Nimet se brine …

edi-va RSS / 27.07.2008. u 10:09

Kada zagrebeš  površinu, ne zadržavaj se na njoj.

 

Edi, brinem se.

Nimet, zašto? Tek si se vratila sa odmora, zar već postoji razlog za brigu?

Da, sa odmorom i ima veze. Pre pet godina kada sam poslednji put bila u Turskoj, mogla sam da slobodno kažem šta mislim, a da se pri tome ne bojim da će mi se nešto desiti, sad polako ali sigurno osećam prisustvo mračnih sila, koje će Tursku da skrenu sa tekovine Kemala Atatürka ... Dok sam sa sestrom šatala Bursom, desilo mi se nešto jako neprijatno. Prišao mi je jedan mladić, i u prolazu mi dobacio da se upristojim.

U kom smislu da se upristojiš?

Smatrao je da sam nepristojno odevena.

Šta si imala na sebi?

Ovu majicu koju sada imam i suknju, malo iznad kolena, ništa provokativno, naprotiv - letnja varijanta, u kojoj sam se  šetala i Istanbulom u kom se još ne oseća direktno delovanje islamista, kao što je slučaj sa Bursom - pazi, u pitanju je milionski grad u kome sam i prošli put, kada sam bila,  šatala u sličnoj letnjoj garderobi, po kojoj se ostale žene, meštanke, ni malo nisu razlikovale. Sad već primećujem ogromnu razliku u odnosu na prošli put, sve ih je više koje nose marame.

Znaš li o čemu se tačno radi?

Da, pričala sam sa sestrom i jednim rodjakom. Kažu mi, da trenutna vlast, na čelu sa premijerom Erdoganom  i predsednikom Gülom, koji su čelnici vladajuće AKP, sve više podriva demokratiju, svet to ne primećuje ili ne želi da vidi. Na javnim mestima, u  bolnicama,  ustanovama, se kače odjednom slike iz doba Osmanlijskog carstva, opozicija faktički ne postoji - ućutkana je, ko zucne u pravcu koji osporava metode i načine vlasti, pojede ga mrak. Sva upravna mesta, ustanove suda, mediji se popunjavaju AKP-eovcima, koji su verni liniji ... ljudi koji su smenjeni se šalju na funkcije u neke zabiti po Anatoliji. Otvaraju se butici marama i feredža, na svakom ćošku ... I sad ako ti još kažem da su pre 6 nedelja uhapšena 3 generala, koji su pripremali vojni udar  - je li ti jasno o čemu ja govorim?

Da, jasno mi je, ali sam zatečena - očigledno nisam u toku.

Ne, nema to veze sa ličnom informisanošću - niko nije u toku, svi kojima sam pričala se snebivaju. Sve se odigrava u pozadini, polako, ali vrlo dobro organizovano. Od kada sam se vratila u Nemačku, svaki dan u bolnici pričam o tome, koga god sretnem ja ne govorim o lepim stranama moga odmora, samo o mojoj uznemirenosti  - imam jaku želju da informišem  o zastrašujućim promenama u mojoj domovini - jednostavo se brinem. Mediji su pod njihovom kontrolom, sve je pod njihovom kontrolom.  Pred poslednje izbore po selima, je AKP delila po 2 džaka uglja za grejanje i jedan zlatnik po domaćinstvu ako se glasa za njih, tako da su pridobili skoro 47% glasova. U parlamentu su zastupljeni sa 341 -im mandatom, od ukupno 549, najjacha su frakcija i praktično sami vladaju. U toku je tiha i skoro neprimetna islamizacija, a za turiste koji posećuju Tursku je sve samo privid, ljudi ne vide šta se krije ispod površine.

Da, i u Srbiji je Turska jedna od omiljenih destinacija za letovanje. Sad mi samo nije jasno, kako je vest o planiranom puču procurela u javnost, ako su mediji pod kontrolom?

Postoje još 2-3 "slobodne"  medijske kuće, ali je pitanje dana kada će da utihnu. Znam i to si pominjala  već, da Srbi rado letuju u Turskoj, ali ja bih volela da i ti ljudi iz Srbije, na bilo koji način postanu svesniji gde to u stvari provode svoj odmor.

Ok Nimet,  razumem - jedino što mogu da učinim, je da isto informišem o tome, na sve moguće načine.

 



Komentari (21)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

g.radicevic g.radicevic 11:38 27.07.2008

shta reci osim

strashno
sloboda
for all
gorstak92 gorstak92 11:40 27.07.2008

First

Jeah!

Oh no. Ipak second:(

Grcka je zakon:)
edi-va edi-va 12:05 27.07.2008

for Gorstak

edi-va edi-va 12:04 27.07.2008

for gr

g.radicevic g.radicevic 12:27 27.07.2008

Re: for edi-san

extraordinary
devojchicu
gorstak92 gorstak92 13:50 27.07.2008

Eh u toj Turskoj

je izgleda lako kupiti glasove:
Nimet
Pred poslednje izbore po selima, je AKP delila po 2 džaka uglja za grejanje i jedan zlatnik po domaćinstvu ako se glasa za njih, tako da su pridobili skoro 47% glasova.

Kad su bili preCednicki izbori u Srbiji ja sam nudio 100,00 EUR po glasu i 10 dana gratis u bilo kojoj turistickoj destinaciji. Skupio sam samo 5 glasova. Mislim da to nije ni 47 milioniti deo glasackog tela:(
Otud mi ostade nick preCednik.
Nema veze.
Bice jos izbora. Mozda i udvostrucim broj glasaca.

Nego da se vratim na temu. Meni je Turska daleka, nepoznata zemlja o kojoj znam jako malo.
Verujem da je EPP negativan protiv njih kao sto je bio/jeste protiv Srbije. Onaj sukob sa Kurdima me mnoooogo podseca na pravljenje drzave Kosovo. Bice nesto od tog Kurdistana.
A sad da me ne shvatis pogresno da mislim da ti ili Nemet shirite EPP.
Verujem i da su Turci krenuli sa radikalnijom islamizacijom. To mu dodje neki trend u svetu da svi guraju svoju religiju. Malo je bezveze kad te hodza budi zorom, a slucajni prolaznik opominje da im nisi po veri ili kad se vozis na HR primorje, a ono najbolji prijem stanice Radio Marija. Religija bi trebalo da ostane privatan izbor. Ako verujes treba da ti je omoguceno, ali i ako ne verujes treba da ti je omoguceno. Nazalost, trendovi idu u nekom drugom smeru.
zeks92 zeks92 15:05 27.07.2008

Re: Eh u toj Turskoj

Verujem i da su Turci krenuli sa radikalnijom islamizacijom.


Da.Mislim da je radikalna islamizacija odgovor na neuspesnu evropeizaciju....
EU ih godinama ignorise....
Dobra skola za Srbiju...
Samo da kod nas ne procveta takav radikalizam...
Da nam se ne rasiri Radeta,od sedmog do jedanestog kolena....
gorstak92 gorstak92 16:07 27.07.2008

Re: Eh u toj Turskoj

zeks
Da.Mislim da je radikalna islamizacija odgovor na neuspesnu evropeizaciju....
EU ih godinama ignorise....


Vrlo verovatno je da je to jedan od razloga.
Onaj verovatniji jeste sto ih ima podosta, a prosek godina 14-15.
Nije potrebno da postanu clanica EU. Dovoljno je da im se omoguci da se zaposle. Pretpostavljam da bi krenula navala od nekoliko miliona mladih. To je ono cega se EU cinovnici plase. Odmah bi se izazvalo nezadovoljstvo tamnosnjeg proleterijata, a samim tim bi se poljujale fotelje cinovnicima koji su prihvatili Turke.

Mi smo zanemarljivi ako se poredimo sa Turskom. I po broju stanovnika, po broju mladih, a i po broju raspolozenih da odmah otrce u DE ili FR da arbajtuju tamo.

Mi izumiremo kao nacija i postajemo sve vise nebitni sto se ne bi moglo reci za Turke.

P.S. A kamo poetsko izrazavanje?
edi-va edi-va 18:38 27.07.2008

@ svi

Nimet je juche bila kod mene, i isprichala mi to sto sam ja u kratkom formatu preprichala.
Kada sam osetila njenu duboku zabrinutost, rekla sam joj da cu o tome da napishem blog. Da nam nisu dali mogucnost da pishemo, ja bih se nekome obratila da ovo objavi - svakako. Jer je njoj bitno da se o tome pricha, da se skrene pazznja na stvarne prilike.

Ona je rodjena u Nemachkoj, shkolovala se ovde, zavrshila medicinu, radi u bolnici. Jedna mlada, hrabra, izuzetno pametna i lepa devojka, sa kojom se druzzim vec nekoliko godina. Mislim da mi (iz Srbije) sigurno bolje razumemo njenu brigu, nego recimo Nemci.

Njoj je dovoljno da se o tome pricha, jer ce i jedan novo-informisan, kad-tad u nekom razgovoru u kom se pomene Turska, reci nekom drugom kakva je stvarna slika ... i tako jedan po jedan ...
margos margos 02:05 28.07.2008

Re: @ svi

Večeras na vestima javiše da su eksplodirale dve bombe u Istambulu i to u stambenim kvartovima.... neki je strani dopisnik rekao da je lično prebrojao 12 žrtava na jednom mestu, ali nije bilo snimaka u tim vestima. Kažu da bi Radnička partija Kurdistana mogla a stoji iza napada.
PS Ja vesti više slušam, nego što gledam.
gorstak92 gorstak92 10:02 28.07.2008

Re: @ svi

margos
Večeras na vestima javiše da su eksplodirale dve bombe u Istambulu i to u stambenim kvartovima.... neki je strani dopisnik rekao da je lično prebrojao 12 žrtava na jednom mestu, ali nije bilo snimaka u tim vestima. Kažu da bi Radnička partija Kurdistana mogla a stoji iza napada. PS Ja vesti više slušam, nego što gledam.

Hej i ja cuo isto. Kazu 13 zrtava, vise od 100 povredjenih. Mislim, nije bitna brojka nego sam iznenadjen, po ko zna koji put, sinhronicitetom. Taman Edi najavila preko svoje komshijke Nimet da ne valja situacija u Turkey kad ono puche.

A odnos Kurdi i Turci mislim da je izuzetno komplikovana situacija. Barem smo mi imali iskustvo ratovanja i jednostranog informisanja svetske javnosti. Znamo jako dobro da nema crno-belog sukoba i da nema dobrih i losih momaka. Koliko Turci terorisu Kurde toliko i Kurdi izazivaju da bi bilo jos vise zrtava, a onda da se u otvorenom sukobu konacno resi pitanje Kurdistana. Iskustveno znam da je obican narod i kod jednih i kod drugih dobar i protiv ratovanja. Verujem da imaju i mesovite brakove i da govore isti jezik. Poznato? Problem je u vodjama i njihovim glavurdama. Vlast je fenomen koji je isto uticao na ljude kroz celu istoriju civilizacije.
Dobro sad, problem je i na globalnom nivou. Trenutno postoji volja da se tamo napravi sukob i ide se ka tome. Nazalost.
edi-va edi-va 19:44 28.07.2008

Re: @ svi

Prochitala danas u nemachkom BILD-u (dnevni, malo izvikan list, ali najchitaniji), da su prvu bombu poturili u kvartu gde pretezzno zivi radnichka klasa, na vrlo prometnoj ulici. Druga bomba, koja je bila znatno jacha, je eksplodirala poshto su se radoznali ljudi okupili - sto govori u prilog tome koliko je sve monstruozno planirano. Tachno se rachunalo sa sto vecim brojem zrtava ... uzzas.

Ne znam koliko PKK "opet" ima veze sa tim teroristichkim aktom, ali je to prvo sto se povezuje kada se tako neshto desi u Turskoj.

@ gordanac

Hvala na prvom optimistichno nijansiranom komentaru. Verujem da ako niko drugi, onda EU nece dozvoliti da se Turska vrati u 1923. - cu. Samo je zabrinjavajuce ako se zna da se spremao vojni udar, a i samo se pitanje namece: sta da su ga izvrshili? Sad bi svet o tome na sve strane izveshtavao ... Sama chinjenica, da je planiran je vec dovoljno jaka da uznemiri, pogotovu ako je nekome u pitanju domovina - koreni su ipak jachi od integracije, sa time se suochavam svakodnevno, a i krecem od sebe koja sam integrisana u nemachko drushtvo, ali opet trazzim vezu sa Srbijom - pa i ovde na blogu:)

gordanac gordanac 10:24 28.07.2008

----

U toku je tiha i skoro neprimetna islamizacija, a za turiste koji posećuju Tursku je sve samo privid, ljudi ne vide šta se krije ispod površine.

Mogu da unesem malo optimizma procenama da - jeste, radi se o očekivanim društvenim, kulturološkim i političkim procesima u Turskoj, ali - postoji puna svest o njima, i u Turskoj i u EU.
I mislim da će Turska uspeti da "rukuje" i ovom svojevrsnom "krizom usvojenih običaja i modela ponašanja".
Ima dovoljno pokazatelja koji opravdavaju optimizam za nastavak modernizacije i "pozitivne evropeizacije" Turske, kao što su se i uzroci svega što Nimet opisuje mogli jasno "čitati" još od ranih osamdesetih....
Takva su ljudska društva - dinamična....i nikada ne prestaje verovatnoća (ma kako mala ili velika) da se sve ono što neka kritična većina zove "progresom" - vrati unazad....modeli namenjeni ženama u raznim društvima su za to sjajan ogledni primer....
Biće Turska dobro, veoma dobro, postoji mnogo razloga da se u to veruje, kao što postoji još više dobrih razloga da se razgovara o svemu što Nimet (i ne samo ona) primećuje kao procese u njihovom društvu trenutno.
margos margos 15:57 28.07.2008

Re: ----

Biće Turska dobro

Zvuči i optimistično i istinito i relativno....
Iz pozicije Turske - biće dobro, iz pozicije nastradalih - baš ih briga.
Večita tema čovek vs. čovečanstvo, ili šira i uska slika sveta (tu usku zovem 'slika iz svog dupeta', da prostite).

Svest o dinamici (promenama) i o procesima je možda ono što je najpotrebnije svakom pojedinačno... eh, opet krenula ja naglas da razmišljam....
edi-va edi-va 19:49 28.07.2008

Re: ----

margos
Zvuči i optimistično i istinito i relativno....


Meni zeksov komentar, vezan za EU chlanstvo koje se Turskoj nudi kao magarcu shargarepa (znate na shta mislim), ima dosta logike i veze sa zbivanjima. Turska je vechiti kandidat, dok se drugi primaju preko reda.
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:52 29.07.2008

Re: ----

Turska je vechiti kandidat, dok se drugi primaju preko reda.


A najgore od svega je što se tako jasno vidi ta namera...i što se menjaju kriterijumi, a kada se jednom napravi izuzetak, pravila zapravo više nema. Ili što bi rekao jedan hrvatski mislilac, nema dvojnih kriterijuma, jer "postojanje" dvojnih kriterijuma zapravo znači da kriterijuma uopšte nema.
edi-va edi-va 11:12 29.07.2008

Re: ----

Jelica Greganović
Turska je vechiti kandidat, dok se drugi primaju preko reda.


A najgore od svega je što se tako jasno vidi ta namera...i što se menjaju kriterijumi, a kada se jednom napravi izuzetak, pravila zapravo više nema. Ili što bi rekao jedan hrvatski mislilac, nema dvojnih kriterijuma, jer "postojanje" dvojnih kriterijuma zapravo znači da kriterijuma uopšte nema.


Jelice, sad si me obradovala, ali bash!
Vidim sve si nas razotkrila - ma gde tebi da promakne Andergraund scena virtuelnog Titanika:))))))

Mada setih se sad, imash ti metlu, sa ugradjenom navigacijom ... :)))))))
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:10 29.07.2008

Re: ----

Darling edi-va, sa najvećim zadovoljstvom sam te napipala :)))
AlexDunja AlexDunja 13:19 29.07.2008

Re: ----

Mada setih se sad, imash ti metlu, sa ugradjenom navigacijom ... :)))))))

posebnog ekstrasenzorskog tipa,
ma, pricinjava joj se da je vece:)))
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:35 29.07.2008

mmm

mmmmmm...
Budimac Budimac 10:43 29.08.2008

Sa malim zakašnjenjem

zahvaljujući jednom komentaru na mom blogu saznah za ovaj tekst.

Hmmm.

Ja živim u Turskoj sad već preko 8 godina (dakle uhvatio sam i skoro dve godine prethodne vlade). Kao (vrlo) politička životinja, a usput i news freak, mislim da imam dovoljno znanja da o Turskoj političkoj stvarnost pišem bez da upadnem u zamke dve suprotstavljenje propagande.

U mojoj seriji "Turska za početnike" pokušavam da objasnim da osnovno pitanje nije kemalizam v.s. islamizacija, nego kemalizam v.s. demokratizacija.

EU je ukapirala o čemu se radi, to se ogleda, između ostalog, iz odličnog komentara Goce Čomić.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana