Moj grad| Religija| Život

RAMADAN

Aleksandra Mitrovic RSS / 27.09.2008. u 16:18

47990803_b138b0cc9b.jpg

Da se razumemo ‘oma na početku. Ja nisam nikakav vernik. Pod tim podrazumevam redovne posete crkvama, beskonačne postove, upražnjavanje crkveno propisanih rituala i običaja, beskrajne molitve i nadu da će Bog svevišnji rešiti moje probleme. Da li me to čini nevernikom? Ne. Da li to znači da mislim da su oni koji upražnjavaju sve ovo gore pomenuto manje vredni od mene? Ne. Da li to znači da sam ja manje vredna od njih? Ne.

Svoje zanimanje za religiju sam zadržala na strogo fenomenološkom i istoriskom pristupu i došla sam do zaključka da sve vere suštinski propovedaju isto ali na različite načine. Cilj je isti. Napraviti bolje ljude od nas. Ja sam, naravno, prvo upoznala hrišćansku pravoslavnu veru i filosofiju jer sam od svog detinjstva bila okružena njom ali sam tokom života upoznavala i druge vere na ovaj ili onaj način. Trenutno sam u Egiptu okružena uglavnom muslimanima sunitima koji žive u 1429. godini po islamskom kalendaru. Sutra je poslednji dan islamskog meseca Ramadana. Kod nas se ime ovog meseca izgovara Ramazan. Islamska godina je lunarna i meseci se računaju od prvog viđenja mladog meseca do sledećeg. Ovakvo računanje vremena znači da je islamska godina 11 do 12 dana kraća od našeg solarnog kalendara. Zato svaki islamski mesec počinje u različito vreme svake solarne godine. Ove godine Ramadan je počeo 1. Septembra. Naziv je izveden od reči „ramd“ što znači „goreti“. Ime je nastalo pre nastanka islamskog kalendara kada je ovaj mesec padao u leto. Ovo je mesec strogog posta i posvećenja bogu, molitvi i čitanju Qur’an-a pa se veruje da tako sagorevaju svi gresi. Ramadan predstavlja jedan pod pet stubova islamske vere. Muslimani veruju da je tokom ovog meseca arhanđel Gavrilo (Jibril) doneo Qur’an Mohamedu koji je kasnije propovedao svojim sledbenicima da će tokom ovog meseca kapije pakla biti zatvorene a kapije raja otvorene. Nije tačno ustanovljen datum kada je tačno Qur’an predat Mohamedu.Šiiti veruju da je to bilo19., 21. ili 23. dana Ramadana dok suniti veruju da se to odigralo 21., 23., 25., 27. ili 29. dana Ramadana. Ova noć se zove Laylat al-Qadr (noć zapisa ili noć moći). Ovih noći muslimani se posebno posvećuju molitvi i mnogi od njih provode svih poslednjih 10 noći u džamijama moleći se i izučavajući Qur’an (itikaf-povlačenje). Veruje se da se molitva u ovim noćima vrednuje kao hiljadu meseci molitve. Međutim, istina je da se ovaj datum tačno zna ali je namerno sakriven kako bi se vernici što više posvetili molitvi tokom više dana.

Ramadanski post se upražnjava tako što se ne uzima nikakva hrana ni piće od zore do sumraka. Takođe moraju da se uzdržavaju od bilo kakvih grehova ili grešnih misli. Običaj davati dobrovoljne priloge za siromašne i ispred svake džamije se nalaze šatre u kojima se postavljaju stolovi za iftar i svako ko dođe-dobro došao je. Muslimanski dan počinje sa zalaskom sunca i prvim pojavljivanjem meseca. Nije neobično da mnogi od njih prespavaju ceo dan da bi se probudili oko 17h popodne kada počinje iftar (doručak)

106453-004-7608CAD6.jpg

I to je ono što teoretski nalaže vera. Ali šta se zaista događa? Mnogi muslimani uzimaju odmore tokom ovog meseca i odlaze iz gradova. Kairo je ovih dana poluprazan. Dan pre početka Ramadana mogu se videti mnogobrojni kamioni koji razvoze dodatno ozvučenje za džamije. Sve je u svečanom raspoloženju i celi gradovi su okićeni raznobojnim trakama i lampionima. Rade samo oni koji moraju ali i oni brljave na poslu. Po ceo dan su namršteni, nervozni i zlovoljni. Kako i ne bi kada ne jedu ništa i ne piju na ovoj 30+ stepeni žezi. Svuda unaokolo vuku primerak Qur’an-a i kada im se ukaže zgodna prilika čitaju sure na glas. Gde god prolazite možete čuti neprekidno disonantno mrmljanje u pola glasa kao loša back ground muzika. Mnogi se upućuju ka velikim turističkim centrima kao što je Šarm el Šeik i rade kao taksisti jer je ovaj posao jedan od naprofitabilnijih za jednog egipćanina. Tako se ja ovde suočavam sa taksistima koji nemaju blage veze kud su pošli i kako da voze jer su pre nekoliko sati došli u Šarm po prvi put u životu. Mnogi od njih imaju crne mrlje i čvoruge na sredini čela koje dobijaju od lupanja čelom o pod prilikom molitve i to sa ponosom nose unaokolo kao dokaz svoje posvećenosti. Petkom je najbolje ostati kod kuće (pod uslovom da se ne nalazi u blizini neke džamije). Glavna molitva počinje nešto pre podneva i traje najmanje sat vremena (meni se čini kao večnost). Ta propoved nije samo za one koji se nalaze u džamiji već i za sve one do kojih dopire zvuk sa onog dodatnog ozvučenja. Malo toga razumem od onoga što mujezin priča ali sa sigurnošću mogu tvrditi da je sve izrečeno sa mnogo strasti i veoma sugestivno. Prosto imam utisak kao da neko odande urla na mene iako se nalazim kilometrima udaljena. Veoma neprijatan osećaj. Tokom redovnih molitvi (5 puta dnevno) svaki pravi musliman će ostaviti apsolutno sve što je radio u tom momentu i otići će da se moli tako da se oni neupućeni mogu zadesiti u prilično neprijatnim situacijama. Može vam se desiti da vaš taksista zaustavi auto in the middle of nowhere da bi postavio svoje ćilimče pored puta za molitvu. Na brodu će skiper zaustaviti brod na sred pučine...prosto...sve u tom trenutku staje i muslimani se posvećuju molitvi. Ne daj bože da mi se desi da se nešto zaradim na brodu pa vratim brod posle 17h časova u luku!!! Taman posla!!! Posada bi me živu pojela. Tokom dana su ljudi vrlo lako svadljivi i nisu retke scene svađa i tuča na sred ulice.

A onda pada noć i islamski dan počinje. Iftar. Hrane u neverovarnim količinama. Svi se prežderavaju, muzika trešti, muškarci k’o pušteni sa lanca zavijaju za svim što prođe pored njih a nosi suknju (ili burku-ne prave razliku). I sve se to smiruje negde oko 5 ujutru kada kreće novi ciklus.

Ljudima je izgleda lako da se odreknu „grehova“ kao što je hrana i piće na neko vreme ali izgleda da je univerzalno pravilo da je jako teško odreći se zavisti, pohlepe, ljubomore, spletkarenja i ostalih „grehića“ koji nisu toliko smrtni grehovi koliko su sve prisutni i na duže staze visoko toksični. I džaba nama svi oni postovi i molitve kada niko ko ih upražnjava ne razume pravi smisao svoje žrtve. Sam post nas neće učiniti boljim ljudima. Boljim ljudima će nas učiniti naša volja da postanemo bolji ljudi a to možemo svaki dan bez pompeznih rituala i ceremonija. Nije za to potrebno ići u nikakav verski hram. Vi ste svoj hram i svoje molitve da postanete bolji čovek uputite sebi.



Komentari (134)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mariopan mariopan 16:27 27.09.2008

pozdrav

Dosla sam iz radoznalosti da saznam vise o Muslimanskoj veri i Ramadanu. Pozdrav a sad odoh da citam. )))

Procitala.

Ovo je atmosfera "iz prve ruke " verujem da je naporno ziveti tako mesec dana, bez jela i pica a na toj temperaturi, otuda svadljivost i nervoza. A sve ostalo me podseca i na ostale vere, recimo nas post. Mnogi strogo poste ali se u sebi ne uzdrzavaju losih misli i postupaka, kao da se vera bas tako dokazuje. Sve to isto samo malo drugacije imamo i mi.

Moja cerka je bolje upoznala Egipat i bila j gosca u jednoj porodici mesec dana a ja sam upoznala baku njenog prijatelja. Nikad nisam videla staru zenu koja je tako negovana i tako elegantno obucena u svako doba dana. Bila je jako lepa, sede kratke kose i lica belog i negovanog bez ijedne bore, mozoda je imala oko 70 godina. Kuvala je i njihova jela koja mi se cine malo teska. supa previse gusta i jaka, sarma savrsena (od vinovog lisca) i td. Znaci malo sam zavirila u njihov svet. Dopada mi se )))))
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 17:31 27.09.2008

Re: pozdrav

Bila je jako lepa, sede kratke kose i lica belog i negovanog bez ijedne bore, mozoda je imala oko 70 godina

Arabljanke su u principu izuzetno lepe i imaju veoma efikasne kozmetičke tretmane.
mariopan mariopan 17:59 27.09.2008

Re: pozdrav

Aleksandra Mitrovic
Bila je jako lepa, sede kratke kose i lica belog i negovanog bez ijedne bore, mozoda je imala oko 70 godina

Arabljanke su u principu izuzetno lepe i imaju veoma efikasne kozmetičke tretmane.

Znam videla sam slike )))
Jedan bracni par iz Sirije i neke slike iz Egipta gde su rodjake ovog prijatelja, pa ne znam kako uspevaju tako negovane i prelepe da budu na onoj temperaturi. A naucila nas je baka i nekim trikovima, depilacija uz pomoc limuntusa i secera, sve u kucnoj radinosti.
Ne bih volela da moja cerka zaboravi Arapski jezik mada sve sto se ne govori i ne vezba neminovno ce da se zaboravi.
dolybell92 dolybell92 22:40 27.09.2008

Re: pozdrav

Sofroniye Sofroniye 04:39 28.09.2008

Re: pozdrav

Aleksandra Mitrovic
Bila je jako lepa, sede kratke kose i lica belog i negovanog bez ijedne bore, mozoda je imala oko 70 godina

Arabljanke su u principu izuzetno lepe i imaju veoma efikasne kozmetičke tretmane.


Vecina Egipcana koliko ja znam se ostro protivi tome da su Arapi. Sem toga postoje podele tipa sever i jug Egipta. Neki sa juga sebe smatraju "cistijima" i direktnim potomcima Egipcana iz Starog Carstva. A da ne pricamo o Koptima.... Koliko ja znam u svim tim drzava je jako bitno od kojih plemena vodis poreklo i mislim da Egipcani negiraju da vode poreklo od plemena koja su originalno naseljavala poluostrvo. Meni licno je svejedno ali oni Egipcani koje ja znam (ne mislim na Kopte) ne vole da ih se zove Arapima :)
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 08:22 28.09.2008

Re: pozdrav

Vecina Egipcana koliko ja znam se ostro protivi tome da su Arapi

To jeste, na žalost, tačno. Oni koji bez problema mogu da kažu za sebe da su arapi su beduini koji su starosedeoci na sinajskom poluostravu. Ostali egipćani ih nipodaštavaju, smatraju ih prljavim i neobrazovanim, poludivljacima. Saterali su ih u pustinje u kojima nemaju nikakve uslove za život, ali ti beduini se lepo snalaze u tim uslovima. Jedino što im je u velikoj meri uskraćeno pravo na normalno školovanje jer prosto Egipatske vlasti nerado grade škole u beduinskim naseobinama ili bilo gde u blizini. Jednostavno su, na žalost, građani nižeg reda.
Sa druge strane ja (i evropljani iz mog okruženja) uvek će više verovati beduinu nego egipćaninu i to je fakat. Beduini su iskreni, odani, pouzdani, ponosni i bistri ljudi. Egipćani znaju da budu prevrtljivi, pohlepni, osioni...jednostavno se ponašaju kao pripadnici više rase bukvalno prema svima......
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 11:46 28.09.2008

Re: pozdrav

A naucila nas je baka i nekim trikovima, depilacija uz pomoc limuntusa i secera, sve u kucnoj radinosti.

Mnogo je bolje ako umesto šećera uzmeš med ;-)
A tek depilacija koncem!!! Pravo umeće i neprevaziđeno efikasna. To ovde upražnjavaju i žene i muškarci
yanjing yanjing 11:48 28.09.2008

Re: pozdrav

A tek depilacija koncem!!!

? ;-)
Kako to izgleda?
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 12:03 28.09.2008

Re: pozdrav

A tek depilacija koncem!!!


? ;-)
Kako to izgleda?

Pa lepo, jedan kraj konca drži u zubima a drugi obavija oko svake dlake pojedninačno i čupa je. Naravno oni su veoma dobro istrenirani u tome pa je proces prilično brz i ubitačno efikasan ;-)
mariopan mariopan 15:20 28.09.2008

Re: pozdrav

Aleksandra Mitrovic
A naucila nas je baka i nekim trikovima, depilacija uz pomoc limuntusa i secera, sve u kucnoj radinosti.

Mnogo je bolje ako umesto šećera uzmeš med ;-)
A tek depilacija koncem!!! Pravo umeće i neprevaziđeno efikasna. To ovde upražnjavaju i žene i muškarci

Videla sam to, zaista je vestina, mislim da se taj konac vrti velikom brzinom i hvata dlacice i za delic sekunde je vadi, cak i ne boli koliko je brzo. I svi to rade i stare zene se tako neguju i to mi se svidja )

Ali i oni su neka aristokratija, i oni imaju odnos prema drugima kao da su niza klasa i imaju poslugu, vrlo jeftinu, oduvek tako da baka sta god radi pravi nered kao da ima vojsku posluge da sve to spremi. Zaprepastila se sto ja hocu da operem sudove koje je ona samo tovarila u sudoperu dok je kuvala...to MI ne treba da radimo to rade oni drugi...e to mi je vec bilo smesno. Ne zna ona koliko sam se ja sudova naprala u zivotu ))))))
mozaik92 mozaik92 16:32 27.09.2008

odlican post

Mozda ima detalja sa kojima se ne bih slozila, ali generalno si fenomenalno opisala Ramazan u Egiptu.
Boljim ljudima će nas učiniti naša volja da postanemo bolji ljudi a to možemo svaki dan bez pompeznih rituala i ceremonija. Nije za to potrebno ići u nikakav verski hram. Vi ste svoj hram i svoje molitve da postanete bolji čovek uputite sebi.

Coveku su rituali potrebni od kad je sveta i veka. Ne svima, naravno. Poslednja recenica te spaja sa nekim inicijatickim redovima (slobodno zidarstvo), ali i sa budizmom...
lidiaz lidiaz 16:54 27.09.2008

Re: odlican post

I taj poslednji pasus je u suprotnosti sa uvodnim.

Inace ne mogu da se slozim sa ovim:
Cilj je isti. Napraviti bolje ljude od nas.

Nije bas. Cilj religije je da nas drzi pokorne i poslusne.
mozaik92 mozaik92 16:55 27.09.2008

Re: odlican post

Lidiaz, totalno se slazem sa tobom i to su oni detalji na koje sam mislila kad sam rekla da se ne slazem sa svime u Aleksandrinom postu (koji je BTW lep). Religija je tu da budemo poslusni. Tacno tako. I da pojaca osecaj straha kod nas. Straha od nepoznatog...
tyson tyson 17:07 27.09.2008

Re: odlican post

lidiaz
Inace ne mogu da se slozim sa ovim:
Cilj je isti. Napraviti bolje ljude od nas.
Nije bas. Cilj religije je da nas drzi pokorne i poslusne.


Ne slažem se. Bar je cilj religija u vreme kada su nastajale bio da ljude učini boljim. Ja mislim da su delovi svetih knjiga - ili bar Biblije - o pokornosti i krotkosti dodati naknadnom intervencijom.

Dalje, u vremenima kada su današnje velike religije nastajale nije postojalo današnji spektar društvenih uređenja, ili bar ljudima nije bilo moguće da za različitosti saznaju. Religija koja propoveda krotkost i obećava večni život u rajskim vrtovima onima koji uspeju da ostvare mirnoću duha, pretpostavljam da je služila kao sredstvo običnim malim ljudima da se lakše pomire sa neizbežnim i u to vreme teško promenljivim svakodnevnim životnim nedaćama i nepravdama. Druga su to vremena bila, drastično drugačija od današnjih...
lidiaz lidiaz 17:20 27.09.2008

Re: odlican post

I u stara vremena svestenici su bili visa klasa, koja je zivela na racun drugih uglavnom. To je i razlog sto su uvek saradjivali sa vlastima. Samo u samom svom pocetku, dok je bila van okvira zvanicne vlasti, religija je, u ta vremena, bila avangarda. Kao sto je rano hriscanstvo propovedalo socijalnu pravdu. Drzavno ubire poreze.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 17:26 27.09.2008

Re: odlican post

Religija je tu da budemo poslusni. Tacno tako. I da pojaca osecaj straha kod nas. Straha od nepoznatog...

Ne bih se baš složila.....između ostalog, u slobodno vreme se bavim i istorijom religija i istorijski gledano, ne može se reći da je ijedna religija stvorena da bi pokoravala ljude. Drugo je pitanje što drugi koriste reliiju da manipulišu ljudima....
lidiaz lidiaz 17:46 27.09.2008

Re: odlican post

Moze za mnoge od modernih ..
Opet, cak i da su stvorene iz najboljih namera, upravo je istorija pokazala u sta se to izmetnulo.
dolybell92 dolybell92 21:17 27.09.2008

Re: odlican post

ne može se reći da je ijedna religija stvorena da bi pokoravala ljude. Drugo je pitanje što drugi koriste reliiju da manipulišu ljudima....


Religija se nije stvorila sama od sebe.
Stvorio ju je strah.
Strah - znači biti pokoran, jer ako se ne bojiš onda nisi pokoran,
već prelaziš u buntovnike - a njih niko ne voli.

Religija je jedna stvar a tumači religije druga stvar.
Uvek i jedino je borba za moć suština.

Religija ima iste karakteristike, kao i svaka druga vlast ,
s tim što njoj ne treba ništa - do verovanje tj. vernici. Full stop.
najcrnji najcrnji 22:33 27.09.2008

Re: odlican post

. Religija je tu da budemo poslusni. Tacno tako. I da pojaca osecaj straha kod nas.

U cije ime govoris. Ako govoris u svoje ime dobro bi bilo staviti 'Religija je tu da budem poslusan. Tacno tako. I da pojaca osecaj straha kod mene.'
U mom slucaju nista od ovog gore ne moze da se primeni. Jer ja otkada sam se krstio mnoge strahove sam izgubio (ili su se drasticno smanjili) a na prvom mestu strah od smrti i samoce.
dolybell92 dolybell92 22:41 27.09.2008

Re: odlican post

vladimir petrovic vladimir petrovic 07:19 28.09.2008

Re: odlican post

Lidiaz
... Cilj religije je da nas drzi pokorne i poslusne.


Pojednostavljeno misljenje, i mirise na neka stara vremena, ona u kojima se govorilo ono banalno: religija je "opijum za narod". Bljak.

Ali, sve je OK ako vi mislite da je za vas bolje da budete suprotno, dakle "nepokorni i neposlusni", te da se to postize bas time sto i ako se izbegne religija. Neka bude tako. Ali ne verujem da cete zbog toga biti srecniji. By the way, neki filozofi govore da mnogo slobode skodi...
lidiaz lidiaz 15:51 28.09.2008

Re: odlican post

Suprotno od pokoran i poslusan ne mora da bude buntovan, vec slobodan, slobodouman.
Ne verujem da visak slobode skodi.

Neki su u ime religije spaljivali ljude, neki su ih zrtvovali, neki su ih mucili. Neki i dan danas hoce da kamenuju one koji se ne ponasaju u skladu sa njihovim verovanjima. U nekim zemljama ne mozes da se vencas ili sahranis ako nisi propadnik drzavne religije. Negde pozivaju na ratove. Sve je to religija i nema bas puno veze sa osnovnom idejom iz vremena kad je ta religija stvorena.

Nemam ja nista protiv raznih verovanja, ali dela coveka mnogo vise govore od prazne religioznosti. Moja pokojna baba nije verovala u boga, a i kako bi posle svih nesreca koje su joj se desile. Opet bila je najpostenija i najneiskvarenija osoba koju sam ja u zivotu upoznala. Njoj nije trebao neki imaginarni bog da zivi u skladu sa normama civilizovanog ponasanja.

A sto se tice misli "opijum za narod" to i jeste najtaniji opis. Nije jedini opijum za narod i danas ima razne forme.
Icotaki Icotaki 16:17 29.09.2008

Re: odlican post

Postoji veoma zanimljiva teorija (i ne mogu da se setim ime knjige gde sam procitala to) da je religija evoluirala u ljudskom drustvu kao zastita altruizma. Otprilike, kao sankcija za sve one koji su mislili iskljucivo o sebi i koji bi, kao takvi, ocigledno imali prednost nad ostalima koji su imali altruisticke porive. Onda je ljudsko drustvo polako razvilo religiju da bi: (1) uvelo drustvenu sankciju prema onima super-sebicnima (2) dalo satisfakciju i poriv da ljudi cine stvari jedno za druge bez neke ocigledne koristi
sa te strane, religija jeste tu da nas cini boljim ljudima. Opet, istorija nam zaista pokazuje koliko cesto i kako lako je moguce izmetnuti religiju u svoju suprotnost...
deberzerak deberzerak 16:33 27.09.2008

odlican tekst

Sam post nas neće učiniti boljim ljudima. Boljim ljudima će nas učiniti naša volja da postanemo bolji ljudi a to možemo svaki dan bez pompeznih rituala i ceremonija. Nije za to potrebno ići u nikakav verski hram. Vi ste svoj hram i svoje molitve da postanete bolji čovek uputite sebi.


Lepo receno, samo nazalost mnogi se ne trude da postanu bolji ljudi. Ljudi cesto streme samo oprostu grehova, laganim resenjima koja pruza religija.
selah selah 17:33 27.09.2008

to je samo jedno vidjenje

Najvise me nerviraju ljudi koji jesu nevernici, pa kazu kako nemaju nista protiv nevernika, pa ih odmah potom napadnu. Ramazan je poseban mesec. Iftar je poseban, jer se porodica okuplja, prvo se pojede urma i popije voda, a kasnije sve po redu. Naravno da ima ljudi koji to sve izokrenu. Ipak, Vi se niste ni potrudili da uvidite dobre strane, samo lose. Cak Vas i molitva nervira. A, to nije ni bitno, jer Egipat ne postoji samo zbog belih turista. I, za slucaj da se pitate- da, moja verska osecanja su povredjena. A, sad odoh da uzivam u iftaru sa porodicom. Nadam se da cete imati priliku da prisustvujete ovomr itualu. Bilo bi mi drago. I da uzivate u piticama iz Pazara.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 17:45 27.09.2008

Re: to je samo jedno vidjenje

Na žalost, bojim se da me niste dobro razumeli i nisam imala nameru da da vređam ni jednog vernika bilo koje veroispovesti. Ovaj post je u stvari namenjen onima koji sebe nazivaju vernicima a ponašaju se potpuno suprotno a sve pod kišobranom njihove vere (bilo koja da je). Inače, odlazim ja na iftare kod mojih Egipatskih prijatelja i zaista uživam u tim okupljanjima. Nisam sigurna da ste primetili da sam na početku teksta navela sve lepe stvari koje Ramadan donosi sa sobom i pokušala sam da opišem suštinu tog praznika. Na žalost, druga je stvar što se većina ponaša potpuno suprotno. Inače.....to moram da priznam.....zaista je iritirajuće kada neko bukvalno urla na sav glas preko stotine megavata razglasa ma koje vere bio i nezavisno šta propoveda. Eto......
Ajnur Ibran Ajnur Ibran 19:10 27.09.2008

Re: to je samo jedno vidjenje

Pre-po-ru-ka!
Divan je post. Jedan licni, dobronamerni, iskreni, pogled na drugo.
Stvarno ne vidim kako ovaj pogled jedne neopterecene evropljanke moze nekog da uvredi.
Mozda zato jer je neopterecen.
Ne ulagujete se nikome.
Razglednica sa lica mesta. Korektna, informativna, slikovita.

PS kao i Budimcev tekst iz Istanbula koji takodje preporucujem
PSPS hvala lepo
selah selah 19:23 27.09.2008

Re: to je samo jedno vidjenje

Jednostavno se ne slazemo. Verujem da niste imali nameru, ali jeste povredili moja osecanja. Ipak, to je Vase vidjenje, i mozete ga izneti. Moze Vam smetati ezan. Ja ga volim. Sto je i normalno- Vi u njemu vidite urlanje, a u meni budi divna osecanja, jer poziva na molitvu i podseca me na Boziju velicinu. Sve sto ste o ramazanu pisali, ja sam podvela pod tu recenicu- da Vam molitva traje vecnost. Kao ni u slucaju "Dragulja Medine", ne mislim da se bilo kakvo izrazavanje misljenja treba zabraniti. Mene je malo povredilo sto tako mislite, ali dok god mi ne branite da ispovedam svoju veru, dobro je. I, naravno, ako ne ismevate nas koji praktikujemo veru. Uzivajte u Egiptu.
ivana23 ivana23 19:29 27.09.2008

***

dolybell92 dolybell92 21:30 27.09.2008

Re: to je samo jedno vidjenje

Najvise me nerviraju ljudi koji jesu nevernici, pa kazu kako nemaju nista protiv nevernika, pa ih odmah potom napadnu.


Ne treba da vas nevernici (u boga) nerviraju -
i oni su vernici - jer veruju da ne veruju.

Lično, svako ima pravo da veruje u šta god hoće i u koga god hoće,
samo da mene ne tera da mora da verujem i ja.

Ni vas ni mene niko nije pitao u šta ćemo da verujemo,
ni da li ćemo uopšte da verujemo u bilo šta i u bilo koga.
Mene su krstili kao bebu, pa šta onda - ništa.
Ništa mi ne znači.
Niko me nije pitao da li JA to hoću ili ne...
Ja zbog toga nisam ni bolja ni gora.

Ni vi niste zbog vaše vere ni bolji ni gori - takvi ste kakvi ste.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:25 28.09.2008

Re: to je samo jedno vidjenje

Aleksandra Mitrovic
...Inače.....to moram da priznam.....zaista je iritirajuće kada neko bukvalno urla na sav glas preko stotine megavata razglasa ma koje vere bio i nezavisno šta propoveda. Eto......

Hm. Vecinu stranaca, kada se nadju u islamskim zemljama, nervira to glasno pozivanje na molitvu. Nervira ih zato sto bi oni hteli da svet bude bas onako kako to njima odgovara.
Zaboravljaju pritom da nekim ljudima bas odgovara da ih neko stalno podseca na ono sta su i sta treba da budu. Kada se covek na to navikne, njemu bude prijatno, pa bi mu bilo neprijatno da toga nema.
Dakle, ne merimo nasim arsinima kako treba drugi da zive.

P. S. U svakom slucaju, pridruzujem se svima koji vam se zahvaljuju za - odlican post.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 08:07 28.09.2008

Re: to je samo jedno vidjenje

Vecinu stranaca, kada se nadju u islamskim zemljama, nervira to glasno pozivanje na molitvu. Nervira ih zato sto bi oni hteli da svet bude bas onako kako to njima odgovara.

Nije to u pitanju. Nemam ja ništa protiv da neko nekoga podseća na molitvu. I hrišćani imaju crkvena zvona koja služe istoj svrsi. To jednostavno samo proizvodi preteranu buku (izvinjavam se na mozda pogrešno izboru reči-ali je istina da to proizvodi buku jer svaki imam ima svoju priču koja se meša sa pričom drugom imama iz druge džamije...). I još kada to dolazi od 16 džamija koje su raspoređene u krugu od par kilometara.....ako se zadesim na ulici u tom trenutku i želim da pričam sa nekim ja isto tako moram da se derem jer me taj neko ne čuje iako stojim dva koraka udaljena od njega. Meni smeta i razglas na stanicama kojekakvih prevoza.....mislim...ako imaš nešto da mi kažeš-samo reci, nemoj da se dereš na mene. U tome je poenta.
Jaril Jaril 16:46 27.09.2008

Да,

многи Хришћани, а видим и Муслимани, узимају пост као спољни фактор духовног убризгања, а пост је спонтани резултат духовног развоја. Бар га ја таквим видим.

Хвала на тексту, препорука.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:34 28.09.2008

Re: Да,

Jaril
... многи Хришћани, а видим и Муслимани, узимају пост као спољни фактор духовног убризгања, а пост је спонтани резултат духовног развоја. Бар га ја таквим видим.


Hm. Covek je krhko bice. Nismo svi ni intelektualno snazni da bismo bili pravi vernici. Ali je vazno, ja smatram, da pokazujemo volju ka tome. Biti na putu je nekada vaznije nego negde stici.
Dakle, ne verujem da skodi ako se post uzima "kao spoljni faktor duhovnog ubrizganja". Valjda ce kasnije doci i ono pravo, jer ne mozemo u nasoj krhkosti, ponovo to kazem, da svi postizemo ono sto hocemo - odjednom.
tyson tyson 16:54 27.09.2008

Ramazan

I ja sam u jednoj muslimanskoj zemlji, do skoro sekularnoj (i sada zvanično, ali...).
Moram da priznam da me nervira teatralnost ljudi oko mene koja prati Ramazan; podseća me na teatralnost novokomponovanih "vernika" kod nas devedesetih. Ne volim licemerje.

Moje kompletno lokalno osoblje se opredelilo da posti. Sa onima koji ne pokazuju želju da o tome pričaju i ne razgovaram o Svetom mesecu, neću da čačkam mečku bez potrebe, a razgovorljive čekam da se sami dotaknu te teme. Pokazuje se da dobar deo njih posti eto tako... zato što i drugi to rade, da se ne razlikuju, ne želeći da im se priča iza leđa. Razmetljivost i povodljivost u "veri" su me strašno nervirale i u Srbiji. Mislim da je to uvreda za svaku veru.

Ipak, moram da priznam da su me moji radnici pomalo razočarali. Ipak radimo u specifičnoj firmi, pa i u specifičnom odeljenju iste, gde bi čovek očekivao ljude liberalnijih pogleda, sa nešto više hrabrosti, pa i prkosa. I iskrenosti: ako u ostalih 11 meseci neko živi životom klasičnog nevernika, čemu onda mesec dana glume i patnje. Priča se da je u prestonici drugačije, da ljudi islobodnije ignorišu Ramazan, i da se to u celoj zemlji otvoreno radilo i u vreme prethodnog diktatorskog režima. Sada se u ruralnijim krajevima ili gradovima gde i dalje haraju kojekakve verski zatucane bande zbod razlličitosti lako gubi glava. OK, tamo još i mogu da razumem masovni nalet "verskih" osećanja kod populacije, ali ovde kod nas to je potpuno bez osnova...

No, jedno ne propuštam: u normalnim okolnostima sa svojim radnicima komuniciram uz osmeh i šalu, sa puno fleksibilnosti i uz pokušaje da ih navedem da budu tolerantniji. Uglavnom dolaze da se žale jedni na druge bez nekog stvarnog razloga, praveći probleme tamo gde ih nema i gde za njima nema potrebe. Sada ih saslušam u njihovim beskrajnim iracionalnim kuknjavama, a onda ih uz mrtvoozbiljni ledeni izraz lica podsetim da bi bar u Svetom Mesecu trebalo da se, pored uzdržavanja od hrane i vode, uzdržavaju od loših misli, zlobe, svadljivosti, ogovaranja; da strogi post uz snaženje volje i prateće izučavanje suštine religije treba da ih nauči da budu bolji ljudi. Ne znam da li zbog srama ili straha da odgovore na tako osetljive argumente, svi do jednog izađu iz moje kancelarije ćutke i oborenog pogleda. Pa, rođaci, šta da vam kažem: ako hoćete da budete i pokažete svima da ste vernici, to košta...
selah selah 19:29 27.09.2008

Re: Ramazan

čemu onda mesec dana glume i patnje. Priča se da je u prestonici drugačije, da ljudi islobodnije ignorišu Ramazan, i da se to u celoj zemlji otvoreno radilo i u vreme prethodnog diktatorskog režima.

Niste probali da postite, pretpostavljam, ali zakljucujete da je to gluma i patnja. Verujte da nije. Odricete se svega u i ime Boga, kad Vam padne na pamet voda i hrana, setite se gladnih i zednih, i kako je onima koji nemaju. Na kraju Ramazana se siromasnima daje vitar- tj. pomoc u hrani i novcu. Ovo je obaveza muslimana tokom cele godine, ali se sve udvostrucuje u toku Ramazana, jer to su posebni dani. Verovatno se nikada necemo razumeti i sloziti, ali bi lepo bilo kad bbiste verovali da Vas pogled na svet nije jedini i da smo mi srecni sa nasom verom (vernici svih veroispvesti). U suprotnom, opet cemo morati da se krijemo. E, sad moguce je da se oosecam prozvanom, a Vi pricate samo o novokomponovanim vernicima.
dolybell92 dolybell92 21:45 27.09.2008

Re: Ramazan

etite se gladnih i zednih, i kako je onima koji nemaju.


Mora da pitam - kako se to setite ?
Jel' samo onih koje poznajete - jer ne znam kako se sećate nekog koga ne poznajete ?

(Na stranu što poštujem muslimansu veru i običaje,
i mnoge stvari baš cenim, da ih ne nabrajam ..)
tyson tyson 22:45 27.09.2008

Re: Ramazan

selah
čemu onda mesec dana glume i patnje. Priča se da je u prestonici drugačije, da ljudi islobodnije ignorišu Ramazan, i da se to u celoj zemlji otvoreno radilo i u vreme prethodnog diktatorskog režima.

Niste probali da postite, pretpostavljam, ali zakljucujete da je to gluma i patnja. Verujte da nije. Odricete se svega u i ime Boga, kad Vam padne na pamet voda i hrana, setite se gladnih i zednih, i kako je onima koji nemaju. Na kraju Ramazana se siromasnima daje vitar- tj. pomoc u hrani i novcu. Ovo je obaveza muslimana tokom cele godine, ali se sve udvostrucuje u toku Ramazana, jer to su posebni dani. Verovatno se nikada necemo razumeti i sloziti, ali bi lepo bilo kad bbiste verovali da Vas pogled na svet nije jedini i da smo mi srecni sa nasom verom (vernici svih veroispvesti). U suprotnom, opet cemo morati da se krijemo. E, sad moguce je da se oosecam prozvanom, a Vi pricate samo o novokomponovanim vernicima.

Selah, mnogo si nešto osetljiva :)

Ja, kao što rekoh, o novokomponovanim, lažnim, pretvornim, neiskrenim, takozvanim, estradnim - ma, nazovite ih kako hoćete vernicima, i samo slučajno ovaj put o muslimanskim jer je osnovni post o Ramazanu a i ja sam trenutno okružen muslimanskim vernicima i "vernicima". Otprilike su na isti kalup i lažni novokomponovani hrišćani-pravoslavci koje sam imao prilike da vidim i upoznam, a pretpostavljam da se slično ponašaju i lažni vernici svake religije.

Zaključujem da je gluma i patnja ne na osnovu svog (ne)iskustva već na osnovu razgovora 1 na 1 sa pojedincima iz svog sadašnjeg okruženja koji po mom skromnom mišljenju spadaju u grupu iz prethodnog pasusa. Ama ne samo na osnovu njihovih reči (otprilike "ma ne bih ja postio/la nego eto tako, zbog drugih, da se ne razlikujem" i sve u tom stilu), nego i na osnovu njihovog ponašanja tokom preostalih 11 meseci u godini, a koje se po svojim karakteristikama i pojavnim oblicima može svesti na "sex, drugs & rock'n'roll" samo bez rock'n'rolla a ubaciti npr. kocku i slično. Sitne i krupnije ljudske slabosti poput zlobe, mržnje, srebroljublja, laganja, lenjosti, pakosti, gordosti itd da ne pominjem. Dakle sve što jedan pravi vernik musliman ne treba da radi i da bude.

Eto, verovala ili ne, ima takvih i među muslimanima (bolje reći "muslimanima", jer takvi nisu pravi vernici).

Dakle batali sada opise prave vere i verskih postulata, osećanja, običaja itd. U ovom pod-lancu diskusije pričamo o lažnim, neiskrenim, estradnim vernicima.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:48 28.09.2008

Re: Ramazan

Tyson
...Ja, kao što rekoh, o novokomponovanim, lažnim, pretvornim, neiskrenim, takozvanim, estradnim - ma, nazovite ih kako hoćete vernicima, i samo slučajno ovaj put o muslimanskim jer je osnovni post o Ramazanu a i ja sam trenutno okružen muslimanskim vernicima i "vernicima".

U ovoj dugackoj, zamrsenoj recenici nesto fali, valjda glagol, posle "ovaj put o muslimanskim"...
Vasa poenta je, kako ja shvatam
Tyson
...Otprilike su na isti kalup i lažni novokomponovani hrišćani-pravoslavci koje sam imao prilike da vidim i upoznam, a pretpostavljam da se slično ponašaju i lažni vernici svake religije.

da vam smetaju "novokomponovani hriscani". To je pogresno.
Znate, u prethodnom rezimu (a verovatno je ostao neki uticaj na vas iz tog rezima) niste mogli da budete clan komunisticke partije ako niste imali "cistu proslost".
Kod religije nije tako. Covek moze da bude idiotski protivnik religije do jednog trenutka, i onda da se preokrene i postane vernik. I Crkva ce ga prihvatiti, nece uopste reci "ah, znamo te mi kakav si ti ranije bio". U tome je sve.
Crkva cak prihvata i oprasta velikim gresnicima (ubicama, recimo) ukoliko se pokaju.
Prema tome, pogresno je jahati po tome, sto se u medijima cesto radi, kako imamo u Srbiji "novokomponovane, lazne, pretvorne, neiskrene i estradne vernike". Polako, sve ce doci na svoje.
Ne sudite preostro, ne trazite da svi budu bas onako kako biste vi zelili da budu. Smatram da Crkva treba da pruzi ruku tim "novim vernicima", a ne, ne daj Boze, da ih sumnjicivo gleda i odbaca.
tyson tyson 08:45 28.09.2008

Re: Ramazan

vladimir petrovic
U ovoj dugackoj, zamrsenoj recenici nesto fali, valjda glagol, posle "ovaj put o muslimanskim"...

Nadovezao sam se na kraj sagovornicine poslednje rečenice "...a vi pričate samo o novokomponovanim vernicima". Dakle pričam o...


Vasa poenta je, kako ja shvatam da vam smetaju "novokomponovani hriscani". To je pogresno.

Smetaju mi novokomponovani vernici, bilo koje vere deklarativno da su.

No, čini mi se da nas dvojica različito tumačimo pojam "novokomponovani". Ja ne mislim na ljude koji su tek pristupili veri (rekao bih "otkrili veru u sebi" ali možda je to malo preozbiljan izraz, mada bi bilo lepo da je i tako). Termin "novokomponovan" koristim u izrazito negativnom značenju, da opišem ponašanje i pristup koji podseća na turbo-folk, novokomponovani deo estrade - sa puno razmetanja, kiča, neukusa, prostakluka, buke, hvalisanja, a bez ikakve suštine. Kao što rekoh više puta, u ovom slučaju to su po mom mišljenju pravi lažni vernici. Ne znam što je toliko teško da se prihvati da i takvi postoje. Ja bih njih jasno odvojio od newborn vernika, t.j. ljudi koji su tek pristupili veri pa prave i pokoji pogrešan korak.
I ne verujem da će ni 5% tih lažnih, estradnih vernika ikada postati pravi vernici. To je moje lično mišljenje.

Možda zvaničnici pojedinačnih religija misle da se ti ljudi mogu preobratiti, ili da će vreme učiniti svoje; bujrum. Ja ne mislim tako; mislim da ti ljudi - "novokomponovani" - čine mnogo veću štetu religijama kojim deklarativno pripadaju, i da trud je koji se ulaže u njihovo prosvećivanje preveliki za rezultat koji je, po mom mišljenju, zanemarljiv.
yanjing yanjing 08:58 28.09.2008

Re: Ramazan

Termin "novokomponovan" koristim u izrazito negativnom značenju, da opišem ponašanje i pristup koji podseća na turbo-folk, novokomponovani deo estrade - sa puno razmetanja, kiča, neukusa, prostakluka, buke, hvalisanja, a bez ikakve suštine.


Ilustracija
selah selah 13:26 28.09.2008

Re: Ramazan

...pa, to onda jeste strasno. Ja ne srecem takve ljude. Ovde ima ljudi koji ne poste i ne kriju to. Mozda nece jesti pred nama, eto iz nekog postovanja. Zao mi je sto je tako, sto ljudi Ramazan skrnave na taj nacin. Ipak, u Ramazanu se dobra dela utostrucuju. Znate li da se post ne vazi ako ste posvadjani sa nekim? Na kraju, priznajem- u pravu ste za te isfolirane. Ali, po islamu, ako ne postite srcem vas post je prosto- gladovanje. A, gladovanje je opet-greh!
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 14:14 28.09.2008

Re: Ramazan

Ali, po islamu, ako ne postite srcem vas post je prosto- gladovanje. A, gladovanje je opet-greh!

E pa o tome vam pričam . Drago mi je da smo se na kraju ipak razumele. Srećan vam Barjam Selah
selah selah 17:34 28.09.2008

Re: Ramazan

Hvala puno. Svratite na baklavu ako krenete ka Pazaru
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 17:46 28.09.2008

Re: Ramazan

Svratite na baklavu ako krenete ka Pazaru

Hvala na pozivu i da znate da hoću. Obožavam baklave
Goran Vučković Goran Vučković 18:35 28.09.2008

Re: Ramazan

Hvala na pozivu i da znate da hoću. Obožavam baklave

U Pazaru ni ćevapi nisu loši (ili su bar bili jako dobri kada sam kao klinac tu prolazio sa mojima na putu do Sjenice)
dolybell92 dolybell92 00:45 29.09.2008

Re: Ramazan

U Pazaru ni ćevapi nisu loši (ili su bar bili jako dobri kada sam kao klinac tu prolazio sa mojima na putu do Sjenice)


Zapravo, to su jedini pravi - original. Boljih nema.
ivana23 ivana23 16:58 27.09.2008

Ramadan

dolybell92 dolybell92 01:20 29.09.2008

Re: Ramadan

Horror vacui

dali76 dali76 17:58 27.09.2008

i ja nesto da...

Prvo svaka cast na postu.
Neko ovdje rece da je cilj religije da nas drzi pokornim I poslusnim.
Ne slazem se sa zamenom teza.
Religija je samo manipulativno sredstvo.
Ljudi su tokom vjekova religiju adaptirali svojim potrebama (jedna od potreba je vlast totalna) a nisu se mjenjali po ucenjima religija.
Meni je na primer bilo fascinantno saznati da je jedina zena koja se spominje u Kuranu ustvari djevica Marija, I da na poznatom muslimanskom svetilistu u Jerusalemu (dom of rock) izmedju ostalog pise ,paarafraziram, Isus, sin marije onaj koji je bio I onaj koji ce doci.
Fascinirala me I istorija novog zavjeta I gdje kako I ko je odlucivao o ovom, za hriscane, svetom pismu.

Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 07:52 28.09.2008

Re: i ja nesto da...

Meni je na primer bilo fascinantno saznati da je jedina zena koja se spominje u Kuranu ustvari djevica Marija, I da na poznatom muslimanskom svetilistu u Jerusalemu (dom of rock) izmedju ostalog pise ,paarafraziram, Isus, sin marije onaj koji je bio I onaj koji ce doci.
Fascinirala me I istorija novog zavjeta I gdje kako I ko je odlucivao o ovom, za hriscane, svetom pismu.

Sve religije kojima je kolevka bliski istok (judaizam, hrišćanstvo i islam) su veoma usko povezane jer potiči sa istog izvora a onda su se negde usput razišle iz kojekakvih razloga o kojim ne bih želela sada da elaboriram jer je to zaista veoma opširna tema. Nije slučajno što se nasvetiji hramovi svih ovih religija nalaze praktično jedan do drugog. Sa te tačke gledišta mogli bismo bliski istok da smatramo pupkom sveta. Odatle sve potiče
Budimac Budimac 17:59 27.09.2008

Islam

Jednom davno sam napisao: kada se govori o islamu iliti islamskom svetu, najčešće se previđa činjenica koja je bolno očigledna samo kad se [malo] bolje razmisli i/ili pogleda mapa sveta, a to je da taj "islamski svet" nije i ne može biti jedna homogena masa od milijardu i kusur pojedinaca. Koliko tu ima nacija, rasa, kultura? Kako se to može samo tako staviti pod jedan kišobran? Ajde samo za trenutak da obrnemo situaciju i da zamislimo hrišćanski svet na taj način. Teško je zar ne? Teško je ne praviti razliku između recimo Irske/Francuske i Venecuele/Filipina.

Slično sam čuo kasnije od jednog mladog američkog sociologa koji je prošle godine posle putovanja Bliskim istokom na mom omiljenom radiju pročitao svoj esej: "Islam is not an answer"

Tezu o (bitnim) razlikama potvrđuje i ovaj blog, jer eto u Turskoj je drugačije, kako se može videti iz mog pisanija (dok sam bio u potpalublju) na (istu) temu Ramazan, stranci i praznici

EDIT: Da se pogrešno ne shvati moj komentar moram dodati da ne smatram da je autorka uradila generalizaciju. Ona je lepo opisala Ramadan/Ramazan u Egiptu. Komentar o generalizaciji sam stavio više radi onih koji bi na osnovu jedne ili dve razglednice formirali definitivne ocene :)
dolybell92 dolybell92 01:00 28.09.2008

Re: Islam

a to je da taj "islamski svet" nije i ne može biti jedna homogena masa od milijardu i kusur pojedinaca. Koliko tu ima nacija, rasa, kultura? Kako se to može samo tako staviti pod jedan kišobran?


Islam ne poznaje ni narod ni naciju - svi su isti,
ona je u svojoj suštini nadnacionalna religija.
Najmlađa je od svih velikih religija knjige.
I Mojsija i Hrista priznaje, ali samo kao Muhamedove
prethodne proroke.

Uostalom nađite odgovor na pitanje: Kako to da Srbi
nisu prešli u Islam, a bili su raja pod turskom vlašću
skoro 500 godina - i preživeli su ?
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 07:46 28.09.2008

Re: Islam

Da se pogrešno ne shvati moj komentar moram dodati da ne smatram da je autorka uradila generalizaciju. Ona je lepo opisala Ramadan/Ramazan u Egiptu. Komentar o generalizaciji sam stavio više radi onih koji bi na osnovu jedne ili dve razglednice formirali definitivne ocene :)

Hvala na tome što ste pažljivo pročitali text. Ni jednog momenta se nisam zanosila mišlju da opisujem Ramadanske običaje i celom muslimanskom svetu jer.....mnogo je to veliki posao a i nemam dovoljno znanja o tome. Kao što dollybel92 reče-tu je upetljano toliko različitih nacija, rasa i kultura da generalizacija ne dolazi u obzir. Zao mi je što je Selah moj text shvatila lično i osetila se lično povređenom. To što sam ja navela kao negativnu pojavu ne znači da se odnosi lično na nju i na sve pripadnike islamske veroispovesti. To se takođe može odnositi i na hrišćane i na budiste i na bilo koje pripadnike bilo koje veroispovesti koji svojim "ispovedanjem" vere isovedaju samo svoje licemerje
Budimac Budimac 08:14 28.09.2008

Re: Islam


Islam ne poznaje ni narod ni naciju - svi su isti,
ona je u svojoj suštini nadnacionalna religija.

Teorija, ne praksa. Ako misliš da je islam monolitan blok po bilo kom pitanju imaš dosta pojednostavljen pogled na svet. Monolitan je koliko i hrišćanstvo :) Jedna nacija, zilion jezika, kultura i rasa, hmm?
Uostalom nađite odgovor na pitanje: Kako to da Srbi
nisu prešli u Islam, a bili su raja pod turskom vlašću
skoro 500 godina - i preživeli su ?

To je bar lako, ali ne želim da ovde dajem lekcije iz istorije. Pogotovo ne takve koje bi delovale kao crvena marama onima zadojenim nacional(ističk)(n)om istorijom kakva se po tom pitanju uči u našim školama. Kao hint - Između ostalog taj odgovor bi sadržao i reč "ekonomija".
dolybell92 dolybell92 00:54 29.09.2008

Re: Islam

Teorija, ne praksa. Ako misliš da je islam monolitan blok po bilo kom pitanju imaš dosta pojednostavljen pogled na svet. Monolitan je koliko i hrišćanstvo :) Jedna nacija, zilion jezika, kultura i rasa, hmm?


Kad bi to bila teorija, a ne praksa - onda bi samo Arapi bili
muslimanske vere.
Islam jeste nadnacionalna religija.



dolybell92 dolybell92 01:06 29.09.2008

Re: Islam

To je bar lako, ali ne želim da ovde dajem lekcije iz istorije.


Kad je nešto lako - može se reći vrlo kratko,
pogotovo ako se zna.
Budimac Budimac 07:29 29.09.2008

Re: Islam

Islam jeste nadnacionalna religija.

A koja nije?
Budimac Budimac 07:42 29.09.2008

Re: Islam

Kad je nešto lako - može se reći vrlo kratko,
pogotovo ako se zna.

Evo najkraće moguće. Otomanskom carstvu nije bio cilj da islamizuje raju, jer bi na taj način gubilo prihode od poreza. (Govoriti o šest vekova u jednoj rečenici je malo onako... jer su se politike naravno menjale ali to je suština. odgovora na pitanje kako je raja preživela 500 godina okupacije). Otomansko carstvo je bilo prilično kosmopolitsko i tolerantno doba u kome je trajalo (pogledaj recimo šta se dešavalo sa Jevrejima tokom tog perioda u Evropi i kako im je safe haven bio kod Osmana). Problemi (na koje nacionalne istorije stavljaju akcenat) počinju sa propadanjem i korupcijom u imperiji (opšte mesto za sve imperije), a to je u slučaju Otomana trajalo dva veka.
dolybell92 dolybell92 11:02 29.09.2008

Re: Islam

A koja nije?


Sve ostale.
Goran Vučković Goran Vučković 11:05 29.09.2008

Re: Islam

Sve ostale.

Katolicizam izgleda prilično nadnacionalan...
dolybell92 dolybell92 22:23 29.09.2008

Re: Islam

Katolicizam izgleda prilično nadnacionalan...


On spada u tzv. državnu religiju.

Unfuckable Unfuckable 18:15 27.09.2008

helou AM

dugo te nije bilo : (((
ilustrativno i lepo napisano, bez obzira kako ko to tumačio
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 07:38 28.09.2008

Re: helou AM

cao unfuck
eto ja se malkice zaradila......znaš kako je-leto puna sezona u Crvenom Moru više ronilaca nego ribe. Treba izaći na kraj sa svim tim ljudima. Ne kažem da je kraj sezone, ali, eto trenutno sam nešto malkice bolesna pa imam vremena da malkice i piskaram, ali se uskoro ponovo vraćam u vodu.
KIssić
ipsi ipsi 20:13 27.09.2008

Odlican post

Uzivanje je citati postove neopterecenih osoba u kojima samo optereceni ljudi mogu pronaci zlobu.

Preporuka.
dali76 dali76 21:40 27.09.2008

Re: Odlican post

malo bi bilo reci "slazem se"!!!!
svaka cast za komentar ipsi !!!
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 07:36 28.09.2008

Re: Odlican post

Hvala vam mnogo na podršci.....eto ja samo opisujem ono što se događa oko mene iz moje vizure (jer ni jednu drugu nemam) i potpuno je normalno da se slika koju sam naslikala nekome neće dopasti. Možda su boje prejake, možda je senka iz pogrešnog ugla......ko zna....
MilutinM MilutinM 09:11 28.09.2008

Re: Odlican post

Ipsi, pridružujem se podršci - sjajan komentar
dolybell92 dolybell92 22:02 27.09.2008

Prelepo

vladimir petrovic vladimir petrovic 07:54 28.09.2008

Re: Prelepo

Dolybell92
Slazem se: PRELEP je Tadz Mahal. Ali Indija je prepuna prelepih hramova (ovaj je svakako jedan od najlepsih, a samo je slucajno - islamski, pogotovu ako se ima u vidu da muslimani u mnogoljudnoj Indiji cine samo desetak posto stanovnistva).
Dakle, obratite paznju da u Indiji ima jos lepih i prelepih hramova.
MilutinM MilutinM 09:18 28.09.2008

Re: Prelepo

Po mom mišljenju, Tadž Mahal je najlepši, i to ne samo u Indiji. Ne slažem se da je samo slučajno islamski. Kao što, recimo, mislim da katedrala u Kelnu nije samo slučajno katolička. Cela ideja i koncept Tadž Mahala (i šira ideja da vladar sebi napravi drugi na suprotnoj obali koji bi bio negativ ovoga) je zasnovana na njegovom shvatanju ljubavi prema voljenoj ženi - koje sigurno ima uporište u autorovoj veri.

Mnogo je lep



nsarski nsarski 20:06 28.09.2008

Re: Prelepo

Ko ima priliku, savetujem da ide i pogleda Ajanta caves - to su hramovi uklesani u kamenu. Jednostavno, celo kameno brdo izrezbareno:


Ovako izgleda unutra:


potpuno nestvarno - sve je ovo direktno uklesano u kamen. Nista nije zidano ili donoseno spolja.

Blizu su i Elora caves, pravljene na slican nacin:

Ovaj hram je napravlje klesanjem - cela struktura.


ivana23 ivana23 21:02 28.09.2008

Re: Prelepo

Kazezoze Kazezoze 21:11 28.09.2008

Re: Prelepo

predivno! ne samo izrezbareno, nego su i zidovi potpuno islikani budistichkim motivima.
to bih zaista voleo pogledati. ovde ima vishe fotografija - link
ivana23 ivana23 21:16 28.09.2008

Re: Prelepo

Kazezoze
predivno! ne samo izrezbareno, nego su i zidovi potpuno islikani budistichkim motivima. to bih zaista voleo pogledati. ovde ima vishe fotografija - link


Kazz, druze, link iznad, par minuta ranije.. )
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 21:19 28.09.2008

Re: Prelepo

A ovo su Meteori u Grčkoj
ivana23 ivana23 21:22 28.09.2008

Re: Prelepo

Manastir Ostrog

nsarski nsarski 21:40 28.09.2008

Re: Prelepo

Kazezoze
predivno! ne samo izrezbareno, nego su i zidovi potpuno islikani budistichkim motivima.
to bih zaista voleo pogledati. ovde ima vishe fotografija - link

Evo ti link na sajt gde ima CLICK detaljnijih objasnjenja. Mozda ces negde ugledati i mene u nekom cosku:)))
Kazezoze Kazezoze 21:42 28.09.2008

Re: Prelepo

Kazz, druze, link iznad, par minuta ranije.. )

isti))
nema veze;-)
'ebiga kad uvek kasnim;-)
dolybell92 dolybell92 01:13 29.09.2008

Re: Prelepo

Po mom mišljenju, Tadž Mahal je najlepši, i to ne samo u Indiji.



dolybell92 dolybell92 01:23 29.09.2008

Re: Prelepo

Ovaj hram je napravlje klesanjem - cela struktura.


Petra - The Lost City of Stone



dolybell92 dolybell92 01:44 29.09.2008

Re: Prelepo

MilutinM MilutinM 18:10 29.09.2008

Re: Prelepo

Ko ima priliku, savetujem da ide i pogleda Ajanta caves - to su hramovi uklesani u kamenu.

Profesore, bio. Srećom dobio pravu preporuku prijatelja. Evo one čuvene freske iz Adžante



National Geographic objavio tekst sa slikom na naslovnoj prošle godine. Ja imam odavno nameru da napišem blog, ali ne stiže se. Biće valjda. Do tada, evo albuma slika iz Adžante i Elore
ssvetlana92 ssvetlana92 01:13 28.09.2008

Fascinantno!

Ja sam poštovalac svih religija, mada nijedna od velikih religija nije učinila nista vise nego sto je isključivala, postavljala dugi niz zabrana. Ali zabrane stvaraju želju koju bi baš trebalo da iskorene. Bez obzira na moje mišljenje o suštini, ja im prilazim sa poštovanjem i fascinacijom. Svi ti ljudi koji veruju i poštuju razne običaje su mi večita enigma.
U Egiptu sam zivela davno i bila sam potpuno ošamućena njihovim običajima. Bilo je momenata kada sam doživljavala veliko uzbudjenje i momenata kada sam morala uši da zapusim od tolikog arlaukanja iz zvučnika. A fascinirana sam bila ludilom koje je nastupalo kada se pojavi mesec! Tada su počinjale orgije u svakom smislu...igra se otvorenim kartama i ako ste na pravom mestu, videćete scene koje ne možete zaboraviti, pa makar živeli tri života.
Uvek se radujem ponovnom odlasku u tu voljenu zemlju, Egipat!
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 08:55 28.09.2008

Re: Fascinantno!

A fascinirana sam bila ludilom koje je nastupalo kada se pojavi mesec! Tada su počinjale orgije u svakom smislu...igra se otvorenim kartama i ako ste na pravom mestu, videćete scene koje ne možete zaboraviti, pa makar živeli tri života.

Ja sam viđala takve scene koje su neprepričljive. To treba videti da bi se verovalo. Mnoge od tih stvari ne mogu da se smeste u granice zdravog razuma. Vrlo često, u takvim prilikama, kažem sebi: "ma neeeee.....ovo ne bitrebalo nikome da ispričam jer mi prosto neće verovati". I onda samo odćutim i zgranuta produžim dalje.
ssvetlana92 ssvetlana92 10:55 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
A fascinirana sam bila ludilom koje je
nastupalo kada se pojavi mesec! Tada su počinjale orgije u svakom
smislu...igra se otvorenim kartama i ako ste na pravom mestu, videćete
scene koje ne možete zaboraviti, pa makar živeli tri života.

Ja sam viđala takve scene koje su neprepričljive. To treba videti da bi
se verovalo. Mnoge od tih stvari ne mogu da se smeste u granice zdravog
razuma. Vrlo često, u takvim prilikama, kažem sebi: "ma neeeee.....ovo
ne bitrebalo nikome da ispričam jer mi prosto neće verovati". I onda
samo odćutim i zgranuta produžim dalje.


Eto, prosto si u pravu...nemoguće je prepričati ali ostaje u sećanju. Tako i treba da bude...to mi je dalo dodatnu moć da opravdavam sve sto je ljudsko. Nikakva čuda, posle toga me ne mogu iznenaditi. Osećam se bogatijom posle tih iskustava...to mi niko ne može oduzeti.
Mislim, kada imaš ljubavi u srcu...sve se da razumeti. :)
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 11:37 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Ova sredina je najbolji način za vežbanje tolerancije. Eto već 4,5 godine ovde i još uvek se iznenađujem. Taman mislim da sam sve videla, kad ono-novo zaprepašćenje. U početku sam postavljala mnoga pitanja tipa "Kako, žašto...." a onda sam brzo shvatila da na većinu od tih pitanja nikada neću dobiti zadovoljavajući odgovor. Većina odgovora je "To je zato što je tako" i kraj.
Mnoge moje kolege ne mogu da izdrže tu količinu nonsensa i vrlo brzo beže na neko drugo mesto
ssvetlana92 ssvetlana92 13:10 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
Ova sredina je najbolji način za vežbanje tolerancije. Eto već 4,5
godine ovde i još uvek se iznenađujem. Taman mislim da sam sve videla,
kad ono-novo zaprepašćenje. U početku sam postavljala mnoga pitanja
tipa "Kako, žašto...." a onda sam brzo shvatila da na većinu od tih
pitanja nikada neću dobiti zadovoljavajući odgovor. Većina odgovora je
"To je zato što je tako" i kraj.
Mnoge moje kolege ne mogu da izdrže tu količinu nonsensa i vrlo brzo beže na neko drugo mesto


Kada bi znala koliko ti zavidim!!!
Ja sam živela u Cairu 2 godine i mogla bih reći da ga nikada nisam ni napustila...
Tu shvatiš da je ta rečenica : "To je tako, sto je tako", konačna!
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 13:17 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Ja sam živela u Cairu 2 godine i mogla bih reći da ga nikada nisam ni napustila...

Moram ti priznati da ja nikada ne bih mogla da živim u Kairu. To je ipak too much za mene. Ovde u Sharm el Sheiku je ipak malkice pitomije pa mi je nekako lakše.
Tu shvatiš da je ta rečenica : "To je tako, sto je tako", konačna!

Naravno. Ovde se čovek i te kako nauči da prihvata stvari onako kako su mu date i ako se previše buniš, samo gubiš vreme i energiju. Go with the flow je najlakši način opstanka ovde....mada...naravno....ponekad je dobro i podviknuti pomalo inače te pregaziše k'o plitak potok
ssvetlana92 ssvetlana92 14:43 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
Ja sam živela u Cairu 2 godine i mogla bih reći da ga nikada nisam ni napustila...

Moram ti priznati da ja nikada ne bih mogla da živim u Kairu. To je
ipak too much za mene. Ovde u Sharm el Sheiku je ipak malkice pitomije
pa mi je nekako lakše.
Tu shvatiš da je ta rečenica : "To je tako, sto je tako", konačna!

Naravno. Ovde se čovek i te kako nauči da prihvata stvari onako kako su
mu date i ako se previše buniš, samo gubiš vreme i energiju. Go with
the flow je najlakši način opstanka ovde....mada...naravno....ponekad
je dobro i podviknuti pomalo inače te pregaziše k'o plitak potok


Jeste, imam beneficirano! Malo Aleksandrija, malo Kairo...velika muljača svega i svačega. Ove godine sam bila u Sharm el Sheiku i shvatam razliku. Nirvana..najlepši odmor u mom životu. More najčistije na svetu, delfini su prošli na 5 metara od mene...dobila sam sve sto sam želela od odmora! Sedeći u onom moru tišine, nisam verovala da je samo malo dalje vrtlog koji čisti sve pred sobom, grad sa svim vrlinama i manama koje se mogu zamisliti!
Tek sad ti zavidim! :)))))
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 14:55 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Malo Aleksandrija, malo Kairo...velika muljača svega i svačega

Meni je Alexandrija totalno cool. Pravi mediteranski grad. Vidi se uticaj celoga sveta tamo
More najčistije na svetu, delfini su prošli na 5 metara od mene.

Aj' najavi mi se sledeći put ako budeš dolazila pa da te vodim da ronjaš malo ;-)
Sedeći u onom moru tišine, nisam verovala da je samo malo dalje vrtlog koji čisti sve pred sobom, grad sa svim vrlinama i manama koje se mogu zamisliti!

U tome je čar Egipta-scenografija se menja na svakih nekoliko koraka
ssvetlana92 ssvetlana92 15:26 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
Malo Aleksandrija, malo Kairo...velika muljača svega i svačega

Meni je Alexandrija totalno cool. Pravi mediteranski grad. Vidi se uticaj celoga sveta tamo
More najčistije na svetu, delfini su prošli na 5 metara od mene.

Aj' najavi mi se sledeći put ako budeš dolazila pa da te vodim da ronjaš malo ;-)
Sedeći u onom moru tišine, nisam verovala da
je samo malo dalje vrtlog koji čisti sve pred sobom, grad sa svim
vrlinama i manama koje se mogu zamisliti!

U tome je čar Egipta-scenografija se menja na svakih nekoliko koraka


Ove godine sam zaista poželela da ronjam. Gledala sam ljude koji izlaze iz vode potpuno ošamućeni od lepote. Nekolicinu sam pitala i rekoše da su ceo svet obišli ali da takvu lepotu nisu videli. Razmišljam o tome da još jedanput dodjem i hvala ti za predlog da ti se javim. Sa zadovoljstvom. Velika mi je želja da zavirim ispod površine mora. Mogu li da ti pošaljem poruku na PP.? Ili nije tajna u kom si hotelu! Jao, sve me zanima...izvini, ali baš se uzbudim na samu pomisao! :)))
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 15:31 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Mogu li da ti pošaljem poruku na PP.? Ili nije tajna u kom si hotelu! Jao, sve me zanima...izvini, ali baš se uzbudim na samu pomisao! :)))

Ma hvala jasno da možeš da mi se javiš i prijaviš kako god smatraš da ti je zgodno. Inače ja ne živim u Hotelu (bože sačuvaj)....imam svoju lepu kućicu, bašticu, mačka i sve što pripada ))
ssvetlana92 ssvetlana92 15:42 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
Mogu li da ti pošaljem poruku na PP.? Ili
nije tajna u kom si hotelu! Jao, sve me zanima...izvini, ali baš se
uzbudim na samu pomisao! :)))

Ma hvala jasno da možeš da mi se javiš i prijaviš kako god smatraš da
ti je zgodno. Inače ja ne živim u Hotelu (bože sačuvaj)....imam svoju
lepu kućicu, bašticu, mačka i sve što pripada ))


Izvini, nisam ni mislila da se zlopatiš po hotelima...nego nemam pojma čime se baviš, pa sam pomislila da si pri nekom hotelu..vodič, šta ti ja znam. Pa rekoh da ne lutam, bolje da sam blizu jer imam nameru sama da dodjem. To sa ronjenjem me neodoljivo privlači!
Da ti nisam već rekla koliko ti zavidim, sad bih rekla...ali neću! :) Misli da mi je svejedno što imaš i mačka! Haha...pa tek baštu, i to u Sharmu! Ma nema pojma!!! :(
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:51 28.09.2008

Re: Fascinantno!

nego nemam pojma čime se baviš, pa sam pomislila da si pri nekom hotelu..vodič, šta ti ja znam

E, a nemoj sad da totalno poblesaviš...naime ja sam instruktor ronjenja...tako da je brod moj office ;-)
ssvetlana92 ssvetlana92 18:43 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
nego nemam pojma čime se baviš, pa sam pomislila da si pri nekom hotelu..vodič, šta ti ja znam

E, a nemoj sad da totalno poblesaviš...naime ja sam instruktor ronjenja...tako da je brod moj office ;-)


Jao, znači da nema zabušavanja, tipa mrzi me, vruće mi je, sad sam se smorila...i sl.
Imam utisak da ću tek da poblesavim, kada dodjem!
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 21:23 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Jao, znači da nema zabušavanja, tipa mrzi me, vruće mi je, sad sam se smorila...i sl.
Imam utisak da ću tek da poblesavim, kada dodjem!

Pa nisam sad ja neki gonič robova...ali...nema zabušavanja, piški mi se, kaki mi se, spava mi se, oću da idem kod mame....
ssvetlana92 ssvetlana92 22:06 28.09.2008

Re: Fascinantno!

Aleksandra Mitrovic
Jao, znači da nema zabušavanja, tipa mrzi me, vruće mi je, sad sam se smorila...i sl.
Imam utisak da ću tek da poblesavim, kada dodjem!

Pa nisam sad ja neki gonič robova...ali...nema zabušavanja, piški mi se, kaki mi se, spava mi se, oću da idem kod mame....


Haha, baš i nisi gonič robova! Slatko si me nasmejala! Šala na stranu, znači nema ono na pola puta hoću nazad, pa neko da me vuče po dnu kad se smorim, kao ne radi mi duvaljka...žulja me peraje, napala me ajkula i sl.!?
Moram još nešto da ti priznam, mama mi je užasno stroga!
dolybell92 dolybell92 01:09 29.09.2008

Re: Fascinantno!

A fascinirana sam bila ludilom koje je nastupalo kada se pojavi mesec!



Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 08:22 29.09.2008

Re: Fascinantno!

znači nema ono na pola puta hoću nazad, pa neko da me vuče po dnu kad se smorim, kao ne radi mi duvaljka...žulja me peraje, napala me ajkula i sl.!?

Čvrsta volja je ključ uspeha. I nemoj o'ma sa worst case scenario stavom.....samo se opusti i uživaj
By the way-pozdravi mamu. Verujem da bismo se dobro slagale ))

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana