Skip navigation.

Labris

Banka hrane

 
Srbija 2020

Tempere, bojice, flomasteri, bojanice

sarenacijasarenacijaNa jednom papiru pise sledece:

""
Razvojni model interkulturalne senzitivnosti (MILTON
BENNETT)

 

 

Razvijanje ISTANCANOSTI u prepoznavanju i prihvatanju
kulturnih razlika prolazi kroz sledece faze centrizma
i relativizma:

*PORICANJE:potpuno poricanje drugacijih nacina
ljudskog postojanja( NPR. CRNI ROBOVI NISU TRETIRANI
KAO LJUDSKA BICA- "zabranjeno za pse i crnce").

*ODBRANA:postoji izrazeno neprijateljstvo prema sada
prepoznatim "drugima" ( odbranaska pozicija zauzeta da
se suprotstavi uticaju opazenih razlika,jer su one
opazane kao pretece).
Stvaraju se negativni
stavovi,predrsude i stereotipi o drugima. (Npr.
konstruisanje predrasuda prema Jevrejima u II svetskom
ratu).(Dodala bih: CRNCI SMRDE, SVI HOMOSEKSUALCI SU
ZLI I BOLESNI LJUDI KOJI DIRAJU MALU DECU itd.).

*MINIMALIZACIJA: TOLERISE SE POSTOJANJE "DRUGIH" TAKO
STO SE MINIMALIZUJU RAZLIKE ("svi smo mi deca jednog
boga") .
PROBLEM JE STO TO PODRAZUMEVA DA SU "SVI LJUDI ISTI
KAO JA" I DA SMO "SVI MI DECA JEDNOG,ODNOSNO MOG BOGA".

Minimalizacijom kulturnih razlika zadrzava se pozicija
sopstvenog (dominantnog) gledista (npr. stavovi tipa
"svi smo mi pomalo komunisti u dusi" ).

*PRIHVATANJE:prihvatanje "drugih" uz postovanje
razlika u ponasanju i vrednostima (npr. dvojezicnost).

*ADAPTACIJA:puno uvazavanje i saosecanje sa "drugima"
kao i mogucnost ponasanja na "ovaj" ili "onaj" nacin
zavisno od konteksta,mogucnost prilagodjavanja
sopstvenog ponasanja u skladu sa kulturnim kontekstom
( npr. naizmenicno koriscenje istog hrama za
obavljanje verskih obreda dve vere: Hindu i
Budisticke).

*INTEGRACIJA:apsorbovanje i integracija pojedinih
aspekata ponasanja i vrednosti "drugih" u sopstvenu
lepezu "vrednosti i ponasanja" ,u sopstvenu
perspektivu (integracija reci,izraza druge
kulture,usvajanje nekih navika u ishrani i oblacenju
uz NUZNO OCUVANJE SOPSTVENIH).

""
BoJe pOrUcUjU NaMa:

-Zdravo, ko si ti?
-Ja sam narandzasta boja.
-Zasto places?
-Zato sto su mi rekli da me ne zele u svom okruzenju.
-Ko?
-Neke druge boje.
-Da li su i one narandzaste?
-Neke jesu, a neke nisu.Najvise me rastuzuje cinjenica
da ima i onih koje jesu narandzaste , ali me
odbacuju zbog toga sto nisam ISTA nijansa narandzaste
kao sto je njihova.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto me neke boje ubedjuju da
druge boje ne treba da postoje.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto neke boje tvrde da su boje koje su
drugacije od njihovih manje vredne.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto neke boje ne vide druge boje, a neke
vide samo svoje nijanse, a neke vide sve, ali
priznaju samo svoje a osecaju neprijateljstvo prema
drugim bojama.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto se odredjene boje udruze,pa
vode bitku protiv drugih boja, misleci da na svetu
treba da postoji samo jedna (tj. njihova) boja.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto su neke boje primorane da
kriju svoju prirodnu boju samo da ih neko ne bi dirao,
a to znaci da zbog tog skrivanja zive lazno,
a lagati nije dobro.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to kada neke boje kazu da sam ja ista
ona narandzasta koja je juce bila protiv njihove
ljubicaste, a ja ne umem da im objasnim da nisu sve
narandzaste boje protiv ljubicastih, kao sto nisu sve
ljubicaste protiv narandzastih.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto se negde (CAK) razlicite nijanse
ISTE boje obezvredjuju medjusobno i time gube snagu.
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto neke boje ne shvataju da
postoje i neutralne boje tj. "bezboje".
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da,rastuzuje me to sto neke boje ne umeju da vide (i
to) da je jedna boja sastavljena od kombinacije dve ili vise drugih boja
(i da neke boje mogu (cak) imati i dimenzije-kako spolja tako i iznutra)
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da, rastuzuje me to sto se obezvredjuju razlike medju
bojama i sto se nekada insistira na "isto ili nikako".
-Da li te jos nesto rastuzuje?
-Da,rastuzuje me i to sto neke boje misle da se
ne mogu menjati i da je sve konacno (a nije) i da
jedna boja ne moze i ne sme da se promeni u drugu boju
ili u drugu nijansu iste boje.
-Da li te nesto raduje?
-Da, raduje me to sto se kombinacijom (dve ili vise)
boja moze dobiti fenomenalna nijansa neke nove boje.
-Da li te jos nesto raduje?
-Da,raduju me nijanse nijansi i svest o tome koliko
nijansi ima i koliko novih jos moze da se dobije.
-Da li te jos nesto raduje?
-Da,raduje me kada se boje SPAJAJU ili PREKLAPAJU ili
DODIRUJU(SARADJUJU).
-Sta dobijamo time?

-Spajanjem dobijamo nove boje koje mogu biti efektnije
i jace.
Preklapanjem dobijamo raznolike kombinacije i
oblike koji mogu dovesti do novih pitanja i saznanja.
Dodirivanjem dobijamo dugu.
-Dugu?
-Da. Duga je DODIR RAZLICITIH BOJA i svaka ima svoje
mesto TU-POD SUNCEM U "ZAJEDNICKOM PROSTORU" a (opet) svaka ima svoje GRANICE.
DA LI SMO IKADA CULI DA NEKO NIJE OSTAO ZADIVLJEN PRED DUGOM?
Zamislimo da tu dugu sada pocepamo na sastavne
delove i pocnemo da delimo delove na delove.

Kada svaku osobu zamislimo kao boju za sebe, (U)vidimo koliko je saren svet.

Kada svaku osobu zamislimo kao spoj mnogih boja, onda (U)vidimo jos sareniji svet.

Kada jedan grad zamislimo kao neku boju ili
kombinaciju mnogih boja, dobijemo sliku sarenu.

Kada jednu zemlju zamislimo tako...
Pa jednu oblast...
Pa jedan kontinent...
Pa jednu planetu...
...i tako ...dobijemo svasta nesto...

Kada sve oko sebe pocnemo da posmatramo kroz boje,pa
kao celinu,a ne kao deo***onda svasta(ONICU) vidimo, zaista.