Društvo| In memoriam| Ljudska prava

Goli život

snezana mihajlovic RSS / 28.06.2007. u 20:05


Jedne večeri u Kišovom društvu sećaću se čitavog života. S njegove desne strane sedeo je jedan srpski filozof, a s leve jedan hrvatski pisac. Obojica su razgovarali, ali nisu uspeli da uspostave komunikaciju. Kiš ih je u jednom trenutku prekinuo i najuljudnije im rekao:
'Vi, dragi moj, vi ste idiot'; a drugome:
'Vi, dragi moj, vi ste budala'.
Potom se okrenuo prema meni i, očiju punih suza, prošaputao na mađarskom:
'Već vidim obrise potoka krvi u mojoj zemlji'.
György Conrad

 Psalm 44
  ...Seća se: čovek je iz gomile što je bila doterana u dvorište opštinske zgrade izdvojio najpre jednu prsatu devojku pegava nosa i naredio joj da pođe sa njim na "naknadni pregled", kako reče, no onda se pojavi i ta treća osoba, očigledno devojčin otac i reče da će i on da pođe s njima...
    "Valjda da nam držiš sveću!" reče onaj i ritnu ga u stomak a čovek se skljoka na kolena; onda pritrčaše dva civila i svališe ga batinama u sneg. Jedan mu stade nogom na vrat, a drugi mu zavi brkove oko prsta, zatim ih jednim trzajem otrgnu s lica a krv šiknu po snegu; čovek urliknu i pokuša da oslobodi vrat ispod čizme, no čovek mu se tada osloni celim telom na vrat; onda onaj prvi izvadi kratki bajonet što ga je nosio na remenu preko debelog civilnog kaputa koji mu je dopirao jedva do bedara i odseče čoveku nos, zatim baci krvavi odrezak pred gomilu: "To je opomena da ne turate nos svuda", reče. Onaj što je pograbio devojku već ju je dovukao do stepeništa sa kojih je bio uperen u gomilu mitraljez, i još su mogli da vide kako se devojka opire i grabi sneg, pa zatim kako već naga i iscrpena klonu kao onesvešćena, zatim, dok je čovek skidao opasač sa kaputa, kako ona vrisnu i polete ka gomili, no čovek zamahnu opasačem i prebaci joj ga preko glave: "Zar se nismo još pomirili", reče, "sasvim pomirili sa sudbinom": jednom joj je rukom stezao opasač oko grla, dok joj je drugom izvijao ruku, a bose noge pritiskao cokulom. Ona pokuša da oslobodi grlo iz omče no čovek pritegnu opasač i ona pade u sneg, zatim je prevrnu na leđa i s mukom joj razdvoji kolena kao kada se golim noktima otvara školjka; - i posle: kako se čovek uspravlja i priteže opasač preko kratkog sivog kaputa i kako kleknu pored devojke i vadi bajonet, i ono što nije videla ali je shvatila: kako joj levom rukom pritiska obraze dok joj se vilica nije razjapila i kako joj onda s dva poteza razreza usta s obe strane sve do ušiju i kako udara drškom po zlatnim kutnjacima dok ih ne istrese sebi u šaku: glava je zjapila kao kakva čudovišna riba-ljudožder; shvatala je i ono što nije videla: za minđuše nije bio potreban bajonet: kada se tkivo zamrzne postaje krto i lako puca.

Poetika
...Nacionalizam je kič: u srpskohrvatskoj varijanti, borba za prevlast oko nacionalnog porekla LICITARSKOG SRCA. Nacionalista u principu ne zna ni jedan jezik, niti tzv. varijante, ne poznaje druge kulture (ne tiču ga se). Ali stvar nije tako prosta. Ako zna neki jezik, što će reći da kao intelektualac ima uvid u kulturno nasleđe neke druge nacije, velike i male, to mu znanje služi samo tome da uspostavlja analogije, na štetu onih drugih naravno. Kič i folklor, folklorni kič, ako vam se tako više sviđa, nisu ništa drugo do kamuflirani nacionalizam, plodno polje nacionalističke ideologije. Zamah folklorizma, kod nas i u svetu, nije antropološke prirode, nego nacionalističke. Insistiranje na famoznom couleur local takođe je, ako je izvan umetničkog konteksta (što će reći ako nije u službi umetničke istine), jedan od vidova nacionalizma, prikrivenog...

,,To je kukavica koja ne želi da prizna svoj kukavičluk; ubica koji potiskuje svoju naklonost ka ubistvu, nemoćan da je sasvim priguši, a koji se, ipak, ne usuđuje da ubije, osim iz potaje ili u anonimnosti gomile; nezadovoljnik koji se ne usuđuje da se pobuni iz straha od konsekvenci svoje pobune" - slika i prilika citiranog Sartrovog antisemite. I odakle, pitamo se, taj kukavičluk, to opredeljenje, taj zamah nacionalizma u naše doba? Pritisnut ideologijama, na marginama društvenih kretanja, zbijen i izgubljen medu konfrontiranim ideologijama, nedorastao individualnoj pobuni, jer mu je ona uskraćena, individuum se našao u procepu, u praznini, ne učestvuje u društvenom životu a društveno biće, individualista a individualnost mu uskraćena u ime ideologije, i šta mu preostaje drugo nego da svoje društveno biće traži drugde? Nacionalista je refulirani individualista, nacionalizam je refulirani (kolekrivni) izraz tog i takvog individualizma, ideologija i antiideologija...

rade i eva
rade i eva

Ćaskali smo na dugačkoj terasi pod stubovima, ali je zazvonio telefon i već su ga vodili u neki kibuc, gde su pet jugoslovenskih Jevrejki, sve već u godinama, želele da mu ispričaju svoje životne priče. I one su bile na Golom otoku, na tom stenovitom ostrvu-zatvoru u Dalmaciji. Pre nego što umru, želele su da svoje priče ispričaju upravo njemu, da bi ih on ispisao, jer su rekle da on to sigurno ume. Danilo uopšte nije želeo da piše o ovom ostrvu, jer je smatrao da je to odjednom postala moda. Zbog toga se već ne sme pisati o ovoj temi, sledi inflacija knjiga o logorima. Ali ove žene su ga ipak uzbudile svojim pričama.

ženi
ženi

György Conrad

Četiri godine kasnije, on ponovo odlazi u Izrael, već teško bolestan. Intervjuiše Evu i Ženi.
Nikada nije video film u celosti.

Goli život

Zbog dužine teksta, priču o Evi i Ženi možete pročitati u attachment-u.

Atačmenti



Komentari (30)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

andjelija andjelija 20:27 28.06.2007

unapred se izvinjavam

ali mi je muka od ovakvih vise tekstova.
proslost nas nece nicim pametnim a ni mudrim nauciti, na zalost.

zasto, zasto ali zasto ne pisemo o nekim lepim stvarima. sigurna sam da pozitivnom pricom mozemo pozitivno da uticemo na drustvo. ovaj tekst u meni stvara moze da stvori samo agresiju.

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 22:18 28.06.2007

Re: unapred se izvinjavam

OK
pozdrav
G r o f G r o f 23:12 28.06.2007

Re: unapred se izvinjavam

Pročitah tekst.
Oćutah gorčinu.

....I pomislih kako je bolesno ne dozvoliti ranama da zacele.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 23:27 28.06.2007

Re: unapred se izvinjavam

Oćutah gorčinu.

...Postojanje logora je krucijalna činjenica našeg doba. Ona sama dovoljna je da uzdrma bilo koju koncepciju sveta, kao i bilo koju savest. Pokušaj opravdanja postojanja logora je ne samo nedopustiv nego je on istovremeno dokaz o izopačenosti morala. Možemo govoriti na ideološkoj ravni o bilo kojoj drugoj temi, ali na ovoj tački ja zastajem. Postajemo neprijatelji, i tu više nema tolerancije...
Gorki talog iskustva
....I pomislih kako je bolesno ne dozvoliti ranama da zacele.
gordanac gordanac 20:43 28.06.2007

kiš

U poslednjim, za žive vidljivim časovima, verni je prijatelj upitao Danila boli li ga šta. 'Da', rekao je.
'Šta?', upitao je prijatelj.
'Život', odgovorio je Danilo.


Potresno.
Neprekidna, neuništiva i svetrajuća nit zla u ljudima.
Koliko god puta da pročitam o zlu i patnji, glupa sam da naučim čitanje očekujući strahote.
Uvek mi je kao da čitam prvi put. Svaki put.
Danilo, Danilo, kad bi znao kako ovde sporo svanjiva.

Hvala, Snežana.
sun_to_rock sun_to_rock 22:18 28.06.2007

Re: kiš

"Gospode, kako se ovde brzo smrkava."

Iz <Basta, pepeo>
gordanac gordanac 22:30 28.06.2007

o, da znam!

...veća je teskoba od sporog svanjivanja...nama koji smo "premakli" i znamo kako se ovde brzo smrkava...
AlexDunja AlexDunja 20:48 28.06.2007

auh!

hats off,to you,noble lady,too!
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 22:21 28.06.2007

Re: auh!

hats off,to you,noble lady,too!

ako je ovo meni upućeno - ja bih rekla hats off to him
i
šteta,
što ga se više nije čitalo
mnogo je dobro video
Черевићан Черевићан 21:13 28.06.2007

лепршави указ

има време . . .
кад се умире . . време кад се разваљује . . кад се плаче . . .време кад се губи . . . кад се мрзи . . има време рата,
бременито порукама разним
што се своде . . . .живот је ништаван
мало јеси а занавек ниси
о тананој нити , здес случајан
судбина нам додељена виси
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 22:23 28.06.2007

Re: лепршави указ

nego nikako da dodje ono:
vreme miru
nsarski nsarski 22:30 28.06.2007

Re: лепршави указ

Cer nam se u poslednje vreme orijentisao na knjigu Propovednikovu - s pravom. S ogromnim pravom!
nsarski nsarski 23:36 28.06.2007

Re: лепршави указ

A ima i ono, Cer:

Tijelo moje obuceno je u crve i grude zemljane,
Koza moja puca i raschinja se.
Dani moji brzi bishe od chunja
I prodjose bez nadanja.
(Kniga o Jovu 7:6)

To se desi kad se rano smrkne.
nsarski nsarski 22:21 28.06.2007

Lycidas - Λυκίδαν

je pastir-svirac (obicno svira frulu) i vezan je za Starogrcke pastoralne epove (uglavnom u Arkadiji- mitoloskoj zemlji proleca i lepote). On se takodje pojavljuje u poeziji Virgilija.
Najpoznatiji njegov izraz je kod Miltona u elegijama "Lycidas" posvecenim smrti Miltonovog prijatelja Edvarda Kinga iz Kembridza, koji se utopio u Irskom moru 1637. godine. Odatle potice nas izrac Licidersko srce.
Pitati kojeg je:
nacionalnog porekla LICITARSKOG SRCA

je isto kao pitati kojeg je nacionalnog porekla Prometej.
Svaka cast na podsecanju[b][/b]. Preporuka.
gordanac gordanac 22:36 28.06.2007

elegije...

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 22:53 28.06.2007

Re: Lycidas - Λυκίδαν

poet - immortal, shepherd...

...Tako je moja sebičnost samo sebičnost ljudskog bića, sebičnost života, protivteža sebičnosti smrti, i moja se svest, uprkos prividu, protivi ništavilu sa sebičnošću kojoj nema ravne, protivi se skandalu smrti kroz ovu strasnu metaforu koja želi da sakupi na gomilu ono malo ljudi i ljubavi koji činjahu taj život. Želeo sam, dakle, i još uvek želim, da odem iz života sa specimenima ljudi, flore i faune, da sve to smestim u svoje srce kao u korablju, da ih zatvorim pod svoje kapke kada se oni poslednji put spuste. Želeo sam da prokrijumčarim u ništavilo tu čistu apstrakciju koja će biti u stanju da se u tajnosti prenese kroz vrata jedne druge apstrakcije, ništavne u svojoj neizmernosti: kroz vrata ništavila. Trebalo je, dakle, pokušati zgusnuti tu apstrakciju, zgusnuti je snagom volje, vere, inteligencije, ludila i ljubavi (samoljublja), zgusnuti je u tolikoj meri i pod takvim pritiskom da zadobije specifičnu težinu koja će je podići uvis, kao balon, i izneti je van domašaja mraka i zaborava. Ako ne što drugo, ostaće moj materijalni herbarijum ili moje beleške, ili moja pisma, a što je to drugo do ta zgusnuta ideja koja se materijalizovala: materijalizovan život, mala, tužna, ništavna ljudska pobeda nad golemim, večnim, božanskim ništavilom. Ili će ostati makar - ako u velikom potopu potone i sve to - ostaće moje ludilo i moj san, kao borealna svetlost i kao dalek eho. Možda će neko videti tu svetlost, možda će čuti taj daleki eho, senku negdašnjeg zvuka, shvatiće značenje te svetlosti, tog svetlucanja...
gordanac gordanac 23:09 28.06.2007

licider

Želeo sam, dakle, i još uvek želim, da odem iz života sa specimenima ljudi, flore i faune, da sve to smestim u svoje srce kao u korablju, da ih zatvorim pod svoje kapke kada se oni poslednji put spuste.


Taska Dana Taska Dana 03:35 29.06.2007

Re: licider

Licitarsko srce ima ogledalo u sredini.


nsarski nsarski 05:03 29.06.2007

Goli zivot:




Ja bih tako nazvao ovu sliku. Inace se zove Papa Inokentije X (the screaming Pope, kako zovu tu sliku). Primetiti slicnost sa Ingresovom slikom:

Portret izdavaca Louis-François Bertin-a.
Te ruke: drzanje za goli zivot.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:29 29.06.2007

molba

ako neko ima zapis filma "Goli život"
molim da mi se javi na mail
hvala
jasnaz jasnaz 10:20 29.06.2007

. мало јеси а занавек ниси .

Da ode


Obraz usnule ruke
mahom spušta
granu duda

Vreme nije
i sve što uzmeš
biće moje

Oblake prizivaš
da se vrane
poljem umire

Kome pevaš
Jutro te samo sluša
Veče ponavlja
"Čija je to pesma"

Sunce sneg prosipa
Za junsku rosu
grane bereš

Gledam leđa
Nisam
takva
imala

Nokti na vratu
senke odmora

Niko nije voleo
ta leđa
Sada ga pitaju
Zašto ih
više
nema


dunjica dunjica 10:41 29.06.2007

353.doc

Snežana, ne mogu otvoriti attachment s tekstom. Možeš li mi pomoći?

Inače, nevjerojatan post, nevjerojatan. Sasvim na tragu velikog pisca.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:43 29.06.2007

Re: 353.doc

ne znam šta nije u redu...kod mene radi
jedino da postujem priču na blogu
dunjica dunjica 10:47 29.06.2007

Re: 353.doc

Eto, uspjelo okolnim putem. Odoh da čitam.

Inače, prosto se bojim da bih narušila sklad bilo kakvim komentarom. Tekst je jedan od onih koji podiže, novo definira standarde ovog mjesta. Čestitam!
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:23 29.06.2007

Re: 353.doc

film "Goli život" gledala sam pre par godina
na netu ima tako malo podataka o tome, gotovo ništa
nije ni slučajno
on nikada nije bio pesnik revolucije...

...Nagrade koje ti dodeljuju princevi primaj s ravnodusnoscu,ali nista ne cini da ih zasluzis.
Veruj da je jezik na kojem pises najbolji od svih jezika,jer ti drugog nemas.
Veruj da je jezik na kojem pises najgori od svih,mada ga ne bi zamenio ni za jedan drugi.
"Tako,buduci mlak,i nijesi ni studen ni vruc,izbljuvacu te iz usta svojih".(Otkrivenje Jov.,3,16)
Ne budi servilan,jer ce te princevi uzeti za vratara.
Ne budi naduven,jer ces liciti na vratara princeva.
Nemoj dozvoliti da te uvere da je tvoje pisanje drustveno nekorisno.
Nemoj misliti da je tvoje pisanje " drustveno koristan posao".
Nemoj misliti da si i ti sam koristan clan drustva.
Nemoj dozvoliti da te uvere da si stoga drustveni parazit.
Veruj da tvoj sonet vredi vise od govora politicara i princeva.
Znaj da tvoj sonet ne znaci nista spram retorike politicara i princeva.
Imaj o svemu svoje misljenje.
Nemoj o svemu reci svoje misljenje.
Tebe reci najmanje kostaju.
Tvoje su reci najdragocenije.
Ne nastupaj u ime svoje nacije,jer ko si ti da bi bio iciji predstavnik do svoj.
Ne budi u opoziciji,jer ti nisi naspram,ti si dole.
Ne budi uz vlast,jer ti si iznad njih.
Bori se protiv drustvene nepravde,ne praveci od toga program.
Nemoj da te borba protiv drustvenih nepravdi skrene sa tvoga puta.
Upoznaj misao drugih,zatim je odbaci.
Ne stvaraj politicki program,ne stvaraj nikakav program:ti stvaras iz magme i haosa sveta.
Cuvaj se onih koji ti nude konacna resenja.
Ne budi pisac manjina.
Cim te neka zajednica pocne svojatati,preispitaj se.
Ne pisi za "prosecnog citaoca":svi su citaoci prosecni.
Ne pisi za elitu,elita ne postoji:elita si ti.
Ne misli o smrti,i ne zaboravljaj da si smrtan.
Ne veruj u besmrtnost pisca,to su profesorske gluposti.
Ne budi tragicno ozbiljan,jer to je komicno.
Ne budi komedijant,jer su boljari navikli da ih zabavljaju.
Ne budi dvorska luda.
Ne misli da su pisci "savest covecanstva":video si vec toliko gadova.
Ne daj da te uvere da si niko i nista:video si vec da se boljari boje pesnika.
Ne idi ni za jednu ideju u smrt,i ne nagovaraj nikoga da gine.
Ne budi kukavica,i preziri kukavice.
Ne zaboravi da herojstvo zahteva veliku cenu.
Ne pisi za praznike i jubileje.
Ne pisi pohvalnice,jer ces se kajati.
Ne pisi posmrtno slovo narodnim velikanima,jer ces se kajati.
Ako ne mozes reci istinu - cuti.
Cuvaj se poluistine.
Kad je opste slavlje,nema razloga da i ti uzimas ucesce.
Ne budi tolerantan iz uctivosti.
Ne isteruj pravdu na konac:"s budalama se ne prepiri".
Nemoj dozvoliti da te uvere da smo svi jednako u pravu,i da o ukusima ne treba raspravljati...
"Kad oba sagovornika imaju krivo,to jos ne znaci da su obojica u pravu."(Poper)
"Dozvoliti da drugi ima pravo ne stiti nas od jedne druge opasnosti:da poverujemo da mozda svi imaju pravo." (Idem)
Nemoj raspravljati sa ignorantima o stvarima koje prvi put cuju od tebe.
Nemoj da imas misiju.
Cuvaj se onih koji imaju misiju...
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 12:19 29.06.2007

Re: 353.doc

a i zbog ovog

AMFILOHIJE U ČIZMAMA MALINOVE BOJE
Jedan naš zajednički prijatelj koji je bdio nad Kišom do posljednje ure, tu je oporuku tumačio kao želju da se tamjanom i kandilima otjeraju komunisti s groblja, ali povijest se umiješala i dovukla ih na sahranu preodjenute i našminkane za nove i još mračnije uloge. Stalno sam gajio neke iluzije da bih zasigurno utjecao na prijatelja da sam kojim slučajem tada bio negdje blizu njegova ležaja. Možda bih mu nekako uspio predočiti vlastito gađenje izazvano bujanjem nacionalizma i odgovoriti ga od toga nauma, to prije što je Crkva poprilično zabasala u mrak. Pa ipak je to samo moja iluzija, vjerojatno bih šutio u teškim satima i poštovao njegovu volju kao što je to učinila odana mu žena, njegova Francuskinja Pascale Delpech, inteligentna osoba i gotovo netolerantna kao ateistica. Tamjan i kandila ne samo da nisu spriječili nepoželjne u pratnji, nego su ih prizvali.

Na sprovodu Danilu Kišu, pored njegovih iskrenih prijatelja, sljedbenika, čitatelja i štovatelja, bila je masa svakovrsnih oportunista, netom probuđenih pravoslavaca, šovinista, umjetničkog šljama, te čitavo krdo političke stoke iz Miloševićevih štala.

Ako se Danilo Kiš pribojavao političkih govora na pogrebu, onda je takav govor imao, ali iz usta crkovnjaka, episkopa Amfilohija koji je predvodio pogrebnu paradu, a njegova besjeda vrvjela je od pogrešaka i neznanja, te općih mjesta koja se mogu svakome utrapiti („pismonosac jovovskog kova“, „tragatelj duše“, itd.). Ali ono što je najgore i što bi tanahnog pjesnika zasigurno ljutilo, jest Amfilohijeva laž u Večernjim novostima kako je on dulje vremena „bio Kišov duhovnik“, što će reći da mu se pisac ispovijedao, a duhovnik ga pripremao za onostrane putove i vraćao pravoj vjeri, da bi nad grobom mogao uzviknuti: „Sahranjujemo te molitvom Pravoslavne crkve koja te primila u svoja njedra...“ Mislim da ga Kiš nije nikad upoznao, niti bi se takvom tipu ikad povjerio. Uostalom, da je odlazio k njemu, zasigurno bih to znao, jer sam bio upućen i u mnogo važnije Kišove tajne. Ako sam znao da je odlazio psihijatru, znao bih i za odlaske „duhovniku“.

Danilo Kiš nije mogao u svojoj oporuci predvidjeti takav slijed događaja, niti bi imalo smisla da se u teškim svojim trenucima bavio još i režijom vlastitog pogreba. On je samo izrazio želju i takva se želja imala poštovati, s mnogo više pijeteta i otmjenosti. Da je Danilo pokopan tiho, u krugu prijatelja, primjerice na pariškom groblju, ne vjerujem da bi dospio na naslovnicu NIN-a, tjednika koji je svojedobno vodio hajku protiv njega. Kao što fotke na naslovnici nije bilo kad je dobio NIN-ovu nagradu za roman godine, nije je bilo kad se te iste nagrade nekoliko godina kasnije odrekao i vratio je. Također je nije bilo ni nakon velikih značajnih nagrada u zemlji i inozemstvu, nakon tolikih uspjeha u svijetu (knjige su mu prevedene na dvadesetak jezika). Nije je bilo nakon što je dobio francuski orden Viteza umjetnosti i književnosti, niti u vrijeme kad mu se sudilo u Beogradu i kad su tužitelji tražili strogi zatvor i izolaciju, ili pak, kako stoji u knjizi Treba li spaliti Kiša, psihijatrijski pregled, a potom ludnicu.

Prisvajanje Danila Kiša post mortem, počesto je prelazilo mjeru i dobar ukus. Nacionalizam gotovo uvijek i posvuda grca u paradoksima, pa su tako pjesnikovu smrt i njegov izbor obreda masovno prigrlili upravo nacionalisti i za svih ovih godina od njegove smrti najviše ga citirali kao neprijeporni intelektualni autoritet, unatoč tome što je Danilo Kiš pisao britke i oštroumne tekstove o nacionalizmu kao „kolektivnoj i pojedinačnoj paranoji“, kao „negativnoj kategoriji duha“, „kiču i folkloru“, „komociji“, „ideologiji banalnosti“ itd. A kako nije izrijekom spominjao srpski nacionalizam, što je za Kišovu poetiku nebitno, oni su danomice isticali da se ti njegovi razarajući tekstovi odnose na druge. Sahrana po pravoslavnom obredu nije neminovno i spektakl, ali svi su htjeli, od Crkve do Akademije i Društva književnika, ubrati cvijetak s toga groba. Oko vrata mu je stavljen križ kao omča, a njegova se biografija ne piše bez te oznake. U leksikonu „Književna topografija Beograda XX veka“, nema slova o njegovim svjetskim uspjesima, nego se samo nevoljko kaže da je „zapažen kao prevoditelj“, a onda nešto opširnije o sahrani po pravoslavnom obredu, te o „nadahnutoj besjedi episkopa Amfilohija“. U istom leksikonu govori se o „svjetskoj slavi“ Milorada Pavića.

U jednoj drevnoj knjizi nađoh zapis kako ima trenutaka kada svatko svakoga čuje, mrtvi žive i živi mrtve. Ako doista u nekom trenutku nadahnuća mrtvi čuju, onda sam prijatelju priopćio tjeskobnu priču, posve siguran da se slaže sa mnom kako se pjesnikova intima ne smije vulgarizirati, niti duševna čast oskvrnuti. Ako smo se u tom intervalu čuli, još sam rekao da pisac ne mora imati nikakvu svemirsku ulogu, ali njegova je moralna zadaća da ipak nekako uzmogne postati „vitez nevidljivo pripreman za borbu protiv lažljivaca“
dunjica dunjica 12:46 29.06.2007

Re: 353.doc

Snežana, ovo su važne stvari koje pišeš! Sjećam se veoma dobro te sramne inscenacije posljednjeg ispraćaja i riječi istog onog Amfilohija koji se nekoliko godina kasnije drsko ugurao na ispraćaj još jednog velikana - Z. Đinđića.
gordanac gordanac 08:02 30.06.2007

duga ni na nebu ni na zemlji...


snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:36 30.06.2007

Re: duga ni na nebu ni na zemlji...

...Eno belutka
Ostao je tvrdoglav u sebi
Ni na nebu ni na zemlji
...
snezana7plus snezana7plus 10:53 30.06.2007

ko hoce moze da uci

Obojica su razgovarali, ali nisu uspeli da uspostave komunikaciju. Kiš ih je u jednom trenutku prekinuo i najuljudnije im rekao:
'Vi, dragi moj, vi ste idiot'; a drugome:
'Vi, dragi moj, vi ste budala'.
Potom se okrenuo prema meni i, očiju punih suza, prošaputao na mađarskom:
'Već vidim obrise potoka krvi u mojoj zemlji'.

Ovo je toliko dobro da boli. Ovo je nasa stvarnost. Kao prokletstvo posejano ko zna kad, predugo gajeno

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana