Društvo| Hronika| Literatura| Ljudska prava| Politika| Umetnost| Životni stil

Dobrovoljna ludost

antonacci RSS / 18.03.2009. u 15:38

9340820_63c4530f74.jpg

 

 

          Pre tri godine, Nora Vinsent (Norah Vincent) je živela kao muškarac. Nije promenila pol, nije započela dugotrajan proces hormonske terapije, Nora Vinsent uopšte nije transseksualna. Zašto onda? Odlučila je da živi kao muškarac da bi naučila šta to znači i kako to izgleda. Želela je insajderske informacije o muškarcima, o dinamici prijateljskih odnosa, o odnosu prema hrani, seksu. itd. O čemu razgovaraju, kojim tonom, kako, koliko duboko, postoje li tabu teme, koje su, itd. Kakav bi njen život bio, ako bi ga živela kao muškarac?

          Promenila je ime u Ned, kupila tesan grudnjak da bi izgledala „ravno", skratila kosu, kupila trenericu i patike i započela jednogodišnju avanturu koju je kasnije pretvorila u knjigu Self-Made Man. Da bi bila uverljiv muškarac, Nora je pola godine radila sa jednom profesorkom sa Džulijarda koja ju je naučila kako da „priča kao muškarac", tj. kako da sakrije nazalniji ton karakterisčan za ženski glas.

          Ned je odlazio na kuglanje, posećivao striptiz barove, odlazio na ljubavne sastanke sa ženama, ali i sa muškarcima, pošlo mu je za rukom čak i da se uvuče u jedan muški manastir gde postoji „očajnička potreba za muškom intimnošću i odsustvo sposobnosti da se ona pruži". Tokom dve nedelje boravka u manastiru, Ned primećuje da ga monasi izbegavaju svaki put kada pokaže svoju „žensku stranu". Tokom ispovesti, neki od njih priznaju da predosećaju da je Ned možda gej. Well, yeah, but not in the way you think. „Nemaju pravo da pokažu slabost, nemaju pravo da pokažu naklonost, posebno jedni prema drugima. I veoma često sve njihove emocije kanalisane su besom." Kao posledica toga, često diskutuju o tom svom besu, o besu prema ženama o nasilnim impulsima prema ženama. Fantazirali su o tome ubijaju i komadaju žene.

          I premda se događalo da neko pomisli da je Ned gej, nikada nikome nije palo na pamet da je Ned zapravo Nora. Uprkos tome što u Norinu masku niko nije bio posumnjao, strah od mogućeg fijaska se malo po malo nakupljao.

          Na kraju ove velike avanture, osetivši da postaje depresivna, Nora je procenila da je postala opasnost po samu sebe i dobrovoljno se prijavila u jednu psihijatrijsku bolnicu. Ovo, međutim, nije njeno prvo iskustvo sa depresijom. Od svojih ranih dvadesetih je sporadično patila od ovog poremećaja. U razlozima za ovako neobičan pristup novinarstvu, možda možemo naslutiti nešto i o uzrocima njene dugotrajne depresije: „Razlog što imam poriv da pišem o ovim stvarima je taj što sam duboko otuđena od drugih na više nivoa. Svaki dan doživljavam da ljudi bulje u mene zato što ne izgledam onako kako bi trebalo. U sobi punoj žena, ne osećam se kao jedna od njih. To je možda zbog toga što sam depresivna ili zato što je moja ličnost drugačija od njihove."

          Igrajući se sa identitom, Nora se potpuno nesvesno poigrala sa osnovnom strukturom svoje ličnosti, sa onim što joj omogućava da funkcioniše stabilno i produktivno. Sa onim okvirom koji je čini Norom Vinsent. „I naučila sam da rodni identitet živi u mozgu i da je mnogo više od pukog kostima. I naučila sam to na teži način." Danas kaže da je joj je drago što se otarasila Neda.

          Tek što se oporavila od depresije izazvane prethodnom avanturom, Nora je, inspirisana iskustvima sa psihijatrijskim lečenjem, dobila ideju za još jednu knjigu koju će nazvati Voluntary Madness. Iz gradske bolnice gde je ležala i gde se oporavila od depresije, prvo odlazi u jednu malu bolnicu na srednjem zapadu, a zatim i u jedno privatno utočište na američkom jugu. Posete bolnicama, međutim, nisu obične posete. U svaku od ovih ona se prijavljuje kao mentalni bolesnik, lažira simptome i izbegava da uziam lekove.

         U knjizi Voluntary Madness ona se bavi uzrocima i posledicama hospitalizacije, tiranijom medikacije („ne smeš da izgubiš kontrolu nad sobom, inače će ti dati lekove" K. Kejsi), do u detalje izučava dinamiku odnosa pacijenata i njihovih lekara.

          Zbog svojih ličnih iskustava sa depresijom i zbog okruženja u koje se uspešno infiltrirala, ona o mentalnim poremećajima piše sa potpuno autentičnim razumevanjem za probleme pacijenata, istovremeno ne gubeći iz vida the bigger picture. Ova knjiga je svojevrsni omaž Fukou i antipsihijatriji i značajn doprinost savremenoj psihijatriji, ili bar njenim praktičnim ispostavama. Nora Vinsent je u praksi ispitala ono o čemu većina nas sa zgražavanjem samo čita. Ovo nikako ne treba razumeti kao pljuvanje po zdravstvenom sistemu. Bez obzira na to što se upustila u veoma ličnu i po ličnost opasnu avanturu, ona ne gubi ni jednog trenutka novinarsku objektivnost. Postoje dobri doktori i postoje loši doktori. Postoje korumpirani doktori. Postoje doktori koji se za pacijente bore više nego sami pacijenti. Postoje oni koji prepišu lekove i oni koji se trude da promene sistem. Postoje oni koji prepišu lekove i odu na kafu, a postoje i oni koji shvataju da psihijatrija nije tu da nas sve učini istim. Već je tu da nam pomogne da živimo sa samim sobom. (Ne mogu da se ne zapitam kako bi izgledala jedna ovakva knjiga napisana na osnovu sličnog istraživanja sprovedenog u našoj zemlji. I kada na to pomislim, sledim se.)

          Kada je pisala ovu knjigu, nije imala za cilj da kaže da su lekovi beskorisni u psihijatriji, niti je želela da kaže da je psihijatrija beskorisna. Želela je da započne debatu o ovome, želela je da inspiriše bivše (a i sadašnje) pacijente, doktore, sestre, upravnike bolnica, zainteresovane građane, da daju svoj doprinos. Jer je za lečenje mentalnih poremećaja odgovorno upravo ono društvo u kom ti poremećaji nastaju. Jer poremećaje definiše društvo. Društvo u celini. I oni koji su bolesni i njihove porodice, ali i svi oni koji se nesvesno namršte ili odmaknu kada im neko kaže da je manično-depresivan, transseksualan ili šizofreničan. Ako ikako postoji intimna, lična poruka, onda je to ona koja poziva na odgovornost. Nema te mentalne institucije, tog psihijatra, tog prijatelja ili te tablete koja nam može pomoći, ako nemamo snage samima sebi da pomognemo.

          Govoreći u jednom intervjuu o čuvenoj knjizi K. Kejsija, Let iznad kukavičijeg gnezda, ona kaže da je za to vreme Mekmarfi prikazan kao normalan čovek koji normalno reaguje na potpuno nenormalne uslove života. A da li bi to bilo tako i danas?  Da li je on normalan i iz današnje vizure? Ili bismo mu možda zalepili dijagnozu poremećaja pažnje (ADHD)? Ili nekog poremećaja raspoloženja? Ili poremećaja kontrole impulsa?

          Da li imamo pilulu za sve što nije lako svariti?

*

          U svetu u kom je najvažnije novinarstvo ono koje se bavi ekonomijom, naftom ili celulitom poznatih ličnosti (dakle, indirektno, parama), mislim da je ogroman greh prevideti ovako nešto. Za mene, Nora Vinsent predstavlja pravog novinara. Što bi kazao Kipling, sa velikim N. Rešenost, hrabrost i strpljenje koje je potrebno za ovakav rad, zaista se retko sreću.

 

 

vincentauthorphotobyfredrikbroden.jpg

 

 



Komentari (12)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:59 18.03.2009

Hm,...

... Nora je dokazala da nije lako biti muškarac... a da pogotovo nije lako biti lud.
antonacci antonacci 20:12 18.03.2009

Re: Hm,...

Vojislav Stojković
... Nora je dokazala da nije lako biti muškarac... a da pogotovo nije lako biti lud.


Evo sta kaze o muskarcima:

"Men are suffering. They have different problems than women have, but they don't have it better. They need our sympathy. They need our love, and maybe they need each other more than anything else. They need to be together."

I na kraju, sve se svodi na ovo: "I really like being a woman. ... I like it more now because I think it's more of a privilege."
mashha mashha 00:16 19.03.2009

Re: Hm,...

"I really like being a woman. ... I like it more now because I think it's more of a privilege."

Pravi happy end, nema šta
bocvena bocvena 09:01 19.03.2009

Preporuka!

Vrlo zanimljivo: i tema i tvoji komentari.
elkris elkris 19:39 20.03.2009

Re: Preporuka!

Igrajući se sa identitom, Nora se potpuno nesvesno poigrala sa osnovnom strukturom svoje ličnosti,




igrati se osnovnom strukturom licnosti je zaista ludost

preporuka za blog
antonacci antonacci 10:35 21.03.2009

Re: Preporuka!

igrati se osnovnom strukturom licnosti je zaista ludost


Ludost, svakako. Ali fascinantna ludost. Hrabra ludost.

U principu ja i ne verujem u fiksni i nepromenljivi identitet, ali neke stvari su izgleda ipak... fiksne i nepromenljive. :)
natasavb natasavb 11:11 21.03.2009

da li imamo prava?

Govoreći u jednom intervjuu o čuvenoj knjizi K. Kejsija, Let iznad kukavičijeg gnezda, ona kaže da je za to vreme Mekmarfi prikazan kao normalan čovek koji normalno reaguje na potpuno nenormalne uslove života. A da li bi to bilo tako i danas? Da li je on normalan i iz današnje vizure? Ili bismo mu možda zalepili dijagnozu poremećaja pažnje (ADHD)? Ili nekog poremećaja raspoloženja? Ili poremećaja kontrole impulsa?


Da li imamo pilulu za sve što nije lako svariti?

nije pitanje samo da li imamo, vec koliko imamo pravo da procenjujemo normalnost.

pre neki dan sam gledala jako potresan film o osobi sa autizmom. mislila sam da pisem o njemu, ali nisam imala dovoljno snage . mozda jednom i hocu.
nema mozda direktne veze sa ovim sto si pisao, ali meni je slika devojke iz tog filma bila stalno pred ocima dok sam ovo citala.
evo jedan kratki deo iz filma , da bi mozda malo jasnije bilo o cemu pricam. ona devojka duge kose , puna zivota se posle 5 godina lecenja u dusevnoj bolnici pretvorila u ne znam ni ja kako to da nazovem.... nekoga potpuno izgubljenog ko vise nema dotadasnju volju i zelju da shvati svet oko sebe...

antonacci antonacci 15:11 21.03.2009

Re: da li imamo prava?

nije pitanje samo da li imamo, vec koliko imamo pravo da procenjujemo normalnost.


Ne volim da se reklamiram, ali o tome koliko ja para dajem za procenjivanje normalnosti već sam opisao u blogu Ja nisam normalan (ako te ne mrzi, potraži, par tekstova ispod ovog).

pre neki dan sam gledala jako potresan film o osobi sa autizmom. mislila sam da pisem o njemu, ali nisam imala dovoljno snage . mozda jednom i hocu.
nema mozda direktne veze sa ovim sto si pisao, ali meni je slika devojke iz tog filma bila stalno pred ocima dok sam ovo citala.
evo jedan kratki deo iz filma , da bi mozda malo jasnije bilo o cemu pricam. ona devojka duge kose , puna zivota se posle 5 godina lecenja u dusevnoj bolnici pretvorila u ne znam ni ja kako to da nazovem.... nekoga potpuno izgubljenog ko vise nema dotadasnju volju i zelju da shvati svet oko sebe...


Ovo me je baš pogodilo.

Ali ne znam da li je baš mentalna institucija odgovorna za pogoršanje njenog stanja jer je autizam često progresivna stvar.* Često postaju agresivni u pubertetu i to je uglavnom jedini razlog zašto oni dospevaju u mentalne instutcije - mogu da naškode okolini, ali pre svega i sebi samima. No sa godinama ti simptomi se ublažavaju, pa mene zanima ko je ovu devojku i zašto stavio u mentalnu instituciju ako je već bila dobra, vedra i vesela? Jer ako joj je sestra već poznata glumica, mogla joj je obezbediti daleko bolje mesto za život. Ali ne volim da sudim o ljudima, nemam pojma o njenom konkretnom slučaju, osim što znam da me je rastužila priča.

* Bilo kako bilo, dugotrajna hospitalizacija je pogubna, to je danas opšte prepoznata činjenica u psihijatriji i uglavnom se radi na tome da se pacijenti što pre vrate u svoju sredinu. Jedini eventualni razlog za hospitalizaciju danas je da je pacijent opasan po sebi ili svoju okolinu i ta hospitalizacija treba da traje što kraće.

I sve bi to bilo divno i krasno kada mi ne bismo živeli u društvu koje ne marginalizuje i stigmatizuje u potpunosti ove ljude. Kao da nekom nije dovoljno što i sam mora da živi sa nalepnicom "ludak", nego ti treba još komšiluk koji beži od tebe jer si, zaboga, "ludak". I iz te perpektive, ne znam šta je gore: ne ići u mentalnu instituciju gde izgubiš kontakt sa društvom, ili ići pa izaći i vratiti se u društvo koje te suštinski ne želi.
natasavb natasavb 17:30 21.03.2009

Re: da li imamo prava?

Ali ne znam da li je baš mentalna institucija odgovorna za pogoršanje njenog stanja jer je autizam često progresivna stvar.* Često postaju agresivni u pubertetu i to je uglavnom jedini razlog zašto oni dospevaju u mentalne instutcije - mogu da naškode okolini, ali pre svega i sebi samima.

u bolnicu je dospela sa 28 godina.do pogorasnja u ponasanju jeste doslo zbog smrti najstarijeg brata i preseljenja u provinciju gde je bila odvojena od sestara, ali ni blizu toliko , kakvo je donelo neadekvatno lecenje.
setra je pokusala da uradi nesto drugo za nju , ali su je ubedili da je bolnica najbolje resenje. tesko je donositi odluke u takvim trenucima i ne mogu ni ja da sudim o tome. ja sam bila u situaciji kada moram doneti odluku vezanu za moje dete, a u suprotnosti je sa onim sto strucnjak kaze i to nije ni malo lako. treba preuzeti na sebe svu odgovornost, a jos imas dilemu da li postupas ispravno.

I iz te perpektive, ne znam šta je gore: ne ići u mentalnu instituciju gde izgubiš kontakt sa društvom, ili ići pa izaći i vratiti se u društvo koje te suštinski ne želi.


stigmatizacija u nasem drustvu je velika, ali ja nisam od onih koji se povlace, vec jos uvek pokusavam i nadam se da moze nesto da se promeni
.
Ali ne znam da li je baš mentalna institucija odgovorna za pogoršanje njenog stanja jer je autizam često progresivna stvar.* Često postaju agresivni u pubertetu i to je uglavnom jedini razlog zašto oni dospevaju u mentalne instutcije - mogu da naškode okolini, ali pre svega i sebi samima.

gledano iz moje perspektive , jos jedna predrasuda.
antonacci antonacci 01:26 22.03.2009

Re: da li imamo prava?

treba preuzeti na sebe svu odgovornost, a jos imas dilemu da li postupas ispravno.


Upravo je to razlog sto ne mogu i ne zelim da sudim: cak i kada se nadjes u toj situaciji nisi siguran da li si uradio ispravnu stvar.

stigmatizacija u nasem drustvu je velika, ali ja nisam od onih koji se povlace, vec jos uvek pokusavam i nadam se da moze nesto da se promeni
.


Slazem se. Ja se trudim koliko god mogu da radim na tome, ali je za borbu protiv stigmatizacije potrebna jedna sistemski organizovana kampanja, a to se radi na nivou drzave i uz saradnju nevladinog sektora. Mi smo ovde jos daleko od toga.

gledano iz moje perspektive , jos jedna predrasuda.


Ne znam tacno sta tu posmatras kao predrasudu, ali je veoma dobro dokumentovana cinjenica da autisticna deca (ali i odrasli) mogu cesto biti autodestruktivna i agresivna.

‘Tantrums’ are one of the most common problems in young children with autism. They may appear to go into a state of rage, panic, anxiety or fear for no reason at all. ‘Tantrums’ are normal behavior for most children and there is no reason why children with autism should by-pass this stage of development. The problem seems to be that it is more difficult for parents to prevent ‘tantrums’ in children with autism, the child seems inconsolable during the ‘tantrum’, the episode might last a long time, and the reconciliation that typically accompanies the end of the ‘tantrum’ rarely occurs. ‘Tantrums’ are just one example of challenging behavior. Similar episodes of panic, anxiety, rage or even aggression might be seen all through childhood, adolescence and even adulthood. This might involve screaming, crying, resisting contact with others, or pushing others away.
http://www.slc.sevier.org/autbehav.htm

I neka bude apsolutno jasno - ja ne smatram da sve autisticne ljude treba hospitalizovati, stavise smatram da hospitalizacija treba da bude poslednja od svih opcija. Postoje razne vrste terapija i sl. sto se moze sprovoditi i bez hospitalizacije, ukoliko vec postoji potreba za strucnim nadzorom. Ali ne mogu da kazem da je hospitalizacija potpuno bespotrebna, ali je vazno naglasiti da ona - makar je to moj stav! - treba da se sprovodi zbog eventualne dobrobiti autisticne osobe, a ne zato sto nam eto smeta neko autistican u okolini (to je naprosto morbidno i neljudski).

PS
Autizam je los primer za raspravu o mentalnim institucijama jer je u pitanju pervazivni poremecaj, a ne mentalni poremecaj u uzem smislu poput, recimo, depresije ili shizofrenije.
elkris elkris 08:17 22.03.2009

Re: da li imamo prava?

...za borbu protiv stigmatizacije potrebna jedna sistemski organizovana kampanja, a to se radi na nivou drzave i uz saradnju nevladinog sektora. Mi smo ovde jos daleko od toga.

Za borbu protiv stigmatizacije i bilo kakave diskriminacije, pored kampanje, potrebna je edukacija organizovana od strane države , prvenstveno kroz školstvo i medije. Mi smo zaista po većini ovakvih, i sličnih pitanja jako daleko. Nažalost
antonacci antonacci 10:19 22.03.2009

Re: da li imamo prava?

i bilo kakave diskriminacije


To je jako vazno istaci: dakle nisu u pitanju samo osobe sa mentalnim poremecajem ili hendikepom ili LGBT populacija. U pitanju su prakticno svi koji se po necemu razlikuju od veceg dela populacije. Ali drzava uvek ima nesto prece: da li ce da placa milionsku odstetu u ime najobicnijeg probisveta sa vezama u ministarstvu ili ce da se nateze sa "susedskim zemaljama" oko Kosova ili ce prosto sebi da daju bonuse ili ce da se svadjaju u onom cirkusu... ali okreni-obrni uvek se svi uvrede kad se pomenu ljudska prava i uvek kazu "ima i precih stvari". E nema precih stvari! Nista nije prece od ljudskih prava, majku mu.

Ne znam kakva da je ekonomska situacija, tolerancija je uvek besplatna.

Zbog toga mi je izuzetno drago da vidim da ce ovaj antidiskriminacioni zakon ipak biti donet u manje-vise podnosljivoj formi, uprkos svim protivljenjima, uprkos snaznoj negativnoj kampanji. To mi u neku ruku daje nadu da ipak postoji nekakva nada za ljudska prava.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana