Društvo| Kultura| Lingvistika| Život

Kritike i dijakritike

NNN RSS / 16.01.2009. u 17:17

A sad malo ona...

Ili da prestanem da pričam o sebi u trećem licu.. ili ne (kad već Žmu nije tu, da me propisno najavi)

Tananana... Biljana FN:

 

Negde na pola puta između odluke da obrišem prašinu u dečjoj (ako je jedno, onda detetovoj?) sobi ili da sednem da čitam literaturu za bogznazašto podstaredane upisavše mr studije (koje već bezobrazno dugo razvlačim sve vadeći se na dete), rešim da je, od dva korisna, najbolje treće ( i potpuno beskorisno). Tj. da se požalim na opštu nepismenost u Srbalja. I pri tom ne mislim na one natpise, poruke, pisma i sl. kojih su puni razni site-ovi, i koje pišu zaista nepismeni (oksimoron?) ili polupismeni ljudi.

Uzgred, ta formulacija polupismen mi je oduvek bila pomalo nejasna (ili jesi, ili nisi, valjda?), i podsećala me je na kategoriju poluplivača koje smo nekad davno imali na obaveznom testiranju iz plivačkih sposobnosti na (opet) obaveznom fizičkom vaspitanju na I godini fakulteta. Poluplivač? Možda će da se udavi, a možda i neće? Nego..gde ja odoh...

Elem, izluđuje me nepismenost pismenih ljudi, ili, da se neko ne uvredi, nebriga za sopstvenu pismenost.

1. upotreba dijakritika: Negde je već maksa83 pominjao nepohodnost korišćenja dijakritika u pisanom tekstu. I zaista ne vidim nikakvo opravdanje da se one ne koriste u kucanom tekstu jednako kao i u pisanom. Zamislite šta biste rekli svom detetu koje uči latinicu i mrzi ga da stavlja te "kvačice". Prosto, ako već postoje, nema razloga izostavljati ih.

2. dvoslovno obeležavanje glasova: je sasvim u redu kada su u pitanju oni koji se stvarno tako i pišu (nj, lj, dž), ali sh, ch, zh su nedopustivi iz više razloga. Prvi i osnovni je taj što imamo fonetsko pismo, gotovo apsolutno savršeno, u kojem važi pravilo: jedan glas, jedno slovo.  I koji Vuk posle Vuka je rešio da je ch=č? Može biti i ć? Pa ako nekog baš i mrzi da koristi ozloglašene dijakritike, ili to nije tako jednostavno (kod slanja sms-a. npr.) potpuno je nepotrebno koristiti dva slova umesto jednog. Koji će prosečan govornik (iole napredniji od NJKV Prestolonaslednika) srpskog jezika biti zbunjen, ako mu stigne sms da npr.: idete "kod frizera na sisanje", i da li će mu zaista biti neophodno da bi  to razumeo da mu kucate: shishanje. Namerno biram ovaj primer, pošto su frizerski cenovnici često meta opšte sprdačine zbog "muskog i zenskog sisanja", što je još jedan razlog da se dijakritike koriste gde god je moguće.

3. zamena jednog slova drugim: često se može videti, posebno u onim nesrećnim sms-ovima po raznim TV kanalima, w umesto v, y umesto j ili u, x umesto ks, a na blogu smo dobili i skromni, ali originalni doprinos q umesto ku. Ne razumem poentu, može biti da je sve to i zabavno, ali mene nervira, pa eto kritikujem.. Može mi se...

4. poimenčavanje prideva: postoji kao kategorija u gramatici, tj. kao način formiranja reči. Ali nasilje nad jezikom kakva je upotreba prideva gala kao imenice (večeras na gali nastupaju?!??!!aaaaaaaaa!!), nije za komentarisanje, tim pre što se ova reč tako nakazno upotrebljavala u sredstvima informisanja, i tim pre što je ova reč, čak i kao pridev nepromenljiva (kao i neto iznos, solo pevanje i sl.). Ovo mogu da shvatim samo kao neukusno podilaženje i ovako suviše niskim očekivanjima publike.

5. upotreba stranih reči tamo gde im mesto nije: sve što imam da kažem je: opsetite se reklame u kojoj se 10 puta pominje narandžasti stiker. Narandžasto šta?

6. nasilno i nakaradno reformisanje jezika u cilju ostvarivanja jednakosti polova. Dozvoliću sebi dve opaske: a) polovi ne mogu biti jednaki, mogu biti ravnopravni; b) postojanje reči kao što su sociološkinja, psihopatološkinja i sl. tome nikako ne doprinose.  Sve ostalo se može pročitati  ovde. Sad neka me pojedu feministkinje, ali meni je to jednako smešno i nepotrebno kao i čistunstvo u hrvatskom jeziku koje je dovelo do postojanja reči kao što je čvrsnik. Sram vas bilo... šta ste pomislili? Pa to je hard disk.

 

 



Komentari (253)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

JJ Beba JJ Beba 23:55 17.01.2009

Re: ---

E sad... Ja kad vidim Amelie Mauresmo ili Linsday Davenport, ne znam je l' teniser ili teniserka..

hmhm...ovo je baš .......pa ne možemo sve biti lepe i žestvene po holivudsko / vogue /elle merilima..... .
Amelie Moresmo je gej i to ne krije, te joj valjda nije ni stalo da izgleda bogznakako ženstveno...ipak kako joj i samo ime kaže , ona je žensko te zaslužuje da je nazivaš teniserkom...
NNN NNN 00:02 18.01.2009

Teniski trolčić

Evo ide Australian Open (koji nam je ostao u najlepšem sećanju 2008.), nadamo se da će nas i ove godine naši teniseri obradovati.
A što se tiče "ljudskih prava" vs. logika, a tiče se i tenisa, poznat je slučaj Renee Richards. Ukratko, u pitanju je neki "konj od metar devedeset", koji je odsekao budžu i rešio da postane teniserka...
NNN NNN 00:05 18.01.2009

Re: ---

hmhm...ovo je baš .......pa ne možemo sve biti lepe i žestvene po holivudsko / vogue /elle merilima..... .

De...de... Malo šale i trolovanja nije na odmet..mnogo je ozbiljan ton poprimila priča.
BFN
NNN NNN 00:08 18.01.2009

Re: ---

Molim te da se setis nekog takvog zanimanja!

Dadilja.
BFN
JJ Beba JJ Beba 00:09 18.01.2009

Re: ---

De...de... Malo šale i trolovanja nije na odmet..mnogo je ozbiljan ton poprimila priča.

trolovanje uvek, al ' vaka šala meni glupa...
JJ Beba JJ Beba 00:11 18.01.2009

Re: Teniski trolčić

A što se tiče "ljudskih prava" vs. logika, a tiče se i tenisa, poznat je slučaj Renee Richards. Ukratko, u pitanju je neki konj od metar devedeset, koji je odsekao budžu i rešio da postane teniserka...

jel opet treba se smejemo?
scabies scabies 00:12 18.01.2009

Re: ---

Ljudi, navodite zanimanja kojima se muškarci ni ne bave. A dadilja muškarac je bejbisiter, ako ćemo već tako.
NNN NNN 00:19 18.01.2009

Re: ---

možemo sve biti lepe i žestvene po holivudsko / vogue /elle merilima..... .
Amelie Moresmo je gej i to ne krije, te joj valjda nije ni stalo da izgleda bogznakako ženstveno...ipak kako joj i samo ime kaže , ona je žensko te zaslužuje da je nazivaš teniserkom...
Ameli se prvi put "probila" kad je pobedila Lindzi (koja je tada bila 1. na WTA listi), pa je ova prokomentarisala "KO JE OVAJ MOMAK!?". Inače meni Ameli nije ružna (tj. malo je neobična, ali mi je simpatična), za razliku od Lindzi...
NNN NNN 00:24 18.01.2009

Re: Teniski trolčić

jel opet treba se smejemo?


NNN NNN 00:26 18.01.2009

Re: ---

navodite zanimanja kojima se muškarci ni ne bave
Nije tačno!
NNN NNN 00:28 18.01.2009

Re: ---

Molim te da se setis nekog takvog zanimanja!
Babica.
scabies scabies 00:30 18.01.2009

Re: ---

NNN
Molim te da se setis nekog takvog zanimanja!
Babica.
Ni to ne znam da rade muškarci! Gotovo da mogu da tvrdim.
JJ Beba JJ Beba 00:45 18.01.2009

Re: Teniski trolčić

NNN
jel opet treba se smejemo?



pa i nije baš smešno
ovo je kul
NNN NNN 00:48 18.01.2009

Re: ---

scabies
Ni to ne znam da rade muškarci!


scabies
Isto tako su svi smatrali da žene, da treba da se bave naukom-bavile bi se od uvek.
Ako probamo da se izdignemo iz tog egocentričnog pristupa životu, shvatićemo da ovaj svet treba da ostavimo kao bolje mesto od onog koje smo zatekli. Da treba da ga menjamo na bolje, da bi bolji bio našoj deci...

I šta ćemo onda? Dadiljac? Babac?
BFN
mikimedic mikimedic 00:51 18.01.2009

Re: ---

Molim te da se setis nekog takvog zanimanja!


sekretarica, medicinska sestra, svalja.
mikimedic mikimedic 00:52 18.01.2009

Re: ---

A je l' znaš neku mušku sekretaricu?


da, veliki broj.
mikimedic mikimedic 00:53 18.01.2009

Re: ---

bejbisiter


na srpskom?
NNN NNN 00:53 18.01.2009

Re: Teniski trolčić

JJ Beba
NNN
jel opet treba se smejemo?



pa i nije baš smešno
ovo je kul


Jeste, sjajno je. Samo se nama naš sad najlepše smeje.
BFN
mikimedic mikimedic 01:16 18.01.2009

Re: ---

Sad već pedesetak godina glasaju u skoro celom svetu.
To se, kažu, zove - progres.


e sad, ne verujem da bi se Mujo slozio. On lepo objasnjavao Fati onomad da glasa za SDA, a ona nije mogla jadna zapamtit', pa joj on rece da ne moze da pogresi, da je to jedina partija koja joj garantuje Seks Do Aksama.

Kad ono dolazi Fata sa izbora i kaze Muji: ama bolan Mujo ne rece ti da ima bolja partija -- garantuju Seks Do Sabaha.
miniko63 miniko63 01:43 18.01.2009

Re: ---

E ima i pralja
scabies scabies 01:56 18.01.2009

Re: ---

E ima i pralja
A ima i veš-mašina
miniko63 miniko63 10:41 18.01.2009

Re: Teniski trolčić

Pa naš se uvek najlepše smeje da se ne lazemo
miniko63 miniko63 11:25 19.01.2009

Re: ---

Ja znam neke sekretare ali ne bih o njima oni su neko vreme uživali a neko vreme provodili u ćelijama
miniko63 miniko63 16:19 19.01.2009

Re: ---

Ja znam jednu đubretaru ali to nije to ta na koju ti mislis
teodorakaze teodorakaze 15:26 22.01.2009

Re: ciljevi...

Kod nas (na blogu, a i u Srbiji) je vrlo krtak put od toga da se svi ateisti proglase za homoseksualce, svi vernici za fašiste, oni koji pišu ćirilicom za četnike, oni koji pišu latinicom za izdajnike, oni koji ne žele da govore filološknija za protivnike ostvarivanja ljudskih prava, šoviniste i patrijarhalce...

Apsolutno!
NNN NNN 11:39 17.01.2009

Prirodni rod i neprirodne reči

Kraljmajmuna, edit komentara.
Izvini, ali šta da ti radimo kad nisi on-line, pa da se dogovorimo kao ljudi . Ovako evo dela tvog komentara (a deo koji sadrži političke i druge konotacije kojima ovde nije mesto je obrisan). Mi smo pomirljivi domaćini.
Hvala za link na tekst Olge Medenice 20:54 NED 27.JAN Nakaradne nove reči za profesionalne titule u ženskom rodu
Ponovo potpisujem svako moje slovo iz te diskusije a naročito ono da je ŽABA POJELA LEPTIRA..
Mislim da je važno ovde reći i sledeće:
lako je "boriti" se za rodnu ravnopravnost u jeziku......
Kao poslednji mehaničar iz sela IMAŠ pravo da govoriš kako hoćeš. Ali kad kažeš akademkinja i sociologinja i pilotica i imaš keca iz maternjeg jezika.
Rezime:
Ova kampanja za upotrebu "senzualno osetljivog jezika" nije jezička kampanja.
I nije kampanja za ravnopravnost žena.
I nije tačno da jezik mora da odražava stvarnost.
Postoji bitna razlika između prirodnog roda i jezičkog roda. I ako se držiš toga mehanicističkog pravila odraza onda si u problemu.
I niko normalan neće reći Poslanik je pogrešila. Svako sa noramlnim osećajem za jezik će reći Svenka Čomić je pogrešila. I niko normalan neće reći Seksualna radnica i seksualni radnik (kao što nepismeni novinari sa B92 i njihovi nalogodavci pre neki dan izvališe) nego će svako sa noramlnim osećajem za jezik reći prostitutka a za ovo drugo ćemo tražiti zgodnu reč. I leptir može da maše krilima koliko hoće. Jer mu je neko dao tu mogućnost i još mu rekao: maši.

BFN
teodorakaze teodorakaze 18:55 17.01.2009

Kritike i dijakritike

Bravo Biljo!

Apsolutno se slazem, posebno sa 6a). Inace me bezumna politicka korektnost nervira, a posebno silovanje jezika i stavova u tu svrhu.

Sto se dijakritika tice, ja ih ne koristim, osim kad ne moram, jer uglavnom kuckam na engleskom po stranim stranicama na netu, pa me mrzi da menjam raspored na tastaturi.

Go Biljo go!
NNN NNN 19:44 17.01.2009

Re: Kritike i dijakritike

Ej, ženo! (Pošto već dugo plašiš muški svet , mogla bi malo i žene )
Evo linkić na tekstić na temu Political correctness

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 21:06 17.01.2009

Konotacija je ženskog roda

Što se tiče prava da govori ko kako hoće (tj. "I zato TO ostaje moje pravo i moj izbor, kao što drugima ostaju njihova prava i njihovi izbori" "veseliji" argument nisam čuo.
Čovek u belom lepo objasni gore "Jedno je tvoj izbor, a drugo je sta ce biti norma, koja bi trebalo da se upotrebljava u medijima i zvanicnim prepiskama, zakonima, konkursima itd." Džaba. Koj oće oće, mož da govori kako oće. I da kaže knjigevnost i knjigara i u prvoj lizi (moje pravo ). Ma ko te to pita sestro slatka, promašila si temu.
I ne postoji okamenjeno pravilo da se TA zanimanja grade tako što slepo dodaš gde stigneš -ca, -ica, -inja, -škinja,
-oga i ostale cice mice. Nix. Negde može negde ne može. Negde ide negde ne ide. Mora se anilizirati svaki slučaj za sebe. I tu se slažem sa Ivanom Kaljnom.
Što se tiče delimičnog brisanja mog komentara: Znam da mi i sad preti novo brisanje od ljubaznih domaćina koji su se malko uplašili pa štite one kojima ne treba zaštita. A politika je baš povezana sa tačkom 6. I to ne treba sakrivati brisanjem. Ravnopravnost (rodna) u jeziku je u osnovi čista politika. I mojim komentarima u poslednjih godinu-dve na ovu temu i na ovom demokratskom mestu sam ugrozio neka stečana prava, a naročito politička i novčana. Na to mi je skrenuta pažnja više puta. I pismeno i usmeno. Eto, domaćini, toliko o brisanju i političkim i drugim konotacijama.

NNN NNN 23:27 17.01.2009

Re: Konotacija je ženskog roda

Uh..teško je biti dobar domaćin/ca (ovde može ženski rod komotno) na blogu.

Gordanac:
I još jednom oboma NNN:
- izvinite na prevelikom broju mojih komentara.

Gordanac i Čovek u belom postaju ozbiljna konkurencija Unfu i Scabies..

Što se tiče delimičnog brisanja mog komentara: Znam da mi i sad preti novo brisanje od ljubaznih domaćina koji su se malko uplašili pa štite one kojima ne treba zaštita.
Ne, a što?
Ravnopravnost (rodna) u jeziku je u osnovi čista politika.

Eto, domaćini, toliko o brisanju i političkim i drugim konotacijama.
Naravno da je politika, ali i političkih konotacija ima raznih. One obrisane nisu imale aman nikakve veze sa "jezikoslovljem" kojim se tekst bavi. Izvini još jednom!
BFN
maksa83 maksa83 09:13 18.01.2009

dijakritici

I koji Vuk posle Vuka je rešio da je ch=č?

Rešio je izvesni drug Tanjug.
U davna pradavna vremena, komunikacije (teleprinteri, i sl.) su imale ograničenja koja su ih sprečavala da šalju išta više od osnovnih 26 engl. slova. Tanjug kao najveća (i jedina) domaća agencija je izmislio neku svoju transkripciju u kojoj su pomoću više osnovnih engl. slova bili pokriveni svi dijakritici tako da su postojale različite kombinacije za npr. č i č. Njima je bilo važno da informacija stigne kako treba (kuće vs kuce vs kuče), pa su tako morali.
Ovaj običaj se zadržao tu i tamo ovde negde do vrlo ranih devedesetih, ali je hvala bogu vrlo brzo potisnut iz opštenarodne upotrebe. Alternativna rešenja koja su usledila su bila poprilično budženje, ali drugačije se stvarno nije moglo, mahom zbog tehničkih ograničenja - računar (kao celina, hardver + softver) prosto nije bio tehnički sposoban da na udoban način "sadrži" i za praktične potrebe jedinstveno identifikuje i lako prikaže sva slova koja su nam neophodna. Npr. u ranim (prva polovina 90-tih) implementacijama (tzv. yuscii raspored) mogao si da biraš - ili ćeš da gledaš naša slova, ili ćeš da gledaš vitičaste i ćoškaste zagrade, ne može zajedno. Posle je došao JUS015b koji jeste bio dobro rešenje (nalik ruskom, pošto je gazio manje zanimljive karaktere, i u 255 mesta je sabio čak i ćirilicu i latinicu), ali je bio prilično mrtvorođen pošto su i država i narod imali veće probleme od toga kako se piše na računaru. Preskočiću dalju evoluciju, pa da skočimo odmah na kraj - onda je došao Unicode, zavladao Windows, što celu stvar poprilično unifikuje i stvarno, što ti kažeš, briše konačni razlog da se dijakritici ignorišu.
NNN NNN 13:18 18.01.2009

Re: dijakritici

što celu stvar poprilično unifikuje i stvarno, što ti kažeš, briše konačni razlog da se dijakritici ignorišu.
Hvala onoliko! I pitala sam se kad ćeš da se javiš da nam kažeš nešto pametno.
BFN
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:03 18.01.2009

GORE DIJAKRITICI (a slova ispod njih)

a kad ja kazhem da se nije moglo, da operativni sistemi ovo ono, onda sam ja glup i dobijem lekciju o suptilnoj razlici izmedju tastature i operativnog sistema. a kad maksa kazhe to isto, e maksa je onda genije. kakva je ovo protekcija?
maksa83 maksa83 14:09 18.01.2009

Re: dijakritici

Hvala onoliko! I pitala sam se kad ćeš da se javiš da nam kažeš nešto pametno.

E za to ćeš još da se načekaš. :)))
NNN NNN 14:19 18.01.2009

Re: GORE DIJAKRITICI (a slova ispod njih)

U pravu si marco, ali moja žena potajno obožava maksu, al' o tome drugom prilikom.
j.bre j.bre 17:56 18.01.2009

Re: GORE DIJAKRITICI (a slova ispod njih)

Ne obracajte paznju na mene...

ja... samo da se dodam u red za odstrel
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 08:56 19.01.2009

Ban/bna, koji/koja

Ne mogu da odolim. Moram da navedem jedan primer u vezi sa tačkom 6. mada sumnjam da ovo iko više čita osim ...(znate već ko mora da čita sve komentare).
Ovo je primer oglasa na jednoj našoj popularnoj RTV. Oglas je stajao danima na njihovoj početnoj stranici. Pokazuje do kakve karikature se dovodi naš jezik kad ga u ruke uzmu ljudi koji ga ne poznaju i koji nekritički slušaju inspiratore i organizatore kampanje za rodnu ravnopravnost u jeziku.
Ja molim blogere da stave preporuku ukoliko se nasmeju od srca dok čitaju donji tekst.
.......
"Zato su nam potrebni

1. Lider/ka razvojnog centra (Senior Software Architect)
2. Programer/ka razvojnog centra (Senior Software Developer)
Neformalni uslovi
vrhunski programer/ka, timski igrač/ica, inovativan/inovativna, sa osećajem za racionalno upravljanje resursima,
spreman/spemna na veliki broj nerutinskih problema koji zahtevaju brzo odlučivanje u dinamičnom okruženju,
spreman/spremna da radi s velikom količinom podataka i informacija koje zahtevaju vrhunsku organizaciju kroz dizajniranje efikasnog informacionog sistema,
entuzijasta koji/koja i posle radnog vremena razmišlja i istražuje kako tehnologija pomaže ljudima u svakodnevnom životu, sposoban/sposobna da kreira nešto novo što srpsko tržište još nije videlo,
sposoban/sposobna da najbolji srpski veb-sajt učini još boljim, inteligentijim, lakšim za upotrebu, korisnijim, bržim, pouzdanijim, lepšim."
........
miniko63 miniko63 11:27 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

das is fantastiše kakva ravnopravnost zadivljena sam
NNN NNN 12:56 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja


Jedino me interesuje kako bi se naplaćivao oglas tipa "potreban/na radnik/ca..." u slučaju kada se cena oglasa pravi na osnovu broja reči
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:46 19.01.2009

Leći ću, kraj je.

E, sad ja treba da prihvatim da mi neko ko piše takve oglase nametne reči kao što su sekretarka, ginekološkinja i sociologinja i slično i da se onda kaže - leći će, samo treba vremena da se naviknemo.
Prosta je istina da su samo u ono vreme koje ja pamtim nametnuti mnogi loši jezički obrasci (i mustre) i da su sada legli.
Da ne širim mnogo temu, ali sličan ležeći problem su i akcenti na istoj beogradskoj RTV (i na drugim beogradskim RTV). Isto TAKOĐE će leći. Samo da se naviknemo! Ma navikavajte vi vašu decu - ja neću Meni se kosa na glavi digne (dobro, prvo mi se uši dignu) kad čujem kako se naglašava i diže ono E: decEmbar, oktObar, novEmbar. Toliko o teoriji LEĆI ĆE.
Da završim sa ovom temom: ja sam svestan da je ova moja bitka izgubljena. Ali ću senzualno-jezčku kampanju ismejavati gde god mogu (ništa lično!), samo mi je žao što ljudi koji se bave politikom ne shvataju da je jedan od sigurnih načina da izgube i ono malo poverenja kod glasača (i glasačica, naravno) silovanje jezika. A sve u krajnjem cilju, jel'te, da komšinica ne bude BIVENA od strane mog kulturnog kolege, sa aktivnim znanjem engleskog i pasivnim znanjem srbskokrvatskog kakolisevećzove naš jezik. Točka.
scabies scabies 13:53 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

Mislim da smo malo odlutali sa teme... Bar se meni tako čini. Priča je bila o novim, rogobatnim nazivima koji se koriste da označe ženu koja se bavi određenim poslom. Da to nekome para uši još i mogu da razumem... Ali ovo? Kad nekome "zapara oko" kad vidi koji/koja, sposoban/sposobna-e to je neka druga priča... O kojoj sam pričala, čini mi se.
Poruka koju ovaj tekst (meni) šalje je da podjednaku šansu da budu zaposleni imaju i muškarci i žene. Da im se zahtevaju isti uslovi i da će im biti pružen isti tretman. Definitivno neko ko je imao potrebu da ovako napiše taj tekst tako posmatra situaciju. I zna da je potpuno moguće naći sposobniju i uspešniju od sposobnog i uspešnog. Kome to smeta kao pogled na situaciju...da ne iznosim svoje psihoanaliticke sudove...

I, Biljana, ono što pominješ kao primer neravnopravnosti (kad pitaju ženu da li ima u planu skoru trudnoću) za mene nije primer neravnopravnosti, već baš primer nejednakosti (ti si to pominjala). Prilično sam uverena da muškarci rađaju-njima bi takođe poslodavac postavljao to pitanje (kao što pita da li su odsluili vojsku).
Pozdrav, Scabies-iscrpljena kritikama i dijakritikama
NNN NNN 14:08 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

Biljana, ono što pominješ kao primer neravnopravnosti (kad pitaju ženu da li ima u planu skoru trudnoću) za mene nije primer neravnopravnosti, već baš primer nejednakosti (ti si to pominjala). Prilično sam uverena da muškarci rađaju-njima bi takođe poslodavac postavljao to pitanje (kao što pita da li su odsluili vojsku).

Primer je neravnopravnosti jer i muškarci koji se zapošljavaju planiraju/imaju decu... Primer je neravnopravnosti jer je zadiranje u nečiji privatan život (koji i muškarci imaju) koji sa samim poslom nema nikakve veze.
BFN
NNN NNN 14:11 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

Ali ovo? Kad nekome "zapara oko" kad vidi koji/koja, sposoban/sposobna-e to je neka druga priča... O kojoj sam pričala, čini mi se.

Meni je ceo ovaj oglas nekako . Šta ću kad sam vesele prirode!
BFN
NNN NNN 14:26 19.01.2009

Re: Leći ću, kraj je.

kad čujem kako se naglašava i diže ono E: decEmbar, oktObar, novEmbar

Zaboravio si Bulevar Kralja Aleksandra. Poznajem par Beograđana koji žive na tom bulevaru od kad su rođeni (doduše zvao se drugačije) i umiru od smeha na ovo akcentovanje.
BFN
scabies scabies 14:31 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

Primer je neravnopravnosti jer i muškarci koji se zapošljavaju planiraju/imaju decu... Primer je neravnopravnosti jer je zadiranje u nečiji privatan život (koji i muškarci imaju) koji sa samim poslom nema nikakve veze.
Ne smeta nekome što će žena (ili muškarac) da zasnuje porodicu, njima smeta što će na neko vreme ostati bez radne snage. Što će imati zaposlenog koji će i nakon trudničkog bolovanja malo-malo pa uzimati bolovanje, traziti da ranije izađe sa posla i tome slično što znaju svi (koji su radili kod privatnika) kako izgleda. Muškarac koji planira porodicu neće praviti takve probleme...
Neće lako ni da zaposle muškarce koji nisu odslužili vojni rok, jer će takođe ostati bez radne snage na neko vreme.
Kao što neće ni da zaposle osobe obolele od hroničnih bolesti (ni žene ni muškarce).
Ni ljud koji su preko 50 godina (ni žene ni muškarce).
Kao što neki izbegavaju da zaposle ljude koji su iz unutrašnjosti i žive kao potstanari (ni žene ni muškarce).
Svašta još neće. I imaju to pravo-jer oni biraju koga će da zaposle i šta su im uslovi. A to sve treba da rešava država. Da nađe načina kako će da stimuliše poslodavce da zaposle te ugrožene grupe.
A gde ja vidim neravnopravnost u toj priči. U tome što neki baš zapošljavaju žene, jer je njima lakše manipulisati. Što njima češće manipulišu. Što su češće žrtve mobinga. Što im se češće (manje ili više otvoreno) daju nepristojne ponude kao uslov da sačuvaju posao... I tako dalje...
NNN NNN 15:21 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

Muškarac koji planira porodicu neće praviti takve probleme...

Kakva je to sad diskriminacija muškaraca... Zašto ne bi otac bio taj koji ide ranije s posla jer mora da sačeka dete, da ide na roditeljski, da ga uzme iz vrtića i sl. ili da ide na bolovanje ako je potrebno.. O tome i pričam.. Zato je ono pitanje odraz neravnopravnosti.
BFN
scabies scabies 15:35 19.01.2009

Re: Ban/bna, koji/koja

Zašto ne bi otac bio taj koji ide ranije s posla jer mora da sačeka dete, da ide na roditeljski, da ga uzme iz vrtića i sl. ili da ide na bolovanje ako je potrebno..
Zato sto je retko tako, da se ne lažemo. A to je (ne)ravnopravnost koja se pravi u porodici a ne na radnom mestu. Zato problem da se zaposle imaju i samohrani očevi, bas zato sto mogu imati bolesno dete, roditeljski sastanak...
A i druga stvar, to tek dolazi posle porodiljskog. Zato manju sansu da se zaposli ima žena koja planira porodicu od muškarca, ali i od žene koja već ima dvoje-troje dece i za koju se pretpostavlja da neće više rađati.
NNN NNN 14:18 19.01.2009

Malo o ravnopravnosti

u Italiji, npr.. Poenta je mislim u tome da se ljudima/ženama ostavi mogućnost izbora, u tome koliki će im biti radni vek
(Odgovor italijanske vlade je bio momentalan – namera je da se normativa o izjednačavanju penzione starosne granice uvrsti u tekst vladinog dekreta već prvih meseci ove godine. Pravo žena da produže radni vek biće na dobrovoljnoj osnovi i to po etapama do 67 godina starosti. ), ili kako će se tokom tog radnog veka zvati.
BFN
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 14:50 19.01.2009

Doviđenja blogeri/ke :-)

Ja se zahvaljujem domaćinima na strpljenju. I ja nisam bio loš U to ime želim da malobrojnima koji sve ovo čitaju i kojima nije dosadila borba protiv vetrenjača poklonim jednu lepu informaciju:

Koncert Arsena Dedića u Beogradu 20. marta

Kantautor i šansonjer Arsen Dedić održaće 20. marta koncert u beogradskom Sava centru, najavila je promoterska kuća "Gane Em fektori".
Autor klasika "Ne daj se Ines", "Moderato Cantabile" i "Čovjek kako ja", kako je najavljeno, nastupiće u Sava centru u pratnji Beogradske filharmonije.
"Gane em fektori" je prethodno najavljivao moguću mini koncertnu turneju Dedića (70) u Srbiji ove jeseni u pratnji supruge i pevačice Gabi Novak i sina džez pijaniste Matije Dedića, ali se to nije dogodilo.
Na dva rasprodata koncerta u Beogradu i jednom u Novom Sadu maja 2005. godine, Dedić je prvi put nastupio u Srbiji posle ratova na prostoru bivše Jugoslavije i pauze od 16 godina. Ove godine se u Hrvatskoj oglasio novim albumom "Rebus".-Beta

NNN NNN 15:18 19.01.2009

Re: Doviđenja blogeri/ke :-)

Ja se zahvaljujem domaćinima na strpljenju.

Nema na čemu! Evo za tebe jednog bisera iz potpalublja (što bi rekao Unf): Teodora
BFN
NNN NNN 10:59 20.01.2009

Re: Uh...

Nemoj da me nerviraš!
Koji će prosečan govornik (iole napredniji od NJKV Prestolonaslednika) srpskog jezika biti zbunjen, ako mu stigne sms da npr.: idete "kod frizera na sisanje", i da li će mu zaista biti neophodno da bi to razumeo da mu kucate: shishanje

Brdo reci ne moze ni da se procita ako se ne stave ovi "dvoznaci"
Sve je jasno iz konteksta ili Da li bih ja mogla da pomešam Brdo reci i da pomislim da se radi o brdu i reci kao geografskom pojmu?
Neki ljudi ne menjaju nick, neki ne menjaju prezime

Za nadimke ovog tipa ništa nisam rekla, a za prezime.. već smo sve rekli.
BFN
miniko63 miniko63 16:16 20.01.2009

Re: Uh...

E wlayco a sto mrzis latinicu
miniko63 miniko63 12:53 21.01.2009

Re: Uh...

God save the PC

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana