Dobro, loše, najbolje

Freedom of Information RSS / 08.08.2008. u 09:21

Autor: Rodoljub Šabić 

Dobro je što postoje dobre šanse da bi se gužva oko famoznih „tehničkih uslova“ za presretanje Internet komunikacije mogla (relativno) dobro završiti. Šanse za takav završetak ne procenjujem u stilu „što je babi milo...“, već na osnovu sadržine razgovora koji sam obavio sa gospodom Radunovićem i Jankovićem, predsednikom Upravnog odbora i izvršnim direktorom RATEL-a, čelnim ljudima Republičke agencije za telekomunikacije. A i na osnovu sadržine njihovog razgovora sa Zaštitnikom građana, Ombudsmanom Sašom Jankovićem, koji mi je kolega Janković prepričao.            

Ukratko, postoje dobre šanse da bi RATEL mogao odlučiti da se primena tehničkih uslova odloži do stupanja na snagu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. A to bi svakako bilo dobro. Međutim, nikako ne bi bilo dobro, naprotiv bilo bi veoma loše da šansu koju bi na taj način dobili propustimo. A, na žalost, i za to postoje dobre šanse.

Jer, dobro je što će Narodna skupština u vrlo dogledno vreme razmatrati, i valjda, usvojiti Predlog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Dobro je i to što se može oceniti da se većina rešenja iz Predloga zakona oslanja na dobre, u demokratskom svetu afirmisane standarde. Nije međutim, ni malo dobro što u Predlogu zakona ima i rešenja na koja se takva ocena baš nikako, nikako ne može odnositi. Ne može, jer ne samo da ne izražavaju pomenute standarde nego otvaraju realnu mogućnost da ti standardi budu ili veoma relativizovani ili čak i potpuno izigrani.

U tom kontekstu, posebno je „interesantno“ rešenje sadržano u čl. 45. st. 2., koje ostavlja mogućnost organima bezbednosti da iz razloga „državne i javne bezbednosti“, i to „sve dok razlozi traju“, organu koji treba da štiti podatke o ličnosti uskrate uvid u relevantne podatke i zbirke podataka, pa čak i pristup u prostorije.            

Mnogi će, normalno, kad pročitaju odredbu čl. 45. st. Predloga Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, u njima prepoznati mogućnost da se iz rastegljivih, teško proverljivih razloga, na neodređen, fluidno definisan rok, bilo kome, pa čak i organu nadležnom da štiti privatnost, uskrati mogućnost da zna šta se dešava upravo sa podacima, zbirkama podataka ili u prostorijama, koje se spominju u RATEL-ovim tehničkim uslovima.

Jasno je da su organu vlasti nadležnom za zaštitu podataka o ličnosti, da bi je delotvorno vršio potrebna odgovarajuća jaka logistička i materijalna osnova i snažna, jasna i nesporna ovlašćenja. Jasno je zato da, čak i da apstrakujemo trenutno praktično potpuno odsustvo materijalnih i logističkih pretpostavki, organ nadležan za zaštitu podataka o ličnosti, ma ko to bio, u prisustvu ovakvih normativnih rešenja, ne može obezbediti tu zaštitu na delotvoran način u jednom krupnom i veoma značajnom segmentu.

S tim u vezi „interesantno“ je još nešto. Kao organ nadležan da štiti podatke o ličnosti predviđa se već postojeći državni organ - Poverenik za informacije. A on, po drugom zakonu koji već štiti, po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, ima garantovano pravo uvida u, bez izuzetka, svaki nosač informacija u posedu organa vlasti. Teško se odupreti utisku da se „interesantnim“ rešenjem otvara mogućnost da se, bar na mala vrata, dovede u pitanje i relativizuje ovo, već postojeće, ovlašćenje Poverenika, inače izuzetno bitno za obavljanje funkcija koje već ima.

Kako god bilo, bilo bi dobro da predlagači „interesantnog“ rešenja iz čl. 45. st. 2. Predloga zakona, daju odgovore na neka pitanja koje ono provocira a koja su za društvo u tranziciji, veoma važna. Npr. šta je pravni i logički osnov ideja o ovakvoj „zaštiti“ podataka? Kakav je njihov odnos prema rešenjima sadržanim u međunarodnim dokumentima o zaštiti podataka koje smo kao država prihvatili i potpisali? Zašto uopšte donosimo „evropske“ zakone? Zbog pravne sigurnosti ili zbog izazivanja dilema? Da bi unapredili instrumentarij za zaštitu ljudskih prava ili da bi slabili ionako skroman postojeći?           

U odsustvu pravih odgovora na ta pitanja bilo bi ne samo dobro, nego najbolje da predlagači „interesantnog“ rešenja, od njega odustanu. 



Komentari (16)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Socialist but not SPS! Socialist but not SPS! 10:20 08.08.2008

JOSH JEDNA PREVARA

Opet ispada da se gradjani plase drzave umesto da bude obrnuto. Bez javne akcije, peticije javnih licnosti, nekog oblika protesta nece biti nista. Elektronski podaci se mogu iskriviti, preinaciti,firme mogu biti opljackane, privatnost razgolicena... To je udar na coveka i srpska varijanta Patriot acta. Borba protiv terorizma-nemojte molim vas sa tom pricom ponovo! Demokratija postoji dok postoji dovoljno ljudi koji su spremni da bdiju nad njom a ako ne-dzabe nam price o jakom dinaru, ekonomskom rastu i ulasku u EU. Pravo pitanje je kako izbeci da od mrsavih postanemo ugojeni robovi, kako da budemo slobodni ljudi. A javne licnosti-da se potpisu-ako su nasli dovoljno ljudi za onu glupu navijacku pesmu za Olimpijadu naci ce i za ovo
gordanac gordanac 10:26 08.08.2008

----

Jer, dobro je što će Narodna skupština u vrlo dogledno vreme razmatrati, i valjda, usvojiti Predlog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Mora.
Uz nedostajući Zakon o strancima i Zakon o državnoj granici - u prvom krugu prioriteta (od ukupno 49 pripremljenih zakon), a unekoliko je vezan za već ratifikovane Sporazume

Dobro je i to što se može oceniti da se većina rešenja iz Predloga zakona oslanja na dobre, u demokratskom svetu afirmisane standarde.

Oko podvučenog u citatu ima malko loših vesti - u poslednje četiri godine oni su doneli razne propise kojima su "snizili" ili "ukinuli" prethodno stečeni obim prava i sloboda iz te oblasti, uz podršku institiucija i javnosti, a sa obrazloženjem i neophodnošću "borbe protiv terorizma", tako da je upotreba podvučenog kao argumentacije u prilog odredbama koje mi treba da unesemo prlično "tricky".
U tom kontekstu, posebno je „interesantno“ rešenje sadržano u čl. 45. st. 2., koje ostavlja mogućnost organima bezbednosti da iz razloga „državne i javne bezbednosti“, i to „sve dok razlozi traju“, organu koji treba da štiti podatke o ličnosti uskrate uvid u relevantne podatke i zbirke podataka, pa čak i pristup u prostorije.

Da, o ovome će biti debate. I oni koji su ZA, pozivaće se upravo na ono što je podvučeno kao citat. :(
S tim u vezi „interesantno“ je još nešto. Kao organ nadležan da štiti podatke o ličnosti predviđa se već postojeći državni organ - Poverenik za informacije. A on, po drugom zakonu koji već štiti, po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, ima garantovano pravo uvida u, bez izuzetka, svaki nosač informacija u posedu organa vlasti. Teško se odupreti utisku da se „interesantnim“ rešenjem otvara mogućnost da se, bar na mala vrata, dovede u pitanje i relativizuje ovo, već postojeće, ovlašćenje Poverenika, inače izuzetno bitno za obavljanje funkcija koje već ima.

Mislim da je ovo dobro, ake ne i jedino moguće rešenje.
Vredi razgovarati i o sumnjama "u relatiivizaciju" u primeni, mada bi za zakonodavca argumentacija morala biti malko drugačija.
Moguće je da bi trebala detaljnija razrada, ima smisla.

antioksidant antioksidant 11:11 08.08.2008

Re: ----

Da, o ovome će biti debate. I oni koji su ZA, pozivaće se upravo na ono što je podvučeno kao citat. :(

u srbiji pozivanje na borbu protiv terorizma moze biti iskorisceno samo kao izgovor. nikako ne moze biti razlog za uvodjenje ovakvih resenja.
gordanac gordanac 11:23 08.08.2008

Re: ----

u srbiji pozivanje na borbu protiv terorizma moze biti iskorisceno samo kao izgovor. nikako ne moze biti razlog za uvodjenje ovakvih resenja.

radi se o pozivanju na propise u tim zemljama, kao odgovor na "standarde u razvijenom demokratskom svetu" koji su tenutno "oštriji" od predloga koji postoje u predlogu zakona pred nama
zato kažem da je "tricky"
ne govorim ništa u prilog izgovorima, samo pominjem probleme u argumentaciji, koji mogu biti prilično ozbiljni
antioksidant antioksidant 14:17 08.08.2008

Re: ----

kao odgovor na "standarde u razvijenom demokratskom svetu

ponovo ja - necemo se valjda pozivati na standarde u razvijenom demokratskom svetu koji se odnose na borbu protiv terorizma.

da pomenuti predlozi spadaju u standarde u zastiti ljudskih prava, neko bi se i pozvao na njih...


ovako -...

ne mora biti "tricky" ako se lepo pezentuje. a moze se jako lepo prezentovati ako se ima interesa. a dli ce interesa biti...?

gordanac gordanac 17:34 08.08.2008

Re: ----

ponovo ja - necemo se valjda pozivati na standarde u razvijenom demokratskom svetu koji se odnose na borbu protiv terorizma.

da pomenuti predlozi spadaju u standarde u zastiti ljudskih prava, neko bi se i pozvao na njih...

imamo nesporazum
propisi o "rukovanju" ličnim podacima građana, "zadiranje" u lične slobode i prava geađana, mobilno uzimanje oitisaka prstiju u saobraćaju, video nadzor nad slobodnim kretanjem, uvid u lične podatke SU unutar korpusa ljudskih prava, a MENJANI su zbog evidentirane opasnosti od terorizma. u "razvijenom demokratskom svetu"....."opseg tajnosti" se tretira poptuno različito 2004/2008, nego recimo 1996/2000, odnosno do 9/11, španskih i londonskih napada i slično....
i prikupljanje podataka je drugačije, znatno
ako se pozivamo na rukovanje podacima i tematizovanje zaštite ličnih podataka takvo kakvo je SADA - biće tricky argumentacija, samo to kažem
Narator Narator 10:47 08.08.2008

Opšti i posebni problemi

Jedan od opštih problema našeg pravosuđa, koji nije od juče, je međusobna neusaglašenost zakonskih normi. Upravo stoga imamo često situacije da je u zaista bitnim slučajevima neophodno naknadno tumačenje donetih odredaba. U periodu usklađivanja sa normama EU zato imamo dve vrste problema: u nekim oblastima u našoj zemlji postoje prevaziđena, rigidna, rešenja koja svakako treba uskladiti sa "evropskim minimumom", ali u nekim oblastima to znači odustajanje od pozitivnih domaćih propisa koji su bolji, humaniji, zahtevniji. Takve slučajeve smo imali u nekim delovima socijalne zaštite, zaštite žena itsl. Problem je što se u našoj zemlji sve usmerava ne na optimizaciju postojećeg, već na formalno ispunjavanje EU standarda. Kao da se zaboravlja da zakoni služe da omoguće, u datom vremenu, i na datom prostoru, NAJBOLJI MOGUĆI OKVIR za ljude koji u toj zajednici žive i za procese koji se u njoj odvijaju, a u interesu su zajednice.
Problem koji ste pokrenuli jedan je od mnogih. Srbija je jedna od zemalja koja će tek morati da se (u mnogim obastima) odredi prema značajnim restrikcijama prava zbog udovoljavanja "antiterorističkim odredbama". Pokreti za zaštitu ljudskih prava u svim razvijenim zemljama bore se za očuvanje osnovnih građanskih prava koja se postepeno ukidaju na raznim punktovima, u cilju "borbe protiv terorizma", organizovanog kriminala, pedofilije, sajber kriminala itsl.
Ubrzo će, pretpostavljam, i našim ljudima bit jasno, kao što je jasno onima koji se u razvijenom zemljma već bore za očuvanje građanskih prava, da se protiv terorizma može uspešno boriti samo eliminisanjem UZROKA terorizma. A to je dug, mukotrpan posao za koji najveći centri vojne, ekonomske i političke moći na ovoj planeti nemaju ni malo volje.
Šta se kod nas može uraditi?
Pa, ono što svakako može, na opštem planu, je jačanje svesti o potrebi izgradnje humanog, odgovornog i efikasnog zakonodavstva+stalno insistiranje na činjenici da organi vlasti, posebn o zakonodavni, imaju ODGOVORNOST za donete zakone, kao i za njihovo sprovođenje.
Drugo, ono što se može uraditi u konkretnom slučaju je ovo što Vi radite. Iniciranje stvaranja javnog mnenja o konkretnom problemu. Mislim da svako od nas, ko to može, treba ovu diskusiju da prenese i na druge blogove, forume i slična mesta, kako bi se stvorilo što šire i informisanije javno mnenje o ovom pitanju.
Zadovoljstvo mi je što ste inicirali ovu diskusiju na odgovoran i konkretan način, u kojoj svako od nas ima priliku da sam nešto pokuša da učini.
Prijatan dan i pozdrav iz vrelog Novog Sada
blackbox92 blackbox92 15:35 08.08.2008

Re: Opšti i posebni problemi

U pravu ste.
Suština je da li imamo ili nemamo uređenu državu.
Niko nema pravo da sprečava pristup informacijama koje su od opšteg interesa za bezbednost države i građana/građanki. Isto tako, niko nema pravo da takve informacije zloupotrebi za nešto drugo osim u striktno namenske svrhe.
Savremeni izazovi podrazumevaju razvijanje i usavršavanje tzv. umreženog sistema bezbednosti.To savremene zemlje i čine.Švajcarska je u svojoj strategiji nacionalne bezbednosti jasno istakla opasnosti od informatičkog rata i razradila zakonske obaveze svih ministarstava i institucija u suprostavljanju tom savremenom izazovu, koji se smatra isto tako opasnim kao i terorizam.
Posle 11. septembra malo je promenjena dioptrija građana u pogledu pozivanja na privatnost informacija, ako je u pitanju bezbednost njih i njihove države.
Dakle, kod nas treba prvo doneti Strategiju nacionalne bezbednosti, gde će se jasno definisati koje su nacionalne-državne vrednosti koje branimo, kako i čime branimo i koje su obaveze građana i državnih institucija.Zatim se zakonski regulišu nadleznosti svih nosilaca, uključujući i službe obaveštajno-bezbednosnog sistema, način njihove kontrole i detaljno ko, kada, kako i zašto može imati uvid u koje informacije, ukjljučujući i lične prirode. Inače bi se neko ko se bavi nedozvoljenim poslovima, kriminalom pa i terorizmom, mogao osetiti uvrđenim i iznenađenim što ga neko prati.
Zatim treba preciznije definisati sastav, organizaciju i nadležnosti Saveta za nacionalnu bezbednost , kao operativno i politički najodgovornijeg tela.
Sva zakonski uređena ograničenja niti bi trtebalo niti pogađaju onoga ko se ne bavi protivzakonitim i po bezbednost sumnjivim radnjama i poslovima.
Prema tome, neka svako radi svoj posao na zakonit način, a to znači i institucije od Predsednika, Skupštine, Vlade, ministarstava i službi.
Freedom of Information Freedom of Information 12:24 08.08.2008

Re: gordanac

Pod pojmom „u demokratskom svetu afirmisani standardi“ podrazumevao sam upravo to – afirmisane, vrednosno stvarno potvrđene standarde o tretmanu ljudskih prava. Podrazumeva se da ne mislim da su kriterijumi i standardi iz propisa kakav je npr. Patriot Act, u tom kontekstu afirmisani, naprotiv. Na isti način mislim i o sličnim ekcesima u praksi ili zakonodavstvima pojedinih zemalja.

Mislio sam pre svega na nadnacionalni nivo, na standarde utvrđene međunarodnim dokumentima, recimo, na Konvenciju o zaštiti lica u odnosu na automatsku obradu ličnih podataka i dodatni Protokol uz istu. Svojevrsna ironija je da je gotovo istovremeno Narodnoj skupštini predloženo da ovaj dodatni Protokol ratifikuje istovremeno sa usvajanjem Predloga Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, koji uključuje „interesantno“ rešenje iz čl.45 st. 2. Poređenje tog predloženog rešenja sa onim što Protokol i Konvencija predviđaju kao standarde za ulogu, položaj i ovlašćenja tela koja su nadležna za zaštitu podataka o ličnosti, deluje gotovo tragikomično.

Sa „interesantnim“ rešenjem u Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti standardi utvrđeni protokolom i konvencijom, mada je njihovo obezbeđenje, potpisivanjem postalo naša obaveza, ni u kom slučaju ne mogu biti obezbeđeni. RŠ
gordanac gordanac 17:38 08.08.2008

Re: gordanac

razumem ja to skroz
ali znam i kako lako može debata da "skrene" kud ne treba - zato samo napomena, ništa više, da bi izbegli "slabu argumentaciju"
i - predlog treba ponovo poslati u proceduru, to sada može biti prednost, jer se kampanja i debata mogu voditi PRE nego šti uđe u proceduru, opet
mislim da si pravovremeno reagovao i da je dobro da razgovori počnu
jinks jinks 12:48 08.08.2008

Da li

je poboljsanje predlozenih resenja Zakona o zastiti licnih podataka (naprimer, clan 45 koji ste pominjali) dovoljan uslov da bi se izbegle zloupotrebe nekih zakonskih resenja koja su otvorena (rastegljiva kako ste rekli u postu) za previse siroka tumacenja.

Da li je potrebno doraditi i neka druga postojeca zakonska resenja ili ih primenjivati onako kako su vec definisana. Naprimer, ako postoji bojazan oko mogucih tumacenja zakona koja mogu dovesti do zloupotrebe ... postavlja se pitanje ko bi to uopste radio.

Ko su ti ljudi kojima je potrebno da tumace presiroko definisana resenja u zakonima na stetu gradjana ... i ko ih uopste i dovodi na ta mesta. Zasto bi to neko radio, i na koji nacin su dovedeni u situaciju da se takvim stvarima bave. Da li je licna korist u pitanju, da li korist neke interesne grupe ili firme ... ili je u pitanju gomila putera na glavi zbog koje su prinudjeni da zloupotrebljavaju instrumente drzave bilo za svoje bilo za tudje interese.

Da li je onda, naprimer, potrebno i doslednije sprovoditi zakonska resenja koja definisu ko uopste moze ima pristup instrumentima drzavnog aparata. Da li naprimer uopste mogu da se nadju ranije osudjivana lica ili lica protiv kojih se vodi krivicni proces ili je pokrenut istrazni postupak.
Freedom of Information Freedom of Information 13:17 08.08.2008

Re: jinks

Zakonska rešenja, čak i kad su najbolja, sama po sebi nisu dovoljan uslov za bilo šta. Naravno to ne znači da ih, onda kad su loša ne treba popravljati, naprotiv. Glavni uslov da zakoni postanu stvarnost, da od slova na papiru postanu realan odnos je postupanje, delovanje onih na koji se zakoni odnose odnosno onih koji primenu obezbeđuju.
Nažalost, postoje milioni razloga zbog kojih ljudi zakone tumače široko, izigravaju ili zloupotrebljavaju. Organizovana društva tome se suprotstavljaju kontrolom, uključujući i onu koju vrše nezavisna tela, kao u konrektnom slučaju, i kontrolom demokratske javnosti. Mi, kako stvari stoje ni sa jednom ni sa drugom ne stojimo dobro i to je nešto što bi se moralo promeniti. RŠ
bladerunner92 bladerunner92 14:12 08.08.2008

A

ko su predlagaci?
sentinel26 sentinel26 17:49 10.08.2008

U odsustvu pravih odgovora...

Jer, dobro je što će Narodna skupština u vrlo dogledno vreme razmatrati, i valjda, usvojiti Predlog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Dobro je i to što se može oceniti da se većina rešenja iz Predloga zakona oslanja na dobre, u demokratskom svetu afirmisane standarde. Nije međutim, ni malo dobro što u Predlogu zakona ima i rešenja na koja se takva ocena baš nikako, nikako ne može odnositi. Ne može, jer ne samo da ne izražavaju pomenute standarde nego otvaraju realnu mogućnost da ti standardi budu ili veoma relativizovani ili čak i potpuno izigrani.
U tom kontekstu, posebno je „interesantno“ rešenje sadržano u čl. 45. st. 2., koje ostavlja mogućnost organima bezbednosti da iz razloga „državne i javne bezbednosti“, i to „sve dok razlozi traju“, organu koji treba da štiti podatke o ličnosti uskrate uvid u relevantne podatke i zbirke podataka, pa čak i pristup u prostorije.

Sumnjam da će se oni mnogo brinuti za pomenute standarde.
Meni ovaj predlog (nacrt ?) zakona igleda kao da u ga pisali oni isti koji su pisali RATEL-ovo uputstvo.
“Rupa” namijenjena slobodnom tumačenju se nalazi na istome mjestu (poziciji), govori da se radi o istoj “tehnologiji”, nedostaje još potpis autora.
Ne bih da širim temu ali mislim da se odgovor nalazi u onome što predstavlja “najmanji zajednički sadržalac” DS i SPS-a.
Kako god bilo, bilo bi dobro da predlagači „interesantnog“ rešenja iz čl. 45. st. 2. Predloga zakona, daju odgovore na neka pitanja koje ono provocira a koja su za društvo u tranziciji, veoma važna. Npr. šta je pravni i logički osnov ideja o ovakvoj „zaštiti“ podataka? Kakav je njihov odnos prema rešenjima sadržanim u međunarodnim dokumentima o zaštiti podataka koje smo kao država prihvatili i potpisali? Zašto uopšte donosimo „evropske“ zakone? Zbog pravne sigurnosti ili zbog izazivanja dilema? Da bi unapredili instrumentarij za zaštitu ljudskih prava ili da bi slabili ionako skroman postojeći?
U odsustvu pravih odgovora na ta pitanja bilo bi ne samo dobro, nego najbolje da predlagači „interesantnog“ rešenja, od njega odustanu.

Pozicija Ombudsmana u Srbiji je na niskim granama i to ne zbog lica koje se dosta trudi, već zbog unaprijed izgradjenog mehanizma za pružanje otpora i ometanje, neki to nazivaju “veštačkim pomračenjem funkcije”.

Ombudsman bi morao češće da postavlja pitanja javno i da u najkraćem roku dobije i javni odgovor.
Da se bez ustručavanja češće i brže obraća Ustavnom sudu i da zahtijeva hitnost, bez obzira što je taj Sud dužan da na hitnost pazi po službenoj dužnosti.
Ne vjerujem da će oni odustati od toga bez "prisile".
Vaše zalaganje za rješenje ovog problema je vidljivo i zaslužuje pohvalu.
bladerunner92 bladerunner92 11:22 12.08.2008

Re: U odsustvu pravih odgovora...

Hvala Sentinel. Tako sam nesto i htela konkretno da cujem
malo kasnim , mozda vidis ovo mozda i ne
samo stvarno mi je muka i vise i ne zelim da objasnjavam sebi sta je sve ova drzava ucinila nebulozno a ja to moram da shvatim.
Ne zelim da shvatim , ne interesuje me vise da se borim protiv drzave a koliko vidim ni javno mnjenje se nije nesto ustalasalo po ovom pitanju. Zapravo mnogo manje nego sto bi se ocekivalo, na zalost.
Freedom of Information Freedom of Information 08:39 11.08.2008

Re: sentinel26

Slažem se s Vama da predlagači neće odustati bez „prisile“. Mislim da „prisila“ može da bude adekvatna, snažna reakcija što šireg javnog mnjenja, zato i radim to što radim. Svež primer je reagovanje stručne i šire javnosti i razume se, nekih državnih funkcionera, npr. moja i Ombudsmanova u vezi sa RATEL-ovim „tehničkim uslovima“ za presretanje Internet saobraćaja.
Što se Ombudsmana tiče, ta institucija je kod nas sasvim nova. Ona se od početka suočava sa mnoštvom problema, sa kojima sam se i sam prethodno suočavao. Kolega Janković, Ombudsman ulaže mnogo napora da bi i u tim uslovima afirmisao instituciju. U slučaju RATEL-a, mislim da je njegova intervencija bila odlučujuća, bila ona kap koja je prelila čašu i navela RATEL da (verovatno) obustavi primenu „tehničkih uslova“ do donošenja Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.
Ombudsman će imati značajnu ulogu i u nastojanju da se „interesantno“ rešenje o kome sam govorio, i još neka druga loša, preispitaju i isključe iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Naime, budući da ni nakon ustavnih promena Poverenik za informacije nije dobio takva ovlašćenja, obratio sam se kolegi Jankoviću da bi on iskoristio svoje pravo da Narodnoj skupštini predloži odgovarajuće amandmane na zakon. On će to i učiniti. To će biti „prisila“, utoliko efikasnija, ukoliko bude imala jaču podršku javnog mnjenja. Hvala na podršci i priznanju. RŠ

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana