Ljudska prava

DEUS EX MACHINA

Freedom of Information RSS / 17.10.2008. u 12:38

Autor: Rodoljub Šabić

Kada je Vlada utvrdila i uputila na usvajanje Narodnoj skupštini Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti, smatrao sam svojom obavezom da ukažem na to da je odredba čl. 45. st. 2., izuzetno loša, čak opasna. Reč je o odredbi koja predviđa da se ovlašćenja nadzornog organa (predviđeno je da to bude Poverenik) da ima uvid u podatke, zbirke podataka i prostorije, ovlašćenja inače neophodna za normalno obavljanje funkcije "mogu ograničiti iz razloga državne ili javne bezbednosti... sve dok ti razlozi traju".

Ovakva odredba činila je izvesnim samo to da se ovlašćenja nadzornog organa "mogu ograničiti", a ostavljala neizvesnim ko bi to sve i kako, da li faktički ili po ko zna kakvoj proceduri, mogao da vrši to ograničavanje. Ostavljala je dakle, široke mogućnosti nedefinisanom, ali izvesno ogromnom broju subjekata za neovlašćeno prisluškivanje, snimanje, presretanje Interneta, i sve druge oblike nezakonite obrade podataka o ličnosti, i to bez ikakvog rizika, jer svaki eventualni pokušaj nadležnog organa da to spreči, mogu jednostavno da otklone  prostim izmišljanjem razloga iz st.2. čl.45. Oni koji po zakonu treba da budu nadzirani mogli bi da sami odlučuju da li će onom ko treba da ih nadzire dopustiti da to radi. Smatrajući da je ovako nešto i pravno i logički  neodrživo, upozorio sam Vladu da ovakva rešenja kojima se sasvim relativizuju ovlašćenja nadzornog organa ne postoje nigde u uporednom pravu, da je isto rešenje u očiglednoj suprotnosti sa položajem i ovlašćenjima koja su za nezavisne nadzorne organe koji treba da obezbeđuju zaštitu prava, predviđeni npr. članom 28. Direktive 95/46 EZ ili članom 1. Dopunskog protokola uz Konvenciju o zaštiti lica u odnosu na automatsku obradu ličnih podataka, te da je čak ispod nivoa ovlašćenja zaštitnika prava koji je utvrđen  postojećim, još u Miloševićevo vreme, 1998. godine donetim zakonom, koji, takođe, ne predviđa ovakva ograničenja.

U komunikaciji sa predstavnicima SE i OEBS-a, predstavnicima međunarodnih medijskih asocijacija i domaćim udruženjima novinara i razume se, stranim i domaćim ekspertima, lako sam dobio punu potvrdu za svoj stav, ali ipak nisam uspeo da ubedim Vladu da promeni svoj. Nije to uspeo čak ni Zaštitnik građana, Ombudsman koji je, iskoristio ovlašćenje koje ima, i formalno podneo amandman kojim je tražio brisanje stava 2. Predloga zakona. Ipak, posle dugog, mučnog natezanja, pred samo okončanje skupštinske rasprave pojavio se, deus ex machina u vidu amandmana koji je utvrdio Odbor za pravosuđe, a Vlada prihvatila, pa je postao sastavni deo zakona.

Taj amandman nije odustao od mogućnosti ograničenja ovlašćenja nadzornog organa (Poverenika), ali je unošenjem dva nova stava u celu stvar, uključio Vrhovni kasacioni sud, tako što je predvideo da su ta ograničenja moguća samo nakon pribavljanja odgovarajućeg mišljenja predsednika tog suda.

Vlada (koja, naravno, stoji iza ovog amandmana) je opet, po svaku cenu, išla na neverovatno "originalno" rešenje. Ono je sa stanovišta nekih osnovnih pravnih postulata, najblaže rečeno - krajnje problematično. Npr. zasniva se na "organu" koji to nije, jer sud jeste, ali predsednik suda nije organ. Polazi od "obaveznosti" nečeg što nije obavezujuće, jer ničije mišljenje, u pravu, nije obavezujuće. Mišljenje pojedinca utvrđuje kao osnov za suspendovanje zakonom utvrđenih ovlašćenja državnog organa, itd., itd. Ali, od ovih „sofisticiranih" pravnih primedbi, zanimljivije je to što je „rešenje" u sukobu sa onim što bi trebalo da bude „rezon" na kome se zasniva. Primena istog rešenja mogla bi ugroziti, a ne štititi bezbednosne interese koje Vlada valjda želi da štiti. Jer, valjda je tu reč o želji da se suzi krug lica koja mogu da znaju da je reč o „specifičnoj" obradi podataka, odnosno o tome da se neko, s opravdanim razlogom, npr. zbog sumnje na kriminalne aktivnosti, na osnovu odluke suda nalazi „pod merama" organa bezbednosti. Međutim, zaboravlja se da nadzorni organ (Poverenik), ima formalno obaveze prema svakom ko mu se obrati. On mora da postupa po zahtevu, da na njega odgovori. U svetu se, u svim situacijama nadzornom organu obavezno omogućava da se uveri da je reč o nezakonitoj  ili zakonitoj obradi podataka. Nezakonitu će zabraniti, i naložiti da zbirka podataka bude uništena. A u slučaju da je obrada zakonita, to pretpostavlja njegovu obavezu kao i obavezu njegovih saradnika, da sve informacije o obradi čuvaju kao tajnu. A da nadzorni organ, makar i indirektno, ne bi otkrio tajnu, zakonom se utvrđuje  mogućnost da odgovarajućim postupcima, otkloni eventualno prisutnu sumnju podnosioca zahteva. To čini, na primer, obaveštenjem da su ovlašćena lica nadležnog organa izvršila proveru i konstatovala da se ne vrši nikakva obrada podataka. A šta može da radi nadzorni organ kome je uskraćena mogućnost  da proveri da li je reč o zakonitoj ili nezakonitoj obradi? Može, u najboljem slučaju da ćuti, i po zahtevu, i po urgencijama. A zar to uporno ćutanje neće onom ko mu se obratio, makar indirektno, reći sve što ga zanima?

Toliko o „kvalitetima" novog rešenja. S druge strane, bez obzira na sve, bar na načelnom nivou, nesporno je ogromna razlika između rešenja od kog je Vlada odustala a koje je represivnim organima davalo potpuno "odrešene ruke" i rešenja po kome je za celu stvar neophodno bar mišljenje - predsednika Vrhovnog suda.

Kad se sve to uzme u obzir postavlja se pitanje - da li, sa stanovišta zaštite ljudskih prava i ovakav, uz velik napor iznuđen deus ex machina, predstavlja uspeh? Valjda da, ali svakako jedan od onih koji, uz ostalo ostavljaju i gorak osećaj.



Komentari (11)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sentinel26 sentinel26 13:05 17.10.2008

Gorak uspeh

Poštovani gospodine Šabiću,
Kad se sve to uzme u obzir postavlja se pitanje - da li, sa stanovišta zaštite ljudskih prava i ovakav, uz velik napor iznuđen deus ex machina, predstavlja uspeh? Valjda da, ali svakako jedan od onih koji, uz ostalo ostavljaju i gorak osećaj.

Lično sam pratio svu vašu borbu, kao i Ombudsmana i mislim da u ovim prilikama nijeste mogli više da postignete.
Ponašanje Vlade pokazuje da je ona ta koja je smislila ono rješenje a ne stručna lica.

Smatram da, bez obzira što ste obojica radili svoj posao, mi gradjani ipak vam dugujemo zahvalnost jer ste pokazali kako se i u nemogućim uslovima može nešto postići kada ljudi znaju tačno šta treba i kako treba, a interes gradjana veoma vidljiv (nije skriven).

Istovremeno situacija vezana za predmetnu materiju ogoljena je do kraja, nema šta više.
Njima je do poštovanja Direktive EU/EZ i Protokola koliko do lanjskog snijega. Oni se ponašaju kao da su one pisane radi opstanka vlasti.

Želim vam svaki uspjeh.

constrictoria92 constrictoria92 13:08 17.10.2008

Sta reci, a ne zaplakati...

Orvel nam se sada smeje i kaze:

- Nisam u pravu, a?
zipo_64 zipo_64 13:13 17.10.2008

1984

Srbija mora da ide u korak sa svetom. Pod svetom podrazumevam ono sto se u Srbiji naziva zapad.
Takvi i slicni zakoni se donose ili su vec na snazi sirom EU i USA.
Kontrola gradana nije izmisljanje tople vode. Ona postoji jos iz doba hladnog rata.
Ono sto je novo je to da to postaje legalno.
Vlade posle 11/9 pravdaju radi borbe protiv terorizma i uspele su da ubede svoje birace da je to neophodno.
U kojoj meri ce to da se zloupotrebi, ko zna.
I

antioksidant antioksidant 13:15 17.10.2008

?

Toliko o „kvalitetima" novog rešenja. S druge strane, bez obzira na sve, bar na načelnom nivou, nesporno je ogromna razlika između rešenja od kog je Vlada odustala a koje je represivnim organima davalo potpuno "odrešene ruke" i rešenja po kome je za celu stvar neophodno bar mišljenje - predsednika Vrhovnog suda.

Kad se sve to uzme u obzir postavlja se pitanje - da li, sa stanovišta zaštite ljudskih prava i ovakav, uz velik napor iznuđen deus ex machina, predstavlja uspeh? Valjda da, ali svakako jedan od onih koji, uz ostalo ostavljaju i gorak osećaj.


sad meni nije jasno zasto se sad vise veruje predsedniku vrhovnog kasacionog suda nego povereniku? (prakticno na njemu je da "da misljenje" do kojih informacija poverenik moze stici)

kako se on bira?
Nebojša Spaić Nebojša Spaić 13:50 17.10.2008

Zabrane

Pošovani g. Šabiću,

Uz rizik da otvaram trol, molim vas da ili ovde ili na sledećem postu, navedete svoje mišljenje o:

1 - policijskoj zabrani skupa fašista, sa aspekta prava na slobodu mišljenja i izražavanja i o odluci policije da zabrani politički skup
2 - najavi ministra za ljudska i manjinska prava g. Svetozara Čiplića da bi po osnovu govora mržnje poslanici većinom glasova mogli da izbacuju druge poslanike iz sastava skupštine, a sa aspekta prava na slobodu mišljenja i izražavanja i slobodu političkog delovanja. Ujedno, da prokomentarišete stav g. ministra iznet nedavno u emisiji Poligraf za zabranjivanje knjiga kao što su Hitlerov Majn Kampf i druga fašistička literatura
3 - stavu profesora Žarka Koraća da je pripadnike fašističkih organizacija trebalo preventivno uhapsiti, opet sa aspekta slobode govora, političkog delovanja i okupljanja
4 - aktuelnim potezima pravosudnih organa prema fašističkim organizacijama i njihovim pripadnicima.

Unapred zahvalan,
Jelena Milić Jelena Milić 13:52 17.10.2008

svaka cast i vama

i zastitniku gradjana na upornosti

pozdrav

jm
Freedom of Information Freedom of Information 14:34 17.10.2008

Re: 1984

Potpuno se slažem sa Vama da Srbija treba da ide u korak sa svetom. Ali ne mislim da je nekontrolisana obrada ličnih podataka prva stvar koju treba da izaberemo, naprotiv. Mislim da ima mnogo, mnogo drugih lepših stvari koje u tu svrhu možemo da izaberemo. A uostalom, i što se tiče „obrade podataka“, ako se izuzmu SAD i famozni Patriot Act, u demokratskom svetu i nema zemalja u kojima bezbednosne strukture imaju potpuno „odrešene ruke“.

zipo_64 zipo_64 14:55 17.10.2008

Re: 1984

I ja se slazem sa vama.
Kako kontrolisati kontrolanta.
Rekao bi nemoguca misija.
Nemojte misliti da su USA nesto posebno.
Mnoge vlade u EU jednostavno nisu obavestile svoje gradane.
ili gradani nisu zainteresovani
Treba se boriti, pokusati.
Kada je to u pitanju, ja sam pesimista


loader loader 15:50 17.10.2008

VIII sednica i odiseja u srpstvo 2008.

Nije lak zadatak stvoriti zdravu meru u ovoj oblasti. Jer, duboke su i dalekosežne tekovine VIII sednice!
dolybell92 dolybell92 17:02 17.10.2008

wet jungle

background noise background noise 19:52 19.10.2008

A štas je tu čudno?

Ja sam počeo da se gadim još kad su učestale vesti tipa beograd - grad budućnosti jugozapadne Evrope, Slovenci se divno provode kod nas, svi nas vole i mnogo im je lepo kad dodju u Srbiju, svi jedva čekaju da se igraju masne fote sa nama . . .

Sve je to isto kao u "stara dobra vremena" kada smo se oduševljavali samima sobom i sami sebe ubedjivali kako smo maltene centar sveta a u stvari bili jedna DB-ovska rupa sa "sjajnim" GENEX-om i njegovim podrepašima - sve odreda ljudi iz bezbednosti. U četvrtak bio na klopi sa jednim penzionerom iz te ekipe. Posle istorijskog pomirenja, vraćamo se u topao zagrljaj bezbednosnih struktura čiji je glavni posao u stvari kontrola tokova novca.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana