Skip navigation.

Labris

Banka hrane

 
Srbija 2020

Umro je Robert Altman

AltmanAltman"Kada ću u penziju? Vi pričate o smrti, zar ne?"

Robert Altman je umro. Otišao je jedan od poslednjih velikih filmskih reditelja. Jedan od mojih najomiljenijih. Umro je poslednji cinik. Reditelj koji je uticao na moj filmski ukus i obrazovanje. Uvek među deset najvećih.

Za života je bio legenda, sada je zvanično otišao u istoriju.

Teško mi pada činjenica da više ne mogu da se nadam i radujem svakom novom Altmanovom filmu. Otišao je. A snimao je do poslednjeg daha. Ove godine je završio svoj poslednji film "A Prairie Home Companion" sa impozantnom glumačkom ekipom: Meril Strip, Tomi Li Džons, Vudi Harleson, Lili Tomlin, Virdžinija Madsen...

Bio je i voljen i omražen u isto vreme. Holivudski producenti su ga mrzeli, glumci obožavali. Kritičari razapinjali. On se nije davao. Snimio je preko 60 filmova.
Nikad nije dobio Oskara za režiju. Pet puta je nominovan. Ove godine su mu dali Oskara za životno delo. To je onaj Oskar kada Holivud oseti grižu savesti. To je onaj Oskar koji se dobija pred smrt. Malo je to za čoveka kao što je Altman. Rekao je primajući nagradu da je imao divnu karijeru. Snimao je samo one filmove koje je želeo. I da je bolje da dobije Oskara za svoj kompletan rad nego Oskara samo za neke filmove.

NešvilNešvilAltman je jedan od retkih reditelja koji imaju vrlo prepoznatljiv i upečatljiv stil. Često je imao gomilu glumaca u svojim filmovima, koji su svi govorili u glas, na užas tonskih snimatelja. Voleo je da improvizuje na licu mesta, snimao je duge kadrove, eksperimentisao je sa svetlom. Jedan film se snimao pod svetlošću sveća. Takav je Altman. Autentičan i spreman na eksperiment.
Altman se često čudio da dijalog koji se preklapa u filmu vezuju za njega. Govorio je ljudima da malo gledaju Hauarda Hoksa. I u njegovim filmovima svi pričaju u glas. Sve što je naučio, kaže da je video u filmovima bergmana, Felinija, Kurosave, Hjustona i Renoara.

M.A.S.H.M.A.S.H.Prvi veliki bioskopski hit, Altman je snimio 1970. Bio je to film "Meš", antiratna crna komedija sa Eliotom Guldom i Donaldom Satrlendom. Radnja filma je smeštena u vreme rata u Koreji iako je film u stvari kritika američke vlade zbog učešćau ratu u Vijetnamu. Kad god je neko ispričao gadan vic, velika je šansa bila da taj vic završi u filmu. Altman kaže da ništa nije gadnije od rata. Zbog velikog uspeha filma, vrlo brzo se pojavila i TV serija koju je Altman prezirao. Serija je nastala iz pohlepe. neko je zaradio milione dolara donoseći rat u Aziji u američke domove svake nedelje uveče. To je bilo više nego gadno.

Mnogo je godina i bizarnih filmova prošlo dok nije snimio hit film. Posle filma "Popaj" se povukao. Na kratko. Na sreću. U međuvremenu je snimao za televiziju.
Na velika vrata se vraća filmovima "Igrač" i "Kratki rezovi". A onda opet sledi mali pad filmovima "Spremno za nošenje" i "Kanzas siti"

Kaže da ljubav i mudrost nemaju ništa zajedničko. Mudrost je ostati živ, opstanak. Ako si mudar onda ne guraš prst u utikač. Ljubav te tera da guraš prst bilo gde."

2001. godine snima jedan od svojih najboljih filmova "Gosford park". Ovim filmom Altman cinizam vraća u Englesku. Nominovan je za Oskara za najbolju režiju. Peti put. I peti put nije dobio nagradu. Ovim se upisuje u grupu velikana bez Oskara sa puno nominacija. Čuvenu petorku čine Altman, Hičkok, Skorceze, Klarens Braun i King Vidor.
Altmanovi filmovi koji nisu dobili Oskara su "Meš", "Nešvil" (izgubio je od filma "Let iznad kukavičijeg gnezda"), "Igrač", "Kratki rezovi" i "Gosford park".

Nikad nije imao lepu reč o Holivudu. Posle terorističkog napara 11. septembra, optužio je Holivudska studija da svojim filmovima punim nasilja inspirišu teroriste. "Sve što su uradili, teroristi su prvo videli na filmu." Ni Holividski establišment mu nije ostao dužan. Altman je teško je dobijao pare za svoje filmove i govorili su mu da je arogantan i alkoholičar.

Dok su ga producenti i kritika mrzeli, glumci su ga obožavali. I on njih. Velika imena su pristajala da glume sasvim male uloge samo da budu u njegovim filmovima. Govorio je da on u stvari nije ni režirao "Gosford park", nego da je samo dolazio na snimanja da bi palio i gasio reflektore. Sve su glumci uradili sami.

Altman je često uzimao klasične američke žanrove (vestern, film noar) i mitove i onda ih dekonstruisao. Poznati su njegovi filmovi "Mekejb i gospodja Miler", "Bafalo Bil i iIndijanci", "Lopovi kao mi" i "Long Goodbye".

Dosta je radio snimio je preko 60 filmova. Mnoge obožavam. Najomiljeniji su mi "3 žene", "Svadba" i "Nešvil". Otišao je, ali je i mnogo ostavio iza sebe. Hvala mu na tome.

Odlazak u istorijuOdlazak u istoriju"Gospodin i gospođa Smit se venčavaju. Imaju nekih problema, pomire se i žive srećno do kraja života. Kraj filma. Dve nedelje kasnije, on je ubija, samelje i time nahrani svoju ljubavnicu koja umire od trovanja. Njen muž je osumnjičen za ubistvo, sude mu i šalju ga na električnu stolicu. I to je naša mala priča unutar srećnog kraja. Šta je u stvari kraj? To ne postoji. Smrt je jedini kraj."

Robert Altman (1925 - 2006)


srdjane bash si me rastužio

obicno se covek zapita da li i takvi umiru.ali umiru.
nisam se nikada bavio sabiranjem i oduzimanjem ali za mene on nikako nije imao 81. godinu koliko pokazuju prosti biografski podaci. i meni je bio omiljen. naročito "svadba". nama je ovde ovih godina mnogo falio jedan altman.


hvala janko

cudan je osecaj kad prisustvujes necijem odlasku u legendu. to je kao da prisustvujes stvaranju supernove.
malo je reditelja kao altman. i sve ih je manje. ovo danas su vise egzekutori nego rediteli, autori. nadam se da ce bar kinoteka pustiti ciklus altmanovih filmova. od rts-a vise ne ocekujem nista.

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Imamo Altmanovu verziju medju nama...

Cuburac iz Kalifornije

Goran Markovic je, na svoj nacin, pravio "ansambl" filmove kao Altman... Majstori, Majstori, Variola Vera, Urnebesna tragedija pa cak i Kordon... naravno, Goran ima svoj rukopis i nije toliko cinican kao sto je Altman bio, ali je jedinstven po tome sto je jedan od retkih koji se kod nas bavio filmovima bez izricitog glavnog junaka... (mala opaska za Baljka)...
Danas su ovde (u LA-u), naravno sve novine iscrpno pisale o ovom izuzetnom reditelju... od strukovnih (Variety i Hollywood Reporter) do dnevnih NYT and LAT... nije bio omiljen u industriji od strane Studija i zato je radio "van sistema" i odrzao se samo dobrim filmovima... sukobljavao se i sa svojim piscima, bio je boem i veoma cesto neodgovoran, sto je smrtni strah za Studija ili nezavisne producente, ali je zato pravio svojstvene filmove, sto je u Hollywood-u nezamislivo... I Kopola a posebno Bogdanovic su skoro prestali da rade a da ne govorim o Orsonu Velsu... svi su bili izopsteni iz Studija i zato su mogli da rade samo "manje" filmove sa ogranicenim budzetima... poznajem jednog od njegovih producenata filma "The Player" koji upravo izuzetno cinicno, ali tacno, govori o filmskoj industriji... pricao mi je da je rad sa njim bilo nesto najlepse i nesto najgore... ipak, za zakljucak mogu da kazem da je on glumacki reditelj i da su ga svi glumci obozavali (a i napravio je nekolicini veoma uspesnu karijeru).


tako volim

onaj njegov film po Carverovim pricama shortcuts, was it
81 , was he
Three women
and Nashville
Typical American outlaw
holllywood,
how you feel about Hollywood


kratki rezovi

godinama pokusavam da dodjem do kopije ovog filma.
gledao sam nesvil nedavno. zastrasujuce koliko podseca na srbiju danas. posebno kraj...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


da i altmanovi kratki rezovi su fantastični

iako sam uvek mislio da nema niceg boljeg od te karverove male knjizice kratkih prica.
kod altmana me je uvek fascinirala ta fragment dramaturgija, i njegova pasija da ti filmovi jako liče na dokumentarne, što je posebno težak zadatak za reditelja igranog filma.
imponuje i kolektivni junak u svakom zanru kojim se bavio i veština kojom te bez problema sa stotinu junaka u bilo kom žanru reditelj uvlači u priču.
to fantastično funkcioniše zahvaljujući njegovom zanatu i misiji koju je sebi kao autor odredio.

čak i i u onom ne tako slavnom celebrity filmu "igrač" altman demonstrira rediteljsku perfekciju. u službi autorskog angažmana koji je sam sebi postavio. zato volim i "igrača" iako nema nikakav sadržaj, praktično nikakvu priču. ali je sam po sebi provokacija koja najavljuje dolazak naprimer majkla mura u mainstream američke filmske industrije.


kinoteka

secam se kad sam kao mali gledao u kinoteci altmana. bio sam potpuno zbunjen. ocaran, zaveden. voleo bih kada bih mogao ponovo danas videti njegove filmove tim decijim ocima. vrlo se dobro secam filma 3 zene! i dan danas mi taj film nosi nekakvu magiju.
moram priznati da ga cesto nisam ni razumeo. besan sam gledao neke filmove po nekoliko puta pokusavajuci da dokucim sta je altman u stvari hteo. isplatilo se. mozda nisam shvatio sta on hoce, ali sam negde nasao sebe.
kako u ovakvim momentima odem u patetiku. izvinjavam se.
ovo je mozda trenutak da se setimo nekih lepih stvari i nekih odlicnih filmova.

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


R.I.P. :(

Hvala Srdjane na ovom lepom i tuznom tekstu. To je najmanje sto mi ovde mozemo da uradimo.
Nadam se da ce i Kinoteka doprineti sada vec secanju na ovog reditelja.

"Smrt je jedini kraj." :(

Choose life...


dobra ideja

da se kinoteka seti .

najzad , nekad su bili avangarda , sada su i oni 'vintage'. pristajalo bi.


Altman

je i meni jedan od omiljenih rezisera, valjda zato sto je razbio Holivudski uobicajeni recept za pravljenje filmova.
Bavio se ljudskim slabostima i okolnostima u kojima one dolaze do izrazaja i raskrinkavao
lazne drustvene norme, od kojih nepravedno
toliko toga zavisi.
Moji omiljeni filmovi Neshvil sa svim likovima-izdvojila bih Sulin Gejn-lepuskastu, priglupu, ne bas talentovanu starletu.Odlicnu muziku-I am easy-Kit Karadin u svom najboljem izdanju.
Igrac i Kratki rezovi.
Sheli Duval i Lili Tomlin, koje je neobicno cenio, pod njegovom palicom su ostvarile
najznacajnije kreacije u svojim karijerama.
I nema veze za Oskara, to je i onako Holivudska igra, koji je on mrzeo,
to sto je ostavio za sobom, je neizostavni deo samog vrha svetske kinematografije i ostace zauvek.
Slava mu!


Baš sam se pitao da li će

Baš sam se pitao da li će neko da napiše tekst. Odoh sad da izbrišem one trolove koje sam postavio po drugim blogovima.


tuzno

Zaista tuzno. A kao sto si rekao, smrt je jedini kraj.
Ali dok ne dodje...choose a life, kao sto je i on!


Dva drugara

Kjubrik I Altman su zaista bili nesto posebno.


kjubrik

evo jedne zanimljive vesti>
Dok je čistio ured Stanleya Kubricka, pokojnikov zet Philip Hobbs naišao je na zametnuti scenarij filma 'Lunatic At Large' koji je slavni redatelj pedesetih godina dobio od suradnika, šund pisca Jima Thompsona, a koji se zagubio 1967., kada je Kubrick selio iz Hollywooda za London, javlja New York Times.

Hobbs prema izgubljenom rukopisu sad planira snimiti film i tvrdi da je njegov punac uvijek spominjao taj scenarij i hvalio ga kao potencijalno dobar, no nikako ga nije mogao pronaći među svojim papirima. Oživljavanju interesa za pokojnikovo nerealizirano djelo priključila se i Kubrickova udovica Christiane koja također ističe koliko je taj film bio važan za njeng supruga i koliko je dobro da se konačno snimi.

Film je mračna misterija smještena u New York 1956., a u njoj se rješava zagonetka o tome tko je od nekoliko likova zapravo luđak pobjegao iz mentalne institucije. Scenarij dorađuje pisac Stephen R. Clarke, a redateljske palice se uhvatio Chris Palmer, jedan od vodećih britanskih redatelja reklamnih spotova koji se proslavio reklamom za Carlsberg World Cup.

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


kratki rezovi vrh!

njegovi filmovi su nekako uvek 'price o...' pa sad o cemu sve ne, jazzu, filmu, modi...ali ispricane na poseban nacin. momenat kada policajac objasnjava zeni da je umesto kod ljubavnice bio na Top Secret zadatku i da je u njenom interesu da ne sazna :-) und gomila slicnih situacija...

meni je ML javio danas za Altmana. bas neka tuga. juce sam dobila jos jednu do sad ne potvrdjenu informaciju (guglala sam ali nista) o smrti jedne kompozitorke, ne zelim ime sad da pominjem, nasa je seka.

kad pomenu kjubrika, secam se rekacije nikol kidman u intervjuu posle zavrsetka snimanja eyes wide shut, kad su je pitali kako se oseca...i kad se rasplakala...nije red mozda sad od njemu ali nekako taj film ne smatram njegovim poslednjim a tvoja prica mi daje taj impuls dodatni da najveci nikad ne umire Zaista. elem, poslednji film na kom je radio, gde se mislim cak i kolebao da li ipak on da ga rezira ili spilberg ali je nekako video stivena na to mestu jedan od Onih filmova, bar meni. govorim o A.I. naravno, spoj dve vrste genijalnosti, dve razlicite lucidnosti, dokaz da 'dechaci' uvek ostaju dechaci (sto se ovde pokazalo kao najbolje!). najtuznija bajka za decu&odrasle.

ne umiru oni tek tako...


Ima danas u Politici - on-line

Cuburac iz Kalifornije
Јуче у Београду
Преминула композитор Ксенија Зечевић
Ксенија Зечевић, један од најталентованијих композитора средње генерације, преминула је јуче, изненада у 51. години, саопштила је породица. Време и место сахране биће накнадно саопштени

http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=12710


Bob Altman i Ksenija Zecevic

Tuga na tugu


bebo

nekako imam veoma cudan odnos prema spilbergu. to je onaj love/hate odnos. Kjubrik je na zalost odustao od ideje da snimi film o holokaustu, kada je cuo da je spilberg krenuo sa snimanjem sindlerove liste. a bio je vec uveliko u pripremama.
drugi film koji je spilberg preuzeo kjubriku je AI. doduse kjubrik je na to pristao. mislim da je spilberg uneo jednu dozu patetike koja meni ovde ne prija. mislim da je kjubrik imao na umu sasvim drugu ideju... no...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


love/hate odnos?

Šta, on tebe voli, ti njega mrziš? Ili obratno...

Koliko ja u svojoj filmskoj neukosti razumem tvoje filmske svjetonazore ti bi trebalo da prezireš spilberga jer je upravo on jedan od trojanaca (drugi je Lucas) koji je učestvovao u uništavanju američkog 'autorskog' mainstreama i totalnoj stupifikaciji Holywooda.


e moj doktore

on ne zna ni da ja postojim. mozda sam bio neprecizan. ja ga u biti mrzim, ali ponekad mi se omakne da mi se nesto dopade (minority report). ne mogu da sporim da ima neke scene u nekim filmovima (Redov Rajan) da ti zastane dah... ali moram da mu zamerim, kao i Lukasu, to sto su upropastili americki film. Uradili su ono protiv cega su se borili kao mladi. posebno Lukas. sta da se radi. veliki su to reditelji....

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


da...

ali ne mozes mu osporiti da je veliki znalac, sve zna da uradi kako treba a mislim da je koliko sam cula i citala, A.I. u stvari radio spilberg po kjubrikovoj zelji, mozda bas zbog poznavanja savremene tehnologije, covek je u treku prosto. pa kjubrik je bio producent, ne vidim problem. a mozda se kjubrik malo plasio da bi se ponovio? (svi imamo slabosti a AI je meni po temi vise za stivena, sorry).
i ja sam dugo imala problem i imam i dalje sa tim sto kazes ali sam presekla tako da mislim da je on u stvari A.I., minority report, boja purpura...prosto, ne mogu da kazem da ne volim, sorry :-) a fotka u redovu rajanu?! ma vrh! jesam amater, sta mi mozes :-)


bebo

znam da sam te u srce pogodio. namerno, da dodjes malo i na ovaj blog :-)
spilberg je veliki mag. ima kod njega mnogo genijalnosti, ali i alavosti. doza patetike koju stalno servira zarad publike mi ne prija.
zna da iznenadi. poslednji put je to bilo sa filmom Uhvati me ako mozes...
ja sam nekako staromodni tip i vise volim hickoka, vajldera, hoksa, sirka, ...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


:-)))))))))

mesidz risivd ;-)
ma malo se 'kupamo' po dunavu...
elem, kech mi if ju ken je fenomenalan. muzika je takodje odlicna, ali mislim da je muzika u minority report ok ali malo mi zakazao john w. nego mogao bi neki post o filmskoj muzici, a? (kako narucujemo :-)))) svi mi ispunjavaju zelje na blogu, sto je to leeeepoooooo!!!! nikad necu da imam svoj, sta ce mi?! ;-)
(sutra ozgleda stize taj famozan net na kucu, ah! sad moram da palim)


BoL

tek sam sad shvatio da ti je skracenica BOL!!!
anyway, nisam ja strucnjak za muziku. ali ti mozes da napises nesto, a ja cu da okacim na blog. ja mogu da biram slicice...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


A šta kažeš

na ovaj (uslovno rečeno) američki, pretežno SF/NY 'novi val': Wes Anderson, Payne & Taylor, Baumbach, Russel (mislim da je on Texašanin)? ('ajmo malo svetla u ove tmurne vesti).

Alan Yentob (ne znam da li si čuo za čoveka, odgoogleuj) napravio mnogo zanimljiv Imagine o njima (ubacio je i Syngera u gornje društvo). A ja mnogo volim Royal Tenenbaums.

P.S. Za ovo Spilberg/Mitrović sam se nadao da ćeš da osetiš trunčicu ironije u mome glasu (nadam se da se ne ljutiš).


drw

kako bre da seljutim na doktora! nisam osetio ironiju, prag tolerancije mi danas nije na zavidnom nivou. verovatno od umora. americki film je neverovatno vitalan bas zbog takvih likova. nase oci su uprte uglavnom u visokobudzetne filmove koje plasiraju veliki studiji. ima tu svasta da se vidi, samo treba kopati i imati zivaca. ja sam se trenutno bacio na japanski animirani film- MIJAZAKI... i uglavnom gledam serije. ...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


i wes je texas cowboy

sjajan senzibilitet.
royal tenenbaums, rushmore, life aquatic (bowie na portugalskom!!!), sve sama plejada likova u cijem je svetu tako slatko obresti se makar na sat-dva. tako dobro stilizovano, i scenografski, a i po pitanju karaktera i price. bombonice!


nisam znao za andersona

mada, sad kad pomenu, stvarno ima onaj razvučeni akcenat koji meni, kao strancu, strašno prija. Duhom je, međutim, totalno na liniji Soho, Greenwich Village. Baumbach je sigurno NY. Žao mi je i što sam prošle godine propustio Sideways- mada je, što kaže Srđan, vremena sve manje.

Izgleda da to ide s godinama, attention span se smanjuje na 30-45 minuta a rezultat je praćenje serija (poput Robinja Izaura, Esmeralda, Uzurpadores, :))))). Siguran sam da je neko već formulisao power law koji objašnjava fenomen ili ga bar meri. Fenomen, mislim.


A koliki ti je onda...

...bio attention span sa 15 godina? (Mene, inace, najvise izludjuje to sto se deca ne interesuju ni za sta, a pogotovo ne za moju matematiku, ni 5 minuta ne prodje, a vec ih vidim sa oblackom iznad glava u kome stoji "booriing".)
Ne mislim da se smanjuje sa godinama, samo postajemo probirljiviji, veca zanovetala mozda, nista nam nije dovoljno dobro ako nije bas super bas odmah i uvek.
A ako si propustio "Sideways" prosle ili pretposle ili koje vec godine, sto ga propustas danas?
I jos nesto - nisam srela ni jednog tvog trenutnog zemljaka koji nije izvrdao ruglu "nas Amerikance", bilo teksaskog ili njuinglandskog akcenta; kao sto nisam srela ni jednog Amerikanca koji se nije zesce primao na britanski akcenat (doduse, i na bilo koji drugi, uvek im je sve "cute" - i kako se zoves, i kako pricas).


Quote:I jos nesto - nisam

Quote:
I jos nesto - nisam srela ni jednog tvog trenutnog zemljaka koji nije izvrdao ruglu "nas Amerikance", bilo teksaskog ili njuinglandskog akcenta; kao sto nisam srela ni jednog Amerikanca koji se nije zesce primao na britanski akcenat

Tačno. Ne znam kako, ali Englezima to uvek uspeva.

Sa 15 godina sam mogao da gledam i Shoah. U avionu sam probao da gledam Devil wears Prada, Adrift, My ex super girlfriend. Iznervirao sam se posle 5 minuta svakog, pa sam se smirivao Dylanom, Bowiem, Johnny Cashom i Marleyjem.


E, Dr,

kuda ide ovaj svet kada vise ni lepotice kao Uma ili brineta Ann ne mogu da drze paznju muskarcima...
Salu na stranu, ni ja takve filmove ne mogu da pratim, mozda samo nedeljom popodne, ako sam bas dokona i napolju pada kisa (sto se u poslednje vreme ali nikada ne desava, i to ne zbog vremenskih uslova).
Problem je sto u avionu ni "Fight Club", jedan od meni omiljenih filmova, nisam uspela da odgledam do kraja, prosto ima nesto sa tim malim sedistima, malim ekranima i pritiskom u usima. Jer, iz bioskopske sale nisam izasla cak ni sa notorno debilnog horora "They", a bilo je i drugih jakih kandidata. Magija mraka i velikog platna, pretpostavljam.
A Dylan, Bowie i Cash su definitivno uvek dobar izbor, pogotovo kako je velikih filmova sve manje (pod veliki mislim odlican, kao na primer Jarmushov "Broken Flowers", nadam se da njega nisi propustio prosle godine).


Spilberg

Cuburac iz Kalifornije

Spilberg je poznat u Industriji kao covek koji voli da "preuzima" tudje ideje... njemu vec godinama ljudi ne salju na citanje scenarija, jer on trazi da se potpise NDA u kome pise otprilike da ga necete tuziti ako nadjete u nekom njegovom buducem filmu neku ideju iz scenarija koji ste mu dali na citanje (gruba ali tacna interpretacija... u originalu je napisano "advokatskim" zargonom, takozvani small print). Ne kazem da je pokrao Kjubrika...


pa zar bil gejts nije krenu

pa zar bil gejts nije krenu slicno? mislim da on to dobro plati, taj potpis ;-)


Spilberg ne placa ...

Cuburac iz Kalifornije

Spilberg nista ne placa za NDA (Non Disclosure Agreement). To je "volonturisticki" gest ako neko zeli da posalje svoj scenario na citanje Dream Works-u ili Amblin-u sa nadom da ce ga kupiti ili dalje razvijati. Nije cudo da Spilberg godinama nije dobio Academy Award (Oskara) za svoje filmove jer nije bio a nije ni sada, simpatisan od strane Akademije. Tek kada je napravio Schindler's List (1993), temom i kvalitetnim filmom je "prisilio" Akademiju u kojoj su vecina Jevreji, da mu daju Oskara. Akademija jednostavno nije imala drugog izbora. I pored svega, nije omiljeni lik u Industriji u LA-u...


sirom otvorenih ociju

je meni najestetskiji film , a istovremeno ima njegovu zagonetnost . moj dobar prijatelj , filmadzija , smatra da je to film koji je nedorechen i kojim se kjubrik "vrti oko sebe samog". on voli ranog kjubrika , posebno 'p. pomoranzdu' .

oba velikana fasciniraju na sceni i van scene .


mmanitu

sirom zatvorenih ociju je jedan od boljih kjubrikovih filmova. nikako se ne bih slozio sa tvojim dobrim prijateljem. paklena pomorandza ne spada bas u ranog kjubrika... pre toga postoje bar dve kjubrikove faze rada...

kad sam vec kod filmskih cinika, moj reditelj broj jedan svih vremena je Bili Vajlder. Hickok je veoma blizu....

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


altman je ziveo dvadesetak

altman je ziveo dvadesetak godina sa transplantiranim srcem u grudima. Donor je bila neka mlada zena poginula u nesreci. On je imao obicaj da kaze da mozda izgleda star, ali ima mladjahno srce, i to zensko , i to je bila tajne njegove zivotne i filmopisacke zivahnosti. Sva sreca, jer da nije, verovatno bi ostali uskraceni za recimo gosford park..


zensko srce

da, to je interesantna cinjenica, meni jako intrigantna i impresivna otkako sam saznala - srce mladjahne zene sa umom i senzibilitetom takvog coveka. velika misterija - da li se covek promeni, kakav je osecaj, u kom pravcu ti se zivot nastavlja sa onim sto postajes kada ti je zivot ponovo dat,... (ranije vec doticano u filmovima, ne uvek uspesnim i kvalitetnim, mozda najinteresantije u "21 grams")
mislim da je to javno obznanio tek kada je primio oskara, znaci godinama kasnije.
(da li je skorseze sledeci, za jedno desetak godina, koji ce dobiti pocasnog oskara za zivotno delo posle nekih 17 nominacija? za sada ih ima 5, kao sto je imao i altman, ukoliko se ne varam)


dela su vanvremenska

altaman otisao izvan , iznad ...
ipak iznenadjenje .
uvek pomislis , ima josh ...
------------------------------------------------------

kad sve preslozim , USA je dala najveca imena , sa bitnicima ,ratnim pricama o vijetnamu i postratnim zgadjenim osvrtom na rat/ove i onim "oko i zbog rata" .

rat uzimajuci , istovremeno "daje" , najvishe u umetnosti, kulturi , filosofiji , nauci .

Fasbinder je najbolji tumach nacizma i postnacizma , svim svojim filmovima .

-----------------------------------------------------

ima kod nas 'altman'a , sigurno .
treba mozda da se slegne josh .

Goranova "urnebesna" je ta atmosfera . nije rat , al' rat je svuda . sve "fukcionise" ali je "psihijatrija" na ulicama .


Altman & Tom Waits

Kakva ubistvena kombinacija za Amere


mislim da je

amerikance posebno rastakao Daglas Sirk... genije.... Imitacija zivota...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Srdjane,

Hvala vam sto ste napisali ovaj blog.

Altman je jedan od kinematografa koji su obojili "nase" vreme, samim tim "moje" vreme.

Imao je dve retke osobine: savrsenu percepciju i sposobnost da je artikulise.

Olga


draga olga

hvala vama. zao mi je sto je povod tuzan, a ne recimo Oskar za njegov najnoviji film. Veceras cu sebe ponovo da castim gledanjem Gosford parka

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Dragi Srdjane,

Moji omiljeni su: Tri Zene, Kratki Rezovi, Igrac i Gosford Park. Kad bolje pomislim, iako sam potonji videla vise puta, rado bih sebe castila jos jednom projekcijom veceras. Na Gosford Park sam takodje posebno osetljiva jer zivim u Engleskoj i prepoznajem....

Olga


olga

takodje su i moji. tim redom. negde bih ubacio i Svadbu. to je nevidjen film....

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Ako se ne varam ...

Igrač je specifičan i po jednoj od dužih scena u istoriji kinematografije. Ispravite me ako grešim.
Takođe me je komentar na autentičnost Spielbergovog novijeg opusa podsetio na pomalo zaboravljeni film "Mač Gideona". Dovoljno je kupiti (ili uzeti) nečiju ideju pre, promovisati film posle realizacije, a ovo između bi mogao da odradi i student druge godine režije. E, u tome se razlikuju majstori kakav je bio Altman i majstori kakav nesumnjivo jeste Spielberg.


Alfred Hitchcock

Cuburac iz Kalifornije

Alfred Hitchcock je snimio svoj prvi kolor film KONOPAC (The Rope, 1948) u samo devet kadrova... film traje 80 minuta (iako obradjuje dogadjaj u realnom vremenskom trajanju koji traje 100 minuta) i ima sedam kadrova po 10 minuta i dva od po cetiri. Maksimalno pakovanje magazina 35mm filmske kamere je 10 minuta. Ovaj film je jedinstven u istoriji filma po duzini kadrova. Altman je takodje voleo dugacke kadrove, ali Hitchcock-ov "rekord" niko nije oborio. Od nasih reditelja Zika Pavlovic je voleo dugacke kadrove koje mu je prvo pravio nas proslavljeni snimatelj i kasnije reditelj Aleksandar Petkovic (ne brkati sa Petrovicem)snimajuci "iz ruke", sto je kod nas u to vreme bila velika novina pokupljena od francuskog Novog Talasa. Obojica su zapoceli svoje filmske karijere u amaterskom Kino Kulubu Beograd koji je bila specificna skola za mnoge filmske i televizijske radnike.


dugi kadrovi

mnogi reditelji su imali svoje male eksperimente sa dugim kadrovima. uvodna scena Touch of evil Orsona Velsa, zatim skoro svaka uvodna sekvenca Brajana de Palme.... samo su neki primeri.
Pre par godina je snimljen jedan ruski film (Ruska barka 2002. rezija Aleksandar Sokurov) u jednom kadru (2000 Actors. 300 years of Russian History. 33 Rooms at the Hermitage Museum. 3 Live Orchestras. 1 Single Continuous Shot)
naravno nije sniman na filmskoj traci...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Kao teshki Altmanovac,

zarazhena Altmanizmom od malih nogu :), ne mogu da ne primetim da niko nije spomenuo Kolachic sudbine ili kako su ga nashi prevodili Kukino bogatstvo. Iako ne dosezhe znachenja Kratkih rezova, omadjijao me je na prvo gledanje. Jedan mali, repertoarski film, ali savrsheno rezhiran i dramaturshki vodjen, sa sjajnim castom, shto je za njega i karakteristichno. Ni iz chega - sve.


draga ana

znas kako kazu nasi narodnjaci kad ih pitaju koju svoju pesmu najvise vole, a oni odgovaraju "volim ih sve podjednako. sve su mi pesme kao deca"
e tako je i sa altmanom. volim sve njegove filmove i svi su mi kao deca... ali jedna je Svadba...

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Hehe :)

Za mene su jedni Kratki rezovi :)... Ali mi je drago da delimo ljubav prema gospodinu Bobu... Chak nam se vrlo podudaraju ukusi u izboru reditelja... Da, da... I ja sam veliki Vajlderovac... A pored njega obozhavam Hoksa, Forda, Oldricha, Sigela...


ana

say no more, say no more... :-)

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


omiljeni

Kao da sam izgubi nekog prijatelja koji ne zivi ovde ali koga se rado setim i sa nostalgijom... Jednom je Borhes napisao da procitan i u "stvarnosti" dozivljen dogadjaj imaju istu vrednost.. Tako nekako gledajuci Altmanove filmove kao da sam postao prijatelj sa ovim covekom...
Kalifornijski poker (California Split) i privatni detektiv (The long Goodbay) su kao neke dzez kompozicije.. Variranje na osnovnu temu filma tako stvara osecaj spontanosti da vas uvuce u emociju tako jako a nenametljivo... Eliot Guld mi je omiljeni glumac jos od tada...
Bas mi je zao sto necu gledati noce filmove ovog velikog reditelja... Malo asm bio razocaran pLayerom i Visokom modom ali to sada zaista nije vazno.. bas mi je zao..
Milos Djukelic


milose

VELIKI pozdrav za tebe od Hitcha

When I'm good I'm very good, but when I'm bad I'm better.


Zamislite, tek ovde saznadoh za tu tuznu vest!

Vratih se u sopstvenu mladost...
Slava mu!