Kultura| Obrazovanje

Spaljivanje knjiga

mikele9 RSS / 13.04.2023. u 20:55

Imao sam osam, devet godina kada sam počeo da gutam knjige! Čitao sam Idiota, Braću Karamazove, Madam Bovari, Kiše dolaze, Čiča Gorio, Jadnici... Kasnije kada sam odrastao morao sam ponovo da ih čitam i da razumem o čemu se u njima radi. Do dana današnjeg nisam prestao da čitam i otkrivam nove pisce iz svih krajeva sveta. Iako imam ogromnu biblioteku, učlanio sam se u gradsku biblioteku i redovan sam u uzimanju knjiga. Mnogo toga sam naučio i saznao iz knjiga koje sam pročitao, nikada mi nije dosta! Zanimljivo je da sam u nekim knjigama nalazio sopstvene stavove i mišljenja zapisana pre četrdesetak i više godina, što još jednom potvrđuje moj stav da slučajnost ne postoji u neverovatnom Kosmosu. Ne želim i neću da vam držim predavanje o knjigama i čitanju. Ko želi da čita, čitaće, ko nije zainteresovan, neće.

Pada mi na pamet spaljivanje knjiga. Stpaljivani su i ljudi ali i knjige. Kako reče ruski pjesnik Josif Brodski: Postoji veći zločin od spaljivanja knjiga. Jedan od njih je ne čitati ih.

Sasvim je normalno početi od Aleksandrijske biblioteke, najveće biblioteke antičkog sveta. Osnovana je početkom 3 veka pre nove ere od strane kraljeva iz dinastije Ptolomeja.Organizator i duhovni pokretač je bio Grk Demetrije iz Falerona. Tokom postojanja biblioteke upravnici su bili izuzetni naučnik i književnik Zenodot iz Efesa, pesnik i gramatičar Likofron iz Halkisa, filolog Aristarh sa Samotrake…

Izgradnju velikog grada na ušću Nila sa ostrvom Faros predložio je još veliki Homer. Njegovu ideju je prihvatio i naredio izgradnju Aleksandar Veliki. Aleksandar je naredio i gradnju velike biblioteke a grad je nazvao po sebi Aleksandrija i proglasio ga glavnim gradom Egipta. Dolaskom Aleksandra u Malu Aziju, Palestinu, Egipat, Mesopotamiju, Avganistan, Pakistan, došli su i grčki jezik, grčka znanja i grčka kultura. Svi ovi narodi su se počeli mešati i intelektualno obogaćivati I vremenom izgradili helenističku kulturu.                                                  Aleksandrija je postajala sve privlačnija za naučnike iz Grčke I drugih delova sveta. Gradnju Biblioteke je započeo Ptolomej I Soter a nastavio Ptolomej II Filadelf. U holovima su bile police za držanje rolni papirusa. Iznad rolni je stajao natpis: Mesto za lečenje duše. Inicijalno, Veliku Biblioteku je organizovao Demetrije Faler, Teofastov učenik. Biblioteka je čuvala radove najvećih mislilaca antičkog vremena. Među onima koji su posećivali Aleksandrijsku Biblioteku bili su i slavni Euripid, Euklid i Aristotel. Na opštu civilizacijsku žalost, gotovo sva ta dela zauvek su uništena u velikim požarima.

Broj papirusa u Biblioteci razni izvori navode različito. Jedni izvori kažu da ih je bilo 700.000, drugi tvrde da ih je bilo 500.000 ili 600.000 hiljada. Karl Segan navodi da ih je bilo 1.000.000.

Prvi upravnik Biblioteke je bio Zenodom iz Efesa, izvršio je organizaciju fonda I uveo alfabetski redosled.

Nasledio ga je Kalimah iz Kirene, njega Apolonije sa Rodosa, zatim je došao Eratosten pa Aristofan iz Bizanta I najzad Aristarh iz Samotrake.

Smatra se da je Cezarova vojska 7- me godine pre nove ere uništila glavni deo Biblioteke.

Ubrzo nakon što je hrišćanstvo postalo državna religija Rimskog carstva, car Teodosije Nređuje spaljivanje svih paganskih hramova. Tada hrišćani na čelu sa Aleksandrijskim patrijarhom Teofilom spaljuju Aleksandrijsku Biblioteku.

Kada je muslimanska vojska osvojila Aleksandriju 642 godine nakon što je porazila vizantijsku vojsku u bici kod Heliopolisa, komandant je upitao kalifa Umara šta da rade sa bibliotekom. Ovaj dao čuveni ofgovor: One su ili u suprotnosti sa Kuranom što znači da su jeres ili se slažu sa njim, što znači da su suvišne.

Razloga za spaljivanje knjiga je mnogo. Obično su ideološke, religijske i političke prirode. Ovaj običaj kao što se da videti iz prethodnog, void korene iz daleke prošlosti I znak je potpune netolerancije prema drugačijem mišljenju.

 

Knjige su skup ideja, vjerovanja, znanja i svjedočanstva su određenog vremena, pa nije čudno ni to da su biblioteke i kulturni centri bombardovani i spaljivani u mnogim ratovima širom svijeta – jer se na taj način brisalo pamćenje jednog naroda. Brisao se njihov kulturni identitet.

Ipak, najčešći razlog za spaljivanje knjiga je bila politička i religijska cenzura.

Najstarija spaljivanja knjiga

612. godine p.n.e. Vavilonci i Skiti su pokorili asirsku prestonicu Ninivu i spalili biblioteku kralja Ashurbanipala. Delo grčkog filosofa Protagore o bogovima bilo je spaljeno javno na ulici jer je okarakterisano kao bogohuljenje.

Rimski car Dioklecijan je 302.godine n.e. započeo svoj progon hrišćana u okviru koga je spaljivao agnostike i njihova djela, kao i hrišćane i njihove svete spise.

Katolička crkva je u srednjem veku, ne jednom, javno spaljivala Talmud (jevrejsku svetu knjigu). Španska inkvizicija na čelu sa Tomasom de Torkemade često je spaljivala nekatoličku literaturu.

Spaljivani su svi jeretički spisi zajedno sa svojim vlasnicima. Ovaj mračni period istorije je poznat po spaljivanju vještica, ali i naučnika poput Đordana Bruna.

Nacističko spaljivanje knjiga je bila prava kampanja koju je vodila Njemačka studentska unija. Cilj je bio spaljivanje svake literature koja je bila suprotna nacističkim načelima. Kampanja je trajala od 1919. do 1945. Uništavane su knjige, časopisi i ostali pisani materijal čiji su autori bili Jevreji, socijalisti, komunisti, anarhisti, liberali… Spaljivana su djela Marksa, Alberta Ajnštajna, Bertolta Brehta, Sigmunda Frojda, Eriha Marije Remarka…

Spaljena su i djela njemačkog jevrejskog pesnika Hajnriha Hajnea koji je mnogo ranije pisao:

Tamo gde se spaljuju knjige, spaljivaće se i ljudi.

Autori koji su spaljivali svoja dela

Autocenzura je ponekad najstroži oblik cenzure. Postoji niz autora koji su sami spaljivali svoja dela jer nisu bili zadovoljni svojim radom.

Tako je Gogolj spalio drugi deo Mrtvih duša i još neka svoja neobjavljena dela. Mihail Bulgakov je spalio prvu verziju romana Majstor i Margarita, a zatim napisao rukopisi ne gore. Italijanski komediograf Karlo Goldoni je spalio svoju tragediju Amalsunta zbog loše kritike. Franc Kafka je tražio od svog prijatelja da nakon njegove smrti spali celu njegovu zaostavštinu, a veliki deo toga je spalio i sam.

Spaljivanje knjiga danas

Ako ste pomislili da je ovaj tip cenzure daleko iza nas, varate se. Nedavno je na društvenim mrežama odjeknula vest da su poljski sveštenici spalili određene knjige u gradu Gdanjsku, na sjeveru Poljske.

Između ostalih, reč je i o ultra popularnoj seriji Harry Potter knjiga. Razlog za spaljivanje je magijski sadržaj koji se kosi sa hrišćanskim učenjima.

Preporučujem vam knjigu “Farenhajt 451” Reja Bredberija koja govori o temi spaljivanja knjiga ili pogledajte fantastičan film snimljen na osnovu knjige.

I na kraju ali ne manje važno! Iz nastavnih programa i lektire sada samostalnih država bivše nam Jugoslavije, izbačen je ogroman broj kvalitetnih pisaca!



Komentari (650)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gedza.73 gedza.73 10:57 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Kaze jednom, Srbi nikad nece nauciti da prave palacinke kao Francuzi crepes.
E ovo su pikanterije.

Nije baš potpuno tačno. Ona dva momka što spremaju klopu u prirodi imaju milione pratilaca po celom svetu a i njihov način snimanja i pripremanja u prirodi kopiraju mnogi.
Nije Bog stavio kupolu na Srbiju pa rekao ovi unutra su glupi i nesposobni a ovi s druge strane su svi pametni i lepi.

Ne sećam se ko me je od blogera linkom uputio kako su Šveđani beše rešili jedan od najtežih problema. kad su shvatili da imaju problema sa alkoholizmom. Mi imamo mnogo sistemskih problema i bilo bi dobro kad bi se dogovorili bar oko rešavanja dva, tri. A to nisu ni Kosovo, ni SPC, ni Kindžali nego nešto što bi mogli sami da rešimo bez da na bilo koga kukamo ili da se na bilo koga oslanjamo osim na nas same.
gvozden1 gvozden1 10:57 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

- nego ovo njegovo o 'seljacima' nema veze sa tim o cemu vi pisete

Joj, nema:)

Naravno da ima.
Uvek ima, ima i kad Endži meni to kaže.
I ona, kao i ovaj saradnik Kurira, naravno i Emilia, uvek kažu isto, nema veze sa selom.
A nekako baš uvek taj izraz biraju.

Nema drugog izraza da se kaže da je neko prost, glup, neprosvećen, nego mora baš taj.

Kurirovac (zar to nije dovoljno da se i on svrsta među seljake ako geografija nije važna?) traži dlaku u jajetu kad se o preciznosti izraza radi, da li se kaže Vaskrs ili uskrs, a kad treba iskoristiti izraz seljak, onda mu ne da nije do preciznosti, nego nonšalantno oplete po svim seljacima znajući da je izraz tako neprecizan da će pogoditi mnoge.

Slučajno?
Daj ne zajebavaj.

Ako se za Endži i Emiliu sa dosta sigurnosti može pretpostaviti da im je rečnik skučen, da možda i ne mogu da smisle drugi izraz, za njega sigurno ne.

A opet ga koristi, baš njega.

Kompleks bre, hoće da kaže da in nije od tih.
gedza.73 gedza.73 11:00 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA


konceptualni Sumadinci. Ima ih i ovde na blogu.

Aaaa to ne može. Zna se ko su Šumadinci plave krvi . Ove dopisne članove ne prihvatamo.
Nezavisna Republika Šumadija.
p.s.
Nisam uopšte zadribanda po tom pitanju mada ponekad burno reagujem u oba slučaja. I kad neko potencira to svoje poreklo i kad neko oće da ga potre.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 11:02 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Nije baš potpuno tačno. Ona dva momka što spremaju klopu u prirodi imaju milione pratilaca po celom svetu a i njihov način snimanja i pripremanja u prirodi kopiraju mnogi.
Nije Bog stavio kupolu na Srbiju pa rekao ovi unutra su glupi i nesposobni a ovi s druge strane su svi pametni i lepi.


Ma naravno da nije. Nije bilo ni te 95e. Nego su oni zaglavili u nekom restoranu i tamo dobili stvarno malo deblje (u stvari dosta deblje) palacinke, a Pavicu kakav je gospodstven i nenarodni covek bio onda valjda bilo neprijatno pred gostom koji zivi pored Pariza a ovaj sve zabelezio.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:03 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

gvozden1

Kompleks bre, hoće da kaže da in nije od tih.


ja mislim da nije to nego prosto internalizovana asocijacija selo=glupo/loše, seljak=glup/loš/zaostao..
nema tu stvarne asocijacije neko ko živi na selu = neko loš nego azostavština smišljene komi politike pedesetih i šezdesetih godina..

that said, vaskrs, ditto, otkud da kao seljaci koriste vaskrs a gradsko stanovništvo ne.. ja bi prije rekla podjela ide po liniji desni/nacionalistički/partijarhalni blok vs oni koji tom bloku ne pripadaju..
ne vidim baš hristos i vaskrs, šta fali isusu i uskrsu al ok.. ali uviđam da hristos i vaskrs češće idu uz tu nacionalistički/patrijarhalnu struju a ja se jelda u patrijarhalnoj struji slabo pronalazim..
no svejedno ako mi neko napiše da je vaskrsao uzvratiću da jeste..
nije da mi je toliki problem samo primjećujem
gedza.73 gedza.73 11:05 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Pavicu kakav je gospodstven i nenarodni covek bio onda valjda bilo neprijatno pred gostom koji zivi pored Pariza a ovaj sve zabelezio.

Loš pristup. Tako je unizio i sebe. Mogao je da mnogo lepše i uz dozu humora da spase na primer loš kuvarov dan.
Prva je greška izbor. Palačinke njegov gost može da jede svuda.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:05 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Neues aus der Nachbarschaft
Nije baš potpuno tačno. Ona dva momka što spremaju klopu u prirodi imaju milione pratilaca po celom svetu a i njihov način snimanja i pripremanja u prirodi kopiraju mnogi.
Nije Bog stavio kupolu na Srbiju pa rekao ovi unutra su glupi i nesposobni a ovi s druge strane su svi pametni i lepi.


Ma naravno da nije. Nije bilo ni te 95e. Nego su oni zaglavili u nekom restoranu i tamo dobili stvarno malo deblje (u stvari dosta deblje) palacinke, a Pavicu kakav je gospodstven i nenarodni covek bio onda valjda bilo neprijatno pred gostom koji zivi pored Pariza a ovaj sve zabelezio.


pa dobro to je još bio predrenesansni period prigrljivanja svjetskih kultura i baština (čitaj bogaćenja Kineza)..
danas bi se zaista smatrao primitivnim da se beči na debele palačinke pa da je iz po centra Pariza..
štaviše, što je centralnije to bi se više očekivalo da prigli debelu palačinku..
predatortz predatortz 11:06 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

gedza.73

konceptualni Sumadinci. Ima ih i ovde na blogu.

Aaaa to ne može. Zna se ko su Šumadinci plave krvi . Ove dopisne članove ne prihvatamo.
Nezavisna Republika Šumadija.


Šumadija, pa republika?!

pa to je protiv samog bića Šumadije!
gedza.73 gedza.73 11:16 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

ne vidim baš hristos i vaskrs, šta fali isusu i uskrsu al ok..

Ništa. neko moje lično zapažanje. Deo tog 'blagovernog i hristoljubivog roda našeg' bude poprilično partijski rigidan prema nekome ko kaže Uskrs a ne Vaskrs iako ta ideološka zaslepljenost ne ide baš uz Hristovu blagost. K'o što rekoh Tasi. nema veze sa suštinom.

Taj deo naše 'tradicije' najbolje 'sažeo' Era Ojdanić



Još kad na kraju prekrsti dlanom kao da će mu neko gleda u šolju se vidi presek novovernika-pravovernika.

na skupu mi objašnjava čovek (koji je ako se ne varam uspeo da prekrši skoro svaku božiju zapovest) kako Rusija izlazi na tri mora, kako mi vraćamo granice do Triglava... I aj sad ja ga malo usporavam dok ne pronađe Aladinovu lampu... pa kad sam mu dosadio nepoverenjem on pređe na mog komšiju. Koji sedi dok 'pravoslavac' stoji.

Priča, priča pa izgovori nešto i onda se široko tri puta preksrti. Kako se on krsti tako ovaj što sedi ustaje i on se tri puta krsti. Ali to traje i uporno se ponavlja. Taman sedne, ovaj se preksrti, on ustaje pa se zajedno krste. Nadrealna scena dok u pozadini cepaju narodnjaci i to oni hardkor sa sve zavijanjem pojačani da skoro više ne razaznaješ muziku nego čuješ samo huk.

Umro sam od smeha.


gedza.73 gedza.73 11:21 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

predatortz
Šumadija, pa republika?!
pa to je protiv samog bića Šumadije!

vata mistejka vi mejka.
Početnička greška. Tražio sam prigodnu fotku nezavisne Šumadije i izlistalo mi 'republika'. u stvari khm ja jesam malo više republikanac sa tom nekom kraljevskom porodicom kao tradicijom koja u stvari nema nikakvu vlast. Možda da smo imali više ljudi u dužem vremenskom poput kralja Petra danas mnoge teme koje nas muče ne bi uopšte postojale. Na žalost imali smo neku vrstu monarhističkog jednopartizma i tu smo gde jesmo.

Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 11:22 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA



Aaaa to ne može. Zna se ko su Šumadinci plave krvi . Ove dopisne članove ne prihvatamo.
Nezavisna Republika Šumadija.


Podrzavam kao objektivni posmatrac.

p.s.
Nisam uopšte zadribanda po tom pitanju mada ponekad burno reagujem u oba slučaja. I kad neko potencira to svoje poreklo i kad neko oće da ga potre.


To ima veze i sa ovim sto Tadejus pominje. Pominjali smo ovde vec domace serije (starije i ove nove) gde je srbijanski seljak uvek neki primitivni Sekula ili neuklopljeni Herr Zika. Sa druge strane je ovo kvazinarodnjastvo Slavskog pojasa.

Basara govori o eliti i politicarima koji glume narodske ljude da bi zadrzali svoje privilegije. Nekog kritikujes sto krade a on ti kaze: aha, ti si nasao da napadas srpskog domacina. Bum! A govori i o mentalitetu koji ne uspeva da razvije patriotizam prema konkretnoj zajednici i drzavi i uredi se umesto sto simulira tog konceptualnog Sumadinca.
principessa_etrusca principessa_etrusca 11:24 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Mjesto rođenja,

Теса, само да појаснимо да није Черчил проћердао палату Бленим у којој је рођен, па умро у скромнијој кући.

Бленим је једна од најграндиознијих кућа у Енглеској, грађена у стилу енглеског барока, коју је краљица Ана поклонила првом војводи од Марлбороа након његове победе над Французима и Немцима, тачније Баварцима, у бици код Бленхајма код Аугсбурга, у рату за шпанску сукцесију. (Аустријску војску која се борила на истој страни са Енглезима, Шкотима, Холанђанима и Прусима, водио је нама познати Еуген Савојски који се у наредним годинама прославио у Аустро-турским ратовима, иначе, власник палате Белведере у Бечу.) Џон Черчил, 1. војвода од Марлбороа, био је такође муж краљичине блиске пријатељице Саре Џенингс, добро повезане у аристократским круговима.

Винстонов деда је био Џон Спенсер-Черчил, 7. војвода од Марлбороа, а отац му је био лорд Рандолф Черчил, који, будући да није био најстарији син, није наследио титулу војводе и Бленим. 8. војвода од Марлбороа и власник Бленима је био Винстонов стриц, 9. његов брат од стрица итд, а Винстон је рођен у дединој/стричевој кући.

Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 11:28 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

newimprovedtadejus
Neues aus der Nachbarschaft
Nije baš potpuno tačno. Ona dva momka što spremaju klopu u prirodi imaju milione pratilaca po celom svetu a i njihov način snimanja i pripremanja u prirodi kopiraju mnogi.
Nije Bog stavio kupolu na Srbiju pa rekao ovi unutra su glupi i nesposobni a ovi s druge strane su svi pametni i lepi.


Ma naravno da nije. Nije bilo ni te 95e. Nego su oni zaglavili u nekom restoranu i tamo dobili stvarno malo deblje (u stvari dosta deblje) palacinke, a Pavicu kakav je gospodstven i nenarodni covek bio onda valjda bilo neprijatno pred gostom koji zivi pored Pariza a ovaj sve zabelezio.


pa dobro to je još bio predrenesansni period prigrljivanja svjetskih kultura i baština (čitaj bogaćenja Kineza)..
danas bi se zaista smatrao primitivnim da se beči na debele palačinke pa da je iz po centra Pariza..
štaviše, što je centralnije to bi se više očekivalo da prigli debelu palačinku..


Ja verujem da je Handke i tada prigrlio debelu palacinku. Ovo sad vec zvuci kako ne bi trebalo.
milisav68 milisav68 11:29 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

newimprovedtadejus
.ne vidim baš hristos i vaskrs, šta fali isusu i uskrsu al ok.. ali uviđam da hristos i vaskrs češće idu uz tu nacionalistički/patrijarhalnu struju a ja se jelda u patrijarhalnoj struji slabo pronalazim..

Vaskrs je bio arhaizam kad smo bili deca, ja sam to tada čuo od starijih ljudi, i meni je to bilo čudno, jer su moji su govorili Uskrs.

Forsiranje izraza Vaskrs (kao i sve ostalo vezano za religijske obrede) je počelo devedesetih, kada su pravoverni komunisti samoupravljači promenili stranu, pa su hteli da obrišu prošlost, i postanu veći vernici od onih koji su stidljivo obeležavali verske obrede i za vreme komunizma.

Zato danas ta nacionalističko/patrijarharna (takođe omiljen izraz - domaćinska) politička struja jeste karikatura.

Drugu stranu političkog spektra čine ovi najglasniji građanisti.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:33 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

milisav68
newimprovedtadejus
.ne vidim baš hristos i vaskrs, šta fali isusu i uskrsu al ok.. ali uviđam da hristos i vaskrs češće idu uz tu nacionalistički/patrijarhalnu struju a ja se jelda u patrijarhalnoj struji slabo pronalazim..

Vaskrs je bio arhaizam kad smo bili deca, ja sam to tada čuo od starijih ljudi, i meni je to bilo čudno, jer su moji su govorili Uskrs.

Forsiranje izraza Vaskrs (kao i sve ostalo vezano za religijske obrede) je počelo devedesetih, kada su pravoverni komunisti samoupravljači promenili stranu, pa su hteli da obrišu prošlost, i postanu veći vernici od onih koji su stidljivo obeležavali verske obrede i za vreme komunizma.

Zato danas ta nacionalističko/patrijarharna (takođe omiljen izraz - domaćinska) politička struja jeste karikatura.

Drugu stranu političkog spektra čine ovi najglasniji građanisti.


a ko zna, vjerovatno nije ni tako prosto.. neko je imao neku agendu na umu, neko kopirao, bog zna više.. ne smatram nešto posebno bitnim..

e al ovo patrijarhalno = domaćinsko to ne prihvatam..
po meni je tu stvar jasna.. domaćin nije i ne mora da bude ženomrzac..
on može i treba svoju žensku djecu da poštuje i voli jednako kao i mušku..
pa neki neće..
e ti neki kod mene u ćitabi nula poena pa vasksavali taman i tu nemam puno pardona.. ti bi mene da mlatiš, brale umijem ja i da uzvratim i to je to
predatortz predatortz 11:34 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Vaskrs je bio arhaizam kad smo bili deca, ja sam to tada čuo od starijih ljudi, i meni je to bilo čudno, jer su moji su govorili Uskrs.


Vidiš, kod mene nikad. Verovatno da se napravi ta neka distanca od katolika, Hrvata, jer oni uvek govore uskrs.
Kažem, od kraja do kraja.
Moji te na reč uskrs malo ispod oka gledaju.

U svakom slučaju, još ne čuh Hristos uskrsnu kao pozdrav. Hristos vaskrse kod nas seljaka, što bi rekle blogodrugarice, ili Hristos voskrese kod onih što su kao crkveniji pa teraju na crkveno-slovenski (da se ne nalupetam pred Tasom)...
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:40 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

predatortz

U svakom slučaju, još ne čuh Hristos uskrsnu kao pozdrav. Hristos vaskrse kod nas seljaka, što bi rekle blogodrugarice, ili Hristos voskrese kod onih što su kao crkveniji pa teraju na crkveno-slovenski (da se ne nalupetam pred Tasom)...


pa nema isus uskrsnu nego prosto srećan uskrks..
a čuj..
svega ima..
ne znam dal si nekad prelazio austrijsku granicu autom (evo tesa će ti reći).. pozdraviće te sa Gruss Got, u prevodu pozdrav bogu..
neće tako i na aerodromu, bar ne u pravilu..
eto to ti je taj hristos.. po meni treba imati tolerancije prema obe verzije al pravo da ti kažem meni kad čujem onog Švabu i njegovog boga asocijacija na klanje neko i jbg..
moj bog, vaš bog, pa onda ako se ne podudare dede da mi malo proredimo te redove i tako..
svega tu ima


predatortz predatortz 11:47 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

po meni treba imati tolerancije prema obe verzije


naravno, to ne sporim
ali nije tolerancija kada kažeš da je vaskrs seljački izraz. nije, crkveni je, srpski, jezički ispravan, bar koliko i uskrs.
mislim, ako nisi kulov
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:49 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

predatortz
po meni treba imati tolerancije prema obe verzije


naravno, to ne sporim
ali nije tolerancija kada kažeš da je vaskrs seljački izraz. nije, crkveni je, srpski, jezički ispravan, bar koliko i uskrs.
mislim, ako nisi kulov


pa jel to neko rekao?
predatortz predatortz 11:50 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

newimprovedtadejus
predatortz
po meni treba imati tolerancije prema obe verzije


naravno, to ne sporim
ali nije tolerancija kada kažeš da je vaskrs seljački izraz. nije, crkveni je, srpski, jezički ispravan, bar koliko i uskrs.
mislim, ako nisi kulov


pa jel to neko rekao?


jeste, basara
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:53 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

predatortz
newimprovedtadejus
predatortz
po meni treba imati tolerancije prema obe verzije


naravno, to ne sporim
ali nije tolerancija kada kažeš da je vaskrs seljački izraz. nije, crkveni je, srpski, jezički ispravan, bar koliko i uskrs.
mislim, ako nisi kulov


pa jel to neko rekao?


jeste, basara


đe, daj da vidim
gvozden1 gvozden1 11:56 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

meni je to bilo čudno, jer su moji su govorili Uskrs

A kod mojih, naprotiv, uvek je bio Vaskrs, i slično kao i za novu godinu, razdvajalo se to na "naše i njino"
"Naša" je bila srpska nova godina, a "njina" ili "katolička" ona druga.
Isto je i sa uskrs/vaskrs, naš je Vaskrs a njin uskrs.

Moja majka nikad nije rekla uskrs, ni ostali naravno, ali oni su pomrli pa nisu više važni :)

predatortz predatortz 11:57 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

newimprovedtadejus
predatortz
newimprovedtadejus
predatortz
po meni treba imati tolerancije prema obe verzije


naravno, to ne sporim
ali nije tolerancija kada kažeš da je vaskrs seljački izraz. nije, crkveni je, srpski, jezički ispravan, bar koliko i uskrs.
mislim, ako nisi kulov


pa jel to neko rekao?


jeste, basara




đe, daj da vidim



Postovala njegova vernica, emilia. Pa, kaže:

Saglasno jezičkom standardu srpskog jezika - koji je još uvek na snazi, iako ga niko ne jebe 2% - Uskrs treba pisati samo „Uskrs“ - ili u arhaičnoj formi „voskrsenije“ - a nipošto ne koristiti seljački neologizam „vaskrs“, koji pompeznije zvuči, ali ništa ne znači.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 11:59 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

predatortz
Vaskrs je bio arhaizam kad smo bili deca, ja sam to tada čuo od starijih ljudi, i meni je to bilo čudno, jer su moji su govorili Uskrs.


Vidiš, kod mene nikad. Verovatno da se napravi ta neka distanca od katolika, Hrvata, jer oni uvek govore uskrs.
Kažem, od kraja do kraja.
Moji te na reč uskrs malo ispod oka gledaju.

U svakom slučaju, još ne čuh Hristos uskrsnu kao pozdrav. Hristos vaskrse kod nas seljaka, što bi rekle blogodrugarice, ili Hristos voskrese kod onih što su kao crkveniji pa teraju na crkveno-slovenski (da se ne nalupetam pred Tasom)...


Voskrese je iz ruskoslovenskog, vaskrse je iz srpskoslovenskog. Uskrs je oblik nastao na narodnom jeziku. U Vojvodini je tradicionalno bio rasprostranjeniji oblik sa 'o' i 'e' (voskrese).

Rusi i Ukrajinci se pozdravljaju sa Христос воскрес!/Воистину Воскрес! ali ce reci i Честит Великден i Светлой Пасхи!

I kod nas se negde kaze Velikdan, Veligdan sto je izraz preuzet iz grckog.




gvozden1 gvozden1 11:59 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA


ja mislim da nije to nego prosto internalizovana asocijacija selo=glupo/loše, seljak=glup/loš/zaostao..
nema tu stvarne asocijacije neko ko živi na selu = neko loš nego azostavština smišljene komi politike pedesetih i šezdesetih godina..

Možda nema u smislu, da se apsolutno generalizuje, ali se misli: seljak, znači glup si dok ne dokažeš drugačije, a gradski si, znači nisi glup dok ne dokažeš drugačije.
tessa1 tessa1 12:01 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Теса, само да појаснимо да није Черчил проћердао палату Бленим у којој је рођен, па умро у скромнијој кући.


Ma nisam ni mislila, previše sam Čerčilov fan da ne znam šta radim i na njegovu štetu,

Ovako ja to gledam, znaju svi o Čerčilu malo više kao ja ili još više kao Taso. :)


Komentar je ko bombonica. Hvala. :)
predatortz predatortz 12:02 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Voskrese je iz ruskoslovenskog, vaskrse je iz srpskoslovenskog.


s tim što se i u ruskom, o čita kao a ukoliko nema apostrof. Ako me sećanje dobro služi, a davno beše kada me Larisa driblala u gimnaziji. Ima i izuzetaka, zavisi od pozicije u samoj reči. Ne bih da lupetam, tu sam prilično tanak.
tessa1 tessa1 12:02 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

ne znam dal si nekad prelazio austrijsku granicu autom (evo tesa će ti reći).. pozdraviće te sa Gruss Got, u prevodu pozdrav bogu..


Kako sam se iznenadila prvi put kad shvatih šta kažu, Pomoz Bog?


Raspostranjeno je svugdje, kroz društvo, institucije, odgovorim na pozdrva pa barem jedno dnevno, i klimnem glavom. :)
principessa_etrusca principessa_etrusca 12:02 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

that said, vaskrs, ditto, otkud da kao seljaci koriste vaskrs a gradsko stanovništvo ne.. ja bi prije rekla podjela ide po liniji desni/nacionalistički/partijarhalni blok vs oni koji tom bloku ne pripadaju..
ne vidim baš hristos i vaskrs, šta fali isusu i uskrsu al ok.. ali uviđam da hristos i vaskrs češće idu uz tu nacionalistički/patrijarhalnu struju a ja se jelda u patrijarhalnoj struji slabo pronalazim..

Заиста је 90-их почело да се форсира “Васкрс”, док се у Београду увек говорило “Ускрс”.

“Васкрс” пак није никаква “сељачка” варијанта, већ чешће прекодринска, нарочито у крајевима где су измешани живели православци и католици код којих су одомађени “ускрснуће” и “Ускрс”. Дистинкција је донекле као код имена Јован и Иван.

Не разумем шта си хтела рећи са “Христос” и “Исус”.

Код свих православних у ускршњем поздраву се користи “Христос”, изведено од грчког, односно “Месија”, изведено из хебрејског.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:05 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

gvozden1

ja mislim da nije to nego prosto internalizovana asocijacija selo=glupo/loše, seljak=glup/loš/zaostao..
nema tu stvarne asocijacije neko ko živi na selu = neko loš nego azostavština smišljene komi politike pedesetih i šezdesetih godina..

Možda nema u smislu, da se apsolutno generalizuje, ali se misli: seljak, znači glup si dok ne dokažeš drugačije, a gradski si, znači nisi glup dok ne dokažeš drugačije.


ma ne, ja zaista ne vjerujem da neko dođe u neko recimo gore selo oko Stare Planine i
misli joj ovi ljudi ovde su glupo fuj a prođe li recimo Vidikovcem koga tamo na ulici sretne pomisli u kakav intelektualac.. ditto prođe li Knez Mihajlovom recimo..
nego je prosto izraz seljak poprimio life of its own i nema veze sa geografskom odrednicom..
e sad pročitah ovo Basarino i slažem se da je stvarno baš kretenski.. ne bi smjelo nikako..
pa pričali smo nedavno, to samo u srpskom postoji da je seljak najgora uvreda..
bukvy nigdje drugo..
ja se ne bi primala na to mada se slažem da bi bilo krajnje vrijeme da smislimo neku drugu univerzalnu uvredu al ne ide lako..
izlizali su nam se koncepti, i skrojević i malograđanin i prazilouković.. sve.. čak ni došljak nema težine.. samo je seljak kao uvreda opstao.. zanimljivo bi vidjeti zašto..
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:07 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

tessa1
ne znam dal si nekad prelazio austrijsku granicu autom (evo tesa će ti reći).. pozdraviće te sa Gruss Got, u prevodu pozdrav bogu..


Kako sam se iznenadila prvi put kad shvatih šta kažu, Pomoz Bog?


Raspostranjeno je svugdje, kroz društvo, institucije, odgovorim na pozdrva pa barem jedno dnevno, i klimnem glavom. :)


meni prvi put baš bilo šok i pazi nije pomoz bog, meni je to ok, nego kao pozdravimo boga al u tom nekom smislu.. slavimo boga.. mada imaš i selam alejkum.. ja mužu kad se javi da je sletio negdje uvijek napišem alah je velik..
može se čovjek i sprdati al to austrijsko Gruss Got meni ima neku ominous težinu

edit: eto kakva podsvjesna greška, selam alejkum naravno je baš lijep i miroljubiv pozdrav i govori o tome šta je islam mogao da bude..
alah uakbar je ono na šta sam mislila
tessa1 tessa1 12:07 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Ma naravno da nije. Nije bilo ni te 95e. Nego su oni zaglavili u nekom restoranu i tamo dobili stvarno malo deblje (u stvari dosta deblje) palacinke, a Pavicu kakav je gospodstven i nenarodni covek bio onda valjda bilo neprijatno pred gostom koji zivi pored Pariza a ovaj sve zabelezio.

Nemam riječi. :))
tessa1 tessa1 12:09 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

meni prvi put baš bilo šok i pazi nije pomoz bog, meni je to ok, nego kao pozdravimo boga al u tom nekom smislu.. slavimo boga.. mada imaš i selam alejkum.. ja mužu kad se javi da je sletio negdje uvijek napišem alah je velik..
može se čovjek i sprdati al to austrijsko Gruss Got meni ima neku ominous težinu

Pa da, i ja sam dio toga po navici, ali kad se razmisli, ili preved na srpski, stvarno je ritualno.
predatortz predatortz 12:10 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

ja mužu kad se javi da je sletio negdje uvijek napišem alah je velik..


dok ga jednom ne uhapse
tessa1 tessa1 12:11 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Razvili ste blog, svaka čast. :)
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:16 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

principessa_etrusca
that said, vaskrs, ditto, otkud da kao seljaci koriste vaskrs a gradsko stanovništvo ne.. ja bi prije rekla podjela ide po liniji desni/nacionalistički/partijarhalni blok vs oni koji tom bloku ne pripadaju..
ne vidim baš hristos i vaskrs, šta fali isusu i uskrsu al ok.. ali uviđam da hristos i vaskrs češće idu uz tu nacionalistički/patrijarhalnu struju a ja se jelda u patrijarhalnoj struji slabo pronalazim..

Заиста је 90-их почело да се форсира “Васкрс”, док се у Београду увек говорило “Ускрс”.

“Васкрс” пак није никаква “сељачка” варијанта, већ чешће прекодринска, нарочито у крајевима где су измешани живели православци и католици код којих су одомађени “ускрснуће” и “Ускрс”. Дистинкција је донекле као код имена Јован и Иван.

Не разумем шта си хтела рећи са “Христос” и “Исус”.

Код свих православних у ускршњем поздраву се користи “Христос”, изведено од грчког, односно “Месија”, изведено из хебрејског.


ja sam nula lingvista, muž me često zove doktor karaklajić jer jelda volim biti kreativna u jezičkom izrazu (kehm) ali koliko shvatam Hristos je staroslovensko pa time i crkveno ime čovjeka kog smo u obrazovanju stare YU upoznali kao Isusa..
vjerovanje o njegovom uspeću na nebo smo upoznali kao uskrsnuće.. a ne vaskrsenje ili voskrsenije..
ja naravno duboko poštujem crkveni stroslovenski i plezir mi je da ga čujem..
al prepoznajem i tu turobnu notu preobražaja među ljudima iz Isusa i uskrsa u Hristosa i vaskrs.. šteta, sve smo uspjeli da uprljamo, što ajde i nije možda čudno ne tako dugo poslije rata no nism sigurna da ćemo uspjeti da se ispetljamo..
bumo vidjeli..
moji dječaci nemaju predrasuda po tom pitanju ali rastu zaista u vrlo specifičnoj sredini po tom pitanju pa nisu reprezentativni
milisav68 milisav68 12:17 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

newimprovedtadejus
a ko zna, vjerovatno nije ni tako prosto.. neko je imao neku agendu na umu, neko kopirao, bog zna više.. ne smatram nešto posebno bitnim..

Ne smatram ni ja nego samo primećujem, a patern mi je moja okolina, gde znam ko je iz kakve porodice bio, i kako se ponašao pre, a kako posle devdesetih.Pa još šalju poruke preko mobilnog - Hristos Voskrese.

I ovo što kaže Preda ima logike - da bi se razlikovalo od katolika, naročito Hrvata.

Isto važi i za pozdrav, bilo je Srećan Uskrs, a ovi stariji Hristos Vasrks - Vaistinu Vaskrs.
e al ovo patrijarhalno = domaćinsko to ne prihvatam..

Nisam ga izjednačio, a i patrijarhalno nije lemanje već manja prava, naročito pri nasledstvu.I nije to mržnja, već mišljenje da manje vrede, što se vuče iz nekadašnje seoske sredine, gde će žensko dete da se uda, a muško ostaje u kući i nasleđuje imanje (koje bi trebalo da se širi, a ne da se cepa).
gvozden1 gvozden1 12:18 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

ja se ne bi primala

E to je ključno.

Iz iskustva, prevaziđe se to lako, i prestane da vređa.
Meni je sad draže kad vidim da se neko koprca i vadi da " nije tako mislio" nego što mi smeta ako neko kaže da sam seljak.

Što si rekao ako nisi mislio pa si sad u problemu da se pravdaš?

A ima i onih za koje volim kad dospeju u problem:)

Doživljaj toga je jedna stvar, da li će nekog pogoditi, uvrediti, a namera onoga ko izraz koristi, druga.
apacherosepeacock apacherosepeacock 12:54 20.04.2023

Re: SAČUVAVANJE JEZIKA

Meni je sad draže kad vidim da se neko koprca i vadi da " nije tako mislio"
A ima i onih za koje volim kad dospeju u problem:)




Huci, seljacino (ne)opevana.. :)
solo solo 09:14 17.04.2023

Prošao je


Milan Novković Milan Novković 09:33 17.04.2023

Re: Prošao je

solo


Došao, video, al još uvek radi na pobedi, ... a himna stara već ...

... s malo sreće u fluksu može da nam se posreći još starija

(a opet, za nas optimiste i navijače - samo nam treba soul-mejt od bitnog zapadnog političara, i voila

predatortz predatortz 11:51 17.04.2023

Pisci iz ex Yu



I na kraju ali ne manje važno! Iz nastavnih programa i lektire sada samostalnih država bivše nam Jugoslavije, izbačen je ogroman broj kvalitetnih pisaca


Pisci iz bivših nam republika više ne spadaju u kategoriju domaće književnosti, a realno malo njih može da izbori mesto u kategoriji svetske književnosti.

Meni je logično da se klincima ponudi najbolje iz domaće i svetske književnosti.

Koga bi od "regionaca", onako pošteno, svrstali među najbolje pisce svetske književnosti?

Ja takvog ne vidim! Dozvoljavam mogućnost da nisam u pravu.
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 18:05 17.04.2023

Re: Pisci iz ex Yu

citala sam sta kaze angie, i slazem se da to moze da bude otklon od toga da se neko iz kog razloga uvredi.

takodje razumem ovo sto kaze principessa i malopre zakljucimo ovde da kad bi se nekom englezu u sred engleske obratili i cestitali mu bajram, ne verujem da bi tome pridao znacaj sto on ne slavi nego bi se, verujem, zahvalio ili sta god. e sad, ovo je prevelika generalizacija i morali bi da napravimo silne podele, u ovom slucaju eng drustva pa da vidimo ko bi kako reagovao. ali verovatnoca da se u srbiji na tako nesto neko mozd uvredi, mislim ( ne izjavljujem 100%) bila bi veca.

kada sam cestitala ja sam napisala ovako—-> XPUCTOC BOCKPECE!

onima koji slave danas zelim srecan uskrs

lepo i u miru provedite danasnji(sutrasnji) dan.

akcenat je bio na DANAS, jer sam naravno cestitala i katolicki uskrs svima koji su slavili tada.

zanimljivo minje zapazanje princeze jer mi to nije palo napamst da je relikt komunizma to “onima koji slave”. vrlo moguce da je tacno,….

nije u danasnje vreme lako ni cestitati nesto, takva su vremena dosla :)

bene_geserit bene_geserit 20:48 17.04.2023

Re: Pisci iz ex Yu

Meni je logično da se klincima ponudi najbolje iz domaće i svetske književnosti.

Najbolje na originalnom jeziku ili najbolje posle prevoda?
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 13:01 18.04.2023

Re: Pisci iz ex Yu

O, Bože!

Njušim ovde ljude kojima je neko bio komunjara u familiji a ovde se prave svetski ljudi i neopisivo obrazovani i pametni.

To ne ide jedno sa drugim i tu sam zadrta. Cesto pomislim sto ja tako ne podnosim te komunjare.. Verovatno nesto iz detinjstva, ko ce ga znati.

Znam da je stav poslednjih godina u izvesnim krugovima, ah, krugu ipak, tramvaja broj dva, da se ide ka tome da je to vec praistorija, da nema sta vise da razmisljamo o tome.

Ne slazem se sa tim.

Ko drukcije kaze, klevece i laze!
solo solo 20:58 19.04.2023

Re:Milan Novković

Pisci iz bivših nam republika više ne spadaju u kategoriju domaće književnosti, a realno malo njih može da izbori mesto u kategoriji svetske književnosti.



Ja sam položio gramaaatiku al' sam pao iz pisci.

jbg.

predatortz predatortz 21:49 19.04.2023

Re: Re:Milan Novković


Ja sam položio gramaaatiku al' sam pao iz pisci.


Za tu vrstu nedoumica se obrati Tasi.
Ne znam koje nedoumice oko tih pisaca imaš.
solo solo 22:06 18.04.2023

Vizantija



Jeb'la gluposti.

Slušaj malo plemenitu muziku.

Produbi se.









kamilo_emericki kamilo_emericki 07:32 19.04.2023

I riječi spaljujemo, ne samo knjige

Ne znam od kada, kao što ne znam ni za jednu srpskohrvatsku riječ, znam, i ako treba, koristim riječ spisateljica.
Ne razumijem ideju po kojoj ne bih trebao koristiti neku riječ, iz do juče nam zajedničkog jezika, samo zbog toga što je neko drugi češće koristi. Ne sjećam se da je provedena ostavinska rasprava i da su razdjeljene riječi iz pokojnog srpskohrvatskog jezika.
I prva noć u grobu bude vjerovatno nezgodna ali se čovjek kasnije navikne pa ćemo se vjerovatno naviknuti i na termin psihološkinja, koliko god nekome sada izgledao rogobatno.
Veliki je spisak novih riječi koje smo usvojili u srpskom jeziku u zadnjih 100 godina. Dosta smo ih prestali koristiti ali se mogu naći u starim riječnicima, knjigama, spisima koji su nekad ispisani. Ako mi se čini prikladno ja ih koristim i ne mislim da griješim. Jedna od tih riječi je i "lasno".
Da je Ibrahimović duže vremena igrao za PSG vjerovatno bi se i u standardnom francuskom jeziku, a ne samo u slengu i među navijačima, našao glagol "zlatanirati" (zlataner) koji označava način na koji se pobjeđuje. Snažno, odlučno, efikasno, bez mrljanja.
Opustite se ljudi. Jezik je živo stvorenje koje se mjenja i u vremenu i u prostoru. Nikakvo normiranje to ne može zaustaviti već samo ozvaničiti i malo umiti.
Ima života i van naših, usko, omeđenih prostora.

jednarecfonmoi jednarecfonmoi 22:47 19.04.2023

ja i ove nas

moram da priznam:

nisam znala tacno unazad sve ovo u vezi jezika i crkve sto pisete.

ali ja uvek “oce nas” govorim na staroslovenskom. mislila sam da je to jezik(?)

ne umem na srpskom.nije mi prirodno. zvuci cudno da mi nije prirodno, ali pisem onako kako osecam.

divno zvuci i kad se peva u okviru liturgije….

zamislite koliko je hiljada nasih predaka izgovorilo to isto “oce nas” i kada i gde i koliko godina unazad.

o tome bi mogao da bude napisan poseban blog.





Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana