Tempelhof

lidiaz RSS / 01.11.2008. u 04:20

tempelhof3.jpg

Zatvoren je Tempelhof.

Prebirem po secanju od pre nekih desetak godina, kada sam, iz Beograda, avionom, isla na konferenciju u Berlin. JAT je leteo na Tempelhof, smesten zgodno u gradu i sa odlicnom vezom. Posle oko pola sata metroom izasla sam na Alexandar Placu. Narednih dana gledala sam avione koji lete tako blizu, iznad zgrada.

airport_tempelhof.JPG

Tempelhof je prvi moderni aerodrom i jedan od Hitlerovih grandioznih projekata. Opisan je i kao majka svih aerodroma. Na njega su kasnih dvadesetih sletali drzavnici, dok je tridesetih bilo citavih 90 civilnih letova dnevno.

Drugi svetski rat doveo je do promene namene aerodroma, koji je postao vojna baza i pogon za izgradnju borbenih aviona. Neka kosmicka pravda usledila je 1948, kada je ovaj aerodrom postao most zapadnih Berlinaca sa svetom, u tom momentu i hranom. Naime juna '48, sovjetske vlasti, u zelji da objedine Berlin pod svojom upravom, a pod izgovorom tehnickih problema, blokirale su deo grada pod upravom zapadnih saveznika. Jedini moguci put bio je vazdusni koridor. Narednih meseci uglavnom americki avion dovozili su hranu i ostale neophonde stvari zarobljenom gradu. To je verovatno bila najveca humanitarna operacija ikad izvedena. Politicki motivisana, ali ipak.

Sve vreme hladnog rata bio je kapija slobodnog sveta za Zapadne Berlince.

Dok jos kopam po memoriji, prisecam se kako izgleda kad stvarno vidite ostatke zida, i liniju kojom je prolazio. Ili tablu na kojoj pise kako ulazite u ovu ili onu zonu. Ostatke napustene zgrade, koja j sluzila kao kula strazara. I sve moguce nacine na koji su ljudi pokusavali da pobegnu iz tog zatvora.

thof.JPG



Komentari (16)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

MilutinM MilutinM 12:35 01.11.2008

Areodrom

Nisam do skoro znao više o Tempelhofu, ali kada sam čuo da je u sred grada, zaintrigiralo me je. Voleo bih da sam imao prilike da sletim. Šteta
dunjica dunjica 16:28 01.11.2008

Hvala za tekst, LidiaZ!

Danas pomislih: trebalo bi napisati nešto povodom zatvaranja Tempelhofa i eto...

Zadnji let održan preksinoć oko ponoći. Kontrolori leta svi u crnini. Od sada će odlaziti na posao na Tegel i Schönefeld. Kažu, nije isto. Da, slažem se, ali istovremeno radujem zbog zatvaranja, za što sam na referendumu i dala svoj glas. Očekujem da će umjetnost i kultura, a time i grad, profitirati od ove građevine čiji sam, u arhitektonskom smislu, veliki fan (najveća zgrada na svijetu, kažu, po površini u komadu).

Inače, Tempelhof je zadnjih godina korišten prije svega za privatne avione i unutarnjemačke letove. Zbog ovog prvog je ekonomska elita bila organizirala prilično nesimpatičnu PR akciju protiv njegovog zatvaranja.

Rekla bih da
Sve vreme hladnog rata bio je kapija slobodnog sveta za Zapadne Berlince.
nije sasvim točno. Tegel je ipak imao daleko veći promet.

No, u doglednoj budućnosti će Berlin imati samo jedan giiigantski aerodrom, Schönefeld, na jugo-istočnoj strani grada, Bogu iza nogu.
lidiaz lidiaz 16:36 01.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

Avion kojim sam se ja vracala iz Berlina bio je najmanji kojim sam letela do dolaska u Ameriku, 20 redova sa po 3 sedista :). Veci nisu mogli, ili vise nisu hteli da ih pustaju.
Problem sa avionima u gradu je velika buka za okolne stanare, tako da s te strane razumem sve koji su protiv. Opet, vlasnici malih privanih aviona ne stanuju pored, ali im je aerodrom blizu , pa vide samo prednost.

Za aerodrom bogu iza kicme, tako je skoro svuda u Evropi. Vise ti vremena cesto treba do aerodroma, nego posle avionom do krajnje destinacije.
lidiaz lidiaz 16:42 01.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

Da dodam, meni je Berlin ostao u fenomenalnoj uspomeni. Tih nedelju dana, koje sam provela, nisam znala sta pre da vidim (i u pauzama posecivala konferenciju :().
Isla sam na "Kolodvor Zoo", dosta promenjen. Svratila i u zooloski vrt i videla pandu, ustvari njegovu pozadinu, posto je lezao na ledjima, sa podignutim nogama, i gorilu, koji nas je sve ignorisao.
Videla sam i muzejsku postavku o holokaustu, prvu koju sam videla sa toliko detalja. Kao sto sam napisala, ostatke zida i muzeje posvecene tome...
dunjica dunjica 18:19 01.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

Eh, Lidia, to je sve vrijedno vidjeti, no slijedećom prilikom preporučujem posjetu mjestima na koja će te voditi ljudi koji u Berlinu stanuju; oni skroviti kutci, rijetkima sa strane znani, ali prepuni priča... Vjeruj, barem su toliko uzbudljiva i zanimljiva kao i ove mainstream atrakcije. (Kao, uostalom, i u svakom gradu...)
Naravno, Jevrejski muzej, izgrađen po nacrtu Daniela Libeskinda i Gedänkstätte berliner Mauer u Bernauer Strasse (Dokumentacijski centar i muzej o Zidu) osobno ne propuštam pokazati posjetiocima.


I evo par slika Tempelhofa iz različitih perioda:


1923.


1930.


1946.


1951.


1963.


1989.


2008, pro održanja aerodroma


2008, protiv
lidiaz lidiaz 19:22 01.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

Pa kad dodjem sledeci put
morgenstern morgenstern 01:54 02.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

(...) (najveća zgrada na svijetu, kažu, po površini u komadu).


Pre jedno mesec-dva sam vodio neke turiste... Slučajno su vrata za ulazak u "backstage" bila nezaključana. Recimo da smo se jedno, najmanje, dva sata gubili po lavirinitima ove fascinantne građevine. Neverovatan, filmski doživljaj. Ta zgrada ima tako posebnu atmosferu.

Ali je ipak dobro što je ukinut avio saobraćaj. Em što će ljudi u okolini živeti mirnije, em što je to bilo bespotrebno bacanje novca.

A i BBI stiže.
dunjica dunjica 14:49 02.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

A i BBI stiže.

Da, prošireno izdanje sadašnjeg Schönefelda, aerodroma bez atmosfere (da se nadovežem na opravdanu kvalifikaciju Tempelhofa). Prije svega trebaju poraditi na povezanosti istoga s gradom, mislim da je to najslabija točka inače izuzetno dobro organiziranog gradskog prijevoza.

tyson tyson 23:23 03.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

dunjica
(najveća zgrada na svijetu, kažu, po površini u komadu)

Ah, ne, najveća zgrada po površini u komadu je Pentagon.

A i Tempelhof je igračka u poređenju sa ovim monstrumom: Prora koji je takođe čedo Trećeg rajha.

Meni je Tempelfoha žao; jeste da aerodrom u gradu zna da malo nervira okolne stanare, ali dobro, pa nije Tempelhof jedini takav u svetu... Šta da kažu npr. Vašingtonci za svoj Ronald Reagan koji je u centru grada... Tempelhof ima dušu!




dunjica dunjica 10:32 04.11.2008

Re: Hvala za tekst, LidiaZ!

Da, tocno, Pentagon je veci.

Inace, za razliku od Prore, Tempelhof nije cudo nacisticke arhitekture. Nastao sredinom ´20tih i od tada vise puta nadogradjivan. Nacisti su ga djelomicno prosirili i znalacki koristili kao trofej vlastite velicine.

A Prora, eno, ceka da se urbanisti i politicari dogovore oko njenog koristenja (privatizacije) ili eventualnog rusenja (sto bi, smatram, bila veeelika greska).

Prora
Spiridon Spiridon 19:49 01.11.2008

..

Dva puta sam sletao na Tempelhof i svaki put bio fasciniran ovom monumentalnom gradjevinom.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 16:24 03.11.2008

vazdusni prostor

samo mi nije jasno kako su avioni uspevali da slete u Zap Berlin, a da ne budu oboreni od strane crveno armejaca ili vojnih vlasti GDR? ili presumeravani, tj. kako su im davali dozvolu za preletanje preko GDR teritorije?
lidiaz lidiaz 20:46 03.11.2008

Re: vazdusni prostor

Mislim da su imali sporazum o vazdusnom koridoru, to sma bar ja nasla.
Emir Halilovic Emir Halilovic 09:14 04.11.2008

Re: vazdusni prostor

Nije bilo ratno stanje, a postojala su tri koridora, dogovorena još u novembru 1945. Da su Sovjeti počeli da obaraju avione to bi bila objava rata.
Emir Halilovic Emir Halilovic 09:09 04.11.2008

Tužno



Ta ekipa što kukumavči mogla bi malo da se seti šta je taj aerodrom njihovim roditeljima, babama i dedama bio za vreme blokade... No, gotovo je, šta da se radi.
dunjica dunjica 10:23 04.11.2008

Re: Tužno

Taj aerodrom je trebao postati VIP aerodrom za vlasnike privatnih letjelica, sto mu je i do sada bila jedna od funkcija. Znaci, trebalo je zadrzati aerodrom u gradu da se bold and beautiful (sic!) ne bi mijesali s obicnom rajom na ostala 2 aerodroma i da bi svoje letjelice imali pri ruci, a ne tamo negdje, proleterski, izvan grada. Njima ionako nije bila buka pred kucnim vratima, nego na dovoljnoj udaljenosti, a ipak dovoljno blizu.

Oni koji u blizini stanuju slabo bi se okoristili. Od aerodroma bi imali samo buku i pogled na mitsku gradjevinu. Zato, zadovoljna sam zatvaranjem Tempelhofa za zracni promet (iako su referendum dobili zagovornici odrzanja aerodroma) i nadam se da ce ovaj fascinantni prostor uskoro otvoriti svoja vrata umjetnosti, kulturi, kreativnosti - kako nam je zapravo i obecano.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana