Zanimljiva "linija 481"

Freedom of Information RSS / 01.10.2008. u 13:00

Autor: Rodoljub Šabić                                        

Jedna zaista vrlo zanimljiva inicijativa grupe NVO stigla je pre neki dan na adresu Poverenika za informacije od javnog značaja. A još je važnije što je stigla i na adrese svih ministarstava, koja su veliki budžetski korisnici. Inicijativu je inače uputila Koalicija za javnu kontrolu budžeta, zapravo grupa od deset udruženja građana, odnosno nevladinih organizacija, iz devet gradova Srbije okupljenih oko projekta sa neobičnim imenom - "Linija 481".

Čitanje teksta inicijative podsetilo me je na jedan post koji sam pre nekih par meseci napisao na ovom blogu.  Post "Buđenje uspomena na majstore mraka" je bio motivisan nalogom kojim sam, rešavajući po žalbi jedne nevladine organizacije izjavljene zbog uskraćivanja informacija od javnog značaja, kao Poverenik za informacije naložio RTS, javnom medijskom servisu, da učini dostupnim javnosti određene dokumente vezane za finansiranje Eurosonga.  Post je izazvao, ne široku,  ali prilično oštru polemiku između nekoliko aktivnijih blogera. Samo po sebi, naravno, to nije problem, naprotiv, polemika je uvek dobro došla, ali mi se tom prilikom nije dopalo što je, umesto na "zadatu" temu - (potreba što veće javnosti u finansiranju javnih manifestacija, odnosno potreba transparentnosti u trošenju javnih sredstava uopšte), polemika  bila više usmerena na temu finansiranja samih NVO-a.

E pa mislim, i sa par napisanih rečenica želim to da potkrepim, da inicijativa, odnosno projekat "Linija - 481" predstavlja baš dobar, pravi šlagvort za polemiku o obe teme. A valjda za to još uvek ima zainteresovanih jer je inicijativa zaista višestruko  zanimljiva. Uostalom, preporučujem da se u to uverite bacivši pogled na http://www.crnps.org.yu/ ili na http://www.transparentnost.org.yu/ .

Zanimljivo je i samo ime projekta, zar ne? Za to ime, samo na prvi pogled neobično, postoji jednostavan, prozaičan razlog. Ime projekat "duguje" jednoj standardnoj ekonomskoj klasifikaciji u budžetu Srbije označenoj kao "481 - donacije nevladinim organizacijama."

Zanimljivo je i to što se radi o budžetskoj stavci koja nije zanemarljiva. U budžetu za 2007. se iza nje "krilo" više od pet milijardi dinara, ili grubo govoreći oko 65 miliona eura.

Zanimljivo je što inicijativa, brojnim činjenicama koje prezentira može da  izmeni neke, kod mnogih, uobičajene predstave o ovoj stvari. Naime, cifre svojom neumitnom logikom govore da se iza značajnog dela "donacija nevladinim organizacijama" kao korisnici javljaju subjekti koje je izuzetno teško prepoznati kao "nevladine organizacije." Recimo otprilike 40% donacija otpada na političke stranke, verske zajednice i ustanove.

Zanimljive su, i to veoma, i činjenice koje govore kako se donacije dodeljuju, odnosno da se u značajnom delu ne dodeljuju  na osnovu javnih kriterijuma i radi finansiranja prezentiranih projekata nego "na zahtev", u direktnoj komunikaciji, bez učešća javnosti.

U tom kontekstu je posebno zanimljiv deo inicijative koji traži da se ubuduće dodela ovih sredstava vrši na osnovu javnog konkursa, da se sa subjektom koji dobija sredstva zaključuje ugovor koji će obezbediti njegovu odgovornost za (ne)ostvarivanje ciljeva, da se obezbedi javnost kriterijuma na konkursu, javnost podataka o iznosu doniranih sredstava i na kraju javnost podataka o ostvarenosti finansiranih ciljeva.

I na kraju, mislim da je svakako najzanimljivije to što je uopšte potrebno da nevladine organizacije, kao potencijalni korisnici sredstava, principe reda, čistih računa, javnosti i odgovornosti, sugerišu ministarstvima, dakle onima koji su po normalnom redu stvari posebno odgovorni za zakonito korišćenje istih. Bilo bi valjda logično da je upravo potpuno obrnuto. I baš zato je podjednako zanimljivo hoće li   vlast reagovati na ovu inicijativu na jedini prihvatljiv način - tako što će je prihvatiti bez odlaganja i bez rezervi.



Komentari (14)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

D Bukowski Jevtovic D Bukowski Jevtovic 13:16 01.10.2008

Cinjenica

da stranke, verske zajednice i ustanove uzimaju 40% od 65 miliona evra nije zanimljiva nego frapantna!! Doduse, uzevsi u obzir cinjenicu da se u nikad-pravnijoj-drzavi-na-svetu-Srbiji nista ne radi posteno i preko konkursa, ova informacija ne iznenadjuje. Inicijativa je fenomelna ideja, ime me odusevilo (odn. objasnjenje ove tri cifre 481). Voleo bih da budem obavesten o daljim koracima ove inicijative (makar tekstom na ovom blogu).
Pozdrav i preporuka.
With compliments,
d Bukovski jevtovic
aguero aguero 15:34 01.10.2008

Da li je moguce

....da gospodin Sabic nije proucio Zakon o budzetu i trosenju budzetskih sredstava?Po tom Zakonu svakim dinarom iz resornog budzeta raspolaze ministar,koji ima i apsolutnu odgovornost.Cesto se moze cuti da ministar ima diskreciono pravo dodele sredstava,sto nije tacno-on ima direktno pravo na to,a po svojoj (diskrecionoj)odluci,svoja ovlascenja moze da prenese na komisiju ili neko drugo telo koje on formira u okviru ministarstva.To sto oni zakljuce vraca se kao predlog na odlucivanju ministru,bez cijeg potpisa (ili potpisa drzavnog sekretara,ako je ministar sprecen)nema konacne odluke.Dakle,ministar moze,ali i ne mora da prihvati odluku onih kojima je (privremeno)preneo svoja ovlascenja.Kada se raspise konkurs(a tako se najcesce,koliko je meni poznato, radi po ministarstvima),a konkurs se mora postovati jer je u neku ruku podzakonski akt,opet ministar ima konacnu rec.Moze,dakle,da ne prihvati zakljucak komisije i da ponisti konkurs i raspise novi.
Dobro je poznato da ,upinjuci se da se priblizimo Evropskoj zajednici,odavno-jos od vremena vlade dr Zorana Djindjica,postujemo i prihvatamo praksu i preporuke E.Z.Jedna od njih je i odvajanje budzetskih sredstava za nevladine i druge slicne organizacije.I u svakom nasem ministarstvu imate tu klasifikaciju.Sredstva se po pravilu dodeljuju za projekte.Javljaju se i tu mnoge anomalije-tesko je sastaviti komisije,jer onaj ko prihvati da odlucuje, ne moze da aplicira za sredstva,po pravilu-mada ima i odstupanja od tog pravila,sto je najgore-projekti se fabrikuju,prepisuju iz zemalja u okruzenju....samo da bi se dobila sredstva,iako od takvih projekata nema nikakve koristi.Tako se dobre namere pretvaraju u nesto sto steti civilnom drustvu.Na kraju-mora se podneti izvestaj o trosenju novca,revizija se podrazumeva i novac,ako nije utrosen kako treba,mora da se vrati.O tome pre revizora moraju da vode racuna ,pre svih, strucni saradnici u ministarstvima i njihovi nacelnici,koji su ,opet ,prica za sebe!G-dine Sabicu,da li gresim?
aguero aguero 12:02 02.10.2008

I Zakon o Vladi

i ministarstvima.
nesha92 nesha92 13:28 01.10.2008

a revizorska komisija

ili sta li vec?
Zar nije njen posao upravo da ovako nesto istrazi - ukoliko naravno ima gde da radi?
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:55 01.10.2008

Re: a revizorska komisija

I ukoliko uopšte iko uzima u obzir rezultat njenog rada.
nesha92 nesha92 14:16 01.10.2008

Re: a revizorska komisija

zato bih voleo odgovor gospodina Sabica:
sta bi bilo kad bi bilo....
ovako imamo fenomenalan tok para:
Drzava iz budzeta daje za NVO - NVO od tih istih para vrsi posao revizora ili placa revizora da istrazi gde su pare za NVO ( pomenuta inicijativa 481).
Jasno je da je inicijativa pozitvna stvar ali je u pitanju apsurd sam po sebi...


mariopan mariopan 14:32 01.10.2008

Re: a revizorska komisija

JAO...pa mi smo bogata zemlja, ma sta bogata, PREBOGATA kada moze ovakva suma da se izdvoji za bilo sta, a to za sta je izdvojena je zaista frapantno.

Evo sad mi mozak radi prekovremeno. Smisljam koliko je dece moglo da se smesti u pristojne uslove stanovanja? Koliko je dece moglo da dobije onaj "jedan obrok za gladne" na Kosovu za koje izdvajamo putem SMSa a vidimo dete sa iscepanom obucom i razlicitim, pokidanim pertlama, koliko smo Roma mogli da preselimo u higijenska naselja da ne zive u kartonskim "kucama", koliko dece je bolesno a skupljamo pare preko nekih akcija, na dobru volju ljudi, koliko je starih koji zive sa mizernim prihodima na granici opstanka a da ne mogu da plate smestaj u domovima, koliko smo skola mogli da opremimo kompjuterima, svlacionicama, tusevima, terenima za basket, klackalicama, ljuljaskama,........jel normalno da tako razmisljam ili sam ja prolupala?

Sta je ovde normalno? To nije normalno.
aguero aguero 15:44 01.10.2008

Istine radi

treba reci da u medjuvremenu,dok cekamo akciju revizora,vec godinama veoma vredno radi budzetska inspekcija,koja jeste jedna vrsta Revizora.Uz to,u okviru instrukcija stranih eksperata,mnogo je revizorskih (probnih)komisija vec bilo u reviziji u mnogim ministarstvima.Njihovi nalazi bili su konstatovanje stanja,a zakljucci samo preporuke za dalje delovanje.Dakle,nije tacno da ni do sada nije bilo kontrole,ima je itekako!Budzetski inspektori rade vredno i puno,a njihove plate su veoma skromne!Tim pre su i zainteresovaniji da se novac trosi kako treba!
nesha92 nesha92 15:58 01.10.2008

Re: Istine radi

pa istine radi treba reci da je budzetskoj inspekciji nadredjeni ministar finansija
I samim tim je budzetska inspekcija neprihvatljiva i to odma kao zamene za DRI.
Ne mogu da vrednujem kako su radili ( "Mile Dragic sudjenje" tek pocinje)...
Poenta je da mene zanima sistemska kontrola a priznacete ako ministar finasija kontolise nesto sto se zove revizorska komisija onda postoje sumnje u ispravnost revizije.




Freedom of Information Freedom of Information 14:41 01.10.2008

Re: nesha92

Vaše pitanje sam, nadam se ispravno, shvatio kao retorsko, pa zato na njega i ne odgovaram. Uostalom, svi znamo šta bi bilo kad bi bilo, a oni koji ne znaju mogu to lako da vide u uređenijim zemljama oko nas.
Važno je da što više nas misli da su ovakve inicijative pozitivna stvar. S tim u vezi podsetio bih na nekoliko stvari.
Prvo, „posao revizora“ u okviru ove inicijative NVO nisu uradile za državne pare.
Drugo, reviziju mora da radi DRI koju na žalost još uvek imamo samo na papiru. Treba preduzeti sve što je moguće da bi konačno počela da radi.
I treće, država NVO ne treba da poklanja novac. Država samo treba da planira poslove koji su u javnom interesu a koje za manje novca nego što bi potrošila državna birokratija, mogu odraditi NVO. I treba da ih dodeljuje javno, po javnosti poznatim kriterijumima i uz odgovornost za ostvarivanje projekta.

mariopan mariopan 14:45 01.10.2008

Re: nesha92

Znam da nemate ni uslove za rad, ni prostorije ni stolove, zaista, kada misle da Vam omoguce da radite ili ni za to nema para?
Pozdrav i podrska za sve sto radite.
nesha92 nesha92 15:00 01.10.2008

Re: nesha92

hvala na jasnom odgovoru na moje neprecizno pitanje
Takodje mi je jasno da kod ozbiljnih NVO revizorski posao se vrsi unutar NVO kao normalna obaveza prema donoru - ali je tu u pitanju uvek ( ili bar bi trebalo) nezavisna revizorska kuca.
DRI je jednostavno normalan izbor jer jedna je stvar sto ja Vama zaista verujem da
„posao revizora“ u okviru ove inicijative NVO nisu uradile za državne pare
a druga je stvar da ne postoji nacin da se to dogodi.

Jos jednom pozdravljam inicijativu iz sve snage...
aguero aguero 16:05 01.10.2008

Za pocetak

Zatrazite od svakog ministarstva da vam dostavi izvestaj o sredstvima koja su imalili i dali kao pomoc nevladinom sektoru,recimo za 2.oo7. i u tekucoj 2.oo8. godini.Mnoga ministarstva veoma dobro saradjuju sa g-dinom Sabicem,iako njegova sluzba ima mnoge kadrovske i tehnicke probleme(i danas),pa sam siguran da ce brzo stici izvestaji.Te izvestaje trebalo bi podrobno analizirati....Recimo,uz popis naziva takvih organizacija,treba navesti i imena i (posebno) prezimena ljudi koji su ih osnovali.Tako bi se moglo videti koliko su nevladine,ili (pro)vladine.I da ima slucajeva gde su osnivaci supruznici clanova i sluzbenika Vlade,a i drugih visokih funkcionera stranaka koje cine vladajucu koaliciju!Ipak,najveci deo sredstava ide ka pravom civilnom sektoru,koji je,ipak,jos u povoju i ne treba ga seci po svaku cenu,a posebno bez uvida u pravo stanje stvari!
sentinel26 sentinel26 21:48 07.10.2008

Linija 481

Mislim da za primjenu i poštovanje instituta "konkursa" kod dodjele sredstava nije potrebno mijenjati zakone kako neki zagovaraju.

Drugo budžetske inspekcijske kontrole ne treba da budu predmet našega interesovanja jer u pravnim državama njihova uloga nije ona koja se vidi kod nas.

Za nerad Državne revizorske institucije odgovorna je Vlada, jer ona je ta koja je obavezna da joj stvori uslove za rad a ne da se šegači sa njome.

Oni nemaju ni kadrove.
Imaju novca za darivanje političkih stranaka a nemaju za ovako važan posao. Ovo će takodje biti jedna od potencijalnih smetnji Srbiji na putu EU integracija.

Ranije sam se, preko stručnih organizacija, zalagao za uvodjenje Računskog suda kao što ima Slovenija ali to skoro da nikoga ne interesuje.

Dotacije svim NVO bi morale biti javne i na tome treba insistirati do kraja.

Bez promjene bilo kojeg zakona mogla bi se uvesti praksa da svako odbijanje odgovora (napr. u roku od 30 dana) Povereniku za informacije ili Ombudsmanu mora da se nadje na dnevnom redu Skupštine na prvom narednom zasjedanju.

Imate moju bezrezervnu podršku za amandmane na zakone koje ste podnijeli a naročito vam čestitam na javno izrečenim stavovima u vezi istih.
Malo je tako odgovornih ljudi u ovoj državi.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana