SLIKE SA ILIJADE

Nebojša Milenković RSS / 22.09.2008. u 22:08

Ilija slika
Ilija slika
Teško je poznati život a slikati je lako treba samo započeti posle sve ide samo slaže se jedno na drugo i kada svršiš sliku vidiš da je na njoj šareno sve kavo u životu i da svaka istina ima dva lica.
Ilija Bašičević Bosilj

Posle niza izložbi koje su poslednjih godina održane u svetu (Venecija, Njujork, Cirih, Hajdelrberg) na kojima je Ilija Bašičević Bosilj izlagan zajedno s Pikasom, Kleom ili Klimtom, kao i nakon što ga je ugledni londonski časopis Raw Vision proglasio za jednog od klasika svetske art brut umetnosti u organizaciji ULUS-a i Fonda Ilija&Mangelos uz produkcijsku podršku Galerije O3ON-e u umetničkom paviljonu Cvijeta Zuzorić od 10. do 31.oktobra biće održana velika studijska izložba Slike sa Ilijade, čiji sam autor i kustos.

Posedujući svest o slikarstvu svog školskog druga Save Šumanovića, takođe, budući da je od sina Mangelosa slušao i o Generaliću i u Jugoslaviji tada popularnom pokretu slikara seljaka, neznano kako 1957, u svojoj 62.godini i Ilija Bašičević počinje vlastite slikarske pokušaje. Za razliku od slikara naivaca sa kojima je često bio poređen, ili pak među koje je pogrešno svrstavan i sa njima izlagan, Ilija Bosilj umetnošću se nije bavio ni iz kakvog hobija. Kod njega nema nezgrapnosti ni prostodušnosti karakteristične za umetnost naivnih, niti je pak kao umetnik Ilija na bilo koji način bio protekcionisan od strane države. Naprotiv ─ do svega u svojoj umetnosti Ilija Bosilj došao je na najteži mogući način: slikarsku tehnologiju uglavnom je učio sam, baš kao što je i njegova međunarodna umetnička karijera došla kao splet (srećnih) okolnosti.

 Osporavano na najrazličitije načine, u više navrata čak izloženo pravom medijskom linču, Ilijino slikarstvo često je korišćeno i kao sredstvo za obračune s njegovim sinom Dimitrijem Bašičevićem Mangelosom. Sve je kod Ilije Bosilja bilo neobično i jedinstveno u tolikoj meri da je u vreme trajanja njegove zagrebačke izložbe, februara 1965.godine, on čak bio primoran da pred specijalnom (inkvizicionom) komisijom demonstrira sopstvenu slikarsku veštinu, odnosno da dokazuje vlastiti identitet i autentičnost svog dela. Na slici nastaloj tom prilikom autor je čak ostavio i natpis: Ovu sliku sam naslikavo pred Komesijom...

U literaturi često pominjan, biografski podatak o tome kako mu država oduzima zemlju bitan je ─ ali, svakako, ne i određujući momenat koji je Iliju doveo do odluke, posledično dalekosežne kako za njegov dalji život tako i za ovdašnju istoriju umetnosti. Uobičajena pojednostavljivanja po kojim je, eto, ostareli seljak ostavši bez zemlje “utehu“ potražio u umetnosti – naravno da ne stoje. Kako je Ilija bio ličnost koja se opsesivno predavala svim poslovima koje je u životu radio, može se reći da je podatak o oduzimanju zemlje u ovoj priči značajan isključivo u kontekstu oslobađanja vremena i prostora za novu Ilijinu opsesivnu predanost ─ umetnost.

Stepen zanosa, stvaralačke strasti i egzistencijalne saživljenosti sa umetnošću koju je stvarao Iliju svrstavaju u red vrhunskih umetničkih vizionara. Kod njega se slikarska površina javlja kao povlašćen lični prostor u koji umetnik upisuje i sublimiše sve napetosti, konflikte i traumatična iskustva sveta i vremena u kom je živeo ─ podsećam na biografski podatak da je od strane ustaških vlasti u Šidu Ilija Bašičević, kao jedan od viđenijih paora u sremskom kraju, bio osuđen na smrt zajedno sa svoja oba sina te da se nalazio i u istom onom redu smrti iz kog se nikad nije vratio njegov školski drug Sava Šumanović. Slikajući svoja unutrašnja stanja i vizije Bosilj je u doslovnom značenju tog pojma postao organski vezan za vlastitu umetnost. Velike istorijske teme kod Ilije su date bez patetike ili dramatike svojstvene slikarima i slikarstvu njegovog vremena.

Pomracenje-sunca-1961.3880.jpg

Opsesivno predan umetnosti, Ilija je slikao po svemu što bi mu došlo pod ruku: bilo da je reč o klasičnim slikarskim podlogama (papir, platno, karton, drvo, lesonit, daska) često oslikanim sa obe strane ─ podjednako i na materijalima koji su mu bili dostupni poput odbačenih džakova, stakla, nameštaju (kredencima, krevetima, stolicama, vratima), pročitanim knjigama, pampurima od flaša, zidovima kuće u kojoj je živeo…

Simbolika Ilijade (Sveta po Iliji) uslovljena je kako umetnikovom (životnom) sudbinom tako i knjigama koje je Ilija čitao. A čitao je sve što bi mu došlo pod ruku: počev od monografija o velikim umetnicima koje su mu bile dostupne u bogatoj sinovoj biblioteci, preko Biblije, narodnih pesama i priča iz nacionalne mitologije, Dostojevskog, pa sve do istočnjačkih spevova poput Mahabharate i Ramajane... Takođe, Bosilj je boravio i u mnogim evropskim gradovima, posećivao je brojne muzeje te je za stvaranje njegovog slikarskog sveta svakako značajan i taj direktan kontakt s delima velikih slikara. U karakterističnoj Ilijinoj redakciji, sve pročitano, viđeno ili proživljeno nalazilo je mesto u fantazijskom svetu kog je stvarao. Izgubivši uporište u stvarnosti kakvu poznajemo tvorac ovog slikarstva konstruisao je vlastitu (slikarsku) realnost: Ilijadu ili Svet po Iliji – jednako nedokučivu i nečitljivu kako na emotivnoj, tako i na religijskoj ili pak sprirtualnoj ravni. Prizori iz individualne i kolektivne memorije gde se kolektivno nesvesno prepliće sa ličnim traumama i iskustvima kod Ilije čine spojeve koji su s one strane svih pomenutih dualizama: kolektivnog-individualnog, ličnog-nacionalnog, racionalnog-iracionalnog, svesnog-nesvesnog...

Pažljivijem posmatraču ovog slikarstva lako pada u oči da se pri konstruisanju i konstituisanju svoje Ilijade, Ilija koristi s (najmanje) pet osnovnih slikarskih postupaka. Dakle ─ u zavisnosti od podloge i korišćene slikarske tehnike ─ Ilija Bosilj svoja dela: 1) crta, 2) slika, 3) boji, 4) kreči i(li) 5) drlja. Intuitivno koristeći i kombinujući navedene postupke, ne retko i svih pet odjednom, Bosilj je slikao po svemu što bi mu došlo pod ruku: bilo da je reč o klasičnim slikarskim podlogama (papir, platno, karton, drvo, lesonit, daska) često oslikanim sa obe strane ─ podjednako i na materijalima koji su mu bili dostupni poput odbačenih džakova, stakla, nameštaju (kredencima, krevetima, stolicama, vratima), pročitanim knjigama, pampurima od flaša, zidovima kuće u kojoj je živeo…

Intuitivno dosežući i anticipirajući (postmodernistički) ideal kulture slobodnog kretanja, odnosno neopterećene šetnje kroz različite civilizacije, u jednoj arhaičnoj i manje-više konvencionalnoj kulturi Ilija Bašičević Bosilj bio je istinski savremen i moderan. Stvorivši impoznatan opus koji broji preko 2000 dela, u istoriji umetnosti bez odgovarajućeg pandana, po svedočenjima njegovih ukućana Ilija Bašičević ovozemaljski svet napustio je u snu, s osmehom na licu ─ baš kao što je i njegovo slikarstvo, u nedostatku odgovarajućih teorijskih ključeva, od strane dobrog broja istoričara i teoretičara umetnosti često ne bez doze patetike bilo opisivano upravo kao misteriozan i nedokučiv san. Za razliku od tog "sna", još uvek nedovoljno osvetljenog i nezadovoljavajuće tumačenog, stvarnost Ilijinog slikarstva i njegova recepcija u svetu daju dovoljno osnova za tvrdnju kako je upravo Ilija Bašičević Bosilj najoriginalnija umetnička pojava u ovdašnjoj (istoriji) umetnosti.


cir(I)%20%205.jpg

Izvodi iz teksta pisanog za katalog izložbe.

Atačmenti



Komentari (37)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sentinel26 sentinel26 22:17 22.09.2008

Ne vidi se

slika u atachmentu.
Dodaj još koju.

PS. Evo, sada se vide.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:18 22.09.2008

izvinjenje...



postoji neki zasad nerešiv problem s kačenjem
fotki koji ću, nadam se, uspeti uskoro da rešim...

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 11:11 24.09.2008

AUTOBIOGRAFIJA

Ilija Bosilj iz pisma svom lekaru i prijatelju dr Vasi Dražiću

Dragi moj doktore pitaš me za moj život kako sam živijo svašta je bilo. Rodjen sam kavo deveto dete u majke. Moja mati Ruža mnogo kasnije mije pripovedala dase nije nimalo radovala mome rodjenju a na kraju krajeva takoje valda sudbina tela čitav je svoj vek provela samnom umrvši u dubokoj starosti osamdeset i petoj godini. Moj život je velika borba od rodjenja pa do danas i svemise čini dasu imali pravo stari ljudi kojisu govorili da uvek traje borba izmedju dobra i zla samose nikad nezna štaje dobro a šta nije jer štogod sam nekad volevo sada mrzim a što sam mrzijo volem e pa snadjise pope. U svome životu sam čuvo nekoje reči a zapamtijo sam reč daje čovek marama sa dva lica. Eto ti si čovek učen pačeš valda razumeti zašto su na mojim slikama ljudi sa dva lica. Nisu ni životinje bez dvoličnosti jer je i njih stvorijo isti Gospod kavo i čoveka po obličju svojemu. Jesili ikada videvo u sumi zvere krvoločno u brlogu kada brani mladuncad i ubija sve živo oko sebe. često sam u zivotu pitavo dalije zaista Božija volja ono što se bez potrebe dešava pa ljudi kazu eto Božija volja. Danas je doduše moda govoriti da nema Boga medjutim kadabi bili sasvim sigurni u to bili bi ljudi još gori. Pitavo sam se još se i danas pitam koje moju pokojnu tetku Dafinu naučijo recima da netreba pokupiti sve već ostaviti nešto za crva i mrava. Teško je poznati život a slikati je lako treba samo započeti posle ide samo slažese jedno na drugo i kada svršis sliku vidiš da je na njoj šareno sve kavo u životu i da svaka istina ima dva lica. Možda je to najvažnije jer kopati orati kositi sijati i onako moraš svaki dan. Eto takav ti je moj život a znam da ni tvoj nije mnogo drugačiji.

Pozdravlja te u 1962 godini
Ilija

Opiširnije: www.basicevic.net
mariopan mariopan 22:25 22.09.2008

A slike?

Mozemo li malo vise njegovih slika da vidimo?
Zaista fascinira njegov zivot i stvaralastvo, ne poznajem njegova dela pa bih volela da vidim malo vise, odoh da potrazim na guglu.
mariopan mariopan 22:39 22.09.2008

Re: A slike?

mariopan mariopan 22:40 22.09.2008

Re: A slike?

Nasla sam na guglu pa tamo gledam ali zaista su fantasticne.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:21 22.09.2008

Portret Sofije Loren

ssvetlana92 ssvetlana92 23:35 22.09.2008

Divno!

I ja sam malo prosetala po guglu i zaista su slike neobicno lepe. Po opisu sam ocekivala neko "teze" slikarstvo, a ovo me je zaista ostavilo bez reci. Nije zbog lepog opisa, koje je hvale vredno, nego zato sto se ove slike lako primaju za srce!
I sama se bavim slikarstvom i veoma bih volela da sam uspela da se makar na malo odvojim od sebe..i uradim nesto tako ...za dusu!
Pozdrav i vidimo se! :)
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:37 22.09.2008

Ilija!

Ilija! - His First American Exhibtion
Galerie St. Etienne, New York, 2006

+ link za slike!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:43 22.09.2008

Raw Vision Magazine

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 00:16 23.09.2008

Krilata kraljica, 1965.

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 01:08 23.09.2008

Dama u rozikastom, 1963.

dolybell92 dolybell92 01:34 23.09.2008

samo da dopunim slikama

Igra



Cirkus



dolybell92 dolybell92 01:36 23.09.2008

a ima ih još...

Zeleni ambasador



Ambasador

dolybell92 dolybell92 01:37 23.09.2008

i dalje...

Mudra žena sa istoka



Anđeo apokalipse

dolybell92 dolybell92 01:39 23.09.2008

i ove...

Rajske ptice



Drvo u Edenu

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 01:42 23.09.2008

Re: i ove...

thanks - nisam ni znao da imam tako vrednu asistentkinju... :)
dolybell92 dolybell92 05:21 23.09.2008

Re: i ove...

O hvala, to je možda zato što smo na istoj strani ulice ?
(pre će biti da vešta nego vredna))
Za otvaranje - ne znam, ali ću izložbu videti sigurno.
dolybell92 dolybell92 01:41 23.09.2008

Samo jedno

beskrajno sam vam zahvalna za ovaj tekst
koji ste nam priredili.

Nadam se da će i izložba biti prava.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 01:43 23.09.2008

Re: Samo jedno

Pa doći ćete, nadam se i uveriti se sami - ja mogu samo da napomenem da u Beogradu
slične izložbe još nije bilo... što je, verujem, zasad sasvim dovoljno...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 02:14 23.09.2008

najlepše je ne biti prisutan...

dolybell92 dolybell92 05:45 23.09.2008

Do izložbe...

Začarani kraljević




Moj portret iz Ilijade


KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:43 23.09.2008

Javi se

Nebojša, ovo je drugi put da pišeš o Bašičevićima na Blogu.
Jedna od fascinantih priča na ovim prostorima. Naravno da do juče (dobro, do prekjuče) niko živ, uključujući i mnoge profesionalce, studente umetničkih fakulteta, "javne kulturne" radnike, nije ni znao za ovu dvojicu sjajnih umetnika.
Slučajno sam pre mnogo godina saznao za Bosilja i jako sam se obradovao kad si ti (ili tvoja ustanova, ili ekipa) počeo da čistiš debeli sloj prašine.

Da si pre par godina napravio ovakav test - poređaš neke etablirane slike i slikare i među njima jednu Bosiljevu nepotpisanu i pozoveš par studenta, kulturnih radnika (na njih sam posebno alergičan), par pravih seljaka, nekog slikara akademika ili kandidata, da bace oko i procene slike - verujem da bi seljaci imalo bolje oko i pre bi im zapala za oko B-ova slika.

Sve ti je oprošteno)

PS Ako šalješ pozivnice za otvaranje javi mi na PP i pošalji jednu)
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 09:32 23.09.2008

E, da sam znao

da će mi baš sve biti oprošteno - ja bih drugačije... :)))))

pozivnice su, čini mi se, već otišle (a i ne šaljem ih ja)
uzgred, da i tu famu razbijemo - da biste došli na neku
izložbu pozivnica vam, naravno, nije neophodna
- naprotiv!
dunjica dunjica 11:17 23.09.2008

neobičan, zanimljiv životni put

a slike su prelijepe!
radojicic92 radojicic92 11:59 23.09.2008

dodajder mi boju

„Teško je poznati život, a slikati je lako, treba samo započeti, posle sve ide samo. slaže se jedno na drugo i kada svršiš sliku, vidiš da je na njoj šareno sve kao u životu i da svaka istina ima dva lica.“


Golden Ambassador iliti Rajska tica

video izlozbu i hteo negde da kupim, ali mi nije odgovarala cena:)
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 12:09 23.09.2008

Re: dodajder mi boju

video izlozbu i hteo negde da kupim, ali mi nije odgovarala cena:)

Sta, nemas novca za kupovanje slike ! Koji si ti luzer, kume moj !
radojicic92 radojicic92 12:11 23.09.2008

Re: dodajder mi boju

Ninoslav Randjelovic
video izlozbu i hteo negde da kupim, ali mi nije odgovarala cena:)

Sta, nemas novca za kupovanje slike ! Koji si ti luzer, kume moj !


pun sam ko brod, al' mnogo skupo, cak i za mene
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 12:14 23.09.2008

Re: dodajder mi boju

pun sam ko brod, al' mnogo skupo, cak i za mene

Ma, kapiram.... Ako hoces, dacu ti ja koliko ti je potrebno. Mada sam radio dosta, obogatio sam se preko srecke...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 12:34 23.09.2008

kad smo već kod cena

evo još jedan zanimljiv tekst:

Krađa blaga genijalnog konceptualca



ecce-florian ecce-florian 13:40 23.09.2008

Ilijanum

„Богат годинама, а сиромах здрављем, у доброј намери и жељи да својим скромним прилогом допринесем култури свог родног места, решио сам да 300 слика према мојој општини, у нади да ове слике за Шид и његову културу, било сада, било за будућа поколења, имају неку вредност”

i
„Верујем да ће овај мој скромни допринос помоћи млађима, а можда и оним будућим да имају нешто више од онога што је мени лично недостајало, а то је култура. Надам се да ће се људи осећати лепше међу мојим сликама, као и ја што сам се осећао међу сликама мог школског друга Саве Шумановића, чији је пример, мада са великим закашњењем, деловао на мене.”

Ilijanum
jasnaz jasnaz 20:55 23.09.2008

gost



čestitke za izložbu!
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:07 23.09.2008

Praznik za oci

Cestitke, Nebojsa, i hvala sto ces nam omoguciti da u Beogradu imamo jednu izuzetnu jesenju slikarsku izlozbu.
Ima neceg misticnog, cak i djavolskog u tim slikama, Andre Gide je bio u pravu kada je rekao da nema umetnickog dela bez saradnje demona, odnosno da slikari sa plemenitim osecajima prave rdjave slike. Ocito je, sudeci po naslovima koje je Bosilj davao, da je pravio slike gotovo potpuno od maste, gde cinjenice nisu nista. I zato je tako dopadljiv i vredan.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:17 23.09.2008

Re: Praznik za oci

Hvala svima koji mi povodom Bosilja pišu i na PP i ovde
vidimo se onda, svakako, na izložbi!

svet misterije ostaje svetom misterije
sve dok se za istu ne nađe racionalno objašnjenje
d.b.m.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:26 29.09.2008

Poslednji pozdrav

Nebojša, jedno od moje dece studira na državnom umetničkom fakultetu u Bgd.
Kad sam joj rekao da idemo 10. oktobra na otvaranje izložbe i pomenuo Bosilja ono je reklo: A ko je to.
Onda sam pokazao sličice i tekstove sa tvog Bloga a dete je reklo: Auu!
Ovo niko ne čita, znam.
Pozdrav.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 10:11 01.10.2008

Re: Poslednji pozdrav

Čuj, pametno ti dete...
A za čitanje - nikad nemoj biti siguran
:)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana