Društvo| Istorija| Politika| Religija

Opet o marami zvanoj turban

Budimac RSS / 23.10.2008. u 18:25

Juče je u turskom Službenom glasniku osvanulo dugo čekano (mesecima) obrazloženje ustavnog suda za poništavanje amandmana, koji je u (površnoj) štampi dobio nadimak "amandman o maramama". Ova (zaista) istorijska odluka ustavnog suda je u (manje površnoj) zapadnoj štampi okarakterisana "pravosudni puč". Taj izraz dobija punu jasnoću čitanjem dvadesetak stranica ove pravničke akrobatike.

Odluka ustavnog suda (jun 2008.) nije bila jednoglasna. Dvojica sudija su glasali protiv u ustavnom sudu koji broji 11 sudija (za odluku je potrebno 7 glasova). Oni su izdvojili svoje mišljenje. Jedan od njih je predsednik ustavnog suda, Hašim Kilič (Haşim Kılıç), čije, izuzetno oštro, saopštenje (koje ako se bolje pogleda govori o rušenju ustavnog poretka) dobija više medijske pažnje nego samo obrazloženje.

No kao i uvek treba krenuti redom i objasniti celu ovu zavrzlamu uglavnom neshvaćenu (ili pogrešno shvaćenu) van granica ove zemlje. Ja se unapred izvinjavam mojim dragim retkim čitaocima koji prate moje tekstove još iz potpalublja za neka ponavljanja koje će uslediti, no siguran sam da razumeju potrebu za istim (ponavljanjem), jer kao što znamo đavo je u detaljima.

Malo istorije

Kao prvo moram da naglasim da zabrana ulaska na univerzitete i javne institucije zabrađenim ženama nije nikakav rezultat Ataturkovih reformi, to je jedno od najukorenjenijih pogrešnih mišljenja ljudi sa Zapada. Otac nacije jeste zabranio fesove ("saksije na glavama", Bebi Dol), ali se nikad nije mešao u kod ženskog oblačenja. Te zabrane su došle mnogo kasnije i direktna su posledica poslednjeg krvavog vojnog puča 1980. i ustava koji je vojna hunta napisala i ratifikovala 1982, a koji je i danas na snazi. Pre toga devojke koje pokrivaju glavu su normalno studirale (moja žena je imala koleginice koje su pokrivale glavu) i niko živi nije video to kao pretnju laicizmu i sekularizmu. Mnogima je školovanje tim zabranama brutalno prekinuto.

Naravno, taj ustav iz 1982. nema ni "M" od marame. Zabrana istih na univerzitetima nije došla u vidu jedne odluke ili zakona/ustavnog amandmana i.e. nije prošla kroz zakonodavno telo, ali je proces zabrane doveo do situacije da je praktično bio potreban ustavni amandman da bi se zabrana podigla. Kako?

Elem, tim ustavom je ustanovljeno državno telo YÖK (Yükseköğretim Kurulu – Savet visokog školstva) čime su univerziteti izgubili i formalnu nezavisnost. Odluka o zabranama pristupa univerzitetima devojkama koje pokrivaju glavu su došle od tog saveta.

traditional.4324.jpgNa ovom mestu moram ubaciti digresiju o izrazu turban koji pominjem u naslovu, a kako se ovde određena vrsta hidžaba turban.4325.jpg ili marama ovde naziva. Kao što već rekoh devojkama sa pokrivenim glavama nije bilo zabranjeno da se školuju na univerzitetima pre pojave YÖK-a. Te studentkinje su mahom dolazile iz redova seoske populacije, te shodno tome su vezivale te svoje marama na tradicionalni način, što znači da je marama pokrivala ramena, zadnji kraj visio do pola leđa, a veliki čvor bio odmah ispod brade. Prvi predsednik YÖK-a, rektor (i osnivač) Hadžetepe univerziteta u Ankari, Ihsan Doramadži (İhsan Doğramacı), a na predlog Kenana Evrena, generala koji je organizovao puč posle koga je zaseo u fotelju predsednika republike, je "dizajnirao" "turban" (verovatno prelistavajući francuske modne časopise iz 60 i 70-tih), ne bi li "ulepšao" taj deo studentske populacije i učinio ih "modernim". (vidi fotografije)

No, za fundamentalistički nastrojene "sekulariste" to nije bilo prihvatljivo rešenje, te su progurali odluku da YÖK zabrani bilo kakve marame na univerzitetima (i, o čemu se mnogo manje zna i govori, brade muškarcima). Kad su protivnici te odluke pokušali da je ponište na sudovima, kao neustavnu jer vodi nejednakosti i diskriminaciji, i kad je to došlo do ustavnog suda, prvi put 1989. ustavni sud je potvrdio zabranu gorepomenutog saveta, a onda još jednom 1999.

Priča o amandmanu i sudskoj odluci

Kao što turski ustav nema ni "M" od marame tako ni poništeni amandman nije imao ništa slično. Amandman koji je prošao parlament sa više od ¾-skom većinom je "učvršćavao" 10. član ustava o jednakosti pred zakonom i nediskriminaciji po bilo kakvoj osnovi, kao i član 42. o pravu na školovanje. Amandman je napisala vladajuća AK partija u saradnji sa MHP (Nacionalistička partija akcije, ultra-nacionalisti). Međutim, opozicija CHP (Republikanska narodna partija) i DSP (Demokratska partija levice) podnose zahtev u ustavnom sudu da se amandman preispita. Za takav zahtev je trebalo da imaju trećinu poslaničkih potpisa, koje su, na neku foru, dobili (neću da širim priču, ali to je divna ilustracija prljavosti politike, ako nekog zanima objasniću je u komentarima) – što samo znači da je bilo onih koji su glasali za amandman i posle potpisali peticiju.

Sa pravničke tačke gledišta sad tek dolazi najzanimljivije. Po važećem ustavu i zakonima ustavni sud NEMA prava da ocenjuje niti donosi sud i/ili odluku o sadržaju amandmana. Jedino što može je da ocenjuje da li je procedura istog po skupštinskom poslovniku. To je i logično, jer kad bi sud imao to pravo to bi značilo da je ustav munjom u kamenu i da ga zakonodavno telo ne može menjati i/ili amendirati bez da se sa tim složi od naroda neizabran ustavni sud. (Naravno, ovo se odnosi samo na amandmane, ustavni sud naravno ima pravo da ocenjuje ustavnost zakona koji su prošli kroz parlament). U ovom slučaju, ustavni sud se otvoreno stavio iznad parlamenta, to se vidi kako iz obrazloženja odluke tako iz izdvojenog mišljenja sudija koje su bili protiv. Nadam se da je sad jasno zašto je slučaj dobio nadimak "pravosudni puč" i zašto EU nije blagonaklono gledala na tu odluku.

Obrazloženje

Obrazloženje je muzika za uši fundamntalističkih "sekularista" i svodi se na sprečavanje "potencijalne opasnosti" (čista "prevencija" Bušova ključna reč). Meni omiljen pasus je sledeći: Slobode koje se ne slažu sa sekularizmom ne mogu biti branjene i zaštićene. Nemoguće je ignorisati zakone koji štite sekularizam. Marama nije kompatibilna sa sekularnom naukom.

Freedoms that do not comply with secularism cannot be defended and protected. It is impossible to overlook legislation introduced to protect secularism. The headscarf is not compatible with secular science.

To upravno bolno otkriva (zlo)upotrebu reči sekularizam i razliku u shvatanju tog pojma na Zapadu i ovde. Naime, kao što to više puta napisah sekularizam na Zapadu je odvojenost države od religije (ovde nikad sprovedeno – svi imami su na platnom spisku države), a ovde je to pravo države da gazi individualne religijske slobode kako god joj to u datom momentu odgovara.

Hašim Kilič u svojoj izjavi piše da je interpretacija da amandman ide protiv ustavnog principa sekularizma nategnuta (podsećam nema ni "M" od marame u amandmanu, sve je o jednakosti i nediskriminaciji), te da će ovo postaviti presedan za buduće slučajeve, što praktično dovodi do toga da parlamnet neće biti u stanju da predlaže i pravi nacrte amandmana. Zakonodavac će se uvek sudarati sa tri nepromenjive provizije ustava pri predlaganju ustavnih amandmana, a o menjanju ustava da se ne govori.

The interpretation that the amendment runs contrary to the Constitution's principle of secularism is a forced interpretation. With this decision of the court, which has the quality of setting a precedent for future cases, Parliament will never even suggest or even think of proposing or drafting constitutional amendments, fearing that the court might interpret any change in a different manner. The legislator will come up against the three unchangeable provisions of the Constitution in every constitutional amendment planned, let alone when drafting a new constitution.

I još kaže Kilič: Prešlo se preko povrede prava na školovanje u korist apstrakne opasnosti koja nikad nije došla i vremena čije pojavljivanje je nejasno.

The violation of the right to education is being overlooked in favor of an abstract danger that has never come and the time of whose appearance is ever unclear.

U svakom slučaju ovo će podgrejati strasnu debatu o datoj temi. NVO sektor i ne samo on se zgraža nad objašnjenjem. Jedini koji likuju su delovi opozicije. Imaju itekako razloga, napravili su puč čije posledice će biti teško neutralisati u dogledno vreme.

========================================

Beleške na margini

Kad sam prvi put došao u Istanbul (jun 2000.) teško je bilo ne primetiti mirne demonstracije studenata ispred Istanbulskog univerziteta [na trgu između univerziteta i džamije Bajazita II (ne onog kosovskog)] blizu Grand bazara. Nisu protestvovale samo zabrađene studentkinje, niti samo studentkinje, to je bilo šareno mlado društvo. U senci velikih platana, sa štitovima i kacigama odloženim na stepenice džamije, sedeo je vod policije spreman da uleti ako se njihovom pretpostavljenom učini da su studenti prekoračili meru. Fu mi je još tada objasnila korene i razvoj problema (tada mi je bilo teško da sve poverujem, ali sam se kasnije uverio).

Živeći u Istanbulu mnogo puta sam video opisanu scenu, a par puta sam se zadesio na tom trgu u toku intervencije.

***
Današnji Taraf na naslovnoj daje fotografiju parlamenta uz naslov Raspustiti do novog ustava. No, ne daje odgovor na pitanje, a ko će ga onda napisati.

***
Sledeće što se očekuje od ovdašnjeg ustavnog suda je obrazloženje presude ne-zabrani ali "krivici" vladajuće partije. Ako je ovo obrazloženje (o amandmanu) pravnička akrobatika šta se može očekivati od obrazloženja presude po optužnici koja je nazvana "Googl optužnicom"?

Ustavni sud još nije (a ne zna se kad će) dao obrazloženje za poništavanje prošlogodišnjeg izbora za predsednika republike (predsednik se bira u parlamentu), kad je out of blue izmišljen kvorum od tačno toliko poslanika koliko treba da bi izbor postao nemoguć. Ta odluka je dovela do političke krize i vanrednih izbora, na kojima je vladajuća partija svoj prethodni mandat potvrdila sa čitavih 13% glasova više (47%) nego na izborima 2002.

***
U subotu idemo u svadbu. Ćerka tipa koji nam je prodao plac na kome sada živimo se udaje. Prema tome, sem ako se nešto nepredviđeno desi, sledeći tekst će biti u lakšim notama , logično, o ovdašnjim svadbama. Osim toga jedan kraći serijal o maslinama je u pripremi.

 

Atačmenti



Komentari (148)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

marco_de.manccini marco_de.manccini 18:40 23.10.2008

tradicionalno

kad se pogleda tradicionalna slika shto si postavio, i to ona baba levo, lichi mi na milion nashih baba po selima. slichna takva marama. i nikud i nikad bez nje.
Budimac Budimac 18:49 23.10.2008

Re: tradicionalno

i nikud i nikad bez nje.

E sad zamisli situaciju da babu ne primaju u bolnicu zbog marame, a kad ovde ziloti preteraju dešava se...

Re: tradicionalno

e vidis to je sad malo piapavo. ja radim u bolnici u multikulti sredini. desava se s vremena na vreme da mlada doktorka sa feredzom odbije da skine istu i zameni je uniformom za operacionu salu koja takodje podrazumeva kratke rukave pre sterilnog mantila.
i sta onda bude? znam za neke slucajeve gde je uprava bolnice ovo odobrila. ne postoji ni jedna studija koja bi dokazala da ce ta doktorka da poveca rizik od postoperativnih infekcija, ali je logicno zamisliti da je to moguce.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:02 23.10.2008

Re: tradicionalno

ne mozhe se biti ni vatrogasac bez odela adekvatnog za situaciju, pa ni pilot, ni hirurg.

ali sa maramom se mozhe biti baba koja ide kod lekara, zar ne? ili student koji uchi u biblioteci?
Budimac Budimac 19:06 23.10.2008

Re: tradicionalno

mlada doktorka sa feredzom

Ana ja govorim o pacijentu! Naravno, da obrnuto može biti problem.
ulven ulven 23:19 23.10.2008

Re: tradicionalno

Izvinjavam se na cepidlacenju ali relitiviziras opasno. To sto te Turkinje nose je hidzab, a ovo sto babe u centralnoj i severnoj Srbiji nose je marama, razlozi nisu isti, molicu da se notira.
Goran Vučković Goran Vučković 23:21 23.10.2008

Re: tradicionalno

Izvinjavam se na cepidlacenju ali relitiviziras opasno. To sto te Turkinje nose je hidzab, a ovo sto babe u centralnoj i severnoj Srbiji nose je marama, razlozi nisu isti, molicu da se notira.

Da, kod nas je ta moda po selima uvezena iz Francuske (ili beše li Italija, ne sećam se)
nsarski nsarski 23:56 23.10.2008

Re: tradicionalno

Da, kod nas je ta moda po selima uvezena iz Francuske (ili beše li Italija, ne sećam se)

Skotske.
crossover crossover 00:08 24.10.2008

Re: tradicionalno

Skotske.

Да, тако да сад имамо мараме од српског тартана.
gordanac gordanac 00:59 24.10.2008

:))))

Čubaka
Izvinjavam se na cepidlacenju ali relitiviziras opasno. To sto te Turkinje nose je hidzab, a ovo sto babe u centralnoj i severnoj Srbiji nose je marama, razlozi nisu isti, molicu da se notira.


Da, kod nas je ta moda po selima uvezena iz Francuske (ili beše li Italija, ne sećam se)

nsarski
Da, kod nas je ta moda po selima uvezena iz Francuske (ili beše li Italija, ne sećam se)
Skotske.

crossover
Skotske.
Да, тако да сад имамо мараме од српског тартана.

Beket (Samuel)
:))))
Budimac Budimac 01:03 24.10.2008

Re: :))))

Beket (Samuel)
:))))

:)))))))))))))))))))))
ulven ulven 02:10 25.10.2008

Re: tradicionalno

razocaraces se, Bugarska

hvala

sto si ovo pojasnio.
ja sam samo "ovals" pratila situaciju i nisam imala dobar uvid.
Budimac Budimac 18:58 23.10.2008

Re: hvala

ja sam samo "ovals" pratila situaciju i nisam imala dobar uvid.

Nije do tebe greška, mediji ako i kada (a evropski su relativno OK bili po tom pitanju) nemaju vremena ni prostora da krenu od Kulina bana (često nemaju ni znanja), te je pogrešna slika uobičajena.
nsarski nsarski 23:56 23.10.2008

Re: hvala

često nemaju ni znanja

Nemaju pojma ko je Kulin Ban.
dolybell92 dolybell92 04:37 24.10.2008

Re: hvala

Nemaju pojma ko je Kulin Ban.
*novo


"Od Kulina bana i dobrijeh dana..."
nsarski nsarski 05:00 24.10.2008

Re: hvala

"Od Kulina bana i dobrijeh dana..."

You don't know from jokes?
dolybell92 dolybell92 11:40 24.10.2008

Re: hvala

You don't know from jokes?


Wrong, that is the whole sentence.
dusanj92 dusanj92 18:58 23.10.2008

Komplikovano

Razdvojenost drzave i religije se previse poteze. Razdvojenost znaci da drzava nemoze da koristi religiju u upravljanju narodom. Time se stiti narod.

Ne znaci da drzava ne moze da donosi propise koji nesto nalezu verskim zajednicama. Svakako da drzava nemoze da im namece sta i kako da rade.

Retardirano je da drzava propisuje, pa cak i ustavni sud razmatra sta i kako mogu zene ili muskarci mogu da nose, bilo da se radi o fesu, marami..... Ipak objasnjenje je Islam, jer sve vezano za Islam je retardirano.


Budimac Budimac 19:01 23.10.2008

Re: Komplikovano

Dušanj, ako ti Maljković toleriše te rasističke ispade ja neću. Još jedan takav i banujem te vo vjeki vjekov. Ne znam zašto i ovaj ostavljam, valjda zato što sam tolerantan.
crossover crossover 19:05 23.10.2008

Re: Komplikovano

@dusanj92

Човече, јел’ ти примаш Фокс интравенозно?
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:06 23.10.2008

Re: Komplikovano

ima raznih bolesti.
dusanj92 dusanj92 19:28 23.10.2008

Re: Komplikovano

ako ti Maljković toleriše te rasističke ispade ja neću


??? Hm.... O kojoj se rasi ovde radi?

valjda zato što sam tolerantan.

tolerantan nisi jer odmah pretis. Tipicno komunisticko ponasanje, odmah prilepis etiketu.
Jako mi zao da ti se moje misljenje ne dopada ali nastavicu da ga razvijam jer to je moje pravo.


marco_de.manccini marco_de.manccini 19:31 23.10.2008

Re: Komplikovano

aj kad svi imamo pravo da razvijamo mishljenja da i ja kazhem neku.

svakako imash pravo da se razvijash. nego imash li sposobnost?
Budimac Budimac 19:33 23.10.2008

Re: Komplikovano

Jako mi zao da ti se moje misljenje ne dopada ali nastavicu da ga razvijam jer to je moje pravo.

Bole me za tvoje "mišljenje", ne dozvoljavam rasističke ispade na mom blogu! Jasno!
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:35 23.10.2008

Re: Komplikovano

budimac, zar ne vidish da on ima proceduralnu primedbu. on tvrdi da ono nije rasistichki ispad, vec prosto verska netolerancija.

edit: eno ga javio se dole opet. "nemojte ljudi nisam ja rasista, ja samo mrzim ljude druge vere."
dusanj92 dusanj92 19:37 23.10.2008

Re: Komplikovano

Budimac
ne dozvoljavam rasističke ispade na mom blogu! Jasno!


O kojoj rasi mi pricamo ovde?


Budimac Budimac 19:42 23.10.2008

Re: Komplikovano

O kojoj rasi mi pricamo ovde?

S tobom ni o čemu ne pričamo jer je to nemoguće. Igraš mi po živcima, je li uživaš u tome?
dusanj92 dusanj92 19:45 23.10.2008

Re: Komplikovano

Budimac
O kojoj rasi mi pricamo ovde?S tobom ni o čemu ne pričamo jer je to nemoguće. Igraš mi po živcima, je li uživaš u tome?


Ne ne uzivan, nego me iritira da jos nisam shvatio o kojoj rasi se radi, i zasto ja ispadam rasista?
kako bi bilo da odgovoris na pitanje.
dusanj92 dusanj92 19:46 23.10.2008

Re: Komplikovano

ja samo mrzim ljude druge vere


Jel ti to meni nesto imputiras?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:23 23.10.2008

Re: Komplikovano

crossover
@dusanj92

Човече, јел’ ти примаш Фокс интравенозно?


ne znam da li je ukinuto banovanje na blogu, ali ovaj foxman vredja islam vec dva dana otvoreno i bez ikakve smetnje na raznim blogovima.
Budimac Budimac 22:00 23.10.2008

Re: Komplikovano

ne znam da li je ukinuto banovanje na blogu, ali ovaj foxman vredja islam vec dva dana otvoreno i bez ikakve smetnje na raznim blogovima.

Za sad sam ga stavio na sopstveni ignore list. Međutim, kao što sam to ranije napisao, još jedan ispad jezika mržnje banujem ga, koliko, zauvek.
Goran Vučković Goran Vučković 22:14 23.10.2008

Re: Komplikovano


ne znam da li je ukinuto banovanje na blogu, ali ovaj foxman vredja islam vec dva dana otvoreno i bez ikakve smetnje na raznim blogovima.

Blog se diversifikuje, očigledno - do sada su uglavnom bili prisutni oni koji vređaju pravoslavlje :)
nsarski nsarski 23:57 23.10.2008

Re: Komplikovano

Islam, jer sve vezano za Islam je retardirano

Ti onda mora da si Islamnjanin?
ulven ulven 00:09 24.10.2008

Re: Komplikovano

Svaka religija veruje da je univerzalna, samo je Islam detaljniji u tome, Qur`an je tu jasan, uostalom pogledaj kako se to obradjuje, gledano kroz savremenu prizmu, u filmu TAKVA (turski je, pa ces imati prilike da ga nadjes, ako vec nisi).

Ne znam kako je to u Turskoj, ali odlicno znam kako to Turci u Nemackoj i Muslimani u Skandinaviji rade. Samo prete ovim ili onim, nemaju pojma jezik, a zive tu petsto godina, a i u Danskoj su im marame zabranili, razlog je bio sloboda i prava zena. U istoj toj Danskoj svaka Muslimanka koja rodi mora da svoju nejac odvede kod danskog popa da bi joj izdao krstenicu, jer crkva nije odvojena od drzave. Veruj mi lude od toga i izbegavaju tu obavezu, tako da im se murija redovno pojavljuje na vratima. O Ferojskim ostrvima da i ne govorim (zabranjen Da Vincijev kod, nepotpisan zakon o diskriminaciji, preporuka deklarisanim homosima da se presele u nastranu Dansku, itd).

No, poenta je da u demokratiji svako moze biti ksenofoban ili ksenofilan, po izboru i ukusu, ergo, ono da su ti komentatori rasisticni bas i ne pije vodu. I ti si onda rasista jer im brises komentare i banujes ih, a ostavljas samo istomisljenike. Cemu onda pozivanje na rasizam? Demokracija, molicu lijepa.

Neko je spomenuo Zilotizam, ne razumem sto se primate ko mace na muskatlu. To je (delimicno)isto sto i Opus Dei kod Katolika, ali nije regulisan po kanonu pravoslavnih crkava, pa se , medijski napumpano, dozivljava kao neka jeres. I sam ekumenski patrijarh koji stoluje u Stambolu je bio Zilot, mada se to krije u njegovoj biografiji, odnosno, zataskava, da ne bi doslo do izravnog sukoba sa grckom crkvom, a nije da ih ranije nisu imali.

@Budimac, pisi malo o Riscanima, Fanaru/Φανάρι, sta sada Turci izelice misle o Grcima, nama, i sl. Nisam citao prethodne postove, ali ne bi bilo lose i to da ponovo spomenes, ako si vec pisao o tome. Ovo sa hidzabom je ok, ali ovo objasnjenje zakona sa sve nepotrebnim engleskim originalom (?) zvuci ko lekcija iz Ustava.

Sub'ha'n Allah (nije turski, al bar je bratski)
Budimac Budimac 00:36 24.10.2008

Re: Komplikovano


No, poenta je da u demokratiji svako moze biti ksenofoban ili ksenofilan, po izboru i ukusu, ergo, ono da su ti komentatori rasisticni bas i ne pije vodu. I ti si onda rasista jer im brises komentare i banujes ih, a ostavljas samo istomisljenike. Cemu onda pozivanje na rasizam? Demokracija, molicu lijepa.

Možda nisam bio tako jako precizan sa izrazom rasizam ako ćemo da delimo dlaku na delove, ali većini je vidim bilo jasno da sam mislio na govor mržnje. Nikome nisam brisao komentar, nego sam samo opomenuo, da jezik mržnje neću trpeti ovde.

objasnjenje zakona sa sve nepotrebnim engleskim originalom (?).

Uvek sam u dilemi kad nešto što citiram prevedem da li da ostavim i original i uglavnom to radim, mislim da se to odmah vidi i da ko hoće može to da preskoči engleski (a ko hoće može da proveri moj prevod). Što se tiče lekcije iz ustava, ja uvek tvrdim da su đavoli u detaljima, a pokušavam da ili nadopunim medije (jer sam svestan površnog izveštavanja) ili da ispravim kad vidim da je potpuno pogrešno.

Kad bude bilo šta da se piše o Grcima i nama odavde sigurno ću pisati. Za sada samo mogu da primetim da za razliku od nas oni nisu opsednuti nama, niti nas (kao narod) gledaju neprijateljski, dapače.
mariopan mariopan 22:16 24.10.2008

Re: Komplikovano

Goran Vučković

ne znam da li je ukinuto banovanje na blogu, ali ovaj foxman vredja islam vec dva dana otvoreno i bez ikakve smetnje na raznim blogovima.

Blog se diversifikuje, očigledno - do sada su uglavnom bili prisutni oni koji vređaju pravoslavlje :)

Meni jako smetaju i jedni i drugi, bas bih volela da ne zagadjuju blog svojim bolestinama, neka se lece ili neka popiju nesto pa prilegnu ako im nije dobro.
trener92 trener92 09:08 25.10.2008

Re: Komplikovano

Meni jako smetaju i jedni i drugi, bas bih volela da ne zagadjuju blog svojim bolestinama, neka se lece ili neka popiju nesto pa prilegnu ako im nije dobro.
*novo

mariopan, sve je na mestu , nisi mogla bolje i blaže da im kažeš!
Budimac, "specijalni izveštač - ( i o )Turska",preporuka za trud koji ulažeš da izvestiš o čemu neki nemaju puno informacija ( bar ja priznajem, )ne samo ovim tekstom
mariopan mariopan 17:38 25.10.2008

Re: Komplikovano

trener92
Meni jako smetaju i jedni i drugi, bas bih volela da ne zagadjuju blog svojim bolestinama, neka se lece ili neka popiju nesto pa prilegnu ako im nije dobro.
*novo

mariopan, sve je na mestu , nisi mogla bolje i blaže da im kažeš!
Budimac, "specijalni izveštač - ( i o )Turska",preporuka za trud koji ulažeš da izvestiš o čemu neki nemaju puno informacija ( bar ja priznajem, )ne samo ovim tekstom

I meni se svidja kako pise, i ja sam ovde da naucim a najbolje se uci od nekoga ko voli to sto pise, zemlju, ljude, obicaje..i razume ih...e sad i ja da naucim pa da razumem bolje I ja priznajem da ne znam, zato sam ovde.
Pozdrav.
franzzjb franzzjb 19:12 23.10.2008

E...

Ponovljeni komentar (prošli se izgubio?).
direktna su posledica poslednjeg krvavog vojnog puča 1980.

Često pominješ ovaj puč, a ja sam ga nekako propustio.

Sladak život u to vreme, valda. Može elaboracija te 1980-te?
mariopan mariopan 19:20 23.10.2008

Re: E...

Bas su stvarno zamutili...a sve vreme trpe neke mlade devojke koje bi samo da uce i nista vise. Mislim da se moraju izboriti za svoje pravo da uce a da nose sta one zele...to je njihovo pravo kao svako drugo pravo. Hvala sto pises o tome da saznamo i nesto o drugima, sta njih muci i kako zive. Zaista da tako banalna stvar kao sto je marama spreci neke mlade devojke da studiraju i da bolje zive u buducnosti zahvaljujuci svom obrazovanju a sve zbog politike. Grozno.

Pozdrav i pisi kako je bilo na svadbi ))) A i masline me zanimaju obozavam ih na sve nacine osim sa hlebom i lubenicama kao sto jedu Grci.
mariopan mariopan 19:21 23.10.2008

Re: E...

Izvini na dupliranom komentaru, kliknula dvaput slucajno...obrisi molim te . Hvala ))
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:22 23.10.2008

Re: E...

nemoj mariopan, pa on nije brisao ni dusana, pa gde ce tebe?
Budimac Budimac 19:24 23.10.2008

Re: E...

franzzjb
Ponovljeni komentar (prošli se izgubio?).
direktna su posledica poslednjeg krvavog vojnog puča 1980.

Često pominješ ovaj puč, a ja sam ga nekako propustio.

Sladak život u to vreme, valda. Može elaboracija te 1980-te?

Turci o ovom puču govore (isključivo) kao o 12. septembru (retko se pominje godina jer je to opšte znanje). Povod za puč su bila koškanja studenata "levičara" sa studentima "desničarima" koji su neretko završavani u krvavim obračunima i uličnim borbama. Sada se zna da je tzv "deep state" kontrolisala obe strane. I tada je to pametan mogao zaključiti. Jedan pametan istražni sudija u to vreme je organizovao mobilnu balističku laboratoriju i nedvosmisleno ustanovio da je npr. istim oružjem ubijen "levičar" pre podne, a "desničar" popodne. Naravno, sudiju je ubrzo pojeo mrak. Posle meseci podizanja napetosti i nasilja u društvu 12. septembra uleće armija na ulice i zavodi "red". Desetine hiljada uhapšenih i po kratkom postupku streljanih, mučenih, utamničenih itd. "Levičari" i "desničari" ko isključeni "na dugme". Eto to je najkraće što mogu.
Budimac Budimac 19:30 23.10.2008

Re: E...

Pozdrav i pisi kako je bilo na svadbi ))) A i masline me zanimaju obozavam ih na sve nacine osim sa hlebom i lubenicama kao sto jedu Grci.

Naravno da ću pisati, već imam iskustva sa ovdašnjim svadbama, ali će mi se sad sećanje osvežiti i napraviću fotke :) Masline polako zriju pa je sad pravo vreme da se piše i o njima.
nsarski nsarski 23:59 23.10.2008

Re: E...

Masline polako zriju pa je sad pravo vreme da se piše i o njima.

Pishi, choveche!
Budimac Budimac 00:04 24.10.2008

Re: E...

nsarski
Masline polako zriju pa je sad pravo vreme da se piše i o njima.

Pishi, choveche!

Uskoro stiže na blog prvi deo gotov drugi do pola :))
Unfuckable Unfuckable 19:25 23.10.2008

eto zašto

obožavam ove Budimčeve blogove :
mislim, meni nije previše teško objasniti da o nečemu nemam blagog pojma (toliko je toga), ali ipak sam mislio da je u Turciji toliko stvari vezano za Ataturka
A sad vidim da je priča nešto drugačija, tj mnogo drugačija
Takođe - i ja sam do sada kapirao reč "sekularizam" na zapadnjački način (jbg, mi smo Turskoj - zapad !) ali sada bi mi stvarno trebalo malo pojašnjenja u vezi

Naime, kao što to više puta napisah sekularizam na Zapadu je odvojenost države od religije (ovde nikad sprovedeno – svi imami su na platnom spisku države), a ovde je to pravo države da gazi individualne religijske slobode kako god joj to u datom momentu odgovara.



wtf ???
Budimac Budimac 19:39 23.10.2008

Re: eto zašto

svi imami su na platnom spisku države

Da, a i (zapadna) štampa ponavlja papagajski kako je Ataturk odvojio religiju od države bez da provere činjenice. To što to nikad nije urađeno pravi probleme danas, recimo sa Alevi manjinom. Naime državnom religijom (koja je li nije državna jer je ovo je li sekularna zemlja) je Suni islam i samo te bogomolje (džamije) dotira država, dok one od Alevija (koji su najbrojnija religijska manjina i jedan su offshot Šiita) ne dotira. Naravno, da gunđaju.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 19:56 23.10.2008

Re: eto zašto

obožavam ove Budimčeve blogove :
mislim, meni nije previše teško objasniti da o nečemu nemam blagog pojma (toliko je toga), ali ipak sam mislio da je u Turciji toliko stvari vezano za Ataturka
A sad vidim da je priča nešto drugačija, tj mnogo drugačija
Takođe - i ja sam do sada kapirao reč "sekularizam" na zapadnjački način (jbg, mi smo Turskoj - zapad !) ali sada bi mi stvarno trebalo malo pojašnjenja u vezi

pridruzujem se cestitkama za blog
Budimac Budimac 19:59 23.10.2008

Re: eto zašto

pridruzujem se cestitkama za blog

Hvala Aleksandre, kada "građanski žurnalista" dobije pohvalu od pravog ona mnogo znači, zaista.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 22:34 23.10.2008

Re: eto zašto

Budimac
pridruzujem se cestitkama za blog

Hvala Aleksandre, kada "građanski žurnalista" dobije pohvalu od pravog ona mnogo znači, zaista.

:), nego me odvuklo vece do Zagreba, podseca na 11.3.03, ali da ne mesamo price.
Budimac Budimac 22:55 23.10.2008

Re: eto zašto

:), nego me odvuklo vece do Zagreba, podseca na 11.3.03, ali da ne mesamo price.

Uvek je strašno kada stradaju novinari. U vezi toga, želim da ti obratim pažnju na jedan moj tekst koji je ostao da čami tamo u potpalublju, a radi se o Hrantu Dinku. Mislim da je lep (i nije jako dugačak :).
Unfuckable Unfuckable 07:45 24.10.2008

Re: eto zašto

mene podseća na lagano zatvaranje kruga koji je otvoren 11.03. uveče, ne mogu da izdržim a da ne kažem ovo.
Đavo se, očito, ludo zabavlja
I treba.
tyson tyson 11:17 24.10.2008

Re: eto zašto

Unfuckable
mene podseća na lagano zatvaranje kruga koji je otvoren 11.03. uveče, ne mogu da izdržim a da ne kažem ovo.

Šta propuštam, šta se to desilo 11. marta 2003...?
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 15:22 24.10.2008

Re: eto zašto

Šta propuštam, šta se to desilo 11. marta 2003...?

nista, bio lep suncan dan, 20-tak stepeni, ljudi seli u baste da popiju prvu kafu, a onda odjedared pao mrak. nista posebno...
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:26 24.10.2008

Re: eto zašto

i bi veche. i bi jutro. i ponovo mrak.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 15:41 24.10.2008

Re: eto zašto

marco_de.manccini
i bi veche. i bi jutro. i ponovo mrak.

amin
Budimac Budimac 15:48 24.10.2008

Re: eto zašto

marco_de.manccini
i bi veche. i bi jutro. i ponovo mrak.


amin

amin
tyson tyson 18:59 24.10.2008

Re: eto zašto

Aleksandar Stosic
Šta propuštam, šta se to desilo 11. marta 2003...?

nista, bio lep suncan dan, 20-tak stepeni, ljudi seli u baste da popiju prvu kafu, a onda odjedared pao mrak. nista posebno...

Ovaaaj, ne bih da kvarim zabavu, ali ako mislite na ubistvo Zorana Đinđića to je bilo sutradan, 12. marta...
Unfuckable Unfuckable 19:30 24.10.2008

Re: eto zašto

naravno da je bilo 12. - generacije će se toga sećati, tysone
11. je iskorišćen umesto izraza "priprema atentata" - čista, nevešta, umetnička(sic!) sloboda

a ovo je 100. koment
hehehehehehe
Budimac Budimac 19:34 24.10.2008

Re: eto zašto

a ovo je 100. koment

Nemam pripremljenu plaketu ali odužiću ti se obećavam. :)))
Unfuckable Unfuckable 19:36 24.10.2008

Re: eto zašto

no problemo, Budimatz
navikavaj se polako na 100+

ps : cijenim da će post o svadbama ići..... ; )))))
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 20:31 24.10.2008

Re: eto zašto

tyson
Aleksandar Stosic
Šta propuštam, šta se to desilo 11. marta 2003...?

nista, bio lep suncan dan, 20-tak stepeni, ljudi seli u baste da popiju prvu kafu, a onda odjedared pao mrak. nista posebno...

Ovaaaj, ne bih da kvarim zabavu, ali ako mislite na ubistvo Zorana Đinđića to je bilo sutradan, 12. marta...

tyson tyson 20:57 24.10.2008

Re: eto zašto

Unfuckable
naravno da je bilo 12. - generacije će se toga sećati, tysone
11. je iskorišćen umesto izraza "priprema atentata" - čista, nevešta, umetnička(sic!) slobodaa

Meni je 11. mart više asocijacija na zatišje pred buru; sad naknadnom pameću zakleo bih se da je nešto lebdelo u vazduhu naričito posle Limesa, ali je mimo toga bio običan dan.

A ovo sada u Hrvatskoj je ipak kudikamo više od toga, ipak su ubijena dva čoveka (ma šta mislili o Pukaniću) i cela Hrvatska se podigla na noge... Daleko od toga da poredim Đinđića i Pukanića (pupupu daleko bilo) nego hoću da kažem - meni bar nije isti osećaj kao negda 11. marta 2003. i sada posle ovog rusvaja u Hr.

No dobro, nije bitno - ovo polako postaje šum na blogu.
Unfuckable Unfuckable 23:16 24.10.2008

Re: eto zašto

pa, meni nije isto ovo sada u Cro, mislimda se ovo kod nas daleko teže i mutnije valjalo ka svom mučnom ishodištu...
uostalom, baci pogled na blog Jelene Milić, ima tamo daleko više mog razmišljanja na tu temu
a 11. mart i jeste bilo zatišje, sa znacima svuda okolo - kao ono kada se more povlači pre cunamija, a životinja - nigde u vidokrugu, već danima.....
ssvetlana92 ssvetlana92 19:46 23.10.2008

Preteraše ga!

Ne mogu da verujem da su doneli taj zakon i da će se isti primenjivati! To je nečuveno. Zabraniti ulaz devojkama koje nose marame, što spada u njihovu tradicionalnu nošnju! Drugim rečima, ne dozvoljavaju mnogim ženama obrazovanje, jer marame nose i žene iz ubedjenja.
Nadam se da neće ostati na tome i da će se pobuniti, jer to zadire u njihovu intimu!
Ne bih da pominjem na šta me asocira ova zabrana...bilo bi neukusno!
Budimac Budimac 19:54 23.10.2008

Re: Preteraše ga!

Ne mogu da verujem da su doneli taj zakon i da će se isti primenjivati!

Pa to je u primeni od osamdesetih. Ova vlada je pokušala da podigne tu zabranu, ali se ustavni sud postavio iznad parlamenta. Apsurd je da NEMA zakona koji zabranjuje pokrivenim devojkama ulazak na univerzitet, ali zabrana postoji i može se ukinuti samo amendiranjem ustava ili donošenjem novog. Što je opet jako teško ako se ustavni sud stavio u poziciju koja je jednaka supreme leader-u u Iranu. Tamo teokratski supreme leader ovde "sekularistički" u vidu ustavnog suda :)))
ssvetlana92 ssvetlana92 20:11 23.10.2008

Re: Preteraše ga!

Budimac
Ne mogu da verujem da su doneli taj zakon i da će se isti primenjivati!

Pa to je u primeni od osamdesetih. Ova vlada je pokušala da podigne tu
zabranu, ali se ustavni sud postavio iznad parlamenta. Apsurd je da
NEMA zakona koji zabranjuje pokrivenim devojkama ulazak na univerzitet,
ali zabrana postoji i može se ukinuti samo amendiranjem ustava ili
donošenjem novog. Što je opet jako teško ako se ustavni sud stavio u
poziciju koja je jednaka supreme leader-u u Iranu. Tamo teokratski supreme leader ovde "sekularistički" u vidu ustavnog suda :)))


Amandmani, amendiranje, parlamenti, sekularni i ostali izrazi su mi potpuno nepotrebni da bih ocenila značaj te zabrane. Ovde ne vidim ništa komplikovano, samo ponižavajuće po žene koje su navikle da nose marame. Zar zaista nemaju meru u maltretiranju tih žena?
Budimac Budimac 20:31 23.10.2008

Re: Preteraše ga!

Zar zaista nemaju meru u maltretiranju tih žena?

Na žalost to je jedna od strana klasne borbe koje sa (na toj strani) prelama preko leđa religioznih i/ili tradicionalno nastrojenih devojaka. Ma, kako to možda čudno zvučalo na to se ovde ne gleda u kontekstu muško-ženskih odnosa ili kao usko pitanje represije nad ženama (koje je u ovom slučaju evidentno), upravo zbog te šire klasne borbe između donedavno vladajuće elite (koja svim mogućim načinima i dalje pokušava da vuče konce iz pozadine) i onih koji su došli na vlast voljom naroda, a predstavnici su druge do sada manje vidljive klase.

Ili kako to Jasemin Čongar u letošnjem intervjuu kaže: Then there are people who say “No no no, we are the founders of the country and we are the real rulers of the country. We will never give this up. We don’t trust the popular vote or the way the people think in the society. We have to basically shape it. Never never let it go free of our hands.” That kind of thinking is everywhere. This is in the judiciary, in the media.
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:13 23.10.2008

a shta sa maramama?

budimac, brishi ako je nepodobno (lik i delo i to).

interesantno je da je otac nacije zabranio fesove, ali se nije uopshte bavio maramama. na prvi pogled izgleda kao veoma progresivan stav, ali onda dodje i drugi pogled. zashto se uopsthe nije bavio? i onda mi izgleda da mu uopshte nije ni palo na pamet da o tome mozhe da se razmishlja. znachi ne mislim da je on razmislio o maramama i zakljuchio "ne, ja tu nishta ne bi' dir'o". jok. pre mi izgleda da mu takve stvari nisu bile pojmljive (da se mozhe reci neshto ili regulisati neshto shto se tiche nechijih zhena).

ili sam opet zbunjen neznanjem?

a mozhda je chovek i razmislio, ali doshao do zakljuchka da je prerano za tako neshto i reshio da postigne ono shto se mozhe postici umesto da pokushava previshe pa ne postigne nishta.

ne znam.
Budimac Budimac 21:25 23.10.2008

Re: a shta sa maramama?

Biće da je mislio da bi to bilo malo mnogo. Pre njega je to probao iranski šah (ćaća Reze Pahlavija) pa mu nije pošlo za rukom.
Dan posle zabrane saksija na glavama su mnogi neposlušni/neobavešteni platili glavama (hiljade). Onda možeš razumeti kako mi ide na živce kad onaj lumen Prokić u špici Peščanika tandrče o Kemal paši i fesovima...
Inače volim da kačim ovu njegovu fotku sa suprugom.

Inače ona jeste bila jako zanimljiva i obrazovana žena i kako god to čudno izgledalo glede ove fotografije neka preteča feministinja (nije ona uvek išla tako zabrađena)...
dolybell92 dolybell92 22:01 23.10.2008

Re: a shta sa maramama?

Inače ona jeste bila jako zanimljiva i obrazovana žena i kako god to čudno izgledalo glede ove fotografije neka preteča feministinja (nije ona uvek išla tako zabrađena)...




Mati Makarija, igumanija manastira Sokolica je doktor hemijskih nauka, diplomirani teolog u Solunu,
ikonopisac sa Halkidika, Grčka, član Udruženja svetskih ikonopisaca u Finskoj, pisac,
prevodilac.
Budimac Budimac 22:10 23.10.2008

Re: a shta sa maramama?

dolybell92
Mati Makarija, igumanija manastira Sokolica je doktor hemijskih nauka, diplomirani teolog u Solunu, ikonopisac sa Halkidika, Grčka, član Udruženja svetskih ikonopisaca u Finskoj, pisac,
prevodilac.

Mali nesporazum (mea culpa) iz koga si mogla pomisliti da donosim sudove na osnovu oblačenja. Veruj, ne donosim. Da donosim, ovo pitanje marama me ne bi toliko interesovalo (i sekiralo).
dolybell92 dolybell92 22:12 23.10.2008

Re: a shta sa maramama?

dolybell92 dolybell92 22:21 23.10.2008

Re: a shta sa maramama?

Mali nesporazum (mea culpa) iz koga si mogla pomisliti da donosim sudove na osnovu oblačenja. Veruj, ne donosim. Da donosim, ovo pitanje marama me ne bi toliko interesovalo (i sekiralo).


Ne, to mi ni napamet nije palo da imaš takve sudove,
jer jednostavno iz tvojih tekstova (koje inače,čitam sa posebnim zadovoljstvom)
se tako nešto ne može ni pomisliti.
Htela sam nešto drugo reći - da kad muslimanke nose marame,
ma kakve one bile - to se izrazito primećuje kao religiozna pripadnost
islamu - a sve ostale koje ih nose, posebno hriščanske monahinje,
bile one rimokatolkinje ili pravoslavke - za njih se pokrivala za glavu
podrazumevaju i posebno ne primećuju.

ps. Zapravo: kolika je sličnost - koju niko ne vidi....
Budimac Budimac 22:44 23.10.2008

Re: a shta sa maramama?

to se izrazito primećuje kao religiozna pripadnost islamu - a sve ostale koje ih nose, posebno hriščanske monahinje, bile one rimokatolkinje ili pravoslavke - za njih se pokrivala za glavu podrazumevaju i posebno ne primećuju

Tačno, međutim, to se može tumačiti da monahinje nisu "civili" i da je to deo njihove uniforme (koja btw služi isto svrsi pokazivanja posvećenosti bogu). Ono što ja vidim kao veći problem kod tog primećivanja pokrivanja muslimanki je da se automatski pripisuje neka zatucanost i nazadnost (nešto što ne pada na pamet, barem ne većini, kada su u pitanju monahinje, šta više kod mnogih izaziva oštovanje). To jeposledica stigmatizovanja i demonizacije islama od strane Zapada već jako dugo (ako ćemo pravo vekovima).

EDIT:
Ne, to mi ni napamet nije palo da imaš takve sudove,
jer jednostavno iz tvojih tekstova (koje inače,čitam sa posebnim zadovoljstvom)
se tako nešto ne može ni pomisliti.

Hvala ti za ovo :)
dolybell92 dolybell92 05:37 24.10.2008

Re: a shta sa maramama?

To jeposledica stigmatizovanja i demonizacije islama od strane Zapada već jako dugo (ako ćemo pravo vekovima).


A propo, na to sam i mislila kada sam stavila fotose sličnosti,
pa ko shvati - shvati...
Mada, Zapad ima poseban odnos prema islamu ...
- ipak je najveća džamija u Evropi podignuta usred Rima,
a ne zaboravimo i novu u Zagrebu.
U Beogradu zamalo ne izgore i ona jedina stara ...



But the mosque in question is that of Rome,
the pope´s diocese - and it´s the largest mosque in Europe.
Inaugurated in 1995, it is sponsored by the Italian
Islamic Cultural Center and Arab governments,
in particular that of Saudi Arabia.
mariopan mariopan 22:28 24.10.2008

Re: a shta sa maramama?

dolybell92
Mali nesporazum (mea culpa) iz koga si mogla pomisliti da donosim sudove na osnovu oblačenja. Veruj, ne donosim. Da donosim, ovo pitanje marama me ne bi toliko interesovalo (i sekiralo).


Ne, to mi ni napamet nije palo da imaš takve sudove,
jer jednostavno iz tvojih tekstova (koje inače,čitam sa posebnim zadovoljstvom)
se tako nešto ne može ni pomisliti.
Htela sam nešto drugo reći - da kad muslimanke nose marame,
ma kakve one bile - to se izrazito primećuje kao religiozna pripadnost
islamu - a sve ostale koje ih nose, posebno hriščanske monahinje,
bile one rimokatolkinje ili pravoslavke - za njih se pokrivala za glavu
podrazumevaju i posebno ne primećuju.

ps. Zapravo: kolika je sličnost - koju niko ne vidi....

Tacno. sad samo da zamislimo da i njima neko zabrani da nose svoje marame kojima pokrivaju glavu iz verskih razloga ( ili samo tradicionalnih) i da ih tako lisi obrazovanja? mislim da je cena koju ce da plate neke mlade Turkinje, vecinom sa sela jer verujem da je na selu tradicija jaka, bar tako je kod nas, a koje su zelele da studiraju ali nece moci...prevelika . Preko njihovih ledja se lome za vlast dok njihovo vreme da uce prolazi nepovartno. Bas strasno.
tyson tyson 23:03 24.10.2008

Re: a shta sa maramama?

mariopan
mislim da je cena koju ce da plate neke mlade Turkinje, vecinom sa sela jer verujem da je na selu tradicija jaka, bar tako je kod nas, a koje su zelele da studiraju ali nece moci...prevelika . Preko njihovih ledja se lome za vlast dok njihovo vreme da uce prolazi nepovartno. Bas strasno.

Pa aman, jel' baš tako teško i strašno da skinu tu maramu dok su na fakultetu? Pa neće umreti groznom smrću istog trenutka. Ispada da je naprosto nemoguće da skinu maramu, pa eto ostadoše bez obrazovanja a u najboljim su godinama za učenje.

Došle sa sela u grad, kažeš, a tamo se marama svakodnevno nosi? Pa, eto u gradu se ne nosi. Ma, nosi se čak i u gradu, ali se ne nosi na fakultetu. Tu malu žrtvu valjda mogu da naprave, zbog sebe a ne zbog vlastodržaca. Pa neće smesta automaCki postati kurve, narkomanke i alkoholičarke i stoga Bogu nemile.

Ne kažem da je ukidanje marama na univerzitetima jedna divna i blagougodna progresivna stvar, ali ako je već na snazi ja bih bar između marame i obrazovanja odabrao obrazovanje. A ako mi je do marame zbog ovoga ili onoga baš toliko stalo, pronašao bih načina da se za istu borim. Bar to nije teško, koliko mogu da vidim, jer se javnost buni.
Budimac Budimac 07:53 25.10.2008

Re: a shta sa maramama?

Pa aman, jel' baš tako teško i strašno da skinu tu maramu dok su na fakultetu? Pa neće umreti groznom smrću istog trenutka. Ispada da je naprosto nemoguće da skinu maramu, pa eto ostadoše bez obrazovanja a u najboljim su godinama za učenje.

Mnogima je to pitanje (apsurdno, al je tako) života i smrti, iliti principa. Da apsurd bude veći, s obzirom da se ni mnogi profesori ne slažu sa ovom politikom zabrane, najveća prepreka je obezbeđenje na ulazu u univerzitete koje proverava da li su studenti "OK". Tako da na sve načine pokušavaju da se oni prevare -- najveći apsurd je da stavljaju perike (i to preko hidžaba), nekad prolazi, nekad ne. Nekad samo šešir rešava stvar. Mislim, s obzirom da 65-75% ovde žena pokriva pokriva glavu (na različite načine i iz različitih razloga, od tradicije do religije), a moram reći da je taj broj stabilan decenijama (jer, "sekularisti" često tvrde da se on povećava što nije tačno po svim merenjima javnog mnjenja), apsurdno je svako nametanje gologlavosti.

Kad je prošle godine bila frka oko izbora predsednika jedno od gorućih pitanja je bila marama na glavi žene Abulaha Gula. Fu (moja supruga) i ja smo smo se zabavljali idejom da je ona javno skine i izbaci taj "argument" opoziciji iz ruku. No, kad razmisliš bolje, to bi zaista bilo neprincipijelno (tek onda bi opozicija jašila na tome).

Postoji u ovašnjoj politici jedan tip koji se nudi okolo za poziciju (da l' premijera da l' predsednika, zavisno od situacije) upravo sa tim "argumentom" da će njegova žena skinuti maramu ako bude izabran. Naravno, od obnarodovanja tog stava tip je izgubio svaku popularnost i mislim da je to s dobrim razlogom. M'sleeem... daj...

Ono što pominjem da je Ustavni sud objavio da je 90% naroda za ukidanje zabrane će, verujem, pomoći rešavanju pitanja, ali s obzirom na bandoglavost Stare elite biće teško. No, u krajnjoj liniji u pravu si, moraju se izboriti za to pravo, kao i sva prava (svagde) neće im biti pruženo na tacni (smešno je da se moraju boriti za izgubljeno pravo al' šta da se radi).
NNN NNN 22:28 23.10.2008

Još jednom hvala

Jedva čekam serijal o maslinama (onaj tekst o drveću je jedan od najboljih koje sam pročitao na b92logu).
Budimac Budimac 22:56 23.10.2008

Re: Još jednom hvala

NNN
Jedva čekam serijal o maslinama (onaj tekst o drveću je jedan od najboljih koje sam pročitao na b92logu).

Hvala tebi. Ne brini skoro je napisan :) No moraju se i masline sakupljati, ne samo visiti na blogu :)))
ed_novipazar ed_novipazar 23:14 23.10.2008

Cestitam

Tekst mi se jako dopao. Pun podataka i detalja koji su mi bili nepoznati. Zanimljiva su svjedocenja vas koji imate iskustva sa tim sredinama. Na primjer, nedavno je na kursu engleskog kojeg pohadjam profesorica (jevrejka iz Amerike) pomenula knjigu 'Not Without My Daughter' od Betty Mahmood, koristeci je da opise stanje u Iranu. Na to je jedna Njemica inace moja kolegica sa posla uzvratila de je knjiga obicna propaganda i da uopste ne vjeruje u njene navode. To je bilo veliko iznenadjenje za sve nas (mene je iznenadilo to sto nisam usamljen u tom stavu). Na upit zasto misli tako objasnila je da je prije cetiri godine bila na godisnjem odmoru u Iranu i da je ono sto je vidjela potpuno suprotno od onoga sto je citala u toj knjizi. Zene uopste ne izgledaju tako nesretno a narod je vise nego ljubazan. Gradovi, posebno Isfahan su prelijepi itd. Cilj ovog pisanja nije da Iran i zivot u njemu naslikam lijepim vec da potvrdim ono sto se iz tvog teksta moze zakljuciti: kako smo opsednuti predrasudama i kako malo znamo.

Moje cestitke za izvanredan clanak.
Budimac Budimac 23:41 23.10.2008

Re: Cestitam

Pre svega hvala.

Ovom pričom o TV filmu "Not without my daughter" (na koji su Iranci i dan danas ljuti, film je iz 80-tih) si me podsetio na sličnu ovdašnju priču sa filmom "Midnight Express" (on je još uvek zabranjen u Turskoj, ali ne pamtim da sam upoznao nekog ko ga nije video). Naravno i Turci su kivni na taj film. Pre tri godine je Oliver Stoun (on je radio na scenariju filma) posetio Tursku. Ja sam video dva intervjua sa njim u kome je jedno od pitanja bilo da li se kaje. Prvi put je gledao belo ne shvatajući o čemu se radi, pa je intervjuerka morala da ga podseti. Drugi put je bio pripremljeniji na to pitanje. Anyway, on se izvinio Turskoj. Prošle godine Tursku je posetio Bil Hejs, glavno lice (in real life) Midnight Express-a i on je potvrdio da je slika o turskim zatvorima i generalno Turcima u najvećoj meri iskrivljena. Inače bio je toplo primljen i par dana u centru medijske pažnje.

Naravoučenije: oprez kada na špici piše "prema stvarnom događaju" -- ipak su u pitanju samo filmovi.
nsarski nsarski 00:03 24.10.2008

Toliko toga se pojavilo

danas na blogu. Ne postizava se, covece.
Odlican prilog, kao i obicno.
Pomisljam da je promena iz tradicionalne u sekularnu drzavu beskrajno spora. A mozda je to, ipak, i jedini nacin. Pomisli, najzad, koliko je trebalo Japancima da se westernizuju, ili Kinezima. A, opet, zasto bi westernizacija bila jedini put?
Budimac Budimac 00:14 24.10.2008

Re: Toliko toga se pojavilo

nsarski
Odlican prilog, kao i obicno.
Pomisljam da je promena iz tradicionalne u sekularnu drzavu beskrajno spora. A mozda je to, ipak, i jedini nacin. Pomisli, najzad, koliko je trebalo Japancima da se westernizuju, ili Kinezima. A, opet, zasto bi westernizacija bila jedini put?

Hvala :)
Mislim da bi išlo mnogo lakše ako bi pustili da stvari idu svojim tokom i da puste više demokratije (to ova vlada pokušava). Šta se može postići ovako imbecilnom zabranom (osim eventualne radikalizacije)? Nisu li veće šanse da tradicionalna devojka prestane da bude tradicionalna sa većim stepenom obrazovanja? Ovde je počev od 1960. svaki reformator ubijen (pojavljivali su se u intervalima od 20 godina, Menderes, Ozal), gde bi im bio kraj da nije bilo tako. Još uvek je veliko pitanje da li će ovaj (Erdoan) preživeti (ne mora se shvatiti bukvalno, nego politički).
mirelarado mirelarado 00:09 24.10.2008

protiv predrasuda

Odličan post, informativan. A obaveštenost je preduslov oslobađanja od predrasuda, kojima i dalje robujemo, videlo se i po nekim reakcijama ovde. I da, naravno da je žalosno da država propisuje da li će žene nositi maramu ili ne.
Budimac Budimac 00:16 24.10.2008

Re: protiv predrasuda

A obaveštenost je preduslov oslobađanja od predrasuda

Velika istina. Uvek se borim sa svojim, pa kad ih razbijem volim da to činim i drugima :)
Hvala na poseti.
dolybell92 dolybell92 05:44 24.10.2008

Re: protiv predrasuda

A obaveštenost je preduslov oslobađanja od predrasuda


Obavešten možeš biti i pogrešno - a znanje je stvarno...
Znanjem se ide protiv predrasuda - jer se ono može braniti a
obaveštenost je relativna ... i vrlo često uzrok predrasuda.
nsarski nsarski 00:51 24.10.2008

Uzgred

Americki vojnici imaju pogrdan izraz (naravno) za lokalne tipove u Iraku sa calmom. Zovu ih "towel heads". Oni zesci ih zovu "sand niggers". Svejedno ti da takvog izresetas pre dorucka.
Budimac Budimac 01:05 24.10.2008

Re: Uzgred

nsarski
Americki vojnici imaju pogrdan izraz (naravno) za lokalne tipove u Iraku sa calmom. Zovu ih "towel heads". Oni zesci ih zovu "sand niggers". Svejedno ti da takvog izresetas pre dorucka.

Ima i (pod)varijanta "ragheads"
nsarski nsarski 01:26 24.10.2008

Re: Uzgred

Ima i (pod)varijanta "ragheads"

Da, ta je jos zivopisnija.
dolybell92 dolybell92 05:56 24.10.2008

Re: Uzgred

Americki vojnici imaju pogrdan izraz (naravno) za lokalne tipove u Iraku sa calmom. Zovu ih "towel heads". Oni zesci ih zovu "sand niggers". Svejedno ti da takvog izresetas pre dorucka.


Ja ne znam da li ste ikad bili u Iraku ...
ali me je pogodilo što ste ovakav komentar ovde ubacili, ma kako bio on istinit...
Moglo se to reći i na drugi način... mislim da vama ne pripada strip rečnik...

Drugo. za američke vojnike je Irak nedostižna i nepoznata civilizacija,
i mogu ih zvati kako hoće - ali im ne mogu promeniti istoriju i važnost,
koju im uništavaju nanoseći katastofalnu štetu - ne samo njima nego
praktično celoj jednoj kulturi o kojoj pojma nemaju ....
Unfuckable Unfuckable 08:13 24.10.2008

Re: Uzgred

nije šarski mislio ništa loše, a pogodio je u stilski u "sridu", kao da vidim bahatog marinjerosa kako prezirom maskirajući strah podiže cev
pojma nemaju, naravno
ali misle da se neznanje može - upucati
dolybell92 dolybell92 09:20 24.10.2008

Re: Uzgred

nije šarski mislio ništa loše, a pogodio je u stilski u "sridu",


ma znam ja to ... nego nekako mi ne ide taj rečnik uz njega...
znam ja da je to bio "citat" - ali mi je zasmetalo nešto....
ustvari - kad je Irak u pitanju - vrlo sam osetljiva jer mislim
da i svi ostali - ne samo Ameri - pojma nemaju i da misle o njemu
manje - više slično...ili ne misle uopšte
Dušan Maljković Dušan Maljković 07:04 24.10.2008

Ima i Druga Srbija...

У ствари, сваки Пешчаник почиње са препоруком о том насилном преваспитавању, преко речи Ненада Прокића: “Зато кажем: Кемал Паша Ататурк, нема фесови, цилиндри од сутра ујутро, па ти причај са цилиндром на глави шта хоћеш”.

Divan je Prokić, uvek me nasmeje!
Budimac Budimac 08:45 24.10.2008

Re: Ima i Druga Srbija...

Divan je Prokić, uvek me nasmeje!

Da, znajući (zapravo nema tačnog broja, ali su hiljade u pitanju) koliko je platilo glavom (sa sve fesovima) "dan posle" mene to svaki put preseče (u stomaku).

si gledao

Persepolis? Preporucujem svima.
Budimac Budimac 09:48 24.10.2008

Mali "update"

i tema za razmišljanje

Većini ovde je naravno jasno još od juna (kad je ova odluka ustavnog suda doneta) da je to veliki korak ka juristoktratiji. Tako današnji naslov u Zamanu konstatuje očigledno. Međutim, tekst iz Turkish Daily News-a me je podsetio na jedan detalj koja nisam pomenuo u tekstu.

Pomenuo sam da EU nije bila oduševljena tom odlukom (link za članak o tome) i to je tačno – političari EU. No, jedna od institucija EU – Evropski sud za ljudska prava, je itekako doprineo ovoj situaciji. Kako? Pa, bilo je studentkinja (jedna od njih je i supruga sadašnjeg predsednika) koje su pokrenule proces protiv Turske na pomenutom sudu, pozivajući se na ugroženost ljudskih prava. Posle višegodišnjeg razmatranja 2005, evropski sud je doneo odluku da to NIJE stvar ljudskih prava i da nacionalne vlasti imaju punu diskreciju po rešavanju tog pitanja. Eeeeee, sada se kao "argument" u korist ove odluke turskog ustavnog suda uzima presuda Evropskog suda za ljudska prava.

Naravno, EU sud nije mogao predvideti da će ustavni sud preuzeti ingerencije zakodonavne vlasti, ali tom odlukom, koja je u najmanju ruku politička koliko i ova u Turskoj, dala je dobar smokvin list ovdašnjim pravosudnim pučistima. (da je ta odluka bila drugačija neke evropske zemlje bi imale problema u vezi istog ili sličnih pitanja)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana