treasures of world cinema out of the film vaults and put them in the hands of collectors. All of the films published under the Criterion banner represent cinema at its finest. In our seventeen years, we've seen a lot of things change, but one thing has remained constant: our commitment to publishing the defining moments of cinema in the world's best digital editions.

The foundation of the collection is the work of such masters of cinema as Renoir, Godard, Kurosawa, Cocteau, Fellini, Bergman, Tarkovsky, Hitchcock, Fuller, Lean, Kubrick, Lang, Sturges, Dreyer, Eisenstein, Ozu, Sirk, Bunuel, Powell and Pressburger. Each film is presented uncut, in its original aspect ratio, as its maker intended it to be seen. For every disc, we track down the best available film elements in the world, use state-of-the-art telecine equipment and a select few colorists capable of meeting our rigorous standards, and take time during the film-to-video digital transfer to create the most pristine possible image and sound. Whenever possible, we work with directors and cinematographers to assure that the look of our releases does justice to their intentions. Our supplements enable viewers to appreciate Criterion films in context, through audio commentaries by filmmakers and scholars, restored director's cuts, deleted scenes, documentaries, shooting scripts, early shorts, and storyboards. To date, more than 35 filmmakers have made our Director Approved library of laserdiscs and DVDs the most significant archive of contemporary filmmaking available to the home viewer.

www.criterionco.com


...

jednom prilikom sam imao tu chast da u Parizu, na jednoj zaista neukusnoj izlozbi u organizaciji , chini mi se, jugoslovenskog kulturnog centra negde 2000. prochavrljam sa gospodinom Makavejevim: mozda i duze- ali kako smo se sjajno zabavljali, vreme je proletelo.

izlozba se bavila protokom i tekovinama studentskih protesta iz 1996/97. po zidovima jedne male i vrlo lepe pariske bogomolje bili su pokacehni ekrani na kojima su pichili loshi video-zapisi i fotografije sa protesta, pio se shampanjac, shto je vrlo verovatno malo ublazilo blam i snebivanje sa kojima smo mi, pristojni Srbi, bili suocheni ovom izlozbom.
Mak i ja smo se zblizili preko vrlo, vrlo duhovite njegove opaske, koja je meni bila na vrh jezika: "falilo je josh samo da ovde Pavla razapnu, pa da mi vuci budemo siti, a i ovce na broju".

sjajan chovek.