Društvo

Brojke i(ili) slova

gordanac RSS / 23.09.2007. u 12:41

03ps172applenewtonpostekk9.jpg- ogled o brojkama raznih izbora u Srbiji -

Sutra, 24.09. je sedam godina od ključnih, "nultih" (za mnoge) izbora u Srbiji na kojima smo birali predsednika SRJ, poslanike u Veće građana i Veće republika Savezne skupštine i odbornike lokalnih samouprava. Posle toga imali smo vanredne republičke parlamentarne izbore 23.12.2000., izbore za predsednika Srbije 29.09. i 08.12.2002 i 16.11.2003., vanredne republičke parlamentanre 28.12.2003., izbore za predsednika Srbije 13.06.2004., poslanike Skupštine Vojvodine i odbornike lokalne samouprave 19.09.2004. i vanredne republičke parlamentarne 21.01.2007.

Svi ovi datumi, brojke i rezultati mogu se analizirati, kao politička opredeljenja građanki i građana ili kroz izlaznost na pojedinim izborima. Ako tragate za brojkama, ima odličnih izvora podataka koje treba koristiti, i ako se za analize tih izbora koriste samo slova.

Iskustvo me naučilo da pogled na brojke ljudima malo znači, ljudi više vole slova, ona se lako upotrebljavaju, ne traže uporište u brojkama, "meko" se slažu u predrasude i stereotipe, a ako ih izriču "samozvani autoriteti, takozvani analitičari, političari-amateri, novinari raznih službi, diplomirani intelektualci opšteg smera" i slični, onda se brojke potpuno izgube, izblede, nestanu pred navalom slova koja mahom ničemu ne služe osim da se "praznim" popunjava praznina koja nastane kad brojke nestanu.

Kad god se slovima brojke ne dopadnu - tim gore bude po brojke.

I to je ključna razlika između uspešnih i neuspešnih - uspešni uvek s poštovanjem i zanimanjem gledaju u brojke, pa ma šta te cifre "brojale".

Evo nekoliko primera, (nadam se prepoznatljivih):

PRVI PRIMER SLOVA:

"SPS ima apsolutnu vlast i apsolutnu podršku u Srbiji sve do 2000-te"

PRVI PRIMER BROJKE:

republički 1992

SPS 1.359.086

SRS 1.066.765 izašlo: 4.694.969, rezultat: manjinska vlada

DRUGI PRIMER SLOVA:

"SRS je uvećao podršku posle 2000-te"

DRUGI PRIMER BROJKE:

republički 1997

SRS 1.160.393

SPS 1.416.779 izašlo 4.133.641, rezultat: koaliciona vlada

predsednički 1997

SRS 1.222.381

predsednički 2002

SRS 845.308

predsednički 2003

SRS 1.166.896

republički 2003.

SRS 1.056.256 , izašlo 3.825.471, rezultat: koaliciona vlada

a kad se znaju ove brojke, onda se rezultat vanrednih parlamentarnih iz decembra 2000-te koji je za SRS bio 322.615, ili za SPS 516.326, čita upoređujući sa izlaznošću na biračkim mestima pa se vidi da su tog dana ti građani/ke ostali kod kuće, a nisu menjali svoja politička opredeljenja.A to da li će ljudi izaći na birališta ili ne, prvenstveno zavisi od aktivizma političke stranke koja "svoje" birače želi da vidi u "brojkama" izbora.I, naravno, od društvenih okolnosti (neponovljivih) tog dana izbora.

predsednički 2004

SRS 939 565

DS 852 239

što su brojke prvog kruga izbora koje su jedino važne, ako hoćemo da upotrebljavamo "slova" za analize političkih, personalnih i biračkih opredeljenja.Drugi krug daje brojke SRS 1 431 833, a DS 1 706 888

TREĆI PRIMER SLOVA

"Lokalni izbori su najvažniji za političke stranke. za demokratizaciju društva, za reforme državne uprave"

TREĆI PRIMER BROJKE

lokalni 1996

SPS 1.317.023

SRS 459.656

ZAJEDNO 1.017.594 izašlo 4 308 502 rezultat: otkrivena izborna krađa

Do 1996-te, inače, niko ustvari ne zna rezultate izbora u Srbiji, bilo je važnije ko broji, nego ko glasa, a kontrola nad biračkim spiskovima, tokom izbora i rezultatima sa teritorije Kosova niti je postojala niti je moguće naknadno proceniti, osim kroz "analize ekstrema" kao "nemogućih događaja" na izborima (bilo kojim) kojom se dolazi do maksimalno oko 250 000 glasova koji su se "pripisivali" po potrebi.

lokalni 2000

izašlo 4 676 118

lokalni 2004

izašlo 2 553 693

Na lokalnim izborima 2004-te, brojke sa predsedničkih izbora, održanih iste godine 13.06. su praktično prepolovljene, a da su ustvari izostala "slova" (bar u javnosti) o tome zašto se to desilo. Kad se pogledaju brojke sa biračkih mesta, onda se može izvući samo jedan zaključak: ljudi su uvređeni, osećaju da se prema njima "slovima" odnosi sa omalovažavanjem i pokroviteljski, a oni tačno znaju šta hoće od izbora, tačno znaju kako da ostajanjem kod kuće naprave izuzetno važnu brojku - pristojnih, ćutljivih apstinenata koji čekaju da se pojavi politička ponuda koja će sadržati njihove sopstvene prioritete, probleme njihove svakodnevice i "niska izlaznost" na lokalnim izborima je ta "brojka" koju su kasnije "slova" mahom (bar u javnosti) prenebregla.

 

Slepilo za brojke lako proizvodi generalizaciju, "opšta mesta", samouspostavljene pretpostavke koje seproblm18ng0.gif kasnije lako dokazuju i postaju prihvaćeni stereotip, smanjuje šanse za dijalog zasnovan na podacima i unekoliko usporavaju ceo proces promena u kojima se nalazimo.

Rezultati izbora se vrlo često "pobrkaju" sa veštinama "organizovane manjine" da uspostavi kontrolu nad javnim poslovima raznih nivoa i tada se energija kritičke javnosti troši na definisanje odgovornosti onih koji su deo brojki na izborima (građani/ke), a ne na one na koje fokus kritike treba da bude usmeren. Tako "slova" stvore čuvene stereotipe i predrasude "o narodu koji (ne)valja", a ne o organizovanoj manjini koja upravlja i koja (ne)valja.

Možda otvoren pogled na brojke koje su ponuđene u tekstu pomogne da uklonimo neke od tih predrasuda i omogućimo dijalog. Kritička javnost je, mislim, snažnija "sa brojkama" nego "sa slovima". Upravljačka javnost bi brojke često radije sakrivala, nego objavljivala, pa ma šta cifre tih brojki "brojale". Nivo "sakrivenog" je često mnogo manji od onoga što u brojkama, objavljenim jasnim, vidljivim, često gledamo, ali - nećemo da vidimo.



Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelica Greganović Jelica Greganović 13:40 23.09.2007

Brojeve

malo ko voli (ni ja baš za njih ne marim mnogo), ali na svu sreću, brojevi su tu i zaista, kada treba, govore mnogo više od slova i reči.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 13:43 23.09.2007

Hmmm...

Zanimljivo i analitično.
Imam dve elementarne impresije. Kao da se negde izgubilo 400 do 500 hiljada birača, i kao da je motivacija za izlazak na predsedničke i lokalne izbore manja, od one za parlamentarne.Ovo se naravno ne odnosi na izbore od 24. 9. 2000. godine jer su oni bili po svemu specifični.
Na parlamentarne izbore izlazi redovno, tu negde oko 4 miliona ljudi.
Nije li to zbog svesti da je zemlja centralizovana pa od lokala mnogo ne zavisi, te svesti da funkcija predsednika nije toliko bitna?
Naravno, postoji i "sezonski faktor" zagađenosti politikanstvom i još niz stvari. Postoji verovatno i povećana motivacija stranaka da pokrenu svoje birača za parlamentarne izbore više nego na ove druge...
No i slova su važna, naročito ako su postavljena realistično u odnosu na brojke...
gordanac gordanac 19:30 23.09.2007

komentar

...i kao da je motivacija za izlazak na predsedničke i lokalne izbore manja, od one za parlamentarne....

Brojke izlaznosti od 1990. do danas pokazuju "padanje" (sa jedinstvenim izlaskom24.09.2000. kao izuzetkom) i imaju saturaciju negde od 46% do 48% opredeljenih da izađu na izbore. To može, po sebi, da se dovede u vezu ili sa nezainteresovanošću (izbori za EU parlament retko dostižu 35%) ili s "protestnim ostajanjem kod kuće" (neki predsednički kod nas ili ustavni referendum) ili sa strahom da se na izbore izađe.(beleženo i kod nas 2000-te),
Važnije od toga su brojke sa biračkih mesta pri održavanju višestrukih izbora u jednom danu - lepo se vidi da birač glasa "ukršteno" - na jednom nivou za jedne, na drugom za druge.
Mislim (nemam brojke da dokažem :))), da je vrlo mala izlaznost na lokalne izbore posledica pre svega - lokalne personalne i političke ponude. Srbija je, kao društvo, zainteresovana za lokalne izbore više nego za druge, pa je zato i strožija za ponudu. Kad nema dobre ponude - nema ni njih da "popune brojke".
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:24 23.09.2007

Re: komentar

gordanac
...i kao da je motivacija za izlazak na predsedničke i lokalne izbore manja, od one za parlamentarne....

Brojke izlaznosti od 1990. do danas pokazuju "padanje" (sa jedinstvenim izlaskom24.09.2000. kao izuzetkom) i imaju saturaciju negde od 46% do 48% opredeljenih da izađu na izbore. To može, po sebi, da se dovede u vezu ili sa nezainteresovanošću (izbori za EU parlament retko dostižu 35%) ili s "protestnim ostajanjem kod kuće" (neki predsednički kod nas ili ustavni referendum) ili sa strahom da se na izbore izađe.(beleženo i kod nas 2000-te),
Važnije od toga su brojke sa biračkih mesta pri održavanju višestrukih izbora u jednom danu - lepo se vidi da birač glasa "ukršteno" - na jednom nivou za jedne, na drugom za druge.
Mislim (nemam brojke da dokažem :))), da je vrlo mala izlaznost na lokalne izbore posledica pre svega - lokalne personalne i političke ponude. Srbija je, kao društvo, zainteresovana za lokalne izbore više nego za druge, pa je zato i strožija za ponudu. Kad nema dobre ponude - nema ni njih da "popune brojke".

Da...više puta sam bio u biračkom odboru na izbornom mestu 14 na Voždovcu i mogao sam sasvim lepo da pratim šta se događa. To izborno mesto je specifično po tome što je izlaznost koja se pokaže na njemu reperna za izlaznost na područiju grada Beograda. Nikada nije odstupila izlaznost tamo i izlaznost na nivou grada za više od 0,2 u minusu ili plusu.
na tome izbornomk mestu ima još nekih specifičnosti. Recimo član biračkoga odbora SPS zna ujutro koliko će imati glasova. Imali su nekoliko puta za redom 13, a na ovim zadnjim parlamentarnim 12 ( jedan glasač u međuvremenu umro).DS tu redovno pobeđuje i na zadnjim parlamentarnim su imali najviše glasova od kada je toga biračkoga mesta. Ne računam DOS. Ali je zato DSS odnosno narodnjaci pao taman za ono za koliko se na njegov račun DS podigao, a Karičevi glasovi su se rasporedili između DS-a i radikala, i to više DS-u, tako da su radikali postali drugi a bili su treći. G17 je značajno pao i tu nije bio preko cenzusa, SPO je gotovo nestao (6 glasova), a LDP bio na 11 posto( 76 glasova) što će reći da je izvukao izvestan broj birača koji inače apstiniraju a da mu se deo prelio od DS koji je to kompenzirao višestuko sa drugih mesta.
Volim brojanje, uh kako tu raste adrenalin...o)))
Da, kada su održani lokalni izbori N. Bogdanović je imao nešto više glasova nego stranka a i Vučić također.
bravar bravar 13:49 23.09.2007

bez naslova


I ja sam vise za slova i to pisana, obla, fina, da klize iz pera:)
hoochie coochie man hoochie coochie man 14:34 23.09.2007

sta kazu brojke?

Brojke govore, ali svojim jezikom, pa se cesto gubimo u prevodu.
Statistika nasa dika.........
Nego sta kazu brojke, zasto je DS glasala za Mihajlova???
Ili su tu slova vaznija?
Olga Medenica Olga Medenica 14:46 23.09.2007

Uzasava me ideja

da "tome" ima vec sedam godina.
Bila sam na tom glasanju, nikada to necu zaboraviti.
Entuzijazam, ushicenje.......
I sta? Nista.
vucko vucko 15:08 23.09.2007

Re: Uzasava me ideja

Ništa?

Hm... jesi li sigurna da se dobro sećaš šta je bilo pre tog glasanja?
gordanac gordanac 19:40 23.09.2007

upravljanje očekivanjima

da "tome" ima vec sedam godina.
Bila sam na tom glasanju, nikada to necu zaboraviti.
Entuzijazam, ushicenje.......
I sta? Nista.

Zato što smo "personalizovali" problem, ime i prezime jednog čoveka zamenilo nam je sve realne probleme države i društva, ceo "dnevni red" i "inventar" onoga što u zemlji treba menjati (kao i objašnjavanja koliko to traje, koliko košta, šta su prepreke, itd....). Kad je on izgubio te izbore, kad je morala revolucija 5.oktobra zato što nije hteo da prizna da je izgubio, onda su svi ti postojeći problemi "nadošli" kao vulkanska erupcija i plavilo nas je i preplavljivalo, dnevno.
A očekivanje (koliko možda naivno, toliko i prirodno) je bilo da će s njim nestati i problemi. A nisu. I ne mogu, naravno.
Ali nije - ništa. Nema personalizacije, ima liste problema, još uvek, ali postoji i duga lista problema koji su od tog dana do danas - rešeni
I šta? I ništa, ima još puno da se rešava i uvek će biti.
Olga Medenica Olga Medenica 10:03 24.09.2007

Re: Uzasava me ideja

U pravu ste oboje.
Ali ipak...postoju tu i neki mali "rikverc" ili, radije "ler".
s@s@ berlin s@s@ berlin 11:49 03.10.2007

Re: Uzasava me ideja

Nije ni "rückwärts" (rikverc), niti "leer" (ler).
Nego nam fali motorno ulje.
Najbolje bi bilo da se dohvatimo tovatne masti i da se prihvatimo remonta na reformskom mehanizmu.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 15:09 23.09.2007

...

pročitah post, a linkove ću natenane...radovi me ometaju
no,
u naslovu imamo dve opcije i/ili
pa da odgovorim šta će da bidne, jer tako ovdi biva

mnogo tražiš gordana, da se prebire po mozgu, vade kalkulatori, ima mnogo da se pamti i onda...
mesto brojki, mi budemo ogled
pa se godinama ogledamo u krivudavom zrcalu,
i naviknuti
kad nam neko iz potaje poturi normalno, nama i dalje krivo...
a najkrivlji nam onaj poturač
mariopan mariopan 15:48 23.09.2007

Re: ... Mi birali?

Pa kad se setim dolaska DOSa na vlast,pa one silne energije i besa naroda da se vec jednom skinu,da nam sjasu,da se oteto i opljackano od naroda vrati,da se pogledamo u ono "ispravno ogledalo" sto rece Snezana Mihjlovic,pa kakvu god sliku ugledamo,da se ne plasimo,to je nasa slika,pa da popravljamo,da ispravljamo......i sta bi?

Posle smo odgledali film gde nam merikanci kazu koliko su para ugurali u dzepove prepostenih lidera DOSa i kako su nam ,tako,oni birali vodje. Shvatih da nase vodje biraju pare koje neko ima da plati plakate,glasnogovornike,ko vise bude na TV i sto je najvaznije ,uvek to bude neko ko nas je najuspesnije lagao.

Pa i ova vlada ,skorasnjom odlukom da se pare koje su pokrali TAJKUNI njima i ostave,tj da se ne ispituje poreklo novca onih sto pokupovase po Srbiji sve sto vredi,kriminalci,bivsi politicari,njihova rodbina ,kumovi ,KUM mafije ove ili one,sve to zajedno AMNESTIRALA je ova vlada. Pa zakljucujem da mi smo imamo PRIVID pravde i prava,a to mora da postoji da bi mAFIJA MOGLA DA VLADA. Tako znam ko je dao pare za izbor ove ili one stranke,ovog ili onog vodje i znam da su to ONI birali a mi smo imali samo PRIVID da biramo. I za sve sto ne valja opet udri po narodu koji tako glupavo BIRA.
gordanac gordanac 20:23 23.09.2007

snežana

mnogo tražiš gordana, da se prebire po mozgu, vade kalkulatori, ima mnogo da se pamti i onda...
mesto brojki, mi budemo ogled
pa se godinama ogledamo u krivudavom zrcalu,
i naviknuti
kad nam neko iz potaje poturi normalno, nama i dalje krivo...
a najkrivlji nam onaj poturač

:))
ma, ne tražim, samo nekako mislim da može da bude nekome od koristi...
Znaš, pitali su me jednom (oko tema "ženskih politika" zašto smatram da po nekoj temi MORA biti međupartijske saradnje (počelo je ustvari sa EU integracijama), a ja sam odgovorila "pa, ljudi hoće da vide saradnju, dijalog o toj temi, neće da gledaju svađe, hoće da vide razgovor kojem su teme njihove sopstvene brige, a ne naše...", pa me pitalo "a, otkud ti znaš šta oni hoće, ljudi baš vole da gledaju svađe", odgovorila sam "pa, brojke sve govore, oni se osećaju omalovaženi, reaguju tako...". Reakcija je bila "ma, kakve brojke i statistike, to su sve laži..."Jes` kako da ne.
Brojkama je početa i strategija za "kvote", i borba protiv siromaštva....sada su brojke "oružje" za realnu potrošačku korpu, brojke su glavna tema budžeta za koju nedelju,...msleeem, bilo bi lepo da nekako "omilimo" brojke ljudima. :))
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 20:55 23.09.2007

Re: snežana

msleeem, bilo bi lepo da nekako "omilimo" brojke ljudima. :))

iz tvojijeh usta
u
realnu potrošačku korpu

: ))
antioksidant antioksidant 15:59 23.09.2007

slovo

Meni "slovo" kaze da postoji sve veci jaz/nerazumevanje izmedju onih koji glasaju i onih koji se nude da se za njih glasa. Imam i "broj" za to ali o tome cu sutra. Nedelja je, kuci sam sa porodicom, sad imam vremena samo za cestitku za pokretanje vazne teme (ja je citam kao "stvari po neki put i nisu takve kakve vam se cini da jesu" ili " nemoj igrati na prvu loptu"

POzdrav
vucko vucko 16:05 23.09.2007

Re: slovo

Ma Gordana nam je ovde trovačica brojkama - skoro smo negde pričali o US u Iraku, a njenih prvih makar pet postova su bili linkovi na svakojake statistike!

Pa ko će to sve da pročita - ovaj narod je navikao da dobije samleveno pa još zaljućeno i zabibereno - k'o da su svi iz Leskovac :)
gordanac gordanac 16:15 23.09.2007

:))

Ma Gordana nam je ovde trovačica brojkama - skoro smo negde pričali o US u Iraku, a njenih prvih makar pet postova su bili linkovi na svakojake statistike!

:))
e, čubaka, ovo je "blago, malo trovanje" (mada ima kapacitet za "pomor", ne moš` kasti!), htela sam prvo da napišem "equinox" post (mislim, danas je equinox, red je, a i zanimljivo je...), ali sam odustala - previše brojki! :))
Šta ću kad ih imam po svim folderima :))
bravar bravar 19:39 23.09.2007

Re: :)) equinox

Trebala si da napises post o equinox-u i da ga objavis i na wikipediji jer o tome nema nista na srpskom jeziku, za razliku od ovoga.
antioksidant antioksidant 08:45 24.09.2007

Re: slovo a i broj

Vidim da ste Vi, GordanaC, vec dali broj

Brojke izlaznosti od 1990. do danas pokazuju "padanje" (sa jedinstvenim izlaskom24.09.2000. kao izuzetkom) i imaju saturaciju negde od 46% do 48% opredeljenih da izađu na izbore. To može, po sebi, da se dovede u vezu ili sa nezainteresovanošću (izbori za EU parlament retko dostižu 35%) ili s "protestnim ostajanjem kod kuće" (neki predsednički kod nas ili ustavni referendum) ili sa strahom da se na izbore izađe.(beleženo i kod nas 2000-te),


Koji god da je razlog od dva koja Vi pominjete, mislim da otkolon politike/politicare od glasaca (i apstinenata) postaje sve veci.......
kata kata 20:57 23.09.2007

Obozavam analitiku

i brojke, narocito ove izborne. One govore mnogo vise od ubedjenja, predubedjenja, predrasuda, ocekivanja... Mnogo sam bila ponosna na sebe zato sto sam, prateci analitiku, oljustila kladionicu na proslim izborima. Igrala sve kombinacije i sve pogodila: izlaznost, raspodelu u procentima, ko ce da bude bolji od koga, ko prelazi cenzus... :)
No, ne pisem ovo da se hvalim. Razmisljam o lokalnim izborima, oni su uvek najburniji... nekako mislim, ljudi se najvise razocaraju u ono sto sami vide: recimo, mozes da olajavas Kostunicu i Tadica po medijima kol'ko 'oces, ali oni ipak imaju neki oreol dalekog, dok u lokalu svi sve vide: i da je komsija odbornik renovirao kucu, i da mu se deca hvale po kraju, i da mu se svastika zaposlila u opstini, a pasenog u javnom preduzecu. Padne oreol, ocas posla... i sve ti ja tako nesto razmisljam, dok se ne setim Bidze. Rake. Palme.... ne bih dala pare za lokalne izbore... bar ne zasad.... :)))
gordanac gordanac 22:38 23.09.2007

kata

...i sve ti ja tako nesto razmisljam, dok se ne setim Bidze. Rake. Palme.... ne bih dala pare za lokalne izbore... bar ne zasad.... :)))...

Postoji još jedna brojka vezana za izbore i "trajanje" ljudi na javnim poslovima:
To je brojka 2 i odnosi se na "mandate" koje ljudi uzastopno daju "jednima", "drugima" ili "trećima". Po pravilu, najviše što se u iole regularnim izborima "dobije" su dva mandata (od uobičajeno 4 godine, ili manje). Kada ljudi izaberu jedne iste više od dva puta (tri, četiri mandata) to je najsigurnij signal duboke krize u društvu, neregularnosti ili - vremena oko ratova.
Postoje i izuzeci, pogotovo na lokalnom nivou, gde stalno "pobeđuju jedni" što znači da su toliko utemeljeni u biračkom telu da prosto nema ko da glasa za neke druge.
I postoji još jedna zanimljivost vezana za lokalne izbore kod nas - vrsta izbora (izbornog zakona - većinski ili proporcionalni) "odbacuje" neke iz podele odborničkih mandata, ali to ne znači da nemaju podršku. Ta se brojka često zaboravi, a upravo ona daje ove koje si spomenula.
antioksidant antioksidant 07:50 24.09.2007

Re: kata

Postoji još jedna brojka vezana za izbore i "trajanje" ljudi na javnim poslovima:
To je brojka 2 i odnosi se na "mandate" koje ljudi uzastopno daju "jednima", "drugima" ili "trećima". Po pravilu, najviše što se u iole regularnim izborima "dobije" su dva mandata (od uobičajeno 4 godine, ili manje). Kada ljudi izaberu jedne iste više od dva puta (tri, četiri mandata) to je najsigurnij signal duboke krize u društvu, neregularnosti ili - vremena oko ratova.


Mozda je ovo tacno kod nas ali u SADu nije neuobicajena situacija da senator "veze" nekoliko mandata - vise od 2. Istina jesu u ratnom stanju, ali i u periodu mira je bila slicna/mirna situacija.


Primer Kent Coonrad North Dakotans have sent Senator Conrad to represent them in Washington, D.C. in five successive elections. a covek i ne deluje nesto previse u godinama, tako da mu se smesi jos neki mandat....
gordanac gordanac 09:47 24.09.2007

pojašnjenje

...ali u SADu nije neuobicajena situacija da senator "veze" nekoliko mandata - vise od 2....

brojka 2 odnosi se na mandate vlada, skupština i slično, ne na pojedinačan, na izborima osvojen mandat. Demokrate i republikanci se (manje-više) smenjuju u tom ritmu u Kongresu, Senatu i na mestu predsednika. Ali, postoje države USA koje su tradicionalna uporišta samo jedne stranke ili samo jednog kongresmena/ke ili senatora/ke, oni te izbore dobijaju bez zakonskih ograničenja koja postoje u slučaju izbora predsednika USA.
Ideja brojke koju Senator Conrad ostvaruje je da je pogledate (ako ste mu konkurent) i da otkrijete "zašto?" ima uvek istu brojku. Mogu da garantujem da Conrad pažljivo prati brojke :)))
Inače, poslanik (kongresmen, deputat, MP) je i treba da bude vrlo ozbiljno zanimanje i onda je logično, kad stranka nađe "kadar" koji ume da dobija izbore (uvek ostvaruje dobru brojku) da on/ona to i čini.
antioksidant antioksidant 10:03 24.09.2007

Re: pojašnjenje

Ali, postoje države USA koje su tradicionalna uporišta samo jedne stranke ili samo jednog kongresmena/ke ili senatora/ke, oni te izbore dobijaju bez zakonskih ograničenja koja postoje u slučaju izbora predsednika USA.

ovo je kljucno za SAD i "trajanje" senatora na polozajima.

OK za objasnjenje broja, nismo se razumeli, mada uvek postoje izuzeci (LDP na primer, Kongresna partija....)

Ali na kraju jos jedno slovo (bez broja ovog puta, mada ne bi bila nezanimljiva tema)

Inače, poslanik (kongresmen, deputat, MP) je i treba da bude vrlo ozbiljno zanimanje i onda je logično, kad stranka nađe "kadar" koji ume da dobija izbore (uvek ostvaruje dobru brojku) da on/ona to i čini.


Sta je zanimanje poslanika/kongresmena/deputata/MP?

DA dobija izbore ili....??

gordanac gordanac 10:18 24.09.2007

posao poslanika

da sluša i čuje ljude od kojih traži glas kao kredit za mandat
da radi predloge zakona za koje napravi procenu da donose boljitak u bilo kojoj sektorskoj politici (da pri tome zna koliko to košta, ko će to da plati i kako će da se primenjuje)
da bar jednom nedeljno bude sa ljudima od kojih je tražio/la glas i da "broji" stanje svojih "brojki" u tim razgovorima
da se dobrovoljno odrekne prava na privatnost i da razume da bavljenje javnim poslom ima tu cenu
da učestvuje u (uvek) teškom poslu uređivanja unutarstranačkog odlučivanja o temama koje postoje (ili treba da se započnu) u skupštinama
da stalno stiče znanje i veštine da bi mogao da obavlja svoju osnovnu skupštinsku funkciju - kontrolu izvršnih organa (kojih god)
da razume da njemu/njoj trebaju mediji i javnost, a nikako obrnuto
da dobija izbore
....
....
....
antioksidant antioksidant 11:29 24.09.2007

Re: posao poslanika

- da ima jasnu viziju buducnosti koju zeli da ostvari svojim delovanjem
- darazume da je glas kredit za mandat (lepo receno Gordabna - preporuka) a ne "bespovratna pozajmica beskonacnim vremenom koriscenja"
- da sa integritetom, razumevsi posledice, daje svoj glas predlozima zakona/deklaracija/ustava
- da ne pretvara u folklor svoje kontakte sa ljudima od kojih trazi mandat da bi uticao na njihove zivote
- da razume da se uspeh u svakom poslu (pa i ovom) ne meri sopstvenim uspehom, vec rezultatima koji se postizu
- kao posledicu gore pobrojanog (i Gordaninog spiska i mog), u idelanom drustvu, dobija izbore
....
blackbox blackbox 23:45 23.09.2007

Brojke i(ili) slova

Kao i uvek ,postavili ste yanimljivu temu i dali veoma interesantnu analizu.
Sa zadovoljstvom citam sve vase tekstove,pa i ovaj. Dole citirana vasa konstatacija zasluzuje sigurno opsirniju analizu, jer je kljucna za demokratsko poimanje politickih procesa.
Dakle,
Tako "slova" stvore čuvene stereotipe i predrasude "o narodu koji (ne)valja", a ne o organizovanoj manjini koja upravlja i koja (ne)valja.

ako demokratske izbore posmatramo kao celovit politicki proces, ne cini li vam se da celokupna demokratska procedura u stvari i sluzi da legitimise vladavinu partijskih elita u ulozi politickih elita. Dakle, u sustinu vladavinu organizovane manjine, pa jos kad udju u koalicije i zaborave izvorna obecanja.
Inace, i u slucaju loseg izbora to ne znaci da narod ne valja nego da su ga politicari izmanipulisali.
Smatram da je demokratija ustvari procedura i najmanje los model da narod utice na javne poslove.
Goran Nikolić Goran Nikolić 00:55 24.09.2007

za brojke

Kažete:
Slepilo za brojke lako proizvodi generalizaciju, "opšta mesta", samouspostavljene pretpostavke koje se kasnije lako dokazuju i postaju prihvaćeni stereotip, smanjuje šanse za dijalog zasnovan na podacima i unekoliko usporavaju ceo proces promena u kojima se nalazimo.

Potpisujem,
i nadam se da je moje stalno inistiranje na brojkama
imati vishe simpatije medju citaocima bloga
Vlasta Vlasta 08:00 24.09.2007

Probrojala

sam i ustanovila da sam cela onda bila i cela sam sada, hvala bogu. Ne dozvolih da flipnem i da od mene otpadne nešto zbog tuđih gluposti, sadizma i mazohizma, mada crnu kožu volim, ne mogu da kažem...Imam i specijalni stajling za glasanje: duboke jahaće čizme, mini suknjiče, bela košulja i sako, pa u mesnu zajednicu. Korbačom usput kupim neodlučne i lenje.
Atomski mrav Atomski mrav 10:28 24.09.2007

Brojke

Brojke i statistika su moćna stvar. Statistika je kažu kao bikini - pokazuje sve a ne otkriva ništa. Ne bih baš rekao, ako se pravilno uradi data mining, može se doći do vrlo kvalitetnih predikcija. Mislite da je onih 55% na crnogorskom referendumu bilo slučajno odabrano?
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 11:01 24.09.2007

Ne volem brojeve i statistike

al ne sporim njihovu vrednost i znacaj....Naravno da se svasta moze zakljuciti iz raznih uporednih statistika, analiza, ukrstanjem podataka....ali, iza svega toga...Kriju se dani i godine, mnoge ljudske sudbine i zivoti, verovanja i zablude....Kako je govorio B.Pekic...Godine koje su pojeli skakavci...
I evo samo jednog detalja uoci izbora, tog 24.09.....Secam se pok premijera koji je zakazao ,dan uoci, izbora sednicu predsednistva DOS.a...posao sam na put...misleci...sta je tako hitno...Putovao sam svojim kolima...Kragujevac Batocina...auto put....Cuo sam da nesto lupa otpozadi...ali nisam odmah regIstrovao...sta? Kod Velike Plane, otkinuo mi se tocak, spao....ali sam se nekako zaustavio...Kada je dosao mehanicar....da popravi stetu, kako bih nastavio put..konstatovao je da su mi svi tockovi "labavo zasrafljeni"....???? Kad sam ipak nekako stigao na sednicu ...culo se da ce nas SM sve pohapsiti odmah nakon izbora...Ja sam ispricao sta se meni desilo...
I prodje taj dan....pobedismo, kako smo pobedili....i s kim smo pobedili, a onda smo sve zaboravili, pa cak i to da su nam zagorcali zivot...i ne samo nama, naravno! Eto samo ovim malim, licnim, insertom, da se nadje mesta i za emocije izmedju brojeva...
Pozdrav mojoj saborkinji (ako se to tako kazze, danas?)GORDANIC
gordanac gordanac 07:16 25.09.2007

druže moj kragujevački...

I prodje taj dan....pobedismo, kako smo pobedili....i s kim smo pobedili, a onda smo sve zaboravili, pa cak i to da su nam zagorcali zivot...i ne samo nama, naravno! Eto samo ovim malim, licnim, insertom, da se nadje mesta i za emocije izmedju brojeva...

...ima nas (dovoljno) koji nisu ništa zaboravili...sve pamtim, kao slonče koje voli da se muva po staklarskim radnjama :))
Ne umem dobro da zaboravim, pa to ti je! :))
I da ti se pridružim emocijama:
..."uzmite šaku svežeg pepela ili bilo čega što je prošlo i videćete da je to još uvek vatra ili da vatra može biti".....
Pogledaj svet oko sebe - ništa nisu zaboravili, samo pokušavaju da žive,...
Atomski mrav Atomski mrav 07:33 25.09.2007

Re: druže moj kragujevački...

U našem slučaju, "uzmite šaku blata"... :(
gordanac gordanac 07:37 25.09.2007

može...:))

"uzmite šaku blata"... :(

...i kuću od blata napravite, prozore široke stavite, svetlo u kuću pustite i blato belinom prekrijte..."
Atomski mrav Atomski mrav 07:47 25.09.2007

Re: može...:))

Hmmm... Mika Antić?
gordanac gordanac 07:53 25.09.2007

Re: može...:))

ne, ja, gordanac
:))))))))))
ali, beskrajno hvala što je "zaličilo" !!
Atomski mrav Atomski mrav 08:07 25.09.2007

Re: može...:))

Gordana, vi ste baš svestrana osoba :)
I poeta pritom... mada, dalo se to naslutiti još onomad kad ste mi držali računske vežbe iz fizike na fakultetu...
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 11:55 25.09.2007

Re: druže moj kragujevački...

gordanac
I pramo ovim malim, licnim, insertom, da se nadje mesta i za emocije izmedju brojeva...

...ima nas (dovoljno) koji nisu ništa zaboravili...sve pamtim, kao slonče koje voli da se muva po staklarskim radnjama :))
Ne umem dobro da zaboravim, pa to ti je! :)

Maksim Gorki "Na dnu" : "Ponekad je i laz velika uteha ...!"
poz
bkc

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana