Planeta| Politika

AfPak [1]

Bojan Budimac RSS / 10.05.2009. u 20:25

Ako niste još čuli AfPak je novi geografski pojam, (verovatno bi transkripcija na srpski bila AvPak, ali ja ću se držati originala). Pojam koji "briše", od velikog broja ljudi koji žive tamo ionako nepriznatu, Durantovu liniju – preko 2,5 hiljade km dugačku granicu koja razdvaja Avganistan i Pakistan. Ovim novim izrazom se konflikti (eufemizam za ubijanje) u ove dve zemlje stapaju u jedan.

Tekst koji sledi je počeo da se kuva pre tačno mesec dana kao jednom blogeru obećani tekst o Avganistanu. Krčkao se, pa onda kiselio da bih pri poslednjoj redakciji ustanovio da je sada zapravo nemoguće napisati aktuelni tekst o Avganistanu ignorišući frku koja se dešava, ili bolje, se prelila u Pakistan.

U knjizi koju često citiram, The Great War for Civilisation: The Conquest of the Middle East, Robert Fisk opisuje knjigu koju je njegov otac dobio za petnaesti rođendan, Tom Graham, V.C., A Tale of the Afghan War (štampanu 1900.). Život književnog lika Toma, učesnika onog što Britanci zovu Drugim avganistanskim ratom (1897). Fisk opisuje ovaj roman kao "uznemiravajuću priču rasnih predrasuda, ksenofobije i otvorene antimuslimanske mržnje." Svoj mali prikaz te knjige Fisk završava rečenicom:
Ideja da Avganistanci ne žele strance da osvajaju i okupiraju njihovu zemlju jednostavno ne postoji u priči.
[Nešto se (retorički) pitam postoj li ta ideja danas, sto i kusur godina kasnije?]

Drugi citat koji želim da navedem pre nego zaista počnem dolazi od Džeka A. Blama (Jack A. Blum – Former Senior Investigator and Special Counsel to the United States Senate Foreign Relations Subcommittee on Terrorism, Narcotics and International Operations). Sledeće je rekao u dokumentarcu koji toplo preporučujem Our Own Private bin Laden, Samire Gečel (Samira Goetschel):
Na Bliskom istoku imate 250 miliona ljudi koji nemaju nade. Oni imaju korumpirane, nezajažljive, smrdljive vlade ravno iz XIV veka. Nepismenost, robovlasništvo, zlostavljanje dece, sekstualno zlostavljanje su obična pojava. E sad, u takvom okruženju šta raditi? Ono što treba raditi je obrazovati ljude, oni treba da imaju šanse, zdravstvenu zaštitu, oni treba da imaju vladu koja će se baviti nečim drugim osim krađom od masa. Umesto toga naš prilaz je da ustanovimo koji od prevaranata koji upravlja tim haosom će biti najprijateljskiji nastrojen prema nama i onda da plaćamo njegov ostanak na vlasti. [zvuči poznato i istinito, zar ne?]

 

Avganistan – malo istorije

Avganistan sa sve svojom burnom istorijom je od 19. veka bio važno polje na tabli za ono što su Britanci nazivali Great game (tada, na tom prostoru, između britanske i ruske imperije) i mada su se igrači za tablom promenili to je i danas. Kao period mira i prosperiteta se računa duga vladavina poslednjeg avganistanskog kralja Muhameda Zahira ili Zahir Šaha (od 1933. do 1973. kad je zbačen pučem), no on je samostalno vladao tek od 1963. i to je bio zaista početak (rekao bih i kraj) modernizacije Avganistana. Dosta logično, Ameri su tada bili zauzeti gubljenjem rata u Vijetnamu, a Sovjeti gledali "svoja posla" gušeći ustanke u svom bloku. NATO je tada služio svrsi i.e. "slobodan svet" nije težio globusu NATO-a, a centralnoazijska nafta i gas su čekali da budu pronađeni.

Onda je veliki igrač velike igre Zbignjev Bžežinski navukao, kako voli da se hvasta, Sovjete da i oni imaju "svoj Vijetnam" i time je startovalo ono što bi se moglo nazvati savremenom istorijom Avganistana (i šire, mnogo šire). U svakom slučaju SSSR je uleteo u avganistansku avanturu (decembar 1979) i iz nje izašao (februar 1989). Bivši saveznici, sada (možda) neprijatelji, Bžežinski i Osama bin Laden još uvek raščišćavaju pitanja kopirajta na pobedu (pobeda uvek ima mnogo roditelja, dok su porazi uglavnom kopilad).

Komunistički režim u Kabulu se držao još tri godine posle sovjetskog povlačenja, da bi 1992. tzv. mudžahedini uz obilnu pomoć SAD, koja je išla preko CIA i pakistanske vojne tajne službe odneli pobedu.

Opšte mesto u površnim rekapitulacijama istorije i.e. kad političari rekapituliraju, a novinari ponavljaju kao papagaji, je da je Zapad "okrenuo leđa Avganistanu" pošto su džihadisti isterali Crvenu armiju. Nedavno u odličnom članku Majkl Šojer (Michael Scheuer, bivši šef analitičkog odeljenja CIA koje se bavilo ObL-om) se obračunava sa ovom, po njegovim rečima, urbanom legendom.

U svakom slučaju predmet interesovanja Šojerovog odeljenja i.e. Osama bin Laden je napustio Avganistan 1990. i prvo se vratio u domovinu mu, Saudijsku Arabiju, da bi za samo dve godine postao nepodnošljiv kritičar saudijskog režima i njihovog slugeranjskog odnosa prema SAD, glede primanja američke vojske na sveto arabijsko poluostrovo, pa se sklanja u Sudan, odakle distribuira džihadiste i teroriste od Alžira, preko Bosne do Čečenije. Godine 1996. Sudan ga pod pritiscima seli, ali prethodno ljubazno pita Klintonovu administraciju 'oćete da ga hapsimo i damo vama? Nećemo. Onda kuda da ga šaljemo? Saudijska Arabija? Ne, nipošto. Somalija? Ne. Avganistan? Da, bingo!

Građanski rat Avganistanu koji je usledio posle pada komunističkog režima, a u kome su se iskristalisale dve strane – talibani i Severna alijansa – je u to vreme bio uglavnom ograničen na sever zemlje, a talibanska vlada je bila priznata od Saudijske Arabije i Pakistana.

Selidba iznajmljenim avionom iz Somalije u Avganistan je bila početak jednog lepog prijateljstva između ObL-a i mule Omara, lidera talibana i emira Avganistana od 1996. do 2001. U prilog Šojerovom viđenju ide i činjenica o poodmaklim dogovorima između Unocal-a i talibana o naftovodu kroz Avganistan. S tim u vezi nije se zgorega podsetiti na Bil Klintonovu reakciju kad mu je neko od savetnika skrenuo pažnju da talibani maltretiraju žene: "We can live with that." Toliko o ljudskim pravima u real politici.

Šta se desilo 11. septembra 2001. svi (ne) znamo, no to je zvaničan početak tzv. "rata protiv terorizma", pa još globalnog. Koliko nekoliko časova posle zločina protiv humanosti u Njujorku i Vašingtonu krivac je određen. Ono što je svakako nestalo u cnoj rupi zaborava je ponuda talibanskog režima, iskrena ili ne, ne možemo znati, da isporuči bin Ladena ukoliko joj se dostave dokazi o njegovoj umešanosti u zločin. Ponuda je ignorisana, a gledajući danas poternicu FBI-a i njeno objašnjenje u Vašington postu možemo zaključiti da je ignorisana iz jednostavnog razloga što se nije imalo šta dostaviti. (Btw veliko je pitanje da li bi to ikad saznali da nije bilo blogera iz Muckraker Report-a, koji je provalio priču nekoliko meseci pre V. Posta) Istorija je zabeležila da je rat počeo zbog odbijanja talibanskog režima da isporuči bin Ladena i članove Al kaide.

Rat protiv "avganistanskog režima"* sa jasnim glavnim ciljem da se al kaida i njen vođa smoke out i dovede pred lice pravde – dead or alive, da se poslužim kaubojskim rečnikom prethodnog stanara Bele kuće, je bio kratak i neuspešan. Barem kad je taj glavni cilj u pitanju. Talibanski lideri, al kaida i njen vođa su, pih majkumu opet, iskliznuli kroz klance planinskog masiva Tora Bora u Pakistan. Time ne samo da su podigli nivo našeg znanja geografije, kad bi inače znali za Toru Boru (?), nego su dali i jednu od ključnih reči senatoru Keriju za njegovu neuspešnu predizbornu kampanju za predsedničke izbore 2004. (a baš ju je lepo izgovarao). Obični talibani, šta god to značilo, su se dezintegrisali odlučivši da će ratovati kad njima odgovara i praktično bez borbe predali zemlju američkom proxy-ju Severnoj alijansi (veselo društvo mudžahedina, gospodara rata, narko dilera i ratnih profitera/zločinaca i.e. mirror image talibana, čije hendlovanje posle 11. septembra je preuzeto od Rusa i Iranaca).

Proglašena je pobeda i "oslobođenje" Avganistana. Istine radi to je uvek spominjano kao sekundarni cilj. Snimke razdraganog oslobođenog naroda kako nosi na rukama Čejnija i Ramsfelda niste videli iz jednostavnog razloga što se tako nešto nije desilo, obojica su, kako je to sad običaj kad se posećuju oslobođeni narodi, ušunjali i išunjali iz zemlje poput lopova (zašto pišem 'poput'?). Ah da, umalo da zaboravim, nova demokratska vlast na čelu sa lutanom (baš je zgodan, ko lutka) Hamidom Karzaijem je dogovorena u Nemačkoj u decembru 2001. Izbor je 2002. potvrdila Loja Džirga (Loya Jirga) – glavna institucija avganistanske vekovne demokratske tradicije i još jedna reč (baš baš lepa – puna usta) koja je obogatila naš rečnik, compliments of US government.

Ista (američka vlada) je 2003. otvorila novi front u "ratu protiv terorizma" u Iraku, a u Avganistanu je započet proces rekonstrukcije baš onakav kakav gosn. Džek A. Blam tamo gore predlaže. Potok dobrih vesti o oslobođenim ženama koje su masovno odbacile burke i počele da nose miniće, devojčicama u školama, zmajevima koji se ponovo vijore nad Kabulom i obnovljenim prvenstvima u buzkašiju, je povremeno prekidan vestima o izbombardovanim civilima, ups, sorry, talibanima. Sasvim neočekivano Hamid Karzai je dobio free&fair demokratske izbore 2004, a u nedostatku bolje bitange veovatno će i sledeće u avgustu ove godine.

----

* danas se ratovi ne vode protiv zemlje i/ili naroda koji živi u istoj, nego protiv režima – mi nemamo ništa protiv ........................... (dopisati po volji) naroda koji bombardujemo i čije civile ubijamo u znatno većem broju od pripadnika oružanih snaga našim super-hiper preciznim naouražnjem, naprotiv, baš ih volimo, prosto obožavamo – zvuči poznato, zar ne?

––––––––––––––––––––––

Beleške na margini

Obim je bio od početka problem ovog teksta, tako da ga moram seći na komade i davati u svarljivim porcijama. U nastavku poglavlje 'Avganistan danas', pa ću preći na Pakistan i neke moje pretpostavke i zaključke.

––––––––––

Za mene je sjajan primer kako se razne stvari mogu spinovati priča o puštanju zmajeva. Mnogo štamparske boje i video trake je utrošeno na to kako je talibanski režim zabranio tu nevinu razbibrigu dece i odraslih, a eto Ameri i koališn foršiš je vratili na ulice Kabula. Sa x godina zakašnjenja saznajem zašto su talibani zabranili netakonaivnu razbibrigu (uporedivu sa pucanjem petardama). Naime, radi se o tome da su deca (a i odrasli) kao redovan materjal za zmajeve za borbu upotreljavali žilete i da ih je dosta ostalo bez prstiju. Režimu (koji ja ne želm da branim ni sekunde) je svakako bio najlakše da stavi blanket zabranu puštanja zmajeva nego da kontroliše iste. Ovo o žiletima sam prvi put čuo u novembarskom intervjuu koji je Erik Margolis (novinar koji dobro poznaje taj deo sveta) dao Skotu Hortonu za antiwar radio. Na žalost arhiva još uvek ne radi, tako da sam jedinu potvrdu našao na ovom videu, tamo negde oko trećeg minuta se onako usput pominje gubljenje prstiju (a žileta nigde nema samo mnogo nevinijeg "staklenog najlona").

Kite  Fighting in Kabul

––––––––––

Da, umal' da zaboravim... Spomenuh film Our Own Private bin Laden... eve ga, treba videti, ima zanimljivu listu govornika, od Bžežinskog, Benazir Buto, Lorete Napoleoni do Čomskog...

 

Atačmenti



Komentari (68)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gordanac gordanac 20:57 10.05.2009

dobar pristup...

..i samo da pitam:
Da li si izostavio ISAF s namerom da ga bude u drugom nastavku, ili...?

Inače, istorija Avganistana mi je najslikovitije predstavila jedna njihova parlamentarka rekavši (otprilike) "naša je zemlja bila u zabiti, bez puteva, a onda su posred nje - izgradili raskrsnicu, a mi to dugo nismo znali, možda još uvek ne znamo.."
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:10 10.05.2009

Re: dobar pristup...

..i samo da pitam:
Da li si izostavio ISAF s namerom da ga bude u drugom nastavku, ili...?

Naravno da je NATO nezaobilazan u priči, ali i ovako mi se čini da su ove tri šlajfne dosta guste, tako da će biti reči o tome ko sve daje danak u krvi za...? Pa i otome će biti reči.


Inače, istorija Avganistana mi je najslikovitije predstavila jedna njihova parlamentarka rekavši (otprilike) "naša je zemlja bila u zabiti, bez puteva, a onda su posred nje - izgradili raskrsnicu, a mi to dugo nismo znali, možda još uvek ne znamo.."



gordanac gordanac 21:22 10.05.2009

malko je..

...komplikovanije jer je UNAMA "UN mission", pa je tako i ISAF UN "covered", tako da od 2001. priča o Avganistanu "ne ide" bez Rezolucija koje je donosio SC UN.

"ISAF Mandate

ISAF has been deployed since 2001 under the authority of the UN Security Council (UNSC) which authorised the establishment of the force to assist the Afghan government “in the maintenance of security in Kabul and its surrounding areas, so that the Afghan Interim Authority as well as the personnel of the United Nations can operate in a secure environment.”

ISAF is a coalition of the willing - not a UN force properly speaking - which has a peace-enforcement mandate under Chapter VII of the UN Charter.

Nine UN Security Council Resolutions relate to ISAF, namely: 1386, 1413, 1444, 1510, 1563, 1623, 1707, 1776 and 1833 (on 23 September 2008). A detailed Military Technical Agreement agreed between the ISAF Commander and the Afghan "

"Expansion of ISAF’s presence in Afghanistan

ISAF’s mandate was initially limited to providing security in and around Kabul. In October 2003, the United Nations extended ISAF’s mandate to cover the whole of Afghanistan (UNSCR 1510), paving the way for an expansion of the mission across the country."

Sve je "prošlo" procedure i ne može "javnije i jasnije biti" - zato mislim da ćeš morati i formalno ulogu ISAF-a i UNAMA-a dotaći.
Kao i domaći (avganistanski) kontekst situacije na kraju XX i početkom XXI veka, nezavisno od međunarodne prisutnosti.
Svima kanda odgovara - osim čestitom svetu koji "živi nasred raskrsnice, a da toga nije ni svestan.."

Bojan Budimac Bojan Budimac 21:37 10.05.2009

Re: malko je..

...komplikovanije jer je UNAMA "UN mission", pa je tako i ISAF UN "covered", tako da od 2001. priča o Avganistanu "ne ide" bez Rezolucija koje je donosio SC UN.

priča je vazda komplikovana i zato mi je pristup takav sa malo ciničnim otklonom, jer ta količina tragedije čestitog sveta "koji živi nasred raskrsnice, a da toga nije svestan" je otherwise overwhelming. A kad bolje pogledaš i sovjetska avantura je počela sa obezbeđivanjem Kabula i okoline...
nsarski nsarski 21:21 10.05.2009

Zmajevi

Pre dve godine (2007) je u konkurenciji za Oskara bio i film "The kite runner", o ovom "sportu" u Avganistanu.



Uzgred, Ameri su u svojoj beskonacnoj mudrosti, u jesen 2001. godine, bacali u Avganistan pomoc u hrani iz aviona. Istovremenu su ih i bombardovali kasetnim bombama koje se rasprsnu u stotine malih "bombica" koji eksplodiraju ako ih neko podigne. "Greskom" su, medjutim i ti "bombici" i paketi hrane bili jako slicni:



Pa, sad, ko je kriv malom Avganistancetu sto ne zna da cita i ne razume Engleski kad nadje zuti paket na poljani? Lepo pise...
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:41 10.05.2009

Re: Zmajevi

Uzgred, Ameri su u svojoj beskonacnoj mudrosti, u jesen 2001. godine, bacali u Avganistan pomoc u hrani iz aviona. Istovremenu su ih i bombardovali kasetnim bombama koje se rasprsnu u stotine malih "bombica" koji eksplodiraju ako ih neko podigne. "Greskom" su, medjutim i ti "bombici" i paketi hrane bili jako slicni

Sećam se, kao i aplauza koje je Buš dobijao kad je ponavljao kako eto bacaju hranu avganistanskom narodu (jer kao što napisah božemoj "mi nemamo ništa protiv njih").
jecullence jecullence 22:08 10.05.2009

Re: Zmajevi

Nisam odgledala film, ali sam pročitala sjajnu knjigu "The Kite Runner" iliti "Lovac na zmajeve" Khaleda Hosseinia. Naučila sam dosta o Avganistanu i klasnom razdoru između bogatih Paštuna i siromašnih i ugnjetavanih Hazara, ali i prijateljstvu između dva dečaka koja su pripadnici ta dva naroda.
Preporučujem i knjigu "Hiljadu čudesnih sunaca" istog pisca, koja upravo opisuje tešku sudbinu žena u Avganistanu pod talibanskom vlašću, ali i pre nje.
Bojane, od vas sam opet naučila nešto novo, i isčekujem nastavak :)
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:23 10.05.2009

Re: Zmajevi

Bojane, od vas sam opet naučila nešto novo, i isčekujem nastavak :)

Pravilno na blogu se kaže "od tebe" , a ja sam od tebe saznao za pisca i knjige za koje, na moju sramotu, nisam znao, hvala ti.
jecullence jecullence 22:49 10.05.2009

Re: Zmajevi

Naravno, izvinjavam se na grešci ( ili greški?) pri oslovljavanju. Knjige su zaista prelepe, a ostala sam dužna za originalni naziv drugog naslova " A Thousand Splendid Suns" ili barem mislim da je tako:)
Sam pisac je napustio Avganistan kao dete, pukom srećom tik pred pad pomenutog šaha, pošto mu je otac postavljen na mesto ambasadora u Francuskoj. Kasnije su izbegli u SAD, gde je završio medicinu, i praktikovao je jedno vreme. Danas vodi humanitarnu organizaciju za pomoć narodu Avganistana. Verovatno bi bilo fer da postavim i linkove, ali nisam stručnjak, tako da to prepuštam google-u.
gordanac gordanac 22:59 10.05.2009

kabul

Khaled Hosseini


"Every street of Kabul is enthralling to the eye
Through the bazaars, caravans of Egypt pass
One could not count the moons that shimmer on her roofs
And the thousand splendid suns that hide behind her walls"




mirelarado mirelarado 23:03 10.05.2009

Re: Zmajevi

jecullence
Verovatno bi bilo fer da postavim i linkove, ali nisam stručnjak, tako da to prepuštam google-u.


Биографија
Ловац на змајеве
Хиљаду сјајних сунаца
Domazet Domazet 00:24 11.05.2009

Nadam se...

Bojan Budimac
Uzgred, Ameri su u svojoj beskonacnoj mudrosti, u jesen 2001. godine, bacali u Avganistan pomoc u hrani iz aviona. Istovremenu su ih i bombardovali kasetnim bombama koje se rasprsnu u stotine malih "bombica" koji eksplodiraju ako ih neko podigne. "Greskom" su, medjutim i ti "bombici" i paketi hrane bili jako slicni

Sećam se, kao i aplauza koje je Buš dobijao kad je ponavljao kako eto bacaju hranu avganistanskom narodu (jer kao što napisah božemoj "mi nemamo ništa protiv njih").
... da ni ti ni Nsarski ne mislite da su paketi sa hranom namerno pravljeni da bi lichili na kasetne bombe.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:32 11.05.2009

Re: Nadam se...

Domazet

Можда глупост неки пут једноставно не зна за границе?
nsarski nsarski 00:43 11.05.2009

Re: Nadam se...

... da ni ti ni Nsarski ne mislite da su paketi sa hranom namerno pravljeni da bi lichili na kasetne bombe.

Pa, to je $64000 dollar question, isn't it? Tolike slucajnosti na jednom mestu, i toliko cesto, teraju coveka da se zamisli.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:57 11.05.2009

Re: Nadam se...

Логично питање, dottore, било би и зашто касетне бомбе, ако нешто и не треба да се виде, боје у јарко жуту боју? Тиме се губи на њиховој ефикасности, јер после првог њиховог дејства оне су лако заметљиве. И сâм сам склон "мало подозривијем" погледу, али биће да је овде ипак реч о логици упадљивости одабране боје, код хране, а касетне бомбе после свог првог дејства и треба да буду пронађене...
Domazet Domazet 01:46 11.05.2009

Mislim da nije...

nsarski
... da ni ti ni Nsarski ne mislite da su paketi sa hranom namerno pravljeni da bi lichili na kasetne bombe.

Pa, to je $64000 dollar question, isn't it? Tolike slucajnosti na jednom mestu, i toliko cesto, teraju coveka da se zamisli.
...siguran sam da su glupost i nezaintreresovanost pencilpushera itekako doprineli tim sluchajnostima. Ali namera je meni potpuno neverovatna. I ti i ja mozemo lako da pretpostavimo kako bi reagovala javnost da se dokazhe namera. Jednostavno je rizik preveliki. Ne sumnjam da u Pentagonu ima onih koji misle da sluchajnosti i nisu bash tako tragichne ali sam ubedjen da nema nijednog koji bi rizikovao svoju kariujeru zarad par stotina pobijenih civila.
Domazet Domazet 01:51 11.05.2009

Glupost po definiciji

Predrag Brajovic
Domazet

Можда глупост неки пут једноставно не зна за границе?
...sama po sebi, rekao bih, ne zna za granice. Samo je negde malo vishe a negde malo manje ogranichena. Siguran sam da je ovde odigrala znachajnu ulogu. A vezano za tvoje objashnjenje i koliko sam upoznat sa avganistanskim krajolikom verovatno bi zeleno pakovanje hrane bilo josh uochljivije (mada bi onda neko mogao da poviche: Perfidarija!).
dragan7557 dragan7557 11:01 11.05.2009

Re: Zmajevi


Pa, sad, ko je kriv malom Avganistancetu sto ne zna da cita i ne razume Engleski kad nadje zuti paket na poljani? Lepo pise...

nsarski, kod boja nije potrebno čitanje pošto predstavlju simbolizaciju kvaliteta već od davnina.

Prošlogodišnja zakonska izmena EU "akt" 628/2008 koji je zamenio predhodni BOB/BGA/GTS od 1992 o upotrebi žute i plave boje za oznake kvaliteta hrane radi prepoznatljivosti je samo potvrda ovoga što kažem.

U Islamu žuta boja ima takođe precizno značenje kao recimo što crvena boja označava opasnost itd.

Nemam baš mnogo volje da pišem o zloupotrebama boja kao simbola u svrhe manipulisanja stanovništvom jer je obimna tema.
Slika jasno pokazuje da je počinjeno zlo ....... jer u islamskoj kulturi žuta boja simbolizuje sigurnost kao i na čitavom azijskom delu sveta i vezuje se za hranu.
Ovo si mogao da vidiš i u Hong Kongu kada si boravio tamo prilikom predaje istog Kini..

Žuta boja u Evropi simbolizuje opasnost ili u najmanju ruku oprez a i radijaciju (vidi saobraćajne znake) ali ovo nije tako u Islamu, pa su greške neminovne osobito kod manje obrazovanih populacija ili kod dece.

dragan7557
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 14:01 11.05.2009

Re: Zmajevi

The Kite Runner knjiga je izvanredna. pridruzujem se blogerima koji su je vec preporucili, al bi da dodam da zahteva malo jaci stomak.
dobar review te knjige je bio u New York Times-u. 2003 godine.
jecullence jecullence 22:23 11.05.2009

Re: Zmajevi

Hvala na pomoći :)
Milutin Milošević Milutin Milošević 21:23 10.05.2009

ApFak

Idi, bre, Budimac. Ja prvo pročitao ApFak, pa rekoh nešto se kačiš za Unfom. Laknulo mi kada sam video da nije to
nsarski nsarski 21:40 10.05.2009

Re: ApFak

pa rekoh nešto se kačiš za Unfom

Nobody fucks with Unf!
Ili kako rece Хесус - Nobody fucks with the Džizas!



(Nazalost, ovo je najbolja verzija koju sam pronasao).

Bojan Budimac Bojan Budimac 21:43 10.05.2009

Re: ApFak

Nobody fucks with Unf!

gordanac gordanac 21:52 10.05.2009

lebowski

....kaže "disabled by ..."
evo, ovaj bi morao da radi:

Unfuckable Unfuckable 19:05 11.05.2009

Re: lebowski

au Brattte, ovo je - jako !
...jako !!!
...ššširokkko što bi klinci rekli

ps : ja sinoć gledao nešto o Gvantanamu, i sva ta pravna priča oko toga, i svo ono otimanje ljudi i trpanje u kelije bez optužnica...pa posle Vrhovni sud kako malo lupa šljage Vrhovnom Moronu...dok ljudi mardeljaju li, mardeljaju...godinama
...ššširokkko, brattttee....šššširokkko
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:03 11.05.2009

Re: lebowski

ps : ja sinoć gledao nešto o Gvantanamu, i sva ta pravna priča oko toga, i svo ono otimanje ljudi i trpanje u kelije bez optužnica...pa posle Vrhovni sud kako malo lupa šljage Vrhovnom Moronu...dok ljudi mardeljaju li, mardeljaju...godinama


S tim u vezi je ovaj mali klip, a linak za ceo intervju je ovde.
Jacob Hornberger, founder and president of the Future of Freedom Foundation, discusses the legal maneuvers that prevented a Supreme Court ruling on enemy combatants, the difference between regular and extraordinary rendition, how the U.S. asserts the right to detain anyone in the world
Doctor Wu Doctor Wu 22:23 10.05.2009

Preskočena je u ovoj

priči vrlo bitna epizoda sa zauzimanjem iranskog konzulata u Mazari Šarifu i skoro početkom rata između Iranske garde i talibana koji su- pazi godine- 1998. sprečili Ameri. I inače nisi pomenuo Iran, iako on igra vrlo bitnu ulogu u celoj priči o Avganistanu.

Inače, Iranci su kad je 09-09-2001 ubijen Ahmad Šah Masud, preko diplomatskih kanala prvi dojavili Bushu da se sprema "nešto veliko". Pre Putina.
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:44 10.05.2009

Re: Preskočeno je u ovoj

priči mnogo toga, jer mi nije bila namera da pišem knjigu, nego da nas što pre dovedem do današnjeg stanja, najširim potezima. Naravno, da je Iran bitan, ali jedva da sam pomenuo i Pakistan koji je ipak igrao aktviniju ulogu.
Dakle, dottore na ovu konstrukciju slobodno dodavaj detalje.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:15 10.05.2009

Re: Preskočeno je u ovoj

Bojan Budimac
nego da nas što pre dovedem do današnjeg stanja, najširim potezima.

U tome si, bez sumnje, uspeo.
Blade Runner Blade Runner 23:37 10.05.2009

Citam danasnju vest

Al Qaeda No Longer in Afganistan
Priprema za avgustovske "reizbore" ili nesto vise?
Bojan Budimac Bojan Budimac 08:25 11.05.2009

Re: Citam danasnju vest

Al Qaeda No Longer in Afganistan
Priprema za avgustovske "reizbore" ili nesto vise?

Mnogi sasvim ozbiljni ljudi stavljaju postojanje te NGO pod sumnju. Ja sam sklon da je gledam kao ideologiju, tako da mi je i samo nagađanje gde se nalazi smešno, no vest je tačna -- sigurno nije u Avganistanu
leopold_lady leopold_lady 23:38 10.05.2009

Dugo se to kuvalo i kuvalo....

dok jednog dana nije eksplodiralo,a sada ne znaju kako da reše tu eksploziju i srede stvari.... Ne mogu da krivim nikoga - ali da sam u većini slučajeva na strani Pakistanaca - jesam.... Ipak,malo dublje analizirajući shvatam da sve ni tamo nije oduvek crno i belo i da ima dosta nijansi sive.... A sivu (sem kao boju odeće) ne volim....
radojicic92 radojicic92 02:49 11.05.2009

"rat protiv terorizma"

a dodaj tome u slucaju Afganistana i "war on drugs" koji im je uspeo pa otprilke 5000%
za toliko je porasla prozvodnja od 2001 do danas

Holbrooke
"The … program, which costs around $1 billion a year, may be the single most ineffective policy in the history of American foreign policy….It’s not just a waste of money. It actually strengthens the Taliban and al Qaeda, as well as criminal elements within Afghanistan."
"It's just so damn complicated,
"


misli na program unistavanja polja i laboratorija
pa normalno da mu je komplikovano kad im donosi oko 4 milijarde godisnje samo u Afganistanu, a onda to pomnozis sa jedno 25 kad izadje napolje


vratila se malo muzika, talibani nisu dozvoljavali, ali i danas za vreme svirki po svadbama momci okolo rokaju kalasnjikove da prikriju
i sad to DJs zovu kalasnjikov scratch:)

Bojan Budimac Bojan Budimac 08:14 11.05.2009

Re: "rat protiv terorizma"

a dodaj tome u slucaju Afganistana i "war on drugs" koji im je uspeo pa otprilke 5000%
za toliko je porasla prozvodnja od 2001 do danas

Ma ti ratovi protiv raznoraznih imenica...

Što se tiče 5000% rasta proizvodnje nije ga bilo tako teško postići s obzirom da je krenuo skoro od nule.

Taliban's Ban on Growing Opium Poppies Is Called a Success
Secretary of State Colin L. Powell announced a $43 million grant to Afghanistan in additional emergency aid to cope with the effects of a prolonged drought. The United States has become the biggest donor to help Afghanistan in the drought.

"We will continue to look for ways to provide more assistance to the Afghans," he said in a statement, "including those farmers who have felt the impact of the ban on poppy cultivation, a decision by the Taliban that we welcome."


Ali onda nastaju i globalni problemi...

Taliban's Eradication of Poppies Is Convulsing Opium Market
''But even if in the long term this reduction of supply is a major success, it will be sustainable only with a parallel reduction in the demand in the industrial countries,'' Mr. Arlacchi said. Narcotics experts say they do not see matching efforts in rich countries to cut use."

Loreta Napoleoni koja se pojavljuje u tom filmu Our Own Private bin Laden, je napisala interesantnu knjigu Terror Incorporated: Tracing the Dollars Behind the Terror Networks. Zanimljiva priča o tokovima novca i volumenu istog ($1.5 trillion) u sektoru globalne ekonomije koji možemo okarakterisati kao 'terorizam'.

Prošle godine je dala intervju u kom je između ostalog rekla:
Politicians are the great illusionists. ... the reason why they are illusionists is because politics has lost control of the economy. Politics should be a battle of ideas, it is not any more a battle of ideas. There is no left, there is no right. Politicians, what they do is, they create a basic economic condition for the individual and a corporation in order to grow economically, to become rich. But to hide this kind of transformation to hide the true nature of the state which has now become a market-state -- they project illusions. This is the key problem, that we, the people, are on the receiving-end of these illusions and often we don't know what is real and what is not.

flipper58 flipper58 10:57 11.05.2009

Re: "rat protiv terorizma"

"The NGO is getting an undertaking from the candidates from all over the state that they will not serve liquor or distribute narcotics like poppy husk, opium and even psychotropic drugs to voters for votes."

ostatak teksta
dragan7557 dragan7557 11:39 11.05.2009

Re: rat protiv "terorizma"



budimac
Ako još istražuješ ovu temu pogledaj:
"At the Highest Levels: The Inside Story of the End of the Cold War"
by Michael R.Beschloss and Strobe Talbott
Little, Brown and Company Boston 1993

Mnogo podataka i linkova na ljude i događaje.

prporuka i za kvalitet teksta i za temu

dragan7557
Bojan Budimac Bojan Budimac 12:14 11.05.2009

Re: "rat protiv terorizma"

flipper58
"The NGO is getting an undertaking from the candidates from all over the state that they will not serve liquor or distribute narcotics like poppy husk, opium and even psychotropic drugs to voters for votes."

Kao što sam to već negde napisao moj omiljeni demokrata Perve(r)z Mušaraf je rekao: Democracy has not set formula
odin2004 odin2004 10:23 11.05.2009

kristalizacija

Pohvala autoru za ulozen trud i da dam svoj skromni doprinos.

"Građanski rat Avganistanu koji je usledio posle pada komunističkog režima, a u kome su se iskristalisale dve strane – talibani i Severna alijansa..."

Nazalost stvari nisu bile bas iskristalisane to jest tukao je ko je koga stigao i udruzivao se ko je sa kim u tom momentu imao interese (kao i u svakom gradjanskom ratu). Severna Alijansa je bila sastavljena od raznoraznih grupa Hazara, Tadzika, Uzbeka...(pre svega etnickih) koje su sve bile pod pokroviteljstvom susednih zemalja - svaka slicnost sa nama poznatim dogadjajima je slucajna.

Sto se tice slicnosti kasetnih bombi i humanitarne pomoci moze biti i da je slucajno, jer amerikanci se ne libe da dignu avione i izbombarduju selo (uz naravno kolateralnu stetu merenu u nekoliko desetina ili stotina civila) samo ako im se nesto ucini sumnjivo.
Bojan Budimac Bojan Budimac 11:34 11.05.2009

Re: kristalizacija

Nazalost stvari nisu bile bas iskristalisane to jest tukao je ko je koga stigao i udruzivao se ko je sa kim u tom momentu imao interese (kao i u svakom gradjanskom ratu). Severna Alijansa je bila sastavljena od raznoraznih grupa Hazara, Tadzika, Uzbeka...(pre svega etnickih) koje su sve bile pod pokroviteljstvom susednih zemalja - svaka slicnost sa nama poznatim dogadjajima je slucajna.

Tačno, ali ispratiti promene lojalnosti stranama u tom građanskom ratu (baš kao i u svakom građanskom ratu) bi zahtevalo mnogo više teksta, pa je to pojednostavljenje koje uglavnom drži vodu. Danas u mejnstrimu imamo mega-pojednostavljenje, pa se sve što se bori protiv okupacije i/ili režima, kako u Avganistanu, tako u Pakistanu jednostavno naziva talibanima, ali o tome potom.
d j o l e d j o l e 10:45 11.05.2009

Kolike su

od velikog broja ljudi koji žive tamo ionako nepriznatu, Durantovu liniju – preko 2,5 hiljade km dugačku granicu koja razdvaja Avganistan i Pakistan. Ovim novim izrazom se konflikti (eufemizam za ubijanje) u ove dve zemlje stapaju u jedan.
su slicnosti, a kolike razlike izmedju Avganistana i Pakistana (sto se tice unutrasnjeg uredjenja) istorijski gledano, posto laicki gledano Pakistan deluje kao mnogo stabilnija zemlja. Da li je moguce da se konfllikti slicni onima koji se desavaju u Avganistanu i Iraku preliju i u Pakistan (da li je do te mere i ta zemlja destabilizovana).

Takodje, u blogu ste rekli da Al Kaida nije vise u Avganistanu ... da li ste mozda mislili da se trenutno nalazi u Pakistanu. Jos jedno usputno pitanje, da li je Pakistan nuklearna sila.
Bojan Budimac Bojan Budimac 12:08 11.05.2009

Re: Kolike su

Da li je moguce da se konfllikti slicni onima koji se desavaju u Avganistanu i Iraku preliju i u Pakistan (da li je do te mere i ta zemlja destabilizovana).

Na neki način se već prelilo i otud AfPak strategija, kao da je reč o istom konfliktu, no to je takođe pojednostavljenje jer se u Pakistanu dešava više procesa istovremeno.

Takodje, u blogu ste rekli da Al Kaida nije vise u Avganistanu ... da li ste mozda mislili da se trenutno nalazi u Pakistanu.

Napisao sam u komentaru, da mnogi sasvim ozbiljni ljudi sa poznavanjem materije stavljaju samo postojanje al kaide pod sumnju. U svakom slučaju to nije organizacija sa nekom čvrstom hijerarhijskom strukturom i jednim centrom odakle se koordiniraju akcije koje se pripisuju al kaidi, tako da je fizičko mesto 'sedišta', čini mi se nemoguće odrediti. Zato pišem da je ja vidim više kao ideologiju sa glavnim ideologom Osamom bin Ladenom, čiji whereabouts su potpuna misterija, ali se veruje da je u Pakistanu. Robert Fisk često ponavlja da bi recimo ubistvo ObL-a bilo slično ubistvu kreatora atomske bombe, naime, "bomba" je već napravljena te ubistvo kreatora ne menja ništa/mnogo na stvari, ja mislim da je u pravu.

Pakistan jeste nuklearna sila, ali nije potpisnik NPT-a* (Nuclear Proliferation Treaty - Ugovor o neširenju nuklearnog naoružanja), što znači da nisu sva nuklearna postrojenja pod paskom IAEA (International Atomic Energy Agency). Samim tim je teško napraviti precizniju procenu veličine arsenala, koji se procenjuje na 50-70, pa sve do 150 bojevih glava. Zbog nestabilnosti u zemlji sada se postavlja pitanje sigurnosti tog arsenala, međutim, svi verzirani se slažu da je ono vrlo sigurno i da nema šanse da upadne u neželjene ruke, a čak i kad bi se to u nekom worst case scenariju desilo (ponavljam, jako teško) nemoguće bi bilo za tog nekog da ga aktivira.

* Nuklearne sile koje nisu potpisnici NPT-a su Izrael i Indija

P.S. "u blogu ste rekli" -- pravilno je "si rekao"
jednatanja jednatanja 12:55 11.05.2009

Bžežinski

je jedan od onih likova koji mi je 90-tih išao na XXX -kad god bi ga novinari upitali za mišljenje o "temi" on je uspeo da je poveže sa Sovjetskim Savezom -čovek je očigledno zadojen nekom vrste lične mržnje prema SSSR...i dan danas kad ga priupitaju nešto u vezi Iraka, on uspe da "ubaci" Rusiju u odgovor.

Doduše, malo me je iznenadila ova veza Bžežinski-Afganistan....U filmu "Charlie Wilsons War" kao glavna ličnost koja je počela sa snabdevanjem oružja navodi se US kongresmen Charlie Wilson (igra ga Tom Hanks), i sve to na nagovor jedne bogate, ugledne i fanatične Teksašanke. Film je odličan, treba pogledati, a ako rentiraš DVD, postoji i intervju sa njom i kongresmenom, još uvek žive negde u US. Postaje kristalno jasno kako od ideje par ljudi može pravi rat da se kreira....
Bojan Budimac Bojan Budimac 13:44 11.05.2009

Re: Bžežinski

je jedan od onih likova koji mi je 90-tih išao na XXX -kad god bi ga novinari upitali za mišljenje o "temi" on je uspeo da je poveže sa Sovjetskim Savezom -čovek je očigledno zadojen nekom vrste lične mržnje prema SSSR...i dan danas kad ga priupitaju nešto u vezi Iraka, on uspe da "ubaci" Rusiju u odgovor.

O njemu i njegovom delu (knjgama) će biti dosta reči na kraju, jer je , čini mi se, neizbežan kad govorimo o tome delu sveta koje je on odavno krstio azijski Balkan

Bžežinski je tvorac strategije po kojoj će pomoć mudžahedinima koji su destabilizovali vladu u Kabulu krajem sedamdesetih navesti Sovjete na intervenciju pre, a ne kasnije. Naime, on je bio uveren da bi Sovjeti intervenisati kad-tad i samo je želeo da stvori uslove koji bi tu intervenciju ubrzali. Tako da je naoružavanje mudžahedina počelo još za vreme Karterove administracije. Čarli Vilson je priča koja dolazi posle toga.

Da, Bžežinskova mržnja prema svemu ruskom (ne bih rekao čak ni da je sovjetsko u pitanju) je, blago rečeno, iracionalna. U ovom dokumentarcu koji sam stavio je prosto patetično kako, taj inače visokointeligentni čovek dozvoljava sebi da zvuči kao totalni idiJot kriveći, pajz sad, SSSR za stvaranje koncepta džihada i mržnju fundamentalnih islamista prema Zapadu. Misleeem, teflon...
jednatanja jednatanja 16:10 11.05.2009

Re: Bžežinski

U ovom dokumentarcu koji sam stavio je prosto patetično kako, taj inače visokointeligentni čovek dozvoljava sebi da zvuči kao totalni idiJot


A sad mu je data još jedna prilika da bude opasan, kao Foreign Policy Advisor Obaminoj administraciji...
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:29 11.05.2009

Re: Bžežinski

Бжежински је рођени Пољак, отац му је био дипломата у предратној Пољској (укључујући позицију у СССР), докторат му је на СССР тему, ...

У том контексту његова опседнутост уопште не чуди. Оно што чуди је уважавање мишљења таквих људи.

Мада, мислим да је ту у питању принцип "корисног идиота". Наиме, увек је пожељно имати бар по једног "познаваоца" (академског или на лицу места, није важно) са сваким могућим мишљењем, по могућношћу са некаквом звучном титулицом, бившег овога, садашњег онога, на цени су дипломатске и остале државне позиције, а неки минимум је позицијијица у неком неважном удружењцу или организацијици са финим називом.

У сваком тренутку се онда, из широког спектра понуде, вади на сунце меродавно мишљење корисног идиота који одговара тренутним потребама.
Doctor Wu Doctor Wu 19:29 11.05.2009

Re: Bžežinski

Мада, мислим да је ту у питању принцип "корисног идиота".

Ne verujem da je Bžežinjski u toj poziciji. Ipak je on u ovoj ili onoj formi uz State Department tolike decenije. Oni se idiota otarase pre ili kasnije. Ovaj je u samom srcu sistema.

I da, Budimac je tu u pravu. Bžežinjski uopšte nije antikomunista, on jednostavno mrzi Ruse.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:43 11.05.2009

Re: Bžežinski

Тачно је да се уопште не ради о идиоту. Само се принцип тако зове. Тачно је и да се класични корисни идиоти гаје ван система (да би се са истоветном лакоћом користили или пустили низ воду, по потреби) и да су понекад и стварно идиоти, али понекад виде и неку своју рачуницу у игрању своје улоге. У сваком случају, извесна критична маса на релативно восокој позицији мора да се гаји и унутар система. Добра је за застрашивање. Јер кад човек близак систему тако каже ...
nsarski nsarski 20:27 11.05.2009

Re: Bžežinski

Ovaj je u samom srcu sistema.

I to vrlo mocan i totalno opijen svojom ulogom gospodara univerzuma. Veoma veoma zao i opasan covek.
Doctor Wu Doctor Wu 20:53 11.05.2009

Re: Bžežinski

Veoma veoma zao i opasan covek.

Da, i ja ga vidim tako. Ima još takvih likova okolo: Holbrooke, Paddy Ashdown, na primer, ali ovaj je prototip. Prosto se raduje zlu.

U tom smislu,
Тачно је да се уопште не ради о идиоту.

možda je bolje reći da važi upravo suprotno. Možda se radi o prvoklasnom idiotu.

Bojan Budimac Bojan Budimac 21:03 11.05.2009

Re: Bžežinski

Holbrooke, Paddy Ashdown,

Druga liga u odnosu na Bžežinskog, čini mi se. Da su zli i opasni mislim da ne vredi arčiti tastaturu.
Ovo sam mislio da okačim kasnije, ali kad je već reč o Holbruku...



Obratiti pažnju na ovu rečenicu:

The reason we are in this area, notwithstanding its immense difficulties, is because the people in this area attacked our country on September 11th, 2001, and have stated flatly they intend to do it again.
Cyrano de Bergerac Cyrano de Bergerac 21:44 11.05.2009

Re: Bžežinski

Da je sam, još i nekako. Problem su, i tek će biti, njegovi učenici. Stvorio je plejadu naslednika, sve grđi od grđeg.
Inner Party Inner Party 14:09 11.05.2009

A sta to ima tamo...

... pa se stranci otimaju za Afganistan?!

Znam da narod zivi od proizvodnje maka i da su veoma siromasni. Cak stavise Amerikanci misle da je, za razliku od Irackog, Afganistanski rat opravdan i da u njemu treba istrajati...

PS

Odlican je onaj ruski film 9-ta Ceta, preporucujem ga svima koje zanima Afganistan.
Bojan Budimac Bojan Budimac 14:58 11.05.2009

Re: A sta to ima tamo...

... pa se stranci otimaju za Afganistan?!

Raskrsnica?

Moreover they [the Central Asian Republics] are of importance from the standpoint of security and historical ambitions to at least three of their most immediate and more powerful neighbors, namely Russia, Turkey and Iran, with China also signaling an increasing political interest in the region. But the Eurasian Balkans are infinitely more important as a potential economic prize: an enormous concentration of natural gas and oil reserves is located in the region, in addition to important minerals, including gold. (Bžežinski, The Grand Chessboard, strana 124)
myredneckself myredneckself 16:39 11.05.2009

Re: A sta to ima tamo...

... pa se stranci otimaju za Afganistan?!

Znam da narod zivi od proizvodnje maka i da su veoma siromasni. Cak stavise Amerikanci misle da je, za razliku od Irackog, Afganistanski rat opravdan i da u njemu treba istrajati...

probaj da nađeš i ovo, ne škodi za ukompletiravanje slike


"We conquered the Afghanistan in order to put in a pipeline. We captured Afghanistan because that is the gateway to Caspian Sea oil."- Gore Vidal
Черевићан Черевићан 09:43 12.05.2009

маам просветљености

све чешће затекнем себе пред гео-политичким непознаницама и да није текстова као овај Ваш, г. Будимац ,богме бих лутао. овако . . . хвала Вам на њему .
myredneckself myredneckself 14:20 12.05.2009

afgangirl

malo trola, koji to i nije...


kad god vidim dete sa nekog ratnog područja, raznežim se i odmah mi se plače
lepotu ove devojčice/ke nije uspelo da pobedi ružno lice rata, iako joj je ostavilo užasan strah u očima
(kažu da Paštuni uglavnom imaju plave ili zelene oči)
vishnja92 vishnja92 15:01 12.05.2009

Re: afgangirl

postoji jos jedna njena fotka, slikana nekoliko godina kasnije.
neko je jednom kacio na blogu.

fascinantno... ostao je potpuno isti pogled.
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:30 12.05.2009

Re: afgangirl

vishnja92
postoji jos jedna njena fotka, slikana nekoliko godina kasnije.
neko je jednom kacio na blogu.

fascinantno... ostao je potpuno isti pogled.

Da, to je čuvena devojčica, a posle žena sa National(istic) geography cover .
Inače ja sam prestao da se pretplaćujem na taj časopis upravo zbog Avganistana i jednog broja sad me mrzi da ga tražim mislim da je 2003. koji je bio posvećen "oslobođenom" Avganistanu i u sebi je sadržao reportažu koja je ispod svakog merila osnovne pristojnosti, o dodirnim tačkama sa istinom teško je i govoriti jer ih je u tom tekstu bilo jako malo.
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:38 12.05.2009

Troll koji to jeste

Ups, za pola sata mi počinje emisija... Apsolutno i totalno nepripremljeni Igor i ja, a možda nam se priključi Goran Dimić, ćemo blebetati o životu na selu... Igor je svež doseljenik u jedno mađarsko selo, a ja sam već veteran mediteranskog seoskog života...

http://tilos.hu
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:58 12.05.2009

Белгијско пиво за друштво

Unfuckable Unfuckable 20:00 12.05.2009

Re: Белгијско пиво за друштво

myredneckself myredneckself 20:27 12.05.2009

Re: Белгијско пиво за друштво

ovo sam izguglala za -anča


Edit: u jednom momentu sam ukapirala da ne znate ko je anča, čak je njanja pitala jesam li ja ona, pa, eto anče
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:31 12.05.2009

Re: Белгијско пиво за друштво

ja sam stvarno mislila da si to ti pre nego sto si se prekrstila u mrns.
Brajovicu hvala za pivce.
Unfuckable Unfuckable 20:32 12.05.2009

Re: Белгијско пиво за друштво

pa anča zna za kvirije tako da ...hajde da kažemo da je to neki maskirani haligator
zna za blog, def
mirelarado mirelarado 20:39 12.05.2009

Re: Белгијско пиво за друштво

Можда је Пеђица?:)))
NNN NNN 23:12 12.05.2009

Re: afgangirl

vishnja92
postoji jos jedna njena fotka, slikana nekoliko godina kasnije.
neko je jednom kacio na blogu.

fascinantno... ostao je potpuno isti pogled.



Koliko razumem ovo:

שרבט גולה (בפאשטו: شربت گلا) (נולדה ב-1972) היא אישה ממוצא אפגאני-פתאני אשר התפרסמה כאשר תמונת פניה הופיעה על
שער המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק בשנת 1985, בגיליון שעסק בפליטים ברחבי העולם. מאז נודעה בכינוי "הנערה האפגאנית".
גולה התייתמה מהוריה במהלך פלישת ברית המועצות לאפגניסטן. בעת המלחמה היא התגוררה במחנה הפליטים נאסיר בארג בפקיסטן, לאחר שהוגלתה מאפגניסטן על ידי כוחות הצבא האדום. במחנה פליטים זה צולמה על ידי הצלם סטיב מקארי עבור המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק. שרבט גולה הייתה אחת מהתלמידות בבית הספר הלא רשמי של מחנה הפליטים; בגלל חוקי הצניעות הנוקשים באפגניסטן וחוקי הטליבאן שם, לא היו הרבה הזדמנויות לצלם נשים אפגניות, ומקארי ניצל את ההזדמנות וצילם את הנערה בעלת המבט החודר.

אף על פי ששמה או זהותה לא היו ידועים, תמונתה, תחת הכותרת "הנערה האפגנית", הופיעה בגיליון הנשיונל ג'יאוגרפיק של חודש יוני 1985. תמונת פניה, עם הצעיף האדום שנתלה בצורה רופפת על ראשה ועם מבטה החודר ועיניה הירוקות המסתכלות ישירות אל המצלמה, נעשו לסימן מוכר בעולם כולו של העימות באפגניסטן בשנות השמונים ובעיית הפליטים שם. תמונתה של גולה נחשבת כתמונה המוכרת ביותר בהיסטוריה של מגזין הנשיונל ג'אוגרפיק.
זהותה של "הילדה האפגנית" נותרה לא ידועה במשך למעלה מחמש עשרה שנה; אפגניסטן נשארה סגורה כמעט לחלוטין בפני תרבות המערב ובפני התקשורת עד לאחר מיגור שלטון הטליבאן הקיצוני בשנת 2001, על ידי צבא ארצות הברית בפלישה האמריקאית לאפגניסטן. אף על פי שבמשך שנות התשעים ניסה הצלם סטיב מקארי למצוא את הנערה, נסיונותיו כשלו.

בחודש ינואר בשנת 2002, ארגון הנשיונל ג'יאוגרפיק שלח משלחת לאפגניסטן בנסיון לגלות את זהותה של הנערה המפורסמת. הצוות הגיע למחנה הפליטים שבו צולמה, אך גילה שהמחנה נסגר. בסיוריהם ברחבי אפגניסטן, קיבלו אנשי המשלחת דיווחים רבים על זהות הנערה, אך כולם התבררו כלא נכונים.

Ona je 1972. Prva slika je iz 1985. a druga iz 2002. godine.



vishnja92 vishnja92 08:39 13.05.2009

Re: afgangirl

Koliko razumem ovo:


aleksandra1966 aleksandra1966 23:43 15.05.2009

Re: afgangirl

A meni je kao maloj san bio da se jednom pretplatim na National Geografic i cim stigosmo u Kanadu, pretplatismo se.Vec neke 1997. sam otkazala pretplatu zgranuta editorijalima o Balkanu.Nije me mrzelo ni pismo da im napisem, objavili ga nisu, naravno, ali nema veze, nisam ga zato ni poslala.Takvo elementarno neznanje (da li?) i izvrtanje cinjenica stvarno nisam ocekivala od njih.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana