Beograd - Ikonic vs. Gligorov

nikson RSS / 05.06.2008. u 20:37

Цезарова се не пориче

У одлуци в. д. градоначелника Београда о заказивању конститутивне седнице новог сазива градског парламента превише је политичких аргумената у односу на правне. Правници то бојажљиво истичу, све у зависности којој политичкој страни и сами припадају

 

Када је римски император Јулије Цезар приликом склапања једног од своја четири брака наишао на проблем, морао је да ангажује најбоље римске правнике. Наиме, испоставило се да је у много ближем крвном сродству са будућом супругом него што то строги римски закони дозвољавају. Правници не би били то што јесу да нису нашли “исправно” решење. Пошто је Цезар био и краљ Египта, констатовали су да у том случају није обавезна примена римског права и тако омогућили великом Цезару да легално склопи брак.
Можда ова историјска анегдота и није потпуно тачна, али је вековима служила као пример да покаже како право и није тако неприкосновено, већ да његови тумачи увек могу пронаћи адекватно решење, нарочито да буде по вољи владара или оних у чијим рукама је власт. Тако све до данашњих дана. Ни наша даља и ближа прошлост, а богами и садашњост, не оскудевају у правним вратоломијама колико год и лаику изгледале неисправне и неправедне.
Најновију буру у јавности, још више у политичким круговима, изазвала је одлука в. д. градоначелника Београда Зорана Алимпића да конститутивну седницу новог сазива градског парламента закаже тек за 14. јули, скоро пред сам крај двомесечног законског рока у којем треба да се окончају све радње везане за формирање новоизабране скупштине и њених органа. Поред позивања на закон, Алимпић је као важан аргумент за тако далек рок навео актуелне преговоре о републичкој влади од којих ће, како каже, зависити и формирање власти на локалном нивоу.
Већ овај “аргумент” у први план ставља политичке разлоге испред правних, јер је Алимпић пренебрегао формирану већинску коалицију на градском нивоу између радикала, „народњака” и партија окупљених око социјалиста. Генерални секретар СРС Александар Вучић тврди да му је током разговора Алимпић рекао да није уверен да СРС, ДСС-НС и СПС-ПУПС-ЈС имају већину у Скупштини града.
Странке које су потписале коалициони споразум о формирању власти у Београду оцениле су овакво Алимпићево понашање као самовољу и опструкцију изборне воље Београђана, због чега су најавили протесте и предузимање свих демократских и законом дозвољених мера како би в. д. градоначелника променио своју одлуку.
Ароганција Алимпића није изазвала негативна реаговања само његових политичких противника, већ и појединих истомишљеника и људи доскора блиских ДС-у који оправдавају најављене протесте нове већине. Председник СДУ Жарко Кораћ оценио је оправданим захтеве да се што пре закаже седница Скупштине Београда, а њихове најављене протесте сматра легитимним: “Убрзо по формирању скупштинске већине требало би да се сазове и градски парламент. Знам шта се жели заказивањем седнице за 14. јул, у политици нема много фер-плеја. Међутим, човек треба да дела у складу са својим моралним начелима...” Тако цела постизборна ситуација у престоници помало почиње да подсећа на период 1996/97. када су грађани изашли на улице.
На нови захтев 58 одборника новоформиране већине да промени датум одржавања конститутивне седнице, Алимпић је дао нешто мекшу изјаву да “за сада неће променити одлуку”, али уз опаску да “притисак може само да помогне да померим седницу за касније”.
Не би се рекло да је ствар и са правне стране чиста ма колико неки истицали да је Алимпићева одлука законита. Правне одредбе које се односе на постизборна правила за локалне самоуправе у толикој мери су нејасне и неодређене да их је Алимпић протумачио онако како њему и његовој странци највише одговара, а то је да одуговлачи. Посебну забуну је унела реченица из члана 56. Закона о локалним изборима, у којој се наводи да “конститутивну седницу скупштине сазива председник скупштине из претходног сазива у року од 15 дана од дана објављивања резултата избора”. Копља су се “поломила” на речи “сазивање” коју је Алимпић, вероватно уз помоћ његових правних тумача, схватио као “заказивање” а не и “одржавање” седнице. То му за право дају и неки угледни правници попут Зорана Ивошевића, бившег судије Врховног суда и професора Правног факултета Универзитета Унион у Београду, који наводи да је такво тумачење у правној пракси.
На подробније тумачење како се дошло до датума 14. јул мало се ко усудио, мада би и ту имало доста тога да се каже на рачун Алимпића и његових тумача. НИН је добио тумачење од еминентног стручњака за уставно право, нарочито кад су у питању изборни и постизборни акти.
Али да кренемо од нечега што је старије од нововременске правне праксе. У речнику Матице српске, на страни 610. стоји: сазвати – глагол свршени: позивањем скупити, сабрати већи број људи, позвати на скуп, заказати, одредити (састанак, седницу). Дакле, речник каже да то значи да у року од 15 дана скупља, окупља, сабира на састанак већи број људи. И никако мимо тог рока.
А да би се до фамозног рока дошло (14. јул) искоришћен је члан 87. Закона о локалној самоуправи у коме се каже да “...ако се после спроведених избора не конституише скупштина у складу са овим законом у року од два месеца од објављивања резултата избора, влада именује привремени орган...”. Рекло би се да је то у реду, али није. Реч је о одредбама Закона о локалној самоуправи и налази се у делу који је насловљен: “Односи органа Републике, територијалне аутономије и органа јединица локалне самоуправе”. Оне се користе у случају распуштања Скупштине града, тј. када се не спроведу избори или скупштина не конституише у року од два месеца. Или, можда, Алимпић видовњачки предвиђа да до конституисања неће доћи. У том случају седницу је могао да закаже и за последњи минут овог рока па да фарса буде као у ТВ серији “Бела лађа” и неко повиче: “Господо, време је истекло, морамо на нове изборе.”
У коришћењу правне аналогије много је прикладнији члан 34. овог Закона, из главе која говори о органима јединица локалне самоуправе, а не о њиховом распуштању. У том члану се каже:
“Седницу скупштине општине сазива председник скупштине, по потреби, а најмање једном у три месеца.
Председник скупштине је дужан да седницу на захтев председника општине, општинског већа или једне трећине одборника, закаже у року од седам дана од дана подношења захтева, тако да дан одржавања седнице буде најкасније у року од 15 дана од дана подношења захтева.
Ако председник не закаже седницу у року из става 2. овог члана, седницу може заказати подносилац захтева, а председава одборник кога одреди подносилац захтева...”
Ако идемо даље, ту одредбу има и члан 14. Закона о главном граду, који уређује положај Београда. Пошто већ има захтев 58 нових одборника, Алимпић ће морати да сазове седницу у року од седам дана, тако да се одржи у року од 15 дана.
Слично је и у важећем Пословнику Скупштине града, где се каже “да прву седницу скупштине сазива председник скупштине из претходног сазива у року од 20 дана од дана избора одборника”.
НИН-ов консултант каже да Алимпић није ишао, како то правници кажу, цонтра леге (против закона) јер још није конституисана новоизабрана скупштина, али иде претер леге (заобилази закон), што је незаконит облик примене права. Да ли је то само дискреционо овлашћење сазивача конститутивне седнице градске скупштине које спада у домен “вештине могућег”, како каже професор Ивошевић, или је ту требало применити наведено системско тумачење, на које указује НИН-ов консултант. Тако би се остварили и други видови правног тумачења као што је сходна примена права, или циљно тумачење – зар циљ није да се скупштина што пре конституише и спроведе воља бирача.
Овакве нејасноће требало би да решава Уставни суд, али не и у овом случају јер се ради о појединачном правном акту за који је надлежно Министарство за локалну самоуправу, које води Алимпићев страначки колега Милан Марковић. Он се о насталом проблему није оглашавао, мада би му то била обавеза.
Ако занемаримо период деведесетих година прошлог века и Милошевићеву владавину, ни блиска прошлост није била лишена сличних, више политичких него правних маневара. Било је то и 2003. године кад је в. д. председника Србије Наташа Мићић рок од 60 дана схватила као период за “размишљање” о доношењу одлуке о расписивању председничких избора, а не и њихово обавезно расписивање. Одлучио је Уставни суд и обавезао је да поштује закон и распише изборе.
Недоумица је било и приликом избора Зорана Алимпића на место в. д. градоначелника, после смрти градоначелника Ненада Богдановића крајем прошле године. Иако је требало да се обаве нови, непосредни избори за градоначелника, дошло је до натегнуте правне конструкције. Из Демократске странке су тврдили да је Ненад Богдановић био њихов члан и да њима припада његов мандат, па су на Скупштини града изабрали градоначелника, уз помоћ одборника Демократске странке Србије, из својих редова.
Проблем је очигледно у самим законима. Иако правна наука каже да норма мора да буде јасна, логична и реална, код нас су закони и даље непрецизни и недоречени. То је случај и са чланом 56. Закона о локалним изборима. Уосталом, у Скупштини Србије, приликом његовог доношења, нико се није бунио и уложио амандман да би га поправио. Рекло би се да то свима одговара. Да сутра буду у позицији да закон тумаче према властитим интересима. Правни тумачи су ту да помогну, као и у Цезарово време.

http://www.nin.co.yu/pages/article.php?id=38370

Слободан Иконић

 

Demokratski Beograd


Nisu u pravu Vučić, Koštunica, Ljilja Smajlović, Branko Milanović, drugi komentatori lista „Politika“ i oni koji pozivaju na proteste zbog odluke da se konstitutivna sednica gradske skupštine održi tek 14. jula. Evo zašto.
Svi oni tvrde da ne postoji razlika između demokratske i aritmetičke većine. Oni, dakle, tvrde da je procedura sve i da ishod do koga se njenom primenom dođe nije važan. U tom slučaju, oni bi morali da tvrde da je odluka o sazivanju skupštine Beograda kršenje neke procedure, nekog propisa. Prirodno bi bilo da tu svoju tvrdnju ne dokazuju na ulicama Beograda, već na nekom meritornom mestu. Da li je to sud ili neka druga instanca, to bi valjalo utvrditi. Ulica sigurno nije.
Oni međutim ne tvrde da je prekršena neka procedura, propis ili pravilo, već tvrde da bi bilo „demokratski“ da se konstitutivna sednica održi čim se uspostavi koalicija koja ima većinu. I, što je važnije, a sledi iz prethodnog, da je „nedemokratski“ da se drugi služe proceduralnim sredstvima da održavanje sednice odlože iz političkih razloga, dakle trudeći se da tu većinu pokvare i uspostave novu.
Ako to nije nedemokratski proceduralno, a procedura je sve, odakle sad odjednom pozivanje na „demokratičnost“ ishoda te procedure? Ovde nije reč tek o nedoslednosti i o licemerju, već o grešci, o pogrešnom argumentisanju. Naime, poštovanje procedure jeste nužan uslov demokratičnosti (može se postaviti pitanje je li sama procedura demokratična, po sadržaju a ne po primeni, ali to ovde ostavljam po strani). Pa ako se tvrdi da je ne samo nužno već i dovoljno poštovati je, recimo, na republičkom nivou, onda je jasno da je sasvim demokratski poštovati je i u gradu Beogradu, bez obzira na to koje će to političke posledice proizvesti.
Da bi se to videlo, uzmimo sledeći primer. Na republičkom se nivou teži sastavljanju vladajuće koalicije koja će imati 126 ili više poslanika u skuštini, i koja neće ratifikovati Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju bez obzira na to što je većina na izborima i većina poslanika u skupštini za ratifikaciju. Ukoliko se obezbedi većina za vladu, smatra se da je nevažno što se neće poštovati i volja većine o ratifikaciji sporazuma sa Evropskom unijom. Ako je tako, onda je nejasno otkuda prigovori na pokušaje da se proceduralnim sredstvima dobije na vremenu da se utiče na promenu sadašnje većine u Beogradu.
Posebno su neprijatna poređenja koliko je koji od srpskih političara „demokratičan“ u ponašanju. Tako se, recimo, za Nikolića i Mirčića kaže da su se poneli demokratično jer su čestitali pobednicima, a Tadić nije jer je rekao da će se svim demokratskim sredstvima suprotstaviti najavljenoj većini u Beogradu i „nacionalnoj koaliciji“ koja bi da sastavi republičku vladu. S obzirom na sve ono što su radikali i narodnjaci izjavljivali (ostavimo po strani sve ostalo) pre izbora – o izdajnicima, državnim neprijateljima, o nevinosti onih koji ubijaju za nacionalnu stvar i, što je sigurno najneprijatnije, posebno zato što to izgleda nikome ne smeta, o Judama – neverovatno je da Smajlovićka, Milanović i drugi komentatori „Politike“ smatraju da se to sve može izbrisati čestitkama na pobedi, a ništa ne može da opere nekoga ko hoće da se demokratskim sredstvima, i to onima koje upravo oni smatraju i nužnim i dovoljnim, suprotstavi preuzimanju vlasti na gradskom i republičkom nivou.
Mi koji mislimo da je demokratska procedura nužan ali ne i dovoljan uslov za demokratičnost nemamo problema ni sa poštovanjem procedure, a ni sa pozivanjem na demokratska sredstva osporavanja vlasti, na ulicama ili u javnosti, koja bi mogla da se uspostavi u Beogradu i u Srbiji, a koja ne bi bila u skladu sa voljom glasača.

 

http://www.blic.co.yu/blog_article.php?id=154

 

 

 



Komentari (32)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Inner Party Inner Party 23:10 05.06.2008

Gligorov

Sta je to u ljudima sto ih tera da unistavaju sopstveni kredibilitet braneci neodbranjivo?

Gligorov zna da nije u pravu, tj da su Vučić, Koštunica, Ljilja Smajlović, Branko Milanović, drugi komentatori lista „Politika“ u pravu, pa ipak ima potrebu da nesto kaze...

die hard die hard 23:16 05.06.2008

Ovaj problem ...


ce biti zaboravljen cim se ZEvS bude dogovorio sa SPSom .Ali ce naravno problem ostati.
dragoljub dragoljub 01:57 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

potpuno glup potez,i što je najgore,kao i svaka sitna duša on se još i inati i preti da ,,loše reaguje na pritiske".pa šta će?ko milošević, da ne prizna rezultate izbora?
mikimedic mikimedic 08:26 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

sitna duša


je najbolji opis ne samo Alimpica nego vecine koja danas okruzuje 'pro-evropske' snage.

A sta tek reci o Gligorovu? Ekonomista koji se upusta u razmatranje pravnih pitanja? fine... svako moze da ima svoje misljenje ali da autoritetom ekonomiste pokusava da brani neodbranjiv pravni nonsens. Nemam nista protiv da nepravnik da svoje misljenje o nekoj temi ali da to cini iz perspektive nekakvog autoriteta je u najmanju ruku degutantno. I jedini efekat koji se postize... da prestanem da sa zanimanjem citam ekonomske tekstove istog autora...
antioksidant antioksidant 12:29 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Ekonomista koji se upusta u razmatranje pravnih pitanja

politickih
mikimedic mikimedic 12:53 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

politickih


primena zakona/poslovnika samo u nepravnoj drzavi moze biti politicko pitanje -- i dokaz zasto se ds ni za dlaku ne razlikuje od sps devedestih.
antioksidant antioksidant 12:59 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

primena zakona/poslovnika samo u nepravnoj drzavi moze biti politicko pitanje

Tumacenje
mikimedic mikimedic 13:10 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

antioksidant
primena zakona/poslovnika samo u nepravnoj drzavi moze biti politicko pitanje

Tumacenje



Tumacenje takodje nije politicko pitanje. Pogledajte uvod u pravo, prva godina pravnog fakulteta -- hermeneutika.
antioksidant antioksidant 13:29 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Pogledajte uvod u pravo, prva godina pravnog fakulteta -- hermeneutika.

Pisao Oliver Antic ili Leposava Karamarkovic?
Ili onajstosebranisamuHagu?

Sto se tice tumacenja -

Када је римски император Јулије Цезар приликом склапања једног од своја четири брака наишао на проблем, морао је да ангажује најбоље римске правнике. Наиме, испоставило се да је у много ближем крвном сродству са будућом супругом него што то строги римски закони дозвољавају. Правници не би били то што јесу да нису нашли “исправно” решење. Пошто је Цезар био и краљ Египта, констатовали су да у том случају није обавезна примена римског права и тако омогућили великом Цезару да легално склопи брак.



antioksidant antioksidant 13:31 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

I da budem precizan - smatram da Alimpic gresi (politicki). Pravno izgleda ima osnovu
mikimedic mikimedic 14:22 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Pisao Oliver Antic ili Leposava Karamarkovic?
Ili onajstosebranisamuHagu?


Spustanje. Bez osnove. Omiljeni sport dokonih srpskih 'eksperata' na svaku temu (ukljucujuci i Alimpica). Uvod u pravo je vrlo slican predmet na vecini pravnih fakulteta u svetu - nisam mislio ni na jedan konkrtno.

Pravno izgleda ima osnovu


Rekoste i vi i Gligorov. I ostadoste zivi.

antioksidant antioksidant 14:31 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Spustanje. Bez osnove

U pravu ste. Primite moje izvinjenje.

Rekoste i vi i Gligorov. I ostadoste zivi.

Не би се рекло да је ствар и са правне стране чиста ма колико неки истицали да је Алимпићева одлука законита. Правне одредбе које се односе на постизборна правила за локалне самоуправе у толикој мери су нејасне и неодређене да их је Алимпић протумачио онако како њему и његовој странци највише одговара, а то је да одуговлачи. Посебну забуну је унела реченица из члана 56. Закона о локалним изборима, у којој се наводи да “конститутивну седницу скупштине сазива председник скупштине из претходног сазива у року од 15 дана од дана објављивања резултата избора”. Копља су се “поломила” на речи “сазивање” коју је Алимпић, вероватно уз помоћ његових правних тумача, схватио као “заказивање” а не и “одржавање” седнице. То му за право дају и неки угледни правници попут Зорана Ивошевића, бившег судије Врховног суда и професора Правног факултета Универзитета Унион у Београду, који наводи да је такво тумачење у правној пракси.

Gligorov ne razmatra pravni aspekt Alimpiceve odluke vec politicki. Ja sam napisao da smatram da Alimpic politicki gresi.

Ivosevic ipak spada u neke pravne autoritete koji daje za pravo Alimpicu (pravni aspekt).

I sva trojica ostadosmo zivi
mikimedic mikimedic 14:49 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

U pravu ste. Primite moje izvinjenje.


Prihvatam.

Посебну забуну је унела реченица из члана 56. Закона о локалним изборима, у којој се наводи да “конститутивну седницу скупштине сазива председник скупштине из претходног сазива у року од 15 дана од дана објављивања резултата избора”. Копља су се “поломила” на речи “сазивање” коју је Алимпић, вероватно уз помоћ његових правних тумача, схватио као “заказивање” а не и “одржавање” седнице. То му за право дају и неки угледни правници попут Зорана Ивошевића, бившег судије Врховног суда и професора Правног факултета Универзитета Унион у Београду, који наводи да је такво тумачење у правној пракси.


Slazem se i oko toga je bilo dosta polemike kao i u slucaju raspisivanja predsednickih izbora u roku od 60 dana sto je vec bilo pomenuto. Ali bar imamo presudu ustavnog suda po tom pitanju.

Medjutim, neki od osnovnih pravnih principa su da se norme moraju tumaciti sveobuhvatno, kao i da je posebni propis jace pravne snage u odnosu na opsti. Ja nisam primetio da je ijedno tumacenje uzelo u obzir sve merodavne norme koje se odnose na datu materiju, vec pojedinci, ukljucujuci i Ivosevica tumace norme posebno van celine, sto u pravnoj nauci nije prihvatljivo. Zasto to cine je sasvim drugo pitanje.



nikson nikson 15:03 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Pisao Oliver Antic ili Leposava Karamarkovic?


uz sve kritike Oliveru Anticu treba dodati i jednu pozitivnu a to je da je napisao mnoge dobre zakone. drugo jedne od najboljih akata je pisao ratko markovic pa vi sada vidite...
antioksidant antioksidant 15:08 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Pretpostavljam da nije nista cudno da postoje dva pravna tumacenja oko ovog slucaja. Ne ulazim u to koje je tacno (ili tacnije). Ja mogu ponovo da citiram Ikonica (dva puta u jednom danu - odoh negde da se stidim)
код нас су закони и даље непрецизни и недоречени

Ovo je politicko pitanje. A u politici je jako tesko izmeriti posledice danasnjeg delovanja. Narocito ako ne zelis da ih meris. A posledica uvek bude.

Ovde je pravo samo alat za ispunjenje/objasnjenje politickih poteza
antioksidant antioksidant 15:09 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

uz sve kritike Oliveru Anticu treba dodati i jednu pozitivnu a to je da je napisao mnoge dobre zakone. drugo jedne od najboljih akata je pisao ratko markovic pa vi sada vidite...

I Leni Rifenstal je snimala dobre filmove...
Ali da ne branim svoju izjavu zbog koje sam se vec (javno) pokajao
nikson nikson 15:11 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

A sta tek reci o Gligorovu? Ekonomista koji se upusta u razmatranje pravnih pitanja? fine... svako moze da ima svoje misljenje ali da autoritetom ekonomiste pokusava da brani neodbranjiv pravni nonsens.


Gligorov je u svom tekstu dosledan. Ovde se ne vrti cela stvar oko toga da li je Alimpic pravilno ili pogresno protumacio zakon, vec da li postupa u skladu sa dobrim demokratskim obicajima. Ovo vodi dalje sledecem zakljucku a to je da mi nemamo puno demokratskih tradicija, odnosno kontinuitet primene istih. To znaci da neko mora da menja drustvo i to korenito, ali ne jednom odlukom nego citav sistem. A njegova promena pocinje od Ustava, a Ustav je vec posebna prica...

U mnogim demokratskim zemljama (za sada nemam konkretan primer) jos uvek vaze neki propisi koji su vrlo sporni (recimo neke telesne kazne) ali se niko na njih ne poziva. Prosto nisu izmenjeni, ``zaboravljeni su``. Francuzi kada su uspostavljali pravnu drzavu pisali su precizne zakone tako da sudije nisu imale mnogo prostora za ``kreativna tumacenja``.

Mi zivimo u vremenu kada se moraju postaviti i neka nepisana pravila, neki obicaji koji ce se postovati jer ne mozete bas sve zapisati u zakonu i onda dosledno primeniti. Nesto zavisi i od politicke kulture.
mikimedic mikimedic 15:26 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Gligorov je u svom tekstu dosledan.


Gligorov je napisao tekst, kao i mnogi 'eksperti' na taj nacin da obicnom laiku deluje da iznosi notorne, neoborive cinjenice. Ako se zagrebe ispod povrsine vidi se koliko je suplje. Dacu vam samo jedan primer jer uopste nemam nameru da gubim vreme na tumacenje analiza kvazi-eksperata pisanih u ko zna cije svrhe.

Na republičkom se nivou teži sastavljanju vladajuće koalicije koja će imati 126 ili više poslanika u skuštini, i koja neće ratifikovati Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju bez obzira na to što je većina na izborima i većina poslanika u skupštini za ratifikaciju.


otkud Gligorov zna da je vecina na izborima (!!!) i vecina poslanika u skupstini za ratifikaciju? pa da jeste vecina poslanika za ratifikaciju, valjda bi sastavili vladu do sad? O jos nebuloznijoj tvrdnji da je vecina na izborima za ratifikaciju -- kako je to proverio? jel to pitanje bilo na glasackom listicu? pa se gradjani onako djuture referendumski izjasnili o istom....

ali, u dnevno-politicke svrhe ekonomista gligorov je i te kako pravno gledano dosledan....



antioksidant antioksidant 15:34 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

pa da jeste vecina poslanika za ratifikaciju, valjda bi sastavili vladu do sad?

Komentar samo na ovo - ratifikacija sporazuma SSP nije jedini kriterijum za sastavljanje vlade. Tako da cak i ispunjenje uslova (za ratifikaciju) ne bi odmah znacilo vladu


Inace situacija je ovakva
DS 102 (za)
LDP 13 (za)
JS 3 (za)
madjari i presevo 5 (za)

DSS 30 (protiv)
SRS 78 (protiv)
SPS 12 (verovatno protiv)

To je 123 za i 120 protiv.

Nisam siguran za 2 muslimanska glasa i 5 PUPSa. Kako se oni prelome oko ratifikacije SSPa ratifikacije ce biti ili nece. Ali to jos uvek ne znaci vecina potrebna za vladu. Moguce je da SPS bude za ratifikaciju ali za vladu sa DSSom i SRSom (njihov stav moze biti bar da se SSP ne odbaci u prvom naletu - cak je i SRS blizak toj varijanti - da se SSP ne uvodi u skupstinu jer se i onako ne primenjuje)
mikimedic mikimedic 15:39 06.06.2008

Re: Ovaj problem ...

To je 123 za i 120 protiv.


Sto znaci da nema 126 poslanika ni na jednoj strani, sto ne smeta 'ekspertu' G. da tvrdi suprotno...
sentinel26 sentinel26 13:05 07.06.2008

Re: Ovaj problem ...

nikson
Gligorov je u svom tekstu dosledan. Ovde se ne vrti cela stvar oko toga da li je Alimpic pravilno ili pogresno protumacio zakon, vec da li postupa u skladu sa dobrim demokratskim obicajima. Ovo vodi dalje sledecem zakljucku a to je da mi nemamo puno demokratskih tradicija, odnosno kontinuitet primene istih. To znaci da neko mora da menja drustvo i to korenito, ali ne jednom odlukom nego citav sistem. A njegova promena pocinje od Ustava, a Ustav je vec posebna prica...

Izvinite a u kojoj to evropskoj državi se primjenjuju ovi "dobri" demokratski običaji ?
Predaja vlasti u najkraćem (zakonski) mogućem roku jeste alfa i omega dobrih demokratskih običaja.

Gospodin Alimpić je svoje znanje iz pravne struke pokazao još prilikom njegovog prvog (poništenog) izbora za vd gradonačelnika.
Vrlo brzo će se pokazati i dokazati da je imenovani gospodin prekršio zakon.

Gospodin Z.Ivošević je dao samo jedan vid tumačenja zakona na koje je naslovljena Alimpićeva odluka, ali nije rekao kako stojimo sa nekim drugim vidovima tumačenja (naprimjer: ciljno) i nije decidno rekao da li je odluka naslonjena na adekvatan zakonski propis. Ostavio je sebi pravo i na dopunu tumačenja, a to je već polje politike a ne prava.

Kada je u pitanju zakazivanje konstitutivnih sjednica onda onaj koji ima mandat zakazivanja nema apsolutno nikakvo diskreciono pravo - odnosno ono je potpuno isključeno - to je imperativ koji je predvidjen ustavom.

Gospodin Alimpić na ovaj način samo pokušava da sakrije svoju odgovornost za loš rezultat DS-a u Beogradu i da izbegne "prekomandu".
Šteta koju je ovim potezom nanio DS-u je ogromna ali to je njihov krst pa neka ga nose.

Kada se već spominje Ustav Srbije, pripadam grupi ljudi koji imaju jako ružno mišljenje o tom ustavu ali još ružnije prema onima koji bi da ga ne poštuju (zato što ne valja).

Zbog ovakvih tumača propisa bejahu ono poništeni (predsjednički) izbori u jednom selu jer je glasao čovjek kome je prije nekoliko dana istekla lična karta. Još tada sam napisao da je čovjek imao pravo glasa ali nekome je glavna deviza bila: "cilj opravdava sredstvo". Upravo to imamo i u Beogradu (što bi Boljevac bio bolji od Bgd).

Poz.


dragan7557 dragan7557 13:49 07.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Francuzi kada su uspostavljali pravnu drzavu pisali su precizne zakone tako da sudije nisu imale mnogo prostora za ``kreativna tumacenja``.

LETRIBUNAL CIVIL DU DEPARTEMENT DE L'ESCAUT ET LE TRIBUNAL DE PREMIERE A GAND COTRIBUTION A L'ETUDE DE LAJUSTUCE CIVILE
(1796-1830)
par
C.Coppens
RESUME.................

Malgré les grandes difficultés renontréespale juges par l'introduction et línterprétation des nouvelles lois, et en dépit d'un volume considérable de travail, on ne peut prétendre que la juridiction ait été - du moins á Gand - d'une aussi médiocre quallité que d'aucuns l'ont souvent affirmé.En cette materiére, la formation des juges a naturellement joué un rôle.
Celle-ci a continué á manifester ses effets dans les premiéres années du régime français au cours desquelles divers anciens concepts et catégories juridiques ont encore été d'application. Pendant ces années, ll y eut, sur des points critques, une réelle discordance á l'égard de la nouvelle législation et de la centralisation judicaire.
L'introduction du Code Civil de 1804 mit définitivement un terme á l'ancien droit.
Sous le régime hollandais, le Code Civil fut conservé, mais avec la néerandisation de la juridiction, on constate une timide reneaissance du droit savant, essentiellement dans le cadre du code moderne et dans son commentaire et son interprétation.

Ovo jasno ukazuje :

- na kontinuitet zakonodavstva
- staro utiče na novo zakonodavstvo
- modest revival of lerned law, nattturaly within the framework of the moder statute-book and its construction.

Novo revolucionarno zakonodavstvo (aneksacija "Južne Nizozemske" od strane Francuske je imala velike konsekvence u materijalnom i formalnom smislu.
Mešavina revolucionarnog i starog zakonodavstva nije uticala na stabilnost suda u Gentu koje je nastalo imenovanjem (umesto elektiranjem) profesionalnih advokata i /ili ljudi od konsiderativnog iskustva kroz nepromenljivost (irremovabillty) ssudija.

Koliko se u navali na žvrljanje novih (od realiteta odvojenih) zakona utiče na mogućnost slobodnih interpretatora ( ili kantautora) da kreiraju proizvoljne odluke i nateraju vodu na svojpolitičkostranački mlin je potpuno u kontekstu bezzakonja i nesposobnosti samih političkih aktera.
dragan7557
07.08.2008
dragan7557 dragan7557 13:57 07.06.2008

Re: ispravka

LETRIBUNAL CIVIL DU DEPARTEMENT DE L'ESCAUT ET LE TRIBUNAL DE PREMIERE A GAND COTRIBUTION A L'ETUDE DE LAJUSTUCE CIVILE

treba da stoji
LE TRIBUNAL CIVIL DU DEPARTEMENT DE L'ESCAUT ET
LE TRIBUNAL DE PREMIERE INSTANCE A GAND
CONTRIBUTION A L'ETUDE DE LA JUSTICE CIVIL
Greška je nastala zbog prebrzog kucanja. moje izvinjenje.
dragan7557
07.06.2008
nikson nikson 16:26 07.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Izvinite a u kojoj to evropskoj državi se primjenjuju ovi "dobri" demokratski običaji ?


u svakoj. prosto ne mora sve da pise negde, mnogo toga zavisi i od politicke kulture, iskustva i prakse. uostalom i sve se to jednog dana pretoci u zakone....

meni ovde nije bitan samo Alimpicev slucaj, jer to nije izuzetak
sentinel26 sentinel26 18:10 07.06.2008

Re: Ovaj problem ...

nikson
Izvinite a u kojoj to evropskoj državi se primjenjuju ovi "dobri" demokratski običaji ?

u svakoj. prosto ne mora sve da pise negde, mnogo toga zavisi i od politicke kulture, iskustva i prakse. uostalom i sve se to jednog dana pretoci u zakone....
meni ovde nije bitan samo Alimpicev slucaj, jer to nije izuzetak

Tačno je da ovo nije izuzetak (nažalost).

Nijesam razumjeo da li vi i ovaj Alimpićev slučaj ubrajate u "dobre" demokratske običaje ?

Nešto se ne sjećam kada su u V.Britaniji, Njemačkoj ili Francuskoj "dobrim" običajima odugovlačili predaju vlasti (do zadnjeg dana).

Kada se radi o procesnim i proceduralnim pitanjima, onda nema voluntarizma, ni "dobrih" običaja, tada se mora poštovati samo ono što jeste napisano i ono što su birači (gradjani) izabrali.

Ja nijesam komentarisao političku (ne)kulturu već pokušaj da se izigraju propisi.

VD gradonačelnika Bgd, niti bilo koji predsjednik lokalne samouprave nema ovlašćenja, niti smije da postavlja pitanja bilo kojoj političkoj opciji o postojanju većine.

Način utvrdjivanja (takve) većine takodje je propisan zakonima i on se utvrdjuje na sjednici skupštine (parlamenta) a ne na nekakvim pregovorima ili "saslušanjima".

Ova priča je nažalost nadovezana na onu skorašnju, kako navodno predsednik države može da ne dodijeli mandat za sastav vlade nekome ko je izjavio da ima većinu.
Jedino ako dobije dvije istovjetne izjave ima pravo sam da izabere kome će prvo pružiti "šansu" ali je ne može uskratiti nikome.

Volja ustavopisca - volja zakonodavca - volja birača (naroda).

Ovo je linija na kojoj moraju da se nalaze sva tumačenja procesnih pitanja koja se odnose na zakazivanja konstitutivnih sjednica svih organa koji se biraju na neposrednim izborima.


nikson nikson 23:48 07.06.2008

Re: Ovaj problem ...

Nijesam razumjeo da li vi i ovaj Alimpićev slučaj ubrajate u "dobre" demokratske običaje ?


naravno da ne. u ovom slucaju dobar demokratski obicaj bi bio da se sednica skupstine zakaze u primerenom roku, pa cak iako je propis malo nedorecen ili nejasan.
bule4x bule4x 10:55 06.06.2008

E sad necu da se igram

Prvo su mislili da nema sta da se brani i da grad nemogu da izgube, a sada treba hitno zavrsiti zapocete poslove, naplatiti obecane provizije, ubediti razocarane privrednike da ce "ipak" biti nesto od njihovih lokala, lokacija, poslova i dr..
pocistiti za sobom, a mozda se ipak i neko cudo dogodi. Na svakog ucesnika gradske vlasti ide progresivno ko zna koliki broj razocaranih biznismena, komsija, familije, dupelizaca koji sada jednostavno nemogu da veruju da je gotovo.
Mislim da im nije lako, ali neznam zasto, ni'' mi je zao
pufna pufna 13:22 06.06.2008

dodatak

Čedomir Jovanović, predsednik Liberalno-demokratske partije, govori za Danas


Demokratska stranka ima našu podršku




Epilog formiranja vlade će pokazati da li su SPS i Mišković shvatili da Srbiji treba Evropa: Čedomir Jovanović



- Ostajemo pri opredeljenju da DS može da računa na našu podršku kada pokušava da spreči ostanak DSS-a na vlasti. Ponašanje DSS-a i radikala je ponašanje karakteristično za političke očajnike koji koriste sva sredstva destrukcije, kao i uvek do sada, u nameri da konzerviraju ovu zemlju. Pri tom, Koštunica pokušava da ponovo upotrebi sredstva kojima je uvek bio sklon: spletkarenje i zloupotreba tajnih službi, ruganje zdravoj pameti kroz navodne pravne ekspertize i stalno zaklanjanje iza onih koji su dobili više glasova ali u toj koaliciji ne odlučuju. Ovoga puta ulogu statiste ili kaskadera igraju radikali, naglašava na početku razgovora za Danas predsednik LDP-a Čedomir Jovanović.


Kako komentarišete odluku v. d. gradonačelnika Beograda Zorana Alimpića da zakaže konstitutivnu sednicu Skupštine grada za 14. jul?
- Teško je gledati tu iznenadnu veliku "zabrinutost" oko duha izbornog zakona i demokratske prakse. Nema demokratskog duha u zakonima koje je pisao ili odobravao Zoran Balinovac i zato je moguće da lekcije o demokratiji drže njeni uzurpatori. Performansi koji se organizuju pokazuju kako izgleda kada mladi radikali i članovi Nove Srbije pokušavaju da budu duhoviti, a politički efikasni. Naravno, važnije je kakav će biti rezultat. SPS neće moći da sedi na dve stolice i da se u čitavoj priči istovremeno predstavlja kao čuvar demokratskih pravila, oslobodilac Beograda posle 67 godina u kojima je uglavnom bio na vlasti i pretendent na najvažnija mesta u gradskoj upravi koja nije zaslužio.


Da li bi bilo bolje pustiti DSS, SRS i SPS da formiraju gradsku vladu ili bi trebalo iscrpsti sva sredstva koja su im na raspolaganju kako bi to sprečili?
- Očigledno je da je raspored snaga posle izbora takav da nije moguće ostvariti brze proevropske reforme, ali da postoji mogućnost da se Koštunica onemogući da dalje uništava Srbiju. Treba koristiti šansu da se to izvede. Ipak, osim zakona, postoji još jedna granica za takve pokušaje. SPS ne može da ucenjuje i da igra ulogu novog Koštunice jer za to nema nijedan adut. Ako to žele da rade, prirodno okruženje i prirodnu meru svog uticaja mogu da traže na drugoj strani.


S obzirom na zahteve SPS-a o aboliciji Dragoljuba Milanovića i oslabađanju optužbi porodice Milošević, da li ostajete pri odluci da biste podržavali vladu DS-a i socijalista?
- LDP neće dozvoliti da SPS i njegovi koalicioni trabanti ispostavljaju bezobrazne, uvredljive i protivzakonite zahteve. SPS na svake izbore izlazi u sve široj koaliciji zato što je to stranka koja se već osam godina raspada. Taj pokušaj da nesrećan raspored brojeva zloupotrebe je nedopustiv i licemeran. Ako se SPS-u dozvoli da istera svoje zahteve i da zadovolji nenormalne apetite za funkcijama, onda njihovim ucenama neće biti kraja. To je stav LDP-a za sve nivoe vlasti. Ne sme se dopustiti da njihovi navodno komplikovani odnosi u stranci i koaliciji budu izgovor za popuštanje. Dakle, puna podrška DS-u za postizanje dogovora koji sklanja Koštunicu i udaljava radikale, ali i jasan stav prema licemernim ucenama ljudi koji su uništili svaku pomisao na društvo socijalne pravde dok su deset godina ili pedeset godina vladali.


Ukoliko DS možda "pocepa" koaliciju oko SPS-a, da li biste ušli u vladu sa JS-om i PUPS-om?
-Ta koalicija se ne može cepati na pitanju evropske orijentacije, jer u tim strankama ne postoji potencijal za vođenje evropske politike. A LDP po tome bira svoje političke partnere. Mi smo prirodno upućeni na saradnju sa DS-om, dok PUPS ili JS mogu da igraju samo sporednu ulogu. Naš odnos prema takvoj koaliciji je jasan i on, recimo, podrazumeva insistiranje na momentalnoj ratifikaciji SSP-a. Na prvoj sednici parlamenta. Bez uvijanja, pravnih analiza, zaklanjanja iza socijalnih programa ili navodnih nezadovoljstava lokalnih odbora.


Kome bi vanredni izbori najviše odgovarali i kolika je mogućnost da do toga zaista i dođe?
- Trend je očigledan i raspoloženje građana se kreće prema pobedi reformskih stranaka. To pokazuju rezultati u Vojvodini, kao i rezultati LDP-a na ponovljenim lokalnim izborima u mnogim opštinama. Mislim da do tih izbora neće doći, jer su ovoga svesni i oni koji bi na njima izgubili.


Da li imate saznanja o uticaju tajkuna na formiranje vlade, s obzirom na Vaše optužbe na račun Miroslava Miškovića?
- Uticaji svakako postoje i veoma su komplikovani. Sada je jasno koliko je bila važna naša inicijativa da se urede odnosi politike i krupnog biznisa. Za to nije bilo spremnosti jer je kod naših političara tako retka sposobnost da se predvidi nekoliko koraka unapred. Bilo bi dobro da novi parlament pokaže više razumevanja za regulisanje pozadine najkrupnijeg kapitala u Srbiji, utvrđujući time i status Miroslava Miškovića. Za mene je on kao predsednik jedne velike kompanije jednako odgovoran za evropsku budućnost ove zemlje kao i lider jedne stranke u Srbiji. Političari kroz politiku a biznismeni kroz biznis moraju učiniti sve kako bi se što pre osigurala i ostvarila evropska budućnost Srbije. Epilog formiranja vlade će pokazati da li je uz SPS i Mišković shvatio zašto su postojeći odnosi u Srbiji više neodrživi i zbog čega Evropa više nema alternativu.

Snežana Čongradin






milandezz milandezz 20:00 07.06.2008

Alo...

Тако цела постизборна ситуација у престоници помало почиње да подсећа на период 1996/97. када су грађани изашли на улице.

Alo, Nixone, pravnice,majeuticare! Izlazis li na ulicu zbog kradje? Koja je to misaona konstrukcija koja povezuje "onda" i, ovo, "sada"?
nikson nikson 23:50 07.06.2008

Re: Alo...

milandezz
Тако цела постизборна ситуација у престоници помало почиње да подсећа на период 1996/97. када су грађани изашли на улице.

Alo, Nixone, pravnice,majeuticare! Izlazis li na ulicu zbog kradje? Koja je to misaona konstrukcija koja povezuje "onda" i, ovo, "sada"?


svoj licni pecat sam ostavio u prethodna tri teksta ) ovde sam preneo dva koje su pisali Slobodan Ikonic i Vladimir Gligorov, koji vidim da se pozivaju na pravnike (Ivosevic, ``Ninovi experti``...)
milandezz milandezz 09:26 08.06.2008

Re: Alo...

svoj licni pecat sam ostavio u prethodna tri teksta ) ovde sam preneo dva koje su pisali Slobodan Ikonic i Vladimir Gligorov, koji vidim da se pozivaju na pravnike (Ivosevic, ``Ninovi experti``...)

Ondak, oprostite na brzopletoj reakciji; "tragovi mnogih zlocina vode u buducnost!"
pozdrav
nikson nikson 10:28 08.06.2008

Re: Alo...

Ondak, oprostite na brzopletoj reakciji; "tragovi mnogih zlocina vode u buducnost!"
pozdrav


a pa to nije razlog da ne ostanete, evo nasao sam jos jedan tekst koji je vezan za ovu temu mozda ce vam biti interesantan:

http://pescanik.net/content/view/1032/88/

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana