Tehnologija

Zašto misije na Mars nisu i zašto jesu uspešne

Saša Zorkić RSS / 27.06.2008. u 01:18

Mars Express
Mars Express
Statistički gledano misije na Mars su katastrofa. Od 43, koliko ih je do sada bilo, samo 17 se mogu pohvaliti uspehom, dok su čak 26 bile totalni promašaj ili su postigle tek delimičan uspeh. Svojevremeno su neuspesi uzeli toliko maha da su se letovi ka Marsu poredili sa krstarenjem po Bermudskom trouglu. Po novinama se pisalo o Marsovoj kletvi i o natprirodnoj sili koja štiti susednu planetu od pokušaja Zemljana da je osvoje.  U nemoći da se toliki porazi misija razumno objasne smišljena je i priča o Galaktičkom vampriu koji proždire zemaljske brodove na putu do Marsa.

Već prvi pokušaj da se dosegne Mars završio se na samom početku. Bio je to sovjetski Marsnik 1. Poleteo je 10. oktobra 1960, dostigao visinu od 120 kilometara i onda se vratio nazad na planetu u glamuroznom sjaju plamena. Četiri dana kasnije poleteo je Marsnik 2, ali i on se vratio na Zemlju. Sputnjik 22 je poleteo 24. oktobra 1962. i završio misiju istog dana uz gromoglasnu eksploziju. Mars 1, takođe sovjetski, uzleteo je 1. novembra 1962. i sve je bilo OK do 21. marta sledeće godine kada je zbog pogrešno orijentisane antene s letelicom izgubljen kontakt. Sa letelicom Zond 2 (SSSR) sve je takođe bilo u redu i ona je uspešno proletela pored Marsa avgusta 1965. na svega 1500 km i jedino što je pre toga s njom bio izgubljen kontakt tako da, što se nauke tiče, nije morala ni da leti.

Iz novijeg doba u istoriji neuspeha zabeležen je britanski pokušaj sa lenderom Beagle 2. Lendar je bio prikačen na Mars Express Evropske svemirske agencije, od koga se uspešno odvojio, krenuo ka Marsovoj površini i zatim nestao baz traga, do dana današnjeg. Bilo je to 2003. Mars Express inače i danas obleće planetu i šalje na Zemlju divne snimke i druge podatke.

A deset godina pre toga Nasin Mars Observer (1993) se nalazio samo tri dana daleko od ulaska u orbitu oko Marsa kada je zanemeo. Kasnije su Nasini stručnjaci zaključili da je iz tanka za gorivo počeo da ističe gas usled čega je letelica počela sumanuto da se obrće na šta je reagovao kompjuterski program tako što je uključio zaštitni mod rada čime je prekinuta komunikacija sa Zemljom, zauvek.

Konačno, zašto su misije na Mars neuspešne? Pa, nije lako spustiti neku letelicu na drugu planetu, makar ona bila i susedna. Možda će to jednog dana biti rutinski posao, možda će svemirski brodovi krstariti vasionom poput Enterprajza iz Zvezdanih straza, ali danas su svemirske letelice na nivou feničanskih brodova koji su pre više hiljada godina plovili morima. Danas se to radi ovako. Raketa nosač odnese u svemir letelicu, a to je zapravo metalna kutija sa motorčićima, krcata raznim instrumentima, i pusti je da po inerciji leti ka zamišljenoj tački u prostoru, tamo gde su proračauni pokazali da će za sedam meseci stići crvenkasta tačka koju zovemo Mars. Usput se po potrebi uključuju motori na letelici zbog korekcije putanje. I ako sve bude u redu letelica i Mars će se sresti za nekih sedam meseci. Ali to je lakši deo posla. Teži je uvesti letelicu u orbitu oko planete i spustiti je dole, ali nežno i meko i to baš na pravo mesto, a ne na neku liticu s koje će se ona samo skotrljati. Potrebno je mnogo iskustva i znanja da se sa ovim metalnim kutijama postogne uspeh. A kad toga nema onda mnogo zavisi od sreće. E pa nekad sreća izostane. Sovjetski Mars 3 je u svoje vreme bio na ivici naučne fantastike, pravo čudo tehnologije. Uspešno je stigao do Marsa 2. decembra 1971, ušao u orbitu oko njega i onda otpustio lender koji se meko spustio na planetu. Bilo je to prvo meko spuštanje jedne letelice na Mars.

Ali ovde priča tek počinje. Lender je nosio rover, robotizovano vozilo čiji zadatak je bio da prošeta po okolini i istraži je. Uspostavljena je veza sa lenderom i on je počeo da šalje podatke na Zemlju. Bio je to zaista sjajan uspeh, ali je trajao svega 20 sekundi jer je naišla jedna od najžešćih Marsovih peščanih oluja ikada zabeležena i šta je dalje s lenderom i roverom bilo ostala je tajna jer je veza s njima nepovratno izgubljena.

Još jednom: sedam meseci letelica je putovala do Marsa, ušla u orbitu oko njega, odvojila lender koji je ušao u Marsovu atmosferu, meko se spustio i ceo taj ogroman tehnološki uspeh okončalo je loše vreme na Marsu.

U istoriji neuspeha Marsovih misija postoji i posebno poglavlje sa ljudskim greškama. Sigurno najčuvenija je vezana za Nasin Mars Climate Orbiter. To je bila sjajna letelica, namenjena proučavanju Marsove klime i meteorologije. Misija je bila pažljivo isplanirana do najsitnijih detalja. Lansirana je decembra 1998. i stigla do Marsa septembra sledeće godine kada je kontrola leta, po planu, tačno u sekundu na letelici uključila motore kako bi je uvela u orbitu oko planete. Letelica je poslušno reagovala, uronila u Marsovu atmosferu - i bila spržena jer se spustila se čitavih 100 km niže nego što je smela. A spustila se toliko samo zato što je tim koji je upravljao Orbiterom koristio stare engleske mere (inči, funte, stope itd.) umesto metričkih, koje inače Nasa koristi. Posle je jedan od Nasinih administratora, dr Edvard Viler, objasnio novinarima: „Pa vidite, ljudi ponekad prave greške". Letelica je, ne računajuči raketu nosač, koštala 327,6 miliona dolara.

Zašto su misije na Mars uspešne

Najveći broj neuspelih misija na Mars dogodio se u ranom stadijumu astronautike, onda kada se malo znalo, a tehnologija bila u povoju. U novije doba, zahvaljujući skupljenom znanju, nagomilanom iskustvu i novoj tehnologiji misije su sve uspešnije i danas više nije iznenađenje kada cela misija protekne kako je planirano, pa čak i bolje od toga. To je recimo slučaj sa Marsovim roverima, Spirit i Opportuniy, zatim sa Mars Global Surveyorom koji je daleko premašio planirani radni vek, i umesto pet oko Marsa je leteo deset godina (do 2006.), itd. ima i drugih primera.

Ali ipak, naraslo znanje i razvoj tehnologije nisu pravo objašnjenje za uspehe današnjih misija. Postoji mnogo dublje. Ono se tiče nekih moćnih osobina čoveka, a to su tvrdoglava upornost i sposobnost učenja na greškama. To i nagonska ljubopitljivost da se otkrije druga obala. Bez tih osobina danas bi čovek još uvek živeo u čoporu i skupljao plodove. I svakako ne bi bilo nikakvih misija na Mars.

Atačmenti



Komentari (35)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Dolybell Dolybell 02:45 27.06.2008

Mars

Mars
Minimum Distance from Earth: 35 million miles.
Diameter: 6,785 km (4,217 miles).
It takes 1.88 years to circle the sun.
Mars has two moon

Dolybell Dolybell 02:47 27.06.2008

Misterija Marsa (više nije - izgleda)

Izmene su morale da padnu - stigle nove informacije..

Dolybell Dolybell 03:13 27.06.2008

Malo geologije Marsa

nsarski nsarski 03:47 27.06.2008

Ranije misisje su bile neuspesne

ali sada su se uvezbali. Evo ga realan snima Feniksa kako se padobranom spusta:

Inace, lander je pre cetiri dana javio da je ono ispod njega bio pravi led. Voda. Ice, ice baby!
Feniks komunicira sa nama putem Twitter softvera, i oko 10000 ljudi je u stalnoj komunikaciji sa njim. U pitanju je nesto kako mini blog koji se azurira u realnom vremenu. Lander ima licnost koja koristi touchy-feely jezik i obraca se Zemlji kao zivo bice (simulirano, razume se).
Evo kako je javio o svom spustu:

Atmospheric entry has started. time to get REALLY nervous. Now I’m in the “seven minutes of terror.”

Peak heating will hit in 40 seconds. The heat and energy generated during atmospheric entry would be enough to power 280,000 homes.

parachute must open next. my signal still getting to Earth which is AWESOME!

parachute opening is scariest part for the team.

parachute is open!!!!!

come on rocketssssss!!!!!

I’ve landed!!!!!!!!!!!!!

Cheers! Tears!! I’m here!


Ko zeli, moze da dobija direktne updates sa Phoenix-a http://twitter.com/MarsPhoenix

Najuzbudljivije je bilo kad je Twitter javio pre par dana:
Are you ready to celebrate? Well, get ready: We have ICE!!!!! Yes, ICE, *WATER ICE* on Mars! w00t!!! Best day ever!!
Dolybell Dolybell 03:59 27.06.2008

Re: Ranije misije su bile neuspesne

Fenomenalno, prava dečja komunikacija,
ovo mi je osvežilo dan - koja radost !

Valjda se ovako počinje da bi se došlo
otkrića?

Dolybell Dolybell 04:22 27.06.2008

Re: Ranije misisje su bile neuspesne

Veoma sam vam zahvalna za link,
na koji sam se momentalno "zakačila",
i naravno odmah sam morala da čitam najnoviji info,
asparagus me je i nasmejao...baš lepo !
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:09 27.06.2008

Re: Ranije misisje su bile neuspesne

nsarski
Feniks komunicira sa nama putem Twitter softvera, i oko 10000 ljudi je u stalnoj komunikaciji sa njim. U pitanju je nesto kako mini blog koji se azurira u realnom vremenu. Lander ima licnost koja koristi touchy-feely jezik i obraca se Zemlji kao zivo bice (simulirano, razume se). Evo kako je javio o svom spustu:
Atmospheric entry has started. time to get REALLY nervous. Now I’m in the “seven minutes of terror.”Peak heating will hit in 40 seconds. The heat and energy generated during atmospheric entry would be enough to power 280,000 homes. parachute must open next. my signal still getting to Earth which is AWESOME! parachute opening is scariest part for the team. parachute is open!!!!! come on rocketssssss!!!!! I’ve landed!!!!!!!!!!!!! Cheers! Tears!! I’m here!

Najuzbudljivije je bilo kad je Twitter javio pre par dana:Are you ready to celebrate? Well, get ready: We have ICE!!!!! Yes, ICE, *WATER ICE* on Mars! w00t!!! Best day ever!!



zanimljiva "ličnost"! kako je "ličnost" projektovana? isto kao neki softver?! baš tripozno, podseća na preslatku vinonu rajder u alien IV, presimpatična a robot, nema žive organe u utrobi nego neke žice, a umesto krvi u venama nekakvu beličastu tečnost poput deterdženta. kada bi je poljubio, sigurno bi joj i usne bile hladne.

nešto indikativno... da li se Mars istražuje zbog neke prosto ljudske ljubopitljivosti, ili zato što će na Zemlji u dogledno vreme biti frka za vodu?
nsarski nsarski 17:20 27.06.2008

Re: Ranije misisje su bile neuspesne

Haha, evo detalja:
Veronica McGregor, a former CNN NASA correspondent, and mother of two, is the excitable, lovable voice of the little $420 million lander that could. On her own time, usually late at night after long days at the office, McGregor has been responding to the thousands of tweets directed the Lander team's way.

Or, as @njl wrote with typical Twitter pith, "@MarsPhoenix is awfully cheerful about doing his job. In a year I expect to read, "Picking up rocks AGAIN. Still on Mars! God, this sucks!"
Ovde ima u Wired cela prica:))
Dolybell Dolybell 03:50 27.06.2008

Radoznalost


Kad se vidi ovakva slika - kako ne biti radoznao ?
Međutim, kako prepoznati golim okom šta su planete
a šta zvezde? Još kad se uzme u obzir da se Zemlja
"duplo" pomera, (mislim na rotaciju i revoluciju) ?
Nekako mi nije zamislivo da se uopšte moglo smatrati da je
Zemlja ravna ploča - a tako je bilo...
Nego - kako potrefiti Mars sa Zemlje, mislim kako potrefiti
bilo koju planetu - sa Zemlje gledano, meni to izgleda veoma
komplikovano, jer se sve kreće....

bauer bauer 07:54 27.06.2008

Re: Radoznalost

Međutim, kako prepoznati golim okom šta su planete
a šta zvezde...

... a sta su galaksije :))
Dolybell Dolybell 10:09 27.06.2008

Re: Radoznalost

... a sta su galaksije :))


da, i ko nas je smestio u slamu i to još od kuma ?

Mada, isto me intrigira kako znamo i zašto je severni pol
gore a južni pol dole ?
Možda je obrnuto - zašto ne bi bilo ?
Sve je stvar ugla posmatranja - zar ne ?

Saša Zorkić Saša Zorkić 11:52 27.06.2008

Re: Radoznalost

Pa to je zato što su severnjaci pravili prve karte sveta. Bilo bi neobično da su crtali karte na kojima oni stoje naglavačke :)
wk wk 12:23 27.06.2008

Re: Radoznalost

Saša Zorkić
Pa to je zato što su severnjaci pravili prve karte sveta. Bilo bi neobično da su crtali karte na kojima oni stoje naglavačke :)

Mislim da ova teza ne stoji jer su prve karte pravili ljudi koji su imali vrlo skucene mogucnosti kretanja, tako da oni uopste nisu znali da juzno od njihove lokacije ima vise toga da se crta nego severno.
Saša Zorkić Saša Zorkić 13:03 27.06.2008

Re: Radoznalost

Pa da, ali ti ljudi nisu crtali karte sveta, bar ne koliko toliko realne.
Dolybell Dolybell 14:37 27.06.2008

Re: Radoznalost

Pa to je zato što su severnjaci pravili prve karte sveta. Bilo bi neobično da su crtali karte na kojima oni stoje naglavačke :)


Pa da - ko bi još tako stajao a da na padne ( spadne sa planete)...
wk wk 15:29 27.06.2008

Re: Radoznalost

Pa da, ali ti ljudi nisu crtali karte sveta, bar ne koliko toliko realne.

Ja bih rekao da su oni prvo tako crtali karte sveta, ali da nisu znali da je svet mnogo veci od njihovog pojmanja sveta.

Treba razdvojiti dve stvari - zasto je Sever poseban - druga stvar je gde ga smestiti. Konvenciju da je sever gore je osmislio Ptolomej, a dotle je gore bio istok.
vishnja vishnja 16:22 27.06.2008

Re: Radoznalost

da, i ko nas je smestio u slamu i to još od kuma ?

Mada, isto me intrigira kako znamo i zašto je severni pol
gore a južni pol dole ?

pocinjes da licis na ovog gore sto se raduje zbog leda :))
s kim si onakav si
dragan7557 dragan7557 18:21 27.06.2008

Re: Radoznalost

Pa da, ali ti ljudi nisu crtali karte sveta, bar ne koliko toliko realne.

Mnogo realnije i u potpunom skladu sa terenom su mape koje su kružile u ranom srednjem veku pre "otkrića" Amerika na kojima se iste kao i polovi u najsitnijim detaljima vide ali bez leda.
Jedna od najpoznatijih mapa je svakako Piri Reis mapa (Topkapi muzej Turska) a sačuvane su i druge u raznim muzejima i privatnim zbirkama: Polove bez ledenih naslaga je mogao da verno naslika neko iz visoko razvijene civilizacije koja mora biti starija od 10.000 godine.
dragan7557
27 jun 2008
Kazezoze Kazezoze 20:58 27.06.2008

Re: Radoznalost

Jedna od najpoznatijih mapa je svakako Piri Reis mapa (Topkapi muzej Turska


piri reis mapa gde je ucrtan antartik... karta je iz 1513 i predstavlja neverovatno precizno ucrtane podatke antartika, mada je antartik tek kasnije zvanichno ucrtan u karte... mislim da je to uradio tek mercator 25 godina kasnije. piri reis je inache bio turski admiral i ova mapa je dugo bila u aleksandrijskom muzeju.
Dolybell Dolybell 23:08 27.06.2008

Re: Radoznalost

Novi pogled na svet

wk wk 11:33 28.06.2008

Re: Radoznalost

Polove bez ledenih naslaga je mogao da verno naslika neko iz visoko razvijene civilizacije koja mora biti starija od 10.000 godine.

Ne, to je snimljeno dok je Zemlja bila ravna ploca.

Ovoj karti pridajete malo preveliku vaznost. Da si malo pogledao po netu, video bi malo bolje o cemu se radi. Na njoj je ucrtano nesto sto lici na Antartik, ali samo Hapgud je tvrdio da je to zaista Antartik. Nema Arktika. A u to doba su sve karte crtale veliku "Teru Australis", misleci da na juznoj hemisferi mora da bude barem priblizno kopna koliko i na severnoj.
dragan7557 dragan7557 13:33 28.06.2008

Re: Radoznalost

Kazezoze
Jedna od najpoznatijih mapa je svakako Piri Reis mapa (Topkapi muzej Turska


piri reis mapa gde je ucrtan antartik... karta je iz 1513 i predstavlja neverovatno precizno ucrtane podatke antartika, mada je antartik tek kasnije zvanichno ucrtan u karte... mislim da je to uradio tek mercator 25 godina kasnije. piri reis je inache bio turski admiral i ova mapa je dugo bila u aleksandrijskom muzeju.


Piri Reis nije jedna mapa već zbirka mapa. Za detalje ispitivanja iz 1956 vidi - kartograf M.I.Walters i ing. i
arheolog Arlington H. Mallery. Inače su karte "otkrivene" tokom 1929 u Topkapi palati. Piri Reis je bio
savremenik K. Kolumba koji je koristio Vatikanske karte prema nekim izvorima.

Riznica zabranjenih znanja koju poseduje Vatikan je ogromna a dostupnost vatikanske biblioteke je pravi pravcati
udar na pamet i intelekt modernog istraživača i zdravog razuma, što samo po sebi pokazuje koliko je istom (Vatikanu a i drugim crkvama) stalo da pojedina saznanja i istine bukvalno nikada ne dopru u javnost pa čak ni u naučnu elitu.
dragan 7557
28 jun 2008
dragan7557 dragan7557 13:51 28.06.2008

Re: Radoznalost

wk
Polove bez ledenih naslaga je mogao da verno naslika neko iz visoko razvijene civilizacije koja mora biti starija od 10.000 godine.

Ne, to je snimljeno dok je Zemlja bila ravna ploca.

Ovoj karti pridajete malo preveliku vaznost. Da si malo pogledao po netu, video bi malo bolje o cemu se radi. Na njoj je ucrtano nesto sto lici na Antartik, ali samo Hapgud je tvrdio da je to zaista Antartik. Nema Arktika. A u to doba su sve karte crtale veliku "Teru Australis", misleci da na juznoj hemisferi mora da bude barem priblizno kopna koliko i na severnoj.


Nemam običaj da tražim potvrdu na net-u onoga što sam sam video u životu odnosni u Topkapi muzeju.
Ne, to je snimljeno dok je Zemlja bila ravna ploca.


Ovo što tvrdite je u najmanju ruku ..... Svak ko imalo nešto zna o kartografiji će vam ukazati na zakrivljenost (što možete sami da ustanovite ako se potrudite da zagledate u mapu koju je kaz stavio) kontinenata u odnosu na srednju tačku (centar) ukazuje na veliku visinu sa koje je teren sniman (zakrivljenost zbog sfernosti zemlje)

Osim toga je jasno da su karte iz zbirke admirala (Piri Reis) kopije od ranije postojećih kopija, kopija.
Istanbul nije daleko a ni ulaz nije skup mada web je svakako jevtiniji nego putovanje.
dragan7557
28 jun 2008
wk wk 21:00 28.06.2008

Re: Radoznalost

Da si procitao moj post, video bi da nisam ni rekao da je "Piri Reis" karta, vec sam rekao da ta konkretna karta koja je stavljena gore kao slika ne govori to sto ti tvrdis da tvrdi. Ili ok, mozda tvrdi, a jedna teorija je da je pre 8500 godina Antartik bio bez leda, i da je tamo postojala civilizacija koja je posle izumrla. Ali, eto, ja nesto ne verujem da je bilo tako. Ne verujem ni da su je snimili vanzemaljci, jer bi onda isto tako mogli da precizno snime ostatak sveta, a iz nekog razloga nisu. (Ovo je samo jedna ideja zasto je ta teorija besmislena, kada sam toj temi posvetio 3 minuta razmisljanja.)

A sto se tice toga sta si ti video a sta sam ja procitao na netu, mogu samo da ti kazem da ces imati lepih problema u zivotu ako smatras da se znanje mora steci direktnim iskustvom.
Dolybell Dolybell 07:52 29.06.2008

Re: Radoznalost

Riznica zabranjenih znanja koju poseduje Vatikan je ogromna a dostupnost vatikanske biblioteke je pravi pravcati
udar na pamet i intelekt modernog istraživača i zdravog razuma, što samo po sebi pokazuje koliko je istom (Vatikanu a i drugim crkvama) stalo da pojedina saznanja i istine bukvalno nikada ne dopru u javnost pa čak ni u naučnu elitu.


Znaju oni oduvek da znanje i ratio jedino može da ima moć a tako i vlast.
"Biblija" je kodifikovana na osnovu odabranih spisa (knjiga) koje su
samo išle u prilog veri i njenom potvrđivanju.
Sve što se nije u to uklapalo je, da kažem izbačeno, tj. nije priznato.
Istorija religije je jedini predmet koji bi imao svrhe da se uči u školi,
kad je religija u pitanju, prava istorija, a ne istorija Hrišćanske crkve.

Drugo, ako ne naučiš da otimaš i kradeš znanje, niko ti ga
neće servirati na tanjiru. Jedino što treba naučiti je da znaš
gde da tražiš ono što te interesuje.
Literatura postoji, samo je treba otkriti ali ti tu tajnu neće nijedan
profesor odati, ili vrlo retko, i vrlo teško.
Tek kad počneš sam da tragaš - steći ćeš znanje, a onda
počinješ da shvataš da ti se ne širi znanje - već neznanje,
što više saznaješ to više shvataš da ne znaš.



Gaston Gaston 05:07 27.06.2008

Hvala na tekstu!

Preporuka. Hvala i tebi Sarski na linku !

cheers mate
antioksidant antioksidant 09:16 27.06.2008

.

Ono se tiče nekih moćnih osobina čoveka, a to su tvrdoglava upornost i sposobnost učenja na greškama. To i nagonska ljubopitljivost da se otkrije druga obala. Bez tih osobina danas bi čovek još uvek živeo u čoporu i skupljao plodove. I svakako ne bi bilo nikakvih misija na Mars.




Atomski mrav Atomski mrav 09:33 27.06.2008

Shit happens :-)

A spustila se toliko samo zato što je tim koji je upravljao Orbiterom koristio stare engleske mere (inči, funte, stope itd.) umesto metričkih, koje inače Nasa koristi.

Mislim da su ti likovi bili iz Lokid-Martina...

Kad smo već kod pronalaženja života na Marsu...

antioksidant antioksidant 09:55 27.06.2008

Re: Shit happens :-)

znam da je stara fora ali....
Dolybell Dolybell 10:28 27.06.2008

Re: Shit happens :-)

znam da je stara fora ali...


Mislim da bi tu vodu trebalo otapati...


Dolybell Dolybell 16:37 27.06.2008

aliens telescope

MightyNora MightyNora 19:43 27.06.2008

Odlican blog...

...a i tako pitko napisan da sam ga dva puta zaredom bez stajanja :)
Inner Party Inner Party 19:56 27.06.2008

Beskucnici

Letelica je, ne računajuči raketu nosač, koštala 327,6 miliona dolara.


Dejvid Kros ima super rutinu u kojoj objasnjava glupu situaciju u kojoj trosimo milijarde dolara da posaljemo jednu masinu ili jednog coveka na Mars, umesto da za te pare obezbedimo smestaj za sve beskucnike na planeti.
Dolybell Dolybell 23:05 27.06.2008

Re: Beskucnici

Dejvid Kros ima super rutinu u kojoj objasnjava glupu situaciju u kojoj trosimo milijarde dolara da posaljemo jednu masinu ili jednog coveka na Mars, umesto da za te pare obezbedimo smestaj za sve beskucnike na planeti.


To je zato da bi beskućnike poslali na Mars,
ili gde drugo - i onda ne bi imali problema sa njima ....
Stijak Stijak 11:32 02.07.2008

Re: Beskucnici

Pa, nisam baš siguran da bi se sa nekih 329 mil dolara mogao riješiti globalni problem siromaštva. A inače, na mnoge po meni besmislenije stvari se troši mnogo više para. Recimo na razvijanje tehnologija i regrutovanje ljudi za ubijanje drugih ljudskih bića (vojni budžet) trošimo bar 1000 više nego na svemirske tehnologije.

Na kraju krajeva, možda baš svemirske tehnologije budu presudne za naš opstanak na planeti - ako se budemo morali seliti sa planete - ili nam zaprijeti neki meteor.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana