Društvo

Vazduh, voda, zemlja, vatra.

gordanac RSS / 14.08.2007. u 17:56

inventablesjg9.jpgKada istraživači javnog mnjenja pitaju građane/ke Srbije o strahovima koji ih muče, na prva tri mesta plasiraju se:

1.strah od bolesti i nemogućnosti lečenja

2.strah vezan za egzistenciju, ekonomsku i socijalnu

3.strah od zagađenja životne sredine 

Ako se i možemo sporiti o ulozi i opsegu uticaja države u otklanjanju prva dva straha (neki od nas bi minimalnu ulogu države pri tome, neki bi maksimalnu), pri smanjivanju ili otklanjanju straha od zagađenja životne sredine morali bi brzo i jednostavno da se dogovorimo i o odgovornosti pojedinca/pojedinke i o ulozi države. 

Šta je naša životna sredina i kako razlikujemo zagađenja, kako ih možemo sprečiti, kakve principe kažnjavanja imamo kad se incidenti i akcidenti zagađenja već dese?

U najvidljivijem opisu onoga što je oko nas (i čega smo deo) nismo možda mnogo odmakli od grčkih filozofa: oko nas su vazduh, voda, zemlja i vatra.

I - život.

Naš, ali i drugih živih bića, a naše slepilo za njih, za sve drugo živo što nismo mi sami, dugo se moglo čitati u jeziku: našu životnu sredinu dugo smo pogrešno zvali "čovekova okolina" pokazujući time i neznanje i bahatost prema okruženju u koje stupamo rođenjem, organizovani u zajednice koje su neraskidivi, a istovremeno i najštetniji deo te iste životne sredine. 

Sve opasnosti koje ugrožavaju životnu sredinu možemo podeliti na  dve grupe po izazivačima (priroda ili čovek) ili na tri grupe po vrstama:

prirodne, tehničke (tehnološke) i ratne katastrofe (akcidenti ili incidenti)
      Prirodne: 

U ovim katastrofama  godišnje  pogine (u proseku) oko 60000 ljudi, a opseg materijalne štete je  teško procenjivati - takvi "udari" na životnu sredinu katkada menjaju reljef, hidrosferu, potpuno uništavaju zemljište...i globalno zagrevanje neki autori svrstavaju i u ovu grupu
Ratne:

      Smatraju se najstravičnijim u pogledu uništavanja životne sredine pored uništavanja ljudi i dobara,img01ix4.jpg  one mogu i trajno (u smislu trajanja prosečnog ljudskog veka) da degradiraju životnu sredinu (primer su i probe i upotreba nuklearmog, hemijskog i biološkog oružja u XX veku)
      Tehničke (tehnološke):

Ove katastrofe nanose ozbiljnu štetu brojnim ekosistemima. Najčešće su : nezgode na nuklearnim postrojenjima, hemijski akcidenti (sistemski ili slučajni ispust zagađenja u vazduh, vodu ili zemljište), prevoz opasnog materijala, skladištenje otpada, požari, saobraćajni udesi....


Kako smo mi organizovani da sačuvamo svoj vazduh, vodu, zemlju i vatru od zagađenja?

Zakonima i trebalo bi - neselektivnom primenom tih zakona i kontrolom njihove primene, ali važnije od toga - pretvaranjem našeg straha od zagađenja iz blokirajuće u pokretačku emociju. 

Član 133. Krivičnog zakona Republike Srbije u stavu 1. - prve izmene, danas u više članova (glava dvadeset četvrta) predviđa da će se svako "ko kršenjem propisa o zaštiti, čuvanju i unapređenju životne sredine zagadi vazduh, vodu ili zemljište u većem obimu ili na širem prostoru kazniti zatvorom do tri godine".

Često se ističe da u Srbiji ne postoji efikasan pravosudni mehanizam, da  naše sudstvo još uvek ne smatra važnim predmete koji se odnose na životnu sredinu. Analize  pokazuju da većina naloga koji odu do suda bude ostavljena po strani sve do zastarevanja predmeta. Poseban problem za sudove predstavljaju sudska veštačenja kojima treba dokazati nadoknadu štete.

A svi propisi nalaze se i na internetu na web stranici Ministarstva za zaštitu životne sredine. Neznanje ne oslobađa krivice. 

manyshadesik9.jpgProteklih dvadesetak godina doživeli smo sve vrste opasnosti i katastrofa koje ozbiljno ugrožavaju životnu sredinu. Dobre su rasprave o tome da li se neka od njih mogla izbeći, ali su još bolje rasprave (koje možda proističu iz ovih prvih)  kako ubuduće da sačuvamo svoj vazduh, vodu, zemlju i vatru.

Samo u proteklih mesec-dva svedočili smo izlivanju otrovnih materija u vodotokove i pomoru biljnog i životinjskog sveta,  požarima, zagađenjima vazduha na "crnim tačkama", izveštajima iz lokalnih samouprava da se deveti ili sedamnaesti put uklanja "divlja deponija", elementarnim nepogodama....

Nešto možemo dočekati pripremljeni, ali većinu akcidenata - možemo sprečiti.Ili - primerno kazniti.

Mi smo jedna od retkih evropskih zemalja koja (uz "divlju gradnju") ima i "divlje deponije otpada". Moramo li da divljamo sa našim malim, ličnim otpadom bacajući ga bilo gde? 

Kakva je razlika u tome da li ga bacimo u svoju dnevnu sobu, na ulicu, u reku ili ga zapalimo?

Strah od zagađenja treba da pokrenemo u svest da će nam se sav taj otrov i otpad koji nerazumno bacamo bilo gde - vratiti. Kroz vazduh, vodu, zemljište ili kroz - vatru. 



Komentari (76)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Greshka Greshka 18:40 14.08.2007

da radimo na tome..

Svi strahovi, nesvesno potichu od jednog te istoh straha, straha od smrti.Na prve strahove smo naucheni i uchimo svoju decu strahovima htela to ona ili ne.Kad se rode deca nemaju osecaj straha.
Kada odrastemo i usvojimo svoje strahove reagujemo na njih onog momenta kada je neka od nashih zivotnih svera ugrozena.Kada je ugrozeno nashe zivotno okruzenje, ako to direktno ne utiche na nas, mi to ne prepoznajemo kao boljku i nemamo straha da bi neshto moglo da nam se desi.Zato ne reagujemo.
Da bi reagovali na loshe uticaje na nashe okruzenje, strahom, da bi neshto moglo da mu se desi, a potom i nama moramo na to biti naucheni, verujem u istoj onoj domacoj sobi koju spominjete.Neophodno je da se okrenemo sami sebi i svojoj deci, buducim narashtajima.Globalno gledanje na stvari u okviru ekologije i zashtite zivotne sredine moze da donese samo brojke i slova na papiru.Sa druge strane kazna kao mehanizam je potrebna ali nije reshenje.Neko ko nije nauchen da se ophodi kako treba prema ovoj stvari, opirace se i kazni i svim merama koje su propisane.

Nakon shto sam prochitala tekst setila sam se situacije sa glavne novosadske ulice.Zmaj Jovina i Dunavska ulica ne tako davno su dobile novo ruho kada su poplochane.To smo prihvatili kao novo, lepo i niko vishe ne obraca paznju...sve do momenta dok se ne zalepite obucom za tu istu ulicu.Postoje mesta na plochnicima ove ulice koja su prekrivena zalepljenim zvakama.Leto je, vrucine, kada stanete na takvo mesto osecate se kao da je ispod vas tek postavljen svez asfalat.Naravno da ovo ne moze da se meri sa nekim drugim zagadjenjima, tipa ratne, tehnoloshke i druge koje spominjete, ali ovakav detalj govori o nama samima.Nashi ljudi eto nisu nauchili da jednu zvaku smotaju u neshto i bace u kantu za smece, jer shta jedna zvaka moze da naudi?

Verujem, da svaka pricha o zashtiti i chuvanju okoline mora da potekne od kuce, pa preko shkole i ostalih institucija pa nadalje...tako ova pricha ima buducnost i mnoge stvari se nadalje mogu preduprediti.
Nevena Nevena 21:58 14.08.2007

Uloga medija u edukaciji

Često se ističe da u Srbiji ne postoji efikasan pravosudni mehanizam, da naše sudstvo još uvek ne smatra važnim predmete koji se odnose na životnu sredinu. Analize pokazuju da većina naloga koji odu do suda bude ostavljena po strani sve do zastarevanja predmeta. Poseban problem za sudove predstavljaju sudska veštačenja kojima treba dokazati nadoknadu štete.

A svi propisi nalaze se i na internetu na web stranici Ministarstva za zaštitu životne sredine. Neznanje ne oslobađa krivice.


U Srbiji ne da ne postoji efikasan pravosudni mehanizam nego ne postoji nikakav mehanizam. Generalno sudstvo je srozano do ispod dna a srozale su ga nesavesne/nestrucne/korumpirane sudije. To i jeste razlog sto svake godine pred medjunarodni sud u Strazbur pristigne po 900 tuzbi protiv drzave samo iz Srbije dok se u javnosti prikriva broj tuzbi u Strazburu a kako bi se sudstvo prikazalo ''efikasnim''. Sto se toga tice u Srbiji je sve farsa a sudstvo je kruna farse. To prvo.

Vidim da Srbija ima cak i Ministarstvo za zaštitu životne sredine. Bravo! Za svaku pohvalu. Ali Srbija ima i ministarstvo za dijasporu pa je dijaspora pravno nezasticena cak je apsolutno obespravljena u Srbiji. Sevaju i pljaste intervjui mlade i atraktivne Ministrice ali dijaspora nikada nije bila manje zasticena nego otkad ''ima'' i ministarstvo. Da li ce tako biti i sa životnm sredininom, da li ce ona biti zasticenija zato sto ima ministarstvo? Mislim da nece. Evo zasto.

Ministarstvo za ovo ili ono moze samo da konstatuje ovo ili ono. Onda ono zavisi od ministarstva policije. Ministarstvo policije sutne loptu ministarstvu pravde i tako u krug dok zivotna sredina strada kao sto je u Srbiji stradala i strada Pravda svakodnevno zbog neefikasnog sudstva. I tako u krug.

Dugo zivim u inostranstvu i imam mnogo prijatelja stranaca koji bi zbog mene rado dosli i u Srbiju. Neki bi cak i da ulazu svoj kapital. Kako da ih dovedem kad me je sramota sta ce videti pored puta (bacene duseke, sporete, masine, sepre, lonce i poklopce. O plasticnim flasama i ostalom djubretu da ne govorim. A onda prevaranti iz sive ekonomije. Lovci na povratnike i na sve sto im mirise na dobitak. A pravne drzave nigde.

Letos sam videla kako ljudi iz automobila bacaju djubre pored puta. Cak i ne izlaze iz automobila. Moj suprug koji je strani drzavljanin se cudi i kaze; - Ovi ljudi kao da ne zive u svojoj zemlji vec u tudjoj''.
Gde je tu savesnost i odakle ona pocinje? Pa mislim da pocinje od medijskog ponasanja, od javnih glasila koja umesto da trace vreme na politicare i intervjue sa raznim demagozima, na serije od pre Isusa, na 48 sati svadbe, vasarske pijanke i tsl. vreme i prostor treba da posvete edukaciji gradjana. Objasniti ljudima da jednoj plasticnoj flasi treba 7-9 godina da pocne da se rastvara.
Drzavi objasniti da gradjanima trebaju kontejneri, politicarima da treba sagraditi mesta za preradjivanje djubriva.... Novinari da pisu, pricaju, traze istrazuju... Roditelji da uce decu da ne bacaju papir od bomone i zvaku na ulicu... svi da rade svoj posao, da rade na zastiti sopstvene zivotne sredine.
Mirko Kontic Mirko Kontic 07:51 17.08.2007

Re: da radimo na tome..

Greshka
Svi strahovi, nesvesno potichu od jednog te istoh straha, straha od smrti.Na prve strahove smo naucheni i uchimo svoju decu strahovima htela to ona ili ne.Kad se rode deca nemaju osecaj straha.Kada odrastemo i usvojimo svoje strahove reagujemo na njih onog momenta kada je neka od nashih zivotnih svera ugrozena.Kada je ugrozeno nashe zivotno okruzenje, ako to direktno ne utiche na nas, mi to ne prepoznajemo kao boljku i nemamo straha da bi neshto moglo da nam se desi.Zato ne reagujemo.Da bi reagovali na loshe uticaje na nashe okruzenje, strahom, da bi neshto moglo da mu se desi, a potom i nama moramo na to biti naucheni, verujem u istoj onoj domacoj sobi koju spominjete.Neophodno je da se okrenemo sami sebi i svojoj deci, buducim narashtajima.Globalno gledanje na stvari u okviru ekologije i zashtite zivotne sredine moze da donese samo brojke i slova na papiru.Sa druge strane kazna kao mehanizam je potrebna ali nije reshenje.Neko ko nije nauchen da se ophodi kako treba prema ovoj stvari, opirace se i kazni i svim merama koje su propisane.Nakon shto sam prochitala tekst setila sam se situacije sa glavne novosadske ulice.Zmaj Jovina i Dunavska ulica ne tako davno su dobile novo ruho kada su poplochane.To smo prihvatili kao novo, lepo i niko vishe ne obraca paznju...sve do momenta dok se ne zalepite obucom za tu istu ulicu.Postoje mesta na plochnicima ove ulice koja su prekrivena zalepljenim zvakama.Leto je, vrucine, kada stanete na takvo mesto osecate se kao da je ispod vas tek postavljen svez asfalat.Naravno da ovo ne moze da se meri sa nekim drugim zagadjenjima, tipa ratne, tehnoloshke i druge koje spominjete, ali ovakav detalj govori o nama samima.Nashi ljudi eto nisu nauchili da jednu zvaku smotaju u neshto i bace u kantu za smece, jer shta jedna zvaka moze da naudi?Verujem, da svaka pricha o zashtiti i chuvanju okoline mora da potekne od kuce, pa preko shkole i ostalih institucija pa nadalje...tako ova pricha ima buducnost i mnoge stvari se nadalje mogu preduprediti.



slazem se s vama.

ceda_urosevic ceda_urosevic 18:41 14.08.2007

Pitanje

Na jednom predavanju sam cuo da je zagadjenje koje je prouzrokovano bombardovanjem iz 1999. na tadasnju SRJ potpuno neverovatno.

Nisam siguran u tacnost informacije koju sam cuo, da li zbog toga sto u nju ne zelim da verujem ili zbog toga sto mi zvuci potpuno sokantno, ali receno je da je zagadjenje prouzrokovano tada ekvivalentno zagadjenju koje bi prouzrokovalo 6 bombi bacenih na Hirosimu.

True or false?

Pozdrav
Milos
gordanac gordanac 20:03 14.08.2007

izveštaj

postoji u pdf na linku koji je dat u tekstu (pod "Izveštaji"
(plačkovica i merenje radioaktivnosti za 2006)
ceda_urosevic ceda_urosevic 20:17 14.08.2007

Re: izveštaj

Hvala

BTW, ovu informaciju dala je profesorka sa FPNa na jednom od poslednjih predavanja u letnjem semestru...
Vlasta Vlasta 18:44 14.08.2007

Divlje

deponije,gradnje, parkinzi, sve moje omiljene "male" teme
Juče sam na semaforu odlepila kada je plavuša u kolima pored otvorila prozor i istresla pepeljaru. !!"/&$""#!!
Izgledala sam verovatno kao mačak Tom kada kroz zatvoren prozor nešto besno objašnjava Džeriju, koji se ugnjezdio u njegovo jastuče. Ima slike, nema tona. I, šta je trebalo da uradim? Da je izvučem za kosu iz kola, bacim je na vreo asfalt i nateram je da pojede sve one bele damske 100s pikavce? To, naravno. Krenula ja, ali vozač moj reče: "Nećeš vala!"...Zapisala sam tablice i sada razmišljam da li da joj šaljem preteća pisma i proganjam noću. Da li da?
Gordanac, ja sutra odo na more da vidim šta je sa JG, da li bi ti mogla da preuzmeš ovo proganjanje? Cool je kad ideš sa nekom drugaricom. Sedite noću u kolima, pijete, čeku pravite ispred kluće i možete da provaljujete one trule fazone., kao "dobar frajer na nine o clock...
Da li se ovo zvanično računa u trol? Mislim, napisala sam ono za pikavce i to...
Pozdrav,


Oh my God they killed Kenny Oh my God they killed Kenny 19:25 14.08.2007

odakle ste izvukli...

podatak :
3.strah od zagađenja životne sredine
? Mislim da ste to dopisali po svojoj savesti. Na stranu to sto se slazem sa vama po pitanju velicine problema zagađenja, ali mislim da Srbe u najvećem broju slučajeva ne zanima to sto je okolina zagađena. Mnogi sadasnje stanje uzimaju kao normalno, te za njih zagađenje ne postoji. To je problem, ustvari. Kod nas ne postoji svest o budućnosti kad su mnoge druge situacije u pitanju, a da ne pricamo o zagađenju.
gordanac gordanac 19:59 14.08.2007

podatak

...je dobijen praćenjem ozbiljnih istraživača u Srbiji koji taj strah, kao i svest o zdravoj životnoj sredini beleže već više od dve decenije.
Postoje strahovi koji se javljaju u značajnoj meri sporadično (kao što je to bio slučaj sa strahom od građanskog rata, od gladi, od vlasti, ....) ali strah od zagađenja uvek možete meriti, samo mu se pozicija razlikuje (na ukupnoj skali).
Dobar vest je da postoji i prilično jak nevladin sektor koji se bavi zaštitom.
Dakle, taj podatak nema veze sa mojom savešću, ali ceo moj post - ima.
Mislim da javnost ima pravo da zna sve činjenice.I da treba da učestvuje i kontroliše.
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 02:19 15.08.2007

Re: podatak

podatak ...je dobijen praćenjem ozbiljnih istraživača


Da li na toj listi strahova ima i strah od politicara u Srbiji ?
Ako ga ima, na kom je mestu ?

Pozdrav !
gordanac gordanac 02:30 15.08.2007

političari

Ispitanici ne imenuju svoj strah od političara, ali jasno su opisivali svoj "strah od vlasti" - i taj strah može biti pokretački, a ne blokirajući (visoko plasiran 1999 prvi put).
Generalno -građani/ke imaju lošu ocenu o političarima, a najlošije ocenjena institucija je Narodna skupština.
Postoji ogromna razlika između "loše ocene" i straha kao emocije. Loše ocene su dobar znak za neke procese u Srbiji.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 02:36 15.08.2007

Re: političari

Generalno -građani/ke imaju lošu ocenu o političarima,


Da, ali politicari su i pored toga izuzetno popularni u Srbiji, bez obzira sto skoro nista korisno ne dopronose drustv. O njima se non stop prica, i imam utisak da narod sva ova politicka desavanja u poslednjih 20 godina, zapravbo prati kao neku Latino sapunicu (Kasandru recimo), kao da nisu svesni da im bolidi zapravo kroje sudbinu, i da zbog njih lose zive
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 02:39 15.08.2007

Re: političari

Hvala na odgovoru.
gordanac gordanac 02:40 15.08.2007

netačno

istraživanja govore drugačije
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 02:48 15.08.2007

Re: netačno


Da, ali sednite u bilo koji kafic/kafanu u Srbiji, preko dana, tu se citaju novine i bistri politika non-stop, samo o njima se prica. Sad kako se to zove popularnost ili ne - nisam siguran, uglavnom, aktuelni su vec 20 godina, i to bas aktuelni
Lionsgate Lionsgate 07:28 15.08.2007

Re: podatak

podatak
...je dobijen praćenjem ozbiljnih istraživača u Srbiji


Koliko su ti istrazivaci ozbiljni tj na kolikom uzorku (reprezentativnom?) iz populacije rade? Eh da, i tko su ti ozbiljni istrazivachi... mislim ovo je vreme interneta pa bi bilo normalno da i oni imaju svoje web stranice sa rezultatima njihovog mukotrpnog rada.
gordanac gordanac 10:08 15.08.2007

web

Detalje istraživanja možete imati samo ako istraživači odluče da ih objave.Ili ako se radi o agenciji koja zbog sopstvenih istraživačkih procena radi istraživanja bez naručioca.
U svakom slučaju, evo nekih linkova - tek da se stvori slika_
adresar
smmri
katalog nekih istraživanja
tns media plan
Lionsgate Lionsgate 10:22 15.08.2007

Re: web

Lep spisak ali ko ce (od onih koji imaju i drugih obaveza) da po tim linkovima kopa za vashim tabelama, mislim da je bilo bolje da ste nam ostavili direktan link ... a uzgred, recimo na Katalogu nekih istrazivanja su poprilichno bajata ista, vecina su josh iz proshlog milenijuma, najsvezija su iz 2002. a mislim da se od tad poprilichno promenio duh prosechnog stanovnika Srbije.
gordanac gordanac 10:30 15.08.2007

nije

..."promenjen duh", kao što nema ni turbulencija u biračkim opredeljenjima, kad su strahovi u pitanju, oni samo menjaju pozicije, a tri straha koje sam navela "drže se" prilično čvrsto među prvih pet slobodno navedenih sve vreme koliko traju istraživanja.
Nemam ja svoje tabele, samo pratim istraživanja koja vrše drugi i informacije o njima nudim u ovom postu.
"Kopanje po linkovima" može da bude interesantno :))
Lionsgate Lionsgate 11:03 15.08.2007

Re: nije

Kopanje po linkovima raznih statistichkih istazivanja su ekstremno zanimljiva... chak i kod nas. Ali opet 'kopanja" po listama istrazivanja agencija ciji je reprezentitavan uzorak maksimalno 1600 ispitanika chesto znaju chitaoca da dovedu u zabludu tj treba ih uzimati sa izvesnom rezervom.

Recimo, meni pada u ochi da je gubitak partnera kao #1 na zapadnim listama stresova ovde izostavljen, da li zbog toga shto nikome u tim istrazivanjima na pamet nije palo da na listu strahova stavi i to ili zbog toga sto su stanovnici Srbije sebichniji od stanovnistva na Zapadu pa prevashodno brinu brigu o svom zdravlju... gibitak radnog mesta kao #2 na listama na zapadu bi se valjda mogao svrstati pod brigu o egzistenciji mada je taj problem daleko izrazeniji sad nego pre 5-6 ili vishe godina.
kuki kuki 20:44 17.08.2007

Re: web

Ja cu ti dati link ako obecas da ces tu da se zaustavis sa svojim zakeranjima. Npr. neces da mi trazis da ti jos i procitam tekst.
Черевићан Черевићан 20:44 14.08.2007

клонули миш

наравски да зарад генерациа кое пристижу свакако треба фаворизовати ставке 3 и 2, но примерено мојим годинама је да се задржим на ставки првој коју набројасте г. gordanac и свакако бих се дало попричати око улоге државе потомпитању јер ми се хорски жале моји нсадски исписници да их је држава маргинизовала и да сада, као пензионерима, уместо страха од смрти ,све им је присутнији страх . . одживота .
Olga Medenica Olga Medenica 21:45 14.08.2007

...............



i, kah, kah...onako usput, nevezano za osnovnu temu,
danas pricam sa jednom poznanicom:
1. ne sme da udje u javni prevoz jer se boji terorizma (bombe i to..)
2. ni u samoposlugu jer se boji trovanja (juce umrlo dva lica)
3. ko zna sta je u vodi, Bin Laden je rekao da skuplja ideje iz Americkih filmova...prisetila se mnogih....

Ne mogu vise da se setim cega se sve ne boji, ili preciznije, iskljucila sam usi da mi ne predje....kad bolje razmislim, njeni strahovi nisu potpuno neosnovani.

I kad sam vec kod toga, gde li zakopavaju sav taj nuklearni otpad?
gordanac gordanac 02:10 15.08.2007

nuc waste



sličica ilustruje ŠTA je ustvari problem sa različitim vrstama radioaktivnog otpada - emisija koja može biti zaustavljena samo betoonom ili olovom propisane debljine...
i mogu samo da ponudim nekoliko linkova:

U Americi
Wikipedia
U Australiji
Informisanje javnosti u Velikoj Britaniji
Enciklopedijska obrada - inače odličan za pravo informisanje
Sierra Club
MMMila MMMila 08:22 15.08.2007

O radijaciji...

Secam se, u vreme Cernobila (a tek se pojavio mladi grasak) u Beogradu je bio strasan problem! Ljudi su jednosavno prestali da kupuju povrce sa pijace ZBOG RADIJACIJE.

Najludja je bila gospodja u komsiluku koja NIJE KUPOVALA nista sto raste NA zemlji, nego sto raste ispod zemlje. Nije pomoglo ubedjivanje da ce pranjem grasak biti upotrebljiv, a da ce sledecih 256 godina (ne znam tacan broj, sorry, dr Krpic me nije dobro naucio:() sve rasti pomalo radiaktivno... Naravno, pod uslovom da je bilo kad nas zagadjenja.

Lionsgate Lionsgate 08:28 15.08.2007

Re: O radijaciji...

sorry, dr Krpic me nije dobro naucio:(


I odatle onda vi u soccerashkim novinarima?
Greshka Greshka 09:48 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Secam se, u vreme Cernobila (a tek se pojavio mladi grasak) u Beogradu je bio strasan problem! Ljudi su jednosavno prestali da kupuju povrce sa pijace ZBOG RADIJACIJE


Na zalost neki ljudi se toga secaju na malo drugachiji nahin.Poznajem zenu koja je te godine nosila svoje prvo dete i uzivala u blagodetima zelenila iz bashte...bila je zdrava, mlada i normalna trudnica a rodila je dete kasne jeseni iste godine, koje je jedva dva dana provelo na ovom svetu.Shta se dogodilo-da mu se to dogodi, a sve je bilo naopako u tom malom zivom bicu, niko ne zna.Tek, lekari su tada za njen sluchaj i josh neke iz istog perioda verovali da je uzrok u zelenishu koji je te godine rastao oroshen chernobilom.Danas, posle mnogo godina sa zdravom i pravom decom koja su doshla nakon toga, oni veruju da je jedini razlog njihove nesrece upravo ono shto se dogodilo u Chernobilu, i ono shto se rasprshilo ovim prostorima.

Naravno, i kod nas je bilo zagadjenja i tad i pre i mnogo kasnije...
Olga Medenica Olga Medenica 10:56 15.08.2007

Re: nuc waste

brrrrrrrr!
Nevena Nevena 11:06 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Poznajem zenu koja je te godine nosila svoje prvo dete i uzivala u blagodetima zelenila iz bashte...bila je zdrava, mlada i normalna trudnica a rodila je dete kasne jeseni iste godine, koje je jedva dva dana provelo na ovom svetu.Shta se dogodilo-da mu se to dogodi, a sve je bilo naopako u tom malom zivom bicu, niko ne zna.Tek, lekari su tada za njen sluchaj i josh neke iz istog perioda verovali da je uzrok u zelenishu koji je te godine rastao oroshen chernobilom


Nije jasno gde je se to dogodilo ali i u celoj Zapadnoj Evropi su zene 1987.g. masovno dozivljavale pobacaj. Znam slucaj zene koja je tada u kasnoj trudnoci sedela u basti i pricala mi je da je trava bila kao posuta brasnom. Pobacila je dete i nikada vise nije zatrudnela a bilo je vise takih slucajeva u njenom okruzenju.

Greshka Greshka 11:36 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Nije jasno gde je se to dogodilo

....u Srbiji, u Srbiji...
Greshka Greshka 12:02 15.08.2007

Re: O radijaciji...nauchno i bez politike.

Novi element
Naučnici u jednoj banana republici su nedavno izvijestili o otkriću najtežeg elementa dosad poznatog u nauci. Novi element je nazvan Vladijum.

Vladijum ima jedan neutron, 25 pomoćnika neutrona, 88 zamjenika neutrona i 98 pomoćnika zamjenika neutrona, što mu daje atomsku masu od 312. Tih 312 čestica na okupu drže sile zvane moroni. Moroni su još uvijek neistražena supstanca, čiji najveći dio čine džepovi.

Vladijum ima vrijeme poluživota od 4 godine; njegova masa se tokom vremena stalno uvećava, jer se tokom ciklusa raspadanja uvećava masa džepova pomoćnika neutrona, zamjenika neutrona i pomoćnika zamjenika neutrona, i kad dostigne kritičnu vrijednost, dolazi do reorganizacije strukture, kojom prilikom neki moroni postaju neutroni, a dio pomoćnika neutrona i zamjenika neutrona mijenja mjesta. S obzirom da Vladijum nema elektrone, inertan je. Međutim, može se detektovati, zato što ometa sve sa čime dođe u kontakt, a reaguje sa svime što ima elektrone i nije inertno. Količina Vladijuma od jednog minuta dovodi do toga da reakcija, koja se u normalnim uslovima može završiti za manje od jedne sekunde, traje više od četiri dana.

Vladijum se raspada na dva nova elementa, Penzijum i Retardijum, koji je poznat i pod imenom Demencijum.


Lionsgate Lionsgate 12:04 15.08.2007

Nuklearna fizika

I vi ste isli na PMF? Mislim tako dobro vladanje atomskom fizikom nisam video josh od shkolskih dana...
Greshka Greshka 12:20 15.08.2007

Re: Nuklearna fizika

I vi ste isli na PMF? Mislim tako dobro vladanje atomskom fizikom nisam video josh od shkolskih dana...


I ja?Kao ko?
Neee, rodjena sam obrnutom rotacijom, shto bi se moglo smatrati manjom prirodnom katastrofom na sivoj masi, tako da, smatrano je istog chasa, necu biti okrenuta tim egzaktnim naukama.
Radi se naime o sasvim drugoj stvari.Ta rotacija otvorila mi je drugo, da ne kazem trece oko, pa sad nekako dobro vizuelno zakljuchujem kad uporedjujem.Idu mi one igre "pronadjite razlike"
MMMila MMMila 14:34 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Lionsgate
sorry, dr Krpic me nije dobro naucio:(I odatle onda vi u soccerashkim novinarima?

Eh, eh, duga prica:)
MMMila MMMila 15:04 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Greshka
Na zalost neki ljudi se toga secaju na malo drugachiji nahin...

Sad mozemo povesti i raspravu o nasem ponasanju koje moramo korigovati svesni cinjenice da zivimo u zagadjenom svetu! Nema vise jela jabuke direktno sa drveta! Znaci, imamo i mi licno odgovornost za sopstveno zdravlje, kad vec na neke druge stvari ne mozemo uticati.

Zao mi je sto se desavaju takve stvari, kojih sam posebno jako svesna u sredini u kojoj trenutno zivim (okolina Termoelektrana Nikola Tesla...izuzetno problematicno podrucje)...
Nevena Nevena 15:28 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Nema vise jela jabuke direktno sa drveta!

Da li je nekome poznato cime se sve prska voce u vocarskim krajevima u Srbiji?
Mislim, zna li iko koji se otrovi tek tu koriste? To je veoma opasno zagadjenje!!!
MMMila MMMila 15:33 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Preko puta moje kuce je vocnjak, nekad bio jedan od "najboljih" (bljak), sada je stvarno najbolji:)

Elem, dok je bio PKB-om prskali su ga od 10 do 24 puta u sezoni!!!! U razna doba...o cveta nadalje! Sada je zarastao, niko ne brine o njemu, prodaje se vec godinama, ali su jabuke sigurno zdrave! NE PRSKA SE NICIM!
Greshka Greshka 16:30 15.08.2007

Re: O radijaciji...

Sad mozemo povesti i raspravu o nasem ponasanju koje moramo korigovati svesni cinjenice da zivimo u zagadjenom svetu!

to je kljuchna stvar.MI SAMI.Ali treba da krenemo od malih stvari koje svakodnevno radimo i koje u celini chine velike stvari.Spominjemo divlje deponije...ko je te deponije napravio i ko iznova pravi nove?Koliko puta vam se desilo da u jednom gradu vidite kako leti kesa smeca sa 10 sprata, kako nam izgledaju kontejneri, koliko imamo kanti za smece na ulici, kako da delimo otpad na onaj koji se reciklira a koji ne.Shta od tog otpada ustvari bacamo...toliko mnogo pitanja koja nece reshiti ni jedan zakon.Pored toga sto moramo biti svesni chinjenice da je svet oko nas zagadjen, moramo biti svesni koliko ga i chime svaki dan uporno zagadjujemo....
Dragan Vujanović Dragan Vujanović 02:03 15.08.2007

Zakon za obične

Goco, neumesno je ovih dana o bilo čemu pisati... osim o Guči. Eno, recimo, one dve devojke iz bloga pod nazivom "Pozdravi i želje"... Bile na Jadranu, a ovamo se dešava Guča. Ma, nisu znale šta čine. Videh na televiziji (jer bio sam nešto sprečen da lično odem) kakav je to gigant od vašara-sabora-kupusa-buke-blata-krezubih osmeha... I, kažu, nikad nije bilo kao ove godine! Da, tako kažu. I jedu kupus. Neki rukama, neki gusanim viljuškama. I, srećni, bre. Igraju. Naravno, sa podignutim rukama. Uz viku truba i ritam orijenta. Da se zna da su ovde Osmanlije bile i ostavile... Znači, igraju. Uvijaju kukovima, tabanaju.. Trava pogažena, zemlja zamašćena i nabijena otpacima, čista pijaća voda ismejana i zamenjena bajatim pivom, vatra zarobljena čađavim bakračima. I sve se to zbiva na veoma širokom prostoru.

Kako ono beše..?
"Član 133. Krivičnog zakona Republike Srbije u stavu 1. predviđa da će se svako "ko kršenjem propisa o zaštiti, čuvanju i unapređenju životne sredine zagadi vazduh, vodu ili zemljište u većem obimu ili na širem prostoru kazniti zatvorom do tri godine".

Dobro, ne kači to baš sve. Bez panike. Tamo bejahu i neki koje štiti imunitet, i kojekakve druge formalnosti, te im je glupo uopšte i prigovarati u smislu člana 133. Zakon važi samo za običan svet.

Bojan Zdravic Bojan Zdravic 02:12 15.08.2007

Re: Zakon za obične

I, srećni, bre. Igraju. Naravno, sa podignutim rukama


Sraaaaam ih bilo, sto su srecni i sto igraju....kako ih bre nije samo sramota - eeej srecni covece.... i jos igraju...jbt... I can't beleive it.... i jos sa podignutim rukama, neshvatljivo...
d j o l e d j o l e 08:10 15.08.2007

...

Ako se i možemo sporiti o ulozi i opsegu uticaja države u otklanjanju prva dva straha (neki od nas bi minimalnu ulogu države pri tome, neki bi maksimalnu) ...

Koliko se politika, u stvari, oduvek (kada se sve sabere i oduzme) jedino i bavila tim pitanjem koliko drzava/drustvo/zajednica treba da se angazuje u resavanju problema (1) i (2) i koliko ljudi treba sami sebi da budu prepusteni kada se suoce sa necim od navedenog.
Tarkovski Tarkovski 08:44 15.08.2007

Rel

1.strah od bolesti i nemogućnosti lečenja

2.strah vezan za egzistenciju, ekonomsku i socijalnu

3.strah od zagađenja životne sredine


Hoceta da mozda citirate izvor ove ankete sa linkom?

Nesto mi na prvi pogleda dodje iznenadjujuce da je ovakva svest za pitanja zivotne sredine.
gordanac gordanac 10:25 15.08.2007

podaci

Vojvodina - pri kraju strane
U Vojvodini svest o pitanjima zaštite životne sredine tradicionalno ima nešto viši nivo nego drugi delovi Srbije. Ali je svest - prisutna značajno, merljivo i visoko pozicionirana u celokupnom stanovništvu-
Tarkovski Tarkovski 18:03 15.08.2007

Re: podaci

U tom sto ste mi vi dali nema nicega od onoga sto sam pitao.

Nadam se da cete biti pazljiviji u citiranju i interpretaciji te razgranicenju ta dva.
gordanac gordanac 18:35 15.08.2007

ima...

pitali ste za izvor podataka, jedan od njih nalazi se na strani za koju sam dala link, evo copy/paste:

Obeležja postojećeg stanja i procena nivoa održivosti AP Vojvodine

* Nepoštovanje prava na zdravstveno bezbednu životnu sredinu
* Izražena zabrinutost stanovništva Vojvodine (85% stanovništva na prvo mesto razloga zabrinutosti navodi zagađenje životne sredine - Agencija SCAN)
* Neusaglašenost nacionalne zakonske regulative sa legislativom EU i nepostojanje glavnih strateških dokumenata u oblasti zaštite životne sredine
* Nizak kapacitet sprovođenja i implementacije postojeće zakonske regulative
* Nedovoljan kapacitet novoformiranih administrativnih tela
* Problemi nastali usled siromaštva, ratnih razaranja i međunarodne izolacije
* Neodrživi obrasci proizvodnje, potrošnje i upravljanja kvalitetom životne sredine
* Nedostatak finansijskih sredstava
* Nepostojanje sistematskog monitoringa i edukativno - informacionog sistema
* Rizik u procesu tranzicije
Tarkovski Tarkovski 01:16 16.08.2007

Re: ima...


Uporedite ono sto sam sam ja citirao i sta ste vi nabacili da se ne bi cininlo da kolicinom teksta da pokusavate da skrivate besmislentost onoga sto ste napisali.

Inace, i ovde je neverovatnih sada nekih 85% na prvo mestu su razlozi zagadjenosti (kako je preneseno). Ni smrt, ni bolest, ni ekonomija, ni politika, niti ove niti ono... vec zagadjenost.... i to od 10 ljudi skoro 9... To je problem kada pokusava da se nesto napise sa tezom pa se onda citira skroz bez navodjenja izvora/ pogresno/ nepuzdanih izvora/ spekulativno ili bilo koje kombinacije ovih i slicnih razloga.
kuki kuki 20:48 17.08.2007

Re: ima...

Predlog: preseli se u Pancevo pa ces shvatiti.
MMMila MMMila 00:10 18.08.2007

Surovo Kuki!

Ali ponekad samo prst u oko pomaze, nazalost:(

Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 10:06 15.08.2007

A kako draga moja

kad u samoj Vladi sede ljudi koji nas zagadjuju , koji ne postuju Ustav i zakone ove drzave.....Vec napisah nesto o min.Velji, koji ugovor o koncesiji ne da na uvid javnosti...Kazzu dobro informisani da je u predmetnom ugovoru definisan i raspored bezinskih pumpi.....Kad pomenuti ministar dizze privatnu bolnicu bez potrebnih dozvola i saglasnosti i opet nikom nista...Pa kad mozze Veljo, a sto MI ne bi mogli....zar ne?
Uprkos tome....i dalje cemo se boriti!NARAVNO.
POZ
BKC
Nevena Nevena 11:09 15.08.2007

Privatna bolnica

Kad pomenuti ministar dizze privatnu bolnicu bez potrebnih dozvola i saglasnosti i opet nikom nista...


Privatna bolnica Velje Ilica ce sigurno da leci stradalnike od Veljinog zagadjenja.
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 16:24 15.08.2007

Re: A kako draga moja

Draga moja....samo konkretno...sve ostalo je cista teorija...

poz
bkc
Lilu Lilu 11:26 15.08.2007

moze li bez politike?

Moze li neka tema da prodje bez spominjanja politicara? Pokusajte da sto manje govorite o njima, svuda, ne samo na blogu. Potpuno ignorisite postojanje politicara, bavite se kako da nam bude bolje a ne zasto nam je lose. Ne upustajte se u politicke rasprave sa komsijama vec ih skrecite na pozitivne primere u zivotu (malo optimizma uvek dobro dodje). Bavite se stvarima koje mozete da promenite ( makar do sledecih izbora). Svako moze dati svoj mali doprinos i ukupno, bice dosta.
Govorite uvek protiv bacanja smeca van za to odredjenih mesta, narocito deci (svojoj i tudjoj). Svakog pusaca opomenite na nalepnicu na cigarama. Vazno je da to ne radite besni, vec da im se objasni smireno, zasto to nije u redu.
Organizujte se sa prijateljima, ocistite neko izletnicko mesto od papira i smeca, makar jednom, i to pred onima koji ih bacaju. Mozda ih bude malo sramota. Mi smo celo leto cistili (doduse ne svaki dan) jedno mesto pored reke i vremenom su ljudi koji tu dolaze poceli da skupljaju svoje smece. (Ne kazem da ga nisu izrucivali usput negde, ali mislim da su poceli o njemu da razmisljaju).
Nevena Nevena 11:38 15.08.2007

Re: moze li bez politike?

Mi smo celo leto cistili (doduse ne svaki dan) jedno mesto pored reke


Moze bez politike ali ona ne moze bez nas jer nam odredjuje zivot.

Elem, ja sam letos na odmoru u Srbiji htela da pokupim pobacane plasticne flase/kese/konzerve... bacene OKOLO kontejnera umesto U kontejner ali su mi rekli da to ne radim jer ce mi se smejati oni koji su to bacali. I treba li ja da dodjem iz inostranstva jedanput godisnje i umseto da se odmaram da cistim djubre onih koji tu STALNO zive i mirno posmatraju.

p.s. A mislim da diskusija treba da ide u tom pravcu - ocisti sopstveno okruzenje pa se onda bavi svetskim.
Lionsgate Lionsgate 11:43 15.08.2007

Re: moze li bez politike?

Nedavno je diplomatski kor u BGD-u cistio priobalje Save (Dunava) u glavnom gradu... niko od nashih zvanichnika im se nije pridruzio, chak ni oni iz chika Coletove opozicione koalicije :p ... verujem da su se svi (i pozicija i opozicija) smejali negde sa strane.
Lilu Lilu 12:22 15.08.2007

Re: moze li bez politike?

Smejali su se i nama na pocetku, ali nas to nije sprecilo da to ne uradimo. Kasnije se probudila savest kod nekih pa su prestali da se smeju, a neki i nisu. Zbog promene u ponasanju ovih prvih, vredelo je.
Nevena Nevena 13:12 15.08.2007

Re: moze li bez politike?

Nedavno je diplomatski kor u BGD-u cistio priobalje Save (Dunava) u glavnom gradu...


Inostrani diplomatski kor u BGD-u cistio priobalje Save (Dunava) u glavnom gradu?
S-R-A-M-O-T-A-A-A-A-A-A.... U-Z-A-A-A-A-A-A-S-S-S-S.... !!!!!
Nevena Nevena 13:14 15.08.2007

Re: moze li bez politike?

Zbog promene u ponasanju ovih prvih, vredelo je.

Slazem se.
bocabole bocabole 11:31 15.08.2007

KAD ZAMIRISU JOR /GOVANI/

*Član 133. Krivičnog zakona Republike Srbije u stavu 1. predviđa da će se svako "ko kršenjem propisa o zaštiti, čuvanju i unapređenju životne sredine zagadi vazduh, vodu ili zemljište u većem obimu ili na širem prostoru kazniti zatvorom do tri godine". *

Kad drzava ne postuje Zakon ,na dr.firme NiS itd,sta onda treba ocekivati.Dodje mu ko mrtvo slovo na papiru iliti
sto bi nas narod i naravno ja u njemu , rekao >I na tarabi pishe p.... pa je ne mozes j.....
Prostacki receno ,ali zagadjenje na granici .

DA SMO SVO DJUBRE ODBACILI NA VREME
NE BI NAS JOS DAVILI
KOJEKAKVI SMRADOVI





ćao lepi moji novosandjani .a i šire i duže normalno.ma svi smo mi naši.kako ne bi bili delimo ama baš sve .kišu maglu vazduh ,zagadjenja jestiva ,udisajna,kulturna politička.etička
privredna.
zagadjenje se dele na nenamerna ili u prevodu višu im silu
i na namerna u prevodu nameru im njihovu.
Kako pa lepo ovako
u višu im silu spadaju tepisi i ostali ćilimi tkani od bombi razbucani u i na vodi i zemlji.
tu su i kojekakve kisele kišetine .reke sa otpadima sto domaceg sto Evropskog porekla
SAD SAMO NEKO NEK MI NEKO KAŽE DA MI NISMO U EVROPI
kažu da se nekad pila voda direktno iz Dunava i kuvala čorba
uzmeš kazan zahvatiš vodu sa ribom i eto čorbe.
a sad prc ,mislim možes ti da zahvatis al mesto ribe ,malo nafte,malo govana,malo nekog metala i HEMIJE

E TO je bio deo višu im silu
sada da vidimo šta spada u nameru im njihovu
da krenemo od prvih strana i naslova dnevnih novina
isprepletano živopisno ukomponovano sa naslovnih strana iz jednog ugla gola guzica u tangama neposredno uz nju saopštenje visokog zvaničnika ..*sledi nam blokada*sada vec usledila
na sredini naslov 2005 godina otkaza i preloma ,iznad njega
reklama letite našim avionima na sve destinacije na svetu
ta i ta smanjila sise naravno slika joj,ispod toga
160000 poginulih i tako dalje i tako dalje.
kad je reč o književnosti neki novi pisci ,otkrili talenat za pisanu im rec,chuchala im negde pola i vise zivota ispod kreveta
nekom krevet bese i zanimanje tojest radno mesto,bilo plisani bilo vodeni,bilo vojni bilo ilegalni ukratko receno sex i politika u nacelu ista radnja.Samo je pitanje ko koga i ko koga koliko i ko koga za koje pare.nevinih nema. knjige tih pisaca postadose primeri kako tema deceniju i vise usadjivana u nas poput silikona,moze od nas napraviti citalacki sloj.
vecini su to prve knjige kupljene i procitane u zivotu.
to se tice tv medija sve lepo i bogato.reklame prepune mladog idealno silikonski popunjenog sveta uz propratnu najnoviju in automobilsku pozadinu.kult sexi tela i debate da li su silikoni br. 4 5 6 i nosi li neko gacice ili ne prigusi sasvim glasove muzicke produkcije.
i tako muzicka produkcija pridoda sebi hot line i uvede ga u hot srbije.
obrazovanje spade na margine.Oni koji imaju kintu pa tek reda radi zbog vizit karte da im nesto stoji ispred imena,uplate neki od / fakultet me vido nije/ al diplomu mu imam.
to postade obrazovna elita hot srbije dok drzavni fakulteti bitku biju da profesori s malo vise optimizma i uverenja,jer ono sve ce to narod pozlatiti postalo poshalica, drze predavanja svojim depresivnim studentima.
politicka elita shvatila scenu kao pozorisnu.dodelili sebi uloge po uzoru na meksicke serije.
malo postenja malo zlobe malo varanja malo pohlepe malo plakanja, malo laganja malo podmetanja ali sa neizvesnim krajem da bi duze trajala. bar jedan mandat.dobro i tada nije kraj,u drugom mandatu dobice drugu ulogu.sporednu al bitno im da su na sceni
a tranzicija nam neminovna, tuce najslabije ko im kriv kad se nisu snasli u proteklom patriotskom za drp ,vremenu
mislili su da se patriotizam nosi u srcu a ne u dzepu
i to im je greska ,ko im kriv mogli su ....snalazljivi su otvorili il kupili firme a ostalima ostaje samo privatno postenje.upakovano u socijalu.
ovo su bili tek par primera externog i internog zagadjenja
a ja sam presrecna sto me niko nije prekidao kao kad se na medijima usred vesti vecinom tragicnih ,pojavi reklama sexi devojke i umilni glas NAZOVI ME JA TE CEKAM,SVE SAMO ZA TEBE 005798123
ljUBI VAS BOJANA i /NEMOJ NEKO DA POZOVE TAJ BROJ ,IZMISLJEN JE ,
ZVONI TELEFON I MUSKI GLAS PITA .HOCETE LI PONOVITI BROJ NISAM STIGAO DA ZA PISEM.......
ZNALA SAM .....

kolumna za radio 2005


Goco teme su ti odlicne,a stil pisanja adekvatan.

bojana
Atomski mrav Atomski mrav 12:05 15.08.2007

Zagađenje

Mene plaši to što su nam zagađene i misli i reči, i duša i srce su nam zagađeni. Verovatno bi i ovih drugih zagađenja bilo manje kad bismo prvo očistili to što je najvažnije...
Nevena Nevena 13:16 15.08.2007

Re: Zagađenje

Atomski mrav
Mene plaši to što su nam zagađene i misli i reči, i duša i srce su nam zagađeni. Verovatno bi i ovih drugih zagađenja bilo manje kad bismo prvo očistili to što je najvažnije...

E, to zagadjenje ne moze ni atomska bomba rascistiti, atomski mrave.:(
Atomski mrav Atomski mrav 14:40 15.08.2007

Re: Zagađenje

Čisto razgovora radi, kako to misliš da atomska bomba može nešto da "raščisti"? :)
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 15:18 15.08.2007

Re: Zagađenje

Čisto razgovora radi, kako to misliš da atomska bomba može nešto da "raščisti"? :)

Atomski, zzedru, Nevena to verovatno govori figurativno:)
Lionsgate Lionsgate 15:21 15.08.2007

Re: Zagađenje

Meni je pri pomenu atomskog uvek ona komanda iz pochivshe JNA: atomski sleva!! (bio je ponekad i sdesna, u zavisnosti na kojoj strani je bilo shiblje, kamenje, voda...)
Nevena Nevena 15:25 15.08.2007

Re: Zagađenje

Atomski mrav
Čisto razgovora radi, kako to misliš da atomska bomba može nešto da "raščisti"? :)

Ma to ''atomska bomba'' sam upotrebila zbog tvog nika:))) jer to zagadjenje uma je jako, jako gadno i tesko ga je ocistiti. Ostalo, flase, duseci, vesmasine itsl, se i nekako ukloni i reciklira ali umno zagadjenje tesko.

Nevena Nevena 15:34 15.08.2007

Re: Zagađenje

Bojan Zdravic
Čisto razgovora radi, kako to misliš da atomska bomba može nešto da "raščisti"? :)Atomski, zzedru, Nevena to verovatno govori figurativno:)


Da, bas tako. I to zbog nika ATOMSKOG mrava. :)))
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 15:47 15.08.2007

Re: Zagađenje


Lionsgate
Meni je pri pomenu atomskog uvek ona komanda iz pochivshe JNA: atomski sleva!! (bio je ponekad i sdesna, u zavisnosti na kojoj strani je bilo shiblje, kamenje, voda...)


Jao i meni isto to prvo padne na pamet:)))) nego necu da kazem da se nas AM ne naljuti. Covece sta su nam radili u vojsci covece dziboutei (jbt)...eeee atomski sleva, kao vezbas ako ti atomska bomba eksplodira sa leve strane - e onda slem na glavu i lastu u blato (ili prelom, sta vise volis)....Gospode Boze...kao to ce da te spase od atomske bombe, pa mora ' se uvezba....jedno 100 puta, brate Goli Otok klasican
Atomski mrav Atomski mrav 19:16 15.08.2007

Re: Zagađenje

A najveća je fora što moraš da zalegneš preko puške, kako bi je sačuvao (?!) od kontaminacije... važnija je puška od vojnika, 'beš ga... smejali smo se tome, al' što se mora, nije teško. Pošto je bilo suvo vreme, nas su vodili na neku livadu punu čičaka i tako to... a ja sve vreme zamišljam atomsku pečurku i nekog vodnika kako se dere "Atomski sleeeevaaa!"... možda bi stigao da otvori usta i udahne pre nego što bi bio dezintegrisan :)

Isto je bilo i sa onim "Otrovi! Masku stavi!"... iako je svakom sa IQ > od sobne temperature jasno da, kad neko primeti da je bačen bojni otrov, uglavnom već kasno... pomagalo je samo uveče kad se skinu čizme i smrdljive čarape oslobode svoj vonj :)

Ali šalu na stranu, mislite malo o zagađenju uma... ljudi čistog uma i čistog srca verovatno ne bi zagađivali ni svoju okolinu...
kamichak kamichak 13:13 15.08.2007

update

Član 133. Krivičnog zakona Republike Srbije u stavu 1. predviđa ...
...
A svi propisi nalaze se i na internetu na web stranici Ministarstva za zaštitu životne sredine.


gordana,
clanom 133 naseg krivicnog zakonika propisano je krivicno delo povrede slobode kretanja i nastanjivanja.
a vi ovde verovatno referisete na stari kz, dakle na propis koji vise nije na snazi.

zagadjenje zivotne sredine vam se nalazi u clanu 260 novog zakonika.
pritom, ako nije ocigledno, zatvor do tri godine je propisan samo ako je zagadjenje izvrseno namerno
(za nehat je propisana novcana kazna ili zatvor do godinu dana).

[ inace, dela protiv zivotne sredine (a ima ih dosta) su vam clanovi 260-270.
sve dostupno na sajtu skupstine. ]
kamichak kamichak 13:18 15.08.2007

krivicni zakonik, sl.gl. 85/05

Član 260.
(1) Ko kršeći propise o zaštiti, očuvanju i unapređenju životne sredine zagadi vazduh, vodu ili zemljište u većoj meri ili na širem prostoru,
kazniće se zatvorom do tri godine.
(2) Ako je delo iz stava 1. ovog člana učinjeno iz nehata,
učinilac će se kazniti novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine.
(3) Ako je usled dela iz stava 1. ovog člana došlo do uništenja ili oštećenja životinjskog ili biljnog sveta velikih razmera ili do zagađenja životne sredine u toj meri da su za njegovo otklanjanje potrebni duže vreme ili veliki troškovi,
učinilac će se kazniti zatvorom od jedne do osam godina.
(4) Ako je usled dela iz stava 2. ovog člana došlo do uništenja ili oštećenja životinjskog ili biljnog sveta velikih razmera ili do zagađenja životne sredine u toj meri da su za njegovo otklanjanje potrebni duže vreme ili veliki troškovi,
učinilac će se kazniti zatvorom od šest meseci do pet godina.
(5) Ako izrekne uslovnu osudu za dela iz st. 1. i 4. ovog člana, sud može odrediti obavezu učiniocu da u određenom roku preduzme određene propisane mere zaštite, očuvanja i unapređenja životne sredine.
gordanac gordanac 13:32 15.08.2007

update

hvala!
grešku sam napravila copy/paste iz svog foldera (amandmani iz 2001 i 2002), a izmena je bilo i kasnije - 2005/2006
ispravljeno
kamichak kamichak 13:39 15.08.2007

Re: update

gordanac
hvala!
grešku sam napravila copy/paste iz svog foldera (amandmani iz 2001 i 2002), a izmena je bilo i kasnije - 2005/2006
ispravljeno


interesantniji je onaj haos u zakonu o zastiti zivotne sredine (tamo u onim odredbama koje bi trebalo da se ticu odgovornosti za zagadjivanje - tacnije za stetu izazvanu unosenjem zagadjujucih agenasa u zivotnu sredinu.)
nekad mi se cini da nase zakone zapravo "pisu" losi prevodioci.
gordanac gordanac 14:12 15.08.2007

zakoni

iz oblasti zaštite donošeni su uz, za mnoge, neočekivane prepreke...a i nedostaje ceo set zakona koji su trenutno u fazi nacrta ili predloga
Ova zakonodavna faza je upravo ona koja ume da proizvede "haos" pri konačnom glasanju o nekim odredbama - ima se međupartijske saradnje, postoji i svest o "etičkom glasanju", ima i osetljivosti na pritisak javnosti, relativno lako se stvore "ad hoc" skupštinske koalicije oko amandmana - sve zajedno ume da ima za posledicu "multiple" glasanje o istom, odnosno - izmene i dopune.
Važno je da je uvek - na bolje.
Prave manjkavosti videće se tek kad bude prave kontrole.
MMMila MMMila 14:38 15.08.2007

Vazno da imamo...

...desetogodisnji Nacionalni program zastite zivotne sredine!

Inace, tu sam prvi put procitala o nekim zgadjenjima o kojima NIKADA nije bilo reci u medijima.
kamichak kamichak 15:06 15.08.2007

Re: zakoni

pa nisam na to mislila - o tome kako se glasa i koji su tu pritisci i prestrojavanja.
o tome stvarno ne znam nista.
govorim o konceptualnom haosu u samom zakonu, ovom koji je donet,
iz cega se vidi da onaj ko je pisao odredbe o odgovornosti pojma sa zivotom nije imao. da prostite.
inace, to vam je opste mesto. recimo, vlada predlaze zakon, u obrazlozenju navede da to cini da bismo implementirali resenje iz odredjene direktive eu, pa "preuzme" direktivu bez poslednjih amandmana na istu - usvojimo recimo propis koji je jos 1999. u samoj evropi izmenjen, etc.
ili, recimo, "zaboravi" se da se propise objektivna odgovornost distributera defektnih proizvoda - pitam se zasto ...
odgovoran proizvodjac, a on u kini. uvoznik nije odgovoran ako je naveo proizvodjaca na etiketi. prodavac neki golja u prodavnici na cosku, mali apotekar u sukubini donjoj, a distributer nedodirljiv. i taaakooo ....
kuki kuki 18:32 15.08.2007

Zavisi od tacke gledanja

Ako se na problem posmatra iz perspektive pojedinca (grupe, covekove zajednice isl.) onda se i moze govoriti o uticaju/poremecaju zivotne sredine. Dosli smo u fazu da nam se izmicu kontroli sve aktivnosti koje uticu na zivotnu sredinu. Postajemo polako svesni da nismo sposobni (sirok pojam: voljno, ekonomski, tehnoloski...) da se suprostavimo, da zaustavimo a jos manje da ponistimo sve lose stvari koje smo ucinili kao i one koje i dalje cinimo.

Ali sa stanovista Zemlje/prirode, mi smo mali i mizerni. Ravnoteza je toliko stabilna da stetu cinimo samo sebi i srodnim vrstama. Prezivece neke druge, mutirace sposobne, selektirace se najbolje. A Gea ce se i dalje vrteti i ravnoteza nece biti poremecena osim ako ne bude prouzrokovana sa jos viseg nivoa.

Nazad medju ljude: degradacija u svakom domenu ljudske aktivnosti je sveprisutna i raste i umnozava se eksponencijalno. Definitivno se krecemo ka samounistenju. To sto ima zaista mnogo ljudi koji su svesni situacije i koji pozivaju i apeluju na akciju, nazalost nije dovoljno. Nema ih na pravim mestima, tacnije na mestima moci i odlucivanja. A, po svoj prilici, uletecemo u kvaku22 - dalji strmoglav ce samo ucvrstiti pozicije egoista gladnih vlasti koji ce na potrese odgovarati pogresnim, rigidnim metodama a koje ce opet taj strmoglav samo dalje ubrzati. Mehanizam nama tako poznat.
Mirko Kontic Mirko Kontic 08:11 17.08.2007

tragom ove vesti

[url=http://www.blic.co.yu/srbija.php?id=10757][/url]

digao sam ruke odavno od aktivnosti naroda( citaj: gradjana ) po pitanju zastite zivotne sredine.
morao bi da se promeni trend - ponasanje pojedinaca u svakom pravcu - morao bi da se ponudi paket alternativa, da se umesto veronauke u skolama uvede jedno obavezno pohadjanje nastave direktno vezano za ekologiju. mnogo toga TREBA da se uradi od strane ljudi koji su placeni za to, a volonterizam, kao sto ga imamo u ovom clanku, sluzi na sramotu naseg naroda ( cita: gradjanstva ).
politiziranje ovog P.R.O.B.L.E.M.A. nas narod ( citaj: gradjanstvo ) dovodi u situaciju da imamo previse susreta s tendencijom "globalnog" izjednacavanja s istomisljenicima u svetu radi gubljenja vremena, tako da svaka javna rasprava na ovu temu, ne donosi nista novo osim promocije starih i novih, interesenata koji imaju UZASNU potrebu da stalno nesto i nekoga napadaju, a resenja nigde na vidiku.
za sve je potreban novac, a dobra volja je izumrla.
tj. dobra volja => vice versa volonterizam, bi mogla da se okarakterise na ovaj nacin: RADIM BESPLATNO AKO MI PLATITE. Dakle, zasto bi kojekakve ambasade morale da sponzorisu ciscenje ovog/onog dela grada, teritorije, ove drzave, kad je uredjenje dvorista jedne kuce, stvar te kuce!? Ali, kod nas nije tako. Kod nas je smisao postojanja odavno zaboravljen, izgubljen i ne moze se ni naci, jer niko ne vidi smisao u pomaganju sopstvenoj drzavi da se okupa i sredi. Ama bas niko ne bi da zasuce rukave i spusti se dole u deponije i rascisti taj smrad i to smece.
Evo i ja dizem ruke, svesno i javno kazujuci da sam odustao od svih vas, koji bi mozda da cavrljamo o tome kako nam je lose i strashno! U mom dvoristu i oko njega, nece biti nikakvog "zastranjivanja" i nikakvog brljanja i unistavanja. Dotle sezhe moja vlast. Izvan toga, nisam sposoban. A ima i onaj deo priche - mnogi se nadju pametni ili sebi zakace nekakvu moc ili vlast da mi sole pamet ili mi "prijateljski" savetuju, kako bih trebao da vodim ekonomiju svoje organizacije, kuce, dvorista, ekipa s kojima radim, plus/minus, kako nisam dovoljno EKO, a kad treba zasuci rukave, ispare samo tako. Sta da radimo s tim profilom ljudi, koji su mirodjija u svakom jelu? Zato kazem, dosta mi je politizacije jednog sasvim tehnickog problema. Dosta mi je, Gordanac, PRICHA, o tom problemu. Stvar je jasna da jasnija biti ne moze.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana