Otupela vremena...

Tibor Jóna RSS / 25.09.2007. u 09:39

Blizi se polako i datum i obljetnica ulaska sovjetskih i partizanskih jedinica u selo odakle su moji. Dan oslobodnjenja od fasistickog okupatora.

Pricano mi je o tome kako je taj dan selo ocekivalo ulazak Rusa, sa zenama posakrivanim po tavanima. Oni su stigli tek predvece, zajedno sa partizanima, zadrzavsi se u krvavom piru u susednom volksdeutscherskom selu citav dan. Postreljano je i posilovano, te u masovne grobnice baceno sve sto se nije povuklo sa nemackim jedinicama i sto je verovalo da ce ih sopstvena neumesanost u ratna dogadjanja i nevinost sacuvati. Rusi su dosil toliko umorni od orgijanja i pijani da su za taj dan izgubili volju za dalje deljenje revolucionarne pravde. No, sutra je vec bio novi dan.

Malo ljudi danas zna da su koncentracioni logori za volksdeutschere po Banatu i Madjare u Backoj drzani cak i do 1948. godine. U okolini Zrenjanina postojao je jedan od najvecih u kojem su muskarci ubijani prinudnim radom, gladju i bolestinama, a zene podvodjene oficirima i zlostavljane do smrti na razne nacine. Podaci o broju pobijenih variraju od nekoliko desetina hiljada do cak stotine hiljada zatvorenih i pobijenih Nemaca i Madjara (sto je i cifra kojom operise Rimokatolicka crkva).

Kao i uvek kada se o necem organizovano cuti - javlile su se spekulacije, relativizacije, preterivanja i nespremnost da se prihvate cinjenice i suoci sa dogadjajem.

Te masovne grobnice su danas mahom neobelezene, a kada se na njih i postavi obelezije, najcesce u vidu krsta, pojavi se ona vila iz narodne pesme o zidanju Skadra i za noc razgradi ono sto se za dana sagradi.

To change the subject completely - moj otac mi je pricao o tome kakvu su pometnju 80tih godina bili u stanju da izazovu pojedina knjizevna i pozorisna dela, prepiske po novinama... Pricao mi je o pometnji koju su digla "Vunena vremena" , pa predstava "Sveti Sava", to name a few...

Kultura je tada, koliko sam shvatio, imala tu fantasticnu moc da pokrene pitanja od nekog znacaja za drustvo, da u centar zbivanja vrati skrenutna pitanja, da digne prasinu.

Pre godinu i nesto vise dana na repertoar JDP postavljena je predstava "Banat" u reziji Dejana Mijaca, a po tekstu Ugljese Sajtinca. Kako se desava u isto vreme i bavi slicnim temama kao i pocetak mog bloga ona predstavlja jedno od prvih dela sa umetnickim aspiracijama napisanih na ovu temu na srpskom jeziku.

Ono sto mi je zanimljivo je odsustvo svake, aman i dnevnopoliticke reakcije na ovu predstavu koja se bavi jednim periodom nase proslosti o kojem se do sada cutalo.

Zivo me interesuje odgovor na pitanje - da li je kod nas kultura izgubila moc da pokrece drustvo i namece mu teme te da ga dovodi u fazu reevaluacije svojih stavova i vrednosti ili je jednostavno, u ovom slucaju tema passez? Ako jeste slucaj da je kultura izgubila moc, kako se to dogodilo?

ps.

blog je nastao uz potpunu svest o novosadskoj raciji i nemacim represalijama nad lokalnim stanovnistvom tokom okupacije Banata  



Komentari (66)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Doctor Wu Doctor Wu 10:03 25.09.2007

Hm, dobar blog...

Ono sto mi je zanimljivo je odsustvo svake, aman i dnevnopoliticke reakcije na ovu predstavu koja se bavi jednim periodom nase proslosti o kojem se do sada cutalo.

Pa, ne bi trebalo to toliko da cudi. Ono sto je u Srbiji 'demokraCko' je znacajno zabrazdilo u nacionalisticku izolaciju, prevashodno u cilju dodvoravanja brojnom radikalskom glasackom telu, da ih problemi i frustracije pripadnika drugih nacija jednostavno ne zanimaju. (Pri cemu ne mislim da su radikali iskljucivo srpski specijalitet: koliko je madjarskih predstava i knjiga napisano na temu zlostavljanja i bacanja Srba i Jevreja pod zaledjeni Dunav u ratnom Novom Sadu, na primer?)

Onaj drugi, 'levi', a zapravo neokomunisticki (aka 'liberalni') deo javnosti je zauzet borbom protiv SPC/popova/cetnika da ih svaka pomisao o tome da su i partizani u jednom segmentu istorije cinili zlocine iritira.


Tibor Jóna Tibor Jóna 10:21 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Doctor Wu
(Pri cemu ne mislim da su radikali iskljucivo srpski specijalitet: koliko je madjarskih predstava i knjiga napisano na temu zlostavljanja i bacanja Srba i Jevreja pod zaledjeni Dunav u ratnom Novom Sadu, na primer?)


hajde da ne pravimo od ovog bloga mesto na kojem ce se raspravljati ko je kome pobio vise ljudi. takva je rasprava degutantna i ne vodi nichem konstruktivnom, a ni sam blog nije napisan na tu nakanu.

Inace, ne znam koliko je Vama licno poznato da je samo nedelju dana nakon novosadske raciije poslanik madjarskog parlamenta Endre Bajcsy-Zsilinsky u jednom od potresnijih ratnih govora zahtevao u Parlamentu odgovornost za pocinjena streljanja i tvrdio da je nanet neizbrisiv oziljak casti madjarskog naroda, te da je licno pozvao ponaosob svakog od fasistickih poslanika na dvoboj pistoljima na koji mu niko od njih nije izasao.

Takodje malo je poznato i da je tadasnja hortijevska Madjarska vec sledece 1943. godine procesuirala vodece ljude koji su organizovali novosadsku raciju i da su oni do 1944. godine bili u zatvoru odakle su ih oslobodili Nemci kada su okupirali madjarsku i instalirali marionetsku vladu Strelastih krstova.

Ali kazem, nemojte molim Vas da od ovog bloga pravimo licitaciju mrtvima. Posebno ne preko Novosadske racije, koja je narocito tuzan dogadjaj.

sova sova 10:37 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Tibor Jóna

Doctor Wu(Pri cemu ne mislim da su radikali iskljucivo srpski specijalitet: koliko je madjarskih predstava i knjiga napisano na temu zlostavljanja i bacanja Srba i Jevreja pod zaledjeni Dunav u ratnom Novom Sadu, na primer?)hajde da ne pravimo od ovog bloga mesto na kojem ce se raspravljati ko je kome pobio vise ljudi. takva je rasprava degutantna i ne vodi nichem konstruktivnom, a ni sam blog nije napisan na tu nakanu.Inace, ne znam koliko je Vama licno poznato da je samo nedelju dana nakon novosadske raciije poslanik madjarskog parlamenta Endre Bajcsy-Zsilinsky u jednom od potresnijih ratnih govora zahtevao u Parlamentu odgovornost za pocinjena streljanja i tvrdio da je nanet neizbrisiv oziljak casti madjarskog naroda, te da je licno pozvao ponaosob svakog od fasistickih poslanika na dvoboj pistoljima na koji mu niko od njih nije izasao. Takodje malo je poznato i da je tadasnja hortijevska Madjarska vec sledece 1943. godine procesuirala vodece ljude koji su organizovali novosadsku raciju i da su oni do 1944. godine bili u zatvoru odakle su ih oslobodili Nemci kada su okupirali madjarsku i instalirali marionetsku vladu Strelastih krstova.Ali kazem, nemojte molim Vas da od ovog bloga pravimo licitaciju mrtvima. Posebno ne preko Novosadske racije, koja je narocito tuzan dogadjaj.


Dobar....
"Hajde da ne pravimo", pa onda sledi gotovo ceo post o tome.
Unajmanju ruku stiče se utisak da ste blago tendenciozni.
Meni je eto moja strina, izvorna Lalinka, pričala da su maltene palili sveću što su bili pod nemačkom a ne mađarskom okupacijom. A Novosadska racija nije bio izolovan slučaj, spomenuste Zrenjanin, ako se ne varam i tamo je bilo "tužnih događaja".
Doctor Wu Doctor Wu 10:42 25.09.2007

Pa, Tibore

citav tvoj otpis je zapravo odgovor na jednu zagradu (zgotivljenu radi iznosenja potpuno sporedne ideje) i definitivno ne prati glavni tok onoga o cemu sam ja pisao. A to je o generalnoj nepremnosti srpske politicke javnosti da shvati frustracije sugradjana, pripadnika drugih nacija, i o mom vidjenju razloga za to.

I necu ti otpisivati pitanjem koliko je jos casnih ljudi bilo pored casnog Endrea, podsecanjem da je i jedan Milosevic hapsio Seselja (iako smatram da je spram Hortija satrap bio mala maca), kao i da obracune unutar mafijaskih klika ne smatram ogradjivanjem od zlocina.
Tibor Jóna Tibor Jóna 12:00 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

sova

"Hajde da ne pravimo", pa onda sledi gotovo ceo post o tome.
Unajmanju ruku stiče se utisak da ste blago tendenciozni.


Ja ne brojim mrtve, ne prebiram po lesevima, ne poredim "mog" mrtvog sa "tvojim", ne relativizujem, ne opravdavam zlocin i zlocince - iznosim samo podatak koji se izbegavao u nasoj istoriografiji - a to je nacin na koji su se u Budimpesti neki ljudi odnosili prema novosadskoj raciji i to kao reakcija na direktan upit jednog od blogera - kako se Madjari nose sa problemom pocinjenog zlocina tokom Novosadske racije.

Sto se mene tice, tragedija je kad se ubije 1 covek, let alone 10 ili 100 ili 100.000 ... Vec posle prvog ubijenog sasvim je sve jedno koliko ga mrtvih sledi. Ne verujem da osecanje uzasa ima valere.

Meni se pak cini da utisak koji Vi sticete biva taj koji je tendenciozan.

Ja sam dete svojeg porekla i iskustva koje sam stekao ziveci od posledica svog porekla, od njega ne mogu da pobegnem, pa ce te me Vi izviniti ukoliko ne uzmognem da o svojim utiscima pisem sa pozicije Kineza ili Chileanca, nego ukoliko i dalje nastavim da koristim meni poznat i pristupacan mobilijar paralela i iskustava. To sto on nece uvek biti srpski, ja Vam ne mogu pomoci, tako nam je - kako nam je.

Mozda da utrosimo nasu energiju da se naviknemo da nece svako uvek pricati sa pozicija na koje smo navikli, koristiti price na koje znamo kako da reagujemo i da se naviknemo da zivimo u zemlji u kojoj razliciti ljudi imaju razlicita iskustva - te da izlaganje javnosti jednog iskustvenog mobilijara ne podrazumeva nipodastavanje ili anuliranje bilo kojeg drugog, treceg ili petog vrednosnog sistema, vec jednostavno pogled na svet iz drugacije perspektive.

A najgore od svega sto blog uopste ne postoji da bi raspravljao o bilo kojem posebnom zlocinu - vec o razlozima za mogucu otupleost naseg drustva na impulse koje salje kulturna scena.

Izvinite sto sam upotrebio za to paralelu sa vojvodjanskim Madjarima i Nemcima, a ne recimo Slovacima i Romima, i izvinite sto u tu paralelu nisam ukljucio vasu strinu (zensko od lala je sosa), i posebno izvinite ako vas je to potreslo. Iskoristion sam ono iskustvo koje je meni najblize. Izvinite sto je ono drugacije od vaseg i sto nije vase. Sta ja tu mogu? Da me se pitalo sta zelim da budem ko zna sta bi izabrao. Ali nije.
sova sova 12:33 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Tibor Jóna

sova"Hajde da ne pravimo", pa onda sledi gotovo ceo post o tome.Unajmanju ruku stiče se utisak da ste blago tendenciozni.Ja ne brojim mrtve, ne prebiram po lesevima, ne poredim "mog" mrtvog sa "tvojim", ne relativizujem, ne opravdavam zlocin i zlocince - iznosim samo podatak koji se izbegavao u nasoj istoriografiji - a to je nacin na koji su se u Budimpesti neki ljudi odnosili prema novosadskoj raciji i to kao reakcija na direktan upit jednog od blogera - kako se Madjari nose sa problemom pocinjenog zlocina tokom Novosadske racije.Sto se mene tice, tragedija je kad se ubije 1 covek, let alone 10 ili 100 ili 100.000 ... Vec posle prvog ubijenog sasvim je sve jedno koliko ga mrtvih sledi. Ne verujem da osecanje uzasa ima valere. Meni se pak cini da utisak koji Vi sticete biva taj koji je tendenciozan.Ja sam dete svojeg porekla i iskustva koje sam stekao ziveci od posledica svog porekla, od njega ne mogu da pobegnem, pa ce te me Vi izviniti ukoliko ne uzmognem da o svojim utiscima pisem sa pozicije Kineza ili Chileanca, nego ukoliko i dalje nastavim da koristim meni poznat i pristupacan mobilijar paralela i iskustava. To sto on nece uvek biti srpski, ja Vam ne mogu pomoci, tako nam je - kako nam je.Mozda da utrosimo nasu energiju da se naviknemo da nece svako uvek pricati sa pozicija na koje smo navikli, koristiti price na koje znamo kako da reagujemo i da se naviknemo da zivimo u zemlji u kojoj razliciti ljudi imaju razlicita iskustva - te da izlaganje javnosti jednog iskustvenog mobilijara ne podrazumeva nipodastavanje ili anuliranje bilo kojeg drugog, treceg ili petog vrednosnog sistema, vec jednostavno pogled na svet iz drugacije perspektive.A najgore od svega sto blog uopste ne postoji da bi raspravljao o bilo kojem posebnom zlocinu - vec o razlozima za mogucu otupleost naseg drustva na impulse koje salje kulturna scena. Izvinite sto sam upotrebio za to paralelu sa vojvodjanskim Madjarima i Nemcima, a ne recimo Slovacima i Romima, i izvinite sto u tu paralelu nisam ukljucio vasu strinu (zensko od lala je sosa), i posebno izvinite ako vas je to potreslo. Iskoristion sam ono iskustvo koje je meni najblize. Izvinite sto je ono drugacije od vaseg i sto nije vase. Sta ja tu mogu? Da me se pitalo sta zelim da budem ko zna sta bi izabrao. Ali nije.


Nema potrebe za bilo kakvim izvinjavanjem, makar i sarkastičnim, no iznositi da je u Mađarskoj u II s. ratu bilo sporadičnih glasova razuma te to koristiti za argumentaciju manjeg zla je meni izgledalo tendenciozno. Glasova razuma i hrabrih ljudi ima u svakoj priči i u svakom ratu. Neki su bili u parlamentu, neki za kucaćom mašinom a neki su jednostavno branili komšije po cenu svog života. Pitanje kako se Mađari nose sa problemom počinjenog zločina može se gledati i korz prizmu slučaja dr Šandora Kepiroa koji živi u Mađarskoj tj u Budimpešti. Optužen i osuđen i 1944 i 1946 upravo za novosadsku raciju ali ništa...
I šta bi bilo kada bi sliku gradili na ovom pojedinačnom slučaju?
Vincenzo Vincenzo 12:40 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Tibor Jóna
[

Takodje malo je poznato i da je tadasnja hortijevska Madjarska vec sledece 1943. godine procesuirala vodece ljude koji su organizovali novosadsku raciju i da su oni do 1944. godine bili u zatvoru odakle su ih oslobodili Nemci kada su okupirali madjarsku i instalirali marionetsku vladu Strelastih krstova.






Ti procesuirani su pobegli u nacisticku Nemacku i nikada nisu odsluzili tu kaznu koja im je odredjena u tom kvazi-procesu. Kazem kvazi, jer je potpuno apsurdno da za takav zlocin nije znala tadasnja vlast u Madjarskoj, prosto zbog njegovih razmera.

Cinjenica je da se tokom drugog svetskog rata broj pripadnika jevrejske zajednice u Madjarskoj smanjio za, skoro 600 000 i to ne zato sto su izbegli u SAD
Kada znamo za taj podatak, a i mnoge druge koji ukazuju na to kako se tadsnja vlast u Madjarskoj obracunavlala sa svojim vojnim, politickim i "rasnim" protivnicima, potpuno je licemerno, skandalozno i necivilizovano braniti je na bilo koji nacin.
Tibor Jóna Tibor Jóna 12:59 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Vincenzo
Ti procesuirani su pobegli u nacisticku Nemacku i nikada nisu odsluzili tu kaznu koja im je odredjena u tom kvazi-procesu. Kazem kvazi, jer je potpuno apsurdno da za takav zlocin nije znala tadasnja vlast u Madjarskoj, prosto zbog njegovih razmera.

Cinjenica je da se tokom drugog svetskog rata broj pripadnika jevrejske zajednice u Madjarskoj smanjio za, skoro 600 000 i to ne zato sto su izbegli u SAD
Kada znamo za taj podatak, a i mnoge druge koji ukazuju na to kako se tadsnja vlast u Madjarskoj obracunavlala sa svojim vojnim, politickim i "rasnim" protivnicima, potpuno je licemerno, skandalozno i necivilizovano braniti je na bilo koji nacin.


A ko Vam je rekao da je ovaj blog unos zelja da se raspravlja i relativizuje holokaust u Madjarskoj?

Ovaj blog unos je zelja da cujem sta ko misli na temu mogucnosti da kultura utice na javno mnjenje. Ako ikoliko.

I vama se izvinjavam sto sam upotrebio primer iz svog iskustva, a ne neki iz vaseg.
Do trenutka kada ovladam tim umecem, izvinite.
oldtajmer oldtajmer 15:44 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Ali kazem, nemojte molim Vas da od ovog bloga pravimo licitaciju mrtvima. Posebno ne preko Novosadske racije, koja je narocito tuzan dogadjaj.


Pa kako da ne pravimo kad ti to upravo radis?!?

Ocito je da si pokrenuo ovu temu sa odredjenom namerom, odnosno da se diskutuje upravo o ovom pitanju. Hocemo li mozda sada poricati da su Madjarska, Hrvatska, Bugarska, pa cek... SVE drzave nase okoline bile na pogresnoj strani II sv. rata, zato sto je Srbija zavrsila na pogresnoj strani balkanskih ratova 90-tih i zbog grize savesti zbog stvari koje su Milosevic & co radili u nase ime? Nemojmo se lagati. Poredjenja nema.

Kazi mi molim te jos jedno, kome ti pripisujes te zlocine 48-e o kojima govoris? Srbima ili komunistima? Verovatno si cuo za IB, za Goli Otok, itd?

A apropo pozicije sa koje ti pises (pozicije svog porekla, kao sto si sam rekao), zar nisi ti gradjanin ove drzave? Koliko se secam, kao takav si se obratio (sjajno BTW!) ministru Jeremicu? Kako se ti kao gradjanin ove drzave osecas kada vojnici jedne susedne drzave u sred ove, tvoje, pobiju tvoje sugradjane, samo zbog njihovog porekla i veroispovesti?
gorran gorran 16:10 25.09.2007

Potreba za buncanjem

A najgore od svega sto blog uopste ne postoji da bi raspravljao o bilo kojem posebnom zlocinu - vec o razlozima za mogucu otupleost naseg drustva na impulse koje salje kulturna scena.

Najpre da se ogradim: post je nastao uz potpunu svest o stradanju Nemaca, Mađara i nekih slojeva stanovništva ostalih naroda posle oslobođenja.
Poštovani Tibore, te nesrećne događaje stavio si u potpuno pogrešan kontekst. Pre tih nesrećnih događaja rat je trajao već punih pet godina, a ekstremno varvarsko obeležje dali su mu upravo oni čije su porodice na kraju stradale. I to ne samo u "Novosadskoj raciji". Domaći Nemci dali su ogroman doprinos zločinima širom Jugoslavije, veliki broj ljudi su zverski poubijali, a praktično celim oblastima su uništili sva sredstva za život i stanovanje.
Jednako ekstremna bila je situacija na Istočnom frontu. Generalno, vojnik - crvenoarmejac mnogo više bio je motivisan željom za osvetom nego nekim apstraktnim "komunizmom".
Nažalost, istorija se piše velikim potezima, i na svakoj krivini strada mnogo nevinih. U tom smislu represija koju su pretrpeli Nemci posle oslobođenja velikim delom bila je jednostavno "smirivanje tla".
Pri tome, ni najmanje nisam u dilemi da je u toj represiji:
a) postojao element organizacije, koji je sezao do samog vrha
b) da je treba osuditi kao neljudsku i nedostojnu pojavu.

To što je blogeri masovno vezuju za nekakav "komunizam" najvećim delom ukazuje na i dalje visok nivo intoksikacije paranojom "vatikansko-kominternsko-masonskih-etc" zavera.

Inače, predstava i knjiga Uglješe Šajtinca bavi se generalno sasvim drugom temom. Jeste li je uopšte gledali / čitali?
Tibor Jóna Tibor Jóna 16:30 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Ali zasto uporno jedan dogadjaj relativizujete drugim?

Moze li se reci : ovo se desilo, o tome se ne prica. zasto? - a da dvesta ljudi odmah ne skoci da kaze : da ali vi ste prvi ubijali - mi smo klanje videli od vas? Kakve veze to ima sa originalnim pitanjem, izuzev sto to uzvratno pitanje samo sluzi da relativizuje jedan zlocin i opravda ga drugim, a nikako i da ponudi odgovor i zatvaranje?

Pritom se to da smo "mi" prvi ubijali i klali ne samo da se zna, nego se i jedino i samo to zna i jedino je to deo zvanicne istorije. Dakle, svi to znaju. Obavesteni smo. Nauceni smo. Znamo!

Zasto je tesko reci - da to se dogodilo , pogresno je ili nije sto se o tome ne prica, mi na taj problem gledamo tako da nam je zao ili ne zbog toga, smatramo da je rehabilitacija zrtava potrebna ili nije. I da se time zatvori jedna traumaticna storija ovog drustva.

A ovo moze da bude zbog Madjara, Nemaca, Srebrenice, Omarske, Sarajeva, Bratunca...Cega god... Otvori se pitanje jednog zla i umesto da se zatvori i resi ono se relativizuje drugim zlom i tako letnji dan do podne, pa o koncu ko ziv, ko mrtav.

------

A pritom blog uopste nije o Prvom Koljacu i ubijanju , nego o utisku da smo oguglali i interesovanu da se cuje drugo misljenje!!! Dakle NE ko je prvi ubijao u Backoj, nego zasto kultura nema vise nikakav uticaj na ovo drustvo. Ako nema!

Predstava "banat" i ceo uvod samo su posledica cinjenice da eto sticajem nekih okolnosti znam malo vise o tome pa slobodnije koristim te podatke.
Na TV-u je skoro isao dokumentarac o Crvenom teroru u Srbiji nakon 1944. godine. Ni na to se nije reagovalo. Nije se povela sira rasprava , preispitao korpus stavova koje drzimo za tacne o dogadjajima iz 1944. jos uvek se manje vise isto uci u knjigama.
Uvod je mogao da bude i zasto ce se hajka na jednu glumicu po svemu sudeci zaustaviti na onoj narodnoj svakog cuda za tri dana dosta...Ali nije.

Nije niti ce se tako dogadjati da slusamo samo stvari koje nam gode. Nekad ce nam neko reci i nesto sto nam se ne svidja. Ali pitanje onda stoji sta radis u tom trenutku - da li mahnito zabijas glavu u pesak ili relativizujes i opravdavas ili saslusas reevaluiras i u normalnom dijalogu dodjes do nekog stava koji kvalitetno zatvori temu.

Pa kad se nekad pojavi neki Seselj ili Torockai i krenu da muljaju da mozes da im kazes da su njihove teme proslost, da je slucaj zavrsen, da smo svi pogledali na to strasno mesto, razcistili ga, suocili se i pomirili. A ne da smo poceli jedni drugima odmah da prebrojavamo mrtve i rangiramo medjusobnu uspesnost u klanju.
gorran gorran 16:37 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

dokumentarac o Crvenom teroru u Srbiji nakon 1944. godine

je najveći m delom najobičniji propagandni pamflet.
On, kao isrodan "uradak" Srđana Cvetkovića Srbija između srpa i čekića i ostali pamfleti ima identičnu strukturu: 2-3 "slučaja" u neproverljivoj interpretaciji misterioznih svedoka, i onda - hop! - na 60.000, 200.000 i više...
gorran gorran 16:56 25.09.2007

sasvim suprotno, dragi moj Votsone

Nije se povela sira rasprava , preispitao korpus stavova koje drzimo za tacne o dogadjajima iz 1944. jos uvek se manje vise isto uci u knjigama.

"korpus stavova" potpuno je "preispitan", pa se u knjigama slave i notorni ratni zločinci: pogledajte npr ovo o Mariju Roati.
Na svim televizijama i u novinama neprekidno se pojavljuju razni likovi sa zastra[šjućim lažima iz "korpusa" paranoične propagande sa kraja osamdesetih koja je trebala da nas navede na rat.
Setio sam se jednog (od bezbroj) slučajeva - kad se u "Utisku nedelje" pojavio neki lik, izuzetno uglađen, i, mrtav ozbiljan, zveknuo kako je "prema jednoj analizi Stejt Departmenta" nakon oslobođenja samo u beogradu pobijeno 30.000 ljudi.
Kao da se Stejt Department bavi "analizama". Kao da to nije isti onaj Stejt Department koji je, za vreme bombardovanja 1999. iznosio procene o 400.000 "missing, presumably dead" Albanaca.
Naravno, zločin nad Albancima je postojao.
Naravno, ubijene su desetine ljudi u Beogradu. 105 ih je osuđeno i streljano o novembru 1944. kao izdajnici i narodni neprijatelji. Hiljade su još zatvarane, desetine pobijene. Ali, 30.000! To bi otprilike bilo glava svake treće porodice.

Dakle, potovani Tibore, ovo neodgovorno i ničim ograničeno trovanje je problem koji zaslužuje analizu, a ne neko tobožnje prećutkivanje žrtava.

A i "Banat" nije knjiga o stradanju Nemaca u Banatu...
lidiaz lidiaz 17:00 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Vincenzo


Cinjenica je da se tokom drugog svetskog rata broj pripadnika jevrejske zajednice u Madjarskoj smanjio za, skoro 600 000 i to ne zato sto su izbegli u SAD
Kada znamo za taj podatak, a i mnoge druge koji ukazuju na to kako se tadsnja vlast u Madjarskoj obracunavlala sa svojim vojnim, politickim i "rasnim" protivnicima, potpuno je licemerno, skandalozno i necivilizovano braniti je na bilo koji nacin.

Jevreji su u Madjarskoj postradali masovno tek posle dolaska Nemaca. Dotle je bila utociste za one iz okruzenja.
Filip2412 Filip2412 19:07 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Dobar blog. Evo ja cu ti odgovoriti na pitanje:
Razlog zasto umetnost vise nema moc je DEMOKRATIJA.

Demokratska tekovina je upravo to, svako prica sta hoce a niko nikoga ne slusa.
Pa pogledaj samo koliko fantasticnih filmova ima o 9/11 "Loose Change", "Zeitgeist"... i koga je briga?

Samo u komunizmu i represivnim drustvima toga tipa umetnost i rec imaju jacinu, cim dodje demokratija nalazimo se na ljigavom terenu gde se ljudim upravlja na mnogo suptilniji nacin.

Koja je snaga javne reci danas a koja je bila u vreme Tita?

Opet ponavljam, nismo mi tu uopste posebni, kod nas je stigla zapadna demokratija i treba se naviknuti na to.


Vincenzo Vincenzo 19:13 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

lidiaz

Jevreji su u Madjarskoj postradali masovno tek posle dolaska Nemaca. Dotle je bila utociste za one iz okruzenja.



Jevreji su slati u Nemacke koncentracione logore za vreme Hortijeve vlasti, naveliko. Tek posto se proculo gde zavrsavaju sa tim se prestalo, ali samo na kratko. Po svrgavanju Hortija i dolasku na vlast madjarske nacisticke partije 1944 , istrebljenje se nastavlja.

oldtajmer oldtajmer 19:39 25.09.2007

Re: Hm, dobar blog...

Nije niti ce se tako dogadjati da slusamo samo stvari koje nam gode. Nekad ce nam neko reci i nesto sto nam se ne svidja. Ali pitanje onda stoji sta radis u tom trenutku - da li mahnito zabijas glavu u pesak ili relativizujes i opravdavas ili saslusas reevaluiras i u normalnom dijalogu dodjes do nekog stava koji kvalitetno zatvori temu.


Nikakav "stav" ne moze da zatvori temu, kako ti kazes. Moze jedino debela lustracija, i sudjenja svakome ko je pocinio zlocin. Onda tek moze da se krene iz pocetka. Da li ce se to ikada desiti i zasto ne... to ostavljam tebi kao temu za sledeci blog
nikson nikson 10:05 25.09.2007

k

nadam se da si BLOG pisao i sa punom svescu o madjarskoj represaliji nad banatskim stanovnistvom. radi istine, samo to...
Tibor Jóna Tibor Jóna 10:33 25.09.2007

Re: k

nikson
nadam se da si BLOG pisao i sa punom svescu o madjarskoj represaliji nad banatskim stanovnistvom. radi istine, samo to...


procitajte PS
sova sova 10:14 25.09.2007

I jedno i drugo

Ima više faktora a po mom slobodnom mišljenju su:
1. Oštricu kulture otupela je sloboda govora. Nema više teme o kojoj se ne može čuti, pročitati ili videti. Bez straha od represije. Može se slobodno vređati, ismevati, kritikovati, pa i lažno optuživati. Kultura svojim sredstvima ostaje uskraćena za ekskluzivitet.
2. Način života. Juče je već "bilo davno" a događaji iz II Svetskog rata su teme za istoričare, već poprilično daleko od generacija koje nisu odrasle uz reprize Boška Buhe i Neretve za 29. Novembar.
Za ova novija zbivanja (Hrvatska, Bosna, Kosovo) očekujem bar duplo kraći rok trajanja

jesen jesen 10:19 25.09.2007

Cutanje nema veze sa "kulturom"..

...ali ima veze sa cinjenicom da se ovde komunizam najduze zadrzao...Kako komunisti da priznaju da su vrsili zlocine kada su to samo radili nemci, cetnici i narodni neprijetelji....Da su ti rusi i partizani negde uslikani sa "tri prsta"...e to bi vec skrenulo paznju....Nazalost, svuda je drugi svetski rat odavno zavrsen i o njemu se govori sa istorijske distance samo se ovde ljudi i dalje dele na pobednike(partizane) i pobedjene(cetnike)...nesto izmedju ne postoji a to "izmedju" je uvek bilo najvece..to "izmedju" je narod koji je stradao i od jednih i od drugih.... I ovi "novi" zlocinci na prostorima ex yu bi lakse bili pohvatani i osudjeni da na tim prostorima ima vise onih koji se bave zlocinom kao zlocinom a ne onih koji selektuje zlocine prema izvrsiocima..pa se onda svako bavi samo "odabranim" zlocinima.....
adam weisphaut adam weisphaut 11:11 25.09.2007

Ideologija i zlocini

Podaci o broju pobijenih variraju od nekoliko desetina hiljada do cak stotine hiljada zatvorenih i pobijenih Nemaca i Madjara (sto je i cifra kojom operise Rimokatolicka crkva).

Sto se tice podatak katolicke crkve, iskreno njih bih uzeo u razmatranje s poprilicnom skepsom. Za Vatikan komunizm je bio the ideological adversary, i nije redak slucaj da komunisticki zlocini se koriste kao agenda za obracun sa onim sto ona smatra nasledjem istog, poglavice sekularizmom. Primer iz susdstva: Blajburg i kardinal Bozanic.

Ono sto mi je zanimljivo je odsustvo svake, aman i dnevnopoliticke reakcije na ovu predstavu koja se bavi jednim periodom nase proslosti o kojem se do sada cutalo.

S duge strane iako su se mnogi od njih svrstali kao ideoloski protivnici komunizma, domaci patoliski rusofili bas i ne vole taj deo nase istorije kao temu.
a) zato sto su zrtva progona bili kao sto u nihovoj percepciji figurise "neprijateljski narodi"
b) sto su pocinioci zlocina bili inter alia, ako ne i vecinski Rusi, a Rusi su u njihovoj svesti, jedan od dva na svetu koji nikad ne mogu biti zlocinci vec samo zrtve.
semele semele 11:29 25.09.2007

Umetnost ne menja svet

U Vojvodini se partizani 1945. nisu obrusili iskljucivo na banatske Nemce i backe Madjare, vec na sve koje su videli kao “reakcionarne elemente”, pri cemu je akcenat bio na klasi, a ne na naciji. Po komunistickim standardima je svaki iole imucniji seljak bio kulak i klasni neprijatelj, prema tome vidjen za odstrel.

1948. jeste godina preokreta, ali ne ideoloskog, vec izazvanog prakticnim razlozima: kada je poceo obracun medju “drugovima”, “reakcija” je malo prodisala, jer ni UDBA nije imala neogranicene resurse.

Za vreme represivnog komunistickog rezima, posebno tokom sedamdesetih i osamdesetih, bilo je pokusaja da se otvore neke tabu teme, naravno ne direktno, vec kroz razlicite umetnicke forme. (Takva je recimo bila pozorisna predstava “Golubnjaca”.)

Danas je umetnost u Srbiji svedena na onu meru koju recimo ima u Engleskoj. Ako se pozorisne predstave i bave “novim” temama, to je uglavnom na razonodu tzv. chattering classes.

sova sova 11:40 25.09.2007

Re: Umetnost ne menja svet

semele
U Vojvodini se partizani 1945. nisu obrusili iskljucivo na banatske Nemce i backe Madjare, vec na sve koje su videli kao “reakcionarne elemente”, pri cemu je akcenat bio na klasi, a ne na naciji.

Nije li tako bilo u celoj Srbiji i Jugoslaviji...?
Mislim da Vojvodina nije bila nešto posebno na meti.
Lionsgate Lionsgate 11:51 25.09.2007

Re: Umetnost ne menja svet

Istine radi nijedan narod ili nacija iz Kraljevine Jugoslavije nije toliko "pociscena" kao banatski Nemci... ima mnogo toga u tome da su oni bili deo naroda iz drzave koja je okupirala ove prostore ali isto tako ima mnogo istine u tome da su oni kao najimucniji sloj u tadasnjem Banatu, Sremu i Backoj nastradali na klasnoj osnovi. Cisceni su i ostali krajevi FNRJ od klasnih neprijatelja ali nigde u takvoj meri...

semele semele 12:14 25.09.2007

Re: Umetnost ne menja svet

Mislim da Vojvodina nije bila nešto posebno na meti.

Naravno, ali ovde se govori o onome sto se desavalo u Vojvodini.
sova sova 12:38 25.09.2007

Re: Umetnost ne menja svet

semele
Mislim da Vojvodina nije bila nešto posebno na meti.Naravno, ali ovde se govori o onome sto se desavalo u Vojvodini.


Razjašnjeno.
Lionsgate Lionsgate 11:41 25.09.2007

tacnosti radi

Pre godinu i nesto vise dana na repertoar JDP postavljena je predstava "Banat" u reziji Dejana Mijaca, a po tekstu Ugljese Sajtinca.


Predstava je postavljena na scenu JDP u februaru ove godine.
Ako se vec pise o kulturi bar bi mogli da se obavestite sta je napisano na srpskom jeziku o tom periodu, eto meni na pamet pada "Guvernata" Ivana Ivanjija a predpostavljam da toga ima jos... samo treba biti skroman i jednostavno reci "nisam toliko upucen jer nisam o tome toliko citao".

U pocivsoj SFRJ se o "slavnoj" proslosti saznavalo sporadicno preko retkih "izleta" u kulturnim desavanjima i vise na osnovu carsijskih prica. U to vreme je cak i jedan V.Seselj bio disident. Danas svi mogu sve da pricaju i pisu. Demokratija...
Tibor Jóna Tibor Jóna 12:55 25.09.2007

Re: tacnosti radi

Lionsgate
Pre godinu i nesto vise dana na repertoar JDP postavljena je predstava "Banat" u reziji Dejana Mijaca, a po tekstu Ugljese Sajtinca.
Predstava je postavljena na scenu JDP u februaru ove godine.
Ako se vec pise o kulturi bar bi mogli da se obavestite sta je napisano na srpskom jeziku o tom periodu, eto meni na pamet pada "Guvernata" Ivana Ivanjija a predpostavljam da toga ima jos... samo treba biti skroman i jednostavno reci "nisam toliko upucen jer nisam o tome toliko citao".


Hvala na ovoj ispravci. Ja sam, ako mi je u odbranu skoro 3 meseca proveo bolestan u krevetu pa sam i izgubio svaki osecaj za vreme. Jos uvek imam utisak da mi je maj. Hvala najiskrenije jos jednom na ukazanoj gresci.

A hvala Vam i sto ste me podsetili na "Guvernantu". Potpuno je fantasticno da sam to mogao da zaboravim.

Ja zapravo ne pisem o kulturi. Pa i ne pretendujem da pisem o kulturi. Cak se i plasim da pisem o kulturi koliko je kompleksna i koliko zahteva obrazovanja i erudicije koju ja ne posedujem.

Ja zato i pitam. Jer o kulturi ne znam, a volim da znam i onda volim da cujem pametnije od mene. I nadam se da ce se javiti pametniji od mene i da ce reci - desilo se to i to, ili slucaj je takav i takav, nisi u pravu. I onda je blog dobio smisao. Svi smo nesto novo procitali i naucili.

Kakav bi meni divotan zivot bio kada bi znao sve o kulturi i kada ne bi morao nikoga nista da pitam. Ihaj!

Nije ovaj blog mesto za teoriju kulture - prenzije su mi mnogo skromnije. Vise sam zeleo da pokrenem blogeranu na temu koja mi je danas pala na pamet, jer sam se slucajno setio - planirajuci obaveze - da ide 8. oktobar.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 11:42 25.09.2007

Otupela vremena...


Kao i uvek kada se o necem organizovano cuti - javlile su se spekulacije, relativizacije, preterivanja i nespremnost da se prihvate cinjenice i suoci sa dogadjajem.
......
Ono sto mi je zanimljivo je odsustvo svake, aman i dnevnopoliticke reakcije na ovu predstavu koja se bavi jednim periodom nase proslosti o kojem se do sada cutalo.


Pa ne znam Tibore da li je to bas specificno za nasu sredinu. Uostalom stradanja koja ti opisujes su, bar sto se tice apsolutnih brojki, mnogo manja nego slicni dogadjaji u Ceskoj i Poljskoj (pogodjeni su bili milioni ljudi) o kojima se isto tako malo prica. Ili bombardovanja nemackih gradova na kraju rata. Ono sto su ucinili nacisti za vreme II svetskog rata jeste nesto najstravicnije sto se desilo u ljudskoj istoriji. Ali to ne znaci da bi trebalo opravdavati/precutkivati zlocine drugih strana. Ljudima se stalno ponavlja jedno to isto: pobednici pisu istoriju, porazeni/zrtve su krivi, pa su zasluzili ...

Da li si ti ikad procitao/cuo da je neko pokusao da protumaci "opravdanost" atomskih bombi na Hirosimu i Nagasaki sa stanovista zenevske konvencije?

Uostalom zasto ici tako daleko u proslost: postoji vise nego cvrsta evidencija (ukljucujuci onu od Human Rights Watch-a) da je NATO namerno gadjao civilne ciljeve prilikom "humanitarnog" bombardovanja ... pa nikom nista. I (skoro) svi cute. I ovde ces naci bezbroj ljudi koji ce to opravdavati nekim drugim zlocinima. A jos je vise onih koji to "samo" precutkuju i zaboravljaju ... jedni reaguju samo kad su oni (ili njihove porodice, komsije, sugradjani etc) pogodjeni ... drugi kad je to politicki isplativo ... treci (velika vecina) su zavedeni politickom/nacionalistickom/religioznom/ideoloskom retorikom ...

A zlocini se NIKAD ne mogu/smeju opravdavati nekim drugim zlocinima ... posto se onda tako SVI mogu opravdati. Niti se smeju precutkivati. I to vazi kako za ove nedavne ... tako i za ove davne koji su se desili tvojim precima/sugradjanima ...

pozz
Greshka Greshka 11:43 25.09.2007

to su bila vremena..

za svo stanovnistvo teshka i tuzna.Godinama nezaboravljena.
Provela sam deo svog detinjstva i mladosti sa bakom i njenom majkom sa prichom i spomenom na oca i dedu.Spomenica iz tog vremena stajala je na zidu i sad stoji kao spomen na jednog choveka.Na chovega koga su pamtile samo njih dve i o kome su nam prichale.I nije bio samo Banat.Do Novog Sada okruzna bachka sela imala su ledenu Tisu.Nisu to bili samo Srbi, jednako su stradali Jevreji, cigani pa i svi oni drugi koji su imali neki iole seoski politichki rad.Gorchina moje prabake na nashe prijatelje madjare nikada nije utihnula ali je postojala i druga strana tog osecaja.U to vreme, nekoliko strasnih noci u okruznom bachkom selu porodica moga pradede bila je sklonjena u susednu madjarsku kucu, sa kojima su pre tih tamnih dana bili u prijateljskim odnosima.Madjari, obichni ljudi, seljaci spasili su deo jedne porodice.Verujem da je i ta madjarska porodica ili protrana ili pobijena kasnije...ne znam, znam da u tom selu dugo dugo godina nije bio prisutan ni jedan madjar.Verujem da je i danas tako.Porodice koje tamo zive nisu zaboravile tu strahotu.Svake godine okupljaju se na spomeniku izgradjenom na obali Tise, jer nisu zaboravili.Verujem i znam da ta mesta nisu obelezena samo prostim krstom kao sto autor bloga kaze.Svako selo ima spomenik sa punim imenima i prezimenima poginulih.Najveci je dakako onaj u Novom Sadu oko koga se svake godine skupi stotine ljudi da da pomen tim ljudima.Ono sa cime su i kako, ljudi koji su to preziveli, kasnijih godina ziveli je zapis koji danas stoji na Beogradskom keju u Novom Sadu.....Oprosticemo, ali necemo zaboraviti.

Spomenuta predstava "Banat" upravo govori o medjuljudskim odnosima medju razlichitim nacijama tog vremena, na tom prostoru.Nema ni traga osude ni jedne ni druge strane i kad se zavese spuste osecate samo uzas jednog vremena koje su ljudi doziveli, nemci, madjari, srbi, jevreji..

Dakle nije zaboravljeno i sta vishe treba od toga.Podizati optuznice i vracati neke teske jedva zaboravljene emocije u pravcu trazenja pravde i osude odredjene nacije?Vracati se tolike godine unazad zarad nechijih navodnih osecaja da tad neshto jako nije bilo u redu?Treba pisati knjige o tome?Ima ih, za one koji su zeleli da ih imaju i prochitaju.Predstave?Da.Ovakve kao banat, da shvatimo taj uzas ratnog poklicha i da mu se nikad vishe ne povinujemo...
Greshka Greshka 11:44 25.09.2007

Re: to su bila vremena..

Dakle o cemu se konkretno cuti?
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:50 25.09.2007

...

da li je kod nas kultura izgubila moc da pokrece drustvo i namece mu teme te da ga dovodi u fazu reevaluacije svojih stavova i vrednosti ili je jednostavno, u ovom slucaju tema passez?

the edge
These fragments I have shored against my ruins Why then Ile fit you. Hieronymo's mad againe.
Datta. Dayadhvam. Damyata.

"...individuum se našao u procepu, u praznini..."
the edge...
Vejulabaz Vejulabaz 13:01 25.09.2007

po tekstu Ugljese Sajtinca

da je predstava po tekstu Sinise Kovacevica, mozda bi i bilo nesto od toga.

kultura, naravno, gubi moc. ili barem pozoriste gubi moc. teme nam danas namecu stampane stvari koje se kupuju na trafici a nisu novine, nacionalni i drugi dnevnici... valjda su se nekada, u ona diktatorska vremena, javnost, komiteti, radnicki saveti i kojekakve druge NGO uzbudjivali zbog neke provokativne predstave. nije ni cudo - toliko su bili optereceni kontrolom slobode govora. to je, interesantno, davalo tim umetnickim delima vecu tezinu. danas, eto... imas slobodu govora, ali na reci umetnika niko ne obraca previse paznje... dobro, skrenu ponekad paznju na njih ako glume siptara...ukratko, pricaj i pisi sta hoces, ONI su jos uvek jaki i ne mozes im nista... barem oni tako misle (da dam malo po optimizmu )

a da budem iskren, nisam skoro ni bio u pozoristu (hm, sta bese poslednje, Igra parova, negde na prolece...)
fixer fixer 14:37 25.09.2007

što ti je bre nesrećo, štos udaraš tako?:

pričala meni bakaDana imali mi nekog deku iz ercegovine i on ti sedeo u beeogradu ispred "?" i pio pivu kad: prle i tihi pravili neka
sranja po kraju.. bude, naravno, odmazda, ove pičke se razbežaše pa ovi skupljali redom narod sa ulica.. i pokupe ti zajebanog deku njemci onako s pola gutljaja.. on se već tu bio napalijo i teo onako prgav da im jebe kevu
ali bilo neko usrano društvo usput, te.. osvanu oni u nekom od dahaua.. kaže postrojilo njih nekoliko tisuća jadnijeh, par desetina
njemaca i vučjaka.. laju i jedni i drugi po principu cigojner auf hengen juden for šlisen.. i, kaže deka, ide neki mali brkati i
kreštavi i kao on koga s dva prsta čukne po grudma, tog odma u sapune.. i tako ti on dođe domene i lupi me s dva prsta
ugrudi i poče nešto prdit, kad li ga ja mu vratim prste u grudi i velim: što ti je bre nesrećo, štos udaraš tako.. ovaj ti
se njemac uzbudi pa opet ti on mene ugruudi i zakrića još tanje, a ja mu bogme vratih.. on tad poće dam udara jače, a ja ti
ga složim jednim štocem uglavu.. i mene otpuste ko neuračunljivog..
p.s. posle pevo: u beoograd dočićee staljinimolotov samodaaaanam bude novbeooograd gotov.., pa ga roknuli na golom otoku..
al nekako mu valjda bilo lakše..
misim, nekako ti lakše kad te svoj..
onakoooo..
bratski..
mada..
možda..
gorran gorran 17:58 25.09.2007

vrlo zanimljiva pitanja

Uprkos nedostacima, ovaj tekst otvara zanimljiva pitanja o kojima sam uvek razmišljao.
Na primer, zamislimo hipotetičku situaciju (koja nažalost nije samo hipotetička) da se sretnu dve mlade osobe:
- osoba A, čiji je deda ubio baku i još dva člana porodice i zapalio kuću osobi B,
- i osoba B, čiji je deda ubio dedu ovog prvog, i, sticajem okolnosti, živi u kući dede osobe A.
Kako ove dve osobe treba da se odnose jedna prema drugoj? kako treba da se odnose prema "svojim" žrtvama? kako prema "tuđim"? kako se ova trauma, na kraju krajeva, može izlečiti?
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 18:11 25.09.2007

Re: vrlo zanimljiva pitanja

- osoba A, čiji je deda ubio baku i još dva člana porodice i zapalio kuću osobi B,
- i osoba B, čiji je deda ubio dedu ovog prvog, i, sticajem okolnosti, živi u kući dede osobe A.
Kako ove dve osobe treba da se odnose jedna prema drugoj? kako treba da se odnose prema "svojim" žrtvama? kako prema "tuđim"? kako se ova trauma, na kraju krajeva, može izlečiti?


Ja ne vidim tu bas mnogo dilema:

- ako je moj deda namerno ubio tvoju babu kao civila onda je on zlocinac ... ali ne vidim zasto bi ti mrzeo mene. Slazem se da nam obojici ne bi bas lako (ako bi uopste bilo moguce) da budemo prijatelji ...

- ako su se neki "nasi" medjusobno ubijali u nekom ratu na frontu ... ne vidim da bi to trebalo da opterecuje nas ... i zasto ne bi bili prijatelji?

- a u vezi kuca mislim da isto ne bi trebalo da bude neke licne mrznje ... to je bilo na nivou drzava i vlasti, nisu pojedinci odlucivali. I ti koji su se uselili u necije kuce su najcesce ostali bez svojih na nekom drugom mestu. A uselili su se u prazne kuce ... drugo bi bilo da su oni licno isterali ljude iz kuca ... Imao sam prilike da cujem da su neki vojvodjanski Nemci izbegli u Nemacke posle mnogo decenija dolazili kao turisti u Vojvodinu i hteli da vide svoje kuce. I da su ih domacini pristojno primali i normalno (pa i sa medjusobnim razumevanjem) jedni sa drugima komunicirali ...

gorran gorran 18:33 25.09.2007

Re: vrlo zanimljiva pitanja

Poštovani Virtuelni,
A da niste Vi malo "otupeli", kako nas g. Tibor optužuje?
:))
gorran gorran 18:41 25.09.2007

Re: vrlo zanimljiva pitanja

šalim se, naravno...
ono što sam hteo da kažem je da mi svi ne samo da imamo "kostura u ormaru" - mi bukvalno živimo na velikoj gomili kostiju (što rekao Đura Jakšić)
Uz malo pesničke slobode, mogao bih reći da smo svi mi deca ratnih zločinaca.
A i deca žrtava ratnih zločina.

Ipak to nije mali problem.
Voleo bih kad bismo uspeli nekako da razradimo neki obrazac aktivne tolerancije i multikulturalnosti.
I to na ovom jezivom mestu...
Krupan izazov, zar ne?
peralozac peralozac 20:36 25.09.2007

klinac

narode, klinac ima dvadeset i neku ii....ne moze on pisati o ovome o cemu pise.
Gonzo Gonzo 21:04 25.09.2007

Vratite se na temu

Ama bre ljudi, covek lepo kaze da nije uopste tema ko je koga vise pokokao, niti ko je bio gori, i sta ja znam.
Da se vrnem na temu:

da li je kod nas kultura izgubila moc da pokrece drustvo i namece mu teme te da ga dovodi u fazu reevaluacije svojih stavova i vrednosti ili je jednostavno, u ovom slucaju tema passez?


Pa mislim da tema nije toliko passez, vec da je sam dogadjaj malo zastareo i zamenjen novim. Sto ce reci, mnogo vise ljudi danas cuje i pamti 90-te nego tamo nesto od pre 60+ godina.
Dalje, danas je manje tabu tema nego pre 25 godina. Vise buke je nekad mogaod a izazove vic o beloj ljubicici nego danas ova predstava.

Ako jeste slucaj da je kultura izgubila moc, kako se to dogodilo?


Pa ja nisam siguran ni da je kultura imala moc da pokrece drustvo u tolikoj meri koliko to nama sada izgleda. Mislim, ako je neko pisao provokativne drame od 45-te do 90-te, ne mozemo zakljuciti da mu je trebalo 45 godina pisanja drama da promeni drustvo.
gorran gorran 21:10 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

covek lepo kaze da nije uopste tema ko je koga vise pokokao, niti ko je bio gori, i sta ja znam.
Da se vrnem na temu:

da li je kod nas kultura izgubila moc da pokrece drustvo

jeste, i onda navede sasvim neodgovarajući primer, kao što je predstava "Banat".
I navede kako su Crvena Armija i partizani izvršili zločine u njegovom mestu.
I kako treba preokrenuti naše shvatanje događaja 44-45.
Gonzo Gonzo 21:29 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

gorran
...., i onda navede sasvim neodgovarajući primer, kao što je predstava "Banat".I navede kako su Crvena Armija i partizani izvršili zločine u njegovom mestu.I kako treba preokrenuti naše shvatanje događaja 44-45.


Zasto neodgovarajuci? Da je naveo predstavu gde su Srbi popusili onda bi bila odgovarajuca?
Pa prakticno su sve "provokativne" predstave u proteklih par decenija imale za temu/zrtve Srbe. Normalno je da TIbor (valjda je to ime a Jona prezime) uzme Madjare za temu. Ako hocete Madjara koji se bavi Srbima, eno vam Mihalj Kertes.
gorran gorran 21:44 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

Gonzo
gorran
...., i
onda navede sasvim neodgovarajući primer, kao što je predstava
"Banat".I navede kako su Crvena Armija i partizani izvršili zločine u
njegovom mestu.I kako treba preokrenuti naše shvatanje događaja 44-45.


Zasto neodgovarajuci? Da je naveo predstavu gde su Srbi popusili onda bi bila odgovarajuca?
Pa prakticno su sve "provokativne" predstave u proteklih par decenija
imale za temu/zrtve Srbe. Normalno je da TIbor (valjda je to ime a Jona
prezime) uzme Madjare za temu. Ako hocete Madjara koji se bavi Srbima,
eno vam Mihalj Kertes.

Ni ti nisi gledao predstavu...
Čisto za tvoju informaciju, u njoj se u stvari radi o momku koji je očaran filmom, i sve što želi je da se zabavlja i da uživa u životu i da se bavi filmom, a svi oko njega, i objektivne okolnosti, su smrtno ozbiljnje.
Znači, individualno, privatno, kreativno, protiv sistema, nacije, militarizacije...
Srbi i Nemci su samo istorijski okvir. I ceo istorijski okvir dat je uravnoteženo, ne upirući prstom ni u koga i ni u šta.
Zato primer ne radi za tu tezu koju navodiš.
Šajtinac jednostavno nije želeo nikoga da upozorava na nekažnjene zločine,
nego na dragocenost čarolije života smrvljene pod točkovima istorije.

Tibor Jóna Tibor Jóna 21:52 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

Vi:
Srbi i Nemci su samo istorijski okvir. I ceo istorijski okvir dat je uravnoteženo, ne upirući prstom ni u koga i ni u šta.


Ja:
Kako se desava u isto vreme i bavi slicnim temama


Gorrane pod hitno da se obavestite sta znaci "slicno" i kako se ono razlikuje od "identicno".
Dakle nesto sto je slicno nije identicno jer mu onda ne bi bilo slicno vec identicno.

Slicno - lici - nije identicno - podseca.


gorran gorran 21:58 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

Gorrane pod hitno da se obavestite sta znaci "slicno" i kako se ono razlikuje od "identicno".
Dakle nesto sto je slicno nije identicno jer mu onda ne bi bilo slicno vec identicno.

Tibore,
"Slično, ali nije identično" je smislen "sintetički" iskaz. Nije tautologija. Znači da je "slično" u pravilu inkluzivno, tj, pretpostavlja i mogućnost identičnosti, odnosno ne odbacuje je. Ako hoćete da je odbacite, morate to da uradite eksplicitno.

Jesam li dobro obavio zadatak koji ste mi zadali? :))
Tibor Jóna Tibor Jóna 22:04 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

gorran
Gorrane pod hitno da se obavestite sta znaci "slicno" i kako se ono razlikuje od "identicno".
Dakle nesto sto je slicno nije identicno jer mu onda ne bi bilo slicno vec identicno.
Tibore,
"Slično, ali nije identično" je smislen "sintetički" iskaz. Nije tautologija. Znači da je "slično" u pravilu inkluzivno, tj, pretpostavlja i mogućnost identičnosti, odnosno ne odbacuje je. Ako hoćete da je odbacite, morate to da uradite eksplicitno.

Jesam li dobro obavio zadatak koji ste mi zadali? :))


3 bambija.

Samo jos da mi objasnite zasto bi bilo ko koristio rec "slicno" za situaciju kada je nesto "identicno" i ja sretan?
gorran gorran 22:08 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

zasto bi bilo ko koristio rec "slicno" za situaciju kada je nesto "identicno"

Pa, ako uočava sličnost, nema potpuno saznanje, ali pretpostavlja da bi moglo biti isto.

Ok?
Tibor Jóna Tibor Jóna 22:13 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

gorran
zasto bi bilo ko koristio rec "slicno" za situaciju kada je nesto "identicno"

Pa, ako uočava sličnost, nema potpuno saznanje, ali pretpostavlja da bi moglo biti isto.

Ok?


daleko od ok.
dozvolite mi da znam kada se koristi jedna a kada druga rec.

Jer da mislim to sto Vi imputirate da ja mislim, verujte mi, ne bih Vas se plashio, upotrebio bi rec identicno.
gorran gorran 22:39 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

jedno od prvih dela sa umetnickim aspiracijama napisanih na ovu temu

a šta ćemo sa ovim?
Ako već mislite nešto drugo, zašto nam to ne biste i rekli?
Tibor Jóna Tibor Jóna 22:55 25.09.2007

Re: Vratite se na temu

gorran
jedno od prvih dela sa umetnickim aspiracijama napisanih na ovu temu
a šta ćemo sa ovim?
Ako već mislite nešto drugo, zašto nam to ne biste i rekli?


pa dajte mi neko delo sa naucnim aspiracijama pisano na srpskom jeziku na ovu temu....
gorran gorran 23:11 25.09.2007

Vratite se na temu

dozvolite mi da znam kada se koristi jedna a kada druga rec.

Jer da mislim to sto Vi imputirate da ja mislim, verujte mi, ne bih Vas se plashio, upotrebio bi rec identicno.

pa dajte mi neko delo sa naucnim aspiracijama pisano na srpskom jeziku na ovu temu.....

Ovo postaje malkice dosadno...
nisam ja rekao da vi ne umete da upotrebite reč - Vi ste rekli da ja ne znam šta ona znači. Vi ste rekli da niste mislili na ovu temu, nego na sličnu, a različitu. A u sledećoj rečenici se izričito kaže "na ovu temu"...

Vi kanda demonstrirate neki šibicarski metod diskusije. Te, tema je sad tu, ali - u stvari nije. Sad je tema značenje reči, sad nije. Sad ja kažem šta vi mislite, sad ja kažem nije tako...

Ja sam rekao da "Banat" nije delo na temu nekažnjenih zločina.

A Vi ste, u stvari, hteli da kažete da smatrate neobičnom i vrednom diskusije činjenicu da su ljudi gledali predstavu, a nisu ustali protiv zločina.
I da to možda pokazuje kako se odnos umetnosti i javnog mnjenja promenio.

E, pa ne pokazuje. Možda se promenio, ali slučaj ove predstave to ne pokazuje. Zato što to nije predstava "na ovu temu", tj. na temu zločina.
jacHa. jacHa. 21:28 25.09.2007

Kultura je luksuz

U jednom siromašnom društvu isfrustriranom istorijskim i svakodnevnim nedaćama, kultura IMA moć na malobrojnoj populaciji. Ta populacija nije opterećena pripadnošću grupi u nacionalnom, religijskom, ideološkom smislu. Ta populacija je moćna u slobodi svog izbora, ali, nažalost, nemoćna u društvenim kretanjima usled malobrojnosti.
Kultura je luksuz u ponudi koju imamo ovde i sad, pa je kao takva nedostupna većini.
Tibore Jono, sjajno misliš i pišeš!

P. S. Kako se menjaš u vokativu?
Tibor Jóna Tibor Jóna 21:58 25.09.2007

Re: Kultura je luksuz

jacHa.


P. S. Kako se menjaš u vokativu?


Tibor - Tiborg - Tuborg - vok: Tuborze ))
Tibor - Stribor - Svebor - vok: Sveborze ))

Ovo su samo neke od ideja koje rabe moji drugari.
Sve jedno
Domazet Domazet 03:16 26.09.2007

Hmmmm...

jacHa.
U jednom siromašnom društvu isfrustriranom istorijskim i svakodnevnim nedaćama, kultura IMA moć na malobrojnoj populaciji. Ta populacija nije opterećena pripadnošću grupi u nacionalnom, religijskom, ideološkom smislu. Ta populacija je moćna u slobodi svog izbora, ali, nažalost, nemoćna u društvenim kretanjima usled malobrojnosti.Kultura je luksuz u ponudi koju imamo ovde i sad, pa je kao takva nedostupna većini.Tibore Jono, sjajno misliš i pišeš!P. S. Kako se menjaš u vokativu?


...koliko vidim JacHa (ovo kao da se rimuje sa Hag Jaca?), Tibor nedvosmisleno (i nekoliko puta) kaze kako je njegovo vidjenje odredjenih dogadjaja definisano njegovim poreklom i iskustvom koje je stekao ziveci od posledica svog porekla, ne mogavsi da pobegne od njega. Dakle njegovo vidjenje je, po njegovim sopstvenim recima optereceno pripadnoscu grupi, rekao bih nacionalnoj i religijskoj, da ne spekulisem sada da li i ideoloskoj. Da li to, po vama, onda znaci da je kultura nedostupna Tiboru? I pored toga sto sjajno pise i misli?
jacHa. jacHa. 12:26 26.09.2007

odgovor Domazetu

Nisam ta Jasna.
Ne mislim da je Tibor Jona ograničen nekakvom pripadnošću. Njegovo poreklo ga ne sputava, ja bih rekla, da bude mudar i elokventan. To što je postavljajući pitanje krenuo od situacije iz svog okruženja je skroz ok, čak i bolje nego da je krenuo od ruskih, francuskih ili kineskih istorijskih detalja, jer je svakako bolje obavešten.
Zar je trebalo da se prekrsti u Milorada Janićijević, pravoslavca, pa da priupita? Ili još gore da ćuti u svojoj ljubopitljivosti i želji za razgovorom zašto kulturni događaji nemaju uticaja na šira društvena zbivanja? Ja mislim da je postupio ispravno.
Domazet Domazet 14:59 26.09.2007

Dobro JacHa,

jacHa.
Nisam ta Jasna.Ne mislim da je Tibor Jona ograničen nekakvom pripadnošću. Njegovo poreklo ga ne sputava, ja bih rekla, da bude mudar i elokventan. To što je postavljajući pitanje krenuo od situacije iz svog okruženja je skroz ok, čak i bolje nego da je krenuo od ruskih, francuskih ili kineskih istorijskih detalja, jer je svakako bolje obavešten.Zar je trebalo da se prekrsti u Milorada Janićijević, pravoslavca, pa da priupita? Ili još gore da ćuti u svojoj ljubopitljivosti i želji za razgovorom zašto kulturni događaji nemaju uticaja na šira društvena zbivanja? Ja mislim da je postupio ispravno.


Ti izgleda mislis da grupa kojoj pripada Tibor nije ogranicavajuca. Takodje pricas i o grupama koje ogranicavaju. Da li bi bila ljubazna da nam navedes koje to grupe svojom pripadnoscu ogranicavaju a koje ne. Jer se na osnovu tvog prvog posta mogao steci utisak da mislis da pripadnistvo grupi univrezalno ogranicava (sta da se radi, ne pise svako kao Tibor).

Takodje, izglreda da Tibor stvarno zanimljivo pise. Evo ti kazes da je ispravno to sto se on ljubopitljivo i zeljan razgovora raspituje o tome zasto kulturni dogadjaji nemaju uticaja na sira drustvena zbivanja, sve sjajno pisuci (i misleci) kako thread nije o kulturi o kojoj on jako retko pise jer se boji da pise o njoj. Toliko zanimljivo da sam ja, na osnovu njegovog pisanja i tvog tumacenja istog, umal zakljucio da se radi o nekoj vrsti slovenske antiteze. Pa posle rekoh, bolje necu, da se covek ne uvredi...

I otkud u tvom postu Milorad Janicijevic, pravoslavac? Je l' on simbol necega?

jacHa. jacHa. 15:43 26.09.2007

Re: Dobro JacHa,

Autor bloga ne pripada takvoj grupi. Liči mi na slobodnog, normalnog mladog čoveka. Poreklo se ne bira.
Grupa, koju neko voljno bira, najčešće ima hijerarhiju, a uvek zakone kojima se njen član mora prikloniti, makar minimalno ih poštujući ne bi li ostao u grupi. U grupi, pripadnik je, da grubo uporedim, na maminoj siki. Manje je odgovoran za svoje postupke, zaklonjen i zaštićen kao mladunac velike nacije, dobrog boge... Međutim, udobnost grupe košta. Nemaš svoju ličnu slobodu, već igraš kako ti se svira. Ako biti Srbin znači graknuti na Tibora, ima da grakćeš i da pitaš "a jel mogu da graknem i na Tiborove virtuelne drugare?"
Milorad Janićijević, pravoslavac - simbol? Pa, dobro, ako ti to tako doživljavaš. Meni je moja nacionalna pripadnost usputna stvar, ali opet ne volim kad mi neko bruka naciju. Tekođe ne mislim da ću biti lepša, radosnija i bolja ako 6. januara ne popijem jogurt. Ili da mrzim homosexualce. Ili ljude čija je koža malo tamnija od moje. Ili siromašne. Ili bogate. Ili školovane, nepismene...
Ljubazno navodim grupe kojih se treba kloniti:
nacionalisti, skinsi, verske NVO, a posebno SPC koja mene kao Srpkinju posebno ugrožava i bruka po belom svetu
ima toga još...
Domazet Domazet 05:04 27.09.2007

Prvo da te pohvalim...

...bas je lepo sto se ti kojoj je nacionalna pripadnost sporedna stvar tako lepo druzis sa Tiborom kome je nacionalna pripadnost toliko vazna da mu definise odnos prema istorijskim dogadjajima i da ne moze od nje da pobegne.

Pa da se onda malo cudim. Kazes Tibor Jona ne pripada takvoj grupi. Kakvoj to takvoj? Kao da impliciras da, kad ne pripada takvoj, pripada nekakvoj drugacijoj? Ako je tako, kazi onda kakvoj.

I odakle ti sada Srbi u celoj ovoj prici? Koliko ja vidim, mladi Tibor koji sjajno pise i misli ima probema sa time kako su antifasiti (pretpostavljam da partizane i tadasnje crvenoarmejce smatras antifasistima) tretirali Madjare i Folksdojcere krajem drugog svetskog rata. I kako je partizanska vlast tretirala Madjare i Folksdojcere neposredno posle rata. Jos ce neko zlonameran da pomisli kako ti mislis da su partizani bili iskljucivo srpska srtvar...

I sada ja dozivljavam Milorada Janicijevica, pravoslavca, kao simbol!? Ja sam se samo zacudio otkuda ti potreba da, iznebuha, u pricu uvedes nekakvog Milorada Janicijevica i pri tome potenciras da je pravoslavac. Pa sam, racunajuci da ti onako u sred diskusije ne ubacujes potpuno nevezane teme, pomislio da je on za tebe simbol necega. I pitao te, zato sto mi nije bilo jasno, cega bi on to mogao biti simbol. Dakle, ako on vec nije nikakav simbol, kazi mi molim te sto si ga uvodila u pricu.

Onda kazes da tebe kao Srpkinju posebno bruka SPC i da te, cak, ugrozava, kao Srpkinju, po belom svetu? Pa kako to tebe neko moze da bruka i ne samo to nego jos i ugrozava kao Srpkinju ako je to sto si ti Srpkinja tebi sporedna stvar? Ja sam mislio da se ljudi, ako nisu nesto posebno nervozni, ne uzrujavaju oko sporednih stvari, narocito ne toliko da bi bili ugrozeni po belom svetu...

Interesantno mi je i to sto poredis (ne)pijenje jogurta za sesti januar sa mrznjom prema homoseksualcima ili ljudima sa bojom koze koja je malo tamnija od tvoje, ili bogate ili... Je l' to ovde neko pominjao nekakvu odbojnost prema jogurtu? Ili mrznju prema homoseksualcima? Ili mrznju prema...pa se ti nasla pozvanom da kazes kako si ti protiv takvih stvari. Ili ti to tek onako?

I jos jednom da se vratim na ono tvoje poredjenje sestojanuarskih neispijenih jogurta sa raznim mrznjama. Pretpostavljam da si ti za to da te razne mrznje budu sankcionisane zakonom. Da li to onda znaci da bi ti i neupotrebui jogurta sestog januara kriminalizovala? I uvela mandatorno pijenje jogurta svakog sestog januara pa ko ga majci ne popije taj ga je...I ako si za to, na koliku bi kaznu osudjivala ove sto sestog januara nece da piju jogurt? Ne znam, ovo sa jogurtom me je potpuno zbunilo. Da nije to nekakva tvoja Got Yogurt ? kampanja? Ako jeste onda mi je malo blesava. Ako nije onda tek ne znam sta da mislim...

A bas mi se dopao ovaj tvoj opis grupe. Narocito ono da pripadnost grupi donosi manje odgovornosti za svoje postupke, zaklonjenost i zasticenost itd...Jedino mi nije jasno kakve veze ima graktanje na Tibora sa 'biti Srbin'? Po meni graktanje na Tibora koji se eto malcice izglupetao pa posle pokusao da se vadi (za sta Gorran na zalost nije imao previse razumevanja) ima veze sa imanjem mozga (i spremnoscu da se isti upotrebi).

A i sve vise se bojim da ce zli jezici reci da ova tvoja pisanja imaju veze sa razmisljanjem 'Biti Tiborov virtualni drugar znaci, kad god ovome zagusti zbog sopstvene gluposti, graknuti na Srbe'. Uzgred, da li pripadnost Tiborovim virtuelnim drugarima oznacava pripadnost grupi?
jacHa. jacHa. 05:41 27.09.2007

Re: Prvo da te pohvalim...


ti si mica pametnica. sve si shvatijo.
Domazet Domazet 06:02 27.09.2007

He, he...

jacHa.
ti si mica pametnica. sve si shvatijo.


Priznaj da nisi ocekivala...
Tibor Jóna Tibor Jóna 08:25 27.09.2007

Re: Prvo da te pohvalim...

jacHa.

ti si mica pametnica. sve si shvatijo.



kako bi njemu bilo lepo da su samo njegovi tu !
Domazet Domazet 14:34 27.09.2007

Cemu pogodbeni nacin...

Tibore Jasni.

...pa meni vec jeste lepo ovde. Medju mladima, poletnim, solidarnim. Evo recimo vas dvoje. Naglupetali ste se do mile volje a uopste vas ne mrzi da nastavite dalje. Sto ti je polet. I da pri tome postanete jedno drugom najbolji Antifasista. Sto ti je solidarnost. Je&es cinjenice, bar od njih se moze lako pobeci. Kada nisi sam...
Tibor Jóna Tibor Jóna 15:10 27.09.2007

Re: Cemu pogodbeni nacin...

Domazet
Tibore Jasni.

...pa meni vec jeste lepo ovde. Medju mladima, poletnim, solidarnim. Evo recimo vas dvoje. Naglupetali ste se do mile volje a uopste vas ne mrzi da nastavite dalje. Sto ti je polet. I da pri tome postanete jedno drugom najbolji Antifasista. Sto ti je solidarnost. Je&es cinjenice, bar od njih se moze lako pobeci. Kada nisi sam...


bolje 2 puta glup nego sadista.
jacHa. jacHa. 20:52 27.09.2007

Re: Cemu pogodbeni nacin...

Domazet
Tibore Jasni.

...pa meni vec jeste lepo ovde. Medju mladima, poletnim, solidarnim. Evo recimo vas dvoje. Naglupetali ste se do mile volje a uopste vas ne mrzi da nastavite dalje. Sto ti je polet. I da pri tome postanete jedno drugom najbolji Antifasista. Sto ti je solidarnost. Je&es cinjenice, bar od njih se moze lako pobeci. Kada nisi sam...

Stanislave...
Domazet Domazet 00:23 28.09.2007

Nesto se mislim...

...da li ce se ovo revolucionarno drugarstvo razviti u nesto vise. Ja navijam za da, vrlo su kompatibilni. On osetljiv i treperav kao breza, ona stamena i odlucna...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana